Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.697 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Minimale leeftijd zijn geen kleine letters maar gewoon voorwaarden van acceptatie. Je vader is hoogstwaarschijnlijk boven de 24 (gokje ;) ) en heeft waarschijnlijk ook wat schadevrije jaren opgebouwd.
Een 20-jarige met een R8 krijgt ook geen kleine lettertjes in zijn polis. Die krijgt gewoon geen polis :p

Wel verbaast me dat er zo weinig prijsverschil zit tussen een R8 en een 318Ci. Vorig jaar was ik even bezig met een Jaguar XK8 (eind jaren 90, nieuwwaarde 90k dagwaarde 12k). Toen schrok ik wel een beetje van de casco premies. Die zijn namelijk op oorspronkelijke nieuwwaarde gebaseerd. Ik kwam rond de 100 euro per maand uit. Mijn 320Ci zit maar net boven de 50 euro (volledig casco, ongevallen inzittenden en bonusberschermer). Het viel me toen ook op dat veel maatschappijen wegvallen als je een auto invoert met nieuwwaarde >100k. Van de 20 maatschappijen bleven er volgens mij maar 3 over. (kan ook door het ontbreken van alarm, weet de details niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:53
Als zijn pa maximale noclaim heeft scheelt dat nogal wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb mijn 318ci wel allrisk verzekerd, en had nog geen schade vrij jaar. Verwacht dat ik dit jaar wel fors ga zakken, en anders stap ik lekker over ;). R8 kost een ~1500 / jaar geloof ik. Wel met de maximale korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

http://www.topgear.com/uk/photos/hammond-850-2011-08-09

De 850 van Richard Hammond die hij afgelopen seizoen heeft gekocht hebben ze eens stevig aan de tand gevoeld! :D Lijkt dus een vrij probleemloze bak voor Richard...!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:33:
[...]

Ga er maar vanuit dat PDC erop zit op een 640i van 140.000 euro.
Zou er niet zomaar vanuit gaan.. Juist BMW heeft in vrijwel geen enkel optie-pakket het PDC zitten. Waarom? Omdat je gewoon voor l*l rijdt als man zijnde met die sensoren in je bumper :) Gewoon een image-kwestie. Zelf heb ik ook vrijwel alles op m'n 5-serie zitten, maar gelukkig geen PDC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

fsfikke schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:24:
[...]

Nou, standaard... Het blijft BMW hè ;) PDC is niet eens standaard op een 6, stoelverwarming dan weer wel.
PDC is wel standaard op een 640i Cabrio volgens de BMW-configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 22:46

Rejgun

Leven is Bier drinken

nl.mark schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:34:
[...]

Zou er niet zomaar vanuit gaan.. Juist BMW heeft in vrijwel geen enkel optie-pakket het PDC zitten. Waarom? Omdat je gewoon voor l*l rijdt als man zijnde met die sensoren in je bumper :) Gewoon een image-kwestie. Zelf heb ik ook vrijwel alles op m'n 5-serie zitten, maar gelukkig geen PDC!
Deze redenering zegt meer iets over jouw persoonlijke gedachten dan over die van de meeste automobilisten ben ik bang :+

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
Vandaag weer is in een E60 M5 individual gereden. Blijft wel een heerlijke bak :9
Ben benieuwd of die nieuwe M5 even veel emotie heeft (vooral geluid ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door KappeNou op 12-08-2011 20:04 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:04

4x2

lộn xộn quá

t_captain schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:27:
[...]
Turbodruk heeft niets te maken met versnelling, tegenwing of bandenspanning.
Wel met:
- toerental van de turbo (drukopbouw)
- de hoeveelheid lucht die de cylinders aanzuigen (drukverlies)
Hmmm, dan heeft mn drukmeter altijd gelogen als ik in de 5 eerder druk op kon bouwen dan in de 3.
Ding heeft dan gewoon iets meer tijd om op gang te komen en dat verschil merk je.
Maar verder staat dr een hoop onzin in je verhaaltje, dus ik wens je succes met je 1.2 bar turbodruk bij lage belasting ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In de vijf gaat je gaspedaal waarschijnlijk wat harder omlaag en je toerenteller iets langzamer omhoog. Dus, meer aanjagen van de turbo (hogere druk in uitlaatspruitstuk) en minder druk die wegloopt (aanzuiging door inlaatkleppen).

Een beetje een normale turbo doet een druk van max 1.8 bar (dus overdruk 0.8). Dan heb je bij stationair 1.2. Ik ga overigens wel uit van motoren zonder gasklep, dus direct ingespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Nu online

Tortelli

Het aantal turbo motoren zonder gasklep is volgens mij op 1 hand te tellen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Nou stoer hoor. Feit is dat je bij bijv. een 6-serie niet kunt zien waar hij begint en ophoudt. Dan heb ik liever parkeersensors dan dat ik een keer verkeerd gok en een bumper voor 800 euro beschadig. Er hoeft niet veel te gebeuren (bijv. iemand zet een object achter je auto wat je bij het instappen niet hebt gezien) en je bent het haasje. Je kunt er ook veel sneller inparkeren met parkeersensors omdat je de beschikbare ruimte goed kunt benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13
KappeNou schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:52:
Vandaag weer is in een E60 M5 individual gereden. Blijft wel een heerlijke bak :9
Ben benieuwd of die nieuwe M5 even veel emotie heeft (vooral geluid ;) )
Gaaf! Hoe komt het dat jij steeds in zulke dikke bakken kunt rijden? Rijke vrienden die niet moeilijk doen over uitlenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Femme schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:24:
[...]

Nou stoer hoor. Feit is dat je bij bijv. een 6-serie niet kunt zien waar hij begint en ophoudt. Dan heb ik liever parkeersensors dan dat ik een keer verkeerd gok en een bumper voor 800 euro beschadig. Er hoeft niet veel te gebeuren (bijv. iemand zet een object achter je auto wat je bij het instappen niet hebt gezien) en je bent het haasje. Je kunt er ook veel sneller inparkeren met parkeersensors omdat je de beschikbare ruimte goed kunt benutten.
Ik ga nog verder, doe mij maar zo'n camera onder het BMW logo op de kofferbak. Ik hou mijn auto liever heel en dat "imageprobleem" los je op door weg te planken en je PKs te laten brullen.

[edit] En door heel hard "Flinke namen - Rol je raam" te draaien... :)

[ Voor 4% gewijzigd door zneek op 12-08-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
[...]

