TommyGun schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:37:
[...]
Rond de 2 ton kan het volgens mij nooit kwaad (helpt bij velen tegen stroef schakelen).
Maar inderdaad, dat moeizaam schakelen bij koud weer (enkel koude start) heb ik ook. Een kwestie van iets langer de koppeling inhouden alvorens naar z'n 1 / achteruit te gaan. Het werkt bij mij, en heeft voor zover ik heb gelezen te maken met de dikte van de olie; het duurt wat langer alvorens de olie de juiste 'paden' heeft 'bewandeld'

.
Klopt.
Bovendien gaat bij een BMW om de één of andere reden de 1 en achteruit wat moeilijker dan bij veel andere auto's. Bij m'n Compact moest ik hem vaak eerst in de 2 zetten, voor ik hem in stilstand in de 1e kreeg. Met een warme bak ging dat wel makkelijker, maar ook niet altijd. Achteruit blijft ook een lastige, zeker als je de bak niet gewend bent.
Verse olie kan daarbij wel helpen, maar los het zeker niet op.
Nu het koud is, kan ik het bij mijn Cabrio trouwens helemaal merken. Met een koude bak voel ik gewoon de synchromesh...
Mijn Cabrio rijdt weer

Wat het precies was, weet ik niet. Ik heb de DME (ECU) weer los getrokken en de accu er een paar minuten af gehad. Na aansluiten (eerst de DME, daarna de accu) startte hij wat moeizaam, met veel gesputter en geplof. Stationair wou nog niet, tot ik even een wat hoger toerental vasthield. Nu start hij weer direct, loopt mooi stabiel stationair en trekt lekker door de toeren.
Ik vermoed dat de DME de brandstofpomp niet meer inschakelde.
Dat hij het zondag nog wel deed en vanochtend met wat gesputter, kwam waarschijnlijk door het laatste restje brandstof en druk dat nog in de leidingen zat.
Maar weer een wijze les, als je met een ECU o.i.d. gaat rotzooien, dan de accu los! Dan maar de radio elke keer opnieuw moeten instellen...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier