Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De catalogusprijs scheelt ongeveer 4000 euro. Voor op het eerste gezicht alleen de motor maar er zullen vast nog wel subtiele verschillen zijn.t_captain schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 07:59:
[...]
In feite heb je nu een 120d. Is het de moeite qua prijsverschil? Of zou je net zo goed kunnen beginnen met de 120d uit de catalogus?
De Coupe en Cab. en volgens mij ook de 335 is dan weer anders.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Er zijn wel wat kleine details anders aan 6-cilinders. Zoals het chroom en de CC bijvoorbeeld.MrFl0ppY schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:57:
Mwah, mijn ervaring met de e90 is dat qua uitrusting alle 4 cilinders hetzelfde zijn en alle 6 cilinders ook. Dus tussen de 320 en de 325 zit wel een verschil zoals ruimere standaarduitrusting en grotere remschuiven e.d. Maar goed, daar is de meerprijs dan ook naar.
De Coupe en Cab. en volgens mij ook de 335 is dan weer anders.
Wat het precies is kan je makkelijk opzoeken in een catalogus onder de standaarduitrusting.
Had het eigenlijk ook anders kunnen interpreteren en dan klopt het idd helemaal wat er staat
[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 09-08-2011 11:59 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

BMW 116i High Executive
Sapphirschwarz
109.000km gelopen
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Hopelijk kun jij beginnen met wat rijden van de kilometers
http://www.deyterra.com
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Okay, zal de garage anders eens vragen ofzo..-Thunder- schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:42:
Volgens mij zit er achter je radio gewoon net als bij de andere radio's van BMW uit die tijd een grote zwarte stekker met 'platte' aansluit pinnen, daar tussen komt meestal de simulator maar, de software moet het ook aan kunnen. Maar volgens mij is er alleen verschil tussen de versies mbt de aansluitingen ( ronde pinnen of de platte pinnen ) en als je een cd wisselaar er op aan gesloten hebt, lijkt het mij ook geen probleem zoals fsfikke ook al zegt
Okay, zal er eens naar kijken.fsfikke schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:39:
Meer of je voor jouw radio de CD-wisselaar hetzelfde productnummer heeft als bij een normale radio. Als dat zo is lijkt me de kans dat het werkt wel aanwezig.
Maar zoals gezegd kan ik dat ook niet garanderen
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
rally schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:30:
Da's geen goed voorteken.... 109.000 gelopen.
Hopelijk kun jij beginnen met wat rijden van de kilometers
Nee, gekocht bij Bert Story, wij zijn 2e eigenaar. Eerste was ook particulier. Gezien de kilometerstand waren we ook wel blij dat deze ook in de Premium Selection valt (2 jaar garantie dus).EvaluationCopy schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:50:
Tweedehands lease?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Klopt, de 120i en 120d hebben ten opzicht van hun lichtere broertjes en zusjes wat kleine zaken standaard, zoals diverse exterieurdelen in kleur, andere uitlaatuiteinden en dat soort gein.bouwfraude schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:38:
[...]
De catalogusprijs scheelt ongeveer 4000 euro. Voor op het eerste gezicht alleen de motor maar er zullen vast nog wel subtiele verschillen zijn.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Blokken wel, maar x16d en x18d hebben minder bar inspuitdruk, andere turbo en geen Piëzo-injectoren...Snake schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:58:
[...]
Ja. De 316d -> 320d zijn allemaal dezelfde blokken.
Zelfde met de 116d -> 120d. Allemaal hetzelfde. De 123d heeft wel biturbo (kleine en grote).
En een gechipte x16d of x18d vliegt een x20d met gemak voorbij. Meer koppel en meer pk's aan de achterwielen... En bovendien een veel breder koppelbereik.
Ik heb 26 september een afspraak. Verwacht: 185pk+ en 400nm+ :-)
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Turbo kun je eventueel laten zitten als je met de kleinere turbo een goede gasrespons en koppelkromme kan bereiken. Injectoren moeten natuurlijk wel vervangen bij goede tuningAries.Mu schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:01:
[...]
Blokken wel, maar x16d en x18d hebben minder bar inspuitdruk, andere turbo en geen Piëzo-injectoren...
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Verwijderd
Ik reed laats heel relaxed op de rechterbaan 120 op de CC, licht heuvel op. Begint er in 1x een VW-bus me de vangrail op te drukken, ik me raam open om te vragen wat er nou aan de hand is. Begint ie toch een partij te schelden; ja ik wil je links inhalen en je geeft gewoon gas bij! terwijl ik gewoon op de CC reed, wat hij ff vergat is dat die gare VW flink gas bij moest geven om heuvel op te komen en mijn auto gewoon een constante snelheid aanhield waardoor het leek alsof ik gas bijgaf... kansloos, ook een goede reden om iemand de vluchtstrook op de duwen???deadsy33 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:10:
CC is wel een manier om te zien hoe onregelmatig sommige mensen kunnen rijden...tegen het irritante af
"100-125-115-110-90-120-115"
Remmerij is natuurlijk anders tussen een 330d en 316i. Simpelweg omdat een 330d veel zwaarder is dan een 316i en ook nog eens een veel hogere top heeft. De remmen van een 316i kunnen dat niet aan.RSP schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:06:
Zit er dan geen verschil in bijvoorbeeld de remmen? Ik heb op m'n 330d veel grotere schijven dan op een 316i volgens mij. Zou dat bij de 1-serie niet ook zo zijn?
