Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19
Jazeker. Nadat de wekker ging besloot ik eigenlijk om niet te gaan, ook omdat er nog iets van een strook wolken zichtbaar was rond 7.00 via die wolkenradar. Na 10 minuten toch maar opgestaan omdat ik toch wakker was en uiteraard geen spijt :) Nagenoeg compleet heldere lucht.

Gisteren ongeveer 40 foto's gemaakt, vandaag een hele ronde gelopen en geëindigd met zo'n 150. Ik schiet bij dergelijke lichtomstandigheden standaard met bracketing (1 of 2 stops spreiding), zodat ik altijd de optie heb er met lightroom een HDR van te maken (Lightroom doet dat erg netjes zonder kunstmatig te worden), tel daarbij nog op een aantal panorama's en een aantal foto's bedoeld voor focusstacking en het geeft een onduidelijk beeld van hoeveel het er daadwerkelijk zijn. Helaas vandaag niet voldoende tijd om ze allemaal door te spitten, maar er zitten sowieso mooie tussen zo op het eerste gezicht te zien. Het weer was eigenlijk perfect en het was minder druk dan gisteren (bij zonsopkomst).

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 05-09-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kijk, @LA-384 da's mooi om te horen! Leuk dat het loonde, dat vroege opstaan.
been there, done that ;)

Uiteraard verwachten we dan wel wat resultaten te zien! O-)

Ik zie het 1ste plaatje al staan op flickr; leuk die boom met het zonnetje erachter.
DSCF1797. Wel nog ff een sensorvlekje wegpoetsen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 05-09-2021 15:04 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ehtweak schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:50:
Kijk, @LA-384 da's mooi om te horen! Leuk dat het loonde, dat vroege opstaan.
been there, done that ;)

Uiteraard verwachten we dan wel wat resultaten te zien! O-)

Ik zie het 1ste plaatje al staan op flickr; leuk die boom met het zonnetje erachter.
DSCF1797. Wel nog ff een sensorvlekje wegpoetsen. :)
Die foto's komen zeker nog. Die sensorvlek had ik niet gezien (en zo op mobiel nog niet), zal dat deze week nog eens beter bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik kwam er wel achter dat ik de filters van een aantal lenzen had gehaald en er nu door zand en een extra, kleine lens die eigenlijk niet in de tas paste en daardoor op de andere lenzen belande, allemaal krasjes op het glas van die lenzen is gekomen :-( Waarschijnlijk optisch geen problemen, maar toch zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Interessant leesvoer:

https://www.locationscout...raphers-and-everyone-else

discussie alhier:
https://www.dpreview.com/forums/post/65465019

You can't just hang your camera out the tour bus window at high noon and hope to nail it. Or use Photoshop's "sky replacement tool". :+

Misschien ook wat tips voor @GSX-MAN ?

Mooie Plaatjes   

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:10
Op Petapixel las ik net over de nieuwe Ricoh GRIIIx en vroeg me af waarom er niet afgestapt wordt van de brandpuntsafstand van de camera te noemen. Waarom niet de beeldhoek vermelden? Lijkt me makkelijker en hoeft er niet elke keer in een artikel uitgerekend te worden. Of zijn er nog andere reden om de brandpuntsafstand te noemen?

Het zal zeker wennen zijn, maar dat was de Euro ook ;). Bij het gebruik van FF op een APS camera gaat het wel mis, maar dat moet dan gezien woede en als oneigenlijk gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bedoel je dan horizontaal, verticaal of diagonaal? En dan de beeldcirkel of de sensor? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:33

B64

Bij action cams doen ze dat inmiddels al, en bij smartphones soms ook. Wie weet vindt dat in de toekomst ook z'n weg naar de meer traditionele camera's; sommige fabrikanten vermelden al beide waarden (beeldhoek en brandpuntsafstand)

Aan de andere kant, Een brandpuntsafstand is een vast gegeven, en de brandpuntsafstand in combinatie met de (maximale) lensopening zorgen voor een bepaalde karakteristiek die natuurkundig bepaald is. Discussies over de verhouding beeldhoek / brandpuntsafstand / sensorgrootte / diafragma / scherptediepte zullen we tot in eeuwigheid houden.

Uiteindelijk is het lood om oud ijzer wat mij betreft, en een verandering om de verandering is nou niet echt iets waar we met z'n allen op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Gonadan Grapjas ;). Horizontaal met de camera in normale stand. Dan is de verticale beeldhoek wel weer anders bij een sensor met andere verhoudingen, maar die zullen mensen minder interessant vinden.

@B64 Voor hetzelfde geld krijgen we straks beeldhoek bij één deel van de industrie en brandpuntafstand bij de het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:49

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

In de praktijk maakt het geen drol uit. Bij elk willekeurig nummer moet je nagaan hoe het er ongeveer uit komt te zien, dit onthoud je op een moment wel aardig. Ook als je 2 systemen naast elkaar gebruikt dan krijg je daar wel feeling voor.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

En het is natuurlijk alleen mogelijk wanneer de lens niet verwisseld kan worden. Beeldhoek is een eigenschap van het totale systeem, brandpuntsafstand van de lens.

Zo is de grootte van de diafragmaopening berekenen weer een stuk lastiger op basis van een beeldhoek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Modbreak:Kleurtjes voor het opvallen

Voor iedereen die daar prijs op stelt heb ik een topic gemaakt waarin ik alle meets opgesomd heb, althans een poging daartoe, en waarin we nieuwe meets zullen aankondigen.

Volg dus dat topic en je zult niets meer missen, hoeven wij ook niet meer willekeurig iedereen te taggen die ooit eens mee gegaan is. :P

F&V Fotomeet overzicht - volg dit topic

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 10-09-2021 14:19 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:04
Worden fotokettingbrieven en aanverwante projecten ook in dat topic aangekondigd?

flickr

• LA-384
Zat zojuist het journaal te kijken en zag een fragment van de toespraak van Biden. Toen verbaasde ik me een beetje over het beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCXfAB-jqeWIz4ZRjJpHQnUks4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnYwpJHMXH0PqGgQes4uzNyY.png?f=fotoalbum_large

Is dit nou een normale bokeh? Het lijkt op een groothoeklens (23mm ff of zo), maar de bokeh voelt zo extreem, zeker voor de relatief korte afstand tot de achtergrond. De beeldhoek lijkt te ruim voor een lens met grotere brandpuntsafstand. Of zouden ze gewoon een greenscreen gebruikt hebben?

• MRIdev
Misschien ze bij de Corridor Crew je antwoord kunnen geven https://youtube.com/c/corridorcrew ;).

