Het grote BMW-topic #11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 74 Laatste
Acties:
  • 336.696 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:17:
[...]

De gasklep is op z'n retour. Gewoon omdat een motor zonder gasklep een beter rendement heeft bij deellast. Vooral bij snellere auto's (die in dagelijks gebruik maar een klein deel van hun vermogen gebruiken) is dit verschil de moeite waard.

Bij VW zijn alle FSI en TSI blokken zonder gasklep. Bij BMW zijn sinds enkele jaren ook de direct ingespoten motoren binnengekomen (denk o.m. aan de 20i 2.0 viercilinder met 170pk). De nieuwe generatie 3/4/6 cilinders zet volledig in op de combinatie can directe insuiting met turbo.
2001 kwam BMW met hun eerste gaskleploze motor, wel zonder turbo natuurlijk.
De eerste lag in de 316 compact.
Dus zo heel nieuw is ook niet meer.
Wel een mooie techniek, zeker voor toentertijd.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn schaapje in wolfskleren is niet meer in mijn bezit... ;( Ik heb vandaag definitief afscheid genomen van de wagen en hem verkocht aan een andere BMW liefhebber. Misschien voor te weinig, maar aan de andere kant, stilstaand kostte hij me ook geld en dat zou ik weer van de winst af moeten halen als hij langer zou staan.

Maar nu kan ik me helemaal storten op de Cabrio, die nog wel wat puntjes heeft om aan te pakken. Ik heb hem vandaag op een brug kunnen zetten voor inspectie, en onder het blok hangt her en der wat olie. Wat ik heb kunnen zien, lekt de versnellingsbak iets rond de vul-schroef (niet echt spannend dus) en lijkt de retourleiding van de stuurbekrachtiging iets te lekken. Ook niet echt spannend dus. Bij de wasbox waar ik tegenwoordig kom, hebben ze een motorreinigingsprogramma, en kan ik de motorruimte en transmissie een keer schoonspuiten. Als dat gedaan is, kan ik echt goed in de gaten gaan houden hoeveel hij werkelijk lekt.
Verder wat schraapschade aan de onderzijde van drempels, wat natuurlijk deels veroorzaakt is door de slappe dempers. Ook dat is wederom niet echt spannend te noemen.
Later vandaag nog even de remmen voor en achter kunnen inspecteren, en voor zijn gloednieuw (nog 0,0 slijtage, geen roest tussen de ventilatiekanalen, dus die zijn nog geen half jaar oud), achter moeten ze volgend jaar vervangen worden.
Verder blijken de draagarmen en fusee's voor recentelijk vervangen te zijn voor Meyle's _/-\o_ Die hebben voorlopig dus geen aandacht meer nodig :)

Zodra hij voor een beurt naar de dealer gaat, laat ik een inspectie II uitvoeren (nieuwe transmissieolie, remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof, etc), zodat dat allemaal weer lekker vers is. En komen volgend jaar de eerste technische punten op de agenda (nieuwe remmen achter, nieuwe schokdempers rondom).

Technisch lijkt hij goed onderhouden te zijn. Ook zit de bodem goed in de tectiel/wax. En dat in tegenstelling tot het interieur... Maar dat is inmiddels allemaal alweer gefixed op het hemeltje en rechter deurpaneel na.

@6 vs 4 discussie
Ik heb nu ervaring met beide motorlijnen en ja! De 6 in-lijn is echt van een andere klasse als het op soepelheid, comfort en vermogen aankomt. Ongeacht de snelheid loopt het rustig, stil en heb je relatief veel vermogen direct beschikbaar.

Maar... De 4-potter uit de Compact (M43B16 blok) was ook echt niet slecht. Sterker nog, ik blijf bij de stelling dat het nog steeds één van de betere 4-potters was waarin ik heb gereden. En ook de meer recente 4-potters van BMW zijn echt beter dan wat VW of PSA levert. Rustig rijden (tot 80) ging uitstekend zonder vervelend motorgeluid of sterk motorgeluid. Ook 170 rijden ging comfortabel.
Ik heb ook in een Peugeot 407SW gereden met 2 liter blok, en die maakte bij 120 echt veel meer lawaai. Sterker nog, dat ding klonk alsof je hem tot het uiterste aan het persen was! :o
Ook trillingen vielen heel erg mee, zelfs zonder balanceerassen. De latere M43-blokken, met name de M43TUB19 die ook in de 316i zat, hadden wel balanceerassen en liepen nog beter. Alleen was de prijs dat je maar relatief weinig vermogen had voor een 1.9 (103 pk in de normale E36's en E46 316i en 118 pk in de Z3 1.9 en E46 318i).

Overigens denk ik niet dat BMW zich laat leiden door het belasting- en lease-stelsel in Nederland. Nederland is maar een kleine markt. Waar ze zich wel door laten leiden zijn de Europese milieu-regels. BMW doet dat al een paar jaar en is niet voor niets één van de meeste groene merken (de meeste auto's met een groen A of B-label). Helaas passen daar de 6-inlijn motoren daar niet goed meer bij. Die werken pas echt goed bij een grote cilinderinhoud en dat werkt het groene label weer behoorlijk tegen.

Jammer, maar helaas veranderen tijden. Des te meer reden om de briljante blokken als de M52 en M54 zo lang mogelijk op de weg te houden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:59

mr_petit

opperprutser

Touchdomex schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:49:
[...]
Persoonlijk vind ik het helemaal nergens naar klinken...
Klinkt als een motortje uit een modelbouwvliegtuigje :P
Dus als een 6cc motortje _O-
Oxellaar schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:59:
[...]
Wel een mooie techniek, zeker voor toentertijd.
Toch schijnt dat valvetronic niet zo lekker te lopen in de hoge toerentallen. Wellicht een kwestie van nog meer perfectioneren.
deepbass909 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:17:
En ook de meer recente 4-potters van BMW zijn echt beter dan wat VW of PSA levert.
Je weet dat bmw al geruime tijd psa blokken (een co-ontwikkeling door psa-bmw; blok/turbotechnologie van psa, vanos van bmw; psa fabriceert de complete motor) in de mini stopt en dat over die motor (met name dus de thp) zo ongeveer elke autojournalist danwel vakfreak helemaal lyrisch is betreffende de prestaties en het karakter?
Het is niet voor niets dat juist deze motor benoemd is als 1 van de 10 beste motoren in de lijst van Ward voor 2011. En dat is een 4 potter van bmw nog niet gelukt afaik, of je moet decennia teruggaan.
Ieder z'n meug natuurlijk.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2011 00:43 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Van niet lekker lopen bij hoge toeren heb ik geen last (N46B20)
Loopt prima bij 5000+

Wat je nu zegt, dat PSA heel de motor fabriceert zou goed kunnen.
Maar wel met gedeelde kennis, dus BMW en PSA samen.
Niet alleen maar de vanos van de één met een blok van de ander.
Als dat zo was had het niet zo goed geweest ;)
Die twee hebben dik samen gewerkt bij de ontwikkeling

En wat betreft 4 of 6 cilinders......
Er is maar één forum waar er vreemde, soms zielige discussies zijn over 4 of 6
En dat is HIER en niet op de rest van de forums waar ik wel eens rondhang.

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 16-08-2011 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nl.mark schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:25:
[...]

Good for you!

Zoals ik al zei; laten we verder gaan tot de orde van de dag, want deze discussie gaat nergens meer over!

Voor degene die het interessant vindt; ik werk bij BMW Nederland als senior marketing analyst (zakelijke markt). Zodoende ben ik dus veel bezig met o.a. customer satisfaction en weet ik, uit marktonderzoeken onder Nederlandse BMW-rijders, wat er 'leeft' onder deze doelgroep. Het gaat hier overigens voornamelijk over 1, 3 en 5-serie rijders. De 'mainstream' doelgroep van de zakelijke markt.

n.b. technisch weet ik vrij weinig van deze mooie auto's :)
En sinds wanneer interesseert het BMW ook maar iets wat de klanten vinden??? ik heb bij mijn dealer in Breda nooit de indruk gekregen dat ze ook maar enigzins bezig zijn met wat er bij de klanten speelt. Sterker nog ik vind hun houding en gedrag getuigen van een enorme dosis arrogantie jegens de eigen klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:12:
[...]

En sinds wanneer interesseert het BMW ook maar iets wat de klanten vinden??? ik heb bij mijn dealer in Breda nooit de indruk gekregen dat ze ook maar enigzins bezig zijn met wat er bij de klanten speelt. Sterker nog ik vind hun houding en gedrag getuigen van een enorme dosis arrogantie jegens de eigen klanten.
De vraag is of dit alleen voor de dealer geldt of voor heel BMW. Ik ken het bedrijf verder niet van binnen maar toch weet ik 99% zeker dat ze heel veel informatie hebben over wat klanten graag willen en wat niet. Dat er een arrogante dealer tussen zit is iets anders.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrFl0ppY schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:38:
[...]

De vraag is of dit alleen voor de dealer geldt of voor heel BMW. Ik ken het bedrijf verder niet van binnen maar toch weet ik 99% zeker dat ze heel veel informatie hebben over wat klanten graag willen en wat niet. Dat er een arrogante dealer tussen zit is iets anders.
Zolang het commercieel interessant is wel ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 00:16:
[...]

Klinkt als een motortje uit een modelbouwvliegtuigje :P
Dus als een 6cc motortje _O-

[...]

Toch schijnt dat valvetronic niet zo lekker te lopen in de hoge toerentallen. Wellicht een kwestie van nog meer perfectioneren.

[...]

