Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Ik zou me inderdaad ook eens focussen op andere takken van fotografie. Ruim voor zonsopkomst opstaan en uit je warme bed stappen om op pad te gaan, kan inderdaad best lastig zijn. Zeker als de omstandigheden twijfelachtig zijn.

Maar er zijn ook genoeg dingen die je overdag of in en rond het huis kunt schieten. Macro kun je de hele dag door doen. Straat en architectuur kunnen ook de hele dag. Voor landschappen is mooi licht of mooie omstandigheden (mist en zo) eigenlijk wel essentieel en daardoor is dat veel lastiger.

Vind de suggestie van @nachtnet ook wel een goeie. Een foto-cursus of clubje kan ook inspirerend werken en nieuwe ideeen geven.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Of weer eens een gezellige meet? ;)

[Meet] Kaapse Bossen

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:24
@sys64738 mag ik anders de suggestie doen om de fotochallenge topics weer op te starten? 2 weken tijd om een thema uit te werken en samen te beoordelen? Als suggestie het eerste thema: Verkeer. (In de breedste zin van het woord: Auto's, Bussen, vrachtwagens, fietsen, treinen, voetgangers, wegen, vliegtuigen, schepen, wegen, bruggen, tunnels.)

Ik vond het altijd een goede manier om weer fris naar de camera en omgeving te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@nachtnet wij zijn er toentertijd mee gestopt omdat de animo aardig af nam en de inspiratie ook, maar het hoeft natuurlijk niet van de crew af te hangen. Dit kan ook prima iets zijn waar we elkaar gewoon onderling als gebruikers uitdagen en ook gewoon rouleren wie een opdracht verzint.
Als jij een nieuw deeltje maakt hang ik hem wel in de reeks en gaan we gewoon weer verder, zien we van zelf wel wie er allemaal mee willen doen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
Gonadan schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:55:
@nachtnet wij zijn er toentertijd mee gestopt omdat de animo aardig af nam en de inspiratie ook, maar het hoeft natuurlijk niet van de crew af te hangen. Dit kan ook prima iets zijn waar we elkaar gewoon onderling als gebruikers uitdagen en ook gewoon rouleren wie een opdracht verzint.
Als jij een nieuw deeltje maakt hang ik hem wel in de reeks en gaan we gewoon weer verder, zien we van zelf wel wie er allemaal mee willen doen. :)
Ik zal vanavond na het eten even een opzetje maken een een start post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LA-384 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:55:
Hoe krijg ik mijn drive weer terug?

Hoe kan ik dit doorbreken? Waarschijnlijk door een nieuwe uitdaging te hebben, maar hoe vind ik die?
Ik heb het gevoel dat ik de figuurlijke eindbaas al verslagen heb en mijn omgeving niets meer te bieden heeft.

Ik ben al vaker "een beetje verderop" wezen kijken, maar daar kom ik eigenlijk nooit wat interessants tegen.

Hoe doen jullie dat?
Al eens aan een drone gedacht? Geeft je echt een totaal ander perspectief. Er zitten tegenwoordig ook echt zoveel functies in dat je echt weken zoet kan zijn om alles goed onder de knie te krijgen.

Ik ben begonnen met de Mini 3 Pro, maar dat werd al snel de Mini 4 Pro en nu inmiddels de Mavic 3 Pro ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Oh er staat al een uitdaging in Foto uitdaging 2024-1: Verkeer

Misschien is 2 mei te lang.. maar dat mag een moderator aanpassen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

nachtnet schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:56:
Oh er staat al een uitdaging in Foto uitdaging 2024-1: Verkeer

Misschien is 2 mei te lang.. maar dat mag een moderator aanpassen indien nodig.
2 mei lijkt me prima. Geeft de mensen ook nog wat tijd om er op uit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:14
Helaas ontbrak het aan motivatie en ideeën om mee te doen met de foto-uitdaging, maar vanochtend voor het eerst sinds maanden weer eens de deur uit gegaan. Het plan was om een plek op te zoeken waar ik al weken langs rij en daarna een rondje door het dorp te fietsen om te zien wat ik tegenkwam.

Wat ik tegenkwam was een enthousiaste fotograaf die helemaal into libellen was. Blijkbaar zaten er diverse relatief zeldzame libellen in het riet langs de waterkant, waar ik zomaar aan voorbij gefietst zou zijn. Hij liet me ook wat foto's zien die hij bij zonsopkomst gemaakt had met een mooie dauwlaag over het water.

Dat maakte me enthousiast genoeg om vandaag een halve dag in de weer te zijn met macro-fotografie en morgen de wekker te zetten voor zonsopkomst foto's (met de verwachting dat er opnieuw dauw en zon aanwezig gaat zijn).

Tevens de nabijgelegen peel bezocht en ineens tegen de zonnedauw aangelopen. Die stond al een tijdje op mijn lijstje, maar ik was telkens te laat of te vroeg in het jaar. Diverse series foto's gemaakt mbv focus-bracketing, maar bij thuiskomst blijkt het toch allemaal net niet te zijn.

Reden genoeg dus om morgen nogmaals een bezoek te brengen met m'n gorillapod. Enerzijds hopen dat het iets waait ivm de zwermen aan muggen, anderzijds hopen dat de wind meevalt ivm bewogen onderwerpen.

In de peel trouwens libellen in overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ook zoiets:

https://affinity.serif.co...newsroom/canva-statement/

https://www.theverge.com/...oftware-suite-adobe-rival

Canva heeft de affinity suite overgenomen.
Uiteraard zeggen ze nu dat er niks zal veranderen...

Maar we weten allemaal hoe dat vaak in de praktijk uit gaat pakken. :|

[edit]
ik zag dat er al een nieuwsitem van was:
nieuws: Canva neemt maker Affinity-ontwerpsoftware over

maar dan nog. Ik zie het somber in voor de 'onafhankelijkheid'.

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 07-05-2024 21:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Een last-minute tip voor wie morgenochtend vroeg wat mistbeelden wil/kan schieten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7bLIOL0brNB84BDi5NXXHD_R2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XGiyh1zfNnfRautpYRhUlc2z.png?f=fotoalbum_large

Vooral de noordelijke en zuidelijke helft van het land ogen interessant. Nauwelijks wind, lekker vochtige bodem. Ontluikend lentegroen overal. Dat zou wel eens fraaie beelden kunnen opleveren.
En kijkende naar de hoge bewolkingskaart; die is vrijwel schoon. M.a.w. de eerste zonnestralen zouden voor wat extra effect kunnen zorgen.

Ik ben van plan er maar eens vroeg op uit te gaan. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Grmbl... Laten we hopen dat die kaart het fout heeft of ons troosten met de gedachte dat een beetje mist mooier uitpakt dan heel veel mist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@LA-384 Waarom grmbl?
Ik vat 'm ff niet... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@ehtweak Ik woon in het stuk waar weinig/geen mist wordt verwacht en ken zo geen fotoplekken in de gebieden waar dat wel wordt verwacht en daarbij geen behoefte om lang te rijden als ik niet weet wat ik aantref.

Daarom grmbl, lokaal prachtige omstandigheden, maar ik kan er niets mee. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zag het al op de voorspellingen. Ik zit midden in een mist zone. Dus ik ga wel even op pad waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Oké, @LA-384 duidelijk, op die fiets. ;)

Ik ga trouwens niet op de fiets, maar met de auto morgenochtend vroeg. Maar ook dan, 30-45 minuten rijden is voor mij ook de max hoor.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ehtweak schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:42:
Een last-minute tip voor wie morgenochtend vroeg wat mistbeelden wil/kan schieten:

[Afbeelding]

Vooral de noordelijke en zuidelijke helft van het land ogen interessant. Nauwelijks wind, lekker vochtige bodem. Ontluikend lentegroen overal. Dat zou wel eens fraaie beelden kunnen opleveren.
En kijkende naar de hoge bewolkingskaart; die is vrijwel schoon. M.a.w. de eerste zonnestralen zouden voor wat extra effect kunnen zorgen.

Ik ben van plan er maar eens vroeg op uit te gaan. :+
Weerwoord fan ;)

Vrijdag op zaterdag trouwens Poollicht zeer waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
be careful what you wish for is toch het gezegde? ;)

Welnu, er was idd mist, heel veel mist. (zicht <100m)
En die mist wilde maar niet weggaan. Ik miste de fraaie zonneharpen. De zon wilde er maar niet doorheen komen. Het bleef 'gewoon' mistig. :-(

Aan de andere kant, het was wel een fraaie (beperkt zicht) tour door het bos. Zo helemaal alleen. Vanaf even voor zessen was ik al aan het rondstruinen. Maar de mist bleef gewoon nog uren hangen in de NOP. Terwijl 20km verderop het al een stralend zonnetje was. Frappant was de scheidingslijn; het Ketelmeer. Ten noorden ervan somber & grijs, ten zuiden ervan lekker zonnig.

Afijn, volgende keer beter. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wauw. Dat ziet er echt schitterend uit. _/-\o_

Had ht wel gelezen maar was helaas niet in de gelegenheid om op pad te gaan. Zonde want was het beste noorderlicht in 20 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door sys64738 op 11-05-2024 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vanavond weer, mogelijk iets minder heftig. (Momenteel trouwens weer heel heftig, maar zonnetje schijnt)

Gister op Veluwe helaas bewolkt, dus roze wolken.

Edit, aangepaste foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQq5s2v_LBMXz80YwA7150zYhYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkEiKibnzt1aYsxCp7kVFLY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXTvqDlq3ZlNae-j8WTh-X6OiXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVo3HWbTHVZCT0nupJr641qX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhkQaET04eay2TXuIC7HE6qAbFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEDINaGctZG8hVrUqX967DsJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5Fc7lU1UMYmOMn8jgKxDwcFCK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKpQoKV2950GY2Q0h3am6Z7t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Get!em op 11-05-2024 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Get!em Ik dacht even dat je de foto's tussen spoilertags had gezet, ze zijn wel erg donker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LA-384 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:39:
@Get!em Ik dacht even dat je de foto's tussen spoilertags had gezet, ze zijn wel erg donker :)
Onbewerkt, zo uit camera. Maar helaas een 70D met slechte iso prestaties, dus wil dat niet teveel oprekken. En sluitertijd langer dan 14 seconden is ook niet bevorderlijk voor detail.

Ik vervang ze wel even door aangepaste versies (op mobiel, want zit midden in verbouwing/verhuizinf, dus fotografeer je met wat je bij de hand hebt ;) )

[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 11-05-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Kijk! dat ziet er beter uit. Zie je het eigenlijk ook met het blote oog? @Get!em

Ik ga vannacht ook een poging wagen denk ik. Ik ben benieuwd wat ik aantref.
Als ik tenminste m'n statief kan vinden...
offtopic:
waarom ben ik toch altijd alles kwijt als ik het nodig heb...

[ Voor 28% gewijzigd door LA-384 op 11-05-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nou, ik zie op diverse sites dat de KP Aurora index aan het stijgen is.
En zo tegen 23:00h onze tijd zou 'ie moeten pieken tegen de 7 aan. (en 7 is redelijk hoog)

Nu maar hopen dat die hoge wolkensluiers niet teveel tegenhouden.
Nog even en dan maar op pad. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LA-384 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:09:
Kijk! dat ziet er beter uit. Zie je het eigenlijk ook met het blote oog? @Get!em

Ik ga vannacht ook een poging wagen denk ik. Ik ben benieuwd wat ik aantref.
Als ik tenminste m'n statief kan vinden...
offtopic:
waarom ben ik toch altijd alles kwijt als ik het nodig heb...
Je zag gisteren (bij uitzondering in deze extreme situatie) het inderdaad duidelijk met blote oog. Maar je camera ziet het veel eerder en beter. Qua kleuren is het afwachten. Bij sluierbewolking zie je de tint groen of roze wel, maar veel minder fel dan wat de camera registreert. Het is goed mogelijk dat je wel lichtere vlekken eerst detecteert met je ogen, maar pas na lang wennen de echte kleur ziet.

Activiteit van de Aurora wordt besproken in de poollicht whatsapp groep en kanalen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 11-05-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ehtweak schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:20:
Nou, ik zie op diverse sites dat de KP Aurora index aan het stijgen is.
En zo tegen 23:00h onze tijd zou 'ie moeten pieken tegen de 7 aan. (en 7 is redelijk hoog)

Nu maar hopen dat die hoge wolkensluiers niet teveel tegenhouden.
Nog even en dan maar op pad. :)
Ga zo ook op pad. Weinig wolken en hier vlak bij is een redelijk open stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
sys64738 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Ga zo ook op pad. Weinig wolken en hier vlak bij is een redelijk open stuk.
Volgens mij is het nog veel te vroeg. Ik las ergens iets over tussen 2.00 en 4.30 ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Op dit moment is er in Noordholland naar weinig te zien. Wel helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
https://www.swpc.noaa.gov/

Hier kun je ook eea uit afleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ben net weer thuis. Geduld was een beetje op.
Nauwelijks wat gezien. Terwijl het wel heel helder was.

Af en toe zag ik volgens mij Starlinkjes voorbij komen...

