Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 31 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Die nieuwe bewegingssensor van Philio-Tech is weliswaar plat (2,2 cm dik) maar wel 11 x 11 cm ! De Fibaro is 4,4 cm doorsnee....
Ik heb van Philio-tech begrepen dat die nieuwe sensor wel het lichtniveau in Lux weergeeft (tot 3000 Lux) in plaats van een percentage van maximaal gemeten lichtniveau (max 500 Lux....) zoals de huidige ook uiterst compacte Philio doet.
Maar als ik de plaatjes van de Fibaro bekijk dan geeft die ook het lichtniveau in Lux weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
wat ik nou niet begrijp, of misschien wil ik daar wel advies in, wat je in bepaalde situaties nou beter kan doen.
er zijn op dit moment al die andere sensors: philio's D, B, T, L-sensor, de B,T,L-sensor, de ingebouwde aeon labs verzonken deursensor, fibaro's oog van sauron, etc..

ik vind het nogal moeilijk om te kiezen. wanneer kies je voor welke sensor? ik wil de schuifpui beveiligen met een deur/raam sensor, maar heb je niet meer aan dat oog van sauron met alles wat hij nog meer meet?
de schuurdeur met een verzonken aeon labs, maar is het niet handiger om ook bij beweging bijvoorbeeld wat lampen in de tuin om te doen? wat is de verzonken sensor voor meerwaarde als je ook andere zaken met andere sensors nog erbij kan meten?

en dan liefst niet het voor de hand liggende antwoord: "je ziet hem niet" :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mai Pensato schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 19:39:
Die nieuwe bewegingssensor van Philio-Tech is weliswaar plat (2,2 cm dik) maar wel 11 x 11 cm ! De Fibaro is 4,4 cm doorsnee....
Ik heb van Philio-tech begrepen dat die nieuwe sensor wel het lichtniveau in Lux weergeeft (tot 3000 Lux) in plaats van een percentage van maximaal gemeten lichtniveau (max 500 Lux....) zoals de huidige ook uiterst compacte Philio doet.
Maar als ik de plaatjes van de Fibaro bekijk dan geeft die ook het lichtniveau in Lux weer.
Een bewegingmelder wordt meestal aan de muur of het plafond bevestigd. Dan vind ik een onopvallend plat voorwerp mooier dan een uitstekend bolletje. Het scheelt wel dat de Fibaro multisensor een doorsnee van slechts 44mm heeft.

Hoe goed de Philio-sensor eruit ziet hangt ook af van het materiaalgebruik. Hopelijk wordt het geen goedkoop ogend glimplastic. Een matte afwerking heeft een hoogwaardiger uitstraling en past beter bij mutte muurverf.
fabstar81 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 09:10:
wat ik nou niet begrijp, of misschien wil ik daar wel advies in, wat je in bepaalde situaties nou beter kan doen.
er zijn op dit moment al die andere sensors: philio's D, B, T, L-sensor, de B,T,L-sensor, de ingebouwde aeon labs verzonken deursensor, fibaro's oog van sauron, etc..

ik vind het nogal moeilijk om te kiezen. wanneer kies je voor welke sensor? ik wil de schuifpui beveiligen met een deur/raam sensor, maar heb je niet meer aan dat oog van sauron met alles wat hij nog meer meet?
de schuurdeur met een verzonken aeon labs, maar is het niet handiger om ook bij beweging bijvoorbeeld wat lampen in de tuin om te doen? wat is de verzonken sensor voor meerwaarde als je ook andere zaken met andere sensors nog erbij kan meten?
Wat ik ook nog wel een argument vind is de mogelijkheid om vaste voeding te kunnen gebruiken zodat het apparaat routing kan doen. Batterijgevoede apparaten doen dat niet en helpen niet om een robuuste z-wave mesh op te bouwen. In mijn huis heb ik dat wel nodig vanwege dikke steense tussenmuren en betonwapening in sommige verdiepingsvloeren en de bewegingsmelders zijn er handig apparaatjes om de routingfunctie te vervullen omdat ik er loze leidingen naar heb liggen. De multisensors van Aeon en Philio kunnen aan vaste spanning, de Fibaro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:21
geweldig apparaat, als ike de grootte zie naast de brandmelder, moet hij wel heel klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
Wat ik ook nog wel een argument vind is de mogelijkheid om vaste voeding te kunnen gebruiken zodat het apparaat routing kan doen. Batterijgevoede apparaten doen dat niet en helpen niet om een robuuste z-wave mesh op te bouwen. In mijn huis heb ik dat wel nodig vanwege dikke steense tussenmuren en betonwapening in sommige verdiepingsvloeren en de bewegingsmelders zijn er handig apparaatjes om de routingfunctie te vervullen omdat ik er loze leidingen naar heb liggen. De multisensors van Aeon en Philio kunnen aan vaste spanning, de Fibaro niet.
Je kan de batterij aansluiting toch gewoon op passende voeding aansluiten? Batterij eruit, de voeding aansluiten op de + en - contact van de batterij gevoede sensor en klaar is Kees.

Ik heb alle 220 VAC gevoede rookmelders uit mijn huis geknikkerd en de nieuwe Fibaro rookmelders zo aangesloten.

Groet,

Etienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ET19611 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:13:
[...]

Je kan de batterij aansluiting toch gewoon op passende voeding aansluiten? Batterij eruit, de voeding aansluiten op de + en - contact van de batterij gevoede sensor en klaar is Kees.
Denk het niet, de sensor kan zo niet weten of ie batterij- of netvoeding heeft, en zal zich dan niet anders kunnen gedragen (bijv. als router, en dus meer energie gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Het wordt dan inderdaad geen node, maar je hebt dan wel het voordeel dat je alle settings zo kunt zetten zoals het jou uitkomt, waar je dat anders misschien niet zou doen omdat het batterijen vreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
HvB83 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:08:
Het wordt dan inderdaad geen node, maar je hebt dan wel het voordeel dat je alle settings zo kunt zetten zoals het jou uitkomt, waar je dat anders misschien niet zou doen omdat het batterijen vreet.
Correct, dat was ook mijn bedoeling, wake up interval kan je ook kort zetten, zonder je te hoeven druk maken over batterij levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Volgens mij heb het ding dezelfde batterij als een fibaro deursensor (is op zich wel handig van ze;))
Dan gewoon ff creatief met een kurk en een (instelbare) 220V adapter erop en hij kan zn gang gaan:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Femme schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:06:
[...]

OK. en stel dat batterij/vaste voeding dan geen meerwaarde is. en we puur de overige functionaliteiten bekijken?
vaak wil je een actie als je ergens de deur open/dicht doet. je zou dan kunnen volstaan met een verzonken deursensor of deur/raam sensor. maar je kan hetzelfde simuleren met een bewegingssensor in de buurt van de deur.

en wat dan met de gecombineerde? heel leuk met wat je allemaal voor hetzelfde geld nog erbij kan meten, maar op afstand weet je dan niet dat je deur open of dicht is.

beide kan dan weer overkill zijn. ik zou wel willen weten wanneer de schuurdeur open en dicht gaat als ik slaap/niet thuis ben, maar om daar nou ook een B,T,D,(L) sensor erbij te hangen is wel kostbaar.

pfffffff, keuzes keuzes...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

fabstar81 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:23:
[...]

OK. en stel dat batterij/vaste voeding dan geen meerwaarde is. en we puur de overige functionaliteiten bekijken?
vaak wil je een actie als je ergens de deur open/dicht doet. je zou dan kunnen volstaan met een verzonken deursensor of deur/raam sensor. maar je kan hetzelfde simuleren met een bewegingssensor in de buurt van de deur.

en wat dan met de gecombineerde? heel leuk met wat je allemaal voor hetzelfde geld nog erbij kan meten, maar op afstand weet je dan niet dat je deur open of dicht is.

beide kan dan weer overkill zijn. ik zou wel willen weten wanneer de schuurdeur open en dicht gaat als ik slaap/niet thuis ben, maar om daar nou ook een B,T,D,(L) sensor erbij te hangen is wel kostbaar.
Je zult voor jezelf moeten besluiten wat je wil meten en waar voor een sensor je daarbij nodig hebt.

