Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 17 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 14:33
Kee, dank beiden. Ik dacht weer op z'n Hollands. Twee voor de prijs van een...

@DRuw, snap wat je bedoeld. Maar je zou 'm vooralsnog 'hidden' in je Zipabox kunnen opnemen.

...

De eerste poging om een Fibaro dimmer te gebruiken is helaas mislukt. Ik heb geen 0-draad bij de schakelaar zitten en dit zorgt er blijkbaar voor dat de lamp zachtjes blijft branden. Ook kon ik de dimmer niet includen bij de Zipabox. Nu toch maar besloten om bij elke schakelaar een 0-draad te gaan trekken.
Eerst een trekveer regelen. Zonder is geen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

je kunt hem hidden opnemen maar ga je naderhand nog zinnige draden trekken dan? voor het includen moet je even zipato mailen en de handleiding erbij doen. fibaro verandert de software nogal vaak een dan veranderen ze ook de uic... zipabox kent het ding dan niet omdat hij niet in de database staat.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Nee, had er inderdaad nog geen andere plannen mee, maar wie weet wat ik in een later stadium nog allemaal verzin. Mocht er ooit een goedkopere enkele schakelaar komen kan ik 'm omruilen voor de dubbele die ik er nu in ga zetten.

Ik zal Zipato idd ff mailen. Zolang de boel nog niet ge-include is kan ik de schakelaar niet inbouwen en ligt de boel nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

Bij het toevoegen van een nieuw device moet je deze altijd eerst resetten. Had je dit gedaan?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Hmm, nee. Wel eerst geprobeerd 'm te excluden. Dacht dat dat voldoende was.
Weer wat geleerd.

Iemand al een HomePro ZIR010 http://www.smarthome-prod...e-motion-sensor-euro.aspx aan de praat gekregen in Zipabox?

Vanavond maar eens kijken of die te resetten valt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Misschien helpt deze tip ook nog:
http://community.zipato.c...11-dimmer-inclusion-fails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Dit is precies de manier die ik geprobeerd had. 3x snel drukken op de kleine button op de dimmer zelf.
Ook de raam/deur sensoren van Fibaro worden pas ge-included wanneer je behoorlijk rap 3x op de button drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Stukkie over de "nieuwe" poly lock met Zwave:
http://www.automatedhome....ting-locks-to-z-wave.html

Ziet er cool uit...zie deze nog wel op me deur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik persoonlijk zou NOOIT mijn sloten op afstand bedienbaar maken.
Als er ingebroken wordt en ze kunnen geen braaksporen vinden is er geen verzekering die er iets mee doet.
Maargoed, dat is mijn mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb even een kleine jumpstart nodig. Ik zit met het volgende dilemma/luxe probleem. Ik ben me al een tijdje aan het orienteren naar een hek voor m'n huis. Idealiter wil ik deze opnemen in een domotica systeem waar ik ook de tuinverlichting+lichtsensor in op wil nemen.
Vanwege de eisen aan de poort kom ik uit op een Faac poortbediening met een FAAC E124 besturingssyteem. Deze is via een "x-com module" (volgens de handleiding dan) met radiosignalen te koppelen aan een computer, maar er is ook een uitbreiding voor een omnidec zendmodule.

Nu komt er binnenkort thuis ook een Evohome systeem van Honeywell die te koppelen valt met de Tahoma van Somfy. Persoonlijk lijkt mij dat wel een hele mooie oplossing dus eigenlijk wil ik daar wel voor gaan. Ik denk dat jullie al de vraag snappen, hoe koppel ik die Tahoma van Somfy met mijn Faac besturing zodat ik mijn hek in m'n domotica systeem kan opnemen. Dit zodat ik van afstand de poort kan openen als ik niet thuis ben, maar ook zodat deze tijdens bepaalde tijdstippen niet toegankelijk is. Bestaan er (z-wave) oplossingen waarmee ik x-com modules en of omnidec zendmodules kan aansturen? Ik kan er zelf helaas niks over vinden, dus nu hoop ik eigenlijk dat er hier iemand is die zegt, joh dan heb je een xxx nodig.

Ik heb overigens al gemaild met de leverancier van Faac maar die zegt me niet te kunnen helpen en dat ik bij Somfy terecht moet. Somfy zegt natuurlijk exact het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:16
Weet iemand hoe het zit met bijv. de Zipato Box en een Vera Lite?
Ik heb gezien dat je voor beide een "account" moet aanmaken.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een oplossing waarbij ik met de App gewoon op het interne ip adres kan verbinden en wil niet afhankelijk zijn van 1 of andere "cloud" dienst.
Iemand hier ervaringen mee icm de Zipato Box en de Vera Lite? is bij bijvoorbeeld de Vera het MiOS account echt nodig om te functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

De cloud van zipato is alleen nodig als je regels wilt aanmaken/bewerken.

Momenteel is het alleen zo dat je wel internet nodig hebt om het geheel te bedienen maar er komt een offline/lokaal verhaal aan. Oftewel zodirect kun je gewoon bv schakelen met de App op je lokale ipadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Een account moet je wel hebben maar voor gebruik is het niet nodig. Ik praat rechtstreeks op ip naar mee vera controller. Voorbeelden daarvan staan in het vera topic. Dmv je account maakt je vera bijvoorbeeld automatische back-ups en is support beter mogelijk je kunt en ticket aanmaken in de vera web interface.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ha! Bericht van EzHome: 'De onderstaande producten worden u vandaag toegestuurd...'
Ik heb daar drie Fibaro Wall Plugs besteld. Ben heel benieuwd. Kijken of ze (makkelijk) in Zipabox te includen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zag ook dat ze te bestellen waren. Maar wacht nog even tot echte ondersteuning...dus benieuwd of jij ze al goed werkend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

die implementatie bij zipato is behoorlijk simpel voor hun, ze hebben alleen een manual en de uic nodig.
Kost ze alleen tijd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zipato heeft hem nog niet binnen:
http://community.zipato.c...s/fibaro-wallplug-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
En de nieuwe firmware versie van de Fibaro HC2 is uit :), meteen geinstalleerd en ik moet zeggen was wel het wachten waard. Het energie paneel is een erg nuttige toevoeging. Voor alle devices die geen energiemeting ondersteunen, kun je een geschat vermogen opgeven. Op deze manier kun je toch inzicht krijgen bij welke lampen het loont om bijvoorbeeld over te schakelen op een energiezuinigere variant.

Nu het eindelijk lijkt dat ze hun softwareontwikkeling weer op de rit gekregen te hebben, hoop ik dat verdere updates soepeler zullen verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wizzmerlin schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:59:
Ha! Bericht van EzHome: 'De onderstaande producten worden u vandaag toegestuurd...'
En werken ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ja, ze werken. Maar ze worden nog niet helemaal perfect herkend door de Zipabox. Hadden ze het ook al over op hun forum.

Ik heb ze als 'Generic Zwave' toegevoegd aan mijn Zipabox. Die herkent per wall-plug twee devices. Ik had een van de devices een herkenbare naam gegeven en de andere verwijderd.. Daardoor was ik dus ook device één kwijt. :|
Ik heb ze voor nu maar gewoon allemaal (heb er nu drie) toegevoegd en wacht totdat Zipato ze volledig ondersteund. Dan voeg ik ze wel weer opnieuw toe.
Jammer dat je ze ook (nog) niet als energiemeter in Zipabox kan opnemen. Ben benieuwd hoe hun energiegrafiek werkt.

Maar het zijn mooie apparaatjes. Voelen degelijk aan. Ik ben er nog niet uit of ik de rgb ring aan laat staan. En het ziet er wel aardig hip uit..

Ik had ze eerst bedacht als schakelaar voor de beide staande lampen naast de bank, maar dat blijkt toch niet zo handig te zijn. Je hebt dan namelijk altijd de app nodig om de lampen te schakelen.
Denk dat ze uiteindelijk ergens tussen een stekkerdoos en de muur zullen belanden.

En eentje op het strijkijzer. 8) Ik zit nog wel eens in de auto 's ochtends met de vraag of ik de stekker er wel uit heb gehaald.
Kan dan mooi met een rule: doordeweek na half acht kan die spanning er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even korte toevoeging: op de vera werkt de Fibaro Wall Plug zonder problemen!
Leuke verrassing, want ik had anders verwacht.
Het device wordt herkent als 1 met n getal op het icoon wat het verbruik op dat moment toont.
Leuk dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik denk dat volgende week de nieuwe firmware komt van Zipato. Volgens mij zitten ze te wachten tot de Fibaro Wall Plug binnen is en dan releasen ze een nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Cobaltjeh schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:54:
En de nieuwe firmware versie van de Fibaro HC2 is uit :), meteen geinstalleerd en ik moet zeggen was wel het wachten waard. Het energie paneel is een erg nuttige toevoeging. Voor alle devices die geen energiemeting ondersteunen, kun je een geschat vermogen opgeven. Op deze manier kun je toch inzicht krijgen bij welke lampen het loont om bijvoorbeeld over te schakelen op een energiezuinigere variant.

Nu het eindelijk lijkt dat ze hun softwareontwikkeling weer op de rit gekregen te hebben, hoop ik dat verdere updates soepeler zullen verlopen.
Ik heb gisteren mijn HC2 binnen gekregen, helaas nog niet bruikbaar omdat het huis nog niet af is ;) Ben wel benieuwd of het allemaal gaat werken. Heb 10 dimmermodules, 2 normale schakelmodules en 1 deursensor ingebouwd, straks alles in 1 keer aansluiten.

Wat is er verder allemaal nieuw aan de nieuwe firmware? Of is dat energiepaneel de enige vernieuwing?

Ik las trouwens op het Fibaro forum dat ze eerst de nieuwe firmware (is dat v3?) wilden uitbrengen en daarna de iPad app... dat zal dus niet lang meer duren nu! :9

edit: Wijzigingen al gevonden (hier). Klinkt wel heel goed allemaal!

[ Voor 13% gewijzigd door rb338 op 22-03-2013 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 08:12:
Ik denk dat volgende week de nieuwe firmware komt van Zipato. Volgens mij zitten ze te wachten tot de Fibaro Wall Plug binnen is en dan releasen ze een nieuwe firmware.
Als ik alles bij elkaar optel waar ze willen vernieuwen dan zou ik dat gefaseerd doen asl ik zipato was. wachten op een specifiek product en daarmee de ondersteuning van dingen als de RFXCOM uitstellen is niet helemaal een slimme strategie.
Wat kan mensen het nu schelen om een nieuwe firmware te downloaden en een week later nog een kleine? mij niets in ieder geval:) Ben wel benieuwd, mijn RFXCOM staat te popelen om van mijn vera naar de Zipadoos te gaan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Denk zelf dat het een grote update gaat worden... RFXCOM, power module, ondersteuning voor andere Zave devices (Wall plug, greenwave, etc),

Wall plug komt er trouwens aan bij Zipato:

Demand for those devices is greater than production so we had big problem with getting one, but our supplier will get one in monday and it will immediately ship it to us. But you can see there is a basic support by default by Zipato and you can turn it on and off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ik wacht het nog even af. Er is een behoorlijk grote 2-do lijst voor de Zipato boys. En met steeds meer gebruikers komen ook steeds meer wensen/problemen. Eens kijken waar ze de afgelopen dagen tijd voor hebben gehad.

Iemand trouwens ervaring met de wallplug van AEONtec? http://www.ezhome.nl/zwav...-micromodule-aan-uit.html

Afgezien van het formaat doen ze hetzelfde als de Fibaro inbouwschakelaars, met daarbij nog eens een energiesensor. Win-win? Prijs is ook hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

das geen wallplug maar een inbouw module a la standaard fibarounit maar dan met energiemeting....
ze zijn ook wat groter en eerlijk gezegt hoor ik weinig verhalen van die dingen.. heb het idee dat ze niet heel veel verkocht worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:49

xiD

12345

Hmmz, ik zie in de patchnotes van de Fibaro VoIP panel staan. Dit vind ik best interessant. Iemand die hier al mee gespeeld heeft of screenshot(s) kan plaatsen?

