Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.700 views

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:21

Mojo

The Power Within

xos schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:42:
Momenteel ben ik aan het kijken naar een setje winterbanden omdat ze nu nog goed bestelbaal zijn. Voor mijn 123d (hatch) raadt de bmw dealer 205/50 r17 aan (voor zowel zomer als winterbanden). Omdat ik het grootste deel van de kilometers op de autobahn zal maken vraag ik mij af 205/55 r16 niet een betere keuze is om over de vaak slechte autobahn heen te rijden met een m-sportonderstel. Voor de paar maanden dat de winterbanden erop liggen geef ik de voorkeur aan zoveel mogelijk comfort en grip in winterse omstandigheden op weg naar de alpen dan looks en sportiviteit. Denken jullie dat dit een verstandige keuze is, of is het verstandig om het advies van bmw op te volgen?

Momenteel heb ik 18" erop liggen en zal hoe dan ook dan ook andere velgen moeten kopen. Nu kan ik over velgen genoeg informatie vinden wat alle waardes voorstellen. Maar niet hoe uitwisselbaar het een en ander is. Stel ik koop een setje banden van 205/55 R16, welke velgen moet ik daar dan bij kopen? Ik mijn boekje staat er niks over gemeld en op internet vind ik alleen maar lijstjes met afmeten die zouden moeten passen, soms ook nog in tegenspraak met elkaar. Kan iemand misshien toelichten hoe dit mechanisme werkt? Wat moet je op letten en hoe uitwisselbaar zijn verschillende velgmaten?

Hopelijk ontaardt dit niet in de aloude discussie over het nut van winterbanden.
Goed om te weten. En een goede vraag. :P Ik wil voor onze BMW 116i ook graag winterbanden hebben. Er ligt nu (uit m'n hoofd) 205/50/R17 zomerbanden onder. Ik heb alleen geen zin om 1000+ euro uit te geven aan winterbanden. Gewoon stalen velgen met normale banden vind ik prima. Zo groot is het risico op een lekke band niet, dus runflats hoeven van mij ook niet zo nodig. Dan maar een keer de ANWB bellen. :+

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Het Fantoom schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:50:
[...]

Hoeveel grip je hebt merk je toch vanzelf in de bocht?
Ik zou het nou net weten voor de bocht.
MadMarky schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:34:
Bij auto's met gewone straatbanden maakt de bandentemperatuur maar weinig uit. Bij de zachtere compounds van racebanden en bij motorbanden is het verschil veel groter.
Klopt, de meeste autobanden blijven inderdaad koud. Waarschijnlijk een beetje het gevolg van een doorgeslagen hang naar levensduur in het ontwerp van de banden. In de afgelopen 20 jaar is die verdubbeld, terwijl de grip eigenlijk ongeveer gelijk is gebleven. 't is maar net welke eigenschap je prioriteit geeft wanneer je mogelijkheden toenemen door verbeteringen in de meteriaaltechnologie.

De Bridgestone Potenza RE040's op de RX-8 worden overigens wel lekker warm. Als je met een buitentemperatuur van 20 graden een uurtje op de snelweg gaat rijden met 120, worden de loopvlakken tussen de 50 en 60 graden.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24
Mojo schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:54:
[...]

Goed om te weten. En een goede vraag. :P Ik wil voor onze BMW 116i ook graag winterbanden hebben. Er ligt nu (uit m'n hoofd) 205/50/R17 zomerbanden onder. Ik heb alleen geen zin om 1000+ euro uit te geven aan winterbanden. Gewoon stalen velgen met normale banden vind ik prima. Zo groot is het risico op een lekke band niet, dus runflats hoeven van mij ook niet zo nodig. Dan maar een keer de ANWB bellen. :+
Alleen banden kopen en dan 2x per jaar laten omleggen. Iets meer werk maar ik denk dat je goedkoper/net zo duur uit bent en je blijft tenminste op licht metaal rond rijden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:10:
[...]

Ik zou het nou net weten voor de bocht.

[...]

Klopt, de meeste autobanden blijven inderdaad koud. Waarschijnlijk een beetje het gevolg van een doorgeslagen hang naar levensduur in het ontwerp van de banden. In de afgelopen 20 jaar is die verdubbeld, terwijl de grip eigenlijk ongeveer gelijk is gebleven. 't is maar net welke eigenschap je prioriteit geeft wanneer je mogelijkheden toenemen door verbeteringen in de meteriaaltechnologie.

De Bridgestone Potenza RE040's op de RX-8 worden overigens wel lekker warm. Als je met een buitentemperatuur van 20 graden een uurtje op de snelweg gaat rijden met 120, worden de loopvlakken tussen de 50 en 60 graden.
Mijn Toyo's op de Compact worden ook lekker warm en zacht, maar goed, die slijten ook vrij hard.

Maar hoe wil je dat je auto de temperatuur en grip weet vóór een bocht? Dat kan niet. En bovendien voor maar een heel klein groepje rijders interessant, die daarbij ook nog eens graag met hun rijbewijs spelen. Ik heb nog nooit problemen met grip gehad als ik me aan de maximum snelheid hield, behalve bij zware regen, ijzel en sneeuw. Maar als je dan niet doorhebt dat je langzamer moet, hoor je sowieso niet achter het stuur van een auto.
Met een motor zit je veel dichter tegen de grens van de grip, zelfs als je je aan de vmax houdt.

Ik vind dat soort informatie in een normale auto op de openbare weg compleet onzinnig, zeker banden temperatuur. Olie temperatuur zou je nog wat voor kunnen zeggen, maar als een motor betrouwbaar gebouwd is, zegt olie temperatuur eigenlijk helemaal niks.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
MrFl0ppY schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:18:
[...]

Alleen banden kopen en dan 2x per jaar laten omleggen. Iets meer werk maar ik denk dat je goedkoper/net zo duur uit bent en je blijft tenminste op licht metaal rond rijden.
Ik hoor vaak dat het slecht voor je banden is om ze meer dan één keer erop te leggen, kan dat?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, en ook voor je velgen is het niet optimaal.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• fsfikke
  • Niet online
Ik hoor en lees het ook vaak. Maar das dan ook altijd van anderen die het ook maar ergens gehoord hebben. Zou wel eens leuk zijn als iemand met echt verstand uit kon leggen hoe dat zat :P

Ik zou het zelf nog wel willen doen. Heb nu 16" velgen dus daar kunnen mooi winterbanden op en dan een nieuw setje zomerbanden. Maar M135's of Alpina's zijn zoo duur ;(

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 11-08-2011 17:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

mr_petit

opperprutser

KappeNou schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:16:
[...]
Bij een wet sump systeem heb je een grote carter waar de olie in zit. Bij dry sump heb je een apart resevoir, vandaar dat je olie dus niet zo heet gaat worden als bij een wet sump systeem ;)
Maakt niets uit hoor. Je olie wordt niet of nauwelijks verwarmt in het carter; dat gebeurt in de oliekanalen van het blok en bij de lagers etc. En of die verwarmde olie nou naar het carter stroomt of naar een apart reservoir... sterker nog, een carter hangt dikwijls in de rijwind.
Waar het verschil gemaakt kan worden is bijv. de hoeveelheid olie zoals al eerder aangegeven.
deepbass909 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:08:
[...]
Aan de andere kant, zou je ook kunnen stellen dat Citroen zo weinig vertrouwen in hun techniek heeft dat die meters wel nodig zijn :+
Als ze zo weinig vertrouwen in de techniek zouden hebben hadden ze die meters natuurlijk weg gelaten; alleen maar meer spul wat kapot kan gaan.

Maar het gaat natuurlijk over controle en inzicht hoeveel je van de motor kan vragen, en dat vind ik toch eigenlijk een vereiste voor een auto met sportieve inslag. Maar veel duitse auto's met sportieve inslag hebben zo weinig meters; een mazda mx5 wat toch een budgetbak is in sportieve termen heeft meer meters dan een z4. En dat het belangrijk is blijkt wel uit het feit dat een z4m een olietemp meter heeft ipv een watertemp meter zoals de gewone z4 dat heeft. Die eerste hangt veel meer aan het gas, dus dan moet je meer oppassen en is die info gewoon vitaal. Ze zagen kennelijk in de tellerconsole niet de mogelijkheid om beide te monteren (zoals een m3 dat heeft), dus kozen ze voor de belangrijkste.

Maar goed, het is ook iets van deze tijd: sportieve auto's worden nu geassocieerd met termen als 'dikke bakken' en zijn derhalve vervallen tot statussymbolen voor mensen die vooral bezig zijn met het willen maken van indruk op anderen; dat soort volk weet uberhaupt niet wat die meters betekenen, dus kan je ze net zo goed weglaten en er een chromen versiersel neerzetten.. vinden ze waarschijnlijk nog mooier ook.
Vroeger waren sportieve auto's bedoeld voor mensen met een passie voor techniek en rijden. Maar die zijn eenmaal in de minderheid, dus valt daaraan in potentie ook minder te verdienen. Een spoilerpakket en grote velgen liggen nu dan ook veel beter in de markt dan bijv een optioneel sperdifferentieel. Die verkoopt bmw dan ook al jaren niet meer terwijl het natuurlijk veel meer een toegevoegde waarde geeft aan de rijkwaliteiten dan die vorige optische schmuck.

Citroen is natuurlijk zo eigenzinnig ze nergens wat van aantrekken en monteert gewoon zowel een koelvloeistoftemperatuur als de motorolietemperatuur in de grotere autos. Zoals het hoort dus, zelfs bij ontbreken van sportieve aspiraties (al zijn ze natuurlijk wel met afstand het meest succesvolle ralleymerk ooit)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 11-08-2011 19:03 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

MadMarky schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:48:
Volgens de autoweek carbase heb je remschijven van 33cm doorsnede, ik vraag me af of die wel in 16" velgen gaan passen. Ik heb 30cm en dat is al serieus krap.
Thx, het lijkt erop dat je gelijk hebt. Wel vreemd, aangezien veel websites waar je een model kunt invoeren om te zien welke velgen geschikt zijn meestal 16" ook als optie aanbieden. Waarschijnlijk halen ze een 120d en een 123d door elkaar.

Vanmiddag moest ik toch even bij de dealer zijn en heb gelijk geinformeerd naar de mogelijkheden. Na even in zijn computer gekeken te hebben melde de verkoper dat het pas mogelijk is vanaf 17" voor dit type, voor andere 1 series was 16" wel een optie. Waarom wist hij niet. Onderliggende reden zal dus wel zijn dat het stomweg niet past.
[...]

Advies wat ik je kan geven zoek naar 16". Dat zou op een 116i moeten passen en het scheelt erg veel geld. Uit de adac & anwb test van vorig jaar kwamen de volgende 3 banden (225 breed) als beste uit de test:
  • Michelin Alpin A4
  • Dunlop Winter Sport 3D (inmiddels opgevold door de 4D die meetbaar beter zou zijn volgens de eerst testen)
  • Continental WinterContact TS 830
Ik bestel ze in Duitsland omdat dit veel geld scheelt, waarschijnlijk zal het voor jou een stuk minder schelen maar dat zou je zelf even moeten uitzoeken. Eventueel kan je overwegen om bij een lokale sloperij een setje (stalen) velgen op te halen. Waarschijnlijk ben je nu de meute nog voor en dan heb je voor 100 euro een setje velgen. Dan zou je voor circa 600 euro klaar zijn.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

4x2

lộn xộn quá

t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:52:
- (bij turbomotoren): actuele turbodruk, liefst als tweede naald in toerenteller. Combinatie van de twee naalden geeft inzicht in hoeveel koppel je kunt verwachten zodra je het gaspedaal indrukt
Je weet dat een turbo pas echt gaat werken als je het gas ingestampt hebt ?
Om even je "hoeveel koppel je kunt verwachten" redenatie onderuit te halen ;)

leeg

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je kunt als de turbo echt op druk komt waarschijnlijk ook beter op de weg letten, inplaats van je metertjes ;).
KappeNou schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:25:
[...]

Klopt, alleen is dat ook meteen je voordeel. De olie gaat ook niet te heet worden ;) en je blok kan natuurlijk verder omlaag. Maarja de R8 is helaas 1 van de weinige auto's met dit systeem. Leuk, maar duur.
Voordeel van drysump is het feit dat je door het olieopslagvat geen last hebt van de G-krachten in bochten (lees kombanen :P ) waardoor de oliepomp even geen olie zou kunnen krijgen.
Grootste voordeel in een R8 achtige zal waarschijnlijk de enorme lage inbouw mogelijkheid zijn. Het blok zit echt heel laag gemonteerd. En een laag zwaartepunt heeft eigenlijk alleen maar voordelen :).
t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:10:

Met de wat sportievere autobanden maakt het ook absoluut verschil als ze warmer zijn. Meeste helpt alleen warmer asfalt volgens mij. Nooit serieus temperaturen gemeten met de S2000, maar die had absoluut meer grip als het buiten ~20-25 graden was, dan 8 graden en bewolkt (beide op een droge weg natuurlijk).
Lagen volgens mij Bridgestone Potenza RE050's onder?.

[ Voor 31% gewijzigd door Tortelli op 11-08-2011 20:12 ]

• t_captain
4x2 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 19:18:
[...]

Je weet dat een turbo pas echt gaat werken als je het gas ingestampt hebt ?
Om even je "hoeveel koppel je kunt verwachten" redenatie onderuit te halen ;)
Na het indrukken van het gas gaat de turbo harder draaien dus wil de turbodruk omhoog. Daar zit iets van vertraging in, het bekende "turbogat". Maar je komt niet van 0, je hebt ook aan het begin een bepaalde druk. Die zou nuttig zijn om te weten. Eigenlijk is dit hetzelfde nut als een toerenteller, die dient ook ter indicatie van hoeveel je op enig moment onder je rechtervoet hebt. Heel hoog of juist laag in toeren, weinig aktie. Daatussen: meer aktie. Omdat turbodruk en toerental samen het direkt beschikbare koppel bepalen, zou het geen onlogische combinatie zijn in 1 meter.
deepbass909 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:22:
[...]

Maar hoe wil je dat je auto de temperatuur en grip weet vóór een bocht? Dat kan niet. En bovendien voor maar een heel klein groepje rijders interessant, die daarbij ook nog eens graag met hun rijbewijs spelen.
Grip weet je pas door te belasten, maar temperatuur geeft wel een indicatie van hoe hoog of laag je kan inzetten met remmen of insturen.
Dit is imho interessanter op de weg dan op een circuit. Op de snelweg rij je vaak een heel eind voordat er weer een sportieve bocht komt, klaverblad o.i.d. Intussen kunnen de omstandigheden langzaam maar zeker veranderd zijn. Op een circuit heb je altijd de herinnering van de vorige bocht 10 seconden geleden of dezelfde bocht 1 ronde geleden.

• deepbass909

deepbass909

Tortelli schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:05:
Je kunt als de turbo echt op druk komt waarschijnlijk ook beter op de weg letten, inplaats van je metertjes ;).

[...]

Voordeel van drysump is het feit dat je door het olieopslagvat geen last hebt van de G-krachten in bochten (lees kombanen :P ) waardoor de oliepomp even geen olie zou kunnen krijgen.
Grootste voordeel in een R8 achtige zal waarschijnlijk de enorme lage inbouw mogelijkheid zijn. Het blok zit echt heel laag gemonteerd. En een laag zwaartepunt heeft eigenlijk alleen maar voordelen :).
Volgens mij is op een kombaan het voordeel van dry-sump juist minimaal, omdat de g-krachten vrijwel in dezelfde richting staan als normaal de zwaartekracht (haaks op de bodem). Juist bij vlakke, maar snelle bochten krijg je last van olie die zijwaarts verplaatst. Ga maar na, wanneer glij je van de stoel af? Bij een kombaan, of een vlakke bocht van een klaverblad?

Maar in een ordinaire motor zit meer dan genoeg olie om dit op te kunnen vangen tot voorbij het punt dat de banden al lang grip verloren hebben. Dus dat voordeel gaat al niet op bij normale auto's.

Voor auto's als de R8 is bij het ontwerp rekening gehouden met een zo ideaal mogelijke gewichtsverdeling en laag mogelijk zwaartepunt, zodat deze wagen snel genoeg kan zijn om te concurreren met een Porsche, Ferrari of andere sportwagen. En dan kom je al standaard uit op een dry-sump ontwerp.
[...]

Met de wat sportievere autobanden maakt het ook absoluut verschil als ze warmer zijn. Meeste helpt alleen warmer asfalt volgens mij. Nooit serieus temperaturen gemeten met de S2000, maar die had absoluut meer grip als het buiten ~20-25 graden was, dan 8 graden en bewolkt (beide op een droge weg natuurlijk).
Lagen volgens mij Bridgestone Potenza RE050's onder?.
Vergeet niet dat de grip die je op asfalt hebt, ook afhankelijk is van de grip die het asfalt biedt. En dat is ook heel erg afhankelijk van de temperatuur (namelijk, hoe zacht is het bitumen in het asfalt). Beide factoren spelen mee.
t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:54:
[...]

Na het indrukken van het gas gaat de turbo harder draaien dus wil de turbodruk omhoog. Daar zit iets van vertraging in, het bekende "turbogat". Maar je komt niet van 0, je hebt ook aan het begin een bepaalde druk. Die zou nuttig zijn om te weten. Eigenlijk is dit hetzelfde nut als een toerenteller, die dient ook ter indicatie van hoeveel je op enig moment onder je rechtervoet hebt. Heel hoog of juist laag in toeren, weinig aktie. Daatussen: meer aktie. Omdat turbodruk en toerental samen het direkt beschikbare koppel bepalen, zou het geen onlogische combinatie zijn in 1 meter.

[...]

Grip weet je pas door te belasten, maar temperatuur geeft wel een indicatie van hoe hoog of laag je kan inzetten met remmen of insturen.
Dit is imho interessanter op de weg dan op een circuit. Op de snelweg rij je vaak een heel eind voordat er weer een sportieve bocht komt, klaverblad o.i.d. Intussen kunnen de omstandigheden langzaam maar zeker veranderd zijn. Op een circuit heb je altijd de herinnering van de vorige bocht 10 seconden geleden of dezelfde bocht 1 ronde geleden.
Ik weet niet hoe jij rijdt, maar weten hoeveel grip je hebt, zodat je weet wanneer je uiterlijk kan insturen of remmen, zijn imho juist geen dingen die van belang zijn op de openbare weg of snelweg! Als je zo rijdt, ben je rijp voor een art. 5 en invordering van je rijbewijs...
De grenzen van de grip opzoeken is niet iets wat je doet op de openbare weg. Doe je dat wel, dan zie ik vanzelf wel het rouwbericht nadat je jezelf om een boom hebt gevouwen omdat je uit een bocht bent gevlogen:
"Hij wist niet hoe hard hij de bocht kon nemen, want zijn auto had geen meter om aan te geven hoeveel grip hij had..."

En hoe denk je dat een rally-coureur het dan moet doen? Die weet ook niet hoeveel grip hij precies gaat hebben, maar hij heeft er alle belang bij zo hard mogelijk over een parcours te kunnen rijden.

Ik kan je het wel vertellen, dat heet ervaring en gevoel voor de auto, niet een dom metertje die het aangeeft.
En denk je dat hij tijdens een trail continu op de turbodruk, olietemp, toerenteller of andere meters zit te kijken? Nee, daar heeft hij waarschuwingslampjes voor. Gaat er 1 branden, is het vroeg genoeg om te zien of het probleem serieus is.
Gaat in een straatauto een lampje branden, dan stop je langs de weg en bel je de ANWB. Leuk dat je kan zien dat de olie te heet wordt, maar gaat je dat onderweg helpen? Nee, hooguit dat je weet dat je even verplicht pauze moet nemen.
En dat je weet dat de olie nog te koud is, leuk, maar hoeveel mensen letten al niet eens op de temperatuur van het koelwater? Ik nauwelijks in ieder geval. Af en toe een vluchtige blik of de naald in het normale bereik staat, meer niet. Dus zou olietemperatuur voor het gros van de rijders nut hebben? Niet echt.

En waarom dan wel in een Z4-M? Die auto is op een compleet andere markt gericht. En misschien heeft dat blok wel last van oververhitting van de olie als je lang op topsnelheid rijdt. Een BMW motor uit de S-lijn heeft ook niet voor niets als enige (tenminste in de tijd van de E36 en E46) een oliekoeler. De M52B25 in mijn Cabrio koelt de olie met het water en rijwind die langs het carter komt. En blijkbaar is dat genoeg.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

mr_petit

opperprutser

Je post is wel een beetje doorspekt met spruitjeslucht hoor...
Alsof we allemaal braaf 50 binnen de bebouwde kom rijden en net als opa Jansen kruipend door de bocht gaan, lekker vooraan in de file....
Bij sportief en technisch rijden hoort ook je meters in de gaten houden, omdat die soms wel eens problemen weergeven waar je bij normaal rijden helemaal geen last van hebt. Of trek jij nooit zo hard door dat je net voor de toerenbegrenzer opschakelt?
Het gros van de rijders rijdt in een kia piccanto of opel meriva of dat soort spul en heeft geen flauw idee welke wielen zijn aangedreven en kan al nauwelijks de merknaam van z'n auto opnoemen. Maar over dat soort rijdende chicanes hebben we het toch niet? ;) :P

In een z4m zit een oliemeter omdat dit een heel hoogtoerig blok is. En er is niets slechters voor een hoogtoerig blok dan 'm de toeren in te jagen terwijl de olie nog koud is. Dit omdat er ten eerste wat meer eisen gesteld worden aan de smering (het draait sneller), en ten tweede omdat de toleranties wat nauwer komen. Dit houdt in dat als de olie nog dik is er wellicht niet overal voldoende olie komt.
Daarom is dat metertje belangrijk; het ligt niet aan de markt, maar het is een gevolg van de technische uitvoering van de motor.
Dat is de reden; het heeft niets met oververhitting te maken. Hij geeft aan wanneer het voor het behoud van de motor veilig is om het gas wat open te draaien.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Hoop hoogtoerige motoren draaien als ze koud zijn wel opvallend hard stationair, om zo de oliepomp optimaal te laten werken. S2000 draait als het behoorlijk koud is buiten (<10 graden oid) gewoon een ~60 seconden ~2000rpm. Behoorlijk vervelend op parkeerplaatsen omdat je veel te hard wegrij 8)7. Veel motorfietsen hebben die zelfde truc overigens.
R8 doet dit al veel minder (levert ook "maar" 100pk / liter), en draait de eerste 15 seconden wat harder (~1500rpm oid), geeft wel een gaaf geluid omdat tijdens de koude start de uitlaatkleppen los staan. [dat staan ze nu overigens altijd, vacuumslangen zijn er om te verwijderen ;) ]
deepbass909 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:35:
[...]

Volgens mij is op een kombaan het voordeel van dry-sump juist minimaal, omdat de g-krachten vrijwel in dezelfde richting staan als normaal de zwaartekracht (haaks op de bodem). Juist bij vlakke, maar snelle bochten krijg je last van olie die zijwaarts verplaatst. Ga maar na, wanneer glij je van de stoel af? Bij een kombaan, of een vlakke bocht van een klaverblad?
Op een kombaan werkt het inderdaad niet geweldig, slecht voorbeeld. Dan op een circuit als Monza waar een paar hele lange doordraaiers in zitten. Of het echt heel relevant is weet ik overigens niet.

Je zag het bij crossmotoren ook toen de 4 takten weer populair werden. En wat deden de fabrieksteams; de motor weer wetsump maken omdat die 2e oliepomp (die de olie van het carter naar de opvangbak pompt) teveel vermogen kost en blijkbaar niet opweegt tegen het risico van tijderlijk geen olie hebben :P.

[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 12-08-2011 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:16
deepbass909 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:35:
[...]
Ik weet niet hoe jij rijdt, maar weten hoeveel grip je hebt, zodat je weet wanneer je uiterlijk kan insturen of remmen, zijn imho juist geen dingen die van belang zijn op de openbare weg of snelweg! Als je zo rijdt, ben je rijp voor een art. 5 en invordering van je rijbewijs...
De grenzen van de grip opzoeken is niet iets wat je doet op de openbare weg. Doe je dat wel, dan zie ik vanzelf wel het rouwbericht nadat je jezelf om een boom hebt gevouwen omdat je uit een bocht bent gevlogen:
"Hij wist niet hoe hard hij de bocht kon nemen, want zijn auto had geen meter om aan te geven hoeveel grip hij had..."
Sorry maar de grenzen van grip opzoeken is toch juist waarvoor je een BMW koopt?
Wat heb je anders aan RWD, het sportieve onderstel etc, had je veel beter een VW kunnen kopen. En inderdaad niet doen op gladde klinkerwegen met bomen naast de weg, maar op rustige brede wegen, doordraaiers of klaverbladen op de snelweg is het juist heerlijk om de grens op te zoeken voor de fun. En inderdaad hoort dat eigenlijk op een circuit thuis maar daar kom ik ook niet wekelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:55:
Je post is wel een beetje doorspekt met spruitjeslucht hoor...
Alsof we allemaal braaf 50 binnen de bebouwde kom rijden en net als opa Jansen kruipend door de bocht gaan, lekker vooraan in de file....
Bij sportief en technisch rijden hoort ook je meters in de gaten houden, omdat die soms wel eens problemen weergeven waar je bij normaal rijden helemaal geen last van hebt. Of trek jij nooit zo hard door dat je net voor de toerenbegrenzer opschakelt?
Het gros van de rijders rijdt in een kia piccanto of opel meriva of dat soort spul en heeft geen flauw idee welke wielen zijn aangedreven en kan al nauwelijks de merknaam van z'n auto opnoemen. Maar over dat soort rijdende chicanes hebben we het toch niet? ;) :P
Tuurlijk heb ik dat gedaan met de Compact, en met Cabrio zal het wellicht ook nog wel een keer gebeuren als ik wat meer vertrouwd ben met de auto. Ik wil ook graag weten waar de grens van de auto ligt en hoe hij dan voelt en reageert. Zo heb ik laatst ook de TC getest (even een stille weg van een bedrijvenpark op gaan en vol optrekken), deels om te kijken of het werkt (check) en hoe hard deze wagen van z'n plek komt (big WOW).

Waar het mij simpelweg om gaat is dat Het Fantoom stelt dat die meters essentieel zijn in een sportieve auto, want hij wil weten wanneer hij grip heeft. Sorry, dat gaat er bij mij echt niet in. Hij komt op mij over als het type dat elke bocht met piepende bandjes wil nemen. No offence, maar jongens/mannen met die rijstijl zijn juist de "petjes" waarmee niemand hier geassocieerd wil worden.
In een z4m zit een oliemeter omdat dit een heel hoogtoerig blok is. En er is niets slechters voor een hoogtoerig blok dan 'm de toeren in te jagen terwijl de olie nog koud is. Dit omdat er ten eerste wat meer eisen gesteld worden aan de smering (het draait sneller), en ten tweede omdat de toleranties wat nauwer komen. Dit houdt in dat als de olie nog dik is er wellicht niet overal voldoende olie komt.
Daarom is dat metertje belangrijk; het ligt niet aan de markt, maar het is een gevolg van de technische uitvoering van de motor.
Dat is de reden; het heeft niets met oververhitting te maken. Hij geeft aan wanneer het voor het behoud van de motor veilig is om het gas wat open te draaien.
Ok, dan heeft hij daar de reden van het aangeven dat het blok nog te koud is. Dan nog, zouden er echt zoveel mensen zijn die daar serieus op letten? Of krijgen ze bij aflevering een speciale instructie?
Weet wat het minst gelezen boek is dat iedereen in huis heeft? De handleiding, en al helemaal van een auto. Want elke auto is toch gelijk?

Maar goed, in een Z4-M zie ik nog wel serieus het nut van die meter. Maar nogmaals, wat heeft zo'n meter te zoeken in een normale 1- of 3-serie die 90% van de tijd wordt gereden als lease auto en de bestuurder er alleen in rijdt omdat het toch echt wel een BMW is (dus status en niet voorliefde).
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:24:
[...]

Sorry maar de grenzen van grip opzoeken is toch juist waarvoor je een BMW koopt?
Wat heb je anders aan RWD, het sportieve onderstel etc, had je veel beter een VW kunnen kopen. En inderdaad niet doen op gladde klinkerwegen met bomen naast de weg, maar op rustige brede wegen, doordraaiers of klaverbladen op de snelweg is het juist heerlijk om de grens op te zoeken voor de fun. En inderdaad hoort dat eigenlijk op een circuit thuis maar daar kom ik ook niet wekelijks.
Mijn eerlijke mening? Nee, daarvoor koop ik geen BMW en heb ik ook niet een andere BMW gekocht. Ik rij BMW omdat ik tot nog toe geen andere auto heb gereden waar ik met zoveel plezier in stapte (elke rit, elke dag is een klein feestje voor mij). Naast de in mijn ogen prachtige techniek onder de motorkap, rijdt een BMW gewoon subliem. Ik voel in de stoel en stuur precies wat de auto doet zonder vervelend te zijn, als ik aan het stuur draai, doet de auto wat ik vraag, etc. Daarvoor hoef ik niet op de limiet van de auto te rijden.
Ja, om adviessnelheden bij bochten op de snelweg lach ik om. Simpelweg omdat ik weet dat als er 70 staat, 100 ook geen centje pijn doet. Maar ik ga serieus niet op de grens rijden. Daarvoor is én de auto mij te veel waard én het risico te groot. Wil ik op de grens gaan rijden, dan zoek ik wel een circuit op en het liefst met een wagen waar een krasje meer of minder niet uitmaakt.

En ik ben echt geen heilig boontje die zich braaf aan de snelheid houdt. Ja in de BBK, te hard rijden in een 50 of 30km zone is gewoon ronduit asociaal. Maar ik heb mijn Cabrio inmiddels ook al op de 170 gehad. Daar ligt voor mij op de snelweg de grens (invorderingssnelheid), voor nog harder rij ik eerdaags wel een keer naar Duitsland.
En met de Compact ben ik al vaker dwars de bocht door gekomen dan de bedoeling was. Tot er trouwens de Toyo's onder kwamen, daarmee kreeg ik hem niet meer dwars op verantwoorde snelheid.

Maar een metertje nodig hebben om te weten hoeveel grip je hebt of hoeveel vermogen je motor precies genereert, sorry, ik blijf bij mijn standpunt dat als je claimt dat nodig te hebben op de openbare weg, je daar niet thuis hoort.
En als je echt van het op de grens rijden houdt, dan voel je direct aan de auto waar die punten liggen. Een BMW verliest niet ineens grip op de grens, dat "kondigt" de auto aan via het stuur en de stoel. En geloof me, als je dat niet voelt, gaat een metertje je ook niet helpen, want daar heb je überhaupt niet de tijd voor om naar te kijken als je zo dicht op de grens aan het rijden bent.

Ow, en ik kwam nog een quote van je tegen:
Mini Poeper schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 19:36:
Ik merk echt wel verschil in bar in mijn banden.
Bij mijn vorige MINI merkte ik zelfs verschil in 0,2 bar.
Het Fantoom schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:02:

Tuurlijk jonge, op de barometer maar niet in het rijgedrag.
Zegt denk ik genoeg over hoeveel jij aanvoelt van wat de auto doet ;) (0,2 bar meer of minder bandenspanning merk je namelijk wel degelijk, helemaal als je op de grens gaat rijden)

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 12-08-2011 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
deepbass909 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:02:
[...]
Waar het mij simpelweg om gaat is dat Het Fantoom stelt dat die meters essentieel zijn in een sportieve auto, want hij wil weten wanneer hij grip heeft. Sorry, dat gaat er bij mij echt niet in. Hij komt op mij over als het type dat elke bocht met piepende bandjes wil nemen. No offence, maar jongens/mannen met die rijstijl zijn juist de "petjes" waarmee niemand hier geassocieerd wil worden.
Zeg link mijn naam aub niet aan die onzinnige metertjes, het was t_captain die daarmee kwam en ze nodig acht te hebben. Ik gaf alleen aan dat ik het soms ook wel leuk vind om de gripgrens op te zoeken op de openbare weg, maar daar heb ik geen metertjes voor nodig en ik ben al helemaal geen petje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:13:
[...]

Zeg link mijn naam aub niet aan die onzinnige metertjes, het was t_captain die daarmee kwam en ze nodig acht te hebben. Ik gaf alleen aan dat ik het soms ook wel leuk vind om de gripgrens op te zoeken op de openbare weg, maar daar heb ik geen metertjes voor nodig en ik ben al helemaal geen petje.
Mea Culpa :X In de quotes was dat even onduidelijk geworden :F en het is al laat :O
(ja, ja, smoesjes, ik weet het :P )

Wat voor wagen rij jij eigenlijk? Want ik zat de topics wat door te zoeken, en kon daar nergens iets over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
325ci, gewoon op het standaard 16" lichtmetaal en het het lijkt me nog steeds sterk dat 0,2 bar drukverschil voelbaar is (waarom haal je deze quote uit april nu naar voren btw?).
deepbass909 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:02:

Ow, en ik kwam nog een quote van je tegen:
[...]

[...]
Zegt denk ik genoeg over hoeveel jij aanvoelt van wat de auto doet ;) (0,2 bar meer of minder bandenspanning merk je namelijk wel degelijk, helemaal als je op de grens gaat rijden)
Als jij het wel voelt vind ik het knap, na een stevige rit kan de bandenspanning zelfs tot 0,5 bar extra oplopen tov druk van de 'koude' band. Merk jij dan ook dat je banden tijdens het rijden steeds harder komen te staan en hoe uit zich dat dan?

[ Voor 91% gewijzigd door Het Fantoom op 12-08-2011 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 01:24:
325ci, gewoon op het standaard 16" lichtmetaal en het het lijkt me nog steeds sterk dat 0,2 bar drukverschil voelbaar is (waarom haal je deze quote uit april nu naar voren btw?).

[...]

Als jij het wel voelt vind ik het knap, na een stevige rit kan de bandenspanning zelfs tot 0,5 bar extra oplopen tov druk van de 'koude' band. Merk jij dan ook dat je banden tijdens het rijden steeds harder komen te staan en hoe uit zich dat dan?
Ik merk dat verschil zeer zeker. Als ik ochtends koud weg rij merk ik dat het sturen wat zacht is. Na een half uurtje rijden merk ik dat het sturen strakker gaat. Als ik na het bijvullen wegrijdt, meestal 0.1 of 0.2 bar erbij want ik vul regelmatig bij, dan merk ik het ook. Hij stuurt dan strakker. Of de grip ook beter is betwijfel ik, ik denk dat met iets zachtere banden je beter "plakt".

En ik doe trouwens regelmatig erg mijn best met "petjesgedrag". Korte stoplichtsprintjes enzo.... Ik vind het prima daar mee geassocieerd te worden, zolang ik er maar lol aan beleef. En natuurlijk goed letten op de veiligheid, alleen op overzichtelijke niet drukke stukken asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Grappig, dat zeggen ze allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Bandenspanning kan een groot verschil opleveren. Bandentemperatuur denk ik ook, afhankelijk van of de band daarop is ontworpen. Maar hebben we het hier nu niet al over gevallen waarin we op of iets over de grens rijden? En dat doe je (hopelijk) zelden op de openbare weg. Als ik naar mezelf kijk dan blijf ik er altijd wel iets onder, heb dan genoeg fun en voor de extra paar % om op of over de grens te gaan bezoek ik circuitdagen.

En over metertjes gesproken, toch even posten, tikje off-topic maar :) mijn Delta heeft er zat (Veglia Borletti), olie temp en -druk zitten er nog rechts naast, die zie je nu niet:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3391/3431434227_0a28549df8_z.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 12-08-2011 09:53 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:50:
Bandenspanning kan een groot verschil opleveren. Bandentemperatuur denk ik ook, afhankelijk van of de band daarop is ontworpen. Maar hebben we het hier nu niet al over gevallen waarin we op of iets over de grens rijden? En dat doe je (hopelijk) zelden op de openbare weg. Als ik naar mezelf kijk dan blijf ik er altijd wel iets onder, heb dan genoeg fun en voor de extra paar % om op of over de grens te gaan bezoek ik circuitdagen.