Ik dacht dat wij een rustig punt hadden opgezocht. Maar op diverse plaatsen hier langs de dijken aan de rand van het IJsselmeer, was het een drukte van belang!
Normaliter kom je daar niemand tegen. Nu tegen middernacht stonden de auto's overal in de bermen geparkeerd. Blijkbaar hadden meer mensen dat idee. :+

[ Voor 52% gewijzigd door ehtweak op 12-05-2024 08:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:20

Grozno

acts without consequence!

Vanavond was niet heel spectaculair:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X1uu2YYj9SbxzgmHrovWySrfpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIBvWqRu1sHFywpo4UR3EcCD.jpg?f=fotoalbum_large

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ehtweak schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:08:
Ben net weer thuis. Geduld was een beetje op.
Nauwelijks wat gezien. Terwijl het wel heel helder was.

Af en toe zag ik volgens mij Starlinkjes voorbij komen...
Het was ook bijna niks. Met pushen van camera limiet kon ik dit eruit persen rond 2330Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxI9uCst2DpuC70l9cgyti647lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSowo4ihjvOkOwm8VKSvRcCu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MGZyWUz0JiS54QPcV-BlRRA88E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8fOt5N9bvXDDWNWq2liM2O1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT58Zcorw9JZzbYAXLGsrM0BwuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfMd7I20OUL4HX3fWaPm4LEb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Grozno schreef op zondag 12 mei 2024 @ 01:54:
Vanavond was niet heel spectaculair:
[Afbeelding]
Nice, een mooie zuil.
En heel veel sterren. Welke camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Dit was het dan:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53715347398_ba50aae7c0_c.jpg
IJsselmeerWindmill12 by Erik Haak, on Flickr

't Is een klein beetje zichtbaar. Maar ik had meer verwacht.
De laatste restanten van de zonsondergang droegen eerder nog bij aan het effect. Terwijl het toch al half twaalf was.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@Get!em A7III + 24/1.4GM - 20s, f/1.4, ISO640.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Heb hier (Friesland) rond 1:30 nog even gekeken wat er te zien was, met de iPhone op 10s wel wat roze en groen te zien, maar niet genoeg om op pad te gaan. Wel een handvol vallende sterren gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Deze heb ik nog van eerder op de avond. Maar was nog bezig met set-up, dus de focus mist...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8nEmg8oUwRbbyLHaH6Ebj3j3Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIUN1BG0Aza1ptoz2r9lenkG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Er lijkt nu wat meer activiteit te zijn dan gisteren. Reikt nog niet tot aan NL, maar wie weet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrzQKvFRfqV176T889c3Ft8zugc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mXCXL78XbcWk93x2pvthnLNY.jpg?f=user_large

Helaas moet ik morgen weer vroeg topfit zijn, dus ik ga er niet op uit.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 12-05-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weten jullie of het kwaad kan om dit setje ND filters te laten weken in wat warm water en afwasmiddel?

Heb via marktplaats dit setje overgenomen maar het stinkt ongelooflijk naar frituur en sigaretten. De geur zit zelfs in USB kabels, plastic, kunststof etc nooit geweten dat zoiets mogelijk is 8)7

Afbeeldingslocatie: https://static.cmra.nu/166/1668499194_877.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Als het naar sigaretten stinkt, zit het er dik in dat het inmiddels allemaal nicotinefilters zijn! :-(

Bij de keuze van een schoonmaakmiddel gaat het er natuurlijk ook om, hoe effectief/agressief is het gebruikte middel en kunnen de, schoon te maken artikelen, er tegen?

Zijn dit kunststof filters of is het echt (optisch) glas met een metalen frame?

Witte azijn en/of een oplossing van natriumbicarbonaat (baking soda) is iets waarmee je nicotine aanslag weg krijgt.
Maar meer dan een paar uur zou ik het niet er in laten weken. En daarna goed spoelen met schoon, het liefst demi-water om te zorgen dat er geen corroderende chemicaliën achterblijven.

Aan de andere kant, een vettige aanslag (frituurlucht zeg je?) krijg je het beste weg met isopropylalcohol (IPA). Let er wel op, zijn de eventuele kunststof voorwerpen/coatings bestand tegen dit soort oplosmiddelen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-07 19:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou het proberen met zo'n UV filter in ieder geval :Y) Als daar wat mee mis gaat dan is dat toch niet zo erg.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Morgenochtend mist in de zuidelijke helft;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eel2TgNFsM736ozKvWpHQhd4QT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7NpWSBdLmJklEhcitm8eH66D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:18:
Morgenochtend mist in de zuidelijke helft;
Gelukkig niet bij mij in de buurt!

Anders moest ik morgenochtend vroeg op... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nou dat was voor mij dan ook een teleurstelling. 5:30 vol goede moed op de fiets. Mist was er bijna niet en de zon kwam niet door de wolken.

Naja, hebben we nog een lange dag zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
OK, wow. Ik denk dat ik zojuist mijn grootste face-palm moment van de laatste 5 jaar heb gehad...

Omdat ik hier al een paar keer te horen heb gekregen dat mijn foto's wat donker/kleurloos waren, terwijl het er op mijn gekalibreerde monitor er prima uit zag, toch eens geprobeerd deze opnieuw te kalibreren met een lagere luminance (terwijl ik vrij zeker wist dat ik deze de laatste keer al op 100 of 80 had ingesteld).

Ik heb dus een Benq SW270c met hardwarematige kalibratie mogelijkheid dmv Palette Master Element. De monitor heeft ook een zogenaamde "hotkey puck", waarmee je snel tussen diverse (3) kalibraties kunt wisselen.

Ik zat zojuist bij wijze van test eens te switchen via die hotkey puck en merkte op dat de zojuist uitgevoerde kalibratie niet opgeslagen werd. Toen kwam ik op het briljante idee om eens in het monitormenu te kijken. Waarna ik er achter kwam dat je calibratie 1, 2 en 3 handmatig moest toekennen aan de knoppen op de hotkey puck... :F

Ik heb dus vanaf het begin dat ik de monitor heb, gedacht dat ik naar een gekalibreerd scherm zat te kijken, waarbij dat in werkelijkheid een voorinstelling bleek te zijn.... :F :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Beter laat dan nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

LA-384 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:23:
OK, wow. Ik denk dat ik zojuist mijn grootste face-palm moment van de laatste 5 jaar heb gehad...

