Xenomorphh schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:16:
[...]
Of ze doen hetzelfde als bij de HD5970. 2 Caymans en dan in dit geval flink terug clocken. Of een gecastreerde cayman en op normale clocks. Talloze opties lijkt me. Al is het slimst denk ik dubbele barts met hogere clocks
Daar moet ik toch nog even op doorgaan. En alles theoretisch bepalend verder berekenen.
Stel, annemend dat een enkele Cayman inderdaad zo'n ~ 230 gaat verbruiken (in dit soort gevallen liever iets ruimer nemen), en ze willen Antilles op 300 Watt houden. Iets dat me sowieso al sterk lijkt, aangezien ze de Cayman al een 8-pins mee gaan geven. In dat geval kunnen ze Cayman en Antilles bouwen om hetzelfde ontwerp kwa verbruik, aangezien de 6-pins, 8-pins en de PCI-e lane samen 300 Watt kunnen leveren. Lijkt me sterk dat ze dat zullen doen, ook gezien het kwa uiterlijk niet erg logisch lijkt te worden.
Maargoed, aannemende dat ze Antilles onder de 300 Watt willen houden. En in de aanname dat een Barts 160 Watt verbruikt en een Cayman ~230 Watt. Mochten ze 2 Cayman chips willen gebruiken, wat wel te verwachten is, moeten ze toch zorgen dat ze het verbruik weten terug te brengen tot minder dan 150 Watt per chip (en bijkomend het PCB gedeelte, maar dat is rotwerk). Dan verlies je in het ergste geval:
150 / 230 x 100 = 65.
35 % performance per chip. En samen kunnen ze (theoretisch) in het ideale geval:
2x 65 = 130
~ 30% beter presteren dan een enkele Cayman. Buiten beschouwing gelaten zijn de bijkomende nadelen die ondervonden worden met Crossfire, het schaalt niet 100%. Laten we aannemen dat CrossFire in het meest ideale geval toch ~ 75% schaalt. Van die 30% mag je rekenen in het ideale geval 20% over te houden. Dat is dus, theoretisch, maar een increase van 20% kwa performance op een enkele Cayman. En dan praat je wel over 2 chips. Dat zijn dus belachelijke getallen.
Daar tegenover staat echter, een dubbele Barts. In Crossfire zouden die theoretisch even snel zijn als een enkele Cayman. Bijkomend is dat je ze, zoals vooraf theoretisch bepaald, 160 Watt elk verbruiken. Daar verliezen ze dus minimaal:
150 / 160 x 100 = 94
Ongeveer 6% performance. Dat is in principe zo erg nog niet. Aannemend dat Crossfire gewoon even goed schaalt als 2 fysieke kaarten zou je kunnen stellen dat een dubbele Barts Cayman een performance neer kan zetten gelijk aan 94% van Cayman's performance. Daarbij komt weer, dat een Cayman in zo'n geval nog de headroom heeft om over te clocken, waar je bij een dubbele Barts weer het plafond gevonden zou hebben.
Terugkomend op het idee, een dubbele Cayman op een kaart die theoretisch niet meer zou kunnen verbruiken, dan de Cayman zou mogen verbruiken met de aansluitingen die hij krijgt. Nee, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Kijken we verder, dan zien we een kaart met twee 8-pins aansluitingen die volgens de specs tot:
75 + 150 + 150 = 375
375 Watt zouden kunnen leveren. En daarmee opnieuw gaan rekenen met een dubbele Cayman:
185 / 230 x 100 = 80
Dan zouden de Cayman chips op een Antilles beide op 80% van hun kunnen moeten draaien, dat is al een wat mooier getal. 2 Chips dus samen op:
2x 80 = 160
~ 160% van Cayman's performance draaiend. Na de CrossFire schaling:
60 x 0,75 = 45
Zou de Antilles theoretisch op ongeveer 145% van een Cayman's performance draaien.
Natuurlijk is dit allemaal theoretisch, en zullen alle getallen wel anders uitvallen. Maar ik vond het wel een leuke indicatie weer

Zeg het maar, klinkt het aannemelijk?