En over metertjes gesproken, toch even posten, tikje off-topic maar :) mijn Delta heeft er zat (Veglia Borletti), olie temp en -druk zitten er nog rechts naast, die zie je nu niet:
[afbeelding]
Waar zit het metertje van wanneer je weer naar de garage moet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Niet delta's dissen! Ik heb in een BMW nog nooit zo'n vette rij-ervaring gehad als in een Delta Integrale _O_

Maar iedereen die ik ken met een Delta heeft om de haverklap hommeles ;)

[ Voor 27% gewijzigd door 418O2 op 12-08-2011 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 09:50:
[afbeelding]
De laatste jaren zitten er idd weinig meters in auto's. Ik mis die olie temperatuur ook wel..

Een maat van me heeft een Clio williams, daarbij heb je ook olie temperatuur en druk.

Afbeeldingslocatie: http://www.masterwagen.com/html/1596_MASTERWAGEN/img/prod_54348_.JPG

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]

Ik heb voor mijn 1-serie (2011) zo'n standaard set BMW-stalen velgen + wieldoppen te pakken kunnen krijgen op Marktplaats voor een paar tientjes. Daar heb ik 195/55/R16 winterbanden (check autobandenmarkt voor de goedkoopste aanbieder) van Michelin opgelegd en ik was voor nog geen 600 euro klaar. BMW adviseerde om iets smallere banden te pakken, omdat dit beter zou zijn voor de grip. Het verschil is overigens marginaal, want mijn zomerbanden zijn 205.

n.b. Let er wel op dat je, als je de uitgebreidere boordcomputer hebt met voertuigcontrole, runflats neemt, anders geeft hij continu een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

zneek schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:09:
[...]

Waar zit het metertje van wanneer je weer naar de garage moet? ;)
Er zit een grote rode lamp op het dashboard, links naast de turbodrukmeter, zonder icoontje. Als die brandt, moet je rechts op het control panel even kijken wat er mis is :D Wel netjes hoor, geeft ook keurig aan wanneer bijvoorbeeld rechtsachter je licht niet werkt, kun je er weer even een klap op geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
zneek schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 08:35:
[...]

Ik merk dat verschil zeer zeker. Als ik ochtends koud weg rij merk ik dat het sturen wat zacht is. Na een half uurtje rijden merk ik dat het sturen strakker gaat. Als ik na het bijvullen wegrijdt, meestal 0.1 of 0.2 bar erbij want ik vul regelmatig bij, dan merk ik het ook. Hij stuurt dan strakker. Of de grip ook beter is betwijfel ik, ik denk dat met iets zachtere banden je beter "plakt".
Ik begrijp dat eerlijk gezegd nog steeds niet, maar volgens mij hebben we die discussie eerder gevoerd. Of ik ben gewoon niet "1 genoeg met de auto". Heb weleens getest al m'n banden 2.7 ipv 2.5 bar en ik merk niets. Nu rij ik wel op 2mm scheef afgesleten conti's dus ik weet niet in hoeverre ik nog wat zou moeten merken. Ik heb vaak het gevoel dat ik ineens zwaarder stuur of het weggedrag anders is en dan blijkt m'n bandenspanning toch gewoon hetzelfde te zijn.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Een vriendje van me broertje met een veel te rijke vader had gisteren een nieuwe BMW 6 serie cabrio 320 PK full opties met een waarde van 140.000 opgehaald bij de garage.

Hij kwam hem even showen aan me broertje en bekijks dat die kreeg! Want toen hij hem uit de parkeerplaats reed zag hij helaas een oude twingo over het hoofd. Uiteindelijk de twingo total loss en de BMW een flinke deuk, schade a 15.000 euries en dat met minder dan 80 KM op de teller!

Ik kon er wel ff om lachen, vond het voornamelijk zielig voor het meisje in de twingo die stond erbij te huilen. Jochies van 19 in een auto van 320 PK…. Tsja vragen om dat soort dingen.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
:') !

[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 12-08-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
Hopelijk heeft hij een no claim beschermer ;)

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
evilpin0 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:20:
Een vriendje van me broertje met een veel te rijke vader had gisteren een nieuwe BMW 6 serie cabrio 320 PK full opties met een waarde van 140.000 opgehaald bij de garage.

Hij kwam hem even showen aan me broertje en bekijks dat die kreeg! Want toen hij hem uit de parkeerplaats reed zag hij helaas een oude twingo over het hoofd. Uiteindelijk de twingo total loss en de BMW een flinke deuk, schade a 15.000 euries en dat met minder dan 80 KM op de teller!

Ik kon er wel ff om lachen, vond het voornamelijk zielig voor het meisje in de twingo die stond erbij te huilen. Jochies van 19 in een auto van 320 PK…. Tsja vragen om dat soort dingen.
Parels voor de zwijnen, maar ja. Ben je ook niet goed bezig, als ouders, ook al kun je het missen. :X

Wat mij betreft mag er net zoiets als met motoren worden ingevoerd, tot 21 jaar max 150pk ofzo (en dan ben ik al genereus)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

full opties met een waarde van 140.000
Dan is 'ie dus nog lang niet full options ;)

Oef, zonde... dat vrouwtje in de Twingo wordt door de verzekering wel redelijk schadeloos gesteld denk ik, de BMW mensen mogen gaan lappen :( gelukje nog dat er geen letsel bij kwam kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ik heb al redelijk wat rij-ervaring en ben niet onzeker, maar als ik nu met mijn 25 (bijna 26) jaar en 6 jaar rijervaring (en 1,5jaar rijervaring) in een 645i zou stappen, zou ik al heeeel voorzichtig doen...

die gast is 19... jezus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Als de BMW mensen schuldig zijn is dat toch niet zo vreemd? Het is veel erger voor die Twingo rijder waarbij de auto total-loss is en een dagwaarde krijgt uitgekeerd!

Nog even buiten de schrik die je oploopt. De BMW wordt gewoon opgelapt en met een beetje geluk heeft ie nog een no-claim beschermer en kost het hem nagenoeg niks.

Dus die :( vind ik wat verkeerd geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Nou, die :( is hier knalrood en boos, terwijl het normaal gezien een teleurgestelde smilie is. Hij komt nogal heftig over, agreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom

De 320PK versie kost 'slechts' 114000 euro. Maar hoe hard beukte hij er dan wel niet tegenaan om de Twingo total loss te rammen? Schade voor alleen een flinke deuk (wellicht nieuwe bumper en sensoren?) zal ook geen 15000 euro kosten, of was er meer kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:33:
[...]

De 320PK versie kost 'slechts' 114000 euro. Maar hoe hard beukte hij er dan wel niet tegenaan om de Twingo total loss te rammen? Schade voor alleen een flinke deuk (wellicht nieuwe bumper en sensoren?) zal ook geen 15000 euro kosten, of was er meer kapot?
Ik denk dat je zo aan 15K zit hoor.
2 nieuwe headlight units, nieuwe motorkap, misschien as krom ofzo? Je weet niet hoe groot de schade is offcourse, maar als ik zie dat een achterbumper op mijn oude E46 incl spuiten al 1800 eur kostte. Dan wil ik niet eens weten wat het voor een splinternieuwe (lees meer techniek) 6-serie kost!

En wanneer ik wat random individual opties aantik met een pakketje hier en daar zit ik al op 135K+

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Oh wacht, ik ging er vanuit dat hij achteruit tegen een stilstaande Twingo reed of iets dergelijks maar nu ik het nogmaals lees kan het natuurlijk ook dat hij de weg op wilde rijden en op een Twingo botste die daar aan kwam puffen. Dan kun je inderdaad wel meer schade verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Het Fantoom op 12-08-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
airbagje links en rechts tikt ook lekker aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
De Twingo is kapot aan de zijkant van de motorkap en hij reed niet meer, wiel ophanging krom ofzo. De BMW reed overigens nog perfect....typische :)

Bij de achterzijkant van de BMW zat een flink deuk, ook de lampen kapot ect.

En dan wordt die jongen opgehaalt door zijn vader in een dikke Mercedes die nog aanmoedigend zei; Je gaat meteen weer rijden hoor! En vervolgens stapte hij achter het stuur van zijn vaders Mercedes. Overigens is die jongen heel normaal en totaal niet arrogant terwijl die zeer verwent is tot zon niveau waar de meeste alleen van kunnen dromen. Ja ik droom van een 6 serie :>

De Twingo reed langs met ca 30 km pu en de BMW reed achteruit, een redelijke klap dus kwa schade omvang. Ik vind het erg zielig voor het meisje, ik zie dr wel es vaker en alhoewel het een oude Twingo is, was ze er erg blij mee. De schade zal ook zeker de dagwaarde overtreffen en zo ben je dan eigenlijk gewoon slachtoffer want je gaat er niet beter van worden.

[ Voor 5% gewijzigd door evilpin0 op 12-08-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:48:
[...]

Parels voor de zwijnen, maar ja. Ben je ook niet goed bezig, als ouders, ook al kun je het missen. :X

Wat mij betreft mag er net zoiets als met motoren worden ingevoerd, tot 21 jaar max 150pk ofzo (en dan ben ik al genereus)
Wat heeft dat met een crash van 30km/h te maken :')
Je kan auto's ook lekker een grens aan PK's geven. Een oude polo G40 met 150PK zal ook gewoon een 740 met 300pk tot een bepaalde snelheid bij houden en waarschijnlijk tot 150 er gewoon uit rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door KappeNou op 12-08-2011 13:12 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
evilpin0 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:54:
En dan wordt die jongen opgehaalt door zijn vader in een dikke Mercedes die nog aanmoedigend zei; Je gaat meteen weer rijden hoor! En vervolgens stapte hij achter het stuur van zijn vaders Mercedes.
Wat een vader! :D _/-\o_
De schade zal ook zeker de dagwaarde overtreffen en zo ben je dan eigenlijk gewoon slachtoffer want je gaat er niet beter van worden.
Je kunt er ook nooit op achteruit gaan als je in een Twingo reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Maar het is wel sneu, wanneer je een oude Twingo rijd heb je waarschijnlijk al niet zoveel centen, en de dagwaarde van zo'n ding is dramatisch laag. Vaak kun je voor dat geld niet weer een oud twingo barrel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kecin schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:43:
[...]

En wanneer ik wat random individual opties aantik met een pakketje hier en daar zit ik al op 135K+
Basisprijs van een 640i cabrio is net iets meer dan 101k. Als je echt alle mogelijke opties aanvinkt kom je daar nog een halve ton boven, dus als je op 140k weet te komen heb je je niet ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Daniel schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:25:
[...]

Basisprijs van een 640i cabrio is net iets meer dan 101k. Als je echt alle mogelijke opties aanvinkt kom je daar nog een halve ton boven, dus als je op 140k weet te komen heb je je niet ingehouden.
Man o man, en dan te bedenken dat je voor "slechts" 132K een nieuwe M5 hebt...... Dat is voor mij geen moeilijke keuze, doe mij die M5 maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
KappeNou schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:44:
Hopelijk heeft hij een no claim beschermer ;)
Welke verzekeringsmaatschappij wil een 19-jarige met een 6-serie een no-claim beschermer verkopen? WA zal nog wel mogelijk zijn via Rialto tegen een enorme premie. Maar meer dan WA zal geen enkele maatschappij willen dekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
KappeNou schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:11:
[...]

Wat heeft dat met een crash van 30km/h te maken :')
Je kan auto's ook lekker een grens aan PK's geven. Een oude polo G40 met 150PK zal ook gewoon een 740 met 300pk tot een bepaalde snelheid bij houden en waarschijnlijk tot 150 er gewoon uit rijden.
Ja niks, maar dat wist ik nog niet. Klonk in eerste instantie of hij bij het achteruit rijden te lomp op het gas was gegaan waardoor hij een nogal grove fout had veroorzaakt.

Doet niks af aan het feit dat ik vind dat (te) jonge mensen niet in snelheidsmonsters moeten rijden. Heb teveel 20-min'ers met M3's, T5-R's etc in het ziekenhuis zien belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
t_captain schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:27:
[...]

Welke verzekeringsmaatschappij wil een 19-jarige met een 6-serie een no-claim beschermer verkopen? WA zal nog wel mogelijk zijn via Rialto tegen een enorme premie. Maar meer dan WA zal geen enkele maatschappij willen dekken...
Verzekeren op naam van ouders he. (Zoals bij zoveel 20'ers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Kecin schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:23:
Maar het is wel sneu, wanneer je een oude Twingo rijd heb je waarschijnlijk al niet zoveel centen, en de dagwaarde van zo'n ding is dramatisch laag. Vaak kun je voor dat geld niet weer een oud twingo barrel kopen.
Verder geen vooroordelen hoor ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

ST10©DE

Dus.............

EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:28:
[...]

Ja niks, maar dat wist ik nog niet. Klonk in eerste instantie of hij bij het achteruit rijden te lomp op het gas was gegaan waardoor hij een nogal grove fout had veroorzaakt.

Doet niks af aan het feit dat ik vind dat (te) jonge mensen niet in snelheidsmonsters moeten rijden. Heb teveel 20-min'ers met M3's, T5-R's etc in het ziekenhuis zien belanden.
Of verplicht een rijvaardigheidsopleiding erbij verkopen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Nou ik kan je wel vertellen dat mijn werkgever (een verzekeraar) liever geen mannen heeft tussen de 18 en 24 met veel pk's in de auto! Dus het verhaal van EvaluationCopy heeft zeker wel een kern van waarheid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:28:
[...]

of hij bij het achteruit rijden te lomp op het gas was gegaan waardoor hij een nogal grove fout had veroorzaakt.
Dit is mijn mening van wat er gebeurd is :) Heb het niet gezien maar vermoed dat dit gebeurd is. Hij had immer nog maar 80 KM ermee gereden.

Ding was trouwens verzekerd op papa ze naam.

[ Voor 11% gewijzigd door evilpin0 op 12-08-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
evilpin0 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:34:
[...]

Dit is mijn mening van wat er gebeurd is :) Heb het niet gezien maar vermoed dat dit gebeurd is. Hij had immer nog maar 80 KM ermee gereden.

Ding was trouwens verzekerd op papa ze naam.
Dat kan toch ook betekenen dat de verzekering helemaal niets uitbetaald? Verzekerd op papa's naam, bereden door zoonlief van 19.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:48:
[...]
Haha, dat slaat ook nergens op. Het gaspedaal hoeft niet per se tot de bodem worden ingetrapt hoor. Iedereen met een beetje gezond verstand weet precies in welke situatie je welke snelheid zou kunnen rijden. Ik rij ook vrij regelmatig in de A4 van mij pa, met een 3.0 TDI. Hij vertrouwt mij meer dan mijn moeder in dat ding. Zoveel vermogen en koppel rijd gewoon subliem. De motor hoeft nooit boven de 2000 toeren te komen om gewoon mee te komen met het verkeer. In combinatie met een automaat is het dan gewoon zeer relaxed rijden. Dat nodigt voor mij niet echt uit tot planken. Daar is zo'n A4 de auto ook niet voor. Behalve op de snelweg...

Tevens heeft dit ongeluk niks te maken met het vermogen van de auto, meer met ontbrekend inzicht. Hij heeft gewoon de lengte van de auto niet goed ingeschat bij het achteruit rijden. Tevens lijkt mij het zicht rondom in zo'n auto ook niet optimaal. In ieder geval genoeg factoren om op je hoede te zijn bij het rijden van dat soort auto's.

Overigens vind ik zo'n 6-serie echt een patser bak. Op één of andere manier zijn het altijd omhooggevallen types of allochtone drugsrunners die ik erin zie rijden. Dit verhaal bevestigd wel weer mijn verhouding met 6-serie rijders. Als ik er één zou krijgen had ik hem meteen ingeruild voor een 730d of zo.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Volgens mij zijn ze daar in Nederland niet zo moeilijk mee. Bij de ING wordt bijv. alleen het eigen risico verdubbeld bij jonge bestuurders. In Duitsland moet je bij de verzekering opgeven wie allemaal in je auto rijden en als daar jongeren bijzitten gaat de premie flink omhoog :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
zneek schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:37:
[...]

Dat kan toch ook betekenen dat de verzekering helemaal niets uitbetaald? Verzekerd op papa's naam, bereden door zoonlief van 19.....
Geen idee... ik zal binnenkort wel horen ( en posten) wat de preciese schade was en of het vergoed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
evilpin0 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:41:
[...]

Geen idee... ik zal binnenkort wel horen ( en posten) wat de preciese schade was en of het vergoed wordt.
Het zou die man trouwens sieren als ie ervoor zorgt dat die meid in ieder geval weer een gelijkwaardige auto kan rijden, gezien ze er waarschijnlijk qua verzekering alleen maar op achteruit gaat. Maar dat zal er wel niet inzitten is mijn vage vermoeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
[...]

Dus als iemand anders in jouw wagen rijdt is diegene onverzekerd aan het rijden? Dacht het niet, zijn zoon of vrouw (of wie dan ook) mogen er net zo goed verzekerd in rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:43:
[...]

Het zou die man trouwens sieren als ie ervoor zorgt dat die meid in ieder geval weer een gelijkwaardige auto kan rijden, gezien ze er waarschijnlijk qua verzekering alleen maar op achteruit gaat. Maar dat zal er wel niet inzitten is mijn vage vermoeden...
Zou inderdaad erg aardig zijn. Maar ze krijgt natuurlijk niet minder geld van de verzekering als ze wordt aangereden door een BMW ipv een Golfje oid. Dan moet ze zich maar beter verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:47:
[...]

Dus als iemand anders in jouw wagen rijdt is diegene onverzekerd aan het rijden? Dacht het niet, zijn zoon of vrouw (of wie dan ook) mogen er net zo goed verzekerd in rondrijden.
Incidenteel gebruik door een ander dan de opgegeven regelmatige bestuurders is gewoon verzekerd.

Maar ik kan me voorstellen dat een een verzekeraar bij een flinke aanrijding van een 19-jarige in een auto van zijn vader wel onderzoek wil doen naar "incidenteel" vs. "regelmatig" gebruik. Of ze ooit de waarheid boven krijgen is echter de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:47:
[...]
Dan moet ze zich maar beter verzekeren.
Uit het verhaal maak ik op dat de schuld ligt bij de BMW-rijder, dus de schade zal gewoon worden verhaalt op de WA-verzekering van de BMW-eigenaar, niet op haar eigen. Ik weet niet op wat voor manier de maatschappij de hoogte van de uitkering gaat vaststellen, maar als gewoon de dagwaarde is (volgens mij is dat wel gebruikelijk als het gaat om dat soort auto's) ga je er echt niet op vooruit.

Dit is wel totaal offtopic trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
[...]

