Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:08
Mijn reload time van mijn Vera is ook wel weer een aardig stukje langer geworden nu ik nog meer gegevens log en die RFXcom heb aangesloten. Komt mede omdat het maar een Vera 2 is en daarom ook nog wel de nodige MHz mist tov de Vera3 reeks
En dan komen er binnenkort nog 5 sensoren bij, allemaal temperatuur en vocht. Losse temperatuur meter welke ik al binnen kreeg was van een setje wat ik nog had liggen maar de ontvanger reageerde niet meer op de zender en de RFXcom wel ;)
Verder staan er ook nog wat DS18b20 sensoren in de planning om aan de bestaane FGBS001 aan te koppelen. Dat word wel een iets langduriger projectje omdat ik wat langere lengtes er mee wil overbruggen..

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 02-03 19:41

HeroS

Domotica Nerd

@DRuw

De genoemde punten ben ik het mee eens. De betaalde diensten zijn alleen nog steeds niet duidelijk dus daarom heb ik er niet zoveel aandacht aanbesteed. Maar ga nog ergens een opmerking hierover verwerken.

Ten aanzien van de vergelijking tussen de verschillende systemen. ..Hier ben ik toevallig al mee bezig. Ik loop alleen tegen een probleem aan dat ik alleen maar de zipabox heb. Dus heel diep gaan kan ik niet.
Maar ga binnenkort een overzichtje maken en dan zal ik die posten. Hopelijk kunnen we dan samen een mooi overzicht maken.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• ET19611
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 05-07-2020
Niemand die mij kan/wil helpen? ;)
ET19611 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 13:15:
Hi,

Ik heb sinds kort een huis vol met mooie Fibaro producten en ben nu bezig om het eea te fine-tunen/optimaliseren.
Hier heb ik de juiste scenes voor nodig die in LUA geschreven moeten worden. Op een of andere manier lukt het mij niet om een simpel iets als buitenverlichting op zonsondergang en zonsopkomst automatisch te laten schakelen.

Ik heb op het Fibaro forum deze scene gevonden voor sunset/sunrise;

--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
--]]

while true do
local sunUp = os.date("%H:%M", os.time()-45*60) --Off 45min after sunrise
local sunDown = os.date("%H:%M", os.time()+45*60) --On 45min before sunset
local currentDate = os.date("*t");

if ( sunUp == fibaro:getValue(1, "sunriseHour") )

then
fibaro:setGlobal("NightTime", "0");
fibaro:setGlobal("Goodnight", "0");
fibaro:setGlobal("GoodMorning", "0");
--fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value")) --

elseif ( sunDown == fibaro:getValue(1, "sunsetHour") )
then
fibaro:setGlobal("NightTime", "1");

--fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value"))

end

fibaro:sleep(60*1000);
end

Op de variabele "NightTime" wil ik een Z-wave schakelaar met ID40 laten schakelen. Ik heb deze variable opgenomen in het variabele panel als predifined variable met de naam "NightTime" en bij value 1 heb ik "0" ingevoerd en bij value 2 "1".

Vervolgens heb ik een aparte scene gemaakt die de status van de variabele "NightTime" afvraagt en indien deze variabele 1 is, de schakelaar met ID40 op ON schakelt.

--[[
%% properties
%% globals
sunUp
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();

--fibaro:getValue("NightTime", "value")
if ( NightTime == "1" )
--fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value")) --value = 0, zon op

then

fibaro:call(40, "turnOn");
var1 = fibaro : getValue ( 40 , "value" );
fibaro:debug ( " buitenverlichting = " .. var1 );

else
fibaro:call(40, "turnOff");
fibaro:debug ( " buitenverlichting = " .. var1 );

end

Om de status van de buitenverlichting te kunnen volgen heb ik een variable "var1" toegekend aan ID40 en een debug waar ik deze status mee af kan vragen. Ik weet dat dit niet nodig is omdat ik ook de mogelijkheid heb om de status van de verlichting (schakelaar 40) via de HC2 applicatie te bekijken.

Ik zou ook graag de status van de variabele "NightTime" in het debug venster willen kunnen zien, echter mijn pogingen om de juiste commando hiervoor op te nemen in de scene is nog niet gelukt.
Ik dacht het op onderstaande manier te doen, maar dan krijg ik elke keer een foutcode

fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value")) --value = 0, zon op

Wie kan mij op weg helpen met dit LUA scriptje?

Alvast bedankt,

Etienne

• The-Source
ET19611 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:14:
Niemand die mij kan/wil helpen? ;)

[...]
In die regel van je script staan wel commentaar tekens voor je commando. Mag hopen dat het niet zo simpel is :p
code:
1

Je waarde die je weer geeft is "value" omdat je in dat buitenverlichting gebruik je , .. Var1 en geen " er omheen.
Verder heb ik geen Fibaro maar die puntjes vielen mij op.
edit:
waarom doe je die status trouwens niet als volgt proberen weer te geven:
code:
1
fibaro:debug ( " buitenverlichting = " .. NightTime );

[Voor 13% gewijzigd door The-Source op 26-04-2014 09:57]

Mijn V&A adv.

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 02-03 19:45

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Anjos schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:11:
[...]

Ik zou een verzoek indienen bij de Paus DRuw. :)
1 missend woordje... Grrrr... Aangepast hoor:)
@ thesource : die rfxcom plugin strekt aardig wat vera vermogen weg hoor, ook bij mijn vera3

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• ET19611
The-Source schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:33:
[...]

In die regel van je script staan wel commentaar tekens voor je commando. Mag hopen dat het niet zo simpel is :p
code:
1

Je waarde die je weer geeft is "value" omdat je in dat buitenverlichting gebruik je , .. Var1 en geen " er omheen.
Verder heb ik geen Fibaro maar die puntjes vielen mij op.
edit:
waarom doe je die status trouwens niet als volgt proberen weer te geven:
code:
1
Dank je voor je reactie.

Die commentaar tekens (--) heb ik ervoor geplaatst omdat de commando regel niet werkt.

Ik zal eens de status proberen af te vragen met de regel die jij poste.

Groet,

ETienne

• The-Source
DRuw schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:46:
[...]

1 missend woordje... Grrrr... Aangepast hoor:)
@ thesource : die rfxcom plugin strekt aardig wat vera vermogen weg hoor, ook bij mijn vera3
Als in uit de USB poort of als resources?

Mijn V&A adv.

• ET19611
Hi,

Ik heb dit script geprobeerd, maar helaas krijg ik in mijn debug venster geen enkele statusmelding. Ik zou toch verwachten dat er één van de voorwaarden "if" of "ïfelse" true is..... Zelfs de tekst HALLO krijg ik niet :(

ONBEGRIJPELIJK deze LUA code...of ben ik nou zo dom???

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
--]]

while true do 
local sunUp = os.date("%H:%M", os.time()-25*60)  --TurnOff lights 25min after sunrise 
local sunDown = os.date("%H:%M", os.time()+25*60) --TurnOn lights 25min before sunset 
local currentDate = os.date("*t"); 

if ( sunUp == fibaro:getValue(1, "sunriseHour") ) 
then 
    fibaro:setGlobal("Night", "0");
    fibaro:call(40, "turnOff"); --buitenverlichting Off
    fibaro:debug ( " buitenverlichting = " .. Night );
    fibaro:debug ( " value = " .. Night);
    fibaro:debug ( " HALLO ");

elseif ( sunDown == fibaro:getValue(1, "sunsetHour") ) 
then 
    fibaro:setGlobal("Night", "1"); 
    fibaro:call(40, "turnOn"); --buitenverlichting On
    fibaro:debug ( " buitenverlichting = " .. Night );
    fibaro:debug ( " value = " .. Night);
    fibaro:debug ( " HALLO ");

end 

fibaro:sleep(60*1000); 
end

Groet,

ET

• The-Source
Nou omdat elseif weer aan andere voorwaarden moet voldoen. Je zou eens gewoon else moeten proberen.
Verder moet je ook je code hier op het forum eens in [ code] en [ /code] tags zetten zodat het allemaal leesbaarder is en zo kun je ook makkelijk zeggen dat regelnummer xx anders moet.
Zou zelfs voor je fibaro:sleep eens het volgende typen
else
fibaro:debug ( " else word uitgevoerd "); (je zou soort gelijk ook bij je elseif kunnen doen want dan weet je op z'n minst welke plek er output word gecreerd)
Na je laaste end zou ik daarom dus ook
fibaro:debug ( " eind script ");
Neer zetten. Want als je script gewoon niet goed gedraaid word dan weet je dat nu tenminste ook. En dat 'truukje' kun je op meerdere plaatsen van je script toe passen ;)

Mijn V&A adv.

• DRuw

DRuw

The-Source schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:15:
[...]

Als in uit de USB poort of als resources?
Resource... net als de plugin van de onkyo valt me op. daar blijft de startup run altijd even apart bij stilstaan.
Asl is het volgens mij het starten van de plugin zelf... de commandos uitvoeren doet hij prima..

• ET19611
The-Source schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:28:
Nou omdat elseif weer aan andere voorwaarden moet voldoen. Je zou eens gewoon else moeten proberen.
Verder moet je ook je code hier op het forum eens in [ code] en [ /code] tags zetten zodat het allemaal leesbaarder is en zo kun je ook makkelijk zeggen dat regelnummer xx anders moet.
Zou zelfs voor je fibaro:sleep eens het volgende typen
else
fibaro:debug ( " else word uitgevoerd "); (je zou soort gelijk ook bij je elseif kunnen doen want dan weet je op z'n minst welke plek er output word gecreerd)
Na je laaste end zou ik daarom dus ook
fibaro:debug ( " eind script ");
Neer zetten. Want als je script gewoon niet goed gedraaid word dan weet je dat nu tenminste ook. En dat 'truukje' kun je op meerdere plaatsen van je script toe passen ;)
Ik heb de code in de forum code tags gezet, ik kende deze forum optie niet.

De ifesle optie heb ik van het Fibaro forum waar dit script gepost is. Als het daar bij gebruikers werkt, waarom zou ik het dan moeten aanpassen? Ik ga trouwens jouw advies van de "else" ipv de ïfelse" wel proberen.

Ik zal ook de andere tip inhet script opnemen zodat ik weet waar het script draait en of het werkelijk draait.
Kan je na de laatste "end" nog een fibaro:debug opnemen? Wordt dit na de laatste end nog wel uitgevoerd?

Dank je voor je hulp!

ET

• The-Source
Nu je dat zo zegt. Volgens mij heb je een end te weinig? De 2 end die ik zie horen bij je if en elseif. Maar je while heeft ook ergens een afsluiter nodig. Of dat end is weet ik zo niet maar dan kun je vast zelf wel uitzoeken.

Net even code in notepad++ gegooid en die accepteert het met de huidige hoeveelheid end's

[Voor 18% gewijzigd door The-Source op 26-04-2014 11:13]

Mijn V&A adv.

• ET19611
Nou helaas ik krijg het niet werkend :(

Ik heb alle bestaande scenes inactief gemaakt, op eoa manier kan ik ze niet verwijderen......:(

En vervolgens 2 simpele scenes met grafische blokken gemaakt, één waarin een lamp op een bepaald tijdstip aan moet gaan. (tijdstip, iedere dag 11:45 uur) Helaas kan ik geen plaatjes plaatsen hier, want dan zou ik ze eerst moeten uploaden naar eoa fotosite...

scriptje ziet er zo uit; days off week/exact time all/11:45 uur, then, duwi switch [ID40],=, Turn on. De blokken zijn in vet weergegeven.

De 2e scene heb ik gemaakt om die deze lamp op een bepaald tijdstip weer uit te schakelen. (tijdstip, iedere dag om 12:00 uur)

Ik heb beide scenes op ca. 11:30 gestart en wat denk je dat er gebeurd om 11:45 uur (de tijd van mijn HC2 systeem), juist ja helemaal NIKS :(

Ook om 12:00 uur gebeurd er niks, daar de duwi switch nog steeds uitstond. De schakelaar remote bedienen via wifi (en ook via de home server van Fibaro) werkt, dus ik kan stellen dat de HC2 controller en de schakelaar naar behoren functioneren) Voor de zekerheid heb ik ook andere schakelaars en dimmers (devices) geprobeerd.

Nou als zo iets simpels al niet functioneert, dan denk ik dat ik mijn raam/deursensoren, motionsensors, lux metingen, temperatuur metingen die ik aan diverse devices (IP camera's, rolluiken, screens) wil gaan koppelen zeker niet gaat lukken.

Verschrikkelijk teleurgesteld en gefrustreerd over dit K systeem. Een huis vol mooie nieuwe Fibaro producten en geen enkele scene die werkt. Ik overweeg sterk om heel de rommel uit mijn huis te slopen en op Marktplaats te zetten :(

Groet,

Etienne

• The-Source
Nou ik denk dat je in de basis verkeerd bezig bent. Een scene starten die controleert of het de aangegeven tijd is.. en dat is het op DAT moment niet doet daarna ook niets.
Het moet een trigger krijgen. En die trigger zal als het goed is een schedule zijn deze om 11:45 draait. En die andere scene dus eentje om 12uur. Zo werkt het bij een vera in ieder geval.
Bij schedule heb je dan, interval, tijdstip, tijdsmonent(zon opkomst bijvoorbeeld) gebaseerd. Trigger gebaseerd kan dan weer zijn als een temperatuur sensor waarde x bereikt.
Die while code van je lua kan wel werken als deze een lijstje moet afwerken maar aangezien er geen counter in zit maar juist alleen while true (wat zou er true moeten zijn ?? en wanneer word deze op false gezet ;) ) zou of een infinitie loop kunnen creëren. En daarnaast zou de sleep functie bij een vera ook elke keer de engine op pauze zetten (en daardoor niets verwerken van andere inputs) Nu kan het wel zijn dat de fibaro anders reageert.

Verder kan ik je er ook niet mee helpen omdat ik geen fibaro hebt. Ik zou als ik jouw was proberen om op een fibaro forum wat support te krijgen want ik heb in de diverse topics zo goed als geen fibaro lua code voorbij komen. Ook in het vera topic is het op lua gebied vrij rustig als ik mijzelf niet mee reken ;)

Mijn V&A adv.

• ET19611
Hi,

De trigger is de timer (all days, time 12:00 en 11:55 in dit voorbeeld)

Ik heb toch maar even de moeite genomen om de afbeeldingen van de scenes up te loaden en te posten.
Dit om in detail aan te geven wat ik gedaan heb, ik zoek toch naar een oplossing, want alles uit mijn huis slopen is eigenlijk geen oplossing.
Vermoedelijk zal ik wel wat verkeerd doen.......

Groet,

ET

• Bever
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:32
@ET19611: Misschien een domme vraag maar heb je bij de scene het vinkje "Start als Home Center 2 start" wel aangezet? En werkt de lamp wel als je 'm via een scene schakelt die je zelf aanstuurt?

• ET19611
Bever schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:40:
@ET19611: Misschien een domme vraag maar heb je bij de scene het vinkje "Start als Home Center 2 start" wel aangezet? En werkt de lamp wel als je 'm via een scene schakelt die je zelf aanstuurt?
Geen domme vraag hoor!

Ik heb het vinkje "active scene" aangevinkt en de scene gestart door op de "run" knop te drukken.
Vinkje "start als HC2 start" heb ik niet aangezet, want de HC2 draait al en op de diverse youtube filmpjes wordt deze ook niet aangevinkt. Maar ik ga dat nog proberen.

De lamp werkt als ik deze via mijn tablet, GSM of computer bedien en natuurlijk direct op de taster. Ook remote via internet of 3G kan ik de lamp aan of uit zetten.

Groet, ik zal nog even laten weten wat het resultaat is met het vinkje "start als HC2 start"

• Bever
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:32
ET19611 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:55:
[...]

Geen domme vraag hoor!

Ik heb het vinkje "active scene" aangevinkt en de scene gestart door op de "run" knop te drukken.
Vinkje "start als HC2 start" heb ik niet aangezet, want de HC2 draait al en op de diverse youtube filmpjes wordt deze ook niet aangevinkt. Maar ik ga dat nog proberen.

De lamp werkt als ik deze via mijn tablet, GSM of computer bedien en natuurlijk direct op de taster. Ook remote via internet of 3G kan ik de lamp aan of uit zetten.

Groet, ik zal nog even laten weten wat het resultaat is met het vinkje "start als HC2 start"
Volgens mij kun je alleen scene's triggeren op een knop of via je app als je het vinkje niet aan hebt staan. Als je een scene op tijd wilt laten triggeren moet het vinkje aanstaan.

Het lijkt er trouwens op dat sunset/sunrise niet klopt in de huidige versie van Home Center. De tijden zijn altijd: sunrise hour ":" 7:48 "," sunset hour ":" 15:42. En dus niet gebaseerd op je locatie. Ik hoop dat ze dat nog gaan fixen.

• ET19611
@Bever,

Goede morgen! Met het vinkje "Start als Home Center 2 start" werkt de scenes met de grafische blokken. :)

Bedankt voor je hulp! Ben blij dat deze scenes werken, kan nu eindelijk verder en met vertrouwen in Fibaro HC2 ;)

Groet,

ET

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 26-02 17:27
The-Source schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:20:
Mijn reload time van mijn Vera is ook wel weer een aardig stukje langer geworden nu ik nog meer gegevens log en die RFXcom heb aangesloten. Komt mede omdat het maar een Vera 2 is en daarom ook nog wel de nodige MHz mist tov de Vera3 reeks
En dan komen er binnenkort nog 5 sensoren bij, allemaal temperatuur en vocht. Losse temperatuur meter welke ik al binnen kreeg was van een setje wat ik nog had liggen maar de ontvanger reageerde niet meer op de zender en de RFXcom wel ;)
Verder staan er ook nog wat DS18b20 sensoren in de planning om aan de bestaane FGBS001 aan te koppelen. Dat word wel een iets langduriger projectje omdat ik wat langere lengtes er mee wil overbruggen..
zou je hier een how-to oid voor willen maken? of wat pica's willen plaatsen hoe je dit hebt gedaan? ik wil die sensors wellicht ook gaan gebruiken om mijn douche wtw mee te monitoren. maar heb geen flauw benul hoe :)

zou mooi zijn als ik daar de vera voor kan gebruiken. _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• The-Source
Nou als je de temperatuur logging bedoeld dat gaat dat als volgt:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
local TempID = "urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1"
local VochtID = "urn:micasaverde-com:serviceId:HumiditySensor1"
-- id nummers: RFX zolder temp 133, RFX WK temp 134 vocht 135, buiten temp 136 vocht 137, RFX Slpkmr temp 138 vocht 139, RFX badkmr temp 140 vocht 141

local WCtemp = luup.variable_get(TempID, "CurrentTemperature", 88)
local Zoldertemp = luup.variable_get(TempID, "CurrentTemperature", 133)
local WKtemp = luup.variable_get(TempID, "CurrentTemperature", 134)
local Buitentemp = luup.variable_get(TempID, "CurrentTemperature", 136)
local SLPKMRtemp = luup.variable_get(TempID, "CurrentTemperature", 138)
local BADKMRtemp = luup.variable_get(TempID, "CurrentTemperature", 140)

local WCvocht = luup.variable_get(VochtID, "CurrentLevel", 90)
local WKvocht = luup.variable_get(VochtID, "CurrentLevel", 135)
local Buitenvocht = luup.variable_get(VochtID, "CurrentLevel", 137)
local SLPKMRvocht = luup.variable_get(VochtID, "CurrentLevel", 139)
local BADKMRvocht = luup.variable_get(VochtID, "CurrentLevel", 141)

luup.inet.wget("<mijn domein/het temperatuur script.php>?WCtemp=" .. WCtemp .. "&Zoldertemp=" .. Zoldertemp .. "&WKtemp=" .. WKtemp .. "&Buitentemp=" .. Buitentemp  .. "&SLPKMRtemp=" .. SLPKMRtemp  .. "&BADKMRtemp=" .. BADKMRtemp  .. "&WCvocht=" .. WCvocht .. "&WKvocht=" .. WKvocht .. "&Buitenvocht=" .. Buitenvocht .. "&SLPKMRvocht=" .. SLPKMRvocht .. "&BADKMRvocht=" .. BADKMRvocht)

