Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.012 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

MadMarky schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:40:
Het interieur maakt jullie niet uit? Man, ik heb maanden gezocht om een Z3 3.0 te vinden waarbij ik niet tegen zoiets aan hoefde te kijken:
[afbeelding]
[afbeelding]

Echt, wat bezielt mensen om dit te bestellen 8)7
Mja dat is ook weer wat anders, dat is echt leluk. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Mooooody schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:49:
306pk op de achterbanden in de vrieskou is niet bepaald veilig he :)
Dat ligt maar geheel aan jouw rijstijl... en ook die winterbanden gaan jou niet redden als je denkt dat dit per definitie de rijeigenschappen bevorderd alsof het zomer is ;)
Daarbij zijn mijn zomerbanden op, dus ik was nu sowieso aan nieuwe banden toe, dan maar eerst winterbanden.

Aquaplanning eigenschappen zijn tegenwoordig bijna net zo goed als bij zomerbanden.
Als je voor niet te breed gaat wellicht maar het gaat niet zo zeer om aquaplaning bij het rijden, meer om glijden bij het remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 15:35
:9~

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Mooooody schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:08:
Ik ben toe aan winterbandjes voor onder mijn 335i.

Ik zit te denken aan 4x 235/40R18. Is dit enigzins aan te raden? Ik weet dat smallere banden meer grip hebben in sneeuw, maar omdat 90% van de winter regen is, boeit me dat niet zo.
Vorig jaar heeft de ANWB (ADAC) banden getest in bijna die maat. Wellicht heb je er iets aan. http://www.anwb.nl/auto/d...st-2010--225-45-R-17.html

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
hier ook 235 rondom. De conti TS810s
Toen der tijd de beste sportieve winterband met typisch nederlands weer (nat en koud)
Gaat prima (is dan wel quattro, maar dan nog)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

KappeNou schreef op woensdag 09 november 2011 @ 21:33:
hier ook 235 rondom. De conti TS810s
Toen der tijd de beste sportieve winterband met typisch nederlands weer (nat en koud)
Gaat prima (is dan wel quattro, maar dan nog)
Dat zijn ook de enige A-merk banden die nu nog op voorraad te vinden zijn. Levertijd voor andere banden is 6+ weken. Ik denk dat ik gewoon een setje 235 besteld van de TS810S.

Een voordeel van 4 dezelfde banden op sneeuw is ook dat je niet je eigen smalle spoor vormt (door smallere voorbanden) voor je achterbanden. Dit zorgt weer voor instabiliteit. Nooit zo bij nagedacht, maar het klinkt logisch :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dan moet de spoorbreedte wel hetzelfde zijn. Bij een BMW kan zo maar eens een centimeter verschil zitten in de spoorbreedte voor en achter met dezelfde banden. Het zal niet heel veel uitmaken maar helemaal in hetzelfde spoor lopen ze niet.

🖥️ | 🚗

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

wheez50 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 17:55:
M43 motorblok - dus minder dan 10 euro. Verder heb ik een 20k km (twee jaar) ervaring met de action koelvloeistof (m40 motor, prima staat op nokkenas na). Voldoet aan mijn eisen en ziet er nadien prima uit. Beter dan het zooitje dat er nu uitkwam. En een beetje olie (minimale fractie) in je koelwater is bijna niet te voorkomen met een oudere motor. Let wel: ik bedoel op een teil met oude koelvloeistof niet meer dan een nauwelijks zichtbare film. Meer en ik had me *wel* zorgen gemaakt :)

Al met al ben ik van de inkomensklasse 'geen auto'. Dan heb je geen geld over voor luxe. En als ik dan weet dat m'n huidige koelwater chemisch gewoon voldoet, ben ik tevreden. Voor mijn motorolie ben ik een stuk kritischer trouwens.

(edit: btw, ik kreeg m'n koelvloeistof als dank voor hulp bij een autoklusje van een buurman. Kostprijs is nul)
Hoewel je verhaal over ethaandiol klopt, is er wel een grote kanttekening die zeker bij BMW en Volkswagen speelt. Ethaandiol heeft de eigenschap kunststoffen uit te drogen en om dat tegen te gaan zitten er in de BMW-gecertificeerde vloeistoffen additieven om dat tegen te gaan (samen met de door 4x2 genoemde anti-oxidanten).
Er zijn helaas genoeg mensen te vinden die hebben mogen ondervinden wat het effect is van langere tijd koelvloeistof zonder deze additieven te gebruiken, mijzelf inc. Bij VW gaat het helemaal snel, maar ook een BMW krijgt op den duur last van gescheurde kunststofflensen, doordat deze uitgedroogd zijn. En zeker bij de M43-motor is dit een kwaal. Als ze nog niet zijn vervangen, kan ik je alvast de nummers geven van 2 onderdelen die gegarandeerd kapot gaan. Namelijk de nummers 7 en 9 in deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://static.bmwfans.info/images/epc/ODI1X3A=.png
Het thermostaathuis wil ook weleens scheuren trouwens (nummer 5) en een aansluiting die hier niet te zien is, maar aan de zijkant van het blok zit. Als die laatste of nummer 9 het begeeft ben je trouwens zuur, want ze zitten nauwelijks bereikbaar. Ik heb nummer 9 mogen vervangen... :( En 7 en het thermostaathuis ooit preventief.

Overigens voor koelvloeistof altijd demi-water gebruiken. Dat spul kost maar een paar euro voor 5 liter bij de Hornbach en je weet tenminste zeker dat het zuiver is. Ik meng het zelf altijd op zo'n -20 graden (1 liter antivries op 2 liter water). De laatste keer heb ik trouwens geen BMW-vloeistof gebruikt, maar Febi, maar dat was meer omdat deze vloeistof er eerdaags toch weer uitgaat, omdat ik het laat vervangen en ik de BMW-vloeistof daarvoor iets te duur vind.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:53
Yepz - ook gewone glycolgebaseerde koelvloeistoffen zijn hygroscopisch. En lossen ook gedeeltelijk weekmakers in plastics op. Lang leven verbod op gebruik van pvc :+ .

Ander leuk puntje: om dezelfde reden is een hoger alcoholgehalte in benzine (euro10/85) schadelijk. Bij mijn m43 is nummertje 9 (met bijbehorende slangenwerk) al lichtelijk vergaan. Deeltje 5 + (denk ik) 7 zijn al vernieuwd. En zelfs met slechte kwaliteit koelvloeistof blijven de relatief nieuwere onderdelen langer heel dan de rest van de auto als economische levensduur heeft. Of niet, en dan zijn ze ongeacht de gebruikte koelvloeistof over een jaar of tien wel weer aan vervanging toe.

Ik heb tijdens het checken wel een nieuw minpuntje gevonden: kleppendekselontluchtingsslang (wat is nederlands toch een heerlijke taal >:) ) is compleet vergaan. En zit gekoppeld met een andere (verwarmings-?)slang. Ach, ik moest toch nog langs de sloop...

(edit: Nu ik er over nadenk: bij de m40 motor waren de onderdelen 5+7 van aluminium. En die op mijn motor waren behoorlijk uitgebeten...)

[ Voor 7% gewijzigd door wheez50 op 10-11-2011 01:59 ]

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 13:40
Gisteren is de 116d op checkup geweest (heeft nu 9000km). Tevens heb ik splinternieuwe Bridgestond Blizzak winterbanden.

De dealer zei dat de auto goed is ingereden; ze hebben geen druppel olie moeten toevoegen 8)

Verbruik ligt nog altijd 1 op 16. Dat zal wel nog iets beter worden na 10k.

Chipbeurt zou hem wel echt goed doen, want ik voel echt dat hij dichtgeknepen is tov een 118d/120d.

Al bij al superblij _/-\o_

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Heeft iemand trouwens al een gescheurd uitlaatspruitstuk van een 535 diesel gehad hier ?

Ik lachte me echt slap toen ik dat ding zag... wat een kwaliteit en ontwerp. Ze liggen bij de dealer gewoon op voorraad blijkt omdat ze bij bosjes scheuren :?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:58

mr_petit

opperprutser

heb jij dan een 535d?

"man is not truly one, but truly two,"

• deepbass909

deepbass909

wheez50 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 01:57:
Yepz - ook gewone glycolgebaseerde koelvloeistoffen zijn hygroscopisch. En lossen ook gedeeltelijk weekmakers in plastics op. Lang leven verbod op gebruik van pvc :+ .

Ander leuk puntje: om dezelfde reden is een hoger alcoholgehalte in benzine (euro10/85) schadelijk. Bij mijn m43 is nummertje 9 (met bijbehorende slangenwerk) al lichtelijk vergaan. Deeltje 5 + (denk ik) 7 zijn al vernieuwd. En zelfs met slechte kwaliteit koelvloeistof blijven de relatief nieuwere onderdelen langer heel dan de rest van de auto als economische levensduur heeft. Of niet, en dan zijn ze ongeacht de gebruikte koelvloeistof over een jaar of tien wel weer aan vervanging toe.

Ik heb tijdens het checken wel een nieuw minpuntje gevonden: kleppendekselontluchtingsslang (wat is nederlands toch een heerlijke taal >:) ) is compleet vergaan. En zit gekoppeld met een andere (verwarmings-?)slang. Ach, ik moest toch nog langs de sloop...
Die slang is ook een bekende, heb ik ook al vervangen op de Compact ooit. Is de balg tussen luchtmassameter en gasklephuis nog wel goed?
Vervang de slangen onder de klep van de carterontluchting ook gelijk, die willen ook nog weleens gaan lekken. En nu ik erover nadenk, het ventiel van de carterontluchting (het ding waar de carterontluchting op uitkomt) wil ook nog weleens stuk gaan. Gezien de nieuwprijs kan je die beter gewoon nieuw halen, ipv op de sloop een onbekende te halen.
(edit: Nu ik er over nadenk: bij de m40 motor waren de onderdelen 5+7 van aluminium. En die op mijn motor waren behoorlijk uitgebeten...)
Dat is ook het effect van verkeerde koelvloeistof... In dat geval waarschijnlijk omdat er kraanwater gebruikt was, ipv demi-water.

Je hebt op zich gelijk dat een eventueel defect nog wel 10 jaar weer op zich laat wachten, maar ik heb liever de gedachte dat ik niet heb bezuinigd en daardoor met een koelvloeistoflek langs de snelweg kom te staan... Dat is mij 2 keer overkomen (2de keer kwam door verkeerde zuinigheid) en dat nooit weer...

Voor de Cabrio, nieuw spiegelglazen 8)
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-WYbOkYmXaeQ/TruayFJcM5I/AAAAAAAACcU/5L-E_O9_OAY/s800/IMG_20111110_103341.jpg
Nu met werkende verwarming, duidelijke dode hoek en blauwe tint. :*)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• multipasser
  • Laatst online: 15-05 01:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

De 525D is besteld. Binnen een maandje heb ik hem.
Gelukkig nog een 6cyl met 30k km en ver full option. Zwart met zwart dakota.
Can't wait.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een touring of een sedan?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
multipasser schreef op donderdag 10 november 2011 @ 17:58:
De 525D is besteld. Binnen een maandje heb ik hem.
Gelukkig nog een 6cyl met 30k km en ver full option. Zwart met zwart dakota.
Can't wait.
Well done 8)

Nee, moet dat dan ?

Kom op vele plaatsen en soms wel vaak ook!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee dat hoeft helemaal niet, maar dan had je misschien een fototje.
Wat voor bmw heb je dan?

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 20:34
Op deze manier spreken we elkaar niet aan hier op het forum

[ Voor 82% gewijzigd door Grrrrrene op 11-11-2011 11:19 . Reden: Gescheld op anderen ]

Facts don't care about your feelings

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat weet ik niet. Ik laat 'm liever zelf de vraag beantwoorden in wat voor auto hij rijdt ;)

Ik loop ook wel eens te zeiken maar ik heb wel een bmw O-)

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Aries.Mu schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:47:
Gisteren is de 116d op checkup geweest (heeft nu 9000km). Tevens heb ik splinternieuwe Bridgestond Blizzak winterbanden.

De dealer zei dat de auto goed is ingereden; ze hebben geen druppel olie moeten toevoegen 8)

Verbruik ligt nog altijd 1 op 16. Dat zal wel nog iets beter worden na 10k.

Chipbeurt zou hem wel echt goed doen, want ik voel echt dat hij dichtgeknepen is tov een 118d/120d.

Al bij al superblij _/-\o_
Is die 1 op 16 niet wat aan de lage kant? Mijn 118d doet 1:18.5, ook niet super zuinig, maar ik rij dan ook vaak langere stukken een eind boven de toegestane snelheid.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Touring ofcoz :)

Met hond/kind/vrouw kan je niet anders :)
Hij is ook mooier dan de berline.

• KappeNou
mr_petit schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:14:
Dat weet ik niet. Ik laat 'm liever zelf de vraag beantwoorden in wat voor auto hij rijdt ;)

Ik loop ook wel eens te zeiken maar ik heb wel een bmw O-)
Ik moet soms zeiken als vag rijder O-) ;)

>PC specs<

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je gaat je gang maar......
Ik kan ook wel wat over vag zeggen, maar ik geloof dat er per post hier een limiet aan het aantal tekens is, dus zal ik het kort houden..... ;)

• t_captain
multipasser schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:27:
[...]

Touring ofcoz :)

Met hond/kind/vrouw kan je niet anders :)
Hier een hond, vrouw en kind en een 3 coupe. Werkt prima zolang je:
- een compacte hond hebt
- geen kinderwagen meer nodig hebt
- en niet van kamperen houdt ;)

• t_captain
Coenen schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:26:
[...]

Is die 1 op 16 niet wat aan de lage kant? Mijn 118d doet 1:18.5, ook niet super zuinig, maar ik rij dan ook vaak langere stukken een eind boven de toegestane snelheid.
Ik reed met m'n 118d (nog voor de efficient dynamics modellen) ook zo'n 1:18. Ik denk dat een nieuwe 16d/18d in principe rond de 1:20 moet kunnen scoren.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 20:34
Zeiken is 1 ding (zeiken over VAG laat ik het daar niet over hebben :') ), maar je kan altijd wel overal tegenin gaan. Het is echt niet moeilijk om ergens een tegenargument te vinden. Zijn ze altijd goed in hier op tweakers, plaats je een reactie en krijg je je reactie in 10 quotes gesplitst terug met op elke zin zo'n beetje een tegenargument en dan nog een paar over je spelling en dat de manier van praten hun niet aanstaat. Pfff, ik ken dat soort mensen wel. Die altijd "nee daar ben ik het niet mee eens" of "ja maar het kan ook..." zeggen. Het is echt niet moeilijk hoor om overal maar tegen in te gaan, maar wat is het nut daar nou van? Feiten corrigeren oke, maar het is niet altijd zo simpel als een JA of een NEE. Ik kan ook de AA binnenlopen en dan gaan janken wat voor losers mensen zijn die verslaafd kunnen raken aan alcohol. Heb ik ongelijk dan? 8)7 Maar wat wil je ermee bereiken? Ik kom niet op een forum om op elk bericht een tegenargument te kunnen geven, dat gaat toch vervelen zou je denken.... tenzij je dat echt leuk vindt, de wijsneus uithangen.

[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 10-11-2011 21:48 ]

Facts don't care about your feelings

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Zijn ze altijd goed in hier op tweakers, plaats je een reactie en krijg je je reactie in 10 quotes gesplitst terug met op elke zin zo'n beetje een tegenargumen
hé.... dat doe ik ook altijd :)

[quote]

...oeps.. laat ik m'n post maar niet afmaken :+

(maar nu weet ik nog steeds niet in wat voor auto RutgerM zèlf rijdt.)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 10-11-2011 21:56 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:07

PauseBreak

derp!

t_captain schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:46:
[...]

Ik reed met m'n 118d (nog voor de efficient dynamics modellen) ook zo'n 1:18. Ik denk dat een nieuwe 16d/18d in principe rond de 1:20 moet kunnen scoren.
Volgens de fabrieksopgave gecombineerd zelfs 4,3l/100km voor de 116d (met H6). Dat is dus zo'n 1:23,3. Nou ja, de betreffende 116d moet nog over de 10k heen, dus ik hoop voor 'm dat 't verbruik nog wat daalt.En anders kan een chipje misschien geen kwaad.

[ Voor 0% gewijzigd door PauseBreak op 10-11-2011 21:59 . Reden: cijfertjes ... ;x ]

Nee, merp!

mr_petit schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:58:
Nee dat hoeft helemaal niet, maar dan had je misschien een fototje.
Wat voor bmw heb je dan?
Nope, ik heb geen BMW... hoewel... staat nog wel ergens een 325i Koopsmans klare racer ergens :)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 09:36
KappeNou schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:34:
[...]

Ik moet soms zeiken als vag rijder O-) ;)
Hehe nou, mijn 335d heb ik ingeleverd.. Na 193k aan erg mooie kilometers. Ik had nooit gedacht dat ik een auto zo ging missen. Ik wou nu wel iets meer comfort, het m-sportonderstel op de maasvlakte doet je rug geen goed hehe. Vind mezelf nog wat te jong voor een 5, dat komt wel als er ooit kinderen zijn, een hond etc.

Ben nu naar vag, een full option 170pk passat cc (waarom leveren ze geen echte diesel, audi heeft vast wat in de stal?). Er is maar 1 punt waar deze op wint, en dat is uitstraling. Iedereen vindt het een pracht van een wagen. Voor de rest, probeer ik zo snel mogelijk van dit hok af te komen. DSG = Trage k*t bak. Dynamisch onderstel = ruk. Comfort is te zweverig, Normaal rijd hij als een polo, sport te bonkerig. Stoelen, drama bij een lange zit. Alles in deze auto is het gewoon net niet. Iemand interesse? Dan zoek ik weer een mooie 3-er uit 8)

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:31
Waarom ruil je een 335d dan ook in tegen een 170pk Passat, dan weet je toch van tevoren dat je erop achteruit gaat?

[ Voor 32% gewijzigd door Het Fantoom op 10-11-2011 23:37 ]

• KappeNou
Idd wel vreemd dat ze de 240pk 3.0tdi niet in de passat cc leveren. Dit terwijl ze wel de 3.6fsi v6 300pk erin leggen welke niet eens in de A6 geleverd is 8)7

>PC specs<

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Looks van een VAG zijn mooi gedurende 5 maand dan zijn ze ineens weer ugly :) Beemers blijven hun looks houden en ze groeien nog doorheen de jaren. Kijk naar de e60/e61. Er is nooit zoveel commotie geweest om de looks van een premium car en aan het einde van de reeks gingen ze als zoete broodjes. Overal reden ze rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:46:
[...]

Als je je gewoon aan de snelheid houdt en een beetje anticipeert haal je in de zomer nog wel beter. 4,8 is niet zo'n probleem. M'n record met een 118d is 4,3l/100km over 400km. Maargoed, dan rij je nou niet bepaald door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Kijk naar de e60/e61. Er is nooit zoveel commotie geweest om de looks van een premium car
Voor de z4 gelde hetzelfde. Alle reviews (top gear, fifth gear etc) allemaal van eeuuuh is dat een bmw?
En een paar jaar later was het allemaal normaal.

Doorgaans doet bmw ook veel langer met een platform dan VAG (bijna 2x zo lang). Dat zegt wat over de houdbaarheid van zowel de looks als de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klopt, al heb ik de laatste jaren wel het gevoel dat ook BMW steeds sneller door gaat... De E30 en E36 hebben beiden 10 jaar meegedraaid (bij de E36 de gehele modelserie gerekend, dus vanaf de eerste sedan uit 1991 tot de laatste cabrio in 2001), maar de E46 was al iets korter, de E60/E61/E62 nog weer een jaartje korter.

Nu geldt BMW, net als Mercedes, als vrij behouden in styling en kan er daarmee ook wegkomen om een bepaald model wat langer in productie te houden, als de techniek maar goed is. En dat laatste is eigenlijk altijd wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:18:
[...]
Doorgaans doet bmw ook veel langer met een platform dan VAG (bijna 2x zo lang). Dat zegt wat over de houdbaarheid van zowel de looks als de techniek.
Dat valt toch best mee?

1 serie '04 - '11
A3 '03 - huidig (vorige model '96 - '03)
golf 5/6 '03 - huidig

3 serie E46 '98 - '05
A4 B6/B7 '01 - '07 (B5 '95 - '01)

5 serie '95 - '03
A6 '97 - '04
passat '96 - '03

[ Voor 7% gewijzigd door KappeNou op 11-11-2011 11:08 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
thefox154 schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:22:
[...]

Hehe nou, mijn 335d heb ik ingeleverd.. Na 193k aan erg mooie kilometers. Ik had nooit gedacht dat ik een auto zo ging missen. Ik wou nu wel iets meer comfort, het m-sportonderstel op de maasvlakte doet je rug geen goed hehe. Vind mezelf nog wat te jong voor een 5, dat komt wel als er ooit kinderen zijn, een hond etc.

Ben nu naar vag, een full option 170pk passat cc (waarom leveren ze geen echte diesel, audi heeft vast wat in de stal?). Er is maar 1 punt waar deze op wint, en dat is uitstraling. Iedereen vindt het een pracht van een wagen. Voor de rest, probeer ik zo snel mogelijk van dit hok af te komen. DSG = Trage k*t bak. Dynamisch onderstel = ruk. Comfort is te zweverig, Normaal rijd hij als een polo, sport te bonkerig. Stoelen, drama bij een lange zit. Alles in deze auto is het gewoon net niet. Iemand interesse? Dan zoek ik weer een mooie 3-er uit 8)
Van 300 pk naar 170 doet natuurlijk altijd pijn. Maar zo te lezen kun je op verschillende vlakken helemaal geen vrienden worden met de Passat --> waarom koop je dan zo'n ding??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Tsjah het is bekend dat de Passat CC alleen de uitstraling heeft van een sportieve auto. Daarnaast is de 335d natuurlijk een beest van een motor!

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:50:
Klopt, al heb ik de laatste jaren wel het gevoel dat ook BMW steeds sneller door gaat...
Als je gewoon de introductietijd bekijkt tot de vervangingstijd dan is het allemaal even lang hoor. E36, E46 en (beoogd) e90 alledrie ca. 8 jaar als doorlooptijd tot de vervanger. Dus 8 jaar voor de mainstream verkoop bij de 3 series platformen. Enkele speciale modellen lopen dan wat langer door doordat er bijv. voor cabrio's nog geen vervanger is gelanceerd. Die staan op dat moment dus eigenlijk op een verouderd platform.
Kijk je naar de vag tegenhanger: de audi a4:
Het B6 platform (productie) loopt van 2000 tot 2005 (6 jaar, dus 2 jaar minder lang dan bmw) Eigenlijk van 2002 tot 2006 als uitgekomen model, dus nog minder lang

Het B7 platform loopt van 2005 tot 2008 (de helft van een bmw 3 platform). Qua model van 2006 t/m 2008
En het B8 platform zou dus tot ca. 2017 moeten meegaan om net zo lang te lopen als een bmw 3 platform. Dat zie ik nog niet gebeuren.

Al met al doet bmw dus aanzienlijk langer met een model/platform als audi.
Goed, nu zijn al die platformen wel enigzins aan elkaar verwant, maar ze geven zelf een ander typenummer, en veel van de onderdelen zijn ook niet uitwisselbaar.
Zo vind ik de b7 namelijk geen facelift. De halve body is anders.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Waarom lees je de post niet? Zie je geen jaartallen staan? Je ziet dat vag de ene keer langer met een platform doet en de andere keer korter. Gemiddeld is het gelijk.

B6 en B7 is het zelfde platform, is gewoon een facelift :Y)
andere lampjes, gril en interieur iets aangepast. (hoe kom je erbij dat de onderdelen niet gelijk zijn?)
Dit zijn alleen maar feiten. Weinig discussie over mogelijk.
Leuk dat jij een mening hebt, maar dat gaat hier helaas niet op.

[ Voor 22% gewijzigd door KappeNou op 11-11-2011 11:31 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

KappeNou schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:06:
[...]

Dat valt toch best mee?

1 serie '04 - '11 8 jaar
A3 '03 - huidig (vorige model '96 - '03) 9 jaar (8 jaar
golf 5/6 '03 - huidig
3 serie E46 '98 - '05 8 jaar
A4 B6/B7 '01 - '07 (B5 '95 - '01) 6 jaar (6 jaar)

5 serie '95 - '03 9jaar
A6 '97 - '04 8 jaar
passat '96 - '03 8 jaar
Als ik je post samenvat kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat de a3 bij 1 platform langer loopt dan een 1 serie. Voor de andere modellen heb je geen gelijk. dat scheelt 1 à 2 jaar.
Mijn 'mening' gaat dus weldegelijk op. Je kan zelf je eigen jaartallen niet tellen.....

Ook ging mijn betoog iets verder: ik zei dat het iets zei over zowel de looks als de techniek. De b7 heeft ook andere achterlichten en een andere achterklep. Je kan dus wel heel wijs roepen van 'waarom lees je mijn post niet?', maar dat geld dus ook gewoon voor jou.

En ik vind het heel leuk dat ik een mening heb ja. Ik vind het nog veel leuker dat ik ook gelijk blijk te hebben, zelfs tov jouw 'feiten'.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57
Edit, nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 11-11-2011 11:45 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:18:
[...]

Als je gewoon de introductietijd bekijkt tot de vervangingstijd dan is het allemaal even lang hoor. E36, E46 en (beoogd) e90 alledrie ca. 8 jaar als doorlooptijd tot de vervanger. Dus 8 jaar voor de mainstream verkoop bij de 3 series platformen. Enkele speciale modellen lopen dan wat langer door doordat er bijv. voor cabrio's nog geen vervanger is gelanceerd. Die staan op dat moment dus eigenlijk op een verouderd platform.

[...]
Cabrio klopt, mijn Cabrio is net zo oud als de eerste E46's en is nog 3 jaar lang geproduceerd daarna (tot 2001), dat vertekend het beeld van de leeftijd van mijn Cabrio ook heel erg (men denkt al snel dat hij veel ouder is).
Audi is overigens ook vrij behouden in vormgeving, modelwisselingen vallen ook minder duidelijk op.
mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:35:
[...]

Als ik je post samenvat kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat de a3 bij 1 platform langer loopt dan een 1 serie. Voor de andere modellen heb je geen gelijk. dat scheelt 1 à 2 jaar.
Mijn 'mening' gaat dus weldegelijk op. Je kan zelf je eigen jaartallen niet tellen.....
Je claimt dat BMW 2x zo lang met een model doet als VAG, maar dat gaat niet op. BMW doet wel iets langer. Maar heel strikt genomen kan je elke modelserie bij BMW ook weer in 1 stukken hakken, want halverwege komt er vrijwel altijd een facelift model, die optisch iets anders is, maar waar vooral foutjes uit de eerste serie in hersteld zijn (bijv. de subframe problemen van de E46, of een motorische update bij de E36).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
deepbass909 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:44:
[...]

Maar heel strikt genomen kan je elke modelserie bij BMW ook weer in 1 stukken hakken, want halverwege komt er vrijwel altijd een facelift model, die optisch iets anders is, maar waar vooral foutjes uit de eerste serie in hersteld zijn (bijv. de subframe problemen van de E46, of een motorische update bij de E36).
Behalve technische foutjes lost BMW ook altijd foutjes in het design op met een facelift. Althans zo zie ik het. De facelift van de E46 werd bijvoorbeeld met een paar kleine aanpassingen m.i. een stuk fraaier. Met name de iets andere koplampen maken een groot verschil. Hetzelfde geldt voor de E90. De achterlichten en de grill (met die gekke wenkbrauwen) waren m.i. echt een vergissing. Et cetera. Doe dat dan in één keer goed denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Goed die 2x is dan wat overdreven, maar de b6/b7 revisie is een stuk meer ingrijpender dan de facelifts die bmw doet (andere koplampen, soms andere motor, een zwak onderdeel versterken). VAG zelf geeft er ook een ander typekeur aan. Ze hebben naast andere bodypanelen (achterklep) namelijk de ophangingsgeometrie veranderd (als ik wiki moet geloven), en dat is bij bmw toch niet snel het geval. Dan zou je de nieuwe bmw 1 en oude 1 ook als een facelift kunnen zien ;)

En ook al neem je de b6.b7 facelift mee als 1 model; dan lopen de bmw platforms grosso modo alsnog langer, tussen de 12 en 25%.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Jij hebt het over platform. De B6 en B7 hebben gewoon het zelfde platform.
Apart dat jij een mening hebt die een feit tegen spreekt 8)7

Ik heb het nooit over design gehad. Puur over het platform.
Helaas kan je een fanboy sowieso niet overtuigen.

[ Voor 4% gewijzigd door KappeNou op 11-11-2011 11:57 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
Productcycli zijn gewoon heel erg vergelijkbaar:

BMW E60 2003-2010 = 7 jaar
Audi C6 2004-2011 = 7 jaar

BMW E39 1995-2003 = 8 jaar
Audi C5 1997-2004 = 7 jaar

BMW E46 1998-2005 = 8 jaar
Audi B6/B7 2000-2008 = 9 jaar

BMW E81 2004-2011 = 8 jaar
Audi 8P 2003-heden = 8 jaar en counting

- Jaartallen komen van wikipedia
- De A4 B6/B7 zijn weldegelijk hetzelfde platform
- Ik heb wel consequent gerekend en niet om en om het laatste jaar niet meegeteld....

@kappenou fixed :)

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Ach, facelifts stellen vaak weinig voor en is meestal bedoelt om de sales weer een opkikker te geven. Het is niet dat Bmw de vele problemen met de E61 na een facelift heeft weten op te lossen. Velen lopen met een aquarium in de kofferbak rond zonder het te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
@Rostvertol-Mil: hem kan je niet overtuigen ;) Je bedoelt B6/B7 btw

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05
SYQ schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:54:
Ach, facelifts stellen vaak weinig voor en is meestal bedoelt om de sales weer een opkikker te geven. Het is niet dat Bmw de vele problemen met de E61 na een facelift heeft weten op te lossen. Velen lopen met een aquarium in de kofferbak rond zonder het te weten
Het niet voor niets een LCE :) (ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

KappeNou schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:53:
Helaas kan je een fanboy sowieso niet overtuigen.
.... leuk hoor.. zo op de man spelen.
Het ultieme zwaktebod. Wat je maar nodig hebt om je het gevoel te geven dat je een discussie gewonnen hebt......

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Je moet het niet te hard op pakken hoor O+

ook nog even bij de 3 serie en A4 de Passat B5 (1996-2005) opnemen ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Rostvertol-Mil schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:53:

- Ik heb wel consequent gerekend en niet om en om het laatste jaar niet meegeteld....
Volgens mij reken je helemaal niet consequent. Voorbeeldje: zo is het e46 platform begonnen met de productie in juli 1997 (voor de europese markt) terwijl je daarbij als introductiejaar 1998 aanhoudt. En de a4 b6 kwam pas eind 2000 en daar tel je wel 2000 als introductiejaar mee.....
En de e46 is overigens iig t/m mei 2006 geproduceerd (dus nog echt op de band, geeneens de verkoopdatum), voor de europese markt.
Die manier van tellen noem ik iig niet consequent. Maar het is maar net welke gegevens je hanteert.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 14:58

Arfman

Drome!

En dan het klapstuk: wie geeft er een flying fuck om hoe lang een platform geproduceerd wordt? :D Wat wil het zeggen? Dat het ene platform beter is omdat het langer geproduceerd wordt? Of is het juist dat dat bedrijf dan minder ontwikkelt dan het andere? Kansloze discussie.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik stelde dat dat iets zegt over de houdbaarheid van looks en prestaties. Jij bent de eerste die daarbij vraagtekens stelt. Goed gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:56:
[...]

Het niet voor niets een LCE :) (ofzo)
Life Cycle Impulse ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:14:
[...]

Volgens mij reken je helemaal niet consequent. Voorbeeldje: zo is het e46 platform begonnen met de productie in juli 1997 (voor de europese markt) terwijl je daarbij als introductiejaar 1998 aanhoudt. En de a4 b6 kwam pas eind 2000 en daar tel je wel 2000 als introductiejaar mee.....
En de e46 is overigens iig t/m mei 2006 geproduceerd (dus nog echt op de band, geeneens de verkoopdatum), voor de europese markt.
Die manier van tellen noem ik iig niet consequent. Maar het is maar net welke gegevens je hanteert.
Dat staat er toch ook gewoon? Gegevens komen van wikipedia. Waar ik op doelde is dat je soms het laatste productiejaar niet meerekende en soms wel in je eigen berekening.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

oh ja, ik zie het; o.a. bij de b5 en b6. Mijn hand had daar tijdelijk maar 4 vingers :P

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Arfman schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:20:
En dan het klapstuk: wie geeft er een flying fuck om hoe lang een platform geproduceerd wordt? :D Wat wil het zeggen? Dat het ene platform beter is omdat het langer geproduceerd wordt? Of is het juist dat dat bedrijf dan minder ontwikkelt dan het andere? Kansloze discussie.
met de arfman

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 07:58

Tacoos

i am i

misschien kunnen we hiermee die platform discussie nu achter ons laten :X

Waar halen de doe-het-zelvers onder ons jullie motor-olie? Ik wilde eens zelf een olie beurtje doen maar met de conumentenprijzen ben ik voor de olie zoveel geld kwijt dat t bijna niet loont om t zelf te doen!?
hier kost 5 liter 55 euro, ik heb er 6.5 nodig dus als ik 2 kannetjes van 5 liter koop, zit ik al boven de 100 euro. Met 2x een losse liter erbij zit ik op 80 euro en dan moet er nog een filter + klein materiaal bij.
Bij de lokale specialist is een olieservice beurt ook zo';n 100 euro, incl filter...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:04
Wat voor prijzen had je dan in gedachten? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Ik haal altijd castrol edge 5w30. Die zit voor 5L al rond de €100 :X

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:07

PauseBreak

derp!

Tacoos schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:28:

Waar halen de doe-het-zelvers onder ons jullie motor-olie? Ik wilde eens zelf een olie beurtje doen maar met de conumentenprijzen ben ik voor de olie zoveel geld kwijt dat t bijna niet loont om t zelf te doen!?
hier kost 5 liter 55 euro, ik heb er 6.5 nodig dus als ik 2 kannetjes van 5 liter koop, zit ik al boven de 100 euro. Met 2x een losse liter erbij zit ik op 80 euro en dan moet er nog een filter + klein materiaal bij.
Bij de lokale specialist is een olieservice beurt ook zo';n 100 euro, incl filter...
Motorolie? Gewoon bij de Action. 5 liter voor €10,- ofzo :*)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Tacoos schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:28:

Typisch een klusje wat je dus niet zelf moet doen. Het is een smerig klusje en het gros van de kosten gaat in de olie zelf zitten. Door het uit te besteden ben je dus relatief weinig geld meer kwijt, maar bespaar je jezelf wel een hoop ellende, zoals een smeerboel en gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 15:59
Olie voor bmw longlife. Zeker als je een turbo hebt is goeie olie zo belangrijk aangezien die ook je turbo koelt. Bij mij moet de turbo toch regelmatig loeien hehehe :)

