Zwave is een standaard waar verschillende fabrikanten producten voor maken. Het mooie daarvan is dat je spullen van verschillende fabrikanten kan combineren zodat je de voor jou ideale situatie krijgt.
De meest gebruikte Zwave componenten voor het schakelen van bijvoorbeeld verlichting zijn denk ik de modules van fibaro. Deze hebben als voordeel dat je zelf kan kiezen wat je voor schakelmateriaal gebruikt. Maar hebben als groot nadeel (in mijn ogen) dat ze voorzien moeten worden van stroom dus niet overal geplaatst kunnen worden.
Een andere fabrikant die oplossingen heeft voor het handmatig schakelen dmv Zwave is duwi. Deze fabrikant heeft naast een aantal inbouw modules (die wat groter en duurder zijn dan de fibaro, en in de meeste gevallen ook alleen te gebruiken zijn icm duwi schakelmateriaal (schildjes) ook een aantal schakelaars die werken op batterijen zodat je ze op een willekeurige plaats kunt plaatsen.
De duwi modules zijn onder te verdelen in twee groepen de normale en de producten met een .me. De .me varianten zijn hardware matig het zelfde als de standaard versies maar hebben andere (betere) firmware. Deze nieuwe firmware maakt ze geschikter voor het gebruik icm een controler doordat er meer communicatie plaatsvind vanuit de module. De firmware zorgt bijvoorbeeld voor betere communicatie tussen de modules en zorgt er voor dat als de status van de module realtime wordt doorgegeven aan de controler zodat deze (in principe) niet hoeft te pollen om de laatste status van de module op te vragen. De .me varianten zijn wel duurder dan de standaard.
Natuurlijk gaat Zwave veel verder dan alleen schakelen doormiddel van drukschakelaars. Zo heb je ook sensoren (water, rook, temperatuur, magneet ect.) waarmee je apparaten en verlichting kunt schakelen of bijvoorbeeld rolluiken en gordijnen kunt bedienen.
Je budget is eigenlijk the limit. (naast nog wat modules die nog niet voor de europese markt beschikbaar zijn, zoals een echt goed werkende thermostaatkraan en kamer thermostaat.)
[
Voor 3% gewijzigd door
reb65 op 09-01-2013 22:57
]