Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 14 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:26

KeesV

Zonder titel

Dat was inderdaad het volgende plan, om ze op dezelfde punten aan te sluiten. Dan moet ik alleen weer de lamp van het plafond slopen om bij de centraaldoos te komen, en daar heb ik nog geen zin in gehad :z
Ben benieuwd of jij het wel voor elkaar krijgt :)

Ik doe niet aan sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

KeesV schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:04:
Dat was inderdaad het volgende plan, om ze op dezelfde punten aan te sluiten. Dan moet ik alleen weer de lamp van het plafond slopen om bij de centraaldoos te komen, en daar heb ik nog geen zin in gehad :z
Ben benieuwd of jij het wel voor elkaar krijgt :)
Ik zit nog even door die manual te kijken maar het zou gewoon moeten werken...
EDIT: ik zit nog te kijken maar volgens mij heb ik een foutje gemaakt.
Sx is de gezamelijke en S1 en S2 zijn de schakelaar ingangen.
je zou dus Sx moeten aftakken en niet S2.
herstelde plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/7896027d2e0f46e983e0e5c0968faf8b.jpg

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 16:06
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:43:
[...]

Wat bedoel je met 50 stuks die erop passen? er kan een heleboel op en dat aantal is toenemende;) Daarnaast kun je de RFXCOM erop aansluiten waarbij je ook alle spullen van KlikAanKlikUit, oregon etc erop kunt aansluiten dus de keuze is reuze :+
scenes zou niet kunnen volgens " internet"? dat snap ik niet helemaal, het is namelijk juist een van de dingen waarom je het systeem zou kopen... dus ja, dat werkt prima!
Je kunt iets in het stopcontact bouwen (inbouw unit) of een tussensteker plaatsen, dat is aan de gebruiker.
Beide heb je schakelaars en dimmers dus er is keuze genoeg.
Ik had gelezen dat er max 52 "units" ofwelstekkers/inbouwunits gekoppeld kunnen worden, weet niet of dit waar is? Ik vond het inderdaad ook raar dat scenes niet konden volgens die website, vandaar mijn vraag! Maar gelukkig is het mogelijk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

BKJ

DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:28:
[...]

herstelde plaatje:
[afbeelding]
waarom de fibaro niet bij de lamp plaatsen?

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Had ie geen plek... En dan zit je nog met een nieuw draadje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesV

KeesV

Zonder titel

DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:28:
[...]

herstelde plaatje:
[afbeelding]
Lol, had niet eens gezien dat het eerste plaatje niet klopte 8)7
Ik heb het nog ff gecheckt en inderdaad zo aangesloten, dus Sx afgetakt en dan 1 schakelaar op S1 en de tweede op S2. Toch reageert de dimmer alleen op S1. Als ik een ander device link via een group association (group ID=2) dan reageert die vervolgens wel op de tweede schakelaar.

Ik doe niet aan sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

KeesV schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:49:
[...]

Lol, had niet eens gezien dat het eerste plaatje niet klopte 8)7
Ik heb het nog ff gecheckt en inderdaad zo aangesloten, dus Sx afgetakt en dan 1 schakelaar op S1 en de tweede op S2. Toch reageert de dimmer alleen op S1. Als ik een ander device link via een group association (group ID=2) dan reageert die vervolgens wel op de tweede schakelaar.
Okidoki, heb hem ff getest en ik heb precies hetzelfde: S2 doet niets...
Als ik hem gewoon ook over Sx en S1 zet werkt het prima maar dat is de oplossing natuurlijk niet;)
heb even zitten lezen in die manual en er staat een note:
Note!
It should be noted that the push-button connected to
S1 terminal is an overriding push-button, it activates
the basic functionality of the Dimmer (turning the
light on/off, dimming) and starts the learning mode
(Include / Exclude). The push-button connected to
S2 terminal is an optional push-button and pushing it
without changing the configuration parameters will
not affect the status of the device.

Ik kan alleen niet goed vinden welke dat moet zijn (en ben zo slim geweest hem alweer terug in te bouwen)
Wellicht parameter 17? (is de enige die ik ervan verdenk dit op te kunnen lossen..)
Laat ff weten als je erachter bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesV

KeesV

Zonder titel

Bingo, dat is 'm! Heb parameter 17 op 1 gezet en dan werkt S2 ook. Wel een beetje een cryptische omschrijving in de handleiding, maar goed...

Ik doe niet aan sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:48
Vanwege de domotica connectie hier even de vraag, wie weet een goed geprijsde Ipad (2) dock voor op de muur waarin de iPad ook oplaadt.........

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:43:
Edit 2: for future reference even een mooiere gemaakt in pain(t):
[afbeelding]
fase (+) moet je dikke draad zijn, de schakelaars kun je dunnetjes voor gebruiken dus (goede tip Source!)
Ik heb nu centraaldoos gebruikt, LNO gebruikt + S1(want SX zou niet nodig moeten zijn omdat schakelaar al gevoed is). Volledig functioneel, directe update op vera en volledige werking wisselschakeling. Ik haat mijn huis nu echter wel, heb 3 verschillende modellen centraaldoos, 3 verschillende modellen inbouwdoos met 2x verschillende orïentaties. Schakelaars zijn met uitzondering van deze wisselschakelaar wel consistent.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Maar dat betekend wel dat sx dus 220v zou geven... Dat wist ik niet en zou ik niet over dunne draden doen eigenlijk. Heeft iemand dit al eens gemeten toevallig? Nieuwbouw is ook waardeloos trouwens wat die inbouwdozen betreft... Mijne in het plafond zitten echt veel te vol door alle aftakkingen met van die brakke lasdopjes. call me oldfashioned maar die mij maar kroonsteentjes maar die passen al niet meer:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:05:
Maar dat betekend wel dat sx dus 220v zou geven... Dat wist ik niet en zou ik niet over dunne draden doen eigenlijk. Heeft iemand dit al eens gemeten toevallig? Nieuwbouw is ook waardeloos trouwens wat die inbouwdozen betreft... Mijne in het plafond zitten echt veel te vol door alle aftakkingen met van die brakke lasdopjes. call me oldfashioned maar die mij maar kroonsteentjes maar die passen al niet meer:(
Mjah, als hij het zou transformen van 220 naar 12 of 30 of 50 kost ook energie....
Heb 1,5 VD, dat zou mogen vziw.
Het was voor mij ook even een gok, maar volgens handleiding is SX de voeding en die had deze schakelaar al.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dan zou het ook kunnen dus zonder nog een extra draad te trekken zo te zien door schakelaar 2 extern te voeden in de doos waar hij zit en de draad daarvandaan naar S2 te gebruiken....
Dit kan dan alleen bij de dimmer zo te zien maar zou moeten lukken;) weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:31
Niemand die me in de goede richting kan wijzen? :?
dataSlut schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:50:
Heeft iemand hier ervaring met het aansturen van Peha WiHome RF (868,3 MHz) ontvangers?
Alle verlichting in mijn nieuwbouw huis wordt geschakeld d.m.v. deze zenders/ontvangers, en zou dit ook graag willen bedienen via smartphone/internet.

Ik kan er bar weinig over vinden op internet, en weet dus ook niet welke software/transceiver hiervoor geschikt is.

Wie heeft de oplossing(en), of wie geeft me een richting waar ik naar moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 19:26
http://domoticavergelijken.info/systemen/peha

Lijkt hier van niet

Of toch wel?

http://www.idsolutions.be/domotica.html

[ Voor 50% gewijzigd door screamhouse op 05-01-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:31
Peha levert wel een domotica systeem, maar dat is niet de WiHome serie.
Ik had gehoopt op een transceiver, die de signalen van de wihome kon ontvangen/decoderen/verzenden maar ik ben bang dat die nog niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
computergek92 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 01:06:
[...]

Ik had gelezen dat er max 52 "units" ofwelstekkers/inbouwunits gekoppeld kunnen worden, weet niet of dit waar is? Ik vond het inderdaad ook raar dat scenes niet konden volgens die website, vandaar mijn vraag! Maar gelukkig is het mogelijk! ;)
In de vera folder staat idd 50 devices met de vera lite

http://micasaverde.com/files/Vera3_Brochure.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Volgens mij is die folder niet helemaal tof... Die processoren kloppen ook niet. En daarnaast, is dat incl of excl de virtuele knoppen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 19:51
Ik lees al geruime tijd hier mee op het forum maar zal nu toch ook maar eens een post gaan zetten aangezien ik er niet helemaal uitkom.

We zijn onlangs verhuisd en hebben zo goed als hele huis verbouwd en heb hier natuurlijk meteen gebruik van gemaakt om in de toekomst overal z-wave dimmers/schakelaars te kunnen plaatsen.
Nu hebben we zo goed als overal led spots in het plafond gemaakt en een aantal zijn al aangesloten op een fibaro dimmer. Daarnaast heb ik ook een bypass module geplaatst aangezien de dimmers anders niet werken.

Ik gebruik de Vera lite om alles te bedienen en daar zit ook probleem dat ik heb.
Het is namelijk zo dat als ik de de spots doe dimmen via de schakelaar naar de laagst mogelijk stand (0) de spotjes nog steeds gedimd aan zijn. alleen geeft de vera dus aan dat ze uit staan. opzich logisch maar probleem is dat ik dus niet kan zien dat ze nog aan staan de in de vera.

Heeft iemand hier toevallig ook last van en er oplossing/workaround voor gevonden?
Heb zelf het micasaverde forum al afgezocht maar helaas niks tegen gekomen wat me verder helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.MarQuez op 06-01-2013 22:49 . Reden: aanpassing probleem stelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
^^ je kunt via device options de minimale & maximale dim waarde aan de dimmer toe kennen.
Vera gaat dan nog steeds van 0 naar 100% maar de fibaro blijft binnen de aangegeven grenswaarden.
Option 12 is maximale waarde
Option 13 is minimale waarde.
Zo heb ik zelf bij niet dimbare led spot de waardes 99 om 98 ingesteld om zo te voorkomen dat deze gedimd word. (gaat dan toch alleen maar flikkeren)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
The-Source schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:49:
^^ je kunt via device options de minimale & maximale dim waarde aan de dimmer toe kennen.
Vera gaat dan nog steeds van 0 naar 100% maar de fibaro blijft binnen de aangegeven grenswaarden.
Option 12 is maximale waarde
Option 13 is minimale waarde.
Zo heb ik zelf bij niet dimbare led spot de waardes 99 om 98 ingesteld om zo te voorkomen dat deze gedimd word. (gaat dan toch alleen maar flikkeren)
Waar moet de data size op staan?

edit: gevonden (1byte dec)

Alleen dit doet helaas niet wat ik wil, nu kan ik dus instellen dat er maar bv tussen 20 en 70% gedimd kan worden maar de vera geeft dan aan dat het van 0 tot 100 is. Hiermee blijft dus het probleem bestaan, want als ik dus de dimmer ingedrukt houdt en naar de laagste stand laat gaan is hij in vera op 0 maar in werklijkheid staat de lamp dus op 20% gedimt en dus nog steeds aan maar niet zichtbaar voor de vera.

voor de volledigheid het gaat om de volgende spots: http://www.philips.nl/c/-...wit-8718291192862/prd/nl/

[ Voor 34% gewijzigd door Mr.MarQuez op 06-01-2013 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:48
Mr.MarQuez schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:34:
Ik lees al geruime tijd hier mee op het forum maar zal nu toch ook maar eens een post gaan zetten aangezien ik er niet helemaal uitkom.

We zijn onlangs verhuisd en hebben zo goed als hele huis verbouwd en heb hier natuurlijk meteen gebruik van gemaakt om in de toekomst overal z-wave dimmers/schakelaars te kunnen plaatsen.
Nu hebben we zo goed als overal led spots in het plafond gemaakt en een aantal zijn al aangesloten op een fibaro dimmer. Daarnaast heb ik ook een bypass module geplaatst aangezien de dimmers anders niet werken.

Ik gebruik de Vera lite om alles te bedienen en daar zit ook probleem dat ik heb.
Het is namelijk zo dat als ik de de spots doe dimmen via de schakelaar naar de laagst mogelijk stand (0) de spotjes nog steeds gedimd aan zijn. alleen geeft de vera dus aan dat ze uit staan. opzich logisch maar probleem is dat ik dus niet kan zien dat ze nog aan staan de in de vera.

Heeft iemand hier toevallig ook last van en er oplossing/workaround voor gevonden?
Heb zelf het micasaverde forum al afgezocht maar helaas niks tegen gekomen wat me verder helpt.
Waar dient die bypass voor dan? Dimbare led spotjes werken niet standaard met Fibaro Dimmers?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Nee, zover ik heb gelezen dient de dimmer minimaal 25 watt aan belasting te hebben om goed te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Mr.MarQuez schreef op zondag 06 januari 2013 @ 23:53:
Nee, zover ik heb gelezen dient de dimmer minimaal 25 watt aan belasting te hebben om goed te kunnen werken.
Overigens alleen bij een zgn 2-wire aansluiting, bij een Neutraal-aansluiting kan het ook zonder. Knipperen/niet uitgaan komt doordat de module dan via lamp gevoed wordt, bij Neutraal op schakelaar niet. Hier heb ik daarom waar mogelijk neutraal getrokken naar schakelaar om daar de module te kunnen houden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Loekie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:10:
[...]

Overigens alleen bij een zgn 2-wire aansluiting, bij een Neutraal-aansluiting kan het ook zonder. Knipperen/niet uitgaan komt doordat de module dan via lamp gevoed wordt, bij Neutraal op schakelaar niet. Hier heb ik daarom waar mogelijk neutraal getrokken naar schakelaar om daar de module te kunnen houden.
Zover ik me kan herinneren heb ik hier ook een neutraal op de de schakelaar aangesloten en dus de zgn 3-wire aansluiting. (zal dit morgen nog even controleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Mr.MarQuez schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:26:
[...]

Zover ik me kan herinneren heb ik hier ook een neutraal op de de schakelaar aangesloten en dus de zgn 3-wire aansluiting. (zal dit morgen nog even controleren)
LNO zijn dan aangesloten op de dimmer, Sn op schakelaar. Anders heb je een draadbrug tussen NO.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Loekie schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:34:
[...]

LNO zijn dan aangesloten op de dimmer, Sn op schakelaar. Anders heb je een draadbrug tussen NO.
Heb geen draadbrug tussen NO herinner ik me nu aangezien we het zo helemaal niet werkend kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

Thermostaat/verwarmings paneel Zipato:

YouTube: Zipato Smart thermostat

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Hoi,
Ik had een vraag over de home center 2 en Klik aan Klik uit.
Weet iemand of het mogelijk is of in de nabije toekomst om kaku via de hc2 aan te sturen, wellicht via een rfxcom module?
Ik heb al wat kaku in huis en in de toekomst zou ik de fibaro modules willen bedienen met de schakelaars van kaku (draadloos en een stuk goedkoper. Hoef van de schakelaar voor het licht toch geen feedback)

thankx,
Aaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Ik lees dit topic, die van home wizard, philips hue en kaku al een tijdje. Maar ik kom er nog niet helemaal uit wat mijn volgende aankoop moet gaan worden.

Huidige situatie:
5 kaku ontvangers die ik met de AYCT-102 Afstandsbediening dim, uit en aan zet.

Gewenste situatie:

Fase 1- Lampen bedienen met mijn Android telefoon / tablet, schema's maken.

Fase 2 - En later waarschijnlijk ook RGB lampen bedienen. Die heb ik nog niet. Dat zou Philips Hue, LIFX of leds op een controller kunnen zijn. Die lampen wil ik dan ook met mijn tablet / telefoon bedienen. Het liefst allemaal met dezelfde app.

De eerste aankoop zal waarschijnlijk een ICS-1000 van klikaanklikuit of een HomeWizard zijn. Bij de ICS-1000 van kaku weet ik (bijna) zeker dat je daar geen RGB lampen mee kan bedienen. Volgens mij de Homewizard ook niet.

Aanname:
Nu denk ik dat het toch 1 van deze opties zal worden. En dat ik voor het bedienen van RGB lampen toch een apart systeem / app moet gaan gebruiken.

Vragen::

1. Klopt mijn aanname?

2. Philips Hue en LIFX zijn beide vrij prijzige producten voor gekleurde lampen die met een Android device zijn te bedienen, Is er een betaalbare oplossing? Waarbij het bedienen met een Android device de belangrijkste eis is.

[ Voor 13% gewijzigd door Kitser op 07-01-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Met een vera en rfxcom module kun je scènes maken en heb je smartphone integratie.
De Hue plugin voor de vera maakt het aansturen daarvan ook mogelijk.
Je kun nu misschien wel voor de goedkoopste optie gaan maar je weet nu eigenlijk al dat het duurkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Heren Domotica enthusiasts,
Het vera topic komt eraan maar door omstandigheden is het niet gelukt om het af te krijgen voor vandaag.
Wij hebben ingeschat dat met een extra week hier wel genoeg tijd voor te hebben.
Bedankt voor het begrip.
DRuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Ik heb dus een klik aan klik uit systeem thuis. Deze wil ik met mijn adroid devices bedienen.
Nu zie ik dat er ook USB sticks te koop zijn:
Maar voorlopig zie ik alleen USB sticks van het Z-Wave protocol. Maar volgens mij maakt Kaku gebruik van X10?

Zijn die usb sticks vervangers voor bv het ICS-1000 van KaKu? Aangezien er hier toch altijd 2 pc's aan staan, lijkt me dat een goeie oplossing voor mij.
En kunnen die USB sticks dan hetzelfde? zo'n ICS-1000 kost tussen de 125 en 150. Die usb sticks zijn veel goedkoper.

Edit:
Na wat extra zoeken ben ik Cm15pro http://www.marmitek.nl/nl/catalogus/product.php?product=415 tegen gekomen. Die zou ik willen aanschaffen en dan middels HomeSeer software met m'n Android device m'n klik aan klik uit verlichting bedienen.
X10 is niet het beste protocol heb ik begrepen. Maar m'n wensen zijn ook niet heel hoog.

Dat moet toch lukken? Of zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 27% gewijzigd door Kitser op 08-01-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 10:11
Zover ik weet maakt het niet uit of je de dimmer met 2 of 3 draden aansluit ze gaan nooit helemaal uit.. Dit heeft als gevolg dat wanneer je een LED lamp hebt deze niet uit gaat, immers als zo'n lamp 1 watt nodig heeft om een beetje licht te geven krijgt hij voldoende stroom. Ook met TL balken en spaarlampen gaat dit mis want daar loopt de starter vol met als gevolg dat je lamp gaat knipperen.

De bypass is niets anders dan een weerstandje zodat de stroom kan wegvloeien en dus niet meer door de lamp gaat waardoor deze uit gaat. Persoonlijk vind ik het wel een beetje jammer dat je dus eigenlijk geen energie zuinige lampen op de Fibaro dimmers kan aansluiten zonder dat je een deel van het rendement van een dergelijke lamp teniet doet door het plaatsen van de bypass.

Daarop voortbordurend. Heeft iemand een flauw vermoeden wat die Fibarokastjes zelf aan stroom verbruiken / doorlaten. Ik heb namelijk inmiddels een stuk of 20 van die dingen in mijn huis zitten (plus nog wat smartplugs van Nuon op mijn vera. En je kan heel mooi instellen wat de apparaten die je er op aansluit gebruiken maar er wordt geen rekening gehouden met het gebruik van de kastjes zelf.

Ik heb het nooit geinstalleerd uit economisch / milieu technisch oogpunt maar ik vind mijn stroomverbruik behoorlijk aan de hoge kant en het valt me op dat ook wanneer er snachts vrijwel niets noemenswaardigs aan staat de meter toch behoorlijk doortikt.

Die Nuon smartplugs werken trouwens prima icm de Vera. Alleen bij de grote 6 stopcontact variant werkt de watt meter voor geen meter. Alleen het eerste contact en het 'master' device geven het aantal watts terug maar daar klopt geen hout van.

[ Voor 29% gewijzigd door reb65 op 08-01-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Minder dan 0,8 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

zie manual inderdaad... ik zou maar eens kijken wat zoveel verbruikt want de fibaro dingen zijn het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
reb65 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:20:
Zover ik weet maakt het niet uit of je de dimmer met 2 of 3 draden aansluit ze gaan nooit helemaal uit.. Dit heeft als gevolg dat wanneer je een LED lamp hebt deze niet uit gaat, immers als zo'n lamp 1 watt nodig heeft om een beetje licht te geven krijgt hij voldoende stroom. Ook met TL balken en spaarlampen gaat dit mis want daar loopt de starter vol met als gevolg dat je lamp gaat knipperen.
Mijn ervaring hier met een cheapass spaarlamp is anders, in 2-wire config is bypass nodig. In 3-wire echter niet, de spaarlamp schoot niet aan, geen knipperen en geen vaag oplichten wat je pas in het donker ziet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
KiTsEr schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:09:
Ik heb dus een klik aan klik uit systeem thuis. Deze wil ik met mijn adroid devices bedienen.
Maar voorlopig zie ik alleen USB sticks van het Z-Wave protocol. Maar volgens mij maakt Kaku gebruik van X10?

Edit:
Na wat extra zoeken ben ik Cm15pro http://www.marmitek.nl/nl/catalogus/product.php?product=415 tegen gekomen. Die zou ik willen aanschaffen en dan middels HomeSeer software met m'n Android device m'n klik aan klik uit verlichting bedienen.
X10 is niet het beste protocol heb ik begrepen. Maar m'n wensen zijn ook niet heel hoog.

Wat je over het hoofd ziet is dat KaKu geen X10 is !!! Dat gaat dus niet werken.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
reb65 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:20:

De bypass is niets anders dan een weerstandje zodat de stroom kan wegvloeien en dus niet meer door de lamp gaat waardoor deze uit gaat. Persoonlijk vind ik het wel een beetje jammer dat je dus eigenlijk geen energie zuinige lampen op de Fibaro dimmers kan aansluiten zonder dat je een deel van het rendement van een dergelijke lamp teniet doet door het plaatsen van de bypass.
De led spots gaan gewoon helemaal uit als ik een enkele klik geef op de schakelaar, dit werkt ook na het volledig dimmen via de schakelaar (waarna de vera dus aangeeft dat de lampen "uit" zijn).

Nu heb ik de handleiding eens doorgenomen en staat er het volgende in vermeld:

When the key is held down, the Dimmer will always reach the extreme value of 1% or 100%.

Waaruit eigenlijk kan worden opgemaakt dat de lamp dus op 1% staat bij het volledig dimmen maar de vera dit ziet als 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54

Zijn die usb sticks vervangers voor bv het ICS-1000 van KaKu? Aangezien er hier toch altijd 2 pc's aan staan, lijkt me dat een goeie oplossing voor mij.
En kunnen die USB sticks dan hetzelfde? zo'n ICS-1000 kost tussen de 125 en 150. Die usb sticks zijn veel goedkoper.

Edit:

Je kunt een LightManager Pro kopen, deze ondersteunt kaku en het fs20 spul. Als je altijd een computer aan hebt kun je ook een web interface benaderen via die computer. Het apparaat is bedoeld voor besturing via een Logitech Harmony, maar ik gebruik het 95% via de web interface en eigen gemaakte software.

En anders een Vera zoals anderen al tippen. Ga niet kloten met Marmitek enzo, daar ga je spijt van krijgen, want als je eenmaal met Domotica start dan wil je snel meer!

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit:

Koppel een USB RFXtrx433 aan je Homeseer systeem en je kunt KAKU ontvangen en aansturen en nog heel veel meer, zoals Oregon sensors, power meters....

Je kunt ook X10 RF.ontvangen en aansturen. Echter, de X10 modules werken met een protocol over het lichtnet en je hebt dus een X10 RF-lichtnet module nodig. Dit bv een TM13 of een SC9000 zijn.
Hou er wel rekening mee dat het lichtnet protocol aanzienlijk trager is dan het RF protocol en je moet dus niet te snel een aantal RF commando's achter elkaar versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:54:
[...]

Koppel een USB RFXtrx433 aan je Homeseer systeem en je kunt KAKU ontvangen en aansturen en nog heel veel meer, zoals Oregon sensors, power meters....

Je kunt ook X10 RF.ontvangen en aansturen. Echter, de X10 modules werken met een protocol over het lichtnet en je hebt dus een X10 RF-lichtnet module nodig. Dit bv een TM13 of een SC9000 zijn.
Hou er wel rekening mee dat het lichtnet protocol aanzienlijk trager is dan het RF protocol en je moet dus niet te snel een aantal RF commando's achter elkaar versturen.
Thanx. Dan ga ik op zoek naar een RFXtrx433. Ik zie dat ze worden aangeboden voor 95,00. Is dat een goede prijs of zijn ze ergens (DealExtreme oid) onder een andere naam goedkoper te krijgen?

Of een Vera? Welk type moet ik dan hebben? Of zijn die nog duurder dan de RFXtrx433?

Ik vraag dit omdat m'n budget niet gigantisch is en ik toch een Nederlander ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:31
KiTsEr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:05:
[...]

Thanx. Dan ga ik op zoek naar een RFXtrx433. Ik zie dat ze worden aangeboden voor 95,00. Is dat een goede prijs of zijn ze ergens (DealExtreme oid) onder een andere naam goedkoper te krijgen?

Of een Vera? Welk type moet ik dan hebben? Of zijn die nog duurder dan de RFXtrx433?

Ik vraag dit omdat m'n budget niet gigantisch is en ik toch een Nederlander ben ;)
Euro 95 is de normale prijs.
Dit is de fabrikant: http://www.rfxcom.com/store en geeft (bijna) dezelfde prijs. Daar staan ook de distributeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@KITsEr: Ik geloof dat je dingen door elkaar haalt...
Wil je kaku aansturen met homeseer heb je daar een rfxcom voor nodig.
een vera is ipv de homeseer software en een all-in-one unit die ook Zwave aankan.
daar moet je alsnog de rfxcom op aansluiten dus ale je geen pc hebt of de homeseer te duur vind (of weet ik veel welke reden je kunt hebben) koop je een vera lite gezien je een beperkt budget zegt te hebben.
Rfxcom is Rfxcom (zie hierboven). Niet met andere klooen die beweren hetzelfde te kunnen (indien van toepassing.. ik ken ze niet).
@hierboven, rfxcom verkoopt ze zelf ook, tegen hogere verzendkosten.
Nederlandse distibuteurs: Wirelesswonen, Tane Domotica advies en Domotica-shop.
Doe andere een google shopping zoekje, let daarbij op de verzendkosten, het product is hetzelkfde.

[ Voor 18% gewijzigd door DRuw op 09-01-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt er zijn 3 Nederlandse web shops die de RFXtrx433 verkopen.
De RFXtrx heeft nog wel een systeempje nodig, bijvoorbeeld een Raspberry PI of Windows systeem met www.domoticz.com of een Raspbery Pi met www.domotiga.nl of een VERA lite

Heb je geen Linux kennis dan zou ik je aanraden eerst met Domoticz op Windows te starten. Dit is een erg eenvoudig te installeren en te gebruiken pakket met nu al heel veel mogelijkheden.
Kom je daarna tot de conclusie dat je een ander pakket nodig hebt dan heb je de keuze uit een hele serie zie de "Supported By" lijst op de RFXCOM site by de RFXtrx433.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

En domoticz is gratis dus als je toch een pc-achtig ding aan hebt staan kun je het in ieder geval proberen;) 8)

zie Domoticz - Open source domotica systeem

[ Voor 19% gewijzigd door DRuw op 09-01-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:31
Dat Domoticz is precies wat is zocht!
Ik ben beginnend met domotica en Homeseer is me te duur voorlopig en Linux heb ik geen verstand van.

edit: al even mee gespeeld en moet zeggen het is een leuk pakket om te beginnen met eenvoudige domotica.
Werkt erg makkelijk en ziet er goed uit. Moet nu nog kijken hoe ik de interface om m'n S2 Android kan krijgen.

[ Voor 44% gewijzigd door Yihaaa op 09-01-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Thanx voor info iedereen. Ik ga dan binnenkort een RFXtrx433 kopen en die aan m'n pc hangen. En dan bekijk ik even met welke software ik ga werken.

Ps was eerst van plan zo'n ics-1000 van kaku te kopen. Maar met een RFXTRX433 icm de juiste software kan je volgens mij veel meer.
Zeker als ik later ook nog gekleurde lampen wil gaan bedienen. Dan ben ik net die RFXtrx433 en bv homeseer voorbereid.

Heb hier ook nog een aantal Squeezeboxen staan. Die kan ik al met m'n telefoon bedienen. Maar wie weet kan ik dat ook nog met dezelfde app (wellicht homeseer) voor de lichten gaan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Weet iemand of je de fibaro switch/dimmer bijvoorbeeld bij je lamp kan aansluiten en dan een z-wave schakelaar kan gebruiken?
Dat vind ik nu zo handig aan kaku, je kan je schakelaar overal plaatsen. Wat ook wel welkom is is dat die schakelaars veel goedkoper zijn dan z-wave schakelaars maar helaas in mijn geval ondersteund de home center 2 kaku nog niet.....(zou leuk zijn als ze de rfxcom werkend zouden krijgen op de hc2)
Zag de z-wave schakelaars voor ong. €60 staan en dan heb je volgens mij alleen de binnenkant. Dan ben je voor een lampje meer dan €120 kwijt!! Zit ik nou uit mijn nek te kletsen of klopt dit een beetje? :)

groeten,
Aaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ik heb zelf ook een fibaro dimmer met een wandzender op me nachtkastje ;)
Ik gebruik een wandzender zoals deze
Is nog steeds een kleine 40 euro voor een wandzender maar als je hem via associeerd met de fibaro reageert dat echt als een zonnetje. Dim niveau aanpassen is ook echt direct reactie. Naar boven ingedrukt houden = feller naar beneden ingedrukt houden = dimmen, omhoog 1x drukken is aan, omlaag 1x is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

hou er alleen wel rekening mee dat dat alles is wat het ding kan...
Als je er een scene door wil laten aansturen heb je de zwave.me variant nodig!
Goede oplossing (al is een lampje nog steeds dik 80 puntjes...)
luxe/gemak kost geld vrees ik:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Bedankt beide, maakt het weer wat helderder. En ik weet idd dat je er wat voor over moet hebben, maar als het even kan zo min mogelijk :-) en toch goed.

Ik las idd ook op de hashop site dat je er geen scene mee kan aansturen. Ik geloof het natuurlijk wel maar vraag me gewoon af warom? (interesse) Je voegt hem toe als een z wave apparaat, dan gaat hij toch eerst door je hc2/vera heen en die stuurt de switch/dimmer aan? Ik heb nog geen hc2 oid dus kan alleen maar afgaan op wat ik heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees ondertussen vrolijk mee, maar ben ineens verward;
Ik was in de veronderstelling dat zwave werkte door:
-Een willekeurige (puls)schakelaar
-Daarachter bv een fibaro module in de 50mm doos
-Een nullijn om restspanning af te voeren
-Een vera, HC oud voor de aansturing.

Nu lees ik ineens over duwi inbouwschakelaars en zwavel.me schakelaars.
Kan iemand me uitleggen wat deze schakelaars doen?

Ik heb de beslissing inmiddels genomen om zwave als protocol te gaan gebruiken in mn huis.
De eerste leidingen en draden zullen gelegd worden de komende weken, dus wil niks verkeerd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:58:
Ik lees ondertussen vrolijk mee, maar ben ineens verward;
Ik was in de veronderstelling dat zwave werkte door:
-Een willekeurige (puls)schakelaar
-Daarachter bv een fibaro module in de 50mm doos
-Een nullijn om restspanning af te voeren
-Een vera, HC oud voor de aansturing.

Nu lees ik ineens over duwi inbouwschakelaars en zwavel.me schakelaars.
Kan iemand me uitleggen wat deze schakelaars doen?

Ik heb de beslissing inmiddels genomen om zwave als protocol te gaan gebruiken in mn huis.
De eerste leidingen en draden zullen gelegd worden de komende weken, dus wil niks verkeerd doen.
Check anders deze link even, het is min of meer een luxe afstandsbediening die ook als controller kan dienen. Je kunt zo'n ding dus altijd toevoegen op een plek waar je wel een schakelaar, maar geen bedrading hebt(of verplaatsen). Ze werken middels batterijen.
Overigens heb tot op heden alleen maar scene 1 en 2 kunnen gebruiken(wat niet veel anders is dan de basis versie) icm de vera met laatste beta. Ik ben nog even aan het inlezen in assoiciation die meer functies ontsluit.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
SilverApe schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 21:55:
Bedankt beide, maakt het weer wat helderder. En ik weet idd dat je er wat voor over moet hebben, maar als het even kan zo min mogelijk :-) en toch goed.

Ik las idd ook op de hashop site dat je er geen scene mee kan aansturen. Ik geloof het natuurlijk wel maar vraag me gewoon af warom? (interesse) Je voegt hem toe als een z wave apparaat, dan gaat hij toch eerst door je hc2/vera heen en die stuurt de switch/dimmer aan? Ik heb nog geen hc2 oid dus kan alleen maar afgaan op wat ik heb gelezen.
Heb net gekeken maar mijn wandzender word door me vera herkend als scene controller. Nou heb ik daar eigenlijk nog nooit aandacht aan gegeven maar op een loze zondagmiddag ga ik eens vogelen wat ik daar mee kan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Zwave is een standaard waar verschillende fabrikanten producten voor maken. Het mooie daarvan is dat je spullen van verschillende fabrikanten kan combineren zodat je de voor jou ideale situatie krijgt.

De meest gebruikte Zwave componenten voor het schakelen van bijvoorbeeld verlichting zijn denk ik de modules van fibaro. Deze hebben als voordeel dat je zelf kan kiezen wat je voor schakelmateriaal gebruikt. Maar hebben als groot nadeel (in mijn ogen) dat ze voorzien moeten worden van stroom dus niet overal geplaatst kunnen worden.

Een andere fabrikant die oplossingen heeft voor het handmatig schakelen dmv Zwave is duwi. Deze fabrikant heeft naast een aantal inbouw modules (die wat groter en duurder zijn dan de fibaro, en in de meeste gevallen ook alleen te gebruiken zijn icm duwi schakelmateriaal (schildjes) ook een aantal schakelaars die werken op batterijen zodat je ze op een willekeurige plaats kunt plaatsen.

De duwi modules zijn onder te verdelen in twee groepen de normale en de producten met een .me. De .me varianten zijn hardware matig het zelfde als de standaard versies maar hebben andere (betere) firmware. Deze nieuwe firmware maakt ze geschikter voor het gebruik icm een controler doordat er meer communicatie plaatsvind vanuit de module. De firmware zorgt bijvoorbeeld voor betere communicatie tussen de modules en zorgt er voor dat als de status van de module realtime wordt doorgegeven aan de controler zodat deze (in principe) niet hoeft te pollen om de laatste status van de module op te vragen. De .me varianten zijn wel duurder dan de standaard.

Natuurlijk gaat Zwave veel verder dan alleen schakelen doormiddel van drukschakelaars. Zo heb je ook sensoren (water, rook, temperatuur, magneet ect.) waarmee je apparaten en verlichting kunt schakelen of bijvoorbeeld rolluiken en gordijnen kunt bedienen.

Je budget is eigenlijk the limit. (naast nog wat modules die nog niet voor de europese markt beschikbaar zijn, zoals een echt goed werkende thermostaatkraan en kamer thermostaat.)

[ Voor 3% gewijzigd door reb65 op 09-01-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ als je met goede werkende kamer thermostaat een modulerende bedoeld, dan heb je gelijk. Maar aangezien de z-wave markt niet extreem groot is. En de moduleer protocollen ook niet allemaal gelijk zijn verwacht ik ook niet snel dat deze zal komen. Daarnaast is de winst dmv moduleren echt niet heel erg groot. (mits je radiatoren voldoende capaciteit hebben)
Dus dan is bv een Horstmann HRT4-zw een prima thermostaat. Voor thermostaat kranen zit je in Europa vast aan de danfoss kranen. Maar daar heb ik geen eigen ervaring mee. Maar het schijnt dat deze er 2 uur overdoet om van open naar dicht te gaan/ Signaal te verwerken voor de wijziging :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Ik doelde inderdaad op de Danfoss die te traag reageert en bij veel mensen ook wel problemen geeft. Ook het ontbreken van een modulerende thermostaat vind ik een min. De Horstmann is ook niet helemaal onbesproken inclusie schijnt bijvoorbeeld niet bepaald makkelijk te zijn.

Daanaast vind ik de Horetmann nou niet echt een design hebben waarvan ik zeg die hang ik fijn in mijn woonkamer op. En ja je kan inderdaad ook gaan voor andere oplossingen zoals een relayswitch maar vind het wel erg makkelijk om zonder app of pc de temperatuur kan aanpassen

Toch moet ik mij eens gaan verdiepen in een handigere interface. Scherm loopt inmiddels wel een beetje vol..

http://villananoe.nl/Vera/Vera.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door reb65 op 09-01-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb zowel de horstman set als de danfoss kranen en met beiden geen enkele probleem.
De inclusie is super makkelijk van de horstmann TENZIJ het het in de verkeerde volgorder doet maar dat staat geowon in de gebruiksaanwijzing, dat mensen nou te beroerd zijn die te lezen ligt niet aan het product.
Ook voor die Danfoss kranen ben ik op het micasaverde forum in een topic bezig maar er zijn maar een paar mensen die de problemen hebben (t.o.v. het aantal verkochte items) en dat was met de oude software.
Het leuke is dat die niet is veranderd maar niemand heeft tot nu toe problemen met de nieuwe software.
Ik heb zelf de ouder software en nergens last van.
De enige vertraging die ik heb id de wakeup tijd van de kraan zelf.

@Exqlusive85: het is eigenlijk heekl simpel: je kunt de fibaro gebruiken met je eigen schakelaars of pulsdrukkers (bij dimmers makkelijker) maar als je teovallig de BuschJaeger of Everlux sets hebt in je huis (meest gebruikte nieuwbouw spullen van de laatste jaren) daar is een alles-in-1 schakelaar voor van duwi.
Als je genoeg ruimte hebt raad ik je 100% de fibaro spullen aan want die werken gewoon heel erg goed.

[ Voor 22% gewijzigd door DRuw op 10-01-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 16:06
Kan iemand mij vertellen wat precies het verschil is tussen de Vera 3 en de Vera Lite. Ik ben erachter dat de Vera 3 een ingebouwde router is, maar kan iemand vertellen of er meer verschillen zijn naast, meer geheugen en een betere processor? Het gaat mij voornamelijk om het te aan te sluiten producten. Waar ligt de max van de Vera lite eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Vera lite schijnt op 52 te liggen. Er zijn nu ook een Vera plus and Vera Pro aangekondigd.

Pro heeft ook Wifi, meer geheugen en meer USB

[ Voor 21% gewijzigd door screamhouse op 10-01-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
reb65 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:23:
Ik doelde inderdaad op de Danfoss die te traag reageert en bij veel mensen ook wel problemen geeft. Ook het ontbreken van een modulerende thermostaat vind ik een min. De Horstmann is ook niet helemaal onbesproken inclusie schijnt bijvoorbeeld niet bepaald makkelijk te zijn.

Daanaast vind ik de Horetmann nou niet echt een design hebben waarvan ik zeg die hang ik fijn in mijn woonkamer op. En ja je kan inderdaad ook gaan voor andere oplossingen zoals een relayswitch maar vind het wel erg makkelijk om zonder app of pc de temperatuur kan aanpassen

Toch moet ik mij eens gaan verdiepen in een handigere interface. Scherm loopt inmiddels wel een beetje vol..

http://villananoe.nl/Vera/Vera.jpg
Je kan ook eens kijken naar de 3M Infiltrete Wifi, deze kan ook via de Vera dmv plugin. Heeft wel apart stroom nodig, waardoor hij voor mij nutteloos is. Wat voor devices heb jij allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
screamhouse schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 13:50:
Vera lite schijnt op 52 te liggen. Er zijn nu ook een Vera plus and Vera Pro aangekondigd.

Pro heeft ook Wifi, meer geheugen en meer USB
Ah, ik zie het op het forum inderdaad. Leuk, eens zien of ze het een en ander kunnen uitkristalliseren. Voor mij is een grote plus geen maandelijkse kosten en scripting, maar een beetje meer support voor devices(zwave.me wallcontroller die maar 2 van 16 scenes kan gebruiken bijv) is welkom.
Verder weinig specifieke info helaas.
EDIT:
Hier enige info, ook samsung/google TV app. Wat het toevoegt valt nog te bezien, maar die pro i.c.m. beveiliging lijkt wel nice vanwege accu en GPRS voor alerting.

[ Voor 25% gewijzigd door Loekie op 10-01-2013 14:23 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Late this summer and end of the year... Dat wordt dus 2014 en ik vind ze nou eerlijk gezegd niet echt vernieuwend... Zeker als ze pas over zoveel maanden verkrijgbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@DRuw >> Je kunt alleen volgens mij niet de tempatuurmeter gebruiken die in Danfoss kranen zitten. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:22:
Late this summer and end of the year... Dat wordt dus 2014 en ik vind ze nou eerlijk gezegd niet echt vernieuwend... Zeker als ze pas over zoveel maanden verkrijgbaar zijn...
Ben ik met je eens, otoh ik had helemaal niets verwacht...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reb65 en DRuw, bedankt voor jullie uitleg.
Ik werd even van de wijs gebracht, maar ik ben weer terug bij mijn eerst plan.
Het duidelijk uitgesproken advies van DRuw over de fibaro is met name erg fijn omdat het mij duidelijk richting geeft.
Even voor de volledigheid; welke draden trek ik van mijn groepenkast naar de doos?
Sluit ik de schakelaar met lamp normaal aan en lus ik de fibaro door met n extra nul draad?
Of gaat het toch iets anders?

Edit*
Zo?
Afbeeldingslocatie: http://static1.automatykasklep.com.pl/3163-thickbox/bypass.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2013 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
http://tane.nl/shop/man/en/FIB/FIB_FGD-211_in_en.pdf <== dimmer
http://tane.nl/shop/man/en/FIB/FIB_FGS-221_in_en.pdf <== relay

De dimmer kan je twee dradig aansluiten, dan kan je hem gewoon op de plaats van de huidige schakelaar plaatsen. Om hem drie aderig aan te sluiten moet je een extra 0 draad vanuit de lamp of meterkast trekken (in tweede geval uiteraard wel vanuit dezelfde groep).

Als je twee dradig aansluit moet je er in het geval van een dubbele schakelaar wel rekening mee houden dat als je lamp stuk gaat beide knoppen niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals bedankt voor de uitstekende uitleg en documentatie reb65.
Ik zal je pdfjes een door gaan lezen.
Ik ben n leek op dit gebied, maar t wordt zo snel duidelijker gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@HeroS: die temperatuurmeting gebruikt alleen de kraan zelf maar kun je niet uitlezen in de vera (of de HC2) hij is af te lezen op het ding zelf maar daar blijft het bij.

@Loekie: ik vind de nieuwe ook eigenlijk niet veel toevoegen... ik heb de vera3 maar eigenlijk is die WiFi waardeloos.. net als de router functie.. geen port forwarding of dergelijke in te stellen niets..het ding staat niet in verhouding tot een normale (goedkope!) router.

@Exclusiv85: tnx for the credit:) Jouw plaatje is van de dimmer bypass, je moet even bij de manual van de normale dimmer kijken.
Ik weet niet of je de draden nog moet trekken maar dan zou ik er een nuldraad bij trekken als dat kan. liever teveel dan verlegen!

@reb65: wat bedoel je precies? als je lamp stuk gaat krijgen de modules geen stroom meer en werken daarom niet maar een nieuwe lamp erin en je controller onthoud het wel. Is gelijk trouwens wel een makkelijke check nu ik erover nadenk: beide modules reageren niet =lamp stuk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Dat is precies wat ik bedoel. Ik liep hier laatst tegenaan. Bij mijn deur zit een dubbele schakelaar aangesloten via een dimmer met 2 draadsverbinding op de lamp in de keuken. De tweede schakelaar bedient de lampen in de woonkamer. Toen mijn keuken lamp stuk ging kon ik dus ook niet meer via die schakelaar de lampen in de kamer bedienen. En dan is de woonkamer / keuken ineens wel heel donker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:55:
@Loekie: ik vind de nieuwe ook eigenlijk niet veel toevoegen... ik heb de vera3 maar eigenlijk is die WiFi waardeloos.. net als de router functie.. geen port forwarding of dergelijke in te stellen niets..het ding staat niet in verhouding tot een normale (goedkope!) router.
Heb ook de Vera3, maar gebruik router niet en ook wifi niet, zelfs dan stond het ding nog DNS uit te delen op m'n netwerk. Met laatste Beta gelukkig niet meer.
Keuze voor dit model wegens nummer apparaten en plugins.
@Exclusiv85: tnx for the credit:) Jouw plaatje is van de dimmer bypass, je moet even bij de manual van de normale dimmer kijken.
Ik weet niet of je de draden nog moet trekken maar dan zou ik er een nuldraad bij trekken als dat kan. liever teveel dan verlegen!
Agreed, het is vooraf goed te doen, en scheelt je ook de lekstroom die de bypass moet verhelpen. En voorkomt onderstaande:
@reb65: wat bedoel je precies? als je lamp stuk gaat krijgen de modules geen stroom meer en werken daarom niet maar een nieuwe lamp erin en je controller onthoud het wel. Is gelijk trouwens wel een makkelijke check nu ik erover nadenk: beide modules reageren niet =lamp stuk:)
Goed punt om in achterhoofd te houden voor bepaalde locaties in mijn huis waar een 3e draad geen optie was.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

reb65 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:49:
Dat is precies wat ik bedoel. Ik liep hier laatst tegenaan. Bij mijn deur zit een dubbele schakelaar aangesloten via een dimmer met 2 draadsverbinding op de lamp in de keuken. De tweede schakelaar bedient de lampen in de woonkamer. Toen mijn keuken lamp stuk ging kon ik dus ook niet meer via die schakelaar de lampen in de kamer bedienen. En dan is de woonkamer / keuken ineens wel heel donker :)
Ah, snappem, meerdere lampen op 1 module (of dubbele module).
Ik had al zoiets van als je lamp stuk is dan maakt het toch niet uit of je module nog werkt, het licht gaat er toch niet van aan.... }:O
Tijd voor weekend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ziet er goed uit....ben benieuwd wat de prijs gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door HeroS op 11-01-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

tja ik ben het nooit zo op die CES aankondigingen...
die plug zat er al een tijd aan te komen (als het goed is met powermeter functie:)) maar Qees heeft ook al jaren een beursstand met een controller erop maar die is er na 3 jaar nog niet.....
Eerst zien.... en hopen;)

Edit, even vertaalt en dit is het ding wat in maart uit zou moeten komen, samen met een dimmer... :)
Edit2: lees ik nou dat de 3-in-1 sensr later komt? (vertaling: Zelfs als een detector werd 3-1 (aanwezigheidsdetectie, helderheid en temperatuur), is er geen aanvullende informatie niet gefilterd. Il faudra patienter encore un peu... Het zal iets langer duren ... )

[ Voor 42% gewijzigd door DRuw op 11-01-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Die fibaro plug ziet er wel mooi klein uit. Ik gebruik hier en daar een Nuon smartplug maar die zijn veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
@Druw Ik ga er oo wachten. Gaaf ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de eerder genoemde pdfs gelezen; 2 vragen daarover:
-er wordt aangeraden draden niet langer dan 20m te maken.
Ik haal dat niet naar mijn keuken; laat staan in de tuin. Dit kan toch niet kloppen?

-een module moet bij toewijzen direct in contact staan met de controller lees ik.
Hoe doen jullie dat? Het bereik van zon controller is toch vrij beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

1- die draden zijn tussen de schakelaar en de unit zelf... de electradraden maken niets uit.
trouwens, ik durf te wedden dat 50 meter ook prima kan maar ze moeten toch iets neerzetten...
2- ook dat is BS.. ik heb tot nu toe alle ingebouwd en het pairen gedaan terwijl mijn vera in de meterkast staat. ook dit werkt via mesh trouwens dus als je een module hebt ingebouwd en de 2e staat er een meter of 2 a 3 vanaf pakt hij het vanzelf. Om je een idee te geven, mijn danfoss op ZOLDER pakte mijn vera in de meterkast direct op terwijl ik geen modules op de tussenverdieping heb (nog....). Ik wil niet zeggen dat het altijd werkt maar die gebruiksaanwijzing geven gewoon aan wat in ieder geval werkt 8)

Niet te druk om maken, dit wijst zich vanzelf;)

@Screamhouse, ik neem er vanzelf ook wel een denk ik;) maar ik snap eigenlijk niet waarom ze geen module maken die in het stopcontact kan en dan gelijk naar beneden buigt met 90 grad. zodat de stekker er onderin kan. iedere keer die dingen die de boel van de muur af laten komen vallen zo op en de stekker gaat toch in 99% van de gevallen naar beneden.

[ Voor 39% gewijzigd door DRuw op 11-01-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:33:
@Screamhouse, ik neem er vanzelf ook wel een denk ik;) maar ik snap eigenlijk niet waarom ze geen module maken die in het stopcontact kan en dan gelijk naar beneden buigt met 90 grad. zodat de stekker er onderin kan. iedere keer die dingen die de boel van de muur af laten komen vallen zo op en de stekker gaat toch in 99% van de gevallen naar beneden.
m.i. hebben die lui van fibaro het qua hardware wel begrepen en jouw idee zou ik patenteren ;) Nog mooier zou een multistopcontact zijn met 2 opties voor 3 KW.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Een inbouw relay switch van 2x 3KW en watt meter zou wat mij betreft erg welkom zijn voor achter stopcontacten (of idd een stopcontact waar hij is ingebouwd maar dan zit je weer vast aan het design van een fabrikant zoals bij de schakelaars van duwi).

Nu ben je toch aangewezen op van die tussenstekkers voor het meten van stroomverbruik van losse apparatuur. Die zijn niet mooi en je vergeet ze er makkelijk tussen te zetten. ik zou liever een minder zichtbare oplossing hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand dit ding wel eens gezien!?
Kwam het toevallig tegen tijdens t zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ze gaan in amerika aan de slag dus... Hoop dat ze de aandacht een beetje kunnen verdelen!
Ze weten blijkbaar alleen niet het verschil tussen een tussenstekker en een powerstrip: http://www.engadget.com/2...home-automation-hands-on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Hopelijk gaan ze dan de engelse website beter onderhouden dan de poolse.
Op de poolse website is nog steeds veel meer te vinden.

Om nog maar niet te spreken over de website met de api informatie etc, alles in het pools. Grrrr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Zit woensdag in Polen, zouden ze ook een echte winkel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Als je niets te doen hebt.... je kunt kiezen uit een aantal winkels volgens de website:) Anders bel je ze eerst even;)
@Cobaltjeh: dat bedoel ik inderdaad, als ze eerst alles goed op orde hebben en DAN uitbreiden... maargoed, ik zou ook zsm amerika als afzetmarkt willen als ik hun was.

[ Voor 41% gewijzigd door DRuw op 13-01-2013 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

We zijn er nog mee bezig maar er is vast iets online:
DRuw in "Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen"
Handige tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
Mr.MarQuez schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:06:
[...]

De led spots gaan gewoon helemaal uit als ik een enkele klik geef op de schakelaar, dit werkt ook na het volledig dimmen via de schakelaar (waarna de vera dus aangeeft dat de lampen "uit" zijn).

Nu heb ik de handleiding eens doorgenomen en staat er het volgende in vermeld:

When the key is held down, the Dimmer will always reach the extreme value of 1% or 100%.

Waaruit eigenlijk kan worden opgemaakt dat de lamp dus op 1% staat bij het volledig dimmen maar de vera dit ziet als 0%.
Even terugkomend op mijn probleem wat ik had om de led spots goed te dimmen.

Heb via het micasaverde forum de tip gekregen om parameter 20 toe te voegen en hier zelf de juiste waarde bij te zoeken (135). Dit heeft ervoor gezorgd dat de led spots nu veel meer en ook op een beter manier dimmen. Daarnaast heb ik nu ook de bypass kunnen verwijderen zonder dat de dim functie vervalt.
Weet niet of dit al bekend was maar kan handig zijn voor mensen die deze dimmer willen gebruiken icm led lampen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
Stel.... ik koop een fibaro dimmer omdat ik in de toekomst wil kunnen dimmen maar heb er nu nog een niet dimbare spaarlamp in zitten, kan ik deze dan toch schakelen? (met bypass).
Later een dimbare spaar of ledlamp er in en dimmen maar :) Of gaat dat hem niet worden?

groeten,
Aaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
SilverApe schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:59:
Stel.... ik koop een fibaro dimmer omdat ik in de toekomst wil kunnen dimmen maar heb er nu nog een niet dimbare spaarlamp in zitten, kan ik deze dan toch schakelen? (met bypass).
Later een dimbare spaar of ledlamp er in en dimmen maar :) Of gaat dat hem niet worden?

groeten,
Aaron
Ja je kunt de module programmeren om de dim-functie uit te schakelen, als je dan 2-wire aansluit heb je de bypass nodig, anders kun je die achterwege laten.
Ik heb op die manier een tijd gewerkt met spaarlamp in een 2-wire opstelling, later een N-draad getrokken zodat ik 3-wire kan gebruiken en nu werkt het zonder bypass.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
super, bedankt Loekie.
Wil waarschijnlijk op een gegeven moment een setje kopen en dan kan je de modules er bij kiezen. Dan neem ik iig alleen maar de dimmers omdat ik alles uiteindelijk wil kunnen dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollewolle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 08:29
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 18:26:
Ik vond de ETS4 software net ook al inderdaad: licentie 900 euro.
Zag deze post nog maar net maar beter laat dan nooit: je kan momenteel een "online cursus" volgen via de KNX eCampus waarbij je op het einde een gratis ETS4 Lite licensie krijgt twv 100 euro. Plus de cursus is best wel interessant om zicht te krijgen op wat er mogelijk is met ETS4, ben het echt aan het overwegen om mijn kleine KNX project zelf te gaan programmeren.

Link KNX eCampus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Laatst online: 18-09 13:02
Hallo allemaal,

sinds kort ben ik me aan het oriënteren op de domotica markt. Redenen zijn:

Energiebeheer
Het inzichtelijk krijgen en houden van gebruik van gas, water en elektriciteit.

Gemak
Verlichting in de tuin kunnen schakelen zonder de deur uit te moeten. Verder het gemak om alle binnen verlichting op afstand (smartfone) binnenshuis of via Internet te kunnen bedienen, maar wel zonder bouw- of sloopwerk. Dus gebruik maken van de bestaande elektriciteitsvoorzieningen. Tevens het kunnen bedienen van de verwarming op afstand.

Beveiliging
Weten wie er aan de voor- en achterdeur staat, verlichting automatisch inschakelen bij waarneming van beweging en/of warme en camerabewaking. En melding krijgen wanneer rook- of koolmonoxidemelders af gaan.

Gadget-factor
Het moet voornamelijk eenvoudig in gebruik zijn. Het instellen maakt me niet uit. Dat mag best gecompliceerd zijn, dan heb ik ook nog wat te hobbyen. Bediening via smartfone en tablet is een pré en de Apps in het nederlands ook.

Ik heb de afgelopen dagen al het nodige gelezen en gezien ook hier op got, maar ik heb niet het idee dat er een oplossing is die aan alle wensen kan voldoen. Tot nu toe vooral gekeken naar Vera en Homewizard. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ Als je met energiebeheer ook wilt richten op besparing dan moet je een controller kiezen met een laag verbruikt. Mijn controller, een vera 2, gebruikt ook maar 6 watt. Homewizard kan ik niet direct vinden. Afhankelijk van de afstanden tussen de controller en je te schakelen apparaat moet je rekening houden of z-wave het beste is of dat KAKU voldoende is. Z-wave gebruikt mesh netwerk waardoor het signaal door tussen liggende modules opnieuw word verzonden en daarnaast gelijk ook bevestiging geeft of het goed is gegaan.
Z-wave koolmonoxide melders zijn erg duur (vraag aanbod markt is klein)

Maar met zoveel dingen, budget is bepalend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Ik heb een interessant ´probleempje´: graag zou ik mijn deurbel koppelen aan domotica middels z-wave.
Complicatie hierbij is echter dat er gebruik gemaakt wordt van een deur-intercom installatie van Ericsson waarbij helaas heel weinig info te vinden is. Het is een model met verschillende tonen voor gemeenschappelijke voordeur en eigen voordeur.

Voor zover ik na kan gaan is er een std voor een 5-pins aansluiting in een dergelijke installatie alleen kan ik verder weinig info vinden over deze std.
Ben er inmiddels wel achter dat er 2 pinnen verantwoordelijk zijn voor het bel-signaal en mijn vraag is dan ook of het mogelijk is om de FGBS van fibaro met deze 2 te verbinden om zo een belsignaal op te pikken en acties op uit te voeren?
Iemand enige ervaring met deze sensor en wat voor signaal deze daadwerkelijk accepteert?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Loekie

het is belangrijk om te weten of je deurbel een contact schakelt dat spanningsloos is.
Kan je dat meten met een universeel meter?
het mooiste zou zijn als het een soort relais contact is, dan schijn je dit aan te kunnen sluiten op:

https://shop.ihome.eu/product_info.php?products_id=47

de fibaro wordt ook gebruikt, maar geeft op het Vera systeem wel wat uitdaging, maar het schijnt te werken.
dat kan je lezen op:

http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,11145.msg98012.html#msg98012

zelf zou ik kiezen voor de eerste optie, als je deurbel een spanningvrij contact schakelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Ik zal eens kijken of ik iemand kan regelen met zo'n ding ;)
Die 5-pins aansluiting is helaas weinig over te vinden :(
Voor zover ik na kan gaan kan de FGBS gebruikt worden, ik moet alleen nog even uitzoken hoe de verschillende beltonen gegenereerd worden. Test ik na het weekend wel even.

Bedankt voor de tip, misschien voldoet die alternatieve sensor ook, maar liefst heb ik voor signaal beneden en mijn deur apart in Vera en dan moet ik die deursensor compleet ontdoen van z'n reed-contact. Eerst maar even meten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Over dit intercom, is het er 1 met beeld en audio of alleen audio.
Daarnaast is de kans groot dat het een bus signaal is en dat je binnenpost is ingeleerd. Nou kun je afhankelelijk van de situatie wel de drukker die afvangen door die FGBS er tussen te zetten en zo ook gelijk via het eigen relais weer door laten geven aan de intercom. Toegang tot de buitenpost is dan wel vereist. En een 12V voeding dient dan aanwezig te zijn. Denk alleen niet dat de VVE daar voor te porren is.
De drukker die bij je voordeur zit is daar in tegen wel makkelijker naar z-wave om te zetten.
Dat kan dmv die FGBS of een echte Z-wave deurbel, met de laatste optie heb je 2 'bellen' naast elkaar draaien.
Maar vertel anders eerst eens wat je wilt bereiken, wil je een notificatie krijgen of ook deur aansturen etc

PS post eens een foto dan kan ik al aardig oordelen hoe het werkt, heb zelf al diverse intercom installatie geserviced/ geïnstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 20-01-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Heb idd geen toegang tot de buitenpost en het is intercom zonder beeld.
Idee is om notifications te krijgen bij aanbellen beneden en eigen deur en bij voorkeur ook nog onderscheid tussen beiden.
Hier de ene zijde:
intercom
Aan de rechterzijde de 5-pins aansluiting.
Linksboven de buzzer unit, rechtsboven de unit die contact maakt zodra je de hoorn opneemt en linksonder de aansluiting van de hoorn met daarboven de schakelaar voor openen van de algemene deur.
En de andere:
intercom
Voor zover ik de baantjes kan volgen zijn er 2 voor de buzzer, 2 voor het geluid en 1 voor openen deur, maar ik ben niet direct een EL-er.

specs

Pagina: 1 ... 14 ... 76 Laatste