Ik heb dus vanaf het begin dat ik de monitor heb, gedacht dat ik naar een gekalibreerd scherm zat te kijken, waarbij dat in werkelijkheid een voorinstelling bleek te zijn.... :F :F
Daarom vind ik monitoren en TV's die zo goed als helemaal gekalibreerd zijn zo fijn! :)

Maar je hebt ook mensen die pas na een hele lange tijd erachter komen dat hun toetsenbord van de HTPC toch WEL een Insert knop heeft, maar dan op een hele vreemde plek : Logitech diNovo Media Desktop Laser :') _O- :+

Die gebruik ik namelijk heel vaak in Total Commander achtige programma's :$ O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

LA-384 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:23:

Omdat ik hier al een paar keer te horen heb gekregen dat mijn foto's wat donker/kleurloos waren, terwijl het er op mijn gekalibreerde monitor er prima uit zag, toch eens geprobeerd deze opnieuw te kalibreren met een lagere luminance (terwijl ik vrij zeker wist dat ik deze de laatste keer al op 100 of 80 had ingesteld).

Ik heb dus een Benq SW270c met hardwarematige kalibratie mogelijkheid dmv Palette Master Element. De monitor heeft ook een zogenaamde "hotkey puck", waarmee je snel tussen diverse (3) kalibraties kunt wisselen.

Ik zat zojuist bij wijze van test eens te switchen via die hotkey puck en merkte op dat de zojuist uitgevoerde kalibratie niet opgeslagen werd. Toen kwam ik op het briljante idee om eens in het monitormenu te kijken. Waarna ik er achter kwam dat je calibratie 1, 2 en 3 handmatig moest toekennen aan de knoppen op de hotkey puck... :F

ik wordt met m'n Benq huppeldepup gecalibreerde monitor met (ongebruikte) puck getriggerd. Heb je een linkje voor me waar dit wordt uitgelegd?

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:54:
ik wordt met m'n Benq huppeldepup gecalibreerde monitor met (ongebruikte) puck getriggerd. Heb je een linkje voor me waar dit wordt uitgelegd?
Ik kwam er zelf achter door in het menu van het beeldscherm te kijken. Of wat bedoel je?

In palette master kun je kiezen uit calibration 1 t/m 3, dat wordt ook in het menu genoemd. Ik weet zo uit mn hoofd niet waar precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hmm, even snel kijkend (ben inmiddels thuis van werk) heb ik de met een aparte knop deze keuze op m'n Benq PD3420Q:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczP32vFONlD3T9fLpG-K7xqc3DREbtOdb0w9D0jbFd94Rc06vWq43tT0aYDXWvY5-cEvIkLvoGB0A11P5KQzVgppFlMHoK5vliJgjTh4CgUeCwzhK0Ow=w800

De puck is spoorloos }:O

/edit: nog verder het menu in:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMAT6MWqGUNaq7ucfEGNqFwUwhB92qESgZ7JWU1vkcFmECabwmEIRDPcYpbJz2iY5YgfXMMZen2s4kP1di654LT-GlauTBpC0m56ftImPj4zf2nFLQD=w800

Switched men hier vaak tussen deze modi? Ik kan me voorstellen dat wisselen naar bijv Rec709 wel een handige kan zijn voor videografen? Zelf doe ik dit nooit eigenlijk ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 05-06-2024 16:51 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:44:
De puck is spoorloos }:O

/edit: nog verder het menu in:

[Afbeelding]

Switched men hier vaak tussen deze modi? Ik kan me voorstellen dat wisselen naar bijv Rec709 wel een handige kan zijn voor videografen? Zelf doe ik dit nooit eigenlijk ;)
Daar dus idd. Ik kan daar de cijfers 1-3 toekennen aan de verschillende color modes.

Ik switch er niet vaak tussen, maar weet wel dat ik dat vaker gedaan heb om te kijken hoe het er op een andere stand uit zag. Niet wetende dus dat ik tussen de verkeerde modi aan het switchen was en mn aanvankelijke calibratie hierna foetsie was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:44:
Switched men hier vaak tussen deze modi?
In principe kan je zoiets maken :
- sRGB overdag.
- sRGB in de avond/nacht.
- Of juist AdobeRGB voor op het moment dat je zelf content creëert en zelfs eventueel geprint gaat worden.
- Maar dan nog een sRGB variant erbij gooit die je gebruikt als je alleen zit te internetten/voor algemeen gebruik/enz. die niet afhankelijk is van de hoeveel licht in je omgeving!

Het is maar net wat je ermee doet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zojuist een paar fotoafdrukken ontvangen, maar het valt me tegen.

Ik heb onlangs een paar mooie foto's gemaakt die ik graag in het groot wil laten afdrukken.
Ik heb mijn beeldscherm al gekalibreerd op 80cd/m2 om te voorkomen dat de foto's te donker worden.

Op zich lijken ze niet te donker, maar het lijkt alsof er een soort mist overheen ligt, waardoor de kleuren totaal niet sprankelen. Bij 1 specifieke foto zie ik ook dat bepaalde delen niet genoeg kleurdiepte? hebben, waardoor er een dichtgelopen vlak ontstaat. Dat is op de digitale afbeelding niet zichtbaar. Ik zie nu ook dat dat stuk op de afdruk donkerder is dan het omringende deel, terwijl dat op het origineel juist lichter is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlhNYgyW8ahs91uNuiATuln1k-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Y09GdK3AySMHuv06S5JMtAx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kleurruimte? Ik lever de foto aan als sRGB, maar wellicht beter om het in de maximale kleurruimte aan te leveren? Hoe doen jullie dat normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LA-384 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:33:
Zojuist een paar fotoafdrukken ontvangen, maar het valt me tegen.

Ik lever de foto aan als sRGB, maar wellicht beter om het in de maximale kleurruimte aan te leveren? Hoe doen jullie dat normaal gesproken?
sRGB is natuurlijk voor online, waar heb je het laten afdrukken en welk format adviseren zij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Greatsword schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:39:
sRGB is natuurlijk voor online, waar heb je het laten afdrukken en welk format adviseren zij?
Nee dat klopt. Omdat ik bij het omzetten niet direct een verschil zag tov het origineel, ging ik er een beetje vanuit dat dat geen probleem zou moeten zijn. Nu ik de sRGB jpg en RAW in lightroom naast elkaar zet, zie ik wel een verschil, met name wat fletsere kleuren in het geval van sRGB. Maar geen dichtgelopen kleuren.

Ik heb het afgedrukt bij https://www.profotonet.com/nl/

Die geven aan: "Profotonet werkt met eigen ICC-profielen. Wanneer je fotobestanden aanlevert in sRGB, AdobeRGB en ProphotoRGB zetten wij deze automatisch om. Je hoeft zelf dus in principe niets te doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LA-384 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Nee dat klopt. Omdat ik bij het omzetten niet direct een verschil zag tov het origineel, ging ik er een beetje vanuit dat dat geen probleem zou moeten zijn. Nu ik de sRGB jpg en RAW in lightroom naast elkaar zet, zie ik wel een verschil, met name wat fletsere kleuren in het geval van sRGB. Maar geen dichtgelopen kleuren.

