Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 13 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:41:
Ik moet zeggen dat het wel allemaal erg positief klinkt over Zwave.
Ik zal het eens allemaal laten bezinken.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en het advies wat ik gekregen heb.
Wat het wordt laat ik nog even in het midden, maar koppel ik later hier nog terug!
Ik moet zeggen dat ik je twijfel snap hoor, die heb ik ook; het moet in beginsel foutloos werken, anders ga je je er zelf aan ergeren en je wilt zeker je gezinsleden niet lastigvallen met work-arounds omdat er ergens een bug in het systeem zit.

Vandaar dat KNX vanuit stabiliteit gezien waarschijnlijk de beste oplossing is. Maar overal draden naartoe trekken is afhankelijk van je bouwstijl niet altijd eenvoudig mogelijk (tenzij je geen probleem hebt met kabelgootjes, maar aangezien je KNX overweegt vanwege de foutloze werking, gok ik dat je net als ik redelijk perfectionistisch bent... ;) ). En daarbij is het gewoon duur.

Voor mij is KNX iig geen overweging, omdat ik de draden lang niet overal daar naartoe kan krijgen waar ze heen zouden moeten. En als ik over een jaar weer een nieuwe toepassing zou bedenken waarvoor ik een sensor op een andere positie nodig zou hebben, dan begint het hele circus weer opnieuw; draden infrezen, wanden afwerken (en in het plafond kan ik al helemaal niks doen zonder de draad in de verdieping erboven in te frezen...), moet ik die kerel weer laten komen om het hele zaakje in te programmeren en noem maar op. Daar zie ik niks in.

In dat geval vind ik Z-wave dus een serieuze optie. Met name vanwege het mesh-netwerk en de terugkoppeling na het verzenden van een commando heb ik er wel vertrouwen in dat het goed kán werken, zolang de implementatie van zowel controller als device goed is. En over dat laatste ben ik nog niet helemaal uit.

Ik neig daarom enigszins naar Fibaro, niet omdat het perfect is, maar de meeste apparaten ontwikkelen ze in huis. De compatibiliteit zou daarom goed moeten zijn. Aan de andere kant, als je hun eigen forum leest, dan zijn er daar een aantal figuren behoorlijk ontevreden. Ga je beter kijken, dan zijn het er een aantal die veel en hard roepen. Echt duidelijk hoe stabiel en betrouwbaar alles werkt wordt het mij daarmee nog niet. Wel schijnt de nieuwe firmware sneller te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Ik werk nu al zeker een half jaar met een Fibaro HC2, met enkel fibaro modules.

Zolang je niet de beta software installeerd is het systeem erg stabiel! De mensen op het forum klagen omdat ze of de beta software installeren of zwave apparatuur gebruiken van andere leveranciers.

Ik heb al wel 1 relais module laten doorbranden, of dit een slecht model was of dat het te maken heeft met de TL verlichting die ik er zit weet ik niet. Is natuurlijk gewoon omgerolen voor garantie.

Het is nu nog niet het meest perfecte systeem, maar ik vond de vera gewoon te traag. Daarnaast ben ik programmeur van beroep, en ik heb ik weinig zin om in mijn vrije tijd ook nog te programmeren.

Als ik kijk wat Fibaro in de toekomst allemaal nog wil doen, zoals energiemeting. PIR en licht sensor.
En een multisensor. Dan hebben ze eigenlijk een groot gedeelte van het assortiment in huis.

Het enige nadeel aan Fibaro is dat de comunity (nog) niet sterk is, op het forum loopt iedereen alleen maar gal te spugen. Daarnaast lijken ze net iets meer oog te hebben in het verkopen van de spullen in Polen zelf. Als ze hun forum en website up to date krijgen, en het voor elkaar krijgen om meer releasedates te halen dan komt het allemaal wel goed gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dank voor de bevestiging, datzelfde idee had ik ook bij de Fibaro. Voor mij gaat het ook voornamelijk om gebruiksgemak, betrouwbaarheid en snelheid. Je moet eigenlijk gewoon niet merken dat het er is. Ik vergelijk het vaak met m'n automatische ruitenwisser op de auto;

op m'n vorige auto zat zo'n ding; werkte perfect, hoefde hem nooit te verstellen, deed het altijd wanneer het regende en bleef nooit onnodig wissen. Ik heb in 4 jaar tijd werkelijk nooit aan m'n ruitenwisserhendel hoeven te zitten. Nu heb ik een hoger model uit de reeks, maar blijkbaar heeft de fabrikant een goedkopere leverancier voor de regensensor gevonden. Want nu doet hij het vaak niet als het nodig is, of hij gaat te laat aan, of hij gaat veel te snel wissen, en het knopje voor de gevoeligheid verstellen heeft dan geen merkbare invloed. Kortom, ik zit er meer mee te klooien dan dat ik er gemak van heb.

Zou ik gelijk deze auto hebben gekocht, dan zou ik nu waarschijnlijk altijd hebben verkondigd dat zo'n sensor niet werkt. Maar ik weet dat het wel kan. Kortom, automatisering kan zeker een toegevoegde waarde hebben, maar je moet het gewoon niet merken dat het er is.

Het enige probleem is dat ik voor het meeste idd wel met Fibaro modules aan de slag kan. Maar ik wil die Danfoss units gebruiken om m'n radiatoren te verstellen en de multisensor met PIR van Fibaro laat ook nog even op zich wachten. Aangezien ik die sensoren het liefst bedraad aanleg en m'n wanden volgende maand gestuct gaan worden, zit ik nu even klem... Of de gok nemen en de EZ motion multi's nemen (met het risico dat het idd niet lekker gaat werken met Fibaro), of de bedrading toch maar alvast aanleggen en hopen dat Fibaro zich deze keer redelijk aan de deadline houdt... :)

[ Voor 20% gewijzigd door HvB83 op 26-12-2012 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Fbaro houd zich redelijk aan de releasedates maar dit is hoofdzakelijk in Polen. de europese release is altijd wat later helaas (en vervolgens moet de distributie op gang komen waarbij ze ook een plankje mis slaan vrees ik).
Maarre als je die dingen bedraad wil aanleggen dan leg je toch gewoon een pvc pijp in de muur? kun je er altijd nog een draad doortrekken (slim idee van je om die sensoren bedraad (iig voor power bedoel ik dan) te doen btw).
Ik zou niet die ez dingen nu nemen voor de gok, daar zijn ze net even te duur voor....;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Of je koop gewoon een 'standaard' PIR sensor, en sluit deze aan op de Fibaro universele sensor.

Op deze manier kan je gewoon een standaard industrie PIR sensor gebruiken en toch het gemak hebben van Zwave. Je moet dan alleen wel even voor de 9 tot 12 volt zorgen voor de universele sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44
^^ die heb je zowiezo nodig voor je pir ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

The-Source schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:29:
^^ die heb je zowiezo nodig voor je pir ;)
Nee hoor, heb er een bij de gammel vandaan op 220 voor de buitenlamp (zal intern wel wat zitten maargoed, point made ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dacht dat je het meer over een echte alarm PIR had ;) die werke zo goed als allemaal op 12V DC. Je zou dan zelfs nog kunnen kiezen voor alleen radar of combinatie etc. Zelfs water / co2/ rook/ thermisch melders noem het maar op ;)

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:34
Cobaltjeh schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:44:
Het is nu nog niet het meest perfecte systeem, maar ik vond de vera gewoon te traag. Daarnaast ben ik programmeur van beroep, en ik heb ik weinig zin om in mijn vrije tijd ook nog te programmeren.
Traag in wat als ik vragen mag? Ik heb nu de Vera een week in gebruik, dus kan nog niet echt buigen op veel gebruikerservaringen... maar als ik op de schakelaar klik gaat mijn licht gewoon direct aan... Doe ik het via de app op mijn telefoon dan is de response ook direct, dus waarin ondervind jij traagheid met Vera?

En ik ben zelf ook programmeur, en vindt het juist heerlijk dat ik op de Vera alles gewoon lekker makkelijk out-of-the-box aan kan sluiten en werkend heb, zonder geprogrammeer.. .Dus ook die opmerking kan ik niet echt plaatsen als je het over een nadeel van de Vera hebt...

En hoewel ik het zelf wel leuk vindt om ermee te spelen en dingen uit te proberen. Zijn het mijn vrouw en kinderen die er grotendeels mee moeten werken. Het moet dus voor mij ook gewoon betrouwbaar zijn, en dat voelt bij Zwave al een heel stuk beter dan bij X10 wat ik hiervoor gebruikte (en nu ook nog trouwens)

• Cobaltjeh
L201 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 08:56:

Traag in wat als ik vragen mag? Ik heb nu de Vera een week in gebruik, dus kan nog niet echt buigen op veel gebruikerservaringen... maar als ik op de schakelaar klik gaat mijn licht gewoon direct aan... Doe ik het via de app op mijn telefoon dan is de response ook direct, dus waarin ondervind jij traagheid met Vera?

En ik ben zelf ook programmeur, en vindt het juist heerlijk dat ik op de Vera alles gewoon lekker makkelijk out-of-the-box aan kan sluiten en werkend heb, zonder geprogrammeer.. .Dus ook die opmerking kan ik niet echt plaatsen als je het over een nadeel van de Vera hebt...
Ik heb een jaar geleden een 'mini cursus' gekregen bij een winkel die de spullen verkoopt. Daar hebben ze beide systemen laten zien, met name de webinterface is hetgeen wat ik traag vond. Bij het toevoegen van devices bij de Vera was dit iets omslachtiger en duurde het in vergelijking met de HC2 een stuk langer. Ik heb het niet over het schakelen van spullen, want dit heeft natuurlijk haast geen cpu nodig.

Daarnaast hebben we toen even de scripting bekeken van scenes, wat ze toen lieten zien is dat als je if/then/else constructies gebruikt je dit in de vera met de ingebouwde script taal moet doen. De Fibaro kan dit met blokjes. Daarnaast vond ik de HC2 net wat overzichtelijker dan de interface van de Vera.

Al met al zijn beide systemen erg mooi, aangezien ik wel budget had voor de HC2 heb ik toen voor deze oplossing gekozen.

Daarnaast zijn ze volgensmij bij Fibaro ook bezig met een Lua script taal en diverse API's. Hiermee kan je later dus ook zelf nog programmeren als je dat echt wil.

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:21
Voor if then else zijn nu plugins beschikbaar. Webgui is idd niet de snelste, maar het werkt voor mij goed. Documentatie is wel erg karig, je moet echt op de fora rondstruinen.

• DRuw

DRuw

Okee, ik kan me voorstellen dat de HC2 er gelikter uit ziet en dat ook door alleen al de grootte van het gebruikersforum van de vera er een beetje een tweakersapparaat idee ontstaat maar toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Het scheelt dermate veel geld dat een ding toch wel zo fantastisch moet zijn om dat goed te maken en mijns inziens hangt dat van de gebruiker af.
Je kunt meer met de Vera denk ik en mede door de plugins wordt dat ook (steeds) gebruiksvriendelijk(er).
Daarnaast kun je gewoon selecterren welke apparaten je wel/niet laat zien dus dat maakt het ook rpima voor de vrouw (dat ze de thermostaat bediend ipv de ketelschakelaar bijvoorbeeld).
Ik snap prima dat mensen de HC2 kopen ipv de Vera maar ook andersom.
Ohh en ik weet over welke cursus je het hebt... daar zit wel een stukje eigenbelang bij qua verkoop....
Micasaverde heeft de HC2 nog niet ingehaald qua ease-of-installation-and-configuration maar in gebruik zijn ze wat mij betreft gelijk. Vergelijk dan de ondersteuning en de overige voor/nadelen met elkaar en baseer daar de keuze op, de snelheid in gebruik is vergelijkbaar.
Uiteindelijk komt het vaak genoeg op hetgeen uit wat Cobaltjeh al aangeeft: het budget (ohhja en de hebbuh hebbuh factor;))

• L201
Cobaltjeh schreef op donderdag 27 december 2012 @ 11:09:
[...]
Ik heb een jaar geleden een 'mini cursus' gekregen bij een winkel die de spullen verkoopt. Daar hebben ze beide systemen laten zien, met name de webinterface is hetgeen wat ik traag vond. Bij het toevoegen van devices bij de Vera was dit iets omslachtiger en duurde het in vergelijking met de HC2 een stuk langer. Ik heb het niet over het schakelen van spullen, want dit heeft natuurlijk haast geen cpu nodig.
De webinterface had misschien wel iets sneller gemogen inderdaad, echter is het ook weer niet zo dat ik hem te traag vind in gebruik... Hoe het koppelen van nieuwe devices bij HC2 gaat weet ik niet, maar ook dat vindt ik nu niet echt omslachtig te noemen. Daarnaast is dat iets wat voor mij niet echt als zeer belangrijk geld, aangezien je dat normaliter slechts eenmalig doet..

Mijn keuze voor de Vera was vooral op budget gebaseerd. Als ik er 500,- voor over had, was ik misschien ook wel voor de HC2 gegaan. Maar aangezien ik dat voor het hobbygehalte te hoog vond heb ik deze ook niet heel nauwkeurig onderzocht.

Hoe dan ook ben ik aangenaam verrast door het gemak en de mogelijkheden van de Vera. Zeker nu met een app op de iPhone werkt het in het dagelijks leven gewoon supersimpel, makkelijk en betrouwbaar!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 20:56
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Fibaro door/window sensor (FGK-10X) en de Aeon labs Z stick ?
Ik ben aan het spelen met HomeGenie. De Zwave.Me rolluik unit kan ik wel koppelen (inclusion) maar die Fibaro unit wil niet. Ledje geeft altijd hetzelfde knipper patroon.

Natuurlijk al contact gehad met de verkoper en die heeft ondanks de kerstdagen al gereageerd, maar misschien weet iemand hier iets...

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• DRuw

DRuw

wat zei die dan als ik vragen mag?
Het kan zijn dat zwave.me het ding nog niet heeft bijgewerkt in hun software (gezien er nog maar een paar rondzwerven op dit moment)...

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 20:56
HomeGenie is een opensource project dat uiteindelijk iets moet gaan doen als de vera of HC2. De Aeon labs Z stick is een USB stick met Z-Wave radio.
Ik wilde dus zelf support gaan inbouwen in HomeGenie voor deze sensor, maar dan moet ik 'm eerst kunnen includen. En dat lukt dus niet.
De Zwave.Me blinds unit en de Everspring switch zijn andere test devices en die kan ik wel includen.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Cobaltjeh
DRuw schreef op donderdag 27 december 2012 @ 12:52:
[...]
Ik snap prima dat mensen de HC2 kopen ipv de Vera maar ook andersom.
Ohh en ik weet over welke cursus je het hebt... daar zit wel een stukje eigenbelang bij qua verkoop....
[...]
Uiteindelijk komt het vaak genoeg op hetgeen uit wat Cobaltjeh al aangeeft: het budget (ohhja en de hebbuh hebbuh factor;))
Mijn keuze van de HC2 was hoofdzakelijk gebaseerd op de volgende randvoorwaarde; alles van 1 leverancier, dus altijd gegarandeerde werking en ondersteuning van modules. Dit heeft natuurlijk ook 1 groot nadeel, mocht de 1e leverancier omvallen.

De cursus zit natuurlijk wel eigenbelang in, maar ze verkopen beide systemen. En allebij zijn de erg positief over. Dus het verhaal was daar zeker niet de HC2 is beter omdat deze duurder is, maar eerde de HC2 net een wat luxer product was.

En natuurlijk als tweaker, is de hardware in de HC2 gewoon leuker. >:)

Het koppelen van nieuwe devices bij de Fibaro, gaat als volgt. Include mode aanzetten, naar de module lopen 3keer klikken. En binnen 5 seconden is deze actief en instelbaar in de Interface.

In het filmpje van de Vera zie ik ze het apparaat uit zetten, batterij er aan. Wachten tot opgestart is etc.
(Lijkt me dat dat ook anders kan, maar in de film ziet het er nogal omslachtig uit.)

[ Voor 16% gewijzigd door Cobaltjeh op 27-12-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
Cobaltjeh schreef op donderdag 27 december 2012 @ 19:26:
Het koppelen van nieuwe devices bij de Fibaro, gaat als volgt. Include mode aanzetten, naar de module lopen 3keer klikken. En binnen 5 seconden is deze actief en instelbaar in de Interface.

In het filmpje van de Vera zie ik ze het apparaat uit zetten, batterij er aan. Wachten tot opgestart is etc.
(Lijkt me dat dat ook anders kan, maar in de film ziet het er nogal omslachtig uit.)
Dat filmpjes zal met name voor het vorige model gelden, in de vera 3 zit full-power inclusion waarbij je doorgaans ook niet naar de module hoeft te lopen met de vera, de lite heeft volgens mij het batterypack ingebouwd zitten en is dan wel redelijk te transporteren.

Dat filmpje vind ik ook niet direct makkelijk, maar ik pak doorgaans tablet erbij voor inclusion en dan start ik via webif de inclusion-modus.

Ik zie de HC2 als luxe variant waarbij een hoop zaken door fibaro zelf geprogrammeerd zullen moeten worden en de vera als meer kostenefficiente optie waarbij je zelf een hoop kan toevoegen middels LUA.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Loekie schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 00:00:
[...]

Ik zie de HC2 als luxe variant waarbij een hoop zaken door fibaro zelf geprogrammeerd zullen moeten worden en de vera als meer kostenefficiente optie waarbij je zelf een hoop kan toevoegen middels LUA.
Klopt afhankelijk van het budget zal iedereen zijn keuze uiteindelijk maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ja, laat dat includen enzo maar geen afwegingsfactor zijn;)
ik zet het ding in include modus en zet mijn node aan en hij ziet hem, ook al zit ik op zolder en mijn vera in de meterkast. Ik heb nog niet 1 keer met de batterijvoeding hoeven lopen (al zit die er gewoon bij overigens...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Werkt de rfxcom eigenlijk ook met de HC2? Want vindt dat wel een ideale uitbreiding op de Vera moet ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ze zeggen dat ze met een plugin bezig zijn bij fibaro.... dat zeggen ze helaas al een tijdje...
zou ideaal zijn maar helaas (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een snelle korte toevoeging:
De Zipatobox lijkt inmiddels ook te koop te zijn.
Leuk vormgegeven forum ook.
Er wordt hier bevestigd dat de box te koop is.

Keuzes... keuzes... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 16:06
Net als vele andere wil ik ook iets van domotica in mijn huis implementeren. Daarover heb ik echter een klein vraagje over wat moet ik nou kiezen? Het KAKU systeem leek mij geweldig, echter na kort zoeken liep ik al tegen de beperking op van 1 richtingsverkeer. Nou was mijn oog gevallen op de Vera Lite, leuke prijs/kwaliteit verhouding, echter vraag ik mij af wat voor soort "accessoires" ik kan aansluiten? Dit zijn toch alle ''accessoires'' met een z-wave 'functie'? Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Duwi Z-Wave Tussenstekker Schakelaar? Daarmee moet het mogelijk zijn in combinatie met de Vera Lite om lampen aan en uit te schakelen? Of sla ik de plank volkomen mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Kaku is met name vervelend als je meerdere dingen tegelijk wilt via een centrale controler, dus lamp aan terwijl deur opengaat. Deursensor van KAKU blaft dan zoveel en lang dat het licht aan signaal niet bij lamp aankomt. Als je het direct aanstuurt kan soms wel, maar niet met dimbare units.

Met een tussenstekker schakelaar(aan elkaar vast of los?) kun je via Z-wave schakelen, de Vera Lite kan die dan aansturen. Als je er een RFXCOM receiver op aansluit kun je vervolgens je KAKU sensors als input laten dienen(want wel redelijke prijskwaliteit verhouding) of juist andere als oregon voor klimaat.

Ik ben onderhand van mening dat je je niet blind moet staren op de controller, maar dat je de keuze moet maken voor een bepaalde techniek. Z-Wave is voor naderhand inbouwen, toevoegen aan woning wel een no-brainer.
Vera heeft op dit moment goede kaarten in handen met name vanwege een draaiende community waar anderen dat nog minder hebben.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:45:
Een snelle korte toevoeging:
De Zipatobox lijkt inmiddels ook te koop te zijn.
Leuk vormgegeven forum ook.
Er wordt hier bevestigd dat de box te koop is.

Keuzes... keuzes... ;-)
De enige gebruikerservaring die ik op dat forum lees is van een Fransman die klaagt dat het allemaal niet is zoals het in de filmpjes wordt gepresenteerd en dat hij zich een betatester voelt. Gozer zou uitgebreid ervaring hebben als software-engineer/tester, dus helemaal een prutser zal het niet zijn. Jammer, hoopte eigenlijk dat het op dit moment al een serieus alternatief zou zijn.

Blijf toch heen en weer geslingerd worden tussen Fibaro en Vera.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
computergek92 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 23:47:
Net als vele andere wil ik ook iets van domotica in mijn huis implementeren. Daarover heb ik echter een klein vraagje over wat moet ik nou kiezen? Het KAKU systeem leek mij geweldig, echter na kort zoeken liep ik al tegen de beperking op van 1 richtingsverkeer. Nou was mijn oog gevallen op de Vera Lite, leuke prijs/kwaliteit verhouding, echter vraag ik mij af wat voor soort "accessoires" ik kan aansluiten? Dit zijn toch alle ''accessoires'' met een z-wave 'functie'? Een voorbeeld is bijvoorbeeld de Duwi Z-Wave Tussenstekker Schakelaar? Daarmee moet het mogelijk zijn in combinatie met de Vera Lite om lampen aan en uit te schakelen? Of sla ik de plank volkomen mis?
Inderdaad, mbv de verschillende plugins en de actieve community kun je het zo gek maken als je wilt.
- lampen aan x minuten voor zonsondergang
- als mijn camera motion detect gaan mijn lampen aan en krijg ik een sms via de Vera
- als mijn watersensor afgaat, dan gaan de lampen knipperen.
- gas en elektriciteitsverbruik wordt gemeten en bijgehouden
- etc....

Alles is daarnaast af te lezen op iphone of ipad.

Ik ben er heel blij mee, gaat wel veel tijd en geld inzitten.....als je wilt kan ik wel eennkeer screenshots toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Hey Screamhouse, is het geen idee om een Domotica-Micasaverde Vera (Lite/3) topic aan te maken?
En wellicht dus ook een Domotica Fibaro HC2?
wellicht een beetje overdone maar toch handig voor mensen met specifieke vragen of (gezien het niet veel te vinden is) de screenshots die je voorstelt:)
Ik kan ook nog wel wat screendumps neergooien van mijn vera (al kom ik maar niet aan het programmeren toe behalve de scene "alles uit"... zucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Op zich geen gek idee, maar weet niet of er veel animo voor is. Wat wel mist is een goed overzicht met links naar handige vera/zwave features. Ik zal straks voor de leuk wat screenshots dumpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
screamhouse schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:37:
Op zich geen gek idee, maar weet niet of er veel animo voor is. Wat wel mist is een goed overzicht met links naar handige vera/zwave features. Ik zal straks voor de leuk wat screenshots dumpen
Ik denk dat gezien het aantal mensen dat een Vera heeft, het wel de moeite is, helemaal icm code voorbeelden etc. Alleen maar goed voor de creativiteit van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Als iemand wil helpen met de topicstart wil ik er wel over denken, maar heb bv tot 5 min geleden nog nooit foto's op het forum gezet (hoop dat het goed gaat)

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/6ywoungkp/vera.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/i71yu8a5h/vera2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/whz6pl9vj/foto_1.png

Het laatste plaatje is vanaf mijn iPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Prima gelukt! Waarom is sqconnect nou niet op android?:(
Ik wil best helpen met en starttopic hoor! Leer ik ook weer van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 11:37
Zoals vele voorgangers ga ik binnenkort ook beginnen met Domotica. Ik heb gekozen voor het Z-Wave protocol omdat deze vrij betrouwbaar is.

Mijn plannen zijn op dit moment als volgt:
In alle ruimtes een bewegingssensor.
Overal een warmte sensor (temperatuur moet dus automatisch geregeld worden).
Verlichting aan en uit op een bepaalde tijd.
Beamerscherm automatisch omhoog/omlaag.
Beamer aan met 1 druk op de knop.
Led koof in de woonkamer automatisch aan/uit/dimmen (maar volgens mij is hier nog niets voor beschikbaar?!?)
Lichten ook regelbaar met de inbouwschakelaar.
AV Receiver besturen (minimaal aan/uit)

Nu dacht ik zelf aan de volgende producten (lijst is nog niet compleet):
1x Fibaro FGR-221 Rolluik Switch (beamerscherm)
7x Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU (2x woonkamer, 1x keuken, 1x WC, 1x gang, 1x slaapkamer en 1x kantoor)
7x Fibaro FGD-211 Z-Wave licht dimmer (2x woonkamer, 1x keuken, 1x WC, 1x gang, 1x slaapkamer en 1x kantoor)
5x Danfoss Living Connect thermostaat kraan (2x woonkamer, 1x keuken, 1x slaapkamer en 1x kantoor)

Controller: MiOS Vera Lite Z-Wave Home Control Gateway

Wat vinden jullie van deze lijst? Zouden jullie het anders doen? Ik wil de verlichting ook kunnen regelen met de knoppen op de muur, is het dan beter om een z-wave dimmer schakelaar te kopen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 8% gewijzigd door Bumperke op 30-12-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Lees je aub in die Danfoss dingen in, dat werkt nog niet super. Die sensoren hebben ook wat issues, ik denk dat Druw met beide ervaring heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
DRuw schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:53:
Prima gelukt! Waarom is sqconnect nou niet op android?:(
Ik wil best helpen met en starttopic hoor! Leer ik ook weer van!
Ik wil naar de automator app overgaan. We kunnen wel even via DM eens brainstormen over een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Bumperke schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:05:
Zoals vele voorgangers ga ik binnenkort ook beginnen met Domotica. Ik heb gekozen voor het Z-Wave protocol omdat deze vrij betrouwbaar is.

Mijn plannen zijn op dit moment als volgt:
In alle ruimtes een bewegingssensor.
Overal een warmte sensor (temperatuur moet dus automatisch geregeld worden).
Verlichting aan en uit op een bepaalde tijd.
Beamerscherm automatisch omhoog/omlaag.
Beamer aan met 1 druk op de knop.
Led koof in de woonkamer automatisch aan/uit/dimmen (maar volgens mij is hier nog niets voor beschikbaar?!?)
Lichten ook regelbaar met de inbouwschakelaar.
AV Receiver besturen (minimaal aan/uit)

Nu dacht ik zelf aan de volgende producten (lijst is nog niet compleet):
1x Fibaro FGR-221 Rolluik Switch (beamerscherm)
7x Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU (2x woonkamer, 1x keuken, 1x WC, 1x gang, 1x slaapkamer en 1x kantoor)
7x Fibaro FGD-211 Z-Wave licht dimmer (2x woonkamer, 1x keuken, 1x WC, 1x gang, 1x slaapkamer en 1x kantoor)
5x Danfoss Living Connect thermostaat kraan (2x woonkamer, 1x keuken, 1x slaapkamer en 1x kantoor)

Controller: MiOS Vera Lite Z-Wave Home Control Gateway

Wat vinden jullie van deze lijst? Zouden jullie het anders doen? Ik wil de verlichting ook kunnen regelen met de knoppen op de muur, is het dan beter om een z-wave dimmer schakelaar te kopen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
screamhouse schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:15:
Lees je aub in die Danfoss dingen in, dat werkt nog niet super. Die sensoren hebben ook wat issues, ik denk dat Druw met beide ervaring heeft
Tja, die Danfoss dingen.. ik heb er 3 van het "oude type" (nummer 014G009) waar een probleem mee is... maar niet bij iedereen. Ik heb er zelf ook geen problemen mee bijvoorbeeld.
Er is inmiddels een nieuw typenummer van (014G0012) maar daarbij is eigenlijk alles identiek, behalve het typenummer dan.. De softwareversie officieel is veranderd maar alleen het Danfoss protcol is eruit gesleuteld en dat hebben wij Zwave gebruikers toch niet nodig.
In een nutshell: als de unit een commando krijgt van een vera dan duurt het ongeveer anderhalf uur voordat de kraan erop reageert met open/dichtgaan. Bij mij duurde dit maar 3 minuten en dat was door de wakeuptime van de unit.
Ik heb ook al het een en ander op het micasaverde forum gepost maar wat nou de werkende / niet werkende combi is ben ik nog niet achter. Uiteindelijk denk ik zelf dat de problemen meevallen en ook in 90% weg te programeren te zijn (als je de boel automatiseerd kun je dit prima op tijd doen en als je last van deze issue hebt plan je je schedule gewoon eerder om hiermee rekening te houden).
De Aeon labs sensoren moet je mijns inziens op stroom aansluiten omdat ze op de batterijen niet lang genoeg meegaan (ik heb ze getest en 3 maanden bij normale instellingen kwam ik ongeveer op uit).
Verder doen ze het prima volgens mij (ik moet de instellingen nog even een keer nalopen maar ik kom er maar niet aan toe:s)

Ik weet niet wat voor schakelaars je in je huis hebt maar ik zou voor de dimmers zowiezo pulsdrukkers gebruiken of de sets van Zwave.me te gebruiken (bijv. http://www.wirelesswonen....-Jaeger-DURO-2000-SI.html).
Het mooiste vind ik om een pulsdrukker te gebruiken met de fibaro dimmer erachter, die dingen zijn gewoon betrouwbare dingen met wat handige instellingen en met een nette pulsdrukker komen ze erg luxe over vind ik (instelbare dimstappen enzo O+ ).

Om de AV aan te sturen (of andere met IR) zul je de IRBlaster moeten hebben vrees ik.
Prima ding maar toch jammer dat je dan van Zwave naar IR moet (over onbetrouwbaar gesproken).

Led koof zou met een dimmer module en een bypass (beide van Fibaro) kunnen werken wellicht, beetje afhankelijk van de verlichting zelf.

Het is zo te zien wel een dubbele regeling: je hebt een thermosensor in je ruimte die de cv aanstuurt en daarbij een danfoss kraan die de thermostaat zelf regelt. Let dan wel dat als je minimaal ergens een radiator hebt waar geen thermostaatkraan op hebt ter beveiliging van je verwarmingsketel. Het kan voorkomen dat de Danfoss het warm genoeg vind (20deg) en de radiator uitzet maar je thermometer in de ruimte op 19.5 staat waardoor je cv aanblijft.

En dan de hamvraag: wat is je budget?
Als je toch de vera neemt kun je een rfxcom nemen en een deel op RF uitvoeren zoals deurcontacten of zelfs een bewegingssensor (een 4-in-1 op het toilet.... :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
DRuw schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:09:
[...]

[...]

Tja, die Danfoss dingen.. ik heb er 3 van het "oude type" (nummer 014G009) waar een probleem mee is... maar niet bij iedereen. Ik heb er zelf ook geen problemen mee bijvoorbeeld.
Er is inmiddels een nieuw typenummer van (014G0012) maar daarbij is eigenlijk alles identiek, behalve het typenummer dan.. De softwareversie officieel is veranderd maar alleen het Danfoss protcol is eruit gesleuteld en dat hebben wij Zwave gebruikers toch niet nodig.
In een nutshell: als de unit een commando krijgt van een vera dan duurt het ongeveer anderhalf uur voordat de kraan erop reageert met open/dichtgaan. Bij mij duurde dit maar 3 minuten en dat was door de wakeuptime van de unit.
Ik heb ook al het een en ander op het micasaverde forum gepost maar wat nou de werkende / niet werkende combi is ben ik nog niet achter. Uiteindelijk denk ik zelf dat de problemen meevallen en ook in 90% weg te programeren te zijn (als je de boel automatiseerd kun je dit prima op tijd doen en als je last van deze issue hebt plan je je schedule gewoon eerder om hiermee rekening te houden).
De Aeon labs sensoren moet je mijns inziens op stroom aansluiten omdat ze op de batterijen niet lang genoeg meegaan (ik heb ze getest en 3 maanden bij normale instellingen kwam ik ongeveer op uit).
Verder doen ze het prima volgens mij (ik moet de instellingen nog even een keer nalopen maar ik kom er maar niet aan toe:s)

Ik weet niet wat voor schakelaars je in je huis hebt maar ik zou voor de dimmers zowiezo pulsdrukkers gebruiken of de sets van Zwave.me te gebruiken (bijv. http://www.wirelesswonen....-Jaeger-DURO-2000-SI.html).
Het mooiste vind ik om een pulsdrukker te gebruiken met de fibaro dimmer erachter, die dingen zijn gewoon betrouwbare dingen met wat handige instellingen en met een nette pulsdrukker komen ze erg luxe over vind ik (instelbare dimstappen enzo O+ ).

Om de AV aan te sturen (of andere met IR) zul je de IRBlaster moeten hebben vrees ik.
Prima ding maar toch jammer dat je dan van Zwave naar IR moet (over onbetrouwbaar gesproken).

Led koof zou met een dimmer module en een bypass (beide van Fibaro) kunnen werken wellicht, beetje afhankelijk van de verlichting zelf.

Het is zo te zien wel een dubbele regeling: je hebt een thermosensor in je ruimte die de cv aanstuurt en daarbij een danfoss kraan die de thermostaat zelf regelt. Let dan wel dat als je minimaal ergens een radiator hebt waar geen thermostaatkraan op hebt ter beveiliging van je verwarmingsketel. Het kan voorkomen dat de Danfoss het warm genoeg vind (20deg) en de radiator uitzet maar je thermometer in de ruimte op 19.5 staat waardoor je cv aanblijft.

En dan de hamvraag: wat is je budget?
Als je toch de vera neemt kun je een rfxcom nemen en een deel op RF uitvoeren zoals deurcontacten of zelfs een bewegingssensor (een 4-in-1 op het toilet.... :? )
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Wat betreft de temperatuur regeling weet ik dan nog niet wat het beste is.. In het appartement is blokverwarming, dus als je een ander goed idee hebt dan hoor ik deze graag.

Ik heb het appartement nog niet dus ik weet niet precies wat voor schakelaars er zitten. Maar als ik de schakelaars neem die jij voorstelt (van zwave.me), dan moet ik dus alsnog een dimmer erachter zetten? Ik had namelijk verwacht dat het een alles in 1 schakelaar (incl. dimmen) zou zijn.

Ik heb niet echt een budget, ik wil dat alles werkt zoals ik het wil. Mocht het dan toch te duur worden dan schaf ik het in delen aan :)

Op de WC heb ik die sensor gehangen omdat het qua prijs volgens mij niet zoveel uitmaakte en ik dan overal dezelfde heb.

Wat mij betreft mag de gehele set aangepast worden, maar dan graag wel een reden erbij vermelden zodat ik weet waarom je voor een andere gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Blokverwarming kun je de danfoss dingen prima gebruiken dus (altijd warm water dus die dingen gaan daar prima op lukken).
In principe heb je daar dan ook geen thermometer voor nodig omdat die dingen gewoon net zo lang open gaan tot het setpoint is bereikt en dit in stand houd.
Die dingen die ik postte zijn dimmer sets waar de module bij inzit.
Mooier nogmaals zijn de Fibaro dimmers vind ik met een schakelaar ervoor (mits je genoeg ruimte hebt).
Op de wc kun je net zo goed een everspring bewegingssensor zetten of een Klikaanklikuit ding als je een vera met rfxcom hebt...
Ik snap dat je het gewoon goed wilt maar een vochtigheid en tempsensor op de plee om hetzelfde te hebben is echt niet nodig mijns inziens (en waarom zou je alles hetzelfde doen... het is een plee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ik zou maar een budget gaan maken, tis duur spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

screamhouse schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:23:
en houd vervolgens rekerning met factor 2...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Als je je wc gaat z-waven wel......er is ook een gozer die een module in zijn bed heeft......krijgt motion detector hele andere benadering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 21-09 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

App zipato is beschikbaar:
Google Play: Zipato

Ziet er goed en overzichtelijk uit.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

als zijn slaapkamerlicht flikkert weet je dus genoeg..;)

maargoed het idee daarvan snap ik wel.
Ik neem ook nog een bewegingssenor ONDER mijn bed zodat, mocht ik snachts naar de plee moeten ofzo, de gang en badkamerverlichting op 30% aan gaat.
Maargoed, om dat soort dingen te gaan zwaven (leuk werkwoord!) gaat mij te ver en los ik met KaKu op denk ik.

@ Hero, ziet er geinig uit inderdaad (goodbay en romance scenes hehehe)
Ik kijk de kat uit de boom voordat ik die aanraad nog... ben benieuwd!!

[ Voor 17% gewijzigd door DRuw op 30-12-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumperke
DRuw schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:18:
Blokverwarming kun je de danfoss dingen prima gebruiken dus (altijd warm water dus die dingen gaan daar prima op lukken).
In principe heb je daar dan ook geen thermometer voor nodig omdat die dingen gewoon net zo lang open gaan tot het setpoint is bereikt en dit in stand houd.
Die dingen die ik postte zijn dimmer sets waar de module bij inzit.
Mooier nogmaals zijn de Fibaro dimmers vind ik met een schakelaar ervoor (mits je genoeg ruimte hebt).
Op de wc kun je net zo goed een everspring bewegingssensor zetten of een Klikaanklikuit ding als je een vera met rfxcom hebt...
Ik snap dat je het gewoon goed wilt maar een vochtigheid en tempsensor op de plee om hetzelfde te hebben is echt niet nodig mijns inziens (en waarom zou je alles hetzelfde doen... het is een plee...
Oke dan schaf ik voor elke verwarming een danfoss aan. Maar die meet dan dus de warmte, wat heeft de 4 in 1 sensor dan nog voor meerwaarde? Alleen de lichtsensor? Want voor de vochtigheid zal ik deze toch niet gaan gebruiken.

Wat je bedoelt met die schakelaar is dus de standaard wand schakelaar en daar de Fibaro FGD-211 Z-Wave licht dimmer achter? (zoals ook in mijn genoemde lijstje stond).

Als ik bovenstaand goed heb, wat is dan de reden dat je het met de Fibaro dimmer mooier vind? Die schakelaar ziet er mooi uit en doet volgens mij dan hetzelfde..
screamhouse schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:23:
Met mijn lijstje zat ik op ongeveer op 1300 euro, maar dan is het nog niet compleet. Ik wil de eerste keer eigenlijk dan ook niet meer dan 1500 euro uitgeven. Mocht het veel duurder worden dan doe ik het in stapjes (uiteindelijk zal het toch nog wel uitgebreid worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Dan kun je beter naar de everspring sensoren kijken, scheelt toch 20 eur ps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Bumperke zijn je huidige radiator kranen al geschikt om de danfoss op te klikken? Anders moet je ongeveer 18 euro / radiator erbij rekenen omdat je de kraan zelf nog moet vervangen. Ik heb er zelf ook heel erg naar zitten kijken maar ik kwam uit eindelijk uit op 90 euro per radiator (kraan en danfoss module) en als ik het goed wou doen moest ik minimaal 5 radiatoren aanpakken. Alleen verwacht ik nooit dat me het een besparing zal opleveren van 450 euro (ook niet over meerdere jaren)
Persoonlijk vind ik dat ook wel iets waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Bumperke schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:27:
[...]

Oke dan schaf ik voor elke verwarming een danfoss aan. Maar die meet dan dus de warmte, wat heeft de 4 in 1 sensor dan nog voor meerwaarde? Alleen de lichtsensor? Want voor de vochtigheid zal ik deze toch niet gaan gebruiken.

Wat je bedoelt met die schakelaar is dus de standaard wand schakelaar en daar de Fibaro FGD-211 Z-Wave licht dimmer achter? (zoals ook in mijn genoemde lijstje stond).

Als ik bovenstaand goed heb, wat is dan de reden dat je het met de Fibaro dimmer mooier vind? Die schakelaar ziet er mooi uit en doet volgens mij dan hetzelfde..

[...]

Met mijn lijstje zat ik op ongeveer op 1300 euro, maar dan is het nog niet compleet. Ik wil de eerste keer eigenlijk dan ook niet meer dan 1500 euro uitgeven. Mocht het veel duurder worden dan doe ik het in stapjes (uiteindelijk zal het toch nog wel uitgebreid worden).
4-in-1 sensor heeft dan weinig waarde inderdaad, de kranen regelen zichzelf.
Je zou de sensor kunnen gebruiken voor de beweging maar daar zou ik dan een aparte inderdaad voor nemen van everspring bijvoorbeeld.

Wat ik bedoelde met die schakelaar is het volgende:
optie 1: Zwave.me dimmer set voor everlux (wit) of buschjager (creme) en die kun je gewoon in je wandcontactdoos zetten.
optie 2: Fibaro dimmer in de doos bouwen en een pulsschakelaar ervoor die de fibaro aanstuurt.
Bij de laatste optie kun je zelf een pulsdrukker uitkiezen (die bijvoorbeeld al in je huis gebruikt wordt zodat alles bij elkaar past).
Ik heb een fibaro dimmer bij een BuschJager pulsdrukker en dat is best een stevige drukschakelaar waardoor je echt kwaliteit aan je vingers hebt (gevoel maar toch).
Ik heb ook die zwave.me busch jager dimmer set maar die voelt toch minder sterk (lichte aanraking is genoeg).
Dit zijn echt alleen maar gevoelskwesties tot nu toe en beide werken nog prima hier.
al moet ik wel zeggen dat in meervoudige ramen die buschjaeger sets een hel zijn om in te bouwen, gelukkig is dit maar eenmalig;)

@ The-Source: die kranen zaten er bij mij bij hoor! inclusief adapters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2020
screamhouse schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:37:
Goed idee, een vera topic.
Werk zelf met vera light met RFXtrx433 USB en 10 a/u schakelaars en 2 camera's en youless voor el en gas.

palmE2 i-pad HTC HD2 S4 xiron 8" ipad3 nexus7 nexus10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
We zijn aan het brainstormen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Komt wel goed, eerst even een paar miljoen binnenhalen zodat ik wat tijd kan kopen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
screamhouse schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:47:
Als iemand wil helpen met de topicstart wil ik er wel over denken, maar heb bv tot 5 min geleden nog nooit foto's op het forum gezet (hoop dat het goed gaat)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het ziet er goed uit die plaatje's! Ik denk dat ik dan toch een Vera Lite ga kopen. Wil in het begin wat uittesten met licht aan/uit, daarna wil ik denken of ook andere dingen te gaan bedienen. Ben benieuwd hoe het mij gaat bevallen.
Loekie schreef op zondag 30 december 2012 @ 01:42:
Kaku is met name vervelend als je meerdere dingen tegelijk wilt via een centrale controler, dus lamp aan terwijl deur opengaat. Deursensor van KAKU blaft dan zoveel en lang dat het licht aan signaal niet bij lamp aankomt. Als je het direct aanstuurt kan soms wel, maar niet met dimbare units.

Met een tussenstekker schakelaar(aan elkaar vast of los?) kun je via Z-wave schakelen, de Vera Lite kan die dan aansturen. Als je er een RFXCOM receiver op aansluit kun je vervolgens je KAKU sensors als input laten dienen(want wel redelijke prijskwaliteit verhouding) of juist andere als oregon voor klimaat.

Ik ben onderhand van mening dat je je niet blind moet staren op de controller, maar dat je de keuze moet maken voor een bepaalde techniek. Z-Wave is voor naderhand inbouwen, toevoegen aan woning wel een no-brainer.
Vera heeft op dit moment goede kaarten in handen met name vanwege een draaiende community waar anderen dat nog minder hebben.
Momenteel heb ik nog niks, dus aan een RFXCOM receiver heb ik dan niks. Ik vind jou stuk over het niet moeten blind staren op een controller interessant. Je geeft aan dat Z-Wave meer voor naderhand inbouwen is en dat toevoegen een no-brainer is. Kan jij dat uitleggen? Want in mijn geval wil ik in mijn bestaande woning beginnen met Domotica.

Alvast bedankt!

[ Voor 48% gewijzigd door computergek92 op 02-01-2013 11:29 . Reden: 2 berichten combineren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
computergek92 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:24:
Momenteel heb ik nog niks, dus aan een RFXCOM receiver heb ik dan niks. Ik vind jou stuk over het niet moeten blind staren op een controller interessant. Je geeft aan dat Z-Wave meer voor naderhand inbouwen is en dat toevoegen een no-brainer is. Kan jij dat uitleggen? Want in mijn geval wil ik in mijn bestaande woning beginnen met Domotica.

Alvast bedankt!
Zolang je nog bezig bent met bouwen van woning danwel trekken van bekabeling, heb je keuze voor systemen aks KNX die je in een keer compleet inricht en daarna statisch blijven. Betrouwbaar, ietwat inflexibel en doorgaans duur.
Z-Wave heeft onderhand zoveel modules, dat je zo goed als alles kan automatiseren met die modules. Die modules kunnen plugin zijn, of juist inbouw, op batterijen of juist niet. Andere technieken hebben die voordelen op dit moment gewoon niet, Zigbee zou nog mooier zijn, maar dat is in Europa heel moeilijk te vinden.
Voor wat betreft de no-brainer: Alleen Z-wave heeft zoveel mogelijkheden dat als je in een bestaand huis wilt beginnen, het de enige zinnige keus is.
Controllers zijn m.i. uitwisselbaar, met Z-wave kun je het netwerk van de ene naar de andere controller kopiëren en een overstap dus maken. Heb zelf een Vera, maar zou dus op een HC2 over kunnen, of op Zipato. Het meeste werk zit in het inbouwen van de modules.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 09:30
screamhouse schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:47:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Welke rookmelder, motionsensor, gas en elektrische tijd meter gebruik jij?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@ Loekie, Zomaar overstappen op een andere controller is niet zo makkelijk al dat je beschrijft he....
Uiteraard kan het maar je kunt niet "even" de config overzetten bijvoorbeeld.
Kost je echt wel een weekendje klooien.
Maargoed, dat zou niet het argument moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:31
Heeft iemand hier ervaring met het aansturen van Peha WiHome RF (868,3 MHz) ontvangers?
Alle verlichting in mijn nieuwbouw huis wordt geschakeld d.m.v. deze zenders/ontvangers, en zou dit ook graag willen bedienen via smartphone/internet.

Ik kan er bar weinig over vinden op internet, en weet dus ook niet welke software/transceiver hiervoor geschikt is.

Wie heeft de oplossing(en), of wie geeft me een richting waar ik naar moet zoeken?

[ Voor 6% gewijzigd door dataSlut op 02-01-2013 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:39:
@ Loekie, Zomaar overstappen op een andere controller is niet zo makkelijk al dat je beschrijft he....
Uiteraard kan het maar je kunt niet "even" de config overzetten bijvoorbeeld.
Kost je echt wel een weekendje klooien.
Maargoed, dat zou niet het argument moeten zijn.
Het meeste werk zit inbouwen en plaatsen van modules en toevoegen aan het netwerk(wat bij sommige modules een pain kan zijn), is dat eenmaal gebeurt is overzetten verhoudingsgewijs eenvoudig. Dan houd je natuurlijk over dat je scenes en plugins etc zou moeten instellen, maar zoiets is op de bank voor te TV te doen bijvoorbeeld.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Loekie schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:29:
[...]

Het meeste werk zit inbouwen en plaatsen van modules en toevoegen aan het netwerk(wat bij sommige modules een pain kan zijn), is dat eenmaal gebeurt is overzetten verhoudingsgewijs eenvoudig. Dan houd je natuurlijk over dat je scenes en plugins etc zou moeten instellen, maar zoiets is op de bank voor te TV te doen bijvoorbeeld.
En afgezien van werk is een switch van controller ook niet gelijk 100'en of 1000'en euro's aan modules vervangen (met bijkomend werk voor in en uitbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Natuurlijk, begrijp me niet verkeerd!
Ik bedoelde alleen dat ik het bericht van Loekie een beetje eenvoudig las als van controller-eruit controller-erin en voila maar zo werkt het natuurlijk niet;)
Was even voor de minder ervaren lezer zegmaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-09 21:39
Kan iemand mij helpen aan goede documentatie / video / wiki / website van micasaverde Vera systemen? Ik ben hier ingeïnteresseerd, maar de info van de fabrikant is nogal incompleet / opervlakkig.

Ik mis in ieder geval info over:
- de iPhone app, daar zijn ze nogal vaag over; het zou er zijn, maar de app staat niet in iTunes ?
- wat kan je met de iPhone app? alleen simpele acties, of ook complete configuratie?
- is de app te customizen, of valt dat tegen?
- wat kan je allemaal configureren via de website op het apparaat?
- kent het apparaat de sunrise/sunset op mijn locatie?
- kan ik events maken op x minuten voor of na sunset?
- kan ik if-then-else achtige constructies toepassen?
- zijn de batterijen van de Vera Lite ook bedoeld als backup bij stroomstoring?
- enzovoort

De website van deze firma irriteert mij nogal ... Voornamelijk marketing-praat ("Alles is mogelijk!") en de video's zijn leuk maar veel te oppervlakkig.

[ Voor 72% gewijzigd door upje op 02-01-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

- wat kan je met de iPhone app? alleen simpele acties, of ook complete configuratie? moet je niet willen, config wil je duidelijk op je pc hebben...
- is de app te customizen, of valt dat tegen? zie hieronder
- wat kan je allemaal configureren via de website op het apparaat? ja
- kent het apparaat de sunrise/sunset op mijn locatie? kun je instellen, de vera heeft een aantal app;)
- kan ik events maken op x minuten voor of na sunset? ja als je een trigger hebt voor een scene kun je die scene delayen van seconden tot uren als je dat wilt.
- kan ik if-then-else achtige constructies toepassen? ja, dmv logic programmers apps-> een nieuwe feature
- zijn de batterijen van de Vera Lite ook bedoeld als backup bij stroomstoring? nee, OF batt. voeding OF normale power. Als sleutelaar kun je het proberen aan te passen maar ik zou het niet doen (en waarom zou je, de belagrijkste dingen kun je direct linken aan elkaar *association)
- enzovoort ehhh ja?

De website van deze firma irriteert mij nogal ... Voornamelijk marketing-praat ("Alles is mogelijk!") en de video's zijn leuk maar veel te oppervlakkig.
ja, das amerika he, maar fibaro doet het neit anders hoor.

we (screamhouse en ikzelf) zijn aan een topic bezig voor de vera maar heb je al op het micasaverde forum gekeken?
Ik ken de apple kant niet (heb android) maar aanpassen en apple wil niet met elkaar zover ik weet.
De Vera is weer wel helemaal aan te passen dus daar zit je op zich goed.
Als je hem gaat instellen kun je dat het beste met je pc doen...

EDIT en verhalen over de App zul je niet tegenkomen op micasaverde zelf zie ook het micasaverde forum hiervoor. 99% wordt door andere gemaakt VOOR de vera en niet DOOR hun;)
http://lmgtfy.com/?q=micasaverde+forum

[ Voor 6% gewijzigd door DRuw op 02-01-2013 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En als een app je niet echt aan staat dan kun je ook nog een eigen webinterface maken. Heb zelf al een kleine op zet gemaakt maar me kennis van javascripts is niet heel erg goed. Functioneel werkt het maar cosmetisch kan het een stuk beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Morpheusk schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:37:
[...]

Welke rookmelder, motionsensor, gas en elektrische tijd meter gebruik jij?
Ik heb de Everspring rookmelder SF812 (identiek aan de Eminent E-Domotica). Motion sensor is de Everspring SP814. Nadeel van de rookdetectors is dat ze de battery status niet doorgeven. Foor gas en licht heb ik een slimme meter laten plaatsen (72 Eur) en daaraan een USb kabel gehangen rechtstreeks op de Vera.
upje schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:06:

Ik mis in ieder geval info over:
- de iPhone app, daar zijn ze nogal vaag over; het zou er zijn, maar de app staat niet in iTunes ?
- wat kan je met de iPhone app? alleen simpele acties, of ook complete configuratie?
- is de app te customizen, of valt dat tegen?
- wat kan je allemaal configureren via de website op het apparaat?
- kent het apparaat de sunrise/sunset op mijn locatie?
- kan ik events maken op x minuten voor of na sunset?
- kan ik if-then-else achtige constructies toepassen?
- zijn de batterijen van de Vera Lite ook bedoeld als backup bij stroomstoring?
- enzovoort
Kijk als app even naar Automator.app of SQ remote. Ik heb ervaring met de tweede, maar denk om over te stappen naar de 1e. De SQ remote is alleen weergave, je kan niet programmeren. Zie een van mijn screenshots boven.

Je kunt elke scene starten x minuten voor/na sunset/sunrise. Ik heb bv een scene start tuinlamp 10 minuten voor zonsondergang en doe hem uit 30 minuten voor zonsopkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
DRuw schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:30:
- wat kan je met de iPhone app? alleen simpele acties, of ook complete configuratie? moet je niet willen, config wil je duidelijk op je pc hebben...
- is de app te customizen, of valt dat tegen? zie hieronder
- wat kan je allemaal configureren via de website op het apparaat? ja
- kent het apparaat de sunrise/sunset op mijn locatie? kun je instellen, de vera heeft een aantal app;)
- kan ik events maken op x minuten voor of na sunset? ja als je een trigger hebt voor een scene kun je die scene delayen van seconden tot uren als je dat wilt.
- kan ik if-then-else achtige constructies toepassen? ja, dmv logic programmers apps-> een nieuwe feature
- zijn de batterijen van de Vera Lite ook bedoeld als backup bij stroomstoring? nee, OF batt. voeding OF normale power. Als sleutelaar kun je het proberen aan te passen maar ik zou het niet doen (en waarom zou je, de belagrijkste dingen kun je direct linken aan elkaar *association)
- enzovoort ehhh ja?

ja, das amerika he, maar fibaro doet het neit anders hoor.

we (screamhouse en ikzelf) zijn aan een topic bezig voor de vera maar heb je al op het micasaverde forum gekeken?
Ik ken de apple kant niet (heb android) maar aanpassen en apple wil niet met elkaar zover ik weet.
De Vera is weer wel helemaal aan te passen dus daar zit je op zich goed.
Als je hem gaat instellen kun je dat het beste met je pc doen...

EDIT en verhalen over de App zul je niet tegenkomen op micasaverde zelf zie ook het micasaverde forum hiervoor. 99% wordt door andere gemaakt VOOR de vera en niet DOOR hun;)
http://lmgtfy.com/?q=micasaverde+forum
Bedankt voor jouw antwoorden; initiele configuratie op PC (website) is prima, maar als ik daarna een timer wil wijzigen wil ik dit wel graag via de smartphone doen. Kan dit met een app? Of zit de Vera zo in elkaar dat dit niet via een app kan?

Ik ken de Apple kant trouwens ook niet, ik heb momenteel een Android, maar krijg over een tijdje een iPhone van de baas; is weer eens wat anders.

Micasaverde sugereert toch op hun site dat ze zelf ook een app leveren; je moet dan hun website via een mobiel benaderen en dan kan je de app downloaden; beetje vaag verhaal, maar deze app wordt dus door niemand gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
The-Source schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 19:27:
En als een app je niet echt aan staat dan kun je ook nog een eigen webinterface maken. Heb zelf al een kleine op zet gemaakt maar me kennis van javascripts is niet heel erg goed. Functioneel werkt het maar cosmetisch kan het een stuk beter ;)
Dat is heel leuk, maar ik wil graag een oplossing met een hoog WAF gehalte. Ik heb trouwens zelf wel eens een simpele Android app in elkaar gedraaid, maar omdat ik overga naar een iPhone is het zelf in elkaar draaien van een app niet meer mogelijk (zonder eerst een Mac aan te schaffen).

[ Voor 3% gewijzigd door upje op 03-01-2013 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Ik bedien mijn vera ook via mijn ipad en google chrome als ik perse iets wil wijzigen, maar is niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik vroeg me al af of iemand er in geslaagd was om root toegang te krijgen op de fibaro HC2?

Ik had laatst last van een hangende scene, en op internet kom ik allemaal php processen tegen. Ik ben dus wel erg benieuwd hoe ze het een en ander geimplementeerd hebben.

Met ssh toegang is het simpel even het cpu etende procesje stoppen, zonder dat je heel de box opnieuw moet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Hallo,

Ik volg dit topic alweer een tijdje en onlangs heb ik een TPC300 (Klik aan Klik uit) kado gekregen.
Nu zoek ik een software pakket die samenwerkt met dit ding maar mij ook de optie geeft om een android / iphone / ipad app te gebruiken. Natuurlijk software draaien op een servertje is geen probleem die staat toch al aan voor andere zaken.

Kom er alleen niet echt uit wat voor ding die TPC300 is en welke software er lekker mee werkt en / of wat met de klik aan klik uit werkt.

Iemand suggesties ?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
upje schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 08:10:
[...]

Dat is heel leuk, maar ik wil graag een oplossing met een hoog WAF gehalte. Ik heb trouwens zelf wel eens een simpele Android app in elkaar gedraaid, maar omdat ik overga naar een iPhone is het zelf in elkaar draaien van een app niet meer mogelijk (zonder eerst een Mac aan te schaffen).
Ik gebruik op mijn iPhone HomeWave (https://itunes.apple.com/nl/app/homewave/id545422004?mt=8). Hiermee kan je je apparaten simpel bedienen, scenes triggeren, etc. Qua WAF gehalte in elk geval uitstekend wat mij betreft.. Een simpele interface die vlot reageert en voor vrouwlief makkelijk te bedienen is.
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/D39143EC-84DE-44E6-9F2A-4FE4F87588E6-51876-000045C55A36948C.jpg
Je kan je lichten er zowel aan/uit mee schakelen, als ook dimmen. En het werkt zowel thuis als buitenshuis (deze screenshot is zojuist genomen terwijl ik op het werk zit.. de status van de lampen is echter wel de huidige).

Wil je instellingen op je Vera aan gaan passen dan zal dat er niet mee lukken. Je kan dit dus niet gebruiken (voor zover ik weet) om nieuwe scenes/triggers te definieren, devices toe te voegen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je kunt, als je dat echt wilt, met je mobiele browser interface oproepen. Ideaal is het niet maar wel werkbaar. Hoezo is dit een must eigenlijk? Zowel de vera als de hc2 als bij mij weten alle overige system hebben hierin dezelfde voorwaarden plus of min een beetje. Hangt hier je keuze vanaf?
Ik heb meerdere android apps op mijn foon om te proberen en met de vera app kan ik ook scènes maken maar het is beperkt. Een app is voor eenvoudige directe toegang en niet om het hele systeem te finetunen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:26:
Een app is voor eenvoudige directe toegang en niet om het hele systeem te finetunen imho.
Agree! Ik gebruik de app ook enkel om makkelijk mijn lampen te kunnen schakelen.. Wanneer je systeem draait verander je volgens mij weinig instellingen meer.. En dan pak je net zo goed weer even de website erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Alleen met de eerste installatie is een laptop/tablet/pc in de buurt wel handig eventueel.
Als je een inbouwunit aan het installeren bent is het handig om even op de include knop de duwen en de vera kan laten zoeken op dat moment zodat je gelijk door kunt met dichtvouwen zegmaar.
Dat je overal fysiek je vera heen moet slepen snap ik niet trouwens, ik heb de battery pack nog niet 1 keer gebruikt want door het mesh networking verhaal werkt het ook via een andere unit die in de buurt zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:26:
Je kunt, als je dat echt wilt, met je mobiele browser interface oproepen. Ideaal is het niet maar wel werkbaar. Hoezo is dit een must eigenlijk? Zowel de vera als de hc2 als bij mij weten alle overige system hebben hierin dezelfde voorwaarden plus of min een beetje. Hangt hier je keuze vanaf?
Ik heb meerdere android apps op mijn foon om te proberen en met de vera app kan ik ook scènes maken maar het is beperkt. Een app is voor eenvoudige directe toegang en niet om het hele systeem te finetunen imho.
Nou het is niet een must, maar het lijkt me wel handig. Niet om de hele zaak mee te configureren, wel om iets aan te passen in de configuratie ("het lampje op de tafel mag voortaan 10 minuten eerder uit").

Ik heb nu een X10 systeem, en omdat te configureren moet ik de CM15 met een usb-kabel aan de laptop hangen. Dat is gewoon niet fijn. Ik ben met iedereen eens dat je een app voor 99% zal gebruiken voor handmatige acties en dus niet voor configureren, maar het lijkt me handig dat dit toch kan.

@L201: HomeWave ziet er inderdaad goed uit. Ik vindt 4 euro voor app nog wel te overzien. De 15 euro voor Automator.app vindt ik een beetje te gortig. De bedragen moeten sowieso keer twee, omdat ze op twee telefoons geinstalleerd moeten worden.

Beetje jammer dat micasaverde niet zelf een app heeft; ik vindt eigenlijk dat dit er bij zou mogen horen. Op zich is het niet een probleem om een bedragje neer te leggen voor een 3rd party app, maar een investering in Zwave/Vera is niet voor dit jaar alleen, maar is iets waar ik toch een paar jaar mee vooruit wil. Ondersteuning/updates voor de lange termijn is dus ook belangrijk; zowel HomeWave, Automator.app (en Zwave commander is er ook zo een) maken niet de indruk dat ze zich committen de apps een aantal jaren te ondersteunen, anders gezegd er hangt een "hobby-sfeertje" omheen. Ik hoop dat ik me vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 21-09 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

Kwam nog een review tegen van de Fibaro deursensor:
http://www.automatedhome....window-sensor-review.html

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mooi verhaal, wel een beetje bullsh#t dat hij het ding geweldig vind omdat alle andere het niet goed deden. Als je op die basis dit ding geweldig vind ben niet helemaal lekker aan het reviewen volgens mij.
Die Everspring dingen doen het prima (bij mij althans).
Hij mist het e.e.a aan betrouwbaarheid in de markt blijkbaar wat ik an sich al apart vind gezien hij de hc2 gebruikt. In de comments staat ook de eerste de zegt dat hij geen last heeft met gebruik van de vera van onbetrouwbaarheid...
Maargoed, credits for the effort!
De externe aansluiting is dus alleen voor een pushknop en die bypassed de deursensor... handig om te weten! het is dus niet en-en.

@ upje: micasaverde heeft een soort mobiele interface (kijk maar even op hun homepage of google ff naar micasaverde apps, eerste hit).
Die was ik even vergeten omdat ik daar nooit mee gewerkt heb maar dat is blijkbaar hun manier om toch iets te beiden blijkbaar.
Ergens kan ik het me ook wel voorstellen: dit is iets wat ze zelf hebben gedaan en een app schrijven zullen ze (mede door gebrek aan specifieke kennis) toch aan externe club overlaten waarbij ze alleen hun naar eraan koppelen. Waarom zou je dat doen als gebruikers dat toch zelf beter doen? 8)

[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 03-01-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Je betaalt maar 1x de app, je kan en mag hem op meerdere devices installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
Loekie schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:21:
[...]

Zolang je nog bezig bent met bouwen van woning danwel trekken van bekabeling, heb je keuze voor systemen aks KNX die je in een keer compleet inricht en daarna statisch blijven. Betrouwbaar, ietwat inflexibel en doorgaans duur.
Z-Wave heeft onderhand zoveel modules, dat je zo goed als alles kan automatiseren met die modules. Die modules kunnen plugin zijn, of juist inbouw, op batterijen of juist niet. Andere technieken hebben die voordelen op dit moment gewoon niet, Zigbee zou nog mooier zijn, maar dat is in Europa heel moeilijk te vinden.
Voor wat betreft de no-brainer: Alleen Z-wave heeft zoveel mogelijkheden dat als je in een bestaand huis wilt beginnen, het de enige zinnige keus is.
Controllers zijn m.i. uitwisselbaar, met Z-wave kun je het netwerk van de ene naar de andere controller kopiëren en een overstap dus maken. Heb zelf een Vera, maar zou dus op een HC2 over kunnen, of op Zipato. Het meeste werk zit in het inbouwen van de modules.
Ik was inderdaad op de hoogte van KNX, maar dat gaat zijn prijs iets te boven ;) Vera Lite klinkt als een super systeem en met 50 stuks die erop passen is het voor mij voorlopig even genoeg :)

Op het internet heb ik veel verschillende reacties gelezen over scènes in combinatie met Vera Lite. De een zegt dat het kan, waar iemand anders zegt: het is niet mogelijk. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Als laatste een misschien voor de hand liggende vraag, bij de Vera Lite hoef ik om bijvoorbeeld een lamp in te schakelen niet iets in het stopcontact te bouwen, maar kan ik gewoon een tussenstekker plaatsen in het stopcontact met daarin de stekker van het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

computergek92 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:22:
[...]

Ik was inderdaad op de hoogte van KNX, maar dat gaat zijn prijs iets te boven ;) Vera Lite klinkt als een super systeem en met 50 stuks die erop passen is het voor mij voorlopig even genoeg :)

Op het internet heb ik veel verschillende reacties gelezen over scènes in combinatie met Vera Lite. De een zegt dat het kan, waar iemand anders zegt: het is niet mogelijk. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Als laatste een misschien voor de hand liggende vraag, bij de Vera Lite hoef ik om bijvoorbeeld een lamp in te schakelen niet iets in het stopcontact te bouwen, maar kan ik gewoon een tussenstekker plaatsen in het stopcontact met daarin de stekker van het apparaat?
Wat bedoel je met 50 stuks die erop passen? er kan een heleboel op en dat aantal is toenemende;) Daarnaast kun je de RFXCOM erop aansluiten waarbij je ook alle spullen van KlikAanKlikUit, oregon etc erop kunt aansluiten dus de keuze is reuze :+
scenes zou niet kunnen volgens " internet"? dat snap ik niet helemaal, het is namelijk juist een van de dingen waarom je het systeem zou kopen... dus ja, dat werkt prima!
Je kunt iets in het stopcontact bouwen (inbouw unit) of een tussensteker plaatsen, dat is aan de gebruiker.
Beide heb je schakelaars en dimmers dus er is keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Wordt echt tijd voor een eigen topic ;-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

screamhouse schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:45:
Wordt echt tijd voor een eigen topic ;-p
Zeker;) en het ligt er iets teveel bovenop dat ik vakantie heb geloof ik... beetje verslaafd...
Ik ga zo weer ff wat typen voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:47:
[...]

Zeker;) en het ligt er iets teveel bovenop dat ik vakantie heb geloof ik... beetje verslaafd...
Ik ga zo weer ff wat typen voor de TS.
Waarom niet vast openen en de TS groeien overtime? Je kan evt zelfs nog een 2e post reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

doel is om maandag wat online te hebben, hoe het er dan ook uitziet gooien we het maar online.
Groeien doet hij toch wel maar om eerst iets neer te zetten en dan vervolgens 3 pagina's aan reacties hoe we de boel aan moeten passen blijven we bezig he;)
Wat bedoel je met een 2e post reserveren?
Ik ben al even in de navraag gegaan bij een moderator om een tijdelijk topic ergens te hebben zodat we er met 2 man aan konden klussen maar dat werkt niet dus nu gaat het over de email.
Maandag komt de betaversie uit van het topic;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Hij bedoelt meteen een reactie plaatsten op je eerste post en hierin staat gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Pinky-H9 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:23:
Hallo,

Ik volg dit topic alweer een tijdje en onlangs heb ik een TPC300 (Klik aan Klik uit) kado gekregen.
Nu zoek ik een software pakket die samenwerkt met dit ding maar mij ook de optie geeft om een android / iphone / ipad app te gebruiken. Natuurlijk software draaien op een servertje is geen probleem die staat toch al aan voor andere zaken.

Kom er alleen niet echt uit wat voor ding die TPC300 is en welke software er lekker mee werkt en / of wat met de klik aan klik uit werkt.

Iemand suggesties ?

Bedankt alvast.
Via google kwam ik op dit topic uit.
Het ding is ruwweg een PLC, je programmeert deze en vervolgens plaats je deze, directe aansturing is niet direct het idee van dit ding. Zou mogelijk moeten zijn net als bijv CM11 voor X10.

@DRuw en Screamhouse: Jullie moeite wordt gewaardeerd :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
screamhouse schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:51:
Je betaalt maar 1x de app, je kan en mag hem op meerdere devices installeren
Welke app bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Loekie schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:17:
[...]
@DRuw: Jullie moeite wordt gewaardeerd :)
vergeet Screamhouse niet, we doen het samen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:07:
doel is om maandag wat online te hebben, hoe het er dan ook uitziet gooien we het maar online.
Groeien doet hij toch wel maar om eerst iets neer te zetten en dan vervolgens 3 pagina's aan reacties hoe we de boel aan moeten passen blijven we bezig he;)
Wat bedoel je met een 2e post reserveren?
Ik ben al even in de navraag gegaan bij een moderator om een tijdelijk topic ergens te hebben zodat we er met 2 man aan konden klussen maar dat werkt niet dus nu gaat het over de email.
Maandag komt de betaversie uit van het topic;)
En eerlijk gezegd zou ik een discussie gedeelte/ topic willen zien met hoe je wel of niet een apparaat inleert en hoe deze functioneert met de vera
En daarnaast een stukje scene scripting (luup / lua) / aps / plugins / eigen oplossingen. Zie nu met regelmaat dat het volledig door elkaar loopt. Maar ja daarnaast is het scene scripting op het MCV forum voor de ingewikkelde zaken misschien wel gewoon beter omdat daar echte guru's tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

The-Source schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:28:
[...]

En eerlijk gezegd zou ik een discussie gedeelte/ topic willen zien met hoe je wel of niet een apparaat inleert en hoe deze functioneert met de vera
En daarnaast een stukje scene scripting (luup / lua) / aps / plugins / eigen oplossingen. Zie nu met regelmaat dat het volledig door elkaar loopt. Maar ja daarnaast is het scene scripting op het MCV forum voor de ingewikkelde zaken misschien wel gewoon beter omdat daar echte guru's tussen zitten.
Tuurlijk, het doel is algemene informatie te geven en daar mee een overzicht te geven omdat dat gewoon slecht te vinden is op internet.
Daarbij vertellen we wel wat over de code en wat ermee te doen is maar de echte diepgang gaan we maar linken anders verdrinkt de n00b in de ts :? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Om het even welke app, in ieder geval op android kun je een app op meerdere apparaten gebruiken zonder opnieuw aan te schaffen, dat zal bij Apple niet anders zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
idd, je kunt ook bij Apple een gekochte app op een bepaald aantal apparaten zetten. Dus ik heb SQremote 1x gekocht en deze draait op mijn iPhone & iPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Dat begrijp ik niet helemaal; als ik een Android app aanschaf is deze gekoppeld aan een gmail account. Heb je twee telefoons met elk hun eigen gmail account dan moet je een app dus 2 x aanschaffen.

Volgens mij is het bij Apple hetzelfde; alleen dan een Apple-ID in plaats van een gmail account.

Je kunt natuurlijk meerdere toestellen aan een gmail account / Apple ID koppelen, maar dat lijkt me niet praktisch. De appjes die mijn vrouw download/installeert op haar telefoon krijg ik dan ook automatisch, niet handig.

[ Voor 11% gewijzigd door upje op 03-01-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ dit heeft natuurlijk niets meer met domotica te maken maar met apps voor een Iphone. Dat kun je dan ook beter ff in het fora voor Apple vragen of beter nog eerst de search gebruiken.
Verder kan ik wel vertellen dat bij Android het zo is dat je bij hetzelfde account bij meerdere devices dat je kunt zien wat je zoals met je account hebt geinstalleerd maar dat je gewoon de keuze hebt om dat op het andere apparaat ook te installeren. Als het om een betaalde app gaat dan zou er in geval van Android wel verschil kunnen zitten tussen een tablet app en een telefoon app. Met de betaalde apps die ik zelf gebruik is er gewoon 1 versie van beschikbaar dus dat probleem heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Je hebt gelijk, dit heeft niets met domatica te maken.

Voor de geinteresseerden: zo werkt het kennelijk bij Apple.

Of de info van Apple zelf.

[ Voor 17% gewijzigd door upje op 04-01-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Wellicht wat meer ontopic, ik heb in de slaapkamer een wisselschakelaar waar ik een fibaro-inbouwmodule voor wil gebruiken. Die kan maar op 1 plek wegens weinig ruimte en geen aansluitingen centraal-doos anders dan licht aansluiting en geen ruimte bij 2e schakelaar. Omdat het maar op een plek kan, wil ik vragen hoe en of ik de FGD211 daar kan plaatsen?
Een schets van de situatie:
Schakeling slaapkamer

In het geel ge-arceerd kan ik de module plaatsen, vraag is echter welke aansluitingen ik kan gebruiken want blijk maar 1 output op de module te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Loekie op 03-01-2013 17:40 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

de 211 is een dimmer he, geen schakelaar, even dat je het weet..
kun je nog 2 extra draden trekken in de verbinding waar je nu 2 zwarte hebt lopen?
dan kun je hem daar doen.
Hoe heb jij het plaatje ingevoegd?
Bekijk het plaatje even in de manual onderin bij bijlage bij http://www.wirelesswonen....immer-%28Max-500W%29.html en dan bij fig 1 de double switch uitvoering (2 draads).
Een andere oplossing heb ik even zo 1-2-3 niet... je kunt niets meer in je plafonddoos kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Loekie schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:35:
Wellicht wat meer ontopic, ik heb in de slaapkamer een wisselschakelaar waar ik een fibaro-inbouwmodule voor wil gebruiken. Die kan maar op 1 plek wegens weinig ruimte en geen aansluitingen centraal-doos anders dan licht aansluiting en geen ruimte bij 2e schakelaar. Omdat het maar op een plek kan, wil ik vragen hoe en of ik de FGD211 daar kan plaatsen?
Een schets van de situatie:
[afbeelding]

In het geel ge-arceerd kan ik de module plaatsen, vraag is echter welke aansluitingen ik kan gebruiken want blijk maar 1 output op de module te hebben.
Heb de search ff voor je aangeslingerd omdat je vraag hier al vaker is voorbij gekomen.

De draden die je parallel over je 0 en S1 contact zet mogen heel erg dun zijn omdat hier geen fase overheen loopt (we hebben het dan over de FGD (dimmer) bij de FGS (relay switch) is dit wel het geval dus dan moet je met 1.5mm2 draad werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:49:
de 211 is een dimmer he, geen schakelaar, even dat je het weet..
kun je nog 2 extra draden trekken in de verbinding waar je nu 2 zwarte hebt lopen?
Ik weet dat de FGD een dimmer is, echter ook de enige module die je in 2-wire setup kunt gebruiken en met parameters zich als switch kan laten gedragen.
Hoe bedoel je nog 2 extra draden trekken? En waar naar toe exact?
dan kun je hem daar doen.
Hoe heb jij het plaatje ingevoegd?
Foto-album tweakers, hoef je niet moeilijk te doen en kun je direct GOT-code kopieren.
Bekijk het plaatje even in de manual onderin bij bijlage bij http://www.wirelesswonen....immer-%28Max-500W%29.html en dan bij fig 1 de double switch uitvoering (2 draads).
Een andere oplossing heb ik even zo 1-2-3 niet... je kunt niets meer in je plafonddoos kwijt?
Plafond-doos zit al behoorlijk vol met een shitload aan lasdoppen/klemmen, ook komt daar alleen de draad van de schakelaar op binnen die vanaf de schakelaar rechtsboven komt.
Weet al wel dat ik bij een eigen huis overal 3-wire ga laten leggen.

@The-Source: Die had ik ook al gebruikt, wordt daar helaas niets wijzer van. Voorbeelden hier gaan uit van een FGS ipv FGD, elders wordt juist de FGD gebruikt voor dit type schakeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Loekie op 03-01-2013 18:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik ga ff de n00b uithangen hoor maar welk fotoalbum bedoel je van tweakers?
ik ben behoorlijk verslaafd maar deze ken ik niet.
Als je pulsdrukkers hebt is het relatief simpel en kun je met 1 extra draad de boel regelen zo te zien.
Het zou volgens mij ook kunnen met bi-stabiele schakelaars (en dan functie 13 aanpassen) maar ik weet niet zeker of dat goed werkt. hoe dan ook moet je wel beide schakelaars hetzelfde type zijn (beide mono of bi-stabiel)
Ik heb je plaatje aangepast maar als jij nou ff laat weten hoe ik hem plaatsen kan....?
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/872d1199d1753a99fca059fbb4c40148.png
edit, hehe, google is my friend...
Ik heb jou plaatje even zwaar verpest met mijn paintskills maar dit zou moeten lukken met 1 extra draad(je!)

Edit 2: for future reference even een mooiere gemaakt in pain(t):
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/50904d0bab014827c0b30c158fa93a7e.jpg
fase (+) moet je dikke draad zijn, de schakelaars kun je dunnetjes voor gebruiken dus (goede tip Source!)

[ Voor 58% gewijzigd door DRuw op 03-01-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:26

KeesV

Zonder titel

Hoe krijg je het op deze manier voor elkaar om met beide schakelaars dezelfde lamp te schakelen?
Ik heb het bij mij zo aangesloten, maar kan met schakelaar 2 alleen een ander device schakelen, niet de dimmer waar hij op aangesloten zit zelf...

Ik doe niet aan sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:43:
Ik ga ff de n00b uithangen hoor maar welk fotoalbum bedoel je van tweakers?
ik ben behoorlijk verslaafd maar deze ken ik niet.
Via je profiel kun je in de karmastore het foto album aanzetten en dan foto's plaatsen.
Als je pulsdrukkers hebt is het relatief simpel en kun je met 1 extra draad de boel regelen zo te zien.
Het zou volgens mij ook kunnen met bi-stabiele schakelaars (en dan functie 13 aanpassen) maar ik weet niet zeker of dat goed werkt. hoe dan ook moet je wel beide schakelaars hetzelfde type zijn (beide mono of bi-stabiel)
Ik heb je plaatje aangepast maar als jij nou ff laat weten hoe ik hem plaatsen kan....?
[afbeelding]
edit, hehe, google is my friend...
Ik heb jou plaatje even zwaar verpest met mijn paintskills maar dit zou moeten lukken met 1 extra draad(je!)

Edit 2: for future reference even een mooiere gemaakt in pain(t):
[afbeelding]
fase (+) moet je dikke draad zijn, de schakelaars kun je dunnetjes voor gebruiken dus (goede tip Source!)
Helder, dat zou ook werken als ik iets kon plaatsen bij schakelaar rechtsboven in de afbeelding, helaas is dat de enige inbouwschakelaar(tov opbouwschakelaars) in de woning. Ik heb toch maar even de centraaldoos opengehaald en toch meer ruimte dan verwacht(gekrulde draad lijkt veel meer ruimte in te nemen + diepste centraaldoos in woning, you gotta love woningbouw huizen... :S) en heb daar beschikking over Live, Neutral, schakeldraad vanaf switch.
Mis ik alleen nog wel de 2e draad van de switch, maar die wordt al gevoed(wat normaal door SX gedaan wordt). Voor zover ik na kan gaan moet de module dan werken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

KeesV schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:22:
Hoe krijg je het op deze manier voor elkaar om met beide schakelaars dezelfde lamp te schakelen?
Ik heb het bij mij zo aangesloten, maar kan met schakelaar 2 alleen een ander device schakelen, niet de dimmer waar hij op aangesloten zit zelf...
Je kunt ook gewoon beide op dezelfde punten aansluiten, als dit drukschakelaars zijn. check het morgen nog wel even met de dimmer die ik heb maar volgens mij zouden beiden schakelaars die dimmer moeten bedienen...

Pagina: 1 ... 13 ... 76 Laatste