Ik wil temperatuursensoren gebruiken voor naregeling van de verwarming (sturen van vloerverwarmingsventielen en de bedrijfsmodus van de warmtepomp), beweging voor schakelen van licht en triggeren van het alarmsysteem en luchtvochtigheid in de badkamer voor het regelen van de ventilatie. Lichtintensiteit zou ook nuttig kunnen zijn voor aansturing van de verlichting maar de metingen van de Aeon Multisensor zijn voor mij niet bruikbaar gebleken.

Ik geef de voorkeur aan een bewegingsmelder voor het detecteren van aanwezigheid boven een deursensor. Ik heb ze nodig voor het alarm en een inbreker kan ook via een raam binnenkomen. Om die allemaal te voorzien van een deursensor is duur, lelijk en onnodig complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Femme schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:26:

Ik geef de voorkeur aan een bewegingsmelder voor het detecteren van aanwezigheid boven een deursensor. Ik heb ze nodig voor het alarm en een inbreker kan ook via een raam binnenkomen. Om die allemaal te voorzien van een deursensor is duur, lelijk en onnodig complex.
Let er wel op dat je ook het alarm aan wil zetten als je zelf thuis bent, een PIR is dan niet altijd handig, en een magneetcontact / glassensor wel. (Je domotica systeem moet dan wel verschillende zones ondersteunen.)
Femme schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:26:
[...]

Ik wil temperatuursensoren gebruiken voor naregeling van de verwarming (sturen van vloerverwarmingsventielen en de bedrijfsmodus van de warmtepomp).
Ik ben wel benieuwd hoe/waarom je de warmtepomp/ventielen wil regelen. Mijn warmtepomp staat al 2 jaar op 21 graden, en zogt het hele jaar voor perfecte wamte / koeling in het gehele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dat is toch de clue van een warmtepomp dacht ik: 1x aanzetten en nooit meer aankomen?
Heb er zelf geen maar dat was de instructie die mijn zus kreeg. ook omdat de snelheid van de temperatuuraanpassing ook bizar laag was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Niet helemaal. Warmtepomp an-sich kan redelijk snel moduleren. Alleen wordt het vanwege de efficiëntie vaak in zeer lage temperatuursystemen toegepast (lees: eigenlijk altijd vloerverwarming). En dat is gewoon traag.

[ Voor 5% gewijzigd door HvB83 op 03-04-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenpeiffer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05-2024
Hallo

Ik gebruik nu een homewizard met de energylink en heatlink, maar ik wil liever verstappen naar een zwave controller (met name ivm de feedback en conditioneel schakelen).

Heeft hier iemand aleens geprobeerd om de energylink en/of heatlink aan de zwave controller te koppelen? beide werken op de 868 MHz.

Als iemand ideeen heeft om dezelfde functionaliteit als de twee links in een zwave omgeving te krijgen dan hoor ik het graag! Ik kan tot nu toe niets vinden.
(het gaat dan om electra verbruik, zonnepanelen opbrengst gas verbruik, waterverbruik en OpenTherm ketelbediening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 16:07

HeroS

SmartHome Nerd

Voor de gene die naar een HCL kijken...kwam dit tegen op het fibaro forum:

---------------------------

I've had my HCL a couple of weeks now. The initial buying decision was based on the idea that if Fibaro launch a device without LUA code there must be a strong graphical potential in the product for doing the things you want.

Remember the main shortcomings of HCL vs HC2 are:
♦ No LUA (scripting / code)
♦ No LiLi (Voice control)
♦ No VOIP (Voice over IP)

On the positive side there's a lot of potential in the http API for using other products to control HCL. Also I really like the android app.

On the negative side here are some of my disappointments so far.
- Scenes cannot log their own execution in the event log
- No debugging of scene logic possible.
- Many boxes in scene editor are redundant depending what you do or just plain illogical
- Heating panel is crude with no chance for offset values in a group. (some thermostats need different settings due to their location)
- You can't link a temperature sensor with a thermostat - only a boiler switch.
- Thermostats can be in multiple panel groups causing interference between the groups
- No variables apart from _sliderValue_ in virtual devices (that one is shocking to me as that wouldbe the bare minimum I would expect.)
- Missing documentation of the things that do work
- You can pass parameters to virtual device buttons but not use them for anything.
- Virtual devices can't be triggers in scenes.
- Variables can't be displayed easily anywhere
- Notifications that have to be predefined are cumbersome. Needs to be modifiable in scenes.

I get that HCL is simpler than HC2 but it seems it is almost useless without an external scripting server. LUA doesn't solve all of the problems even so maybe there is a bigger issue with Fibaro controllers. Is the No LUA decision only made to warrant a price difference between HC2 and HCL or are there actual engineering reasons for it? (Like performance or similar)

I guess my real question is: what is the concept and roadmap for the HCL because simple does not equal useful in it's current state.

Zie: http://forum.fibaro.com/v...5f7b0643f37adda8768#34615

---------------------------

Overigens denk ik dat met de upgrade naar 4.0 een aantal van de genoemde zaken opgelost zullen worden.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Tja, ik ben niet verbaasd moet ik zeggen. Het huidige Fibaro-systeem zonder LUA is gewoon niks. We kunnen er lang en kort over praten, maar je kunt er gewoon niet mee uit de voeten. Vanuit Fibaro snap ik het op zich; ze willen een duidelijke rechtvaardiging van het prijsverschil en dan is LUA verwijderen wel een hele goede zet. Maar dan hadden ze zich eerst wel moeten beseffen dat de huidige scene wizard niet afdoende is. En het probleem wat de HC2 al had, het gebrek aan documentatie, zal voor HCL denk ik alleen maar groter zijn. Mensen die zich eerst lieten afschrikken door de complexiteit van LUA denken nu dat ze met de wizard wel uit de voeten kunnen. Maar dat gaat niet en zonder documenatie komen de meesten er ook niet uit of bepaalde dingen überhaupt kunnen zonder LUA.

Ik hoop dat het met 4.x is opgelost zoals je zegt, maar ik heb er een hard hoofd in. Tot nu toe ben ik nog niet van m'n stoel geblazen door de eerste screenshots en de veranderingen die daaruit naar voren kwamen. Laten we hopen dat ze onder de kap wel het nodige hebben aangepast... Begrijp me niet verkeerd, met HC2 ben ik er echt zeer tevreden over. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar het is heel stabiel en op een aantal dingen na die de concurrentie gewoon beter doet (bijv. het alarm en de climate widget van de Zipabox) heb ik ook niet zo heel veel te wensen wat betreft dingen die ik niet zou kunnen doen.

Aan de andere kant, de community heeft duidelijk gewaarschuwd, dus wie zich er van tevoren een beetje in had verdiept had al een beetje kunnen inschatten waar de problemen zouden liggen. Daar ligt dan ook wel een schone taak voor de resellers om dit aan potentiele kopers duidelijk te maken. Nu een HCL kopen is jezelf inkopen in een belofte, voor domotica zou ik dat nooit (meer) doen; de WAF neemt dan heel snel af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DRuw schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:17:
Dat is toch de clue van een warmtepomp dacht ik: 1x aanzetten en nooit meer aankomen?
Heb er zelf geen maar dat was de instructie die mijn zus kreeg. ook omdat de snelheid van de temperatuuraanpassing ook bizar laag was...
Dat de temperatuur in de ruimte gelijkmatig gehouden wordt wil natuurlijk niet zeggen dat de warmtepomp altijd even hard werkt. De hoeveelheid warmte die de warmtepomp moet produceren hangt immers af van de buitentemperatuur. Als de buitentemperatuur -5˚C slaat hij vaker aan dan wanneer het buiten 5˚C is en maakt hij water op een hogere temperatuur volgens een bepaalde stooklijn.

Tevens is de verhouding tussen vloeroppervlakte, volume van de ruimte en het warmteverlies niet in alle ruimten gelijk. De ene ruimte kan sneller opgewarmd zijn dan de andere. De temperatuur kan nauwkeuriger geregeld worden als je in elke ruimte een temperatuursensor hebt en afhankelijk van de temperatuur vloerverwarmingsventielen open en dicht kunt zetten. Ook is het wel prettig om in minder koude jaargetijden 's ochtends en 's avonds wat warmte in de vloer van de badkamer te kunnen brengen zodat je niet op een koude vloer loopt. Tevens heb ik naast de warmtepomp nog twee houtkachels. Als die de temperatuur in hun ruimte boven de gewenste temperatuur hebben opgestookt kan de warmtepomp zich beter bezighouden met het verwarmen van andere ruimten, dus de ventielen mogen daar dicht.

