Toon posts:

OpenSource 3D printing Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste
Acties:
  • 163.505 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wat je mist tussen je printer en skeinforge is een programma dat je printer bestuurd en Gcode gebruikt en naar de printer verstuurd. Repetier host is daar een voorbeeld van maar er zijn nog enkele andere (voor mij minder geschikte).

Nu heeft repetier host een handige functie om te slicen (skeinforge en slic3r) en dus Gcode te generen. Voordat je dit doet kun je alles instellen aan je object : draaien vergroten, verkleinen verplaatsen kopieren etc evt andere objecten erbij plaatsen.

Netfab is heel handig om STl met een gat erin zoals SoliDWorks nog wel eens wil doen. het is gratis downloadable en werkt vrij makkelijk : onmisbaar in je software pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:14

Dogooder

dus...

Oh ik was nog even vergeten te melden ik gebruik pronterface om de printer aan te sturen. Mijn workflow ziet er dus als volgt uit.

SolidWorks ->STL ->skeinforge(SFACT) ->Gcode-> pronterface->printer :) -> plastic ding :)

Hier mis ik dus een software pakket om de STL een beetje te finetunen(rotate, scale, copy) om te printen.

Ik ga netfab is bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nee pronterface >>> prullenbak

Repetier >>> gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 19:36
Ik ben inderdaad ook overgestapt van Pronterface naar Repetier en heb er zeker geen spijt van!
Vooral het feit dat je in Repetier veel meer mogelijkheden hebt om je objecten nog te wijzigen/plaatsen is erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:27
Als je in Solidworks gewoon onthoud welke plane de onderkant is in skeinforge dan komt dat toch goed? Zelf gebruik ik Inventor en daarin kan ik nog prima draaien. Zelf vind ik pronterface fijner werken maar goed niet iedereen is het zelfde.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hood schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:25:
Als je in Solidworks gewoon onthoud welke plane de onderkant is in skeinforge dan komt dat toch goed? Zelf gebruik ik Inventor en daarin kan ik nog prima draaien. Zelf vind ik pronterface fijner werken maar goed niet iedereen is het zelfde.
onzin kan niet ;)

dan heb je repetier niet geprobeerd, het is namelijk pronterface met 20 extra mogelijkheden die je gewoon mist in pronterface. Alleen al het feit dat je in pronterface niet 3d op je printtafel kan kijken is al een groot gemis. Dan heb je nog de prima intergratie van Slic3r en skeinforge en niet te vergeten de preview. Nee ik snap niet wat je fijner kan vinden aan pronterface..... wat dan??? Het enige wat fijn was in pronterface was dat je zelf knoppen met commands kon maken. maar daar was ik gauw overheen....

ja dat kan we dat je de orientatie gewoon goed onthoudl en gebeurd meestal ook wel in SW maar je hebt vaak genoeg dat je een file van iemand anders krijgt (internet) of dat je het per ongeluk vergeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Zer0 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 11:41:
[...]

Wat je ook eens zou kunnen proberen is de schaal van de print vermenigvuldigen zodat je beter kunt waarnemen of het om x of y bewegingen gaat.
De belasting op de steppers varieert overigens continu, versnellen kost nu eenmaal meer kracht dan op snelheid blijven. Bij een kleine print zal dit een stuk minder zijn, omdat er kans is dat hij al klaar is met een richting op gaan voor hij op volle snelheid is.
Ik heb gisteren eens geprint met het object op een andere plek en een keer met een vergrootte versie. In het eerste geval ontstond hetzelfde probleem, maar bij het vergrootte object trad er een ander probleem op: bij sommige bewegingen gaf de printer eerst een tikje de verkeerde kant op. Dus als de kop naar rechts moest, ging ie heel snel even een klein stukje naar links en vervolgens naar rechts.

Zou dit iets met de instellingen voor acceleratie en snelheid te maken kunnen hebben? Dat daar, door berekeningen, ergens een verkeerde waarde uit komt voor kleine objecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

WeeDzi schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:49:
[...]

onzin kan niet ;)

dan heb je repetier niet geprobeerd, het is namelijk pronterface met 20 extra mogelijkheden die je gewoon mist in pronterface. Alleen al het feit dat je in pronterface niet 3d op je printtafel kan kijken is al een groot gemis. Dan heb je nog de prima intergratie van Slic3r en skeinforge en niet te vergeten de preview. Nee ik snap niet wat je fijner kan vinden aan pronterface..... wat dan??? Het enige wat fijn was in pronterface was dat je zelf knoppen met commands kon maken. maar daar was ik gauw overheen....

ja dat kan we dat je de orientatie gewoon goed onthoudl en gebeurd meestal ook wel in SW maar je hebt vaak genoeg dat je een file van iemand anders krijgt (internet) of dat je het per ongeluk vergeet
Pronterface heeft niet al die ballast van Repetier Host. Repetier is best een leuk programma, maar heeft een hoop features die ik niet nodig heb, en een aantal zwakke punten. (De gcode viewer is bijvoorbeeld minder goed dan die op http://gcode.ws/ )

Zelfs Pronterface gebruik ik heel weinig, meestal is het slicen met Skeinforge, eventueel nazien met gcode.ws, naar sd kopieren en print starten met LCD/encoder.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
WeeDzi schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:49:
[...]

onzin kan niet ;)

Als ik ga printen gaat het doorgaans op deze manier. 1) Model zelf maken of downloaden en zorgen dat het de goede orientatie heeft. 2) Gcodes maken. Dit doe ik met Slic3r. 3) De gcodes in Pronterface laden. Eventueel met 2D view de punten in het model bekijken die voor problemen kunnen zorgen. Als dit goed is op printen drukken.

Dus wat ik in pronterface vooral gebruik is 2D preview. Wat naar mijn mening overzichterlijker is als 3D preview. Verder de knoppen om de pinter alvast op te warmen en de knop print!.

Ik zou graag van jou horen welke extra functies jij gebruikt om te printen (in de hoop wat nieuws te leren :) ). En dan bedoel ik niet de orientatie veranderen of meerder onderdelen tegelijk printen. Want dat doe ik respectievelijk met inventor en Slic3r.

@Zer0 Hoe bevalt het standalone printen? Wat voor configuratie heb je? Ik wil zelf graag deze kopen. Iemand ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door hood op 12-04-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zer0 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:03:
[...]

Zelfs Pronterface gebruik ik heel weinig, meestal is het slicen met Skeinforge, eventueel nazien met gcode.ws, naar sd kopieren en print starten met LCD/encoder.
Das een heel ander verhaal als je niet vanaf de pc print tja dan heb je het niet nodig nee, maar net zo min pronterface......

