Deze discussie gaat helemaal niet over hoe een garage tot zijn tarieven komt.
Het gaat gewoon om een hele simpele rekensom. Als ik het zelf doe dan ben ik geld kwijt aan onderdelen en eigen tijd kwijt. Het bedrag wat de garage rekent voor een grote beurt min de kosten die ik kwijt ben voor de materialen gedeeld door de tijd die ik daarvoor nodig ben is dat besparende uurloon waar ik het over heb.
Waarom een garage rekent wat hij rekent staat niet ter discussie. Wellicht hebben ze een brug van goud, mij een zorg, maar dat doet helemaal niet ter zake. Het gaat erom hoeveel geld je in je eigen portemonnaie kan houden
zimbab schreef op zondag 13 november 2011 @ 10:08:
[...]
Precies. Bovendien is je eigen tijd ook niet gratis. Je moet kijken naar wat je in die tijd ook had kunnen doen en dat dan weer van je besparing aftrekken (de zogenoemde opportunity costs).
Ja, dat neem ik toch ook mee?
Ik heb een goed lopend eigen bedrijf, bereken ongeveer tot 125 euro/uur aan mijn klanten, maar ik ben niet 24/7 volgepland. Ik declareer bijv ongeveer 30uur/week aan klanten door. In die 10 uur die ik over heb doe ik boekhouding onderhoud aan het gebouw etc etc, en daar kan ik ook nog wel een gaatje vinden om de auto te doen. En daarmee verdien ik zelfs dus meer dan dat ik bij een klant zou zitten.
Geld verdien je op 2 manieren; door facturen te declareren en door kosten te besparen.
Maar zeg eens eerlijk: verdien jij dan bruto meer dan 150 euro/uur? (of in ieder geval een bedrag wat daar dusdanig in de buurt komt dat jij moet nadenken of dat niet zonde van je tijd zou zijn?)
En het doet ook wat met de afschrijving op je auto als je alles zelf doet....misschien bij oudere auto's niet zo, maar als je een BMW F11 zelf gaat onderhouden dan is hij na een tijdje echt wel wat minder waard dan ééntje die dealer onderhouden is geweest.......kan je gaan lullen als Brugman bij de verkoop.
Dat is een punt wat ik ook al eerder heb aangeschreven, tesamen met het garantieverhaal.
Maar omdat vrijwel iedereen hier in oude barrels rijdt (nofi) kan je op dit soort zaken goed besparen. Je rijdt zelf ook niet in de nieuwste bolide zeg maar, en als jij 600 euro voor een grote beurt lapt zie je dat echt niet terug in je 10 jaar oude beamer hoor.
Zelf koop ik welliswaar nieuw, maar doe ik een auto pas bij ca. 400dkm de deur uit, dus ik doe de dingen ook echt niet voor de restwaarde. Dus daarom alleen het broodnodige onderhoud voor garantie etc bij de dealer, en de rest doe ik zelf. Ook omdat ik van mening ben dat ik het zelf beter kan. Als mijn auto in een garage is geweest gaat ie daarna eerst ff de brug op. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat ze bodembeplating verkeerd monteren of schroeven ergens inrossen die daar niet horen danwel niet origineel zijn. Goed, als je niet zon ervaren sleutelaar als ik ben of de middelen niet hebt zal je dat ook niet snel opvallen, maar dealerprijzen betekend niet dat alles met grote kunde en zorgvuldigheid gerepareerd wordt. Dit is uiteraard garage danwel monteurafhankelijk, maar ik ben meermalen van dealer veranderd om dit te constateren tot mijn grote ergenis.
Maar ja, je moet je ook voorstellen dat het iemand is die amper vmbo heeft afgemaakt die aan je wagen zit te klussen, zeker voor een beurtje of een uitlaatje. Dat zijn gewoon niet de meest slimme/kundig en gemotiveerde mensen. De werkplaatschef zelf die wellicht iets hoger is opgeleid danwel gemotiveerd doet natuurlijk alleen de lastige zaken zoals problemen diagnosticeren aan versnellingsbakken etc.
Het beurtje wordt door het werplaatskneusje gedaan hoor.
Maar goed, nogmaals, jullie mogen jullie geld uitgeven waaraan jullie zelf willen.
Ik geef alleen maar aan dat je veel kan besparen op een simpel beurtje als je een beetje je best doet (daar kan je zelfs vaak meer op besparen dan iets lastigers als bijv het vervangen van een draagarm of wiellager). Maar kennelijk hebben jullie allemaal geld als water (of denken jullie dat jullie autos allemaal een fortuin waard zijn

)
[
Voor 5% gewijzigd door
mr_petit op 13-11-2011 11:14
]