Je moet een extra programmer toevoegen aan (uit mijn hoofd) programmers.txt in de arduino folder.maratropa schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:15:
howdy.. Eindelijk weer tijd om verder te gaan met de reprap, maar ik loop (nogsteeds argh) ergens tegenaan. (de machine verbind wel met prontrface en je kunt hem ook aansturen, dus de electonica lijkt me ok )
Arduino 0018/0022/0023 bleef/blijft maar foutmeldingen geven bij het uploaden van de sprinter firmware naar mijn sanguinololu 1.3a bordje via usb, via welke computer ik het ook doe.
Ik heb een USBasp programmer voor weinig gescoord. http://www.samenkopen.net/action_product/909457/391932
http://www.samenkopen.net...76/616274/4275894#4275894
Nu kun je daar in arduino 0023 de bootloader mee burnen. In arduino 1.0.1 en verder kun je ook los de programmer selecteren, want ik weet niet hoe je in orduino 0023 gewoon de firmware kan programmeren via deze losse programmer? Want de Sprinter firmware compiled niet in arduino 1.01...
Ah wacht ik denk dat ik het snap, volgens mij kent arduino 0023 usbasp al wel als programmer, maar moet ik dat aangeven in de boards.txt die in het mapje van sanguino zit bij de settings van sanguinololu met 644p chip. Die staat nu dus nog op STK500.wortelsoft schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:28:
[...]
Je moet een extra programmer toevoegen aan (uit mijn hoofd) programmers.txt in de arduino folder.
[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 10-05-2013 18:18 ]
Dat laatste moet denk ik niet dat is het protocol van de bootloader communicatie. Maar het is al een tijd geleden dat ik met arduino's ben bezig geweest.
Stappen:
Selecteer het juiste board: sangui.... die moet dus in boards.txt zijn toegevoegd
Selecteer de juiste programmer
Kies burn bootloader
Stappen:
Selecteer het juiste board: sangui.... die moet dus in boards.txt zijn toegevoegd
Selecteer de juiste programmer
Kies burn bootloader
Ah, verwarring. Het model van het internet gebruikt kennelijk niet een metrische hobbed bolt. Vandaar dat de maten van het gat en de hex kop aangepast moesten worden.Milosonator schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:23:
[...]
Alles wat je van internet download, (ik weet niet of je dit ontwerp helemaal zelf hebt gemaakt) zou gewoon precies moeten passen. Als dat niet het geval is kan je beter je printer hercaliberen anders blijf je aan de gang met modellen aanpassen. Om dingen te laten passen neem ik trouwens meestal +-0.1mm grotere maat.
Daarnaast heeft de Mendel90 een spacing nodig van 5,8mm, en het originele model heeft 7,0mm. Geen klagen over de maatvoering van de Mendel90, het komt er vrijwel de juiste maat uit met +/- 0.1mm, dus dat zit wel goed.
Tevens 2 rollen PLA bij faberdashery besteld, desert tan en space marine. Leken me mooiere kleuren dan knuppeltjesgroen.
Hoe heb jij die tanden zo netjes in het wiel gekregen? Stukjes eruithappen lukt me wel in SU, maar op een rond oppervlak niet.databeestje schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:24:
De 3e poging ging een stuk beter, de wijzigingen nu op een andere manier gedaan in Sketchup en deze pakte wel. Eindelijk een setje tandwielen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Even voor mijn gemoedsrust ;-): in de helpfiles staat dat je in SU met exacte maten kunt werken als je 1 punt zet en op enter klikt. Echter, dat werkt bij mij niet. Is dat niet meer mogelijk bij de nieuwste versie van SU (is immers niet meer van Google)?
[ Voor 16% gewijzigd door Eusebius op 11-05-2013 12:48 ]
==
hoi
Heb een 1kg rol donkerblauwe PLA besteld, hierzo op ebay. 
Is 11 dagen later aangekomen, netjes vacuüm-verpakt met een zakje silica-gel dr bij en alles..
nou nog m'n 3d printer afbouwen..
Is 11 dagen later aangekomen, netjes vacuüm-verpakt met een zakje silica-gel dr bij en alles..
Wat zijn over het algemeen de ervaringen met Ebay consumables? Meten jullie over de rol of de dikte een beetje uniform is?
Dat is een vraag die je beter kan stellen aan de originele maker van het tandwiel.Eusebius schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:37:
[...]
Hoe heb jij die tanden zo netjes in het wiel gekregen? Stukjes eruithappen lukt me wel in SU, maar op een rond oppervlak niet.
Even voor mijn gemoedsrust ;-): in de helpfiles staat dat je in SU met exacte maten kunt werken als je 1 punt zet en op enter klikt. Echter, dat werkt bij mij niet. Is dat niet meer mogelijk bij de nieuwste versie van SU (is immers niet meer van Google)?
http://www.thingiverse.com/thing:19227
Alleen het grote tandwiel moest aangepast voor mijn hobbed bolt, het kleintje past prima op de motor. Ze passen samen ook prima in elkaar.
Ik ben ook kortstondig aan het harken geweest met Sketchup, maar het is erg spijtig dat je niet gewoon afmetingen aan kan passen. Ik ben nu aan het orienteren op andere tekenpakketten en dat werkt toch veel fijner.
Probeer maar eens een Helix te tekenen in SU, drama, een vriend van me heeft hem nu in Solidworks gemaakt, daarna als STL gexporteerd met een hoek nauwkeurigheid van 0,5 graden. Dat is dus een 41MB STL file geworden, en helaas kan ik die met 4GB ram niet door Slic3r halen in een uur. Met 2 graden resolutie gaat het nu in circa 5 minuten, veel beter.
Me too. Iets voor een ander topic? "Bespreek je 3D-tekenpaketten voor 3D-printen"?databeestje schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:22:
[...]
Ik ben nu aan het orienteren op andere tekenpakketten en dat werkt toch veel fijner.
==
hoi
Wat betreft de aansturing ben ik overgestapt naar Repetier host, dat werkt zoals meer mensen al aangeven erg fijn. Voor de duidelijkheid de instellingen welke ik gebruik met mijn Mendel90
De Slic3r instellingen die ik gebruik met de Mendel90 zijn.
Layer Height 0.4mm
First Layer Height 0.4mm
Filament Diameter 3mm
Extrusion Multiplier 1
Extruder laag 1 op 210C, daarna 205C
Bed laag 1 65C, daarna 60C
Cooling Enable, altijd aan
Bed size x:200, y:200 mm
Print Center x:0, y:0
Z offset: 0 mm (Hier kan je ook de aanpassing voor Z_HOME_POS in verwerken die je anders via de firmware moet doen).
De Printer Instelling voor de Mendel90 zijn:
Verbinding Com8 250000
Basis Extruder 200C
Basis Bed 60C
Parkeer na stop
Extruder uit na stop
Bed uit na stop
Motor uit na stop
Printer soort Classic
Home x:min, y:min, z:min
x min: -100, x max: 100, bed links -100
y min: -100, y max: 100, bed voor -100
breedte 200, diepte 200, hoogte 200 mm
De Slic3r instellingen die ik gebruik met de Mendel90 zijn.
Layer Height 0.4mm
First Layer Height 0.4mm
Filament Diameter 3mm
Extrusion Multiplier 1
Extruder laag 1 op 210C, daarna 205C
Bed laag 1 65C, daarna 60C
Bed size x:200, y:200 mm
Print Center x:0, y:0
Z offset: 0 mm (Hier kan je ook de aanpassing voor Z_HOME_POS in verwerken die je anders via de firmware moet doen).
De Printer Instelling voor de Mendel90 zijn:
Verbinding Com8 250000
Basis Extruder 200C
Basis Bed 60C
Parkeer na stop
Extruder uit na stop
Bed uit na stop
Motor uit na stop
Printer soort Classic
Home x:min, y:min, z:min
x min: -100, x max: 100, bed links -100
y min: -100, y max: 100, bed voor -100
breedte 200, diepte 200, hoogte 200 mm
Dat komt omdat sketchup zo'n beetje vingerverven is, tov een serieus 3d modelleerpakket. Sketchup modelleert ook geen solids, maar alleen lijnen, en alles wat dus niet een rechte lijn is, word dus genoteerd als een gigantische verzameling losse rechte stukjes, ipv als een echte curve.databeestje schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:22:
Ik ben ook kortstondig aan het harken geweest met Sketchup, maar het is erg spijtig dat je niet gewoon afmetingen aan kan passen.
De rest van de tools binnen sketchup zijn niet veel beter/uitgebreider.. Ik zou eerder Solidworks ofzo aanraden..
Ja nee joh, zo'n pakket kost een paar duizend euro. Dat heb ik gelukkig nog liggen ;-)AlexanderB schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 18:33:
[...]
Dat komt omdat sketchup zo'n beetje vingerverven is, tov een serieus 3d modelleerpakket. Sketchup modelleert ook geen solids, maar alleen lijnen, en alles wat dus niet een rechte lijn is, word dus genoteerd als een gigantische verzameling losse rechte stukjes, ipv als een echte curve.
De rest van de tools binnen sketchup zijn niet veel beter/uitgebreider.. Ik zou eerder Solidworks ofzo aanraden..
==
hoi
solid works werkt fantastisch gebruik het zelf ook. er waren tijden dat je een student licentie kon gebruiken. nu gebruik ik em anders......
@alexander
Is 40 dollar voor een kilo niet wat duur? ken een aantal die het verkopen voor 21 euro per kilo, dan moet je echter wel verzendkosten betalen, wat natuulijk minder word als je meer besteld.
@alexander
Is 40 dollar voor een kilo niet wat duur? ken een aantal die het verkopen voor 21 euro per kilo, dan moet je echter wel verzendkosten betalen, wat natuulijk minder word als je meer besteld.
Ik weet niet, inclusief bezorging zijn de rollen van Faberdashery ook 40 euro per stuk.
Ik denk dat mijn printer nog wat probleempjes heeft met printen op grotere hoogte, een buisje 5mm binnen en 10mm buiten trok de printer na 25mm hoog om. Misschien toch te koud aan het printen. Hotbed stond op 60 graden om te plakken, maar ik weet niet of dat echt omhoog moet.
Ik heb nog niet eerder met ondersteuning geprint, heeft iemand dat eerder geprobeert en hier tips voor? In Slic3r kan ik deze aanzetten als honeycomb, dan is er de keuze om deze verbinding te laten maken met het materiaal of spacing in the bouwen, wat geniet de voorkeur?
Ik denk dat mijn printer nog wat probleempjes heeft met printen op grotere hoogte, een buisje 5mm binnen en 10mm buiten trok de printer na 25mm hoog om. Misschien toch te koud aan het printen. Hotbed stond op 60 graden om te plakken, maar ik weet niet of dat echt omhoog moet.
Ik heb nog niet eerder met ondersteuning geprint, heeft iemand dat eerder geprobeert en hier tips voor? In Slic3r kan ik deze aanzetten als honeycomb, dan is er de keuze om deze verbinding te laten maken met het materiaal of spacing in the bouwen, wat geniet de voorkeur?
databeestje schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 21:23:
Ik weet niet, inclusief bezorging zijn de rollen van Faberdashery ook 40 euro per stuk.
Bij mij laten kleinere objecten los als ik de fan te veel gebruik. Daarom gebruik ik de fan alleen voor overhangs en bridges op de Mendel90 met PLA.databeestje schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:59:
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Ok, dat is dan duidelijk. Het is allemaal een beetje nieuw en universeel zijn ze nog niet.Zer0 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 21:35:
[...]
[...]
Bij mij laten kleinere objecten los als ik de fan te veel gebruik. Daarom gebruik ik de fan alleen voor overhangs en bridges op de Mendel90 met PLA.
Wat ik probeer te printen is dit
http://cloud.netfabb.com/...7a191f4178005&fixedfile=1
Ik ga dat nog eens proberen, maar dan met ondersteuning, ik denk alleen dat er niet genoeg plastic meer op de rol zit.
Ik snap best dat een goed programma geld mag kosten. Maar dit is wel exorbitant veel. Ik kom bedragen van duizenden euro's tegen. Ik ben niet het type 'download het dan maar', dus wat voor goed alternatief blijft er dan nog over?WeeDzi schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:05:
solid works werkt fantastisch gebruik het zelf ook. er waren tijden dat je een student licentie kon gebruiken. nu gebruik ik em anders......
==
hoi
Ik zit inderdaad met een student-licentie..WeeDzi schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:05:
Ah.. tja, ik heb een student-licentie, en geen moeite met downloaden.. ik zal eens kijken welke alternatieven er nog meer zijn..Eusebius schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:38:
[...]
Ik snap best dat een goed programma geld mag kosten. Maar dit is wel exorbitant veel. Ik kom bedragen van duizenden euro's tegen. Ik ben niet het type 'download het dan maar', dus wat voor goed alternatief blijft er dan nog over?
Overigens moeten ze het zo zien, als ik nu iets dowload en gebruik en er tevreden over ben, dan koop ik later een licentie op dat pakket als ik er m'n geld mee verdien. Als ze downloaden echt volledig onmogelijk maken, dan ga ik wel naar een concurrent.
Ik heb geen idee, ik kon het niet goedkoper vinden dan dit eigenlijk, incl verzendkosten.. (en de meeste die een goedkopere prijs per kg hebben, hebben belachelijke verzendkosten, daar zit de winst blijkbaar in het "handling" gedeelte van "shipping & handling" ($30 per rol "verzend"kosten waar de rest $10 vraagt, alleen zodat je de rollen voor minder geld kan aanbieden zodat ze hoger op de lijst komen vind ik een beetje flauw.WeeDzi schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:05:
@alexander
Ik heb Freecad gedownload, moet maar even kijken of ik daar mijn ei beter in kwijt kan.
Ik begon met de variant zonder support:

Daarna een kleinere gedaan op schaal 0,2:

Daarna een variant (schaal 0,5) gedaan met support, echter, slechts 20mm hoog en maar 28,8 graden, het idee hier dat je er 3 boven op elkaar plaatst om aan de juiste 1/3 (120 graden) rotatie te komen, ook iets steviger qua constructie.

Dat ziet er al veelbelovend uit. Het idee hier om uiteindelijk een volledige Lenz2 turbine te maken maar dan in helische vorm. Misschien een rond buisje in het midden als as houder voor de juiste hoogte bij het vastzetten (draadeind m5). Wellicht een 6 kantje erop met de juiste hoek verdraaing.
Ik begon met de variant zonder support:
Daarna een kleinere gedaan op schaal 0,2:
Daarna een variant (schaal 0,5) gedaan met support, echter, slechts 20mm hoog en maar 28,8 graden, het idee hier dat je er 3 boven op elkaar plaatst om aan de juiste 1/3 (120 graden) rotatie te komen, ook iets steviger qua constructie.
Dat ziet er al veelbelovend uit. Het idee hier om uiteindelijk een volledige Lenz2 turbine te maken maar dan in helische vorm. Misschien een rond buisje in het midden als as houder voor de juiste hoogte bij het vastzetten (draadeind m5). Wellicht een 6 kantje erop met de juiste hoek verdraaing.
OpenSCAD heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar er is ook nog Blender is een optie met de juiste instellingen (http://www.britishideas.c...figuring-blender-for-cad/)Eusebius schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:38:
[...]
Ik snap best dat een goed programma geld mag kosten. Maar dit is wel exorbitant veel. Ik kom bedragen van duizenden euro's tegen. Ik ben niet het type 'download het dan maar', dus wat voor goed alternatief blijft er dan nog over?
Daarnaast is er het gratis 123D Design van Autodesk (http://www.123dapp.com/design), en van dezelfde maker is ook Inventor Fusion nog te downloaden (http://labs.autodesk.com/technologies/fusion) en de beta van de online Fusion 360 (http://usa.autodesk.com/a...id=20884205&siteID=123112)
Online kun je ook aan de slag met het Open Source Shapesmith (http://shapesmith.net/)
Imo genoeg alternatieven om niet naar illegale downloads te grijpen, en in mijn ogen is dat ook een schop tegen de Open Hardware/Source wereld als je dergelijke software op die manier gebruikt.
bv in belgieAlexanderB schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:56:
Ik heb geen idee, ik kon het niet goedkoper vinden dan dit eigenlijk, incl verzendkosten.. (en de meeste die een goedkopere prijs per kg hebben, hebben belachelijke verzendkosten, daar zit de winst blijkbaar in het "handling" gedeelte van "shipping & handling" ($30 per rol "verzend"kosten waar de rest $10 vraagt, alleen zodat je de rollen voor minder geld kan aanbieden zodat ze hoger op de lijst komen vind ik een beetje flauw.)
http://www.charlies3dtech...m/cat1675912_1805161.aspx
of in nederland
www.reprapworld.com
Er zijn diverse leveranciers die (ruim) onder de 40 euro per kilo zitten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Leverancier Gewicht Prijs Prijs/kilo Formfutura 3mm PLA Premium 1000 € 26,45 € 26,45 Faberdashery 3mm PLA 880 € 32,00 € 36,36 Reprapworld 3mm PLA 1000 € 20,56 € 20,56 Germanreprap 3mm PLA 750 € 27,99 € 37,32 Reprapsource 3mm PLA 4043D 750 € 27,99 € 37,32 Reprapsource 3mm PLA 4043D 2200 € 74,99 € 34,09 colorFab 3mm PLA 750 € 30,00 € 40,00 plastic2print 3mm PLA 1000 € 27,23 € 27,23 Ultimaker 3mm PLA 750 € 31,50 € 42,00 |
de quest is 40 dollar
scheelt weer een klein beetje das dus een 30 euro en dat is inclusief verzending dus dat valt eigenlijk nog wel mee. Sterker nog als je maar 1 spoel koopt is het eigenlijk de goedkoopste LOL
zelfs reprapworld hanteerd namelijk zijn prijzen zonder BTW net als forfutura en alle andere reprapwinkels in NL dus prima linkje als ze goed filament verkopen!
zelfs reprapworld hanteerd namelijk zijn prijzen zonder BTW net als forfutura en alle andere reprapwinkels in NL dus prima linkje als ze goed filament verkopen!