Wat repetier beter doet is dus dat je je object 3 dim kan draaien X Y en Z je kopieerd het object 40 keer omdat je het zoveel nodig hebt en je kwakt er nog wat anders bij. Doordat dit in 3D is kun je veel beter inschatten wat er gebeurd op je tafel en kun je overlappende printjes beter maken. Het heeft slic3r en skeinforge geintergreerd. je tabjes binnen slic3r staan dus al in het tabje slice van repetier. gewoon de goede profielen aanklikken die je wil en slicen met die hap.
Onder tussen warm je je printer op home je alvast, prime je alvast, dit werkt net zo makkelijk als in pronterface.....
Je controleerd ondertussen je geslicede( geslicete?) object en de preview was inderdaad in versie 0.6 niet echt alles en bevatte wel wat fouten. Maar nu sinds versie 8.5 heb ik nergens meer last van en knappe jongen als je kan aantonen dat er wel een bug in zit (en geef em dan door als verbetering), wat tevens een ander voordeel is dat het constant verbeterd wordt daar waar de ontwikkelingen aan pronterface naar mijn weten zijn opgehouden.

slice je liever in skeinforge omdat slic3r dit object niet aankan? prima pak je toch die. de verschillende profielen kunnen prima met elkaar uitgewisseld worden.
repetier heeft een uitgebreid log van temp etcetc

wat ik ook al wel eens gedaan heb is zelf een ondersteuning maken ipv support aan zetten.... de support functies zijn niet altijd alles vooral als je maar 1 bepaald deel wil ondersteunen. Door de 3d functie in de selector kon ik die zo teovoegen en werd prima geprint.

een nadeel wat ik net bedenk is dat repetier niet afteld voor het printen :/

het grote voordeel is dus dat het alles in 1 is:1 inventor draaien vermenigvuldigen etc. 2 slicen. 3 preview. 4 printen geen geswapp meer tussen programmas verschillende file types. waarom zou je een gcode bestand willen bewaren? en zelfs dat kan je evt opslaan als je het wil.

[ Voor 6% gewijzigd door WeeDzi op 12-04-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Volgens mij is het geslicete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47

India Sierra

Learn by failure

Hoe bedoel je dat repetier niet afteld voor het printen? Er staat een job ETA onderin naast de temps en bij manual control in de blauwe balk bovenaan. Of bedoel je iets anders? :P

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

WeeDzi schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:19:

slice je liever in skeinforge omdat slic3r dit object niet aankan? prima pak je toch die. de verschillende profielen kunnen prima met elkaar uitgewisseld worden.
repetier heeft een uitgebreid log van temp etcetc
Hou er wel rekening mee dat Repetier standaard PyPy gebruikt voor Skeinforge, en dat kan tot andere resultaten leiden. (http://www.foobarsoft.com...-in-pypy-generated-gcode/)
Je kunt dit wel uitzetten door de interpreter in de settings aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 08:30

tomtommie

Alaaf!

Pronterface schijnt stabieler te zijn bij langdurige prints, maar heb zelf altijd maar kleine prints van niet meer dan een paar uur. Ik gebruik Repetier dan ook voornamelijk, ideaal slicen en de gcode direct controleren met de 3d viewer!

Heb overigens een Orca van mendel-parts. Kan niet zeggen dat deze overpriced was als je kijkt naar wat je ervoor krijgt in vergelijking met een Ultimaker bijvoorbeeld.

Tot nu toe perfect geprint met 3mm filament. Recentelijk de switch gemaakt naar 1.75mm en ben nog wat aan het spelen met afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik heb een probleempje. Mijn hoekjes zijn niet hoekig maar rond, en ik krijg het maar niet gefixed. Ook op de IRC weet men geen raad. Iemand die me kan helpen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yrbHiaml.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lijkt op overshoot.... maar dan zou er maar aan 1 kant wat extras liggen.....

kan ook wel eens liggen aan de hoeveelheid plastic dat dit net te veel is en dat het daar voor problemen zorgt. als je extruder multiplyer eens op 0.95 zet of op 0.9 hebje het dan ook? Waarschijnlijk raakt je infill dan een beetje fucked up maar dan kan je even testen

al eens gepost op reprap forum? daar is de community iets groter.....

[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 13-04-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Extruder multiplier heb ik al flink lager gezet met hetzelfde effect, en dan is de infill idd niet solid. Is aan alle kanten trouwens, beetje slecht te zien op de foto's maar het is gewoon overal.

Edit: Heb nu trouwens de "extruder advance" aangezet, dalijk eerste testprint. Zou waarschijnlijk mijn probleem oplossen met wat finetunen.

[ Voor 26% gewijzigd door India Sierra op 13-04-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Overshoot lijkt mij niet want dan zou het niet alleen bij de hoeken zijn maar aan de hele zijkant. Met welke snelheden print je? Ik heb eerder het idee dat de snelheid bij de hoeken erg laag ligt en dat er nog steeds wat plastic uitloopt. Ik zou van de Extruder multiplier afblijven bij dit probleem. Ik zou mijn permiters op 90-95% zetten.

Wat me ook opvalt is dat het meer aan de boven en onderkant is en iets minder aan de linker en rechterkant. Ik kan het niet heel goed beoordelen maar zo lijkt het op de foto. Zou je eens kunnen filmen als je een onderdeel print? Dat zou mij meer inzicht kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik print perimeters op 45mm/s de rest op 60-80. Ik maak straks wel een filmpje voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08

Pixelmagic

Ubergeek

Even een vraagje, zou iemand de vref spanning op pololu van de z-as motoren eens willen meten voor me ? Ik heb twee nema17 motoren er op staan en heb het idee dat hij af en toe wat overslaat.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Ik heb zelf ook dit probleem. Ik heb dit opgelost door de acceleratie EN de snelheid te halveren. Ik ben momenteel een Prusa I3 aan het bouwen en ik hoop dat ik dan wat minder weerstand op me z-as heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

hood schreef op zondag 14 april 2013 @ 13:18:
Overshoot lijkt mij niet want dan zou het niet alleen bij de hoeken zijn maar aan de hele zijkant. Met welke snelheden print je? Ik heb eerder het idee dat de snelheid bij de hoeken erg laag ligt en dat er nog steeds wat plastic uitloopt. Ik zou van de Extruder multiplier afblijven bij dit probleem. Ik zou mijn permiters op 90-95% zetten.

Wat me ook opvalt is dat het meer aan de boven en onderkant is en iets minder aan de linker en rechterkant. Ik kan het niet heel goed beoordelen maar zo lijkt het op de foto. Zou je eens kunnen filmen als je een onderdeel print? Dat zou mij meer inzicht kunnen geven.
Camera had moeite met scherpstellen, maar ik hoop dat je kunt zien wat je zien wilt. Momenteel ligt hij uit elkaar. Heb iets laten maken zodat mijn nozzle een stukje lager komt zodat ik niet in de knoei kom met de fan duct's. Probleem wat ik nu heb is dat mijn nozzle maar een klein stukje uitsteekt en daardoor past geen een fanduct. Die wat je in het filmpje ziet is half gesmolten om hem aan het passen te krijgen.

https://www.dropbox.com/s...2013-04-14%2014.08.26.mp4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Je hebt het duidelijk genoeg gefilmd. Het probleem ligt niet aan de bewegingen van je printer. Deze zien er heel constant en netjes uit.