Je weet dat bmw al geruime tijd psa blokken (een co-ontwikkeling door psa-bmw; blok/turbotechnologie van psa, vanos van bmw; psa fabriceert de complete motor) in de mini stopt en dat over die motor (met name dus de thp) zo ongeveer elke autojournalist danwel vakfreak helemaal lyrisch is betreffende de prestaties en het karakter?
Het is niet voor niets dat juist deze motor benoemd is als 1 van de 10 beste motoren in de lijst van Ward voor 2011. En dat is een 4 potter van bmw nog niet gelukt afaik, of je moet decennia teruggaan.
Klopt, begon overigens al met de diesels. Maar dat wil nog niet zeggen dat een motor in de BMW hetzelfde is als de motor in een PSA. Ze worden nog steeds separaat geproduceerd (BMW maakt nog altijd z'n eigen motoren) en naast ontwerp hebben de productieprocessen en gebruikte/geaccepteerde toleranties ook hun invloed op hoe de motor loopt.

Dat de M43 geen prijzen heeft gewonnen, boeit mij eigenlijk behoorlijk weinig. Journalisten willen elk jaar een dergelijk lijsje op kunnen stellen, maar niet 2 of meer keer achter elkaar dezelfde motor/auto/etc kiezen als beste (kijk maar naar de Beste auto van jaar xxxx). Wat mij wel opvalt, is dat de M43B16 begin jaren 90 al 100pk had, maar afgelopen AutoRAI ik bij diverse fabrikanten bij hun 1.6 ook zag staan dat hij 100pk had. Ja, ze zijn zuiniger geworden en wellicht iets soepeler (al is mijn ervaring met een recente VAG 1.6 niet bepaald positief te noemen), maar ik vind het prestatie verschil (of eigenlijk het schijnbaar uitblijven daarvan) over inmiddels 21 jaar bizar weinig.
En kijk eens naar het blok dat ooit aan de basis heeft gestaan van de M43, de M10. Niet alleen binnen de BMW scène heeft die motor een geweldige reputatie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:39:
[...]

Zolang het commercieel interessant is wel ja...
Is niet helemaal waar.
Heb pas nog bij twee dealers de onderhoud historie van mijn pas gekochte E46 opgevraagd.
Deden allebei totaal niet moeilijk en stuurde mij alle oude rekeningen door, van 2004 tot heden.
Ze verdienen hier helemaal niets mee, dus puur commercieel zijn ze ook weer niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 16-08-2011 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:53:
Maar dat wil nog niet zeggen dat een motor in de BMW hetzelfde is als de motor in een PSA. Ze worden nog steeds separaat geproduceerd (BMW maakt nog altijd z'n eigen motoren) en naast ontwerp hebben de productieprocessen en gebruikte/geaccepteerde toleranties ook hun invloed op hoe de motor loopt.
Als je het over de mini cooper motor hebt die ik aanhaalde: alle onderdelen voor die motor worden door PSA gemaakt/geleverd, dus incl de cylinderkop met de vanos (het mag alleen niet zo heten...). Mini zelf doet (in engeland) alleen de assemblage voor die motor (voor de exemplaren die in een mini verdwijnen). De motoren uit de mini en de betreffende tegenhangers in de psa modellen zijn dus qua hardware exact hetzelfde. Het is niet zo dat ze in Engeland de boutjes vaster draaien dan in Frankrijk ofzo.
Journalisten willen elk jaar een dergelijk lijsje op kunnen stellen, maar niet 2 of meer keer achter elkaar dezelfde motor/auto/etc kiezen als beste (kijk maar naar de Beste auto van jaar xxxx).
Zo werkt dat bij Ward niet hoor. Zie de volgende (bmw) motoren:
N54B30 twin turbo: 3 jaar in de lijst
S54: 3 jaar in de lijst
M54: 3 jaar in de lijst
S52: 3 jaar in de lijst
M62: 6(!)jaar in de lijst (al dan niet met vanos)

En Ward's best engine list is eigenlijk de enige vooraanstaande nominatielijst wat betreft automotoren (al dan niet erg Duits en USA (da's niet zo gek ;)) georienteerd).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2011 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

maar afgelopen AutoRAI ik bij diverse fabrikanten bij hun 1.6 ook zag staan dat hij 100pk had.
Dan vergeet je wel een aantal blokken die meer hebben of hadden. De 3ZZ-FE had halverwege de jaren '90 ook 110PK, de 1ZR-FAE heeft 132PK, de MR16DDT heeft 190 PK, etc. Dan noem ik zomaar 3 blokken van in dit topic over het algemeen gehate Japanse merken.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
In frankrijk draaien ze boutjes niet goed vast, in Engeland vergeten ze ze, of roesten ze binnen no-time weg!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

t_captain schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:08:
[...]
Ik ken weinig viercylinders die een racy geluid produceren. Uitgezonderd bij de motorfietsen. Een Yamaha R6 klinkt zowaar echt lekker (boven de 10.000 rpm). Maarja, smaken verschillen :)
Om te beginnen is het handig om de term 'racy klinken' te definieren. Er wordt namelijk bijzonder veel geraced met viercilinders (o.a. Formule 3, WTCC).

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:40

PauseBreak

derp!

Wat de motoren in de Mini betreft: Vrijwel allemaal betreffen dat ofwel motoren van PSA (de VTi modellen, dus de ongeblazen motoren) ofwel motoren die BMW in samenwerking met PSA heeft ontwikkeld en door PSA laat bouwen.
Dat "in samenwerking met" moet je overigens als volgt zien:
BMW schuift een aantal patenten door, plus flink wat cash en laat de andere partij de R&D doen. Iets dat BMW overigens wel vaker doet, en als het werkt, waarom zou je dat dan niet doen he :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zie dat "in samenwerking met" als zijnde dat PSA variabele kleptiming en variabele klepopening zocht (bij een 3e partij) voor hun modelgamma en gekozen heeft voor BMW. Waarschijnlijk omdat dat de beste deal was (bmw heeft dus zelf ook dergelijke motoren voor hun voorwielaandrijver nodig zoals je al aangaf). Voor elke motor die in een mini wordt gestopt poept PSA er immers natuurlijk 10 of meer uit. Die verkopen namelijk veel meer auto's. Een win-win situatie dus.
En er is dus met saab ook al een principedeal gesloten voor deze motoren tegen de tijd dat saab met een kleine middenklasser komt (niet dat dat ooit nog goed gaat komen 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

PSA had al zo'n soortgelijk systeem. Je moet BMW niet als innovatief automerk zien in de zin dat ze veel R&D zelf doen. Het merendeel besteden ze uit (of misschien beter gezegd: kopen ze in), door voornoemde constructies.
Dat BMW dat zo doet is ook niet zo heel gek, want BMW is natuurlijk nog altijd een vrij kleine fabrikant, met een beperkt R&D vermogen. Dit zal voor BMW de goedkoopste oplossing zijn op dit moment.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

AtleX schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:24:
[...]

Dan vergeet je wel een aantal blokken die meer hebben of hadden. De 3ZZ-FE had halverwege de jaren '90 ook 110PK, de 1ZR-FAE heeft 132PK, de MR16DDT heeft 190 PK, etc. Dan noem ik zomaar 3 blokken van in dit topic over het algemeen gehate Japanse merken.
Maar die jappen doen ook wel meer rare dingen :p Honda's V-Tec is technisch gezien ook een erg mooi stukje techniek. Ik weet niet hoe in Japan de belasting op auto's precies in elkaar zit (ik weet dat ze bijvoorbeeld rekenen met de afmeting), maar als daar cilinderinhoud ook een rekenregel is, is er natuurlijk ook de druk om zoveel mogelijk vermogen uit weinig cc's te persen. Als, met nadruk op als, dat zo is, heb je gelijk ook de verklaring waarom Japanse auto's over het algemeen kleine motoren hebben, maar die wel veel vermogen produceren.
PauseBreak schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:50:
Wat de motoren in de Mini betreft: Vrijwel allemaal betreffen dat ofwel motoren van PSA (de VTi modellen, dus de ongeblazen motoren) ofwel motoren die BMW in samenwerking met PSA heeft ontwikkeld en door PSA laat bouwen.
Dat "in samenwerking met" moet je overigens als volgt zien:
BMW schuift een aantal patenten door, plus flink wat cash en laat de andere partij de R&D doen. Iets dat BMW overigens wel vaker doet, en als het werkt, waarom zou je dat dan niet doen he :P
Maar een Mini is ook geen echte BMW :p
* deepbass909 rent hard weg

Maar zonder gekheid, dit wist ik niet. Ik dacht dat BMW alle motoren in eigen huis produceerde. De laatste jaren heb ik ook niet echt meer buiten BMW gekeken.
mr_petit schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:22:
[...]

Als je het over de mini cooper motor hebt die ik aanhaalde: alle onderdelen voor die motor worden door PSA gemaakt/geleverd, dus incl de cylinderkop met de vanos (het mag alleen niet zo heten...). Mini zelf doet (in engeland) alleen de assemblage voor die motor (voor de exemplaren die in een mini verdwijnen). De motoren uit de mini en de betreffende tegenhangers in de psa modellen zijn dus qua hardware exact hetzelfde. Het is niet zo dat ze in Engeland de boutjes vaster draaien dan in Frankrijk ofzo.

[...]

Zo werkt dat bij Ward niet hoor. Zie de volgende (bmw) motoren:
N54B30 twin turbo: 3 jaar in de lijst
S54: 3 jaar in de lijst
M54: 3 jaar in de lijst
S52: 3 jaar in de lijst
M62: 6(!)jaar in de lijst (al dan niet met vanos)

En Ward's best engine list is eigenlijk de enige vooraanstaande nominatielijst wat betreft automotoren (al dan niet erg Duits en USA (da's niet zo gek ;)) georienteerd).
Ik zit het lijstje door te kijken en toegegeven BMW komt er vaak in voor, wat natuurlijk altijd goed is :p
Maar het valt me ook op dat er maar heel weinig motoren in staan met een inhoud van minder dan 2 liter, en die erin staan hebben of turbo's/compressors, zijn hybride motoren of hebben een revolutionaire kleptechniek (en 1 diesel en een Wankel). Wat dat betreft doet de lijst z'n herkomst wel eer aan...
Een 1.4TSI van VAG, toch technisch ook een heel erg bijzondere en goede motor, komt er al niet in voor. En dat ze een Chrysler 4,7L V8 met enkele bovenliggende nokkenas nog in 1999 durven te nomineren, geeft toch m'n twijfels. Leuk dat die 285PK produceerde, maar de 3,2l S52 (die bovendien alleen voor Amerika is ontwikkeld en van staal was, ipv aluminium S50) haalde 240pk officieel (in werkelijkheid vrijwel altijd meer). De Europese 3,2l S50 haalde zelfs 316pk.

Dus nee, ik vind het lijstje niet echt geweldig en ben niet onder de indruk... (een te zware bias naar de US-modellen, markt en motoren).

Dus het lijstje is leuk, maar niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:24:
[...]
Maar het valt me ook op dat .....

Het ging me niet om de juistheid van het lijstje, maar meer over jouw uitspraak dat journalisten elk jaar een lijstje willen samenstellen en daar niet 2x of meer hetzelfde product willen hebben staan.
En dat is betreffende de meest bekende lijst qua motoren (de lijst die ik dus al eerder ook had aangehaald) dus absoluut niet het geval gezien de vele voorbeelden die ik heb aangehaald.
Dat daar enkele motoren op missen en andere niet op thuishoren... soit. Dat is een kwestie van mening, en iets waar ik geen verdere uitspraak over doe (en dus ook niet mijn argument betrof).
Overigens staat de s50 waar je het over hebt er ook meerdere jaren in, en betreffende de 1.4 tsi hebben ze gekozen voor de grotere broer: de 2.0 tsi. Ik geef ze geen ongelijk. Moet ie er in staan? Ik weet niet; een gietijzeren blok voor een benzine motor is vrij ouderwetse techniek, en bovendien zwaar. Die materiaalkeuze vind ik eigenlijk alleen in diesels verantwoord als je prestatiegerichte motoren beschouwd. Maar dat ter zijde.
PauseBreak schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:20:
PSA had al zo'n soortgelijk systeem.
Geen variabele klepopening afiak. (al zal de motorsportdevisie ongetwijfeld over ander materiaal beschikken dan dat er bij de dealer staat :P )
Variabele kleptiming... ongetwijfeld (is niet bepaald nieuwe techniek), maar kennelijk zagen ze toch voordelen in het vanos systeem boven andere systemen (incl hun eigen ontwikkelingen), anders hadden ze het niet in de meeste modellen toegepast die ze nu op de markt zetten (de vti en thp zijn in zeer veel modellen leverbaar)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
[...]

Ik zit het lijstje door te kijken en toegegeven BMW komt er vaak in voor, wat natuurlijk altijd goed is :p
Maar het valt me ook op dat er maar heel weinig motoren in staan met een inhoud van minder dan 2 liter, en die erin staan hebben of turbo's/compressors, zijn hybride motoren of hebben een revolutionaire kleptechniek (en 1 diesel en een Wankel). Wat dat betreft doet de lijst z'n herkomst wel eer aan...
Een 1.4TSI van VAG, toch technisch ook een heel erg bijzondere en goede motor, komt er al niet in voor. En dat ze een Chrysler 4,7L V8 met enkele bovenliggende nokkenas nog in 1999 durven te nomineren, geeft toch m'n twijfels. Leuk dat die 285PK produceerde, maar de 3,2l S52 (die bovendien alleen voor Amerika is ontwikkeld en van staal was, ipv aluminium S50) haalde 240pk officieel (in werkelijkheid vrijwel altijd meer). De Europese 3,2l S50 haalde zelfs 316pk.

Dus nee, ik vind het lijstje niet echt geweldig en ben niet onder de indruk... (een te zware bias naar de US-modellen, markt en motoren).

Het is altijd leuk om de Amerikaanse motoren uit te lachen over de pk/l verhouding, doe ik zelf ook wel eens. Maar itt de Europese markt is voor de Amerikanen torque natuurlijk net zo belangrijk als hp.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:27

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 00:16:
[...]

Ironisch genoeg wordt bij de eerste test van de nieuwe 1-serie in de laatste Autovisie juist deze motor een teleurstelling genoemd. Hoewel speciaal voor gebruik in een echte BMW nog aangepast door BMW, schijnt ie minder enthousiast over te komen dan in de mini....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

In de 1 serie zit toch een heel andere motor?
Die ligt in de lengte, dus het kan absoluut niet anders dan dat dat een andere motor en dito andere aandrijving is.
Over welk typenummer/aanduiding van het blok heb je het?
Wij (nou ja, ik) hebben het hier over de Prince motor

Als je het over de N13 hebt: dat is een heel andere motor. Turbo/valvetronic (heeft de thp niet!).
De N13 is qua techniek veel meer verwant met de N20, behalve dat die natuurlijk 2 liter is.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Over een iPhone gebruiken in een nieuwe X3 (High Executive):

Je kan een adapter kopen van BMW zodat de iPhone netjes vastgeklikt kan worden in de middenconsole. Er wordt op de site beweerd dat je dan direct de iPhone oplaadt.
In dit geval:
1. Kan er nu ook direct gebruik worden gemaakt van de iPod functionaliteit? (Muziek met covers ed op je grote scherm?)
2. Gaat spraak nu ook via de kabel, of gaat die nog steeds via bluetooth richting je auto?
3. Krijgt de iPhone beter ontvangst via de ingebouwde antenne? (Wist niet dat dat kon via de dock connector...)

De BMW site laat de verschillende mogelijkheden zien, maar het geheel en de voorwaarden zijn me niet duidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Cubix op 16-08-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:18
Cubix schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:33:
Over een iPhone gebruiken in een nieuwe X3 (High Executive):

Je kan een adapter kopen van BMW zodat de iPhone netjes vastgeklikt kan worden in de middenconsole. Er wordt op de site beweerd dat je dan direct de iPhone oplaadt.
In dit geval:
1. Kan er nu ook direct gebruik worden gemaakt van de iPod functionaliteit? (Muziek met covers ed op je grote scherm?)
2. Gaat spraak nu ook via de kabel, of gaat die nog steeds via bluetooth richting je auto?
3. Krijgt de iPhone beter ontvangst via de ingebouwde antenne? (Wist niet dat dat kon via de dock connector...)

De BMW site laat de verschillende mogelijkheden zien, maar het geheel en de voorwaarden zijn me niet duidelijk.
1. Je kan nu de iPod functionaliteit gebruiken, covers zullen ook op je scherm verschijnen. Eigenlijk wordt je iPod display gewoon gekopieerd op je idrive scherm. zoek maar eens op youtube naar 'BMW ipod out'. (Let op je moet wel optie 6NR hebben in je auto.) Zonder 6NR heb je ook wel iPod functionaliteit maar zover ik weet zonder album cover ondersteuning. YouTube: Thorough Demo of BMW Apps (6NR option) - Web Radio, Facebook, Twitter, iPod, Pandora - YouTube
2. Spraak gaat ook via de kabel, je gebruikt nu eigenlijk geen bluetooth (kan je dus gewoon uitzetten).
3. je iPhone gebruikt nu de externe antenne op het dak dus betere ontvangst

[ Voor 8% gewijzigd door ChiLLeR op 16-08-2011 14:43 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 22:13
Een 1.4TSI van VAG, toch technisch ook een heel erg bijzondere en goede motor, komt er al niet in voor.
Zolang deze het doet, maar qua betrouwbaarheid scoort hij niet erg hoog want er zijn een hoop problemen mee. Sowieso komt dat downsizen de levensduur van een blok niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Bedankt voor je goede uitleg en link! Ik hoopte al dat het zo zou werken, mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:27

Tacoos

i am i

mr_petit schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:32:
In de 1 serie zit toch een heel andere motor?
Die ligt in de lengte, dus het kan absoluut niet anders dan dat dat een andere motor en dito andere aandrijving is.
Over welk typenummer/aanduiding van het blok heb je het?
Wij (nou ja, ik) hebben het hier over de Prince motor

Als je het over de N13 hebt: dat is een heel andere motor. Turbo/valvetronic (heeft de thp niet!).
De N13 is qua techniek veel meer verwant met de N20, behalve dat die natuurlijk 2 liter is.
Yep, dat moet de N13 zijn:
Wikipedia: BMW N13
Bekend uit de Cooper S en natuurlijk aangepast voor gebruik in een achterwielaandrijver.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 02:11
Net op een webshop dankzij een bug gratis stalen velgen kunnen bestellen (alles stond op 0 euro)
Kijken of ze mij die gratis stalen velgen afsturen.

/edit

Als ik werkelijk 4 stalen velgen geleverd krijg bel ik ze op, of ze terug moeten of dat we een mooi prijsje kunnen maken ofzo. Ik exploit het niet dood door ze stiekum te houden, dan ben ik gewoon een dief ;) Bovendien ben ik niet zo cheap.

[ Voor 64% gewijzigd door _eXistenZ_ op 16-08-2011 20:09 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 16-09 14:32

RSP

Stuur ze een mailtje d'r over :) Karma +100!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:06:
Net op een webshop dankzij een bug gratis stalen velgen kunnen bestellen (alles stond op 0 euro)
Kijken of ze mij die gratis stalen velgen afsturen.

/edit

Als ik werkelijk 4 stalen velgen geleverd krijg bel ik ze op, of ze terug moeten of dat we een mooi prijsje kunnen maken ofzo. Ik exploit het niet dood door ze stiekum te houden, dan ben ik gewoon een dief ;) Bovendien ben ik niet zo cheap.
Ik ben ook nog een setje nodig dude :') :P

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tacoos schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:18:
[...]
Bekend uit de Cooper S en natuurlijk aangepast voor gebruik in een achterwielaandrijver.
De n13 zit niet in de cooper s hoor. Ze hebben het psa blok zelf aangepast en alles er om heen (kop etc) is geheel anders. Die motor heeft net zo veel gemeen met de cooper s als de m54 gemeen heeft met de n54.
Derhalve kan je het oordeel van autovisie niet op de prince motor toepassen. Daarvoor moet je het autovisie oordeel van de prince motor nemen. :P
En daarvan zeggen ze dat die "hun mondhoeken doet krullen"
Het is me ook een raadsel waarom ze uit de n13 116i slechts 136 pk halen terwijl de thp zoals psa 'm verscheept (nou ja, het is een heel andere motor en dat is dan ook mijn punt) standaard al 155pk levert (en getuned (o.a. jcw) ruim boven de 200...).
Kennelijk is dus die techniek die bmw er zelf op heeft geschroefd niet helemaal een verbetering qua prestaties. Of het is een slinkse marketingtruck dat ze voor de 118i meer kunnen vragen, en koop je met de 116i een motor die bmw bewust qua prestaties heeft teruggedraaid. (of ze doen het voor de 5 gram co2 waardoor ie net een a label krijgt....geef mij dan maar die 35pk extra en 5gr co2 op de koop toe..)

Je weet wat ze zeggen: never change a winning team, en dit is dan kennelijk tekenend voor die uitspraak.
Of autovisie zit er compleet naast :P

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2011 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Ik ben ook aan het kijken naar nieuwe velgjes (is altijd leuker dan studeren voor hertentamens ;( )
Nou heb ik wel een leuk setje gevonden, nou heb ik nooit van m'n leven nieuwe banden/velgen gekocht dus een paar vragen voor de mensen met meer ervaring daarmee:
Het gaat om voor 225/40/18 met nog 6mm en achter 255/35/18 met 3mm. Het zijn Michelin Pilot Sport banden dus dat is wel mooi, maar die dingen zijn bijna net zo oud als mijn auto zelf: uit 2003. De vraag is dus hoe veel je daar nog aan hebt? Achter zouden denk ik sowieso wel nieuwe om moeten (niet goedkoop zeg die dingen :/).
Ook vind ik het slijtpatroon niet geweldig :P Ik heb mijn banden gister eens gemeten en daar zat achter 5.5mm en voor zelfs een mm meer.
En zou je ook achter 225 kunnen nemen? De velgen zijn achter 9" breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Betere foto's van de F30: http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=572795
(naar mijn idee draait de BMW PR-machine weer op volle stoom :P)

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
fsfikke schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:03:
Ik ben ook aan het kijken naar nieuwe velgjes (is altijd leuker dan studeren voor hertentamens ;( )
Nou heb ik wel een leuk setje gevonden, nou heb ik nooit van m'n leven nieuwe banden/velgen gekocht dus een paar vragen voor de mensen met meer ervaring daarmee:

Het gaat om voor 225/40/18 met nog 6mm en achter 255/35/18 met 3mm. Het zijn Michelin Pilot Sport banden dus dat is wel mooi, maar die dingen zijn bijna net zo oud als mijn auto zelf: uit 2003. De vraag is dus hoe veel je daar nog aan hebt?
Ik denk weinig, mijne hebben ook volgens mij altijd in de schuur gelegen terwijl mijn auto rondhobbelde op andere velgen, en dan drogen ze uit.
Achter zouden denk ik sowieso wel nieuwe om moeten (niet goedkoop zeg die dingen :/).
Ook vind ik het slijtpatroon niet geweldig :P Ik heb mijn banden gister eens gemeten en daar zat achter 5.5mm en voor zelfs een mm meer.
En zou je ook achter 225 kunnen nemen? De velgen zijn achter 9" breed.
Nee, dat scheelt 3 centimeter en is et maximaal getrokken, Duitse stijl. Werkelijk geen porum en ik geloof gevaarlijk. Dus gewoon 100 euro meer betalen voor 3 cm extra ( 8)7 ), ik raad btw BridgeStone Potenza R050a aan :) Heb die voor liggen en komen binnenkort ook achter.

Overigens, als achter 9.5" is mag je er wel 245 op leggen geloof ik. (255 is zelfs iets te breed dan)

En als we het hier over wintersetjes hebben, niet nemen! Neem smallere. Smaller = meer druk / cm2 = meer grip.

/edit

Staat nota bene nog bij dat het om 9" gaat :P Die bedoelde ik dus toen ik dat verhaal van 255 enzo afstak.

[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 16-08-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Nee, gaat uiteraard om zomervelgen. Ik weet nog niet of ik de 16"-jes die ik nu heb hou en als winterbanden ga gebruiken of gewoon verkoop. De velgen zelf zijn wel erg mooi en ook al is de prijs hoog, zijn ze volgens mij niet onvoordelig. Maar misschien achter gewoon nieuwe Michelins/ander A-merk en dan voor maar even aanzien. Of is dat onverstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:09

BrZ

fsfikke schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:01:
[...]

Het is altijd leuk om de Amerikaanse motoren uit te lachen over de pk/l verhouding, doe ik zelf ook wel eens. Maar itt de Europese markt is voor de Amerikanen torque natuurlijk net zo belangrijk als hp.
pk/l verhouding is echt de meest nutteloze verhouding om naar te kijken.

Verbruik en pk/gewicht motorblok is wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ben ik niet met je eens, PK/l geeft aan hoe goed ze een liter weten te benutten toch? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:44:
Nee, gaat uiteraard om zomervelgen. Ik weet nog niet of ik de 16"-jes die ik nu heb hou en als winterbanden ga gebruiken of gewoon verkoop. De velgen zelf zijn wel erg mooi en ook al is de prijs hoog, zijn ze volgens mij niet onvoordelig. Maar misschien achter gewoon nieuwe Michelins/ander A-merk en dan voor maar even aanzien. Of is dat onverstandig?
Weet niet wat je nu voor banden hebt, maar ik heb onder mijn e34 en e30 een set bredere velgen gekocht en ik vond het beide keren qua rijden geen vooruitgang. Het lijkt wel mooi, maar het rijdt niet per definitie beter. Is uiteraard wel afhankelijk van je rijstijl. Als je constant elke bocht vol neemt zal het wel fijn zijn, maar bij normaal rijden is het niet per beter (spoorvorming, mindere prestaties o.a.)

En de banden zijn meestal ook nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:35:
Ben ik niet met je eens, PK/l geeft aan hoe goed ze een liter weten te benutten toch? :S
Sommige motoren worden ontworpen op veel koppel en niet op het aantal pk's, dus dan zegt die PK/l niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Spoorvorming krijg je wel vol voor je bakkes ja, ik ben constant aan het sturen op bepaalde wegen, en pak ik de Avensis Diesel van mijn pa op hetzelfde stuk dan zet ik de CC aan, zet 'm recht op de weg en kan ik bij wijze van spreken achterin gaan liggen slapen want dan gaattie toch rechtdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Qua comfort en verbruik zal het wel wat minder worden idd. Ik heb nu 205/55/16 Pirelli P7's.
Ik hoek zeker niet elke bocht, zie ik het nut allemaal niet zo van in. Alleen als er een leeg stuk snelweg voor me ligt wil ik de 200 nog wel eens passeren. Dus de banden moeten wel veilig zijn.

Maar ik denk dat ik die velgen wel weer kwijt kan raken mocht het echt tegenvallen. Hier in Nederland misschien minder makkelijk omdat ze vrij duur zijn, maar in Duitsland moet dat geen probleem zijn.

Als ik comfort wil pak ik de Merc van m'n pa wel :P

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 16-08-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
418O2 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:59:
[...]

Weet niet wat je nu voor banden hebt, maar ik heb onder mijn e34 en e30 een set bredere velgen gekocht en ik vond het beide keren qua rijden geen vooruitgang. Het lijkt wel mooi, maar het rijdt niet per definitie beter. Is uiteraard wel afhankelijk van je rijstijl. Als je constant elke bocht vol neemt zal het wel fijn zijn, maar bij normaal rijden is het niet per beter (spoorvorming, mindere prestaties o.a.)

En de banden zijn meestal ook nog duurder.
Dat werkt 2 kanten op. Onder mijn 325i E90 en mijn 335i E92 heb ik winterbanden gehad die veel smaller waren dan normaal. Met name onder de 335i levert dat bijna onbruikbare grip op, zo weinig. Maar de bandenmaat icm bandensoort zal dat veroorzaken. En in beide gevallen vond ik de originele, bredere banden lekkerder rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Het Fantoom schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:01:
[...]