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
LA-384 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:53:
Is dit nou een normale bokeh? Het lijkt op een groothoeklens (23mm ff of zo), maar de bokeh voelt zo extreem, zeker voor de relatief korte afstand tot de achtergrond. De beeldhoek lijkt te ruim voor een lens met grotere brandpuntsafstand. Of zouden ze gewoon een greenscreen gebruikt hebben?
Naar mijn weten komt dit soort 'rare' bokeh voort uit de Electronic Front-Curtain Shutter. Ze draaien in het witte huis meen ik een set A9II's en verschillende GM lenzen, in dit geval waarschijnlijk de 24/1.4GM.
Om het to the point te houden; juiste equipment -> verkeerde instellingen -> raar beeld

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• LA-384
zzzzz schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:45:
[...]

Naar mijn weten komt dit soort 'rare' bokeh voort uit de Electronic Front-Curtain Shutter. Ze draaien in het witte huis meen ik een set A9II's en verschillende GM lenzen, in dit geval waarschijnlijk de 24/1.4GM.
Om het to the point te houden; juiste equipment -> verkeerde instellingen -> raar beeld
Grappig dat je dan weer weet welke equipment ze waarschijnlijk gebruiken. Ik had nog nooit van efcs gehoord en zie nu het negatieve effect op de bokeh. Gezien de afgeplatte bokeballs kon je daar nog wel eens gelijk in hebben, maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde.

Ik bedoelde dat de blur van de achtergrond veel te sterk lijkt voor wat je zou verwachten met deze beeldhoek en afstand. Het is een beetje lastig inschatten met welke afmetingen we te maken hebben, om een juiste afstand te kunnen bepalen. Ik zou denken dat die vlaggen een meter of 3 hoog zijn. Die kandelaars lijken iets groter nog en als de muur onder de vloer zou doorlopen, zou ik zeggen dat we op die afstand een hoogte van 4 meter zien. Hoe en of je daar een afstand en beeldhoek mee kunt berekenen is mij onbekend :P
MRIdev schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:07:
Misschien ze bij de Corridor Crew je antwoord kunnen geven YouTube: YouTube ;).
Ik ken het kanaal wel, maar hoe kan ik ze een vraag stellen? Via een comment en hopen dat het gelezen en beantwoord wordt? Is dat überhaupt een ding wat ze doen?

[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 11-09-2021 22:31 ]

• MRIdev
@LA-384 Ze promoten altijd dat ze bepaalde CG scènes van films reviewen aan de hand van de commentaren onder de afleveringen. Ik weet niet of ze ook dit soort opname's willen bespreken . Je kunt het proberen , maar mijn onderbuik vertelt me dat de kans klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11

bobcom

Dedicated dabbler

@LA-384 Scherpe blik en dito vraag! Niet gehinderd door enige kennis van video denk ik niettemin dat het een greenscreentruc is. Wat je schrijft over de schijnbare afmetingen en de onscherpte van de achtergrond leidt inderdaad tot de conclusie dat die a:. een godsend weg is en b: de vlaggen, lampen, doorgangen en dergelijke die je daar kunt zien gigantisch zijn.
Makkelijk genoeg dus die achtergrond op te nemen, zonodig wat verder te blurren en vervolgens Mr P. voor een greenscreen erin te zetten. Geeft de juiste setting, mate van gezag en kost het minste moeite.
Natuurlijk zullen er videiofanaten zijn die hopen dat dit met een 20mm f/0,5 wijdopen is geschoten, en wat is die loeischerp in het midden!
Maar ik denk toch echt dat de makkelijke denkers het winnen:("laten we de office als setting nemen" "ja, maar niet te scherp, de attention moet op de president gericht zijn, en de gordijnen zijn een tikje vuil" "Okee Chuck, jij de background, Ik ga even met de woordvoerder praten waar we de opname van de president doen")

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Zouden dit soort shots misschien met een anamorphic lens gemaakt zijn?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gezien de hap uit de bokeh lijkt het geschoten met een lens met een enorm diafragma (zoals de Canon 85mm f/1.2L), waar het stripje contactjes op het achterste element zit omdat de mount niet groter is. Misschien dat er wel meer lenzen zijn die dit hebben.

Maar dat moet dan wel een lens zijn met kort brandpunt (max 50 of nog wel wijder zelfs).

Bij anamorphic zou je smallere bokeh hebben als ik het goed heb.

Of hij is al dood en het is allemaal CGI :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 12-09-2021 15:24 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Het ziet er niet uit als een groothoeklens (de achtergrond is te krap daarvoor en ook gezien de hoeveelheid backgroundblur klopt dat niet met bestaande groothoeklenzen zoals bobcom al terecht zegt).
Anamorphic is het ook niet, want dan zou de bokeh ovaal zijn.
Ik denk ook dat het een 85/1.2 achtige lens is, met zijn karakteristieke hap uit de bokeh ball.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Universal Creations schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:46:
Het ziet er niet uit als een groothoeklens (de achtergrond is te krap daarvoor en ook gezien de hoeveelheid backgroundblur klopt dat niet met bestaande groothoeklenzen zoals bobcom al terecht zegt).
Anamorphic is het ook niet, want dan zou de bokeh ovaal zijn.
Ik denk ook dat het een 85/1.2 achtige lens is, met zijn karakteristieke hap uit de bokeh ball.
Ik heb even wat sample foto's bekeken en die lijken er idd wel wat op (afgezien van die hap uit de bokeh). 85mm op ff is gelijk aan ongeveer 55mm op aps-c. Ik heb het even in huis getest, maar met een afstand van 10 meter krijg ik amper 2,5 meter in de hoogte in beeld. Nou weet ik niet hoe ruim het witte huis is, maar je moet toch wel echt wat afstand kunnen nemen tot het onderwerp en de achtergrond.

Het zal dan de combinatie van het zeer grote diafragma en de buitenproportionele afstand tot het onderwerp en achtergrond zijn, binnenshuis, wat het zo onnatuurlijk maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Als ik House of Cards goed in mijn hoofd heb, zijn er van die lange hallen.
De achtergrond staat op 10m afstand waarschijnlijk inderdaad, Biden staat volgens mijn berekening op ongeveer 3m afstand van de camera.
Volgens "how much blur" wordt een punt lichtbron dan ongeveer 4.5% van de breedte van het beeld. Dat lijkt mij ook wel aardig te kloppen met die kandelaarlampjes op de achtergrond.

Vroeger hadden we een raad de instellingen topic. Beetje detective spelen ;)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Iemand zin in een boswandeling en paddestoelenjacht? :)

Meeting F&V in het Speulderbos

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56

RvL

Toch (weer) eens even de hulp inroepen van deze geweldige F&V community ;)

Zoals sommigen van jullie misschien weten, fotografeer ik graag met de (kleine) collectie oude lenzen die ik heb. De Canon FDn 50mm f/1.4 is er daar een van. Deze heeft echter 1 groot nadeel. In omstandigheden waarin er (redelijk) direct licht op de lens valt, heeft deze de neiging om een blauwe gloed in het centrum te vormen. Deze foto laat dat goed zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T01zTdg-rzUVJ51-IizOz_H80iA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0PUaaAIbdcDsZvplG5aDrA6.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar ook als het gereflecteerd licht is kan het optreden, zoals bij deze foto. Licht schijnt door de serre op de witte convector en schijnt zo redelijk recht in de lens. Rond het (op de foto) linkeroor hangt weer die blauwe gloed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmRv8nUxzZFpuOTtuWSgghQjP3U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeJwxdMniglMVBHEUnGC3uGM.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik verwacht dat een soort van flare is, maar omdat deze flare alleen voor komt als er licht recht in de lens schijnt, lijkt een zonnekap me in dit geval niets op te lossen? Is het misschien op te lossen door er lensfilter op te schroeven en zo ja, welke?

Of beter in post processing aanpakken? In Canon DPP is het me niet gelukt om het weg te halen. Ook in RawTherapee fork ART is het me niet gelukt, al heeft ART wel meer tools aan boord om correcties uit te voeren. Dus mogelijk doe ik het in ART verkeerd :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• zzzzz
RvL schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:51:
Deze heeft echter 1 groot nadeel. In omstandigheden waarin er (redelijk) direct licht op de lens valt, heeft deze de neiging om een blauwe gloed in het centrum te vormen. Deze foto laat dat goed zien.
Dat kun je allemaal onder het kopje ghosting scharen denk ik. Zowel flares als internal reflections zijn bij oudere lenses nu eenmaal een probleem. Dat is ook een deel van de artistieke waarde die je uit zo'n lens kan halen. Misschien dat je met een filter dit zou kunnen verhelpen, maar helemaal weg gaat het denk ik niet.
Ik spreek hierbij uit ervaring met verschillende nFD lenzen (50, 135 en 300).

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Universal Creations
Met een filter wordt het alleen maar erger, omdat je meer reflecties opwekt (tussen front element en filter).

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
RvL schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:51:
Toch (weer) eens even de hulp inroepen van deze geweldige F&V community ;)
...
Ik verwacht dat een soort van flare is, maar omdat deze flare alleen voor komt als er licht recht in de lens schijnt, lijkt een zonnekap me in dit geval niets op te lossen?
...
Ik gebruik soms ook een EF 50 mm lens met adapter op mijn canon M50.
Ik had ook nogal last van flares. Bij mij werd dit veroorzaakt door reflecties in de adapter.
Met wat schoolborden matte zwarte verf heb ik de plaatsen in de adapter waar ik reflecties vermoedde aangestipt met de verf. Hierna waren de flares verdwenen.
Of het in jouw geval ook helpt weet ik helaas niet zeker.

• RvL

RvL

zzzzz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:24:
[...]

Dat kun je allemaal onder het kopje ghosting scharen denk ik. Zowel flares als internal reflections zijn bij oudere lenses nu eenmaal een probleem. Dat is ook een deel van de artistieke waarde die je uit zo'n lens kan halen. Misschien dat je met een filter dit zou kunnen verhelpen, maar helemaal weg gaat het denk ik niet.
Ik spreek hierbij uit ervaring met verschillende nFD lenzen (50, 135 en 300).
Dan is het waarschijnlijk iets waar ik rekening mee moet houden. Ik ben nog wel op zoek naar een originele en betaalbare BS-52 zonnekap voor de lens.
Universal Creations schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:40:
Met een filter wordt het alleen maar erger, omdat je meer reflecties opwekt (tussen front element en filter).
Daar was ik al bang voor inderdaad
JoStad schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:57:
[...]

Ik gebruik soms ook een EF 50 mm lens met adapter op mijn canon M50.
Ik had ook nogal last van flares. Bij mij werd dit veroorzaakt door reflecties in de adapter.
Met wat schoolborden matte zwarte verf heb ik de plaatsen in de adapter waar ik reflecties vermoedde aangestipt met de verf. Hierna waren de flares verdwenen.
Of het in jouw geval ook helpt weet ik helaas niet zeker.
Dat heb ik inderdaad vaker gehoord. Dus meteen eens even gekeken maar de FD-EFM adapter die ik gebruik is al mat zwart aan de binnenkant.

[ Voor 41% gewijzigd door RvL op 25-09-2021 13:02 ]

Nu de dekens nog...

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-06 11:14
RvL schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:59:
[...]
...
Dat heb ik inderdaad vaker gehoord. Dus meteen eens even gekeken maar de FD-EFM adapter die ik gebruik is al mat zwart aan de binnenkant.
Uiteraard is de adapter mat zwart aan de binnenkant maar het gaat er vooral om of er alsnog geen glimmende plekjes op bijvoorbeeld de randen (aan de binnenkant) zitten.

• zzzzz
RvL schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:59:
Een goede kwaliteit adapter is inderdaad belangrijk. Ik heb de dure Novoflex omdat ik er de zware 300/2.8 aan wilde hangen. Ik heb nu voor mijn Helios een Gobe adapter en die is ook prima.
Er zit wat dat betreft wel een verschil tussen een adapter van een tientje en 30 a 100 piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

JoStad schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:02:
[...]

Uiteraard is de adapter mat zwart aan de binnenkant maar het gaat er vooral om of er alsnog geen glimmende plekjes op bijvoorbeeld de randen (aan de binnenkant) zitten.
Helemaal zwart van binnen, geen glimmende plekjes te bekennen
zzzzz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:52:
[...]

Een goede kwaliteit adapter is inderdaad belangrijk. Ik heb de dure Novoflex omdat ik er de zware 300/2.8 aan wilde hangen. Ik heb nu voor mijn Helios een Gobe adapter en die is ook prima.
Er zit wat dat betreft wel een verschil tussen een adapter van een tientje en 30 a 100 piek.
Er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil zitten tussen mijn adapter van €30 en een Novoflex van ruim €100. Maar zou dat dit probleem echt oplossen? Ik zou dan eerder verwachten de lens in veel meer omstandigheden problemen zou vertonen. Ik ben daar wel benieuwd naar, maar heb er geen €100 voor over om het uit te proberen.

Zeker niet omdat ik de FDn 50 1.4 voor een paar tientjea gekocht heb en hij met deze adapter ook gewoon superscherpe foto's kan maken. Had het nu een duur stuk L glas geweest dan zou het wellicht een ander verhaal zijn.

Vooralsnog ben ik meer geneigd om het als producteigenschap te zien :)

[ Voor 59% gewijzigd door RvL op 25-09-2021 19:55 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11

bobcom

Dedicated dabbler

@RvL Komt me niet onbekend voor. Ik had het met oude diverse lenzen op mijn A7Mk1 - vooral de Tamron Adaptall 90mm 2.5 (de 52B) wist er weg mee. Verklaring die ik (naar ik meen van @Universal Creations) kreeg toegediend was dat er licht tussen de sensor en het (vlakke) achterelement van de lens heen en weer stuiterde - een gevolg van het relatief dikke glaspakket op de sensor van de oude A7. Zou heel goed kunnen: feit is dat de klacht bij overstappen naar A7II en latere modellen niet meer gehoord wordt. Dus jouw blauwige vlek zou best eens samen kunnen hangen met het glaspakket op de sensor van de M50, in combinatie met de langere afstand tussen achterste element en sensor en de Canon coatings.

Zelfde probleem heb ik ook gehad met verschillende Fujis' (X-E1, X-T10 en X-T2) en een Kipon booster - vooral met Canon FD lenzen (o.a nFd 50mm 1.8 en Fd 24mm 2,8). Kipon booster heeft een vlak element aan de achterkant, of de Canon SSD coating en de Fuji sensor medeschuldig zijn blijft gissen. Ook de bijna fossiele Minolta 58mm 1.4 kan hele mooie ronde vlekken midden in het beeld maken - geen flares maar gewoon reflecties.

[ Voor 10% gewijzigd door bobcom op 26-09-2021 10:03 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik merk dat door mijn workflow, bij een aantal foto's de EXIF-data verloren gaat/verdwijnt bij opslaan. Is er een makkelijke manier om deze weer toe te voegen, of niet verloren te laten gaan? Ik kan de info handmatig toevoegen bij eigenschappen -> details, maar dat is nogal bewerkelijk.

Wanneer het iig verloren gaat is als ik alsvolgt te werk ga:
Ik open de RAW in lightroom, daar doe ik de gebruikelijke bewerkingen. In geval van een stack, of wanneer ik nog wat oneffenheden wil wegwerken, open ik de foto('s) vanuit lighroom, rechtstreeks naar photoshop. Daar wordt de foto dan een .dng bestand geopend. Vervolgens sla ik het eindresultaat op via "exporteren", omdat ik op die manier makkelijk voor een sRGB foto kan kiezen.

Edit:
Iets te voorbarig. Ik heb het tooltje exiftool gevonden, samen met een GUI is het perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 01-11-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Maar waar gaat het nou fout? Voegt Lightroom geen EXIF aan de DNG-bestanden toe, leest PS die info niet, of verlies je de gegevens pas bij het exporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@LA-384 Heb je niet ergens een optie over het hoofd gezien in de trant van 'save/export EXIF/IPTC metadata yes/no' of zoiets?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Arumes schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:25:
Maar waar gaat het nou fout? Voegt Lightroom geen EXIF aan de DNG-bestanden toe, leest PS die info niet, of verlies je de gegevens pas bij het exporteren?
Ik verlies ze bij het exporteren zag ik gisteren, Photoshop heeft geen instelling daarvoor. Het werkt wel wanneer ik de foto in Photoshop eerst omzet naar sRGB en dan gewoon opsla. Dat moet ik me maar gewoon aanwennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@LA-384 Maar PS kent toch ook helemaal geen mogelijk tot het save-as-DNG?
Dat kan toch alleen maar met ACR?

Net ff getest, als ik b.v. met Bridge een RAW (NEF) file open en 'm weer save als DNG, zit al de EXIF metadata er nog steeds bij.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ehtweak schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:35:
@LA-384 Maar PS kent toch ook helemaal geen mogelijk tot het save-as-DNG?
Dat kan toch alleen maar met ACR?

Net ff getest, als ik b.v. met Bridge een RAW (NEF) file open en 'm weer save als DNG, zit al de EXIF metadata er nog steeds bij.
Wat ik begrijp is dat hij middels DNG van Lightroom naar Photoshop gaat, in PS not wat bewerkingen doet (die niet in LR kunnen) en dan exporteert naar sRGB, ik gok jpeg?

Ik gebruik die PS stap zelf zelden of nooit, maar is het niet mogelijk om vanuit LR naar PS te gaan, daar bewerkingen te doen en daarna weer in LR verder te gaan met het resultaat en vanuit daar naar sRGB jpeg te exporteren incl. behoud van metadata?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Orion84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:41:
[...]

Wat ik begrijp is dat hij middels DNG van Lightroom naar Photoshop gaat, in PS not wat bewerkingen doet (die niet in LR kunnen) en dan exporteert naar sRGB, ik gok jpeg?

Ik gebruik die PS stap zelf zelden of nooit, maar is het niet mogelijk om vanuit LR naar PS te gaan, daar bewerkingen te doen en daarna weer in LR verder te gaan met het resultaat en vanuit daar naar sRGB jpeg te exporteren incl. behoud van metadata?
DNG gebruiken is onzin imho, dan zet LR je RAW om naar DNG, dan opent PS eerst weer Camera Raw met dezelfde instellingen als LR (zit in de XMP sidecar metadata) en dan ga je (hopelijk) aan de slag met de foto als bitmap in PS.

De "juiste" manier is om hem te bewerken in LR en vervolgens op Edit In -> Open as smart object in PS te drukken. Dit zal hem direct openen in PS maar dan niet als bitmap laag maar als smart object. Je kan dan gewoon je aanpassingen doen op andere lagen. Wil je dan nog fine tunen dan ga je niet terug naar LR maar dubbel klik je op de preview van je foto laag (smart object) en dan opent Camera Raw met de instellingen zoals je ze in LR had gedaan. Die kun je gewoon blijven wijzigen altijd. Daarna sla je de boel op (save niet save as) en voila, klaar. Staat hij ook automatisch in LR er bij, waarschijnlijk automatisch als stack met het origineel. Wellicht dat exporteren naar JPG wel moet vanuit PS maar zou misschien ook vanuit LR werken, is te lang geleden voor mij.

Kortom, je doet dingen in de verkeerde volgorde. Ook sRGB omzetting doe je alleen bij het exporteren en gebeurt vaak al automatisch, dit doe je vrijwel nooit daar voor tenzij je echt goed weet wat je doet!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@ehtweak @Orion84 @Ventieldopje
Er is wat onduidelijkheid begrijp ik :D

Wat ik doe is, de RAW open en bewerk ik in Lightroom, totdat de kleuren, contrast, uitsnede, ruis e.d. naar wens zijn.

Dan is het rechtsklik en "open in Photoshop" (of "bewerk in Photoshop", weet de precieze bewoording zo niet. De foto wordt dan vanuit Lightroom, rechtstreeks in Photoshop geopend als dng bestand (in dus de profotoRGB kleurruimte).

Als het om een stack gaat (dus meerdere foto's), is het rechtsklik en "openen als lagen in Photoshop".

In Photoshop doe ik dan vaak nog wat bewerkingen zoals oneffenheden weghalen, of stacken.

Terug naar Lightroom kan volgens mij niet zonder de foto eerst op te slaan. Daarom doe ik dat nooit. Na de Photoshop-stap is de foto klaar en sla ik het op als jpg in de sRGB kleurruimte.

Dat deed ik door te exporteren, maar dan ontbreekt de exif data. Ik kan (heb ik nu gemerkt) ook de kleurruimte omzetten naar sRGB (weet de naam/lokatie van de optie zo niet uit m'n hoofd) en dan opslaan als jpg.

Deze manier werkt goed voor mij en geeft geen zichtbaar kwaliteitsverlies. Het ging me puur om de exit data, maar daar heb ik nu dus een oplossing voor.

Ik zal ook eens kijken hoe dat werkt met die "smart object" optie en of dat voor mij een meerwaarde heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 02-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:50

Grozno

acts without consequence!

DNG rechtstreeks in Photoshop openen bestaat toch niet? Dan kom je vziw eerst in ACR terecht binnen photoshop en dat is volgens mij dezelfde converter als LR.

De methode met Smart Objects van @Ventieldopje is ook zoals ik 'm nog ken van toen in Adobe gebruikte.

[ Voor 25% gewijzigd door Grozno op 02-11-2021 14:34 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Grozno Ik weet ook niet wat er precies gebeurd, maar ik zie in Photoshop bovenaan de bestandsnaam met extensie dng staan. Ik hoef ook niet langs camera RAW op die manier. Kan straks wel een screenshot maken anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Een schokkend of nieuwswaardig bericht? Neuh, dat niet, maar het viel me gewoon op. :+

Ik heb de nodige foto's op flickr staan en regelmatig speur ik door de statistics die flickr geeft van mijn pro account, naar opmerkelijke zaken. Gewoon voor de lol.

Één van die dingen die me telkens opvalt bij deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7332/9494495087_26fb6a2983_c.jpg
is het soort bezoekers wat die aardbei blijkbaar leuk/interessant vind. 8)

Eerst verbaasde ik me er over, maar na enige jaren (deze foto staat al 8 jaar online), is er een duidelijk verband te zien...
Het zijn vooral, laat ik me voorzichtig uitdrukken ;) , leather-boys en gay-community personen die dit een kijkwaardig plaatje vinden. Geen idee waarom... ik zou niet goed kunnen bedenken waarom deze foto bij die mensen iets triggert. :?

De beste wensen voor 2022! En dat het maar een fotogeniek- en -productief jaar mag worden! oOo

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Sodeknetters, duur fotootje:

https://www.rtlnieuws.nl/...cht-fotos-18000-euro-sint

Een man uit Zuid-Holland die elk jaar met zijn vader optreedt als Sint en Piet moet ruim 18.000 euro betalen, omdat hij zonder toestemming adverteerde met foto's van een professionele fotograaf. Het overgrote deel van de rekening is het gevolg van opgelopen juridische kosten.
lees verder in het artikel...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 16:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ehtweak schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:52:
Sodeknetters, duur fotootje:

https://www.rtlnieuws.nl/...cht-fotos-18000-euro-sint

Een man uit Zuid-Holland die elk jaar met zijn vader optreedt als Sint en Piet moet ruim 18.000 euro betalen, omdat hij zonder toestemming adverteerde met foto's van een professionele fotograaf. Het overgrote deel van de rekening is het gevolg van opgelopen juridische kosten.
lees verder in het artikel...
Knap volgehouden van de fotograaf en geen medelijden met Sint en Piet. Al was een vruchtbaar overleg helemaal aan het begin van dit traject geen gek alternatief geweest. Denk dat ze van beide kanten hakken in het zand gezet hebben en de advocaten lachende derden zijn hierin.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nomad schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:02:
[...]

Denk dat ze van beide kanten hakken in het zand gezet hebben en de advocaten lachende derden zijn hierin.
Vooral dat ja. Jammer. :|

En die advocaten maar rekeningen sturen... Lijken wel USofA toestanden.
abject en infaam om de woorden van een ex-strafpleiter maar eens te herhalen. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Au. Zal wel goed verzekerd (dan wel gehuurd) zijn maar blijft toch naar gezicht.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zo heb ik een keer een lens van m'n bed laten vallen. Ik heb letterlijk 1x ooit een zwarte lens op bed neergelegd op een zwart shirt of zo. Daarna natuurlijk vergeten. Later trok ik zonder er bij na te denken dat shirt van bed (want ik had het nodig denk ik) en klats-boem!. Even de gedachte van wat zou het kunnen zijn? En toen plots de realisatie dat het de lens was. Dan begeeft de lens zich even in de doos van Schrödinger.

Gelukkig werkte de lens nog steeds probleemloos en ook jaren later zijn er geen problemen opgedoken. Maar sindsdien ben ik toch wel extra alert dat ik m'n lenzen op een stevige ondergrond, dan wel sterk contrasterende ondergrond neerleg.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 03-02-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

En dan wordt binnenkort bekend dat hij het nog doet, mooie reclamestunt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 23:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Dat rek met sony lenzen though onderaan die pagina O.o
Daar kun je wel een hypotheekje mee afbetalen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Lees- en kijkvoer voor een binnenblijfdag:

https://nikonrumors.com/2...nikon-d810-and-d850.aspx/

Die man, James Rushforth, heeft het serieus aangepakt! _/-\o_
https://www.wilkinson.co....th-preparing-for-takeoff/

Zeer fraai beeldmateriaal. 8)

Four years after completing Photographing the Dolomites, professional photographer James Rushforth has just completed his next long term project – documenting 170 locations and 1000 of the most scenic viewpoints in Iceland. His two-volume guidebook set is aimed at helping aspiring and professional photographers to choose a suitable itinerary for their visit. Each of the locations describes the access, major viewpoints, seasonal variations and best time of year and day you’re likely to encounter favourable conditions and light.

Relocating to Reykjavík, James has been working on the books full time for the last five years. The guides contain over 1200 images, all taken with the Nikon D810, Nikon D850 and a range of Nikkor lenses.

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 13-02-2022 09:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 12:46

Royz

Kleurenblind!!

ehtweak schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:19:
Die man, James Rushforth, heeft het serieus aangepakt! _/-\o_
https://www.wilkinson.co....th-preparing-for-takeoff/

Zeer fraai beeldmateriaal. 8)

Four years after completing Photographing the Dolomites, professional photographer James Rushforth has just completed his next long term project – documenting 170 locations and 1000 of the most scenic viewpoints in Iceland. His two-volume guidebook set is aimed at helping aspiring and professional photographers to choose a suitable itinerary for their visit. Each of the locations describes the access, major viewpoints, seasonal variations and best time of year and day you’re likely to encounter favourable conditions and light.