Wat voor hot end gebruik je?
Welk materiaal gebruik je?
Bij welke temperatuur print je?
Klopt je temperatuur?
Wat is de layer hoogte?
Waar slice je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

hood schreef op woensdag 17 april 2013 @ 00:13:
Je hebt het duidelijk genoeg gefilmd. Het probleem ligt niet aan de bewegingen van je printer. Deze zien er heel constant en netjes uit.

Wat voor hot end gebruik je?
Welk materiaal gebruik je?
Bij welke temperatuur print je?
Klopt je temperatuur?
Wat is de layer hoogte?
Waar slice je mee?
- J-Head MK-V
- PLA
- In dit filmpje 210, maar ik heb 180 tot en met 240 geprobeerd met hetzelfde resultaat
- Geen idee hoe ik dat kan checken, maar ik gebruik een PARCAN thermistor met 4,7k pullup en de bijbehorende table
- 0,2mm
- Slic3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
thehawk007 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:21:
[...]

- J-Head MK-V
- PLA
- In dit filmpje 210, maar ik heb 180 tot en met 240 geprobeerd met hetzelfde resultaat
- Geen idee hoe ik dat kan checken, maar ik gebruik een PARCAN thermistor met 4,7k pullup en de bijbehorende table
- 0,2mm
- Slic3r
Ziet er eigenlijk ook goed uit. Als jij PLA bij 180 graden kan printen dan is je temperatuur ook goed. Heb je al eens geprint met een andere kleur PLA?

Zou je nog iets kunnen testen? Probeer eens 0.1mm lagen en een print met lagere snelheid. Als daar niks uitkomt weet ik het ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Zal ik binnenkort doen, printer ligt momenteel uit elkaar. Heb wat laten maken zodat mijn hotend een stuk lager komt onder de carriage. Heb ik laten doen omdat ik steeds problemen had met fan ducts die lager waren dan mijn hotend.

In ieder geval al bedankt voor de hulp :)

[ Voor 8% gewijzigd door India Sierra op 18-04-2013 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Ik heb voor mijn Prusa mendel gewoon zelf een fan mount ontworpen. Als je dit interessant vind om ook zelf te proberen raad ik je aan om bij Autodesk gratis een studenten licentie aan te vragen voor Inventor.

Vandaag me lagers binnen gekregen om me Nieuwe Prusa I3 verder te bouwen.. Ik zal van het weekend wel even een foto uploaden van de vooruitgang..

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8251/8661634702_2e084fb154_n.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door hood op 18-04-2013 22:07 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Ik wil graag filament gaan bestellen bij faberdashery. Naar het schijnt is het dit een van het best in europa verkrijgbaar filament. Omdat de verzendkosten best wel hoog zijn lijkt het me een goed idee om de verzendkosten te delen met andere tweakers, ik ga toch sowieso bestellen. Iedereen die interesse heeft kan mij een DM sturen en dan kunnen we de verzendkosten naar Nederland delen. Pakje kan dan opgehaald worden in Delft of kan binnen Nederland verstuurd worden.

Bekijk hun site, ze hebben heel veel coole kleuren en alles is ook in kleine hoeveelheden verkrijgbaar.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zo, stepsticks besteld, weer een stapje dichter bij een 3d printer.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milosonator schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 00:47:
Ik wil graag filament gaan bestellen bij faberdashery. Naar het schijnt is het dit een van het best in europa verkrijgbaar filament. Omdat de verzendkosten best wel hoog zijn lijkt het me een goed idee om de verzendkosten te delen met andere tweakers, ik ga toch sowieso bestellen. Iedereen die interesse heeft kan mij een DM sturen en dan kunnen we de verzendkosten naar Nederland delen. Pakje kan dan opgehaald worden in Delft of kan binnen Nederland verstuurd worden.

Bekijk hun site, ze hebben heel veel coole kleuren en alles is ook in kleine hoeveelheden verkrijgbaar.
Welke kleuren ga je halen..... Heb opzich wel interesse maar zou niet weten welke kleuren ik zou moeten halen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
WeeDzi schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:18:
[...]

Welke kleuren ga je halen..... Heb opzich wel interesse maar zou niet weten welke kleuren ik zou moeten halen... :D
Haha, ik weet nog niet welke kleuren ik zelf ga nemen, ik denk een 100m rol zwart, en dan nog 5 andere kleuren in 20m rollen, blauw, rood, groen, transparant en nog iets geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Iemand nog een adresje voor stappenmotoren? Geen zin om 16 piek per stuk te betalen...

Heb nou n bod op ebay staan, €50 incl verzenden voor 5 stuks, maar die kan uiteraard nog overboden worden..

Zit te twijfelen aan welke printer ik ga bouwen, ik ging eerst voor de PrintrBot, omdat die ergens tussen elegant en gewoon schattig in zit..

Alleen is dat project ondertussen van geprinte onderdelen volledig overgegaan op lasergesneden hout, als ik daar nog wat mee wil moet ik het doen met oude informatie, en de versie van de parts die op thingverse staat die verder compleet niet meer ondersteund word..

[ Voor 90% gewijzigd door AlexanderB op 19-04-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dan heb je pech want dat kosten ze gewoon.....

via ebay kun je ze iets goedkoper krijgen maar eigenlijk maakt het niets uit. gewoon ophoesten die 16 euri ps
Ik heb ze via stappenmotor.nl dan kosten ze iets van 14,50 oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso zijn motoren niet echt iets om op te besparen; de cracks vertelden mij dat motoren en hot-end de meest belangrijke onderdelen zijn om goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Tis meer dat ze een jaar geleden minder kostten, 3d printen wordt blijkbaar populairder, maar onderdelen dalen niet in prijs..

Anyway, de set die ik op t oog heb heeft de juiste eigenschappen voor 3d printen, dat is dus niet het probleem.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:12

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Wellicht dat er hier mensen rond lopen die dit interessant vinden, Will van Tested.com experimenteert wat met aceton om een. met een makerbot geprint, model zodanig te smelten dat de printlijnen glad getrokken worden. Hij behaalt nog geen perfect resultaat, maar wellicht dat hij met wat meer spelen een perfect glad en glimmend model krijgt.... of de tent afbrand met dat ontzettend brandbare gas :P

!Wees extreem voorzichtig als je dit thuis probeert, ga niet met dit goedje spelen als je niet weet waar je mee bezig bent!

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:22
AlexanderB schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 23:59:
Tis meer dat ze een jaar geleden minder kostten, 3d printen wordt blijkbaar populairder, maar onderdelen dalen niet in prijs..

Anyway, de set die ik op t oog heb heeft de juiste eigenschappen voor 3d printen, dat is dus niet het probleem.. :)
Volgens je profiel woon je in Delft, zelf ophalen bij reprapworld lijkt me dan een goede optie. Die zitten in de buurt van iepenburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

De prijs van steppers wordt relatief weinig beïnvloed door de populariteit van 3d printing, het aantal toepassingsgebieden is veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator

Ik had ze ook 'goedkoper' via eBay besteld, en toen mocht ik doodleuk BTW en inklaringskosten betalen, en daarmee kwam ik ongeveer op hetzelfde uit als als ik ze lokaal gekocht had, mogelijk zelfs mindere kwaliteit gekocht dus. Mijn advies: koop dichterbij de deur,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milosonator schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:52:
[...]

Ik had ze ook 'goedkoper' via eBay besteld, en toen mocht ik doodleuk BTW en inklaringskosten betalen, en daarmee kwam ik ongeveer op hetzelfde uit als als ik ze lokaal gekocht had, mogelijk zelfs mindere kwaliteit gekocht dus. Mijn advies: koop dichterbij de deur,
ik denk dat het kwaliteits verschil erg gering is, bijna alle steppermotors komen uit china of die contrijen hier in europa heb je eigenlijk geen fabrieken meer die die dingen maken. en een stepper motor kost nu net zo veel als dat hij 5 jaar geleden koste behalve evt inflatie.

maar inderdaad zodra je boven de 20 euri uit komt moet je btw betalen over het bedrag en dan vallen ze soms gewoon duurder uit. Steun uw lokale ondernemer en probeer niet voor een duppie op de eerste rij te zitten :D!

en dat filmpje dat bestaat al langer en heb ik hier eerder al een keer gepost ongeveer een maand of wat geleden. Mooie techniek en je kan dit met de goeie gemicalien ook doen met PLA alleen is dat wel een erg raar goedje.
Voor de veiligheid van het Aceton maakt hij wel een enorme hype zo gevaarlijk is het namelijk niet. Het brand ja maar explodeerd verder niet in een onzichtbare flam zoals de verteld.
http://blog.reprap.org/20...reating-abs-rp-parts.html dit is de gast die het wel bedacht heeft en heeft ook geprobeerd wat er gebeurd als de boel in de fik vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Vanmiddag dit spul even geprobeerd in me printer.. Afbeeldingslocatie: http://onlinemerce.imageserve.nl/DeBoerDrachten/500x500/stihl_maaidraad_vierkant_3_mm_280_meter.jpg Zoals verwacht komt er ook een hoop stoom uit de nozzle. Want het is namelijk nylon draad en daar gaat vocht in zitten. Aankomende week ga ik hier even wat testen mee doen. Eerst voorverwarmen tot zo'n 120 graden om het vocht eruit te verdampen en dan kijken of het printen beter gaat. Voordelen van nylon zijn dat dit materiaal vele malen sterker en flexibeler is dan ABS. Nadelen zijn print temperaturen. Die liggen na een korte test rond de 240-250 graden (valt nog mee) en natuurlijk het vocht in het materiaal maar dat kan je er uit dampen.

Als ik deze week wat testen gedaan heb zal ik wat foto's en filmpjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike_wolf schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 08:00:
Wellicht dat er hier mensen rond lopen die dit interessant vinden, Will van Tested.com experimenteert wat met aceton om een. met een makerbot geprint, model zodanig te smelten dat de printlijnen glad getrokken worden. Hij behaalt nog geen perfect resultaat, maar wellicht dat hij met wat meer spelen een perfect glad en glimmend model krijgt.... of de tent afbrand met dat ontzettend brandbare gas :P

[video]

!Wees extreem voorzichtig als je dit thuis probeert, ga niet met dit goedje spelen als je niet weet waar je mee bezig bent!
Mjah, wel tof, maar dit is wel vragen om problemen. Indien enigszins mogelijk zou ik dit toch buiten en en liever eigenlijk gewoon in een flowkast, met een warmtebron die niet zo kostbaar is en de boel potentieel nog veel erger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hood schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 19:43:
Voordelen van nylon zijn dat dit materiaal vele malen sterker en flexibeler is dan ABS.
Nylon is inderdaad een leuk materiaal, ben benieuwd of dat een beetje lukt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YouTube: Worst Case Scenario with a Acetone Vapor Bath

valt dus wel mee mee dat gevaar.....

hou ons op de hoogte met de nylon Hood! zeer interessant!..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 21:42:

Dat is wel een beetje makkelijk :Y Zodra je andere materialen in de mix gooit die mogelijk als lont gaan werken of zorgen voor een heftiger reactie kan het snel uit de hand lopen, zeker aangezien de aceton al een stuk warmer is en reacties dan sowieso al rapper gaan. Ook wees ik er al op dat het eerdere experiment in de 3D-printer gedaan werd en dat dat mogelijk gevaar oplevert, aangezien zo'n brandje dan je printer kan beschadigen of in ernstige gevallen aansteken. In jouw filmpje is het een koud, vrijstaand potje zonder plastic onderdelen.

Daarom moet je dus inderdaad zorgen voor controleerbare omstandigheden, zoals in jouw voorbeeldvideo al voor een deel gebeurt. Geen brandbare zaken in de buurt, niet in een 3D-printer, het liefst goed geventileerd of buiten. Ik kan zo'n filmpje ook maken van benzine, maar er tegelijk een ander filmpje naast zetten van gigantische branden die door benzine veroorzaakt zijn :P

Als je voorzichtig doet hoeft er niets aan de hand te zijn, maar het kan door onhandigheid of onkunde rap uit de hand lopen. Dus wees slim, denk na en doe veilig. Ga niet lopen hannesen (zoals in het eerste filmpje wel een klein beetje gebeurt) omdat je de juiste materialen of locatie niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

WeeDzi schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 21:42:

Aceton is inderdaad niet zo heel gevaarlijk, mits je het zorgvuldig behandelt. Lampolie, of bijvoorbeeld bio-ethanol (brandgel) zijn vergelijkbaar, en daar gebeuren regelmatig (ernstige) ongelukken mee. Verkeerdt gebruik is vrijwel altijd de oorzaak.
Een waarschuwing is dus zeker op zijn plaats.

http://youtu.be/EA9EIJcBxcw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:02:

[...]

Dat is wel een beetje makkelijk :Y
ja zo kan ik ook nog wel wat verhalen over de gevaarlijke situaties van autos gaan behandelen. Lijkt me logisch dat je een beetje je boeren verstand gebruikt an dat je weet dat aceton uberhaubt niet een superfijn stofje is....

maar een 3d printer kan net zo gevaarlijk zijn ansig met de (meestal) gemodde voedingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Ik ben met een Makerbot Replicator2 aan het experimenteren met het printen in 2 kleuren terwijl ik maar 1 extruder heb, door hetgeen ik in een andere kleur wil bovenop een ondergrond van de eerste kleur te maken.
Zo probeer ik nu een QR-code te printen.

Dit doe ik op dit moment door naar de printer te staren, de lagen te tellen, en hem op precies het juiste moment te pauzeren. Nu heb ik het idee om de printer automatisch op het juiste moment te laten pauzeren door de gcode aan te passen, ik weet alleen niet welke instructie ik hiervoor moet hebben.

Er schijnen 3 met stop/pauze gerelateerde gcode commando's te zijn; M0, M1 en M2.
Iemand enig idee welke ik moet gebruiken zodat mijn printer pauzeert, ik nog in het "Change Filament" menu kan komen, en waarna ik de print nog kan resumen?

Ik kan van Makerbot ook geen documentatie van hun specifieke implementatie vinden. Zo zou het ook mogelijk moeten zijn om geluidjes af te spelen (dit doet de gcode die Makerware standaard genereert met M72 P1, maar weet dus niet wat er nog meer mogelijk is).

//Edit
Denk dat ik het toch heb gevonden
M71 Pause activity and display message, resuming build on button push.
Morgen eens testen of deze printer die begrijpt.

//Edit2
Helaas, hij pikt ze niet :(
UnrecognizedCommandError: UnrecognizedCommand: 71
Command: M71 (Change filament color now)
Suggestion: This gcode command is not valid for makerbot_driver.
En M0, M1, M2 en M226 evenmin
Er lijkt geen enkele manier om het printen vanuit de code te pauzeren, terwijl dit via het menu op de printer zelf uitstekend werkt :(

[ Voor 35% gewijzigd door frickY op 22-04-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
Misschien voor lezers van dit topic http://www.ground3d.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Mendel90 kit bestelt bij nophead. Nu nog een paar weekjes wachten voordat ik kan bouwen.

Aangezien dit mijn eerste 3D printer is voor safe gegaan en de volledige kit bestelt. Dit is circa 750 euro alles bij elkaar inclusief verzending. Maar gezien de positieve ervaringen van mensen met dit model leek mij het een goede keus.

Nog even, dan kan ik een strandbeest(je) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
databeestje schreef op maandag 22 april 2013 @ 23:26:
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Mendel90 kit bestelt bij nophead. Nu nog een paar weekjes wachten voordat ik kan bouwen.

Aangezien dit mijn eerste 3D printer is voor safe gegaan en de volledige kit bestelt. Dit is circa 750 euro alles bij elkaar inclusief verzending. Maar gezien de positieve ervaringen van mensen met dit model leek mij het een goede keus.

Heel veel plezier ermee, laat maar zien als je hem binnen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Milosonator schreef op maandag 22 april 2013 @ 23:27:
[...]

Heel veel plezier ermee, laat maar zien als je hem binnen hebt!
Tuurlijk, al weet ik niet of dit net zo uitvoerig wordt als met de zonnepanelen, dat is inmiddels een beetje uit de hand gelopen. Erg verslavend, ik hoop dat het 3D printer virus niet zo verschrikkelijk is als het PV virus. Als je eenmaal hebt, wil je meer.

Het einddoel is een 3d geprinte vertikale windmolen om mee te knoeien. Het eindresultaat moet een vertikale molen in de achtertuin worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDVken
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik heb vorig weekend net mijn mendel90 kit in elkaar gestoken.
Na een hele dag testen en prutsen ben ik er achter gekomen dat je de settings voor skinforge op ABS moet laten staan. Er zit wel PLA in de kit, maar als je de PLA setting gebruikt dan mislukken de prints altijd. Afblijven dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Kwestie van wat spelen met de temperatuur en snelheid. Het ligt ook sterk aan het PLA zelf en aan de omgeving waar de printer staat.

Ik heb hier een rol rood PLA (1,75mm) waar ik alleen mooi mee kan printen op 250 graden op 35mm/s, terwijl een rol wit net vrijwel net zo mooi gaat op 230 graden op 80mm/s.

@databeestje
Ik vrees dat dit wel eens verslavender kon zijn. Is het niet de lol van het zelf dingen ontwerpen en daarna kunnen vasthouden, dan zijn het wel de bedwelmende plastic dampen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 23-04-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frickY schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:09:
Kwestie van wat spelen met de temperatuur en snelheid. Het ligt ook sterk aan het PLA zelf en aan de omgeving waar de printer staat.

Ik heb hier een rol rood PLA (1,75mm) waar ik alleen mooi mee kan printen op 250 graden op 35mm/s, terwijl een rol wit net vrijwel net zo mooi gaat op 230 graden op 80mm/s.

@databeestje
Ik vrees dat dit wel eens verslavender kon zijn. Is het niet de lol van het zelf dingen ontwerpen en daarna kunnen vasthouden, dan zijn het wel de bedwelmende plastic dampen ;)
als je bedwelmende geur van plastic ruikt heb je geen PLA wat ook weer klopt met je bewering dat je op 230 graden moet printen 8)

of je tempsensor zit niet lekker in je hotend en je neus laat je in de steek. PLA zou naar suiker(achtig) kunnen ruiken.

maar goed dat we steeds meer printers hier aan boord krijgen! succes met bouwen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

databeestje schreef op maandag 22 april 2013 @ 23:26:

Ik heb ook de Mendel90 van nophead, 1 tip: de handleiding klopt, jij hebt waarschijnlijk de verkeerde maat bout te pakken of onderdeel te pakken ;)
Verder een super kit welke mooie prints vanaf begin levert.
Let erop dat je het midden van het printbed coordinaten 0,0 is. Heeft bij mij al per ongeluk 2 keer een print in de hoek opgeleverd.
En nophead gebruikt een leuke start procedure in het bijgeleverde voorbeeld printje, probeer dat over te nemen voor je eigen prints.

Verder nog even inhaken op bovenstaande aceton discussie.
Ik heb het geprobeerd, maar maakte wat essentieele fouten.
1) ik deed het op 30 graden, lukt wel maar duurt wat langer
2) ik wist niet dat het zwaarder was dan lucht |:(
3) het werkt niet op PLA :X |:(

Ik moet eerst me printer even omzetten naar ABS voordat ik verder kan met experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Het is wel degelijk PLA, maar suikerachtig/zoet zou ik het niet willen noemen. Maar ook zeker niet chemisch. Kan het niet goed omschrijven, maar vind het geen storende lucht.