Onzin. Als je het zo gaat gaat bekijken zijn er wel meer dingen waar je je als voor moet schamen. Echte mannen hebben ook geen stoelverwarming, automaat, esp en dergelijke nodig want alle hulpmiddelen zijn voor mietjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zag net dit voorbij komen :D

gewoon een E24 en een E28 in onberispelijke (lees: nieuw) staat _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Verlaten_BMW_dealer_Canada/slides/P1019050.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Nu online

Tortelli

Gaaf dat dit soort auto's soms ineens voor de dag getoverd worden.
s
Vraag me alleeen af of ze in werkelijkheid nog zo "nieuw" zijn. Heb vaker motorfietsen gezien die lange tijd stilgestaan hebben, en die hadden de afdrukken van de zuigerveren gewoon in de cilinders staan vanwege het lange stilstaan (6-7 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Tortelli schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:40:
Gaaf dat dit soort auto's soms ineens voor de dag getoverd worden.
s
Vraag me alleeen af of ze in werkelijkheid nog zo "nieuw" zijn. Heb vaker motorfietsen gezien die lange tijd stilgestaan hebben, en die hadden de afdrukken van de zuigerveren gewoon in de cilinders staan vanwege het lange stilstaan (6-7 jaar).
Om licht te vloeken hier in de BMW kerk :+ Speedhunters had er laatst een stukje over gemaakt in combinatie met een AE86 die maar 48KM op de teller heeft. Staat ergens in een garage maar daar zijn bijvoorbeeld wel alle vloeistoffen uitgehaald...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
shameete schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:35:

[afbeelding]
Is vrij oud, gebouw wordt schijnbaar nog wel door een locale garage gebruikt

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:45:
[...]

Is vrij oud, gebouw wordt schijnbaar nog wel door een locale garage gebruikt

bron
ja, dat klopt, die modellen worden al een tijdje niet meer gemaakt ;)

maar daarom niet minder uniek, toch?

maar goed, die auto's zullen wel even een beurtje nodig hebben :P rubbers en vloeistoffen zullen niet meer in opperbeste conditie zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
shameete schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:48:
[...]

ja, dat klopt, die modellen worden al een tijdje niet meer gemaakt ;)

maar daarom niet minder uniek, toch?

maar goed, die auto's zullen wel even een beurtje nodig hebben :P rubbers en vloeistoffen zullen niet meer in opperbeste conditie zijn :X
Uniek, ja, nieuw, nee ;)
Maar er zijn op vele plaatsen nog wel zulke juweeltjes te vinden, moet je alleen de locatie weten te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tortelli schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:19:
Het aantal turbo motoren zonder gasklep is volgens mij op 1 hand te tellen?.
- alle turbodiesels
- de TSI / TFSI motoren van VW/Audi
- de nieuwe BMW blokken
- en nog wel wat meer

Direct ingespoten = geen gasklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
shameete schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:35:

[afbeelding]
Gruwelijk 8) Zo'n E24 blijft toch de mooiste BMW uit die tijd. Had ik ook liever gewild dan een E23, maar is onpraktisch en je betaalt je scheel aan onderhoud.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
YoshiBignose schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:50:
[...]

Gruwelijk 8) Zo'n E24 blijft toch de mooiste BMW uit die tijd. Had ik ook liever gewild dan een E23, maar is onpraktisch en je betaalt je scheel aan onderhoud.
Is een E23 dan niet duur in onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Vreemd genoeg zijn die vaak in veel betere staat te vinden en ze zijn minder gevoelig, vooral voor elektronische storingen. Ik denk dat e.e.a. ook met rijstijl te maken heeft, in een E23 rijd je gewoon rustiger. De onderdelen zijn nagenoeg even duur, volgens mij ook vaak hetzelfde. Gelukkig kan je veel onderdelen via-via regelen, in het hele E23/E24 wereldje. Dan valt het qua prijzen nog allemaal wel mee (maar goedkoop is het nooit).

Het belangrijkste om tegen te gaan is eigenlijk de roest. Als het eenmaal al te ver is dan kan je er gewoon niks meer tegen doen. Gelukkig rotten ze stukken minder dan zo'n E21, maar je kan er geen één vertrouwen zonder gezien te hebben op een brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:37:
[...]

PDC is wel standaard op een 640i Cabrio volgens de BMW-configurator.
Volgens de catalogi op BMW.de iig niet :P

http://www.bmw.de/de/de/n...alogue/6_CP_catalogue.pdf
http://www.bmw.de/de/de/n...alogue/6_CA_catalogue.pdf

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Duitsland is niet Nederland, iedere importeur bepaalt zelf de uitrusting en prijsstelling voor het eigen land, in samenspraak met de fabriek. Zelfs als een uitvoering hier Executive heet en in Duitsland bijvoorbeeld ook (wat niet zo is, maar stel dat), dan kan de inhoud daarvan nog heel anders zijn.

Duitse Audi's hebben ook vaak geen cruise control, Nederlandse hebben het standaard. Altijd even opletten als je in de markt bent voor een geïmporteerde Audi.

In Nederland is PDC standaard op de 6 cabrio, zowel op 640i als 650i.

[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13-08-2011 01:13 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Als ik aan BMW denk denk ik aan Duitsland en typ ik automatisch .de net zoals dat ik .ch typ als ik naar horloges kijk :P

In Duitsland staan die dingen natuurlijk veel eerder in een garage, vandaar dat opties als PDC en alarm waarschijnlijk wat minder gewild zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door fsfikke op 13-08-2011 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
fsfikke schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:15:
Als ik aan BMW denk denk ik aan Duitsland en typ ik automatisch .de net zoals dat ik .ch typ als ik naar horloges kijk :P
Dat is apart, bij Japanse merken ga je dus ook automatisch naar de Japanse site?

Zelf ook even gezocht op de NL site naar het standaard aanwezig zijn van PDC maar merk dat er een tegenstrijdigheid in de brochures staat.

http://www.bmw.nl/nl/nl/g...information/overview.html

In de brochure staat PDC op pdf pagina 40 vermeld als optie op de 640i.
In de prijslijst pdf staat op pagina 20 vermeld dat PDC standaard is op de 640i.
Wat is het nou? Lekker verwarrend dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het Fantoom schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:35:
[...]

Dat is apart, bij Japanse merken ga je dus ook automatisch naar de Japanse site?

Zelf ook even gezocht op de NL site naar het standaard aanwezig zijn van PDC maar merk dat er een tegenstrijdigheid in de brochures staat.

http://www.bmw.nl/nl/nl/g...information/overview.html

In de brochure staat PDC op pdf pagina 40 vermeld als optie op de 640i.
In de prijslijst pdf staat op pagina 20 vermeld dat PDC standaard is op de 640i.
Wat is het nou? Lekker verwarrend dit!
Psst ;) http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36571500

Ik heb het voor je uitgezocht :) look no further. Als je wilt kan ik je de prijslijst wel mailen maandag.

Ondanks dat importeurs vaak fouten maken in prijslijsten, moet je er van uit gaan dat een prijslijst altijd het meest actueel is. Brochures worden vaak maar twee keer per jaar herzien omdat ze duur zijn om te drukken (en dat gebeurt nog steeds veel) en omdat de basis vaak in het land van oorsprong wordt gemaakt en dan worden ze iets te haastig vertaald naar het Nederlands. Twee keer per jaar worden ook vaak de technische gegevens van de motoren iets herzien, ietsje schoner weer en zo. Vooral Mercedes is op dat vlak erg actief bezig. Steeds weer 1 of 2 grammetjes CO2 minder. Prijslijsten worden in tegenstelling tot brochures continu herzien als er een foutje in zit. De eerste prijslijst van een nieuw model, man... dan kun je wachten op minimaal twee updates in de eerste week :)

Ik werk er veel mee (van alle merken overigens), vandaar.

[ Voor 35% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13-08-2011 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Jouw post had ik al gelezen maar dat doet toch af aan de foutieve info op de BMW website?
En waarom kun jij met zekerheid vertellen dat PDC standaard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb mijn post inmiddels verduidelijkt, we overlappen elkaar, sorry. Configurators zijn trouwens helemaal triest, geen enkel merk heeft die 100% goed.

[ Voor 36% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13-08-2011 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Ah duidelijk nu, maar maar werk je dan voor als ik vragen mag als je zoveel met prijslijsten te maken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

In het kort, voertuigdatavoorziening in autobranche, verzekeringbranche enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Nu online

Tortelli

t_captain schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:21:
[...]

- alle turbodiesels
- de TSI / TFSI motoren van VW/Audi
- de nieuwe BMW blokken
- en nog wel wat meer

Direct ingespoten = geen gasklep.
Ik doelde op benzine motoren, en dan blijft mijn theorie kloppen. Het aantal benzines met een turbo, directe injectieen inlaatklep loos blijft op een (of 2 ;)) hand te tellen, De laatste generatie 335i (en alle aanverwanten), waarschijnlijk de nieuwe 4 cilinder BMW turbo's. Wbt volkswagen weet ik het niet zeken hoeveel er gaskleploos zijn.
Touchdomex schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:44:
[...]

Om licht te vloeken hier in de BMW kerk :+ Speedhunters had er laatst een stukje over gemaakt in combinatie met een AE86 die maar 48KM op de teller heeft. Staat ergens in een garage maar daar zijn bijvoorbeeld wel alle vloeistoffen uitgehaald...
Auto ziet er van buiten geweldig uit, maar haal het blok eens los. Mijn buurman had een ~7-8 jaar geleden een motor die (bj 1985 oid) 6-7 jaar stil had gestaan. Ding liep niet mooi, en was ook niet fatsoenlijk af te stellen. Conclusie was dat de compressie te laag was (terwijl hij amper kilometers gelopen had). Na demontage kwam hij er achter dat de zuigerveer afdrukken door het stilstaan echt zeer goed zichtbaar waren.
Kwaliteit cilinders heeft veel invloed (stale bussen, alu met een nicasil achtige etc) maar het probleem blijft bestaan volgens mij...te lang stilstaan is niet ideaal

[ Voor 48% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2011 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:35:
[...]

Nee, maar als Duitser ga ik als ik iets over een Duits automerk wil weten niet op een Nederlandse site kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Femme schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:24:
[...]

Had van jou een iets volwassenere reactie verwacht dan 'stoer hoor'..

Anyway; het is niet (alleen) hoe ik er tegenaan kijk; het is een wens van de klanten van BMW en die kan ik me dus goed voorstellen. Overigens vind ik de vergelijking tussen sensoren en een camera in het logo (die ook door enkele personen hier in reacties werden genoemd) appels met peren vergelijken. Een camera geeft je een duidelijk overzicht van de situatie achter je, parkeersensoren gaan slechts piepen als ze iets 'zien' bij het achteruitrijden.

Overigens vind ik voor alles gelden; 15 jaar geleden hadden we het ook niet en toen parkeerden we volgens mij ook gewoon! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
nl.mark schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 08:28:
[...]

Anyway; het is niet (alleen) hoe ik er tegenaan kijk; het is een wens van de klanten van BMW en die kan ik me dus goed voorstellen. Overigens vind ik de vergelijking tussen sensoren en een camera in het logo (die ook door enkele personen hier in reacties werden genoemd) appels met peren vergelijken. Een camera geeft je een duidelijk overzicht van de situatie achter je, parkeersensoren gaan slechts piepen als ze iets 'zien' bij het achteruitrijden.

Overigens vind ik voor alles gelden; 15 jaar geleden hadden we het ook niet en toen parkeerden we volgens mij ook gewoon! :)
En 150 jaar geleden hadden we niet eens auto's, en toen parkeerden we ook.... eh ....lama :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
[...]

Dit is wel het beste argument om geen parkeerhulp te kopen, fuck de technologische vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
[...]

Anyway; het is niet (alleen) hoe ik er tegenaan kijk; het is een wens van de klanten van BMW en die kan ik me dus goed voorstellen.
Misschien omdat jouw opmerking ook niet echt volwassen was, dat je voor lul staat als man zijnde met PDC? Slaat natuurlijk nergens op. Ja een normaal mens hoort te kunnen in parkeren, maar er zijn zat momenten waarbij de PDC heel erg nuttig is, vooral dus in grote onoverzichtelijke auto's.

Mijne is helaas sinds aankoop al stuk ;( Heb toen nog geluisterd of je dat tikkende geluidje hoort en eentje deed het niet. Die heb ik vervangen, maar gebeurt nog steeds niets. Omdat ik het niet echt heel belangrijk vind heb ik er nooit wat aan laten doen. Zal wel met de module of bekabeling te maken hebben, besteed me geld liever aan nuttigere dingen, alhoewel ik het wel jammer vind eigenlijk want het zit er toch op dan moet het werken ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Mannen die rondrijden met parkeersensors bestempelen als personen die voor lul rijden en een imagoprobleem hebben is anders een lekker volwassen reactie.
Anyway; het is niet (alleen) hoe ik er tegenaan kijk; het is een wens van de klanten van BMW en die kan ik me dus goed voorstellen.
Nee, dat is helemaal niet de wens van de klant. Als PDC niet tot de standaard uitrusting van een BMW behoort is het zo'n beetje de eerste feature die je erbij krijgt in een optiepakket. Bijna alle nieuwe BMW's worden uitgerust met parkeersensors en als ze er niet op zitten zijn het kale uitvoeringen.