Relocating to Reykjavík, James has been working on the books full time for the last five years. The guides contain over 1200 images, all taken with the Nikon D810, Nikon D850 and a range of Nikkor lenses.
Ik heb zijn boek over de Dolomieten ook, erg tof! Heeft me wel geholpen bij de voorbereiding voor mijn trip naar de Dolomieten toen. Ben erg benieuwd naar deze versie van IJsland :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gonadan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:44:
En dan wordt binnenkort bekend dat hij het nog doet, mooie reclamestunt. ;)
IMHO mag zo'n camera dan ook niet stuk zijn na zo'n avontuur, want eigenlijk is er ook niet veel dat stuk kan! :)
DirtyBird schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:46:
Dat rek met sony lenzen though onderaan die pagina O.o
Daar kun je wel een hypotheekje mee afbetalen?
Dat is standaard bij zulke evenementen : Canon/Nikon en tegenwoordig blijkbaar ook Sony die aanwezig zijn met een heel groot arsenaal aan camera's en lenzen en die verhuren/repareren/enz. ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 22:01
Gisteren was ik in het zwembad waar m'n zoon mocht proefzwemmen voor z'n A diploma.
Het was hier ontzettend warm en vochtig en we kwamen natuurlijk van buiten, waar he koud was.

Nu had ik wel verwacht dat de lens zou beslaan, heb ik wel vaker gehad in een ander zwembad, maar dit keer trok het niet weg. Zelfs na 35 minuten besloeg de lens nog en trok het niet weg.

Wat zou ik de volgende keer kunnen proberen, wanneer hij echt voor z'n diploma moet afzwemmen. Zelf had ik al bedacht om de lens en body warmer te vervoeren, maar is er ook een lens vloeistof of zo die er voor zorgt dat de lens minder beslaat bij tropische omgevingen?
Net als met brillen?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Spuug helpt, maar daar wordt je beeld niet per se scherper van.
Meestal hangt er ook wel ergens een haardroger, dat zou je nog kunnen proberen. Die hangen meestal ook in een vlindertuin.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

@Jan_V Hoe lang is je camera buiten geweest? Het wordt veroorzaakt door het grote temperatuursverschil en de hoge luchtvochtigheid. Het is momenteel behoorlijk koud buiten, dus als je langer buiten bent geweest en camera door-en-door koud is zal het langer duren voordat de condensvorming verdwijnt.

Dus onderweg je camera warmer zien te houden, en in het zwembad je camera alvast wat eerder in de warme/vochtige ruimte leggen,

Maar met een beetje mazzel komt het B-diploma in de zomer, en dan heb je er sowieso al minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Gonadan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:25:
Spuug helpt, maar daar wordt je beeld niet per se scherper van.
Meestal hangt er ook wel ergens een haardroger, dat zou je nog kunnen proberen. Die hangen meestal ook in een vlindertuin.
Haha, spuug had ik inderdaad als optie bedacht, maar komt de foto's vast niet ten goede :-)
B64 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:00:
@Jan_V Hoe lang is je camera buiten geweest? Het wordt veroorzaakt door het grote temperatuursverschil en de hoge luchtvochtigheid. Het is momenteel behoorlijk koud buiten, dus als je langer buiten bent geweest en camera door-en-door koud is zal het langer duren voordat de condensvorming verdwijnt.

Dus onderweg je camera warmer zien te houden, en in het zwembad je camera alvast wat eerder in de warme/vochtige ruimte leggen,

Maar met een beetje mazzel komt het B-diploma in de zomer, en dan heb je er sowieso al minder last van.
De tas is ~20 minuten vervoerd in de auto. De camera & lens waren dus ook behoorlijk koud.
De condensvorming had ik ook wel verwacht, echter duurde het nu dus heel lang voordat dit opgelost was, mede door de hogere luchtvochtigheid als het zwembad waar ze normaal in zwemmen.

Misschien volgende keer in wat warme handdoeken vervoeren, zodat de 'schok' minder groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Warmföhnen, daar zijn die haardrogers voor. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Voor autoruiten adviseert men vaak "een druppeltje" afwasmiddel, maar als je iets voor brillen hebt, lijkt mij dat nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Persoonlijk zou ik niet graag middeltjes op de lens smeren, geen idee wat dat met een eventuele coating doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Persoonlijk zou ik niet graag een haardroger op mijn objectieven zetten. Geen idee wat dat met de kit doet en wat ongelijke verwarming voor spanningen geeft...
Brillenlenzen zijn ook gecoat en vaak van kunststof. Ik gebruik ook brillendoekjes om mijn frontlenzen schoon te vegen.
Het blijft een persoonlijke keuze natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is niet de bedoeling dat je enorm verhit, het gaat er om dat je het een beetje verwarmd zodat je apparatuur wat sneller even warm wordt als de omgeving.

Het is niet verstandig om als je net uit -20 komt er een hete föhn op te zetten op z'n heetste stand. Alles met een beetje voorzichtigheid natuurlijk.

Maar ja, ik zou zeker wel iets van een föhn gebruiken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Toff de brillendoekjes die ik ken zijn gewoon van zachte stof, dat lijkt mij geen enkel probleem. Of doel jij ergens anders op?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je moet je apparatuur warmer krijgen idd. Zo’n reusable handwarmer zakje wordt niet te warm en kun je gebruiken om er tegen aan te houden.
Zowel elektrisch/powerbank versies als de meer traditionele met zo’n muntje erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ehtweak schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:29:
D'r komt weer Saharastof onze kant op!
Oud nieuws, kan alweer dagelijks m'n auto afspoelen. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Oud nieuws, kan alweer dagelijks m'n auto afspoelen. :(
Ik heb gisteren uitgebreid de auto gewassen, maar vanochtend was 'ie nog mooi blinkend. :)

't Zal eerder een cocktail van pollen en stuifmeel zijn...

Een paar jaar geleden ook al eens, midden op de dag:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4467/37046470944_07d0af8635_c.jpg

En deze van afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50972497836_a9ae556fa8_c.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 26-09-2022 21:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Even wat anders; word het weer tijd voor een meetup? Zeker nu Corona is overgewaaid?
Bijvoorbeeld een dagje naar de dierentuin of wandelen in de natuur?

[ Voor 29% gewijzigd door zzzzz op 14-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

zzzzz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:34:
Even wat anders; word het weer tijd voor een meetup? Zeker nu Corona is overgewaaid?
Bijvoorbeeld een dagje naar de dierentuin of wandelen in de natuur?
Zekers, we zijn er achter de schermen dan ook al over aan het babbelen. De animocheck kunnen we zo te zien wel overslaan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Saharastof heeft de Alpen bereikt:
En nee, het is niet de witbalans die verkeerd staat. ;)

https://www.foto-webcam.eu/webcam/graun/2022/03/15/1340
https://www.foto-webcam.e...lfshuette/2022/03/15/1500

https://www.foto-webcam.e...einhuette/2022/03/15/0940
let vooral op het contrast met 24 uur eerder:
https://www.foto-webcam.e...einhuette/2022/03/14/0940
8)

Terwijl een paar uur eerder, of later, de bruine luchtpartijen weer aardig verdwenen zijn...

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 15-03-2022 18:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Gisteren was ik bij Professional Imaging en heb daar de Sony a7IV even mogen aanraken & testen.
Wat een fijne body is dat zeg! Net iets groter als de a7III en de tracking van objecten is ook een gave upgrade.
De overige upgrades zijn minimaal, maar mooi meegenomen. Voor mezelf upgraden kan ik (momenteel) helaas niet verantwoorden.

Ook een potentiele fototas gevonden die aan m'n wensen voldoet, de Tenba DNA 13 DSLR Messenger. Deze is niet zo 'strak' als een Peak Design, maar voldoet verder wel. Alleen het klittenband op de flap vind ik super irritant. De mevrouw bij de stand gaf aan dat deze ook 'zonder geluid' open gemaakt kan worden, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
Wanneer ik deze koop denk ik over het klittenband zelf een stukje plak, zodat de flap niet meer aan de tas kleeft. Effectief blijfen dan alleen de clips over die de tas dicht houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je moet de klittenband naar beneden opentrekken (niet naar voren), dan hoor je hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Misschien had ik dat wat vaker moeten oefenen dan. Ik dacht hem namelijk naar beneden te trekken om los te halen, zoals de mevrouw ook vertelde, maar toch hoorde ik nog het normale klittenband geluid.

Maar aangezien jij ook bevestigd dat dit zou moeten werken zal het vast aan m'n eigen skills hebben gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jan_V schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:39:
Misschien had ik dat wat vaker moeten oefenen dan. Ik dacht hem namelijk naar beneden te trekken om los te halen, zoals de mevrouw ook vertelde, maar toch hoorde ik nog het normale klittenband geluid.

Maar aangezien jij ook bevestigd dat dit zou moeten werken zal het vast aan m'n eigen skills hebben gelegen.
Het is ook even oefenen hoor. Het gaat zelden de eerste keer goed. Ik vind het zelf niet zo'n geweldig systeem. Ik heb dan liever het systeem van ThinkTank zoals bij de Retrospective reeks. Dan kun je het klittenband volledig (of deels) afdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Leuk om te lezen; Albert Dros blog op Flickr:

https://blog.flickr.net/e...of-flickr-and-photography

Albert Dros has an extreme passion for landscape photography and is driven to plan and capture unique shots, from volcanoes to solar eclipses. Albert's work has been published in Time, Huffington Post, National Geographic, and more. In addition to photography, Albert also practices design, motion graphics, video, and audio.
...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wat is jullie ervaring met xpozer?
Ik vind het een best mooie optie die zeker bij grotere afdrukken ook niet zo duur is.

Echter heb ik er nu 3 keer besteld, waarvan het 2 keer opnieuw moest. De eerste afdruk leek ogenschijnlijk goed, maar dat was een foto waar foutjes niet direct op zouden vallen. De tweede afdruk was veel te gesatureerd en is opnieuw afgedrukt en verzonden. De derde afdruk had "kale" plekken waar het folie zichtbaar was en een incompleet frame. Ook deze is opnieuw afgedrukt en opnieuw verzonden, met nieuw frame.

Ze lossen het altijd netjes kosteloos op, maar het is zo zonde dat het zo vaak mis lijkt te gaan.

Heb ik gewoon pech, of herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

LA-384 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:12:
Ik vind het een best mooie optie die zeker bij grotere afdrukken ook niet zo duur is.

Echter heb ik er nu 3 keer besteld, waarvan het 2 keer opnieuw moest. De eerste afdruk leek ogenschijnlijk goed, maar dat was een foto waar foutjes niet direct op zouden vallen. De tweede afdruk was veel te gesatureerd en is opnieuw afgedrukt en verzonden. De derde afdruk had "kale" plekken waar het folie zichtbaar was en een incompleet frame. Ook deze is opnieuw afgedrukt en opnieuw verzonden, met nieuw frame.

Ze lossen het altijd netjes kosteloos op, maar het is zo zonde dat het zo vaak mis lijkt te gaan.

helaas geen ervaring, ik bestel bij een andere partij (lieblingsfoto) . heb heb daar nooit rare dingen gehad.
altijd snel geleverd, goed ingepakt verzonden, en gewoon strakke resultaten (op canvas)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

We willen weer op pad. *O*

Herfst Meet @ Waterloopbos

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
LA-384 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:12:

Heb er 3x iets besteld en was altijd prima.

Ik vind de afdruk kwaliteit voldoende, maar zou er geen ‘speciaal’ iets bestellen. Gewoon tijdelijke (hoewel ze alweer 3 jaar hangen…) foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zijn er hier nog Hasselblad fans of bezitters?

Ziet er weer prachtig uit, vooral dat Menu, ook ingebouwde opslag van maar liefst 1TB!

https://www.dpreview.com/...selblad-x2d-100c-hands-on

https://www.dpreview.com/...r-inside-with-5-axis-ibis

https://www.dpreview.com/...-for-its-x-system-cameras

[ Voor 61% gewijzigd door Greatsword op 07-09-2022 18:10 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ben vooral benieuwd hoe hij presteert ten opzichte van de Fuji GFX 100S. Hebben allebei een zelfde formaat sensor (100MP 43.8x32.9mm BSI CMOS) maar de Fuji heeft een stop betere IBIS en is ook sneller qua FPS. De Fuji heeft ook gewoon een ingebouwde sluiter itt de Hasselblad.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gaat er nog iemand iets met Jupiter proberen vanavond?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Weet je hoe hard het waait en regent? :+ ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ehtweak schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:22:
Ik ga het dan ook zeker niet doen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:14:
Gaat er nog iemand iets met Jupiter proberen vanavond?
ehtweak schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:22:
Dus bidden bij Jupiter dat die regenbuien weg gaan ;)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.goconqr.com/uploads/flash_card/image_question/3633123/desktop_b345a5e4-c688-435e-b553-391d3c45f107.jpg
Maar goed, dslr op scope is volgens mij wel een vereiste.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 26-09-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Wat betreft zo'n Hasseblad X2D of zo'n Fuji GFX 100S.
Fantastische fotografische beeldmonsters zijn het. Vooral zo'n Hasselblad; echt een hebbeding qua degelijkheid en look & feel. d:)b _/-\o_

Maar of je nou daadwerkelijk, als enthousiaste particuliere fotografeerder echt de verschillen gaat zien met de laatste generaties van DSLRs of Systeemcamera's?
Ik betwijfel het.
Er is nog steeds terughoudenheid bij het tonen van gemaakte plaatjes in volle resolutie. En vele presentatiemedia doen geen recht aan wat een boel camera's al jarenlang weten vast te leggen.
Dus tja... :?