Ik gebruik zelf SketchUp (gratis) en vind dat persoonlijk prima werken. Veel zelf aanklooien en als je er niet uitkomt zijn er legio tutorials die uitleggen hoe je een bepaald resultaat kunt behalen. Inmiddels wordt ik er al vrij handig mee, en heb al wat dingen kunnen repliceren met mijn printer na ze met een micrometer te hebben opgemeten en in Sketchup nagemaakt.Eusebius schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:38:
Vanuit Sketchup exporteer ik met een (gratis) plugin naar STL om te importeren in Makerware/Slic3r en te printen.
Je klikt eerst op je beginpunt, en beweegt je muis alvast in de richting waar je heen wilt.Eusebius schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:37:
Vervolgens kun je inderdaad de afmeting invoeren, deze is rechts onderin zichtbaar.
Zie bijv YouTube: Precise Drawing in SketchUp
[ Voor 49% gewijzigd door frickY op 13-05-2013 00:00 ]
Zo te zien exclusief verzendkosten?Zer0 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 17:47:
Er zijn diverse leveranciers die (ruim) onder de 40 euro per kilo zitten:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Leverancier Gewicht Prijs Prijs/kilo Formfutura 3mm PLA Premium 1000 € 26,45 € 26,45 Faberdashery 3mm PLA 880 € 32,00 € 36,36 Reprapworld 3mm PLA 1000 € 20,56 € 20,56 Germanreprap 3mm PLA 750 € 27,99 € 37,32 Reprapsource 3mm PLA 4043D 750 € 27,99 € 37,32 Reprapsource 3mm PLA 4043D 2200 € 74,99 € 34,09 colorFab 3mm PLA 750 € 30,00 € 40,00 plastic2print 3mm PLA 1000 € 27,23 € 27,23 Ultimaker 3mm PLA 750 € 31,50 € 42,00
Enige voordeel is dat reprapworld.com lokaal is, en goedkoop, zowel als goedkope verzendkosten..
[ Voor 7% gewijzigd door AlexanderB op 13-05-2013 01:42 ]
Verwijderd
Dat ziet er al gelijk erg goed uit! Ik heb mijn printerplannen een beetje op de lange baan geschoven, maar nu gaat het toch weer kriebelendatabeestje schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:24:
De 3e poging ging een stuk beter, de wijzigingen nu op een andere manier gedaan in Sketchup en deze pakte wel. Eindelijk een setje tandwielen.
Solidworks (of concurrent Inventor) is inderdaad fantastisch voor dit soort dingen. Het programma heeft wat eigenaardigheden (zoals alle complexe software), maar zit tegelijk zo ontzettend goed in elkaar dat het een ware verademing is. Net zoals in Photoshop zijn er altijd verschillende manieren om iets aan te pakken en laat het ruim baan voor eigen voorkeuren en manieren van aanpak. Zaken meetkundig aanpakken en achteraf makkelijk aanpassingen doen is precies waarvoor Solidworks gemaakt is.WeeDzi schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:05:
Ik heb een paar maanden terug een hangklok eerst helemaal virtueel uitgewerkt en vervolgens met de lasersnijder uitgesneden. Je kunt echt prachtig nauwkeurig werken (na wat testjes en calibratie uiteraard) zodat alles perfect in elkaar klikt en recht is inderdaad ook echt recht.
Ik heb overigens nog geen tijd gehad de boel goed in elkaar te zetten
Inderdaad zonder verzendkosten, aangezien die bij het bestellen van meerdere rollen meestal lager worden (per rol). Ik had dit lijstje voornamelijk voor mezelf gemaakt om de prijzen per kilo te bepalen en zo makkelijker te kunnen vergelijken.AlexanderB schreef op maandag 13 mei 2013 @ 01:30:
[...]
Zo te zien exclusief verzendkosten?
Enige voordeel is dat reprapworld.com lokaal is, en goedkoop, zowel als goedkope verzendkosten..goeie tip..
Weet iemand een betrouwbare en goedkope shop om een RAMPS bord te halen? Of hebben jullie nog andere suggesties kwa bord, zoals een sanguinololu?
Weet iemand een goed, actueel overzicht van 3D-printers op dit moment? Ik zoek er eentje maar het is een beetje bomen-bos verhaal .. ;-)
==
hoi
Printroard van printrbot.com is een mooi compact printje dat prima werktDVR123 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 20:18:
Weet iemand een betrouwbare en goedkope shop om een RAMPS bord te halen? Of hebben jullie nog andere suggesties kwa bord, zoals een sanguinololu?
Een Sanguinololu wat minder elegant dan de Printrboard, maar wel praktischer.
Printrboard is een alternatief PCB design van de Sanguinololu, maar dan zonder losse Pololu's/Stepsticks, en met de SD card reader al op het bordje dr bij.
op zich nice, maar ik zie de meerwaarde er niet zo van in, (als in: stepsticks kan je los vervangen als ze ooit doorbranden, bij printrboard heb je gelijk een uitgebreide soldeerklus te doen..)
Printrboard is een alternatief PCB design van de Sanguinololu, maar dan zonder losse Pololu's/Stepsticks, en met de SD card reader al op het bordje dr bij.
Ben je er wel al over uit of je zelfbouw of een kant-en-klare printer wilt?Eusebius schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:04:
Weet iemand een goed, actueel overzicht van 3D-printers op dit moment? Ik zoek er eentje maar het is een beetje bomen-bos verhaal .. ;-)
Omdat ik zelf twee tot nu toe alleen RAMPs borden bezit heb ik met dit bord (nog) geen ervaring maar deze lijkt me wel aardig:DVR123 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 20:18:
http://reprapworld.com/?products_details&products_id=327&cPath=1645
Het lijkt een beetje op de Printrboard wat uitrusting betreft maar heeft verwisselbare stepper drivers. Ook vrij eenvoudig van LCD, keypad etc te voorzien volgens de site. En heeft 2 extra mosfets en er kan nog een extra stepper op.
Is er iemand die ervaring heeft met dit bord?
[ Voor 11% gewijzigd door mymind* op 15-05-2013 00:01 ]
Kant-en-klare zelfbouw ;-) Assembleren is geen probleem. De Orca lijkt me mooi om mee te beginnen, maar de communicatie/levering lijkt me niet zo sterk als ik de fora's doorsnuffel.frickY schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 23:48:
[...]
Ben je er wel al over uit of je zelfbouw of een kant-en-klare printer wilt?
De modellen van RepRap zijn op zich mooi, maar dat is te veel 'zelf doen' voor dit moment. Ik wil eerst printen en later kijken of ik er zelf eentje wil/ga bouwen (niet echt des Tweakers, sorry ;-).
Even afgaand op wat ik ergens anders las: omdat ik veel met ABS wil gaan printen, heb ik een heated bed nodig. Dus dat is een vereiste.
==
hoi
De Orca was een mooi ding, maar het verhaal eromheen trok me ook niet erg. Dat in combinatie met de prijs ten opzichte van de Mendel90 was de doorslag.Eusebius schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 00:05:
[...]
Kant-en-klare zelfbouw ;-) Assembleren is geen probleem. De Orca lijkt me mooi om mee te beginnen, maar de communicatie/levering lijkt me niet zo sterk als ik de fora's doorsnuffel.
De modellen van RepRap zijn op zich mooi, maar dat is te veel 'zelf doen' voor dit moment. Ik wil eerst printen en later kijken of ik er zelf eentje wil/ga bouwen (niet echt des Tweakers, sorry ;-).
Even afgaand op wat ik ergens anders las: omdat ik veel met ABS wil gaan printen, heb ik een heated bed nodig. Dus dat is een vereiste.
Let wel, in het Mendel90 bouwpakket moet je veel bouwen en solderen, het kost je in ieder geval een weekend, maar voor mijn gevoel komt er snel goed resultaat uit. Over de andere kan ik helaas niet oordelen, maar dit is mijn ervaring met de ene die ik heb.
Nog steeds wat issues met hoogtes groter dan 10mm, ik zal wel met de E steps per Z moeten aanpassen. Ik heb het idee dat deze iets teveel materiaal toevoerd.
zoals hierboven gemeld wordt ga voor de mendel90...... das wel zelf assembleren maar dat gaat je prima lukken als je ook een ikea kast in elkaar kan zetten. voor wat ik lees aan reacties zijn mensen zeer tevreden over het print resultaat direct na het inelkaar zetten. Dit is voor andere printers nog wel eens lang tweaken.Eusebius schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 00:05:
[...]
Kant-en-klare zelfbouw ;-) Assembleren is geen probleem. De Orca lijkt me mooi om mee te beginnen, maar de communicatie/levering lijkt me niet zo sterk als ik de fora's doorsnuffel.
@ DVR123
Ramps is een duur bordje als je het vergelijkt met anderen en dat komt omdat het een voorloper is geweest, en in zijn tijd de beste ( iets met wet van remmende voorsprong). Maar wordt nu voorbijgelopen door nieuwe ontwikkelingen zoals Megatronics of Minitronics van reprapworld, Melzi en nog een paar sanguinololu afgeleiden...... Heb zelf nog een Sanguinololu maar switch straks wel een keer naar megatronics. al bevalt deze sanguino prima wat dat betreft
Assembleren & solderen wil nog wel lukken. Het is meer het bij elkaar zoeken van de juiste onderdelen om een beetje werkend prototype te krijgen., Dat ik over een half jaar een andere nozzle wil of een ander tandwieltje voor zus of zo, geloof ik best. Maar zo ver ben ik nu nog niet.
Reinderink.nl levert geprinte onderdelen. Maar kun je machines van RepRap ook ergens als bouwpakket (compleet met electronica) bestellen?
- edit: ik las ergens dat je voor ABS beter een heated bed kunt hebben (of andersom, dat is de functie van een heated bed). Is dat echt nodig voor ABS?
Reinderink.nl levert geprinte onderdelen. Maar kun je machines van RepRap ook ergens als bouwpakket (compleet met electronica) bestellen?
- edit: ik las ergens dat je voor ABS beter een heated bed kunt hebben (of andersom, dat is de functie van een heated bed). Is dat echt nodig voor ABS?
[ Voor 15% gewijzigd door Eusebius op 15-05-2013 10:01 ]
==
hoi
http://reprappro.com/Eusebius schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 09:56:
Heel leuke machines, ik het zelf een Reprappro Mendel en ben er erg tevreden mee. Maar toch sluit ik me aan bij de anderen die de Mendel90 aanbevelen. Na de Reprappro Mendel heb ik een Mendel90 set van Nophead gekocht, en die levert nog betere resultaten en heeft een hele goede handleiding. Ook is de support die Nophead levert in de fora erg goed. (http://forums.reprap.org/list.php?292 http://forums.reprap.org/read.php?94,196585)
Daarnaast ziet de Dibond versie van Nop er gewoon heel goed uit, en het oog wil ook wat
[ Voor 6% gewijzigd door Zer0 op 15-05-2013 10:50 ]
Ik kreeg gisteren een mailtje dat ook Velleman een 3D Printer zal lanceren:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=412554
Gebaseerd op de RepRap. Lijkt mij wel handig voor de mensen die zonder al te veel onderzoek vlug een 3D Printer in huis willen hebben.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=412554
Gebaseerd op de RepRap. Lijkt mij wel handig voor de mensen die zonder al te veel onderzoek vlug een 3D Printer in huis willen hebben.
Ja die Velleman is leuk maar zonder al te veel onderzoek? wat bedoel je daar mee, met bv de site van Nophead kun je zo de mendel90 dibond bestellen en alles is meegelevert....
Die velleman is trouwens bij conrad te koop http://www.conrad.nl/ce/n...bouwpakket-Velleman-K8200 voor 700 euri in een bouwpakket maar met onbewezen principe (in de zin van nieuwe printer maar werkt vast prima)
voor ABS is het zeker aan te raden om een heated bed aan te schaffen ik weet niet of Nophead die er bij kan leveren, maar anders zijn er genoeg winkels waar je die kan bestellen. (ga dan voor MK2 of MK3 heatbed PCB) deze is zo te plaatsen op de Mendel90
http://forums.reprap.org/read.php?94,196585 hier kun je de mendel90 bestellen voor 520 euro inclusief verz
Die velleman is trouwens bij conrad te koop http://www.conrad.nl/ce/n...bouwpakket-Velleman-K8200 voor 700 euri in een bouwpakket maar met onbewezen principe (in de zin van nieuwe printer maar werkt vast prima)
voor ABS is het zeker aan te raden om een heated bed aan te schaffen ik weet niet of Nophead die er bij kan leveren, maar anders zijn er genoeg winkels waar je die kan bestellen. (ga dan voor MK2 of MK3 heatbed PCB) deze is zo te plaatsen op de Mendel90
http://forums.reprap.org/read.php?94,196585 hier kun je de mendel90 bestellen voor 520 euro inclusief verz
Ik denk, zonder onderzoek = zonder je te veel eerst in de techniek willen verdiepen (welke head, welke bordjes, welke tandwielen et cetera). Zoals ik dus
Natuurlijk zijn dat zaken van belang. Maar begin je aan de techniekkant of aan de printkant?
[ Voor 28% gewijzigd door Eusebius op 15-05-2013 11:57 ]
==
hoi
euh nah dat zeg ik dus dat is bij de mendel90 precies zo.... daar is ook alles bij geleverd en dus hoe je je ook niet zorgen te maken over welke nozzle etc en hier bij Nophead weet ik zeker dat je goede feedback/hulp krijgt omdat hij gewoon een enthousiasteling is en niet een bedrijf
bij die velle man zit bv ook geen heatbed. Dan staat er dus dat je prima ABS kan printen maar dat gaat je waarschijnlijk niet mooi lukken bovendien krijg je er maar 5 meter PLA bij. bij de mendel90 krijg je dan in ieder geval nog 20 meter zodat je ook even vooruit kan
de techniek is niet geheel onbelangrijk maar met het printen zelf zul je nog genoeg problemen tegen komen, dat zal bij die velleman niet anders zijn. Het is gewoon nog niet consument klaar. Ik wil je hier niet bang mee praten want er zijn genoeg bronnen om informatie in te winnen.
bij die velle man zit bv ook geen heatbed. Dan staat er dus dat je prima ABS kan printen maar dat gaat je waarschijnlijk niet mooi lukken bovendien krijg je er maar 5 meter PLA bij. bij de mendel90 krijg je dan in ieder geval nog 20 meter zodat je ook even vooruit kan
de techniek is niet geheel onbelangrijk maar met het printen zelf zul je nog genoeg problemen tegen komen, dat zal bij die velleman niet anders zijn. Het is gewoon nog niet consument klaar. Ik wil je hier niet bang mee praten want er zijn genoeg bronnen om informatie in te winnen.
[ Voor 20% gewijzigd door WeeDzi op 15-05-2013 12:05 ]
owh ja ik zie dat nu ook inderdaad, hij staat niet op de inhouds lijst.... miste de draden ook op het filmpje
de nozzle koeling valt wel wat mee, gewoon wat extr power naar je nozzle en dan wordt die koeling wel opgevangen door extra warmte.
de nozzle koeling valt wel wat mee, gewoon wat extr power naar je nozzle en dan wordt die koeling wel opgevangen door extra warmte.
Voor de mensen die er reeds 1 gebouwd hebben en klaar zijn: Gebruik je hem daadwerkelijk ook wel eens of is het stofhappen als het eenmaal klaar is?
Heb bij mijn printer kit een Printrboard gehad alleen was hij bij aankomst al stuk.. De extruder port doet het niet. Kwam ik veel te laat achter en toen had ik geen garantie meer!sebastius schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:33:
[...]
Printroard van printrbot.com is een mooi compact printje dat prima werkt
Dus alleen nog maar een bord met verwisselbare stepper drivers
Ik neig nu naar een Sanguinololu omdat daar best goede support voor is, ben namelijk nog nieuw in het printer wereldje.. En heb nog niet zo veel gehoord over de MegatronicsWeeDzi schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 09:42:
[...]
zoals hierboven gemeld wordt ga voor de mendel90...... das wel zelf assembleren maar dat gaat je prima lukken als je ook een ikea kast in elkaar kan zetten. voor wat ik lees aan reacties zijn mensen zeer tevreden over het print resultaat direct na het inelkaar zetten. Dit is voor andere printers nog wel eens lang tweaken.