Net een grote beurt laten doen aan onze E46. €750 en alles is weer in orde. Alles na laten kijken. De airbag sensor ook meteen laten vervangen. Btje jammer dat zoiets stuk gaat. Mjahh tis niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kijk voor olie hier eens:

http://www.opieoils.co.uk/

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

argro schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:56:
[...]
Typisch een klusje wat je dus niet zelf moet doen. Het is een smerig klusje en het gros van de kosten gaat in de olie zelf zitten. Door het uit te besteden ben je dus relatief weinig geld meer kwijt, maar bespaar je jezelf wel een hoop ellende, zoals een smeerboel en gedoe.
Behalve dat het een relatief simpel klusje is om zelf te doen, vind ik het wel leuk om zelf aan de auto te sleutelen, Hoewel tijd me vaak tegenhoudt.
Bovendien is mijn olieniveau sensor stuk en is er een onderweg van ebay en ik weet niet of de garage zelf meegebrachte spullen wil monteren. Een nieuwe van BMW kost 160, deze was nog geen kwart.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten: Hema. 10w40 voldoet aan 'bmw special' en is tijden beter geclassificeerd geweest dan shell motorolie :)

Anders gewoon voor de gevestigde namen gaan. Action is (in dit geval) behoorlijk af te raden. Tenzij de auto volgend jaar naar de sloop mag oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat bedoel je met 'is tijden beter geclassificeerd geweest'?

De classificaties houden binnen motorolie zo ongeveer wel op met ACEA, ILSAC of API, en eigenlijk alle gangbare verkrijgbare motorolien binnen de gestelde toepassing vallen dan eigenlijk ook altijd wel binnen exact dezelfde classificatie. Zo stelt bijv. bmw voor de z4 (degene die ik heb) dat je motorolie moet gebruiken die minstens ACEA A3 is (ff uit m'n hoofd), en dat geldt voor zowel een aantal el cheapo motorolien van de action gamma whatever als voor superF1extraspecialbladiebla motorolie van shell. Dus waarom je action olie afraad is mij een raadsel. Toon maar eens aan dat de action olie nìet dezelfde is als de hema olie ;) Ze kopen beide in het groot bij een distributeur, en dat kan net zo goed dezelfde zijn als een verschillende...

Het grote probleem met motorolien is dat er helemaal geen onafhankelijk genormeerd keuringssysteem bestaat voor de kwaliteit van een olie. Alleen genormeerde systemen die de toepassing definieren. En daarmee zit je met zowel goedkope als dure olie vrijwel altijd goed.
Dat fabrikanten hele mooie praatjes weten te formuleren waarom hun olie zo goed is is altijd een kwestie van 'wij van wc eend.....'

Dus kijk naar de vereiste gestelde toepassing (bijv acea of api rating) en maak een inschatting van de juiste dikte (sae rating, keuze op basis van klimaat). Als je voor 'OEM approved' gaat weet je zeker dat je aan de eerder gestelde ratings voldoet, maar dan weet je ook zeker dat je met bijv. een bmw waarschijnlijk met een flesje castrol thuiskomt en met een peugeot met een flesje Total.
Heeft niets te maken met dat de ene olie beter is dan de andere, en alles met sponsorcontracten die heel secuur in de garantievoorwaarden verweven zitten. Met name dat laatste zou een reden kunnen zijn om voor die bepaalde olie te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Action is niet oem (bmw!) approved, maar ws wel acea a3
Hema is approved (weliswaar maar bmw special ipv longlife, maar toch) en acea a3/b3/b4. Shell miste lange tijd de b4 kwalificering. Shell heeft nu trouwens volgens mij wel een goede bmw longlife olie.

Zelf kies ik voor 10w40. Ik heb een m43 motor en da's nog geen 'moderne' motor qua toleranties. Daarnaast zit er 2,5 ton op. Dus een wat dikkere olie zal de boel net wat beter dichthouden. :) Voor alle auto's BMW's met een productiedatum na 2000 zou ik toch 'BMW long life' aanraden. Die zal trouwens ook altijd tenminste acea a3 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee, maar dat het dus niet bmw approved is, is dus geen maatstaf voor kwaliteit. Het is immers niet bmw 'misapproved'. En ook een b4 kwalificering heb je niet zoveel aan als je bijv. geen diesel hebt.
Ook kan het missen van een b4 label zijn dat het uberhaupt niet getest/gekwalificeerd is.

Daarnaast zijn termen als 'bmw longlife' natuurlijk vooral marketingwoorden. De voorschriften betreffende acea (of api) zijn ze verplicht te vermelden zo lang ze bij die organisaties aangesloten zijn (en dat zijn/willen ze), en al het andere mogen ze hun eigen fantasie voor gebruiken. Dat zie je dan ook in de gebruikte woorden. 'BMW longlife' klinkt heel wat specialer voor leken dan acea a3 olie.

Olie blijft altijd een product wat met de meest fantastische mythen omgeven is, net zo als de 'premium brandstoffen' die de laatste jaren op de markt gekomen zijn. Maar ja, geef ze eens ongelijk; als jij veel geld kan verdienen laat je die kans ook niet liggen....

1 ding staat wel vast; het gebruik van de allerduurste olie die aan de standaards voldoet, tezamen met het zo vaak mogelijk verversen is in ieder geval niet slechter voor je motor, alleen duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

KappeNou schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:42:
Ik haal altijd castrol edge 5w30. Die zit voor 5L al rond de €100 :X
Moet je eens slim gaan kopen. Ik had dat eerst ook totdat ik eens op internet ging zoeken. Ik koop nu bij www.protex.nl
Daar staat jouw olie voor 73,60 euro inclusief verzendkosten.

Ik haalde altijd een los litertje Shell Helix Ultra Extra 5W30 à 25 euro. Die staat op Protex inclusief verzendkosten voor 60 euro per 5 liter. :D

[ Voor 16% gewijzigd door zimbab op 11-11-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik rij mij auto gewoon de bmw garage binnen :p

[ Voor 2% gewijzigd door Yalopa op 11-11-2011 22:57 . Reden: btw - bmw ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Yalopa schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:04:
Ik rij mij auto gewoon de btw garage binnen :p
Als zakelijke rijder ben ik daar altijd heel goedkoop uit 8)7

Ik heb vandaag eens goed naar de nieuwe 5 touring (f11) gekeken, maar die is helaas te klein voor mijn eisen ;(
Ik heb 'm vandaag goed vergeleken met een xc70/v70 en uiteraard mijn huidige (citroen) c5, en de bagageruimte is echt een stuk kleiner, ondanks dat ze 'm qua liters groter opgeven....
Dat is jammer want hij zou (bijv als jareswagen uit dld) wel binnen m'n budget passen. Maar de te krappe binnenruimte/bagageruimte (en ook niet zo logisch ingedeeld) en eigenlijk ook het gemis van een reserveband/thuiskomertje zorgen er toch voor dat ie afvalt, helaas helaas (want achter het stuur zit ie echt lekker :P )
Duidelijk een auto die gemaakt is op uitstraling en rijplezier en minder geënt is op praktische zaken.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:02:
Duidelijk een auto die gemaakt is op uitstraling en rijplezier en minder geënt is op praktische zaken.
En zo hoort het, voor het praktische koop je een Skoda en geen BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het Fantoom schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:19:
[...]

Uhm, en al die vertegenwoordigers in hun 5 serie touring dan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 149075 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:21:
[...]