Zelfs mijn aloude D800E produceert, al zeg ik het zelf, waanzinnige goede beelden met nog steeds een uitstekende DR en andere goede beeldeigenschappen. De daadwerkelijke verschillen met veel latere camera's, zijn puur naar de cijfertjes gekeken, eigenlijk miniem.
M.a.w. waarom zou je dan dat soort nieuwe gear kopen? Behalve als je ernstige vormen van GAS dient te bevredigen... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:26:
[...]

[...]

Maar goed, dslr op scope is volgens mij wel een vereiste.
Dus niet, iemand met compact camera heeft om 5u deze foto gemaakt vanuit Nijmegen.

Afbeeldingslocatie: https://www.weerwoord.be/uploads/63326f97eef8b.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:39

NMH

Moderator General Chat
Ik kwam laatst deze video tegen op Youtube:

Ik vond het fascinerend om te zien hoe ze in een camera uit de jaren zestig van de vorige eeuw automatische belichting geimplementeerd hebben. Spoiler: er zit een selenium lichtmeter in die een intern wijzertje beweegt. De positie van dat wijzertje bepaalt vervolgens op volledig mechanische wijze de sluitertijd en het diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Mooie automatische driepoot :

https://youtu.be/6EtXycVGJg4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:24
Lijkt me opzich geen eigen topic waard, maar ik ben beetje inspiratieloos voor de canon draagriempromotie. Het gaat om een Peak Design Slide Lite dus lijkt me wel de moeite om in te vullen :)

Ik kom alleen niet veel verder dan naam of telefoonnummer. Leeg kan zo te zien niet aangezien het veld verplicht is. :/

Iemand nog betere ideeёn?

link: https://www.canon.nl/promoties/draagriem/

De eisen:
De opgegeven tekst kan maximaal 16 karakters bevatten inclusief eventuele spaties. Alle letters worden standaard in hoofdletters geborduurd. De volgende (standaard) leestekens kunnen geborduurd worden: : ; , . ! @ # & * - _ + = ) ( / ? > < Alle cijfers ( 0 t/m 9 ) en het standaard alfabet kunnen geborduurd worden. “Bijzondere” letters is niet mogelijk (denk bijvoorbeeld aan © ¢ á ё é ç ê æ ö ş ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

jip_86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:45:
Lijkt me opzich geen eigen topic waard, maar ik ben beetje inspiratieloos voor de canon draagriempromotie. Het gaat om een Peak Design Slide Lite dus lijkt me wel de moeite om in te vullen :)

Ik kom alleen niet veel verder dan naam of telefoonnummer. Leeg kan zo te zien niet aangezien het veld verplicht is. :/

De eisen:
De opgegeven tekst kan maximaal 16 karakters bevatten inclusief eventuele spaties. Alle letters worden standaard in hoofdletters geborduurd. De volgende (standaard) leestekens kunnen geborduurd worden: : ; , . ! @ # & * - _ + = ) ( / ? > < Alle cijfers ( 0 t/m 9 ) en het standaard alfabet kunnen geborduurd worden. “Bijzondere” letters is niet mogelijk (denk bijvoorbeeld aan © ¢ á ё é ç ê æ ö ş ).
Als je fan van Fro bent: "I shoot RAW". :P

Heb je geen portfolio website die je zou kunnen benoemen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 12:46

Royz

Kleurenblind!!

jip_86 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:45:

De eisen:
Gewoon je username of desnoods alleen een spatie ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:24
Gonadan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:52:
[...]

Als je fan van Fro bent: "I shoot RAW". :P

Heb je geen portfolio website die je zou kunnen benoemen?
Ken Fro niet, maar #RAW vind ik opzich ook wel wat. Is ook niet zo druk dat die hele band vol staat.
Geen website ofzo, meer wat accounts op wat foto websites.
Royz schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:05:
[...]

Gewoon je username of desnoods alleen een spatie ;)
Word getrimd denk ik, hij zegt dat het veld leeg is met alleen spatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@jip_86 Let op met het gebruik van de term RAW, want G-Star heeft dat als handelsmerk oid geregistreerd. Dat is de rede dat Fro geen shirts met de tekst I SHOOT RAW mag verkopen in o.a. Europa.

https://www.bonfire.com/rawau/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 22:00
"Raw" is geen acroniem, dus het hoeft in principe niet met hoofdletters. :)

Zelf snap ik het "pochen" dat je raw schiet niet helemaal. Ik zou er zelf wel eentje willen met "Sorry!" (eventueel in de stijl van het Sony logo), mocht je dan een keer voor iemand gaan staan om een foto te maken kunnen ze er hopelijk om lachen :P

Cannot of Nietkon lijken me ook wel geinig, zij het wat voor de hand liggend.

[ Voor 10% gewijzigd door citruspers op 08-12-2022 11:49 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

MRIdev schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:09:
@jip_86 Let op met het gebruik van de term RAW, want G-Star heeft dat als handelsmerk oid geregistreerd. Dat is de rede dat Fro geen shirts met de tekst I SHOOT RAW mag verkopen in o.a. Europa.

https://www.bonfire.com/rawau/
Raw is een woord dat gewoon in Websters dictionary staat, dus G-Star staat niet zo sterk. Ze kunnen het registreren als handelsmerk, en dan kan iemand anders niet zomaar dezelfde lettercombinatie als merk gebruiken zonder op z'n minst de verdenking te wekken mee te willen waaien met het spijkerbroekenmerk. Maar dat wil niet zeggen dat je het woord nergens meer voor mag gebruiken.

Dat Fro het niet op een t-shirt mag zetten (een kledingstuk, net als spijkerbroeken) met als doel geld te verdienen is dan nog te verdedigen, dat zou nog te verwarren kunnen zijn met de activiteiten van G-Star. Maar op een camera-draagriem, nota bene voor eigen gebruik - ik kan me niet voorstellen dat G-Star dat kan of mag tegenhouden.
Pagina: 1 ... 94 ... 97 Laatste