@ DVR123
Ramps is een duur bordje als je het vergelijkt met anderen en dat komt omdat het een voorloper is geweest, en in zijn tijd de beste ( iets met wet van remmende voorsprong). Maar wordt nu voorbijgelopen door nieuwe ontwikkelingen zoals Megatronics of Minitronics van reprapworld, Melzi en nog een paar sanguinololu afgeleiden...... Heb zelf nog een Sanguinololu maar switch straks wel een keer naar megatronics. al bevalt deze sanguino prima wat dat betreft
Was dat een kit van printrbot zelf of iemand anders? Heb je wel al geprobeerd contact op te nemen met de leverancier of evt direct met printrbot zelf?DVR123 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:49:
[...]
Heb bij mijn printer kit een Printrboard gehad alleen was hij bij aankomst al stuk.. De extruder port doet het niet. Kwam ik veel te laat achter en toen had ik geen garantie meer!
dat verschilt de ene dag prnit ik wat leuks de andere dag iets nuttigs en de andere 2 niets. Tis vooral ook hobbykreator schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:39:
Voor de mensen die er reeds 1 gebouwd hebben en klaar zijn: Gebruik je hem daadwerkelijk ook wel eens of is het stofhappen als het eenmaal klaar is?
je gaat echt niet elke dag iets nuttigs printen
en ja hij staat ook wel te stofhappen........
@DVR123
Sanga is een prima bordje iets basic maar inderdaad prima support vanuit de communitie. Echter alle nieuwere bordjes zijn van ook op basis van (sanga ramps etc) ze raken wat uit ontwikkeld in de zin dat het un een gevecht is van AMD en Intel werkt bijde prima maar net op een andere manier met beide voor en tegens. Megatronics is iets nieuws van reprapworld en hij heeft dit bord ontwikkeld op basis van dus sanga en bevat dus verbeteringen op. Mocht je echt voor sanga willen gaan kun je mijn bordje evt wel overnemen dan koop ik een nieuwe megatronics
Laatste weken dagelijks.kreator schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:39:
Never fall in love with your own design!
Was van Makerfarm, kreeg net een mailtje van hem dat ik voor 75 euro een RAMPS mag bestellen bij hem!Jasper Janssen schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:46:
[...]
Was dat een kit van printrbot zelf of iemand anders? Heb je wel al geprobeerd contact op te nemen met de leverancier of evt direct met printrbot zelf?
Denk dat ik dat maar doe
De complete kit zoals ik hem kreeg is met heated bed, je krijgt er zelfs een stuk karton bij voor de isolatie.WeeDzi schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:40:
Ja die Velleman is leuk maar zonder al te veel onderzoek? wat bedoel je daar mee, met bv de site van Nophead kun je zo de mendel90 dibond bestellen en alles is meegelevert....
De kit heeft echt alles wat je nodig hebt om hem te maken, al het plastic, al de platen, electronic, voeding, zelfs 20 meter PLA krijg je erbij. De software die je nodig hebt staat op de bijgeleverde microsd kaart.
De handleiding omvat meer dan 70 pagina's en bevat alles wat je nodig hebt om deze printer te bouwen. Ik ben er uiteindelijk een uur of 12 mee bezig geweest om te bouwen. De prints zoals deze een paar pagina's terug op het forum staan kwamen uit de eerste 20 meter PLA. De 2e print was een redelijk goed geslaagd Herringbone tandwiel. Dat is iets wat niet alle RepRaps kunnen.
De positieve reacties van andere GoT leden toen ik hier een aantal maanden geleden naar vroeg was ik zeker niet vergeten. Het is een hoop geld, 750 euro inclusief aan de deur bezorging, maar een beter gevoel dan een Velleman kit die uiteraard aangekondigd werdt, 2 dagen nadat ik besteld had.
Edit: ABS vraag: Ja je hebt een heated bed nodig om goed ABS te kunnen printen. Zelfs met PLA gebruik ik hem op 60 graden, plakt allemaal net even beter. Glasplaat goed vetvrij maken met alcohol hielp bij mij. (Flesje Kruidvat).
[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 15-05-2013 18:55 . Reden: ABS vraag ]
Waar halen jullie een glasplaat vandaan? Wil er toch eentje op mijn Orca plaatsen om een vlakker oppervlak te krijgen.
Grootte is 250mm x 220mm.
Sommige bouwmarkten hebben nog glas. Het is gewoon 3mm plaatglas.
Wellicht moet je gewoon even naar een glas speciaalzaak. Die kunnen meteen de scherpe kantjes er even af schuren.
Wellicht moet je gewoon even naar een glas speciaalzaak. Die kunnen meteen de scherpe kantjes er even af schuren.
Afhankelijk van de maat die je nodig hebt is een cheapo fotolijstje ook nog een optie.tomtommie schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:06:
Waar halen jullie een glasplaat vandaan? Wil er toch eentje op mijn Orca plaatsen om een vlakker oppervlak te krijgen.
Ik gebruik spielgels van de Ikea om op de printen, 4 stuks voor 4 euro. Hebben gepolijste randen en barsten niet met de print temperaturen. Misschien iets aan de kleine kant voor jou toepassing (200mm x 200mm).
@Databeestje
Heb jij die nophead van 520 incl verzenden? Want even verderop gaat het om 700 euro. Of is dat incl belastingen.
Want die herringbones zien er als eerste print zelfs prima uit. Ik zoek namelijk ook een kit om zelf te bouwen maar waar wel alle onderdelen al bij zitten.
Heb jij die nophead van 520 incl verzenden? Want even verderop gaat het om 700 euro. Of is dat incl belastingen.
Want die herringbones zien er als eerste print zelfs prima uit. Ik zoek namelijk ook een kit om zelf te bouwen maar waar wel alle onderdelen al bij zitten.
Asus G501
Nophead is helaas, en buiten zijn keuze om, duurder geworden. Tot voor kort hoefde hij geen VAT (BTW) door te rekenen, maar sinds 1 april wel. Hierdoor is de prijs met 20% gestegen.RemcoINC08 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:36:
@Databeestje
Invoerrechten en aanvullende belastingen zijn niet van toepassing omdat het een aankoop binnen de EU betreft.
[ Voor 11% gewijzigd door Zer0 op 16-05-2013 14:57 ]
Wut.. 6 euro btw betalen, oke..
Maar dan nog 13 euro (dik 40% van de waarde van m'n pakketje) voor de TNT pos' vind ik wel echt te gortig..
Oh well.. Volgende keer zal ik vragen of ze dr wel gift op zetten, dan word pas vanaf een hoger bedrag belasting gerekend..
Maar dan nog 13 euro (dik 40% van de waarde van m'n pakketje) voor de TNT pos' vind ik wel echt te gortig..
waar heb je het over?AlexanderB schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:07:
Wut.. 6 euro btw betalen, oke..
Maar dan nog 13 euro (dik 40% van de waarde van m'n pakketje) voor de TNT pos' vind ik wel echt te gortig..Oh well.. Volgende keer zal ik vragen of ze dr wel gift op zetten, dan word pas vanaf een hoger bedrag belasting gerekend..
Ow, sorry.. m'n stappenmotoren zijn binnengekomen..
Alleen blijkbaar zit er een klein, maar nadelig verschil tussen iets als gift markeren (limiet €42) of niet (limiet €22), en daarom zijn mijn stappenmotoren (€32) nu dus voorzien van €19.72, (oftewel 62%) aan extra heffing, 21% voor de staat (=prima), en 41% voor de post.. 
Oh well.. ze zijn binnen.. en ze zijn kleiner dan ik dacht
grappig. 
En daarmee, heb ik op een paar dingen na m'n printer compleet. ik moet nog:
• (threaded-) rods
• Lagers
• belt en belt gears*
• de printed parts
• hobbed bolt
• optioneel, heated print bed.
*m'n stappenmotoren zijn 2ehands Sanyo motoren, en allemaal voorzien van een belt gear..
Is er een manier om te identificeren welk type? heb de boel opgemeten, en de maten komen overeen met een tabel voor GT2 pulleys, dus eeuh.. GT2.
Wie heeft er een stukje belt over dat ik ff kan passen of het echt klopt?
Oh well.. ze zijn binnen.. en ze zijn kleiner dan ik dacht
En daarmee, heb ik op een paar dingen na m'n printer compleet. ik moet nog:
• (threaded-) rods
• Lagers
• belt en belt gears*
• de printed parts
• hobbed bolt
• optioneel, heated print bed.
*m'n stappenmotoren zijn 2ehands Sanyo motoren, en allemaal voorzien van een belt gear..
Is er een manier om te identificeren welk type? heb de boel opgemeten, en de maten komen overeen met een tabel voor GT2 pulleys, dus eeuh.. GT2.
[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 16-05-2013 17:54 ]
Verwijderd
Waarom heb jij er voor gekozen zelf te gaan bouwen/verzamelen, AlexanderB? Zelf neig ik ook die kant op, maar tegelijk weet ik niet of ik mijzelf voor het verschil niet ontzettend veel gedoe op de hals haal.
Ik zou het vooral ook doen om er van te leren, maar dan is het natuurlijk niet de bedoeling te eindigen met een printer die evenveel of meer gekost heeft, minder kan en 5 jaar van mijn leven aan frustraties gekost heeft
Ik zou het vooral ook doen om er van te leren, maar dan is het natuurlijk niet de bedoeling te eindigen met een printer die evenveel of meer gekost heeft, minder kan en 5 jaar van mijn leven aan frustraties gekost heeft
Goede vraag, maar denk dat dat prijstechnisch een stuk fijner is. Ik dacht een Nophead te kopen voor 520 maar die zit na navraag bij Nophead zelf inmiddels op 748,43 wat ik iets te gek vind. Voordeel is wel dat alles met elkaar werkt en er een goede beschrijving bij zit.
Iemand anders nog een zelfbouwkit gezien met een leukere prijs?
Iemand anders nog een zelfbouwkit gezien met een leukere prijs?
Asus G501
Omdat ik geen zin heb om 500-700 euro voor een kit te betalen als ik ook voor give or take 300 euro exact dezelfde losse parts bij elkaar kan ebay'en?
Ik wou eigenlijk nog verder gaan en mn eigen hot-end bouwen, maar ik ben toch gezwicht voor aanschaf van een bewezen (maar dure) keuze, de J-head.
Tot dusver:
€40 voor de Sanguinololu
€30 voor de stepsticks voor dr op)
€52 voor de stepper motors (incl die €19.72 post-tax)
€32.50 voor een kg PLA
€50 voor de J-head Mk5
€0 voor de voeding, die heb ik nog liggen
€0 40mm fannetjes heb ik ook zat
en daar verwacht ik nog:
€5 glasplaatje
€35 voor de lagers
€10 voor de 'rods
€25 belt en belt gears (of €10-ish als ik alleen de losse belt hoef te bestellen, waar het nu wel op lijkt..
)
€35-ish, printed parts
€5 hobbed bolt (of €1 als ik het zelf doe)
€25 optioneel, heated print bed.
€? voor wat moeren en bouten, de meeste heb ik al.
€? voor wat van die schakelaars om eindstops van te maken.
Nou zal ik vast nog wel wat klein grut vergeten zijn, maar niks duurs zover ik kan zien..
In totaal zo'n 350 euro.. Ik denk dat als je dit als kit-vorm besteld, je minstens 500 euro kwijt bent. en waarschijnlijk dan nog ex shipping en ex BTW en ex heated print bed en n kilo-rol materiaal enzovoort..
Enige wat ik nu mis is compleetheid en een bijgeleverde handleiding, maar er staat meer dan genoeg informatie online.
Tot dusver:
€40 voor de Sanguinololu
€30 voor de stepsticks voor dr op)
€52 voor de stepper motors (incl die €19.72 post-tax)
€32.50 voor een kg PLA
€50 voor de J-head Mk5
€0 voor de voeding, die heb ik nog liggen
€0 40mm fannetjes heb ik ook zat
en daar verwacht ik nog:
€5 glasplaatje
€35 voor de lagers
€10 voor de 'rods
€25 belt en belt gears (of €10-ish als ik alleen de losse belt hoef te bestellen, waar het nu wel op lijkt..
€35-ish, printed parts
€5 hobbed bolt (of €1 als ik het zelf doe)
€25 optioneel, heated print bed.
€? voor wat moeren en bouten, de meeste heb ik al.
€? voor wat van die schakelaars om eindstops van te maken.
Nou zal ik vast nog wel wat klein grut vergeten zijn, maar niks duurs zover ik kan zien..
In totaal zo'n 350 euro.. Ik denk dat als je dit als kit-vorm besteld, je minstens 500 euro kwijt bent. en waarschijnlijk dan nog ex shipping en ex BTW en ex heated print bed en n kilo-rol materiaal enzovoort..
Enige wat ik nu mis is compleetheid en een bijgeleverde handleiding, maar er staat meer dan genoeg informatie online.
[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 16-05-2013 20:05 ]
Alexander, welke printer ga je precies bouwen? Ik vind rond de 350 euro een prima bedrag eigenlijk.
Asus G501
Verwijderd
Heb je ook de dubbele aankopen door verkeerde, slechte of gesloopte onderdelen meegeteld?
Ik ben best handig, maar weet dat ik met dit soort projecten toch vaak wel de nodige overhead heb aan dingen die niet goed zijn of die bij nader inzien niet heel handig waren.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind zelf bouwen op zich de interessantere optie, maar er zitten toch wel wat verborgen kosten aan die je winst rap kunnen doen verdampen. Meervoudige verzendkosten, gereedschap, dat soort werk.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind zelf bouwen op zich de interessantere optie, maar er zitten toch wel wat verborgen kosten aan die je winst rap kunnen doen verdampen. Meervoudige verzendkosten, gereedschap, dat soort werk.
Niet helemaal, daar komt nog €20 bij voor de materialen waar ik zelf (5!) hot-ends mee had willen maken, die zijn nogsteeds nieuw en ongebruikt, dus wat niet is kan nog komen, en een paar euro voor een extra printplaat voor m'n sanguinololu kit. (De 1e printplaat die was echt drama, daar lieten de traces al meteen van los als je ze probeerde te solderen, zo slecht heb ik ze nog nooit gezien..)Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:51:
Heb je ook de dubbele aankopen door verkeerde, slechte of gesloopte onderdelen meegeteld?
Zeker waar, nu je het zegt dacht ik ineens nog aan die 2 bovenstaande voorbeeldjes, maar dan nog, dat zijn geen honderden euro's verschil.Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:51:
Ik ben best handig, maar weet dat ik met dit soort projecten toch vaak wel de nodige overhead heb aan dingen die niet goed zijn of die bij nader inzien niet heel handig waren.
Gereedschap (behalve een fatsoenlijke soldeerbout) heb je vrijwel niet nodig, wellicht een schroevendraaier en een paar steeksleutels om het frame enzo in elkaar te zetten.Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:51:
Foutieve/brakke onderdelen kan altijd gebeuren, ook met een samengestelde kit gaat er wel eens wat mis, tenzij het hele ding pre-assembled is, maar daar betaal je dan helemaal grof extra voor.
En zoals ik al zei, meervoudige verzendkosten zitten bij mij al in die genoemde prijzen meegerekend, en dan kom ik nogsteeds lager uit dan wat de hele kit kost..
Ik wil eigenlijk nogsteeds gewoon de Printrbot bouwen, de versie met geprintte parts. Die versie wordt niet meer actief ontwikkeld/gemaakt door de bedenkers, die zijn namelijk helemaal overgestapt op lasergesneden houten sets, maar ik vind hem gewoon zo cute..RemcoINC08 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:17:
Alexander, welke printer ga je precies bouwen? Ik vind rond de 350 euro een prima bedrag eigenlijk.

en als backup-plan zou ik ook de Mendel90 kunnen bouwen, met als enige verschil dat ik dan net wat andere printed parts nodig heb, en een plaat hout voor het frame (wat ik persoonlijk een stuk minder fraai vind dus, maar het is wel minder gevoelig voor wobble op hogere print-snelheden..)
+Inbus sleutels, aangezien alle meegeleverde schroeven/boutjes inbus waren.AlexanderB schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:07:
Gereedschap (behalve een fatsoenlijke soldeerbout) heb je vrijwel niet nodig, wellicht een schroevendraaier en een paar steeksleutels om het frame enzo in elkaar te zetten.
Wel serieus overwogen, maar een lange lijdensweg (voor mijn gevoel), om alles uit te zoeken en passend te maken zag ik tegen op.En zoals ik al zei, meervoudige verzendkosten zitten bij mij al in die genoemde prijzen meegerekend, en dan kom ik nogsteeds lager uit dan wat de hele kit kost..