Het is 'normaal' om PLA op 230 graden te printen met de Replicator en MK8 extruder. Het rode PLA moet ik echter op 245 tot 250 printen om het mooi te laten hechten met een 0,1mm layer height.
Dit overigens alleen voor de kleine modellen waar ik nu mee bezig ben; grotere/grovere dingen lukken kouder ook prima, net als andere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frickY schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:48:
Het is wel degelijk PLA, maar suikerachtig/zoet zou ik het niet willen noemen. Maar ook zeker niet chemisch. Kan het niet goed omschrijven, maar vind het geen storende lucht.

Het is 'normaal' om PLA op 230 graden te printen met de Replicator en MK8 extruder. Het rode PLA moet ik echter op 245 tot 250 printen om het mooi te laten hechten met een 0,1mm layer height.
Dit overigens alleen voor de kleine modellen waar ik nu mee bezig ben; grotere/grovere dingen lukken kouder ook prima, net als andere kleuren.
ah ok raar...... al mijn PLA wat ik heb geprint print geurloos of suikerachtig. ABS ruikt voor mij echt plastic ook niet storend hehe maar raar dat die temps zo raar liggen (raar als in afwijkend) voor mij kan ik PLA printen op 180 graden. Het zal dan wel te maken hebben met de Hotend config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JeRo3n92
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:51
Ik heb op dealextreme de ramps 1.4 gekocht welke ik hem heb aangesloten op mijn printer. maar toen ik mijn heated bed aan heb gezet, is volgens mij de MOSFET doorgebrand. Op het bordje wordt gebruikt gemaakt van irf512 MOSFET's. Maar als ik op het internet heb gekeken wat voor MOSFET's dat zijn. Kom ik er volgens mij achter dat dit een te zwakke MOSFET is. Klopt dit?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja dat kan Sanguinololu bordjes hebben er ook last van.

je kan em vervangen door een betere. Mits het nog niet andere delen van je bordje heeft doorgebrand. dit kan met sanga bordjes gebeuren weet niet hoe dat met ramps zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

19JeRo3n92 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:54:
Ik heb op dealextreme de ramps 1.4 gekocht welke ik hem heb aangesloten op mijn printer. maar toen ik mijn heated bed aan heb gezet, is volgens mij de MOSFET doorgebrand. Op het bordje wordt gebruikt gemaakt van irf512 MOSFET's. Maar als ik op het internet heb gekeken wat voor MOSFET's dat zijn. Kom ik er volgens mij achter dat dit een te zwakke MOSFET is. Klopt dit?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
zijn wat aan de lichte kant ja, gewoon vervangen voor wat zwaarders een IRFZ540 heeft dezelfde gate voltages als de IRF512 als ik me niet vergis die kan je er gewoon voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JeRo3n92
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:51
Rmg schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:12:
[...]

zijn wat aan de lichte kant ja, gewoon vervangen voor wat zwaarders een IRFZ540 heeft dezelfde gate voltages als de IRF512 als ik me niet vergis die kan je er gewoon voor gebruiken.
Bedankt voor de bevestiging. Ik heb nu op ebay deze STP55NF06L besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Fijn om te lezen dat er meerder mensen de nophead Mendel90 gebouwd hebben en hier goede ervaringen mee hebben, dat geeft de burger moed.

De verwachting is deze met een week of 2 klaar is voor verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

WeeDzi schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:08:
ja dat kan Sanguinololu bordjes hebben er ook last van.
Eh.. toch maar ff bijgepakt om te kijken, maar die van mij heeft inderdaad ook gewoon al een P55NF06L (x2) dr op zitten, niet het eerder genoemde te zwakke type..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ik ben momenteel bezig om me printer aan de praat te krijgen met repetier host. Nu heb ik een custom start gcode waar ik blij mee ben. Deze wordt via skeinforge ervoor geplakt. Het slicen gaat allemaal goed en de Gcode ziet er vanaf lijn 1 goed uit, inclusief dus mijn custom start code. Als ik vervolgens op start drukt springt repetier host naar manual besturing en begint met opwarmen van de extruder en het bed. Het voert dus niet mijn gewenste start code uit.
Weet iemand wat ik verkeerd doe, waarom heeft repetier host een Eigen wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dogooder schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:07:
Ik ben momenteel bezig om me printer aan de praat te krijgen met repetier host. Nu heb ik een custom start gcode waar ik blij mee ben. Deze wordt via skeinforge ervoor geplakt. Het slicen gaat allemaal goed en de Gcode ziet er vanaf lijn 1 goed uit, inclusief dus mijn custom start code. Als ik vervolgens op start drukt springt repetier host naar manual besturing en begint met opwarmen van de extruder en het bed. Het voert dus niet mijn gewenste start code uit.
Weet iemand wat ik verkeerd doe, waarom heeft repetier host een Eigen wil?
post je eerste regels Gcode eens zoals je he tin repetier host plakt..

de oudere sanga bordjes hadden last van zon mindere mosfet en het circuit is minder geschikt. zijn meerdere verhalen over, ik heb uit voorzorg een relais er tussen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Nog even wat meer duidelijkheid over mijn vorige post:

De code zoals ik bedoel, te zien in repetier host zelf. (begin stuk)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
M83
G28
G1X5Y98F9000
G1Z0.05
M104 S200
M190 S60
M109 S220
G92 E0
G1E2F50
G1E-1.5F1200
G1X40F4000
G1Z0.3
G90
G21
G92 E0
; S60.0
; S25.0
G1 X-34.185 Y0.0 Z0.2 F7800.0
G1 F900.0
G1 E0.5
G1 F7800.0
G1 X-33.883 Y3.191 Z0.2 F1500.0 E0.0359

De code die wordt uitgevoerd, en welke ik krijg als ik op de linksboven opslaan knop druk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
M83
G28
G0
G0
M104 S200
M190 S60
M109 S220
G92 E0
G0
G0
G0
G0
G90
G21
G92 E0
G1 X-34.185 Y0 Z0.2 F7800
G1 F900
G1 E0.5
G1 F7800
G1 X-33.883 Y3.191 Z0.2 E0.0359 F1500

De eerste G1 commando's zijn verandert in G0, heeft iemand hier ervaring mee of weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja hij lijkt jou eigen code niet te accepteren.... zou er zo even niet een antwoord op weten eigenlijk. Wat wilde je doen met je eigen Gcode hij lijkt naar een plaats te gaan en daar de z te verhogen als een soort rust positie.

hier zou ik thuis even naar moetne kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Als het hotend opwarmd dan begint het te druipen. Om dit te voorkomen zet ik dus de kop aan de rand van het bed op 0.05mm hoogte (G1X5Y98F9000, G1Z0.05). Dan volgt een opwarm procedure van het bed (M104 S200,M190 S60,M109 S220) En als laatste veegt hij z'n 'neus' nog even af aan de rand voordat hij begint.

Nu ik het nakijk om het uit te leggen zie ik een verschil. Spaties! |:(

Snelle test in repetier, en hij lijkt nu de goede code te genereren. Nu zo snel mogelijk een printje maken, gaat moeilijk vanaf me werk.

[ Voor 26% gewijzigd door Dogooder op 24-04-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Eerste tests en filmpjes zijn gemaakt met het maaidraad (nylon). Eerste indruk is goed. al moet ik nog even de juiste temperatuur zien te vinden... binnenkort zal ik een filmpje uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ben benieuwd. :D

Zo, m'n ebay hot-end is binnen :) J-head Mk5, met ceramisch verwarmingselement. ziet er erg goed uit :)

[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 25-04-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Yay, verzendmelding ontvangen. Het kan nu niet lang meer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Mochten er nog lui zijn die mee willen bestellen bij faberdashery.co.uk , kan je mij uiterlijk vandaag een DM sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Das bestwel duur
[edit:]Eh, nevermind, die site heeft een bug in de calculator zitten..

[ Voor 91% gewijzigd door AlexanderB op 30-04-2013 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Boe, de UPS man heeft de baseplate en gantry aangereden. Wel goede service van nophead, hij gaat nieuwe platen sturen. Erg netjes voor dat bedrag, aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch een vraag over principiele keuzes mbt tot de aandrijving in een 3D printer.
Als ik kijk naar de 'mendel' series, dan valt me op dat het bed vaak in x en y richting beweegt en de extruder in de z richting.
Andere ontwerpen draaien dat juist om: het bed in de z richting laten bewegen en de extruder in x en y richting.

Wat vinden jullie nu de 'beste' methode? En belangrijker: Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Volgens mij is voor beide wel wat te zeggen. Wanneer het bed in de X- en Y-richting bewegen, zal je model dus mee heen en weer bewegen. Dit zou natuurlijk ervoor kunnen zorgen dat ie los laat van het bed en gaat verschuiven.

Aan de andere kant: de extruder bevat een motor en zal daardoor wellicht wat zwaarder zijn dan het bed. Als je die heen en weer laat bewegen, zal de kans op schudden van de printer wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar de motor van de extruder is er alleen maar om de draad door te voeren. Dus in principe een erg lichte motor.
Mij lijkt het toch van belang dat het bed zo statisch mogelijk is.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 13:13:
Maar de motor van de extruder is er alleen maar om de draad door te voeren. Dus in principe een erg lichte motor.
zit schijnbaar nog bestwel wat kracht achter, wat ik begreep juist een van de zwaarst belaste motoren van de hele printer (en vandaar ook die tandwielvertraging..)
Net zo zeer als dat de printkop zo licht en precies mogelijk is, en de beweging van de printkop kan net zo funest zijn als beweging van het bed.. en gezien het bed een stuk lichter is, is dat eenvoudiger om snel te bewegen zonder trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
De motor die het filament moet doorvoeren is het zwaarste belast, en stappenmotoren zijn best wel zwaar! Printers die de printkop in zowel x als y bewegen zijn vaak printkoppen waarbij de extruder zelf niet op de printkop zit, maar extern en het filament door een kabel naar de printkop brengt (bowden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:57:
Ik heb toch een vraag over principiele keuzes mbt tot de aandrijving in een 3D printer.
Als ik kijk naar de 'mendel' series, dan valt me op dat het bed vaak in x en y richting beweegt en de extruder in de z richting.
Andere ontwerpen draaien dat juist om: het bed in de z richting laten bewegen en de extruder in x en y richting.

Wat vinden jullie nu de 'beste' methode? En belangrijker: Waarom?
hangt er dus vanaf wat voor extruder principe je pakt..... als je een bowden extruder pakt waarbij het motor gedeelte niet op je assen bevestigd is, kun je de printkop x en y laten bewegen omdat het gewicht laag is. Dan blijft Z over, en aangezien het lastig is om X en Y en Z bewegend te maken blijft het bed dan over om omhoog of omlaag te sturen. Als je er voor kiest om je extruder in je printer constructie op te nemen (dus conventioneel extruder type) dan is je X as al zwaar beladen als je dan ook nog in Y gaat bewegen heb je zoals hierboven aangegeven kans op schudden.

en type extruder hangt weer erg af van het type filament. 3 mm is vaak minder handig voor bowden dus kom je dan vaak in de T vormige printers waarbij Y het Bed en X de extruder huisvest.

Ik wil binnenkort beginen aan een 3 armige printer (Rostock mini) dis helemaal los staat van bovenstaande principes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
WeeDzi schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:05:
[...]

hangt er dus vanaf wat voor extruder principe je pakt..... als je een bowden extruder pakt waarbij het motor gedeelte niet op je assen bevestigd is, kun je de printkop x en y laten bewegen omdat het gewicht laag is. Dan blijft Z over, en aangezien het lastig is om X en Y en Z bewegend te maken blijft het bed dan over om omhoog of omlaag te sturen. Als je er voor kiest om je extruder in je printer constructie op te nemen (dus conventioneel extruder type) dan is je X as al zwaar beladen als je dan ook nog in Y gaat bewegen heb je zoals hierboven aangegeven kans op schudden.

en type extruder hangt weer erg af van het type filament. 3 mm is vaak minder handig voor bowden dus kom je dan vaak in de T vormige printers waarbij Y het Bed en X de extruder huisvest.

Ik wil binnenkort beginen aan een 3 armige printer (Rostock mini) dis helemaal los staat van bovenstaande principes
Ik ben op dit moment ook Rostock Mini aan het maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milosonator schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:54:
[...]

Ik ben op dit moment ook Rostock Mini aan het maken :9
pics or it didnt happen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Afbeeldingslocatie: http://blog.stygia.nl/wp-content/uploads/2013-04-23-23.17.56.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Milosonator op 05-05-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haha :D

PLA??? het glimt zo. heb zelf ook voor de extruder van Rich gekoen vond dat ook wel een mooi ontwerp :D bij mij worden de joints van ABS en de mounts etc van PLA, ff kijken hoe dat zich houd.

waar ga je die fiberglass/carbon stokken vandaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
Kan de foto niet zien ?!?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Bij sommige zeer fijne prints is het genoodzaakt om koeling to te passen, anders zakt het in elkaar. Deze koeling hoeft echter niet nog niet aan in het begin anders koelt het bed te snel en hecht het object niet goed. Nu hack ik dus handmatig de Gcode om op het juist moment de fan aan of uit te zetten of de bed temperatuur aan te passen.
Hoe doen jullie dat?
Ik slice met Skeinforge (SFACT) en print met repetier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een knopje :D

maar in Slic3r zit een optie voor koeling waarbij je kan instellen wanneer de koeling aan moet gaan bv vanaf laag 3 en alleen bij bridgin. geen idee of dat er inzit bij sfact. anders lijk me handmatig nog niet teveel moeite toch. Komt niet op een regel aan in de gcode als ie maar ongeveer van laag x aangaat......
foto is opzich niet bijster interessant. zijn geprinte onderdelen :D