Stukje over domein en php script is natuurlijk een andere URL ;)
In het php script staat dan weer het volgende:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?php
INCLUDE "<configuratie file voor database connectie>.php";
 $dbhandle = mysql_connect($hostname, $username, $password) or die("Unable to connect to MySQL");
 mysql_select_db("<de juiste database kiezen>") or die(mysql_error());

$Bereik = mysql_real_escape_string($_GET['Bereik']);

$WKtemp = mysql_real_escape_string($_GET['WKtemp']);
$WCtemp = mysql_real_escape_string($_GET['WCtemp']);
$Buitentemp = mysql_real_escape_string($_GET['Buitentemp']);
$Zoldertemp = mysql_real_escape_string($_GET['Zoldertemp']);
$SLPKMRtemp = mysql_real_escape_string($_GET['SLPKMRtemp']);
$BADKMRtemp = mysql_real_escape_string($_GET['BADKMRtemp']);

$WCvocht = mysql_real_escape_string($_GET['WCvocht']);
$Buitenvocht = mysql_real_escape_string($_GET['Buitenvocht']);
$WKvocht = mysql_real_escape_string($_GET['WKvocht']);
$SLPKMRvocht = mysql_real_escape_string($_GET['SLPKMRvocht']);
$BADKMRvocht = mysql_real_escape_string($_GET['BADKMRvocht']);

$datum = date("Y-m-d");
$tijd = date("H:i");

//controle of adres waar update vandaan komt wel vertrouwd is.
  $ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];
  $Squery = "Select up, ip, mail From <tabel voor ip geldige ip adressen tbv update> Where nummer=1";
  $data1 =  mysql_query($Squery)or die(mysql_error());
  $data2 = mysql_fetch_array( $data1 );
  $ipcontrole = $data2['ip'];
// einde gegevens voorbereiding

if (($WKtemp <> null) and ($WCtemp <> null) and ($Buitentemp <> null) and ($SLPKMRtemp <> null) and ($Zoldertemp <> null) and ($BADKMRtemp <> null) and ($WKvocht <> null) and ($WCvocht <> null) and ($Buitenvocht <> null) and ($SLPKMRvocht <> null) and ($BADKMRvocht <> null)and ($ip == $ipcontrole))
{
 $Squery = "INSERT INTO <temp tabel> (Datum, Tijd, WKtemp, WCtemp, Buitentemp, SLPKMRtemp, BADKMRtemp, Zoldertemp) VALUES ('$datum','$tijd','$WKtemp','$WCtemp','$Buitentemp','$SLPKMRtemp','$BADKMRtemp','$Zoldertemp')";
 mysql_query($Squery)or die(mysql_error()); // temp update

$Squery = "INSERT INTO <vocht tabel> (Datum, Tijd, WKvocht, WCvocht, Buitenvocht, SLPKMRvocht, BADKMRvocht) VALUES ('$datum','$tijd','$WKvocht','$WCvocht','$Buitenvocht','$SLPKMRvocht','$BADKMRvocht')";
 mysql_query($Squery)or die(mysql_error()); // vocht update

} else// geen temp data ontvangen
 { ?>
 <html>
  <head>
    <title>Temperatuur en Vocht weergave</title>
    <script type="text/javascript" src="https://www.google.com/jsapi"></script>
    <script type="text/javascript">
      google.load("visualization", "1", {packages:["corechart"]});
      google.setOnLoadCallback(drawChart);
      function drawChart() {
        var data = google.visualization.arrayToDataTable([
        ['Tijd', 'Woonkamer', 'WC','Zolder', 'Schuur'],
 <?php  // voorbeeld data  ['Tijd', 'Woonkamer', 'WCtemp', 'Schuurtemp', 'WCvocht'],
 if ($bereik == null) {  // geen gegevens voor datum bereik, standaard dag weergave
 $Squery = "SELECT TIME_FORMAT(Tijd,'%H:%i') AS Uren,  `WKtemp`, `WCtemp`, `Zoldertemp`, `Buitentemp`  FROM `<temp tabel>` WHERE  `Datum` = curdate() order by 'Uren'";
 $data1 =  mysql_query($Squery)or die(mysql_error());
 while ($data2 = mysql_fetch_array($data1, MYSQL_NUM)) {
    print "['";
    printf(strval($data2[0])); // tijd
    print "',";
    print $data2[1]; //woonkamer temp
    print ",";
    print $data2[2]; // wc temp
    print ",";
    print $data2[3]; // Zoldertemp
    print ",";
    print $data2[4]; // Schuurtemp
    print "],\n";
 }
 print "\n]);";
 } else  // bereik ingevuld > gegevens ophalen en klaar maken.
 {

}

?>
   var options = {
          title: 'Thuis',
          curveType: 'function',
           legend: { position: 'bottom' },
           hAxis: {title: 'Tijd', format: 'HH:mm'},
           vAxis: {title: 'Temperatuur'}
        };
            var chart = new google.visualization.LineChart(document.getElementById('chart_div'));
        chart.draw(data, options);
      }
    </script>
  </head>
  <body>
    <div id="chart_div" style="width: 900px; height: 500px;"></div>
  </body>
</html> 

<?php

}
  mysql_close($dbhandle);

$dbhandle = null;
$password = null;
$username = null;

?>

Het lua gedeelte komt natuurlijk in je vera te staan met schedule met een tijdsinterval die je zelf wenst. ;)
En je moet natuurlijk wel een database hebben waar je dat php scripts draai, de mijne bestaat met opzet uit een losse datum en tijd kolom omdat ik hier later nog makkelijker gemiddelde waardes uit wil trekken.
Dus kolom1=date, kolom2=time, kolom3 tm kolomx= decimal met als bereik 3,1

Ik ga nog verder met het aansluiten van die losse sensors op de FGBS001 maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen omdat ik loggen van andere sensoren belangrijker vind :P

Mijn V&A adv.

• DRuw

DRuw

Heb nu ook 2 van die tx320 sensoren.
Duurde even voordat ik door had dat het protocol Hideki was (had tbv range alle niet gebruikte spullen uitgezet) maar ik kreeg ze bijna direct na het aanzetten netjes binnen:)
1 voor de badkamer voor de ventilatie en 1 voor tegen de buitengevel achter de dakgoot:)

• The-Source
De 3 kanaals versie (dus de tx320) staat eigenlijk in het boekje dat deze niet buiten mag. Terwijl dit niet specifiek staat bij de 5 kanaals versie (heb zelf 3x 3 kanaals en 2x 5 kanaals). Je merkt bij de 5 kanaals versie dat er echt een rubber pakking rond de batterij deksel zit. Dus misschien dat het daarom er niet bij staat ?
Ik ga nu zo in ieder geval lekker aan de slag met een grafiek voor de vocht metingen. En daarnaast misschien ook gelijk wat opmaak van de grafieken zoals kleuren en dikkere lijn voor de sensor van buiten

Mijn V&A adv.

• DRuw

DRuw

Ik heb nog even gekeken maar dit staat letterlijk in de manual:
Hoewel de remote unit weerbestendig is, dient hij niet in direct zonlicht geplaatst te worden, of op plaatsen waar regen of sneeuw kan vallen.
Dusseh….. hij moet even een schermpje op zn kop hebben maar dan kan hij volgens mij gewoon buiten….:)

en een van mijn buren heeft ook blijkbaar een regensensor :):):)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:13
Die van mij hangt buiten aan de muur en heeft al flink wat regen te verduren gehad. Ik heb hem wel uit de directe zon gehaald. Voor dat bedrag wil ik de weerbestendigheid wel testen.

• The-Source
Ik heb de mijne op een vrij droog plekje zitten en er zal eigenlijk nooit directe zon op vallen.
Enige wat de temperatuur meting zou kunnen beïnvloeden is wanneer de zon echt in het zuiden staat en deze de schutting goed opwarmt en dat dan de stralingswarmte ook aan de andere kant door straalt (schaduwzijde) maar als dat het geval is dan is het toch al echt warm :P

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Q_
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23-03-2016
Hallo,

Ben nieuw hier, ik stel misschien niet de juiste vragen op de juiste plek?
En vergeef mij mijn taalfouten ivm mijn dyslexie.

Sinds een 1/2 jaar bezig met KAKU dingetjes en 2 ALDI setjes, dit is KAUK OUD met andere groeps code.
Had ondertussen ook een JeeLink (v3) op 433 aangeschaft ivm de prijs, standaard niet werkend met KAKU.
Maar na een mailtje met de ontwerper die mij op het goede been zette, en een extra weerstandje + condensatortje heb ik nu een werkend KAKU USB stickje die zowel kan zenden als ontvangen.
Ook het programma op de USB stick gewijzigd met Arduino (c++), zodat dat ik signalen van de KAKU, ALDI en nog 2 weerstations kon lezen.

De JeeLink is dom, ik wil op mijn NAS (arm) een programma zetten die de zaken kan ontvangen cq zenden.
Maar omdat ik door de bomen het bos niet zie, zou ik graag willen weten wat er als (arm) opensource reeds aanwezig is?
Of kan ik via PHP of een web taal met de USB/COM-POORT communiceren.

Thx.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DomBoBo
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14-12-2018
Sinds vanavond overgeschakeld op de Fibaro HC2. Tot nu toe positief ;-)

Nog iemand interesse in een Razberry (met Raspberry Pi), een RFXCOM USB, Secure SSR303/SRT321 (aka Horstmann HRT4-ZW/ASR-ZW) en 3 Elro AB440S?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14-02 10:26
Zag hier al vaker de Fibaro Smoke sensor voorbij komen en ook mensen welke deze hadden voorzien van een 12V voeding. Iemand nog een tip voor een kleine voeding welke bv in een contactdoos valt weg te werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

_Q_ schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:20:
Hallo,

Ben nieuw hier, ik stel misschien niet de juiste vragen op de juiste plek?
En vergeef mij mijn taalfouten ivm mijn dyslexie.

Sinds een 1/2 jaar bezig met KAKU dingetjes en 2 ALDI setjes, dit is KAUK OUD met andere groeps code.
Had ondertussen ook een JeeLink (v3) op 433 aangeschaft ivm de prijs, standaard niet werkend met KAKU.
Maar na een mailtje met de ontwerper die mij op het goede been zette, en een extra weerstandje + condensatortje heb ik nu een werkend KAKU USB stickje die zowel kan zenden als ontvangen.
Ook het programma op de USB stick gewijzigd met Arduino (c++), zodat dat ik signalen van de KAKU, ALDI en nog 2 weerstations kon lezen.

De JeeLink is dom, ik wil op mijn NAS (arm) een programma zetten die de zaken kan ontvangen cq zenden.
Maar omdat ik door de bomen het bos niet zie, zou ik graag willen weten wat er als (arm) opensource reeds aanwezig is?
Of kan ik via PHP of een web taal met de USB/COM-POORT communiceren.

Thx.
Ik dat je hier
pilight - open source domotica oplossing
of hier
Domoticz - Open source domotica systeem

meer inspiratie kunt vinden over het slim maken van je jlink.
Hoe heb je dat eigenlijk voor elkaar gekregen>? Ik heb dacht ik ook nog zo'n ding ergens liggen ...

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 28-02 09:56
Hoi,

Vraagje: Ik heb nu een Samsung Smart TV, Ziggo Decoder en KlikAanKlikUit systeem. In totaal iets van 4 afstandsbedieningen. Nu wil ik dit allemaal combineren in 1 remote, het liefst een Android App. (Samsung Galaxy Tab 10.1) is aanwezig.

Iemand een idee voor zo'n app, of anders een remote waar ik dit allemaal mee kan?

Eventueel ben ik bereid het KlikAan/uit systeem te vervangen, mocht dit voor moeilijkheden zorgen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Als je KAKU gebruikt voor lampen dan is logitech harmony ultimate icm philips hue lampen mogelijk.
Gebruik je de KAKU voor andere zaken dan moet je dat eerst toelichten maar weet zo dan niet 1 2 3 een optie

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:09
Wie kan mij hier wellicht verder helpen? ik volg al een tijd het idee van domotica maar tot nu toe heb ik nog niet kunnen vinden wat ik eigenlijk zoek.

Omdat er tegenwoordig al veel met Led mogelijk is zou ik domoticaverlichting het liefst zo veel mogelijk in led uitvoeren. Zeker met RGB ledjes is het natuurlijk ook al leuk om met kleuren iets leuks neer te zetten. In mijn ideale woonhuis zou dus alles met led uitgerust zijn. Een groot deel met (warm) witte leds, en een deel RGB. Alleen hoe aan te sturen?

Er zijn veel domotica projecten waarmee met welk protocol dan ook alles vanuit één punt te regelen is. Wat ik alleen telkens mis is het "dimbare" aspect. Het gaat meestal om uit of aan. Het liefst zou ik een "scene" laten bestaan uit verschillende dimwaardes, maar voor de RGB leds zou ik daar ook een kleurenpatroon in willen. Dus eigenlijk ook deels een soort moodlight functie. Uiteraard zou het wisselen van "scenes" met mooie overgangen gebeuren.

Ik heb het idee dat hetgeen wat ik zoek meer lijkt op een professioneel ingericht DMX plan voor lichtshows. Voor alle duidelijkheid, ik hoef uiteraard geen disco in huis, maar het lijkt me zo gaaf als de verlichting wel subtiele variaties kan hebben.

Zie dit filmpje, waarbij de onderlinge kleuren in dit geval ook een bepaalde "samenhang" hebben.

Mijn zoektocht is een beetje vastgelopen, wie heeft er nog suggesties voor interessante zoektermen naar een (open source/goedkoop) systeem wat hier bij in de buurt komt? en hoe denken jullie over deze manier van aansturen? ik ben benieuwd :>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08:56
ranjo: Domoticz met http://www.applamp.nl/ is wellicht wat je zoekt.
De RFXCOM RFXtrx433 ondersteunt de MDremote (wit) en de TRC02 RGB controller (zie page 29 in de RFXtrx User Guide voor de links). Dit wordt o.a. in Homeseer ondersteund.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ikzelf heb in de badkamer een ledstrip met een fibaro rgbw module.
wel wat duurder op zwave maar dat had ik in de rest van mijn huis toch al;)
Had ik oveigens wel deze ledstip http://www.wirelesswonen....29-Ledstrip-360-leds.html
daar zit een warmwitte led gewoon op (in tegenstelling tot los of een kneiterwitte led erbij;))
Ik moet zeggen, ik heb ook 6 spots in mijn badkamer en de leds zijn mijn secundaire verlichting in een koof om het plafond maar ik heb alleen mijn leds nog maar aan... de primaire spots doe ik bijna nooit aan.
de kleuren gebruik ik echt bijna nooit.. leuke gimmick maar je voelt je snel in een striptent;)

Edit: nu even de moeite genomen om je filmpje te kiken maar dat is exact wat ik in de badkamer heb nu, maar wel dat middendeel weg (gewoon strak plafond met koofrand eromheen en 6 spots in het plafond zelf).
In het midden moet je ook niet doen mijns inziens.. beetje beam-me-up-scotty en niet echt iets voor in een woonkamer.
die indirecte warmwitte verlichting is echt super mooi :9~

[Voor 22% gewijzigd door DRuw op 06-05-2014 21:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 07:54
@ranjo: Met Philips Hue is dit allemaal mogelijk: Led lampen die je via scenes kunt dimmen en op gewenste kleur kunt instellen. Dit is via diverse apps aan te sturen. Je kunt het ook onderdeel maken van een totaal domotica systeem. Zo kan ik zelf Philips Hue lampen maar ook andere lampen (middels draadloze schakelaars en dimmers) maar ook bewegingsmelders, raam-deur contacten, zonwering etc etc bedienen via de Vera controller (waarvoor diverse plugins bestaan onder andere dus 1 voor Phliops Hue. Mijn ervaringen hiermee zijn zeer goed. Philips Hue is wel vrij prijzig zeker als je je hele huis hiermee wilt inrichten. Zie verder de aparte topics voor Philips Hue en Micasaverde Vera.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@Mai Pensato: dat zijn toch alleen lampen dacht ik (geen stips achtige dingen?).
@The-Source: weet jij toevallig of de harmony one ultimate ook door de rfxcom wordt begrepen? eindelijk een AB waar ik dan alles mee kan regelen voor zowel audio/video als als input voor mijn scenes:) Doe ik n uook wel maar toch met een bypass (op basis van aan/uit van versterker of dune bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 07:54
DRuw schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 21:39:
@Mai Pensato: dat zijn toch alleen lampen dacht ik (geen stips achtige dingen?).
Van Philips Hue zijn inmiddels behalve E27 LED- bulbs ook GU10 LED spots en ook LED strips verkrijgbaar.
Ik heb zelf alleen ervaring met de E27 LED-bulbs maar stuur via mijn Vera 3 ook LivingWhites (spaarlampen) via dezelfde Hue plugin en ook TL lampen, halogeenspotjes, een LED straler, LED lampen in de tuin en diverse ""ouderwetse"gloeilampen aan via Fibaro inbouwswitches en dimmers, Busch-Jaeger zwave.me inbouwschakelaars en dimmers, Kaku schakelaars en voor buiten een Duwi-schakelaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ranjo schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:15:

Ik heb het idee dat hetgeen wat ik zoek meer lijkt op een professioneel ingericht DMX plan voor lichtshows. Voor alle duidelijkheid, ik hoef uiteraard geen disco in huis, maar het lijkt me zo gaaf als de verlichting wel subtiele variaties kan hebben.

Zie dit filmpje, waarbij de onderlinge kleuren in dit geval ook een bepaalde "samenhang" hebben.
[video]

Mijn zoektocht is een beetje vastgelopen, wie heeft er nog suggesties voor interessante zoektermen naar een (open source/goedkoop) systeem wat hier bij in de buurt komt? en hoe denken jullie over deze manier van aansturen? ik ben benieuwd :>
Dmx is hiervoor bij uitstek geschikt. Ik gebruik zelf ook dmx om leds te dimmen en rgb te mixen.

Wat je nodig hebt is een domoticasysteem dat overweg kan met dmx (of ArtNet, een implementatie van dmx over ethernet), een bijpassende dmx-interface en led-drivers die via dmx aangestuurd kunnen worden. Ik gebruik zelf IP Symcon (kost geld) met een Enttec ODE ArtNet naar dmx-interface en led-drivers van EldoLed (o.a. verkrijgbaar via Voltus.de).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 01-03 15:46
Ik ben al een tijdje op zoek naar een deurslot die je met een polsbandje en code kan openen. Mijn kinderen willen graag een eigen sleutel en ik zie het al gebeuren dat ik vijf cilinders moet vervangen omdat de sleutel is verloren.
Daarom dacht ik aan een slot die je alleen kan openen door iets dat je bij je hebt en een code. Op het net kom ik op Chinese websites terecht ala aliexpress.com. Iets beters heb ik nog niet gevonden voor een budget van ongeveer 250 euro.

Zijn er mensen die ook dit soort domotica in huis hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 27-01 10:32
ranjo schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:15:
Wie kan mij hier wellicht verder helpen? ik volg al een tijd het idee van domotica maar tot nu toe heb ik nog niet kunnen vinden wat ik eigenlijk zoek.

Omdat er tegenwoordig al veel met Led mogelijk is zou ik domoticaverlichting het liefst zo veel mogelijk in led uitvoeren. Zeker met RGB ledjes is het natuurlijk ook al leuk om met kleuren iets leuks neer te zetten. In mijn ideale woonhuis zou dus alles met led uitgerust zijn. Een groot deel met (warm) witte leds, en een deel RGB. Alleen hoe aan te sturen?

Er zijn veel domotica projecten waarmee met welk protocol dan ook alles vanuit één punt te regelen is. Wat ik alleen telkens mis is het "dimbare" aspect. Het gaat meestal om uit of aan. Het liefst zou ik een "scene" laten bestaan uit verschillende dimwaardes, maar voor de RGB leds zou ik daar ook een kleurenpatroon in willen. Dus eigenlijk ook deels een soort moodlight functie. Uiteraard zou het wisselen van "scenes" met mooie overgangen gebeuren.

[video]

Volgens mij is dit de oplossing:
http://www.dmxdomotica.nl/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
Hoe gaat iedereen precies om met beveiliging van zijn draadloos domotica systeem ?

Ik doel dan met name op alle draadloze communicatie tussen een controller en bijvoorbeeld een lamp of iets dergelijks?

Alle signalen van KaKu en Homewizard zijn niet beveiligd en dus te onderscheppen en te misbruiken.

Ik ben zelf hierdoor aan het kijken naar een systeem op het z-wave protocol, alleen dit blijkt ook in veel gevallen niet beveiligd te zijn.

Het systeem van Fibaro bijvoorbeeld blijkt na contact met de support van fibaro niet beveiligd te zijn. De apparatuur ondersteunt wel het Z-Wave Network Security, maar dit lijkt niet gebruikt te worden. Dit is echter werkelijk nergens terug te vinden.

Ik kan me goed voorstellen dat gebruikers van domotica steeds meer apparaten willen aansluiten op het systeem, het is alleen de vraag welk risico ze hiermee lopen als een eventuele hacker vanaf buiten de CV ketel op max aantal graden kan zetten.

Heeft iemand een idee voor welk systeem op dit moment het beste gekozen kan worden waarbij draadloze communicatie beveiligd is ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Vergeet niet dat je bij z-wave componenten koppelt in een netwerk. Weet daar niet het precieze van of dat nou een stukje hardware id is binnen de zender/ ontvanger of dat het een software ding is. Maar je zou het specifieke bericht kunnen afvangen... Maar denk dat via remote toegang het veel interessanter is om te hacken en protocol beveiliging in die situatie echt geen groot risico is.
Anders moet je kijken naar zigbee, leek mij 3 jaar geleden veel belovende alleen nu 3 jaar later nog geen fatsoenlijke controller op de markt....

Mijn V&A adv.

• gizmocuz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 03-02 15:22
@Firetrooper:

Wat voor systeem je ook gaat installeren als "home automation" systeem (ik gebruik domoticz) het begint met het zorgen dat het veilig te bereiken is.
Dat houd in, bijvoorbeeld via HTTPS, of in ieder geval via een username/password.

Mijn thermostaat bedien ik bv via 'opentherm gateway' wat via een seriële verbinding werkt, dat is niet te hacken.

ZWave, je hoort wel eens verhalen dat dit te hacken is, maar het komt hierop neer, alleen als ze toegang hebben tot in de zwave controller. Het is echt niet zo dat als iemand een capture maakt van een 868Mhz signaal, dat ze dit signaal nog een keer kunnen uitspelen en dan zal werken.

Daar in tegen, met bijvoorbeeld een 433Mhz Kaku is dit wel zo.

Nu zijn er verschillende soorten 433Mhz schakelaars:
- Housecode/Unit A/P met unit 1/16
- Device code (32 bits) met een unit code

Afgezien van het feit dat iemand dit zou kunnen capturen en kunnen uitsturen, is de laatste wel vrij (heel) uniek, de kans dat de buurman ook een sensor heeft op dit adres is wel heel klein.

En denk je nu echt dat een inbreker bij iemand gaat inbreken via het ontfutselen van zijn home-automation systeem ? Denk je echt dat hij bij je binnenkomt als je bv een camera bij de deur hebt?

Waarom zou hij niet gewoon de volgende deur pakken waarbij dat niet zo is, waarom zou hij niet een adres overslaan als hij een alarm centrale ziet.

Mocht hij een huis monitoren en ziet/merkt dat er iets beveiligd/geautomatiseerd is, waarom zou hij niet gewoon het volgende huis pakken?

Als... zo'n inbreker toch een uitdaging wil aangaan, waarom niet bij een pand waar 'echt' wat te halen valt?

Echt je 70'' inch televisie (afgezien van het feit dat hij dit niet makkelijk mee kan nemen) is in de zwarte markt echt niet zo veel waard.

Een domotiga systeem is ervoor om je het leven makkelijker te maken. Te automatiseren, te controleren.
En wat nog belangrijker is, het moet een add-on zijn, je partner moet alles gewoon lekker via de schakelaars in de meur kunnen bedienen, mocht je systeem een keer uitvallen dan is er niets aan de hand.

m2cents...

• aard01
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-03 14:20
gizmocuz schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 18:03:
Een domotiga systeem is ervoor om je het leven makkelijker te maken. Te automatiseren, te controleren.
En wat nog belangrijker is, het moet een add-on zijn, je partner moet alles gewoon lekker via de schakelaars in de meur kunnen bedienen, mocht je systeem een keer uitvallen dan is er niets aan de hand.
...en vergeet je schoonouders niet als die een keer komen logeren... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 10:25
Eens met Gizmocuz, het hebben van een vorm van een alarm zal een deel van de inbrekers afschrikken / verjagen en de professionele jongens laten zich toch niet afschrikken als ze naar binnen willen. Maar dan moet je wel een doel zijn waar ze specifiek naar op zoek zijn. Bijv. een dure auto voor de deur die ze op bestelling stelen of dat ze weten dat je veel contanten, kunst of sierraden in huis hebt. Maar dan laat je gewoon je BORG-gecertificeerde installatie aanbrengen en ga je niet zelf knutselen.

Mensen zijn soms ook erg achterdochtig. Zoals het gezeur over de slimme meters; criminelen zouden op afstand aan de hand van het verbruik kunnen zien of je wel of niet thuis bent. Dat is leuk, maar dan neem ik aan dat ze ook de kachel laten branden als ze in de winter op vakantie zijn, omdat criminelen anders met een warmtebeeldcamera kunnen zien waar al geruime tijd niet gestookt wordt?

Anyway, ik zou nooit € 1500 uitgeven voor een aparte alarminstallatie, maar voor de domotica had ik de meeste sensoren toch al zitten. Dan is het nog maar een kleine moeite om er een werkende inbraakalarminstallatie van te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Ook al heb je een BORG gecertificeerde installatie, dan nog is het zo dat als ze in willen breken dat toch wel doen.
Zo heb je met een installatie aan de hand van je eigen risicoklasse diverse soorten van beveiligen. Zoals beschreven staat in de B/O/E/CM/R maatregelen. Beste kun je investeren in de B en CM maatregelen. B is voor bouwkundig zoals hang en sluitwerk. En de CM voor de compartimentering en meeneem beperkende maatregelen. De kunst is dus vroege detectie. En juist daarna nog een extra barrière voordat ze bij de waardevolle spullen zijn. Die laatste stap zou dus o.a. een kluis kunnen zijn (wel verankerd etc). Een goed beveiligingsplan is dus niet alleen elektronisch wat ik hier vaak voorbij zie komen ;) maar juist een samenspel van diverse maatregelen.

* The-Source zit zelf in het wereldje van beveiliging

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 10:25
Ik had in eerste instantie ook de bouwkundige maatregelen benoemd, maar vond het te ver off-topic gaan. Maar je hebt gelijk; in het totale concept is het alarm een van de mogelijke onderdelen, maar zeker niet het eerste waar je logischerwijs mee zou moeten beginnen.

• Bumperke
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 25-02 10:47
Ik wil binnenkort een HC2 of een HCL aanschaffen en daarmee wil ik ook mijn toekomstige rolgordijnen en jaloezieen bedienen.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik moet de rolgordijnen en de jaloezieen ook nog aanschaffen. Dus misschien iets met Somfy? Of zijn er betere / goedkopere oplossingen?

[Voor 7% gewijzigd door Bumperke op 14-05-2014 14:51]

• Anjos
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 02-04-2018
Neem in ieder geval rolgordijnen met een elektromotor die met een driestandenschakelaar wordt bediend.
Dus geen exemplaar waar de ontvanger van de afstandbediening in de motor gebouwd zit.

In plaats van de driestandenschakelaar kun je nu een fibaro zonwering schakelaar plaatsen waar je vervolgens de schakelaar weer op aan kan sluiten. Je kunt hem dan zowel met de schakelaar als via Zwave bedienen.

http://www.domotica-shop....g-schakelaar-p-16577.html

• Adelbert
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 27-01 10:32
Wie heeft er hier ervaring met het aansturen van gordijnrails?
Zo ja, welke zouden jullie mij dan aanraden?

Edit: Het gaat over een KNX installatie ;)

[Voor 17% gewijzigd door Adelbert op 15-05-2014 16:42]

• aard01
Anjos schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:01:
In plaats van de driestandenschakelaar kun je nu een fibaro zonwering schakelaar plaatsen waar je vervolgens de schakelaar weer op aan kan sluiten. Je kunt hem dan zowel met de schakelaar als via Zwave bedienen.
Handig, maar hoe ga je dan om met de eindstanden boven en beneden? Je moet dan precies op tijd je motor kunnen stoppen.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
Ik heb in de woonkamers 4 gordijnrails van autogordijn.nl met optioneel ASUN 650 RF aansturing van KAKU. (zit standaard infrarood AB bij.)
Deze via JB Pro aan laten sturen. Kun je ook vertraging inbouwen voor zonsop / ondergang.
Werkt al een aantal jaren zonder er naar om te kijken.

Edit: Heb afgelopen jaar een Harmony Ultimate aangeschaft, hier kun je de JB Pro in programmeren
Vervolgens kun je dit weer aan een activiteit (Bv Tv kijken) koppelen. Idem voor Philips Hue.

[Voor 33% gewijzigd door BenEco op 15-05-2014 21:01]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• Anjos
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 02-04-2018
aard01 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 19:26:
[...]

Handig, maar hoe ga je dan om met de eindstanden boven en beneden? Je moet dan precies op tijd je motor kunnen stoppen.
Die eindstanden kun je programmeren in de Fibaro. Mocht dat niet helemaal goed staan dan stopt hij alsnog op je eindschakelaars in de motor. Doordat je de begin en eindstand instelt, kun je hierna ook naar bijvoorbeeld 75% gaan

[Voor 10% gewijzigd door Anjos op 15-05-2014 21:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bumperke
Bumperke schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:15:
Ik wil binnenkort een HC2 of een HCL aanschaffen en daarmee wil ik ook mijn toekomstige rolgordijnen en jaloezieen bedienen.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik moet de rolgordijnen en de jaloezieen ook nog aanschaffen. Dus misschien iets met Somfy? Of zijn er betere / goedkopere oplossingen?
Na nog wat zoeken zie ik dat Homewizard standaard Somfy kan aansturen. Klopt dit? Want als ik alleen de controller nodig heb dan ben ik voor 239euro klaar.

De fibaro rollershutter kost 60euro. Deze zou ik 7 stuks nodig hebben wat in totaal 420euro zou zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 08:56
Of je zoekt een oplossing, bv Domoticz, DomotiGa of Homeseer, met de RFXCOM RFXtrx433 waarmee je Forest, rohrmotor24, RAEX, Harrison, BOFU en nog een paar merken mee kunt aansturen.
De RFXtrx433E met Somfy RTS aansturing komt deze maand beschikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:24
b_weijenberg schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 12:21:
Of je zoekt een oplossing, bv Domoticz, DomotiGa of Homeseer, met de RFXCOM RFXtrx433 waarmee je Forest, rohrmotor24, RAEX, Harrison, BOFU en nog een paar merken mee kunt aansturen.
De RFXtrx433E met Somfy RTS aansturing komt deze maand beschikbaar.
Heb net een week geleden een gewone RFXtrx433 gekocht. Kun je die uitbreiden naar de E versie dan om Somfy support te hebben of heb je dan gewoon pech?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dearn
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02-03 20:34

dearn

ArcadeWinkel.nl

Kort vraag, ik ben mij aan het inlezen over de diverse mogelijkheden van diverse systemen. Wat ik even zo snel niet vinden kan is het verschil in de praktijk tussen een open source systeem (domoticz) t.o.v. een commercieel systeem (homewizard).

Wat kan ik nou niet met een HomeWizard wat met bijv. Domoticz wel kan? Ik wil het voornamelijk gebruiken om bijvoorbeeld lampen te dimmen als ik een film start. (Film modus aan: Lampen dimmen / enkele uit)

Ik gebruik nu enkele KAKU dimmers en schakelaars met een losse KAKU afstandsbediening.

Is er daarnaast er nog een groot verschil in signaalsterktes en reikwijdte? (Nieuwbouw, beton ;) )

[Voor 21% gewijzigd door dearn op 16-05-2014 15:47]

Houdt zich bezig met arcade projectjes :-) | ArcadeWinkel.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:43:
[...]

Heb net een week geleden een gewone RFXtrx433 gekocht. Kun je die uitbreiden naar de E versie dan om Somfy support te hebben of heb je dan gewoon pech?
Heb zelf 4 weken geleden gekocht. Zou mooi zijn als het door firmware te regelen is. Net zoals je nu ook een A en B firmware hebt. Grotendeels ondersteunen die hetzelfde maar ik denk door grootte van de firmware dat ze 2 versies hebben omdat alles niet in 1 past.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-12-2017
Is er iemand hier met een Nodo die me wat op weg kan helpen? Alles werkt maar iets ermee schakelen lukt me niet...
Ergens mis ik iets maar wat?

Of zijn er betere betaalbare alternatieven die wellicht wat (en dat is al snel :P ) gebruiksvriendelijker zijn? Het idee om een Arduino in te zetten om dom dingen te schakelen vond ik vooraf gezien een best plan maar het blijkt toch nog een stuk ingewikkelder te zijn dan ik had gedacht. :)
Ik heb nu Elro schakelaars die ik ermee wil schakelen en dat lijkt erg lastig, wil best Kaku's aanschaffen maar het zou fijn zijn als ik iig iets werkend krijg en niet zometeen met 2 setjes schakelaars zit die ik enkel met de bijbehorende afstandsbediening kan schakelen en ook nog eens in elkaar vaarwater zitten wat signalen betreft. ;)

1960Wp Suntech, 120Wp sharp, 510Wp Qcells

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
The-Source schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 17:49:
[...]

Heb zelf 4 weken geleden gekocht. Zou mooi zijn als het door firmware te regelen is. Net zoals je nu ook een A en B firmware hebt. Grotendeels ondersteunen die hetzelfde maar ik denk door grootte van de firmware dat ze 2 versies hebben omdat alles niet in 1 past.
Welliswaar maar een forum als bron, maar:
The latest HS3 RFXCOM plug-in has support for the RFY protocol to control Somfy RTS.
This requires an RFXtrx433E which is an RFXtrx433 with additional hardware and includes the RFY protocol.
http://board.homeseer.com/showthread.php?t=167553

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Als ik dan weer door klik via het forum naar de webshop daar en kijk bij details zie ik daar dat ze een Europese rfxcom bedoelen. Dat zou heel goed die letter E kunnen betekenen. Wil zelf binnenkort gaan testen met homeseer om te kijken of dat mijn wensen kan vervullen die ik nog heb ( heb er een Windows XP embedded machientje voor op het oog)

Mijn V&A adv.

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01-03 12:04
kwam net dit tegen...

Erg leuke uitdaging!
voor Fibaro is het er wel, iemand enig idee of dit ook met een Vera zou kunnen?
YouTube: FIBARO GESTURE CONTROL BY LEAP MOTION FIBARO KRAKOW

• DRuw

DRuw

Filmpje bestaat al een tijdje, die gesture pad, ALS hij komt, is gewoon vergelijkbaar met iedere andere module dus dan zal er best ondersteuning komen voor andere controllers.
Persoonlijk zie ik het nut niet anders dan dat het een hippe gadget is maargoed, leuk dat er van die innovatieve producten worden verzonnen ;)

• Tim Schuhmacher
Dan zou mij een Kinect achtig apparaat die minder plaatsgebonden is voor detectie mooier lijken.

• DRuw

DRuw

Och, en gesture pad onder de salontafel kan handig zijn. Tenzij je er een folder op gooit en de lichten gaan uit..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 01-03 12:04
ah ok dat is weer een beetje jammer dat het met een pad werkt. dat had ik even niet gezien.
Het mooiste zou zijn dat een motion sensor zoiets dergelijks kan onderscheiden en de juiste scene triggert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
Zo vandaag begonnen met de 30dagen trial voor HomeSeer en na een middagje klooien ben ik toch al wel positief.
Kom vanaf een Vera2 installatie en daar draait mijn zwave nu nog steeds op maar liep gewoon tegen de beperkingen aan van de box en stond voor de keuze of Vera3 waar tot op heden nog steeds de Pro niet van is uitgebracht of een andere controller. En omdat ik meer met tablet wil gaan werken als in primaire bediening kwam ik uit op HomeSeer3 Pro (met pro kun je o.a. custom tablet lay-outs maken)
Nu hoop ik dat ze op 'Independance day' een leuke actie hebben zodat ik het wat goedkoper kan aanschaffen :P

Je hebt de keuze uit alleen software of software+hardware combinatie. Nu ga ik voor eigen hardware en alleen software licentie omdat je dan zeker weten geen invoer rechten hebt :P En voor 154 euro heb ik nu een hardware combinatie die krachtiger is en daarnaast nu steeds maar 12watt verbruikt (exclusief hdd, zwave stick)
Performance die ik nu al merk op mijn laptop tov de vera is echt noemenswaardig als ik kijk naar de Denon plugin en RFXcom plugin.
Binnenkort als ik wat meer getest heb open ik misschien wel een los topic voor HomeSeer.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bergeijk
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 19-01-2017
Alle mijn weer gegevens staan doormiddel van weather underground in domoticz. Met de temperatuur kan ik nu zaken in en uitschakelen. Maar het lukt me niet om met andere waarden (b.v UV straling of wind) te schakelen doormiddel van events. De temperatuur staat onder de kop: temperatuur in domoticz en de andere waarden zoals UV straling en wind onder de kop: weer.
Weet iemand een oplossing of wat doe ik fout?
Met vriendelijke groet,
Jaap

• fabstar81
Ik heb ik een kamer een inbouwdoos waar ik nog een fibaro module in kwijt moet. Echter, het is een 40 mm doos. Ik wil de achterkant eruit zagen of hakken en er 50 mm van maken maar zit even vast hóe.

Kamer is net behangen dus nog een inbouwdoos eronder is geen optie. Sowieso niet omdat de schakelaar erop een dubbele schakelaar met stopcontact is.

Iemand tips?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• The-Source
Simpel met inval/Multi zaag of gewoon boormachine ( zonder klop stand) en dan kleine gaatjes in rondje boren. Verwacht dat het of baksteen of kalkzandsteen is en steenboortje in schroefmachine doet het dan prima.
Maar meet eerst die half inbouw module die je nu hebt eens op hoe diep deze erin valt ;)
Edit: die oude inbouw dozen zijn van taai spul gemaakt dus het plastic daarvan misschien eerst aanboren met metaal boortje kan het makkelijker maken..

[Voor 20% gewijzigd door The-Source op 31-05-2014 10:14]

Mijn V&A adv.

• fabstar81
Dank je. Inderdaad. Kleine gaatjes in de rondte boren lijkt me slimste. Dat ik daar zelf niet op kom :s

Overigens is erachter een gipswand van gipsblokken a 7 cm. Dat wordt dus voorzichtig aan doen voordat de achterkant eruit valt...

ik heb een meter eronder zelf ook nog een 50 mm doos erin gemaakt. Dat ging met wat voorzichtigheid prima.

Er zit trouwena echt nul ruimte meer in die doos aangezien het al bijzonder vol is daarbinnen. Moet dus echt uitbouwen als daar nog module bij moet :)

[Voor 18% gewijzigd door fabstar81 op 31-05-2014 17:29]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• aard01
Je zou de Fibaro module ook in de centraaldoos kunnen stoppen? Moet je hier ook wel voldoende ruimte hebben...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fabstar81
Ook geen optie. Er zit zoals gezegd nog een WCD een meter onder de schakelaar die ik zelf heb aangelegd. Deze komt niet uit de centraal doos maar is afgetapt van de schakelaar.

Het is deze WCD die ik naast het licht, ook wil schakelen met de module. Daar zit een baby lampje op.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TF
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:58

TF

bla bla

ik bouw een nieuwbouwwoning en ik heb nog keuze mbt elektronica. Ik wil niet direct volle bak met domotica aan de gang maar de optie wel open houden.
Teleruptor installatie (pulsschakelingen) of traditioneel met x10 achtige oplossingen. Wat jullie? Overigens niet gehinderd door kenning van prijsverschil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-03 21:49
TF schreef op zondag 01 juni 2014 @ 09:25:
ik bouw een nieuwbouwwoning en ik heb nog keuze mbt elektronica. Ik wil niet direct volle bak met domotica aan de gang maar de optie wel open houden.
Teleruptor installatie (pulsschakelingen) of traditioneel met x10 achtige oplossingen. Wat jullie? Overigens niet gehinderd door kenning van prijsverschil
Als je niet meteen een domotica systeem wil. Gewoon dan teleruptoren nemen. Maar wel alle drukknoppen en verlichtingspunten naar de kast brengen. Dan heb je later nog keuze uit alle systemen. Als later een domotica systeem wil waar alles mogelijk is. Kan je knx gebruiken wel zijn de componenten wat duur maar om de prijs te drukken koop dan gewoon een wago plc met knx module. Ook is loxone een mooie oplossing. Eigenlijk kan je alle systemen gebruiken bticino heeft ook een mooi systeem.

Alleen moet je rekening houden dat binnen x aantal jaar voor knx zeker nog componenten te vinden zijn. Want knx is een open bus systeem waar honderden fabrikanten onderdelen voor ontwikkelen. Dus voor uitbreiding zit je hier zeker safe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Stijnb_ schreef op zondag 01 juni 2014 @ 09:52:
[...]

Als je niet meteen een domotica systeem wil. Gewoon dan teleruptoren nemen. Maar wel alle drukknoppen en verlichtingspunten naar de kast brengen. Dan heb je later nog keuze uit alle systemen. Als later een domotica systeem wil waar alles mogelijk is. Kan je knx gebruiken wel zijn de componenten wat duur maar om de prijs te drukken koop dan gewoon een wago plc met knx module. Ook is loxone een mooie oplossing. Eigenlijk kan je alle systemen gebruiken bticino heeft ook een mooi systeem.

Alleen moet je rekening houden dat binnen x aantal jaar voor knx zeker nog componenten te vinden zijn. Want knx is een open bus systeem waar honderden fabrikanten onderdelen voor ontwikkelen. Dus voor uitbreiding zit je hier zeker safe.
oke k had zelf ook gevoel in te gaan zetten op teleruptoren. Mogelijk zelfs voor sommige stopcontacten. Ik vraag mij wel af hoeveel meerwerk dit gaat worden. Ik neem nml aan dat (ondanks minder freeswerk) het toch een stuk duurder gaat worden.

Komende weken gesprekken hierover.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The-Source
TF schreef op zondag 01 juni 2014 @ 09:25:
Als je in de toekomst (wat eerder al is gemeld) naar KNX wilt gaan dan is het handig dat je schakeldraden in de meterkast uitkomen.
KNX word pas voordeliger in leiding werk wanneer je veel hotelschakeling achtige situaties hebt. Dat is met KNX veel makkelijker te regelen. Voordeel van KNX is dat je schakelaars gecombineerd met je actoren ook intelligentie bevatten.. als in je schakelaar weet zelf welke actor deze moet schakelen. Wil je in de toekomst met touchscreens aan de gang ja dan ga je de hoofdprijs betalen :P met de gira homeserver (of facility server als het echt groot is ;) )

Ik zou zelf om kosten te besparen kiezen voor 50mm diepte inbouwdozen (is de standaard tegenwoordig) en dan waar je nu een 'normale' schakelaar hebt kiezen voor een extra blauwe draad naast de bruine en zwarte die er al bij zitten.
Zo zou je later op basis van z-wave gewoon je actor achter je schakelmateriaal kunnen stoppen. Vergeet niet dat een zwave dimmer tov knx dimmer ongeveer een factor 2.5 prijs verschil zit. En je licentie voor ETS software ook niet vergeten om het in te regelen.

Zou zelf niet voor x10 gaan want dat is A traag en B eigenlijk al vervangen voor betere alternatieven zoals de genoemde z-wave.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 01-03 21:49
Je kan natuurlijk voor een draadloos systeem gaan maar daar ben ik geen fan van. Knx is duur maar als je voor het grote werk een wago plc gebruikt valt de prijs reuze mee. Codesys de programmatie software voor wago is gratis. Plus in de plc heb je dus gewoon al logica zitten. En je gebruikt dan bv knx om de communiceren met visualisatie of met jz verwarmings ketel enz.. maak wel zeker als je voor knx enz. Dat je je schakelast groot genoeg neemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

het is projectbouw. Ik denk niet dat ik de optie heb om een traditioneel systeem te nemen met per onderdeel een extra schakeldraad. Vandaar ook de gedachten op teleruptors. Van de week door de installateur maar eens laten doorrekenen. thanks all

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-02 14:00
Bumperke schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 08:29:
[...]

Na nog wat zoeken zie ik dat Homewizard standaard Somfy kan aansturen. Klopt dit? Want als ik alleen de controller nodig heb dan ben ik voor 239euro klaar.

De fibaro rollershutter kost 60euro. Deze zou ik 7 stuks nodig hebben wat in totaal 420euro zou zijn.
Je kunt nog voordeliger te werk gaan en de nieuwe RFXcom RFXtrx433E aanschaffen in combinatie met een Raspberry Pi en de gratis DomoticZ software.

http://www.domotica-shop....r-ontvanger--p-16650.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02-03 22:33
Effe een cross linkje naar het Homey topic:
[Kickstarter] Homey (Voice controlled Home Automation)

Zijn er nog meer domotica-enthousiastelingen hier die een Homey besteld hebben? En zo ja, waarmee ga je hem koppelen?

Ik heb hem besteld als aanvulling op mijn Fibaro installatie, in de hoop dat ik straks de meest voorkomende routines kan laten uitvoeren door te spreken. Het zou bv erg handig zijn dat alle computers, televisies, versterkers en beeldschermen vanzelf uitgeschakeld worden als ik tegen Homey zeg dat ik wegga of ga slapen. Of andersom: als Homey me thuis ziet komen, even wat nieuwtjes meldt en alvast een muziekje aanzet. En de verlichting inschakelt + gordijnen sluit als het donker is.

Dat soort dingen. Ik zie in de Homey het potentieel om mijn domoticasysteem daadwerkelijk slim te maken. Persoonlijk vooral voor meer gemak, met name als ik met een kind in mijn armen loop is het handig dat ik mijn systeem kan vragen om een lampje aan te doen :D

Ik kan niet wachten om hem te proberen :)

[Voor 8% gewijzigd door rb338 op 02-06-2014 12:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Ik zie de toegevoegde waarde nog niet helemaal als je al een domotica systeem hebt. Spraakherkenning is tot nu toe een leuke gimmick gebleken die in de praktijk niet lekker werkt..

Vind het wel interessant dat ze Philips Hue bij Zigbee noemen, zover ik wist kon je namelijk niet rechtstreeks Hue lampen schakelen maar moest dat altijd via de Bridge/API.

Jammer dat het nog een jaar gaat duren en zal het waarschijnlijk nog verder gaan uitlopen zoals veel andere kickstarten projecten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 02-03 19:41

HeroS

Domotica Nerd

Als je al een Fibaro hc2 hebt snap ik de toegevoegde waarden niet. Maar misschien zie ik dit verkeerd.

Volgens mij komt Fibaro ook met allerei addons om andere systemen te koppelen. Hue/Sonos/Onkyo/Denon/ect etc...yup, kan nog even duren :)

Volgens mij heeft de HC2 ook al voice control toch? Via Lili

Ik heb ook voice control via ImperiHome maar zie de toegevoegde waarde niet zo. Maar als je voor de rest geen knop hoeft in te drukken kan het wel handig zijn.

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02-03 22:33
Lili is een dom systeem, die snapt alleen maar tekst die je vooraf ingevoerd hebt. Bovendien moet je dan alsnog je telefoon pakken en een knop indrukken, dat wil ik juist niet. Lili heeft juist daardoor totaal geen toegevoegde waarde, want als ik mijn telefoon toch al vast heb en de Fibaro app gestart heb, dan kan ik sneller de juiste knop indrukken dan dat ik het juiste voorgeprogrammeerde commando heb geroepen. En Lili is niet Nederlands.

Het leuke aan Homey is dat 'ie altijd aan staat, je niks hoeft te pakken of in te drukken en vooral dat 'ie echt alles combineert. Ik heb voor mijn HC2 nog geen infrarood bediening bijvoorbeeld, en die plugins gaan daar ook niet bij helpen. Ook AirPlay is nog een no-go bij Fibaro, en laat ik dat nu veelvuldig gebruiken.

Al met al is het geen duur ding vind ik. Als ik NFC, infrarood en Sonos moet kopen en een spraakbesturing in elkaar moet hacken op de Fibaro dan ben ik meer geld kwijt en is het nog steeds een dom systeem. En ik moet alsnog ergens centraal een microfoon kwijt.

Mocht die Homey trouwens echt zo goed gaan werken als ze beloven, dan zou dat mijn HC2 overbodig kunnen maken. Geen probleem, daar is V&A voor uitgevonden toch :) Maar daar ga ik niet van uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bumperke
Dshop schreef op maandag 02 juni 2014 @ 10:55:
[...]

Je kunt nog voordeliger te werk gaan en de nieuwe RFXcom RFXtrx433E aanschaffen in combinatie met een Raspberry Pi en de gratis DomoticZ software.

http://www.domotica-shop....r-ontvanger--p-16650.html
Daar zat ik nu ook aan te denken. Maar dan misschien icm mijn Synology NAS :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:55
Ik ben op zoek naar wat draadloze RF sensoren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil zelf een systeem maken, gezien ik alles wil integreren in 1 systeem. 1 van de dingen die ik wil is temperatuur maar ook luchtvochtigheid meten in meerdere ruimtes. Als ik overal een Raspberry pi (of Arduino met RF) oid moet ophangen, dan lopen de prijzen gauw op. Nu zag ik dit soort sensoren van Sensorist:

http://sensorist.com/hardware

Dat is in principe een geheel product waar je netjes met een app, of over internet, alles kunt uitlezen met mooie grafiekjes. Mooi product, maar niet voor mij. Ik had nu bedacht om de sensoren los te kopen, en deze met een 868 Mhz receiver uit te lezen. Het zijn wel mooie sensoren, batterijtjes erin en ophangen maar. Voor 30 euro per sensor klaar.
Alleen ze verzenden hun data maar iedere 15 minuten als ik het goed begrijp. Plus dat ik de verstuurde data nog moet uitzoeken (reverse engineeren).

Voor in de badkamer bijvoorbeeld, waar je snel wisselende luchtvochtigheid hebt, zoek ik iets vergelijkbaars, maar met snellere meetintveral. Iemand suggesties?

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
Welliswaar 433mhz: http://www.weerstationkop...resta/tx-320-3-kan-sensor
Daar heb ik er 3 van die ik uitlees met een Vera Lite & rfxcom combinatie, en plot in een webapp: http://www.ho17.nl/vera/stats.jpg

Ik zoek eigenlijk een druksensor (niet luchtdruk), zijn die er zo dat ik hem kan uitlezen met een rfxcom?

[Voor 24% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 03-06-2014 17:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

!null schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:52:
Ik ben op zoek naar wat draadloze RF sensoren. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil zelf een systeem maken, gezien ik alles wil integreren in 1 systeem. 1 van de dingen die ik wil is temperatuur maar ook luchtvochtigheid meten in meerdere ruimtes. Als ik overal een Raspberry pi (of Arduino met RF) oid moet ophangen, dan lopen de prijzen gauw op. Nu zag ik dit soort sensoren van Sensorist:

http://sensorist.com/hardware

Dat is in principe een geheel product waar je netjes met een app, of over internet, alles kunt uitlezen met mooie grafiekjes. Mooi product, maar niet voor mij. Ik had nu bedacht om de sensoren los te kopen, en deze met een 868 Mhz receiver uit te lezen. Het zijn wel mooie sensoren, batterijtjes erin en ophangen maar. Voor 30 euro per sensor klaar.
Alleen ze verzenden hun data maar iedere 15 minuten als ik het goed begrijp. Plus dat ik de verstuurde data nog moet uitzoeken (reverse engineeren).

Voor in de badkamer bijvoorbeeld, waar je snel wisselende luchtvochtigheid hebt, zoek ik iets vergelijkbaars, maar met snellere meetintveral. Iemand suggesties?
Aeon heeft een z-wave multisensor die temperatuur en luchtvochtigheid meet. Op vaste voeding kun je die met een veel hogere interval laten updaten, bijvoorbeeld elke minuut. Je kunt dan direct bij een verhoging van de luchtvochtigheid bijvoorbeeld de ventilatie opschroeven.

Mijn ervaringen met het ding zijn alleen niet erg positief. Je moet een goede directe verbinding met de controller hebben anders werken ze onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Everspring heeft een betere als je alleen vocht en temperatuur zoekt.

• johiem
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02-03 07:12
Binnenkort haal ik de sleutel op van mijn nieuwe woning. Nu moet hier een en ander worden verbouwd, geen grote constructieve dingen. Denk aan het simpele rijtje (keuken, badkamer, vloer, sauzen, enz).

Domotica lokt mij al een hele tijd en ben me nu al een hele tijd aan het inlezen. Er is veel mogelijk, maar ik heb me beperkt op een draadloos systeem vanwege het gemak van inbouwen. Twee protocollen waar ik tussen twijfel zijn Z Wave en RF spul. Ik ben van plan alles aan te sturen vanaf mijn homeserver en neig naar Z Wave vanwege de geclaimde betrouwbaarheid.

Nu vind ik niet echt concrete reviews/ervaringen van de diverse te verkrijgen componenten. Met name op Z Wave niet. Er zijn diverse merken waar je inbouwschakelaars en dergelijke van kunt kopen.

Is er een plek waar ik niet gezocht heb naar ervaringen? Hebben jullie nog andere handige info bronnen?

• !null
Bedankt voor de suggesties. Het zijn goeie suggesties, maar ik zie wel nadelen:
- Met kortere meet interval moeten ze alsnog gepowered worden (dus niet meer op batterijen). Is ook wel weer logisch.
- Prijs. Op zich is de prijs okee, alleen voor dat bedrag draai ik ook wel iets in elkaar met een Raspberry Pi model A en wifi. Want voor dit soort sensoren moet ik ook weer een nieuwe receiver voor z-wave kopen.

Maar goed, als ik alles met deze sensoren doe dan heb ik dat probleem natuurlijk niet. Maar de sensoren van Sensorist zijn wel aantrekkelijk om gewoon overal op te hangen omdat ze betaalbaar zijn. Koop er zo 4 die ik dan in alle andere kamers hang en ook buiten.

@Femme, inderdaad, ik wil een snellere interval om snel in te kunnen grijpen bij stijgende luchtvochtigheid in de badkamer. Ik heb straks gewoon een totale afzuiging, mechanische ventilatie type C. Ik wil een systeem maken dat alles automatisch doet. Te hoge luchtvochtigheid in een van de ruimtes = afzuigen. Bij de badkamer gaat dat natuurlijk heel snel en wil ik de mechanische ventilatie in stand 3 zetten, en weer afbouwen en terugregelen als douchen is afgelopen.
Ook ga ik de boel CO2 gestuurd maken dat er geen ventilatie plaats vind als dat niet nodig is. Maar dat gaat sowieso niet op batterijen en integreer ik met het centrale kastje (in woonkamer).

Ik denk dat ik in de badkamer een Raspberry Pi hang met wifi, en dan gewoon iedere 10 seconden luchtvochtigheid checken. De rest is voldoende om te regelen met goedkopere draadloze sensoren met lange interval.

Ik vind die Aeon multisensoren zijn wel mooi. Zeker voor in de WC bijvoorbeeld, dat je puur op beweging al de ventilatie aanzet. Tegelijkertijd heb je ook vochtigheid, temperatuur en licht. Dan is zo'n sensor eigenlijk helemaal niet zo duur. Maar ik hoef verder niks te regelen op beweging, in ieder geval niet over RF. Alleen voor de WC interessant.

Heb alleen nog geen idee hoe ik m'n ventilatie aan moet gaan sturen, met 10V draadjes schakelen hoop ik. Maar we gaan het zien. (het huis is nog niet afgebouwd, kan er pas over paar maanden in)

[Voor 4% gewijzigd door !null op 04-06-2014 09:46]

Ampera-e (60kWh)

• fabstar81
zo, het is gelukt. heeft me twee dagen gekost om het erin te vrutten. wat een kabelmanagement al kan doen. de module in een half gat achter de doos weggestopt, vervolgens alle kabels 1 voor 1 netjes zo vlak mogelijk in de doos gepropt. lange schroeven gebruikt om de schakelaar van verre al erin te schroeven. en voila...

maar wat een werk... :|

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Krijg morgen mn eerste spul binnen, een Aeon Z-wave stick en een fibaro dimmer module. Wil het icm OpenHab op een Pi gaan draaien.
Wil iig een all-off knop gaan maken voor mn woonkamer waarmee ik alle lampen, incl aantal Philips Hue's en evt ook mn tv en versterker uit kan schakelen.
Had net een lading schakelmateriaal besteld voor mn nieuwe huis.. nu heb ik dus meteen al een vervangende schakelaar nodig, heb nu een standaard dubbele wip die in een specifieke stand blijft staan..

Als ik het goed heb moet ik nu een "drukschakelaar 4x maak" nodig om alle 4 de "hoeken" van de 2 schakelaars te kunnen gebruiken? Weten jullie of dat met standaard schakelmateriaal van Jung kan, of heb je daar speciale schakelaars voor nodig (zodat de wipschakelaars in de 'neutraal' stand blijven hangen).

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-03 23:59
Die fibaro's kun je configureren om ze ook met die oude schakelaars te gebruiken.

specs

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ook de dimmer module? Lijkt me vreemd, hoe dim je dan de lamp als de schakelaar enkel aan of uit kan?

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-03 23:59
Ook dimmer module, zo gebruik ik ze hier ook, maar ik gebruik dim-funtie niet.

specs

• !null
In reactie op mezelf: Ik heb nu OpenEnergyMonitor gezien. De sensoren zijn heel betaalbaar, en de base station is ook Raspberry Pi gebaseerd. En natuurlijk alles lekker open. Ik denk dat ik die sensoren ga kopen en van m'n Pi een base station maak. Gebruik ik ook wel hun software als het een beetje goed werkt. Om vervolgens de software aan te passen om de mechanische ventilatie aan te sturen.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-02 14:00
CyBeRSPiN schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:32:
Krijg morgen mn eerste spul binnen, een Aeon Z-wave stick en een fibaro dimmer module. Wil het icm OpenHab op een Pi gaan draaien.
Wil iig een all-off knop gaan maken voor mn woonkamer waarmee ik alle lampen, incl aantal Philips Hue's en evt ook mn tv en versterker uit kan schakelen.
Had net een lading schakelmateriaal besteld voor mn nieuwe huis.. nu heb ik dus meteen al een vervangende schakelaar nodig, heb nu een standaard dubbele wip die in een specifieke stand blijft staan..

Als ik het goed heb moet ik nu een "drukschakelaar 4x maak" nodig om alle 4 de "hoeken" van de 2 schakelaars te kunnen gebruiken? Weten jullie of dat met standaard schakelmateriaal van Jung kan, of heb je daar speciale schakelaars voor nodig (zodat de wipschakelaars in de 'neutraal' stand blijven hangen).
Waarom niet, een gewoon een 230V buisventilator gebruiken en deze traploos besturen met een willekeurige Z-Wave Dimmer? werkt prima en is de meest voordelige oplossing.

• fabstar81
voor de mensen die somfy rolluiken en / of zonneschermen hebben, de nieuwe RFXcom module rfxtrx433e http://www.domotica-shop....r-ontvanger--p-16650.html heeft nu standaard ondersteuning *jeej*.

dat scheelt weer solderen. ikzelf heb hier 3 nieuwe afstandsbedieningen liggen en heb ik een ETH8020 aangeschaft om op te solderen. was toen goedkoper dan 3 fibaro modules te kopen en die apart op de afstandsbedieningen te solderen.

maar nu ben je dus voor 109 euro klaar :). en dat zonder solderen. :D

[Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 10-06-2014 13:22]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 32 ... 76 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True