Het is eigenlijk hetzelfde idee als de Mendel90, Prusa i3. Zorgen dat de 90 graden voor de Z-as goed zit. Zo lang je niet te hoog gaat is het allemaal geen probleem met Z-wobble. Dat is de reden dat de M90 en i3 een plaat voor de Z-as hebben.Ik wil eigenlijk nogsteeds gewoon de Printrbot bouwen, de versie met geprintte parts. Die versie wordt niet meer actief ontwikkeld/gemaakt door de bedenkers, die zijn namelijk helemaal overgestapt op lasergesneden houten sets, maar ik vind hem gewoon zo cute..
Acryl kan ook zonder problemen, ik weet alleen niet waar je zo snel een plaat 6mm acryl vandaan haalt. Ziet er wel erg mooi uit een doorzichtige printer. Wellicht kan een lokaal bedrijf deze voor je lasersnijden met alle gaten erin. Je kan de scad tekening van de M90 zo van github trekken en deze aanleveren voor het snijden.en als backup-plan zou ik ook de Mendel90 kunnen bouwen, met als enige verschil dat ik dan net wat andere printed parts nodig heb, en een plaat hout voor het frame (wat ik persoonlijk een stuk minder fraai vind dus, maar het is wel minder gevoelig voor wobble op hogere print-snelheden..)
voor de liefhebber ik heb nog Lm8uu en lm10uu lagers liggen beide genoeg voor een printer...... had deze besteld voor een volgende printer maar ga daar waarschijnlijk eens geprinte lagers proberen.
heb je al een adres alex voor je printed parts dan? 35 kon daar namelijk wel eens 60 worden als je bv kijkt naar prijzen van div webwinkels
Ik was trouwens ook ongeveer 250 tot 300 euro kwijt maar ik kon de printed parts op mn werk printen en had een aantal delen nog liggen.
heb je al een adres alex voor je printed parts dan? 35 kon daar namelijk wel eens 60 worden als je bv kijkt naar prijzen van div webwinkels
Ik was trouwens ook ongeveer 250 tot 300 euro kwijt maar ik kon de printed parts op mn werk printen en had een aantal delen nog liggen.
Ben ik helemaal met je eens, ik denk dat ik ook deze route ga bewandelen. 700+ euro voor een kit is mij toch echt te gortig. Sowieso lijkt het bouwen mij ook wel een leuke uitdaging.AlexanderB schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:00:
Omdat ik geen zin heb om 500-700 euro voor een kit te betalen als ik ook voor give or take 300 euro exact dezelfde losse parts bij elkaar kan ebay'en?Ik wou eigenlijk nog verder gaan en mn eigen hot-end bouwen, maar ik ben toch gezwicht voor aanschaf van een bewezen (maar dure) keuze, de J-head.
het is ook een mooie uitdaging en je kan gelukkig grote hoeveelheden onderdelen hier gewoon in nederland vinden waardoor je een stuk minder verzendkosten betaald....
Als jullie een Prusa v2 of een i3 willen kan ik Makerfarm.com echt aanraden!
Top service en snelle levering!
Met dank aan WeeDzi...

Je hebt er lang op moeten wachten, maar ik heb mijn belofte in ieder geval ingelost!
Viel nog mee om met 42km/u een foto te maken...

Je hebt er lang op moeten wachten, maar ik heb mijn belofte in ieder geval ingelost!
[ Voor 10% gewijzigd door Mystikal op 17-05-2013 11:28 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Heeft iemand hier ervaring met 3D printing in combinatie met de 'verloren was' techniek van bij onder andere bronsgieten?
Dus bijvoorbeeld ik ontwerp iets in 3D (kandelaar, armband, zwaard... ) en print dit (in ABS? kan dit ook in was bijvoorbeeld?). Dan leg ik daar een laagje klei, plaaster,... (whatever tegen de temperatuur kan) over en laat de binnenkant (ABS? was?) smelten en wegvloeien uit een gaatje aan de onderkant. Dan heb ik een perfecte mal van wat ik geprint heb en kan ik die opvullen met vloeibaar brons dat als het stolt de vorm van de mal aanneemt.
Dus bijvoorbeeld ik ontwerp iets in 3D (kandelaar, armband, zwaard... ) en print dit (in ABS? kan dit ook in was bijvoorbeeld?). Dan leg ik daar een laagje klei, plaaster,... (whatever tegen de temperatuur kan) over en laat de binnenkant (ABS? was?) smelten en wegvloeien uit een gaatje aan de onderkant. Dan heb ik een perfecte mal van wat ik geprint heb en kan ik die opvullen met vloeibaar brons dat als het stolt de vorm van de mal aanneemt.
Maar dan betaal je toch ook die extra 20% aan de douane neem ik aan?DVR123 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 10:57:
Als jullie een Prusa v2 of een i3 willen kan ik Makerfarm.com echt aanraden!
Niet persoonlijk maar er zijn wat mensen mee bezig. Het kan trouwens niet met ABS het kan alleen met PLA. Omdat met ABS er delen achter blijven.Kheos schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:48:
Heeft iemand hier ervaring met 3D printing in combinatie met de 'verloren was' techniek van bij onder andere bronsgieten?
Link
Never fall in love with your own design!
Bij toeval op de blog site van UltimakerKheos schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:48:
http://blog.ultimaker.com...ting-of-3d-printed-parts/
Top ! ziet er mooi uit, krijg je een goed gevoel van als iets wat je hebt gemaakt de mensen blij maaktMystikal schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:27:
Met dank aan WeeDzi...
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik weet je voor de volgende keer weer te vinden!WeeDzi schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:32:
[...]
Top ! ziet er mooi uit, krijg je een goed gevoel van als iets wat je hebt gemaakt de mensen blij maakt
Basement Bios ---- Exo-S
Heb ik niet gehad bij mijn printer (Niet te hard zeggen)Roamor schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:07:
[...]
Maar dan betaal je toch ook die extra 20% aan de douane neem ik aan?
Je moet gewoon geluk hebben
Ik heb een aanbod gekregen van iemand voor die prijs.. Maar dat was al ff geleden, geen idee of die nog actief is in het 3d printen..WeeDzi schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:15:
Verwijderd
Ik ben me toevallig een beetje in de gietijzerhoek aan het oriënteren. Erg interessantabsrnd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:31:
Bij toeval op de blog site van Ultimaker
http://blog.ultimaker.com...ting-of-3d-printed-parts/
mij lijkt het vooral handig voor 2 zaken:Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 15:32:
[...]
Ik ben me toevallig een beetje in de gietijzerhoek aan het oriënteren. Erg interessantGewoon gieten kan ook, maar dit ziet er allemaal wat meer foolproof uit en biedt als het goed is meer mogelijkheden.
1)details of vormen die je met de hand niet of niet makkelijk kan doen en waar een 3d printer zijn hand niet voor omdraait met een exactheid die je zelf ook niet kan halen
2)reproductie. als je een bepaalde vorm exact hetzelfde enkele malen moet maken. Ok, je kunt dan wel mallen maken die je kunt hergebruiken, maar dit lijkt me wel iets handiger. Een file neemt natuurlijk minder plaats in beslag dan een mal
Verwijderd
Tegelijk zie ik ook al een nadeel; de streepjes van het printen blijven gewoon zichtbaar. Daar valt in combinatie met de acetonmethode die eerder genoemd is misschien wel wat aan te doen, maar dat voegt alweer een extra, ietwat bewerkelijke handeling toe.
Het grote voordeel van de verloren mal-methode is dat je niet-lossende voorwerpen en vormen kunt gieten, waar dit bij zand toch altijd nodig blijft (om je postieve mal los te krijgen, niet om je werkstuk lossen). Dat kan een enorm voordeel zijn.
Het grote voordeel van de verloren mal-methode is dat je niet-lossende voorwerpen en vormen kunt gieten, waar dit bij zand toch altijd nodig blijft (om je postieve mal los te krijgen, niet om je werkstuk lossen). Dat kan een enorm voordeel zijn.
http://hackaday.com/2013/...-metal-casting-the-movie/
Mooi filmpje waar ik paar dagen geleden naar heb zitten kijken over PLA en gieten.
[edit] Even iets heel anders: Voor het printen van PLA op een unheated bed wordt meestal "blauwe painter's tape" aangeraden. Iemand enig idee of dat spul in nl te krijgen is en waar?
Mooi filmpje waar ik paar dagen geleden naar heb zitten kijken over PLA en gieten.
[edit] Even iets heel anders: Voor het printen van PLA op een unheated bed wordt meestal "blauwe painter's tape" aangeraden. Iemand enig idee of dat spul in nl te krijgen is en waar?