Ik heb het afgedrukt bij https://www.profotonet.com/nl/

Die geven aan: "Profotonet werkt met eigen ICC-profielen. Wanneer je fotobestanden aanlevert in sRGB, AdobeRGB en ProphotoRGB zetten wij deze automatisch om. Je hoeft zelf dus in principe niets te doen."
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je scherm, vaak moet je bij duurdere zitten wil je veel van het AdobeRGB spectrum kunnen zien.

Downgraden van Adobe/Prophoto is geen probleem, maar als je in sRGB levert kunnen ze nooit upgraden i.v.m. kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Greatsword schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je scherm, vaak moet je bij duurdere zitten wil je veel van het AdobeRGB spectrum kunnen zien.

Downgraden van Adobe/Prophoto is geen probleem, maar als je in sRGB levert kunnen ze nooit upgraden i.v.m. kwaliteitsverlies.
Ik verwacht niet dat het aan mijn scherm ligt. Het is een uitvoering: BenQ SW270C Grijs die ik gekalibreerd heb met een x-rite i1 display pro.

Ik denk toch dat het aan hun printers ligt. De betreffende foto bevat nogal veel tinten geel. Ik heb me nu eens gewaagd aan softproofing met hun kleurprofielen (dacht altijd dat dat veel ingewikkelder was) en dan zie ik bijna hetzelfde als op de afdruk;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcljewnbNzog_NNEtOtFTrVGS-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wW6d7kZuEBNEiUZiriwoO1C.jpg?f=fotoalbum_large

Het felle geel wordt niet gehaald en het mist daardoor detail. Probeer ik hetzelfde bij een jpg met prophotoRGB, zie ik alsnog dit probleem ontstaan, alleen is het geel dan wat rijker door de kleurruimte.

Wil ik echt dezelfde kleuren, dan moet ik kiezen voor een ander soort afdruk, namelijk inktjet of fine-art, die maken beide gebruik van inkt, in tegenstelling to fotochemische afdruk bij de overige opties, zo lees ik nu.

De overige foto's vertonen overigens geen echt merkbaar verschil met softproofing, dus deze specifieke foto is de vreemde eend in de bijt.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 18-06-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Softproofing is inderdaad wel een fijne manier om te zien wat je kunt verwachten, mits inderdaad je workflow wel klopt qua kleurbeheer. Als je echt de perfecte afdruk wilt kan je ook nog verschillende probeersels bestellen in klein formaat bijvoorbeeld. Maar in dit geval denk ik dat het amper opvalt als je ze niet niet naast elkaar zet ter vergelijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:55:
Softproofing is inderdaad wel een fijne manier om te zien wat je kunt verwachten, mits inderdaad je workflow wel klopt qua kleurbeheer. Als je echt de perfecte afdruk wilt kan je ook nog verschillende probeersels bestellen in klein formaat bijvoorbeeld. Maar in dit geval denk ik dat het amper opvalt als je ze niet niet naast elkaar zet ter vergelijk.
Ik heb ze dus in "klein" formaat laten afdrukken en het viel mij gelijk op dat het anders was. Maar in de toekomst idd beter even kijken hoe het er uit ziet, hoewel het volgens mij echt een unieke situatie is nu door al dat geel in die foto. Want bij de overige foto's zag ik nagenoeg geen verschil (hooguit iets in de schaduwdelen).

Nu we het er dan toch over hebben. Hebben jullie een idee hoe ik een foto ook mooi sprankelend kan krijgen wanneer deze niet door de zon of een spot belicht wordt? Ik wil gewoon wat mooie foto's aan de muur hangen, maar de lichtinval is nergens ideaal/constant.

Ik merk dat mijn foto's nu vooral wat donker ogen, ook wanneer ik ze op 80cd/m2 bewerk.

Is er een eenvoudige manier om het geheel wat helderder te maken? Hoe doen jullie dat?
Of blijft het toch vooral trial&error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar was het anders omdat je ze ging vergelijken of had je bij het open maken van het pakketje meteen al een gevoel dat het niet klopte?
Ik bedoel, wanneer je zoveel moeite doet voor nabewerken en afdrukken wil je natuurlijk gewoon krijgen waar je naartoe gewerkt hebt. Maar aan de andere kant wordt de foto er (in mijn optiek) niet lelijk van en ik vraag mij af of een willekeurige toeschouwer het zou zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik doe mijn afdrukken vaak een half stopje omhog qua belichting voor ik ze afdruk. Dat ziet er op je monitor altijd eng uit maar pakt meestal wel goed uit. Soms doe ik zelfs 2/3.

He thangt er ook sterk vanaf waar je foto komt te hangen. Zonder direct licht erop ogen ze altijd wat donker, zodra je er licht op schijnt komen ze meer tot leven. Wat overbelichten helpt bij die momenten dat er geen/weinig direct licht op schijnt. Maar het blijft trial and error.

Ik had laatst goedkope coupon van onbekende afdruk centrale. Fletse kleuren en zelfs print-banen zichtbaar. Ze gaan een nieuwe opsturen maar verwacht eerlijkgezegd niet heel veel verbetering. Iets met goedkoop en duurkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tja, ik heb laatst een foto op aluminium laten afdrukken.[zonder wit dus] het effect van daarvan laat zich moeilijk aflezen op een scherm,en heeft nog meer last van hoe de lichtinval is. Achteraf was het toch ietsje aan de donkere kant.

volgende keer ga ik de foto iets meer belichting geven bij het bestellen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:08:
Maar was het anders omdat je ze ging vergelijken of had je bij het open maken van het pakketje meteen al een gevoel dat het niet klopte?
Ik bedoel, wanneer je zoveel moeite doet voor nabewerken en afdrukken wil je natuurlijk gewoon krijgen waar je naartoe gewerkt hebt. Maar aan de andere kant wordt de foto er (in mijn optiek) niet lelijk van en ik vraag mij af of een willekeurige toeschouwer het zou zien.
Ik zag het zelf direct dat het niet klopte. De foto met het geel leek wat grauw en ik zag dat bepaalde delen duidelijk dichtgelopen kleur hadden (een duidelijk afgetekend vlak met ogenschijnlijk 1 kleur, te zien bij de pijl). Omdat ik me dat niet herinnerde tijdens de bewerking, ben ik het gaan vergelijken en zag toen dat het betreffende deel zelfs ook donkerder was dan de directe omgeving, terwijl het juist lichter moest zijn. Dat verklaard waarschijnlijk waarom het grauw oogt.
sys64738 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:11:
Ik doe mijn afdrukken vaak een half stopje omhog qua belichting voor ik ze afdruk. Dat ziet er op je monitor altijd eng uit maar pakt meestal wel goed uit. Soms doe ik zelfs 2/3.

He thangt er ook sterk vanaf waar je foto komt te hangen. Zonder direct licht erop ogen ze altijd wat donker, zodra je er licht op schijnt komen ze meer tot leven. Wat overbelichten helpt bij die momenten dat er geen/weinig direct licht op schijnt. Maar het blijft trial and error.
Resulteert dat niet in dichtgelopen hooglichten? Of merk je dat niet bij een afdruk?

Ik twijfel om voor inkjet/fine-art te kiezen. Dat geeft voor mijn voorbeeld sowieso betere kleuren, maar is mogelijk ook minder afhankelijk van lichtinval. Hebben jullie daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
voordat de discussie aldaar weer uit de hand loopt...

Wat vinden jullie hier nou van:
JDx in "Het grote AI art show- & kletstopic"

Mag er dan helemaal geen commentaar geleverd worden aldaar?
Mogen er slechts juichende reacties geplaatst worden van hoe popie-jopie AI wel niet is?

imho; als het gewoon niet goed is, dan is het toch niet goed? En waarom mag je dat dan niet aangeven?
Nog afgezien van de alom vertegenwoordigde voorkeur voor het tonen van opgepompte meloenen met nippeltjes. O-)
Dit keer ging het over een krakkemikkige fiets waarvan gewoon niks klopt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wij lezen daar continu mee en er wordt gerust wel kritisch naar AI gekeken, al zullen de meesten daar wel fan van AI beeldgeneratie in het algemeen zijn.

Echter zal de mate waarin men open staat voor kritiek ook afhankelijk zijn van hoe het gebracht wordt. Het topic binnen stormen en binnen enkele posts over 'artificial shit' beginnen nodigt niet echt uit voor een inhoudelijke discussie wat mij betreft. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Laat maar.
Blijkbaar mag er alleen ja & amen geroepen worden. :|

Jammer dat de tool (AI s/w) die de fouten maakt, niet gescheiden kan worden van de personen die 'm hanteren.

Het is net zoals bij foto's maken.
Ten eerste moet de opname natuurlijk al wel juiste plaats/goede belichting/fraaie uitsnede/e.d. zijn. En dan komt er nog een stap(je) nabewerking.
Daar becommentariëren we er toch ook lustig op los?
Van zowel de gebruikte h/w, de gebruiker van die h/w en vervolgens nog allerlei s/w tools (al dan niet handmatig aangestuurd).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Niet elke AI foto hoeft een topfoto te zijn of 'realistisch' om toch leuk/mooi te zijn. soms worden er gewoon wat experimentjes geplaatst om te laten zien waar AI tot in staat is. en ja als je goed kijkt zul je vaak foutjes ontdekken. maar maakt dat een ai foto 'Slecht' -nee naar mijn idee niet.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Kritiek is juist zeer welkom, ook in het AI topic. Het gaat om de manier waarop je het brengt. Alleen maar een opsomming geven van alle punten die slecht zijn en dat aftoppen met "Artificial shit" is niet echt constructief en helpt ook niet om er een gemoedelijk discussie van te maken.

Iets posten in de trend van "Leuke poging maar je ziet dat AI nog wel even heeft te gaan. Ketting gaat van links naar rechts etc. etc." zou waarschijnlijk een leukere reactie hebben opgeleverd dan de "Ga jij lekker foto's maken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Ik heb nog maar een poging gedaan een nieuwe fotouitdaging te posten. Hopelijk met wat meer respons. Wat voor uitdagingen zou men graag willen zien? (Thema, techniek, vorm?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:24:
Laat maar.
Blijkbaar mag er alleen ja & amen geroepen worden. :|

Jammer dat de tool (AI s/w) die de fouten maakt, niet gescheiden kan worden van de personen die 'm hanteren.

Het is net zoals bij foto's maken.
Ten eerste moet de opname natuurlijk al wel juiste plaats/goede belichting/fraaie uitsnede/e.d. zijn. En dan komt er nog een stap(je) nabewerking.
Daar becommentariëren we er toch ook lustig op los?
Van zowel de gebruikte h/w, de gebruiker van die h/w en vervolgens nog allerlei s/w tools (al dan niet handmatig aangestuurd).
In foto topics is het ook niet gebruikelijk om een lijst met kritiekpunten op te sommen en af te sluiten met 'shit'.

Kijk gewoon even in de spiegel en je zult zien dat je deze reactie zelf uitgelokt hebt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ten eerste is kunstmatige poep heel wat anders dan alleen poep.

Ten tweede praat ik over een algoritme dat er poep van maakt. Naar mijn weten (mag ik hopen tenminste) zitten er geen tig ingehuurde personen in een donker kamertje, ergens ver weg, achter die AI engine.

Dus wie doet er iets fout?
Niemand.
De vraag is wat doet er iets fout?
Het AI-algoritme!

Ik zie dat onderscheid wel, anderen blijkbaar niet... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

ehtweak schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:06:
Nog afgezien van de alom vertegenwoordigde voorkeur voor het tonen van opgepompte meloenen met nippeltjes. O-)
Beetje doorgebladerd, maar vond het eigenlijk wel vies tegenvallen op een paar dames na die blijkbaar gelukkig ook zonder allerlei irritante tattoo's gegenereerd kunnen worden :+

* nero355 heeft echt een hekel aan tattoo's en nog meer als ze mooie vrouwen verpesten !!! :( ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:00
nachtnet schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:44:
Ik heb nog maar een poging gedaan een nieuwe fotouitdaging te posten. Hopelijk met wat meer respons. Wat voor uitdagingen zou men graag willen zien? (Thema, techniek, vorm?)
Alleerste complimenten voor het opzetten van de topics met een uitdaging. Een goed onderwerp kiezen lijkt me erg lastig. Ik denk dat je onderwerpen moet kiezen waarbij mensen snel een idee hebben en welke zowel thuis als op pas uitgevoerd kunnen worden. Soweiso is het zo dat zoiets ook moet gaan leven voordat er veel reacties komen, dus hopelijk zet je door en kan ik na mijn vakantie ook bijdragen gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
MRIdev schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Alleerste complimenten voor het opzetten van de topics met een uitdaging. Een goed onderwerp kiezen lijkt me erg lastig. Ik denk dat je onderwerpen moet kiezen waarbij mensen snel een idee hebben en welke zowel thuis als op pas uitgevoerd kunnen worden. Soweiso is het zo dat zoiets ook moet gaan leven voordat er veel reacties komen, dus hopelijk zet je door en kan ik na mijn vakantie ook bijdragen gaan leveren.
Allereerst bedankt voor de reactie. Een onderwerp kiezen is inderdaad lastig. Ik heb nu een viertal thema’s geprobeerd: verkeer, brutaal, druk(te) en deze “terug kijken”. Nu heb ik geprobeerd deze laatste wat meer fotografisch uitdagend te maken door een twee luik te vragen van onderwerp en terugkijkend vanuit het onderwerp.

