Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 16:17

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

sebastius schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:11:
Zo. De printrbot kwam eergister binnen. In twee dagen tijd in elkaar geknald, ondanks wat missende onderdeeltjes. Gisteravond al beweging gekregen, vandaag de Y as (printbed) extra strak gespannen, die slipte). Kijken of m'n prints zo gaan lukken, het heatbed is aan het opwarmen...
Ik ben erg benieuwd of het ding in 1x beetje recht print en afstellen "niet" nodig is.. want tot nu toe heeft zelfs die nieuwe orca nog moeite met gewoon meteen goed printen, je blijft maar afstellen..

Als dat so is ga ik wellicht nog proberen met mijn mendel onderdelen een printrbot te bouwen, en anders gaat het allemaal naar marktplaats :) en wacht ik op iets dat vrijwel altijd zonder eewen afstellen recht kan printen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

@CT ik heb zonder calibratie vandaag een MrJaws geprint, en die zag er al best leuk uit. Maar op een gegeven moment kwam er niks uit de extruder, de hobbed bolt zat vol gruis en het filament slipte dus.

Ben nu een weekje 150km weg van de printer, dus de rest moet wachten.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/e6c090f0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/9f6bcafa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu steeds dat ik problemen krijg bij het gebruik van meerdere parts in Solidworks. Die combineer ik dan tot een part en exporteer dat part vervolgens als .stl, maar als ik het dan wil printen vind de software toch dat het losse parts zijn (die wel tegen elkaar gedrukt zijn). Ik heb de opties 'Save all components of an asssembly in a single file' en 'Check for interferences' al aan staan.

Ik weet niet meer wat ik nog meer zou kunnen doen om het te repareren. Het schijnt te kunnen met Meshlab, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt wijs wordt uit dat programma en bovendien is het natuurlijk prettiger als het direct uit Solidworks kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Slimmer is de losse stl's op 1 plaat zetten met slicer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op maandag 16 juli 2012 @ 20:16:
Slimmer is de losse stl's op 1 plaat zetten met slicer denk ik.
Dat is niet echt een optie, vanwege de gebruikte apparatuur en configuratie. Ik zie nu trouwens ook dat het in principe losse meshes zijn, maar wel in één bestand. Ik heb al duplicate vertices in Meshlab gemerged, maar dat verhelpt het probleem helaas niet.

Dat moet toch redelijk eenvoudig te fixen zijn, zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Hmm anders een 1mm balkje terr verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 19:36
Ik begin steeds meer de neiging te krijgen ook een 3D-printer aan te schaffen. Nu las ik hierboven dus over de Printrbot, die qua prijs natuurlijk erg gunstig is.
Echter, als ik er een vergelijking bij pak, komt ie daar toch wel weer als een van de minste printers uit. Bovendien begrijp ik van die site dat PLA wat sterker materiaal is, dus dat heeft mijn voorkeur. minder snel vervormd. Dit leek mij een voordeel, maar dan kom ik dus al gauw uit bij de Mosaic of de Ultimaker. Van die eerste heb ik alleen weer nergens een mogelijkheid gezien om 'm te bestellen (als kit). En Ultimaker komt uit op bijna € 1500.-. Dat is dus bijna 3 keer zoveel als de Printrbot.

Het valt me trouwens wel op dat er in die vergelijking nergens over Mendel wordt gesproken.

Aangezien ik al een aantal projectjes thuis heb lopen (waar een 3D-printer uitkomst zou bieden), wil ik dus wel graag een volledige kit hebben. Zelf in elkaar zetten lukt me nog wel.
De vraag is dus alleen wat de beste optie is. Is de Ultimaker het geld echt waard? Op zich wel mooi dat ie zo nauwkeurig is, maar of ik dat heel vaak nodig heb.... De snelheid is dan natuurlijk wel weer erg fijn.

Erg lastig dus allemaal....

[edit]
Ik kom nu ook online de Solidoodle tegen. Die heeft ook wel een leuke prijs, maar ik hoor er hier nooit wat over. :?

[ Voor 11% gewijzigd door maikel op 17-07-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

sebastius schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:52:
@CT ik heb zonder calibratie vandaag een MrJaws geprint, en die zag er al best leuk uit. Maar op een gegeven moment kwam er niks uit de extruder, de hobbed bolt zat vol gruis en het filament slipte dus.

Ben nu een weekje 150km weg van de printer, dus de rest moet wachten.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ok dan wacht ik geduldig af :)
Want dit soort platte 'simpele' dingen gaan altijd wel goed. Pas bij hogere bouwwerken met wat meer kleine details raak ik meer overtuigd ;) kwa onderdelen heb ik alles al, moet alleen een uitgeprint onderdelen lijstje hebben, maar dat is niet zo duur zie ik op de bekende kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

maikel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:16:
Ik begin steeds meer de neiging te krijgen ook een 3D-printer aan te schaffen. Nu las ik hierboven dus over de Printrbot, die qua prijs natuurlijk erg gunstig is.
Echter, als ik er een vergelijking bij pak, komt ie daar toch wel weer als een van de minste printers uit. Bovendien begrijp ik van die site dat PLA wat sterker materiaal is, dus dat heeft mijn voorkeur. minder snel vervormd. Dit leek mij een voordeel, maar dan kom ik dus al gauw uit bij de Mosaic of de Ultimaker. Van die eerste heb ik alleen weer nergens een mogelijkheid gezien om 'm te bestellen (als kit). En Ultimaker komt uit op bijna € 1500.-. Dat is dus bijna 3 keer zoveel als de Printrbot.

Het valt me trouwens wel op dat er in die vergelijking nergens over Mendel wordt gesproken.

Aangezien ik al een aantal projectjes thuis heb lopen (waar een 3D-printer uitkomst zou bieden), wil ik dus wel graag een volledige kit hebben. Zelf in elkaar zetten lukt me nog wel.
De vraag is dus alleen wat de beste optie is. Is de Ultimaker het geld echt waard? Op zich wel mooi dat ie zo nauwkeurig is, maar of ik dat heel vaak nodig heb.... De snelheid is dan natuurlijk wel weer erg fijn.

Erg lastig dus allemaal....

[edit]
Ik kom nu ook online de Solidoodle tegen. Die heeft ook wel een leuke prijs, maar ik hoor er hier nooit wat over. :?
Heb je al overwogen zaken te laten printen bij bv Shapeways? Nette prijs, geen investering nodig en uitstekende kwaliteit. Overigens is die printrbot vergelijking wel een beetje gedateerd, met goede calibratie schijn je heel ver te komen!
CT schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:38:
[...]

Ok dan wacht ik geduldig af :)
Want dit soort platte 'simpele' dingen gaan altijd wel goed. Pas bij hogere bouwwerken met wat meer kleine details raak ik meer overtuigd ;) kwa onderdelen heb ik alles al, moet alleen een uitgeprint onderdelen lijstje hebben, maar dat is niet zo duur zie ik op de bekende kanalen.
Ik ga het zien, heb nog zat zomervakantie over om te tunen ;) maar zit nog wel te wachten op een nieuw printbed, deze is nog niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik denk dat de voordelen van zelf kunnen printen (prijs, levertijd) het wel waard zijn om zelf een 3D printer te hebben staan. Bij mij projectjes heb ik regelmatig onderdelen nodig die nergens te vinden zijn (voor particulieren) en waarvan ik soms moeilijk kan zeggen of het ook daadwerkelijk het juiste zal zijn. Dan is 'even' zelf printen natuurlijk ideaal.

Overigens ben ik inmiddels de Orca v0.42 tegengekomen. Deze is voor € 750,- als kit te koop. Deze ziet er ook wat stabieler uit dan de overige Mendel-printers. Wel staat er bij de omschrijving 'The Z-studding is now M10 thread'. Betekent dat nu dat er 'gewoon' draadeind wordt gebruikt ipv echte spindels?

Het blijft overigens lastig goede reviews te vinden van de verschillende printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tja reviews zul je over dit onderwerp ook niet echt vinden omdat er niet echt een objectieve mening over te maken is. Ieder heeft izjn eigen voorkeuren en de onderdelen van elke printer hebben elk hun eigen voordeel en nadeel. als je reviews vind zal dit vooral gaan over vergelijkbare modellen zoals prusa en mendel.....

als je een prusa v2 koopt als kit ben je voor 450 euri wel ongeveer klaar, als je alles bijelkaar schraapt kun je wel daaronder uitkomen. ik ben zelf wel klaar voor ongeveer 250 euro met mn eigen ontwerp en alle onderdelen los te kopen bij deze en gene en zelf dingetjes te maken.

Als ik jou was zou ik naar de mendel90 kijken van MDF, die heeft een lage instap prijs en kun je verder zelf verbeteren mocht je dat willen. Maar hij lost een aantal zaken op die bv op de prusa en mendel beter konden.

dat draadeind wordt in elke standaard printer gebruikt omdat dit voor een lage prijs verkrijgbaar is wat een beetje het handels merk is van de reprap machines. Niets houd je tegen om er een spindel tegen aan te gooien voor hogere prijzen, maar de vraag is wat je er mee oplost omdat de bewegingen in de Z as over het algemeen vrij klein zijn.....

[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 17-07-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Van die Prusa v2 kom ik maar weinig sites tegen die de volledige kit voor die prijs verkopen. Ook de Mendel90 ben ik nergens tegengekomen. Tenminste, nergens op de genoemde sites onder 'Full Reprapped Kits' op http://reprap.org/wiki/Prusa_Buyers_Guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-10 11:09

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Maikel,

http://www.ebay.com/sch/i...l1313&_nkw=prusa&_sacat=0

eBay heeft heel veel kitjes.. of we wachten op een nieuwe Samenkopen actie.. ik hoop dat die snel komt want ik heb 2 gegadigden voor steppers en sanguinololu's

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Op eBay had ik inderdaad al gekeken, maar dan kom ik dus bijna alleen maar de losse onderdelen tegen. Geen volledige kits. En ik weet nu al dat, wanneer ik alles apart bestel, ik geheid ergens net een verkeerd model of zo bestel waardoor het uiteindelijk niet past. :)
Het liefst zou ik dus een volledige kit bestellen. Het zelf in elkaar zetten is geen probleem (leuk zelfs), maar dan wel graag met alle correcte onderdelen.

En de volledige kits op eBay zijn ook erg prijzig. Het nadeel blijft ook dat veel spullen uit het buitenland komen, waardoor er flink wat verzendkosten bij komen.
Dat is wel een voordeel van de Orca: die zitten gewoon in Eindhoven. :)
De Orca ziet er ook wat meer solide uit dan de Prusa eerlijk gezegd.

[ Voor 4% gewijzigd door maikel op 17-07-2012 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Laatst online: 25-03-2023
Zorg er wel voor dat je goede afspraken maakt voordat je het geld overmaakt.
Het schijnt dat de maker van de Orca niet altijd even snel reageert.
forums.reprap.org: How is Mendel-parts still in business?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Niets mis met de maker van de Orca, dat artikel is 2 jaar oud. Ik kan vanuit ervaring spreken als ik zeg dat het maken van een Prusa mendel niet eenvoudig is als je al je onderdelen zelf moet 'sourcen'. Als je daar geen tijd voor hebt is een kit iets voor jou.
De electronica van de Orca schijnt niet geweldig te zijn trouwens.

Als je een kit zoekt zou ik gewoon contact opnemen met de ebay-verkopers die er zijn voor een korting. Ik heb wel het idee dat Prusas beter zijn dan de commerciële printers. Of check het #reprap IRC kanaal op freenode, daar zijn altijd mensen te vinden die je wel een handje willen helpen.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op maandag 16 juli 2012 @ 20:55:
Hmm anders een 1mm balkje terr verbinding?
Dat is het probleem niet. Het is wel één ding, maar de printers blijven het zien als een samenstelling van bepaalde onderdelen (zoals het ook in Solidworks gemaakt is). De mesh blijft uit verschillende zaken bestaan, terwijl dat netjes één mesh moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Moet even inspringen op het Mendel-parts verhaal, ik heb er voor het laatst besteld in Maart, en toen had Camiel, de eigenaar wat problemen ivm overspannenheid wegens thuissituaties en veels teveel orders.. Ik moest toen ook enorm lang wachten en heb flink lopen bitchen, maar uiteindelijk heb ik excuses gekregen en mijn order kwam wel binnen (en de onderdelen zijn van zeer hoge kwaliteit, mega sterke steppers bijv.)
Je kunt ze dus vertrouwen, maar je moet pas bestellen als je 100% zeker bent dat je de spullen wil die je in je winkelmandje hebt, want veranderen is echt niet mogelijk en het duurt weken voor je bestelling binnenkomt.

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maikel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:56:
Op eBay had ik inderdaad al gekeken, maar dan kom ik dus bijna alleen maar de losse onderdelen tegen. Geen volledige kits. En ik weet nu al dat, wanneer ik alles apart bestel, ik geheid ergens net een verkeerd model of zo bestel waardoor het uiteindelijk niet past. :)
Het liefst zou ik dus een volledige kit bestellen. Het zelf in elkaar zetten is geen probleem (leuk zelfs), maar dan wel graag met alle correcte onderdelen.

