Ik moet zeggen dat ik je twijfel snap hoor, die heb ik ook; het moet in beginsel foutloos werken, anders ga je je er zelf aan ergeren en je wilt zeker je gezinsleden niet lastigvallen met work-arounds omdat er ergens een bug in het systeem zit.Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:41:
Ik moet zeggen dat het wel allemaal erg positief klinkt over Zwave.
Ik zal het eens allemaal laten bezinken.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en het advies wat ik gekregen heb.
Wat het wordt laat ik nog even in het midden, maar koppel ik later hier nog terug!
Vandaar dat KNX vanuit stabiliteit gezien waarschijnlijk de beste oplossing is. Maar overal draden naartoe trekken is afhankelijk van je bouwstijl niet altijd eenvoudig mogelijk (tenzij je geen probleem hebt met kabelgootjes, maar aangezien je KNX overweegt vanwege de foutloze werking, gok ik dat je net als ik redelijk perfectionistisch bent...
Voor mij is KNX iig geen overweging, omdat ik de draden lang niet overal daar naartoe kan krijgen waar ze heen zouden moeten. En als ik over een jaar weer een nieuwe toepassing zou bedenken waarvoor ik een sensor op een andere positie nodig zou hebben, dan begint het hele circus weer opnieuw; draden infrezen, wanden afwerken (en in het plafond kan ik al helemaal niks doen zonder de draad in de verdieping erboven in te frezen...), moet ik die kerel weer laten komen om het hele zaakje in te programmeren en noem maar op. Daar zie ik niks in.
In dat geval vind ik Z-wave dus een serieuze optie. Met name vanwege het mesh-netwerk en de terugkoppeling na het verzenden van een commando heb ik er wel vertrouwen in dat het goed kán werken, zolang de implementatie van zowel controller als device goed is. En over dat laatste ben ik nog niet helemaal uit.
Ik neig daarom enigszins naar Fibaro, niet omdat het perfect is, maar de meeste apparaten ontwikkelen ze in huis. De compatibiliteit zou daarom goed moeten zijn. Aan de andere kant, als je hun eigen forum leest, dan zijn er daar een aantal figuren behoorlijk ontevreden. Ga je beter kijken, dan zijn het er een aantal die veel en hard roepen. Echt duidelijk hoe stabiel en betrouwbaar alles werkt wordt het mij daarmee nog niet. Wel schijnt de nieuwe firmware sneller te reageren.