Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 16 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
IK ook ben alleen zeer benieuwd naar de prijzen. Zeker als ze net uit komen.
HeroS schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 08:25:
Nog wat meer over de fibaro plug:
http://www.domotique34.co...rezentacja_ENG_prev-1.pdf

Ziet er goed uit! Hier ga ik nog even opwachten.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Pre order voor 64,95....leverbaar met een week ongeveer schijnt het...
vind het een hoop geld maar wel een mooi dingetje (in vergelijk met de concurrentie).
Fibaro kennende zal de prijs weinig gaan zakken vermoed ik...
Prijs/kwliteit verhouding is nog steeds wel bijzonder goed bij Fibaro dus ja, je betaalt voor een beter product (als ze in dezelfde lijn doorgaan als de rest van hun spulletjes)

[ Voor 37% gewijzigd door DRuw op 12-02-2013 09:00 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
denk dat je gelijk hebt. helaas :P Maargoed alle waarde naar zijn geld.
DRuw schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 08:58:
Pre order voor 64,95....leverbaar met een week ongeveer schijnt het...
vind het een hoop geld maar wel een mooi dingetje (in vergelijk met de concurrentie).
Fibaro kennende zal de prijs weinig gaan zakken vermoed ik...
Prijs/kwliteit verhouding is nog steeds wel bijzonder goed bij Fibaro dus ja, je betaalt voor een beter product (als ze in dezelfde lijn doorgaan als de rest van hun spulletjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zie staan dat je hem ook als bed/nachtlamp kan gebruiken.

Ik neem aan dat je hem dan ook kan uitzetten op een bepaald tijdstip?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:26
64 euro. istie van goud???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

op zich, als je kijkt dat andere rond de 55 euro zitten en meet energiemeting tussen 55 en 60 dan is er eentje met nog meer opties van een "duur merk" al snel 60+ euro.... als je echter erover denkt dat het een tussenstekker is voor 65 euro is het wel durig ja...;)
Kortom, gebruiken als hij puur in het zicht is want het is mijns inziens verreweg de mooiste en verder wat het budget toelaat (en de Fibaro fanboys).
@HeroS: ik denk dat dat wel kan ja maar laten we even afwachten... die functie van die schakelaar op de deur/raamsensor kan ook niet tegelijk met de funcite van deursensor en dat stond per ongeluk ook niet in de folder....

[ Voor 22% gewijzigd door DRuw op 12-02-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Moah, vind 65 nogal aan de hoge kant, als ik van de greenwave smart plug, richting Everspring AN158 kijk naar deze plug is deze toch redelijk overpriced want pakt maar 1 probleem aan: formfactor.
Ik wacht het wel even af en ben bang dat deze niet in prijs daalt maar ben vooral benieuwd of die indicator uit te schakelen is en of lokale bediening ook mogelijk is.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe de vera met deze plugs omgaat.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

als de deur/raamsensor een voorbeeld is....laten we zeggen dat ze bij micasaverde nog wat softwareaanpassingen moeten doen t.o.v. de andere controllers;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik lees ook al geruime tijd hier de topics over domotica omdat ik met Z-wave producten wil gaan beginnen. Tot voor kort was ik vast van plan een Vera Lite aan te schaffen en daarnaast een aantal Z-wave schakelaars/dimmers, bewegingsmelders en raam-deur contacten plus een RFXcom om zodoende ook mijn KAKU-schakelaars en Somfy zonwering aan te kunnen sturen via de Vera Lite.
Echter ik twijfel nu toch nu de Zipabox gearriveerd is. Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van de eerste gebruikers. Met Vera is inmiddels al heel veel ervaring en vele plug-ins en apps beschikbaar, maar is toch lastiger in te stellen en ziet er wat minder gelikt uit...

@DRuw: wanneer kun jij de eerste gebruikservaringen van Zipabox in vergelijking met de Vera met ons gaan delen ? En is er iets bekend wanneer ook KAKU producten hiermee aan te sturen zijn. Zou er ook een plug-in komen voor de RFX-com (ik las dat die er wel gaat komen voor de Fibaro Homecenter 2 maar die vind ik toch echt veel te duur).

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Zipato komt met een module (net als de al bestaande voor Zigbee) voor klik aan klik uit, die is binnenkort leverbaar en gaat naar eerste berichten 69 euro kosten.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

"Testje" Fibaro Deur sensor/temp met Zipato:
http://domotique34.com/?p=3234

Fijn om te lezen dat alles goed werkt.

• DRuw

DRuw

Mai Pensato schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 21:25:
@DRuw: wanneer kun jij de eerste gebruikservaringen van Zipabox in vergelijking met de Vera met ons gaan delen ? En is er iets bekend wanneer ook KAKU producten hiermee aan te sturen zijn. Zou er ook een plug-in komen voor de RFX-com (ik las dat die er wel gaat komen voor de Fibaro Homecenter 2 maar die vind ik toch echt veel te duur).
Ik ben een beetje met alles tegelijk bezig;)
Gisteren mijn electrische gordijnrails binnegekregen maar na het op maat maken blijkt er een fabricagefout in te zitten... weer een avond verpest...
Wat de zipabox betreft ben ik bijzonder tevreden op het moment.
Ik heb tot nu toe alleen de dingen die bij de vera niet lekker werkten aangesloten (4-in-1 van Aeon labs, keyfob van duwi, fibaro deursensor (met temp!) en wat los spul) en dat werkt perfect tot nu toe.
Ik heb vervolgens een rolluikschakelaar van Fibaro aangesloten en die ging niet goed.
Even een mailtje naar zipato en binnen een dag een reactie (Fibaro veranderd de software vaak en deze kenden ze nog niet). Zometeen even een manual inscannen en opsturen en ze regelen het gelijk voor me.
Tot nu toe dus echt heel erg tevreden.
Uiteraard nog wat bugs: met de app doet de "setup" knop het niet (wat bij de vera ook nooit lukte dus mis niets) en het en der wat schoonheidsfoutjes zoals het neit kunnen instellen van een naam (je hebt een lijst om uit te kiezen) maar daar zijn ze wel mee bezig.
Ik zal binnekort wel wat screenshots neergooien hier als er interesse is (laat maar weten als je iets speciefieks wil zien), alleen al omdat die interface bijna nergens te zien is op internet:(

Wat die KaKu betreft: er komt een losse aansluitmodule en een zipabox waar het al in het kastje zelf zit (knap want het ding is echt klein!).
Zipato is bezig met een plugin/hardware module/ondersteuning voor de RFXCOM maar hoe die er precies uit gaat zien of dat die (net als de RFXCOM) in de kaku module zit is nog niet bekend zover ik weet.
Zipato is druk bezig met doorontwikkelen en het gaat niet lang duren op deze manier om de vera van zn troon te stoten in die prijssegment mijns inziens...

Mijn mening: Zipato is aan het doorontwikkelen op een manier die zeer gebruiksvriendelijk en klantgericht is waarbij de Vera voor 99% door gebruikers wordt "verbeterd" (pluginontwikkeling)... zodra Zipato een grote(re) groep gerbuikers heeft gaan ze Vera voorbij (nogmaals in het +/-200 euro segment).

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
DRuw schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:17:
[...]
Ik zal binnekort wel wat screenshots neergooien hier als er interesse is (laat maar weten als je iets speciefieks wil zien), alleen al omdat die interface bijna nergens te zien is op internet:(
Graag zou ik hiervan wat zien! Heb op zich geen specifieke wensen, doe maar wat jij het meest interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik zal binnenkort even wat plaatsen.
Ik heb trouwenns even met Zipato zitten mailen en er komt in maart een software update welke de RFXCOM ondersteund schijnt het.
Ik heb nog niet echt een idee hoe hij aangesloten wordt (ik denk dat hij op een uitbreidingsslot gekoppeld kan worden maar heb dat nog niet geprobeert uit angst dat ik ergens kortsluiting zou maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Mijn nieuwste project is al weer in oriënteringsfase, me huidige RGB led controller (met AB) vervangen voor eentje met AB & wifi. Maar dan wel een variant die op me eigen wifi netwerk is aan te melden. En dan natuurlijk ook via http commando's is te sturen ;)
Ik heb er al een aantal op het oog maar moet eerst wat info van fabrikanten door krijgen zodat ik een definitieve keuze kan maken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik ben best geïnteresseerd in deze materie, er is een hoop geschreven in dit topic de afgelopen 2 jaar en het is een best aardig topic geworden om 'zo even door te bladeren'. Kan de startpost misschien geupdate worden met wat laatste ontwikkelingen en standaarden?

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zooo Zipabox besteld. Ik ben benieuwd.

Als die binnen is zal ik even een update posten. Heb ook de Nuon (greenwave) smart plugs besteld. Hopelijk werken ze goed anders gaan ze weer retour :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik denk niet dat ze al gaan werken maar mochten ze niet gesnapt worden door de Zipabox kun je het beste even contact opnemen met zipato.
Een fibaro rolluik schakelaar die niet werkte en daar had figaro de software van veranderd. 3 mailtjes in 1 dag verder en er kwam een software update:)
Wie weet kunnen ze voor deze dingen (mochten ze nog niet werken) ook dit regelen.
Screenshots komen nog, er is hier even het e.e.a. misgegaan waardoor ik even zekeringen moet gaan kopen zegmaar... er is momenteel even niet veel te zien in de interface (en ik heb 90% nog aan de vera gekoppeld..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 09:18
@ DRuw kun je standaard met X10 en KAKU communiceren of kan je met deze module uit de voeten.
"ZipaBox - Zigbee + Z-Wave Home Automation Gateway"

Vind het nl niet helemaal duidelijk.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ga er vanuit dat ze gewoon werken :)

En inderdaad anders even mailen want zie dat alles netjes wordt opgepakt en dat er bijna dagelijks een nieuwe firmware komt.

@Bind69 volgens mij is het een andere module maar mij is dat ook niet helemaal duidelijk.

Zie:
http://blog.domadoo.fr/in...o-presente-son-module-knx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ja die omschrijving is een beetje brak inderdaad
het is een zwave box en er komen modules die de hardware verzorgen zodat je Zigbee, KNX en Kaku kunt ondersteunen maar die komen later/moet je er los bijbestellen
de Kaku is nog een beetje apart hierin want er schijnt een zipabox te komen waar de Kaku module al hardwarematig inzit maar dit heeft geen meerwaarde t.o.v. los (sterker nog, een losse rfxcom kun je ook aan je pc aansluiten eventueel)
RFXCOM ondersteuning (en dus ook Kaku hiermee) komt in maart (in de software kun je dit al zien maar het is nog niet geactiveerd).

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 18-02-2013 10:06 ]

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nou hij draait hoor. Wat een klein ding...echt niet normaal.

De power nodes van Nuon (greenwave) "werken" ook. Tenminste ik kan ze uit- en aanzetten en zie de status in me dashboard. Maar de meters werken niet naar behoren en in de app wordt de tekst van de uit/aan knoppen niet goed getoond. Ik ga hierover even een mailtje sturen.

De mogelijkheden van de rule creator zijn echt oneindig. Whau, wat een mogelijkheden. Als je hier vragen over hebt kun je deze op de community zetten en ik had vrij snel respons. Support is dus tot nu toe erg goed.

• DRuw

DRuw

Ik vind juist de manier van zelf ontdekken van die rule creator zo simpel.
Je kijkt 1 keer het filmpje en je kunt lekker aan klooien:)
Als je zipato een mail stuurt meot je even het UID erbij zetten (bij je device config) en dan zullen ze waarschijnlijk vragen een manual in te scannen zodat ze de config opties erin kunnen verwerken.
Ik zou er ook als kleine hint bijzetten dat het devices zijn die de grootste energieboer in NL uitgeeft, dat zal de ontwikkeling weleens kunnen bespoedigen als je begrijpt wat ik bedoel;)
Veel plezier ermee!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Inderdaad zelf ontdekken maar na een paar keer kloten kwam ik er niet uit. Was veel te ingewikkeld aan het denken :)
Vanochtend deed die het trouwens nog niet. Dus moet er nog even verder naar kijken.

Ik heb ze gemailt...benieuwd.

Wat ik trouwens wel irritant vindt is dat je de devices gaan naam kunt geven. Ik heb nu 7 devices met dezelfde naam. Kan dus totaal niet meer zien welke welke is. Dit is niet echt handig met het aan/uit zetten.Geloof dat hier wel aan gewerkt wordt.

• DRuw

DRuw

dar zijn ze mee bezig, je kunt ze wel al op een of andere manier iets unieks meegeven maar een echte andere naam komt eraan.
Je kunt met de nieuwe fw ook virtuele devices aanmaken trouwens, ook wel handig voor http commands (niet dat ik daar mee bezig ben maar vind het goed te zien dat ze bij zipato zo enthousiast aan het klussen zijn).
Ik zie ook weleens dat de box offline is, geen idee waarom... het beinvloed de werking niet zo te zien:)

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Je kunt een suffix meegeven...maar deze plakt die er achter. Niet heel handig omdat je dan een super lange naam krijgt.

Bij mij was die gisteren ook offline maar dit komt omdat ik me router had uitgezet en dan haalt dit blijkbaar niet opnieuw een ip op. Hoewel dit wel gefikst zou zijn in de nieuwe FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu heel erg te twijfelen de Vera3, ZipatoBox en de Fibaro gateway (en homewizard).
Op 1 of andere manier word ik erg enthousiast van de ZipatoBox. Ik heb al wat leeswerk achter de kiezen, maar ik kan niet heel veel vinden over het vergelijk tussen de apparaten. Is de 300euro meer voor de Fibaro wel waard bijvoorbeeld?

Wellicht een idee om voor Zipato een nieuw topic aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Tja, echt representatief zijn mijn ervaringen met de Zipato niet omdat het gelijk mijn enige ervaring met een controller is en de eerste instap in Z-wave. Daarnaast heb ik alleen provisorisch wat apparaten toegevoegd en gebruik ik het systeem nog niet "live".