[ Voor 37% gewijzigd door Jasper Janssen op 19-05-2013 18:07 ]
Bij vrijwel elke bouwmarkt.Jasper Janssen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 17:50:
http://solutions.3mnederl...s/TapesHome/MaskingTapes/
Degene die makerbot oa levert zou Scotchblue 2090 zijn, die staat er nou net niet tussen in dat lijstje (behalve dan als kleine patchjes).. maar het zou dus op zich niet uit moeten maken?
action heeft de blauw paarse tape ook...... en cheap natuurlijk
werkte bij mij voor mijn heatbed prima!
werkte bij mij voor mijn heatbed prima!
Ik ga zelf kapton gebruiken.. Want dat heb ik al liggen, en is beter..
AlexanderB, wat ga jij trouwens als frame gebruiken? Dat kost mij namelijk de meeste hoofdbrekens; zonder stabiliteit kun je nooit goede resultaten bereiken.
Beetje het probleem dat de standaard Mendel heeft:
Zit zelf meer te denken aan een houten frame, naar het idee van de Mendel90 of de i3.
Zit zelf meer te denken aan een houten frame, naar het idee van de Mendel90 of de i3.
Ik lees overal dat Kapton goed is voor ABS op een heated bed, maar minder goed voor unheated PLA. Vandaar. Anders zou ik ook gewoon wat kapton erop smijten
Printrbot classic heeft geen frame aan de bovenkant, op lage print-snelheden zou dat geen probleem mogen zijn, maar idd, kan wel x-wobble veroorzaken op hoge printsnelheden.. Mocht dat gebeuren, kan ik de boel altijd nog ombouwen ala Mendel90 met grotendeels dezelfde parts/electronics, alleen nieuwe printed parts en een houten frame toevoegen, basically...Roamor schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:57:
AlexanderB, wat ga jij trouwens als frame gebruiken? Dat kost mij namelijk de meeste hoofdbrekens; zonder stabiliteit kun je nooit goede resultaten bereiken.
[video]
Laatste wat ik las is dat blauwe tape goed is voor PLA maar niet voor ABS, maar dat kapton voor beide goed zou werken.. We'll see..Jasper Janssen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:02:
Ik lees overal dat Kapton goed is voor ABS op een heated bed, maar minder goed voor unheated PLA. Vandaar. Anders zou ik ook gewoon wat kapton erop smijten
[ Voor 22% gewijzigd door AlexanderB op 19-05-2013 23:25 ]
met die kapton rommel ben ik opgehouden:AlexanderB schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:24:
[...]
Laatste wat ik las is dat blauwe tape goed is voor PLA maar niet voor ABS, maar dat kapton voor beide goed zou werken.. We'll see..(die blauwe tape heb ik ook liggen dus, dat kan altijd nog..)
A je krijgt het nooit mooi op je bed
B het werkt niet met PLA en bij mij ook shitty op ABS Warm koud maakte niet uit.....
C ik gebruik een PVA oplossing (houtlijm 1 op5) en daar plakt alles op op een alu platvorm
glas schoon gebruikte ik voor PLA maar ook daar kun je een laagje PVA op smeren voor het betere plakwerk
Na vandaag heb ik het helemaal gehad met m'n extruder/hot-end van Mendel-parts. Dus ook maar een J-Head MK-V van ebay besteld.
@AlexanderB: Ik zag dat jij er ook een van ebay had.
Hoe is de kwaliteit van dat ding?
Wil je voor mij de mounting groove opmeten? Ik moet namelijk nog een Mounting plate bestellen en de groove kan 4,7mm of 5mm zijn.
@AlexanderB: Ik zag dat jij er ook een van ebay had.
Hoe is de kwaliteit van dat ding?
Wil je voor mij de mounting groove opmeten? Ik moet namelijk nog een Mounting plate bestellen en de groove kan 4,7mm of 5mm zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door mymind* op 20-05-2013 16:41 ]
Die van mij kwam uit Denemarken trouwens.. Hm, moet ff nieuw batterijtje voor m'n schuifmaat regelen..
Toevallig die van mij heb ik ook bij de aanbieder uit Denemarken. Heb jij al een mounting plate? of ga je hem anders bevestigen?AlexanderB schreef op maandag 20 mei 2013 @ 18:52:
Die van mij kwam uit Denemarken trouwens.. Hm, moet ff nieuw batterijtje voor m'n schuifmaat regelen..
Ik heb nog geen mounting hardware dr voor nee, moet ff kijken hoe en wat..
Verwijderd
Ik was de laatste tijd alweer links en rechts aan het spieken naar 3D-printers en de huidige stand van zaken en nu loop ik afgelopen week tegen iemand aan die wel 'aandeelhouder' wil worden om zo de kosten een beetje te drukken. Ik geloof dat de boel alweer genoeg veranderd is om weer helemaal op nul te beginnen, met als eerste het uitzoeken en op een rijtje zetten van de de beschikbare printers.
Primair doel zal zijn een betrouwbare printer te bouwen met een behoorlijke printkwaliteit uit zelf uitgezochte onderdelen. Ik wil nog wel naar kits kijken, maar die moeten wel veel voordeel bieden en vooral ook niet te duur zijn wil de keuze daarop vallen. Verder zijn relatief weinig onderhoud en een goede support base wat betreft community belangrijk, evenals opties om de printer naar eigen smaak uit te rusten en achteraf aan te passen. Als tweaker moet er natuurlijk wel het nodige te pielen zijn.
De defacto standaard Prusa mk. 2 is inmiddels afgevallen door het wiebelige frame en wat andere problemen die opgelost zijn door nieuwere iteraties. De shortlist bestaat momenteel uit:
- Mendel90
- Prusa i3
- MendelMax
En de volgende kits:
- Mendel90 Dibond van Nophead
- Ultimaker
- MakerBot
Deze lijst is verre van compleet, dus suggesties en op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom.
Primair doel zal zijn een betrouwbare printer te bouwen met een behoorlijke printkwaliteit uit zelf uitgezochte onderdelen. Ik wil nog wel naar kits kijken, maar die moeten wel veel voordeel bieden en vooral ook niet te duur zijn wil de keuze daarop vallen. Verder zijn relatief weinig onderhoud en een goede support base wat betreft community belangrijk, evenals opties om de printer naar eigen smaak uit te rusten en achteraf aan te passen. Als tweaker moet er natuurlijk wel het nodige te pielen zijn.
De defacto standaard Prusa mk. 2 is inmiddels afgevallen door het wiebelige frame en wat andere problemen die opgelost zijn door nieuwere iteraties. De shortlist bestaat momenteel uit:
- Mendel90
- Prusa i3
- MendelMax
En de volgende kits:
- Mendel90 Dibond van Nophead
- Ultimaker
- MakerBot
Deze lijst is verre van compleet, dus suggesties en op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom.
Van 520 naar 700 is meer dan 20%, maar dat zal wel niet het enige zijn dat meespeelt.Zer0 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:46:
Nophead is helaas, en buiten zijn keuze om, duurder geworden. Tot voor kort hoefde hij geen VAT (BTW) door te rekenen, maar sinds 1 april wel. Hierdoor is de prijs met 20% gestegen.
Invoerrechten en aanvullende belastingen zijn niet van toepassing omdat het een aankoop binnen de EU betreft.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 21:53 ]
Kijk ook eens naar de Printerbot LC v2, prima ding (ik heb een V1 en mis de upgrades van de V2 wel).
Verwijderd
Ik zie daar potentieel dezelfde problemen met wobble als in de eerdere versies van de Prusa/Mendel. Bovendien zie ik hier daadwerkelijk niets dat ik zelf kan doen of maken - zelf lasersnijden zou bijvoorbeeld een optie zijn, maar dat lijkt niet mogelijk - dus ik zie niet veel redenen om hiervoor te gaan.sebastius schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:13:
Kijk ook eens naar de Printerbot LC v2, prima ding (ik heb een V1 en mis de upgrades van de V2 wel).
Voor dat geld zie ik de Mendel90-kit van Nophead als een veel interessantere optie, als ik dan voor een kit zou kiezen
De kit is ook nooit 520 euro geweest, in eerste instantie was de prijs 499 pond, een kleine 600 euro.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:46:
Van 520 naar 700 is meer dan 20%, maar dat zal wel niet het enige zijn dat meespeelt.
Kits ordered and paid for now secure the pre VAT price of £499 plus £34 shipping. After 1/4/13, we have to charge VAT @ 20%
(uit email van Nophead toen ik de printer bestelde in maart)
De kit is nu 499 pond +20%, wat op iets meer dan 700 euro komt
The price is £499 plus 20% VAT (in the EU), plus insured shipping as detailed below: -
(http://forums.reprap.org/read.php?94,196585)
Dit topic is gesloten.
![]()