Ik vraag mij vooral af welk type uitdaging gezocht wordt? Vrije thema’s, kleurstellingen, techniek, etc.

Het is voor mijzelf vooral bedoeld als inspiratie en stok achter de deur om naar buiten te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:00
nachtnet schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:21:
[...]

Allereerst bedankt voor de reactie. Een onderwerp kiezen is inderdaad lastig. Ik heb nu een viertal thema’s geprobeerd: verkeer, brutaal, druk(te) en deze “terug kijken”. Nu heb ik geprobeerd deze laatste wat meer fotografisch uitdagend te maken door een twee luik te vragen van onderwerp en terugkijkend vanuit het onderwerp.

Ik vraag mij vooral af welk type uitdaging gezocht wordt? Vrije thema’s, kleurstellingen, techniek, etc.

Het is voor mijzelf vooral bedoeld als inspiratie en stok achter de deur om naar buiten te gaan.
Wat de onderwerpen betreft lijkt het me dat het niet veel uitmaakt wat je kiest, zolang het niet te moeilijk is. Bijvoorbeeld bij verkeer en druk(te) had ik zelf snel wat ideeën, bij brutaal en terugkijkend weinig.

Als je het voor jezelf doet dan is het toch de moeite waard om te doen! Kies een onderwerp, post snel de je eerste foto, en mogelijk daarna een beter uitgewerkt idee op dat onderwerp.
Dan is het hopen dat het aan slaat en meer mensen aanhaken. Zo niet, dan haal je zelf er zo veel mogelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 22:09

Sméagol

Master of Mayhem

Weet niet zo gauw waar ik dit plaatsen moet..

2 weken terug inmiddels, werd ik op m'n werk (waar ik Februari begonnen ben, een MBO school), last-minute (zoals wel vaker gaat daar haha) gevraagd de foto's te doen voor de diplomeringen die er die week waren. En ja, daar had ik wel zin in! Ik werk specifiek voor de opleiding verpleegkunde.. Dat is 95% vrouw.. als het niet meer is. En leuke meiden fotograferen, ja, dit was de grootste lol die ik tot nu toe gehad heb op m'n werk.

Wel even wennen, zoals ik al zei, het was echt last-minute, kreeg een digitale camera in m'n handen gedrukt die ik niet gewend was (Sony A6400). Ik ben een analoge camera gewend zonder autofocus, en fotografeer vooral stilstaande dingen, dus dit was een hele andere ervaring. Dus dat werd vooral improviseren na heel kort even aan de camera te kunnen wennen. Voor dit soort dingen ga ik natuurlijk niet handmatig focussen. Verder heb ik 'm wel van automatic naar aperture priority gezet. Goed ik weet de basics natuurlijk en heb ook wel wat theoretische kennis, maar dat dan allemaal in de praktijk brengen. Ik had 3 diplomeringen, en het was wel duidelijk dat de foto's per diplomering wel beter werden haha. Bij de 1ste maakte ik er nog relatief weinig (wat eigenlijk vooral kwam omdat ik een camera kreeg met 20% batterij). Bij de 2de diplomering herinnerde ik me opeens dat ook in aperture mode het handig kan zijn om af en toe inderdaad die aperture te veranderen. :') Bij die eerste had ik vaak meerdere personen in beeld waarvan er maar 1 scherp was. Bij de 3de herinnerde ik me dat er ook nog iets als burst mode (of in dit geval continuous shooting) was, wat van pas kwam bij de traditionele "hoedjes in de lucht" foto (weer de naam kwijt van die dingen haha). Maar aan de autofocus kon ik niks veranderen, die vond ik wel een beetje jammer (niet dat ik sneller gewend ben, maar ik had wel sneller verwacht, en zou zelf dus geen genoegen nemen met een camera dat niet significant sneller is dan dat),

Ik denk dat 80% onscherp is.. Maar er zitten echt wel leuke tussen. In fact, van de +/- 800 is er 1 waar ik toch wel een beetje trots op ben.. Alleen.. heb ik niks om te showen omdat ze voor intern gebruik zijn (of je moet naar m'n werk willen komen).

M'n collega, de management assistent die mij last-minute dit soort dingen vraagt, opperde al om de teamleider te vragen of er niet een camera voor de afdeling aangeschaft kan worden (de a6400 was van haar van thuis meegenomen), dus misschien valt er iets leuks te regelen.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Weer een kans(je) op Aurora Borealis?

https://www.swpc.noaa.gov...ra-dashboard-experimental

Ik zie her en der weer wat online geroezemoes over mogelijke geomagnetische stormen die voor wat moois aan het firmament kunnen gaan zorgen.

https://www.weerwoord.be/m/3133881

https://www.swpc.noaa.gov...fect-29-31-july-g3-strong

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 29-07-2024 21:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
Oké, ik sta dus nu midden op een donker achteraf fietspad in de Friese polder, vallende sterren te fotograferen. 8min belichtingstijd. Schiet er een idioot een dorp verderop een paar lichtkogels de lucht in. Wtf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
En? @nachtnet Heb je nog aurora beelden i.c.m. Perseïden zwerm gezien en kunnen vastleggen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
ehtweak schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:46:
En? @nachtnet Heb je nog aurora beelden i.c.m. Perseïden zwerm gezien en kunnen vastleggen?
Ik heb per ongeluk 1 foto van het noorderlicht kunnen vangen. Maakte een foto met mijn iphone om een indicatie te krijgen van het licht. Ook omdat er tov zondag avond echt heel veel extra licht vervuiling was in het noorden van mijn standplaats. (afval verwerker had de lichten zondag niet aan, maandag helaas wel)

Wel wat mooie sterren foto's en perseiiden op de foto gekregen. Ook, en daar sla ik mij nog voor op de kop, lopen kloten met de scherpte instelling. Na een handmatig ingestelde en gecontroleerde testfoto, toch iets tegen de scherpstel ring getikt en zoef zo een reeks de prullenbak in.

ben overigens maandagnacht(ma naar di) wel rond 1 uur naar huis gefietst, echt te veel muggen die iets van mij wilden overnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UGG4SvVei0wbfC0eqHgRE-p_H4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdTjftQqelbsLy52ECPooPIF.jpg?f=fotoalbum_large
een foto van zondag zo onbewerkt uit de camera.

Hebben anderen nog wat resultaten kunnen pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Hint, hint, hint... :+

Wordt het niet weer eens tijd om een F&V herfstmeet te organiseren?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
ehtweak schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:13:

Gelijk een goed moment in om vast aan de nieuwe fotouitdaging te werken. Fotouitdaging 2024-5: Herfst in Zwart-wit

Afhankelijk van de locatie heb ik wel interesse in een meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
WTF?!