Sommige motoren worden ontworpen op veel koppel en niet op het aantal pk's, dus dan zegt die PK/l niets.
Het gaat altijd om de PK's op je wielen, koppel zegt niks. Dat vormt je versnellingsbak gewoon weer om naar een bepaalde kracht bij een bepaald aantal toeren. Simpel uitgelegd: een Honda met 8000 toeren en weinig draaimoment aan de krukas wordt gewoon 2x zo hard vertraagd door een versnellingsbak als een diesel met 4000 toeren redline en 2x zoveel draaimoment aan de krukas. Per saldo leveren ze dus evenveel kracht, als de 1 op 4000rpm draait en de ander op 8000rpm, en gaan ze even hard. dit is wel heel kort door de bocht maar dit is het idee

http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower

[ Voor 31% gewijzigd door _eXistenZ_ op 16-08-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:02:
Spoorvorming krijg je wel vol voor je bakkes ja, ik ben constant aan het sturen op bepaalde wegen, en pak ik de Avensis Diesel van mijn pa op hetzelfde stuk dan zet ik de CC aan, zet 'm recht op de weg en kan ik bij wijze van spreken achterin gaan liggen slapen want dan gaattie toch rechtdoor.
Ik heb veel minder last van spoorvorming sinds een set nieuwe draagarmrubbers en een uitlijnbeurt. Jouw auto is net zo oud, misschien is dat voor jou ook een idee? Op spoorvorming moet ik nog steeds wel bedacht zijn maar het is niet meer zo dat ik eigenlijk met twee handen aan het stuur moet blijven om de auto te corrigeren :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ha dat hoef ik ook niet hoor, maar ik voel m op sommige wegen waar veel vrachtwagens rijden wel trekken, dat heb ik met die auto van me pa helemaal niet.

Uitlijnen is onlangs nog gebeurd, rubbers zal ik eens bespreken met mijn monteur :) Thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:07:
[...]

Het gaat altijd om de PK's op je wielen, koppel zegt niks. Dat vormt je versnellingsbak gewoon weer om naar een bepaalde kracht bij een bepaald aantal toeren. Simpel uitgelegd: een Honda met 8000 toeren en weinig draaimoment aan de krukas wordt gewoon 2x zo hard vertraagd door een versnellingsbak als een diesel met 4000 toeren redline en 2x zoveel draaimoment aan de krukas. Per saldo leveren ze dus evenveel kracht, als de 1 op 4000rpm draait en de ander op 8000rpm, en gaan ze even hard. dit is wel heel kort door de bocht maar dit is het idee

http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower
Maar PK/l is toch geen goede maatstaf? Neem bv een vrachtwagenmotor, heeft een inhoud van meer dan 10 liter en levert daarmee slechts 300pk maar levert wel 2000Nm koppel bij 2000 toeren. En aantal pk's is inderdaad afhankelijk van de overbrenging maar daar zit ook een grens aan, want je kunt zo'n motor geen 9000 toeren laten draaien om alsnog veel vermogen eruit te persen. Dus dan is zo'n motor toch ontworpen op veel koppel (grote zuigers voor veel draaimoment) bij lage toeren en zegt de pk/l verhouding toch niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Dus dan zet die versnellingsbak gewoon minder toeren om, maar per ronde meer kracht, dus een overbrenging van 1:2 in plaats van 1:10 :P (fictieve getallen)

Als je het zo bekijkt is pk/liter puur aan de krukas gerekend wel raar ja, maar zodra je pk/liter achter de versnellingsbak meet is het weer prima te doen omdat je daar niet meer van koppel spreekt, want dan is alle draaimoment omgezet door je bak.

Vraag me af of ze achter de versnellingsbak meten of aan de krukas zelf iig :P

en over 9000 toeren: Kijk wat een S54B32 doet om aan de 343 pk te komen (uit een 3.2liter-blok), of een Honda S2000 met een VTecblokkie ofzo :)

Overigens heeft dit niks te maken met je motorkarakteristiek, als een auto veel vermogen levert bij weinig toeren roept men KOPPEL KOPPEL maar ze bedoelen eigenlijk dattie gewoon veel vermogen levert bij laag toeren :P

[ Voor 60% gewijzigd door _eXistenZ_ op 16-08-2011 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:09

BrZ

_eXistenZ_ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:35:
Als 2 motorblokken even zwaar zijn, hetzelfde vebruik hebben en hetzelfde vermogen leveren, wat boeit het dan of de inhoud 4 liter of 6 liter is?

Leuk voorbeeld:

BMW S85, 5L V10 vs GM LS7, 7L V8

Allebei iets meer dan 500pk, en het verbruik is ook bijna hetzelfde. Alleen de LS7 is 207kg, een S85 is 240kg. En toch zullen de meeste mensen roepen dat de S85 de beste motor is ;)

[ Voor 24% gewijzigd door BrZ op 16-08-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:31:

Overigens heeft dit niks te maken met je motorkarakteristiek, als een auto veel vermogen levert bij weinig toeren roept men KOPPEL KOPPEL maar ze bedoelen eigenlijk dattie gewoon veel vermogen levert bij laag toeren :P
En dat hoge vermogen bij een laag toerental komt dus doordat de motor ontworpen is om bij lage toerentallen veel koppel te leveren, want een motor met hoogtoerig karakter levert veel minder koppel op lage toeren (maar kan wel meer toeren draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
BrZ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:36:
[...]

Als 2 motorblokken even zwaar zijn, hetzelfde vebruik hebben en hetzelfde vermogen leveren, wat boeit het dan of de inhoud 4 liter of 6 liter is?

Leuk voorbeeld:

BMW S85, 5L V10 vs GM LS7, 7L V8

Allebei iets meer dan 500pk, en het verbruik is ook bijna hetzelfde. Alleen de LS7 is 207kg, een S85 is 240kg. En toch zullen de meeste mensen roepen dat de S85 de beste motor is ;)
Qua prestaties gelijk, maar wellicht vergt de GM motor minder onderhoud en is deze degelijker juist omdat deze grotere cilinders heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

BrZ schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:36:
[...]
Verbruik en vermogen als 1 getalswaarde uitdrukken danwel vergelijken zegt niet zo veel.
Dus koppelkromme (of vermogenskromme, maar die kan je naar elkaar omrekenen :P) en verbruikskromme.
Die laatste zie je nooit :P. Verbruik is een heel rekbaar en moeilijk te definiëren begrip.
Ik neem aan dat je namelijk geen verbruiksgegevens hebt als ze allebei die 500pk geven ;)

En dan heb je ook nog de dynamische massa, die wil je ook zo laag mogelijk houden (en die meet je niet in je koppel danwel vermogenskromme, maar komt wel in uiting bij de reële prestaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
mr_petit schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 00:19:
[...]

En dan heb je ook nog de dynamische massa, die wil je ook zo laag mogelijk houden (en die meet je niet in je koppel danwel vermogenskromme, maar komt wel in uiting bij de reële prestaties)
Precies :)
Die 30 kilo maakt niet zo'n groot verschil. Het effect van bewegende massa in een motor is in stadsverkeer vergelijkbaar met 200-500 kg aan wagengewicht. (wat naast deellastrendement de tweede reden is voor downsizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Heeft die F30 nou een beetje Audi A7 aflopende kontlijnen? :| :/

[ Voor 11% gewijzigd door Trent900 op 17-08-2011 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Trent900 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:14:
Heeft die F30 nou een beetje Audi A7 aflopende kontlijnen? :| :/
ChiLLeR schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:18:
Betere foto's van de F30: http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=572795
(naar mijn idee draait de BMW PR-machine weer op volle stoom :P)
Ik vind die achterkant inderdaad heel gek. Hele "korte" kont lijkt het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik denk dat het een beetje door de foto komt, ik vind de kont er ook raar uit zien eigenlijk. Sowieso vind ik de hele auto niks speciaals.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Wanneer komt GOTBMW eigenlijk weer up? :'(
YoshiBignose schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:53:
Ik denk dat het een beetje door de foto komt, ik vind de kont er ook raar uit zien eigenlijk. Sowieso vind ik de hele auto niks speciaals.
Moet wel zeggen dat BMW's vaak slecht op de foto komen maar in het echt er dan briljant uitzien hehe!

[ Voor 81% gewijzigd door Kecin op 17-08-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Zo te zien is het gewoon de achterkant in lijn van de E9x modellen, alleen dan bijgepunt naar het huidige gamma.
Moet wel zeggen dat ik dat jammer vind. Bij de huidige line up lijdt BMW imo een beetje teveel aan het Audi-syndroom van "Doet u mij maar X meter BMW graag". Dat vind ik jammer, want ik vond het juist wel tof dat de 3 en de 5 (for example) zo lekker herkenbaar waren als 3 en 5. Ik heb nu al regelmatig gehad dat ik in de binnenspiegel keek en bij het passeren bleek dat ik compleet fout zat qua model.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Kecin schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:08:
Wanneer komt GOTBMW eigenlijk weer up? :'(
[...]
Moet wel zeggen dat BMW's vaak slecht op de foto komen maar in het echt er dan briljant uitzien hehe!
Smaken verschillen, de 1 serie en de neus van de huidige 3 vind ik niet zo geslaagd.
De goudbruine kleur op de 1 is in het echt wat vreemd, Audi bruin vind ik aardiger.

@PauseBreak, daar hebben Skoda's ook last van, denk ik dat er een Fabia achter me zit, is het een Superb.

[ Voor 15% gewijzigd door bouwfraude op 17-08-2011 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ga in september voor 7 maand op reis naar het buitenland. Ik ben van mijn mijn E46 dan te schorsen en te stallen bij mijn buurman in de garage.

Nu lees ik op internet zoveel verschillende dingen over wat je dan het beste voor maatregelen kunt nemen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De een zegt dit, terwijl de ander datzelfde weer bestrijdt.

Dus daarom vraag ik het aan jullie; wat voor maatregelen zouden jullie nemen als jullie je BMW 7 maanden lieten stallen?
- Een afdekhoes lijkt me sowieso handig. Is poetsen van te voren ook aan te raden?
- Accuklem eraf kan ook geen kwaad volgens mij (i.v.m. brandgevaar?)
- Is het echt noodzakelijk de wielen eraf te halen en de auto op bokken te zetten?
- Moet ik de rubbers van de deuren ook insmeren?
- Moet de tank vol of juist leeg?
- Moeten de remschijven ook ingespoten worden met iets om roestvorming te voorkomen?
- Wat moet het oliepeil zijn?
- Moet ik bij terugkomst ook vloeistoffen (zoals olie) vervangen? Zoja, welke allemaal?
- Vergeet ik nog iets?

[ Voor 6% gewijzigd door Rebunted op 17-08-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
J-Media schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:59:
Ik ga in september voor 7 maand op reis naar het buitenland. Ik ben van mijn mijn E46 dan te schorsen en te stallen bij mijn buurman in de garage.

Nu lees ik op internet zoveel verschillende dingen over wat je dan het beste voor maatregelen kunt nemen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De een zegt dit, terwijl de ander datzelfde weer bestrijdt.

Dus daarom vraag ik het aan jullie; wat voor maatregelen zouden jullie nemen als jullie je BMW 7 maanden lieten stallen?
- Een afdekhoes lijkt me sowieso handig. Is poetsen van te voren ook aan te raden?
- Is het echt noodzakelijk de wielen eraf te halen en de auto op bokken te zetten?
- Moeten de remschijven ook ingespoten worden met iets om roestvorming te voorkomen?
- Moet ik bij terugkomst ook vloeistoffen (zoals olie) vervangen? Zoja, welke allemaal?
- Vergeet ik nog iets?
Ik zou hem verhuren of uitlenen aan een betrouwbaar persoon. 7 maanden stil staan zal nog geen grote permanente gevolgen hebben denk ik, maar ik zou hem liever (rustig) aan het rondrijden hebben denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Inderdaad, laat je buurman er eens per maand even mee rijden, Weet hij überhaupt al af van je wilde plannen, waarom niet in je eigen garage stallen bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Mijn pa heeft een Cadillac convertible uit 1964 en die staat de hele winter gewoon stil in een verwarmde garage met de accuklem eraf. In het voorjaar gewoon starten en lopen, dus volgens mij hoef je allemaal niet zulke bijzondere maatregelen te nemen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Nou ik heb toch zat verhalen gehoord over banden die niet meer goed zijn na paar maanden stil staan. Misschien als je ff 3.5 bar in stopt voordat je in de garage zet zal wel helpen, dan kan het wel een tijdje mee. Maar als iemand iedere maand even mee gaat rijden is beter denk ik.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Tja ik ben ook geen expert. Maar de vorige eigenaar van mijn wagen heeft hem in 2008 ingeruild bij de dealer, ik heb hem twee jaar later gekocht en in die twee jaar zijn er 40km mee gereden. Bij aflevering een oliebeurt en nieuwe accu gehad maar verder heb ik er een jaar later en 14k km verder geen problemen mee.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 17-08-2011 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:19
PauseBreak schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:17:
Zo te zien is het gewoon de achterkant in lijn van de E9x modellen, alleen dan bijgepunt naar het huidige gamma.
Moet wel zeggen dat ik dat jammer vind. Bij de huidige line up lijdt BMW imo een beetje teveel aan het Audi-syndroom van "Doet u mij maar X meter BMW graag". Dat vind ik jammer, want ik vond het juist wel tof dat de 3 en de 5 (for example) zo lekker herkenbaar waren als 3 en 5. Ik heb nu al regelmatig gehad dat ik in de binnenspiegel keek en bij het passeren bleek dat ik compleet fout zat qua model.
Dit probleem begin ik ook te krijgen. Vooral nu met de 5 en 7 reeks. Als je de 2 naast elkaar ziet, merk je duidelijk dat de 7 een "grotere" grill heeft maar als er zo een snel passeert oid is het moeilijk te zien aan de voorkant, de achterkant is wel duidelijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
misterdoom schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:40:
[...]

Dit probleem begin ik ook te krijgen. Vooral nu met de 5 en 7 reeks. Als je de 2 naast elkaar ziet, merk je duidelijk dat de 7 een "grotere" grill heeft maar als er zo een snel passeert oid is het moeilijk te zien aan de voorkant, de achterkant is wel duidelijk verschillend.
F01 en F10 zijn duidelijk verschillend vind ik, persoonlijk had ik altijd moeite met het onderscheiden van de E36 en E39 vanaf de achterkant :'( Maar Audi maakt het helemaal bont, recht van voor of van achter zie ik de verschillen tussen de A4/5/6 nog nauwelijks.

• 418O2
  • Nu online
7 maand is geen probleem man, helemaal niet als hij droog staat. Banden even goed oppompen, accu los en evt aan de druppellader.

Vloeistoffen vervangen als je terug bent eventueel. Tank kan het best helemaal vol ivm roest

• Rebunted
  • Niet online
zneek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:03:
[...]

Ik zou hem verhuren of uitlenen aan een betrouwbaar persoon. 7 maanden stil staan zal nog geen grote permanente gevolgen hebben denk ik, maar ik zou hem liever (rustig) aan het rondrijden hebben denk ik
Er mag niet in gereden worden als hij is geschorst. Bespaart me toch weer wat kosten als ik geen wegenbelasting en verzekering hoef te betalen, die kan ik daar dan weer uitgeven.
Het Fantoom schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:05:
Inderdaad, laat je buurman er eens per maand even mee rijden, Weet hij überhaupt al af van je wilde plannen, waarom niet in je eigen garage stallen bv?
Ik heb de ruimte niet. Buurman weet van de plannen, auto mag daar staan :)
YoshiBignose schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:10:
Nou ik heb toch zat verhalen gehoord over banden die niet meer goed zijn na paar maanden stil staan. Misschien als je ff 3.5 bar in stopt voordat je in de garage zet zal wel helpen, dan kan het wel een tijdje mee. Maar als iemand iedere maand even mee gaat rijden is beter denk ik.
Die verhalen las ik ook over "vierkante banden", maar de ander spreekt dat weer tegen. :?
fsfikke schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:13:
Tja ik ben ook geen expert. Maar de vorige eigenaar van mijn wagen heeft hem in 2008 ingeruild bij de dealer, ik heb hem twee jaar later gekocht en in die twee jaar zijn er 40km mee gereden. Bij aflevering een oliebeurt en nieuwe accu gehad maar verder heb ik er een jaar later en 14k km verder geen problemen mee.
Jij had ook geen "vierkante banden" of andere malaise?
Catch22 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:00:
7 maand is geen probleem man, helemaal niet als hij droog staat. Banden even goed oppompen, accu los en evt aan de druppellader.

Vloeistoffen vervangen als je terug bent eventueel. Tank kan het best helemaal vol ivm roest
Hij staat inderdaad droog en met de hoes ook redelijk stofvrij. Kan dat echt zo zonder problemen?

• fsfikke
  • Niet online
J-Media schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:05:
[...]

Jij had ook geen "vierkante banden" of andere malaise?
Nope, staat nog steeds op dezelfde banden en die rollen prima :P

• zneek
Het Fantoom schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:53:
[...]

F01 en F10 zijn duidelijk verschillend vind ik, persoonlijk had ik altijd moeite met het onderscheiden van de E36 en E39 vanaf de achterkant :'( Maar Audi maakt het helemaal bont, recht van voor of van achter zie ik de verschillen tussen de A4/5/6 nog nauwelijks.
Er zat laatst een A3 achter me, althans dat dacht ik, toen ik ingehaald werd bleek het een nieuwe A8 te zijn 8)7 Hoezo eenheidsworst al die Audi modellen... De 2 modellen die eruit springen zijn de TT (RS) en R8, de rest doet me helemaal niets, op misschien de RS5 na.

Bij de F10 had ik de eerste weken wel af en toe wat 3 serie verwarring, maar nu niet meer.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
A5 vind ik een hele mooie auto. Geen wonder want hij lijkt precies op een 3 coupe ;)

• ChiLLeR
Er staat nu een RS5 bij ons op de parkeerplaats van het appartementencomplex en dat vind ik toch wel een hele wijze bak. Jammer van de saaie grijze kleur maargoed als ik de keuze moet maken tussen een RS5 of een E92 335i zou het lastig worden :P

>> Signature?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ChiLLeR schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:14:
als ik de keuze moet maken tussen een RS5 of een E92 335i zou het lastig worden :P
Je bedoelt wellicht een M3?
Een rs5 is globaal 2x zo duur als een E92 335i en heeft 150 pk meer :X
Of bedoel je de keuze maken en het dan ook zelf betalen? 8)7

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

J-Media schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:59:

Geen hoes, levert alleen maar beschadigingen op. Poets 'm goed, zet 'm goed in de was en rijd 'm naar binnen.
Accu eruit en aan de druppellader. :)
Nee hoor, gewoon af en toe de auto een paar keer heen en weer rollen zodat de banden niet 7 maanden stil staan.
Kan, hoeft niet.
Vol, een lege tank gaat roesten.
Maakt niet uit, paar keer stevig remmen zodra je er weer mee gaat rijden en de roest is er weer af. Als 'ie toch binnenstaat zal het met de echte roest ook wel meevallen.
Gewoon, zoals altijd.
Voor de zekerheid gewoon allemaal vervangen: koelvloeistof, bakolie, differentieelolie ,motorolie en remvloeistof. Heb je meteen het noodzakelijke onderhoud weer gedaan. :)
- Vergeet ik nog iets?
Een raam een klein stukje openhouden zodat het niet erg muf gaat ruiken in de auto, accu eruit halen en dan de deuren pas dicht doen, ventilatie goed droog rijden (15km rijden zonder airco) om schimmelvorming te voorkomen en er rekening mee houden dat je auto ooit enorm herrie gaat maken als de noodbatterij van het alarm leeg raakt.

• zneek
ChiLLeR schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:14:
Er staat nu een RS5 bij ons op de parkeerplaats van het appartementencomplex en dat vind ik toch wel een hele wijze bak. Jammer van de saaie grijze kleur maargoed als ik de keuze moet maken tussen een RS5 of een E92 335i zou het lastig worden :P
Makkelijke keuze, er van uitgaande dat ik niet hoef te betalen, dan neem ik de RS5. Bij een keuze tussen een M3 en een RS5 neem ik de M3. Je moet de 335i eigenlijk vergelijken met een S5.

• 418O2
  • Nu online
De RS5 is erg tof, maar de M3 is net even wat scherper en feller imo, qua uiterlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 18-08-2011 09:47 ]

• ChiLLeR
Haha sorry, ik was nog niet helemaal wakker. Als ik niet hoef te betalen dan ook de RS5 :P Eerst nog maar eens goed sparen jongens ;)

>> Signature?

• Het Fantoom
Waarom zou iemand voor een RS5 kiezen? Hij is sneller dan een S5 (hoewel het verschil imo klein is) maar kost wel even 35k extra. Een S5 lijkt me ruim voldoende op Hollandse wegen en het verbruik + onderhoud vallen gunstiger uit.
Maar dit vind ik eigenlijk ook wel gelden voor de 135i vs 1M en 335i vs M3, je betaalt fors meer voor het kleine beetje extra terwijl je met x35i toch al koning op de weg bent. Hoewel bij de BMW's dan nog wel watverschil in uiterlijk zit tussen M en niet-M, maar bij Audi is dat verschil ook maar minimaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Het Fantoom op 18-08-2011 10:44 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zou zelf de oude S5 wel prefereren boven een 335i al is het maar vanwege het fantastische geluid van de V8. Tegenwoordig is de S5 echter een 3.0TFSI die 20pk minder heeft, en lang niet zo'n heftige sound...dan heb ik toch liever de 335i :)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het verschil tussen een 335i vs M3 (danwel 135i vs 1M) is heel wat meer dan alleen de motor hoor. Naast andere remmen krijg je andere ophangingen, aandrijfassen, ander differentieel (LSD!) ander dempers etc etc etc.
Wat dat betreft zijn is het verschil tussen een m3 en 335i groter dan tussen een 335i en say... een 320i.
(of al die veranderingen in onderstel ook wat uit maken laat ik ff in het midden, maar de verschillen in onderdelen zijn er iig)
Hoe dat bij audi zit weet ik niet.

En dan heb je natuurlijk nog al die gekke merc's amg's met 600+ pk's.... Als je die op de autobahn boven de 200 nog ziet accelereren.....

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2011 11:04 ]

• Het Fantoom
mr_petit schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:03:
Het verschil tussen een 335i vs M3 (danwel 135i vs 1M) is heel wat meer dan alleen de motor hoor. Naast andere remmen krijg je andere ophangingen, aandrijfassen, ander differentieel (LSD!) ander dempers etc etc etc.
Wat dat betreft zijn is het verschil tussen een m3 en 335i groter dan tussen een 335i en say... een 320i.
(of al die veranderingen in onderstel ook wat uit maken laat ik ff in het midden, maar de verschillen in onderdelen zijn er iig)
Hoe dat bij audi zit weet ik niet.

En dan heb je natuurlijk nog al die gekke merc's amg's met 600+ pk's.... Als je die op de autobahn boven de 200 nog ziet accelereren.....
Ik weet dat de M-modellen heel andere onderdelen gebruiken maar daarom is het dus ook meteen kassa bij een onderhoudsbeurtje. En wat voegt het toe op de openbare weg ten opzichte van een x35i? Je betaalt imo heel erg veel meer voor een beetje meer prestatie/fun. Een M3 lijkt me niet geschikt als daily omdat het een kapitaal kost om hem rijdend te houden, een 335i is daar wel geschikt voor en het is echt niet behelpen met zo'n wagen. En als je dan een M koopt ben je bijna verplicht om constant te planken en bochten op de limiet te nemen want anders heeft de M geen meerwaarde.

[ Voor 5% gewijzigd door Het Fantoom op 18-08-2011 11:21 ]

• Rebunted
  • Niet online
AtleX schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:19:
[...]

Geen hoes, levert alleen maar beschadigingen op. Poets 'm goed, zet 'm goed in de was en rijd 'm naar binnen.
Ok, scheelt ook weer :)
[...]

Accu eruit en aan de druppellader. :)
Ik heb geen druppellader. Accu is vrij nieuw (half jaar), kan deze dat zo ook wel overleven?
[...]

Nee hoor, gewoon af en toe de auto een paar keer heen en weer rollen zodat de banden niet 7 maanden stil staan.
Bedoel je dan echt een stuk ermee rijden (mag niet wegens schorsing) of is gewoon de auto een paar keer voor- en achteruit rollen in de garage ook voldoende?
[...]

Kan, hoeft niet.

[...]

Vol, een lege tank gaat roesten.

[...]

Maakt niet uit, paar keer stevig remmen zodra je er weer mee gaat rijden en de roest is er weer af. Als 'ie toch binnenstaat zal het met de echte roest ook wel meevallen.

[...]

Gewoon, zoals altijd.
Ok :)
[...]

Voor de zekerheid gewoon allemaal vervangen: koelvloeistof, bakolie, differentieelolie ,motorolie en remvloeistof. Heb je meteen het noodzakelijke onderhoud weer gedaan. :)
De auto heeft net (4000 km terug) een Inspectie II gehad waarbij alles is vervangen. Moet ik dan bij terugkomst dit weer allemaal gaan vervangen of kan ik (doordat alles nog vrij vers is) dit gewoon achterwege laten?
[...]

Een raam een klein stukje openhouden zodat het niet erg muf gaat ruiken in de auto, accu eruit halen en dan de deuren pas dicht doen, ventilatie goed droog rijden (15km rijden zonder airco) om schimmelvorming te voorkomen en er rekening mee houden dat je auto ooit enorm herrie gaat maken als de noodbatterij van het alarm leeg raakt.
Nuttige tips, thx :)

• zneek
Het Fantoom schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:19:
[...]

Ik weet dat de M-modellen heel andere onderdelen gebruiken maar daarom is het dus ook meteen kassa bij een onderhoudsbeurtje. En wat voegt het toe op de openbare weg ten opzichte van een x35i? Je betaalt imo heel erg veel meer voor een beetje meer prestatie/fun. Een M3 lijkt me niet geschikt als daily omdat het een kapitaal kost om hem rijdend te houden, een 335i is daar wel geschikt voor en het is echt niet behelpen met zo'n wagen. En als je dan een M koopt ben je bijna verplicht om constant te planken en bochten op de limiet te nemen want anders heeft de M geen meerwaarde.
Ben ik niet met je eens. Er zitten andere onderdelen onder, maar er zitten ook veel dezelfde onderdelen onder. Ik denk dat een M3 goedkoper te onderhouden is dan bijvoorbeeld een 911 oid. Daarnaast heeft een M3 natuurlijk een veel dikkere en meer exclusieve uitstraling. En als dd is ook een 335i bullcrap, een 325i is al overkill voor het Nederlandse verkeer. Wanneer kun je uberhaupt de 0-100 sprint in een 325i in 7 seconden doen? Laat staan dat je de 0-100 in 5 seconden van een 335i kunt doen. Ik erger me elke keer dat ik moet invoegen op een snelweg. Als ik wil kan ik op de invoegstrook tot 200kmh accelereren, maar er zit altijd een of andere Seat voor me die met 90kmh aan het invoegen is op een 120kmh weg.

Dus als praktisch nut een criterium is, dan is een M3 net zo zinloos als een 335i. Kijk je naar uitstraling dat is een M3 veel beter als je het mij vraagt.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik zet mijn Delta in de winter altijd binnen stil. Wat meer lucht in de banden, poetsbeurtje en meer doe ik er niet aan. De accu is nog goed, ik koppel niets af en na drie/vier maanden start de auto nog, soms moet je wat aandringen maar toch. Zet hem dan niet op alarm trouwens, gewoon alleen op slot.

Hoes moet je niet doen, is niet nodig, zonde van je geld. Er komt wel stof op je auto natuurlijk maar dat spoel je er met 1 wasbeurt weer af. Even een kleine beurt geven en je bent good to go. Ik zet de tank wel altijd vol trouwens, ik hoor verhalen over vochtvorming in de tank en daar heb ik geen trek in. Better safe than sorry.

Succes!
zneek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 08:31:
[...]

Er zat laatst een A3 achter me, althans dat dacht ik, toen ik ingehaald werd bleek het een nieuwe A8 te zijn 8)7 Hoezo eenheidsworst al die Audi modellen... De 2 modellen die eruit springen zijn de TT (RS) en R8, de rest doet me helemaal niets, op misschien de RS5 na.

Bij de F10 had ik de eerste weken wel af en toe wat 3 serie verwarring, maar nu niet meer.
Ik zie altijd wel of een auto groot is of juist niet, het scheelt nogal. Ik vergis me er niet snel in toch, ook niet bij BMW's eigenlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 18-08-2011 11:49 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

J-Media schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:32:
[...]

Bedoel je dan echt een stuk ermee rijden (mag niet wegens schorsing) of is gewoon de auto een paar keer voor- en achteruit rollen in de garage ook voldoende?
Gewoon met de hand een paar meter heen en weer rollen. Rijden gaat sowieso moeilijk met een losgekoppelde accu. :)
De auto heeft net (4000 km terug) een Inspectie II gehad waarbij alles is vervangen. Moet ik dan bij terugkomst dit weer allemaal gaan vervangen of kan ik (doordat alles nog vrij vers is) dit gewoon achterwege laten?
Motorolie en remvloeistof zou ik wel vervangen, gewoon voor de zekerheid. Kost een paar tientjes, daar laten wij het over het algemeen niet op hangen.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
AtleX schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:46:
[...]

