Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 15 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
Als ik het zo zie is dit een systeem waarbij je als je de hoorn oppakt gewoon naar het verkeer van buiten kunt luisteren?
Gezien de print ziet het er naar uit dat de middelste ader bij het spraak gedeelte hoort. Maar wat ik er ook zo uit op maak is dat het wel een 'bus' systeem is. En je post niet via een potentieel vrij contact wordt getriggerd. Betekend niet dat het niet mogelijk is maar fysieke toegang tot de beldrukkers is noodzakelijk en daarnaast met de kabel welke in het pand loopt 4 aders vrij hebben. Je moet weten hoe de techniek werkt want anders ga je daar echt niet uit komen.

PS ff met z'n 2en wezen en 1 iemand laten aanbellen en zelf de aders meten is ook een optie, misschien kan het wel. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 20-01-2013 19:03 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
The-Source schreef op zondag 20 januari 2013 @ 18:59:
Als ik het zo zie is dit een systeem waarbij je als je de hoorn oppakt gewoon naar het verkeer van buiten kunt luisteren?
true
Gezien de print ziet het er naar uit dat de middelste ader bij het spraak gedeelte hoort. Maar wat ik er ook zo uit op maak is dat het wel een 'bus' systeem is. En je post niet via een potentieel vrij contact wordt getriggerd. Betekend niet dat het niet mogelijk is maar fysieke toegang tot de beldrukkers is noodzakelijk en daarnaast met de kabel welke in het pand loopt 4 aders vrij hebben. Je moet weten hoe de techniek werkt want anders ga je daar echt niet uit komen.
Had gehoopt op activiteit van de bel te triggeren, achter afdekplaat zit een enorme spaghetti aan lasdopjes en kabeltjes die niet op mijn tostel uitkomen. Bussysteem was ook mijn gok.
PS ff met z'n 2en wezen en 1 iemand laten aanbellen en zelf de aders meten is ook een optie, misschien kan het wel. ;)
Meten is het enige wat ik kan doen om te bepalen wat er mogelijk is. Zit te denken, in principe kan ik op bel een relais aansluiten en deze triggeren als een NC oid. Kan ik de ihome deursensor evt gebruiken. Sowieso zijn die ihome sensors behoorlijk cheap vergeleken met andere producenten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 08:43
Misschien kunnen jullie mij helpen :)

Ik heb een paar weken terug bij mijn a-technische ouders een mediacenter geïnstalleerd en tot mijn grote verbazing/vreugde ging de ingebruikname prima, het enige probleem waar ze tegenaan lopen is het feit dat ze niet begrijpen dat eerst de TV aan moet met afstandsbediening #1, en vervolgens de handeld bediend moet worden met afstandsbediening #2 waarbij de eerste niet meer nodig is. Ik zoek nu dus een manier om de TV in- uit te schakelen. CEC of RS232 communicatie gaat hem helaas niet worden op deze TV.

Iemand enig idee wat de goedkoopste oplossing hiervoor is? Ik zie het niet zo zitten om een compleet Z-Wave of X10 systeem aan te sluiten als ik alleen maar een TV aan of uit hoef te zetten. Bij mij thuis heb ik zo'n RF setje omgesoldeerd en gekoppeld aan een Arduino, maar ik wil daar bij mijn ouders niet aan beginnen. Dat weet ik nu al dat ik elke drie dagen op en neer kan rijden omdat het niet werkt. Mediacenter draait gewoon Windows 7 en eigenlijk kan ik op vrijwel alle mogelijke manieren wel iets uitvoeren vanuit EventGhost..

Zat al te kijken naar van die USB stekkerdozen. Meen er toch écht ooit eens een te hebben gezien die via USB te besturen was. Maar als je gaat Googlen vind je, logisch, alleen maar producten die naast 220V aansluitingen ook nog een paar 5V aansluitingen hebben, en dat heb ik niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door doltishDuke op 21-01-2013 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Is het niet het meest simpele om een universele afstandsbediening te pakken hiervoor? Je probleem is eigenlijk alleen dat TV niet automatisch in of uitgeschakeld kan worden en dat zou met een harmony bijvoorbeeld een koud kunstje moeten zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Heb ik overwogen, maar er gaat hier regelmatig radio aan over de versterker. Dan kan de TV dus uit. Dat is erg lastig te implementeren. Ook is dit een plasma TV en ik krijg het niet aan het verstand dat die niet te lang statisch beeld mogen geven. Dus ik zou het liefste vanuit de HTPC dat kunnen aansturen omdat ik anders zeker weet dat de handel inbrandt of dag en nacht aan blijft staan omdat de radio aan staat.

Daarbij zijn ze net gewend aan deze afstandsbediening (Conceptronic CLLRCMCE), en nu weer een andere neerleggen gaat de verwarring denk ik niet minder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Is niet lastig te implementeren, dat regelt zo'n harmony gewoon automatisch.

Je drukt dan gewoon op "TV kijken" en dan regelt hij dat de receiver aan gaat, op het juiste kanaal, en de tv". Druk je daarna op "PVR kijken, dan weet hij dat de tv al aanstaat, zet hij de receiver op de juiste ingang en schakelt hij de pvr in". Wil je daarna muziek kijken, dan gooit hij de tv en pvr uit en zet hij de receiver op de ingang van je audiobron. Daar komt behalve bij het programmeren geen denkwerk meer aan te pas.

Enige is dat je je ouders moet leren dat ze de afstandsbediening lang genoeg gericht houden om alle commando's te kunnen versturen. Als ze dat niet willen, dan ben ik bang dat er geen eenvoudige oplossing voor dit probleem is.

Laat ik het zo zeggen; mijn grootouders van 75 heb ik prima kunnen leren hoe ze met een Harmony om moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

Zipato folder:
http://support.domadoo.co...Zipabox_Product_Sheet.pdf

En de zeer korte installatie handleiding:
http://support.domadoo.co...ipabox-guide-dutilisation

[ Voor 23% gewijzigd door HeroS op 21-01-2013 13:11 . Reden: Linkje gefikt... ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Die laatste link doet het niet bij mij?
Maarre is wel een erg commerciele folder met producten van een ander erin.. ben benieuwd, ze creeren een hoop verwachting in ieder geval...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
HvB83 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 07:04:
Is niet lastig te implementeren, dat regelt zo'n harmony gewoon automatisch.

Je drukt dan gewoon op "TV kijken" en dan regelt hij dat de receiver aan gaat, op het juiste kanaal, en de tv". Druk je daarna op "PVR kijken, dan weet hij dat de tv al aanstaat, zet hij de receiver op de juiste ingang en schakelt hij de pvr in". Wil je daarna muziek kijken, dan gooit hij de tv en pvr uit en zet hij de receiver op de ingang van je audiobron. Daar komt behalve bij het programmeren geen denkwerk meer aan te pas.

Enige is dat je je ouders moet leren dat ze de afstandsbediening lang genoeg gericht houden om alle commando's te kunnen versturen. Als ze dat niet willen, dan ben ik bang dat er geen eenvoudige oplossing voor dit probleem is.

Laat ik het zo zeggen; mijn grootouders van 75 heb ik prima kunnen leren hoe ze met een Harmony om moeten gaan.
De interface is XBMC. Muziek aanzetten gaat gewoon via de knop OK op de afstandsbediening ;) Komt verder niets anders aan te pas. De besturing gaat eigenlijk volledig met de pijltjes, OK en terug. Dat krijg ik een Harmony echt niet aan zijn verstand. Daarnaast zou dat net zo duur zijn als een X10 systeem aanleggen. Hoef immers alleen maar de TV aan of uit te zetten vanuit de software.

Bedankt voor de tip wel :) Maar hier is zo'n Harmony niet echt praktisch helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik schakel via KlikAanKlikUit twee computers + monitor en een dymo labelwriter uit na gebruik. Heel soms klapt de hele groep eruit bij het inschakelen terwijl er verder geen grote verbruikers zijn. Hoe kan dit? Het is moeilijk testen omdat het maar sporadisch fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 16:06
Mr-Leo schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:03:
Ik schakel via KlikAanKlikUit twee computers + monitor en een dymo labelwriter uit na gebruik. Heel soms klapt de hele groep eruit bij het inschakelen terwijl er verder geen grote verbruikers zijn. Hoe kan dit? Het is moeilijk testen omdat het maar sporadisch fout gaat.
Schakel je alles tegelijk uit? Misschien kan je voorstaan ervoor kiezen om eerst twee en dan de andere twee uit te zetten. Kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

Edit: inderdada bij het inschakelen, echter de reactie van dRuw geeft het al aan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door computergek92 op 21-01-2013 16:51 . Reden: Gaat om inschakelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

probleem is zo te lezen bij het inschakelen... ik zeg powersurge door eht tegelijk opstarten van alles... inderdaad even seconde vertraging inbouwen ofzo zou het moeten oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Loekie schreef op zondag 20 januari 2013 @ 21:03:
Meten is het enige wat ik kan doen om te bepalen wat er mogelijk is. Zit te denken, in principe kan ik op bel een relais aansluiten en deze triggeren als een NC oid. Kan ik de ihome deursensor evt gebruiken. Sowieso zijn die ihome sensors behoorlijk cheap vergeleken met andere producenten.
En de resultaten zijn binnen:
v.w.b pinnen van boven naar beneden genummerd 1-5:
1: Buzzer +
2: Ground
3: Mic/speaker
4: Mic/speaker
5: Door open.

Buzzer heeft 2 verschillende spanningen qua aansturen: 0.2V en 2.4V, nu is de vraag hoe ik dit vertaal zodat ik onderscheid kan maken tussen de verschillende knoppen. Helemaal mooi zou zijn het op afstand openen van deze unit, maar dat komt later nog wel.
Kent iemand een optie voor een z-wave sensor die verschillen in voltages kan bepalen, of moet ik echt een comparator schakeling bouwen die signaal opsplitst op basis van hoogte van voltage?

EDIT: Ik heb even lopen brainstormen en volgens mij kan dit geregeld worden dmv een stel jeenodes die ik toevallig nog heb liggen, ga over een paar weken eens kijken hoe ik radio kan koppelen en de jeenodes aan een vera. Lijkt me leuk weekendprojectje.

[ Voor 11% gewijzigd door Loekie op 21-01-2013 20:57 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
DRuw schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:41:
probleem is zo te lezen bij het inschakelen... ik zeg powersurge door eht tegelijk opstarten van alles... inderdaad even seconde vertraging inbouwen ofzo zou het moeten oplossen...
Een seconde vertraging inbouwen? Waarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

zoals ik het zie heb je apparaten die bij opstarten een fractie van een seconde een hoop stroom pakken.
als dat bij alle apparaten op exact hetzelfed moment gebeurt (vandaar dus niet altijd) vind je groep het leuk geweest en ploft hij eruit.
Als je nu een paar apparaten iets later in laat schakelen zou je er vanaf moeten zijn..er vanuit gaande dat alle spullen goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Even afhankelijk van wat er exact aangesloten is hoeft dat misschien nog niet eens, heb zelf een plugwise cirle icm bureaulamp gehad waar bij in/uitschakelen consistent de groep er uitknalde. Nu gaat zelfde bureaulamp via een Z-wave plug prima en die plugwise circle schakelt prima een laptop-adapter.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik zet de apparaten niet aan, ik schakel alleen de spanning op de stekkerdoos in dmv één kaku schakelaar. Daarna moet ik de apparaten nog met de hand inschakelen. De groep springt er maar af en toe uit, soms gaat het dagen goed. Altijd zitten exact dezelfde machines aangesloten op de stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
nee

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 16-02-2013 20:45 . Reden: Geknipt ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Wie heeft er ervaring met / kan advies geven over radiatorthermostaatkranen, bijvoorbeeld Danfoss Living Connect?

Op dit moment gebruik ik een Horstmann HRT4-ZW Thermostaat & ketelcontact maar zou deze i.v.m. verhuizing naar een grotere woning graag uitbreiden naar zone-regeling. Eventueel mag de Horstmann de deur uit en kan het geheel voor Living connect o.i.d. vervangen worden, maar de CC is me te duur....

Het gaat om 4 radiators die ik graag individueel wil regelen. Ik zit te denken aan 4 x Living Connect en dan de Horstmann behouden, maar weet nog niet hou ik e.e.a. dan softwarematig in moet richten.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

leg je situatie even uit wil je?
Hoeveel kamers, hoeveel radiatoren per kamer?
je hebt per kamer een temperatuuropnemer nodig en je moet ervoor zorgen dat je, zolang de temperatuur te laag is, de cv aan blijft door middel van relais.
die moet je alleen per temperatuuropnemer koppelen dus per zone heb je een relais nodig op je ketel.
Kan dus een ingewikkelde schakeling worden gezien de kranen zelf ook regelen...
Wat ik heb gedaan is een van de ruimtes tot "master" benoemd (woonkamer) en daar zit mijn horstmann in.de andere ruimten (badkamer en zolder) hebben een danfoss kraan en dat red het aardig.
Het probleem komt als je meerdere dingen heb die je niet regelt, zoals een vloerverwarming of een gashaard (zoals in mijn geval).
Als ik mijn gashaard aanzet wordt het prima warm in de woonkamer maar mijn cv gaat dan uit waardoor ook de zolder en badkamer geen verwarming meer hebben (terwijl de danfoss kranen wel vol open staan).
Ik zou zowiezo die horstmann niet weg doen... die kun je altijd gebruiken

houd er wel rekenign mee dat je altijd een radiator moet hebben in je huis zonder thermostaatkraan anders kan je cv blijven rondpompen zonder afnemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
CV ketel op zolder, 4 kamers met elk 1 radiator. Verder geen vloerverwarming, gashaarden of andere grappen.

Een kamer als "master" benoemen zou kunnen inderdaad, maar ik hoopte eigenlijk de ketel te kunnen schakelen op basis van de vraag van 1 van de Danfoss-jes... die vlieger gaat dus niet op? Dan wordt het alweer een lastig verhaal en moet je altijd een radiator open hebben staan etc.

Het gaat met name om een nachttemperatuur en wat verschil in temperatuur tussen de ruimtes. Overdag hoeft de slaapkamer niet warm, maar als ik opsta wil ik wél alles warm hebben, etc. Dus een schedule erin en dan het liefst op afstand aanpasbaar (wat kan met bijv. z-wave.me) in geval van "eeder thuis" of "staat de verwarming nou uit?" etc.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
technisch is het prima mogelijk om op basis van de warmtevraag in een bepaalde ruimte de ketel in te schakelen.
Dat hebben mijn ouders thuis ook met het 'EvoHome' systeem van Honeywell.

Als je in de software de temperatuur uit kan lezen en op basis daarvan de kleppen open kan schakelen (via z-wave) dan moet je toch ook met een z-wave relais je ketel in kunnen schakelen?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
True.

Hamvraag: is de "ruimtetemperatuur" van de Danfoss Living Connect uitleesbaar?

(EvoHome is duur en ongezellig (geen Z-wave), right? ;))

[ Voor 28% gewijzigd door S0epkip op 22-01-2013 15:03 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Nee dus, dat is nooit zo ontworpen door Danfoss.
De temperatuur staat wel op de kraan maar die kan een controller niet ophalen.
Daar heb je een andere temperatuursensor voor nodig.
Als je toevallig die al hebt kun je die gebruiken maar anders heb je er een losse voor nodig en dat drijft de prijs dus op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Blijft het probleem van doorpompen in geval van gesloten radiatoren, als je ze allemaal thermostatisch wil hebben...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

juist de reden dat je nooit in een huis alle radiatoren met thermostaatkranen mag voorzien...
Dat staat geheel los van domotica ofzo hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Ja, of een bypass plaatsen. http://checkenvergelijkcv...waarom-cv-installatie.php

Maarin in theorie zou het met écht slimme thermostatische radiatorkranen dus WEL moeten kunnen: namelijk als elke radiatorkraan ook de "warmtevraag" verzorgt, en niet apart van de kamerthermostaat de boel gaat lopen dichtdraaien.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ja okee, (en nu gaat het wel heel erg offtopic): een bypass kan ook natuurlijk, is hetzelfde effect (als het ding maar niet tegen een dichte leiding staat te duwen.
En ja, in theorie kan het werken maargoed, alleen als de radiatorknop de toevoer regelt... en die zijn er (nog) niet...
Maargoed, als je een zolderradiator hebt (of in mijn geval gewoon vloerverwarming) dan kun je het alsnog toepassen. alleen omdat er een variabele niet gecontrolleerd wordt is het gen perfect systeem helaas...

[ Voor 26% gewijzigd door DRuw op 22-01-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zelfs in theorie wordt het lastig.
Je CV heeft namelijk een nadraaitijd. Die zou je dan ook weer moeten afstemmen op de radiatorknoppen. Dat ze aangeven dat hij uit moet, maar tijdens de nadraaitijd nog open blijft staan.

Als je alle radiatoren voorziet van een automatische klep/knop/afsluiter, dan gewoon sowieso een bypass plaatsen!

Overigens hebben mijn ouders het evohome systeem en daar meten de radiatorknoppen de temperatuur (je wijst 1 master per zone aan, maar je kan ze dus allemaal een eigen zone geven) En die geven aan de hoofdunit door hoe warm ze zijn en of ze warmte willen hebben. De hoofdunit schakelt dan de ketel in. En zodra de knoppen dicht gaan schakelt de ketel weer uit.

De radiatorknoppen bepalen dus of de ketel aan gaat of niet.
Hetzelfde als het danfoss systeem dus eigenlijk.

Het kan dus wel, maar kost een beetje veel.

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 22-01-2013 17:08 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Bedankt voor alle input, wordt zeer gewaardeerd. Eerlijk gezegd lijkt het me met -5 buiten overigens niet zo slim om met de CV te gaan kloten, helemaal niet als het om aanpassingen als bypasses gaat..

Maar op termijn komen er Danfos knoppen - of vergelijkbaar - en waarschijnlijk laat ik dan de radiator in de rommelkamer ouderwets geregeld en gewoon vol open!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
DRuw schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:50:
leg je situatie even uit wil je?
Hoeveel kamers, hoeveel radiatoren per kamer?
je hebt per kamer een temperatuuropnemer nodig en je moet ervoor zorgen dat je, zolang de temperatuur te laag is, de cv aan blijft door middel van relais.
die moet je alleen per temperatuuropnemer koppelen dus per zone heb je een relais nodig op je ketel.
Kan dus een ingewikkelde schakeling worden gezien de kranen zelf ook regelen...
Wat ik heb gedaan is een van de ruimtes tot "master" benoemd (woonkamer) en daar zit mijn horstmann in.de andere ruimten (badkamer en zolder) hebben een danfoss kraan en dat red het aardig.
Het probleem komt als je meerdere dingen heb die je niet regelt, zoals een vloerverwarming of een gashaard (zoals in mijn geval).
Als ik mijn gashaard aanzet wordt het prima warm in de woonkamer maar mijn cv gaat dan uit waardoor ook de zolder en badkamer geen verwarming meer hebben (terwijl de danfoss kranen wel vol open staan).
Ik zou zowiezo die horstmann niet weg doen... die kun je altijd gebruiken

houd er wel rekenign mee dat je altijd een radiator moet hebben in je huis zonder thermostaatkraan anders kan je cv blijven rondpompen zonder afnemer...
Ik heb in iedere kamer een Everspring ST814 hangen die de temperatuur eens per 5 minuten doorstuurt aan de Fibaro HC2.

Alle radiatoren heb ik voorzien van een Danfoss Living connect kraan. En aangezien ik 5 zones heb, hangen er naast mijn CV-Ketel 5 relais welke de ketel individueel kunnen inschakelen. Heb aan ieder Fibaro relais een blauwe led gekoppeld om te zien welke zone warmte vraagt.

Moet zeggen dat het perfect werkt, maar hou wel rekening met je investeringskosten. Het is erg duur en volgens mij win je het nooit terug. Ik heb het zelf ook gedaan puur uit hobby overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Hey Mitchell. wat geberut er als er een verschil in metingen zit?
Als je danfoss zegt dat het warm genoeg is en de everspring meet 0.5 graad lager (waardoor je cv aanblijft).....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynden
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Freezhost schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:41:
Weet iemand of het mogelijk is XComfort ook met je Iphone/Ipad te bedienen?
Dat kan, met NGenius Touch. Van het bedrijf Negotica uit Groningen. Eaton heeft een hele poos zelf NGenius verkocht bij xComfort, binnenkort komt echter hun eigen visualisatie uit. Deze is echter mega simpel vergeleken met NGenius Touch. www.negotica.net is de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Sinds een paar weken me aan het inlezen in Z-Wave om te gaan gebruiken in mijn aankomende huis.
Na wat onderzoek toch wel gecharmeerd geraakt van de Zipabox (mooi en niet duur), helaas nog niet veel gebruikservaringen te vinden omdat het net op de markt is.
Afgelopen woensdag heb ik wat mailcontact gehad met de CEO, goed en snel antwoord op mijn vragen gekregen.
-Hij verwachte vanaf vandaag leverbaar in Nederland, de bestellingen van de winkels waren al onderweg naar ze.
-Module voor klikaanklikuit is als het goed is in februari leverbaar
-Windows Phone app later dit jaar.
-Site in Internet Explorer ondersteund geen touch (zit een bug in) dus Windows Phone en Windows 8 met touch scherm nog niet ondersteund)
Vanochtend stond er een uitnodiging van Zipato voor de ISE 2013 beurs volgende week in de A'dam Rai in mijn mailbox.
Als het goed is ga ik a.s. woensdag even langs daar om te kijken en hopelijk wat uit te proberen.
Ik zal indien er interesse is zal ik mijn bevindingen hier posten.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@xylonite

kijk vooral ook even hier:
http://community.zipato.com/

Daar vind je nog wel flink wat problemen maar ze worden allemaal wel netjes opgelost. En nog belangrijker er wordt gereageerd.

Check ook:
YouTube: zipatotv
http://maison-et-domotiqu...e-box-qui-a-tout-compris/ (ff translate gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite

xylonite

Certified Prutser

Die links had ik allemaal al gezien, de community staat nog niet heel veel in al wel iets meer dan de laatste keer dat ik keek.
Ben benieuwd wat ik volgende week allemaal kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
DRuw schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:14:
Hey Mitchell. wat geberut er als er een verschil in metingen zit?
Als je danfoss zegt dat het warm genoeg is en de everspring meet 0.5 graad lager (waardoor je cv aanblijft).....?
Ik gebruik per zone een dubbel schema, een schema voor de CV en een schema voor de Danfoss kranen.

Het schema met de Danfoss kranen staat altijd 2 graden hoger dan het schema welke de CV schakelt.

Zo gaat bij mij de temperatuur om 16:00 naar 20 graden, maar laat ik het schema met de Danfoss kranen om 15:54 al veranderen naar 22 graden. Je weet dan om 16:00 zeker dat alle kranen open staan voor de CV.

Ik schrijf iedere minuut alle waarden van al mijn domotica apparaten weg naar cosm.com via mijn Synology NAS, kan dus ook heel goed zien of een danfoss kraan wel open is gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

okee, hele stomme vraag... waarom heb je dan nog danfoss kranen als je die op 22 zet?
die staan dan dus volgens mij altijd vol open gezien de cv aan blijft zolang een van de ruimtes nog niet op 20 staat... of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
DRuw schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:20:
okee, hele stomme vraag... waarom heb je dan nog danfoss kranen als je die op 22 zet?
die staan dan dus volgens mij altijd vol open gezien de cv aan blijft zolang een van de ruimtes nog niet op 20 staat... of zie ik iets over het hoofd?
Nou nee, de kranen gaan steeds verder dicht tot de ingestelde temperatuur bereikt wordt.

Maar het komt ook voor dat bijv. een slaapkamer de CV inschakelt.
De Danfoss kranen in de andere ruimtes staan dan op 16 graden, zodat alleen de slaapkamer warmte krijgt.

Die 2 graden verschil heb ik gemeten, dat is bij mij precies het temperatuurverschil waarmee mijn CV-ketel niet meer gaat pendelen. Ik heb de kranen ook al overal ingesteld op stand P3 in de hoop dat ze toch langer openbleven.

Probleem is gewoon dat de Danfoss kraan zelf de temperatuur meet en eerder dichtgaat. Immers hangt de Danfoss kraan naast de radiator, waar het warmer is dan waar de temperatuursensor hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Ik heb inmiddels een RFXTRX433 gekocht om mijn kaku schakelaars te bedienen. Dit wil ik met m'n Android telefoon en tablet doen. Ik was voornemens Homeseer te kopen, maar toen wist ik nog niet dat dat zo ontzettend duur zou zijn.
Nu heb ik Domoticz geïnstalleerd.
Dat werkt prima. Alleen heeft alleen een mobiele site. Dus geen app en geen mogelijkheid om te dimmen.
Helaas heb ik geen verstand van Linux. Dus zit een beetje aan Windows gebonden.

Wat raden jullie me aan? Ik wil dus een mooie app en m'n kaku schakelaars kunnen dimmen met Android devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
ik gebruik inmiddels sinds een tweetal weken het ELV Max! systeem (later zag ik dat het ook verkrijgbaar was via Conrad). Dit is een systeem met radiatorkranen, kamerthermostaten en een controlunit (cube) die draadloos communiceren. De cube is via intranet/internet te benaderen.
Was eerst wat huiverig omdat er in het begin kennelijk kinderziektes zijn geweest. Maar mij bevalt het uitstekend. Ben al meer dan 12 jaar geleden aan het hobbyen geslagen met domotica, maar vaak draaide het bij mij uit op aanschaffen van spullen zonder het echt "in productie" te nemen in het dagelijkse leven.
Maar dit gebruik ik echt. Vooralsnog heb ik 1 cube met twee radiatoren en een kamerthermostaat.
Als ik beneden zit en op zolder film wil gaan kijken kan ik de verwarming alvast aanzetten. Ook op woensdag, als ik thuiswerk, gaat de verwarming automatisch aan. In de badkamer heb ik een tijdprogramma ingesteld waardoor de radiator alleen 's ochtends aangaat.
Zijn er meer mensen met dit systeem?

[ Voor 8% gewijzigd door maxtrash op 27-01-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ziet opzich er uit als een aardig systeem en ik heb ook gelijk gekeken of er iets van een API word aangeboden. Maar meer dan op het domotigaforum.eu zie je niet veel voorbij komen, je moet dan gaan klooien met base64 decode / encode etc (dat gaan mij ook te ver).
Als je nou makkelijk via http request te schakelen was dan had ik het misschien ook wel genomen voor thuis. ICM me bestaande domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
er zijn wel ontwikkelingen via scripting van max buddy. Zie de twee links.
http://www.maxbuddy.de/maxbuddy-update/
http://bugs.maxbuddy.de/projects/maxbuddy/boards/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:35
ik denk dat mijn vraag hier het beste geplaatst kan worden:

ik heb gisteren voor mijn nieuwe huis het volgende aangeschaft.
- 2x rolluiken met Somfy Oximo RTS
- Zonnescherm met Somfy RTS

nu wil ik straks nog meer domotica voor verlichting thermostaatkraantjes, camera's enz. alleen heb ik nu zoveel gelezen dat ik door de bomen het bos kwijt ben

ik heb een synology 1512 en een raspberry.
wat kan ik het beste gebruiken (mag dus ook aanschaffen) om mijn somfy's te bedienen (mogelijk schedulen) en later aan te vullen met de andere apparatuur.

is dit een vera light met mogelijk nog een rfxcom stick? of mijn huidige raspberry en een zwave stick?

wie heeft er uberhaubt ervaring met de somfy's, aangezien dit mijn uitgangspunt is omdat ik die nu al heb?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Fibaro tussenstekkers filmpie:

YouTube: Wall Plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
hey... dat is een erg leuk apparaatje :)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Geinige dingetjes.
Ik hoop wel dat je het kerspboom effect kunt uitzetten als je dat wilt.
Mijn surround systeem krijgt anders "gratis" ambilight zegmaar.....
Apart trouwens dat ze eerst de markt aan het opwarmen zijn met deze dingen en niet met die sensoren... die zouden eerst komen (en daar wachten een aantal op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
Ziet er leuk uit! Wel handig voor sommige apparaten, maar denk dat als al je apparaten zo zijn je gek wordt van het licht, als het donker is. Zo handig zijn als je kan uitzetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Afgezien die kleurtjes, is dat wel een ideale tussenstekker, ipv al die grote blokken die ik nu overal heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
Hij past inderdaad precies in het stopcontact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
ik geloof niet dat er hier veel bekenden zijn van dat max systeem dus ik stop er mee, maar dit vind ik toch een leuk plaatje:

http://max.t-0.eu/index/d...cubes=JEQ0439372&hours=24

Zijn dus werkelijke actuele temperaturen, ingestelde temperaturen en percentage waarin ventiel is geopend. Kwestie van 1 url invoeren in max-buddy dankzij die gehoste website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 17:00
@maxtrash: ik heb zelf het HomeMatic systeem, wordt beide gemaakt door eq-3. Beide is inderdaad te verkregen via ELV.de. Nadeel is dat al die systemen voornamelijk in het Duits zijn. Homematic min of meer hetzelfde als mijn homematic systeem: een kant een klaar systeem, draadloos en ook bedraad. Beide ook een centrale (linux) box waar je tegenaan kan programmeren. Volgens mij kunnen Homematic, MAX! en ook FS20 (ook te verkrijgen via Conrad) allemaal wel samenwerken, maar dan moet jewel een beetje van tweaken houden. Zodra je blijft bij een merk werkt het allemaal toch het lekkerste samen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
homematic is inderdaad een fraai systeem. Alhoewel het op soortgelijke technologie is gebouwd (2 weg draadloos in de 800 band) is het volgens mij niet compatible.
Gebruik je homematic voor de CV/verwarming of ook voor aansturen lampen e.d.?

Het is bij domotica wel belangrijk dat je iets kiest waar een grote user group achter zit, zeker als je tweaker bent. Voor lichten e.d. heb ik zelf x10 en klik aan klik uit maar gebruik dat verder nauwelijks. Als ik nu als Nederlander zou moeten kiezen zou ik voor de combi zwave met vera lite gaan. Alleen al doordat het hier uitgebreid besproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 17:00
Ik gebruik mijn homematic met verwarming, verlichting, gordijnen en er zit ook een rookmelder op. (Als die afgaat gaan alle lichten aan en eventueel de gordijnen omhoog). Ook heb ik nog een licht-/bewegingssensor die ik nog aan moet sluiten. Eventueel kan er ook een alarmsysteem op, die ja aan kan sluiten op een meldkamer. Het systeem werkt ook met aan-/afwezigstatussen waarbij je op afwezig ook een aanwezigheidssimulatieprogramma (scrabble-woord!) kan draaien. Wel is een active community rondom homematic aanwezig (helaas voornamelijk in het Duits) die apps maken voor IOS, Android en WindowsPhone. Diezelfde community is ook verantwoordelijk voor een deamon waarmee je dus FS20 apparatuur (en waarschijnlijk Max ook) kan aansturen. Je kan deze apparatuur gewoon meenemen in je programma's.

Ik heb zelf ook nog kika spullen over, maar gebruik het ook niet meer. Alleen al omdat kika geen gerandeerde overdracht heeft, levert dit vaak onhandige situaties op. Dit is ook lastig met het instellen van programma's.

Zwave is inderdaad een mooie optie, vooral ook omdat hier een bredere meerdere community omheen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nog meer spam:
http://blog.domadoo.fr/in...o-presente-son-module-knx

Stukje over KNX en CoCo (KaKu) ism Zipato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 11:34
Ik heb een hele donkere gang met pas aan het eind een lichtschakelaar. Nu ben ik bezig met het uitwerken van een Z-Wave systeem op basis van een Vera Lite.

Dus om mijn entree wat fijner te maken ben ik opzoek naar een inbouw schakelaar die werkt op een batterij. Ik kwam meteen al een versie van duwi tegen maar dat is een enkelvoudige. Het liefste zou ik een 2voudige hebben.

Iemand nog een ander idee voor een inbouwschakelaar Z-Wave op accu/batterij??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Waarom werk je niet gewoon met een (bewegings)sensor? Scheeld je ook weer een knop in drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite

xylonite

Certified Prutser

Afgelopen woensdag op ISE 2013 geweest, daar was de Zipato stand niet heel veel bijzonders gezien behalve dan alles daar lag, mooi klein kastje, licht.
Ook stond de NL importeur bij de Zipato stand (EZ Home) hij kon me vertellen dat ze met een 4, 7 en 10" tablet gaan komen met een extra systeem om hem aan je muur te hangen met gelijk een lader erin.
Ook komt er een touchknop voor in de muur met 6 programmeerbare knoppen, en je kan er b.v. ook 1 voorzien van de huidige temperatuur.

Over die bovengenoemde nieuwe Fibaro tussenstekkers kon hij me vertellen dat ze met een week of 1/2 in de shop zouden moeten staan. Kosten ongeveer € 30,- voor de basis, die met energiemeter wordt iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

gezien het ding uit croatie komt zijn alle shops importeur he;)
maarre weet je toevallig ook wanneer die sensoren van fibaro gereleased worden toevallig? Die moeten de markt op ipv de zoveelste tussenstekker (okee, ziet er beter uit dan de rest en is kleiner enzo maar een echt alternatief op de aeonlabs is er niet in multisensoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Zipato ziet er wel leuk uit en het is mooi dat het straks met veel andere systemen samen werkt maar....is het niet raar en vervelend dat het via een externe server werkt? Geen internet, geen interface, geen timers en sensoren die reageren enz. Is toch vervelend of mis ik iets?

groeten,
Aaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Als je geen internet hebt/cloud ligt eruit kun je wel gewoon je lampen bedienen en scenes werken wel.

In de cloud draait alleen de rule creator. Zover ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die connectie is alleen nodig om in de configuratie-omgeving te knutselen. De configuratie wordt dan in je Zipato-box geschoten, die vervolgens autonoom functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Ah, dat is beter :-) Vond het al zo raar. Dus alleen om aan te passen het je de cloud nodig, verder draait alles op het apparaatje zelf.
Dan is het in eens een zeer interessant apparaatje ;-)

thanks fot the reply!

groeten,
Aaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:11
Heb mijn cubieboard nu draaien met domotiga en een RFXTRX433 usb eraan gekoppeld. Inmiddels hangen er nu ook een aantal kaku devices aan. Nu nog op zoek naar een inbouwdimmer. Heeft iemand nog advies in deze behalve die van kaku zelf, welke ik dan met de RFXTRX433 kan bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 11:34
HeroS schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:52:
Waarom werk je niet gewoon met een (bewegings)sensor? Scheeld je ook weer een knop in drukken.
Omdat dan altijd deze verlichting aan springt, ook als ik van de andere kant door de gang de trap op loop. Dat is het moment dat hij van mij gewoon uit mag blijven.
Maar ik ben niet voor niks opzoek naar een tweevoudige schakelaar, dan kan ik de andere schakelaar gebruiken om de verlichting in de badkamer van buiten te regelen.

Ik had volgens mij iets van Qees gezien, maar kan deze niet terug vinden. Nu kan ik helemaal geen schakelaars vinden op de site van Qees. Maar geen idee of er een versie is die zonder 230v kan.

Gevonden: http://www.etotal.eu/prod...9_113_114&products_id=104

Deze leek mij wel wat, iemand ervaringen?

[ Voor 8% gewijzigd door Jfwiet op 01-02-2013 21:21 . Reden: Link gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Daar zal je weinig van vinden in nederland want die is (nog) niet uitgebracht in nederland vrees ik...
Qees is wat dat betreft nogal waardeloos, ze hebben het ding al zeker een jaar op "binnenkort" staan.
Een dubbele schakelaar op batterijen is er volgens mij op het moment niet, alleen de enkele van duwi/ zware.me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
Even een vraagje over een bewegingssensor: is het mogelijk in combinatie met een Vera Lite om een licht te schakelen door gebruik te maken van een bewegingssensor, echter alleen binnen bepaalde tijdsintervallen? Dus bijvoorbeeld vanaf zonsondergang tot zonsopgang? (Alleen de donkere momenten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
computergek92 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:06:
Even een vraagje over een bewegingssensor: is het mogelijk in combinatie met een Vera Lite om een licht te schakelen door gebruik te maken van een bewegingssensor, echter alleen binnen bepaalde tijdsintervallen? Dus bijvoorbeeld vanaf zonsondergang tot zonsopgang? (Alleen de donkere momenten)
Ja, of alleen de even uren, of alleen als het donker is.
Sommige opties point and click, andere middels scripting.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat werkt volgens jullie het best voor het aan/uit schakelen van de verlichting in de wc.

Een PIR of een Deursensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

HeroS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 08:08:
Wat werkt volgens jullie het best voor het aan/uit schakelen van de verlichting in de wc.

Een PIR of een Deursensor?
voor het toilet is een deursensor niet altijd praktisch, omdat je dan moet "onthouden" hoe vaak de deur open is geweest om te gokken of er nog iemand zit icm tijd. Dus ik zou voor PIR gaan (moet ik ook nog eens ophangen, heb de spullen wel liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Pir lijkt me inderdaad ook wel handiger omdat je dan ook zou kunnen schakelen op de hoeveelheid licht.

Als ik de Aeon Labs 4in1 Multi-sensor DSB05-ZWEU zou nemen hoe kan ik hem dan zonder batterijen aansluiten?
Ik zie met een USB kabel maar kan ik hem ook via een stopcontact aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
HeroS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:18:
Pir lijkt me inderdaad ook wel handiger omdat je dan ook zou kunnen schakelen op de hoeveelheid licht.

Als ik de Aeon Labs 4in1 Multi-sensor DSB05-ZWEU zou nemen hoe kan ik hem dan zonder batterijen aansluiten?
USB-voeding :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Weet je toevallig ook welke ik moet hebben?
Zou ik gewoon een Samsung telefoon oplader kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS,

dat kun je gewoon doen, of die van een tablet ofzo.
maarre geef je daadwerkleijk 70 euro uit aan de verlichting op de WC waarbij je ook de lichtintensiteit, luchtvochtigheid en temperatuur wilt weten.... van het toilet....?
Ik ben bijzonder pro-domotica maar op de plee hangt bij mij gewoon een bewegingssensor ipv de schakelaar... non-zwave dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

hehee, ik hecht veel waarde aan me wc

Een normale bewegingsensor zou ook kunnen maar deze kost ook alweer gauw 45 euro dus voor 25 euro meer heb je de hele package. Maar is inderdaad een afweging.

Ik wil hem wel via Zwave omdat ik hem ook nog op een andere manier wil schakelen (als beveiliging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Voor die 70 euro heb je nog geen schakel actor. Maar ik heb zelf ook en z-wave 4in1 sensor er zitten en gecombineerd met het licht aan doen op de slaapkamer en het tijdstip en de temperatuur op het toilet gaat er automatisch en electrisch kacheltje aan. Daar voor gebruik ik de fgs 2*1.5kw actor. 1 uitgang voor het licht plus afzuiging en 1 voor verwarming. Bij mij zit het toilet aan en stukje onverwarmde bijkeuken vast daarom is in deze tijd van het jaar dat verwarmen wel lekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Jfwiet schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 21:08:
[...]
Omdat dan altijd deze verlichting aan springt, ook als ik van de andere kant door de gang de trap op loop. Dat is het moment dat hij van mij gewoon uit mag blijven.
Even los van je wens voor een tweevoudige schakelaar, een PIR kun je normaliter gedeeltelijk afschermen/richten, waardoor hij de 'andere kant van de gang' (waar je het niet wenst) niet ziet, en dus niet zal reageren.
Als dit OK is voor je, dan kan je de bestaande schakelaar voor de badkamer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
HeroS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:18:

Zijn er hier al praktijkervaringen van de Aeon Labs 4-in-1 beschikbaar? Wat ik tot nu toe links en rechts heb gelezen schakelt de PIR niet echt betrouwbaar; in ieder geval niet voor gebruik als alarmsensor. Ik zou eerst wat meer ervaringen vragen voordat je deze koopt.

Ik hoop stilletjes dat Fibaro opschiet met hun multisensor en dat hij net zo goed werkt als de andere modules van ze. De bedrading in de wand zit er al, nu de sensoren nog... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik lees vooral problemen met het niet goed doorgeven van de tempatuur en lichtsterkte. Niet zo zeer over dat de beweging niet goed werkt.
Maar als jij meer weet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Voor de geinteresseerden (ook gepost in het Micasaverde Vera topic overigens):
http://translate.google.n...fxcom-a-votre-veralite%2F
google translate vertaling uit het frans;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Voor de geinteresseerden van de Zipatobox:
Ik heb er een binnen gekregen om mee te spelen (waar ik helaas geen tijd meer voor heb vandaag |:( ).
Eerste indruk is zeer goed, bijzonder gebruiksvriendelijke interface en vooral KLEIN!
Zie even snel 2 fototjes:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FZ761JMjwUvr4XzuhEUPooFc/medium.jpg
en de interface (leeg dus):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AV47aojolQP5iK0TnBM9AMmq/medium.jpg
Hij is momenteel nog leeg en mijn Vera aan het warmhouden;)
Binnenkort mee spelen (wellicht ook een Zipabox topic aanmaken als ik tijd heb en iemand ermee wil helpen wellicht:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
HeroS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:50:
Ik lees vooral problemen met het niet goed doorgeven van de tempatuur en lichtsterkte. Niet zo zeer over dat de beweging niet goed werkt.
Maar als jij meer weet hoor ik het graag.
Lichtsterkte en temperatuur moeten gepolled worden. Nou kun je de polling tijd ook verkorten maar als je hem op batterijen laat draaien is dan gaan deze eerder leeg bij een snelle polling tijd.
Ik heb hem zelf op een half uur staan want temperatuur veranderd in een half uur niet zoveel en lichtsterkte boeit mij niet omdat deze met beweging word geschakeld.
Zelf heb ik dus totaal geen problemen met de 4in1 icm met de beta firmware in me Vera2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Toch maar wel een zipato ;) Benieuwd hoe die werkt.

Heb je ook toevallig die power nodes van Nuon?

Ik ga hem binnenkort ook bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Net weer ff een FGS 2*1.5KW geïnstalleerd met een dubbele mono-stabiel schakelaar (impuls schakelaar)
En ik maar testen en hij deed het steeds maar niet goed. Wat bleek parameter 14 stond niet goed. Nou ja ik had hem niet aangepast omdat ze standaard van mono-stabiel uit gaan. Maar na het op 0 zetten van deze waarde werkt wel alles goed.
Kost me gewoon weer een half uur aan klooien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:56:
Toch maar wel een zipato ;) Benieuwd hoe die werkt.

Heb je ook toevallig die power nodes van Nuon?

Ik ga hem binnenkort ook bestellen.
Hij staat naast de Vera hoor;) Kan ik ze mooi vergelijken en heb ik wat om mee te spelen:)
Die Noun dingen heb ik (nog) niet en twijfel daar een beetje aan.
Het positieve wat ik hoor is dat ze het doen, de lampjes kunnen uit en ze zijn relatief goedkoop.
De bouwkwaliteit schijnt alleen slecht te zijn en laat nou juist dat een puntje zijn waarvoor je het betrouwebare zwave hebt (ipv Kaku bijvoorbeeld)...
Ook gezien Fibaro die tussenstekkers met een week of 2 in nederland op de markt schijnt te brengen denk ik dat ik daar op wacht.

@ The Source: jij blij dat het weekend is:) Heb ik ook wel vaker: ben je uren aan het rotzooien en schelden, is het net weer een parameter of volgorde die je vergeten bent... |:( -O- 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Hier ook iemand die een Zipato besteld heeft, voornamelijk investeren in een belofte aangezien er ongetwijfeld nog wel bugs in zitten die er bij de Vera al uit zijn en een uitgebreide community nog niet opgebouwd kon worden, maar de aanpak die ze tot nu toe laten zien spreekt me aan.

Zodra ik wat ervaring heb opgedaan zal ik me hier wel melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Heeft er iemand een vervanging en hopelijk ervaring voor de danfoss thermostaatkranen?
Zou ze graag manueel willen bedienen maar zwave voor bereid zodat ik straks met een vera of zipato (ben ik nog niet uit) los kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@DRuw

De bouwkwaliteit schijnt alleen slecht...bedoel je hiermee de buitenkant? Of ook de binnenkant/onderdelen?

Ik ga ze denk ik gewoon proberen als ze niet bevallen/niet werken stuur ik ze gewoon terug.

De plug van Fibaro is inderdaad mooi maar maar als die echt 30 euro gaat kosten (denk eerder 50 euro) en je hebt der 6 nodig dan wordt het even goed 180 euro ipv 49.95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@ HeroS: Tuurlijk, ik ga ze waarschijnlijk ook aanschaffen hoor, behalve voor degene die in het zich zitten. Ik doelde hoofdzakelijk op de buitenkant maar ze gaan echt geen goud in een kartonnen doosje doen als je begrijpt wat ik bedoel...
Maarre leuk dingetje hoor die zipabox, je kunt zelfs direct vanuit de interface naar het reactie"forum" om te vragen of te zoeken:)

@ remcoXP: hoe bedoel je precies? De Danfoss kranen zijn op dit moment de enige op zwave en helaas zal dat naar aller waarschijnlijkheid zo blijven gezien er niemand mee sleuteld en ze eigelijk prima hun werk doen (hoor geen problemen meer behalve dat ze de temp niet terugsturen maar dat is hardwarematig niet mogelijk).
Ze zijn daarnaast handmatig te bedienen en zijn ze compatibel met de Zipabox en de Vera etc...

En voor de rest, ik heb de fibaro deur/raamsensor met de tempmodule bij de achterdeur gehad en vervolgens gewoon in huis.... er zit ergens tussen de 5 en 6 graden in en mijn huis staat stijf van de isolatie.
Niet je verwarming mee sturen dus, tenzij je er een end draad tussen doet...

[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 10-02-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Thanks voor je antwoord. Dan wordt het vermoedelijk de danfoss :)
ga je nog en review schrijven met wat je hebt en gebruikt? ik wordt namelijk steeds enthousiaster.
DRuw schreef op zondag 10 februari 2013 @ 21:47:
@ HeroS: Tuurlijk, ik ga ze waarschijnlijk ook aanschaffen hoor, behalve voor degene die in het zich zitten. Ik doelde hoofdzakelijk op de buitenkant maar ze gaan echt geen goud in een kartonnen doosje doen als je begrijpt wat ik bedoel...
Maarre leuk dingetje hoor die zipabox, je kunt zelfs direct vanuit de interface naar het reactie"forum" om te vragen of te zoeken:)

@ remcoXP: hoe bedoel je precies? De Danfoss kranen zijn op dit moment de enige op zwave en helaas zal dat naar aller waarschijnlijkheid zo blijven gezien er niemand mee sleuteld en ze eigelijk prima hun werk doen (hoor geen problemen meer behalve dat ze de temp niet terugsturen maar dat is hardwarematig niet mogelijk).
Ze zijn daarnaast handmatig te bedienen en zijn ze compatibel met de Zipabox en de Vera etc...

En voor de rest, ik heb de fibaro deur/raamsensor met de tempmodule bij de achterdeur gehad en vervolgens gewoon in huis.... er zit ergens tussen de 5 en 6 graden in en mijn huis staat stijf van de isolatie.
Niet je verwarming mee sturen dus, tenzij je er een end draad tussen doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
Momenteel moet ik voor school een HBO-waardig onderzoek uitvoeren en zat te denken om dit onderzoek uit te voeren in de richting van Domotica. Ik heb er 9 weken de tijd voor en ben dus opzoek naar een interessant onderwerp. Heeft iemand toevallig een interessant deel-onderwerp? Ik zat te denken aan een onderzoek hoe domotica kan toegepast worden in bijv: een specifiek huis. Misschien hebben jullie een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

oeh, het is denkik lastig om dat HBO waardig te krijgen.... wellicht zou je dan naar de thermodynamische berekening moeten kijken om vervolgens de besparing uit te zetten tegen de inverstering maar ik heb niet het idee dat wij daar van op de hoogte willen zijn (leuk argument voor de vrouw maar ik geloof echt niet in de besparing...)
Heb je zelf een idee wat er van je verwacht wordt (wellicht is dit overigens niet helemaal on-topic trouwens...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Denk inderdaad dat er te weinig informatie van specifieke sensoren vrij beschikbaar is om je onderzoek op HBO-niveau mee uit te kunnen voeren. En een onderzoek naar het principe van een bepaald (deel)systeem is gewoon het verder uitkauwen van principes die al jarenlang in E- en W-installaties wordt toegepast, daar gaat je afstudeerbegeleider denk ik niet van onder de indruk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
Dankjewel voor de reacties! Hier was ik inderdaad al bang voor,.. Het blijft een leuk onderwerp (domotica) echter is het lastig om daar een onderzoek over te doen. In elk geval bedankt! De thermodynamische berekening kan inderdaad, echter is mijn opleiding gespitst op netwerkgebied en programmeren. Het wordt dus nog even brainstormen voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ter informatie: ik heb net te horen gekregen dat met een week of 4 er een nieuwe beta uitkomt voor de HC2.
Deze zou plugins mogelijk maken, waaronder die voor de RFXCOM... gezien de betrouwbaarheid qua data van fibaro denk ik dat het wat later is maar ze zijn er dus wel mee bezig:)
Ook komen die Fibaro plugins over een weekje ongeveer naar Nederland.
De multisensoren echter wordt Q3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:05
Ik leech nu al geruime tijd dit subforum. Toch heb ik nog wat vragen.

Uitgangspunt: ik heb al flink wat Kaku schakelaars in huis, met afstandsbediening. Werkt goed!

Mijn eerste focus lag op Vera (lite) of de Homewizard. Homewizard: redelijk eenvoudig, doch mogelijk te beperkt voor de toekomst. De vera (lite) kan óó prima Kaku schakelen, met de Rfxcom module. Op dat vlak gaat het nog gelijk op.
  • Homewizard biedt een aantal simpele componenten, zoals energiemeting met de Wattcher.
    Zo'n eenvoudige totaal-energiemeter heb ik nog niet gevonden voor Vera.
  • Ik vraag me af of de Vera ook zo'n gelikte interface biedt als de Homewizard.
  • Verder zou een realtime afstandsbedienbare verwarmingsthermostaat ook mooi zijn. Deze is er sowieso niet voor de Homewizard. En binnen z-wave heb ik ook nog geen mooie oplossingen gezien.
  • En is er voor Homewizard een gasmeter-meet oplossing? En voor de Z-wave?
kortom, ik ben er nog niet helemaal uit.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Jan Smit schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:28:
Ik leech nu al geruime tijd dit subforum. Toch heb ik nog wat vragen.

Uitgangspunt: ik heb al flink wat Kaku schakelaars in huis, met afstandsbediening. Werkt goed!

Mijn eerste focus lag op Vera (lite) of de Homewizard. Homewizard: redelijk eenvoudig, doch mogelijk te beperkt voor de toekomst. De vera (lite) kan óó prima Kaku schakelen, met de Rfxcom module. Op dat vlak gaat het nog gelijk op.
  • 1
  • Homewizard biedt een aantal simpele componenten, zoals energiemeting met de Wattcher.
    Zo'n eenvoudige totaal-energiemeter heb ik nog niet gevonden voor Vera.
  • 2
  • Ik vraag me af of de Vera ook zo'n gelikte interface biedt als de Homewizard.
  • 3
  • Verder zou een realtime afstandsbedienbare verwarmingsthermostaat ook mooi zijn. Deze is er sowieso niet voor de Homewizard. En binnen z-wave heb ik ook nog geen mooie oplossingen gezien.
  • 4
  • En is er voor Homewizard een gasmeter-meet oplossing? En voor de Z-wave?
kortom, ik ben er nog niet helemaal uit.
1: Kijk eens hier: http://www.ergyenergy.com/interactive-feature-tour/ ziet namelijk een lite versie van dit geheel in de Vera.

2: Je kunt als je handig genoeg bent zelf een eigen interface maken voor de Vera. (en tevens voldoende apps voor smartphones beschikbaar)

3: Via een scene zou je met een Hormtman HRT4-ZW combi nagenoeg direct kunnen schakelen. Via de scene de ketel al direct laten en starten en dan ook direct de gewenste waarde naar je thermostaat laten sturen. In maximaal 4min20s is deze dan ook verwerkt in de thermostaat. Als voorwaarde kun je natuurlijk ook eerst de huidige temperatuur opvragen.

4: weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

4: vera ja: zie ook vera topic, je kunt met een kabel en een plugin je slimme meter uitlezen. kabel is 25 eu. slimme meter 70,60. heb je stroom een gas totaal een actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nog wat meer over de fibaro plug:
http://www.domotique34.co...rezentacja_ENG_prev-1.pdf

Ziet er goed uit! Hier ga ik nog even opwachten.

[ Voor 32% gewijzigd door HeroS op 12-02-2013 08:26 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 76 Laatste