Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 30 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
DRuw schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 13:35:
Die philio wordt niet goed door Fibaro en Zipato ondersteund maar de vera schijnt hem wel goed te snappen:) (tot er weer nieuwe firmwares voor de eerste 2 partijen wordt uitgebracht gok ik)
Maar als ik jou zo hoor is die luxmeting iets wat je dan instelt in de unit zelf lijkt het? gezien hij met "teveel licht" niet aan schakelt.
Weird... kun je dan wel instellingen opgeven aan de luxsensor en alleen niet uitlezen?
Klopt, je kunt gewoon zelf parameters invoeren in de HC2. Zo kun je ook de PIR gevoeligheid regelen. Wel zo handig, anders zou het lampje aangaan zodra mijn dochter met haar armen zwaait 8)7 Simpelweg een nummer en verlangde waarde intypen, klaar :)

De parameters staan op het meegeleverde papiertje, maar ook hier:
http://www.vesternet.com/...-illumination-temperature

Parameter 4 is dus wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:50

HeroS

SmartHome Nerd

Nieuwe everspring producten:

http://blog.domadoo.fr/20...its-z-wave-au-cebit-2014/

Niet heel spannend.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Cobaltjeh schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 16:33:
[...]

Ik heb deze thuis in gebruik, en wil deze gaan koppelen aan de HC2, helaas kun je op dit moment niet meer dan de waardes gebruiken in scenes, en de waardes tonen in een virtuele module.

De waardes gebruiken in de HC2 / verwarmingspaneel etc is nog niet mogelijk, daarvoor is het hopen dat de deze aanpassing gaan doorvoeren:

http://bugzilla.fibaro.com/view.php?id=1268
Maar dan ben je eigenlijk al een heel eind Cobaltjeh! Ik heb een virtuele verwarmingsmodule geschreven, die de besturing van m'n hele verwarmingssysteem regelt. Er zitten nog wat bugs in (ik zou het eerder een Alpha noemen dan een Beta :9 ), maar in basis werkt het prima. Lijkt me geen probleem om dat ook voor die Netatmo werkend te krijgen.

Maar kosten ze werkelijk €180 per stuk? Dan wordt het namelijk wel een duur geintje om elke kamer ermee uit te rusten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
wel flinke imitaties van fibaro...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Maar dan wel als Fibaro begin jaren 80 zou hebben bestaan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
HvB83 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:06:
[...]
Maar kosten ze werkelijk €180 per stuk? Dan wordt het namelijk wel een duur geintje om elke kamer ermee uit te rusten. :/
Dat kost de basismodule plus buitenmodule, een extra kamer kost je dacht ik 70 euro. Maar je krijgt dan CO2, temp en vochtigheid. Een beetje zwave sensor met temp en vochtigheid kost je ook al snel 50 euro.

Het ging mij voornamelijk om de CO2 sensor voor het aansturen van mijn WTW. Gezien de verwarming/koeling op aardwarmte werkt hoef ik in mijn huis nooit de temp aan te passen.

Ik heb gekeken naar kant en klare zwave CO2 sensoren, en losse sensoren met uitgang in combinatie met een RGBW module, maar kwam dan altijd veel! duurder uit dan de oplossing van netatmo.

Daarnaast heb je bij het systeem van netatmo gelijk een mooie API, charts cloud opslag etc.

Maar voor alleen temp / vochtigheid zou ik gewoon voor het gemak/prijs kiezen voor zwave modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Hmm, kan je me een link sturen? Ik kan het namelijk niet echt vinden waar zo'n set uit bestaat, liefst de handleiding. Het forum was volledig in Frans, en daar ben ik bijna op gezakt... ;)

Als het echt 70 euro per ruimte kost en je dan ook gelijk CO2 erbij krijgt, dan is het me meer dan waard. Maar eerst even het gevoel krijgen dat ik het inderdaad goed aan de praat kan krijgen in combinatie met de HC2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
HvB83 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 11:37:
Hmm, kan je me een link sturen?
Ik gok dat de orignele website genoeg informatie bied: http://www.netatmo.com/nl-NL/product

Voor de duidelijkheid je hebt dus wel eerst het basisstation nodig van 170 euro alvorens je de losse uitbreidingsmodules kan gebruiken.
Nog wat dingen om op te letten, de basismodule heeft een geluidsmeter, de andere modules hebben dit niet.
Het verschil met de meegeleverde buitenmodule / uitbreidingsmodule is dat de buitenmodule geen CO2 sensor heeft.

De API documentatie kan je hier vinden:
http://dev.netatmo.com/

En wat voorbeelden voor de Fibaro koppeling:
http://domotique-info.fr/...tmo-depuis-home-center-2/
http://www.eb-home.eu/blog/netatmo-data-on-fibaro-hc2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dat ik eerste het basisstation nodig had was me duidelijk, maar dat is te overzien. Goed is om te beginnen al dat het ding op batterijen werkt (zelden heb je 220 beschikbaar op een plek waar een thermostaat goed zou hangen, zoals bij Heatmiser) en de api goed gedocumenteerd lijkt.

Enige wat ik zo snel niet in de tutorials zie verschijnen is het setpoint wat je op de Netatmo hebt ingesteld, en die heb je wel nodig als je de besturing naar de HC2 wilt halen in een soort van heating panel. Ik ga eens puzzelen deze week, thanks voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Wat moet je eigenlijk met een CO2 meter in huis. Voor onvolledige verbranding is een CO meter nodig.
CO2 meting wordt volgens mij hoofdzakelijk in garages toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Nee hoor, ook in luxere kantoren wordt er tegenwoordig vaak co2-gestuurd geventileerd. Tuurlijk moet het dan wel mogelijk zijn om er iets aan te doen, met een WTW kan het wellicht automatisch, maar voor wie dat niet heeft kan ook een melding krijgen dat hij voor het binnenklimaat beter een raam of een rooster open kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Hoge CO2 waardes kunnen voor gezondheidsklachten en vermoeidheid zorgen.

Oudere huizen hebben dit probleem niet omdat deze alles behalve goed geisoleerd zijn, een enegiezuinige woning zoals ik heb wordt extreem geisoleerd waardoor er geen natuurlijke ventilatie meer is. Mocht een WTW uitvallen dan kan de CO2 waarde dus naar een ongezond niveau stijgen.

Daarnaast wil ik de WTW natuurlijk alleen laten werken wanneer dit natuurlijk ook nodig is, hem altijd op een hogere stand zetten is niet comfortabel en energiezuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Maar vergis je niet, daar zit je al snel aan. Als 'gezond' wordt een grenswaarde van 1200 aangehouden, hoewel sommigen ook beweren dat er vanaf 800 eigenlijk al een kritische grens wordt overschreden. Onze weegschaal meet ook CO2, ons huis is een jaren-70 woning met in de slaapkamers gewoon houten kozijnen met tochtstrips. Niet zo goed als de moderne kozijnen waarbij de kierdichting nog veel beter is dus.

Maar als ik daar vergeet om een rooster open te laten en de kleine komt ook nog bij ons in bed liggen loopt het makkelijk op tot 3300ppm. En dan slaap je daar de hele nacht in en moet je nog de hele dag door. Da's pas een slechte start van je dag! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Kijk zo heb ik ook weer iets geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Daarbij ook even de melding dat het niet nodig is om in iedere ruimte een CO2 sensor te plaatsen, het verspreid zich nogal snel in een woning. De netatmo meet zelfs een verhoogde CO2 waarde als ik boven lig te slapen.