Mijn 323i heeft bijv. ook veel zwaardere remmen dan mijn Compact heeft (geventileerd, dikker en schijven achter).
Als de top echt hoger komt te liggen, zou ik zeker de remmen aanpakken. Je wilt natuurlijk op de Autobahn wel op een veilige manier die Nederlander kunnen ontwijken die met 100km/u naar links komt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Google op DensionKecin schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:00:
Dag allemaal,
Ik heb deze radio met "navi":
[afbeelding]
Nu wil ik daar een iPod of geheugenkaart aankoppelen (beide heb ik wel), wat moet ik daarvoor hebben? Natuurlijk het liefst niet te duur, en het moet een beetje gemakkelijk in te zetten zijn.
Nederlandse webshop is wel een pre!
Iemand een idee?
Een goede chiptuner blijft natuurlijk ruim binnen de limiet van wat mechanisch mogelijk is.DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:58:
Afhankelijk van of je over de limiet van de injectoren heen gaat natuurlijk..
Heb al gelezen dat de x16d en x18d blokken bij BMW tot boven de 200pk kunnen gaan, maar dat ze dan geen 400.000km meer meegaan...
Een goed gechipte gaat amper minder lang mee dan een niet gechipte. Maar je moet wel rekening houden met een paar zaken:
- goed warmrijden (dat doen sommige mensen nooit of letten toch minder op als het een stock motor is).
- af en toe toch is laten nadraaien na een lange of intensieve rit
- niet elk rood licht een sprintje trekken :-)
Ik doe al deze dingen altijd, dus ik denk niet dat er meer merkwaardige slijtage zal zijn.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
En vermogen is ook fun, meer vermogen is meer fun
[ Voor 37% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 09-08-2011 16:28 ]
Ik denk niet dat een motor er langer over doet om op te warmen als die gechipt is.. En de overige punten gelden toch al voor een turboblok, dus het zijn niet per se nadelen van een chip oid.Het Fantoom schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:24:
Als je met een gechipte motor bewust langer moet warmrijden, niet teveel sprintjes mag trekken en de motor moet laten nadraaien dan zie ik weinig meerwaarde in het chippen want dit is niet echt bevorderlijk voor de totale reistijd. Beetje lullig als je onderweg je buurman inhaalt en hij uiteindelijk eerder de voordeur binnenstapt omdat jij nog lekker staat na te draaien op de oprit.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Kun jij iemand verstaan bij 120??Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:42:
[...]
Ik reed laats heel relaxed op de rechterbaan 120 op de CC, licht heuvel op. Begint er in 1x een VW-bus me de vangrail op te drukken, ik me raam open om te vragen wat er nou aan de hand is. Begint ie toch een partij te schelden; ja ik wil je links inhalen en je geeft gewoon gas bij! terwijl ik gewoon op de CC reed, wat hij ff vergat is dat die gare VW flink gas bij moest geven om heuvel op te komen en mijn auto gewoon een constante snelheid aanhield waardoor het leek alsof ik gas bijgaf... kansloos, ook een goede reden om iemand de vluchtstrook op de duwen???
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Alleen kan hij helaas niet het hoogte stellings gedeelte niet uitlezen, ik vermoed dat de level sensor niet helemaal sjoegel meer is, soms gaat de kont namelijk omhoog staan, rijd best irritant haha. Had al even gekeken wat dat evt. zou kosten.. een keer 7 tientjes ongeveer dus dat zou mee vallen
Blij Met Wilco
Waarschijnlijk is de gordelspanner een keer los geweest terwijl de auto op contact stond. De airbag computer merkt dan een storing op, en plop, een lampje aan. Zo heb ik ooit een storing gehad in de airbag omdat ik het stuur loskoppelde met de auto op contact...-Thunder- schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:34:
Hmm vandaag even met carsoft de BMW 520i touring uitgelezen, airbag lampje brande, en hij gaf een fout aan op het scherm en gezien ik de pixels niet kan lezen ( moet hem ff een keer weg brengen naar het mannetje van marktplaats, 75 euro kost het geloof ik mgoed ) was de gordel spanner, heb ik hem gereset.. dacht ach, kan altijd proberen en heb al een paar keer gereden ( ook met passagier ) en hij gaat niet meer aanVerder gaf die nog 2 errors aan maar die zijn niet zo boeiend, waar onder stond er in dat hij een keer een sleutel niet kende.
Alleen kan hij helaas niet het hoogte stellings gedeelte niet uitlezen, ik vermoed dat de level sensor niet helemaal sjoegel meer is, soms gaat de kont namelijk omhoog staan, rijd best irritant haha. Had al even gekeken wat dat evt. zou kosten.. een keer 7 tientjes ongeveer dus dat zou mee vallen
Die hoogteverstelling zou ik wel herstellen. Behalve dat het irritant is, wordt het bochtengedrag nogal nadelig beïnvloed als de auto te hoog staat... Het zal maar gebeuren terwijl je net een snelweg afdraait met 100km/u

Ach, 1,5 week nadat ik mijn Cabrio heb gekocht, ging ineens de boordcomputer klagen over de remelektronica. Blijkt de pedaalschakelaar te zijn die half gaar is, waardoor de lampen niet altijd meer branden. Dat is nu tijdelijk gefixed door de schakelaar te renoveren/schoonmaken en de nieuwe staat in bestelling. Ook zijn bij mij in ieder geval de voorste schokdempers versleten.RSP schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:45:
Het onderhoud begint zich al op te stapelen ... Weet je zeker dat je niet een bak hebt gekocht die vlak voor de verkoop een computer reset heeft gekregen, en dat de problemen nu langzaam omhoog komen? 7 tientjes won't break the bank, maar volgens mij is 't raar als dat stuk gaat in de korte periode dat je 'm hebt.