Eenmaal geprogrammeerd is het set and forget, maar op de achtergrond gebeurt er wel van alles om de temperatuur op het gewenste niveau te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ziet er goed uit :) Zag ook dat ze daar gebruik maken van Home Center 2. Ik kan alleen niet zo goed uitvinden of dit nou alleen software is wat je zelf ook ergens kan draaien of dat je het alleen compleet in die behuizing kan kopen. Iemand een idee?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
HC2 is alleen als apparaat met software te koop. Het ding is weliswaar een "normale" pc met een Atom processor, maar voor zover ik weet is er nog niemand in geslaagd om de software op een ander systeem te draaien.

Ik ben nog niet overtuigd van de Motion Sensor. Wat ik vooral mis in de review is de betrouwbaarheid, zeker aangezien het ding alleen op batterijen werkt. Ik lees in dit topic namelijk dat dat het grootste manco aan de Aeon Labs multisensor is.

Ben trouwens wel blij dat die ledjes uit te schakelen zijn, zo'n sensor moet niet opvallen en zuinig zijn met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dat zit wel goed met de betrouwbaarheid. Fibaro maakt degelijk producten. Uiteraard zijn er soms wat probleempjes maar deze zijn meestal niet schokkend.

Handleiding trouwens:
http://www.planete-domoti...01_Motion-Sensor_v2-4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die handleiding had ik al eerder gepost van een nl shop;) Edit: hiero
Niet dat ik het niet met je eens ben dat fibaro kwaliteit levert maar ik hoor best vaak issues met de dubbel relais dat een van de twee niet (meer) werkt en het feit dat sommige verzekeringen de rooksensor niet accepteren wegens het ontbreken van een specifieke typegoedkeur is wel een beetje slordig...
Dit doet niet af dat het naar mijn mening tezamen met everspring het meest betrouwbare merk is momenteel.

[ Voor 20% gewijzigd door DRuw op 08-04-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Nieuwe 4in1 van Fibaro is aangekondigd
Afbeeldingslocatie: http://www.zwaveeurope.com/blog/wp-content/uploads/2014/04/left-side-1024x927.png
http://www.zwaveeurope.com/blog/?p=219

En natuurlijk de Fibaro aankondiging zelf: http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/motion-sensor zij laten wel een aantal mooie opties zien :D

[ Voor 29% gewijzigd door The-Source op 09-04-2014 20:43 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mis ik wat The-Source? hier hebben we het toch al weken over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou dat had ik dan nog niet volledig mee gekregen, wel wat gezien maar niet onthouden :P
Maar komt er wel op neer dat ze vanaf nu leverbaar worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 13:55

anc

Ik zit met een gedachte waar ik de oplossing niet echt van kan vinden.
Inmiddels thuis een vera lite met sensoren op deuren en ramen en tussenstekkers voor diverse lampen.
Ik heb ook 2 keyfobs gekocht van zwave me en arm en disarm knoppen op gekoppeld.
Kortom ik ga van huis weg en druk op de knop om mijn huis te 'arm'en. Maar dan nu het punt. Hoe zie ik of het huis armed is?
Om dat te checken zou je eigenlijk je telefoon erbij moeten pakken, maar dat doe je 1 keer en niet 10 keer. Wat ik eigenlijk zoek is een soort van geluidssignaal bij de deur die een paar piepjes geeft en daarna de boel armed. Iemand enige idee wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken? Een tussenstekker sowieso wel alleen dan nog het soort apparaatje die dit kan?
Of heeft iemand een betere oplossing zelf bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Buitenlamp 10 sec aan en dan uit laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

DRuw schreef op donderdag 10 april 2014 @ 07:20:
Buitenlamp 10 sec aan en dan uit laten gaan?
Die buitenlamp staat op een bewegingsmelder buiten zwave om en krijg ik dan niet getriggerd. Ik kan hem permanent aanzetten en dan via een tussenstekker koppelen, maar hoe ga je er dan savonds mee om? :) uitzetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 15:15

Tim Schuhmacher

abasios

Push berichtje naar je telefoon, ok nog je telefoon maar als hij trilt kort na armen, weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb een piezo-zoemertje op een Fibaro relais gezet. Zodra alles succesvol is gearmed gaat hij continu zoemen; is er iets mis, dan gaat onderbroken piepen. Voor nu is het een beetje een gaar dingetje van een paar euro; heb nog geen mooier klinkent zoemertje kunnen vinden, maar het werkt. Als je binnenkomt gaat hij ook eerst een x-aantal seconden piepen als reminder dat het alarm nog gearmed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik heb ook een push notificatie op me tel. en me hal lamp knipperd als hij armed/disarmed.

Ik zit te wachten tot er eindelijk eens een fatsoenlijke deur bel komt met gong dan zou ik de gong kunnen misbruiken om een geluidje te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik wil eigenlijk ook eens gaan beginnen met Z-Wave. Ongeveer een jaar terug HomeWizard gehad maar dat werkte toen verre van goed. Z-Wave ziet er beter uit. Nu wil ik eigenlijk deze USB stick bestellen : http://www.betaalbare-dom...s/zwave-me-usb-stick.html

Maar ik kom er niet zo goed uit welke software ik nou het beste kan draaien. Wil ook graag gebruik maken van een Android app bijvoorbeeld. Welke software gebruiken jullie hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Een push notificatie op telefoon is inderdaad wel een goeie oplossing... hoe heb je dat geregeld? Ergens instructies over te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:21
wordt je wel gek van hoor, heb het ook als mijn vrouw de deur uitgaat.....actie instellen na Armen.
Ik doe dit via PLEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Geen idee wat voor een systeem je gebruikt.

Maar ik gebruik pushover:
http://www.domotica-blog.nl/post/push-notificatie-op-zipato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Kheb een Vera Lite.
@screamhouse als ik een eigen scene maak voor de keyfob van mijn vrouw dan heb ik dat probleem niet. Ieders eigen telefoon die af gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
anc schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:41:
Kheb een Vera Lite.
@screamhouse als ik een eigen scene maak voor de keyfob van mijn vrouw dan heb ik dat probleem niet. Ieders eigen telefoon die af gaat?
Dat is een kant en klaar systeem toch? Ik ben benieuwd of er ook (open source) software voor Windows/Linux is waar ik hetzelfde mee kan bereiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Kant en klaar... redelijk maar je kan zelf ook eigen code invoeren en dan nog moet je alles configureren :)
Ik ervaar het iets lastiger dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
werkt trowuens bij iemand op de vera lite dat sms per telefoon wel? bij mij niet hoor :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 15:29
Ik ben inmiddels ook in het domotica gedoken.
mijn Raspberry PI waar Domoticz op draait staat in de meterkast.
Ik heb een RFXCom gekocht om al het KAKU spul aan te sturen (veelal dynamisch met zonsondergang etc.). Ik heb ook een Z-Wave module op de Pi zitten zodat ik hier later ook wat dingen mee kan doen.
voor het uitlezen van mijn slimme meter (P1 aansluiting) heb ik een kabeltje gemaakt, jammer genoeg heb ik wat storing op de kabel zitten waardoor er vaak wat karakters omvallen (en domoticz dus geen data kan uitlezen). ik krijg trouwens notificaties op me mobiel via "Notify my android". gratis tot 10 push berichten per dag. 1 keer aanschaffen (3 euro ofzo) en je kan onbeperkt push berichten ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
w0utje89 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:56:
Ik ben inmiddels ook in het domotica gedoken.
mijn Raspberry PI waar Domoticz op draait staat in de meterkast.
Ik heb een RFXCom gekocht om al het KAKU spul aan te sturen (veelal dynamisch met zonsondergang etc.). Ik heb ook een Z-Wave module op de Pi zitten zodat ik hier later ook wat dingen mee kan doen.
voor het uitlezen van mijn slimme meter (P1 aansluiting) heb ik een kabeltje gemaakt, jammer genoeg heb ik wat storing op de kabel zitten waardoor er vaak wat karakters omvallen (en domoticz dus geen data kan uitlezen). ik krijg trouwens notificaties op me mobiel via "Notify my android". gratis tot 10 push berichten per dag. 1 keer aanschaffen (3 euro ofzo) en je kan onbeperkt push berichten ontvangen.
Cool :) Daar heb ik wat aan. Die Z-Wave module word gewoon netjes herkend in Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0utje89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 15:29
DennusB schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:58:
[...]