[ Voor 23% gewijzigd door WeeDzi op 06-05-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dogooder schreef op maandag 06 mei 2013 @ 16:55:
Bij sommige zeer fijne prints is het genoodzaakt om koeling to te passen, anders zakt het in elkaar. Deze koeling hoeft echter niet nog niet aan in het begin anders koelt het bed te snel en hecht het object niet goed. Nu hack ik dus handmatig de Gcode om op het juist moment de fan aan of uit te zetten of de bed temperatuur aan te passen.
Hoe doen jullie dat?
Ik slice met Skeinforge (SFACT) en print met repetier.
Dit gebeurd bij mij automatisch met Slic3r (athans, met Makerware, maar die gebruikt Slic3r).
Skeinforce schijnt een dergelijke optie niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
WeeDzi schreef op zondag 05 mei 2013 @ 23:20:
haha :D

PLA??? het glimt zo. heb zelf ook voor de extruder van Rich gekoen vond dat ook wel een mooi ontwerp :D bij mij worden de joints van ABS en de mounts etc van PLA, ff kijken hoe dat zich houd.

waar ga je die fiberglass/carbon stokken vandaan halen?
Ja ik print altijd alles met PLA, het is inderdaad best shiny. Ik heb nog geen ervaring met onderdelen die breken of smelten...

Ik ga 6mm aluminium buis gebruiken (1mm), ook zeer licht en sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had het spul ook al gevonden bij conrad vrij goedkoop...

Heb zelf ook pla gebruikt maar voor het platform gebruik ik abs vanwege de hitte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik weet niet waarvoor die aluminium buizen zijn, maar als je er glijlagers overheen laat lopen gaat t niet werken, en dan spreek ik uit ervaring. Aluminium is te zacht voor de glijlagers en die lagers graven zich dan in het alu. RVS werkt daarintegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thehawk007 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:40:
Ik weet niet waarvoor die aluminium buizen zijn, maar als je er glijlagers overheen laat lopen gaat t niet werken, en dan spreek ik uit ervaring. Aluminium is te zacht voor de glijlagers en die lagers graven zich dan in het alu. RVS werkt daarintegen wel.
even verder lezen, gaat over rostock armpjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Wow, wel interessant die Rostock en Rockstock mini! Ik heb ooit een cursus gevolgd voor industriële robots en toen een delta robot in actie gezien. Ik was wel onder de indruk van de snelheid en prestaties van dat ding. Ik wist niet dat ze dit al toepasten voor 3D printers. Ik zie er de voordelen wel van in, zijn er ook nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja er zijn talloze nadelen maar of je er wat van zal merken in qualiteit is af te vragen.

de constructie is zo anders dat het dus ook nieuwe inzichten met zich meeneemt, tis voor mij ook nieuw dus ik weet het zo allemaal niet. maar denk dat calibratie een moeilijk onderdeel gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik heb een weekje terug een Printrbot Simple beta besteld. Inmiddels komt hij deze kant op.

http://printrbot.com/shop/printrbot-simple-beta/

Ik ben heel benieuwd of je met een zo simpele opstelling daadwerkelijk wat geprint krijgt op een fatsoenlijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Druk aan het freubelen geweest met de Mendel90, valt me mee hoe weinig moeite het koste om de printer aan de gang te krijgen.

Mijn pogingen om een herringbone tandwielen set te printen waren wat roestig, het eerste tandwiel had een te groot gat, en het hex gat was te groot voor de kop van de bout.

Dus dacht ik de maten aan te passen in Sketchup. Helaas ging dit niet helemaal goed. Het ziet er goed uit in Sketchup maar de 3D printer kon er niets mee. :(

De 3e poging ging een stuk beter, de wijzigingen nu op een andere manier gedaan in Sketchup en deze pakte wel. Eindelijk een setje tandwielen. :)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-oWaUgI6ZYek/UYye83a33QI/AAAAAAAADp4/ggd-qp_8Db0/w248-h248-p/DSC_0917.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-vXiYrnLMWDs/UYye82EOH3I/AAAAAAAADp8/Fm6gW8h4-ys/w1497-h842-no/DSC_0916.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 10-05-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
databeestje schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:24:
Druk aan het freubelen geweest met de Mendel90, valt me mee hoe weinig moeite het koste om de printer aan de gang te krijgen.

Mijn pogingen om een herringbone tandwielen set te printen waren wat roestig, het eerste tandwiel had een te groot gat, en het hex gat was te groot voor de kop van de bout.

Dus dacht ik de maten aan te passen in Sketchup. Helaas ging dit niet helemaal goed. Het ziet er goed uit in Sketchup maar de 3D printer kon er niets mee. :(

De 3e poging ging een stuk beter, de wijzigingen nu op een andere manier gedaan in Sketchup en deze pakte wel. Eindelijk een setje tandwielen. :)

[afbeelding]
[afbeelding]
Alles wat je van internet download, (ik weet niet of je dit ontwerp helemaal zelf hebt gemaakt) zou gewoon precies moeten passen. Als dat niet het geval is kan je beter je printer hercaliberen anders blijf je aan de gang met modellen aanpassen. Om dingen te laten passen neem ik trouwens meestal +-0.1mm grotere maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
howdy.. Eindelijk weer tijd om verder te gaan met de reprap, maar ik loop (nogsteeds argh) ergens tegenaan. (de machine verbind wel met prontrface en je kunt hem ook aansturen, dus de electonica lijkt me ok )

Arduino 0018/0022/0023 bleef/blijft maar foutmeldingen geven bij het uploaden van de sprinter firmware naar mijn sanguinololu 1.3a bordje via usb, via welke computer ik het ook doe.

Ik heb een USBasp programmer voor weinig gescoord. http://www.samenkopen.net/action_product/909457/391932

http://www.samenkopen.net...76/616274/4275894#4275894

Nu kun je daar in arduino 0023 de bootloader mee burnen. In arduino 1.0.1 en verder kun je ook los de programmer selecteren, want ik weet niet hoe je in orduino 0023 gewoon de firmware kan programmeren via deze losse programmer? Want de Sprinter firmware compiled niet in arduino 1.01...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 22 april 2013 @ 23:41:
[...]
Het einddoel is een 3d geprinte vertikale windmolen om mee te knoeien. Het eindresultaat moet een vertikale molen in de achtertuin worden.
Energie-geknutsel; zeer interessant. :) Ik wil eigenlijk ook onderdelen voor mijn tracker ermee maken; dus ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat.
Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.