Uhm, en al die vertegenwoordigers in hun 5 serie touring dan ??
Dat zijn vertegenwoordigers die blijkbaar genoeg hebben aan de ruimte die een 5 biedt. Is dat zo moeilijk om te bedenken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het Fantoom schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:19:
[...]

Een skoda is ook helemaal niet praktisch aangezien die niet met zelfnivellerende achteras verkrijgbaar is :(
Dat heeft de 5 dan wel weer (standaard zelfs; zie je ook niet vaak bij premium merken 8)7 )

Ik zie het liefst een auto die zowel praktisch is als perfect rijdt als perfect eruit ziet. Maar ik ben ook al een tijdje op zoek :>
Voor deze vertegenwoordiger is de 5 iig te klein. Scheelt hun toch weer 50 of 60 mille omzet dit jaar (ok, gaat wel bpm/btw af maar het blijft veel geld)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zimbab schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:26:
[...]

Dat zijn vertegenwoordigers die blijkbaar genoeg hebben aan de ruimte die een 5 biedt. Is dat zo moeilijk om te bedenken? :P
Dat bedoel ik niet, rij zelf ook Volvo ;) dus....

Maar ik wilde eigenlijk ontkrachten dat BMW niet voor rijders is die spullen moeten vervoeren... ik vind dat zo'n cliché!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:26:
[...]

Een skoda is ook helemaal niet praktisch aangezien die niet met zelfnivellerende achteras verkrijgbaar is :(
Dat heeft de 5 dan wel weer (standaard zelfs; zie je ook niet vaak bij premium merken 8)7 )

Ik zie het liefst een auto die zowel praktisch is als perfect rijdt als perfect eruit ziet. Maar ik ben ook al een tijdje op zoek :>
Voor deze vertegenwoordiger is de 5 iig te klein. Scheelt hun toch weer 50 of 60 mille omzet dit jaar (ok, gaat wel bpm/btw af maar het blijft veel geld)
Zijn nogal ruime begrippen. Definieer praktisch, perfect rijden en perfect eruit zien, dan zal ik kijken wat ik voor je kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het Fantoom schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:32:
[...]Definieer praktisch, perfect rijden en perfect eruit zien, dan zal ik kijken wat ik voor je kan regelen.
Euhh je gaat dan een auto voor mij ontwerpen en bouwen :? :D

Ik heb er ooit een topic voor geopend:
Welke grote nieuwe stationwagen of suv? (diesel)
Inmiddels heb ik m'n budget dus al iets bijgesteld tot max 50 mille ex btw, maar tot nu toe heeft de xc70 de beste papieren, ook al zou ik de hoogte van de laadruimte graag wat hoger willen (die is bij de xc70 73cm, tov de 82cm bij mijn c5).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 149075 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:30:
[...]

Dat bedoel ik niet, rij zelf ook Volvo ;) dus....

Maar ik wilde eigenlijk ontkrachten dat BMW niet voor rijders is die spullen moeten vervoeren... ik vind dat zo'n cliché!
Aha....op die manier. Dan heb je inderdaad gelijk. :) Het zijn alleen mensen die ruimte niet bovenaan hun prioriteitenlijst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zimbab schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:44:
[...]

Aha....op die manier. Dan heb je inderdaad gelijk. :) Het zijn alleen mensen die ruimte niet bovenaan hun prioriteitenlijst hebben.
Oh die dingen leken me best ruim namelijk (van buiten dan)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Tacoos schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:28:
[...]

Behalve dat het een relatief simpel klusje is om zelf te doen, vind ik het wel leuk om zelf aan de auto te sleutelen, Hoewel tijd me vaak tegenhoudt.
Bovendien is mijn olieniveau sensor stuk en is er een onderweg van ebay en ik weet niet of de garage zelf meegebrachte spullen wil monteren. Een nieuwe van BMW kost 160, deze was nog geen kwart.....
Ik vind zelf klussen ook leuk, als ik de tijd heb. Zelf onlangs nog een einddemper gemonteerd op mijn E46. Scheelt circa 200 euro met laten doen. Een olie-flush is echter voor een pro 10 minuten werk en zij kunnen eenvoudig de oude olie afvoeren. Zelf een olie-flush doen kost veel meer tijd en je zit met allerlei viezigheid, waaronder olie die je netjes moet afvoeren. Vandaar dat ik zeg dat dit typisch iets is wat je niet zelf moet willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
argro schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:53:
[...]
Ik vind zelf klussen ook leuk, als ik de tijd heb. Zelf onlangs nog een einddemper gemonteerd op mijn E46. Scheelt circa 200 euro met laten doen. Een olie-flush is echter voor een pro 10 minuten werk en zij kunnen eenvoudig de oude olie afvoeren. Zelf een olie-flush doen kost veel meer tijd en je zit met allerlei viezigheid, waaronder olie die je netjes moet afvoeren. Vandaar dat ik zeg dat dit typisch iets is wat je niet zelf moet willen doen.
Bij de E60 van m'n pa mochten we een dikke €300 aftikken voor z'n eerste oliebeurtje. Het is dat je dan een mooi stempeltje krijgt maar eigenlijk is het natuurlijk een beetje overdreven. Maar dat heb je nou eenmaal bij premium merken. Vorige maand voor de C-klasse een soortgelijk bedrag betaald voor z'n eerste oliebeurt.

Ik zou het toch gewoon zelf doen, vriend van me heeft een brug dus dat maakt het allemaal een stuk minder lastig. De oude olie kan je daarna gewoon bij de gemeente afgeven.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

argro schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:53:
[...]
Vandaar dat ik zeg dat dit typisch iets is wat je niet zelf moet willen doen.
Nou, ik denk dat ik afgelopen jaar al wel 10x een olieflush/verversing heb gedaan (bij verschillende auto's uiteraard), en dat scheelt heel veel geld. Ik heb natuurlijk in mijn bedrijfspand een eigen brug tot m'n beschikking, dus dat maakt het makkelijker, maar het is ook nog eens sneller (en je vrienden weten dat, dus die komen ook wat sneller langs, vandaar al die verversingen etc). Zij hebben uiteraard oude barrels dus geld speelt voor hun ook een rol (zie hier de action/hema/gamma olie).
De tijd die jij kwijt bent voor het plannen van een afspraak, erheen rijden, wachten (of krijg je vervangend vervoer?) etc etc, dan heb ik allang die olie ververst. Hooguit een kwartiertje tot 20min. werk (ook zonder brug overigens, als echte sleutelaar al zo vaak gedaan).
En geld speelt dus ook een rol. Bij de stealer kost een oliebeurtje snel 100 euro.
Koop je die premium merkolie zelf ben je vaak niet meer dan 50 euro kwijt (de stealer verdient ruim 100% op olie). Zo 'verdien' je dus 50 euro in 20 minuten. Da's 150 euro per uur, en dat is zelfs nog meer dan dat ik aan klanten bereken voor mijn (zeer specialistische) dagelijkse werkzaamheden. Big bucks dus.

En afvoeren? het milieupark zit hier om de hoek (500m van mijn bedrijf) en dat is gratis. 5 minuten en ik ben weer terug. Uiteraard kom ik aan met jerricans van 20 liter en groter...ja... keb ff m'n olie ververst.....
Niet dat zij daar mee zitten, want oude motorolie is in grotere hoeveelheden geld waard (garage's verdienen ook geld met afgewerkte motorolie doorverkopen)

Echt, als je een sleutelaar bent is dat wel het allerlaatste klusje waar je voor moet terugdeinen.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 22:06:
[...]

