Mijn schaapje in wolfskleren is niet meer in mijn bezit...

Ik heb vandaag definitief afscheid genomen van de wagen en hem verkocht aan een andere BMW liefhebber. Misschien voor te weinig, maar aan de andere kant, stilstaand kostte hij me ook geld en dat zou ik weer van de winst af moeten halen als hij langer zou staan.
Maar nu kan ik me helemaal storten op de Cabrio, die nog wel wat puntjes heeft om aan te pakken. Ik heb hem vandaag op een brug kunnen zetten voor inspectie, en onder het blok hangt her en der wat olie. Wat ik heb kunnen zien, lekt de versnellingsbak iets rond de vul-schroef (niet echt spannend dus) en lijkt de retourleiding van de stuurbekrachtiging iets te lekken. Ook niet echt spannend dus. Bij de wasbox waar ik tegenwoordig kom, hebben ze een motorreinigingsprogramma, en kan ik de motorruimte en transmissie een keer schoonspuiten. Als dat gedaan is, kan ik echt goed in de gaten gaan houden hoeveel hij werkelijk lekt.
Verder wat schraapschade aan de onderzijde van drempels, wat natuurlijk deels veroorzaakt is door de slappe dempers. Ook dat is wederom niet echt spannend te noemen.
Later vandaag nog even de remmen voor en achter kunnen inspecteren, en voor zijn gloednieuw (nog 0,0 slijtage, geen roest tussen de ventilatiekanalen, dus die zijn nog geen half jaar oud), achter moeten ze volgend jaar vervangen worden.
Verder blijken de draagarmen en fusee's voor recentelijk vervangen te zijn voor Meyle's

Die hebben voorlopig dus geen aandacht meer nodig
Zodra hij voor een beurt naar de dealer gaat, laat ik een inspectie II uitvoeren (nieuwe transmissieolie, remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtigingsvloeistof, etc), zodat dat allemaal weer lekker vers is. En komen volgend jaar de eerste technische punten op de agenda (nieuwe remmen achter, nieuwe schokdempers rondom).
Technisch lijkt hij goed onderhouden te zijn. Ook zit de bodem goed in de tectiel/wax. En dat in tegenstelling tot het interieur... Maar dat is inmiddels allemaal alweer gefixed op het hemeltje en rechter deurpaneel na.
@6 vs 4 discussie
Ik heb nu ervaring met beide motorlijnen en ja! De 6 in-lijn is echt van een andere klasse als het op soepelheid, comfort en vermogen aankomt. Ongeacht de snelheid loopt het rustig, stil en heb je relatief veel vermogen direct beschikbaar.
Maar... De 4-potter uit de Compact (M43B16 blok) was ook echt niet slecht. Sterker nog, ik blijf bij de stelling dat het nog steeds één van de betere 4-potters was waarin ik heb gereden. En ook de meer recente 4-potters van BMW zijn echt beter dan wat VW of PSA levert. Rustig rijden (tot 80) ging uitstekend zonder vervelend motorgeluid of sterk motorgeluid. Ook 170 rijden ging comfortabel.
Ik heb ook in een Peugeot 407SW gereden met 2 liter blok, en die maakte bij 120 echt veel meer lawaai. Sterker nog, dat ding klonk alsof je hem tot het uiterste aan het persen was!
Ook trillingen vielen heel erg mee, zelfs zonder balanceerassen. De latere M43-blokken, met name de M43TUB19 die ook in de 316i zat, hadden wel balanceerassen en liepen nog beter. Alleen was de prijs dat je maar relatief weinig vermogen had voor een 1.9 (103 pk in de normale E36's en E46 316i en 118 pk in de Z3 1.9 en E46 318i).
Overigens denk ik niet dat BMW zich laat leiden door het belasting- en lease-stelsel in Nederland. Nederland is maar een kleine markt. Waar ze zich wel door laten leiden zijn de Europese milieu-regels. BMW doet dat al een paar jaar en is niet voor niets één van de meeste groene merken (de meeste auto's met een groen A of B-label). Helaas passen daar de 6-inlijn motoren daar niet goed meer bij. Die werken pas echt goed bij een grote cilinderinhoud en dat werkt het groene label weer behoorlijk tegen.
Jammer, maar helaas veranderen tijden. Des te meer reden om de briljante blokken als de M52 en M54 zo lang mogelijk op de weg te houden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier