Of Futsjie!citruspers schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:47:
"Raw" is geen acroniem, dus het hoeft in principe niet met hoofdletters.
Zelf snap ik het "pochen" dat je raw schiet niet helemaal. Ik zou er zelf wel eentje willen met "Sorry!" (eventueel in de stijl van het Sony logo), mocht je dan een keer voor iemand gaan staan om een foto te maken kunnen ze er hopelijk om lachen
Cannot of Nietkon lijken me ook wel geinig, zij het wat voor de hand liggend.
ff zagen & zeuren zo in het nieuwe jaar.
Vandaag de 1ste werkdag na de schoolvakantie.
In december 2022 had ik wat groot formaat afdrukken besteld bij een welbekend bedrijf wat begint met een 'X'. (de rest kunnen jullie dan wel raden).
Ik had nadrukkelijk doorgegeven of ze alsjeblieft pas na 8 januari wilden uitleveren, omdat het schoolgebouw gewoonweg op slot is tijdens de kerstvakantie.
En wat doen ze, toch versturen. En wat doet DHL?
Die flikkert het pakket gewoon letterlijk over het hek (wat op slot zat) en het hele pakket heeft 10 dagen (!) in de zeikende regen buiten gelegen.
Pas vanochtend vroeg werd het gevonden door de conciërge.
En zo ziet dat er dan uit:
:strip_exif()/f/image/9n3oEXjgDXMzeI4OReOUDm2A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1KKaIegPeH2hu31pqnU6Kks8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wM7WEI44fNSBK2K79M0LVp2q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zaAI0CwxuX8N7rfOZv8l2YG2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het karton was gewoon een soort zachte pap geworden. Leek wel papier-maché. En de frameonderdelen en de afgedrukte foto's waren allemaal nat geworden met modderig regenwater.
Ik heb uiteraard dat bedrijf aangeschreven (telefonisch zijn ze niet bereikbaar). Maar ze hebben nog niet gereageerd.
En DHL die vraagt of ik de bezorging wil beoordelen; welnu, dat mag wel duidelijk zijn.
Het enige waarmee DHL dan komt is, "neemt u contact op met de verzender".
Vandaag de 1ste werkdag na de schoolvakantie.
In december 2022 had ik wat groot formaat afdrukken besteld bij een welbekend bedrijf wat begint met een 'X'. (de rest kunnen jullie dan wel raden).
Ik had nadrukkelijk doorgegeven of ze alsjeblieft pas na 8 januari wilden uitleveren, omdat het schoolgebouw gewoonweg op slot is tijdens de kerstvakantie.
En wat doen ze, toch versturen. En wat doet DHL?

Pas vanochtend vroeg werd het gevonden door de conciërge.
En zo ziet dat er dan uit:
:strip_exif()/f/image/9n3oEXjgDXMzeI4OReOUDm2A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1KKaIegPeH2hu31pqnU6Kks8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wM7WEI44fNSBK2K79M0LVp2q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zaAI0CwxuX8N7rfOZv8l2YG2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het karton was gewoon een soort zachte pap geworden. Leek wel papier-maché. En de frameonderdelen en de afgedrukte foto's waren allemaal nat geworden met modderig regenwater.
Ik heb uiteraard dat bedrijf aangeschreven (telefonisch zijn ze niet bereikbaar). Maar ze hebben nog niet gereageerd.
En DHL die vraagt of ik de bezorging wil beoordelen; welnu, dat mag wel duidelijk zijn.

Het enige waarmee DHL dan komt is, "neemt u contact op met de verzender".

Dus. Lekker dan.
Vind de reactie van DHL wel vreemd overigens. Tijdje geleden hadden ze bij mijn buurman ook letterlijk zijn pakketje over de schutting gegooid. Toen hij met video-opname naar DHL ging, gingen zij er wel serieus werk van maken.
Neem overigens aan dat de foto er nog wel goed uitziet want dat folie van merk X kan wel wat hebben qua vocht. Of valt dat ook vies tegen. Maar hoe dan ook, zo wil je het nooit ontvangen en uitpakken natuurlijk.
Vind de reactie van DHL wel vreemd overigens. Tijdje geleden hadden ze bij mijn buurman ook letterlijk zijn pakketje over de schutting gegooid. Toen hij met video-opname naar DHL ging, gingen zij er wel serieus werk van maken.
Neem overigens aan dat de foto er nog wel goed uitziet want dat folie van merk X kan wel wat hebben qua vocht. Of valt dat ook vies tegen. Maar hoe dan ook, zo wil je het nooit ontvangen en uitpakken natuurlijk.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
De afdrukken kunnen idd wel wat hebben. Maar er zaten de nodige opgedroogde regendruppels/lichte modder op.
Die kon ik er wel voorzichtig met een zacht sponsje afkrijgen. En al het frame materiaal heb ik met een dweiltje schoongemaakt en afgedroogd.
Maar dan nog...
Afijn, vandaag contact gehad met 'X'. En ze boden hun excuses aan voor het schofterige gedrag van DHL. En gaven aan dat het de laatste maanden wel vaker problemen gaf met leveringen door DHL.
Als het goed is zouden ze een compleet nieuwe set afdrukken sturen om e.e.a. goed te maken.
Hopelijk gaat die aflevering wat correcter...
Die kon ik er wel voorzichtig met een zacht sponsje afkrijgen. En al het frame materiaal heb ik met een dweiltje schoongemaakt en afgedroogd.
Maar dan nog...
Afijn, vandaag contact gehad met 'X'. En ze boden hun excuses aan voor het schofterige gedrag van DHL. En gaven aan dat het de laatste maanden wel vaker problemen gaf met leveringen door DHL.
Als het goed is zouden ze een compleet nieuwe set afdrukken sturen om e.e.a. goed te maken.
Hopelijk gaat die aflevering wat correcter...
Als ze problemen hebben met DHL, waarom gebruiken ze DHL?ehtweak schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:24:
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Geen idee, dat vertellen ze er nooit bij...The Zep Man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:53:
[...]
Als ze problemen hebben met DHL, waarom gebruiken ze DHL?
Hier op mijn thuisadres ook zo'n periode gehad dat er altijd wel wat was met DHL (en dat waren dan voornamelijk bestellingen via Amazon).
Tig keer over geklaagd. En ineens was het probleem over. Nu gaat juist weer prima. Het schijnt vooral nogal lokaal/geografisch te spelen, dit soort bezorgproblemen.

Maar waar dat nou precis aan ligt? Kweenie.
Voor de astro mensen: morgen (volgens mij de nacht van vandaag op morgen) is de beste kans om komeet C/2022 E3 (ZTF) te zien als het goed is. Het weer lijkt mee te werken. https://hemel.waarnemen.c...23-01__C-2022_E3_ZTF.html
Make lovecraft not warcraft.
https://www.dpreview.com/...lications-for-content-use
Ik verbaas me nergens meer over.
M.a.w. het heeft dus helemaal geen zin om eigen teksten c.q. watermerkjes op te nemen in je beeldmateriaal.
ff door https://www.watermarkremover.io/ laten 'wassen' en 'schoon' is je plaatje!
Wel opmerkelijk is de oorsprong van dit bedrijf:
a company incorporated under the Companies Act, 1956, having its registered office at 1st Floor, Wework Vijay Diamond, Opp. SBI Branch, Cross Road B, Ajit Nagar, Kondivita, Andheri East, Mumbai 400093 which is a subsidiary of Reliance Retail Ventures Limited
En hoofdstuk 9 is ook wel interessant:
9.
License and Use of your Content
9.1
You grant to us a royalty-free, worldwide, non-exclusive, sub-licensable and transferable license to use that Content including to reproduce, distribute, create derivative works, display, and perform it for any purpose in connection with the Service and our business, including for the purpose of promoting and redistributing part or all of the Service. This license is perpetual and authorizes us to make your Content available only for personal and non-commercial purposes, and only as permitted by the functionality of the Service.
Ik verbaas me nergens meer over.
M.a.w. het heeft dus helemaal geen zin om eigen teksten c.q. watermerkjes op te nemen in je beeldmateriaal.
ff door https://www.watermarkremover.io/ laten 'wassen' en 'schoon' is je plaatje!
Wel opmerkelijk is de oorsprong van dit bedrijf:
a company incorporated under the Companies Act, 1956, having its registered office at 1st Floor, Wework Vijay Diamond, Opp. SBI Branch, Cross Road B, Ajit Nagar, Kondivita, Andheri East, Mumbai 400093 which is a subsidiary of Reliance Retail Ventures Limited
En hoofdstuk 9 is ook wel interessant:
9.
License and Use of your Content
9.1
You grant to us a royalty-free, worldwide, non-exclusive, sub-licensable and transferable license to use that Content including to reproduce, distribute, create derivative works, display, and perform it for any purpose in connection with the Service and our business, including for the purpose of promoting and redistributing part or all of the Service. This license is perpetual and authorizes us to make your Content available only for personal and non-commercial purposes, and only as permitted by the functionality of the Service.
[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 28-01-2023 17:38 ]
Deze foto moet ik even droppen hier. Het verhaal staat in het artikel.
https://www.omroepbrabant...gijs-maakt-zijn-droomfoto
Wijziging:
Waarschijnlijk overbodig, maar ik ben niet de fotograaf.
Wijziging:
[ Voor 16% gewijzigd door MRIdev op 14-02-2023 09:05 ]
@MRIdev Die is idd cool, die opname van dat stuk exploderende ruimtepuin.
Prachtig als alles samenvalt in één foto... Techniek, doorzettingsvermogen, toewijding, kennis en er zijn op het juiste moment. Geweldig gedaan door Gijs!
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Wat een fantastische foto. Thanks voor het hier delen.MRIdev schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:31:
Deze foto moet ik even droppen hier. Het verhaal staat in het artikel.
Wijziging:
Misschien hebben jullie de aankondiging al gezien, misschien ook niet. Maar Graphics komt er gezellig bij.
Er is natuurlijk veel overlap in bijvoorbeeld technieken, tooling en compositie tussen graphic artists en foto- en videografen. En misschien komen er door de kruisbestuiving nog wel hele gave dingen uit
Dus niet schrikken als we er dinsdag ineens AI art, 3D-werk en handgetekende creaties bij krijgen. Da's helemaal de bedoeling
En voor de grafici die ineens een stukje verder moeten scrollen op de forumindex: welkom!
Er is natuurlijk veel overlap in bijvoorbeeld technieken, tooling en compositie tussen graphic artists en foto- en videografen. En misschien komen er door de kruisbestuiving nog wel hele gave dingen uit
Dus niet schrikken als we er dinsdag ineens AI art, 3D-werk en handgetekende creaties bij krijgen. Da's helemaal de bedoeling
En voor de grafici die ineens een stukje verder moeten scrollen op de forumindex: welkom!

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 25-02-2023 09:58 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Nog iemand die vanavond een poging wil wagen om het noorderlicht te fotograferen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik had eigenlijk vanavond in gedachten, maar het is hier overal compleet bewolkt...Tommie12 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:23:
Nog iemand die vanavond een poging wil wagen om het noorderlicht te fotograferen?
https://www.weerplaza.nl/...cht-boven-nederland/8137/
https://www.weer.nl/nieuw...annen-en-opnieuw-veel-zon
Volgens een andere nieuwsbron zou het de komende dagen alsnog zichtbaar moeten zijn...
Vanacht mogelijk weer inderdaad en minder bewolking.ehtweak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:44:
[...]
Ik had eigenlijk vanavond in gedachten, maar het is hier overal compleet bewolkt...![]()
https://www.weerplaza.nl/...cht-boven-nederland/8137/
https://www.weer.nl/nieuw...annen-en-opnieuw-veel-zon
Volgens een andere nieuwsbron zou het de komende dagen alsnog zichtbaar moeten zijn...
Denk dat ik even ga rondrijden voor een mooi plekje. Wellicht afsluitdijk, of een ergens bij een stuk land met weinig bewoning.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Nooooooo.
DPReview kapt er mee! Zowel de website als het YouTube kanaal.
Dit is toch wel erg slecht nieuws te noemen. Vond hun reviews altijd erg vermakelijk (en gezond kritisch waar nodig) en hun kerst-afleveringen waren hilarisch.
https://www.dpreview.com/...460/dpreview-com-to-close
Nevermind. Zag net de frontpage pas.
DPReview kapt er mee! Zowel de website als het YouTube kanaal.
Dit is toch wel erg slecht nieuws te noemen. Vond hun reviews altijd erg vermakelijk (en gezond kritisch waar nodig) en hun kerst-afleveringen waren hilarisch.
https://www.dpreview.com/...460/dpreview-com-to-close
Nevermind. Zag net de frontpage pas.

[ Voor 11% gewijzigd door sys64738 op 21-03-2023 20:57 ]
Wat???? Why?? Ik had niet het idee dat ze slechte "kijkcijfers" hadden. Ik Volg Chris Niccols en Jordan Drake nog vóórdat ze bij dpreview gingen.
Ik hoop dat ze gewoon met z'n 2en verder gaan.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
't Is idd een bijzondere beslissing, zo nu 'ineens'...
Vooral al de verzamelde kennis in het forum; zou echt heel jammer zijn als dat niet meer toegankelijk is.
Gebruik het nog regelmatig om tips, ervaringen over oude hardware (zoals oudere objectieven) te raadplegen.
Nu maar hopen dat archive.org / wayback dit allemaal hebben opgeslagen voor de komende tijd.
Kreeg zelfs nog, als forum user van dpr, een aparte reminder hierover.
BTW: nu binnen een paar uur al >1600 reacties op de aankondiging.
Vooral al de verzamelde kennis in het forum; zou echt heel jammer zijn als dat niet meer toegankelijk is.
Gebruik het nog regelmatig om tips, ervaringen over oude hardware (zoals oudere objectieven) te raadplegen.
Nu maar hopen dat archive.org / wayback dit allemaal hebben opgeslagen voor de komende tijd.
Kreeg zelfs nog, als forum user van dpr, een aparte reminder hierover.
BTW: nu binnen een paar uur al >1600 reacties op de aankondiging.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 21-03-2023 21:53 ]
Ik zie net dit voorbij komen:Deathchant schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:24:
Wat???? Why?? Ik had niet het idee dat ze slechte "kijkcijfers" hadden. Ik Volg Chris Niccols en Jordan Drake nog vóórdat ze bij dpreview gingen.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ze niet in mijn aandachtsgebied liggen, maar ik zal ze de komende tijd wat meer volgen
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Kreeg het bericht gisteren ook in m'n mail. Weer een van m'n vaste lurking places pleite. En dan die verklaring, van Andrew Jassy, CEO van "parent company" Amazon: Hij had het al eerder "gedeeld", besefte dat het moeilijk was, het was hem zwaar gevallen... alles opgeschreven met de empathie van een diepvrieskist.
Maar goed, nothing counts for those who are counting money en inderdaad maar hopen dat Archive / Wayback de meeste content nog hebben als de Jassies en Bezossen van deze wereld allang zijn ondergespit.
Maar goed, nothing counts for those who are counting money en inderdaad maar hopen dat Archive / Wayback de meeste content nog hebben als de Jassies en Bezossen van deze wereld allang zijn ondergespit.
[ Voor 13% gewijzigd door bobcom op 21-03-2023 22:23 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Soms vraag je je echt af; wanneer heeft rupsje-nooit-genoeg nou genoeg?
Omdat die idioten simpelweg niet begrijpen dat je sommige dingen ook wel draaiende mag houden als pure service voor een groep liefhebbers en niet alles een quadziljoen dollars aan winst hoeft op te leveren!ehtweak schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:30:
Soms vraag je je echt af; wanneer heeft rupsje-nooit-genoeg nou genoeg?
Walgelijk volk!

De beslissing om de Logitech Harmony Remote reeks van de markt te halen is er bijvoorbeeld ook zo één!

Maar goed...
+1 reden om zoveel mogelijk Amazon als webshop te vermijden!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb in 2013 amazon al geboycot. Sindsdien niks meer besteld. Wat een k*tbedrijf is dat toch zeg (niet alleen maar hierom natuurlijk) 
Maar fijn dat ze nu bij PetaPixel zitten. Ik hoop ook dat de rest van de crew snel een plek vinden.
Chris en Jordan zijn gewoon leuk gezelschap. Ze gaan niet altijd superdiep in op onderwerpen, maar dat hoeft ook niet perse. Vaak is 80% van de in-film fotovoorbeelden die dan met een bepaalde lens geschoten zijn nooit wijd open (altijd f/5.6 of f/8 ofzo). Niet dat het erg is, maar soms is het wel eens goed om voorbeelden te tonen wijd open.
Ach ja, is ook niet erg verder. Ik vind het gewoon een leuk duo. Op zich vind ik (en nu ga ik misschien vloeken voor velen
) Tony & Chelsea ook niet verkeerd. Ze hebben goeie dingen en minder goeie dingen ertussen. Hen bekijk ik voor wat meer overview zaken en dat ze naast partners ook zakenpartners zijn. Goed geolied team. Jarid Polin kijk ik nog het minste, maar soms heb ik wel eens zin in dat drama van em 
Kaiman Wong vind ik ook prima om naar te kijken/luisteren, maar qua inhoud heeft ie mijn inziens bijzonder weinig te melden. Maar zijn witty comments vind ik dan gewoon leuk. Dat mixed met wat fotografiegear-meningen...why not he
Verder kijk ik naar Mads Peter Iversen, Nick Page, Thomas Heaton en Nigel Danson, en nog wat andere fotografen. Meer ook vanwege hun avonturen in mooie landschappen (ik ben zelf ook landschapsfotograaf). Ik kijk naar PixImperfect en Phlearn e.d. voor nabewerking zakenen iedereen heeft wel iets wat ik fijn vind.
Ik kijk ook wel graag naar Kim Grant. Ik vind haar foto's dus echt 10x niks, meer snapshotgehalte. Maar bij haar klik ik wel met de gedachtes en de drive achter fotografie, meer op de levenshouding gericht zeg maar. Ze heeft echt plezier in wat ze doet.
Voor echt goeie gearreviews ga ik sowieso naar philipreeve's website of kijk ik Dustin Abbott.
Ik hanteer sowieso meer een take-the-best-leave-the-rest attitude, maar terugkomend op Chris en Jordan, ze zijn gewoon een goed duo, goed op elkaar ingespeeld, en having fun whilst talking gear. Hebben gewoon vanalles wat.

Maar fijn dat ze nu bij PetaPixel zitten. Ik hoop ook dat de rest van de crew snel een plek vinden.
Chris en Jordan zijn gewoon leuk gezelschap. Ze gaan niet altijd superdiep in op onderwerpen, maar dat hoeft ook niet perse. Vaak is 80% van de in-film fotovoorbeelden die dan met een bepaalde lens geschoten zijn nooit wijd open (altijd f/5.6 of f/8 ofzo). Niet dat het erg is, maar soms is het wel eens goed om voorbeelden te tonen wijd open.
Ach ja, is ook niet erg verder. Ik vind het gewoon een leuk duo. Op zich vind ik (en nu ga ik misschien vloeken voor velen
Kaiman Wong vind ik ook prima om naar te kijken/luisteren, maar qua inhoud heeft ie mijn inziens bijzonder weinig te melden. Maar zijn witty comments vind ik dan gewoon leuk. Dat mixed met wat fotografiegear-meningen...why not he
Verder kijk ik naar Mads Peter Iversen, Nick Page, Thomas Heaton en Nigel Danson, en nog wat andere fotografen. Meer ook vanwege hun avonturen in mooie landschappen (ik ben zelf ook landschapsfotograaf). Ik kijk naar PixImperfect en Phlearn e.d. voor nabewerking zakenen iedereen heeft wel iets wat ik fijn vind.
Ik kijk ook wel graag naar Kim Grant. Ik vind haar foto's dus echt 10x niks, meer snapshotgehalte. Maar bij haar klik ik wel met de gedachtes en de drive achter fotografie, meer op de levenshouding gericht zeg maar. Ze heeft echt plezier in wat ze doet.
Voor echt goeie gearreviews ga ik sowieso naar philipreeve's website of kijk ik Dustin Abbott.
Ik hanteer sowieso meer een take-the-best-leave-the-rest attitude, maar terugkomend op Chris en Jordan, ze zijn gewoon een goed duo, goed op elkaar ingespeeld, en having fun whilst talking gear. Hebben gewoon vanalles wat.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@Deathchant Dank voor al die suggesties!
Waar ik me dan wel over verbaas: in vredesnaam, hoe heb je überhaupt de tijd om dat allemaal te bekijken c.q. bij te houden?
Ik ben al blij als ik af en toe wat flickr plaatjes afstruin of 1 x per week wat dpreview forums (RIP) doorblader (en dan nog vrijwel alleen het landschapsgedeelte).
Anders zou ik geen tijd meer overhouden om zelf nog op stap te gaan, naar buiten en zelf te fotograferen.
BTW: ook al ben ik niet happy met de instelling c.q. graaizucht van de grote multinationals (zoals Amazon). Ik blijf er wel bepaalde zaken kopen. M'n portemonnee is nou eenmaal gelimiteerd. En ik besef drommels goed dat er vrijwel altijd 'evil' schuilt in iedere commerciële onderneming. Zo zit nou eenmaal onze verrotte wereld in elkaar.
Waar ik me dan wel over verbaas: in vredesnaam, hoe heb je überhaupt de tijd om dat allemaal te bekijken c.q. bij te houden?
Ik ben al blij als ik af en toe wat flickr plaatjes afstruin of 1 x per week wat dpreview forums (RIP) doorblader (en dan nog vrijwel alleen het landschapsgedeelte).
Anders zou ik geen tijd meer overhouden om zelf nog op stap te gaan, naar buiten en zelf te fotograferen.
BTW: ook al ben ik niet happy met de instelling c.q. graaizucht van de grote multinationals (zoals Amazon). Ik blijf er wel bepaalde zaken kopen. M'n portemonnee is nou eenmaal gelimiteerd. En ik besef drommels goed dat er vrijwel altijd 'evil' schuilt in iedere commerciële onderneming. Zo zit nou eenmaal onze verrotte wereld in elkaar.
Het voordeel van Chris en Jordan is dat ze gewoon filmpjes konden maken die over de inhoud gaan. Vele anderen moeten middels reclame hun geld binnen halen (bijv. Iversen met zijn boeken of cursussen of anderen met LR presets) en dat merk je aardig aan de flow in de video.
Heel begrijpelijk maar als je dat optelt bij de reclame die YT je zelf al voorschotelt en de subscribe en like smeekbede dan slaat de balans snel verkeerd uit, zeker bij kortere filmpjes. Gelukkig doen velen daar een specifiek hoofdstuk voor dus klik je zo verder.
Heel begrijpelijk maar als je dat optelt bij de reclame die YT je zelf al voorschotelt en de subscribe en like smeekbede dan slaat de balans snel verkeerd uit, zeker bij kortere filmpjes. Gelukkig doen velen daar een specifiek hoofdstuk voor dus klik je zo verder.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 22-03-2023 17:40 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb nog een ongelooflijke backlog aan tutorials, op een gegeven moment ben je natuurlijk ook een beetje fan van iemands werk/stijl en dan heb je zaken als websites, nieuwsbrieven, YouTube etc.ehtweak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:36:
@Deathchant Dank voor al die suggesties!![]()
Paar groten zijn bijvoorbeeld Fstoppers, RGGEDU, Karl Taylor, UDEMU, Creative Live enz.
Daarnaast bestaan er ook nog grote (betaalde) websites waar je werkelijk alles kan "vinden" en op de hoogte kan blijven van de nieuwste Tutorials en downloads.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Kep gewoon een 40 urige werkweek, 2x/week vechtsport, 1x/week yoga&meditatie, 1x/week drumlessen, ik doe elke dag thuis bijna een uur drummen (afgelopen half jaar naast de technische oefeningen ook 6 liedjes leren drummen, nu met het 7e bezig), ik kijk elke dag zeker 2 episodes van een serie...En dan heb ik nog het weekendehtweak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:36:
@Deathchant Dank voor al die suggesties!![]()
Waar ik me dan wel over verbaas: in vredesnaam, hoe heb je überhaupt de tijd om dat allemaal te bekijken c.q. bij te houden?![]()
@Gonadan Ja dat is waar. Ik gebruik al YouTube VANCED met sponsor skip, dus ik krijg sowieso geen ads en reclame op youtube gelukkig, maar vaak komt er toch e.e.a. door. Vooral bij T&C met hun constante squarespace reclame pffff. Maar ja, dat geldt niet alleen op youtube
Ja. SquareSpace. Iedereen die het wil, heeft het inmiddels al wel jongens. En ook het halve internet dat het niet wilde, heeft het uit ellende maar genomen
Goeie suggesties inderdaad en ook vrij veel volgde ik al. Tony en Chelsea missen soms de plank of proberen dingen expres in het voordeel van Canon danwel Full Frame te trekken. Das soms wat irritant maar verder best Ok.
Ik vind Duade Patton erg fijn om te kijken. Schitterend foto's en hele fijne relaxte kerel.
Goeie suggesties inderdaad en ook vrij veel volgde ik al. Tony en Chelsea missen soms de plank of proberen dingen expres in het voordeel van Canon danwel Full Frame te trekken. Das soms wat irritant maar verder best Ok.
Ik vind Duade Patton erg fijn om te kijken. Schitterend foto's en hele fijne relaxte kerel.
Zal ook nog maar een paar Youtube kanalen promoten dan 
- Jason Vong (echt een sony fanboy met veel comedy)
- Wes Perry (voornamelijk Sony en Godox Flashes, vaak diepgaand en er rustig)
- Robert Hall (Youtube naam aangepast naar Sharpen, ook veel Godox Flash Photography)
- Potato Jet (Video en Drones)
- Anita Sadowka (Modellen/Photoshoots vaak mooie locaties
- Lindsay Adler (Portretten)
- Manny Ortiz (Modellen/Photoshoot)
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Zo vond ik Digital Rev in het begin ook erg leuk. Luchtig en toch interessant.
Of zooi als KEH wat niet echt om de hoek zit.sys64738 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:10:
Ja. SquareSpace. Iedereen die het wil, heeft het inmiddels al wel jongens. En ook het halve internet dat het niet wilde, heeft het uit ellende maar genomen
Yup, en z'n vriendje Jan Wegener. Heb je Topaz al?Goeie suggesties inderdaad en ook vrij veel volgde ik al. Tony en Chelsea missen soms de plank of proberen dingen expres in het voordeel van Canon danwel Full Frame te trekken. Das soms wat irritant maar verder best Ok.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gelukkig. Hoorde net op Camera Conspiracies dat DPReview.com wordt overgenomen door Tony Notrhrup. Voortaan heet het DP.square.space.Review.square.space.com
Tegenwoordig ook mpb (wordt door de Britse fotografen wel eens aangehaald) wat ook niet om de hoek zit.
Overigens, voor degene die Sony's hebben is er ook Mark Galer. Hij is weliswaar Sony ambassador, maar dat is op zich niet erg ofzo, hij heeft vaak wel duidelijke (wel lange) walkthrough filmpjes als het gaat om Sony camera's en ook vaak wat gedetailleerdere filmpjes die dan specifieker ingaan op bijvoorbeeld AF methods o.i.d.
Tenminste, als je tegen zijn stem kunt want die is nogal monotoon (by lack of a better word)....
Ik blijf vaak fantoom uitspraken in mijn hoofd horen:
"TELLIEFOOWTOOW LENZIES"
"EKSSETTERA"
"HHHEYJTCH DIE AAAR"
@sys64738

Wereldwijd energietekort opgelost! We laten @Deathchant gewoon de boel aandrijven!Deathchant schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:56:
Kep gewoon een 40 urige werkweek, 2x/week vechtsport, 1x/week yoga&meditatie, 1x/week drumlessen, ik doe elke dag thuis bijna een uur drummen (afgelopen half jaar naast de technische oefeningen ook 6 liedjes leren drummen, nu met het 7e bezig), ik kijk elke dag zeker 2 episodes van een serie...En dan heb ik nog het weekend
Ik begrijp ook niet wat iedereen daar zo fantastisch aan vindt... Die vent kan ik echt gewoon niet uitstaan!LTT (pc-stuff) is nog veel erger, daar ben ik echt op afgeknapt. Die kijk ik niet meer.

Dat is een hoop kijken en weinig lezen dat je daar noemt!Deathchant schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:22:
bekijk
kijk
kijken/luisteren
kijk
kijk
kijk
Geen wonder dat de website failliet is gegaan : Iedereen is YouTube verslaafde geworden!

Ik ken ook een aantal mensen die dus echt niks anders dan series/films kijken in hun vrije tijd en altijd roepen dat ze geen tijd hebben voor van alles...ehtweak schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:36:
Waar ik me dan wel over verbaas: in vredesnaam, hoe heb je überhaupt de tijd om dat allemaal te bekijken c.q. bij te houden?![]()

sys64738 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:10:
Ik heb dus echt geen idee waar jullie het over hebben!
Hmm... een of andere rare Content Delivery Network dussys64738 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:50:
Gelukkig. Hoorde net op Camera Conspiracies dat DPReview.com wordt overgenomen door Tony Notrhrup. Voortaan heet het DP.square.space.Review.square.space.com
Gonadan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:39:
Heel begrijpelijk maar als je dat optelt bij de reclame die YT je zelf al voorschotelt en de subscribe en like smeekbede dan slaat de balans snel verkeerd uit, zeker bij kortere filmpjes.
Gelukkig doen velen daar een specifiek hoofdstuk voor dus klik je zo verder.
Greatsword schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:18:
Zal ook nog maar een paar Youtube kanalen promoten dan
YouTube Addicts...
YouTube Addicts EVERYWHERE!!!
Deathchant schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:02:
Tegenwoordig ook mpb (wordt door de Britse fotografen wel eens aangehaald) wat ook niet om de hoek zit.
Brr... Sony...Overigens, voor degene die Sony's hebben is er ook Mark Galer. Hij is weliswaar Sony ambassador, maar dat is op zich niet erg ofzo, hij heeft vaak wel duidelijke (wel lange) walkthrough filmpjes als het gaat om Sony camera's en ook vaak wat gedetailleerdere filmpjes die dan specifieker ingaan op bijvoorbeeld AF methods o.i.d.
Tenminste, als je tegen zijn stem kunt want die is nogal monotoon (by lack of a better word)....
Ik blijf vaak fantoom uitspraken in mijn hoofd horen:
"TELLIEFOOWTOOW LENZIES"
"EKSSETTERA"
"HHHEYJTCH DIE AAAR"

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
In ander licht, wat vinden jullie van de AI trucjes die Samsung tegenwoordig uithaalt met de telefooncamera's? Het is niet meer AI gebruiken voor gerichte nabewerking zoals veel desktoptools ook doen, maar het wordt echt content die er niet is genereren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het klopt dat ik informatie vaak beter in me opneem als ik het hoor. Ook plaatjes (en vooral praatjes bij de plaatjes) werkt ook goed voor me. Ik neem het minder goed in me op lezend.
Ik ben dan ook geen boekenlezer
Ik gebruik leesvoer dan 90% van de tijd ook eerder als naslagwerk, of wanneer ik iets moet opzoeken wat ik eerder heb gehoord/gezien.
Mwah, zo "brrr" vind ik Sony toch niet. Kep ermee mogen spelen en ja idd, de color science en ergonomie van Canon is zeker fijner, maar kijkend naar de poule qua lensassortiment waaruit je kunt vissen (en inmiddels ook qua prijs) ben je mijns inziens toch aan het betere adres bij Sony. Plus, wie had gedacht dat ze toch compacte, en erg goed presterende f/1.2 lenzen konden produceren voor zo'n krappe lensmount. Ondanks ik bij Canon zit heb ik toch veel waardering voor Sony
@Gonadan, wat betreft die Samsung truucjes....Ik heb er mixed feelings over. Puur vanuit een fotograaf point of view vind ik het not-done, maar ik besef me tegelijkertijd dat ik daarin wat hypocriet ben. Ik heb namelijk ook al eens wat foto's gemaakt waarin de maan te zien was en ondanks het niet helemaal gelukt was heb ik toch één van mijn underexposed foto's gebruikt om de maan uit te snijden en die met Photoshop dan over de juiste exposure-foto heen gemerged. Hoe is dat dan anders dan wat Samsung doet? Ja ok, ik heb op zijn minst nog zelf een foto van de maan gemaakt en dus mijn eigen source materiaal gebruikt om deze blending te doen, maar voor hetzelfde geldt had ik ook een maanfoto van het internet kunnen plukken om te gebruiken in mijn eigen foto.
Telefoons zijn inmiddels cameras+computer geworden waar je hele leven op staat en waar niemand meer zonder kan. Met dat viewpoint kun je dus zeggen "telefoons zijn voor iedereen" (waar camera's niet voor iedereen zijn) en een telefoon moet dus een jack-of-all-trades-master-of-none zijn. Mensen willen snapshots maken zonder daar fotografisch specialisme voor te hebben: 1 klik en het moet zo perfect mogelijk. Als daar dan algoritmes bij komen kijken die onder omstandigheden dan een wit puntje vervangen door maan-details, tja, is dat dan niet een beetje hetzelfde als wat ik deed met mijn eigen maanfoto? Is het een big deal? Je zou kunnen argumenteren van niet vanwege bovenstaande uitleg.
We hebben het over een specialistisch product (fotocamera's) vs een "all purpose"-product en zo moet je er denk ik wel naar kijken.
Ik was me ervan bewust dat ik met die ene foto van mezelf geen maan-informatie had, en ik heb dus zelf een andere foto gebruikt om dan uiteindelijk te blenden wat dus resulteert in een perfecte exposure mét maan.
Samsung heeft dit proces/algoritme niet van te voren bekend gemaakt, en laat de gebruiker hiermee met het idee achter dat hun hardware informatie vast heeft gelegd die er eigenlijk niet was. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon misleiding, en dáár zit het probleem in.
Wanneer DSLR/mirrorless fotocamera's straks algoritmes gaan hebben om informatie erbij te gaan verzinnen die de sensor niet had vast gelegd en dat niet van te voren bekend gemaakt zou zijn, zouden alle fotografen op hun achterpoten staan. En terecht, want achter fotograferen gaat creativiteit/kunst/expressie schuil, iets wat niet perse het geval is bij een "reguliere telefoongebruiker".
Ik ben er nog niet echt over uit (dat hoeft ook niet
), maar zoals het er nu naar uitziet ben ik in ieder geval tegen deze vorm van misleiding. Zolang het bij de klanten maar op voorhand bekend is dat het niet de hardware die ze kopen is die dat soort details vastlegt, dan vind ik het ok.
Kijkend naar de toekomst vind ik het ook niet fair om mensen te onthouden van de mogelijkheid om ook mooie foto's (zij het met een beetje trickery) te kunnen hebben als herinnering. Again, zolang het maar duidelijk wordt voor de klant wat de hardware wel en niet kan vastleggen. Als mensen het niet uitmaakt om dan alsnog getrickte foto's te hebben, wie ben ik om daar iets van te vinden...
Maar mijn fotografiehart zou dit natuurlijk het liefste zien vanuit wat je kunt vastleggen. Klinkt misschien beetje raar, maar ik vind het vaak een lazy-way-out om dan maar details erbij te gaan verzinnen omdat je niet in staat bent om de hardware zover te krijgen dat het wél die details vast kan leggen. En ik snap dat in het geval van telefoons de sensorgrootte en de behuizing van de telefoon limieten kennen en dat het dus bijna niet mogelijk is om zo'n maanshot te kunnen vastleggen....Tja....dan grijpen naar AI-achtige dingen om dat probleem te omzeilen zal op lange termijn volgens mij eerder kwaad doen dan goed; hoe kunnen we straks nog dingen van echt onderscheiden? We raken langzaam maar zeker de band met de waarheid/realiteit kwijt wanneer we AI en dit soort trucage te ver laten doorgaan.
Maar ja, kun je dat niet over alles zeggen technology wise?
Ik ben dan ook geen boekenlezer
Ik gebruik leesvoer dan 90% van de tijd ook eerder als naslagwerk, of wanneer ik iets moet opzoeken wat ik eerder heb gehoord/gezien.
offtopic:
mpb.com is ook zo'n sponsor net als KEH waarbij je cameragear kunt verkopen en kopen, en deze sponsors wordt je vaak mee doodgegooid in die youtube filmpjes. Moet je maar eens wat meer filmpjes kijken in plaats van al dat leeswerk

mpb.com is ook zo'n sponsor net als KEH waarbij je cameragear kunt verkopen en kopen, en deze sponsors wordt je vaak mee doodgegooid in die youtube filmpjes. Moet je maar eens wat meer filmpjes kijken in plaats van al dat leeswerk
Mwah, zo "brrr" vind ik Sony toch niet. Kep ermee mogen spelen en ja idd, de color science en ergonomie van Canon is zeker fijner, maar kijkend naar de poule qua lensassortiment waaruit je kunt vissen (en inmiddels ook qua prijs) ben je mijns inziens toch aan het betere adres bij Sony. Plus, wie had gedacht dat ze toch compacte, en erg goed presterende f/1.2 lenzen konden produceren voor zo'n krappe lensmount. Ondanks ik bij Canon zit heb ik toch veel waardering voor Sony
@Gonadan, wat betreft die Samsung truucjes....Ik heb er mixed feelings over. Puur vanuit een fotograaf point of view vind ik het not-done, maar ik besef me tegelijkertijd dat ik daarin wat hypocriet ben. Ik heb namelijk ook al eens wat foto's gemaakt waarin de maan te zien was en ondanks het niet helemaal gelukt was heb ik toch één van mijn underexposed foto's gebruikt om de maan uit te snijden en die met Photoshop dan over de juiste exposure-foto heen gemerged. Hoe is dat dan anders dan wat Samsung doet? Ja ok, ik heb op zijn minst nog zelf een foto van de maan gemaakt en dus mijn eigen source materiaal gebruikt om deze blending te doen, maar voor hetzelfde geldt had ik ook een maanfoto van het internet kunnen plukken om te gebruiken in mijn eigen foto.
Telefoons zijn inmiddels cameras+computer geworden waar je hele leven op staat en waar niemand meer zonder kan. Met dat viewpoint kun je dus zeggen "telefoons zijn voor iedereen" (waar camera's niet voor iedereen zijn) en een telefoon moet dus een jack-of-all-trades-master-of-none zijn. Mensen willen snapshots maken zonder daar fotografisch specialisme voor te hebben: 1 klik en het moet zo perfect mogelijk. Als daar dan algoritmes bij komen kijken die onder omstandigheden dan een wit puntje vervangen door maan-details, tja, is dat dan niet een beetje hetzelfde als wat ik deed met mijn eigen maanfoto? Is het een big deal? Je zou kunnen argumenteren van niet vanwege bovenstaande uitleg.
We hebben het over een specialistisch product (fotocamera's) vs een "all purpose"-product en zo moet je er denk ik wel naar kijken.
Ik was me ervan bewust dat ik met die ene foto van mezelf geen maan-informatie had, en ik heb dus zelf een andere foto gebruikt om dan uiteindelijk te blenden wat dus resulteert in een perfecte exposure mét maan.
Samsung heeft dit proces/algoritme niet van te voren bekend gemaakt, en laat de gebruiker hiermee met het idee achter dat hun hardware informatie vast heeft gelegd die er eigenlijk niet was. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon misleiding, en dáár zit het probleem in.
Wanneer DSLR/mirrorless fotocamera's straks algoritmes gaan hebben om informatie erbij te gaan verzinnen die de sensor niet had vast gelegd en dat niet van te voren bekend gemaakt zou zijn, zouden alle fotografen op hun achterpoten staan. En terecht, want achter fotograferen gaat creativiteit/kunst/expressie schuil, iets wat niet perse het geval is bij een "reguliere telefoongebruiker".
Ik ben er nog niet echt over uit (dat hoeft ook niet
Kijkend naar de toekomst vind ik het ook niet fair om mensen te onthouden van de mogelijkheid om ook mooie foto's (zij het met een beetje trickery) te kunnen hebben als herinnering. Again, zolang het maar duidelijk wordt voor de klant wat de hardware wel en niet kan vastleggen. Als mensen het niet uitmaakt om dan alsnog getrickte foto's te hebben, wie ben ik om daar iets van te vinden...
Maar mijn fotografiehart zou dit natuurlijk het liefste zien vanuit wat je kunt vastleggen. Klinkt misschien beetje raar, maar ik vind het vaak een lazy-way-out om dan maar details erbij te gaan verzinnen omdat je niet in staat bent om de hardware zover te krijgen dat het wél die details vast kan leggen. En ik snap dat in het geval van telefoons de sensorgrootte en de behuizing van de telefoon limieten kennen en dat het dus bijna niet mogelijk is om zo'n maanshot te kunnen vastleggen....Tja....dan grijpen naar AI-achtige dingen om dat probleem te omzeilen zal op lange termijn volgens mij eerder kwaad doen dan goed; hoe kunnen we straks nog dingen van echt onderscheiden? We raken langzaam maar zeker de band met de waarheid/realiteit kwijt wanneer we AI en dit soort trucage te ver laten doorgaan.
Maar ja, kun je dat niet over alles zeggen technology wise?
[ Voor 17% gewijzigd door Deathchant op 23-03-2023 16:12 ]
Echt geen fan van.Gonadan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:45:
In ander licht, wat vinden jullie van de AI trucjes die Samsung tegenwoordig uithaalt met de telefooncamera's? Het is niet meer AI gebruiken voor gerichte nabewerking zoals veel desktoptools ook doen, maar het wordt echt content die er niet is genereren.
Ik heb zelf als "edit filosofie" dat ik het prima vind om de data zo te manipuleren dat pixels die er al waren zichtbaarder worden (denk bijvoorbeeld aan wolken accentueren middels een "dehaze" tool).
Hier wordt er echter gebruik gemaakt van externe data, dat verslaat wat mij betreft het doel van fotograferen.
Beetje jammer dat ze probeerden te beweren dat ze dit niet deden terwijl duidelijk aantoonbaar is dat het wel gebeurde. Die test met dat balletje was erg grappig en behoorlijke afgang voor Samsung.Gonadan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:45:
Maar het is een beetje de toekomst vrees ik. Waarom zou je nog om 4 uur in de ochtend opstaan om een foto van vogels op een mistig meer te maken vlak voor zonsopkomst? Gooi deze zin in je favoriete AI tool en klaar is Kees. Mensen willen niet creatief zijn maar populair. Shinen ipv lekker bezig zijn en echt zelf iets maken.
@sys64738 M.a.w. de volgende F&V fotomeet vindt nog slechts virtueel plaats?
Kwestie van één grote prompt aan een AI tool voeren (te beginnen met onze namen) en dan de gewenste locatie duiden en voila, de foto's van de digitaal afgestruinde locatie + obligate groepsfoto is ready-for-publishing?
Kwestie van één grote prompt aan een AI tool voeren (te beginnen met onze namen) en dan de gewenste locatie duiden en voila, de foto's van de digitaal afgestruinde locatie + obligate groepsfoto is ready-for-publishing?
VR jongûh!ehtweak schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:17:
@sys64738 M.a.w. de volgende F&V fotomeet vindt nog slechts virtueel plaats?
Simpel :Gonadan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:45:
- Ik zal nooit een Samsung telefoon kopen.
- De foto's die ik met een telefoon maak bestaan uit allerlei dumbass dingen die niemand boeiend vindt of totaal niet het bewaren waard zijn en daarom vind ik de camera ook totaal niet belangrijk!
Een paar voorbeelden :
- De achterkant van apparaten vanwege de aansluitingen en dergelijke.
- Effe snel een foto maken van een stuk PCB om de super kleine lettertjes beter te kunnen lezen.
- Recent nog iemand effe gauw laten weten dat ik mijn GoPro Hero2 succesvol uit elkaar heb gehaald en het ding nu ga ontdoen van die irritante coating die erop zit en het ding helemaal heeft verpest door de tijd heen.
En JA, die is ook weer succesvol in elkaar gezet en doet het nog steeds prima!
https://www.kamera-express.nl/sony-a7l-v-pre-order
Ik heb hem gelijk besteld. Geweldig dit! Neem aan dat ie zaterdag geleverd wordt
Ik heb hem gelijk besteld. Geweldig dit! Neem aan dat ie zaterdag geleverd wordt
't Is idd jammer dat ze bij KE die Sony niet voor een habbekrats leveren...

@ehtweak
spoiler:
Nee, ik bedoelde: jammer dat je de grap weggaf, al zit die niet zozeer in de prijs.
Mooi ook die autofocus die voorspelt wat je onderwerp gaat doen. Ik mis alleen nog wel de stabilisatie die er voor zorgt dat je onderwerp niet meer beweegt.sys64738 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:50:
https://www.kamera-express.nl/sony-a7l-v-pre-order
Voor diegenen die het gemist hebben:
https://dprevived.com/
En volgens eigen zeggen:
https://dprevived.com/t/g...nd-all-data-is-saved/735/
Hello everyone! With my first post, wanted to share some positive news. We (small team of DPReview members who are also experienced web-devs) were able to preserve all of the camera data, re-build the camera feature search and quick search are now fully functional.
The data/search is now live here digicamfinder.com/
I’ve already made the same post on dpreview, but will summarize it here (going to have to live on both forums until April 10 😄)
Our goal is to take over the data part of DPReview’s legacy and carry it forward.
Why is this important, if the data had already been saved on archive.org?
While Archive.org is great and ensures the data isn’t totally lost, it’s still very hard and slow to access. Also the site’s functionality (like search) often just doesn’t work at all. So our goal is to not only preserve the data, but also to keep it easily accessible.
A few more words on the effort.
Rather than just copying what DPR had in terms of tools and features, we aim to improve and modernize it (i.e. use the latest tech, make things mobile-friendly, fast, add AI, small things like that 😉).
The site is already mobile-friendly and loads quick! Please be patient if you find some bugs, we’re probably working on it as we speak ⚒️.
And finally, but probably most importantly, we made the decision to make all of the underlying data open-source, so that it belongs the the community, and you can contribute, improve, and keep it up-to-date — further reducing the chances that someone 🙄 will try to kill it again. If you want to contribute - welcome to the Open Product Data GitHub.
https://dprevived.com/
En volgens eigen zeggen:
https://dprevived.com/t/g...nd-all-data-is-saved/735/
Hello everyone! With my first post, wanted to share some positive news. We (small team of DPReview members who are also experienced web-devs) were able to preserve all of the camera data, re-build the camera feature search and quick search are now fully functional.
The data/search is now live here digicamfinder.com/
I’ve already made the same post on dpreview, but will summarize it here (going to have to live on both forums until April 10 😄)
Our goal is to take over the data part of DPReview’s legacy and carry it forward.
Why is this important, if the data had already been saved on archive.org?
While Archive.org is great and ensures the data isn’t totally lost, it’s still very hard and slow to access. Also the site’s functionality (like search) often just doesn’t work at all. So our goal is to not only preserve the data, but also to keep it easily accessible.
A few more words on the effort.
Rather than just copying what DPR had in terms of tools and features, we aim to improve and modernize it (i.e. use the latest tech, make things mobile-friendly, fast, add AI, small things like that 😉).
The site is already mobile-friendly and loads quick! Please be patient if you find some bugs, we’re probably working on it as we speak ⚒️.
And finally, but probably most importantly, we made the decision to make all of the underlying data open-source, so that it belongs the the community, and you can contribute, improve, and keep it up-to-date — further reducing the chances that someone 🙄 will try to kill it again. If you want to contribute - welcome to the Open Product Data GitHub.
https://www.dpreview.com/...preview-closure-an-update
Nou, nou, d'r is wel veel rumoer m.b.t. de aanstaande shutdown van dpreview.
Er is nu zelfs een online petitie:
https://www.change.org/p/...from-closing-dpreview-com
Amazon will be shutting down DPReview, the trusted and comprehensive camera reviews website, as part of the 18,000 job cuts it announced in January. According to an announcement posted on the site, the DPReview team will continue publishing reviews and other content until April 10th, after which “the site will be locked, with no further updates made.”
The site, started in 1998, has become a cornerstone of camera journalism through thorough and thoughtful reviews. If you ever researched DSLRs, mirrorless cameras, or lenses, you’ve almost certainly come across its content. Personally, I spent hours pouring over the outlet’s charts, image samples, and notes on autofocus performance before I bought my first big camera, a Nikon D500.
Unfortunately, it seems like the almost 25 years’ worth of content may only be available for a little while longer. The announcement says that the site will remain “available in read-only mode for a limited period afterwards,” which makes it sound like the entire site could be removed afterward, erasing an important part of modern camera history from the internet.
Ben benieuwd of Amazon zwicht vanwege deze ophef...
Amazon will be shutting down DPReview, the trusted and comprehensive camera reviews website, as part of the 18,000 job cuts it announced in January. According to an announcement posted on the site, the DPReview team will continue publishing reviews and other content until April 10th, after which “the site will be locked, with no further updates made.”
The site, started in 1998, has become a cornerstone of camera journalism through thorough and thoughtful reviews. If you ever researched DSLRs, mirrorless cameras, or lenses, you’ve almost certainly come across its content. Personally, I spent hours pouring over the outlet’s charts, image samples, and notes on autofocus performance before I bought my first big camera, a Nikon D500.
Unfortunately, it seems like the almost 25 years’ worth of content may only be available for a little while longer. The announcement says that the site will remain “available in read-only mode for a limited period afterwards,” which makes it sound like the entire site could be removed afterward, erasing an important part of modern camera history from the internet.
Ben benieuwd of Amazon zwicht vanwege deze ophef...
Getekend!ehtweak schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:58:
https://www.dpreview.com/...preview-closure-an-update
De mooie link die ik heb gekregen als bewijs : https://chng.it/NFFX2LD6Kg
Niet op clicken natuurlijk, want vol met tracking troep!
#BezosSucks!
Jeff is al jarenlang geen big boss van Amazon meer hoor.
Hij heeft 'nog' maar zo'n 10% aandelen; die armoedzaaier...
En het commentaar van één van de oprichters van dpreview, Phil Askey:
https://petapixel.com/202...amazons-ceo-what-a-waste/
En z'n stukje op LinkedIn:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Hier de tekst voor diegenen die geen LinkedIn account hebben:
Phil Askey
Founder dpreview.com, Ex-director amazon.comFounder dpreview.com, Ex-director amazon.com
DPReview has 8,800 news articles, 1,300 reviews (including 180+ video reviews), 160 opinion pieces, 160 interviews, 1,700+ sample galleries almost all created by dpreview staff stretching back to 1998.
From the community, easily the most active and passionate in any category there are over 47 million forum posts and the challenges system has over 1.1 million photographs.
It is the number one result for any photography related search (and has been for almost its entire life).
I truly hope that Andy Jassy can see what a waste tearing this team apart and burning all this content will be, and what a huge loss it would be to the photography community and the Internet as a whole.
https://petapixel.com/202...amazons-ceo-what-a-waste/
En z'n stukje op LinkedIn:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Hier de tekst voor diegenen die geen LinkedIn account hebben:
Phil Askey
Founder dpreview.com, Ex-director amazon.comFounder dpreview.com, Ex-director amazon.com
DPReview has 8,800 news articles, 1,300 reviews (including 180+ video reviews), 160 opinion pieces, 160 interviews, 1,700+ sample galleries almost all created by dpreview staff stretching back to 1998.
From the community, easily the most active and passionate in any category there are over 47 million forum posts and the challenges system has over 1.1 million photographs.
It is the number one result for any photography related search (and has been for almost its entire life).
I truly hope that Andy Jassy can see what a waste tearing this team apart and burning all this content will be, and what a huge loss it would be to the photography community and the Internet as a whole.
Maar hoe zit het dan met van die tools zoals die sensorprestatiesvergelijker? Dat was best een tof ding maar zelfs als je hem zou behouden, zolang hij niet op dezelfde wijze doorgezet kan worden zal hij zijn waarde snel verliezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik las ergens een Reddit post dat mensen de tool op die website ergens anders gaan implementeren of mogelijk iets vergelijkbaars maar dan wel met hun data ofzo.
Helaas is die thread helemaal ondergesneeuwd door iedereen die in paniek is en overal de petitie post
Helaas is die thread helemaal ondergesneeuwd door iedereen die in paniek is en overal de petitie post
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Dat ding was inderdaad goud waard en IMHO gaat die echt wel behouden worden als ik de eerste reactie hierover lees : ehtweak in "F&V community topic"Gonadan schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:46:
Maar hoe zit het dan met van die tools zoals die sensorprestatiesvergelijker?
Dat was best een tof ding maar zelfs als je hem zou behouden, zolang hij niet op dezelfde wijze doorgezet kan worden zal hij zijn waarde snel verliezen.
Ah daar staat het iddnero355 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:34:
[...]
Dat ding was inderdaad goud waard en IMHO gaat die echt wel behouden worden als ik de eerste reactie hierover lees : ehtweak in "F&V community topic"
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik zeg niet dat ik het zeker weet, maar als ik dit lees :Ventieldopje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:15:
Ah daar staat het iddHelaas is de tool nog niet te zien maar ik hoop echt dat hij behouden blijft.
Dan is er IMHO grote kans dat ook die "side-by-side tool" van ze de weg zal vinden naar de nieuwe websiteWe (small team of DPReview members who are also experienced web-devs) were able to preserve all of the camera data, re-build the camera feature search and quick search are now fully functional.
Die passages had ik ook gelezen, maar een database met de specs is nog wel wat anders dan die vergelijkingstool met plaatjes. Ik lees het er zelf niet in dat die ook bewaard blijft. Daarom geloof ik het ook pas als ik hem zie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor degenen die het gemist hebben, we hebben binnenkort een meet en iets later nog één. Sluit gerust aan als je zin hebt:
[meet] Burgers' Zoo op 7 mei 2023
[Meet] Historic Grandprix @ Zandvoort
[meet] Burgers' Zoo op 7 mei 2023
[Meet] Historic Grandprix @ Zandvoort
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik weet dat dit niet helemaal de juiste plek is voor deze vraag, maar kon ook niet vinden wat het juiste topic is, en een nieuwe openen voor zo’n kleine vraag leek me ook wat veel van het goede. Ik heb een Canon eos R en heb daar 4 accu’s bij, twee originele en twee third-party. Nu is één van de originele Canon accu’s erg slecht geworden en zoek ik een vervanger.
De Canon accu is een LP-E6N, die nu vervangen lijken te zijn door de NH variant, de third party accu’s zijn nog ‘oude’ LP-E6 varianten. Ik heb geen zin om 106 euro uit te geven aan een originele Canon accu, maar in de third party wereld kan ik door de bomen het bos niet meer zien. Heeft iemand een goede tip voor een betaalbare (zeg max 60 euro) accu waar goede ervaringen mee zijn?
De Canon accu is een LP-E6N, die nu vervangen lijken te zijn door de NH variant, de third party accu’s zijn nog ‘oude’ LP-E6 varianten. Ik heb geen zin om 106 euro uit te geven aan een originele Canon accu, maar in de third party wereld kan ik door de bomen het bos niet meer zien. Heeft iemand een goede tip voor een betaalbare (zeg max 60 euro) accu waar goede ervaringen mee zijn?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik denk dat ik dit ga proberen met mijn LP-E6 accu's in de toekomst : Accu fotocamera fixenPixeltje schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:32:
Ik weet dat dit niet helemaal de juiste plek is voor deze vraag, maar kon ook niet vinden wat het juiste topic is, en een nieuwe openen voor zo’n kleine vraag leek me ook wat veel van het goede. Ik heb een Canon eos R en heb daar 4 accu’s bij, twee originele en twee third-party. Nu is één van de originele Canon accu’s erg slecht geworden en zoek ik een vervanger.
De Canon accu is een LP-E6N, die nu vervangen lijken te zijn door de NH variant, de third party accu’s zijn nog ‘oude’ LP-E6 varianten. Ik heb geen zin om 106 euro uit te geven aan een originele Canon accu, maar in de third party wereld kan ik door de bomen het bos niet meer zien.
Heeft iemand een goede tip voor een betaalbare (zeg max 60 euro) accu waar goede ervaringen mee zijn?
Wil je echt wat kopen dan moet je de reacties van @Universal Creations doorzoeken in de Canon gerelateerde Topics
Ik heb het er op gegokt en een ‘jupio’ lp-e6nh besteld, ongetwijfeld prima. Tis meer dat de naamgeving niet zo constant is en ik het verschil tussen de E6, E6N en E6NH niet kon plaatsen, want die eerste twee worden door Canon niet meer gemaakt maar zijn bij vrijwel alle third party merken nog wel te krijgen.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
De H is bij mijn weten krachtiger en bij de nieuwere R-modellen vereist om bijvoorbeeld de hoge burst snelheden te activeren.
Heb ooit een R6 gehuurd voordat ik hem kocht en kreeg daar ook jupio mee. Dat werkt prima maar hij schakelt dan wel gewoon een standje terug.
Voor de R maakt het volgens mij niets uit.
Heb ooit een R6 gehuurd voordat ik hem kocht en kreeg daar ook jupio mee. Dat werkt prima maar hij schakelt dan wel gewoon een standje terug.
Voor de R maakt het volgens mij niets uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 29-04-2023 11:45 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bijzonder!
De 'dpreview closure' banner is van de site gehaald!?
en alhoewel dit bericht:
https://www.dpreview.com/news/8995784126/dpreview-an-update
redelijk nietszeggend is, is er toch weer een beetje hoop.
Zo men dan toch tot inkeer gekomen zijn?
en alhoewel dit bericht:
En @Chiron, was er gisteren nog iets van vuurspuwen vast te leggen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gonadan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:57:
En @Chiron, was er gisteren nog iets van vuurspuwen vast te leggen?
:strip_exif()/f/image/HdNwKfXcflh7LUnAOsN984hH.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen vuurspuwen, maar er werd wel gehoepeld en geropedart. Zag haar ook nog met firefans in de weer maar ik was te laat omdat ik met Rick stond te ouwehoeren over zn plannen met de Scrapyard
Hij stond de bottleshop te slopen, dat wordt extra zitgedeelte. En hij heeft een kok ingehuurd, het aanbod gaat wat ruimer worden dan alleen maar bitterballen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Klopt inderdaad. Meer zitruimte en echt eten. Hopen dat hij wel een beetje knap kan koken want zoals gisteren gewoon Turkse pizza bestellen en op het terras opeten heeft hij dan liever niet meer logischerwijs. 
Maar tof dat het gelukt is, toch de moeite om er even voor langs te komen.
Maar tof dat het gelukt is, toch de moeite om er even voor langs te komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker! Dat achterste gedeelte is sowieso een interessante locatie om dit soort foto’s te schieten.
Was een beetje last minute en schakelen hoe het ookalweer ging, hopelijk straks eens kijken op groter scherm of het ook echt gelukt is. Heb ook nog een stukje video opgenomen, iets wat ik nooit doe maar ben benieuwd of er nog iets te slomo-en valt met 120fps.
Qua eten moet je geen haute cuisine verwachten maar een degelijke hamburger e.d. paired wel goed bij z’n bierkaart
Was een beetje last minute en schakelen hoe het ookalweer ging, hopelijk straks eens kijken op groter scherm of het ook echt gelukt is. Heb ook nog een stukje video opgenomen, iets wat ik nooit doe maar ben benieuwd of er nog iets te slomo-en valt met 120fps.
Qua eten moet je geen haute cuisine verwachten maar een degelijke hamburger e.d. paired wel goed bij z’n bierkaart
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ja ik weet wat hij wil gaan verkopen, maar dat zegt nog niets over hoe goed ze gaan koken. 
Maar sowieso goed intiatief.
Maar sowieso goed intiatief.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
DPReview is dus toch overgenomen, en wel door Gear Patrol.ehtweak schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:44:
Bijzonder!
en alhoewel dit bericht:
Wel jammer voor ze dat het youtube-team inmiddels onderdak heeft gevonden bij Petapixel...
https://www.dpreview.com/...-chapter-with-gear-patrol
Blijkbaar is nog niet alles geregeld.B64 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:32:
[...]
DPReview is dus toch overgenomen, en wel door Gear Patrol.
Want de domeinnaam is nog steeds in handen van Amazon.
Updated Date: 2022-07-10T09:20:45+0000
Creation Date: 1999-08-11T15:22:43+0000
Registrar Registration Expiration Date: 2023-08-11T00:00:00+0000
Registrant Name: Hostmaster, Amazon Legal Dept.
Registrant Organization: Amazon Technologies, Inc.
https://www.whois.com/whois/dpreview.com
En de registratie verloopt op 11 augustus...
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 20-06-2023 23:30 ]
Welke frame rate gebruiken jullie eigenlijk voor video’s van je eigen gezin / familie tijdens verjaardagen, vakanties en andere belangrijke momenten? Ik vind het mooi om bijzondere herinneringen vast te leggen met ‘beter dan iPhone’ kwaliteit en gebruik dan mijn Sony camera met een goede lens. Naderhand edit ik in DaVinci Resolve deze beelden met een mooie soundtrack of exporteer ik losse clips naar Apple Photos.
Ik blijf alleen een beetje hangen in keuze voor de frame rate. Ik kan 24p/25p aanhouden voor gelijk de ‘film look’. Of voor 30p kiezen wat een iets vloeiender beeld geeft. Zou zelfs voor 50p/60p kunnen gaan voor het heel realistisch ’documenteren’ van events.
Er zit ook nog wel een technisch aspect aan. 24p en 50p/60p kan mijn camera gelijk opnemen in 10-bit H.265 4:2:0. En voor 25p/30p moet ik terugvallen op H.264 8-bit 4:2:0 of H.264 10-bit 4:2:2. Dat laatste is misschien wat overdreven.
Ik blijf alleen een beetje hangen in keuze voor de frame rate. Ik kan 24p/25p aanhouden voor gelijk de ‘film look’. Of voor 30p kiezen wat een iets vloeiender beeld geeft. Zou zelfs voor 50p/60p kunnen gaan voor het heel realistisch ’documenteren’ van events.
Er zit ook nog wel een technisch aspect aan. 24p en 50p/60p kan mijn camera gelijk opnemen in 10-bit H.265 4:2:0. En voor 25p/30p moet ik terugvallen op H.264 8-bit 4:2:0 of H.264 10-bit 4:2:2. Dat laatste is misschien wat overdreven.
Het is meer persoonlijke voorkeur. Wat vind je zelf mooi, wat voor gevoel wil je meegeven en hoe belangrijk vind je technische uitdagingen en schijfruimte.
Zelf schiet ik weinig video, hooguit wat gezinsmomenten, maar nog niet eens met de gedachte dat echt af te gaan monteren. Waar hij precies op staat zou ik zelfs op moeten zoeken, maar ik weet wel dat het geen 24 is want ik zoek niet naar het filmeffect.
Zelf schiet ik weinig video, hooguit wat gezinsmomenten, maar nog niet eens met de gedachte dat echt af te gaan monteren. Waar hij precies op staat zou ik zelfs op moeten zoeken, maar ik weet wel dat het geen 24 is want ik zoek niet naar het filmeffect.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zou oppassen met 30fps in Europa, aangezien de netfrequentie van 50Hz nog steeds invloed kan hebben op flikkeringen van kunstverlichting.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dit dus...Universal Creations schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:28:
Ik zou oppassen met 30fps in Europa, aangezien de netfrequentie van 50Hz nog steeds invloed kan hebben op flikkeringen van kunstverlichting.
Belangrijk is het testen met jouw camera en instellingen in de ruimtes waar je gaat filmen. Er zijn steeds meer LED verlichtingen en een deel daarvan is matige kwaliteit die in combinatie met jouw camera/instellingen voor enorm irritant geflikker zorgt op je opname. Ook bijbehorende dimmers hebben daar invloed op. Dit kan overigens ook gebeuren na degradatie van bepaald LED lampen. Overigens, oudere TL balken ook, maar die verwacht ik niet dat je hebt.M-ThijZ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:02:
Welke frame rate gebruiken jullie eigenlijk voor video’s van je eigen gezin / familie tijdens verjaardagen, vakanties en andere belangrijke momenten? Ik vind het mooi om bijzondere herinneringen vast te leggen met ‘beter dan iPhone’ kwaliteit en gebruik dan mijn Sony camera met een goede lens. Naderhand edit ik in DaVinci Resolve deze beelden met een mooie soundtrack of exporteer ik losse clips naar Apple Photos.
Verder je frame-rate kiezen die past bij type activiteit. Spelende kinderen? Plotselingen gebeurtenissen? Hogere framerate.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 22-08-2023 11:19 ]
Wat dat betreft gewoon lekker een hoge framerate kiezen tot je een reden hebt om lager te willen, bijvoorbeeld als je weinig licht hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit weekend heb ik thuis drie korte test video’s opgenomen op 24p, 25p en 30p en aan mijn vrouw gevraagd welke ze het meest natuurlijk vond overkomen, zonder dat ze wist wat het verschil was. Zowel op TV en MacBook scherm teruggekeken. In beide gevallen vond ze 25p het prettigst. 24p was de tweede keus en 30p de derde. Ik had gedacht dat ze voor 30p zou gaan.Gonadan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:14:
Het is meer persoonlijke voorkeur. Wat vind je zelf mooi, wat voor gevoel wil je meegeven en hoe belangrijk vind je technische uitdagingen en schijfruimte.
Qua schijfruimte heb ik maar een extra SD kaart gekocht en ga ik dus in 25p H.264 10-bit 4:2:2 opnemen. Dan kan ik het bronmateriaal eventueel converteren naar H.265 10-bit 4:2:0 bij het archiveren van het project (DaVinci Resolve, Media Management Tool).
Klopt, maar vrijwel alle video die ik maak is buiten of binnen met natuurlijke verlichting. En anders is 30p met 1/50 sluitertijd i.p.v. 1/60 ook een oplossing.Universal Creations schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:28:
Ja, ik ga wel spelende kinderen filmen. Maar ik geloof dat filmen op 50p (en dus op een 50fps timeline) met uitzondering van sport op TV niet heel gebruikelijk is. Ik heb daar nog niet mee getest.Get!em schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:15:
Belangrijk is het testen met jouw camera en instellingen in de ruimtes waar je gaat filmen. Er zijn steeds meer LED verlichtingen en een deel daarvan is matige kwaliteit die in combinatie met jouw camera/instellingen voor enorm irritant geflikker zorgt op je opname.
[...]
Verder je frame-rate kiezen die past bij type activiteit. Spelende kinderen? Plotselingen gebeurtenissen? Hogere framerate.
Is er hier iemand die voor ‘home video’ 50p gebruikt?
Hebben jullie dat ook? Op vakantie zijn (zonder beschikbare vorm van nabewerking), lekker genieten, balen dat je naar huis moet, en dan thuis toch weer minstens zoveel nagenieten in de vorm van de nabewerking? In mijn geval; in Lightroom?
Dit jaar voor het eerst ook veel serieuzer bezig gehouden met filmen, ruim 140GB aan 200mbit F-log footage geschoten. Lekker pielen met davinci resolve
Dit jaar voor het eerst ook veel serieuzer bezig gehouden met filmen, ruim 140GB aan 200mbit F-log footage geschoten. Lekker pielen met davinci resolve
Hier staat tekst
Daar verheug ik me idd al op @Sjaak_Afhaak !
Heb zometeen weer GB's aan RAW files; heerlijk om de komende maanden door te nemen en allerhande pp op los te laten.
En soms ook alleen maar staren en details loeren. Heerlijk.
Vaak ontdek je dan dingen die je, ter plekke met het blote oog, niet eens zag.
Alhoewel ik nog minstens een week lang .NEF files aan het creëren ben. Vandaag ook weer beelden gemaakt van een spontane lawine die vanaf de Ortler afbrak, terwijl ik omhoog aan het hiken was over de gletsjer morene. Toch wel bijzonder om een paar honderd meter verderop het ijs en puin naar beneden te zien donderen.