Toch vind ik de value for money erg goed. Het is gewoon een prima apparaat waar zeker nog wel wat kleine bugs en eigenaardigheden in zitten, maar gezien het tempo waarmee Zipato op dit moment vernieuwt en naar z'n klanten luistert denk ik dat ze heel snel kunnen groeien.

Fibaro ziet er zo op het oog duidelijk gelikter uit, zeker de apps. Aan de andere kant betaal je daar ook voor en op basis van hun forum heb ik in ieder geval de indruk dat ze niet echt heel communicatief zijn (ja, eenzijdige communicatie, klachten en feedback lijkt een stuk minder goed te worden opgepakt) en dat problemen traag worden opgelost. Om daar dan 3x zoveel aan uit te geven vond ik in ieder geval een te grote gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Als fibaro, alles weet waar te maken wat ze beloven vind ik het de 300 euro extra waard. Echter beloven ze erg veel en maken ze nog weinig waar.

Ze brengen zeker wel om de paar weken een update uit, echter zit de ontwikkeling van hun nieuwe software ze nogal tegen aangezien we hier al meer als een jaar op wachten.

Maar toch alles wat ze aan demo's laten zien wordt ik toch weer wel blij van, nu maar hopen dat ze het ook daadwekelijk implementeren.

Iets wat wel is bij fibaro is dat het forum een ondergeschoven kindje is, wat ik her en der hoor is dat ze op e-mail wel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJT!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11-2020
Ik ben momenteel een domotica-webshop aan het opzetten, deels omdat de producten me interesseren en deels omdat het goed aansluit bij de huidige activiteiten van mijn bedrijf.

Na uitgebreide orientatie op de domotica markt heb ik sterk gekozen voor zwave. Is welliswaar geen open source of standaard, maar elk bedrijf kan een licentie ervoor kopen en hardware ervoor produceren.
Het Zwave-protocol is bi-directioneel en is een mesh netwerk, communicatie wordt via nodes gerout.

Een fantastische ontwikkeling vind ik momenteel de razberry, een Raspberry gebaseerde microprocessor met zwave ondersteuning. Voor echte Tweakers maakt dit de mogelijkheden eindeloos.

Zelf zou ik graag in de toekomst ook nog een Arduino-Zwave oplossing zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Wat mijn een toegevoegde waarde zou lijken is niet alleen de producten maar een stukje klanten begeleiding:
images met domotiga software voor de raspberry, prktijk voorbeelden in de vorm van tutorials/filmpjes.

ben je dat ook vanplan of niet?

wat wordt jouw meerwaarde tov de huidige webshops?
HJT! schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:56:
Ik ben momenteel een domotica-webshop aan het opzetten, deels omdat de producten me interesseren en deels omdat het goed aansluit bij de huidige activiteiten van mijn bedrijf.

Na uitgebreide orientatie op de domotica markt heb ik sterk gekozen voor zwave. Is welliswaar geen open source of standaard, maar elk bedrijf kan een licentie ervoor kopen en hardware ervoor produceren.
Het Zwave-protocol is bi-directioneel en is een mesh netwerk, communicatie wordt via nodes gerout.

Een fantastische ontwikkeling vind ik momenteel de razberry, een Raspberry gebaseerde microprocessor met zwave ondersteuning. Voor echte Tweakers maakt dit de mogelijkheden eindeloos.

Zelf zou ik graag in de toekomst ook nog een Arduino-Zwave oplossing zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Ik ben de laatste tijd hard aan het nadenken en druw heeft me daad goed in geholpen.
ik moet veel aanschaffen, en aan iedere aanschaf zitten weer voor en nadelen.

ik kwam vandaag dit tegen: http://wiki.synozwave.com...e=Installation&setlang=fr

Ik heb al een synology.IK wil zelf enigsinds in control zijn over de interface. dus ik dacht dat ik op deze manier wel snel en goedkoop kon beginnen:) heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Nope, nog geen ervaring mee, maar de combinatie van Synology (of Qnap) met Zwave controller software vind ik wel een hele logische. Maar dergelijke software maken doe je ook niet even zomaar, dus zolang die fabrikanten geen appstore inrichten waar je ook pay-apps kunt kopen, denk ik niet dat een echte concurrent voor homeseer of iets dergelijks zal opstaan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
Zijn er nu ook al andere apparaten die met een z-wave controller zijn uitgerust?
Mij lijkt en waterkoker of koffiezet apparaat wel ideaan, vooral als die ook aangeeft hoeveel water er nog inzit. (gelijk ook beveiliging)
Nu gebruik ik een tussenstekker voor de waterkoker, maar dat werkt alleen als ik vooraf de koker met water heb gevuld en de aanknop al aan heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-12-2013
S0epkip schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:34:
Wie heeft er ervaring met / kan advies geven over radiatorthermostaatkranen, bijvoorbeeld Danfoss Living Connect?

Op dit moment gebruik ik een Horstmann HRT4-ZW Thermostaat & ketelcontact maar zou deze i.v.m. verhuizing naar een grotere woning graag uitbreiden naar zone-regeling. Eventueel mag de Horstmann de deur uit en kan het geheel voor Living connect o.i.d. vervangen worden, maar de CC is me te duur....

Het gaat om 4 radiators die ik graag individueel wil regelen. Ik zit te denken aan 4 x Living Connect en dan de Horstmann behouden, maar weet nog niet hou ik e.e.a. dan softwarematig in moet richten.
IK heb net de HRT binnen (nu trouwens secure geheten). Nu ben ik echt een leek (ook al lijkt het voor zich te spreken), maar hoe sluit ik de kabeltjes aan? De N en L zijn voor de stroom (N voor blauw en L voor bruin) en dan heb ik nog een blauw en rood draadje voor het aansturen van de CV. Gaan deze gewoon op nr. 2 en nr. 3 van de HRT aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Gister probeerde ik een apparaat aan de Zipabox toe te voegen, maar dat ging met geen mogelijkheid, terwijl ik er al 10 anderen op een eerder moment aan had gekoppeld, inclusief een exemplaar van de module die ik nu wilde koppelen. Raar dus.

Paar uur later was ik weer thuis en ging ik het weer proberen, nu reageerde de Zipabox wel met een andere melding, maar lukte het alsnog niet. Uiteindelijk maar een mailtje naar de helpdesk gestuurd. 7 minuten later had ik een mail terug dat ze wat serverproblemen hadden gehad en dat ik het apparaat weer moest verwijderen en opnieuw koppelen. En warempel, het werkte.

Dus ja, het cloud-model is niet altijd even handig (ik ben liever gewoon zelf helemaal verantwoordelijk voor m'n infrastructuur, uitvoeren van updates en remote access), maar de snelheid van de supportafdeling is van een ongekend niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo

Ik overweeg ook om een zipatobox te kopen. De ervaringen voor icm value for money zijn goed.
Heeft iemand al ervaring?

Hoe is de eventuele koppeling met philips whites en hue?

Groet
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJT!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11-2020
@RemcoXP

Ik speel met het idee om een "Testlab" te maken, een hoekje met de van elk gangbaar Zwave product een exemplaar, waar ik dingen kan uittesten. Wat inderdaad vaak mist is de praktijkinfo, werkt die dimbare ledlamp van merk XY nu echt met die Fibaro dimmer, en heb ik dan een dimmer bypass nodig of niet?

[ Voor 0% gewijzigd door HJT! op 24-02-2013 14:12 . Reden: tyopo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Richard, koppeling met Hue is op dit moment nog niet mogelijk. Maar aangezien het wel op Zigbee werkt heb je kans dat Zipato daar wel een oplossing voor kan maken, ze hebben in ieder geval aangegeven het te zullen onderzoeken. Zou wel mooi zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Weekje verder met Zipato. Nogsteeds blij.

Je merkt alleen nog dat het product niet af is/dat men nog aan het ontwikkelen is. Er zitten hier en daar nog wat rare dingen in. Maar het product doet wat het moet doen.

Al een paar keer contact gehad met de support afdeling en de respons is snel en goed.

Ondersteuning voor Greenwave Reality power nodes (van Nuon) komt er ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
hilgie schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:11:
[...]

IK heb net de HRT binnen (nu trouwens secure geheten). Nu ben ik echt een leek (ook al lijkt het voor zich te spreken), maar hoe sluit ik de kabeltjes aan? De N en L zijn voor de stroom (N voor blauw en L voor bruin) en dan heb ik nog een blauw en rood draadje voor het aansturen van de CV. Gaan deze gewoon op nr. 2 en nr. 3 van de HRT aansluiting?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

niet om bijdehand te doen maar als het goed is zat er een manual bij waar het heel mooi in staat....
daarin staat bij mijn weten dat 3 de off is, 4 de on en 2 de common is dus de connectie moet tussen 2 en 4 maar dit is nog wel voor een deel afhankelijk van hoe de boiler setup is.... (2-4 is het 9 op de 10).
HJT! schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:09:
Ik speel met het idee om een "Testlab" te maken, een hoekje met de van elk gangbaar Zwave product een exemplaar, waar ik dingen kan uittesten. Wat inderdaad vaak mist is de praktijkinfo, werkt die dimbare ledlamp van merk XY nu echt met die Fibaro dimmer, en heb ik dan een dimmer bypass nodig of niet?
Voor elk zwave product theoretisch kan, kost geld maar kan (ik ben onbewust ook al een heel end;)).
wat je echter noemt is de dimbare ledlamp en dan wens ik je veel succes om alle beschikbare lampen te kopen en te testen... dat red je niet. en waarom zou je?
Als je trouwens op fibaro.com kijkt zie je bij where to buy hoeveel webshops er zijn inmiddels t.o.v. de andere landen.
Laten we zeggen dat we voorlopen in domotica.... lastig (understatement) om je in die markt te onderscheiden.

[ Voor 62% gewijzigd door DRuw op 25-02-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
DRuw schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:53:
[...]

niet om bijdehand te doen maar als het goed is zat er een manual bij waar het heel mooi in staat....
daarin staat bij mijn weten dat 3 de off is, 4 de on en 2 de common is dus de connectie moet tussen 2 en 4 maar dit is nog wel voor een deel afhankelijk van hoe de boiler setup is.... (2-4 is het 9 op de 10)
Maar, als ik kijk naar mijn thermostaat beneden, dan heb ik 2 draden. 1 blauw en 1 rood. Ik heb er dus maar 2. Mijn c.v. is een vaillant, geen bijzonderheden (volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Blijf me verbazen waar mensen aan beginnen zonder enige kennis!
Maar zal je op weg helpen.
Die rode en blauwe draad van je oude thermostaat gaan direct naar je cv ketel. Ergens tussen in die route plaats je het kastje waar 230V op moet en die rood blauw moet afhankelijk van je ketel op de C & NO of op de C & NC aangesloten worden.
Op de plaats van je oude thermostaat zou je dan de module met draai schijf kunnen plaatsen.

En ik zeg nu alvast succes met het inleren en daarna het uitvoeren van de associatie functie. Deze is al uitvoerig hier voorbij gekomen dus gebruik de search daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Bedankt voor je reactie en hulp.

Voor de juiste volgorde:
- Kastje hangt al onder mijn c.v. ketel (was vooraf bekend);
- Stroom sluit ik aan op de L en de N van de HRT device;
- C & NO of C & NC bestaan niet op HRT device. Ik heb alleen 3 schroef punten waar ik draden kan bevestigen waar 2, 3 en 4 op staat (heb ook nog een 1, maar hier zit geen schroefpunt aan).

Zal vandaag beginnen met uitproberen.

[edit] ah, dit werkt dan ook wel weer fijn: http://www.klusidee.nl/Forum/about73926.html

Het enige waar ik totaal geen verstand van heb is electra en aanverwante technische aansluitingen. Het associeren levert geen problemen op. Inmiddels bijna het hele huis op z-wave draaien (zelf luup codes etc.). Hier hebben mensen al ervaring met dit product, dus waarom zou ik het hier niet vragen. Ik kom er vast zelf ook uit, maar waarom zelf het wiel uitvinden (dit is volgens mij de kracht van GOT).

Cheers.

[ Voor 5% gewijzigd door hilgie op 26-02-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je het schema van de handleiding ziet dan zie je daar waarschijnlijk en tekening met relais gebruikelijk heb je bij en relais een C, NC, NO aansluiting. Vandaar ook die verwijzing. Ik heb hem zelf ook hangen en daarom weet ik ook zeker dat het in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10-2024
Sinds afgelopen weekend heb ik ook een fibaro module (FGS221) achter mijn (dubbele) schakelaar gebouwd. Met behulp van alle info op o.a. dit forum heb ik het ingebouwd. Alles werkte prima tot gisteren avond.

De module wordt niet meer gevonden door mijn razberry en als ik de fysieke schakelaar aan of uit doe gaan de lampen niet aan of uit. Alleen als ik de knoppen 2 keer snel schakel gaat 1 lamp 0.5 sec aan en dan meteen uit. De andere (spaar)lamp gaat 3 sec aan en dan uit (hoor ook de kliks). Heb gezocht naar informatie maar kom dit probleem niet tegen. Heb nog geprobeerd de module te resetten door de B button 3 seconde in te houden, maar dit heeft niets opgelost. Zou de module moeten kunnen resetten zonder dat de lampen aan zijn? Aangezien ze dus meteen uitgaan.
Hier iemand die weet wat het zou kunnen zijn? Of een idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Waarschijnlijk omdat ik een leek ben op dit gebied, maar kan de C, NC en NO niet vinden in de handleiding.

http://www.horstmann.co.u...al-Heating/HRT4-ZWweb.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

DRuw schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:53:
[...]

daarin staat bij mijn weten dat 3 de off (EDIT: =NC) is, 4 de on (EDIT: =NO) en 2 de common (EDIT: =C) is dus de connectie moet tussen 2 en 4 maar dit is nog wel voor een deel afhankelijk van hoe de boiler setup is.... (2-4 is het 9 op de 10).
quote mezelf.. (okee, met een edit om te spoonfeeden;)).
maar heb je het al geprobeerd?
Ik kan het je nog wel even moeilijker maken voor je trouwens: dit ding moet je op je cv's on/off aansluiting zetten en niet een OT aansluiting. Check dus ook je cv manual.
Je behoud dus je normale kamerthermostaat indien je dit wil als backup (ik heb hem een kast ingedrukt en standaard op 10 graden staan).

@ Scarm: apart..... ik zou hem zelf uitbouwen en even los testen met een stekker en draadjes naar een peertje om te kijken of dat werkt... zoveel mogelijk variabelen uitsluiten...

[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 26-02-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Ja, lezen is ook voor mij soms moeilijk ;)

Ga zo meteen beginnen. Maar ik hoef de huidige thermostaat niet meer. De draden worden in de muur weg gewerkt.

Maar je zegt dus eigenlijk dat ik op mijn cv ook nog wat moet aanpassen... Het wordt er niet makkelijker op voor een draadjes leek zoals ik.... ;)

Ga eerst maar eens beginnen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
DRuw schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:07:
[...]

quote mezelf.. (okee, met een edit om te spoonfeeden;)).
maar heb je het al geprobeerd?
Ik kan het je nog wel even moeilijker maken voor je trouwens: dit ding moet je op je cv's on/off aansluiting zetten en niet een OT aansluiting. Check dus ook je cv manual.
Je behoud dus je normale kamerthermostaat indien je dit wil als backup (ik heb hem een kast ingedrukt en standaard op 10 graden)
Nou, inderdaad. Zal hem wel anders op de c.v. aan moeten sluiten. Inclusion in vera was echt 5 min werk. Je hoeft ook geen extra settings te doen. Dit gaat nu allemaal vanzelf.

Maar de c.v. slaat totaal niet aan. Op de display van de HRT staat een vlammetje. Ook het groene lampje gaat aan, maar er gebeurt niks. Nu maar weer ff de oude thermostaat eraan gehangen (dit kan je beter in de zomer doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Op je cv moet hij op je on/off zitten, niet op een opentherm (OT) thermostaataansluiting... again RTFM;)

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Gisteren even aan het pielen geweest om me pc uit te zetten via Zipato.

Natuurlijk is dat vrij simpel door gewoon de stroom eraf te knallen maar dit is niet echt goed voor je comp.

Dus maak ik gebruik van:
http://www.airytec.com/en...uter-or-mobile-phone.aspx

Dus voordat ik de boel stroomloos maak stuur ik even een http request naar me comp en gaat die netjes uit.

Werkt perfect!

• DRuw

DRuw

Voor de geinteresseerden: een screenshotje van de interface van de Zipadoos.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ViLcYGagNVqJUFOjkGdirUA4/medium.jpg
Ik krijg alleen de climate niet goed voor elkaar op het moment (iets met de boiler actuator volgens mij...)
Ohhja, en die wall controller van zwave.me krijg ik nog niet goed aangesloten....

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Hier die van mij:

Afbeeldingslocatie: http://brushfire.nl/downloads/zipato.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:18
Ik wil ook ons huis gaan automatiseren, dit met het z-wave/zigbee protocol icm een zipatobox. Nu ben ik eerst maar eens stappen plan gaan maken hoe en wat en welke producten ik nodig heb.

Nu wil ik het verbruik van apparaten bij houden maar ik zie alleen maar adapters die je op het stopcontact kunt plaatsen, ik zelf zou er graag een hebben die je in het stopcontact kunt bouwen. Weet iemand of deze verkrijgbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

zoiets?
http://www.wirelesswonen....abs-micro-schakelaar.html
Ook in dimmer en rolluik schakelaar...

[ Voor 17% gewijzigd door DRuw op 01-03-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
Deze heb ik inderdaad ook zelf gevonden, toch maar even meer info hierover opgezocht en zoals ik kan zien aan sommige plaatjes bijv deze klik moet het wel kunnen.

Bedankt _/-\o_

Verder wacht ik met smart op de ervaringen met Zipato. :)

[ Voor 8% gewijzigd door master_JE op 01-03-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

"gewoonweg" tussen de WCD en de ingaande kabel plaatsen maar kijk wel goed of je genoeg ruimte hebt in de doos!! De Zipabox krijgt als het goed is ook een totaalmetingsmogenlijkheid met een slimme meter plugin:)
Ervaring met de Zipabox zijn momenteel zeker goed.
Ik ben met de helpdesk een bugje aan het oplossen van mijn HRT4/climate widget maargoed de correspondentie is mijns inziens ongekend.
Alleen die verrekte wall controller werkt nog niet (zowiezo moet je een beetje bij de duwi/zwave.me spullen uit de buurt blijven heb ik het idee) maar ook hieraan zijn ze bezig.
Kortom: nu goed, wordt beter;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04

Tim Schuhmacher

abasios

Hoe goed zijn de zipato apps voor de iPad en Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Prima doet wat het moet doen. Is alleen nog niet zo uitgebreid. Je kan bv niks instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24

SaN

Ik denk er over om te beginnen met een fibaro systeem. Onder andere om mijn rolluiken te bedienen.

Nu hebben mijn rolluiken een switch op de draad zitten tussen stopcontact en rolluik met drie knoppen er op. Naar benden, naar boven en stop. Alle switches die ik zie hebben er maar twee. Alleen naar boven en naar beneden.

Zijn er hier toevallig mensen met een soortgelijk systeem of is er iemand die hier een oplossing voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Geen ervaring met de specifieke module maar het is gebruikelijk dat het een 2 stranden schakelaar is. Want naar boven gaan is en door verbinding en naar beneden ook 1* raden wat stop is.. Juist geen verbinding, in de stappenteller van je rolluik staat het begin en eind punt ingesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 16:17
Na het lezen van dit forum, ook de stap genomen om 'Early adopter' te zijn van de Zipato box.
Ik wil de box gaan gebruiken als Alarm, en het bedienen van licht. Toekomst is de garagedeur.

Ik ben een technische persoon met een klein beetje programmeer ervaring op C#, PHP, HTML en Java. Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan dit topic.
Eerlijk gezegt niet zo'n 'forum poster', dus ik ga mijn best doen om mijn ervaringen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Gaaf! Succes! en welkom.

Ben benieuwd hoe die gaat bevallen als Alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Testje Fibaro FGBS-001:

http://www.touteladomotiq...tid=5:domotique&Itemid=89

ff translate gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 14:33
Uiteindelijk ben ik ook bij de Zipabox (eh, zeg maar Zipaboxje) uitgekomen.

Het leek mij ook erg leuk om met domotica te gaan experimenteren. Ben jaren geleden begonnen met een AEON stick samen met een bewegingsmelder en een duwidimmer. Toen werd me al meteen duidelijk dat dit een dure hobby zou kunnen gaan worden.
Veel verder dan het automatisch aanzetten van de keukenverlichting op een signaal van de bewegingsmelder ben ik niet gekomen.
Zat ook steeds met de uitdaging dat ik geen (zware) pc wil gebruiken om simpele dingen in het huis te automatiseren.
Paar maanden terug is er een NAS in het huis gekomen. Met daarmee ineens de mogelijkheid om domoticasoftware daarop te laten draaien. Ideaal leek me.
Maar Linux is me net ff te weinig plug 'n play, ook met het gevaar dat ik data op de NAS perongelukk verwijder. Ik heb een poging gedaan om Domotiga erop te installeren, maar dat is me niet gelukt.

Nu is er een paar weken terug bij de buren ingebroken. Dit heeft het hele domotica/beveiliginggebeuren weer een boost gegeven. Dus vol enthousiasme Fibaro raam/deur sensoren aangeschaft, een Aeon multisensor en een Fibaro dimmer.
(ligt het aan mij, of liggen de prijzen voor Z-wave producten niet veel te hoog. Heb het idee dat dit nu het allemaal op het punt staat booming te worden kunstmatig hoog gehouden wordt)

De Fibaro dimmer past helaas niet achter bestaande schakelaars. De inbouwdoos is niet diep genoeg. Bummer. Het leek me zo'n mooie oplossing, ook omdat de bestaande frontjes (Jung AS500) behouden konden blijven.
Een alternatief zijn de inbouwdimmers van Duwi/Busch Jaeger. Maar dan zou ik voor het mooie alle frontjes en stopcontacten willen/moeten vervangen. Voor nu is dat even geen optie. Ik hou me voor alternatieven aanbevolen.
Weet iemand trouwens hoe dat zit met die Fibaro dimmer; kan je die gewoon met een oudewetse schakelaar bedienen? En met ouderwets bedoel ik dan zo'n kantelschakelaar die in een positie blijft staan.

Omdat ik de domoticasoftware niet op de NAS geinstalleerd kreeg ben ik gaan zoeken naar een alternatief en bij de Zipabox uitgekomen. Afgelopen zondag bij Ez-home besteld en dinsdag binnengekomen.

Eerste indrukken:
- Klein
- Degelijke kast
- Eenvoudige installatie, ook de software.
- Software nog niet helemaal af (zo kan ik bij sommige 'rules' niet saven)

Wat ik bij andere domoticasoftware niet voor elkaar kreeg, krijg ik bij de Zipato keurig meerdere gegevens terug van de multisensor van Aeon. Luchtvochtigheid, temperatuur en hoeveelheid licht. Leuk leuk.
Ben gisteren niet veel verder gekomen dan het aanmelden van mijn tot dusver aangeschafte zwave producten. Alleen de HomePro ZIR010 krijg ik niet herkend.
Maar wel wat gevogeld met de rule-creator. Nu gaat de keukenlamp aan en uit, gestuurd door de raamsensor. Ja, ik ben nog aan het experimenteren.

Hopelijk later meer ervaringen.

Ik zie dat de cameraondersteuning in Zipato nog in betafase zit, maar heeft iemand al ervaring met het aansluiten van een ip-cam?

Ben ook wel benieuwd hoe jullie dit soort projecten aanpakken. Alles in een keer in huis vervangen (en dan bedoel ik het schakelmateriaal, frontjes, ...) of gefaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb niets hoeven vervangen gelukkig omdat ik al de buschjaeger sets had maar ik moet zeggen, die duwi/zwave.me dingen werken nog niet 100% met de zipabox.
De wallcontroller moet nog ondersteund worden (lukt nu uberhaubt niet) en ik heb een duwi dimmer en een zwave.me dimmer en beiden werken wel. Alleen de software bleef laatst een dimlevel van 45% tonen terwijl ik gewoon de lampen aan en uit kon doen. in de software (en niet in het echt dus!) schot hij telkens weer terug naar die 45%.
Geen idee wat het geweest is, nu klopt hij wel weer.
Waar ik wel behoorlijk issues mee heb is die climate widget.
Het ding blijft niet goed werken. Eindelijk werkt de HRT4 erop maar de boilerschakelaar heb ik bijvoorbeeld gsiteren om 23:10 uitgezet rewijl hij automatisch om 22:00 uit had meoten gaan.
Ik ben al een paar dagen aan het mailen en de ondersteuning is in principe heel goed (krijg iedere dag wel een reactie ongeveer) maar het is nog niet opgelost helaas.

Her en der kom ik nog wel bugs tegen, zoals het niet onthouden van de widget-setup en kleine instellingen maar al met al blijft het mijns inziens een box met zeer veel potentie.
Ik ben benieuwd als over een week of 2 de RF433 ondersteuning gelanceerd wordt.

Ohhja, @hierboven. Je kunt een normale schakelaar een fibaro dimmer laten bedienen. Moet je alleen even een van de parameters veranderen (nummer 14 geloof ik) zodat hij weet dat hij op een bistable switch zit. Je verliest hiermee wel de mogenlijkheid om lokaal te dimmen. Met de software/app kun je dat nog wel prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ben helemaal met je eens dat deze box veel potentie heeft. Zeker als daar de 433Mhz ondersteuning bij komt. Nog genoeg in 't verschiet voor tweakertjes dus.

T.z.t. zou ik ook de thermostaat erop willen aansluiten. Niet met losse thermostaatkranen, maar gewoon ter vervanging van m'n huidige Honeywell IV. Ik vind het aanbod nog wel wat magertjes en de prijs net ff te hoog om daarmee te gaan experimenteren. Daarnaast hangt zo'n thermostaat ook in het zicht, dus hij moet er ook een beetje uitzien.

Wat ik nog wel een aardige toevoeging aan de software zou vinden is het tonen van grafieken van de verschillende sensoren in huis. Hoe verloopt op een dag, week, ... de temperatuur of vochtigheid in een bepaalde ruimte. Al is het alleen maar als bewustwordingmaker (is dat een woord?).
De koppeling met een slimme meter (heb nu Youless standalone draaien) zou ook mooi zijn.

Maar zo te lezen Druw, ben jij er al even mee bezig? Ook bewust voor een Zipabox gekozen of ben je nog aan het orienteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb een vera3 en een zipabox waarbij ik nu de boel aan het overzetten ben van de vera naar de zipabox;)
Zodra de ondersteuning van de RFXCOM en het uilezen van de slimmemeter rond is met de zipabox kan de vera uit in principe.
Och, het is voor mij een leuke hobby dus ik expirimenteer wat en de zipabox was niet duur dus ben daar eens mee aan de gang gegaan.
Prorammeer-technisch is het ding simpeler dan de vera dus dat trok mij richting de zipabox (heb geen zin om dagen te programmeren om dingen geregeld te krijgen..)

Qua thermostaat is er op dit mometn maar 1: de Secure (voormalig Horstmann) HRT4. In feite regelt de widget van de zipabox de temperatuur automatisch op basis van een weekschema en overrule je die setpoints tijdelijk door de HRT4 te bedienen. Principe is erg goed maar hij is bij mij nog wat te buggy op dit moment (in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Klinkt goed, maar ik wacht nog maar even met aanschaffen daarvan.

Eerst een oplossing bedenken voor mijn huidige frontjes. Het zijn natuurlijk niet alleen de schakelaars, maar ook de stopcontacten. Zou mooi zijn als alles in één stijl beschikbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Die HRT unit is in Engeland een stuk goedkoper te bestellen dan hier in Nederland. Hier de url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hako74
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 19:43
Ik ben ook nieuw op het domitica gebied, maar ik heb me de laatste weken aardig ingelezen. Op de planning staat een Zipabox, maar wellicht eerst experimenteren met een goedkope usb stick. Ik ben van plan om de schakelaars in de loop van de tijd te vervangen door duwi/zwave.me, maar nu blijkt de Zipabox dit nog niet goed te ondersteunen. Dus nog ff wachten.
Wel wil ik motionsensors aanschaffen die buiten hun werk moeten doen, het lijkt me handig als je de gevoeligheid van de sensor kan instellen (op afstand), ivm de nodige honden en katten in de buurt. Iemand tips voor een geschikte sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear
@Wizzmerlin heb jij die 4in1 sensor al goed werkend? Ik kan alles netjes uitlezen (geconfigureerd als Generic meter) maar heb jij al voor elkaar als het donker wordt dat er bijvoorbeeld lampen aangaan?

overigens vindt ik die AEON enorm goedkoop voelen en de montage mogelijk heden om te janken. Je steelt hem er zo af als hij buiten hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wizzmerlin schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:32:De Fibaro dimmer past helaas niet achter bestaande schakelaars. De inbouwdoos is niet diep genoeg. Bummer.
Misschien veel werk maar je kunt natuurlijk de oude doos eruit halen en vervangen voor een dieper exemplaar. Je muur moet natuurlijk wel dik genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wizzmerlin schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:32:

De Fibaro dimmer past helaas niet achter bestaande schakelaars. De inbouwdoos is niet diep genoeg. Bummer. Het leek me zo'n mooie oplossing, ook omdat de bestaande frontjes (Jung AS500) behouden konden blijven.

Weet iemand trouwens hoe dat zit met die Fibaro dimmer; kan je die gewoon met een oudewetse schakelaar bedienen? En met ouderwets bedoel ik dan zo'n kantelschakelaar die in een positie blijft staan.

Ben ook wel benieuwd hoe jullie dit soort projecten aanpakken. Alles in een keer in huis vervangen (en dan bedoel ik het schakelmateriaal, frontjes, ...) of gefaseerd?
Bij punt 1, klein beetje voor onderzoek had je natuurlijk ook kunnen doen. De afmetingen van de fibaro en je had de vrij ruimte achter je jung AS serie kunnen meten. ;) De blauwe inbouwdoos van HAF is gewoon diep genoeg maar als je van die oude donker grijze (attema) hebt dan moet je hopen dat er al een aardig laagje stukwerk op je muur zit omdat die maar 40 mm diep zijn.

Punt 2 ja dat kan als je een parameter activeert in je dimmer.

Punt 3, ik heb zelf alles in 1x vervangen, overal gelijk null draad (blauwe) bij getrokken en wcd's in de woonkamer voor de helft gelijk met verlichting geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Vaak kan je ook nog wel de dimmer in je lampvoet kwijt als het achter je schakelaar niet lukt. Uiteraard afhankelijk van de lamp die je ophangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
HeroS schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:45:
[...]

Misschien veel werk maar je kunt natuurlijk de oude doos eruit halen en vervangen voor een dieper exemplaar. Je muur moet natuurlijk wel dik genoeg zijn.
Dat is in veel gevallen niet zomaar gedaan hoor. Vaak zijn ze vanaf de bouw redelijk vastgezet, die eruit krijgen zonder dat je het stukwerk aan de achterkant te beschadigt is al een redelijke kunst, zeker met een porisowandje.

Zonder een stucadoor in te calculeren zou ik niemand aanraden om even diepere dozen te gaan monteren zodat hij z'n dimmermodules kwijt kan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nu moet ik toegeven dat ik zelf ook kan stucen en zeer handig ben maar heb ook in mijn eigen huis een aantal dozen dieper gemaakt zonder al te veel problemen. Als je het maar met beleid doet en je wand moet natuurlijk dik genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ja, ff diepere dozen monteren gaat 'm niet worden inderdaad. Het stucwerk zit er nu netjes op, geen zin om dat overnieuw te laten doen. En ja, ik weet het. 'k Had natuurlijk al kunnen voorzien dat het niet zou passen. Maar ja. Nieuwsgierigheid en impulsief koopgedrag samen leverde me toch de Fibaro dimmer op. 8)
Je zegt dat de blauwe dozen ruimte genoeg zouden moeten hebben.. Dan ga ik van 't weekend nog maar eens proberen. Hier zitten nl. ook blauwe dozen in de muur.

@The-Source, wat bedoel je bij punt 3? Dat je wcd's en licht op 1 schakelaar zijn komen te zitten? Mss snap ik het verkeerd, maar dan moet het licht dus aan als je op een gekoppelde wcd de stofzuiger wilt aansluiten?

@KoalaBear, nog niet geprobeerd. Wat ik wel anders dan jij hebt gedaan is dat ik de 4in1 sensor bij het toevoegen al meteen kon selecteren als Aeonlabs Multisensor.
Vandaag een beetje de sensoren daarvan in de gaten gehouden. Krijg het idee dat de temperatuur wel erg laag wordt uitgelezen. Zat door de dag heen op 14.3 graden. Ook de lichtsensor gaf wat aparte data door. Wisselend tussen 0 lux en 770 lux.
Verder is hij nogal vandalisme gevoelig inderdaad. Mss wat hoger, buiten bereik van schorriemorrie, monteren.. Kom vanavond niet aan verder testen toe.. Morgen meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear
@Wizzmerlin ik heb een firmware update gedaan van de sensor, daarna kon ik mooie rules maken. Helaas nu niet meer, zie;
Overigens is de temperatuur inderdaad niet juist.
Ik heb ook steeds beweging in mijn donkere garage waar niets is.

Daarnaast heb ik ook een temperatuursensor in de Fibaro deursensor zitten en die geeft ook erg lage waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ah, een firmware update. Interessant, geen idee dat dat kon. Maar ik begrijp dat ik daar beter even mee kan wachten dus..
Ik heb 'm wel zover gekregen dat ie me een mailtje stuurt bij 'motion'. Maar dat gebeurd ook op momenten dat er niemand thuis is. Ook vals alarm dus. Je zal er maar een sirene op aangesloten hebben of een beveiligingsbedrijf laten alarmeren...

Ik vraag me af of de waarden die de sensoren teruggeven concrete waarden uit de sensoren zijn (echte graden celsius, echte lux-waarden), of interpretaties van de data door de Zipabox.
Misschien heeft m'n vriendin toch gelijk en is het echt koud in huis, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat ik begrepen heb is dat na een firmware upgrade van een device Zipato ook wat dingen aan moet passen. Even een mailtje naar support doet wonderen soms.

Overigens worden mij waarde van me power nodes van Greenwave ook niet goed doorgegeven maar dit heeft meer te maken dat hij nog niet volledig ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Dat vraag ik me af hoor, alle issues die hierboven staan met de Aeon labs en de power nodes kom je ook tegen bij de Vera.
Ik zal nog eens testen maar volgens mij kloppen de tempwaarden bij min Aeon labs sensor wel en ik had de upgrade van de firmware al een half jaar geleden gedaan (naar v18 geloof ik).
ik zal vanavond nog eens kijken. Ik heb hem nu niet aan staan omdat ik de rules nog een keer moet maken... One thing at a time, eerst die climate widget goed krijgen (ben er bijna uit:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4zzup
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 15:36
Ik ben zelf op zoek naar een manier om mijn KlikAanKlikUit (KAKU) verlichting met de tablet/telefoon te bedienen. Het kastje van KAKU kost alleen wel 152,45 euro.

Vrij prijzig dus, terwijl ik er alleen maar 3 lampjes mee wil aansturen... Kent iemand een simpel en goedkoper alternatief?

En ja, ik heb het topic doorgezocht maar iets met door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
'k Zit de Aeon multisensor al een paar dagen in de gaten te houden, maar de temperatuur komt overdag niet boven de 15.40 uit. Kan me niet voorstellen dat het nu zo fris is thuis.
Daarnaast geeft de verlichtingssterkte momenteel een waarde van 1000.00 lux aan. Lijkt wel of hij een bepaald plafond hiermee bereikt heeft; hoger komt ie niet.
Ik ga vanavond toch de upgrade van de sensor doen. Kijken of dat wat scheelt.

Trouwens wel lastig als je je sensor al volledig in je systeem hebt geintegreerd met allemaal rules en scenes en je wilt de firmware daarvan gaan upgraden.. Dan moet je dus de sensor eerst verwijderen en opnieuw toevoegen? Kan me zo voorstellen dat als je dat niet doet je een aantal eventuele nieuwe opties mist.

@DRuw, ben JIJ er bijna uit, of is Zipato er bijna uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Beide eigenlijk, ik ben intensief aan het email met ze. Ik schijn nogal een gekke situatie te hebben.
In principe werkt het maar hij gaat niet goed om met de wijzigingen die ik met mijn HRT4 doe (hij zou tijdelijk moeten overrulen en met de eerste wijziging het schema weer moeten volgen maar daar zit dan ruim een uur tussen). Ook krijgt de HRT4 de temperatuurwijzingen af en toe niet teruggekopppeld: de HRT4 staat dan op 17 graden terwijl de widget het netjes 20 graden maakt.... en andersom.

Wat de Aeon labs betreft, kijk wel goed waar je het ding hebt hangen... ik had mijn fibaro sensor bij de deur op 16 graden en de thermostaat zat op 20 graden in de woonkamer. (beiden ook naast elkaar gehad en toen zat er 0.2 graden tussen).
Bij verwarmingen of ventilatie gaat die temperatuurmeting de mist in.... tenzij je met gemiddelden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
oops dubbelpost

[ Voor 129% gewijzigd door base_ op 07-03-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
iemand bekend met http://www.agocontrol.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
'Kee, nou ik hou jouw vorderingen met de HRT4 wel in de gaten. Zolang je ze blijft posten natuurlijk..

Ik heb vanochtend de sensor op de tafel neergelegd. Geen tocht, dus ik vermoed dat de temperatuur niet goed wordt doorgegeven.

@base_, nee, nog niet eerder gezien. Weer iets om de gaten te houden...

Edit: Voor de Fibarokenners onder ons: mag je voor de schakeldraden (degene die op S1, S2 en Sx worden aangesloten) ook dunnere, soepeler draad gebruiken? Of komt op deze klemmen ook 230V te staan?
Ik hoop zo wat ruimte te kunnen winnen in een inbouwdoos.

[ Voor 29% gewijzigd door Wizzmerlin op 07-03-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear
Ik heb een topic geopend Zipato ZipaBox Domotica gateway.

Ik ben vandaag met de temperatuur sensoren bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wizzmerlin schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 21:11:

@The-Source, wat bedoel je bij punt 3? Dat je wcd's en licht op 1 schakelaar zijn komen te zitten? Mss snap ik het verkeerd, maar dan moet het licht dus aan als je op een gekoppelde wcd de stofzuiger wilt aansluiten?
Ja je begrijpt me verkeerd :P
Ik heb overal in me woonkamer dubbele wcd's en elke linker wcd (links - licht ;) )is geschakeld op me verlichting en de ander is gewoon continu. Dit is ook omdat me wcd's naar 30cm zijn verlaagd en zo bv een tafel lampje gelijk mee kan laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ach so. :$

Handig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ahh, the things I would do in een nieuw te bouwen huis...... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ ook goed mogelijk in bestaande bouw hoor ;) gewoon aan de schakeldraad bij je lamp een lasdop en een schakeldraad naar een wcd erbij trekken ;) daar heb je geen nieuw huis voor nodig ;)

Mijn woning is uit 1920 en mijn bouwjaar 1983 dus mijn woning was zelfs geen nieuwbouw toen ik werd geboren ;)

[ Voor 23% gewijzigd door The-Source op 07-03-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
Ondertussen al heel veel wijzer met z-wave. kan alleen nog steeds een idee van mij niet de juiste spullen voor vinden.

Wij hebben thuis 2 zonweringen, deze wil ik bij een bepaalde lichtsterkte naar beneden voor de ramen doen, en als het gaat regenen of het wordt bewolkt weer naar boven.

Ik kan alleen nog geen losse z-wave meter vinden voor regen en zon/licht sterkte. Heeft iemand zoiets als thuis in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
w4zzup schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:42:
Ik ben zelf op zoek naar een manier om mijn KlikAanKlikUit (KAKU) verlichting met de tablet/telefoon te bedienen. Het kastje van KAKU kost alleen wel 152,45 euro.

Vrij prijzig dus, terwijl ik er alleen maar 3 lampjes mee wil aansturen... Kent iemand een simpel en goedkoper alternatief?

En ja, ik heb het topic doorgezocht maar iets met door de bomen het bos niet meer...
Raspberry pi met 433mhz zender, alles rond 75,- klaar (en natuurlijk lekker veel uitzoektijd)

[GPIO] Raspberry Pi

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Ok, ik zie wss iets over het hoofd.

(' k Ben erachter gekomen dat de Fibaro's met een beetje beleid toch in de inbouwdozen passen, hulde.)

Wanneer ik mijn wisselschakeling op de overloop en in de hal wil upgraden met zwave schakelaars, kies ik dan voor de Fibaro FGS-221 (dubbele schakelaar) of de Fibaro FGS-211 (enkele schakelaar)?
Voor de taak is de Fibaro FGS-211 voldoende, maar voor hetzelfde geld koop je de dubbele uitvoering. Wat zou de reden zijn om toch voor de enkele uitvoering te gaan?
Het verschil in vermogen dat ze kunnen schakelen 3kW tegen 2x1,5kW is voor een simpele lamp geen beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dan kun je net zo goed de dubbele nemen... maar als je er niets op aansluit heb je een symbool in je controller waar je niets mee doet (dus dat gaat mogelijk een chaos worden zonder reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En daarnaast kun je de 221 ook programmeren als een 211 ;)

Pagina: 1 ... 16 ... 76 Laatste