Als je een auto van ouder dan 10 jaar koopt, ongeacht het merk, weet je dat je meestal eerst wat achterstallig onderhoud weg moet werken. Het is normaal dat het laatste jaar/2 jaar er niet meer in een auto geïnvesteerd wordt.
@Deepbass, dit gebeurd niet onder het rijden
Blij Met Wilco
Al men vorige berichten zijn over men oude 5
Blij Met Wilco

Ik reed door Boskoop en bij het uitrijden gaf ik iets gas... En dat was al bijna 80 terwijl ik recht op een snelheidscamera af reed

Afgelopen weekend ook diverse stukjes trim hersteld, en de auto ziet er weer een stuk frisser uit. Nu alleen nog een keer een paar uurtjes droog weer, want ik moet het rubber van de kap nog vastlijmen en dan moet het dak open kunnen voor zolang het duurt... Als het in de tussentijd zou gaan regenen, kan ik de kap ook niet sluiten, want het rubber moet loshangen zolang de lijm aan het drogen is.
En ik wil het hemeltje er nog uit halen, en daarvoor moet het ook echt droog zijn...
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Blij Met Wilco
Het is namelijk vooral bedoeld om het grote gewicht op te kunnen vangen dat je achter in een touring kan krijgen.
Waar ga jij hem laten chippen en wat gaat het kosten? 185pk+ klinkt niet verkeerd.Aries.Mu schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:01:
[...]
Ik heb 26 september een afspraak. Verwacht: 185pk+ en 400nm+ :-)
Ik meen mij te herinneren dat als je een 118d laat chippen je eigenlijk ook de luchtinlaat zou moeten vervangen voor een luchtinlaat van een 120d. Dat is hier in het topic wel eens voorbij gekomen.
Hoe zit het eigenlijk met de garantie? Mijn 118d was een Premium Selection en dus had ik garantie. Inmiddels is inmiddels wel verlopen. Maar toch.
BTW, die garantie, heeft me wel een kosteloos vervangen turbo opgeleverd. Terwijl ik hem netjes probeer warm te rijden, dat lukt de ene keer wat beter als de andere keer en ik laat hem (bijna) altijd zeker 5 maar meestal 15 seconden stationair lopen voor dat ik hem uitzet. Soms gaat ie vanzelf uit vanwege de Effeciency Dynamics. Helaas toch rond de 90k kilometers al een kapotte turbo.
~ James May
De CC geeft wel gas bij, dus iets of iemand doet hetVerwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:42:
[...]
mijn auto gewoon een constante snelheid aanhield waardoor het leek alsof ik gas bijgaf...
Zonder CC laat ik de snelheid heuveltje op meestal ietsje terug vallen om het heuveltje af weer goed te maken, maar veel meer dan een viaduct of een dijk is hier niet in de buurt.
Touren worden hoger, snelheid niet. Ik denk dat er dat bedoeld word, op het moment dat die golf ertegen op wil rijden moet die flink meer touren maken en dus heeft die minder snelheid voor het inhalen.bouwfraude schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:35:
[...]
De CC geeft wel gas bij, dus iets of iemand doet het
Zonder CC laat ik de snelheid heuveltje op meestal ietsje terug vallen om het heuveltje af weer goed te maken, maar veel meer dan een viaduct of een dijk is hier niet in de buurt.
Gewoon 10 kilometer niet meer dan halfgas en low-boost blijven. Dat lukt me zelfs met mijn Yaris.Coenen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:47:
Terwijl ik hem netjes probeer warm te rijden, dat lukt de ene keer wat beter als de andere keer
Rijdt de laatste 2 kilometer met geen tot weinig boost en weinig gas, dan is 15 sec. wel voldoende. Als je nog lekker door hebt gehaald zou ik wel een minuutje of langer wachten.en ik laat hem (bijna) altijd zeker 5 maar meestal 15 seconden stationair lopen voor dat ik hem uitzet.
Ik hoop het niet, dan is je koppeling stuk. Meer toeren zonder dat de snelheid oploopt betekent een slippende koppeling.Kecin schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 08:49:
[...]
Touren worden hoger, snelheid niet. Ik denk dat er dat bedoeld word
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Wanneer je tegen de bult op rijdt moet je auto meer kracht zetten om dezelfde 120 km/h te maken == meer touren, zelfde snelheid.AtleX schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 09:02:
[...]
Gewoon 10 kilometer niet meer dan halfgas en low-boost blijven. Dat lukt me zelfs met mijn Yaris.
[...]
Rijdt de laatste 2 kilometer met geen tot weinig boost en weinig gas, dan is 15 sec. wel voldoende. Als je nog lekker door hebt gehaald zou ik wel een minuutje of langer wachten.
[...]
Ik hoop het niet, dan is je koppeling stuk. Meer toeren zonder dat de snelheid oploopt betekent een slippende koppeling.
Dat lijkt me nogal raar in dezelfde versnelling... Zelfde toeren+zelfde versnelling is zelfde draaisnelheid van je wielen. Omdat je bergop is de afstand niet opeens groter. Meer benzineverbruik: ja, meer toeren: nee.Kecin schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 09:07:
[...]
Wanneer je tegen de bult op rijdt moet je auto meer kracht zetten om dezelfde 120 km/h te maken == meer touren, zelfde snelheid.
Dat kan niet, tenzij je koppeling slipt. Met een gekoppelde koppeling (Kecin schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 09:07:
meer touren, zelfde snelheid.
Wat wel kan is rijker gaan lopen (=meer gas), waardoor het geleverde vermogen bij gelijkblijvend toerental gaat stijgen (binnen zekere grenzen, zoek op stoichiometrisch mengsel en AFR). Daardoor kan de toegenomen weerstand ook overwonnen worden. Dat laatste ook binnen bepaalde grenzen, want als het toerental te laag is kan je inspuiten wat je wilt maar als je niet genoeg vermogen kunt ontwikkelen verlies je alsnog snelheid. Dan moet je terugschakelen.
[ Voor 29% gewijzigd door AtleX op 10-08-2011 09:18 ]
De garantie vervalt, maarja die was toch al vervallen. Op de websites van de tuners kun je vinden hoe goed de auto te tunen is. En ja, het is natuurlijk verstandig om niet voor de meest extreme te gaan.Coenen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:47:
[...]
Waar ga jij hem laten chippen en wat gaat het kosten? 185pk+ klinkt niet verkeerd.
Ik meen mij te herinneren dat als je een 118d laat chippen je eigenlijk ook de luchtinlaat zou moeten vervangen voor een luchtinlaat van een 120d. Dat is hier in het topic wel eens voorbij gekomen.
Hoe zit het eigenlijk met de garantie? Mijn 118d was een Premium Selection en dus had ik garantie. Inmiddels is inmiddels wel verlopen. Maar toch.
BTW, die garantie, heeft me wel een kosteloos vervangen turbo opgeleverd. Terwijl ik hem netjes probeer warm te rijden, dat lukt de ene keer wat beter als de andere keer en ik laat hem (bijna) altijd zeker 5 maar meestal 15 seconden stationair lopen voor dat ik hem uitzet. Soms gaat ie vanzelf uit vanwege de Effeciency Dynamics. Helaas toch rond de 90k kilometers al een kapotte turbo.
Overigens heb je natuurlijk voor die garantie wel 2 a 3k neer kunnen leggen dus of die turbo helemaal kosteloos was is natuurlijk maar relatief. En bij de 90k al een turbo vervangen is niet echt heel relax, die zou toch veel langer mee moeten gaan.
Jij hebt dan gewoon pech gehad, want zover ik weet zijn de x16d en x18d turbo zo goed als onverwoestbaar.Coenen schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 21:47:
[...]
Waar ga jij hem laten chippen en wat gaat het kosten? 185pk+ klinkt niet verkeerd.
Die van de x20d durven wel is stukgaan...
Ik (al onze BMW's tot nu toe) laat hem chippen bij http://www.power-plus.be/
De eigenaar is al jaar en dag BMW liefhebber en doet meer dan enkel chiptunen; naast BMW maakt hij ook Porsches raceklaar voor rally's of endurance races...
De luchtinlaat zou verder gewoon stock mogen blijven dacht ik.
Je hebt verder garantie op de chiptuning. Hoe het verder zit bij een kapotte turbo oid weet ik niet echt, dat zul je moeten vragen.
Wij hebben een 318tds e36, 318d e90 136pk en 320d e46 136pk laten chippen.
De 318tds had 370.000km bij verkoop, de e90 heeft er nu 100.000 probleemloze opzitten en de e46 310.000 tot nu toe...
Ik rij de laatste km altijd vrij rustig na een stevige rit en laat hem ook een tijdje stationair draaien. (toch zeker 20 a 30 sec)
Bij normaal gebruik laat ik hem mss 5 sec draaien en zet ik hem gewoon uit.
Qua warmrijden vermijd ik hoge toeren de eerste paar km, daarna rij ik normaal en na 20min (olie goed warm) durf ik al wel is doorrijden
Als je dit allemaal niet doet en je hebt geluk gaat je turbo 200.000km mee, anders heb je pech

[ Voor 11% gewijzigd door Aries.Mu op 10-08-2011 10:42 ]
Als ik met m'n auto ga rijden voor langere afstanden (dat is dan bijvoorbeeld 50km heen en 50km terug, of 120km heen en 120km terug) dan rij ik het eerste stuk héél rustig. Ik trek geef zo goed als geen gas bij om op te trekken, en schakel als de boordcomputer zegt dat ik moet schakelen, dat is dan net onder de 2000 toeren. Ook goed afremmen op de motor bij kruispunten. Dat is dan zo voor de eerste 7km, en dat duurt ook ongeveer 7 minuutjes. Dan is er de oprit naar de autostrade en dan geef ik al vol gas.
Geef ik dan te vroeg volgas? Best dan nog enkele kilometers aan 120kmph op de autostrade rijden?
Bij het terug naar huiskomen doe ik hetzelfde voor dezelfde 7 km van de afrit van de autostrade naar de oprit van m'n huis. Stationair draaien heb ik nog nooit gedaan, zelfs niet voor enkele seconden.
Auto heeft nu 162000 kilometers op de teller.