En de volledige kits op eBay zijn ook erg prijzig. Het nadeel blijft ook dat veel spullen uit het buitenland komen, waardoor er flink wat verzendkosten bij komen.
Dat is wel een voordeel van de Orca: die zitten gewoon in Eindhoven. :)
De Orca ziet er ook wat meer solide uit dan de Prusa eerlijk gezegd.
even je boeren verstand gebruiken dan loopt dat echt wel los hoor, waar je vooral om moet denken als je onderdelen los besteld is dat je plastic set uit 1 model bestaat. voor de rest zijn de onderdelen allemaal redelijk standaard. Zo heb je voor een reprap altijd een moederbordje nodig (sanguinololu of Gen4,5,6,7) stappen motors, en plastic. het sangabordje kun je goed halen bij reprap world dan zitten de stappenmotordrivers er al bij

schroefdraad en assenstaal kun je prima sourcen net als boutjes en moertjes. mocht je een adresje nodig hebben voor assenstaal dan heb ik die nog wel.

en/of inderdaad even wachten op de samenkopenactie of Bazzz zelf even contacteren dan heb je zekerweten een prusa te pakken voor 450 euri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:46:
Dat is het probleem niet. Het is wel één ding, maar de printers blijven het zien als een samenstelling van bepaalde onderdelen (zoals het ook in Solidworks gemaakt is). De mesh blijft uit verschillende zaken bestaan, terwijl dat netjes één mesh moet worden.
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden; in Solidworks een joined part maken :)
StackMySwitchUp schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 07:34:
Moet even inspringen op het Mendel-parts verhaal, ik heb er voor het laatst besteld in Maart, en toen had Camiel, de eigenaar wat problemen ivm overspannenheid wegens thuissituaties en veels teveel orders.. Ik moest toen ook enorm lang wachten en heb flink lopen bitchen, maar uiteindelijk heb ik excuses gekregen en mijn order kwam wel binnen (en de onderdelen zijn van zeer hoge kwaliteit, mega sterke steppers bijv.)
Je kunt ze dus vertrouwen, maar je moet pas bestellen als je 100% zeker bent dat je de spullen wil die je in je winkelmandje hebt, want veranderen is echt niet mogelijk en het duurt weken voor je bestelling binnenkomt.
Goed om te horen, maar het blijft voor mij toch wel een reden om er twee keer over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Ik heb vaker besteld bij reprapworld.com, en ben daar uiterst tevreden mee, ze leveren in principe binnen 48 uur en staan je uitstekend (en snel) te woord. Sowieso een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Thanx Weedzi & en de rest voor de info ivm firmware / software.

Qua STL's is het geen probleem die komen uit SW, rhino of max etc. Het is hele firmware / aansturen waar ik me even omheen moet vouwen :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StackMySwitchUp

StackMySwitchUp

Zoals dit.

FTMarcella schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:49:
Ik heb vaker besteld bij reprapworld.com, en ben daar uiterst tevreden mee, ze leveren in principe binnen 48 uur en staan je uitstekend (en snel) te woord. Sowieso een aanrader.
Reprapworld is zeker een aanrader! heb er al mijn plastic vandaan, ze mailen snel in nederlands of engels en zijn heel aardig en klantgericht.

Ik bouw rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Lukt niet! 8)

De sanguinololu heeft 12 volt voeding en als ik hem in een usb poort plug dan krijg ik een FT232R USB UART te zien onder "other devices" en dan gebeurd er niks meer. Ik kan nergens vinden welke driver ik hiervoor moet hebben, op de arduino pagina waar naar verwezen wordt gaat het over andere boards?

Als ik de arduino mega 2560 doe krijg ik een "cannot start code 10 " error maar dat zal wel de verkeerde zijn? (lijkt me wel)

(Ok ik ben er achter dat er een ftdi chip op de sanguino zit, moet ik ftdi drivers dowloaden? Die bij de arduine install pakt hij niet?)

Nouja hij ontploft iig niet..

OKOK blijkbaar moest je dus de ftdi drivers er op zetten, dat staat dus bijna NERGENS :)
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

F*ck nu zegt arduino bij het uploaden van sprinter

avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x21
avrdude: stk500_disable(): protocol error, expect=0x14, resp=0x51

Maarja weer een stapje verder

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 19-07-2012 20:18 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ben ondertussen er ook achter waarom mijn Printrbot slipte en verkeerd om werkte: ik heb de riem verkeerd gemonteerd... Na de vakantie maar aanpassen weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

maratropa schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:48:
Lukt niet! 8)

De sanguinololu heeft 12 volt voeding en als ik hem in een usb poort plug dan krijg ik een FT232R USB UART te zien onder "other devices" en dan gebeurd er niks meer. Ik kan nergens vinden welke driver ik hiervoor moet hebben, op de arduino pagina waar naar verwezen wordt gaat het over andere boards?

Als ik de arduino mega 2560 doe krijg ik een "cannot start code 10 " error maar dat zal wel de verkeerde zijn? (lijkt me wel)

(Ok ik ben er achter dat er een ftdi chip op de sanguino zit, moet ik ftdi drivers dowloaden? Die bij de arduine install pakt hij niet?)

Nouja hij ontploft iig niet..

OKOK blijkbaar moest je dus de ftdi drivers er op zetten, dat staat dus bijna NERGENS :)
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

F*ck nu zegt arduino bij het uploaden van sprinter

avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x21
avrdude: stk500_disable(): protocol error, expect=0x14, resp=0x51

Maarja weer een stapje verder
Sanguinolulu is geen mega afaik. moet je andere board files voor installeren.

Kzou ook eens checken of het bord wel een autoreset heeft, anders moet je de reset knop indrukken vlak voor het uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Rmg schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:23:
[...]

Sanguinolulu is geen mega afaik. moet je andere board files voor installeren.

Kzou ook eens checken of het bord wel een autoreset heeft, anders moet je de reset knop indrukken vlak voor het uploaden.
thx, idd dus heb ik drivers van de ftdi site er op gezet, dat heeft me dus een uur gekost om te vinden :)

Maar toen kreeg ik er dus een compoort (3) bij en in arduino teminal krijg je "start" te zienbij het aanzetten en het groene lampje brand dus dat lijkt ok.

Ik las in deze guide http://reprapbook.appspot.com/#d0e1122 dat je wel de reset knop moet inhouden en dan moet uploaden en dan de reset knop loslaten.. ? (gaat ook over sanguinolulu)

En dan dus die Arduino AVRdude errors. Ik zie wel dat het vanalles kan zijn, dat maakt het natuurlijk lastiger. De 2de keer waren de resp= error waardes ook anders dan de 1e..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je d'r wel een bootloader op gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
thnx, goeie vraag, ik las het al eerder ergens maar de sanguinolulu komt van Bazzz af en ik dacht (nam aan) dat die er al op zou zitten, omdat ie getest was enzo en er toch ook al sprinter in zit? ( en ook "start" naar de terminal in arduino stuurt, of zegt dat niks? )

(Sorry voor het n00bie gedoe hoor maar dit is net het gebied waar ik weinig van weet O+ )

Hmm ik lees hier en daar dat het groene lampje moet knipperen? Want dat doet die van ons na reset niet...nooit eigenlijk..

[ Voor 24% gewijzigd door maratropa op 20-07-2012 12:22 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
het groene lampje hoeft niet te knipperen, althans dat doet hij bij mij iig niet.

als je sanga bij Basss weg komt staat er standaard sprinter firmware al op (en dus de bootloader ook) en hoef je dat in eerste instantie niet te doen. Pas als je gaat calibreren heb je dat pas weer nodig om de ingestelde stappen per mm te bepalen. Dus ik weet niet hoe ver je bent met bouwen maar check eerst maar of je de boel aan de gang krijgt. Check even in pronterface of whatever programma je gebruikt of je verbinding kan maken met je printer. Open pronterface en klik connect kan al zonder dat je er wat aan hebt hangen qua steppers. Daarna kun je de 12V extren er es aanhangen om te kijken of je de steppermotors aan de praat krijgt. Dan ben je eigenlijk al print klaar alleen kloppen de afmetingen waarschijnlijk niet, maar bij mij stond het al redelijk goed afgesteld.

als je dan aan het calibreren toe bent moet je de volgende dingen even volgen

Download Arduino IDE 0022 deze versie gebruik ik omdat ik gehoord heb dat versie 1 niet altijd compatible is en het werkt prima
http://www.arduino.cc/en/Main/Software

Download de sanguino programmeer plugin:
http://code.google.com/p/sanguino/downloads/list

De uitleg om de sanguino toe te voegen aan je Arduino 0022 staat hier:
http://sanguino.cc/softwareforwindows

[ Voor 15% gewijzigd door WeeDzi op 20-07-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als je er mee kan verbinden met bijvoorbeeld pronterface staat er firmware op. Die resetknop moet je loslaten zodra de grootte van de firmware onderaan in arduino staat.

