Weet niet zo gauw waar ik dit plaatsen moet..
2 weken terug inmiddels, werd ik op m'n werk (waar ik Februari begonnen ben, een MBO school), last-minute (zoals wel vaker gaat daar haha) gevraagd de foto's te doen voor de diplomeringen die er die week waren. En ja, daar had ik wel zin in! Ik werk specifiek voor de opleiding verpleegkunde.. Dat is 95% vrouw.. als het niet meer is. En leuke meiden fotograferen, ja, dit was de grootste lol die ik tot nu toe gehad heb op m'n werk.
Wel even wennen, zoals ik al zei, het was echt last-minute, kreeg een digitale camera in m'n handen gedrukt die ik niet gewend was (Sony A6400). Ik ben een analoge camera gewend zonder autofocus, en fotografeer vooral stilstaande dingen, dus dit was een hele andere ervaring. Dus dat werd vooral improviseren na heel kort even aan de camera te kunnen wennen. Voor dit soort dingen ga ik natuurlijk niet handmatig focussen. Verder heb ik 'm wel van automatic naar aperture priority gezet. Goed ik weet de basics natuurlijk en heb ook wel wat theoretische kennis, maar dat dan allemaal in de praktijk brengen. Ik had 3 diplomeringen, en het was wel duidelijk dat de foto's per diplomering wel beter werden haha. Bij de 1ste maakte ik er nog relatief weinig (wat eigenlijk vooral kwam omdat ik een camera kreeg met 20% batterij). Bij de 2de diplomering herinnerde ik me opeens dat ook in aperture mode het handig kan zijn om af en toe inderdaad die aperture te veranderen.

Bij die eerste had ik vaak meerdere personen in beeld waarvan er maar 1 scherp was. Bij de 3de herinnerde ik me dat er ook nog iets als burst mode (of in dit geval continuous shooting) was, wat van pas kwam bij de traditionele "hoedjes in de lucht" foto (weer de naam kwijt van die dingen haha). Maar aan de autofocus kon ik niks veranderen, die vond ik wel een beetje jammer (niet dat ik sneller gewend ben, maar ik had wel sneller verwacht, en zou zelf dus geen genoegen nemen met een camera dat niet significant sneller is dan dat),
Ik denk dat 80% onscherp is.. Maar er zitten echt wel leuke tussen. In fact, van de +/- 800 is er 1 waar ik toch wel een beetje trots op ben.. Alleen.. heb ik niks om te showen omdat ze voor intern gebruik zijn (of je moet naar m'n werk willen komen).
M'n collega, de management assistent die mij last-minute dit soort dingen vraagt, opperde al om de teamleider te vragen of er niet een camera voor de afdeling aangeschaft kan worden (de a6400 was van haar van thuis meegenomen), dus misschien valt er iets leuks te regelen.
Make lovecraft not warcraft.