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Bij een moderne motor begint dan net je olietemperatuur pas te stijgen dus het ligt eraan wat je onder vol gas verstaat. Gaspedaal helemaal indrukken maar bij 2/3 van het maximaal toerental schakelen kan dan weinig kwaad mee. Ik zou dan nog wel een paar kilometer gelijkmatig doorrijden om je olie verder op te warmen voor je richting de redline gaat.Shaidar schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:06:
Geef ik dan te vroeg volgas? Best dan nog enkele kilometers aan 120kmph op de autostrade rijden?
Dan heeft je turbo fatsoenlijk uit kunnen draaien en af kunnen koelen. Kan weinig kwaad dan.Bij het terug naar huiskomen doe ik hetzelfde voor dezelfde 7 km van de afrit van de autostrade naar de oprit van m'n huis. Stationair draaien heb ik nog nooit gedaan, zelfs niet voor enkele seconden.
constant 3000rpm op een 'koude' motor wil wel, als hij maar niet teveel last krijgt.
Dus als ik koud bij huis wegtrek met 6000 toeren.... dat is niet goed voor mijn motor?418O2 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:37:
Olie is pas na 15km op temperatuur, dus voor die zou ik niet boven de 2500 toeren met last te komen.
constant 3000rpm op een 'koude' motor wil wel, als hij maar niet teveel last krijgt.
zneek schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:41:
[...]
Dus als ik koud bij huis wegtrek met 6000 toeren.... dat is niet goed voor mijn motor?
Nee, maar ik gok dat je dat ook wel weet
Nee, merp!
Jawel hoor, sterker nog, hoe meer touren hoe beter.zneek schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:41:
[...]
Dus als ik koud bij huis wegtrek met 6000 toeren.... dat is niet goed voor mijn motor?
Al was het alleen maar omdat mijn uitlaat een erg ongezonde rammel produceert als ik vol wegplank met koude motor...PauseBreak schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:48:
[...]
Nee, maar ik gok dat je dat ook wel weet
Olie temperatuur is heel verschillend per auto en type olie. Factoren zijn buiten temperatuur, type motor en het type olie is heel belangrijk. Bijvoorbeeld 5w30 heeft zijn viscositeit op een lagere temperatuur en warmt sneller op.
Lastig om een bepaalde tijd of afstand te zeggen
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Dat bedoel ik, dat heb ik aan staan, maar dan nog gaat ie....
Moet je je DSC eens laten vervangen of nieuwe bandjes op leggen Martinzneek schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:30:
[...]
Dat bedoel ik, dat heb ik aan staan, maar dan nog gaat ie....
~ James May
In de winter kan je trouwens met een ijskoude motor niet boven de x aantal toeren komen (elektronisch begrensd zoals op de M cars).
Mijn schoonbroer rijdt met een gechipte 318d ED 136pk en hij gaat als volgt te werk:
- motor aan
- plankgas tot op zijn bestemming
- motor uit
En die gaat al 100.000km echt probleemloos mee...

Ik snap niet dat je zo kunt rijden... Ten eerste de takkeherrie in de auto, ten tweede het brandstofverbruik en ten derde ook nog eens de stress van constant plankgas willen rijdenAries.Mu schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:00:
Ik heb trouwens gehoord dat BMW geen temperatuurmeters meer monteert omdat ze 100% zeker zijn dat hun blok onder alle omstandigheden foolproof is.
In de winter kan je trouwens met een ijskoude motor niet boven de x aantal toeren komen (elektronisch begrensd zoals op de M cars).
Mijn schoonbroer rijdt met een gechipte 318d ED 136pk en hij gaat als volgt te werk:
- motor aan
- motor uit

~ James May
Nu doe ik het een beetje op de gok en ja hij begrensd inderdaad de toeren en vermogen automatisch maar het is toch anders. Nu moet je er maar op vertrouwen dat het allemaal goed gaat
Stress bij plankgas rijden?? Takkenherrie als je gas geeft? Ben jij een Toyota rijder ofzotdw schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:12:
[...]
Ik snap niet dat je zo kunt rijden... Ten eerste de takkeherrie in de auto, ten tweede het brandstofverbruik en ten derde ook nog eens de stress van constant plankgas willen rijden
Nee geintje, 's ochtends vroeg heb ik ook niet echt zin om te planken. Je moet je toch iets meer concentreren
[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 10-08-2011 17:36 ]
Facts don't care about your feelings
als de turbo nou ook foolproof zou zijnAries.Mu schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:00:
Ik heb trouwens gehoord dat BMW geen temperatuurmeters meer monteert omdat ze 100% zeker zijn dat hun blok onder alle omstandigheden foolproof is.
ik heb het me echt ingeleerd, bij koude motor altijd rustig rijden. ook niet gelijk wegrijden maar eventjes wachten, dacht gehoord te hebben dat dit goed zou zijn voor de automaat. En als ik lange ritten heb gemaakt of heb zitten trappen, dan altijd even voor de deur de motor laten draaien.
meet the BMW rijder...tdw schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:12:
[...]
Ik snap niet dat je zo kunt rijden... Ten eerste de takkeherrie in de auto, ten tweede het brandstofverbruik en ten derde ook nog eens de stress van constant plankgas willen rijden
Maar inderdaad, het lijkt mij dat het niet echt prettig rijden is...
Auto's met een drysump systeem (zijn er niet zoveel..) hebben helemaal een eeuwigheid nodig om warm te worden. Komt omdat er door de extra olievoorraad, totaal behoorlijk veel olie in de motor zit.KappeNou schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:54:
...
Olie temperatuur is heel verschillend per auto en type olie. Factoren zijn buiten temperatuur, type motor en het type olie is heel belangrijk. Bijvoorbeeld 5w30 heeft zijn viscositeit op een lagere temperatuur en warmt sneller op.
Lastig om een bepaalde tijd of afstand te zeggen
Een beetje Porsche (of o.a. pa zijn R8) hebben >10 liter olie in de motor zitten, en je rij dus gewoon ~20 minuten voordat hij echt op temperatuur is.
Overigens moet je tijdens het warmrijden ook niet overdrijven en zeer weinig toeren draaien (met een behoorlijke belasting) aangezien dat ook verre van ideaal is voor je drijfwerk.
[ Voor 10% gewijzigd door Tortelli op 10-08-2011 20:57 ]
Geloof je het zelf?Aries.Mu schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:00:
Dat beschermt je niet tegen pedal to the metal acties. Een beetje logisch nadenken is nog steeds nodig (gelukkig).In de winter kan je trouwens met een ijskoude motor niet boven de x aantal toeren komen (elektronisch begrensd zoals op de M cars).
Ik zou z'n sleutels afpakken.Mijn schoonbroer rijdt met een gechipte 318d ED 136pk en hij gaat als volgt te werk:
- motor aan
- motor uit
Klopt, alleen is dat ook meteen je voordeel. De olie gaat ook niet te heet wordenTortelli schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:56:
[...]
Auto's met een drysump systeem (zijn er niet zoveel..) hebben helemaal een eeuwigheid nodig om warm te worden. Komt omdat er door de extra olievoorraad, totaal behoorlijk veel olie in de motor zit.
Een beetje Porsche (of o.a. pa zijn R8) hebben >10 liter olie in de motor zitten, en je rij dus gewoon ~20 minuten voordat hij echt op temperatuur is.
Overigens moet je tijdens het warmrijden ook niet overdrijven en zeer weinig toeren draaien (met een behoorlijke belasting) aangezien dat ook verre van ideaal is voor je drijfwerk.
Voordeel van drysump is dat je motor lager in het chassis geplaatst kan worden zoals je al zei, en je hebt minder kans dat de oliepomp lucht aanzuigt in bochten (en dus je oliedruk wegvalt). Dat is bij sportauto's natuurlijk ook een belangrijk punt.
Sowieso vind ik -met name in auto's met sportieve inslag- het een behoorlijk gemis dat steeds meer meters die vitale informatie over het mechanische systeem geven worden weggelaten. En dat terwijl het doel is zo veel mogelijk van de motor te vragen.
Zo heeft mijn z4 alleen een watertemperatuurmeter (en de /m versie heeft alleen een olietemperatuurmeter afaik).
Mijn citroen C5 heeft standaard een watertemperatuurmeter, olietemperatuurmeter en accuspanningmeter. En dat is niet bepaald een auto met sportieve inslag. alhoewel.... hij heeft ook standaard aluminium remklauwen; iets wat bij bmw ook al een zeldzaamheid is.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 11-08-2011 00:11 ]
"man is not truly one, but truly two,"
~ James May
Het is alleen een moneysaver
"man is not truly one, but truly two,"
Als je echt moet presteren dan boeit de olietemp. ook niet, dan is het gewoon zo snel mogelijk plankgas van A naar B rijden zonder rekening te houden met warmrijden en nadraaien.mr_petit schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:08:
Da's nou net de minst belangrijke als het op prestaties aankomt.
Het is alleen een moneysaver
Aan de andere kant, zou je ook kunnen stellen dat Citroen zo weinig vertrouwen in hun techniek heeft dat die meters wel nodig zijnmr_petit schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:05:
Of de olie te heet of niet gaat worden hangt af van de koelers die er aan vastzitten, niet welk systeem er gehanteerd wordt. (of het verlies in leidingwerk/carter is zo groot dat je motor het nauwelijks kan warmstoken, maar dan is het een risico)
Voordeel van drysump is dat je motor lager in het chassis geplaatst kan worden zoals je al zei, en je hebt minder kans dat de oliepomp lucht aanzuigt in bochten (en dus je oliedruk wegvalt). Dat is bij sportauto's natuurlijk ook een belangrijk punt.
Sowieso vind ik -met name in auto's met sportieve inslag- het een behoorlijk gemis dat steeds meer meters die vitale informatie over het mechanische systeem geven worden weggelaten. En dat terwijl het doel is zo veel mogelijk van de motor te vragen.
Zo heeft mijn z4 alleen een watertemperatuurmeter (en de /m versie heeft alleen een olietemperatuurmeter afaik).
Mijn citroen C5 heeft standaard een watertemperatuurmeter, olietemperatuurmeter en accuspanningmeter. En dat is niet bepaald een auto met sportieve inslag. alhoewel.... hij heeft ook standaard aluminium remklauwen; iets wat bij bmw ook al een zeldzaamheid is.
Mijn Cabrio en Compact hebben beiden ook alleen een temperatuurmeter. Imo is dat in een straatauto ook echt wel genoeg. Hetzelfde met een boost-meter. Wat heeft Jan Modaal daar aan? Helemaal niks.
Alleen als de auto geschikt is voor circuitgebruik (zoals een ///M3), gaat een olie temperatuur en drukmeter zin krijgen.
Bij een wet sump systeem heb je een grote carter waar de olie in zit. Bij dry sump heb je een apart resevoir, vandaar dat je olie dus niet zo heet gaat worden als bij een wet sump systeemmr_petit schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 00:05:
Of de olie te heet of niet gaat worden hangt af van de koelers die er aan vastzitten, niet welk systeem er gehanteerd wordt. (of het verlies in leidingwerk/carter is zo groot dat je motor het nauwelijks kan warmstoken, maar dan is het een risico)
Het warm stoken is per motor natuurlijk verschillend. Laatst een getunede RS6 V10TT onder de kont gehad, maar die krijgt de olie met gemak warm. Dat blok bleeft ook extreem lang warm..
P'sies! Meer klokken en meer getallen graag!MrFl0ppY schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:15:
Mwah, het geeft je wat controle en inzicht. Bovendien presenteert BMW zich als sportief en dan misstaan deze meters echt niet. En het enige waar BMW vertrouwen in heeft is dat haar dealers alles wel kunnen fixen tegen een vriendelijke prijs
Op mijn wenslijstje:
- (bij turbomotoren): actuele turbodruk, liefst als tweede naald in toerenteller. Combinatie van de twee naalden geeft inzicht in hoeveel koppel je kunt verwachten zodra je het gaspedaal indrukt
- (op alle modellen): 4 kleine cijfertjes met daarop de loopvlaktemperatuur van de banden, centraal 2 cijfertjes over de temperatuur van het wegdek en de erlatieve luchtvochtigheid
Waaromt_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:52:
- (op alle modellen): 4 kleine cijfertjes met daarop de loopvlaktemperatuur van de banden, centraal 2 cijfertjes over de temperatuur van het wegdek en de erlatieve luchtvochtigheid
Nee, merp!
K to the KillaZ
In welke klasse race jij?t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:52:
[...]
P'sies! Meer klokken en meer getallen graag!
Op mijn wenslijstje:
- (bij turbomotoren): actuele turbodruk, liefst als tweede naald in toerenteller. Combinatie van de twee naalden geeft inzicht in hoeveel koppel je kunt verwachten zodra je het gaspedaal indrukt
Dat is opmerkelijk, de Peug 206 van mijn moeder van 65 heeft er zelfs eentjeShaidar schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:28:
Wel ruk dan dat er in de normale BMW's geen olietemperatuurmeter zit ... Is het niet mogelijk om de software aan te passen zodat er dat toch inzit?
Ik vind dat sportief eerlijk gezegd wel meevallen. Bij een 3-serie denk ik niet direct aan een sportieve auto, maar aan een luxe middenklasser met bovengemiddelde motorprestaties. Dat is wat anders dan sportief. De laatste keer dat ik bij BMW naar de advertenties keek, ging dat ook niet over sportief, maar over rijgenot. Dat een 3-serie door de sterke motoren, achterwielaandrijving en sublieme ophanging sportief gereden kan worden, is een leuke bonus, maar centraal bij het ontwerp staat nog altijd comfortabel op hoge snelheid over de Autobahn kunnen rijden, niet zo snel mogelijk de Nürnbergring over kunnen.MrFl0ppY schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:15:
Mwah, het geeft je wat controle en inzicht. Bovendien presenteert BMW zich als sportief en dan misstaan deze meters echt niet. En het enige waar BMW vertrouwen in heeft is dat haar dealers alles wel kunnen fixen tegen een vriendelijke prijs
Extra meters is daarnaast iets voor sport-auto's, niet luxe-auto's. Ik denk dan aan Nissan GT-R's, Mitsubishi Lancer Evo's, Subaru Impresa's, etc. Ik durf te wedden dat de meeste eerste eigenaren van een BMW liever nog minder meters zouden zien, dan juist meer. Zelfs in een ///M3 of ///M5 zou het niet eens prominent in beeld hoeven zijn, en hooguit via de OBC oproepbaar hoeven zijn. Belangrijker zijn waarschuwingen dat het nog niet warm genoeg is of juist te warm, en daar heb je al lampjes e.d. voor.
Vreemde manier van naar BMW kijken vind ik, het strookt namelijk compleet niet met mijn beeld. Sportiviteit komt steeds naar voren, althans, zo lees ik de meeste advertenties. Ook hun hele BMW i verhaal gaat over sportiviteit in een verantwoorde context. De BMW i8 is daar wel ongeveer het bewijs voor. In de USA hebben ze zelfs "The Ultimate Driving Machine" weer als kreet afgestoft. Comfort op de Autobahn vind ik meer bij Audi passen, of Mercedes.deepbass909 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:46:
[...]
Ik vind dat sportief eerlijk gezegd wel meevallen. Bij een 3-serie denk ik niet direct aan een sportieve auto, maar aan een luxe middenklasser met bovengemiddelde motorprestaties. Dat is wat anders dan sportief. De laatste keer dat ik bij BMW naar de advertenties keek, ging dat ook niet over sportief, maar over rijgenot. Dat een 3-serie door de sterke motoren, achterwielaandrijving en sublieme ophanging sportief gereden kan worden, is een leuke bonus, maar centraal bij het ontwerp staat nog altijd comfortabel op hoge snelheid over de Autobahn kunnen rijden, niet zo snel mogelijk de Nürnbergring over kunnen.
Grappig dat verschillende mensen dezelfde berichten zo anders interpreteren
Oud :
Nieuw :

Blij Met Wilco
Gefeliciteerd trouwens
[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 11-08-2011 13:03 ]
Facts don't care about your feelings
Momenteel heb ik 18" erop liggen en zal hoe dan ook dan ook andere velgen moeten kopen. Nu kan ik over velgen genoeg informatie vinden wat alle waardes voorstellen. Maar niet hoe uitwisselbaar het een en ander is. Stel ik koop een setje banden van 205/55 R16, welke velgen moet ik daar dan bij kopen? Ik mijn boekje staat er niks over gemeld en op internet vind ik alleen maar lijstjes met afmeten die zouden moeten passen, soms ook nog in tegenspraak met elkaar. Kan iemand misshien toelichten hoe dit mechanisme werkt? Wat moet je op letten en hoe uitwisselbaar zijn verschillende velgmaten?
Hopelijk ontaardt dit niet in de aloude discussie over het nut van winterbanden.
Laat ik het anders zeggen, een Merc is inderdaad veel comfortabeler, maar die beschouw ik ook niet als een echte rijdersauto. Audi durf ik eerlijk gezegd niks over te zeggen. Bij BMW staat de ervaring achter het stuur centraal en is geschikt voor comfortabel hard rijden, maar ook lekker toeren over slingerende N- en B-wegen. Kijk maar naar de laatste reclames van de 6-serie. Die gaan niet over hard rijden, maar juist over toeren in een auto die precies doet wat de bestuurder wil. Dat dragen de marketingkreten Freude am Fahren en The Ultimate Driving Machine imo ook uit. Niet dat ze de snelste of sportiefste zijn, maar de beste/leukste wagen in hun segment om te rijden. En ja, het is wat sportiever dan een Merc, Volvo of Audi, maar is dat omdat BMW zo sportief probeert te zijn, of omdat de concurrenten hun aandacht veel meer leggen op comfort en daardoor juist verder weg komen te staan van sportiviteit? Anders gesteld, als BMW als enige auto's blijft maken die 250km/u kunnen en de rest gaat omwille van comfort/verbruik (zou niet weten waarom, maar goed) inleveren op topsnelheid, wordt BMW dan steeds sportiever of de rest gewoon slomer?MrFl0ppY schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:07:
Eens met zneek, de 3 serie is toch wel de meest sportieve van de 3 (A4, C klasse) en dat wil BMW ook. Hoogtoerige motoren, achterwielaandrijving en messcherpe besturing (dynamisch) zijn toch de zaken waarmee ze te koop lopen. Als je uit bent op comfortabel met hoge snelheid over de autobahn wil knallen koop je toch echt een Benz naar mijn idee. Met een BMW kan het prima maar die koop je toch echt als je een sportieve auto wilt rijden. Dat maakt het overigens nog geen Porsche maar onder de ´normale´ auto is BMW toch echt een sportief merk.
Bij sportief denk ik zelf al snel aan lager en harder geveerd. Want laten we ook eerlijk zijn, de Z4 is als roadster ook niet de meest sportieve op de markt (een Posche Boxter is aanzienlijk meer sportwagen om maar iets te noemen). Ja, een Z4 is sportief, puur omdat dat nou eenmaal de aard van een roadster is, maar ook erg luxe.
Kijk maar naar Femme's Z4 en wat hij er allemaal aan gedaan heeft om er een echte sportwagen van te maken. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Alle BMW's zijn sportief te rijden zonder bodyroll of andere rare fratsen. Nee, ze zijn niet oncomfortabel hard of iets dergelijks, maar gewoon goed sportief te rijden.
Als BMW nog hardere 'standaard'-autos gaat afleveren gaan ze (nog meer) mensen afschrikken
Eensch. Porsche = Sport, BMW = Sportief418O2 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:23:
Sportief !== Sport
Alle BMW's zijn sportief te rijden zonder bodyroll of andere rare fratsen. Nee, ze zijn niet oncomfortabel hard of iets dergelijks, maar gewoon goed sportief te rijden.
Als BMW nog hardere 'standaard'-autos gaat afleveren gaan ze (nog meer) mensen afschrikken
Klaverblad-amateurs
Aan de ene kant moet je dashboard niet overvol worden, maar eigenlijk is het wel gek dat je bijna geen informatie krijgt die je iets over de grip in de volgende bocht vertelt. Bandentemperatuur zou een leuke zijn. Na negen jaar op (meestal soprtieve) motoren weet ik 1 ding: koude banden == geen lol
Bij auto's komt het wat minder nauw, maar toch zoek ik best vaak naar iets van indicatie over de grip.
Hoeveel grip je hebt merk je toch vanzelf in de bocht? En dan nog ligt niet overal hetzelfde zoab/asfalt/beton, rallyrijden zou dus al helemaal niets voor jou zijn want dan wordt de grip nog onvoorspelbaarder.t_captain schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:23:
[...]
Klaverblad-amateurs
Aan de ene kant moet je dashboard niet overvol worden, maar eigenlijk is het wel gek dat je bijna geen informatie krijgt die je iets over de grip in de volgende bocht vertelt. Bandentemperatuur zou een leuke zijn. Na negen jaar op (meestal soprtieve) motoren weet ik 1 ding: koude banden == geen lol
Bij auto's komt het wat minder nauw, maar toch zoek ik best vaak naar iets van indicatie over de grip.
Dit topic is gesloten.