Nee dat kan niet. Je verzekert de auto en niet de bestuurder-auto combinatie. Wat wel kan is dat de verzekeraar je naar de regelmatige bestuurder vraagt. Als de verzekeraar dan kan aantonen dat je de verkeerde hebt opgegeven (auto van zoon op de naam van 1 van ouders verzekeren) dan kan het voorkomen dat ze de uitbetaling weigeren.
JanHenk schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:58:
[...]

Uit het verhaal maak ik op dat de schuld ligt bij de BMW-rijder, dus de schade zal gewoon worden verhaalt op de WA-verzekering van de BMW-eigenaar, niet op haar eigen. Ik weet niet op wat voor manier de maatschappij de hoogte van de uitkering gaat vaststellen, maar als gewoon de dagwaarde is (volgens mij is dat wel gebruikelijk als het gaat om dat soort auto's) ga je er echt niet op vooruit.

Dit is wel totaal offtopic trouwens.
WA uitkering is wettelijk bepaald en is gebaseerd op het schadeloos stellen van de benadeelde. Dat betekend dus de dagwaarde (want anders gaat de benadeelde er op vooruit). Je hebt geen WA deluxe zodat degene die je aanrijdt een luxe behandeling krijgt :P

[ Voor 41% gewijzigd door MrFl0ppY op 12-08-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

YoshiBignose schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:49:
[...]

Ik begrijp dat eerlijk gezegd nog steeds niet, maar volgens mij hebben we die discussie eerder gevoerd. Of ik ben gewoon niet "1 genoeg met de auto". Heb weleens getest al m'n banden 2.7 ipv 2.5 bar en ik merk niets. Nu rij ik wel op 2mm scheef afgesleten conti's dus ik weet niet in hoeverre ik nog wat zou moeten merken. Ik heb vaak het gevoel dat ik ineens zwaarder stuur of het weggedrag anders is en dan blijkt m'n bandenspanning toch gewoon hetzelfde te zijn.
Het ligt heel erg aan de banden. Met mijn winterbanden merkte ik het ook niet of ze harder of zachter waren, hooguit dat het verbruik wat hoger werd en ik steeds minder hobbeltjes voelde. Met de Toyo's kon ik het wel merken. Meestal ging er maar 0,2 of 0,3 bar extra in, maar de reden dat ik in de eerste plaats bij de luchtpomp stond, was omdat ik voelde dat de auto anders begon te reageren, zelfs bij normaal rijden.
Breedte, hoogte, velgmaat, type band, merk, etc hebben allemaal invloed op hoeveel je het voelt. Met 205/60R15 Fulda's wat nu onder de Cabrio zit, en de Dunlop winterbanden van 195/55R15 voel ik het ook totaal niet, maar de 215/40R17 Toyo's lieten het echt wel merken.

Maar uiteindelijk maakt het ook uit hoe goed de hele auto is. Een beetje speling in de stuurinrichting of ophanging beïnvloed het stuurgevoel al zoveel dat je het effect van de bandenspanning niet meer merkt.

En het zijn geen grote verschillen, maar juist hele subtiele. Of je het voelt, ligt er helemaal aan of je er op de eerste plaats gevoelig voor bent, hoe goed je de auto kent en of je het wel kan herkennen. Die Compact van mij, heb ik 4,5 jaar nu en 100.000km mee gereden. Als ik er nu instap, merk ik weer direct of er iets mee aan de hand is of niet, ondanks dat ik al weer 3 weken in de Cabrio rij. Ik stuurde die Compact ook overal doorheen en tussendoor, simpelweg omdat ik hem door en door ken. De Cabrio, hoewel het dezelfde basis is en op 20cm meer kont na, precies even groot is, heb ik daar toch wat meer moeite nog mee. Hij voelt veel groter en is gewoon ook iets logger (300kg zwaarder, dat merk je gewoon) en comfortabeler. Ik betwijfel het dan ook of ik ook hetzelfde gevoel zal krijgen als ik in de Compact had. Die was wat dat betreft extreem puur en direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vind dat een 20 minner best wel in een snelle auto mag rijden (deed ik immers zelf ook, nu boven de 20 ;) ).
Zo'n ongeluk als dit kan ook gebeuren met een 60PK panda ofzo, dus dat maakt vrij weinig uit.

Maar hoezo zou die zoon die auto verzekeren? De auto was toch van zijn vader?

Verder; ik kan op mijn 22e mijn auto nog amper op eigen naam verzekeren, maatschappijen als ORAH e.d. doen er niet aan mee. Reden: Cataloguswaarde te hoog, teveel pk's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Een 6 serie is buiten een hele snelle auto ook nog vrij groot en heeft niet idioot veel zicht rondom gok ik. Daarbij nog een lange neus etc.

hoe was de situatie van het ongeluk precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
418O2 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:36:
Een 6 serie is buiten een hele snelle auto ook nog vrij groot en heeft niet idioot veel zicht rondom gok ik. Daarbij nog een lange neus etc.

zicht rondom? Heb je toen niet goed gekeken in St anthonis? Zit gewoon een camera in het bmw logo op de kofferbak waarmee je achteruit kunt kijken, met rijbaan projectie erin..... Je zit echt niet op te letten als je dit voor elkaar krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
JanHenk schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:39:
[...]
Overigens vind ik zo'n 6-serie echt een patser bak. Op één of andere manier zijn het altijd omhooggevallen types of allochtone drugsrunners die ik erin zie rijden. Dit verhaal bevestigd wel weer mijn verhouding met 6-serie rijders. Als ik er één zou krijgen had ik hem meteen ingeruild voor een 730d of zo.
En de 7 is dan ineens geen patserbak? 10x liever een 6-serie voor mij, maar eerst eens voor een E92 zien te sparen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik vind het huidige model 7-serie in een mooie donkerblauwe kleur en normale velgen best een gedistingeerde kar om te zien eigenlijk. Weinig patserig aan, tot je je gaat uitleven in de Individual catalogus misschien.

De 6-serie was een cabrio, zicht genoeg dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Leuk dat de rijders hier op hun 18e al beheerste volwassenen waren, de realiteit zegt echter dat er ontzettend veel ongelukken worden veroorzaakt door jonge gasten in te snelle auto's. De verzekeringsmaatschappijen stemmen hun polissen hier ook niet voor niks op af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0

http://imageshack.us/photo/my-images/33/ongelukje.jpg/

P = bezette parkeer plaatsen.

Ik zal vanwege animo es kijken of ik de foto die me vader van de BMW had genomen op me pc kan krijgen, voegt toch wat extra toe :)

[ Voor 4% gewijzigd door evilpin0 op 12-08-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

evilpin0 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:56:
[...]

Ik zal vanwege animo es kijken of ik de foto die me vader van de BMW had genomen op me pc kan krijgen, voegt toch wat extra toe :)
Imageshack is geblokkeerd op mijn werk proxy :(!
Kan je hem niet op tinypic ofzo mieteren :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik had het laatst met een buurjongen erover. Hij rijdt in een afgetrapte Golf (echt afgetrapt, lekt water, koppeling ontkoppelt niet goed, start slecht) en ik vroeg hem of hij niet BMW wou rijden, namelijk mijn oude Compact.

Hoewel hij wel interesse had, zou het niet lukken, hij kreeg hem namelijk niet verzekerd omdat hij meer dan 100 pk heeft (wel 100 en 3 !!!1111Oneoneone). Maar een Golfje met 85pk en 850kg kan wel, ondanks de veel betere gewichts/prestatieverhouding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
zon 6 heeft natuurlijk wel een moeilijk lange neus he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja typisch geval van niet opletten dus. Neem aan dat hij achteruit het vak uitreed he :P

6-serie is inderdaad voor aso's, 7-serie voor masters 8)

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 12-08-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Mwah, als je 6-serie rijdt ben je in mijn ogen een baas.
Drugsdealer of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

YoshiBignose schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:14:
Tja typisch geval van niet opletten dus. Neem aan dat hij achteruit het vak uitreed he :P

6-serie is inderdaad voor aso's, 7-serie voor masters 8)
Zelf met een 7 serie rijden is dom. 7 Serie is voor mensen met een chauffeur.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mwoah, dat valt ook wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Kecin schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:21:
Drugsdealer of niet!
Dit dus, 7-serie is een bejaardenbak met status. Altijd ouwe lullen die daarin rondtuffen.

[ Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 12-08-2011 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Inderdaad zeg... .BMW 7 serie is gewoon een rijders wagen zoals elke BMW. Een S klasse is meer een wagen om gereden te worden. Hoewel een 7 serie natuurlijk achterlijk groot. Persoonlijk zou ik een Alpina B7 zeer verwelkomen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
evilpin0 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:56:
[...]

Graag pics van de 6 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:33:
[...]

Dit dus, 7-serie is een bejaardenbak met status. Altijd ouwe lullen die daarin rondtuffen.
Ja, omdat ze klauwen met geld kosten.

2e hands lijken ze heel goedkoop, maar de verdere kosten van zo'n wagen zijn bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Hoewel de BMW Alpina B7 er gigantisch bruut uitziet vind ik me nog wel te jong voor zo'n sloep. Bovendien is er weinig over van het hele sportieve idee. Verkopen en een mooie 550 of M3 kopen denk ik zo :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Snake schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:23:
[...]