Die avrdude error kreeg ik eerst ook toen ik de bootloader er op wou zetten. Dit is niet meer nodig aangezien die er al op staat! Weet je zeker dat je niet gewoon een bootloader er op probeert te zetten i.p.v. firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik nooit de reset knop eigenlijk waar zou dan precies staan wanneer je dat moet doen? ik heb sprinter al minstens 10x geupload en marlin nu een keer of 3 nooit iets met een reset knop gedaan.....

edit at Rmg
chip die meestal op de sanga zit is de Atmega644P als ik me niet vergis

[ Voor 17% gewijzigd door WeeDzi op 20-07-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
WeeDzi & rest, goeie tip: Ik dacht we MOETEN eerst firmware veranderen, maar ik had natuurlijk even moeten checken;

- Pronterface connect prima O+ en ik kan nu al de X en Y assen bewegen! jeej! De Z wil wel maar die heeft denk ik iets meer vermogen nodig of gaat wat stroef ofzo..

Pak van m'n hart dat het iig lijkt te werken. :)

Maar ik heb dus wel de arduino handleiding gevolgd, ik heb 018 en 022 arduino geprobeer met de sanguino hardware files er bij.

(verder dus de FTDI drivers gebruikt en de com poort bij device manager op de juiste baudrate gezet. Ook de RST optie aangevink in advanced zoals genoemd op de Sanguinololu reprap wiki ivm onderstaande errors die verholpen zouden moeten zijn met sangui 1.3a en die jumper die er bij mij ook op zit)

En als ik dan de laatste sprinter er in open, compile en upload krijg ik dus die bekende AVRdude errors.. Ik heb al allerlei combinaties gebprobeerd van de reset knop lang, kort, etc inhouden, of niet.
Want eigenlijk zou ik dus met 1.3a en die jumper geen reset meer hoeven in te drukken bij firmware upload niet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Oow, ik heb ook 1.3a maar gewoon die extra jumper er niet op gesoldeerd. Weet je zeker dat je de juiste com-poort en bord hebt geselecteerd? Het zou gewoon moeten werken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je die jumper er op hebt hoef je de reset knop niet in te drukken probeer es zonder. Waar krijg je die error als je compiled of als je upload ? Heb je wel de 644 chip geselecteerd

[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 20-07-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:15
idd je hoeft niets in te drukken. Gewoon de juiste compoort selecteren en [sanguino] als programmer. Baudrate hoef je ook niet in te stellen bij device manager.
StackMySwitchUp schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:51:
Maikel,

http://www.ebay.com/sch/i...l1313&_nkw=prusa&_sacat=0

eBay heeft heel veel kitjes.. of we wachten op een nieuwe Samenkopen actie.. ik hoop dat die snel komt want ik heb 2 gegadigden voor steppers en sanguinololu's
Wees gerust ik ben terug van vakantie en alweer druk aan het bestellen voor een nieuwe actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ga je ook gt2 pulleys en timing belts doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
nope alleen T2.5 en T5. Ik draai zelf altijd met T2.5 en daar heb ik nooit problemen mee eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik heb zojuist bij bazzzzzz een 3D printer besteld! Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ben bezig met een flink printje:

http://www.thingiverse.com/thing:27515

Het is het hoogste ding dat ik tot nog toe aan het printen ben: 107mm hoog! Ik zit nu op ongeveer 60mm hoogte. Gaat nog wel even duren, de software verwacht er maximaal 2.5 uur over te doen in totaal en heeft nog een uurtje nodig.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/th_IMG_3089.jpg Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/th_IMG_3091.jpg Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/th_IMG_3092.jpg Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/th_IMG_3093.jpg Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/th_IMG_3095.jpg Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/th_IMG_3094.jpg

Edit: hij is klaar!

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_3097.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 28-07-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@sebastius: mooi! Met slic3r gedaan zo te zien? Als je hem met SFACT sliced dan krijg je de voeten ook mooi dicht waarschijnlijk.

De nieuwe actie is trouwens goedgekeurd:

De post is niet zo snel als ik zou willen dus nog niet alles is op voorraad maar het begint langzaamaan weer ergens op te lijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kijk en dit vind ik nou zo geinig: overbuurmeisje heeft net een pup gehad van d'r ouders. En wat doe ik? Ik print even een doggytag voor het beestje in de vorm van een botje :P (van gaan zitten in stoel tot complete print, inclusief tekenen in Inventor in ongeveer 15 minuten :D)

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/IMG_3105.jpg

@Bazzzzz, wat bedoel je met SFACT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@sebastius hoeveel tijd was je denk je kwijt om het af te stellen? Want die z-as blijft er vrij instabiel uit zien, maar wat ik van de hoge prints zie is dat het toch wel aardig recht opelkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
bazzzzzz schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:57:
De nieuwe actie is trouwens goedgekeurd:

De post is niet zo snel als ik zou willen dus nog niet alles is op voorraad maar het begint langzaamaan weer ergens op te lijken
Over die nieuwe actie, zou je ook zo vriendelijk zijn om dingen naar Madrid te sturen? Ben immers net verhuisd, maar zou wel graag met 3D printen beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
sfact is eigenlijk gewoon een verbeterde versie van skeinforge die nogsteeds verschrikkelijk veel instellingen heeft maar nog wel begrijpelijk is. Verder is het gewoon een slicer net als slic3r die jij in je pronterface hebt zitten.

http://reprap.org/wiki/Sfact

@chaot: Versturen wereldwijd is geen probleem. Voor een prijsindicatie kan je gewoon de postNL prijzen aanhouden. Vooral boven de 10 kilo wordt het relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik ben bezig met een guide te maken om een Raspberry-Pi als printerserver te laten dienen. Misschien iets voor jullie om over mee te denken?

http://www.thingiverse.com/thing:27758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Ik heb mezelf ook maar eens aan bazzzz onderworpen en ook maar een 3d printer bij bas besteld. (Heb nu 1kg pla moet er alleen nog even een kg bij bestellen, denk dat ik met 1kg niet ver kom :P)

Enige ding dat mij niet lekker zit zijn de ribbeltjes. Komt het door alle foto's dat de ribbeltjes zo erg lijken of valt dit reuze mee? (Zoniet is er een manier om die ribbeltjes zo veel mogelijk weg te krijgen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

sander0 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 18:28:
Ik heb mezelf ook maar eens aan bazzzz onderworpen en ook maar een 3d printer bij bas besteld. (Heb nu 1kg pla moet er alleen nog even een kg bij bestellen, denk dat ik met 1kg niet ver kom :P)

Enige ding dat mij niet lekker zit zijn de ribbeltjes. Komt het door alle foto's dat de ribbeltjes zo erg lijken of valt dit reuze mee? (Zoniet is er een manier om die ribbeltjes zo veel mogelijk weg te krijgen?)
Ach, je moet er rekening mee houden in je ontwerp. Ook kun je de laag-hoogte kleiner maken. Print trager en vereist wat meer werk maar is erg mooi. Ik print nu voornamelijk op 0,4 mm maar voor het mooie ga ik voor 0,1mm :)

Overigens is 1kg echt een berg plastic, ik ben me suf aan het printen met 600 gram oid. Overigens werk ik nu nog met abs, geen idee wat PLA me eventueel kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Denk dat ik sowieso nog 500g zwart pla bestel. Heb dan 500g wit dat er standaard bij zit en 500g blauw.

Ben benieuwd als die volgende week binnenkomt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ribbeltjes kan je wegwerken door er met een doekje met wat aceton (nagellakremover) over heen te wrijven. Dit maakt het ook beter lucht- en waterdicht, mocht je dat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Bedankt, Die ribbeltjes zou het enige zijn dat mij nog in de maag zat. Omdat als ik iets maak wil ik het natuurlijk wel strak hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Zou het met een zelfbouwprinter ook mogelijk zijn om beweegbare prints te maken, zoals in het filmpje te zien is in dit bericht?
Lijkt me dat de benodigde speling/nauwkeurigheid op dit moment nog wat teveel gevraagd is, maar aangezien ik zelf geen printer heb is dat meer een gevoel. Heb het niet kunnen proberen :P

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

JanPedaal schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 08:16:
Zou het met een zelfbouwprinter ook mogelijk zijn om beweegbare prints te maken, zoals in het filmpje te zien is in dit bericht?
Lijkt me dat de benodigde speling/nauwkeurigheid op dit moment nog wat teveel gevraagd is, maar aangezien ik zelf geen printer heb is dat meer een gevoel. Heb het niet kunnen proberen :P
Kan wel hoor, misschien niet samengevoegd geprint, maar er zijn bergen voorbeelden van beweegbare samenstellingen van 3d-geprinte onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk wat tijd gevonden om weer met de 3D printer bezig te gaan. Dit is hoe hij er nu bij staat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EkWbZxNHw6Vrx4FQds4Ymr1G/medium.jpg
Met rechts een halve prusa die ik aan het printen ben, en die nu nog als kabelhaspel dient :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Zijn er hier meer mensen die de printer bij Bazzzzz hebben besteld? Ik loop nu namelijk tegen een probleempje aan (wat ik ook al op SK.net heb gepost, maar daar is het erg rustig).

Het lijkt er bij mij op dat de gladde staven niet allemaal de juiste lengte hebben. De twee staven voor de Y-as komen overeen met die uit de handleiding en de twee verticale staven ook ongeveer (scheelt 2cm). Echter, als ik dan de overgebleven staven (de langste) gebruik voor de X-as, komen de geleiders te ver naar buiten. Hierdoor lijnen ze niet goed uit met de houders aan de boven- en onderkant. Aan de bovenkant kan ik het oplossen door een paar extra moeren, maar aan de onderkant is het draadeind te kort.

Volgens deze handleiding (voor de Prusa 2, welke ik heb) moeten de staven 384mm lang zijn. Die van mij zijn zo'n 420mm lang. Klopt het dat ik hier zelf een stuk af moet zagen?
Ik kan dus dus wel passend maken, maar wil het graag eerst zeker weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Klopt dit heb ik ook. Maar heb geen problemen ermee. Sterker nog, meer materiaal voor de prijs :p

EDIT: Ik heb scheel gelezen, Ik heb gewoon de geleiders door geboord. Sowieso moest ik erop gaan hamer om ze erin te krijgen. Heb dus die klemmen heel iets opgeboord en door geboord. Heb ik op dit moment even geen foto van beschikbaar. Moet nog steeds de log update op het HF forum. (Als het mag hier het linkje: http://forum.highflow.nl/f76/reprap-prusa-3d-printer-13405/)

Wacht nog steeds op de elektronica helaas, maar even mailtje sturen :)

[ Voor 79% gewijzigd door sander0 op 15-08-2012 23:57 ]

• maikel
Dat is inderdaad wel een goede oplossing. Die zal ik vanavond ook eens gaan toepassen, dan kan ik ook weer verder. :)

• sander0
Beunhaas oplossing :P

Ik heb bas een mailtje gestuurd maar ik ben even verward, Hij heeft de SK bestelling op verzonden gezet en stuurt mij een mail dat het pas volgende week komt vanwege ziekte. Hoop snel dat die antwoord want anders kan ik morgen mooi verder als het mee zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik ben inmiddels weer een paar stappen verder en kan m'n 'heated printbed' gaan monteren.
Op dit moment heb ik een van de houten plaatjes gemonteerd op de geleiders. Klopt het dat ik verder qua hout niks nodig heb? Ik las dat het printbed er, dmv een paar boutjes met veertjes, gewoon direct boven gemonteerd kan worden. Daar zou dan de spiegel op moeten komen te liggen die aan een kant beplakt is met de kapton-tape.

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
-------------------------------- Spiegel met tape
-------------------------------- Heated print-bed
 []                          []  Boutjes met veer
-------------------------------- Houten plaatje
 / \                         / \  Geleiders
  O                           O  Z-as

Zoiets dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beplakken met kapton tape is volgens mij helemaal niet nodig. Ik print gewoon rechtstreeks op een glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Maar die glasplaat ligt wel direct op het heatbed? En het heatbed zit vast aan het hout, maar met een tussenruimte?
Komt de warmte dan wel goed door die spiegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
er zijn meerdere die het op die manier hebben, ik heb hem zelf op een plaatje hout om de warmte vooral naar boven te geleiden. Let er even op dat je het plaatje anders om/ op de kop monteerd, dan heb je iig meer warmte stuwing naar boven.

Hangt er ook even vanaf wat voor spiegel je hebt..... en inderdaad is de tape niet direct nodig als je alleen PLA print. Met ABS kan ik het wel adviseren.

[ Voor 14% gewijzigd door WeeDzi op 22-08-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik wil inderdaad ook wel ABS gaan printen.
En met 'op de kop' bedoel je met de tekst naar beneden en de slingerende banen naar boven, toch?

[ Voor 17% gewijzigd door maikel op 22-08-2012 17:11 ]

psies de koperdraden aan de bovenkant.... volgens mij zijn de meeste pcb heatbeds dubbelgedrukt :D als je hem even aanzet merk je wel welke kant het warmst wordt. je zou zelfs een stuk karton onder de onderkant kunnen plakken dat isoleert in ieder geval weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Ik ben vandaag een eindstop kwijt geraakt, word morgen flink zoeken.