Nou, ik denk dat ik afgelopen jaar al wel 10x een olieflush/verversing heb gedaan (bij verschillende auto's uiteraard), en dat scheelt heel veel geld...[snip]...
En geld speelt dus ook een rol. Bij de stealer kost een oliebeurtje snel 100 euro.
Koop je die premium merkolie zelf ben je vaak niet meer dan 50 euro kwijt (de stealer verdient ruim 100% op olie). Zo 'verdien' je dus 50 euro in 20 minuten. Da's 150 euro per uur, en dat is zelfs nog meer dan dat ik aan klanten bereken voor mijn (zeer specialistische) dagelijkse werkzaamheden. Big bucks dus.

En afvoeren? het milieupark zit hier om de hoek (500m van mijn bedrijf) en dat is gratis...[snip]...
Echt, als je een sleutelaar bent is dat wel het allerlaatste klusje waar je voor moet terugdeinen.
Dat goedkoop valt dus ff tegen met die consumenten olieprijzen? Ben al gauw 80 euro kwijt voor alleen de olie, dan nog filter + klein materiaal.
Vlgs het boekje lust ie het liefst 5w30 c3 LL4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Als je als consument dan 80 euro voor de olie kwijt bent, dan betaal je bij de dealer dus 160 ;)
Ik heb het laatst wederom een keertje nagerekend; welliswaar niet een bmw olie maar een psa olie, en ik kwam gewoon op de helft uit (1 of andere valvoline olie). En dat was alleen de olie; filter en kleinmateriaal weten ze ook wel op de rekening te specificeren hoor ;). Ik ga naar de dealer om de stempeltjes in de boekjes, maar buiten de garantie en restwaarde om is dat dus niet nodig m.i. :) (en bij mij zijn het zakelijke kosten, dan komt het ook een stuk minder hard aan dan dat het geld na belasting is)
Dus als je als consument 80 euro voor de olie betaald, valt er alleen maar meer te besparen (aka dan is het bij de dealer duurder)

Maar goed, als jij denkt dat de dealer goedkoper is, moet je vooral daar naar toe gaan. Het is je eigen geld.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 12-11-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Mijn god wat een bedragen. Ik zet m'n auto neer, zeg "Beurtje" en dezelfde middag haal ik m'n auto op en zijn m'n 4 bougies, bijna 5 liter olie, oliefilter en luchtfilter vervangen en stellen ze ook nog eens m'n koppeling af voor 130 euro.. :D

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Daar betaal je bij een merkdealer (en dan bedoel ik nog geeneens premium) dus rustig 600 euro of meer voor....
Dan zal misschien de remvloeistof nog vervangen (of alleen gecontroleerd) zijn.

Mijn c5 ging dus laatst naar de dealer voor de grote beurt + de apk, en ze belde doodleuk op dat het 1600 euro ging kosten. Ik viel bijna van m'n stoel :D
Ja... want ze vonden dat er nieuwe banden onder moesten en nieuwe remblokken+ schijven.
Uiteindelijk bleek dat voor de apk (controle volgens wettelijke normen....) alleen de handremkabel vervangen moest worden en dat tesamen met de grote beurt was dus bijna 800 euro (waarbij de handremkabel vervangen dus maar 160 euro was).
Vroeg die muts aan de telefoon ook nog doodleuk of de airco niet opnieuw afgevuld moest worden....
"Hoezo? heb je de uitstroomtemperatuur dan volgens het testprotocol gemeten?"
"nee, maar ik dacht..."

Ik ga dus meer en meer letten wat er exact moet gebeuren voor garantiestempels danwel apk, en de rest doe ik voor zover ik dat kan allemaal zelf. Voor die tarieven kan ik het namelijk veel goedkoper.

[ Voor 74% gewijzigd door mr_petit op 12-11-2011 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 00:17:
...[snip]...Maar goed, als jij denkt dat de dealer goedkoper is, moet je vooral daar naar toe gaan. Het is je eigen geld.
Niet de dealer, de merkspecialist. Ik betaal evenmin graag teveel. Afgelopen zomer kostte een olie service beurt nog zo'n 100 euro. Misschien dat t inmiddels wat duurder is als de olie prijzen zijn gestegen, maar ik verwacht niet dattie 160 vraagt.
Wat moet ik vlgs jou betalen voor 6.5 liter 5w30 c3 ll4?
Via een vriend kan ik 7 liter NPM olie van die kwaliteit kopen voor 52 euro. Voor Castrol edge betaal ik veel meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Tacoos op 12-11-2011 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tdw schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 01:05:
Mijn god wat een bedragen. Ik zet m'n auto neer, zeg "Beurtje" en dezelfde middag haal ik m'n auto op en zijn m'n 4 bougies, bijna 5 liter olie, oliefilter en luchtfilter vervangen en stellen ze ook nog eens m'n koppeling af voor 130 euro.. :D
130 euro vind ik wat goedkoop, maar dan betaal je alleen onderdelen denk ik.

200-300 euro is een prima tarief voor een nette reparateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:17:
[...]

Nee hoor, er was ook arbeid gerekend :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tdw schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 12:06:
[...]

Nee hoor, er was ook arbeid gerekend :)
Koffie zeker ;)

Opzich een uur werk, dat is waar maar ik denk dat een beetje garagebedijf op zo'n 200 euro zal zitten. Zal eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Vandaag de koop gesloten !
Maandag ophalen.

Een nette E46 318 sedan.
Na heel wat jaren eindelijk weer aan de bmw :)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wekkel schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:26:
Mannen, ik heb een praktische vraag die ik voor iemand anders stel. Iemand moet een nieuwe waterpomp op een E36 320i, vermoedelijk dus een M50B20TU. Ik weet dat de waterpomp vaak vervangen wordt als de distributieriem wordt vervangen. Geldt dat ook andersom als alleen de waterpomp kaduuk is?

Ik kan helaas niet achterhalen of de M50B20TU een riem heeft (ik vermoed overigens een ketting).

Weet iemand of deze reparatie duur/ingewikkeld is (en of deze motor een ketting of riem heeft)?
Even een terugmelding voor het topic, dat vind ik wel zo netjes. Ik begrijp idd dat deze motor een ketting heeft, maar dat deze niet van belang is voor vervangen van de waterpomp. De riem die o.a. de waterpomp aandrijft zit voor het distributieketting gedeelte.

Het lijkt idd een relatief eenvoudige klus. Voor het topic nog een link naar plaatjes van een waterpomp-vervanging-reparatie (overigens een E39).

Daarnaast begreep ik uit mijn Internet onderzoek dat de waterpomp een bekend zwak punt is; de rotor van de originele waterpomp is van plastic in plaats van metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Anoniem: 149075 schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 10:17:
[...]

Zegt veel over de onderdelen. Hier kan niemand van leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

multipasser schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 23:37:
[...]

Zegt veel over de onderdelen. Hier kan niemand van leven!
Tja...wilde dat niet zeggen inderdaad :)
Pagina: 1 ... 66 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.