Bij moderne auto's wordt er geen rekening gehouden met de overzichtelijkheid van de voor- en achterzijde van de carrosserie. Het bestaan van parkeersensors maakt het niet meer nodig om concessies te doen aan het ontwerp omwille van de overzichtelijkheid. In een coupé of sedan kun je de kofferklep niet zien en vaak kun je ook nogal lastig zien waar de voorzijde van de auto ophoudt. Niet alleen is de kofferklep onzichtbaar, ook heb je geen zicht op de motorkap van de eventuele auto die achter je staat. Dan kun je wel gaan proberen om proefondervindelijk een gevoel voor de dimensies van je auto en die van andere auto's ontwikkelen maar het is toch echt een heel stuk makkelijker, sneller en goedkoper om te vertrouwen op parkeersensors. Tevens kun je je auto dan uitlenen aan andere personen zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij terugkomt met parkeerschade. Eén schade is genoeg om de kosten van de parkeersensors eruit te halen (en op gebruikte auto's krijg je ze bijna gratis). In de tussentijd heb je er veel gemak van.

Schade rijden aan een auto zuigt gewoon. Lakschade herstellen kost je al snel 800 euro en een hoop tijd omdat je een afspraak moet maken bij een schadehersteller, je auto moet afleveren, de auto een paar dagen kwijt bent enz. Allemaal te voorkomen met zoiets simpels als parkeersensors. Wat ook zuigt zijn krappe parkeergarages waar je op centimeters nauwkeurig tussen pilaren en betonnen wanden moet manoeuvreren in een auto met een vrij grote draaicirkel en een slecht overzicht. Ik kijk liever op een schermpje naar het beeld van de parkeersensors dan dat ik uit de auto moet stappen om de situatie te checken.
Overigens vind ik de vergelijking tussen sensoren en een camera in het logo (die ook door enkele personen hier in reacties werden genoemd) appels met peren vergelijken. Een camera geeft je een duidelijk overzicht van de situatie achter je, parkeersensoren gaan slechts piepen als ze iets 'zien' bij het achteruitrijden.
Om goed zicht rondom te hebben zou je drie camera's in de achterbumper moeten plaatsen en moet je tijdens het parkeren naar een beeldscherm kijken, terwijl je dan liever bijv. in de buitenspiegel aan het kijken bent of je velgen de stoeprand niet raken. Parkeersensors zijn handiger: de feedback kan zowel auditief als visueel en ze hebben met vier stuks in de achterbumper een groot bereik.
Oudere auto's hebben een lagere taillelijn, een minder sterke wigvorm en een groter greenhouse. Dat zorgt voor een beter overzicht over de carrosserie.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 13-08-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tortelli schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 02:03:
[...]

Ik doelde op benzine motoren, en dan blijft mijn theorie kloppen. Het aantal benzines met een turbo, directe injectieen inlaatklep loos blijft op een (of 2 ;)) hand te tellen, De laatste generatie 335i (en alle aanverwanten), waarschijnlijk de nieuwe 4 cilinder BMW turbo's. Wbt volkswagen weet ik het niet zeken hoeveel er gaskleploos zijn.
De gasklep is op z'n retour. Gewoon omdat een motor zonder gasklep een beter rendement heeft bij deellast. Vooral bij snellere auto's (die in dagelijks gebruik maar een klein deel van hun vermogen gebruiken) is dit verschil de moeite waard.

Bij VW zijn alle FSI en TSI blokken zonder gasklep. Bij BMW zijn sinds enkele jaren ook de direct ingespoten motoren binnengekomen (denk o.m. aan de 20i 2.0 viercilinder met 170pk). De nieuwe generatie 3/4/6 cilinders zet volledig in op de combinatie can directe insuiting met turbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Ik merk, aan je lange, puntsgewijze reactie, dat het je raakt. Ik werk voor BMW Nederland, dus kan je met redelijke zekerheid zeggen dat het echt een imago-kwestie is. Dat jij daar anders over denkt is uiteraard je goed recht :)

Nu weer fijn over zinnige dingen discussieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
nl.mark schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:40:
[...]

Ik merk, aan je lange, puntsgewijze reactie, dat het je raakt. Ik werk voor BMW Nederland, dus kan je met redelijke zekerheid zeggen dat het echt een imago-kwestie is. Dat jij daar anders over denkt is uiteraard je goed recht :)
Als het zo'n imago-issue is (wat ik overigens bullshit vind), waarom is het dan bij BMW Nederland niet meer mogelijk om een nieuwe 6 zónder PDC te bestellen? Dit zit namelijk standaard al op iedere 6-serie.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 13-08-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
[...]

Alleen zeggen dat je er werkt onderbouwt natuurlijk niks. Wat doe je daar dan? Misschien sta je wel de ramen te lappen. Dat ik loop te IT-en op een laboratorium wil niet zeggen dat ik alles weet van microbiologie :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 02:11
[...]

Ik werk voor BMW Europa, en kan zeggen dat je verhaal kant nog wal raakt.
Je klinkt als iemand die graag PDC had gewilt, maar dit niet op zijn auto hebt, en het daarom maximaal moet afschieten :> . Ik heb je nog niet eerder zien reageren in dit topic, en gelijk is het heibel. Blijf dan liever weg.

[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-08-2011 14:08 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
_eXistenZ_ schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:07:
[...]

Ik werk voor BMW Europa, en kan zeggen dat je verhaal kant nog wal raakt.
Je klinkt als iemand die graag PDC had gewilt, maar dit niet op zijn auto hebt, en het daarom maximaal moet afschieten :> . Ik heb je nog niet eerder zien reageren in dit topic, en gelijk is het heibel. Blijf dan liever weg.
Good for you!

Zoals ik al zei; laten we verder gaan tot de orde van de dag, want deze discussie gaat nergens meer over!

Voor degene die het interessant vindt; ik werk bij BMW Nederland als senior marketing analyst (zakelijke markt). Zodoende ben ik dus veel bezig met o.a. customer satisfaction en weet ik, uit marktonderzoeken onder Nederlandse BMW-rijders, wat er 'leeft' onder deze doelgroep. Het gaat hier overigens voornamelijk over 1, 3 en 5-serie rijders. De 'mainstream' doelgroep van de zakelijke markt.

n.b. technisch weet ik vrij weinig van deze mooie auto's :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pepppie op 13-08-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Dan zou je toch wel moeten weten dat PDC juist in bijna alle mainstream optiepakketten zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:19
Kan ik parkeren zonder parkeerhulp? Met gemak, maar ik vind het nog fijner met parkeerhulp want in sommige auto's verdwijnt bv. een paaltje volledig achter de kofferklep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Juist BMW heeft in vrijwel geen enkel optie-pakket het PDC zitten.
fsfikke schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:31:
Dan zou je toch wel moeten weten dat PDC juist in bijna alle mainstream optiepakketten zit :P
Lol :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Nu online

Tortelli

t_captain schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:17:
[...]

De gasklep is op z'n retour. Gewoon omdat een motor zonder gasklep een beter rendement heeft bij deellast. Vooral bij snellere auto's (die in dagelijks gebruik maar een klein deel van hun vermogen gebruiken) is dit verschil de moeite waard.

Bij VW zijn alle FSI en TSI blokken zonder gasklep. Bij BMW zijn sinds enkele jaren ook de direct ingespoten motoren binnengekomen (denk o.m. aan de 20i 2.0 viercilinder met 170pk). De nieuwe generatie 3/4/6 cilinders zet volledig in op de combinatie can directe insuiting met turbo.
Dat weet ik, echter is het voor zover ik weet pas de laatste generatie *35i motor (met een enkele turbo, inplaats van twin turbo zoals de eerdere modellen) die daadwerkelijk directe injectie hebben en gaskleploos zijn. Mijn doel van het verhaal is dat het pas vrij recent is dat ze de combinatie turbo, directe inspuiting en geen gasklep gebruiken.

Edit:
N54, twin turbo en geen valvetronic
N55 single turbo en valvetronic

[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 13-08-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tortelli schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:05:
[...]

Mijn doel van het verhaal is dat het pas vrij recent is dat ze de combinatie turbo, directe inspuiting en geen gasklep gebruiken.
Klopt, het is van de laatste jaren. Toch denk ik dat het wel de nieuwe norm is voor hoe een motor wordt gebouwd in het BMW segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

:'( :'( :'(

Hij staat nu definitief te koop ( Alleen op 2 BMW forums )

http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=3&t=29021

Ik doe hem wel met hele gemixte gevoelens weg ;w :'(

Afbeeldingslocatie: http://thundercars.nl/e39/mvelgen2.JPG

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

YoshiBignose schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:43:
[...]

Hihihi ja een bruine E23 8) ingeruild op m'n E21 want die rotte weg.
Haha, awesome!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:32

RSP

-Thunder- schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:10:
:'( :'( :'(

Hij staat nu definitief te koop ( Alleen op 2 BMW forums )

http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=3&t=29021

Ik doe hem wel met hele gemixte gevoelens weg ;w :'(

[afbeelding]
Beetje vreemd om de velgen als een 'verassing' te houden? Waarom niet gewoon de wielen d'r onder waar je 'm mee wilt verkopen, of losse foto's daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Omdat ik nog velgjes moet kopen er voor... en dan kan ik vanalles evt. in overleg doen ;)

Blij Met Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:18
Ik ben weer terug van vakantie. Totaal ca. 4000km gereden. Berlijn, Praag, Siofok, Pag en Garda meer. Helaas niet in mijn BMW :P We waren met 4 gasten met de tent en dat past dus écht niet in een sedan :D De Grand cherokee van pa mee gehad, ook een prima bak voor zo'n toer. Wel weer heerlijk om in m'n BMW te stappen en een stukje te rijden, dan weet je altijd weer waarom je BMW rijdt.

Onderweg naar huis bij München nog een F30 3 serie gespot in camouflage op de autobahn. Was te laat om een foto te nemen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
ChiLLeR schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:04:
Wel weer heerlijk om in m'n BMW te stappen en een stukje te rijden, dan weet je altijd weer waarom je BMW rijdt.
Nou, waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Omdat het zo veel directer stuurt, strakkere vering (oke opzich niet fair tegen een SUV maar toch), directe gas respons en de gewichts verdeling geeft je het gevoel dat je de auto veel beter onder controle kan houden.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
ChiLLeR schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:22:
[...]

Omdat het zo veel directer stuurt, strakkere vering (oke opzich niet fair tegen een SUV maar toch), directe gas respons en de gewichts verdeling geeft je het gevoel dat je de auto veel beter onder controle kan houden.
Ik weet niet welke BMW je precies rijdt maar er zijn natuurlijk ook andere merken die hetzelfde kunnen bieden als wat je hier opnoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Ach gut :')

Maar zo'n Grand Cherokee is ook minder ruim dan je denkt. Heb er een keer eentje gehuurd in de states maar weer omgeruild omdat we onze 4 koffers er niet in kregen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
fsfikke schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:32:
Ach gut :')

Maar zo'n Grand Cherokee is ook minder ruim dan je denkt. Heb er een keer eentje gehuurd in de states maar weer omgeruild omdat we onze 4 koffers er niet in kregen :P
Ja klopt, van buiten lijkt het of er meer in past. Toch 4 tassen, 1 tent, 4 slaapzakken, 4 kussens, 4 luchtbedden, grote koelbox, scottlebraai, 4 opklapstoelen en nog wat losse spullen erin weten te proppen. Het was wel tetris spelen om het erin te krijgen :P

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
De nieuwe 3-serie?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Dat gaat volgens mij best een succesje worden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Ik denk het ook. Diezelfde foto's heb ik ook op mijn site, maar ze zijn nog niet echt duidelijk. Op zich waren de spyshots van de laatste weken al zo duidelijk dat er geen grote verrassingen meer zijn. De nieuwe 3 is een soort van combinatie van de nieuwe 1 serie F20 en 5 serie F10, zoals je zou verwachten. De nieuwe 3 F30 lijkt me mooiste elementen van die 2 te combineren. En dan als 328i met een N20 4 cilinder TwinPower verwacht ik ook nog eens een superzuinige wagen... Gegarandeerd succes denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Die 335i is nog de enige met een 6pitter dacht ik ... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Een kleinere 5-serie... helaas gaat ook BMW de Audi tour op. Hoop dat ze de 4-serie dan maar wat gruwelijker maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
_eXistenZ_ schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:49:
Die 335i is nog de enige met een 6pitter dacht ik ... ;w
Dan rijden er straks waarschijnlijk alleen nog 335i's rond van dit model, want een 4-cilinder 3-serie wil bijna niemand toch? Hoewel ik nu toch aardig veel 318's en 320's zie rijden van de E90.

[ Voor 10% gewijzigd door Het Fantoom op 14-08-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:18:
[...]

Dan rijden er straks waarschijnlijk alleen nog 335i's rond van dit model, want een 4-cilinder 3-serie wil bijna niemand toch? Hoewel ik nu toch aardig veel 318's en 320's zie rijden van de E90.
Ik val in herhaling maar toch: Ach gut :')

[ Voor 85% gewijzigd door fsfikke op 15-08-2011 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:04

4x2

lộn xộn quá

Guttegut ;(

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Het Fantoom schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:18:
[...]

Dan rijden er straks waarschijnlijk alleen nog 335i's rond van dit model, want een 4-cilinder 3-serie wil bijna niemand toch?
Inderdaad. Ruim 80% van de huidige series hebben zes of meer cilinders.

Oh wacht....

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
tdw schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:02:
[...]

Inderdaad. Ruim 80% van de huidige series hebben zes of meer cilinders.

Oh wacht....
Zo lijkt het wel als ik de fora moet geloven, overal wordt de 4-cilinder als 'vies' gezien en elke 6-cilinder geprezen, maar als ik buiten kom lijken er veel meer 4 dan 6 cilinders van BMW rond te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Ja jongen dat weten we ook wel. Gek hè dat mensen duurdere versies van auto's interessanter vinden dan de basisuitvoeringen. En dat wetende is het ook heel erg gek dat niet iedereen gewoon een M3/M5/enz. koopt. Geweldige observatie iig d:)b

Sorry voor de kinderachtige reacties, maar in 90% van je posts hier loop je alleen maar te zeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 14-08-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Wow wat een zooi hier :D Bedoel je mij nu? Ik vind gewoon de downscaling jammer... nieuwe 3 ziet er overigens erg dik uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Weet je wat het probleem is. BMW is bekend om hun uitstekend presterende (ongeblazen) 6-cylinders. Ik vind het jammer dat ze steeds minder gebruikt worden. Kijk bijvoorbeeld naar de E46 M3 of de het blok uit de E30 325i. Prachtige motoren en hun tijd best een stukje vooruit.

Het is logisch dat BMW de stap maakt naar 4 cylinder turbo's. Gezien het huidige milieu is dat iets waar de markt naar toe beweegt. Maar jammer, absoluut! :(

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Als ze bij 4-cilinders tegenwoordig al zoveel pk's uit een blok weten te persen waarom kan BMW het dan niet met 6-cilinders? En dan ook heel zuinig? Er zou toch een soort voordeel moeten zijn van een 6-cil t.o.v. een 4-cil :( en dan heb ik het niet eens over prestaties. Een 6-cil 100 pk ofzo, wel dat geluid en lekker cruisen, maar toch een goed verbruik. Of kraam ik nu onzin uit :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Meer cilinders betekent vaak dat je extra brandstof moet inspuiten. Die 2 extra cilinders moeten ook wat te drinken hebben :P

En zeg nou zelf, zou jij een zescilinder met 100 pk kopen? Ik zou eerder zoiets hebben van wtf? wat een boutprestaties 8)7

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
YoshiBignose schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 00:23:
Als ze bij 4-cilinders tegenwoordig al zoveel pk's uit een blok weten te persen waarom kan BMW het dan niet met 6-cilinders? En dan ook heel zuinig? Er zou toch een soort voordeel moeten zijn van een 6-cil t.o.v. een 4-cil :( en dan heb ik het niet eens over prestaties. Een 6-cil 100 pk ofzo, wel dat geluid en lekker cruisen, maar toch een goed verbruik. Of kraam ik nu onzin uit :')
Dan haal je veel te weinig rendement uit het blok dat bovendien zwaarder, groter en duurder is dan een vergelijkbare 4-cilinder. Zou je fors meer willen betalen en het hogere verbruik voor lief nemen alleen voor het mooiere geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
BMW moet wel, alle leaserijders (een grote afnemer van nieuwe auto's) wil gewoon lage bijtelling en dat betekend weinig uitstoot en een laag verbruik. De downsizing is dus onvermijdelijk. Enige troost is wel dat de 4 cil. ook steeds beter worden, de 320ED heeft bijvoorbeeld al een erg mooi koppelverloop. Alleen het geluid is natuurlijk niet te reproduceren, en ja dat blijft jammer.

Maar look on the bright side, eer dat de meesten hier een F30 rijden kunnen ze eerst nog genieten van een mooie 6 cil. in de E90 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dit topic de laatste 2 pagina's: Guttegut!

Sjezus, sommige mensen komen hier echt alleen maar om te trollen ofniet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
tdw schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 00:28:
Meer cilinders betekent vaak dat je extra brandstof moet inspuiten. Die 2 extra cilinders moeten ook wat te drinken hebben :P

En zeg nou zelf, zou jij een zescilinder met 100 pk kopen? Ik zou eerder zoiets hebben van wtf? wat een boutprestaties 8)7
Nou ja, misschien iets meer.... Voor in de 114i ofzo :9

Ach aan de andere kant is dit ook weer niet erg. Nu worden 6-cilinders schaarser en is het des te cooler om in een oude BMW met 6-in-lijn te rijden. Over een paar jaar zal de gemiddelde mens het geluid nauwelijks meer herkennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Voornaamste voordeel van meer cylinders zal altijd de "zachtere" loop zijn. Ik kan met de M54B22 letterlijk 30 km/h in de vijf cruisen zonder dat de motor ook maar iets laat merken van onwil. Geen trillingen, geen gebok. Dat niveau heb ik bij een viercilinder nog niet meegemaakt.

Ook voor de tuning biedt een L6 meer mogelijkheden. Je kunt het vliegwiel verder verkleinen voor een snellere gasreaktie en als je cylinders kleiner zijn kun je typisch wat hogere toerentallen halen door andere nokkenassen te monteren. Volstrekt oninteressant voor de meesten, maar ik moest het even noemen :)

Verder is het geluid natuurlijk anders, maar dat zal toch meer iets voor de liefhebbers zijn. Een L6 maakt al bij 5000 toeren een leuk geluid. Een L4 heeft pas boven de 8000 toeren iets van sportiviteit in het uitlaatgeluid. Wat dat betreft zouden driecilinders nog beter zijn, die hebben wel een leuke brom in de uitlaat ;) Maar de meesten zullen weinig boodschap hebben hieraan, in het algemeen verlangen mensen een auto die gewoon stil is.

Technisch dus drie voordelen, waarvan twee alleen voor sportliefhebbers. Alleen het eerste voordeel is van algemeen belang. Maar de meerkosten (productie, belasting en operationeel) van een L6 boven een L4 zijn zodanig dat men liever met wat extra geluids- en trillings isolatie probeert om de kwaliteitservaring in de L4 omhoog te tillen.

Ik snap dat met hiervoor kiest, maar ik blijf het jammer vinden. Voor automensen is de motor het centrale onderdeel van hun auto. Dan is het leuk om op die plek een auto te hebben die onderscheidend anders in elkaar zit als de modale auto. Zolang een Opel Agila 4 cilinders heeft is het niet zo cool als je BMW er ook 4 heeft ;)
In de toekomst kan dit veranderen, straks heeft die Agila namelijk nog maar 2 of 3 cylinders en dan is een L4 weer lekker dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Mwah, een viercilinder met twin turbo kan echt wel lekker cruisen op 30km/h. Het gaat er maar om dat de auto in een laag toerental veel koppel heeft. Ik kan je zeggen dat mijn getunede 320d zich perfect laat cruisen met 30km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:44:
Voornaamste voordeel van meer cylinders zal altijd de "zachtere" loop zijn. Ik kan met de M54B22 letterlijk 30 km/h in de vijf cruisen zonder dat de motor ook maar iets laat merken van onwil. Geen trillingen, geen gebok. Dat niveau heb ik bij een viercilinder nog niet meegemaakt.
Is dat echt een voordeel? In welke omstandigheid zou iemand willen cruisen met die snelheid? En als je dat al zou willen, waarom dan niet even terugschakelen?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:29

PauseBreak

derp!

Met zo'n snelheid 'cruisen' (ik zou het zo niet willen noemen, maar à la) kan ook wel met een 4 cilinder, zo lang die maar fatsoenlijk is afgesteld. Ik heb dat regelmatig gedaan met de vorige Laguna van m'n pa (zo een) en dat gaf geen centje pijn. Je moet alleen niet willen accelereren met die snelheid vanuit die versnelling want dat is niet echt geweldig voor de interne componenten van de motor.

Wat mij betreft is hét voordeel van een 6 cilinder (V of in lijn) het geluid. Al het andere kun je op een dusdanige manier benaderen met een kleiner blok dat het imo niet de moeite waard is om een grotere motor er in te hangen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dus eigenlijk is het enige voordeel het geluid? ;( nou hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
http://www.autoweek.nl/rijimpressie/998/bmw-5-serie-touring

Rijimpressie van de nieuwe 5 touring van mijn oom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

YoshiBignose schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:48:
Dus eigenlijk is het enige voordeel het geluid? ;( nou hoor...
Maar dat is wel het complete eieren eten. Het geluid is onderdeel van de emotie en de beleving van de auto. En daar zou ik de keuze van een 6-cylinder wel op baseren.

Als je de emotie niet hebt bij een 6-cylinder, maakt het natuurlijk geen hol uit. Maar als je dat wel hebt, is het een wereld van verschil.

Ik zou zelf ook dolgraag een 6-cylinder willen. Die blokken zijn zo heerlijk gebalanceerd (al is het maar omdat een l6 sowieso uit zichzelf in balans zijn) dat je er echt heel comfortabel en ontspannen in kan toeren.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

De auto is van je oom, of het artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Niet alleen het geluid is beter bij een zescilinder, de motor loopt ook veel soepeler, dwz met minder trillingen. Je voelt het in het rijden, ook zonder het geluid. Dit is denk ik wat t_captain bedoelde met 'zachte loop', het valt alleen niet echt uit te leggen / kwantificeren (zie 30km/h in 5 verhaal wat weer ontkend wordt).

De enige manier om dit gevoel te ervaren is: probeer het eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51
t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:44:

Ook voor de tuning biedt een L6 meer mogelijkheden. Je kunt het vliegwiel verder verkleinen voor een snellere gasreaktie en als je cylinders kleiner zijn kun je typisch wat hogere toerentallen halen door andere nokkenassen te monteren. Volstrekt oninteressant voor de meesten, maar ik moest het even noemen :)

Verder is het geluid natuurlijk anders, maar dat zal toch meer iets voor de liefhebbers zijn. Een L6 maakt al bij 5000 toeren een leuk geluid. Een L4 heeft pas boven de 8000 toeren iets van sportiviteit in het uitlaatgeluid. Wat dat betreft zouden driecilinders nog beter zijn, die hebben wel een leuke brom in de uitlaat ;) Maar de meesten zullen weinig boodschap hebben hieraan, in het algemeen verlangen mensen een auto die gewoon stil is.
Wat een vage redenering :S

Punt 1: Feit is gewoon dat een 6-in-lijn beter gebalanceerd is dan een i4. Ik gok dat je dit probeert te bewijzen door je voorbeeld, maar daar zijn andere aspekten als de grootte van je vliegwiel en koppelverloop net zo belangrijk.

Punt 2: Beide "tuningmethoden" hebben precies hetzelfde effect op een 4cilinder. Een 4-cilinder zal altijd beter aan het gas hangen en een hogere snelheid kunnen bereiken vanwege hun lagere inertia.

Punt 3: Ben ik het helemaal niet mee eens, een 6 cilinder heeft een ander geluid dan een 5, 4 of 3 cilinder. Om nou te zeggen dat dit toerentalafhankelijk is vind ik een rare gedachtenkronkel. Het lukt een autofabrikant ook prima om een 4 cilinder aantrekkelijk te laten klinken.

Punt met het downsizen van motoren tegenwoordig is gewoon dat een motor met meer cilinders technisch minder efficient is vanwege de grotere wrijvingsverliezen; dat is nu eenmaal tegenwoordig belangrijker dan een mooiere loopcultuur en het typische BMW-geluid.
Het is jammer dat ze verdwijnen, dat ben ik zeker met je eens, maar je argumentatie slaat kant nog wal.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Rostvertol-Mil schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:13:
[...]

Wat een vage redenering :S

Punt 1: Feit is gewoon dat een 6-in-lijn beter gebalanceerd is dan een i4. Ik gok dat je dit probeert te bewijzen door je voorbeeld, maar daar zijn andere aspekten als de grootte van je vliegwiel en koppelverloop net zo belangrijk.
* beter gebalanceerd (L6 met 120 graden krukas is zelfs perfekt gebalanceerd) --> minder trillingen, vooral de verticale bewegingen van de motor.
* meer cilinders (compressie en expansie slagen beter verdeeld over de tijd) --> minder trillingen, in dit geval de torsietrillingen in de aandrijflijn.
* meer cilinders betekent dat je met een kleiner vliegwiel uit kunt. Maar als je een gelijk vliegwiel monteert op een zescylinder als op een viercylinder met dezelfde inhoud, loopt je motor rustiger rond bij zeer lage toerentallen.
Punt 2: Beide "tuningmethoden" hebben precies hetzelfde effect op een 4cilinder. Een 4-cilinder zal altijd beter aan het gas hangen en een hogere snelheid kunnen bereiken vanwege hun lagere inertia.
Her ben ik het niet met je eens. Ik vergelijk motoren met gelijke inhoud, bv 2000cc = 4x500cc of 6x333cc.Hoe minder cylinders, hoe zwaarder het vliegwiel moet wezen (tenminste bij gelijk stationair toerental). Je hebt immers een grotere compressiearbeid om een 500cc cylinder door z'n compressie heen te helpen dan een 333cc cilinder, de pieken en dalen in het koppelverloop binnen 1 omwenteling zijn hoger en dieper als je minder cylinders hebt.

Daarnaast, je slaat niet alle compressiearbeid op in het vliegwiel maar slechts een deel. Voor het andere deel wordt een cylinder door z'n compresieslag heen geholpen door een of meer andere cylinders die op hetzelfde moment in hun expansieslag zitten. Een eencylinder heeft effect bijvoorbeeld dit niet en moet volledig op het vliegwiel kunnen doorlopen. Vanaf een L4 is er altijd 1 cylinder in z'n exansieslag terwijl 1 andere in z'n compressieslag zit. Echter, omdat het resultende koppel afhankelijk is van hoe ver je in je compressie- of expansiesleg zit, moet er nog altijd een deel worden opgeslagen in het vliegwiel. Ook hier geldt, hoe meer cylinders hoe minder opslag nodig is.
Punt 3: Ben ik het helemaal niet mee eens, een 6 cilinder heeft een ander geluid dan een 5, 4 of 3 cilinder. Om nou te zeggen dat dit toerentalafhankelijk is vind ik een rare gedachtenkronkel. Het lukt een autofabrikant ook prima om een 4 cilinder aantrekkelijk te laten klinken.
Ik ken weinig viercylinders die een racy geluid produceren. Uitgezonderd bij de motorfietsen. Een Yamaha R6 klinkt zowaar echt lekker (boven de 10.000 rpm). Maarja, smaken verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Kecin schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:06:
[...]

De auto is van je oom, of het artikel?
Het artikel uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

mr_petit

opperprutser

t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:08:

Ik ken weinig viercylinders die een racy geluid produceren. Uitgezonderd bij de motorfietsen. Een Yamaha R6 klinkt zowaar echt lekker (boven de 10.000 rpm). Maarja, smaken verschillen :)

Voornamelijk 4 cylinders, en een aantal die toch wel zeer :9 (racy) klinken. Een uitlaatje doet veel. Maar wel een beetje rauwig.
Maar goed, de 6 in lijn is vaak wel de overtreffende trap; het is de motor die qua balans (en dus qua geluid) het dichtst bij de v12 staat.
En ze presteren beter hoog in de toeren als de gezamenlijke cilinderinhoud groter wordt; zo zijn er bijv. maar enkele 3L 4 cilinders gemaakt. Porsche had ze vroeger, maar die is daar ook al jaren geleden van afgestapt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dj_raoul schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:11:
Niet alleen het geluid is beter bij een zescilinder, de motor loopt ook veel soepeler, dwz met minder trillingen. Je voelt het in het rijden, ook zonder het geluid. Dit is denk ik wat t_captain bedoelde met 'zachte loop', het valt alleen niet echt uit te leggen / kwantificeren (zie 30km/h in 5 verhaal wat weer ontkend wordt).

De enige manier om dit gevoel te ervaren is: probeer het eens :)
Oke de motor loopt soepeler met minder trillingen. Maar kan dat tegenwoordig met 4-cilinders ook niet bereikt worden? De motors worden in ieder geval al steeds stiller,..

Ik begrijp wel dat het geluid van een 6 bij de beleving hoort, ik vind het ook een heerlijk geluidje, maar in hoeverre is dat niet na te bootsen in een 4-cil, of zelfs 3-cil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De verticale trillingen van een L4 laten zich goed uitbalanceren door twee tegendraaiende balansassen te monteren, die op 2x het krukastoerental lopen.

De torsietrillingen zullen altijd groter zijn dan bij een zescylinder, gewoon omdat je vier grotere klappen hebt op elke twee omwentelingen i.p.v. zes kleinere. (ik vergelijk nog altijd een 4 en een 6 cylinder van dezelfde totale inhoud).

Bij diesels zijn de afgelopen 15 jaar grote stappen gemaakt door niet 1x in te spuiten per verbranding maar een aantal keer een kleine hoeveelheid kort achter elkaar. Misschien dat de nieuwste direct ingespoten benzines deze techniek ook gebruiken, ik weet het eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Nu online

Tortelli

mr_petit schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:11:
[...]

[video]

Voornamelijk 4 cylinders, en een aantal die toch wel zeer :9 (racy) klinken. Een uitlaatje doet veel. Maar wel een beetje rauwig.
Maar goed, de 6 in lijn is vaak wel de overtreffende trap; het is de motor die qua balans (en dus qua geluid) het dichtst bij de v12 staat.
En ze presteren beter hoog in de toeren als de gezamenlijke cilinderinhoud groter wordt; zo zijn er bijv. maar enkele 3L 4 cilinders gemaakt. Porsche had ze vroeger, maar die is daar ook al jaren geleden van afgestapt.
S2000 met een andere uitlaat (en eventueel luchtfilter mod) klinkt ook niet gek:
YouTube: Honda S2000 Exhaust Test - YouTube
8), zullen je buren niet blij mee zijn alleen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 15-08-2011 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

mr_petit

opperprutser

Ja, maar toch.....
YouTube: BMW E46 M3 Supersprint Race Exhaust - YouTube

6 in lijn ftw!
(alhoewel een m5 (v10) met eisenmann nog beter is (maar dan zijn er wel weer diverse labo's/ferrari v12's die nog weer gaver klinken... maar da's een ander verhaal en ander budget)

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 15-08-2011 22:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Meer bougies is meer lol ;)

Hier een filmpje van een Mazda Rx-8 met twee motorblokken aan elkaar. 4 rotors * 3 roterende verbrandingskamers per rotor * 1 vonk per verbrandingskamer per omwenteling = 2x zoveel ontstekingsmomenten als een V12 viertakt.

YouTube: Mazda 4 Rotor Engine Revs - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:41:
Meer bougies is meer lol ;)

Hier een filmpje van een Mazda Rx-8 met twee motorblokken aan elkaar. 4 rotors * 3 roterende verbrandingskamers per rotor * 1 vonk per verbrandingskamer per omwenteling = 2x zoveel ontstekingsmomenten als een V12 viertakt.

YouTube: Mazda 4 Rotor Engine Revs - YouTube
Persoonlijk vind ik het helemaal nergens naar klinken...3 rotor is imho al teveel voor die dingen om lekker te klinken en goed te lopen. Laat staan 4 :X

Die mij maar een mooie opgefokte 5 cylinder of een ongeblazen 6 cylinder. Klinkt toch het fijnste en ze lopen beide als de brandweer!

Pagina: 1 ... 48 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.