Gewoon met de hand een paar meter heen en weer rollen. Rijden gaat sowieso moeilijk met een losgekoppelde accu. :)
Als je hem weer terugduwt op z'n plek staan die banden toch altijd weer in de originele positie of heb ik dat mis? :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Het Fantoom
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:45:
[...]

Ik zie altijd wel of een auto groot is of juist niet, het scheelt nogal. Ik vergis me er niet snel in toch, ook niet bij BMW's eigenlijk.
Verschil tussen een A3 of A8 is duidelijk te zien, maar een A4 of A5 vanaf de voorkant vind ik al lastig.

• ChiLLeR
zneek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:37:
[...]

Ben ik niet met je eens. Er zitten andere onderdelen onder, maar er zitten ook veel dezelfde onderdelen onder. Ik denk dat een M3 goedkoper te onderhouden is dan bijvoorbeeld een 911 oid. Daarnaast heeft een M3 natuurlijk een veel dikkere en meer exclusieve uitstraling. En als dd is ook een 335i bullcrap, een 325i is al overkill voor het Nederlandse verkeer. Wanneer kun je uberhaupt de 0-100 sprint in een 325i in 7 seconden doen? Laat staan dat je de 0-100 in 5 seconden van een 335i kunt doen. Ik erger me elke keer dat ik moet invoegen op een snelweg. Als ik wil kan ik op de invoegstrook tot 200kmh accelereren, maar er zit altijd een of andere Seat voor me die met 90kmh aan het invoegen is op een 120kmh weg.

Dus als praktisch nut een criterium is, dan is een M3 net zo zinloos als een 335i. Kijk je naar uitstraling dat is een M3 veel beter als je het mij vraagt.
Ik ben het met je eens. En een 8cilinder is toch ook net ff wat meer dan een 6 cil. Ik vermoed alleen wel dat een M3 als DD wel een beetje over the top is. Als je met een M3 op kantoor komt aanrijden krijg je toch wat meer scheve gezichten dan met een 35i. Daar kan je idd lak aan hebben en ik trek me ook niet zoveel aan van meningen van anderen maar je gaat toch ook wat minder anoniem door het verkeer.
Ik weet niet hoeveel geluid een M3 maakt als je start en rustig wegrijd maar ik stel me voor dat dit heel wat meer spektakel is dan een 35i. Of valt dat best mee?

>> Signature?

• zneek
ChiLLeR schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:27:
[...]

Ik ben het met je eens. En een 8cilinder is toch ook net ff wat meer dan een 6 cil. Ik vermoed alleen wel dat een M3 als DD wel een beetje over the top is. Als je met een M3 op kantoor komt aanrijden krijg je toch wat meer scheve gezichten dan met een 35i. Daar kan je idd lak aan hebben en ik trek me ook niet zoveel aan van meningen van anderen maar je gaat toch ook wat minder anoniem door het verkeer.
Ik weet niet hoeveel geluid een M3 maakt als je start en rustig wegrijd maar ik stel me voor dat dit heel wat meer spektakel is dan een 35i. Of valt dat best mee?
Ik heb nog nooit in een M3 gereden, of erachter gestaan als hij wegrijdt, dus daar weet ik niets over. Ik weet wel dat mijn 335i al een beste bult lawaai produceert en dat al mijn buren precies weten wanneer ik wegga en terugkom.... ;)

• Het Fantoom
zneek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:31:
[...]

Ik heb nog nooit in een M3 gereden, of erachter gestaan als hij wegrijdt, dus daar weet ik niets over. Ik weet wel dat mijn 335i al een beste bult lawaai produceert en dat al mijn buren precies weten wanneer ik wegga en terugkom.... ;)
Oh je hebt een 335i, gaaf! _/-\o_
Maar waar gebruik je deze dan voor, want in je vorige post gaf je aan dat een 335i bullcrap is als dd?

• zneek
Het Fantoom schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:35:
[...]

Oh je hebt een 335i, gaaf! _/-\o_
Maar waar gebruik je deze dan voor, want in je vorige post gaf je aan dat een 335i bullcrap is als dd?
Dat het bullcrap is, logisch gezien, en wat leuk is, zijn 2 verschillende dingen. Ik heb niet dagelijks een auto nodig, ik kan op de fiets naar het werk. Maar als ik een auto nodig heb gebruik ik de 335i, dat is onze enige auto. En dat zijn af en toe wat stadsritjes en ritjes naar klanten (Grun - A'dam, Grun - Utrecht, Grun - Amstelveen). En als ik dan auto rijdt, dan ben ik elke keer weer blij met mijn 335i, totdat ik moet tanken.... (gemiddeld 9.4 l / 100km )

[edit] Ow ja, dit is hem: Afbeeldingslocatie: http://www.zneek.nl/web/335/201105/toscane-3.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door zneek op 18-08-2011 12:45 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

9.4L/100km valt toch wel mee, die 520 van me is echt niet zuiniger op benzine ;)

leeg

• zneek
4x2 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:48:
9.4L/100km valt toch wel mee, die 520 van me is echt niet zuiniger op benzine ;)
Weet ik, het valt me ook mee voor een 300+ pk wagen, maar met de huidige benzine prijzen snap ik heel goed dat mensen kiezen voor een E90 320ed...

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Mijn eerste ingeving, als hij nu goed is, is hij dat na 7 maanden stilstaan ook nog wel, zeker in een garage.
J-Media schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen druppellader. Accu is vrij nieuw (half jaar), kan deze dat zo ook wel overleven?
Ja, voor een accu in een auto komt, kan hij rustig een jaar op de plank hebben gelegen. Zorg dat hij goed opgeladen is en niet kan ontladen (dus afkoppelen) en er is niks aan de hand. Blijkt de accu na 7 maanden zo dood als een pier te zijn, dan had je de eerst volgende koude winter er ook niet meer overleefd.
[...]

Je kan de auto ook op assteunen zetten, zodat de wielen vrij van de grond zijn. Het risico zit in het krijgen van "vierkante" banden, of anders gezegd, vlakke stukken op de band. Dit is minimaal en niet te zien, maar kan wel nare trillingen in de auto geven als je weer gaat rijden.
[...]

Ok :)

[...]

Als hij droog staat en goed onderhouden is, hoef je echt geen vloeistoffen te vervangen. Olie, remvloeistof, koelvloeistof zijn waarschijnlijk nog vrijwel zo goed als nieuw na 4000 km, dus ik zou daar niks aan doen.
[...]

Nuttige tips, thx :)
Brandstoftank hoeft niet vol. Roestvorming in de tank is pure onzin, BMW monteert al jaren kunststof tanks, en de leidingen zijn ook van kunststof. Een lege tank kan wel negatief zijn voor de rubber delen in de brandstofleidingen, die kunnen uitdrogen en niet onbelangrijk, brandveiligheid. Je hebt immers 60 liter lichtontvlambare vloeistof in de auto zitten.

Zorg dat de auto in goede conditie (schoon, gepoetst en in de wax) de garage in gaat en hij zal na 7 maanden echt nog net zo rijden als daarvoor.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

deepbass909 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:19:

Brandstoftank hoeft niet vol. Roestvorming in de tank is pure onzin, BMW monteert al jaren kunststof tanks, en de leidingen zijn ook van kunststof.
Ah, dat wist ik niet. Ik baseerde mijn tips op eigen ervaringen en die auto's hebben eigenlijk altijd wel metalen brandstoftanks.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Tegen vierkante banden: Verplaats de auto enkele decimeters elke maand.

[ Voor 7% gewijzigd door wheez50 op 18-08-2011 15:29 ]

• ChiLLeR
zneek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:58:
[...]

Weet ik, het valt me ook mee voor een 300+ pk wagen, maar met de huidige benzine prijzen snap ik heel goed dat mensen kiezen voor een E90 320ed...
Mijn E90 325i doet ook 9,4l/100km gemiddeld op mijn rijstijl.

>> Signature?

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29

rally

Deyterra Consultancy

Hier ook met een E90 325i touring gemiddeld 1:9.6

Als mijn vrouw rijd haalt ze de 1:12 (met gemakt trouwens :) ). Dus het KAN zuiniger, maar dat is niet zo leuk :p

http://www.deyterra.com

• Het Fantoom
rally schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:58:
Hier ook met een E90 325i touring gemiddeld 1:9.6

Als mijn vrouw rijd haalt ze de 1:12 (met gemakt trouwens :) ). Dus het KAN zuiniger, maar dat is niet zo leuk :p
Bestaat er een E90 touring? In welk opzicht verschilt deze dan van de E91?

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
The BMW E90 series:

Wikipedia: BMW 3 Series (E90)

Dus - letterlijk gezien niet, maar in normaal taalgebruik en door normale conventies: ja.

(edit: Grap is: een e90 series touring is een e91.Een coupe een e92 en een coupe cabrio is een e93 - samen met de e90 sedan is het de e90 series...)

[ Voor 26% gewijzigd door wheez50 op 18-08-2011 19:21 ]

• Het Fantoom
wheez50 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:20:
The BMW E90 series:

Wikipedia: BMW 3 Series (E90)

Dus - letterlijk gezien niet, maar in normaal taalgebruik en door normale conventies: ja.
Ah duidelijk, je mag dus gewoon de termen E90 Touring, E90 Coupé en E90 Cabrio gebruiken als je de E91, E92 en E93 bedoelt (net zoals bij de E46)? Weer wat geleerd :)
Pagina: 1 ... 49 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.