Ineens zie ik via de stats info van flickr dat een foto van ondergetekende een topic op reddit is:

https://old.reddit.com/r/...ing_about_this_cable_car/

dit is mijn origineel:
https://flic.kr/p/t4QCuQ

en ik ken het verhaal er achter.
Wat voor een BS er dan vervolgens allemaal uitgekraamd wordt!
Tot aan dat het een reclamecampagne zou zijn. 8)7

Maar blijkbaar komt niemand op het idee om de originele fotograaf het gewoon even te vragen! :X

BTW: ik heb geen reddit account, dus blijkbaar moet je die eerst aanmaken vooraleer je daar kunt reageren.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 24-09-2024 20:54 ]

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

https://the617.club/index.php

Volgens mij doen wij hetzelfde hier... alleen dan niet voor 192 Pound per jaar. Ik zie toch mogelijkheden voor volgende jaar. Betaalde Tweakers foto meets :Y)

• ehtweak
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:13:

Ik probeer het gewoon nog een keer onder de aandacht te brengen... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ehtweak schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:25:
[...]

Ik probeer het gewoon nog een keer onder de aandacht te brengen... O-)
Wordt achter de schermen hard aan gewerkt. Komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 17:58
Denken jullie nog even aan de volgers van F&V Fotomeet overzicht - volg dit topic?

flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nog andere fotofanaten die Albert Dros willen aanhoren?

Ontdek Nederland door de lens van topfotograaf en Sony ambassadeur Albert Dros tijdens deze lezing over zijn nieuwe boek The Beauty of The Netherlands. Tijdens deze inspirerende lezing, die in samenwerking met Sony wordt georganiseerd, deelt Albert 10 jaar aan foto's, verhalen en praktische tips over het fotograferen van de mooiste plekjes in Nederland. Ideaal voor wie meer wil weten over het werk van Albert Dros, wil leren over fotografie én ons eigen land!

't Zal ongetwijfeld de nodige reclamepraat zijn. Maar alsnog lijkt het me wel interessant.

FYI:
https://www.cameranu.nl/n...fotograferen-in-nederland

Zo te zien zijn alle beschikbare plekken in Rotterdam al vergeven. Maar in Kampen is nog plek!
heb mezelf ingeschreven voor Kampen

Op dit moment: Zondag 1 december | 10:00 - 12:30
82 van de 330 plaatsen beschikbaar

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 29-10-2024 08:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oh dat kon best nog wel eens interessant zijn inderdaad. We hebben natuurlijk veel van hem langs zien komen op het forum maar toch wel eens leuk om te horen wat hij nu mee zou geven.
't Is natuurlijk gewoon een boekpresentatie, maar kan best inspirerend zijn. En misschien nog wel een mooi boek voor in de kast ook. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Per toeval open ik dit topic en zie de tip van @ehtweak Bedankt!
Lijkt me een mooi boek en wellicht staan er nog mooie locaties in waar ik ook eens naar toe kan gaan.
Met €60,- is het wel aan de prijs, dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Nou ja, helemaal per toeval is het niet, want ik kwam hier eigenlijk om te ranten over Flickr welke mijn jaarlijkse abonnement eenzijdig heeft beëindigd. Kennelijk willen ze geen gebruik meer maken van Paypal en accepteren enkel nog credit card, die ik niet heb :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

LA-384 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:14:
Nou ja, helemaal per toeval is het niet, want ik kwam hier eigenlijk om te ranten over Flickr welke mijn jaarlijkse abonnement eenzijdig heeft beëindigd. Kennelijk willen ze geen gebruik meer maken van Paypal en accepteren enkel nog credit card, die ik niet heb :/
Ja ze kwamen bij mij op de radar. Kreeg 30% korting als ik met creditcard betaalde. Prima. Maar als je geen CC hebt of die hiervoor niet wilt gebruiken, is dat wel zuur ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
sys64738 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:26:
Ja ze kwamen bij mij op de radar. Kreeg 30% korting als ik met creditcard betaalde. Prima. Maar als je geen CC hebt of die hiervoor niet wilt gebruiken, is dat wel zuur ja.
Die korting wordt mij ook aangeboden, maar heb je niets aan als je daarvoor een credit-card á €30,-/jaar moet aanschaffen.

Ik weet al niet eens meer waarom ik destijds eigenlijk pro heb genomen. Volgens mij raken de limieten van een gratis account mij niet eens. (ik lees 1000 foto's limiet en max 50 die niet publiekelijk toegankelijk zijn). Ik zi op 385, waarvan ook nog een flink deel die niet eens (meer) de moeite waard zijn om te delen. Binnenkort maar eens uitzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 13-11-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:41:
[...]

Ik weet al niet eens meer waarom ik destijds eigenlijk pro heb genomen.
Ik heb er bijna vier duizend foto's staan in hoge resolutie, vrijwel allemaal compleet met GPS EXIF metadata. En heel veel van die foto's zijn in de loop v.d. jaren her en der gelinkt.
Dus ja, ik vind het wel de moeite waard dat dat blijft functioneren.

Menigeen dacht enkele jaren geleden dat flickr niet zou overleven. Welnu, ze zijn er nog steeds en, op een incidentele hickup na, blijft het sharing mechanisme prima werken.

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 13-11-2024 20:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:54:
Maar in Kampen is nog plek!
heb mezelf ingeschreven voor Kampen

Op dit moment: Zondag 1 december | 10:00 - 12:30
82 van de 330 plaatsen beschikbaar
Wel bijzonder, op dit moment staat er:

108 van de 470 plaatsen beschikbaar

Of ze hebben een grotere zaal genomen, of ze zetten meer stoelen in dezelfde zaal neer. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Afhankelijk van het animo opschalen. En daardoor lijkt het steeds bijna vol, dan wachten mensen minder af. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vond het gewicht van camera's en lenzen nooit zo interessant. Zware lenzen bestaan niet, kwestie van spierballen kweken.

tot nu.

Ik moest mn koffer inpakken voor een weekendje weg met het vliegtuig. Koffer met kleding is niet zon probleem, 6 kilo. Maar Mijn tas met standaard uitrusting weegt 8.3 kilo. En ik mag in totaal maar 12 kilo meenemen. En dat is dan nog zonder statief en opladers. whoeps. :$

misschien kan ik sjoemelen door de camera aan de draagriem mee te nemen. maar dan zit ik nog rond de 12.3 kilo.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 13-11-2024 23:20 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@mrc4nl Ik weet niet waar je heen gaat, maar in de meeste landen heb je kledingwinkels ;)

[ Voor 34% gewijzigd door LA-384 op 14-11-2024 07:17 ]

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste