Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 29 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ff de beloofde fotos:
de AB (waaardeloze kwaliteit plastic trouwens, maar goed dat hij achter het gordijn zit):
AB
De verbinding met de stroomdoos met Fibaro unit:
connectie
De AB bypass achterkant van printplaat:
AB bypass 2
en de voorkant:
ab bypass 1
en de setup achter het gordijn:
gordijn
oohja, en de stroomdoos met fibaro unit erin waar ik de trafoplug in heb gedaan (heb gelijk een stroompunt voor de karcher erbij:):
stroomdoos met fibaro module en trafo
Alles zit achter het gordijn, ook de stroomdoos en AB dus je ziet er niets van 8)
Nu het ding nog helemaal goed uitlijnen om het geluid te beperken (als ik tijd heb.... dus medio 2015...)

Ff nog voor de duidelijkheid: witte is aangesloten op de I van een alternatieve power supply, groen op O1 en Rood op O2
zie fig 1 (alternative power supply) van manual van de fibaro module http://www.wirelesswonen....y-Insert-(2-x-1.5KW).html

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 25-02-2014 13:02 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik snap er niet veel van geloof ik. heb je nou een alternatieve extra rails ernaast? en waar is de fibaro module?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Zie laatste foto voor de module. Ik heb een opbouwdoos met een stekkerblok erop waar hij in zit. ik tap daar gelijk de 220V vanaf om de fibaro module te voeden. De adapter voor de stroomvoorziening naar de rails toe plug ik dan in de gecreerde contactdoos.
ik heb inderdaad de electrische rails aan de binnenkant (raamkant) en een kunstof rails waar het gordijn op zit er buitenom (en die heeft gebogen einden wat bij de electrische niet gaat).
De eerste runner van het gordijn wordt meegetrokken door de electrische rails (nu even met een paperclip als je goed kijkt:))
op deze manier blijft de electrische toestand binnen het gordijn en zie je er niets van:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
kasteleman schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:39:
[...]

Ik heb het nu voor mijn Razberry icm de rgbw werkend. Parameter 6 op 0 gezet en parameter 14 op hex 8889. Heb aan de in1 een tempsensor en aan in2 een ldr. Later komt aan in3 nog de pir. Heb nu een 12v halogeen van 10 watt eraan hangen middels de plus aan de voeding van de rgbw en de gnd aan de w (van de rgbw aansluitingen) gekoppeld. Dus mijn proefopstelling werkt. Nu nog zien hoe ik de verbruik in kaart kan brengen, immers dat schijnt hij ook nog te kunnen......
Welke sensoren gebruik je voor de RGBW? Heb er zelf ook een geïnstalleerd en het is eigenlijk zonde om 4 ingangen ongebruikt te laten. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk waar ik de juiste sensoren kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 22:50
@DRuw: mooi gedaan! Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, maar heb alleen geen IR-afstandbediening meer gemonteerd. Als de gordijnen met de hand dicht moeten dan doe ik het wel met de hand. Voordeel is dat je nog minder ziet als je ervoor staat. Ander voordeel is dat je de Fibaro module strak tegen het motortje kunt bevestigen, hiervoor gebruik ik het ingekorte kabeltje van de IR-afstandbediening voor die ik rechtstreeks op de Fibaro heb geschroefd.

Maar, zoals gezegd, ook deze oplossing is mooi. ;)

En inderdaad...Beter af en toe een beetje geluid dan 4x of meer betalen voor een stillere gordijnrail...

[ Voor 17% gewijzigd door aard01 op 25-02-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Chaos schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:04:
[...]

Welke sensoren gebruik je voor de RGBW? Heb er zelf ook een geïnstalleerd en het is eigenlijk zonde om 4 ingangen ongebruikt te laten. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk waar ik de juiste sensoren kan vinden.
Ik heb dus de pir in gebruik zoals eerder hier is aangegeven, een lpr en ben nog aan het testen met een weerstandsgevoelige tempsensor en een weerstandsgevoelige vochtigheidssensor. Heb ik allemaal van ebay voor een paar euro icm wat weerstandjes geschakeld. Dus zodra de lpr op 100% staat betekend dit dat het donker is en zodra de pir beweging ziet verandert de waarde van 10% naar 56%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
Cobaltjeh schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:40:
Afgelopen weekend ook productief bezig geweest en mijn alarmsysteem gekoppeld aan mijn HC2 met behulp van een 2x1.5kw module en een Universele binaire sensor.

Ik kan nu via het domotica systeem het alarm in/uit schakelen en de status van het alarm zien. (ingeschakeld / inbraak alarm) Daarnaast heb ik 1 zone in gebruik zodat het domotica systeem ook het alarmsysteem kan laten afgaan.

Eerste scene die ik geschreven heb is dat alle lampen uitgeschakeld worden, bij inschakeling van het alarm.
Gewoon alarmcode intoetsen en naar buiten, en de rest gaat vanzelf echt super. :)

Nu nog instellen dat de verlichting aangaat wanneer ik het alarm uitschakel, en het avond is. En dat de verlichting in het hele huis aangaat bij een actief inbraakalarm.
Welk alarmsysteem heb je? Ik heb een Visonic Powermax Pro en wil dit ook kunnen inlezen in mn Domotica systeem (gebruik Domoticz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
@DRuw Prima oplossing lijkt me! Ik heb 6 (3 x 2) van die rails (dus de Forrest Shuttle was echt geen optie €4200,- vs, €720,-) ;-)

Dat betekent dus 6x een Fibaro (eigenlijk 9) als je ook de Stop-knop wilt schakelen. Dan komt er dus nog wel een aardig bedrag bij :-(

Hoe 'puls' je de Fibaro-switch? En weet je zeker dat je geen Stop nodig hebt? Die motoren willen nog wel eens blijven draaien. Niet vaak, maar dan is een stopmodus wel handig.

In de Razberry is (volgens mij) de standaard naamgeving niet aan te passen, dus verschil tussen Open/Dicht is dan lastig aan te geven. Onthouden dat #1 Open en #2 Dicht is dus :-)

Ik overweeg een JeeNode (Arduino) met een optocoupler. Maar dat vereist nog wat studie. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

in geval van nood heb ik dus de AB gebypassed en niet afgeknipt mocht ik de stop nodig hebben.
Je kunt de fibaro switches laten pulsen door parameter 4 en 5 te veranderen (auto-off tijd) maar dat is mij niet gelukt tot op heden (mijn vera pakt hem om een of andere reden niet).
Ik heb dus gewoon een scène aangemaakt dat direct bij het aangaan het ding weer uitzet:)
Mocht hij inderdaad blijven draaien loop ik alsnog naar de AB toe waarna je de kabel kan aandraaien. Met domoticz kun je toch wel de naam aanpassen, ik neem aan dat je dat draait?
je kan eventueel nog kijken (als je een RFXCOM hebt) voor een KaKu oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
Ik gebruik nog de Z-Wave.Me interface, maar zoek naar een alternatief. Een beetje makkelijke pluggable architecture. Razberry Z-Wave, RFXCOM, JeeNode RFM12B, SmartMeterPlug, EISCP, IR, AirPlay, XBMC/Plex. Heb wel een idee, maar gun mezelf te weinig tijd om er echt mee aan de slag te gaan...

@TeGek is volgens mij al een eind op weg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
DRuw schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 22:21:
in geval van nood heb ik dus de AB gebypassed en niet afgeknipt mocht ik de stop nodig hebben.
Je kunt de fibaro switches laten pulsen door parameter 4 en 5 te veranderen (auto-off tijd) maar dat is mij niet gelukt tot op heden (mijn vera pakt hem om een of andere reden niet).
Ik heb dus gewoon een scène aangemaakt dat direct bij het aangaan het ding weer uitzet:)
Mocht hij inderdaad blijven draaien loop ik alsnog naar de AB toe waarna je de kabel kan aandraaien. Met domoticz kun je toch wel de naam aanpassen, ik neem aan dat je dat draait?
je kan eventueel nog kijken (als je een RFXCOM hebt) voor een KaKu oplossing?
Als je de stop knop alleen gebruikt bij dezelfde stand, bijvoorbeeld half gesloten dan weet je ook ongeveer hoelang het duurt voordat de stop knop ingedrukt moet worden.
Ik zou dat via scène gaan schakelen, en dan specifiek via luup en met sleep commando's tussen door. Je krijgt dan ongeveer dit.
Open commando aan
Sleep 500ms
Open commando sluiten
Sleep , de tijd dat nodig is
Stop commando
Sleep 500 ms
Stop commando weer uit zetten.

Nu heb ik dit niet getest dus de 500ms kan te kort of misschien te lang zijn :p

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
Gaat de Fibaro Home Center Lite nu dan echt komen?
http://www.cebit.de/produ...enter-lite/457320/K170571

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ben benieuwd wat je precies inlevert ten opzichte van de HC2. Alleen tragere hardware zodat hij met meer devices niet lekker werkt klinkt niet als iets wat bij de strategie past.

Wel mooi als de userbase wordt uitgebreid. Hopelijk gaat het aantal zinnige uitbreidingen vanuit de community dan ook omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
heeft iemand nog wat gehoord over de geintegreerde wallplug WCD's voor europa?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HvB83 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 07:13:
Ben benieuwd wat je precies inlevert ten opzichte van de HC2. Alleen tragere hardware zodat hij met meer devices niet lekker werkt klinkt niet als iets wat bij de strategie past.

Wel mooi als de userbase wordt uitgebreid. Hopelijk gaat het aantal zinnige uitbreidingen vanuit de community dan ook omhoog.
Ja ik snap überhaupt niet waarom de huidige HC2 zo duur is in verhouding met de concurrenten.
Het is volgens mij echt niet dat de hardware an sich zo duur is of dat daar veel op te bezuinigen is.
Volgens mij betaal je voor een groot deel de ontwikkelingskosten en ondersteuning en maakt de hardwareprijs niet heel veel uit voor de vraagprijs.
We gaan het zien, ze nemen op de Cebit ook de multisensor mee (je weet wel, dat dingetje wat begin februari goed leverbaar zou zijn en nog steeds geen leverdatum voor wordt afgegeven.. :X )
Ik ben benieuwd, in ieder geval goed dat ze bezig zijn met de ontwikkeling!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
De HC2 stelt kwa hardware inderdaad niet zoveel voor, er zit gewoon een consumenten-bordje in. De unit kan je bij wijze van spreken zelf voor €150 bouwen, kan je nagaan wat het Fibaro kost om ze te maken.

Maar het is het hele pakket wat het duur maakt, ook voor Fibaro.

Ik zie het zoals bij Synology; je kunt voor minder geld zelf een veel luxere en snellere NAS bouwen. Maar dan kost het me weken klooien in de avonduren, en dan is het maar de vraag of ik het met alle handleidinkjes van internet op een stabiele manier voor elkaar krijg, inclusief alle features die ik zou willen. Koop je een HC2 dan krijg je een goed softwarepakket erbij, het ziet er grafisch mooi uit en als er iets mis is kan je rekenen op support. Dat is me dan die €350 extra meer dan waard, m'n domotica moet in de eerste plaats stabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb volgens mij de whirlpool indiana C droger. als ik hier kijk is de aansluitwaarde 2200 watt. betekent dit dat ik dit kan monitoren met eender welke nuon smart plug, fibaro wall plug of wat dan ook voor smartmeter?

max aansluitwaarde:
fibaro = max 2500 watt
smart plug = ?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Yihaaa schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:36:
[...]

Welk alarmsysteem heb je? Ik heb een Visonic Powermax Pro en wil dit ook kunnen inlezen in mn Domotica systeem (gebruik Domoticz).
Ik heb een Abus Texon SX alarmsysteem.

Deze heeft een sleutelschakelaar optie voor een bedrade zone. Deze zone is dan NC en bij een onderbrekingspuls schakelt hij het alarm in of uit. (afhankelijk van de voorgaande status)

Hier heb ik een simpel ebay relais tussen gezet, met een NC relais. Dit relais schakel ik voor 1 seconde naar NO met de fibaro 2x1.5kw module.

Op dezelfde manier heb ik ook een extra zone aangemaakt die bij onderbreking het alarm laat afgaan. (De fibaro module heeft tenslotte 2 uitgangen) Op deze manier zou ik eventueel later het alarmsysteem kunnen uitbreiden met zwave modules.

Ik heb namelijk wegens stabiliteit gekozen voor een los bedraad alarmsysteem, de mogelijkheden van een alarmsyteem zijn altijd beter uitgedacht dan wat je voor elkaar krijgt in een domitica systeem. En dan heb ik het over het inschakelen van verschillende secties, zone instellingen, instelbare delays etc.

Mijn alarm heeft verder een aantal uitgangen die naar 12v schakelen bij instelbare events. Deze worden ook vaak gebruikt voor het aansluiten van een GSM melder. De ene geeft een 12volt signaal als het alarm af gaat, de 2e geeft een 12 volt signaal als het alarm actief is.

Ik gebruik hier een universele sensor voor om dit uit te lezen, echter deze is gemaakt voor NC / NO toepassing, dus hiervoor moest ik weer gebruik maken van een relais, wat geschakeld wordt door de 12v uitgang. Want ik kreeg het niet voor elkaar om de UBS een 12v signaal te laten detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

helemaal mee eens hoor!
Maar vandaar dat ik de Fibaro HC2 lite of hoe het ding ook gaat heten niet helemaal snap...
we zullen zien..... tzt :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ach ja, tot nu toe heeft Fibaro weinig missertjes gemaakt in hun marketingstrategie. Hoewel, de rooksensor lijkt wat kinderziektes te vertonen... Ik weet bijna zeker dat veel mensen diep in hun hart wel een HC2 zouden willen, als hij een stuk goedkoper zou zijn. Als ze er niet teveel functies uit slopen zie ik wel een verkooptoppertje voor ze in het verschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

oh zeker! als deze rond de 300 zou gaan kosten hebben ze een winner, ondanks dat het ding de RFXCOM niet ondersteund.
De marketingstrategie is zeker goed hoor, alleen de productie kan het niet bijbenen aan het begin;)
We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
even klein rondvraagje hoor. maar voor een deursensor icm vera. welke merken raden jullie aan?
zit te twijfelen tussen phillio DBTL, phillio BTL, aeon inbouw, vision raam/deur sensor.

tussen duurste phillio en vision zit bijna 20 euro :-(

beter vragen in MCV topicje

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 26-02-2014 12:20 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Verwijderd

Dit topic moet ik eens doorspitten. Ik heb geen kennis van bestaande protocollen. Wat ik wel heb is 24V impulssysteem over het hele huis (elektriciteit is nieuw), een ventilatiesysteem met 3 standen en een heel eenvoudig te bypassen schakelaar, magneetcontacten aan deuren en ramen, verstand van programmeren, een beagle board en een schat van vrouw en kind.

Dit is een filmpje van de POC die ik gemaakt heb voor de ventilatie: http://youtu.be/OifJylVoqX8

Voor de verlichting heb ik eerder een POC gemaakt met een raspberry pi maar gezien de beagle board zoveel meer IO heeft zal ik nu waarschijnlijk die gebruiken. Een paar foto's om een idee te geven.

Dit was de test setup:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/bouw/IMG_20140108_071933.jpg

Een hele hoop kabels. Dit is wel inclusief netwerk, televisie, alarm, ... niet enkel licht en stopcontacten dus:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/bouw/IMG_20140209_124219.jpg

De voeding om de 24V om te zetten naar 5V voor de controller:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/bouw/rps20131017_161651_890.jpg

Optocouplers om de 24V signalen te triggeren vanaf de 3 (of 5V) van de controller:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/bouw/rps20131222_142043_935.jpg

Bedoeling nu is POC toe te passen in de kast (of beter in een kastje veilig er naast) en dan een REST interface op te zetten. Eens dat rond is kan ik beginnen nadenken over GUI. Er komt sowieso een tablet in de leefruimte maar we hebben ook allemaal een smartphone in huis dus veel zal die tablet niet gebruikt worden.

De thermostaten bypassen zou ik ook nog willen doen. Die heb ik nog niet open gemaakt. Het bypassen van de buttons lijkt me niet moeilijk maar dan weet ik natuurlijk nog niet wat de huidige temperatuur is (of beter de gevraagde temp op het display).

Daarna begin ik met het plaatsen van meters, water, elektriciteit en gas toevoer zou ik willen meten.

Wel tegenslag gehad bij de plaatsing van de magneetcontacten in de ramen. We hebben via zelfbouwpakket de elektriciteit zelf geplaatst maar ik dacht die sensoren beter te laten plaatsen gezien ik daarvoor in de houten raamkozijnen moest boren.

Wat blijkt nu, in de kleine ramen zitten de sensoren in de weg van het kantelmechanisme van de ramen. Mag ik dus alsnog zelf aan de slag :-( . Uitleg van plaatser was dat de ramen zo diep zaten (verbouwing met nieuwe gevel voor oude 35cm dikke muur) waardoor hij er niet gemakkelijk aan kon. Zelf had ik er nooit aan gedacht zoiets te boren zonder ramen er uit te nemen!?

• The-Source
Ik moet zelf met grote regelmaat ook magneet contacten plaatsen in ramen/ kozijnen en in hout kan je het altijd wel passend maken. Snap ook zo niet waar het nu verkeerd op zit. Misschien een foto zodat ik wat tips kan geven.

• Cobaltjeh
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:34:
Dit topic moet ik eens doorspitten. Ik heb geen kennis van bestaande protocollen.
Nu vraag ik me wel af wat je bedoelt met POC.

Als ik zo al die kabels zie heb je al een goed begin gemaakt, een van de 'fouten' die ik gemaakt heb is een nieuwbouwhuis kopen wat al gebouwd was. Hierdoor had ik niet de mogelijkheid voor extra leidingen, alarmkabels / netwerk kabels lopen nu via plintgoten. Ook mooi weggewerkt, maar ik had liever gehad dat alles netjes in de meterkast zou uitkomen.

Ga je alle 'genutselde' bordjes nog uitwerken naar nette PCB's?

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 13:46
POC is Proof of Concept gok ik

• fabstar81
krijg ik vandaag mijn fibaro bestelling binnen met 3 x 2*1,5kwh schakelaars. denk ik dat ik de hotelschakeling op de overloop op de 1e verdieping wel even in elkaar knutsel. denk ik nog eens, denk ik nog eens...

doe ik de schakelaar open maken, kom ik erachter dat het een dubbele hotelschakeling is. pfffffff, nu is het echt hogere wiskunde voor me...

3 verdiepingen: begane grond, eerste, tweede. gaat om de dubbele schakelaar op de eerste verdieping. op zich is de Berker dubbele wisselschakelaar al behoorlijk ingewikkeld, de plaatjes op de achterkant helpen goed.

nu het hogere wiskundegedeelte...in de schakelaar zitten dus 6 draden:
1: bruin (L)
2: 2 x zwart voor lamp op eerste, 1 extra zwarte voor extra lamp in trappengat
3: 2 x zwart voor lamp op zolder

kan ik af met 1 2x1,5 kwh switch van fibaro? of heb ik er twee nodig?

volgens robbshop lijkt het te lukken om een hotelschakeling met S1 en O1 te faciliteren. maar in de tekst staat iets over dat S2 ook benut wordt op de e.o.a. manier. hoewel ik op de tekening dus geen draden in S2 zie lopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.robbshop.nl/media/wysiwyg/Hotel-schakeling-met-Fibaro-2.0.png

ik denk dat als ik de tekst goed begrijp, dat je dus de fibaro achter de "slave" van de schakeling moet hangen. waar alleen de zwarte draden naartoe gaan. (en waar je in dat geval dus nog apart blauw + bruin naartoe moet trekken).
als dit klopt, dan betekent dit dat je 2 fibaro's nodig hebt. 1 achter de schakelaar op zolder, en 1 achter de schakelaar op de begane grond. en geen een dus achter de "master" schakelaar alwaar bruin binnenkomt, en alle 5 de zwarte draden.... ;(

[ Voor 34% gewijzigd door fabstar81 op 27-02-2014 14:40 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Tussen S1 en S2 een kruisschakelaar plaatsen en dan heb je de oplossing voor 3 schakelaars.

• fabstar81
kruisschakelaar? en bedoel je S1/2 voor de schakelaars, of S1/2 voor de ingangen op de fibaro?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• sunnybird
Het schema van de kruisschakelaar kun je via google wel opzoeken. Deze schakelaar moet dan geplaatst worden tussen schakelaar S1 en schakelaar S2 zoals getekend in het schema van Robbshop.

• DRuw

DRuw

Ben benieuwd naar de CEBIT trouwens. Ik heb het idee dat fibaro een concurrent krijgt uit Slovenië: http://www.goap.eu/news/visit-us
Wellicht dat deze ook in kleinere inbouwdozen passen?

• HeroS
  • Laatst online: 15:50

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BhfwpA1CEAAefK_.png

Wat de hek is dit :)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• The-Source
Fibaro Home Center lite denk ik

• DRuw

DRuw

Idd de hc2 lite, kijk maar naar de lampjes;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The-Source schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:43:
Ik moet zelf met grote regelmaat ook magneet contacten plaatsen in ramen/ kozijnen en in hout kan je het altijd wel passend maken. Snap ook zo niet waar het nu verkeerd op zit. Misschien een foto zodat ik wat tips kan geven.
Is zelfs moeilijk bereikbaar om foto te maken :). Dit is de onderkant van het raam met helemaal links op de foto een geboord gat voor magneet. De metalen rail is het mechanisme dat bij kiep er tegenaan botst.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/bouw/rps20140228_074316_574.jpg

Ik ga denk ik beginnen met raam er uit te nemen en recht te boren. Welke boor gebruik ik best? Echte houtboor is denk ik geen goed idee omdat daar zo'n pin op zit. En vooral hoe ver zou ik kunnen boren zonder glas te raken?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 10:25 . Reden: typo en image fixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Gisteren een netatmo ontvangen en geinstalleerd, na de carnaval eens kijken of ik de waardes in de HC2 kan krijgen.

Mijn eerste indruk van de kastjes is da het grotendeels simpel plastic is met een laagje aluminium. Bouwkwaliteit vind ik voor de prijs erg mager.

Maar qua werking lijkt het precies te doen, wat het moet doen. Dat is natuurlijk het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 20:03
@fabstar: De fibaro moet tussen de draad die nu naar je lamp toe gaat.
Je beschrijving is me niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan dat je een hotelschakeling hebt voor de lamp op de 1e verdieping (met schakelaars op begane en 1e verdieping) en een hotelschakeling voor de lamp op de 2e verdieping (met schakelaars op de 1e en 2e verdieping).
Dan heb je inderdaad een fibaro op de 1e verdieping en een fibaro op de 2e verdieping nodig, want daar komt de draad die naar je lamp gaat vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@hcpl bedoel dat iets verzonken rechthoekige gedeelte? Want normaal is het het rond ;) maar ik zie dat het makkelijk naast de strip het gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Klaassie schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:44:
@fabstar: De fibaro moet tussen de draad die nu naar je lamp toe gaat.
Je beschrijving is me niet helemaal duidelijk, maar ik neem aan dat je een hotelschakeling hebt voor de lamp op de 1e verdieping (met schakelaars op begane en 1e verdieping) en een hotelschakeling voor de lamp op de 2e verdieping (met schakelaars op de 1e en 2e verdieping).
Dan heb je inderdaad een fibaro op de 1e verdieping en een fibaro op de 2e verdieping nodig, want daar komt de draad die naar je lamp gaat vandaan.
Ja het klopt. Het zijn twee hotelschakelingen voor zowel 1e verdieping als 2e. Op begane grond en 2e verdieping heb ik een enkele schakelaar. Op de 1e verdieping heb ik een dubbele schakelaar. In die dubbele schake,aar gaat 1 keer bruin, voor de rest een heleboel zwarte. Twee naar boven, twee naar beneden en de lamp op de eerste.

Ik vind het alleen zo een raar verhaal...Die fjibaro weet toch helemaal niet op welke plaats hij in het circuit zit? Waarom kan ik niet die fibaro achter die dubbele schakelaar knallen en zowel zolderlamp als 1e verdieping lamp bedienen met 1 2*1,5 schakelaar?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik maak al een tijdje gebruik van domticz in combinatie met wat lampen en temperatuur sensors. Echter wil ik hier ook een draadloze wandschakelaar aan toevoegen, eentje die zonder inbouwdoos te plaatsen is. Opzich zijn deze wel beschikbaar maar ik wil het graag in lijn hebben met de rest van mijn schakelmateriaal (gira 55). Weet iemand of er draadloze wandschakelaars zijn waar een gira afdekplaat overheen kan? Tot nu toe zie ik ze alleen van Busch Jeager. Een andere optie zou een draadloze tastsensor van gira zelf kunnen zijn:

artikel nr 0511 00 in deze catalogus (blz 619).

Ik zie dat het gira spul ook op de 433,42mhz werkt, maar is het protocol wat gira gebruikt ook compatible met de RFXcom?

Edit: ik zie dat de rfxcom op 433,92mhz werkt en gira op 433,42. Dat zal dus wel niet gaan werken, er blijft dan alleen nog de eerste vraag over.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 28-02-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
fabstar81 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 21:46:
Ik vind het alleen zo een raar verhaal...Die fjibaro weet toch helemaal niet op welke plaats hij in het circuit zit? Waarom kan ik niet die fibaro achter die dubbele schakelaar knallen en zowel zolderlamp als 1e verdieping lamp bedienen met 1 2*1,5 schakelaar?
De fibaro weet helemaal niet dat er een hotelschakeling zit, zolang hij maar op de laatste draad (naar de lamp) zit is het net of er een enkele schakelaar voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Leuk Kickstarter....

https://www.kickstarter.c...erything?ref=home_popular

Zie wel wat mogelijkheden.

[ Voor 5% gewijzigd door HeroS op 03-03-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28
Leuke oplossing! Alleen wat een lelijk ding....

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Hij doet me kwa vormgeving wel heel sterk aan een concurrent denken, zeker ook met de uitbreidingsmodules. Ben benieuwd wat er minder mogelijk is dan ten opzichte van de HC2. Ik hoorde geruchten over het niet kunnen gebruiken van LUA. Voor de meeste mensen is dat denk ik geen bezwaar, hoewel ze dan wel flink wat aan de puzzles verbeterd moeten hebben, want die is bij Zipato duidelijk beter.

Hoop wel dat ze nu de HC2-gebruikers ook de mogelijkheid geven tot aansluiten van een GSM-module en fatsoenlijke ondersteuning van een UPS (met shutdown van de HC2 indien nodig), anders is het een klein beetje genaaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb iets gehoord vanaf begin volgende week leverbaar voor ongeveer 300 euro. Prijs valt me dan nog ietsjes tegen al snap ik wel dat ze een prijs afschieten die boven de rest zit om hun "kwaliteit" aan te geven (lees apple strategie;))
@hvb83: ik snap uberhaubt een batterij module niet echt. het merendeel is op netstroom tenzij je er echt vanaf het begin rekening mee houd in de selectie van je spullen heb je er niet heel veel aan volgens mij..

[ Voor 31% gewijzigd door DRuw op 03-03-2014 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Correctie:
Press release:
http://prasa.fibaro.com/F..._ENG/HCL_pressrelease.pdf
Presentatie:
http://prasa.fibaro.com/F...esentation_HCLite_ENG.pdf

prijs 279,99 incl. en vanaf volgende week leverbaar:)
nu de sensor nog maar dat zal wel na de CEBIT worden gok ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

280 euro valt mee maar wat krijg je precies dat staat nog nergens vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nog steeds 2 keer zo duur als een vera lite. is dat verschil hem echt waard?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

tja, de HC2 werd ook meegenomen en gekocht door velen.
Ik vraag me meer het verschil tussen de HC2 en de lite af (en of dan mensen nog de HC2 blijven kopen!)
ben benieuwd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
En waarom kiezen mensen voor een HC2 in plaats van een vera lite? Puur voor de interface?
Ik ben ook wel benieuwd hoe de vera lite, HC lite en HC2 zich tot elkaar verhouden. Ben nog in de markt voor een controller, nog geen keuze kunnen maken. Al valt voor mij de HC2 door zijn prijs sowieso al af.

Edit: Kom net dit tegen:
Vergeleken met de Fibaro Home Center 2 ondersteund de Home Center Lite GEEN Voip, geen voice control en geen uitgebreide script programmering voor scenes.
http://www.robbshop.nl/fibaro-home-center-lite

Dat ontbreken van de script programmering vind ik wel erg jammer!
Dan heeft de Vera.lite meer mogelijkheden?

[ Voor 40% gewijzigd door Klaassie op 03-03-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Sommige denken dat, omdat hij duur is hij ook de beste is.
Anderen vinden de interface het mooist en willen deze ook op een tablet aan de muur hebben.
Toegegeven, voor het merendeel van de mensen is het ook de beste en meest stabiele controller maar de prijs houd velen tegen denk ik.
Qua interface en ondersteuning en bug-freeness is hij mijns inziens ook het best maar je hebt een hoop dingen niet die je bij de andere controllers wel kun krijgen (RF433 ondersteuning bijv).
Uiteraard doen ze daar neit aan omdat ze zelf zwave modules maken en dan hun eigen markt verpesten.
Ik vraag me dus alleen af voor die helf van de prijs welke functies er geschrapt zijn!
@ hierboven: ja de vera en hc2 heeft dat wel maar in hoeverre MOET je dat gebruiken vraag ik me af...

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 03-03-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Zie mijn edit in de vorige post... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

had mijn bericht ook geedit. maarre ik vind het nog niet de 300 euro verklaren eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Tsja, toch wat meer marktconform misschien?
Het gat van 400+ euro tussen de HC2 en de overige controllers kan ik ook nog steeds niet verklaren.

Inderdaad, script programming moet een standaard gebruiker waarschijnlijk ook niet willen. Maar het geeft wel veel vrijheid, wat mij bij de Vera bijvoorbeeld erg aanspreekt. Zoiets als aanwezigheids-detectie op basis van detectie van je smartphone zal bij de HC-lite dan waarschijnlijk niet mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
TL;DR onderaan

Vooropgesteld, ik ben geen C++ coder en Domoticz is een prachtig pakket, ik probeer hier niemand te bashen...

Huidig
Ik gebruik al enige tijd Domoticz i.c.m. RFXtrx433 en RaZberry.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over Domoticz
  • Draait goed op een Raspberry Pi
  • Makkelijk te beheren
  • Actief development "team"
  • Mooie WebUI die op alle browsers naar behoren werkt
  • Makkelijke (onofficiële) Android app
  • Z-Wave support middels Z-Way (mogelijk niet lang meer) en via OpenZWave
So far so good.

Nu ben ik echter sinds kort in het bezit van een paar Philips Hue lampen.
Leuk speelgoed met een mooie JSON api die goed gedocumenteerd is.

Ondersteuning hiervoor ontbrak echter nog in Domoticz, dus braaf een feature requests ingeschoten op het forum.
Hier werd ik er op gewezen dat er wel support was voor Limitless / AppLamp / etc (die wifi lamp die onder vele namen verkocht wordt), deze implementatie zou een goede basis / goed voorbeeld zijn om Hue support in te bouwen.

Ondanks mijn gebrek aan C++ wilde ik toch een poging wagen om zelf support in te bouwen en zo iets terug te doen voor de community.
Hiervoor ben ik in de code gaan kijken naar de Limtiless implementatie.
Tot mijn schrik kwam ik op heel veel verschillende plaatsen referenties naar Limitless tegen, zelfs in code die bedoelt leek voor de RFXtrx433.

Het lijkt er dus op dat Domoticz zonder enige vorm van modulariteit is opgezet.
An sich niet gek, gezien de ontwikkelingen die Domoticz in korte tijd heeft doorgemaakt en het feit dat het van origine (volgens mij) alleen bedoelt was om met de RFXtrx433 te werken.

Daarbij opgeteld dat het overgrote deel van de ontwikkeling door slechts 2 ontwikkelaars gedaan wordt, zie ik het niet snel gebeuren dat er een re-build van de code komt.
Dit alles heeft mij er toe doen besluiten om naar alternatieven te gaan kijken.

Nieuw
Al snel kwam ik uit op openHAB.
What is openHAB?

openHAB is a software for integrating different home automation systems and technologies into one single solution that allows over-arching automation rules and that offers uniform user interfaces.
This means openHAB
  • is designed to be absolutely vendor-neutral as well as hardware/protocol-agnostic
  • can run on any device that is capable of running a JVM (Linux, Mac, Windows)
  • lets you integrate an abundance of different home automation technologies into one
  • has a powerful rule engine to fulfill all your automation needs
  • comes with different web-based UIs as well as native UIs for iOS and Android
  • is fully open source
  • is maintained by a passionate and growing community
  • is easily extensible to integrate with new systems and devices
  • provides APIs for being integrated in other systems
...
Architectural Principles

openHAB does not try to replace existing solutions, but rather wants to enhance them - it can thus be considered as a system of systems. It therefore assumes that the sub-systems are setup and configured independently of openHAB as this is often a very specific and complex matter (including "pairing" processes, direct device links etc.). Instead, openHAB focuses on the "daily use" side of things and abstracts from the devices themselves.

A core concept for openHAB is the notion of an "item". An item is a data-centric functional atomic building block - you can think of it as an "capability". openHAB does not care whether an item (e.g. a temperature value) is related to a physical device or some "virtual" source like a web service or an calculation result. All features offered by openHAB are using this "item" abstraction, which means that you will not find any reference to device specific things (like IP addresses, IDs etc.) in automation rules, UI definitions and so on. This makes it perfectly easy to replace one technology by another without doing any changes to rules and UIs.

A very important aspect of openHAB's architecture is its modular design. It is very easy to add new features (like the integration with yet another system through a "binding") and you can add and remove such features at runtime. This modular approach has been a huge enabler for the active community around openHAB with many engaged contributors.
Voordelen:
  • Cross-platform (Java), dus ook op de Raspberry Pi
  • RFXtrx433 support
  • Z-Wave support (als het goed is ook middels de RazBerry)
  • Modulair van opzet d.m.v. bindings
  • WebUI, iOS en Android app beschikbaar
Nadelen:
  • Beheer is meer gericht op de gevorderde gebruiker (al vind ik dit zelf geen ramp)
  • WebUI is gemaakt voor Webkit en werkt dus niet even goed op Firefox.
  • Eigen implementatie van Z-Wave, geen gebruik gemaakt van bestaande implementaties als OpenZWave. Deels dus wiel opnieuw uitvinden. (hiervoor is gekozen om zo cross platform mogelijk te blijven)
Na mijn eerste test opzet in openHAB ben ik zeer positief en wil binnenkort dan ook mijn Domotica system om gaan zetten.
Echter...

TL;DR
Ik kan op GoT (en op domoticaforum.eu) maar weinig vinden over openHAB.
Onbekend maakt onbemind?
Of is het een dermate slecht pakket dat het beter gemeden kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Klaassie schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:19:
Zoiets als aanwezigheids-detectie op basis van detectie van je smartphone zal bij de HC-lite dan waarschijnlijk niet mogelijk zijn?
Er staat:
Your home always knows where you and your family members are thanks to geo localization. When you leave home, the system turns off unneeded devices, arms the alarm system and simulates your presence to discourage thieves from breaking in. While calculating your return route, the system will adjust temperature and run pre-programmed scenes. Energy saving, safety and comfort – FIBARO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
DRuw schreef op maandag 03 maart 2014 @ 13:31:
Ik heb iets gehoord vanaf begin volgende week leverbaar voor ongeveer 300 euro. Prijs valt me dan nog ietsjes tegen al snap ik wel dat ze een prijs afschieten die boven de rest zit om hun "kwaliteit" aan te geven (lees apple strategie;))
@hvb83: ik snap uberhaubt een batterij module niet echt. het merendeel is op netstroom tenzij je er echt vanaf het begin rekening mee houd in de selectie van je spullen heb je er niet heel veel aan volgens mij..
Om 2 redenen voegt een batterij in mijn ogen wel wat toe. De eerste is dat de HC2 heel slecht omgaat met harde shutdowns. Als je gewoon de stekker eruit trekt kan het zomaar zijn dat hij niet meer wil opstarten. Ik had het laatst dat er in de wijk een kabel was doorgehaald; met NAS en HC2 was het net teveel van het goede, daarna de hele avond bezig geweest om het spul weer online te krijgen. Je zou toch verwachten dat je een shutdown-command kunt laten versturen om de HC2 uit te zetten, niet dus. Nu de NAS maar zo ingesteld dat hij na 5 minuten al down gaat, hopende dat er dan genoeg sap voor de HC2 overblijft om te overleven… :)

De andere reden is het alarm. De sensoren werken bij mij gewoon op batterij, dus op het moment dat ze de spanning eraf halen, gaat de detectie gewoon nog door. En dan wil ik dus ook een sms'je kunnen versturen.

Voor bijna 300 euro zou ik nog steeds een Vera aanraden. De Fibaro-interface ziet er leuk uit, maar die hang je echt niet aan de muur; veel te weinig flexibel, teveel clicks om iets te schakelen en veel te veel eye-candy waar je in de praktijk niks mee doet. Als ze dan LUA eruit slopen ben ik eerlijk gezegd bang dat je vrij snel tegen beperkingen aan loopt, waarna je alsnog een Vera of een HC2 koopt. Ik ben geen programmeur, maar om wat leukere dingen te kunnen doen hoef je echt geen raketwetenschapper te zijn, maar kan je echt al veel meer met het spul dan via click-n-drop had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

kan ik me in vinden maar denk wel dat als je een alarmsysteem hebt op basis van zwave dat je in principe op netvoeding je sensoren hebt aangesloten en dan batterijen als backup maar volgens mij is het bij de sensoren op dit moment OF netvoeding OF batterijen.
en neem nou de aeonlabs multisensor, die werkt bijvoorbeeld nou niet super op batterijen..:(
het jammere is dat mensen niet snel van controller wisselen als de lite niet bevalt volgens mij. de 2ehands markt bestaat momenteel zo goed als niet in die dingen dus mensen zullen eerder gewoonweg ontevreden zijn met een apparaat met dergelijke beperkingen denk ik en wat dat betreft zou Fibaro beter deze uit kunnen brengen met een software-matige upgrade mogenlijkheid om deze functies te activeren ofzo (ik verzin maar ff wat:))
Toch benieuwd naar testen hoor, ik zie ze inmiddels op verschillende webshops verschijnen dus zo te zien is er een officiele release doorgezet ipv de standaard strategie van melden en dan na een paar maanden de boel pas kunnen leveren;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Via Vesternet.com:

The main differences between the Fibaro HCL and the HC2 are:
Plastic casing (HC2's has an Alloy Case)
No LUA
No LiLi
No VOIP

[ Voor 11% gewijzigd door HeroS op 03-03-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

staat ook op de NL websites hoor;)
bijvoorbeeld; klikkerdeklik;)

[ Voor 4% gewijzigd door DRuw op 03-03-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:25

apt

gertjuhh schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:21:
TL;DR
Ik kan op GoT (en op domoticaforum.eu) maar weinig vinden over openHAB.
Onbekend maakt onbemind?
Of is het een dermate slecht pakket dat het beter gemeden kan worden?
Did read. Ik loop ook rond te kijken naar een alternatief voor mijn vera. Ik ben nooit echt vrienden geworden. Het moet voor mij niet te low level zijn, dan komt het nooit af. Dit pakket kende ik nog niet.
Het platform onafhankelijke aspect spreekt me zeer aan. De beschrijving ziet er heel goed uit.

Heb je dit gelezen:
"Please make sure that you have a functioning Z-Wave network prior to using this binding. The binding currently provides no functionality to add or remove devices. HABmin can be used to configure devices (setting configuration parameters and association groups) directly within openHAB. Alternatively the open-zwave control panel is a good choice to set up your network. Commercial software like Homeseer can be used as well"
bron: https://github.com/openhab/openhab/wiki/Z-Wave-Binding

Blijkbaar moet je je netwerk dus op een ander platform opbouwen en dan aan openHAB toevoegen. Wellicht zou ik dus mijn z-wave netwerk van de vera kunnen migreren. Ik zou wel eens een z-wave usb stick kunnen gaan aanschaffen, en dan gaan experimenteren met een Rasberry Pi of MacMini server. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen als je wat gaat proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
@gertjuhh
De OpenHAB oplossing ziet er inderdaad goed uit. Maar de laatste keer dat ik Java op m'n Pi had draaien performde het voor geen meter. Dat is al een tijdje terug, dus hopelijk weer achterhaald.

En voor de RaZberry moet je dus ook nog iets extra's klussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
Weet iemand of er ook aparte lichtsensoren bestaan met Z-wave?
Ik wil graag m'n verlichting laten schakelen via een lichtsensor / schemerschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
apt schreef op maandag 03 maart 2014 @ 17:27:
Blijkbaar moet je je netwerk dus op een ander platform opbouwen en dan aan openHAB toevoegen. Wellicht zou ik dus mijn z-wave netwerk van de vera kunnen migreren. Ik zou wel eens een z-wave usb stick kunnen gaan aanschaffen, en dan gaan experimenteren met een Rasberry Pi of MacMini server. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen als je wat gaat proberen!
Dat had ik gelezen inderdaad, voor mij is dat echter geen probleem aangezien ik een RaZberry heb.
Deze controller (en dus het Z-Wave netwerk) kan je prima beheren met de bijbehorende Z-Way software.
Dit doe ik nu ook deels met Domoticz, deze maakt gebruik van een OpenZwave implementatie, echter ontbreken hier sommige features.
Dan stop ik Domoticz, start Z-Way en doe mijn aanpassingen, stop Z-Way en start Domoticz weer.
Uiteraard niet 100% wat je wil, maar het werkt wel en zo vaak zal je geen onderhoud hoeven te plegen aan je netwerk.
Als je nu een vera hebt zul je al je Z-Wave devices opnieuw moeten includen met je nieuwe (USB) controller, want volgens mij kan je doorgaans maar 1 controller aan je modules koppelen.

Beheer van RFXtrx433 vind ik echter lastiger.
In Domoticz werkt het toevoegen van 433mhz geheel automatisch (mits bekend protocol), hiervoor zal ik nu dus op zoeken moeten gaan naar een nieuw stukje software waarmee ik de ID op kan vragen.
DomBoBo schreef op maandag 03 maart 2014 @ 20:38:
@gertjuhh
De OpenHAB oplossing ziet er inderdaad goed uit. Maar de laatste keer dat ik Java op m'n Pi had draaien performde het voor geen meter. Dat is al een tijdje terug, dus hopelijk weer achterhaald.

En voor de RaZberry moet je dus ook nog iets extra's klussen...
Ik heb openHAB momenteel alleen nog maar op mijn desktop draaien aangezien ik anders mijn huidige domotica installatie offline moet halen.
Zodra ik iets zinnigs kan melden m.b.t. performance op een Pi laat ik het weten.
Wat betreft RaZberry zie bovenstaande.

Iemand trouwens interesse om een openHAB topic te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je was me net voor:)
Gokte al dat ze de eerste zouden zijn.
Ze zijn wel het verlengstuk van de reclamemachine van fibaro zelf vind ik. Je zal ze echt niet op iets negatiefs betrappen...
Maargoed, het ding ziet er weer gelikt uit:)

[ Voor 58% gewijzigd door DRuw op 05-03-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 11:37
De Fibaro ziet er goed uit! Ik denk toch dat ik dan voor de Fibaro HC Lite ga ipv voor de Vera Lite.

Welke thermostaat raden jullie aan icm de Fibaro HC? Ik heb beneden en boven vloerverwarming en in elke slaapkamer een ruimtethermostaat.

Ik heb nog geen energieleverancier dus als één van de leveranciers een geschikte thermostaat hebben dan kan ik misschien een goede deal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
Vandaag de HC lite binnen gekregen. Ik heb nog maar een paar componenten over gezet, maar hij lijkt erg goed te werken!

Ik ben benieuwd of ik LUA ga missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de HC lite, ben van plan om hem aan te gaan schaffen ter vervanging van mijn Zipabox.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Zou wel even goed kijken wat wel en niet kan hoor. Lili etc kan je makkelijk missen, maar HC2 zonder LUA zou ik echt maar 20% van de lol aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Waar gebruik je dan expliciet LUA wat niet op een andere manier kan?
Heb je daar wat voorbeelden van?
Een hoop mensen weten niet waar je het voor gebruikt (en hebben het voor hun gebruik ook niet nodig wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat ik gelezen heb is dat de rule creator beperkt is en dat je bv geen else kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Geen else inderdaad, een paar maanden geleden in ieder geval ook geen nested if-statements. Is allemaal wel op te lossen met globals en veel verschillende scenes, maar overzichtelijk wordt het daar niet van.

Bij Fibaro heb je standaard geen goed werkend heating panel waarbij verschillende zones om warmte kunnen vragen via 1 relais. Daarom heb ik daar een scene voor gemaakt die dat allemaal voor me regelt. Maar als ik dat via de scene builder had moeten doen, was ik denk ik een stuk of 8 scenes verder geweest. Als je net met scenes begint verlies je je al in zo'n klein LUA scriptje, laat staan als er een aantal verschillende met elkaar samen zouden moeten werken.

Virtual devices zijn denk ik ook aardig beperkt zonder LUA. Ik heb nu bijv. een scene waarmee ik de Squeezebox in m'n badkamer automatisch uitschakel met de lichtknop, via een http-code. Volgens mij kan je dat in de scene-builder ook niet gebruiken.

De sunset/sunrise-triggers zijn ook niet geschikt voor alle toepassingen zonder dat je in LUA duikt.

Maar misschien dat ze daar achter de schermen hard mee bezig zijn en dat het in 4.x allemaal is opgelost en dat het plugin-systeem waar ze het steeds over hebben virtual devices voor de meeste mensen overbodig maakt. Dan ga je echter nu kopen op een belofte, in de hoop dat ze het binnen nu en een maand of 2 regelen. En die fout heb ik bij een andere controller al een keer gemaakt... Voor €300 vind ik het wel zo realistisch om aan te geven dat bij Fibaro echt nog wel wat onder de motorkap getweakt zou moeten worden om het allemaal netjes werkend te krijgen. De leercurve van LUA is redelijk stijl (om wat basisdingen te kunnen doen), daar moet je je niet door af laten schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Bedankt voor je reactie, Ik wacht nog wel even op de 1.x van Zipato en de 4.x van Fibaro hierna ga ik kijken of ik de overstap ga maken.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DennusB schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 13:49:
Voor iedereen die interesse heeft in de Eneco Toon API. Hier is de repo met informatie en scripts: https://github.com/dennusb/eneco_toon_api

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Erg handig, ik heb inmiddels hetzelfde ook nagebouwd in Java zodat ik in mijn eigen interface (waar ik al temperatuur, lichtsterkte en luchtvochtigheid in had zitten) ook energie verbruik kan tonen/monitoren.
Grootste nadeel vindt ik alleen dat je voor het ophalen van de gegevens afhankelijk bent van de Eneco site, zodar zij hun API aanpassen werkt het dus niet meer.
Ik zou het liever direct via z-wave ophalen. Je kan de toon en de sensoren prima aan je eigen netwerk koppelen, je kan er alleen vervolgens geen klap mee :/

Andere vraag: Weet iemand hoe je de razberry een update van een device kan laten doen? Ik kan bijvoorbeeld via http://192.168.178.10:8083/ZWaveAPI/Run/devices[4].instances[1].SwitchMultilevel.data.level.value de status van een dimmer uitlezen (tussen 0 en 99), maar als ik die met de fysieke dimmer aan pas, dan klopt de waarde niet meer. Als je in de razbery interface op "update" klikt, dan krijg je wel weer de juiste waarde terug. Hier is ongetwijfeld ook een api commando voor, ik kan deze alleen niet vinden...

even checken wat er over de lijn gaat met chrome doet wonderen, het is dus: http://192.168.178.10:8083/ZWaveAPI/Run/devices[4].instances[1].commandClasses[38].Get()

[ Voor 7% gewijzigd door AtlonXP1800 op 08-03-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
AtlonXP1800 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:41:
[...]

Erg handig, ik heb inmiddels hetzelfde ook nagebouwd in Java zodat ik in mijn eigen interface (waar ik al temperatuur, lichtsterkte en luchtvochtigheid in had zitten) ook energie verbruik kan tonen/monitoren.
Grootste nadeel vindt ik alleen dat je voor het ophalen van de gegevens afhankelijk bent van de Eneco site, zodar zij hun API aanpassen werkt het dus niet meer.
Ik zou het liever direct via z-wave ophalen. Je kan de toon en de sensoren prima aan je eigen netwerk koppelen, je kan er alleen vervolgens geen klap mee :/

Andere vraag: Weet iemand hoe je de razberry een update van een device kan laten doen? Ik kan bijvoorbeeld via http://192.168.178.10:8083/ZWaveAPI/Run/devices\[4].instances\[1].SwitchMultilevel.data.level.value de status van een dimmer uitlezen (tussen 0 en 99), maar als ik die met de fysieke dimmer aan pas, dan klopt de waarde niet meer. Als je in de razbery interface op "update" klikt, dan krijg je wel weer de juiste waarde terug. Hier is ongetwijfeld ook een api commando voor, ik kan deze alleen niet vinden...

even checken wat er over de lijn gaat met chrome doet wonderen, het is dus: http://192.168.178.10:8083/ZWaveAPI/Run/devices\[4].instances\[1].commandClasses\[38].Get()
Kan je het Java tooltje ook delen? Ben wel benieuwd

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Geen probleem, het is alleen nog niet 100% af, dus ik ga het nog niet op github oid zetten (heb er de komende weken ook geen tijd voor om het af te maken), maar als je het wil hebben, stuur met even pm zodat ik je kan emailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 11:37
Bumperke schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:32:
De Fibaro ziet er goed uit! Ik denk toch dat ik dan voor de Fibaro HC Lite ga ipv voor de Vera Lite.

Welke thermostaat raden jullie aan icm de Fibaro HC? Ik heb beneden en boven vloerverwarming en in elke slaapkamer een ruimtethermostaat.

Ik heb nog geen energieleverancier dus als één van de leveranciers een geschikte thermostaat hebben dan kan ik misschien een goede deal maken.
Zou iemand mij hier een antwoord op kunnen geven? Ik wil graag deze week een beslissing maken :)

Excuses dat ik zoveel vraag maar voor mij is het ook allemaal redelijk nieuw en ik wil niet de verkeerde keuze maken :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bumperke op 10-03-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Om te beginnen zou ik geen deal bij een energieleverancier maken waar je min of meer aan vast blijft zitten. De Eneco Toon ziet er flitsend uit, maar je verliest de meeste dingen op het moment dat je niet meer bij Eneco zit. Dat schiet dus niet op. Verder werkt volgens mij geen van de thermostaten van de energieleveranciers met Z-wave.

En de Horstmann thermostaten die wel met Z-wave werken, regelen het setpoint allemaal op hele graden. Dat vind ik echt veel te grof; of het is te koud, of het is te warm.

Zelf heb ik deursensoren met een DS18B20 sensor in de ruimtes gelegd (op het kozijn plakken heeft teveel invloed van buitenaf en daarmee een onnauwkeurige regeling) en gebruik die voorlopig als ruimteopnemer. Ik hoop dat Fibaro opschiet met z'n multisensor, dan wordt het nog wat beter. Op de radiatoren gewoon overal een Danfoss.

De intelligentie zit in m'n HC2 geprogrammeerd. Aangezien ik niet echt tevreden was met wat hij in basis kon, heb ik dat zelf gemaakt. Het is nog niet optimaal, maar het werkt en het doet wat het zou moeten doen. Probleem met de HC Lite is dat je zelf volgens mij maar heel beperkt virtual devices kunt maken en LUA sowieso al niet.

Volgens mij heeft de Vera een mooie plugin om je temperatuur te kunnen regelen, maar ik weet niet hoe goed die in de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

sowieso moet je er met domotica vanuit gaan dat het ding zelf regelt en je hooguit enkele tijdelijke aanpassingen maakt met je kamerthermostaat (je schedule laat overrulen dus)
Ik heb zelf een HRT4 set van Horstmann (nu secure) en die werkt op hele graden maar feitelijk regel ik het nu met mijn zipabox (binnenkort zet ik deze ook op de vera).
De vera heeft wel ondersteuning voor sommige wifi thermostaten dmv plugins, zie het vera forum.
Maargoed, dan zit je dus inderdaad aan een provider vast, ook qua maandelijkse kosten.
Er zijn wel nieuwe (lees mooiere) kamerthermostaten op zwave inmiddels, ook van Secure, maar ik weet neit of die goed werken en of die wel in halve graden of kleiner werken..
@HvB83: die multisensoren komen volgens mij na de CEBIT die volgens mij nu gehouden wordt. Ik vraag me af wat daar nog meer vandaan komt gezien Fibaro er ook staat (wellicht eindelijk een roadmap for future development??:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 23:03
Vraagje: Ik heb 2 "gewone" lampen die met een stekker in het stopcontact zitten. Aan de snoeren van de lampen zit nog een aan/uit schakelaar, zodat je niet steeds stekker in/uit het stopcontact hoeft te doen.

Ik zou deze lampen graag schakelen met behulp van z-wave in combinatie met Domoticz.

Nu twijfel ik alleen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Is het handig om een soort "tussenvitting" te plaatsen? Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/images/T/EM6555.jpg
Voordeel: Uit het zicht
Nadeel: niet dimbaar? Aan/uit knop op snoer heeft dan geen functie meer dus altijd alleen via mobiel te bedienen?

Of kan ik beter een (Dimbare?) tussenstekker in het stopcontact doen? Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/images/P/TKB%20Large%20Schucko.jpg
Voordeel: dimbaar
Nadeel: in het zicht.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit aangepakt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zou voor optie 2 gaan.

Want bij optie 1 komt je lamp behoorlijk hoog in je armatuur te zitten wat volgens mij er niet uit ziet en raar licht geeft.
Maar het is wat lastig te beoordelen zonder de echte situatie te zien. Als je elke dag onder de bank moet kruipen om hem uit te doen lijkt me dat niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Optie 2, je kunt dan ook met de schakelaar op de tussenstekker de lamp aan en uit zetten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Iemand een wifi thermostaat die hij kan aanraden?
Somfy is hier via de rolluiken al half binnen dus indien compatibel, is dat een enorm pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben zelf naar deze aan het kijken:
http://www.netatmo.com/nl-NL/product/thermostat

Als je in samenwerking wilt met Somfy zijn er weinig optie, volgens mij alleen homewizard en dan met hun thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 23:03
Optie 2 ook wel mijn voorkeur denk ik. Mocht er in de toekomst een andere lamp komen kan ik hem ook zo weer gebruiken en hoef ik niet te kijken of de fitting nog wel of niet past.

Maakt het nog uit welke tussenstekker ik neem? Of is die van het plaatje in principe al prima? Dimbaar heeft mijn voorkeur in het geval van tussenstekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ligt aan welke controller je gebruikt niet zomaar elke tussenstekker werkt goed/juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Optie 2 sowieso want de lamp gaat buiten je fitting uitsteken met optie 1...
Je zou ook de snoerdimmer kunnen nemen van Qees maar die zijn end-of-life heb ik begrepen en er zijn alleen nog wat restpartijen.
Ik heb er zelf 2 en werken op zich prima al hoor je ze wel dat dimmer-geluid maken als ze binnen 2 meter van je oren liggen (heb ze achter een meubel nu, bediending is toch via de smartfone/automatisch!).
Ik zou heel even een week wachten trouwens. de CEBIT is nu bezig en daar zijn wat releases van spullen (bijvoorbeeld de HC2lite maar ook nieuwe merken volgens mij).
Geen idee of er iemand mee bezig is maar gezien de snoerdimmer/schakelaar nu niet meer gemaakt wordt zou ik die gaan ontwikkelen als bedrijf zijnde!
Je kan overigens ook nog kijken of je modules kwijt kan achter de WCD waar de stekker in zit... dan is alles uit het zicht (wel onthouden voor als je vriendin even de stofzuiger van 1800W inplugt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
belrpr schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:43:
Iemand een wifi thermostaat die hij kan aanraden?
Zelf geen ervaring mee, maar deze ziet er wel sjiekdefriemel uit: http://www.heatmiser.nl/r...eokit-1-saffierzwart-p138

Je kunt hem via de api aansturen, voor Fibaro is er al een virtuele module gemaakt zodat je hem aan je HC2/HCL kunt koppelen. Ongetwijfeld zal iets vergelijkbaars ook voor de Vera wel komen.

Hoe ze in de praktijk werken weet ik dus verder niet, maar als je hem echt aan je z-wave controller zou koppelen worden het niet meer dan ruimteopnemers met een mogelijkheid tot verstelling van je setpoint. Aansturing van je ketel gebeurt dat nog steeds na instructie van je controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
@Robsta86: Het is al vaak geadviseerd, maar optie 2 idd. Ik heb er laatst zelf eentje gekocht, volgens mij de TKB Home met dimmerfunctie. Ik gebuik 'm in combinatie met een Philio 4in1 multisensor en een HC2. Als het donker genoeg is wordt er een lampje ingeschakeld bij het openen van de deur, of bij beweging.

Die TKB Home werkt prima met de HC2, wordt gewoon als dimmer gezien. De Philio wordt overigens niet echt goed ondersteund, maar ik heb een virtual device voor de temperatuur toegevoegd en daarmee voldoet 'ie voor mij. En alhoewel de lux niet uit te lezen zijn, zorgt 'ie er toch voor dat het lampje niet ingeschakeld wordt als het licht is. Dus prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die philio wordt niet goed door Fibaro en Zipato ondersteund maar de vera schijnt hem wel goed te snappen:) (tot er weer nieuwe firmwares voor de eerste 2 partijen wordt uitgebracht gok ik)
Maar als ik jou zo hoor is die luxmeting iets wat je dan instelt in de unit zelf lijkt het? gezien hij met "teveel licht" niet aan schakelt.
Weird... kun je dan wel instellingen opgeven aan de luxsensor en alleen niet uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

De philio wordt prima door de Zipato ondersteund hoor. Ik heb in iedergeval geen problemen/ is laatst nog een update voor geweest.

De retrigger interval is alleen 35 sec. ofzo en dat is nog weleens lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

daar was toch iets met die luxmeter dacht ik?
Eigenlijk hetzelfde probleem als de Fibaro controllers.
Edit: lees net dat dat ik opgelost blijkbaar (hier nuttig linkje: http://www.vesternet.com/...-wave-compatibility-guide) Zal dus door die update wezen want de hickups waren gelijk bij de hc2 en de zipadoos.
Snel opgelost van ze!

[ Voor 18% gewijzigd door DRuw op 11-03-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Klopt inderdaad en er waren problemen met de 4in1 (met deursensor) en de juiste parameters waren niet goed ingesteld ;)

Was vrij snel opgelost door zipato enige vervelende was dat ik hem opnieuw moest toevoegen. Snap niet dat ze hier niet wat slim voor verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ja een soort device reset aan de controller kant ofzo... zou toch moeten kunnen, de deviceID blijft hetzelfde (al zat juist dat de reden zijn dat hij eruit en erin moet: de link met de deviceID moet opnieuw worden gelegd en die database wordt alleen aangesproken bij het toevoegen blijkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 19:44
Vraagje... Is het legaal om een 5.8GHz motion sensor te gebruiken is huis?
Ik wil op de WC de schakelaar vervangen door deze motion sensor. Maar weet niet het legaal is. Er zit wel CE keurmerk op.

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik heb deze thuis in gebruik, en wil deze gaan koppelen aan de HC2, helaas kun je op dit moment niet meer dan de waardes gebruiken in scenes, en de waardes tonen in een virtuele module.

De waardes gebruiken in de HC2 / verwarmingspaneel etc is nog niet mogelijk, daarvoor is het hopen dat de deze aanpassing gaan doorvoeren:

http://bugzilla.fibaro.com/view.php?id=1268
Pagina: 1 ... 29 ... 76 Laatste