Als er niemand thuis is zit de CO2 waarde rond de 500, wanneer ik in de woonkamer ben gaat deze naar 800. Als ik lig te slapen zit deze rond de 650.

Gisteren mijn ouders op bezoek gehad, toen steeg de CO2 waarde naar net iets boven de 1000.
Voor mij dus meer als nauwkeurig genoeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ik vind die temperatuurmeting plus vochtgehalte wel handig gezien daar geen kleine van op de markt is op zwave (ik ga daar een rf433 cresta TX320 sensor voor halen binnenkort) maar om dan een nauwkeurigheid van 1 graad te hebben snap ik dan weer echt niet....

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik neem aan dat ze een nauwkeurigheid bedoelen aangezien ze dat schrijven, maar daar kan je redelijk eenvoudig voor compenseren (aangenomen dat de afwijking tussen 18 en 22 graden wel steeds hetzelfde blijft).

Als ze de resolutie bedoelen schiet het niet echt op als je er ruimtetemperatuur mee wilt meten, dat is gewoon te grof om uiteindelijk goed mee te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zie dit op de CEBIT stand van Fibaro:
Afbeeldingslocatie: http://blog.domadoo.fr/wp-content/uploads/2014/03/Fibaro_CeBIT2014_smart_plugins.jpg

Oftewel komt ondersteuning doormiddel van plugins met Netatom/Nest/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
NICE! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
HeroS schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 07:58:

Kijk dat doen ze goed, daar ga ik erg blij van worden aangezien ik in huis al Sonos en Netatmo gebruik. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Kleine reviewtje van HC2 (van een gebruiker):
http://forum.fibaro.com/v...d9b525c6b9823d3ebf3#33047

Wel aardig om even te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
HeroS schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:23:
Kleine reviewtje van HC2 (van een gebruiker):
http://forum.fibaro.com/v...d9b525c6b9823d3ebf3#33047

Wel aardig om even te lezen.
Goede review. Hij slaat de spijker wel aardig op zijn kop vind ik. Ben het met al zijn punten ook eigenlijk wel eens. Ik heb in al mijn enthousiasme ook 3 smoke detectors besteld, maar heb er ook erg mee lopen klooien en kan ook niet zeggen dat ik heel enthousiast ben. Is er eigenlijk al wat bekend van V4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Men zegt dat eind deze maand een Beta komt van v4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 11:37
[afbeelding]

Ik hoop dat dit dan ook voor de HC Lite komt.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:48
[afbeelding]

Wel grappig op foto de koppeling met IRobot en dat was toch iets waar ik nog niet aan had gedacht. En blijkbaar is er ook een vera plugin beschikbaar ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
gertjuhh schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:21:

Al snel kwam ik uit op openHAB.
[..]
Ik kan op GoT (en op domoticaforum.eu) maar weinig vinden over openHAB.
Onbekend maakt onbemind?
Of is het een dermate slecht pakket dat het beter gemeden kan worden?
In Java Magazine stond er een paar maanden terug een erg interessant artikel over. Het project heeft eoa Award gewonnen.

Zie http://www.oraclejavamaga...on?lm=1386288994000&pg=23
(Kan zijn dat je na aantal pages een emailadres moet invullen, volgens mij wordt deze niet gecheckt..)

Alternatief (slideshare) http://www.slideshare.net...u/javamagazine20131112-dl
Vanaf pagina 23.

Ik ga hier ook mee stoeien binnenkort, de opzet bevalt me wel en er zijn veel bindings beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-03-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Interessant artikel.
Je kunt trouwens ook gewoon een doorlezen in een andere browser of een nieuwe sessie starten :)
Ik heb de laatste tijd helaas weinig tijd gehad om met openHAB aan de gang te gaan, maar het concept blijft me boeien en ik ga er zeker nog mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
Helaas is het nog steeds niet al te best met de keuze rondom electrische Z wave sloten.

Heeft iemand als eens bekeken of een 'standaard' electrisch slot (deuropener) zoals deze http://www.eshop.nl/winkel/Home_Automation_accessoire/Marmitek_Universele_elektrische_deuropener.html met een fibaro RGBW een optie zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dat is een elektrische sluitplaat, dus geen nachtslot!
Je zou deze ook met een fgs211 aan kunnen sluiten.
Voor een veilige sluiting kom je uit op het volgende, elektrisch motorslot maar dat is behoorlijk aan de prijs en tenzij je zelf een timmerman bent ook bijna niet in te bouwen ( inclusief kabel overgang van kozijn naar deur)
Maar het is wel leuk speelgoed :)

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 16-03-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat zijn jullie ervaringen met de betrouwbaarheid van z-wave? Ik ben er tot op heden niet erg te spreken over. Het komt regelmatig voor dat schakelactoren niet reageren. De multisensors van Aeon zijn sowieso een drama maar kunnen met wat programmeerwerk wel bruikbaar gemaakt worden (door ze zelf te hele tijd te pollen). Het komt bij mij regelmatig voor dat de multisensors die niet direct met de gateway kunnen communiceren beweging niet doorsturen of niet terugkeren naar absent-state.

Zelfs schakelactoren die zich op een paar meter afstand van de gateway bevinden functioneren niet altijd betrouwbaar. Ik heb nu ook één Fibaro-schakelactor die helemaal niet meer schakelt. Ik overweeg om voor een deel van de installatie over te stappen op KNX in de hoop dat dit wel betrouwbaar werkt. Helaas heb ik geen loze leidingen naar de wandschakelaars dus dit zal draadloos moeten via z-wave, XComfort of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Kan ik me echt niet in vinden Femme...
Bij mij werkt het prima met de Vera (welke controller heb je?)
Ik heb afgelopen weekend ook 2 fibaro modules toegevoegd waarvan een in mijn schuur, ongeveer 25 meter de tuin in waabij mijn controller in de meterkas aan het andere kant van mijn huis staat (total afstand dus bijna 40 meter) en geen enkel probleem.
Ik heb/had issues met de Zipabox maar die laat ik nu steeds meer links liggen t.o.v. de Vera en dat bevalt prima.
Geen idee welke schakelactoren er bij jou dan niet reageren of welke controller je hebt maar mijn ervaringen op dit moment zijn haaks op die van jou....
Ik heb overigens ook een multisensor maar die werkt tegenwoordig best aardig (firmware geupdate) maar toegegeven niet goed genoeg voor een alarm achtige functie. Zwave verder is in mijn optiek als draadloos protocol nog niet geevenaard voor domotica...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik heb net wat zitten zoeken naar Z-wave en "reliability", wil zelf binnenkort ook schakelaars gaan bestellen en Z-wave leek mij de beste optie, maar het moet wel betrouwbaar gaan werken natuurlijk..

Je komt wel wat zaken tegen, die vaak te op te lossen waren dmv firmware upgrades of het resetten/vervangen van 1 defecte node die het netwerk om zeep hielp (bijv. hier: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=144143).

Ook deze thread op Google Groups over de Zwave binding voor OpenHAB vond ik interessant:
- forget ZWave sticks with firmware versions older than 3 years - in 2011 a firmware bug
was discovered and obviously some old firmware versions did send messages via dead end routes
willingly - that's why I replaced my old Tricklestar stick by a new Aeon Labs one
Ben ook wel benieuwd hoe betrouwbaar Z-Wave echt is in de praktijk, wil het in een keer goed gaan aanpakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Volgens mij heeft Femme zelf een controller gebouwd, wat natuurlijk mooi is als je zelf de handigheid bezit, maar de hele betrouwbaarheid van het protocol aan de kaak stellen op het moment dat het niet goed blijkt te werken is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Met m'n HC2 heb ik echt geen problemen op dit vlak.

Ik heb een stuk of 40/50 modules in huis hangen en bestuur alle verlichting, verwarming, garagedeur etc met Z-wave. Daarbij heb ik echt maar heeeeeel incidenteel een module die niet reageert. Ik denk dat dit nu in 6 maanden 2 keer voor is gekomen, met alles wat ik automatisch doe. Ook dat valt met voldoende checks in je scenes wel te regelen als het cruciaal is dat de actie toch wordt uitgevoerd; in eerste instantie door het commando nog een keer te laten versturen, anders door de gebruiker te waarschuwen.

Ter illustratie:
Eind oktober volgt HvB83 v3.0 en moeders met pasgeborenen kunnen behoorlijk hysterisch zijn als de temperatuur in het kamertje niet klopt. Ik durf het inmiddels absoluut aan om ook de verwarming in die kamer gewoon via Z-wave te regelen; zowel de afsluiter als het ketelrelais. Zo betrouwbaar acht ik Z-wave in combinatie met de HC2. Omdat het kan voeg ik er wel een regel aan toe dat er een waarschuwing op m'n telefoon komt als de ruimtetemperatuur onder een bepaalde waarde komt.

Aan de andere kant zou ik Z-wave nevernooit inzetten voor besturing van apparaten die anders kapot gaan of gevaarlijke situaties veroorzaken op het moment dat er een commando (niet op tijd) wordt uitgevoerd. Het blijft een draadloos protocol, als het 100% betrouwbaar moet kom je niet om KNX heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Kijk, het is uiteraard afhankelijk van bepaalde factoren en het zal nooit betrouwbaarder zijn dan bedraad maar als het werkt, blijft het werken mijns inziens.
Indien je gebruik maakt van mesh (zoals ik dus ook met mijn schuurverlichting) en de doorgevende unit ploft dan gaat mijn schurverlichting niet aan maar als er nog een andere module in het bereik van EN mijn schuurlicht EN in bereik van mijn controller dan ziet de controller vanzelf dat het signaal niet is aangekomen en gaat het via de andere module proberen. Dat is de clue van Zwave:)
Op deze manier moet je dus tijdens het bouwen van je eigen netwerk in de gaten houden of je het wel redundant heb (als je dat wilt!) maar dan moet je er dus wel vanuit gaan dat een module defect gaat en in hoeverre zou je dat doen voor je huisdomotica? ik ga bijvoorbeeld echt niet alle modules dubbel uitvoeren om de verlichting te regelen... een normale schakelaar kan ook kapot.
Als je niet gelijk inspringt op het nieuwste van het nieuwste dingetje maar eerst wacht tot alle controllerboeren hun fw hebben aangepast op het nieuwe apparaat en de ondersteuning compleet is heb je een betrouwbare oplossing (en nogmaals in mijn optiek de meest betrouwbare draadloze).
Er zijn altijd wel probleemgevalletjes en de aeonlabs is daar bij een aantal mensen eentje van. Philiotech heeft voor de Vera en Zipabox een leuk dingetje met gelijkwaardige functies en binnenkort komt Fibaro met een multi/beweging-sensor waar hoge verwachtingen voor zijn (wel dus even de ondersteuning afwachten dus!).
Als een controllerboer tegenwoordig Fibaro niet ondersteund tekent hij zijn eigen doodvonnis imho.

Edit: fully agree with hierbeneden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:46
tsja, het is redelijk betrouwbaar. Toevallig ging zondagochtend de buitenlamp niet uit, maar nu gaat het al 2 dagen weer goed. Ik heb weinig klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Goed, dit is wellicht een long shot maar ik ga het toch eens in de groep gooien.

Op dit moment wordt de begane grond verbouwd (stuk eraan, muren vloer en dergelijke eruit.. het betere hak, sloop en hopelijk bouw werk) en dat lijkt me juist het moment om goed in domotica te stappen. Verder heb ik hier op een paar kaku geschakelde lampen en tv geen ervaring mee.

De bedoeling is in ieder geval:
- verlichting (dimbaar / led / etc) te schakelen
- gordijnen / lamellen oid
- beveiliging / alarm

daarnaast eventueel
- verwarming (er komt vloerverwarming)
- schakelen wcd's
- tv vloer lift ( YouTube: Making the top for the TV lift cabinet by Jon Peters )
- bediening tv en logitech squeezebox touch

Even uitgaande van wat "moet"; wat is het slimste om te doen binnen een acceptabel budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Wat betrouwbaarheid betreft met Zwave.

Ik heb het nog nooit gehad, dat een lamp / etc niet reageerde na aansturing vanuit iphone / ipad / pc.

Wel moet ik zeggen dat de associatie tussen 2 modules af en toe hapert. Je kunt namelijk modules aan elkaar koppelen zonder tussenkomst van de controller.

Ik heb het dan wel over een module die buiten zit, wellicht gebruikt hij voor deze associate commando's geen mesh structuur, aangezien de module via de controller altijd werkt.

Ik gebruik verder een HC2 en met uitzondering van 1 module is alles van Fibaro. In totaal gebruik ik momenteel iets van 15 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
The-Source schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:49:
Dat is een elektrische sluitplaat, dus geen nachtslot!
Daar heb je een punt! Al moet ik zeggen dat ik overdag (haast) nooit de de deuren echt op slot draai.
Je zou deze ook met een fgs211 aan kunnen sluiten.
Voor een veilige sluiting kom je uit op het volgende, elektrisch motorslot maar dat is behoorlijk aan de prijs en tenzij je zelf een timmerman bent ook bijna niet in te bouwen ( inclusief kabel overgang van kozijn naar deur)
Maar het is wel leuk speelgoed :)
Wat een ding zeg. Idd niet echt goedkoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 15:15

Tim Schuhmacher

abasios

Van de 6 Z-wave.me inbouwschakelaars die ik in huis heb, zijn er nu al 2 binnen een half jaar stuk gegaan. Na inschakelen, schakelen ze direct of binnen een paar secondes weer uit. Ok dat is misschien niet het protocol z-wave zelf dat niet werkt, maar wel slecht voor de overall betrouwbaarheid.

z-wave heeft dan een mesh structuur, waarbij meerdere routes naar 1 node leiden, maar ik heb gemerkt dat bij een kleine setup 1 falende node voor enorme vertraging in het schakelen zorgt.

In mijn klein jaartje hiermee thuis te werken, moet ik nog overtuigd raken van de betrouwbaarheid op lange termijn. Maar tegelijk vind ik het maar wat handig en mooi.

Ik zou mijn slot er nog niet op durven aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou leuk als niemand vermeld icm welke gateway er gewerkt word. Ik heb met mijn vera 2 nog geen hardware defect gehad als we heb op z-wave protocol hebben. Ik heb van een powernode 6 ( van nuon) 1x gehad dat 1 van de 6 relais niet meer schakelde. Signaal werd wel prima verwerkt.
Enigste moment dat ik soms vertraging merk is op het moment dat ik de aeon 4 in 1dmv scène iets laat schakelen bij beweging. En vertraging komt dat 1 op de 10x voor, de sensor zit dan ook nog eens op batterijen ;)
Verder zoals sommige van jullie wel weten doe ik vrij veel met de vera dus deze word aardig belast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Ik die aeon 4 via USB aangesloten, maar ook hier zo nu en dan een vertraging. Ik snap dat nog steeds niet maar ik blijf wel zoeken naar de oorzaak. De scène is via de PLEG app geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zwave.me spul is ook niet echt je-van-het he (gewoon duwi spul met andere firmware)...
pas recentelijk hebben ze productieprocessen veranderd en zijn de wall controllers gereviseerd. Daarvoor braken ze zelfs gewoonweg af intern....
Maargoed, ik praat niets goed. Niet alle zwave spullen zijn even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HvB83 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:31:
Volgens mij heeft Femme zelf een controller gebouwd, wat natuurlijk mooi is als je zelf de handigheid bezit, maar de hele betrouwbaarheid van het protocol aan de kaak stellen op het moment dat het niet goed blijkt te werken is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Met m'n HC2 heb ik echt geen problemen op dit vlak.
Ik gebruik IP Symcon op een Mac Mini onder Windows 7 met een Aeon Z-Stick als gateway. De schakelactoren zijn double relay switches van Fibaro. Met enige regelmaat komt het voor dat een schakelactor niet reageert als ik verlichting wil uitzetten (een deel van de verlichting gaat dan niet uit). Ik heb nog niet uitgebreid tijd besteed aan het debuggen maar het lijkt erop dat de schakelactor wel reageert op de z-wave commando's maar niet daadwerkelijk switched. Deze schakelactor is nu overleden. Ik heb ook al een zelfde schakelactor gehad waarvan het relais begon te ratelen. De kwaliteit is blijkbaar nogal matig.

De Aeon Multisensor is feitelijk helemaal junk. Op batterijvoeding is hij onbruikbaar en om vaste voeding alleen betrouwbaar als hij direct kan communiceren met de gateway. Anders komen commando's met grote regelmaat niet door waardoor beweging niet wordt gemeld of de status niet wordt teruggezet naar off. Hier valt met veel werk wel omheen te programmeren (zelf timers laten lopen, update requests doen enz.) maar het is niet wat het product zou moeten doen. Ik wacht op de multisensor van Philio in de hoop dat dit wel een betrouwbaar product is.

De oorzaak hoeft niet per se bij het z-wave protocol te liggen, als de uitvoering kwalitatief ondermaats is waardoor bijvoorbeeld een relais niet betrouwbaar is heb je nog steeds geen betrouwbaar product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Oh, maar dat maakt het verhaal wel wat anders. Je eerdere post ging met name over de betrouwbaarheid van z-wave. Ik begreep daaruit het protocol. Ik begrijp nu dat je het breder wilde trekken.

Ik heb een stuk of 8 Fibaro relais, waarvan er 1 vrij snel na installeren de geest gaf (en overigens zonder morren is vervangen door Wireless wonen), maar de rest werkt probleemloos. Ook op het Fibaro-forum zijn er diverse mensen die een dergelijk probleem hebben. Het lijkt voor een deel samen te hangen met het apparaat wat erop is aangesloten en de vonkoverslag die daarmee gepaard gaat; zelfs als je ruim onder de specs blijft. Bijv. goedkope trafo's, sommige LED's ed. Ook veelvuldig achter elkaar (binnen een halve minuut) schakelen met een zwaardere belasting zonder dat het relais voldoende kan afkoelen kan de problemen verergeren.

Het klinkt nu heel dramatisch, maar in de praktijk valt het volgens mij wel mee. Die relais worden volgens mij met flinke aantallen verkocht en ik zie echt maar een handjevol meldingen. Maar als er klachten zijn over de betrouwbaarheid van een Fibaro module, dan naar mijn idee vaak over het relais (of de dimmer met een Chinese led-lamp eraan...). Zoals gezegd heb ik nog meer relais, die schakelen vele malen per dag, bijv. voor de spiegelverwarming, de vloerverwarmingspomp, de kinderkamer (spaarlamp die niet gedimd kan worden), ketelrelais en dergelijke, geen enkel probleem.

Dus als je het op die manier stelt, dan lijkt het relais inderdaad niet het sterkste onderdeel uit de Fibaro-stal.

De Aeon multisensor wordt door eigenlijk iedereen afgeschreven als niet betrouwbaar, helaas. In mijn ervaring werken Fibaro modules over het algemeen gewoon betrouwbaar (op de rookmelder na, die wordt niet unaniem enthousiast ontvangen), Vision ziet er niet heel mooi uit, maar werkt naar mijn ervaring eigenlijk altijd betrouwbaar. Met Everspring heb ik onvoldoende ervaring om er iets over te kunnen roepen en voor Aeon geldt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Hier zelfde negatieve ervaring met fibaro dubbel relais modules. Heb er al 3 opgestookt met tl-lampen en lampen op trafo's. Alle 3 zijn wel perfect vervangen door de leverancier.

In mijn geval ging altijd de module zelf kapot. Iets wat ik vreemd vind aangezien een relais in mijn ogen altijd galvanisch gescheiden is. Aan 2 van de modules was niets vreemds te zien, de module op de tl-lamp was helemaal zwart ;).

Wel erg goede ervaring met de Fibaro Dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Mensen die last hebben van stuk gaande relais modules moeten zich eens inlezen in verschillen tussen ohmse of bijvoorbeeld inductieve belasting. De waardes van 1.5KW is ohmse belasting. Inductieve of capacitieve belasting hebben wel degelijk invloed op schakel vermogen van een relais ( in negatieve zin)
TL/PL of halogeen of trafo's( led lampen) zijn allemaal niet ohms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
The-Source schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:28:
Mensen die last hebben van stuk gaande relais modules moeten zich eens inlezen in verschillen tussen ohmse of bijvoorbeeld inductieve belasting. De waardes van 1.5KW is ohmse belasting. Inductieve of capacitieve belasting hebben wel degelijk invloed op schakel vermogen van een relais ( in negatieve zin)
TL/PL of halogeen of trafo's( led lampen) zijn allemaal niet ohms.
Maar dan nog is het vreemd dat de module zelf kapot gaat, wanneer je iets verkeerds met het relais doet.

Daarnaast geeft fibaro niet aan wat je wel en niet kan aansluiten op de relais modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Cobaltjeh schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 18:42:
[...]

Maar dan nog is het vreemd dat de module zelf kapot gaat, wanneer je iets verkeerds met het relais doet.

Daarnaast geeft fibaro niet aan wat je wel en niet kan aansluiten op de relais modules.
Ben ik met je eens dat ze dat niet duidelijk in de pdf weergeven.
Maximal load current for single AC input 8A/230V 50/60Hz
Maximal load current for single DC input 8A/30V
En dan vooral de 8A bij 30V DC spanning vind ik zelf verdacht laag. Daarom vermoed ik dat ze de specs te ruim aanhouden en juist met de eerder genoemde afwijkende belastingen (niet ohms) ze daarom snel slijten. En zou mij niet verbazen dat er door vonkvorming/ kleven van een relais er intern misschien ook wel wat overslaat. Gezien het formaat relais wat er in zit vind ik de 3KW versies eigenlijk haast niet verantwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
Hi,

Ik heb net een complete set van Fibaro aangeschaft, het betreft; HC2 center, inbouwdimmers, inbouwschakelaars, wall plugs, rookmelders, deurcontacten en nog wat andere z-wave spullen.

Ik heb het merendeel aangemeld en werkend gekregen, echter er zijn wat zaken waar ik niet uit kom. Mogelijk dat iemand mij wat tips kan geven om het eea werkend te krijgen?

Op de Fibaro inbouwdimmers kan je 2 drukschakelaars aansluiten (S1 en S2). Ik werk met zgn momentary switches. Ik heb een enkele momentary switch aangesloten op S1 en kan daarmee de dimmer lokaal bedienen. (aan/uit, dimmen, dubbel klik verlichting naar 100%). Met een tweede momentary switch aangesloten op S2 wil ik een scene starten of een ander device aansturen/activeren/bedienen. Hoe doe ik dat?

Als ik in de HC2 een scene wil aanmaken dan klik in op "scene toevoegen", vervolgens krijg ik een ronde "zandloper" die zelfs na 15 minuten nog steeds rondjes draait...ik kan dus geen scenes aanmaken.. Iemand die weet wat hier gaande is? Ik draai software versie 3.590

Ook is het mij niet duidelijk hoe ik associalties (koppelingen maak. Als ik naar apparaten ga en bv. een dimmer selecteer en na tab geavanceerd ga, dan zie ik bij koppelingen groep ID 1, 2 en 3. Ik kan bij deze 3 groepen de keuze maken tussen "instellen" en "bekijk". Als ik in groep 1, op instellen druk, krijg ik een apparatenlijst, waar ik de verschillend apparaten kan selecteren. Als ik bv een wall plug kies, dan verwacht ik dat de dimmer en de wall plug gekoppeld zijn. Maw. als ik de dimmer locaal of via het netwerk (telefoon/tablet/PC) bedien dan verwacht ik dat de wall plug ook de commando's voor aa/uit ontvangt en hierop reageer. Echter dit is niet het geval...
Kan mij ook iemand vertellen wat ik met de optie "bekijk" kan doen. Ook hier krijg je een apparaat lijst te zien, waar je met een vinkje apparaten kunt kiezen, echter de toets "toevoegen" ontbreekt. Je kunt deze lijst alleen verlaten door op het sluit kruisje rechtsboven in het venster te klikken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het zal allemaal wel heel simpel zijn, maar ik denk dat ik zaken gewoon verkeerd interpreteer... ben ook nog een z-wave n00b ;)

Groet,

ET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
ET19611 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:54:
Op de Fibaro inbouwdimmers kan je 2 drukschakelaars aansluiten (S1 en S2). Ik werk met zgn momentary switches. Ik heb een enkele momentary switch aangesloten op S1 en kan daarmee de dimmer lokaal bedienen. (aan/uit, dimmen, dubbel klik verlichting naar 100%). Met een tweede momentary switch aangesloten op S2 wil ik een scene starten of een ander device aansturen/activeren/bedienen. Hoe doe ik dat?
Kijk bij parameter 41 van de dimmer. Daar staan ook alle codes om je scenes te programmeren per knopactie.

De scene begint met een header wijziging, die ervoor zorgt dat 'ie wordt afgetrapt als de knop iets doet. Bijvoorbeeld voor een dimmer met id 10:

code:
1
2
3
4
5
--[[ 
%% properties 
10 sceneActivation 
%% globals 
--]]

In een scene kun je die knopacties wat duidelijker omschrijven mbv variabelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
dimmer1stClick = 16; 
dimmer1stDoubleClick = 14; 
dimmer1stTripleClick = 15; 
dimmer1stPush = 12; 
dimmer1stRelease = 13; 
dimmer2ndClick = 26; 
dimmer2ndDoubleClick = 24; 
dimmer2ndTripleClick = 25; 
dimmer2ndPush = 22; 
dimmer2ndRelease = 23;

De actie haal je op met:
code:
1
2
3
local trigger = fibaro:getSourceTrigger (); 
local id = tonumber(trigger['deviceID']);
local scene = tonumber(fibaro:getValue(id,"sceneActivation"));

Vervolgens gebruik je bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
if (scene == dimmer2ndClick) then 
  fibaro:call(deviceId, "pressButton", "2");
end
Als ik in de HC2 een scene wil aanmaken dan klik in op "scene toevoegen", vervolgens krijg ik een ronde "zandloper" die zelfs na 15 minuten nog steeds rondjes draait...ik kan dus geen scenes aanmaken.. Iemand die weet wat hier gaande is? Ik draai software versie 3.590
Welke browser gebruik je? Heb je de HC2 al eens opnieuw gestart? Ik heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt.
Ook is het mij niet duidelijk hoe ik associalties (koppelingen maak. Als ik naar apparaten ga en bv. een dimmer selecteer en na tab geavanceerd ga, dan zie ik bij koppelingen groep ID 1, 2 en 3. Ik kan bij deze 3 groepen de keuze maken tussen "instellen" en "bekijk". Als ik in groep 1, op instellen druk, krijg ik een apparatenlijst, waar ik de verschillend apparaten kan selecteren. Als ik bv een wall plug kies, dan verwacht ik dat de dimmer en de wall plug gekoppeld zijn. Maw. als ik de dimmer locaal of via het netwerk (telefoon/tablet/PC) bedien dan verwacht ik dat de wall plug ook de commando's voor aa/uit ontvangt en hierop reageer. Echter dit is niet het geval...
Volgens mij heb je 't wel goed gedaan. Check anders deze presentatie even: http://materialy.fibaro.c...A1_Dimmer_Association.pdf
Kan mij ook iemand vertellen wat ik met de optie "bekijk" kan doen. Ook hier krijg je een apparaat lijst te zien, waar je met een vinkje apparaten kunt kiezen, echter de toets "toevoegen" ontbreekt. Je kunt deze lijst alleen verlaten door op het sluit kruisje rechtsboven in het venster te klikken.
Geen idee, ik weet wel dat wat je bij 'instellen' aanvinkt, ook bij 'toevoegen' aangevinkt wordt. Wat het precies doet weet ik niet, ik gebruik die associaties eigenlijk nooit. Alleen bij m'n PIR heb ik een lampje geassocieerd, verder niets.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het zal allemaal wel heel simpel zijn, maar ik denk dat ik zaken gewoon verkeerd interpreteer... ben ook nog een z-wave n00b ;)
Het is geweldig speelgoed, en als je er even mee gerommeld hebt wordt het langzaamaan steeds duidelijker. Kijk ook op het Fibaro forum, daar kun je leuke virtual devices vinden voor allerlei apparaten, maar ook stukjes Lua en natuurlijk gewoon ideeën opdoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
@rb388, super bedankt voor je hulp.

Ik gebruik internet explorer als browser of Crome. Heb het idee dat met chrome het probleem met de zandloper niet aanwezig is :)

Begrijp ik het goed dat als je in LUA code een scene maak, dat je altijd eerst een header moet maken en vervolgens knopacties, ophalen acties en nog wat... Moet je die alle 4 afzonderlijk intypen en opslaan?.En kan je deze nadat je ze opgeslagen hebt op scene ID weer terug inzien? Krijgen ze dan alle 4 een uniek scene nummer?

Bij nieuwe scene heb ik in het venster algemeen de mogelijkheid om te `starten` en te `stoppen`. Is dit om nadat je een scene gemaakt hebt deze te starten? Onder de tab "geavanceerd" kan ik voor LUA of voor grafische blokken kiezen. Als ik voor LUA kies zoals in jouw voorbeeld, dan kan ik de code intypen. Moet ik dan vervolgens op start drukken om de scene te activeren (te laten runnen). Begrijp ik het goed dat je scenes kunt starten en stoppen? Indien gestopt neem ik aan dat de scene niet actief is.

De associaties met de apparaatlijst zal ik nog eens proberen.

Ik zal zeker op het Fibaro forum kijken, alle hulp is welkom. Als mijn nieuwe huis klaar is, zal ik alles inbouwen en er flink mee gaan spelen!

Fijn weekend,

ET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Al doende is het leukst! Ben je nu met een testopstelling bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
Ja DRuw, ik heb nu een testopstelling draaiend en ben er mee aan het spelen (stoeien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Begrijp ik het goed dat als je in LUA code een scene maak, dat je altijd eerst een header moet maken en vervolgens knopacties, ophalen acties en nog wat...
Nee hoor, dit voorbeeld was alleen specifiek voor het bedienen van de secundaire knop. Als je een scene maakt kun je gewoon met blokken beginnen. Evt kan je later omschakelen naar Lua. Als je een scene in Lua maakt, moet je wel altijd een header invoeren zodat je een trigger kunt instellen. Je kunt 'm ook op autostart zetten (vinkje). Als je bv een scene maakt die op bepaalde dagen/tijden moet acteren, dan zal deze scene altijd actief zijn en elke minuut kijken of er aan de voorwaarden (datum/tijd) voldaan wordt. Maak maar eens met blokken een scene obv een tijd trigger, sla deze op en schakel naar Lua.

Je zult trouwens zien dat de scenes die je met blokken maakt, altijd de Lua-code "dubbel" hebben: één keer voor de trigger, en één keer voor als je zelf op "start" drukt (trigger = other).
Moet je die alle 4 afzonderlijk intypen en opslaan? En kan je deze nadat je ze opgeslagen hebt op scene ID weer terug inzien? Krijgen ze dan alle 4 een uniek scene nummer?
Je kunt alle knopacties in één scene drukken. Zelfs voor meerdere schakelaars, dan moet je alleen zorgen dat je in de header een regel voor elke schakelaar maakt en dat je if-then-else constructie ook kijkt naar het ID (mbv de id-variabele zoals in mijn voorbeeld).

Dus zoiets zal gewoon werken:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
if (id == 10) then
  if (scene == dimmer2ndClick) then 
    fibaro:debug("Klik bij ID 10");
  end
  if (scene == dimmer2ndDoubleClick) then 
    fibaro:debug("Dubbelklik bij ID 10");
  end
end
if (id == 55) then
  if (scene == dimmer2ndPush) then 
    fibaro:debug("Ingedrukt bij ID 55");
  end
  if (scene == dimmer2ndRelease) then 
    fibaro:debug("Losgelaten bij ID 55");
  end
end
Bij nieuwe scene heb ik in het venster algemeen de mogelijkheid om te `starten` en te `stoppen`. Is dit om nadat je een scene gemaakt hebt deze te starten?
Normaal gesproken start een scene bij een bepaalde trigger (zoals een parameter die verandert, een bepaalde tijd, een knop die ingedrukt wordt, enz.) maar je kunt een scene ook handmatig starten. In het geval van mijn voorbeeld zal dat niet werken, omdat er dan geen informatie over de knopactie is (immers heb je geen knop ingedrukt). De startknop van een scene trapt dus gewoon de code af die erin staat.
Onder de tab "geavanceerd" kan ik voor LUA of voor grafische blokken kiezen. Als ik voor LUA kies zoals in jouw voorbeeld, dan kan ik de code intypen. Moet ik dan vervolgens op start drukken om de scene te activeren (te laten runnen). Begrijp ik het goed dat je scenes kunt starten en stoppen? Indien gestopt neem ik aan dat de scene niet actief is.
In de header van de scene geef je aan wanneer die moet starten. De start- en stopknoppen zijn alleen om de code direct uit te voeren. Op stop drukken zal er dus niet voor zorgen dat de scene niet automatisch start, daarvoor moet je het vinkje "ingeschakeld" uitvinken.

Succes!

[ Voor 20% gewijzigd door rb338 op 24-03-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Z-Wave en garagepoorten, hoe?

Ik heb sindskort een Z-Wave oplossing thuis en dat bevalt zo goed dat ik het een stapje verder wil doorvoeren. Ik wil mijn handmatige kantelpoort gaan automatiseren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Bij mijn zoektocht op het internet vormen de modules om de poort aan te sturen geen probleem maar ik kan geen aandrijving vinden die ik met behulp van zo'n module kan aansturen. De modellen die ik tot nu toe heb gevonden hebben allen een eigen afstandbediening en vormen een op die manier een gesloten systeem.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Lijkt me sterk dat die dingen niet ook een optie hebben voor een knop / sleutelschakelaar oid, zeker om dat ding van binnenuit te kunnen openen is dat een must.
Bij deze wordt het bijv. genoemd: http://www.somfy.nl/home/...lossingen/garagedeur.html

Welke systemen heb je gevonden waarbij het niet zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

die poorten hebben dan toch ook een locale bediening die je kunt bypassen?
Anders in een extreem geval kun je ook de AB bypassen met een module (wat dus op hetzelfde neerkomt).
Vaak kun je ook in de controler box (de ontvanger van het AB signaal) wel een bypasje zetten met een fibaro module of dergelijke;)
De uitdaging is denk ik meer de electrische module dis de poort open gaat doen, het daarna automatiseren is echt wel iets op te verzinnen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:45:
Lijkt me sterk dat die dingen niet ook een optie hebben voor een knop / sleutelschakelaar oid, zeker om dat ding van binnenuit te kunnen openen is dat een must.
Bij deze wordt het bijv. genoemd: http://www.somfy.nl/home/...lossingen/garagedeur.html

Welke systemen heb je gevonden waarbij het niet zou kunnen?
Alle systemen hebben natuurlijk een knop maar ik wil dat ding niet openschroeven om de ontvanger er op experimentele wijze te implanteren. ;) Naar mijn idee zou een een goede uitgangs situatie zijn een systeem met een EXTERNE schakelaar voor, bijvoorbeeld, aan de muur want dan kan ik er wellicht een controller tussen plaatsen.

Een Somfy achtige oplossing is precies wat ik zoek. Alleen Somfy heeft een native RTS interface en geen Z-Wave. (ja er is een interface maar heb liever een standaard z-wave oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb een Chamberlain LM60EV aandrijving gemonteerd en middels een Fibaro relais aan de aandrijving gekoppeld op de draad waar ook de wandschakelaar op zit.

Ik heb eerst zitten kijken naar de duurdere aandrijvingen, maar als je hem niet 10x per dag open en dicht doet, kan ik me niet voorstellen dat het veel meerwaarde heeft. Ja, de rail blijft iets stabieler onder het openen, maar met wat kleine aanpassingen is ook die Chamberlain prima te stabiliseren. En dan houd je wel weer flink wat centjes in je zak. De opener werkt met een riemaandrijving, dus hij is behoorlijk stil en de eindstops zijn in te programmeren; daar loopt hij dan zacht tegenaan. Je hoort hem dus nauwelijks tijdens het gebruik, wel zo prettig als de garage aan je huis vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HvB83 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:32:
Oh, maar dat maakt het verhaal wel wat anders. Je eerdere post ging met name over de betrouwbaarheid van z-wave. Ik begreep daaruit het protocol. Ik begrijp nu dat je het breder wilde trekken.
Als een z-wave apparaat niet goed functioneert is het vaak niet duidelijk dat dit komt door een slecht functionerend apparaat of door het z-wave protocol dat zelf niet toereikend is.

In mijn geval had ik last van een relais dat soms niet schakelt en bewegingsmelders die een verandering van state niet doorgeven (aan de led op de bewegingsmelder is wel te zien dat hij beweging detecteert). Het eindresultaat is dat het niet betrouwbaar werkt.

Blijkbaar zijn meer mensen met kapotte of slecht functionerende Fibaro relais, dus is het aannemelijk dat deze relais de oorzaak zijn. Ik schakel er overigens voedingen mee waar led-drivers achter hangen. Per relais gaat het om één of meerdere voedingen met een maximaal vermogen van 100 tot 240W.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het grote prijsverschil tussen de z-wave producten van Aeotec en Fibaro en die van een gerenommeerde elektroboer als Merten zich ook vertaalt in een kwaliteitsverschil. Een dubbele schakelactor van Merten kost zo'n 110 euro, het dubbele van een Fibaro double relay switch. De schakelactor van merten kan ook nog minder vermogen schakelen (max 600W vs 1,5kW bij Fibaro). Voor dat prijsverschil kan ik echter net zo goed gaan werken met KNX in mijn centrale schakelruimte. Voor de plekken waar het draadloos moet ga ik de schakelactoren van Merten maar eens proberen. Verder hoop ik dat Philio iets goeds gaat neerzetten met hun multisensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Je kunt toch elke garagedeur motor installeren. Belangrijk is dat er eind open en eind dicht contact beschikbaar is. Verder dienen de noodzakelijke motorbeveiligingen aanwezig te zijn. Na installatie motor en afstellen eindschakelaars kun je de Fibaro roller shutter 2 aansluiten. Handmatig (via externe drukknoppen) eerst de deur sluiten en daarna de inregel procedure van de Fibaro roller shutter 2 toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
HvB83 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:23:
Ik heb een Chamberlain LM60EV aandrijving gemonteerd en middels een Fibaro relais aan de aandrijving gekoppeld op de draad waar ook de wandschakelaar op zit.

Ik heb eerst zitten kijken naar de duurdere aandrijvingen, maar als je hem niet 10x per dag open en dicht doet, kan ik me niet voorstellen dat het veel meerwaarde heeft. Ja, de rail blijft iets stabieler onder het openen, maar met wat kleine aanpassingen is ook die Chamberlain prima te stabiliseren. En dan houd je wel weer flink wat centjes in je zak. De opener werkt met een riemaandrijving, dus hij is behoorlijk stil en de eindstops zijn in te programmeren; daar loopt hij dan zacht tegenaan. Je hoort hem dus nauwelijks tijdens het gebruik, wel zo prettig als de garage aan je huis vast zit.
Dat zijn precies mijn afwegingen! Bedankt voor de tip. Ik heb hem al gezien voor €375 dus dat valt reuze mee. Wordt er een wandbediening meegeleverd of moet ik deze los kopen (zo ja, welke?) Ik ga eens kijken of ik een installtie manual kan vinden.
sunnybird schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:39:
Je kunt toch elke garagedeur motor installeren. Belangrijk is dat er eind open en eind dicht contact beschikbaar is. Verder dienen de noodzakelijke motorbeveiligingen aanwezig te zijn. Na installatie motor en afstellen eindschakelaars kun je de Fibaro roller shutter 2 aansluiten. Handmatig (via externe drukknoppen) eerst de deur sluiten en daarna de inregel procedure van de Fibaro roller shutter 2 toepassen.
Ja de installatie is niet zo'n probleem alleen het integreren van de Z-Wave module lijkt mij lastig als je een gesloten systeem zonder externe bediening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
janser01 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:50:
[...]

Dat zijn precies mijn afwegingen! Bedankt voor de tip. Ik heb hem al gezien voor €375 dus dat valt reuze mee. Wordt er een wandbediening meegeleverd of moet ik deze los kopen (zo ja, welke?) Ik ga eens kijken of ik een installtie manual kan vinden.
Beter zoeken, op amazon.de kan je hem voor minder dan 300 geleverd krijgen. Wel opletten dat je de rail apart moet meebestellen! Wandbediening zit er gewoon bij.

In tegenstelling tot wat Sunnybird zegt, kan het bij deze opener niet met een Rollershutter module. Ik ben ook niet zo snel een opener tegengekomen die via verschillende draden een puls om te openen of te sluiten krijgt. Mochten die er wel zijn dan ben ik er uiteraard benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
HvB83 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:56:
[...]

Beter zoeken, op amazon.de kan je hem voor minder dan 300 geleverd krijgen. Wel opletten dat je de rail apart moet meebestellen! Wandbediening zit er gewoon bij.

In tegenstelling tot wat Sunnybird zegt, kan het bij deze opener niet met een Rollershutter module. Ik ben ook niet zo snel een opener tegengekomen die via verschillende draden een puls om te openen of te sluiten krijgt. Mochten die er wel zijn dan ben ik er uiteraard benieuwd naar.
amazon.de €230 :9

Het hoeft geen fancy oplosing te zijn. Open of dicht is voor mij prima want ik heb een gewone kantelpoort. En als ik hem met een 2x1,5kW Fibaro relais combineer kan ik meteen ook de verlichting van de garage meenemen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Zoals ik zeg, daar zit de rail dan nog niet bij.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oleh
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11-2023
Heb ik iets gemist op dit forum of heb ik gewoon niet goed gelezen? FW 0.9.998 en ik kan lokaal inloggen op m'n zipabox. holy crap >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

janser01 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:25:
[...]

amazon.de €230 :9

Het hoeft geen fancy oplosing te zijn. Open of dicht is voor mij prima want ik heb een gewone kantelpoort. En als ik hem met een 2x1,5kW Fibaro relais combineer kan ik meteen ook de verlichting van de garage meenemen. 8)
2x 1.5kw... dan heb je er waarschijnlijk een nodig voor "open"en een voor "dicht" dus voor de verlichting heb je dan een andere nodig... (zo heb ik althans mijn gordijnen moeten doen;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Dan maar even geen verlichting :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

fibaro poema
Er zit weer een nieuwe introductie aan te komen.. Goh, wat zou dat nou zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
Kattebak sensor? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
DRuw schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 10:41:
[afbeelding]
Er zit weer een nieuwe introductie aan te komen.. Goh, wat zou dat nou zijn??
Slechte marketing truc, om dat 'achterlijke' oogje te verkopen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Blijf het een oog van sauron vinden;)
En nu promoten ze het als een kattenluik?
Ze zouden ze inmiddels al bijna 2 maanden aan het verschepen zijn als ik de eerste berichten zou hebben geloofd... Right. Breng dat ding nou maar in fatsoenlijke hoeveelheid en zonder bugs op de markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo0p
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 21:19
@pegagus

(sorry voor de schop maar...) Ben je nog wat wijzerder geworden, oftewel, heb je je duco weten te includen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo0p
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 21:19
pegagus schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:43:
Heeft iemand zich al eens verdiept in een Duco CO2-sensor? Ze werken op het zwave-protocol en zouden volledig compatibel moeten zijn: http://www.pepper1.net/zw...4e58b80f71e89f9ab50b5.pdf

Qua inbouw zijn ze niet heel praktisch vanwege de voeding, maar qua prijs een stuk voordeliger dan wat ik tot nog toe tegen ben gekomen.
(sorry voor de schop maar...) Ben je nog wat wijzerder geworden, oftewel, heb je je duco weten te includen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ziet er goed uit!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bjt8H1oCEAA_fZp.jpg:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Multimediaplugins of nog meer?
Ziet er netjes uit (wel beetje over-the-top grafische pretplaatjes;))
Ga je al overstappen heros?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 15:15

Tim Schuhmacher

abasios

Nou is de Vera interface echt niets, maar dit is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Vera krijgt update volgende maand he;)
Die verklaar ik ook niet heilig hoor maar het is iets:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Op basis van 1 screenshot kan je de interface beoordelen Tim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nee, ga niet switch hoor. Ik vind de rule creator van de hc2 te beperkt en heb geen zin om me te gaan verdiepen in LUA. Daarnaast heb ik iets van 90 regels in me Zipabox welke nu allemaal prima draaien en zie het niet zo zitten om alles weer opnieuw aan te maken.

v4.0 beloofd een verbeterde versie van de rule creator (ook om de behoefte van de hcl te vullen) dus dan gaan we weer verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dit is ook een mooi product:
http://estimote.com/

Afbeeldingslocatie: http://estimote.com/images/preorder.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit.

[ Voor 3% gewijzigd door sunnybird op 28-03-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

was het iemand al opgevallen dat de motion sensor door Fibaro op hun website is geplakt?:
http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-system/motion-sensor
"detects earthquakes"... handig...
Ben benieuwd wanneer hij beschikbaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
mooi ding, kan er wel een aantal gebruiken in mijn nieuwe woning! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Yup, was me al opgevallen.

Hij komt nu ook echt eraan...mag ook wel naar 1,5 jaar wachten -:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:25

apt

Mooi is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind hem best mooi, maar niet in mijn interieur passen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je bijvoorbeeld de lichtsensor kunt gebruiken als schemerschakelaar. Vaak is het bij z-wave apparaten zo dat dat soort informatie alleen meegestuurd wordt als er bijvoorbeeld beweging waargenomen wordt. Ik ben bang dat je dus alleen het verlichtingsniveau een rol speelt als er beweging gezien wordt: bij beweging en weinig verlichting iets inschakelen. Niet: als de verlichting te laag wordt verlichting inschakelen. Weet iemand hoe dat werkt bij deze sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
wachten totdat iemand de manual heeft gespot. Dan wordt dat vast een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Deze ook algezien:

Afbeeldingslocatie: http://tutoriels.domotique-store.fr/images/fibaro/FGSW-Fibaro-Smart-Watch/Mokup-Fibaro-Smart-Watch.jpg
FGSW-Fibaro-Smart-Watch :P

http://tutoriels.domotiqu...art-watch-et-lili-20.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier kun je wat beter zien hoe de Fibaro Motion Sensor eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://thedigitalmediazone.com/wp-content/uploads/2014/01/Fibaro_Motion_Sensor.jpg

Zo te zien is ook dit weer een klompje goedkoop glimmend plastic zoals de Aeon Multisensor. Beats me hoe je op het idee komt om een bewegingsmelder eruit te laten zien als het oog van Sauron. Ik heb ook veel liever een plat apparaat dan een bol.

Hopelijk komt Philio binnenkort met dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.philio-tech.com/img/pat01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

kasteleman schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 10:49:
wachten totdat iemand de manual heeft gespot. Dan wordt dat vast een stuk duidelijker.
Manual is hier te downloaden:
http://www.wirelesswonen....Fibaro-Motion-Sensor.html
prijs valt me 100% mee!
enneh die horloges.... :F

edit als ik het zo zie kun je gewoon tijden instellen dat de temp en lux worden doorgegeven maar default staan ze UIT? of lees ik dat nou verkeerd?
2 jaar met een batterij op default settings... ja als ze alles uit zetten is dat dus de houdbaarheid van de batterij zelf })

[ Voor 27% gewijzigd door DRuw op 01-04-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Eye of Sauron, lol. Die komt er niet. Je kunt bij deze wel instellen dat hij bijv elke paar minuten zijn parameter settings pusht. Daarmee is ie wel nuttiger dan ik basis van mijn ervaring met andere sensor had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

och, als ik het zo zie is hij de helft van de Aeon labs (je weet wel, het ding met die issues) en de LED in het kattenoog kun je volgens mij ook uitzetten.
Blijft een minisensor over met best leuke specs!
Nu de ondersteuning bij de Vera nog;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Als er nog ondersteuning komt voor mijn vera 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 13:55

anc

Weet iemand een wind-regen sensor op Z Wave die te koppelen is aan een Vera Lite?
Idee is namelijk om een zonnescherm te laten zakken in de ochtend om de koelte binnen te houden in de zomer. Echter mag dat ding niet automatisch naar beneden gaan zonder controle, zoals bijv teveel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zonneschermen zijn daar vaak toch zelf voor beveiligd dacht ik?
Ik weet wel dat je via een RFXCOM een weerstation kan koppelen maar dat is dus op basis van RF433... Een Zwave equivalent ben ik nog niet tegengekomen hiervan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

DRuw schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:24:
Zonneschermen zijn daar vaak toch zelf voor beveiligd dacht ik?
Ik weet wel dat je via een RFXCOM een weerstation kan koppelen maar dat is dus op basis van RF433... Een Zwave equivalent ben ik nog niet tegengekomen hiervan...
Mijn zonnescherm gaat gewoon naar beneden met windkracht 11 als ik de knop omzet :-)
Ja op 433 had ik ze ook al gezien, maar nu nog Zwave want ik was niet van plan om een RFXCOM aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Je zou een 0-10v sensor kunnen nemen icm een RGBW-module. Maar met Vera kan je ook de veel goedkopere 433-windmeters gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Ja alleen dan moet ik wel zo'n extra module aanschaffen die via USB gekoppeld wordt. Toch?

[ Voor 3% gewijzigd door anc op 01-04-2014 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Een rfxcom ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
Femme schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 11:17:
Hier kun je wat beter zien hoe de Fibaro Motion Sensor eruit ziet:

[afbeelding]

Zo te zien is ook dit weer een klompje goedkoop glimmend plastic zoals de Aeon Multisensor. Beats me hoe je op het idee komt om een bewegingsmelder eruit te laten zien als het oog van Sauron. Ik heb ook veel liever een plat apparaat dan een bol.

Hopelijk komt Philio binnenkort met dit ding:

[afbeelding]
Niks mis mee, mooi vormgegeven en uiterst compact! In een old-fashion interieur zal hij zeker misstaan, maar wie kiest daar tegenwoordig nog voor? ;)
Pagina: 1 ... 30 ... 76 Laatste