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Voor de mensen met een fibaro wallplug: is de button ook voor local control te gebruiken?
Dus simpel in en uitschakelen? Ben bang van niet, zie in manual alleen staan voor inclusion en nachtlampfunctie.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Het knopje kan je zeker voor local control toepassen, maar het is nogal klein.
Het schakelt het relais binnen de wallplug

[ Voor 4% gewijzigd door Wizzmerlin op 22-03-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Wizzmerlin schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 11:50:
Iemand trouwens ervaring met de wallplug van AEONtec? http://www.ezhome.nl/zwav...-micromodule-aan-uit.html

Afgezien van het formaat doen ze hetzelfde als de Fibaro inbouwschakelaars, met daarbij nog eens een energiesensor. Win-win? Prijs is ook hetzelfde.
Ik heb ze ook gezien een paar weken geleden. Inderdaad wel cool dat ze energiemeting kunnen verrichten. Uit m'n hoofd waren ze 5mm dikker dan de Fibaro modules en daarmee in een renovatiesituatie met 40mm dozen niet altijd handig. Bij mij kon ik daar met m'n nieuwe wcd's met randaarde en een Fibaro module al niet overal uit de voeten, laat staan als er nog eens 5mm bij zou komen.

Ik heb toch gekozen voor makkelijker weg kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Krijg je die Fibaro dan wel in een 40mm doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Die meeste schakelaars zijn zo'n 28 mm diep en de fibaro is 15mm dan zou je zeggen dat het niet past MAAR vergeet je stuclaag niet op de muur ;)
Het zal niet makkelijk gaan maar onmogelijk is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walberg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-07 19:53
DRuw schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:56:
Maarre vanwaar dan de keuze voor homeseer?
ik snap best dat je er uiteindelijk meer mee kan maar om te beginnen kun je ook met vera aan de gang en die is 180 euro (en zonder dat je er nog een pc bij moet kopen...).
Volgens mij is op dit moment alles te realiseren en vanwat ik van UI5 gezien heb wordt het alleen maar makkelijker (en die schijn je ook op een huidige vera2 te kunnen zetten straks, ze brengen het als softwareupdate uit).

Ik ga ook zwave gebruiken en vanaf schakelaars de boel uitbreiden met bewegingsmelders en lichtopnemers enz enz maar volgens mij kan dat allemaal prima met vera (en dan inloggen vanaf het werk om de verwarming vast aan te zetten _/-\o_ )
Klopt, ik heb zelf ook de probeerversies van Homeseer houseagent, OSA, domotics en domotiga en nog wat troep geprobeerd maar ze zijn veel te complex. Daarbij de helft werkt gewoon niet, Homeseer 300 euro, en dan moet je voor de rfxtrx ook nog eens een plugin KOPEN. Uiteindelijk ben ik maar naar de Vera3 (omdat ik op de bovenverdieping ook een wifi accespunt wilde hebben). Al die softwarepakketten zijn een doffe elende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik vroeg me af of ik de Fibaro FGS-211 ook kan gebruiken achter een normal wandcontactdoos?

Ik kan namelijk op die plek geen tussenstekker kwijt. Er komt een trafo achter te hangen welke een led strip bedient.

[ Voor 9% gewijzigd door HeroS op 23-03-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

HeroS schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 20:11:
Ik vroeg me af of ik de Fibaro FGS-211 ook kan gebruiken achter een normal wandcontactdoos?

Ik kan namelijk op die plek geen tussenstekker kwijt. Er komt een trafo achter te hangen welke een led strip bedient.
Tuurlijk kan dat, of je er nu een lamp achter hangt of iets anders maakt weinig uit. Let alleen op het maximaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zo'n vermoeden had ik al. Moet je hem nog op een speciale manier aansluiten?

[ Voor 42% gewijzigd door HeroS op 23-03-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

HeroS schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 21:54:
Zo'n vermoeden had ik al. Moet je hem nog op een speciale manier aansluiten?
niet anders dan normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Weet iemand of je de Fibaro Deur/Raamsensor ook buiten kunt gebruiken?

Kan dit nergens vinden...hoewel op de website wel gesproken wordt van een Gate en over het algemeen zijn deze buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:26
Ik heb hem, en ik denk niet dat hij daar tegen kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
HeroS schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:03:
Weet iemand of je de Fibaro Deur/Raamsensor ook buiten kunt gebruiken?

Kan dit nergens vinden...hoewel op de website wel gesproken wordt van een Gate en over het algemeen zijn deze buiten :)
Zit natuurlijk een verschil tussen buiten in weer en wind of buiten in een schuurtje.
Deze sensor kan bijvoorbeeld een extra extern contact aangesloten worden. Als je het als poort detectie wilt gebruiken dan zou je hem in de motorsturing behuizing kunnen plaatsen en dan vanuit daar dat extra draadje aanleggen (of contact opzoeken als je sturing print die aanbied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Het is inderdaad buiten in weer en wind. Het gaat om een deur/poort achterin de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

FF aan een leverancier gevraagd...is inderdaad niet geschikt voor buiten. Dat is jammer :/

Maar even een ander oplossing verzinnen. Gaat waarschijnlijk een PIR worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Kan je niet alsnog een reedcontact op je hek plaatsen en deze via een draad naar een plek voeren waar je zo'n universele sensor plaatst? Dan heb je in feite hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimato.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Hoihoi,

Ik heb sinds kort een Vera Lite aangeschaft en probeer nu de eerste lamp er op aan te sluiten.
Echter reageert de stekker (Duwi Z-Wave built in switch)
Echter na het aansluiten doet de stekker niets.
Ik had oude bekabeling (rood/groen) en heb dit vervangen voor de nieuwe standaard.

Spanning op de fase: Check)
Met de oude schakelaar werkt de lamp: Check
Duwi schakelaar schakelt lamp fysiek: Fail
Duwi schakelaar zichtbaar in Vera: FAIL

ik heb de schakelaar aangesloten conform onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/20gk113.jpg
(de ster is de verdeeldoos

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

zodra je er stroom op zet, hoor je dan een klik?
zo te zien klopt je aansluiting dus heb je de zekering van het ding al eens nagekeken?
Gezien je vera hem niet herkent en je dus lokaal ook niets aan de praat krijgt denk ik dat je duwi unit niet helemaal tof is of de zekering is geploft....gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Of de Duwi is nog niet geinclude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dan zou lokaal alsnog moeten werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimato.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik hoor bij het inschakelen van de stroom geen klik
de zekering heb ik omgewisseld met de reserve dus daar zou het niet aan kunnen liggen lijkt me.
Dat wordt dus leverancier mailen gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Moet je niet de beide N aansluitingen op de Duwi met elkaar verbinden? Ik zie op je tekening dat je alleen de meest linker heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Zie dat er 2x N op zit en als ik de manual zo zie, is degene naast de schakeldraad richting lamp de juist. Die zul je toch al getest hebben?
Ledje brand wel? Rood of roodgroen als ik de manual zo lees?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hako74
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 19:43
Het maakt niet uit op welke N de blauwe zit, bij mij niet iig. Als je een spanningsmeter hebt, zou ik eerst controleren of er wel 230V staat op de bedrading. Als er spanning op staat, heb je wellicht een kapotte Duwi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 12:48
Ben gestart om m'n oude x10 spul te gaan vervangen door ZWAVE, sinds 2 weken heb ik een ZIPATO controller en 4 AEONLABS dimmers met energiemeting in de woonkamer actief.