Klopt het teouwens dat de "connectors" van bas die de draadeind met de as van de z motor moet bevestigen niet past? Iemand nog een idee hoe ik dit op kan losen? Dan is het alleen nog maar elektronica aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verkoopt bas tegenwoordig ook Couplers dan? ik weet niet welke het precies is? heb je een linkje. en welke deel past niet precies? het draad eind of de motorshaft

Als hij niet past kun je op simepele manier de ruimte wel gewoon opvullen. Bv capton tape gebruik ik wel eens voor andere toepassingen om iets op te vullen, het is mooi dun en plakt goed om netjes om je asje te plakken. maar tubing in allerlij soort wil ook wel werken het hoeft wat dat betreft alleen maar te klemmen omdat je er vaak nog zon stelschroef in plaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door WeeDzi op 27-08-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Op welke manier past het niet? Ik dacht in eerste instantie ook dat de ruimte veel te groot was voor de as van de motor, maar daar is het plastic slangetje voor. Die even op maat knippen en om het asje heen schuiven. Daarna past ie perfect in de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
sander0 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:53:
Ik ben vandaag een eindstop kwijt geraakt, word morgen flink zoeken.

Klopt het teouwens dat de "connectors" van bas die de draadeind met de as van de z motor moet bevestigen niet past? Iemand nog een idee hoe ik dit op kan losen? Dan is het alleen nog maar elektronica aansluiten :)
Had ik ook. Bij de doe-het-zelf-zaak een stukje aquariumslang gehaald (kreeg het gratis maar kost anders 0,20€) , dat schuif je dan over je motor-asjes heen, zou zeer strak erom heen moeten zitten. Als je daarna de couplers eromheen doet zitten ze goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
En ik me maar afvragen waarvoor dat slangetje is :')
Ik heb nu de ruimte opgevuld met buigbaar metaal, zit ook goed vast :D

En ik heb ook mijn eindstop weer gevonden.... Hij zat er al aan.... Grootste fail van deze eeuw :P

In iedergeval morgen alleen nog elektronica aansluiten, alles goed vast zetten/draaien en calibreren en dan kan ik beginnen met het software gedeelte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik had me dat inderdaad ook al een paar keer afgevraagd, maar uiteindelijk stond het gewoon in de handleiding bij mij. :)
Hoe hebben jullie die microswitches op de eindstops gemonteerd? Er zitten wel gaten in de eindstops, maar die zijn veel te groot en te ver uit elkaar voor die kleine microswitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nieuw gaatje maken? je hebt aan 1 gat dan voldoende, je kan ze eerst ook met 1 schroefje bevestigen dat houd ook wel voor the time beeing

ik heb wat andere microswitches die passen wel goed, maar echt micro zijn ze dan niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Ik heb gewoon gelijmd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Ik heb zojuist mijn printer aangesloten op de pc, Alleen ik heb in het begin kleine stukjes kunnen doen met ReplicatorG, Maar later werden dat alleen maar tikjes en geen bewegingen. Voelde toen dat mijn stappen controllers warm werden. Sterker nog 10minuten later voel ik het nog branden aan mijn vinger top. Is dit normaal?

En, Hoe kan ik het beste de "thermometer" door verbinden? Replicator zegt dat mijn hot end 357 graden is :P
Ja, ik heb hem op Klimentkip 115200 Baud staan. Hij geeft verder geen errors alleen dat het niet de Ultimaker firmware is en dat het dus een unsupported firmware is.

Pronterface kan ik hem wel weer bewegen, maar die loopt weer vast zodra ik een print probeer. hmmmm :/

[ Voor 38% gewijzigd door sander0 op 29-08-2012 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoe staan de potmeters op de stepstick drivers? als ze helemaal open staan dan moet je ze wat terug schroeven daarom kan het ook zijn dat je stappen motoren niet bewegen.
Het klopt wel dat de drivers erg heet kunnen worden, maar als ze te heet worden zetten ze zichzelf uit en dan dus ook je stappen motors. Best draai je die potmeter eerst helemaal naar links, dan proberen de motoren te bewegen, en elke keer een stapje hoger te draaien totdat ze beginnen te zoemen moeilijk bewegen (dan ben je te ver) dan een klein stap je terug draaien 1/8 slag oid....

Hoe warm zijn je stappen motoren zelf zijn die ook heet?

de thermistor kun je gewoon solderen als je dat wil, ik heb een krimpkoppelingetje gebruik (geen krimpkousje) omdat ik wel eens gelezen heb dat het soldeer los kan laten door de warmte, maar wat daar van waar is weet ik niet.
Waarschijnlijk dat je niet de goede temperatuur tabel in je firmware hebt gekozen, geeft hij die 350 graden ook aan als je de hotend niet op stookt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

sander0 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 00:32:
... Replicator zegt dat mijn hot end 357 graden is :P
Is dat niet in Fahrenheit? Komt overeen met 180 graden Celsius.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Dan werkt Pronterface zeker ook in fahrenheid? Maar dat maakt alsnog niet uit, want mijn hotend is gewoon koud ;)

Zojuist nog even aan het klooien geweest maar ik krijg er maar geen shot in, De Z as motor's werken gewoon. En de rest geeft niet meer als een tikje. Maakt niet uit hoelang ik ze wil laten draaien.

Moet nu toch eerst de z as weer ophangen, Die had ik met buigbaar metaal gedaan omdat ik niet wist dat je het slangetje ervoor moest gebruiken, gaan we dat nu eens proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb je de firmware de assen in gesteld (stepp/mm)?
merk je ook geen verschil als je in pronterface verschillende lengtes wil laten bewegen. ik bedoel is het in proportie, klein tikje als je 100 mm doet een kleiner als je 10mm doet etc

en heb je gekeken hoe de stepper potmeters staan (klein wit stelschroefje op de stepstick)? en wat gebeurd er als je die hoer of lager draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Ik heb de sangoulululu (ding, Naam zal mij aan mijn reet roesten :P) van Bas dus het lijkt me dat dat al ingesteld is, of moet ik zelf de firmware nog een keer aan gaan passen? Liever niet natuurlijk want ik doe zoiets altijd zo danig dat het niet meer werkt :')

De potmeters heb ik al alle kanten op gedraaid en maakt heel weinig verschil. Ja hoe hard het tikje is. Maar het lijkt wel alsof hoelang de motor probeert te bewegen, en hoe hard te tikjes zijn volledig random is. Kan er nog geen touw aan vast knopen :|

• Darun
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 14:21
heb ook een sanguinololu en in het begin ook issues gehad met de stappen motor controllers.

simpele fix. zet er een 8cm computer fan op en alles werkt perfect. let wel dat hij niet richting de print bed blaast anders krijg je warping.

De pot meters heb ik niet hoeven aan te passen. Standaard instelling is ok.

als je 357 graden zou bereiken met je hotend, smelt waarschijnlijk heel je extruder weg.
Wat waarschijnlijker is, is dat je firmware de verkeerde thermistor instelt.
Dit is makkelijk te fixen in de configuration.h file en dan opnieuw flashen.

als je daarentegen ongeduldig bent, kun je ook gewoon aan de hand van de huidige temperatuur even handmatig plastic door je hotend duwen op verschillende temperatuur instellingen.
hij moet zo'n 10-15 graden boven het punt staan dat je het er makkelijk door kunt duwen. Even experimenteren dus. kan ook 20 + graden zijn.

• sander0
Dat de hotend natuurlijk nooit geen 350+ is dat snap ik ook, en dat snapt iedereen met een iq van -10 ook nog dat je dan niet eens voelt dat je hot end warm is ;)

Denk je dat het niet goed reageren dan door de hitte van de stappenmotoren komt?
Ja de firmware moet je heel waarschijnlijk nog een keer aanpassen Bas heeft er standaard sprinter firmware op gezet en dat staat wel redelijk maar je zal het toch nog moeten calibreren voor de goede afstanden van X en Y. zeker voor de temperatuur daarvoor moet je de thermistor type instellen aangezien elke thermistor een ander gedrag heeft. die temperatuur tabellen kun je op veel plaatsen wel wegvissendaar gewoon ff googlen.

Je kan inderdaad de fan even proberen maar ben bang dat hij niet je probleem gaat verhelpen ik draai alles gewoon zonder fan en hebt nooit problemen met gemiste stappen of oververhitting. je Z as draaide wel gewoon goed toch? probeer even een andere stappen motor op de Z dan sluit je die uit. Dan probeer je even een andere driver (stepstick) op de plaats van de Z as driver dan heb je die ook uitgesloten. Stepstick drivers zijn vrij gevoelig en kunnen vrij snel kapot gaan. LET OP dat je nooit een motor af/aansluit op het moment dat er spanning op je bordje staat. altijd uitschakelen!!

draait je extruder motor wel gewoon goed?

• sander0
Extruder draait ook niet goed. ik zal vanavond weer even aan het prutsen gaan met mijn printer, bedankt voor je hulp in iedergeval! :)

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 12:33
tot hoe groot kan je eigenlijk parts maken met de prusa van bazzz? ik zit te kijken naar wat 3d printers maar de kant en klare zijn nogal duur (1500+ euro) en de prusa is met zijn 520ish euro relatief goedkoop, heb ik naast het bouwpakket nog wat anders nodig anders dan het abs?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

AjDuLion schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:18:
tot hoe groot kan je eigenlijk parts maken met de prusa van bazzz? ik zit te kijken naar wat 3d printers maar de kant en klare zijn nogal duur (1500+ euro) en de prusa is met zijn 520ish euro relatief goedkoop, heb ik naast het bouwpakket nog wat anders nodig anders dan het abs?
De build volume is natuurlijk makkelijk te vinden via Google :)
AjDuLion schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:18:
als je een beetje tech bent (en daar ga ik vanuit hier bij tweakers) dan kun je hem beter samenstellen uit onderdelen van bassss. de hotend die hij verkoopt (no offence bazzz) is niet zo bie. Dan kun je beter die los kopen bij hotends.com die heb ik ook en bevalt bovenbest. anders koop je die er automatisch bij als je een volledige set betaald. daarnaast als je alle onderdelen nog een keer los koopt op internet kun je nog wel eens 100 euro goedkoper uitkomen. Wat bij Bazz heel prettig is is de service die hij erbij levert wat je dan weer niet hebt bij andere internet verkopers

En naast ABS of PLA heb je daarnaast eigenlijk niet veel nodig, misschien wat Kaptontape als je abs op een glazen bed gaat printen. ABS blijft daar beter op plakken.

Sander0 als je misschien een filmpje maakt dan kan ik de geluiden ook even horen en ik kan je anders ook wel mijn firmware even sturen dan weet je zeker dat die iig goed is.

[ Voor 13% gewijzigd door WeeDzi op 30-08-2012 18:04 ]

• sander0
Ik ga vanavond naar de bios dus heb geen tijd om er echt aan verder te gaan. Mischien kan ik straks nog even snel een filmpje maken maar dan zie je hem wel verschijnen.

Als jouw firmware goed werkt en die ook op mijn tenminste redelijk moet werken dan graag, Dan heb ik dat alvast uitgesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tof. We hebben tegenwoordig een lasersnijder op school. Dan gaat het bouwen van een Ultimaker-achtig ding of die Mendel90 toch weer kriebelen, zeker aangezien ik binnenkort ook weer stufi heb.

• maikel
Ik heb inmiddels ook beweging in mijn printer! :)

De Y-as werkt helemaal perfect, maar met de andere motoren heb ik nog wat eigenaardigheden. Ze werken allemaal wel, maar zodra de beweging uitgevoerd is, gaan ze (vrij hard) brommen/zoemen. Het lijkt alsof de eigenlijk nog verder willen, maar worden tegengehouden. Maar als ik ze met de hand mee help, merk ik wel dat dat niet echt het geval is: ze draaien toch niet verder.
In principe werkt het allemaal dus wel, maar wat kan dat brommen veroorzaken? kan dit komen doordat de potmeters op de drivers te ver open staan?

En hoe kan ik de thermistor het best aan het heatbed monteren?

[ Voor 12% gewijzigd door maikel op 06-09-2012 10:26 ]

• Milosonator
maikel schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:23:
Ik heb inmiddels ook beweging in mijn printer! :)

De Y-as werkt helemaal perfect, maar met de andere motoren heb ik nog wat eigenaardigheden. Ze werken allemaal wel, maar zodra de beweging uitgevoerd is, gaan ze (vrij hard) brommen/zoemen. Het lijkt alsof de eigenlijk nog verder willen, maar worden tegengehouden. Maar als ik ze met de hand mee help, merk ik wel dat dat niet echt het geval is: ze draaien toch niet verder.
In principe werkt het allemaal dus wel, maar wat kan dat brommen veroorzaken? kan dit komen doordat de potmeters op de drivers te ver open staan?

En hoe kan ik de thermistor het best aan het heatbed monteren?
Op je tweede vraag is er een makkelijk antwoord: met een stukje kapton tape op een hoekje van het bed.

Over je assen; ik zou de volgende dingen checken:
  • Bewegen ze soepel als de motoren uitstaan?
  • Zijn de stepper-drivers te heet om aan te raken?
  • Hoe ver staat de potmeter open? (in principe is meer open meer beter, tenzij de drivers overhitten).
  • Heb je de motors goed aangesloten, en is de bedrading deugdelijk?
  • Kloppen de steps/mm waarden in de firmware?

• maikel
FTMarcella schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:21:
[...]

Op je tweede vraag is er een makkelijk antwoord: met een stukje kapton tape op een hoekje van het bed.

Over je assen; ik zou de volgende dingen checken:
  • Bewegen ze soepel als de motoren uitstaan?
  • Zijn de stepper-drivers te heet om aan te raken?
  • Hoe ver staat de potmeter open? (in principe is meer open meer beter, tenzij de drivers overhitten).
  • Heb je de motors goed aangesloten, en is de bedrading deugdelijk?
  • Kloppen de steps/mm waarden in de firmware?
Blijft die tape dan altijd goed zitten?

Wat betreft die motoren: volgens mij bewegen ze soepel. Niet gigantisch soepel, maar dat komt doordat ik dan met de hand de motor mee moet draaien natuurlijk. Overigens lijkt dat niet het probleem: als ik ze met de hand help, voelt het ook niet alsof ze verder willen. Het lijkt dus alsof ze op de bedoelde positie staan.

De temperatuur en potmeters heb ik nog niet gecheckt. Dat zal ik vanavond eens doen.
De motoren zijn goed aangesloten: anders doen ze helemaal niets lijkt me. De steps/mm waarden heb ik niet gecontroleerd. Ik heb gewoon de firmware die Bazzz heeft geprogrammeerd er nog in zitten, daar heb ik niets aan gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door maikel op 06-09-2012 14:58 ]

Verwijderd

maikel schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:57:
[...]

Ik heb het zelf met siliconen kit gedaan. Ik zou ook nog een thermische fuse installeren, want stel dat de thermistor los komt dan zal het bed naar een 'oneindig' hoge temperatuur opgestookt worden.

• maikel
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:03:
[...]

Ik heb het zelf met siliconen kit gedaan. Ik zou ook nog een thermische fuse installeren, want stel dat de thermistor los komt dan zal het bed naar een 'oneindig' hoge temperatuur opgestookt worden.
Siliconenkit heb ik nog wel staan, dat moet dus wel lukken. Dan dan gewoon de thermistor op het bord leggen en een dot kit erop, toch?

En die thermische zekering, moet die gewoon in serie met de voeding van het breadboard komen?

• Milosonator
maikel schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:57:

Kapton op glas of op kapton blijft heel goed plakken!

• maikel
Maar de kapton zou dan op de onderkant van het printbed komen, niet op glas of kapton.

Ik heb inmiddels wat met de potmetertjes zitten spelen en de motoren lopen nu allemaal erg soepel en stil!
Ik merkte alleen wel dat een van de printerdrivers erg warm werd (die van de X-as), terwijl ik juist het meest aan het spelen was met de Y-as en de extruder.
En twee zaken moet ik nog zien aan te passen:
1. De X-as verwacht de endstop aan de linkerkant. Volgens mij moet deze rechts zitten.
2. De extruder draait de verkeerde kant op. Daar moet 'extrude' en 'reverse' eigenlijk precies andersom werken.

Zijn dat instellingen die ik in de software kan aanpassen of moet dat in de firmware? Ik kon het in Pronterface zo gauw niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
maikel schreef op donderdag 06 september 2012 @ 22:16:
Maar de kapton zou dan op de onderkant van het printbed komen, niet op glas of kapton.

Ik heb inmiddels wat met de potmetertjes zitten spelen en de motoren lopen nu allemaal erg soepel en stil!
Ik merkte alleen wel dat een van de printerdrivers erg warm werd (die van de X-as), terwijl ik juist het meest aan het spelen was met de Y-as en de extruder.
En twee zaken moet ik nog zien aan te passen:
1. De X-as verwacht de endstop aan de linkerkant. Volgens mij moet deze rechts zitten.
2. De extruder draait de verkeerde kant op. Daar moet 'extrude' en 'reverse' eigenlijk precies andersom werken.

Zijn dat instellingen die ik in de software kan aanpassen of moet dat in de firmware? Ik kon het in Pronterface zo gauw niet vinden.
1. nee, de min-endstop van de X-as zit links, dit zorgt er namelijk voor dat het nulpunt links zit. (Y-as endstop zit ver weg van je, zodat het nulpunt 'onderin' je buildplatform is)
2. Je kan dit op 2 manieren oplossen: in de firmware of nog makkelijker: de connector van de motor 180 graden draaien. Kies wat je het makkelijkst lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
FTMarcella schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:36:
[...]

1. nee, de min-endstop van de X-as zit links, dit zorgt er namelijk voor dat het nulpunt links zit. (Y-as endstop zit ver weg van je, zodat het nulpunt 'onderin' je buildplatform is)
2. Je kan dit op 2 manieren oplossen: in de firmware of nog makkelijker: de connector van de motor 180 graden draaien. Kies wat je het makkelijkst lijkt.
Punt 1 had ik inderdaad zelf inmiddels ook al bedacht. :) Om een of andere reden heb ik me die endstop steeds rechts voorgesteld. Maar links is inderdaad logischer.
Wat 2 betreft: de connector omdraaien is inderdaad makkelijker, maar 'logischer' is het om het in de firmware aan te passen: de connector blijft dan precies hetzelfde als de anderen, zodat er geen verwarring ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
maikel schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 01:06:
[...]

Punt 1 had ik inderdaad zelf inmiddels ook al bedacht. :) Om een of andere reden heb ik me die endstop steeds rechts voorgesteld. Maar links is inderdaad logischer.
Wat 2 betreft: de connector omdraaien is inderdaad makkelijker, maar 'logischer' is het om het in de firmware aan te passen: de connector blijft dan precies hetzelfde als de anderen, zodat er geen verwarring ontstaat.
Precies, net wat meer moeite, maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Inmiddels heb ik het heatbed en de laatste endstop er ook op zitten. Helaas ben ik wel de thermistor vergeten, dus het bed gebruik ik nog maar even niet.
Ik heb al wel een STL-file geladen en laten 'printen' (zonder filament). Een paar dingen vielen me op:
- Hij probeert het bed te ver naar achteren te verplaatsen. Ik heb de maximale afstanden in de config al aangepast, maar dat lijkt weinig uit te maken.
- De motoren maken muziek! :? Het is nog net niet de Mario-tune, maar komt wel aardig in de richting. :)

Voor dat eerste zal ik zelf nog wel eens goed zoeken, maar vooral van het tweede vraag ik me af of dat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
maikel schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:40:
Inmiddels heb ik het heatbed en de laatste endstop er ook op zitten. Helaas ben ik wel de thermistor vergeten, dus het bed gebruik ik nog maar even niet.
Ik heb al wel een STL-file geladen en laten 'printen' (zonder filament). Een paar dingen vielen me op:
- Hij probeert het bed te ver naar achteren te verplaatsen. Ik heb de maximale afstanden in de config al aangepast, maar dat lijkt weinig uit te maken.
- De motoren maken muziek! :? Het is nog net niet de Mario-tune, maar komt wel aardig in de richting. :)

Voor dat eerste zal ik zelf nog wel eens goed zoeken, maar vooral van het tweede vraag ik me af of dat normaal is.
Over punt 1: pas dat ook aan in Slic3r of wat je dan ook gebruikt, want bij mij doen de 'softe' endstops het volgens mij ook niet.
Punt 2: ja, dat doen die van mij en die van iedereen ook. Vooral als ze 'ronde' bewegingen maken klinkt het grappig. Kijk maar eens wat filmpjes op youtube en je zult zien dat iedereen het heeft. Hoe het precies komt moet je niet aan mij vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FTMarcella schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:47:
[...]

punt 2: ja, dat doen die van mij en die van iedereen ook. Vooral als ze 'ronde' bewegingen maken klinkt het grappig. Kijk maar eens wat filmpjes op youtube en je zult zien dat iedereen het heeft. Hoe het precies komt moet je niet aan mij vragen ;)
Sterker nog :P
YouTube: Mario Theme played on Stepper Motors with an Arduino

niet dat je met deze programering een leuk object maakt maar toch. Gewoon omdat het kan

[ Voor 19% gewijzigd door WeeDzi op 11-09-2012 09:00 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.