Cool :) Daar heb ik wat aan. Die Z-Wave module word gewoon netjes herkend in Domoticz?
het is een module die je op de IO van de pi drukt (http://razberry.z-wave.me/)

je installeert wat pakketten op de pi (staat allemaal netjes uitgelegd).
vervolgens draait er een http service waar mee gecommuniceerd kan worden.
Domoticz ondersteund deze ook. Ik moest een Razberry module toevoegen die op localhost zat (127.0.0.1) met bijbehorende poort. de Z-wave modules moet je dan via zijn eigen service toevoegen.
Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat ik nog niets met Z-wave heb.. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08-2023
Wie is er geinteresseerd in het drive testen van onze infrastructuur voor domotica?

http://www.dodedodo.com

Ondersteuning voor raspberry, android, etc.

Het gaat ons vooral om het eenvoudige te maken dingen op afstand te zien (huisdieren bijv.), en een oplossing aan te bieden die onafhankelijk van de aanbieder is.

Natuurlijk, software alleen red je het niet mee. Dus er komt ook hardware aan. We focussen daarbij vooral op BLE.

Alle commentaar is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Ik snap er weinig van, drive testen. BLE, 'open flow platform', 'beyond open data into open processing'?

edit: alle examples leiden naar andere website, waar blijven jullie dan?

[ Voor 26% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 10-04-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MrQuincle schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:00:
Wie is er geinteresseerd in het drive testen van onze infrastructuur voor domotica?

http://www.dodedodo.com

Ondersteuning voor raspberry, android, etc.

Het gaat ons vooral om het eenvoudige te maken dingen op afstand te zien (huisdieren bijv.), en een oplossing aan te bieden die onafhankelijk van de aanbieder is.

Natuurlijk, software alleen red je het niet mee. Dus er komt ook hardware aan. We focussen daarbij vooral op BLE.

Alle commentaar is welkom.
Wat kan ik er nou precies mee dan? Ik snap er niks van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
BLE = Bluetooth Low Energy?

Kun je iets meer vertellen over de oplossing, de site is niet echt verhelderend wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Ah slecht BLE had ik moeten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:02
Ik heb laatst aan een webwinkel advies gevraagd over domotica.
Ik zei dat ik de Vera 3 wilde met een aantal schakelaars van TKBHome.
Hierop kreeg ik het standaardantwoord dat ik langs kon komen en dat ze dan beter advies konden geven.
Maar naast het "kom maar langs, dan kan je gelijk je geld uitgeven bij ons"-antwoord zeiden ze ook nog dat de mogelijkheden en uitbreiding van TKBHome beperkt waren. Is dit waar?
De schakelaars hoeven toch alleen te schakelen? Als ik wil uitbreiden, dan kan ik toch ook andere Z-Wave apparatuur kopen?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik ken die schakelaars niet moet ik zeggen, maar hoor vaak wel dat de knopmechanismes van veel domoticaknoppen matig zijn. Waarom deze dingen en niet bijv. een module van Aeon of Fibaro met een losse pulsschakelaar?

In combinatie met je Vera kan je daar alles mee doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Heb je enig idee wat er bedoeld werd met beperkt?
TKB heeft niet heel veel, 2 typen schakelaars (enkele en dubbele) en een plugin dimmer en switch.
Geen inbouw dimmer dus bijvoorbeeld of "plakschakelaar".
Maar werd dat bedoeld? kan me niet voorstellen dat je op je vera maar 2 TKB dingen kan aansluiten bijvoorbeeld (om maar iets te noemen).
Ik zou je ook een Fibaro module adviseren met daarbij een pulsdrukker in de serie die je in je huis hebt hangen.
Op zich, het moet je smaak zijn, zijn die TKB dingen nou niet de mooiste verschijning mijns inziens;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
HvB83 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 17:55:
Ik ken die schakelaars niet moet ik zeggen, maar hoor vaak wel dat de knopmechanismes van veel domoticaknoppen matig zijn. Waarom deze dingen en niet bijv. een module van Aeon of Fibaro met een losse pulsschakelaar?

In combinatie met je Vera kan je daar alles mee doen wat je wilt.
DRuw schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:08:
Heb je enig idee wat er bedoeld werd met beperkt?
TKB heeft niet heel veel, 2 typen schakelaars (enkele en dubbele) en een plugin dimmer en switch.
Geen inbouw dimmer dus bijvoorbeeld of "plakschakelaar".
Maar werd dat bedoeld? kan me niet voorstellen dat je op je vera maar 2 TKB dingen kan aansluiten bijvoorbeeld (om maar iets te noemen).
Ik zou je ook een Fibaro module adviseren met daarbij een pulsdrukker in de serie die je in je huis hebt hangen.
Op zich, het moet je smaak zijn, zijn die TKB dingen nou niet de mooiste verschijning mijns inziens;)
Ik vond de hoekige vorm van de schakelaar mooi :P
Ik weet niet wat ie precies bedoelde met beperkt.
Ik heb inbouwmodules nodig die op de plek van bestaande schakelaars in in bouwdozen moeten komen.
Hiervan is 1 schakelaar een dimmer. Als ik een inbouwmodule koop van Fibaro, krijg je toch alles er bij?
Die module met de knop die er op moet? Ik zie ook modules zonder knop.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Nope, alleen de module zelf. Pulsdrukker moet je van je eigen serie kopen. Een hoekige witte moet je ff naar busch-jaeger everlux kijken:)
Je hebt wel sets van duwi / zwave.me waar je schakelaars bij krijgt maar mijn keuze zou fibaro zijn. Let wel een op de inbouwdiepte... Die moet wel 50mm zijn ongeveer

Edit : je kunt ook je oude schakelaar er op aansluiten maar voor de dimmer wil je eigenlijk een Pulsdrukker

[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 10-04-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jongens, wat is verstandiger : Ik kan voor 90 euro een Vera Lite krijgen, of voor ongeveer dezelfde prijs een Raspberry PI met RazBerry. Ik ben nu wel benieuwd wat ik moet kiezen, vind het erg lastig om te kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
DRuw schreef op donderdag 10 april 2014 @ 19:41:
Nope, alleen de module zelf. Pulsdrukker moet je van je eigen serie kopen. Een hoekige witte moet je ff naar busch-jaeger everlux kijken:)
Je hebt wel sets van duwi / zwave.me waar je schakelaars bij krijgt maar mijn keuze zou fibaro zijn. Let wel een op de inbouwdiepte... Die moet wel 50mm zijn ongeveer

Edit : je kunt ook je oude schakelaar er op aansluiten maar voor de dimmer wil je eigenlijk een Pulsdrukker
Dank voor de info.
Dus ik kan modules en pulsdrukkers gewoon combineren?
Dat was even onduidelijk, maar dan snap ik het nu.
50 mm haal ik wel. Inbouwdozen zijn 5 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@ DennusB: ik zou de vera doen maar voor 90 euro vraag ik me wel ff af hoe/waar.
dat is in iedere geval geen nieuwe;)
Ik kunt natuurlijk ook de Pi doen er Domoticz op zetten maar als je echt voor Zwave gaat is de vera mijn advies. Domoticz is meer voor de RF433 met extra ondersteuning voor Zwave ipv andersom waar Vera voor Zwave is en RF433 erbij kan.
Komt bij dat het bereik van de Vera beter is (tenzij je een antenne aan de raz soldeert;))

@Xyphoid: een module bouw je in achter je schakelaar en dan kun je een normale schakelaar van een willekeurig merk ervoor doen. Let wel dat je voor correcte locale bediening van een DIMMER module het beste een pulsdrukker kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DRuw schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:11:
@ DennusB: ik zou de vera doen maar voor 90 euro vraag ik me wel ff af hoe/waar.
dat is in iedere geval geen nieuwe;)
Ik kunt natuurlijk ook de Pi doen er Domoticz op zetten maar als je echt voor Zwave gaat is de vera mijn advies. Domoticz is meer voor de RF433 met extra ondersteuning voor Zwave ipv andersom waar Vera voor Zwave is en RF433 erbij kan.
Komt bij dat het bereik van de Vera beter is (tenzij je een antenne aan de raz soldeert;))
Is idd een demo model! Ik las wel op de website van de verkoper dat er sommige ondersteuning ontbreekt, bijvoorbeeld voor die nieuwe Fibaro motion sensor met dat oog. Gaat de ontwikkeling wel een beetje rap of gaat dat eeuwen duren? Want dat zou wel zonde zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

fabstar81 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:54:
werkt trowuens bij iemand op de vera lite dat sms per telefoon wel? bij mij niet hoor :(
Bij mij werkt die ook niet, verder nog geen aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

DennusB schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:13:
[...]
Gaat de ontwikkeling wel een beetje rap of gaat dat eeuwen duren? Want dat zou wel zonde zijn!
Een controller die Fibaro niet ondersteund is ten dode opgeschreven tegenwoordig;)
geef het een paar weekjes (check het forum van GetVera).
Over het algemeen moeten ze een manual binnen hebben bij Vera en dan is de ondersteuning er in korte tijd;)
Ze zijn alleen nu wel een release van een nieuwe UI aan het voorbereigen dus er kan iets vertraging in zitten maar die ondersteuning komt er echt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
DennusB schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:11:
[...]
Wat kan ik er nou precies mee dan? Ik snap er niks van!
Er is meer uitleg op http://dobots.github.io/aim/. Ik weet wel dat veel producten in 1x duidelijk moeten zijn, maar het gaat ons wat meer tijd kosten.

Wat wij hebben gemaakt is een platform waarbij je al je apparaten aan elkaar kan koppelen gebruik makend van XMPP. Dit platform is vooral ook bedoelt voor het embedden van andermans apparaten.

Om bijvoorbeeld de camera op jouw Android telefoon te streamen over internet over een firewall naar een Raspberry PI om die vervolgens op je televisie te displayen, moet je nu enorm veel programmeren. Met ons platform is het een kwestie van slepen van modules op de diverse apparaten die je hebt aangemeld, en met 1 druk op de knop heb je je eigen beveilingscamera gestreamed naar je tv.

Ons idee is dat de bestaande domotica oplossingen steeds krachtiger gaan worden totdat het verschil met wifi en bluetooth low-energy (BLE inderdaad), verdwijnt.

Wat wij ook voor ogen hebben is goedkope oplossingen om wat dan ook aan te sturen. Dit betekent open-source drivers, iedereen kan bijdragen.

Huidige oplossingen zijn peperduur. Ik ben wel benieuwd waarom er zoveel wordt neergelegd voor een domotica systeem. Neem bijv. de Sensorkit van Smartronix: http://www.smartronix.nl/sensorkit met een home center, rookmelder, raamsensor, watersensor, en een sirene. Wie geeft daar 470 euro aan uit!? En hoe kunnen we dit goedkoper maken!?

[ Voor 18% gewijzigd door MrQuincle op 13-04-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Er zijn genoeg mensen die dat er aan uitgeven hoor. Fibaro is wel gewoonweg kwaliteit en geen houtje-touwtje oplossing. Ik ben het best met je eens dat sommige dingen duur zijn en ik steun je initiatief maar alles heeft zijn eigen doelgroep. Als je de Samsung Galaxy S5 nu wilt hebben leg je daar nu ongeveer 600 euro voor neer. Dat kun je teveel vinden maar je doet er weinig aan... Ik bedoel te zeggen dat iets anders best goedkoper kan zijn maar hetzelfde voor goedkoper gaat je lastig lukken vrees ik.

[ Voor 13% gewijzigd door DRuw op 13-04-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
DRuw schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:11:
@Xyphoid: een module bouw je in achter je schakelaar en dan kun je een normale schakelaar van een willekeurig merk ervoor doen. Let wel dat je voor correcte locale bediening van een DIMMER module het beste een pulsdrukker kunt gebruiken.
Duidelijk.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
MrQuincle schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:00:
[...]
Huidige oplossingen zijn peperduur. Ik ben wel benieuwd waarom er zoveel wordt neergelegd voor een domotica systeem. Neem bijv. de Sensorkit van Smartronix: http://www.smartronix.nl/sensorkit met een home center, rookmelder, raamsensor, watersensor, en een sirene. Wie geeft daar 470 euro aan uit!? En hoe kunnen we dit goedkoper maken!?
Ik kon je op conceptueel niveau nog volgen, diverse systemen aan elkaar koppelen is natuurlijk een wens van veel mensen. Vandaar ook dat mensen eerder geneigd zijn om voor Zipabox of Vera te kiezen; het geeft ze een zekere mate van vrijheid.

Maar vervolgens begin je over het vervangen van die sensorkit door een blijkbaar goedkoper alternatief. Dan ben ik toch benieuwd hoe jullie dat zien. In mijn beleving zijn de Z-wave sensoren niet heel duur, voor een 2-weg systeem. Wil je goedkoper, dan kan je voor 433mhz kiezen, maar de nadelen daarvan zijn bekend. Wil je het toch, dan kan je met Zipabox de combinatie maken, daar is geen nieuw systeem voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
HvB83 schreef op maandag 14 april 2014 @ 08:28:
[...]

Maar vervolgens begin je over het vervangen van die sensorkit door een blijkbaar goedkoper alternatief. Dan ben ik toch benieuwd hoe jullie dat zien.
Welke draadloze techniek gaat winnen?
We zijn bezig met Bluetooth Low Energy (BLE) inderdaad. Het is geen mesh netwerk, maar dat betekent niks meer tegenwoordig. Er zijn chips zoals de nrf51822 van Nordic waar je twee radio stacks (SoftDevices) naast elkaar kan draaien. Dus Bluetooth en ANT+ bijvoorbeeld. Deze hardware ontwikkeling is echter onafhankelijk van http://dodedodo.com

Wij beseffen heel goed dat Bluetooth deze hele tak van sport gaat oprollen (behalve de EnOcean apparaten die geen batterij nodig hebben), omdat BLE nu eenmaal in elke telefoon zit. In onze ogen hebben alle WSN / Mesh fabrikanten achter het net gevist omdat ze hun radio niet in een smartphone hebben kunnen krijgen.

Compatibiliteit
Echter, dit betekent niet dat wij de grote jongens niet willen supporten.

Wat betreft Zipabox / Vera
Hoe kan je zelf je software schrijven voor de Zipabox, ik zie niks open source? De rule creator is toch gewoon lock-in in hun grafische interface? Hoe kan je nu als developer er een app bovenop bouwen? En de Vera is toch hetzelfde? Het lijkt erop dat je de hardware vendor lockin vervangt door een software vendor lockin? Maar misschien mis ik iets hoor!

Concurrent
Er zijn trouwens wel concurrenten hoor, en ik ben wel benieuwd wat jullie gebruiken. Deze bijvoorbeeld: http://www.openhab.org/

[ Voor 11% gewijzigd door MrQuincle op 18-04-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
MrQuincle schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:09:
[...]

Wat betreft Zipabox / Vera
Hoe kan je zelf je software schrijven voor de Zipabox, ik zie niks open source? De rule creator is toch gewoon lock-in in hun grafische interface? Hoe kan je nu als developer er een app bovenop bouwen? En de Vera is toch hetzelfde? Het lijkt erop dat je de hardware vendor lockin vervangt door een software vendor lockin? Maar misschien mis ik iets hoor!
Ik weet niet of je zelf gekeken hebt naar de mogelijkheden met lua/luup binnen de vera maar als je het kunt bedenken dan is het ongeveer wel mogelijk. En dan heb ik het over plugins die dus zaken makkelijk voor eventueel andere gebruikers zaken kan afhandelen of specifiek code welke je bij een scene wilt gebruiken.
En het vera topic heb ik daar zelf nog al wat voorbeelden van gepost.
Ik maak van bijvoorbeeld deze site: http://www.weermorgen.nl/nederland/amersfoort/
Het volgende tekstje wat weer vervolgens door mijn telefoon word voorgelezen bij het afgaan van de wekker.
Het weer vrijdag in Amersfoort is: bewolkt. Overdag wordt het elf graden en er wordt geen neerslag verwacht. 's Nachts kan het afkoelen tot zes graden.
Voor de neerslag kijk ik alleen naar het eerste getal van de waarde die de site mij aanlevert ;)

De code kan ik overigens ook zo hergebruiken voor andere plaatsen/ dagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
The-Source schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:13:
[...]

Ik weet niet of je zelf gekeken hebt naar de mogelijkheden met lua/luup binnen de vera maar als je het kunt bedenken dan is het ongeveer wel mogelijk. En dan heb ik het over plugins die dus zaken makkelijk voor eventueel andere gebruikers zaken kan afhandelen of specifiek code welke je bij een scene wilt gebruiken.
En het vera topic heb ik daar zelf nog al wat voorbeelden van gepost.
Ik maak van bijvoorbeeld deze site: http://www.weermorgen.nl/nederland/amersfoort/
Het volgende tekstje wat weer vervolgens door mijn telefoon word voorgelezen bij het afgaan van de wekker.

[...]
Voor de neerslag kijk ik alleen naar het eerste getal van de waarde die de site mij aanlevert ;)

De code kan ik overigens ook zo hergebruiken voor andere plaatsen/ dagen :D
Ah, leuke applicatie inderdaad! :-) Ik had Lua/Luup niet gevonden, maar dat zijn inderdaad ook de dingen die we met http://dodedodo.com doen. Bedankt voor de introductie!

Een van de voornaamste dingen die ik hier zou willen weten is wat het meest gewaardeerd gaat worden aan plugins op het platform. Vanmiddag heb ik de rfxcom aangesloten, dus dat betekent aardig wat apparaten erbij. :-)

Daarnaast zijn er natuurlijk wel verschillen. We gebruiken geen Lua, maar C++. We noemen de plugins "modules" en deze kan je draaien op de hardware zelf, dus op je Android, of op je Raspberry zelf. Daarnaast gebruiken wij geen UPNP, maar hebben we gekozen voor XMPP. Wij willen de bandbreedte aanbieden waarbij apparaten in principe VOIP gesprekken met elkaar kunnen voeren. Het aansluiten van bewakingscameras of robots moet geen probleem zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nadeel van modules op de telefoon draaien is dat je resources daarvan verbruikt en dus van invloed is op de accu -> standby tijd die minder word.
En bij meerdere gebruikers kan misschien statussen langs elkaar gaan lopen omdat polling etc langs elkaar kan lopen. Waardes van variabelen moet je dus centraal houden.

Maar dat is natuurlijk mijn mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

Beste Mede-tweakers,

Ik wil mezelf gaan verdieping in thuis domotica, ik heb een huis gekocht en krijg over een maand de sleutel, er moet nog het een en ander verbouwd worden, zoals nieuwe stroom bekabeling verleggen van gas en water buizen, bijmaken van stopcontacten etc.

Nu was mijn vraag wat is wijsheid, ik zie dat Z-Wave compleet draadloos is, dus hoef ik geen rekening te houden met de verbouwing qua bekabeling. Alleen is het volgens mij best prijzig.

Dan hebben we nog KaKu, X10 of HomeWizard waar ik heb gekeken, alleen wat ik heb gelezen is bij elke domotica type wel iets aan de hand.

Is er toevallig een website of dergelijke waar deze vergelijkingen zijn, ik zie door bomen het bos niet meer omdat er zoveel op de markt is.

Ik heb mezelf een beetje ingelezen in Z-Wave en kwam ik het volgende tegen, dat het noodzakelijk is dat je begint met een "Controller".

Zoals jullie weten zijn er uiteraard weer meer als 1.

--------------------------------------------------------
Controllers:

Fibaro Home Center 2 - Z-Wave Home Control Server
Fibaro Home Center Lite
MiOS Vera 3 Z-Wave Home Control Gateway
ZipaBox - Z-Wave Home Automation Gateway
MiOS Vera Lite Z-Wave Home Control Gateway
--------------------------------------------------------

Bovenstaand heb ik de verschillende gateways gevonden, welke van deze heb ik nodig om mee te beginnen, ik wil niet bijvoorbeeld € 1000,- uitgeven en vervolgens niets mee kunnen omdat ik de verkeerde producten heb gekocht.

Of heb ik de controller überhaupt niet nodig ?

De opzet die ik wil gaan maken is als volgt:
- Via mijn telefoon of tablet lampen uit/aan/dimmen kunnen schakelen
- scene's maken zodat als ik s'morgens wakker wordt elke dat om een bepaalde tijd lampen aan gaat en het koffiezet apparaat.
- Deur sensoren voor mijn schuur, voordeur en achterdeur. (Deze sensors zou ik dan graag als een E-mail willen of als sms.)

In een later stadium zou ik het volgende graag willen:
- Gordijnen sturen
- gas / water / licht controleren en beheren
- op bepaalde tijd zoveel graden in de woning

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen een goede start te maken in de wereld van domotica en in de keuze van mijn producten.

Ps:
Ik lees bij verschillende forums dat je met het Z-Wave pakket wel kunt koppelen op KaKu, X10 or andere domotica systemen. Bij andere forums lees ik weet dat het niet mogelijk is.
De rede waarom ik dit vraag is, omdat de modules van Z-Wave vrij prijzig zijn (€ 50,-) per module.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Als je voor z-wave gaat heb je hoe dan ook een controller nodig. Ik ben langzaam aan al mijn schakelaars aan het vervangen door z-wave schakelaars en ben er erg tevreden over, je kan gewoon allerlij merken mixen en het werkt allemaal prima samen.

Ik gebruik zelf de razberry als controller, dat is goedkoop, maar wel heel basic. Kan je dus over andere controllers niet veel vertellen, maar ik lees veel positieve verhalen over de vera lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
Zelf zou ik eerst kijken naar de dingen die je wil schakelen, en dan de oplossing er bij zoeken. Ik ben een aardige lijst aan het samenstellen van producten, prijzen, omzet, gebruikte technologie, etc. voor business development doeleinden, dus ik zet het nog niet online. :-)

Als je er bijv. achter komt dat je eigen alles wel kan doen met Kaku en HomeEasy spul, dan kan je bijv. de RFXcom kopen http://www.rfxcom.com/store/all/12103. Je hebt er zelfs een node.js module voor (alleen niet compleet). Als tweaker kan je dan helemaal los en zijn al jouw scenarios piece of cake. Als je die route neemt, wil ik gerust wel helpen ook. De RFXcom is pakweg 100 euro.

Als je vooral interessante z-wave producten ziet, is de http://razberry.z-wave.me/ inderdaad interessant. Ik ga hem binnenkort 's halen. Waarschijnlijk is de community leuker/groter rondom de Razberry.

[ Voor 5% gewijzigd door MrQuincle op 21-04-2014 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MrQuincle schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:12:
Waarschijnlijk is de community leuker/groter rondom de Razberry. Ik vind de RFXcom meneer nooit zo vriendelijk reageren, ha ha, dus ook een beetje onvriendelijk product. :-D
Volgens mij ben je een beetje voor je eigen product bezig MrQuincle…
Slaat helemaal nergens op ook.
Ik weet niet of je al eens de moeite hebt genomen om een sop het getvera forum te kijken maar als je dan toch naar aantallen gebruikers kijkt.
Denk even na voordat je gaan trollen of open daar je eigen topic ff voor.

Edit, gezien het aantal posts dat je hebt geplaatst momenteel zou ik eerst maar even de regeltjes lezen en daarnaast hanteren we normale vriendelijke omgang ipv dergelijke persoonsgerichte berichten.

@nitrodesign: Ik zou als ik jou was eens kijken naar een Vera lite met RFXCOM. Dan heb je een fatsoenlijke purpose built controller met zowel het Zwave protocol als het kaku achting spul wat je erop aan kan sluiten. Hiermee kun je zelf bepalen welke signalen je belangrijk genoeg vind om terugkoppeling op te ontvangen (zwave) of niet (kaku).
In tegenstelling tot wat MrQuincle probeert te insinueren is de RFXCOM een betrouwbaar en bewezen product dat vele gebruikers heeft voor meerdere jaren. Dat hij nu zelf iets op de markt wil gaan zetten en op deze manier een soort gebruikersgroep probeert te creëren ouzo zal hem zeer goed lukken op deze manier.

[ Voor 42% gewijzigd door DRuw op 20-04-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:36
Daarnaast is Bert van RFXCOM helemaal niet onvriendelijk, ben nog geen onvriendelijk bericht op fora tegengekomen van hem en mede dankzij zijn aanwezigheid op verschillende fora heeft menig domotica enthousiast RFXCOM hardware in huis die gewoon goed te noemen is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

@DRuw

De Vera Lite is de controller toch waar je je schakelaars en dergelijk mee kunt sturen en dergelijke.
Maar wat is dan RFXCOM ?

De vraag is meer wie kan mij in jip en janneke taal uitleggen wat ik dan nodig heb om bijvoorbeeld 1 lamp aan en uit te sturen.

Alvast bedankt voor de moeite.

PS.

Ik heb een website gezien waar ik een starterspakket kan kopen met een RFXCOM en de Vera 3 Lite.

http://www.domotica-shop....om-rfxtrx433-p-16486.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

De rfxcom is een USB module waardoor je de controller compatible maakt voor de signalen van kaku:) meer dan een zwave controller en per lamp een zwave module heb je niet nodig.
Als je kaku ook wilt koppelen moet je kakumodules en een RFXCOM hebben dus:)
Ps: setjes verkopen veel winkels, ik zou alleen een set nemen met de spullen die je nodig hebt, of natuurlijk zelf een samenstellen;)

[ Voor 20% gewijzigd door DRuw op 20-04-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Dat is ook juist het probleem. Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik wil simpel beginnen.
Eerst een aantal lampen kunnen sturen, naar een tijdje als ik dat onder de knie heb wil ik deur sensoren, rook melders en gas, water, licht kunnen sturen.

Maar omdat er zoveel op de markt is weet ik niet wat ik allemaal nodig heb om dat te kunnen sturen, zowel de controle apparatuur als inbouw apparatuur om het te kunnen laten functioneren.

Sorry als ik overkom als een leek in de wereld van domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
En public.

Sorry Bert!

En de RFXcom is absoluut niet slecht, zeker niet. Ik ben alleen van mening dat het iets meer vergt van de gebruiker. Als tweaker moet dat geen probleem zijn uiteraard.

[ Voor 77% gewijzigd door MrQuincle op 21-04-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Op zich valt het wel mee maar het is afhankelijk van je controller.
Als je de RFXCOM aan je computer hangt en je gaat met aparte software aan de gang kan het een uitdaging zijn.
Als je hem aan een vera hangt mis je de gehele interface en hoef je alleen 1x een plugin te downloaden en de rest doet de vera (er verschijnen vanzelf widgets op je gebruikerspaneel zodra er nieuwe signalen worden ontvangen).
Enige nadeel daarvan is dat ik ook een hoop spookwidgets krijg van signalen van de buren of dergelijke maar die staat in de "no room" ipv een van mijn aangemaakte "rooms".
Het zal ook vast uit te zetten zijn maar daar heb ik me nog niet in verdiept;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Nu ik bijna al mijn schakelaars heb vervangen door z-wave schakelaars zit ik te denken aan wat ik nog meer kan gaan toevoegen aan mijn z-wave netwerkje.

Ik was benieuwd wat jullie ervaringen zijn met rookmelders en CO melders. Niet zo zeer hoe ze werken, maar wat je er nou in de praktijk aan hebt? welke acties koppel je er aan?
Je kan natuurlijk een email of een sms laten versturen als er iets wordt gedetecteerd, maar volgens mij wordt je daar alleen maar heel zenuwachtig van als je op je werk zit en je eigenlijk toch niets aan de situatie kan veranderen...

Zijn er nuttigere toepassingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Alarm triggeren? Raam openen bij te hoge CO? Lampen laten knipperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
DRuw schreef op maandag 21 april 2014 @ 08:28:

Enige nadeel daarvan is dat ik ook een hoop spookwidgets krijg van signalen van de buren of dergelijke maar die staat in de "no room" ipv een van mijn aangemaakte "rooms".
Het zal ook vast uit te zetten zijn maar daar heb ik me nog niet in verdiept;)
Dat vroeg ik mij dus al een tijdje af ( overigens niet opgezocht ;) ) dus als er meerdere mensen in de buurt sensoren hebben dan zouden die uitgelezen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Jep, ik las laatst dat iemand met zijn vera de TX320 van de buurman als input gebruikte:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Maar mijn vraag zou dan zijn, is een module zoals deze http://m.kijkshop.nl/nl/1...hermo-hygro-sensor-tx320/
Er mee uit te lezen? Zodat ik het basisstation niet nodig heb. Zou namelijk een goedkope oplossing zijn om al mijn kamers te monitoren op vocht en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die bedoelde ik inderdaad.
De rfxcom/vera kan die uitlezen, al weet ik niet of je er een onbeperkt aantal van kan toevoegen.
Kijkshop heeft ze al 2 maanden op binnenkort leverbaar staan...
Google ze ff, er is 1 webshop die ze wel heeft momenteel.
Ik wil er ook 2: voor buiten en de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

The-Source schreef op maandag 21 april 2014 @ 09:40:
Maar mijn vraag zou dan zijn, is een module zoals deze http://m.kijkshop.nl/nl/1...hermo-hygro-sensor-tx320/
Er mee uit te lezen? Zodat ik het basisstation niet nodig heb. Zou namelijk een goedkope oplossing zijn om al mijn kamers te monitoren op vocht en temperatuur.
Die heb ik gekoppeld aan mijn rfxcom & vera combi. Werkt goed. Die je linkt hebben 3 kanalen, dus kun je er 3 koppelen, maar er is ook een 5 kanaals variant: http://www.weerstationkop...izard/303150-5-kan-sensor

En inderdaad pikt en voegt de Vera plugin automatisch devices van de buren op, dat heb ik ook nu ook. Er is een setting in de plugin ook specifieke apparaten uit te sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 21-04-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Wat bedoel je met die setting?
Dat je protocollen uitzet?
Specifieke dingen uitschakelen moet je ze eerst toevoegen toch?
Weet je toevallig of je er ook 3 driekanaals op kan aansluiten en als je er met wilt er nog 2 vijfkanaals aan kan toevoegen of moeten het allen vijfkanaals zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb zelf nog niet een apparaat uitgesloten maar ik meende dat je gewoon een specifiek apparaat kunt laten negeren. Ik bedoel niet het in een uitschakelen van protocollen.

En als ik die weerstation site begreep kun je met 3x 3 kanaals en 2x 5 kanaals af als je 5 meeting wilt. Tenminste zo lees ik de laatste bullit hier: http://www.weerstationkop...s/tfa/303126-3-kan-sensor

[ Voor 18% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 21-04-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

http://www.weerstationkop...izard/tx-320-3-kan-sensor
staat het letterlijk bij en is goedkoper:)
Zowel in 3 als 5 kanaals maar meer dan 3 moet je de 5 kanaals erbij kopen staat er:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

dat zeg ik toch?

edit:

http://code.mios.com/trac...kiStart#InstallationSetup
it is possible to disable the creation of certain devices. It can be useful for example if your RFXtrx Controller device receives data from your neighbors's devices like weather sensors and you don't want them in your Vera dashboard. To do that, you have to use the new variable "DisabledDevices" to list the devices you don't want to be created by the plugin. You can access this variable in the Advanced tab of the RFXtrx Controller device. The value of this variable is a comma-separated list of "device id". The "device id" is the value of the attribute "altid" you can get for each Vera device in the advanced tab.

[ Voor 95% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 21-04-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dan toch zelf maar eens een RFtrxCom USB besteld
Ben eerst benieuwd of er in de buurt al sensoren zijn waarvan ik statussen van kan 'leasen' ;)
Uit eindelijk wil ik wel losse sensoren in huis plaatsen om dus vocht en temperatuur te monitoren en als log weg te schrijven.
Later ook nog een remotec zxt120 erbij met mechanische raam uitzetter zodat ik vocht op 2 manieren kan regelen. Gewoon een raampje open of ontvochtigen via de airco als de buiten temperatuur niet gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
The-Source schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:44:
Dan toch zelf maar eens een RFtrxCom USB besteld
Ben eerst benieuwd of er in de buurt al sensoren zijn waarvan ik statussen van kan 'leasen' ;)
Uit eindelijk wil ik wel losse sensoren in huis plaatsen om dus vocht en temperatuur te monitoren en als log weg te schrijven.
Later ook nog een remotec zxt120 erbij met mechanische raam uitzetter zodat ik vocht op 2 manieren kan regelen. Gewoon een raampje open of ontvochtigen via de airco als de buiten temperatuur niet gunstig is.
Zijn er mechanische raam uitzetters die via 433 of Z-wave zijn aan te sturen dan?
Lijkt me erg handig trouwens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik zag hier de verwijzing voorbij komen ;) http://www.domotica-shop.nl/fakro-mf-48.html en dat is dus op basis van z-wave. Want ik met dit soort toepassing toch wel gewenst vind. Daarnaast is er nog de AXA remote serie maar dan moet je aardig gaan knutselen om iets werkends te hebben. Ook al zou misschien wat draadjes over de afstandsbediening heen solderen ook nog wel een optie zijn ;)

edit:
Zat net even via de laptop te zoeken ipv telefoon en kwam deze dus tegen: https://allsmart.nl/bevei...ktrische-raamopener-230v/
En voor dat geld kun je al makkelijk 2x een axa halen ;)

Edit2:
Voorproefje van temperatuur logging heb ik in het vera topic staan: The-Source in "Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen"

[ Voor 34% gewijzigd door The-Source op 21-04-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en hoe is dat beveiligd zo een elektrisch ding? neem aan tenminste dat de beugel van het kantelraam niet gesloten is. en dat automagisch ding trap je zo uit zijn schroeven.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ja ik waag me voorlopig niet aan de automatische dingen die toegang kunnen verschaffen...
leg maar eens uit aan de verzekering in geval van inbraak.
Sloten en ramen blijven bij mij mechanisch;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Simpel op te lossen dmv magneet contact op dat zelfde raam. Hiermee creëer je sluit stand detectie. Daarnaast is de axa uitzetter skg®1* anders gezegd 3 minuten inbraak vertragend 2* is 5 minuten en 3* 10 minuten) alles valt is staat met correcte montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Die ketting sluitingen vergrendelen nadat je deze dicht doet. Redelijk inbraakveilig als ze dicht zitten.
Daarnaast zitten ze met meerdere schroeven vast in het kozijn, en zijn ze alleen geschikt voor houten kozijnen.

Ik gok dat ze meer geschikt zijn voor wat oudere huizen welke een ventilatieraampje hebben. In mijn nieuwbouwwoning is alles met 3punt sluitingen. En zijn er ook geen 'ventilatie'raampjes meer aangezien dit de taak is van de balansventilatie.

Enige nadeel van het AXA apparaat is de lengte van de ketting die vrij minimaal is. Dus je raam kan maar een klein stukje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
Hi,

Ik heb sinds kort een huis vol met mooie Fibaro producten en ben nu bezig om het eea te fine-tunen/optimaliseren.
Hier heb ik de juiste scenes voor nodig die in LUA geschreven moeten worden. Op een of andere manier lukt het mij niet om een simpel iets als buitenverlichting op zonsondergang en zonsopkomst automatisch te laten schakelen.

Ik heb op het Fibaro forum deze scene gevonden voor sunset/sunrise;

--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
--]]

while true do
local sunUp = os.date("%H:%M", os.time()-45*60) --Off 45min after sunrise
local sunDown = os.date("%H:%M", os.time()+45*60) --On 45min before sunset
local currentDate = os.date("*t");

if ( sunUp == fibaro:getValue(1, "sunriseHour") )

then
fibaro:setGlobal("NightTime", "0");
fibaro:setGlobal("Goodnight", "0");
fibaro:setGlobal("GoodMorning", "0");
--fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value")) --

elseif ( sunDown == fibaro:getValue(1, "sunsetHour") )
then
fibaro:setGlobal("NightTime", "1");

--fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value"))

end

fibaro:sleep(60*1000);
end

Op de variabele "NightTime" wil ik een Z-wave schakelaar met ID40 laten schakelen. Ik heb deze variable opgenomen in het variabele panel als predifined variable met de naam "NightTime" en bij value 1 heb ik "0" ingevoerd en bij value 2 "1".

Vervolgens heb ik een aparte scene gemaakt die de status van de variabele "NightTime" afvraagt en indien deze variabele 1 is, de schakelaar met ID40 op ON schakelt.

--[[
%% properties
%% globals
sunUp
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();

--fibaro:getValue("NightTime", "value")
if ( NightTime == "1" )
--fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value")) --value = 0, zon op

then

fibaro:call(40, "turnOn");
var1 = fibaro : getValue ( 40 , "value" );
fibaro:debug ( " buitenverlichting = " .. var1 );

else
fibaro:call(40, "turnOff");
var1 = fibaro : getValue ( 40 , "value" );
fibaro:debug ( " buitenverlichting = " .. var1 );

end

Om de status van de buitenverlichting te kunnen volgen heb ik een variable "var1" toegekend aan ID40 en een debug waar ik deze status mee af kan vragen. Ik weet dat dit niet nodig is omdat ik ook de mogelijkheid heb om de status van de verlichting (schakelaar 40) via de HC2 applicatie te bekijken.

Ik zou ook graag de status van de variabele "NightTime" in het debug venster willen kunnen zien, echter mijn pogingen om de juiste commando hiervoor op te nemen in de scene is nog niet gelukt.
Ik dacht het op onderstaande manier te doen, maar dan krijg ik elke keer een foutcode

fibaro:debug (fibaro:getValue (NightTime, "value")) --value = 0, zon op

Wie kan mij op weg helpen met dit LUA scriptje?

Alvast bedankt,

Etienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:10
Voor mensen die twijfelen over welke controller ze moeten kiezen voor hun Domotica is hier een goede review van de controller van Zipato. Met dank voor het werk aan HeroS

http://www.domotica-blog.nl/post/review-zipato

[ Voor 8% gewijzigd door Anjos op 25-04-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:42
ET19611 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 13:15:
Hi,

Ik heb sinds kort een huis vol met mooie Fibaro producten en ben nu bezig om het eea te fine-tunen/optimaliseren.
Hier heb ik de juiste scenes voor nodig die in LUA geschreven moeten worden. Op een of andere manier lukt het mij niet om een simpel iets als buitenverlichting op zonsondergang en zonsopkomst automatisch te laten schakelen.
Je kunt een schedule in de standaard interface zo instellen dat hij afhankelijk van de zonsondergang of zonsopgang schakelt. Eenvoudiger kan volgens mij niet?

Oeps, dit geldt alleen natuurlijk voor een Vera controller, geen Fibaro. Sorry 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door aard01 op 25-04-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@ Hero (wilde ik bewust niet in het zipato topic doen):
Wellicht is het handig om een soort van vergelijk tussen de controllers te maken in hoofdlijn
Als pluspunt bijvoorbeeld noem je de ondersteuning van de verschillende modules maar dat is nu net een item waardoor ikzelf mijn vera weer heb afgestoft met mijn RFXCOM (en ook niet de fibaro heb genomen).
Mijn Qees dimmers en wall controller van Zwave.me werden niet ondersteund door Zipato (na eerst ondersteuning te hebben beloofd)..
Ook het punt dat Zipato aan betaaldiensten doet om de verwarming te finetunen is bij mij een afknapper geweest.
Als je (bijna) alleen Fibaro spul hebt en je een tablet aan de muur hebt met een kant en klare interface is juist wel weer de HC2/lite het ding van nu.
De Zipabox heeft de beste alarmfuctionaliteit.
Ik wil absoluut niet de Vera heilig verklaren hoor (hij liep gisteren voor het eerst even vast dus dat zou aardig hypocriet zijn:)) maar de vraag "wat nu het beste te nemen" komt verschrikkelijk vaak naar voren hier.
Wellicht een ideetje?

[ Voor 0% gewijzigd door DRuw op 26-04-2014 09:41 . Reden: fatale fuckup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:10
DRuw schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:00:

Ik wil absoluut de Vera heilig verklaren hoor.................
Ik zou een verzoek indienen bij de Paus DRuw. :)
Pagina: 1 ... 31 ... 76 Laatste