Heb zometeen weer GB's aan RAW files; heerlijk om de komende maanden door te nemen en allerhande pp op los te laten.
En soms ook alleen maar staren en details loeren. Heerlijk.
Vaak ontdek je dan dingen die je, ter plekke met het blote oog, niet eens zag.
Alhoewel ik nog minstens een week lang .NEF files aan het creëren ben. Vandaag ook weer beelden gemaakt van een spontane lawine die vanaf de Ortler afbrak, terwijl ik omhoog aan het hiken was over de gletsjer morene. Toch wel bijzonder om een paar honderd meter verderop het ijs en puin naar beneden te zien donderen.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 25-08-2023 20:14 ]
Ben nu al een paar weken weer thuis en om de dag zo'n beetje 's-avonds bezig met de opnames uit de vakantieweken door te nemen.
Bewerken en deels te publiceren @ flickr.
Moest gelijk weer denken aan @Sjaak_Afhaak z'n verhaal hierover.
. 't Is idd nagenieten. En gezien de hoeveelheid beeldmateriaal ben ik nog wel ff zoet...
Bewerken en deels te publiceren @ flickr.
Moest gelijk weer denken aan @Sjaak_Afhaak z'n verhaal hierover.
Ik heb last van GAS, en dan de gevaarlijkste vorm: ongedefinieerde GAS. Ik wil gewoon wat nieuws, weet niet waarom, maar heb ook niets écht nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb gelukkig voor 600 mijn OM Systems 12-40 Pro ii kunnen scoren want toen was mijn GAS / FOMO weer gestild. Had er ook wel beetje last van.Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:29:
Ik heb last van GAS, en dan de gevaarlijkste vorm: ongedefinieerde GAS. Ik wil gewoon wat nieuws, weet niet waarom, maar heb ook niets écht nodig.
Is deze GAS ronde dan mogelijk de tijd om de terugkerende cirkel te doorbreken?Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:29:
(ik weet niet was de beste plek is om dit te melden, maar..)
CameraNu gaat een nieuwe winkel openen. Ik weet niet waarom, maar ze gaan een 3de winkel in Rotterdam openen. Op de website staat dit nog niet vermeld geloof ik.
Dit is bij De Big Shops, in Rotterdam West, vlakbij Marconiplein. Dezelfde plek waar KeyMusic het ook niet gered heeft.. Het zal de dichtstbijzijnde zijn voor mij.
Misschien hebben ze weer leuke acties tijdens de opening.
CameraNu gaat een nieuwe winkel openen. Ik weet niet waarom, maar ze gaan een 3de winkel in Rotterdam openen. Op de website staat dit nog niet vermeld geloof ik.
Dit is bij De Big Shops, in Rotterdam West, vlakbij Marconiplein. Dezelfde plek waar KeyMusic het ook niet gered heeft.. Het zal de dichtstbijzijnde zijn voor mij.
Zelfde hier. Black Friday itch.Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:29:
Ik heb een D7000 en een D3500 met wat leuke lensjes en zit toch met een schuin oog naar een een Z5/50 camera te kijken. Het is niet dat het nodig is. Maar wifi file transfer is bv wel heel handig. Ook eye tracking.
Vraag me alleen af of zo'n Z to K adapter goed werkt.
Want anders moet ik mijn hele lenzen pakket op Marktplaats zwiepen.
Nu met 10% BF korting....tempting
K to Z, als in "Pentax K Lens naar Nikon Z Camera Body" ?
Mijn voorkeur zou overigens uitgaan naar de Z5, dit in verband met de full frame sensor en IS on board. Zeker fijn bij het gebruik van wat ouder glas.
Mijn voorkeur zou overigens uitgaan naar de Z5, dit in verband met de full frame sensor en IS on board. Zeker fijn bij het gebruik van wat ouder glas.
Barrycade schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:54:
[...]
Zelfde hier. Black Friday itch.
Ik heb een D7000 en een D3500 met wat leuke lensjes en zit toch met een schuin oog naar een een Z5/50 camera te kijken. Het is niet dat het nodig is. Maar wifi file transfer is bv wel heel handig. Ook eye tracking.
Vraag me alleen af of zo'n Z to K adapter goed werkt.
Want anders moet ik mijn hele lenzen pakket op Marktplaats zwiepen.
Nu met 10% BF korting....tempting
Ah nee FTZ adapter. Heb alleen Nikon.
De FTZ adapter werkt bij mij uitstekend met Nikon lenzen en een Tamron lens. Die Tamron lens moest wel even een firmware update krijgen via hun dock, anders werkte die niet.
Was woensdag in de winkel in het centrum, die en die in noord (voormalig calumet) gaan dus sluiten.Sméagol schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:09:
(ik weet niet was de beste plek is om dit te melden, maar..)
Die in het centrum was al behoorlijk leeg, en sluit eind van de maand heb ik me laten vertellen. Calumet sluit eind maart geloof ik, en dan opent ook de nieuwe grote winkel.
Ik heb me laten vertellen dat het oude Calumet een opruimingsactie heeft.. Ik ben er nog niet wezen kijken, dus ik weet niet of ze leuke aanbiedingen hebben.
Stopt Calumet in het geheel? Heb daar nog wel eens wat met plezier gehuurd (in Amsterdam dan).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Calumet krijgt een andere naam:
(oud nieuws btw)
https://www.emerce.nl/wir...erpen-gaan-verder-vestigi
https://www.cameranu.nl/nl/calumet-wordt-cameranu
Allemaal opgeslokt door deze toko:
https://european-imaging-group.com/
(oud nieuws btw)
https://www.emerce.nl/wir...erpen-gaan-verder-vestigi
https://www.cameranu.nl/nl/calumet-wordt-cameranu
Allemaal opgeslokt door deze toko:
https://european-imaging-group.com/
[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2024 13:59 ]
Had ik helemaal gemist.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Affinity/Serif is verkocht aan Canva.Ik heb nog niet alles kunnen lezen op het werk om er achter te komen of het een fusie of overnamen is. Hopelijk blijven de pakketten van Affinity zoals ze nu zijn los bestaan.
https://www.canva.com/newsroom/news/affinity/
https://www.canva.com/newsroom/news/affinity/
[ Voor 4% gewijzigd door MRIdev op 26-03-2024 09:07 ]
Wordt het niet eens tiijd om een lente-F&V-fotomeet in te plannen?
Alles is binnenkort lekker fris & groen. IMHO 'fijner' groen dan hoogzomer.
't Is maar een idee hoor...
Alles is binnenkort lekker fris & groen. IMHO 'fijner' groen dan hoogzomer.
't Is maar een idee hoor...
Ik ben weer terug 
Jarenlang o.a. veel portretfotografie gedaan en door de jaren heen ook flink wat gear versleten. Ondertussen zijn dat een Nikon D70 - Nikon D3200 - Nikon D7100 & Canon 550D en tot slot een Nikon D600 & Canon 5D Mark III geweest. Ergens tussen 2019 en 2020 voelde ik dat de motivatie om continue zware tassen met lenzen en spullen rondslepen steeds minder werd en toen de hele spullenboel te koop gezet en met m'n iPhone verder gegaan met landschap/straatfotografie. (Wat het natuurlijk net niet is, maar wel een leuke uitdaging)
Na 4 jaar is de kriebel toch weer terug, dus ik begin langzaam weer met verzamelen
Portretfotografie laat ik links liggen en ik ga door met straatfotografie, architectuur, en een beetje reisfotografie.
Een paar dagen terug een Olympus OM-D E‑M10 Mark II gekocht, daar zat al de 14-42mm (F3.5-5.6) en 40-150mm (f4-5.6) bij in. Daar een beetje mee gespeeld en zoals verwacht vond ik de lenzen toch net niks. Nu een uitvoering: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH besteld om verder mee te spelen.
Blijft het goed bevallen ga ik het nog aanvullen met de uitvoering: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO en dan ben ik wel redelijk compleet weer.
Moet in de korte tijd dat ik met de Olympus gespeeld heb wel zeggen dat ik er onder de indruk van ben. Voor zo'n klein, goedkoop ding doet hij het écht behoorlijk.
Hebben jullie hier nog aanraders voor leuke MFT lenzen die ik niet moet vergeten?
Jarenlang o.a. veel portretfotografie gedaan en door de jaren heen ook flink wat gear versleten. Ondertussen zijn dat een Nikon D70 - Nikon D3200 - Nikon D7100 & Canon 550D en tot slot een Nikon D600 & Canon 5D Mark III geweest. Ergens tussen 2019 en 2020 voelde ik dat de motivatie om continue zware tassen met lenzen en spullen rondslepen steeds minder werd en toen de hele spullenboel te koop gezet en met m'n iPhone verder gegaan met landschap/straatfotografie. (Wat het natuurlijk net niet is, maar wel een leuke uitdaging)
Na 4 jaar is de kriebel toch weer terug, dus ik begin langzaam weer met verzamelen
Portretfotografie laat ik links liggen en ik ga door met straatfotografie, architectuur, en een beetje reisfotografie.
Een paar dagen terug een Olympus OM-D E‑M10 Mark II gekocht, daar zat al de 14-42mm (F3.5-5.6) en 40-150mm (f4-5.6) bij in. Daar een beetje mee gespeeld en zoals verwacht vond ik de lenzen toch net niks. Nu een uitvoering: Panasonic Lumix G 25mm f/1.7 ASPH besteld om verder mee te spelen.
Blijft het goed bevallen ga ik het nog aanvullen met de uitvoering: Olympus M.Zuiko Digital ED 12-40mm f/2.8 PRO en dan ben ik wel redelijk compleet weer.
Moet in de korte tijd dat ik met de Olympus gespeeld heb wel zeggen dat ik er onder de indruk van ben. Voor zo'n klein, goedkoop ding doet hij het écht behoorlijk.
Hebben jullie hier nog aanraders voor leuke MFT lenzen die ik niet moet vergeten?
Op LinkedIn kwam ik deze post tegen over artefacten die zichtbaar zijn als op een plaatje, welke door AI is gegenereerd, 2D FFT wordt toegepast.
Het artikel heb ik zelf nog niet gelezen, maar is open access.
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_android
Het artikel heb ik zelf nog niet gelezen, maar is open access.
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_android
/f/image/7079TVAbi3lLgf544HlaarVn.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 30% gewijzigd door MRIdev op 05-04-2024 11:40 ]
Hoe krijg ik mijn drive weer terug?
Dat is de vraag die ik jullie wil stellen. Ik zit met het euvel dat ik tegenwoordig liever in m'n bed blijf liggen dan dat ik vroeg uit de veren ga om de omgeving af te struinen naar dat ene mooie plaatje.
Ik weet nog dat ik in het begin regelmatig vroeg in de peel te vinden was. Allereerst voor de zonsopkomst en daarna vaak nog een rondje. Daarna werd het een rondje tijdens zonsopkomst. Daarna alleen een specifieke plek rond zonsopkomst, maar enkel met mist/dauw. En tegenwoordig kijk ik eerst op een weer-app of het wel onbewolkt gaat zijn, om vervolgens 's ochtends alsnog vaak te kiezen om niet op te staan. Veelal kortstondig spijt, omdat ik een mooie oranje gloed van de opkomende zon door m'n raam zie komen.
Hoe kan ik dit doorbreken? Waarschijnlijk door een nieuwe uitdaging te hebben, maar hoe vind ik die?
Ik heb het gevoel dat ik de figuurlijke eindbaas al verslagen heb en mijn omgeving niets meer te bieden heeft.
Ik ben al vaker "een beetje verderop" wezen kijken, maar daar kom ik eigenlijk nooit wat interessants tegen.
Hoe doen jullie dat?
Dat is de vraag die ik jullie wil stellen. Ik zit met het euvel dat ik tegenwoordig liever in m'n bed blijf liggen dan dat ik vroeg uit de veren ga om de omgeving af te struinen naar dat ene mooie plaatje.
Ik weet nog dat ik in het begin regelmatig vroeg in de peel te vinden was. Allereerst voor de zonsopkomst en daarna vaak nog een rondje. Daarna werd het een rondje tijdens zonsopkomst. Daarna alleen een specifieke plek rond zonsopkomst, maar enkel met mist/dauw. En tegenwoordig kijk ik eerst op een weer-app of het wel onbewolkt gaat zijn, om vervolgens 's ochtends alsnog vaak te kiezen om niet op te staan. Veelal kortstondig spijt, omdat ik een mooie oranje gloed van de opkomende zon door m'n raam zie komen.
Hoe kan ik dit doorbreken? Waarschijnlijk door een nieuwe uitdaging te hebben, maar hoe vind ik die?
Ik heb het gevoel dat ik de figuurlijke eindbaas al verslagen heb en mijn omgeving niets meer te bieden heeft.
Ik ben al vaker "een beetje verderop" wezen kijken, maar daar kom ik eigenlijk nooit wat interessants tegen.
Hoe doen jullie dat?
De camera heeft hier een jaar in een tas naast de kast gelegen. Ben paar maanden geleden begonnen met een beginners cursus fotografie. (Via de lokale bibliotheek) Niet omdat ik niet weet hoe mijn camera werkt maar om weer met anderen in contact te komen en nieuwe ideeën en opdrachten te doen.LA-384 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:55:
Hoe krijg ik mijn drive weer terug?
Hoe doen jullie dat?
Gaf mij wel een frisse blik op dingen die ik al 100x in mijn buurt gezien had.
(Net als paar jaar geleden de foto uitdagingen hier. )