Zelf met een 7 serie rijden is dom. 7 Serie is voor mensen met een chauffeur.
Mankeer je wat? Laat een chauffeur niet in m'n BMW rijden :P Bentley of Rolls Royce is een auto voor met een chauffeur.

Verder was het natuurlijk een grapje, een 6 of 7 is altijd gruwelijk, maar een 7 is idd wel erg groot. In m'n 318ci is gewoon niet normaal te zitten achterin. In de 732i ziet iedereen comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
YoshiBignose schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:42:
[...]
In m'n 318ci is gewoon niet normaal te zitten achterin. In de 732i ziet iedereen comfortabel.
Boeit me niets, ik koop een auto niet voor anderen, zolang ik zelf maar comfortabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
YoshiBignose schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:42:
[...]

Mankeer je wat? Laat een chauffeur niet in m'n BMW rijden :P Bentley of Rolls Royce is een auto voor met een chauffeur.

Verder was het natuurlijk een grapje, een 6 of 7 is altijd gruwelijk, maar een 7 is idd wel erg groot. In m'n 318ci is gewoon niet normaal te zitten achterin. In de 732i ziet iedereen comfortabel.
Bentley is inmiddels ook wel redelijk verkracht als merk (door Audi)... Helaas.

BMW heeft Rolls Royce wel zijn identiteit laten behouden, dat vind ik wel mooi.

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 12-08-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:01:
[...]

Boeit me niets, ik koop een auto niet voor anderen, zolang ik zelf maar comfortabel zit.
Juist haha daar heb ik m'n E46 ook voor, maar aangezien we best wel vaak met 4 / 5 man ergens heen gaan zat je of achterin te lijden, of moest je met 2 auto's. Ik gebruik de 7-serie zelden in m'n eentje, dat is die 1 op 7 niet waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Kecin schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:21:
Drugsdealer of niet!
Drugsdealers rijden tegenwoordig ook niet meer in de 6, maar in de X6. Een 6 is veel te klein joh.

Over drugdealers gesproken, uit den ouden doos:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-pvudqVHWtv8/SCDJmlBFhyI/AAAAAAAAAS8/B4AASGndrB0/s640/dscn1695.jpg
De runner (E36, wannabee M3, inc. dram en asolicht :+ ), de dealer (E46, 330i (uit m'n hoofd) sleeper) en drugbaron (Lancia Thesis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:54:
Leuk dat de rijders hier op hun 18e al beheerste volwassenen waren, de realiteit zegt echter dat er ontzettend veel ongelukken worden veroorzaakt door jonge gasten in te snelle auto's. De verzekeringsmaatschappijen stemmen hun polissen hier ook niet voor niks op af natuurlijk.
Dat klopt wel ja. Maar om nou een regel in te voeren a la motor vind ik toch echt te ver gaan. Je wordt al op genoeg andere manieren gestraft.

Grappig dat ik met mijn opmerking een hele discussie over 6- vs 7-serie teweeg breng. Dat betekend dat zelfs binnen één merk de verschillende modellen gewoon verschillende imago's hebben.
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:52:
Ik vind het huidige model 7-serie in een mooie donkerblauwe kleur en normale velgen best een gedistingeerde kar om te zien eigenlijk.
Inderdaad. Mijn oom heeft een 730d ongeveer precies zoals jij hem beschrijft. Heb er wel eens een stukje in mogen sturen en het is echt een klassebak. Wel een heel ander karakter dan de A4 quattro met S-line onderstel van mijn pa, die is/voelt toch gewoon wat sportiever (vloeken in de kerk nu, ik weet het :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

deepbass909 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:24:
[...]

Drugsdealers rijden tegenwoordig ook niet meer in de 6, maar in de X6. Een 6 is veel te klein joh.

Over drugdealers gesproken, uit den ouden doos:
[afbeelding]
De runner (E36, wannabee M3, inc. dram en asolicht :+ ), de dealer (E46, 330i (uit m'n hoofd) sleeper) en drugbaron (Lancia Thesis)
Lol, btw, wat is zo'n lancia toch lelijk :o :o :o :'( :'( :o :o
YoshiBignose schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:18:
[...]

Juist haha daar heb ik m'n E46 ook voor, maar aangezien we best wel vaak met 4 / 5 man ergens heen gaan zat je of achterin te lijden, of moest je met 2 auto's. Ik gebruik de 7-serie zelden in m'n eentje, dat is die 1 op 7 niet waard :P
Jij hebt geen 7 serie toch :') :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001

4x2

lộn xộn quá

t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:54:
Maar je komt niet van 0, je hebt ook aan het begin een bepaalde druk. Die zou nuttig zijn om te weten.
Je hebt met lage belasting gewoon vacuum (in het geval van een normale benzinemotor met gasklep), dus de turbo begint bij minder dan 0.
En dan verschilt het op gang komen van de turbo ook nog naar gelang in welke versnelling je zit, hoeveel tegenwind je hebt, de evt stijging/daling van de weg, de breedte van je banden, je bandenspanning enz enz, dus moet dat er dan ook allemaal bij ?

Lijkt het mij simpeler om gewoon met een auto te gaan rijden en te leren wat ie wanneer doet met hoeveel gas, dat duurt ook een weekje.

Overigens zit in mn 1602 wel een turbodrukmeter, maar dat is puur om te kijken of ie niet te hoog gaat, dus niks tegen een turbodrukmeter in een auto, maar niet om de reden die jij noemt, want dat is gewoon onzin.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Kecin schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:28:
[...]

[...]

Ja die heeft ie wel, en een enorme coole ook nog, iets gemist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Om in en uit parkeerplaatsen te komen zit een 6-serie standaard van voor tot achter onder de parkeersensors. Volgens mij kun je zelfs camera's in de bumpers meebestellen. Als je dan nog een botsing maakt kun je gewoon (nog) niet rijden. De onervarenheid zal het probleem zijn geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 12-08-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Kecin schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:28:
[...]

[...]

Hihihi ja een bruine E23 8) ingeruild op m'n E21 want die rotte weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:32:
[...]

Om in en uit parkeerplaatsen te komen zit een 6-serie standaard van voor tot achter onder de parkeersensors. Volgens mij kun je zelfs camera's in de bumpers meebestellen. Als je dan nog een botsing maakt kun je gewoon (nog) niet rijden. De onervarenheid zal het probleem zijn geweest.
Nou, standaard... Het blijft BMW hè ;) PDC is niet eens standaard op een 6, stoelverwarming dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
4x2 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 16:29:
[...]

Je hebt met lage belasting gewoon vacuum (in het geval van een normale benzinemotor met gasklep), dus de turbo begint bij minder dan 0.
En dan verschilt het op gang komen van de turbo ook nog naar gelang in welke versnelling je zit, hoeveel tegenwind je hebt, de evt stijging/daling van de weg, de breedte van je banden, je bandenspanning enz enz, dus moet dat er dan ook allemaal bij ?
Turbodruk heeft niets te maken met versnelling, tegenwing of bandenspanning.
Wel met:
- toerental van de turbo (drukopbouw)
- de hoeveelheid lucht die de cylinders aanzuigen (drukverlies)

Het toerental van de turbo is in deze vergelijking de factor die de vertraging veroorzaakt. Een turbo komt op gang door veel uitlaatgassen erlangs te persen. Dus: hoe meer gas en hoe hoger het toerental van de motor, hoe meer je de turbo aanzwengelt. Als je motor een aantal seconden stationair heeft gelopen, zit de turbo op een laag toerental. Geef je gas, dan gaat die versnellen. Maar het duurt even voordat dat is gebeurd. Dus heb je initieel een lagere druk, misschien maar 1.1 of 1.2 bar. Aan de andere kant, vroeg je twee seconden geleden nog veel motorvermogen dan zal de turbo nog op een hoog toerental zitten en heb je misschien wel 1.5 of 1.7 bar inlaatdruk beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
fsfikke schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:24:
[...]

Nou, standaard... Het blijft BMW hè ;) PDC is niet eens standaard op een 6, stoelverwarming dan weer wel.
Ga er maar vanuit dat PDC erop zit op een 640i van 140.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Zoals ik een stukje boven al aangaf heeft mijn vader ruim een halfjaar een Audi R8 (2e hands gekocht) met een nieuwwaarde van ~165.000 (2007). En nee er zitten geen parkeersensoren op 8)7.

Geen mega issue aangezien we de auto niet hebben om boodschappen mee te halen, maar onhandig is het soms wel aangezien je vooral in de achteruit echt geen idee hebt hoeveel ruimte je nog hebt. Vooruit is het zicht nog wel oke, alleen moet je erg oppassen met de voorbumper die je op iedere stoep aan de grond rij...
[...]

Mijn vader heeft wat rond gekeken om de R8 te verzekeren (toch geen "standaard" auto) en het verbaasde mij dat ze totaal niet moeilijk doen. Auto moest bij een paar verzekeraars een voertuigvolg systeem hebben (zit er al in), maar waar hij nu verzekerd is [geen idee waar, OHRA oid?] was dat nieteens nodig. Ook geen kleine lettertjes over minimale leeftijden oid. Zelfs de prijs valt me helemaal niet tegen, ik betaal nieteens zoveel minder voor mijn 318ci 8)7.

[ Voor 49% gewijzigd door Tortelli op 12-08-2011 18:50 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.