Nu gebeurd. elke avond op dezelfde tijden iets vreemds, als de lampen aan staan gaan deze een sec of 10 flickeren, dit is steeds om
19:22 / 20:00 / 23:00 / 23:30 uur. Lampen zijn 160 watt halogeners en staan gedimd op ong 48%
Als ik ze ongedimd heb branden knippert er niets, doet me dus denken dat iets ze gedurende diie 10 sec vol aan wil aanzetten en in dimstand wil de dimmer dan denk ik terugcorrigeren van max-aan naar de ingestelde dimstand.

Als test zo'n beetje alles uitgezet wat die storing zou kunnen voorzaken, nada resultaat.
Zou het iets kunnen zijn wat de ENECO over het net stuurt, bijv nachtstroom of straatverlichting ?
Iemand ooit last van hetzelfde gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:24

oshiro

Chill, dude.

Aangezien er hier mensen zijn met ervaring met X10, hier het volgende :D.
Ik heb ergens wat stokoud Busch Timac spul vandaan gehaald en wil hier graag voor de grap een beetje mee experimenteren. Als het goed werkt wil ik mijn buitenverlichting ermee schakelen vanuit huis (het is aangesloten in de schuur).

Ik heb het volgende:
Netfilter en signaalversterker (Busch Timac 2293-63Kb en 2256/3Kb)
"Fernschalter" 2272/1Kb
"Leitstelle" 2253Kb/101

Het gaat om de laatste, dat is dus voor zover ik begrijp een controller die een signaal naar het ingestelde huisadres of naar het huisadres+apparaatadres kan sturen. Zie plaatje, de linker twee.

Maar wat sluit ik nu waar op aan? Wat zijn de C1, C2 en 1, 2 en 3-terminals?

[ Voor 4% gewijzigd door oshiro op 30-03-2013 20:55 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Ik heb een inclusion probleem met een Duwi ZME_05459 rolluik schakelaar.
Ik krijg deze niet aangemeld op een Aeon labs usb stick

Ik zet stick in inclusion mode maar als ik dan 3 x op knopje omhoog of omlaag van de schakelaar klik wordt het ledje 3 seconden rood ipv groen.

Het aanmelden van de fibaro switch relay was geen enkel prolbeem deze werkt perfect

Ik heb ook geprobeerd de module af te melden en opnieuw aan te melden maar zelfde resultaat.

wat kan dit mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik ben van plan thuis ook een leuk home automation project te starten, maar vraag me af wat nou de beste (en voor in de toekomst) meest handige start is. Moet ik zo'n Zipato box aanschaffen? Of kan ik beter Linux installeren met een USB dongle en speciale software (welke dan??)? Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
DennusB schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:45:
Ik ben van plan thuis ook een leuk home automation project te starten, maar vraag me af wat nou de beste (en voor in de toekomst) meest handige start is. Moet ik zo'n Zipato box aanschaffen? Of kan ik beter Linux installeren met een USB dongle en speciale software (welke dan??)? Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Dat ligt denk ik meer aan je eigen kunnen en effort dat je erin wilt steken. Het kant en klaar systeem is handig omdat het (vaak) out of the box werkt. Je hebt dan wel dat je gelimiteerd bent aan de uitbreidingsmogelijkheden die de producent je geeft.

Ga je custom-made, tjsa, dan is het je eigen know-how en leergierigheid die het systeem maakt of kraakt ;)

Ik ben zelf met een HomeWizard aan de slag gegaan maar, zit er over te denken om over te stappen op de Zipato. Ik wacht hier dan wel weer mee totdat eindelijk de KAKU modules worden ondersteund.
De overstap maak ik vanwege de rule-generator en de meerdere standaarden die de Zipato ondersteund.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Als het goed is komt zipato vandaag met de software uit die de rfxcom gaat ondersteunen.
software technisch kun je allang dingen toevoegen echter is de hardware ondersteuning nog niet kloppend. Ik heb een zipabox met een Rfxcom dus zodra hij het doet laat ik het wel even weten;)

@DennusB: een klein beetje eigen onderzoek wordt ook verwacht he....
Het is voor ieder persoonlijk afhankelijk van eigen kennis, kunde, wensen etc.
Gewoon vragen wat "de beste" is schiet niet op... er is geen best buy guide voor domotica...

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 03-04-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
DRuw schreef op woensdag 03 april 2013 @ 11:02:
Als het goed is komt zipato vandaag met de software uit die de rfxcom gaat ondersteunen.
software technisch kun je allang dingen toevoegen echter is de hardware ondersteuning nog niet kloppend. Ik heb een zipabox met een Rfxcom dus zodra hij het doet laat ik het wel even weten;)

@DennusB: een klein beetje eigen onderzoek wordt ook verwacht he....
Het is voor ieder persoonlijk afhankelijk van eigen kennis, kunde, wensen etc.
Gewoon vragen wat "de beste" is schiet niet op... er is geen best buy guide voor domotica...
ben hier heel benieuwd naar. ben ook benieuwd naar het verschil tussen de rfxcom en de kakumodule van zipato zelf. als ze beide hetzelfde kunnen zou ik voor rfxcom gaan omdat je dat altijd nog in een ander apparaat kunt stouwen.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

had ik al eerder gepost inderdaad.
Zipato probeert de RFXCOM na te maken maar ik durf te wedden dat ze gewoonweg die hardware in een nieuwe behuizing drukken en rechten of dergelijke afdragen...
Waarom het wiel nog een keer uitvinden en je ook bezig moeten houden met de softwareupdate van een losse hardwarmodule als een ander bedrijf dit al doet?;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
DennusB schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:45:
Ik denk zelf als je het als als project wil zien dat je goed uit de voeten kunt met USB dongle. Wil je echt een definitief iets er van maken dan moet je ook stroom verbruik van je controller (servertje of zipabox/ vera/ home center) mee rekenen. Een vera heeft een vrij laag stroom verbruik (vera2 zit maar op 6watt) en een servertje kan je zo naar 40 watt toe gaan. Uit gaande dat elke watt die je continu verbruikt op jaarbasis 2euro kost (afgerond) dan zie je snel dat een zuinige controller je grootste winst zal zijn, nou ja winst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGP
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 12:48
nog wat meer getest, het knipperen van mijn Aeonlab dimmers wordt veroorzaakt door de pulsen die ENECO/STEDIN door het net jagen om de stroommeter van dag naar nachtstroom om te schakelen. Om exact 23:00 uur staan de dimmers 10 sec te knipperen.
Heb een call open staan bij Aeonlabs hierover, maar een oplossing is er nog niet.

Ook een Fibaro FGD 211 gemonteerd en die gaat helemaal goed, geen problemen en lekker klein.
Daar gaan we dus mee door.

@oshiro, heb nog gezocht naar aansluitschema's van Busch-Jaeger X10 Timac , maar niets kunnen vinden. Is volgens mij jaren 80 spul, op ebay.de staat er meer van te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 07:55
Vreemd, nu is mijn derde KAKU wandcontact schakelaar naar de knoppen gegaan. Ik ben ooit begonnen met dit setje. Aangezien ik het grootste deel van mijn HT systeem hierop wilde aansluiten ben ik gegaan voor een 2300W schakelaar. HT bestond uit een PS3, Xbox 360, oude Samsung LCD, Yamaha versterker, decoder en een 5.1 set met actieve sub. Dit alles zat weer aangesloten op een stekkerdoos met zekering die 2300W aankon. Al gauw ging de eerste schakelaar de pijp uit. Zonder problemen heb ik een nieuwe setje kunnen krijgen. De tweede schakelaar kreeg ook kuren en hield er na een tijdje mee op.Mijn vermoeden is dat de schakelaar het gezamelijke wattage stiekem toch niet aankon.

Mijn woonsituatie is inmiddels veranderd en mijn HT set ook. Momenteel is er een set stereospeakers zonder sub aangesloten op de receiver. Toch besloot de derde schakelaar er onlangs ook mee op te houden. Het probleem is ook telkens hetzelde. De schakelaar wil wel inschakelen, maar niet meer uit. De bekende klik is wel te horen bij het uitschakelen, alleen dan minder luid. Het is net alsof er een relais blijft hangen.

Ik ga maar weer gebruik maken van de garantieregeling, maar ik zou ook graag willen weten wat hier verkeerd gaat. Heb ik gewoonweg teveel apparaten aangesloten of heb ik te maken met slechte schakelaren? Of is het iets anders?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ zet er eens een tussen meter tussen zodat je daadwerkelijk weet hoeveel stroom er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Hoi,

Is er al meer nieuws over kaku op de HC2 of de zipabox? Blijft erg stil....

Zag trouwens steeds meer thermostaten komen met wifi. Gaan we die kunnen gebruiken met de bekende controllers? Of is dit een rare gedachte?

Groeten,
Aaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

hc2 is volledig stil en bij de zipavrienden komen ze met een eigen module (pcb is in proctie).
Wat de thermostaten betreft moet je hopen dat er een plugin komt wan teen wifi thermostaat kan niet 1-2-3 op de controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Ja, erg die stilte :-)
Eigen module bij zipa vind ik op zich niet slecht, ze moeten alleen nog zoveel doen aan hun systeem (en daar zijn ze druk mee bezig). Kan er niks aan doen dat ik de software van HC2 een stuk mooier vind. Maar het ontbreken van bijvoorbeeld een ipad app en die nog stillere stilte brengen mij weer aan het twijfelen.
Wat bedoelde je met "pcb is in proctie"?

Dacht dat je die thermostaten misschien met http requests kon bedienen maar heb hier nog absoluut geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 00:06
Net bericht gehad van Zipato dat de 433Mhz module en de KNX module over twee weken leverbaar zijn.

De spullen van Zipato voelen goed aan en de interface werkt ook prima, en is grafisch op orde.

Enige minpunt vind ik dat het aansturen van de Zipabox via het internet loopt, via my.zipato.com.
Geen internet is dus geen verbinding met je Zipabox. Maar goed, er is dan ook een heel prijsverschil met de HC2.

[ Voor 105% gewijzigd door hjtuinenburg op 24-04-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Volgens mij is het de bedoeling dat zodirect het geheel ook lokaal te bedienen is en dat je de cloud/internet alleen nodig hebt voor de rules creator. Dit wordt er tenminste op de community gezegd en in de app zie je al een local optie (werkt alleen nog niet)|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33
Heb een vraag je Ivm muziek distributie middels het domotica systeem.
Wat gebruiken jullie van systeem voor muziek distributie in jullie huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat bedoel je precies?

Ik heb een NAS staan waar al me muziek op staat. Hier kan ik bij via me telefoon en een Onkyo 509 met netwerkverbinding. Maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar spotify (zowel telefoon/pc/versterker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:03
Stijnb_ schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 07:44:
Heb een vraag je Ivm muziek distributie middels het domotica systeem.
Wat gebruiken jullie van systeem voor muziek distributie in jullie huis?
Ik gebruik Squeezebox.

1x Logitech Media Server (DLNA server)
3x Squeezebox Duet
1x Werk PC (Windows 8 )
1x HTPC (WES 7 + Media Portal)

Enkel de controllers van de Duet's en de speakers staan in het zicht. In de badkamer inbouw speakers.
De Duets zijn verbonden met UTP voor een zekere werking. Aan elke Duet zit een klasse D versterker die altijd aan staat.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33
HeroS schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 08:12:
Wat bedoel je precies?

Ik heb een NAS staan waar al me muziek op staat. Hier kan ik bij via me telefoon en een Onkyo 509 met netwerkverbinding. Maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar spotify (zowel telefoon/pc/versterker).
Ik wil dat ik in een paar kamers kan kiezen welke bron er door de boxen speelt. Dus in de slaapkamer kan de radio spelen en ook in de living en in de badkamer kan bv de ingeplugde ipod spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ga ook mijn eerste stappen wagen in de wereld van Z-Wave. In afwachting van de aanschaf van een controller en schakelaars voor de verlichting, ben ik alvast begonnen met het vervangen van mijn huiskamerthermostaat. Ik heb de Horstmann HRT4-ZW met ASR-ZW receiver inmiddels ontvangen, maar ik zit nog een beetje te dubben met aansluiten. Weet iemand in hoeverre de receiver daadwerkelijk op de juiste NUL en FASE draad moet worden aangesloten? Ik zie namelijk ook verhalen voorbij komen van mede-tweakers die er gewoon een 'normale' computerstroomkabel op hebben aangesloten.

Het is de bedoeling dat dit setje mijn huidige AAN/UIT thermostaat gaat vervangen. Zo te zien kan ik de huidige thermostaat kabel verbinden met punt 2 en punt 4 van de receiver en zou alles direct moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik snap je vraag niet helemaal vrees ik... ik heb een simpele stekker aan gemaakt met een normaal snoer en die aangesloten.
Wat bedoel je met een normale computerstroomkabel? gewoon 220V erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Deze receiver heeft aan de achterzijde de volgende aansluitingen... (negeer even de verbindingen tussen L, 2 en 3, deze zijn in mijn geval niet nodig)

Afbeeldingslocatie: http://media.diynot.com/62000_61424_56741_44227623_thumb.jpg

Ik wil graag weten in hoeverre het noodzakelijk is dat punt N daadwerkelijk is verbonden met de (neutrale) Nuldraad van mijn electriciteitsinstallatie en punt L verbonden is met de Fasedraad van mijn electriciteitsinstallatie

Of kan ik er gewoon een normaal 230v kabeltje aan vast maken waarbij het vervolgens totaal niet uitmaakt op welke wijze ik de stekker in het stopcontact steek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ahh de plus op de plus en de min op de min bedoel je...
Volgens mij maakt het niet veel uit maar met een spanningzoeker kun je het zo zien he...
De draadjes naar je CV aan/uit is op 2 en 4;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
scorpion303 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 17:19:
Deze receiver heeft aan de achterzijde de volgende aansluitingen... (negeer even de verbindingen tussen L, 2 en 3, deze zijn in mijn geval niet nodig)

[afbeelding]

Ik wil graag weten in hoeverre het noodzakelijk is dat punt N daadwerkelijk is verbonden met de (neutrale) Nuldraad van mijn electriciteitsinstallatie en punt L verbonden is met de Fasedraad van mijn electriciteitsinstallatie

Of kan ik er gewoon een normaal 230v kabeltje aan vast maken waarbij het vervolgens totaal niet uitmaakt op welke wijze ik de stekker in het stopcontact steek?
L en N kun je ook gewoon via een stekker aansluiten. Polariteit maakt niet uit en mocht om een vage reden dat wel uitmaken dan draai je de stekker in je stopcontact even om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
PjotrStroganov schreef op zondag 07 april 2013 @ 16:10:
Vreemd, nu is mijn derde KAKU wandcontact schakelaar naar de knoppen gegaan. Ik ben ooit begonnen met dit setje. Aangezien ik het grootste deel van mijn HT systeem hierop wilde aansluiten ben ik gegaan voor een 2300W schakelaar. HT bestond uit een PS3, Xbox 360, oude Samsung LCD, Yamaha versterker, decoder en een 5.1 set met actieve sub. Dit alles zat weer aangesloten op een stekkerdoos met zekering die 2300W aankon. Al gauw ging de eerste schakelaar de pijp uit. Zonder problemen heb ik een nieuwe setje kunnen krijgen. De tweede schakelaar kreeg ook kuren en hield er na een tijdje mee op.Mijn vermoeden is dat de schakelaar het gezamelijke wattage stiekem toch niet aankon.

Mijn woonsituatie is inmiddels veranderd en mijn HT set ook. Momenteel is er een set stereospeakers zonder sub aangesloten op de receiver. Toch besloot de derde schakelaar er onlangs ook mee op te houden. Het probleem is ook telkens hetzelde. De schakelaar wil wel inschakelen, maar niet meer uit. De bekende klik is wel te horen bij het uitschakelen, alleen dan minder luid. Het is net alsof er een relais blijft hangen.

Ik ga maar weer gebruik maken van de garantieregeling, maar ik zou ook graag willen weten wat hier verkeerd gaat. Heb ik gewoonweg teveel apparaten aangesloten of heb ik te maken met slechte schakelaren? Of is het iets anders?
Heb het probleem ook een paar keer gehad. Met ván die standaard kaku's. Met veel minder wattage trouwens. Wat tijdelijk lijkt te werken is te gaan wisselen tussen andere schakelaars. Zo kun je het weer een jaartje uitzingen. Uiteindelijke fix was toch een nieuwe aanschaffen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Uit me ervaring in veld weet ik dat er goedkope relais bestaan die kunnen blijven plakken als de fase niet op het common contact zit maar op de schakel kant. Om dat te testen zou je de stekker eens moeten omdraaien in je stopcontact.
Edit dat plakken kan overigens al bij 15vac ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 03-05-2013 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Hartelijk dank voor de info! Ik ga er vanavond een stekkertje opzetten en mijn eerste stappen in de wereld van Z-Wave zetten. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:08
Ik ben op zoek naar een nieuw systeem. In eerste instantie om een aantal rolluiken te bedienen en voor een alarmsysteem. Maar later ga ik waarschijnlijk iets meer hobbyen.

In eerste instantie keek ik naar de HomeWizard met KAKU/443 MHz ontvangers, maar ik schrok van de verhalen op het forum over het bereik.
Z-wave is een stuk prijziger, maar zo te lezen ook stabieler. Fibaro/Zipato/Vera lijken me allen mooie controllers (sterke/zwakke punten zijn bijna niet te vinden), maar ik zou ook een schermpje in de gang willen hebben om (een deel van) het alarm te bedienen als iemand zijn afstandsbediening niet bij zich heeft. Dat is toch makkelijker dan via je telefoon...

Zijn er losse (alarm) panelen te koop die aangesloten kunnen worden op deze controllers?

Er zijn wel systemen die dit in hun controller aanbedienen (Honeywell Tuxedo, Eminent), maar ik vind de updates en community van de andere merken wel prettig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 10:47
SavageNL schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 08:47:
Ik ben op zoek naar een nieuw systeem. In eerste instantie om een aantal rolluiken te bedienen en voor een alarmsysteem. Maar later ga ik waarschijnlijk iets meer hobbyen.

In eerste instantie keek ik naar de HomeWizard met KAKU/443 MHz ontvangers, maar ik schrok van de verhalen op het forum over het bereik.
Z-wave is een stuk prijziger, maar zo te lezen ook stabieler. Fibaro/Zipato/Vera lijken me allen mooie controllers (sterke/zwakke punten zijn bijna niet te vinden), maar ik zou ook een schermpje in de gang willen hebben om (een deel van) het alarm te bedienen als iemand zijn afstandsbediening niet bij zich heeft. Dat is toch makkelijker dan via je telefoon...

Zijn er losse (alarm) panelen te koop die aangesloten kunnen worden op deze controllers?

Er zijn wel systemen die dit in hun controller aanbedienen (Honeywell Tuxedo, Eminent), maar ik vind de updates en community van de andere merken wel prettig...
Tja de verhalen in dit topic over KAKU/443 MHz ontvangers zijn niet al te best maar hier zijn de ervaringen toch wat anders. Ook ik heb een homewizard, geplaatst op de eerste verdieping ik heb alleen in de meterkast problemen met het bereik. Maar tot in de schuur werkt het zelfs prima. Er is overigens een signaalversterker van KAKU op de markt. Ook homewizard komt binnekort met een eigen (uitgebreide) signaalversterker. Ik heb ook gekeken naar Fibaro, schitterend systeem maar ik mijn ogen veel te duur een deur/raam sensor voor €49.95 8)7.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:08
De prijs is idd de reden waarom ik nog twijfel. Ik wil in de toekomst nog wel wat uitbreidingen doen, maar echt ingewikkeld gaat het denk ik niet worden. Ik heb een vraag gepost in het HomeWizard topic wat er mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

tja, dan heb je ook een zwave sensor met terugkoppeling ipv een fire-and-pray dingetje... ieder zijn voorkeur en budget he... ik heb er wel 2 met een tempsensor.
Als je een Zwave controller als de vera hebt (en binnekort ook de Zipato zeggen ze) dan kun je alsnog de Kaku/433 erop aansluiten. best of both worlds dus.
Wat de bediening in de gang betreft: Op een standaard tablet (low budget) kun je de app laten draaien of desnoods de explorer UI en die hang je in de gang;)
Ook komt Zipato met een tablet/bedieningspaneel uit binnenkort.
De Vera (en als het goed is ook de Zipato unit binnenkort) kun je ook een eigen UI maken als je programmaskills hebt maargoed, opties genoeg dus;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 09:18
iJack schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:39:
[...]

Tja de verhalen in dit topic over KAKU/443 MHz ontvangers zijn niet al te best maar hier zijn de ervaringen toch wat anders. Ook ik heb een homewizard, geplaatst op de eerste verdieping ik heb alleen in de meterkast problemen met het bereik. Maar tot in de schuur werkt het zelfs prima. Er is overigens een signaalversterker van KAKU op de markt. Ook homewizard komt binnekort met een eigen (uitgebreide) signaalversterker. Ik heb ook gekeken naar Fibaro, schitterend systeem maar ik mijn ogen veel te duur een deur/raam sensor voor €49.95 8)7.
Ik zit zelf helemaal op X10, als ik opnieuw zou moeten beginnen dan zou ik toch voor KAKU gaan.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dan moet je er ook even bijvertellen waarom precies... meer redenen dan puur geld kan ik daar niet voor verzinnen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 09:18
DRuw schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:08:
dan moet je er ook even bijvertellen waarom precies... meer redenen dan puur geld kan ik daar niet voor verzinnen.....
Uiteraard geld is ook een reden, maar ook dat ik nogal wat moet filteren om het een en ander werkend te krijgen (lees storingsvrij laten werken en dan nog niet altijd) en het draadloos (dus niet extra trekken van kabels etc). en diversiteit tijd van allerlei modules.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dat je draadloos wilt snap ik. Alleen kaku t.o.v. zwave... waarbij je met de vera en straks de zipabox ook dit kan combineren met elkaar om vinden budget te blijven zou ik voor zwave gaan.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,
Ik ben geinteresseerd in de HC2 of komt de 3 er al aan..?
Nu vind ik de tussenstekkers met de LED-lichtjes wel aardig om mijn stroomverbruik te monitoren, maar ik zie dat de maximale belasting 2500W bedraagt? Betekent dit dat de tussenstekker niet meer vermogen kan meten. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Van een HC3 is nog geen nieuws. Denk dat ze dan een hoop boze gebruikers hebben, aangezien ook de HC2 nog geen volwassen product is (maar wel het beste wat er op dit moment op Zwave controller-gebied te koop is).

Ik hoop dat ze eerst nog een paar mooie PIR/multisensoren uitbrengen. Tot nu toe heeft Fibaro ons op het gebied van modules nooit teleurgesteld als het op de werking aankomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die komen ook (PIR/Multisensoren) alleen , surprise, surprise, zijn deze weer verlaat tot wat nu lijkt op einde van het jaar.
De maxinale belasting is inderdaad 2500W maar red je het daar niet mee dan? Veel verder dan 3000W doet de apparatuur zowiezo niet en er is weinig wat je met 3000W wel red en de 2500W niet volgens mij;)
HC3 is nog niets van bekend (inderdaad, laat ze eerst de HC2 maar doorontwikkelen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Druw waar heb je deze info vandaan?

Zit ook te wachten op de PIR van Fibaro aangezien die van aeon labs niet al te best is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Van Wirelesswonen (webshop).
Ze zeggen er alleen wel bij dat ze dit soort dingen pas echt geloven als ze ze in handen hebben.. Fibaro is hier gewoonweg niet betrouwbaar in en belooft een hoop (ze waren voor afgelopen(!) Januari geplanned)
Komt nog eens bij dat als Fibaro eindelijk een product uitbrengt ze maar een beperkt aantal items releasen en vervolgens duurt het 4 maanden voordat de verkrijgbaarheid een beetje normaal wordt omdat hun productiecapaciteit zeer gering is en hun voorproductie direct is uitverkocht.
Releases worden continu uitgesteld maar dat is bij anderen niet veel anders (zipato bijv.) helaas.

Edit: hoezo is die van AeonLabs niet al te best? gewoon nieuwste firmware erop en aan de stroom hangen ipv batterij... dit soort sensoren op batterij heb ik uberhaubt niet echt vertrouwen in... jij wel?

[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 13-05-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

ok, thanks voor de info.

Ik lees veel over niet juiste tempatuur, bewegingen die gedecteerd worden maar er niet zijn, vreet batterijen, goedkoop plastic,etc.

Dat van de batterijen ben ik met je eens. Zo'n ding moet gewoon op de stroom hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Heb pas ook de HC2 gekocht met wat moduletjes er bij. Moet zeggen dat het er allemaal erg mooi uit ziet en over het algemeen lekker werkt.
Wel denk ik dat ik het ga missen dat ik niet, net zoals bij de vera, wat meer opties heb. Elk voordeel heeft zijn nadeel, daar heb ik dan ook voor gekozen.
Ik heb idd ook ergens die pir/multisensoren gezien, zagen er gelikt uit (twee varianten) en zullen, fibaro kennende, goed in elkaar zitten.

Moet trouwens zeggen dat ik de deur/raam sensor op batterijen goed en betrouwbaar vind werken hoor en ik heb ook een schakelaar op batterijen die het perfect doet. Verder vind id modules die op batterijen toch wel erg veel toegevoegde waarde hebben, maaaaaar, het moet idd wel goed werken anders heb je er geen ruk aan :-).

Jammer idd dat fibaro zo traag is met het uitbrengen van zijn spullen, of reageren op vragen. Ik hoop dat ze dit zo snel mogelijk gaan aanpakken want snelheid heb je wel nodig bij producten in ontwikkeling.
Wat doe google translate het trouwens goed op dat artikeltje hierboven, not :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik denk dat daar ook juist de zwakte zit van hun strategie.... ze groeien (veel) te snel.
Ze zijn ook bezig met de amerikaanse markt (met daarbij een andere Zwave frequentie (dus chip!)) waardoor de een meerdere fronten oorlog aan het voeren zijn.
Een klein bedrijf kan dat gewoonweg niet aan omdat de mankracht niet voor is.
Net als die deur/raam sensor... prima dingetje, dat absoluut maar niet hetgeen wat was beloofd.
De functie deur/raamsensor tegelijk met de externe aansluiting werkt niet en dat is nu net weer een streek wat ik persoonlijk bijzonder jammer vind...
Ik vind zelf Fibaro een beetje de "Apple" van domotica. Goed spul maar wel overpriced. Komt alleen bij dat de ondersteuning niet echt optimaal is en de bijzonder druk aan het verkopen en uitbreiden zijn terwijl ze op hun eigen forum slecht reageren en releases waar de bestaande gebruikers wat aan hebben niet nakomen (of zoals eerder gezegd, zeer slecht coordineren).
Ik volg ze ook op FB maar daar wordt je gek van alle berichten hoe ze wel niet aan het promoten zijn en in welk tijdschrift ze nu weer staan...
Nu maar hopen dat het geen zeepbel bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
DRuw schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:11:
Ik denk dat daar ook juist de zwakte zit van hun strategie.... ze groeien (veel) te snel.
Ze zijn ook bezig met de amerikaanse markt (met daarbij een andere Zwave frequentie (dus chip!)) waardoor de een meerdere fronten oorlog aan het voeren zijn.
Een klein bedrijf kan dat gewoonweg niet aan omdat de mankracht niet voor is.
Net als die deur/raam sensor... prima dingetje, dat absoluut maar niet hetgeen wat was beloofd.
De functie deur/raamsensor tegelijk met de externe aansluiting werkt niet en dat is nu net weer een streek wat ik persoonlijk bijzonder jammer vind...
Ik vind zelf Fibaro een beetje de "Apple" van domotica. Goed spul maar wel overpriced. Komt alleen bij dat de ondersteuning niet echt optimaal is en de bijzonder druk aan het verkopen en uitbreiden zijn terwijl ze op hun eigen forum slecht reageren en releases waar de bestaande gebruikers wat aan hebben niet nakomen (of zoals eerder gezegd, zeer slecht coordineren).
Ik volg ze ook op FB maar daar wordt je gek van alle berichten hoe ze wel niet aan het promoten zijn en in welk tijdschrift ze nu weer staan...
Nu maar hopen dat het geen zeepbel bedrijf is.
Daar ben ik eigenlijk ook een beetje bang voor. Ik heb na enige twijfel en het goed doorlezen van o.a. dit topic uiteindelijk de keuze gemaakt voor een HC2 i.c.m. Fibaro modules. Voor mij was het (uiteraard) belangrijk dat het goed werkte, maar ook dat het er gelikt uitzag. Hierdoor kwam ik al vrij snel uit bij een HC2. Heb het nu een paar werken draaien, maar loop zelf toch wel al tegen wat beperkingen aan.

Zo vind ik de documentatie die online te vinden is erg beperkt. Voor 'installeren' van een HC2 en het koppelen van wat modules is genoeg te vinden, maar als je wat uitgebreidere scenes wil maken, loop ik vaak toch vast. Een oplossing vinden is dan soms heel lastig (of niet gelukt). Als ik op het Fibaro forum ook kijk hoeveel er door Fibaro gereageerd wordt, is dat erg teleurstellend. De iPad app bijvoorbeeld komt al maanden voor in aankondigingen en promo filmpjes, maar de release wordt constant uitgesteld. Vermoed dat het nog wel een tijdje gaat duren.

Al met al ben ik tevreden. Als het werkt, dan werkt het ook goed. De menu's zie er verder ook erg verzorgd uit. Modules zijn klein en prima weg te werken. Wel vind ik de documentatie wat beperkt. Ook de ondersteuning van verschillende Z-Wave producten valt mij soms wat tegen. Stiekem twijfel ik wel eens of ik toch niet beter voor een andere controller had kunnen kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

och, de Vera heeft hetzelfde probleem maar met een idioot grote usergroup die dit kan afdekken (hun laatste reactie op hun eigen forum is JAREN geleden...).
De Zipabox heeft de potentie om de europa-variant van de Vera te worden (en misschien zelfs meer dan dat) maar heeft nog een firmware versie van onder de 1 en moet nog even wat meer handen en voeten krijgen.
De HC2 vind ik te duur als ik kijk naar het feit dat het ding niet echt meer bied dan de overige controllers.
Natuurlijk, de interface smoelt fantastisch (nogmaals, a la Apple zegmaar) maar ik heb er niet de factor 2 in prijs voor over, laat staan dat het ding te tweaken is (want dat is afgeschermt).

Al met al heb ik een vera3 draaien en ik ben stukje bij beetje aan het overgaan naar de Zipabox.
Alleen de ondersteuning van de RFXCOM houd me nu tegen om echt de stekker uit de vera te trekken (en over die ondersteuning zegt ook niemand van Zipato iets ondanks herhaaldelijk vragen).

Pagina: 1 ... 17 ... 76 Laatste