mr_petit schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:55:
Je post is wel een beetje doorspekt met spruitjeslucht hoor...
Alsof we allemaal braaf 50 binnen de bebouwde kom rijden en net als opa Jansen kruipend door de bocht gaan, lekker vooraan in de file....
Bij sportief en technisch rijden hoort ook je meters in de gaten houden, omdat die soms wel eens problemen weergeven waar je bij normaal rijden helemaal geen last van hebt. Of trek jij nooit zo hard door dat je net voor de toerenbegrenzer opschakelt?
Het gros van de rijders rijdt in een kia piccanto of opel meriva of dat soort spul en heeft geen flauw idee welke wielen zijn aangedreven en kan al nauwelijks de merknaam van z'n auto opnoemen. Maar over dat soort rijdende chicanes hebben we het toch niet?

Tuurlijk heb ik dat gedaan met de Compact, en met Cabrio zal het wellicht ook nog wel een keer gebeuren als ik wat meer vertrouwd ben met de auto. Ik wil ook graag weten waar de grens van de auto ligt en hoe hij dan voelt en reageert. Zo heb ik laatst ook de TC getest (even een stille weg van een bedrijvenpark op gaan en vol optrekken), deels om te kijken of het werkt (check) en hoe hard deze wagen van z'n plek komt (big WOW).
Waar het mij simpelweg om gaat is dat Het Fantoom stelt dat die meters essentieel zijn in een sportieve auto, want hij wil weten wanneer hij grip heeft. Sorry, dat gaat er bij mij echt niet in. Hij komt op mij over als het type dat elke bocht met piepende bandjes wil nemen. No offence, maar jongens/mannen met die rijstijl zijn juist de "petjes" waarmee niemand hier geassocieerd wil worden.
In een z4m zit een oliemeter omdat dit een heel hoogtoerig blok is. En er is niets slechters voor een hoogtoerig blok dan 'm de toeren in te jagen terwijl de olie nog koud is. Dit omdat er ten eerste wat meer eisen gesteld worden aan de smering (het draait sneller), en ten tweede omdat de toleranties wat nauwer komen. Dit houdt in dat als de olie nog dik is er wellicht niet overal voldoende olie komt.
Daarom is dat metertje belangrijk; het ligt niet aan de markt, maar het is een gevolg van de technische uitvoering van de motor.
Dat is de reden; het heeft niets met oververhitting te maken. Hij geeft aan wanneer het voor het behoud van de motor veilig is om het gas wat open te draaien.
Ok, dan heeft hij daar de reden van het aangeven dat het blok nog te koud is. Dan nog, zouden er echt zoveel mensen zijn die daar serieus op letten? Of krijgen ze bij aflevering een speciale instructie?
Weet wat het minst gelezen boek is dat iedereen in huis heeft? De handleiding, en al helemaal van een auto. Want elke auto is toch gelijk?
Maar goed, in een Z4-M zie ik nog wel serieus het nut van die meter. Maar nogmaals, wat heeft zo'n meter te zoeken in een normale 1- of 3-serie die 90% van de tijd wordt gereden als lease auto en de bestuurder er alleen in rijdt omdat het toch echt wel een BMW is (dus status en niet voorliefde).
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:24:
[...]
Sorry maar de grenzen van grip opzoeken is toch juist waarvoor je een BMW koopt?
Wat heb je anders aan RWD, het sportieve onderstel etc, had je veel beter een VW kunnen kopen. En inderdaad niet doen op gladde klinkerwegen met bomen naast de weg, maar op rustige brede wegen, doordraaiers of klaverbladen op de snelweg is het juist heerlijk om de grens op te zoeken voor de fun. En inderdaad hoort dat eigenlijk op een circuit thuis maar daar kom ik ook niet wekelijks.
Mijn eerlijke mening? Nee, daarvoor koop ik geen BMW en heb ik ook niet een andere BMW gekocht. Ik rij BMW omdat ik tot nog toe geen andere auto heb gereden waar ik met zoveel plezier in stapte (elke rit, elke dag is een klein feestje voor mij). Naast de in mijn ogen prachtige techniek onder de motorkap, rijdt een BMW gewoon subliem. Ik voel in de stoel en stuur precies wat de auto doet zonder vervelend te zijn, als ik aan het stuur draai, doet de auto wat ik vraag, etc. Daarvoor hoef ik niet op de limiet van de auto te rijden.
Ja, om adviessnelheden bij bochten op de snelweg lach ik om. Simpelweg omdat ik weet dat als er 70 staat, 100 ook geen centje pijn doet. Maar ik ga serieus niet op de grens rijden. Daarvoor is én de auto mij te veel waard én het risico te groot. Wil ik op de grens gaan rijden, dan zoek ik wel een circuit op en het liefst met een wagen waar een krasje meer of minder niet uitmaakt.
En ik ben echt geen heilig boontje die zich braaf aan de snelheid houdt. Ja in de BBK, te hard rijden in een 50 of 30km zone is gewoon ronduit asociaal. Maar ik heb mijn Cabrio inmiddels ook al op de 170 gehad. Daar ligt voor mij op de snelweg de grens (invorderingssnelheid), voor nog harder rij ik eerdaags wel een keer naar Duitsland.
En met de Compact ben ik al vaker dwars de bocht door gekomen dan de bedoeling was. Tot er trouwens de Toyo's onder kwamen, daarmee kreeg ik hem niet meer dwars op verantwoorde snelheid.
Maar een metertje nodig hebben om te weten hoeveel grip je hebt of hoeveel vermogen je motor precies genereert, sorry, ik blijf bij mijn standpunt dat als je claimt dat nodig te hebben op de openbare weg, je daar niet thuis hoort.
En als je echt van het op de grens rijden houdt, dan voel je direct aan de auto waar die punten liggen. Een BMW verliest niet ineens grip op de grens, dat "kondigt" de auto aan via het stuur en de stoel. En geloof me, als je dat niet voelt, gaat een metertje je ook niet helpen, want daar heb je überhaupt niet de tijd voor om naar te kijken als je zo dicht op de grens aan het rijden bent.
Ow, en ik kwam nog een quote van je tegen:
Zegt denk ik genoeg over hoeveel jij aanvoelt van wat de auto doet

(0,2 bar meer of minder bandenspanning merk je namelijk wel degelijk, helemaal als je op de grens gaat rijden)
[
Voor 5% gewijzigd door
deepbass909 op 12-08-2011 01:07
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier