Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ze zijn al een tijdje bezig met een eigen sensor/module die het huidige energieverbruik doorgeeft.DRuw schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 00:06:
Hoe moet ik dat energiepatroon zien bij fibaro? Ze hebben zelf geen spullen die energie kunnen meten noch zijn ze daarmee bezig zover ik weet?
Toch wordt energiemeting nu al ondersteund, maar dit zijn geen Fibaro modules die dan het verbruik doorgeven
Enigste verschil is dat nu alles in een mooi overzicht komt, en je heel snel kan zien per kamer waar bijv. het meeste energieverbruik vandaan komt
Ik heb de Aeon Labs multisensor in gebruik sinds 18 september met de standaard instellingen en de meegeleverde batterijen en hij staat nu op 4% (mooi dat ik even kijk!)
laat hij het tot de 18e redden... das dus 3mnd.
Kortom, in mijn optiek, niet super als batterijgevoed dingetje, doch prima spul met USB power.
Ik heb ook het probleem dat ik volgende maand het nieuwe huis ga laten verbouwen, waarbij alle wanden gestuct worden. Dus dan moet al het eventueel benodigde leidingwerk tegen die tijd wel zijn ingefreesd. Terwijl ik het idee heb dat we op dit moment aan de vooravond van een stroomversnelling staan, waarin we veel mooie nieuwe z-wave spullen gaan krijgen. Maar voor zover daar kabels voor nodig zijn, moet ik maar net het geluk hebben dat dat er die op een plek kunnen komen waar prik beschikbaar is. Want van kabelgootjes krijg ik jeuk.
Is er trouwens al iets bekend of en zo ja wanneer Fibaro die Aeon ook voor daglicht en humidity gaat ondersteunen? Dan zou het de perfecte sensor zijn.
Dat is de vraag, misschien willen ze dat straks alleen hun multi-sensor wordt ondersteund...HvB83 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 21:59:
Bedankt voor de terugkoppeling. 6 maanden was op sommige plekken nog werkbaar geweest voor mij, 3 maanden is echt te kort. Dus nu maar even heel hard nadenken wat ik ga doen met deze sensoren.
Ik heb ook het probleem dat ik volgende maand het nieuwe huis ga laten verbouwen, waarbij alle wanden gestuct worden. Dus dan moet al het eventueel benodigde leidingwerk tegen die tijd wel zijn ingefreesd. Terwijl ik het idee heb dat we op dit moment aan de vooravond van een stroomversnelling staan, waarin we veel mooie nieuwe z-wave spullen gaan krijgen. Maar voor zover daar kabels voor nodig zijn, moet ik maar net het geluk hebben dat dat er die op een plek kunnen komen waar prik beschikbaar is. Want van kabelgootjes krijg ik jeuk.
Is er trouwens al iets bekend of en zo ja wanneer Fibaro die Aeon ook voor daglicht en humidity gaat ondersteunen? Dan zou het de perfecte sensor zijn.
Heb namelijk ook het idee dat sommige apparaten niet goed werken omdat de fabrikant van dat apparaat het protocol niet helemaal volgt, niet omdat Fibaro of Vera fouten maken. Die z-wave certificering is een redelijke wassen neus; zie de Danfoss knoppen.
Heeft iemand ervaring met de KNX radiator kranen? Die zijn wel gewoon op percentage te sturen wanneer ik het goed begrijp. Ik wil eigenlijk de radiatoren en de vloerverwarming los van elkaar kunnen sturen, zodat de radiatoren de opstart voor hun rekening nemen ('s ochtends bijvoorbeeld) en de vloerverwarming de lange termijn verwarming (vooral weekend).
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Hbe hier de EZmotion 3in1 sinds eind januari draaien met wake-up interval van 30 minuten, on-time van 20 en ben nog met eerste setje batterijen bezig. Er wordt 88% level aangegeven via m'n Vera, ik heb het ding verder redelijk default gelaten qua sensitivity.HvB83 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 21:59:
Bedankt voor de terugkoppeling. 6 maanden was op sommige plekken nog werkbaar geweest voor mij, 3 maanden is echt te kort. Dus nu maar even heel hard nadenken wat ik ga doen met deze sensoren.
Doet verder alleen motion, temp en lux.
Verwijderd
De accessoires en het systeem zijn toch wel stukke duurder..
Heb zelf nu de HW en ik zie (nog) geen beperkingen..
Ik zal nog eens kijken anar de instellingen, dit kan niet kloppen, wlleicht dat de batterijen niet helemaal tof zijn (cheapo meegeleverde dingen naturlijk) maar 3mnd voor 4 batterijen is niet werkbaar...Loekie schreef op zondag 16 december 2012 @ 16:56:
[...]
Hbe hier de EZmotion 3in1 sinds eind januari draaien met wake-up interval van 30 minuten, on-time van 20 en ben nog met eerste setje batterijen bezig. Er wordt 88% level aangegeven via m'n Vera, ik heb het ding verder redelijk default gelaten qua sensitivity.
Doet verder alleen motion, temp en lux.
@greenbeauty2: omdat neit iedereen 3401289472 opties wil hebben en meer recht-door-zee domotica wil met eenvoudiger instellen en mooiere interface.
Dat is voor iedereen persoonlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 17-12-2012 10:05 ]
@Greenbeauty2, hoewel de Homewizard echt een mooi stukje werk is, is het systeem wat mij betreft niet robuust genoeg. Ik wil er ook m'n rookmelders mee koppelen (en daarmee verlichting) en een alarmsysteem mee inrichten. Hoewel draadloos dan al niet altijd slim is, is het Z-wave protocol wel een stuk robuuster dan Kaku.
probeer dan eens als je rookmelder af gaat je lampen aan de zetten
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Lijkt een beetje op Homewizard waarbij je een basis station koopt en allemaal losse adapters en elementen kan aanschaffen. Alle software is open source en staat op github. Lijkt me alleen wat goedkoper dan HW.
Zo is er ook een dev board waar je zelf allemaal relays op kunt zetten:

http://www.xbmcfreak.nl/
Begrijp me niet verkeerd, de value for money van HomeWizard en Kaku in het algemeen is gewoon echt top. Als je alleen daarnaar gaat kijken dan is het een no-brainer. Ik denk dat je gerust kunt zeggen dat het bij een beetje fatsoenlijke installatie rond de 60% scheelt ten opzichte van Z-wave.Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:37:
Met mijn HW heb ik ook mijn rookmelders gekoppeld hoor
Maar ik wil er gewoon net wat meer mee kunnen en 100% betrouwbaarheid hebben. Een protocol dat draadloos werkt en geen terugkoppeling vraagt kan dat niet bieden. Het voorbeeld van de rookmelders was er 1 van; als ik in die situatie oriëntatieverlichting wil hebben, dan moet dat gewoon betrouwbaar geschakeld worden. Ik betwijfel of er van de 10 lampen die je op zo'n moment misschien tegelijkertijd wilt schakelen niet toch gewoon 3 niet aan gaan omdat er collisions zijn opgetreden.
Belangrijker is echter de vriendin die er helemaal mee uit de voeten moet kunnen. Als blijkt dat er straks een systeem in zit dat soms kuren vertoont, dan is de ramp helemaal niet te overzien...
En ik wil het net wat slimmer schakelen dan de modules die Kaku kan voorzien. PIR's en daglichtsensoren moeten het voor mij gaan doen voor wat betreft ruimteverlichting. Verwarming moet inclusief regeling van de vloerverwarming en elektronische regelaars op de radiatoren. Dat gaat op dit moment met alleen KNX of Z-wave afaik.
Lijkt me geniaal eigenlijk. Iemand hier ervaring mee?
edit: met versie 1 obv
[ Voor 14% gewijzigd door delyver op 18-12-2012 13:55 ]
Audi A8 W12 6.0
Nee nog geen ervaring mee, al twijfel ik wel om zo'n setje te bestellen.delyver schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:14:
http://new.ninjablocks.com/
Lijkt me geniaal eigenlijk. Iemand hier ervaring mee?
edit: met versie 1 obv
http://www.xbmcfreak.nl/
En om nog een leuk voorbeeld te noemen, mijn Fibaro HC2 schakelt mijn CV-ketel draadloos. Mijn CV staat op zolder, deze zou voor Kaku al onbereikbaar zijn. Z-Wave gebruikt namelijk andere modules om het signaal te reproduceren en door te sturen.Verwijderd schreef op maandag 17 december 2012 @ 09:38:
Waarom zou je een Fibare home center kiezen boven een Homewizard ?
De accessoires en het systeem zijn toch wel stukke duurder..
Heb zelf nu de HW en ik zie (nog) geen beperkingen..
Daarnaast geeft Kaku niet aan of het signaal wel is aangekomen, wat denk je wat er gebeurd als die CV-Installatie 3 dagen non-stop blijft branden......
Ik heb trouwens de Homewizard in gebruik gehad, ik weet dus waar ik over praat. Na 1 week direct op marktplaats gegooid aangezien ik als "tweaker" niet genoeg vrijheid had in keuzes. Nu kan ik conditioneel schakelen met If / Else statements en de scripttaal LUA.
[ Voor 44% gewijzigd door MitchellOnline op 19-12-2012 00:52 ]
komt bij dat ze sinds kort plugins hebben bij de vira (logic programmers) die het stukken eenvoudiger maken.... goh zouden ze het doorkrijgen bij MCV?
Door de regex op een bepaalde manier op te bouwen filter het script in feite woorden uit de zin. Ik filter op minimaal 2 woorden, zoals ON/OFF en een trigger voor welke lamp/scene. Zo kun je vrij natuurlijk praten, als die woorden er maar in zitten. Zo hoef je ook niet elke keer precies dezelfde zin te zeggen.doltishDuke schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:49:
Als je met regex werkt, maakt de woordvolgorde dan nog wat uit?
Zou vet zijn als je het aan de gang krijgt met Google!doltishDuke schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:49:
Edit: Vind dat wel erg slim om gewoon Siri te gebruiken als voice input/output! Heeft me op het idee gebracht om te kijken of ik Google Now (ben geen Apple man) kan gebruiken. Alleen wil ik dat dan wel op mijn mediacenter hebben draaien en niet op mijn telefoon. Lastig, want in de Android Emulator staat die functie uit. Maar dit moet gewoon kunnen
Zou toch vet zijn! Onderscheppen, eerst zelf kijken of er wat van te maken valt, en anders doorsturen naar Google. Kan die met zijn Knowledge Graph meteen kijken of je een andere vraag stelt. Kan ik mijn mediacenter ook vragen hoeveel 5 / 0 is! En dan wel dekking zoeken natuurlijk..
Ben nu bezig om te zorgen dat het systeem automatisch weet of we in huis zijn. Doe het nu met een bluetooth scan naar onze telefoons. Door het MAC adres van de bluetooth adapters in de telefoons te vragen of ze aanwezig zijn hoeft de telefoon niet eens gepaired te zijn. Is ideaal. Wilde het eerst op Wi-Fi bouwen, maar iOS sluit de Wi-Fi verbinding om stroom te sparen als de telefoon een tijdje standby staat.
Nu werkt het zo dat als we beide niet thuis zijn en bijv. mijn vriendin komt als eerste thuis dan komt de telefoon in het (bluetooth) bereik en vuurt het script de scene af om bij de voordeur het licht aan te doen en in het huis de juiste verlichting. Kom ik daarna thuis dan weet het script dat mijn vriendin al thuis is en gaat alleen het licht bij de voordeur aan. (anders zou de verlichting veranderen omdat ik een thuiskom scene afvuur). Als de laatste persoon het huis verlaat gaat automatisch in het hele huis het licht uit.
Deze scenes wil ik nog verder uitdenken. Het enige nadeel is dat als we gaan slapen de bluetooth slecht bereik heeft in de slaapkamer en het systeem gaat denken dat we weg zijn en het kan gaan flipperen tussen niet thuis/thuis komen. Hier zoek ik nog een oplossing voor. Bluetooth repeaters bestaan niet echt of zijn industrieel en gruwelijk duur. Ik kan kleiner gaan wonen, maar misschien dat ik dit kan bouwen met een Raspberry Pi en dat ik dan de status van de telefoon aanwezigheid centraal ga opslaan. Kortom meerdere scanners die centraal hun awareness opslaan. Het systeem wordt inmiddels zo uitgebreid dat het toch verstandiger is om met een centrale database te gaan werken.
[ Voor 1% gewijzigd door Joepv op 19-12-2012 10:26 . Reden: typo's ]
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Verwijderd
Om dit probleem te ondervangen wordt bij 433.92MHz eenrichting communicatie het aan of uit commando elke 4 minuten herhaald. Draadloze thermostaten zoals bijvoorbeeld de X10 Digimax of Sunvic TLX7506 werken op deze manier. Dezelfde methode wordt gebruikt in de Homeseer RFXCOM plug-in met de RFXtrx433 en in de praktijk blijkt dit perfect te werken.MitchellOnline schreef op woensdag 19 december 2012 @ 00:47:
[...]
Daarnaast geeft Kaku niet aan of het signaal wel is aangekomen, wat denk je wat er gebeurd als die CV-Installatie 3 dagen non-stop blijft branden......
Voor zover mij bekend is er geen KAKU relais beschikbaar om CV aan te sturen.
Het grootste risico voor het aansturen van een verwarmingsketel is het totale huisautomatiseringssysteem en daar helpt 2-weg technologie als Z-Wave en Zigbee ook niet als het systeem crashed.
Een betrouwbaar systeem is dus een eerste vereiste.
Dat is niet helemaal waar. doordat bijvoorbeeld bij de Horstmann set de zender direct aan de ontvanger wordt gekoppeld blijft deze werken indien je controller plat gaat...Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:48:
[...]
Het grootste risico voor het aansturen van een verwarmingsketel is het totale huisautomatiseringssysteem en daar helpt 2-weg technologie als Z-Wave en Zigbee ook niet als het systeem crashed.
Een betrouwbaar systeem is dus een eerste vereiste.
Ben het wel met je eens als je controller een relais aanstuurt
Ik was even vergeten dat de dimmers boven op housecode B zaten, en mijn transceiver beneden enkel op Housecode A in stond gesteld. Toen ik de dimmers ook op code A zette ging het wel goed dusVerwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 18:09:
Kan je de lampen op de overloop 1e verdieping en zolder wel aansturen met de X10 afstandbediening?
X10 werkt via het lichtnet en om met de RFXCOM X10 aan te kunnen sturen heb je dus een X10 RF ontvanger nodig, bv een TM13 of SC9000.
Ik ga inderdaad eens kijken of er nog genoeg ruimte in de plafonddoos zit om daar een schakelaar in te maken. Dan maak ik van de huidige wcd gewoon een stopcontact met een plakschakelaar ernaastVerwijderd schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 18:09:
Je kunt een mini inbouwschakelaar achter een normale schakelaar plaatsen maar het contact moet wel spanningsvrij zijn. http://www.klikaanklikuit.nl/shop/producten/?type=75
Is de wcd intern doorverbonden dan zal je die verbinding dus moeten verwijderen indien mogelijk.
Je zou misschien ook een normale wcd kunnen plaatsen en een draadloze schakelaar er bij plakken en dan de mini inbouwschakelaar achter de wcd monteren zonder gebruik te maken van de schakeldraadjes.
Verwijderd
Ik dacht aan exact het zelfde. Doe je dit (checken van aanwezigheid Bluetooth MAC) met Vera? Zo ja met welke plugin?Joepv schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:22:
Ben nu bezig om te zorgen dat het systeem automatisch weet of we in huis zijn. Doe het nu met een bluetooth scan naar onze telefoons. Door het MAC adres van de bluetooth adapters in de telefoons te vragen of ze aanwezig zijn hoeft de telefoon niet eens gepaired te zijn. Is ideaal. Wilde het eerst op Wi-Fi bouwen, maar iOS sluit de Wi-Fi verbinding om stroom te sparen als de telefoon een tijdje standby staat.
Kun je bij IOS niet gewoon die slaapstand eruit halen (net als bij android?) eventueel met een appie?Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:30:
[...]
Ik dacht aan exact het zelfde. Doe je dit (checken van aanwezigheid Bluetooth MAC) met Vera? Zo ja met welke plugin?
http://translate.google.n...ovita-della-beta-3-311%2F
er moet toch ergens een alternatief zijn voor die danfoss dingen?
staat niet in de lijst met supported hardware van de RFXCOM... kan iemand even in de gat in de markt springen en een degelijk ding ontwikkelen svp?screamhouse schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:12:
check ihome.eu
Hoe en of het werkt....nog geen idee
Ik gebruik geen Vera, maar heb een eigen systeem gebouwd op OSX (draait ook op Linux, maar heb een Mac Mini als server/mediacenter). Het systeem draait op Ruby/Python scripts die voor het afvuren van licht-scenes een LightManager Pro+ aansturen.Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:30:
[...]
Ik dacht aan exact het zelfde. Doe je dit (checken van aanwezigheid Bluetooth MAC) met Vera? Zo ja met welke plugin?
Het voordeel van de LightManager Pro+ is dat deze ook aan te sturen is met mijn Harmony afstandsbediening. Of ik nu een telefoon/tablet of de afstandsbediening in handen heb, de basis functionaliteit met licht-scenes kan ik bedienen. En ik kan in regelen dat als ik een film in start het licht in de woonkamer dimt en als ik op pauze druk weer harder gaat branden, of zelfs het licht op de WC aan gaat.
Nee dit kan ik helaas niet instellen en dit zou veel batterij kosten. Als ik er een app voor zou draaien dan is het nog niet helemaal seamless. Met bluetooth werkt het perfect, alleen heb ik geen bereik in de slaapkamer en boven. Ik ga eens uitzoeken of er geen betaalbare bluetooth USB dongles zijn die op OSX/Linux werken met een losse antenne.DRuw schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:42:
[...]
Kun je bij IOS niet gewoon die slaapstand eruit halen (net als bij android?) eventueel met een appie?
Ik heb de LightBlue Python Bluetooth API geïnstalleerd en zelf een Python script geschreven voor het detecteren van onze telefoons en de logica om te bepalen of we thuis zijn of niet. Er zitten nog wat kleine foutjes in, als ik het klaar heb wil ik het best met jullie delen. Misschien kan iemand anders met bijv. een Vera (Linux?) het dan porten naar dat platform.screamhouse schreef op woensdag 19 december 2012 @ 17:49:
Interesse in hoe je dat met bluetooth gaat doen. Dit is ook wat ik zoek
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
dat knallen we dan gewoon op het micasaverde forum en dan is er vast wel iemadn zo wijs er een pluginnetje van de fabrieken hoop ik!Joepv schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:31:
Ik heb de LightBlue Python Bluetooth API geïnstalleerd en zelf een Python script geschreven voor het detecteren van onze telefoons en de logica om te bepalen of we thuis zijn of niet. Er zitten nog wat kleine foutjes in, als ik het klaar heb wil ik het best met jullie delen. Misschien kan iemand anders met bijv. een Vera (Linux?) het dan porten naar dat platform.
Super dank voor de inzet!
Sorry, maar als je Vera hebt kan het toch via z-wave?DRuw schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:16:
[...]
staat niet in de lijst met supported hardware van de RFXCOM... kan iemand even in de gat in de markt springen en een degelijk ding ontwikkelen svp?
@DRUW, zet jij het op het MCV forum of zal ik het doen?
[ Voor 7% gewijzigd door screamhouse op 20-12-2012 12:02 ]
Ik weet neit of je er een account heb maar ik wel en als je een account aanmaakt kun je de eerste 5 post geen attachements posten geloof ik... laat maar weten wat je wilt!
er is nu een plugin voor een pingsensor voor je mobiele ip adres waarbij je daar scenes op kunt aansturen maar mijn mobiel pakt niet gelijk de wifi op en dan heeft het weinig nut...
De thermostaatkranen voor ZWave zijn alleen de Danfoss dingen... en daar zit die tijdsvertraging in waardoor directe aansturing niet lekker werkt (+ uurtje na opdracht volgt de verwerking). vandaar de vraag of dit wellicht via de rfxcom kan op 433...
[ Voor 15% gewijzigd door DRuw op 20-12-2012 12:06 ]
Die pingsensor ga ik eens naar kijken. Ik zou iets dat automatisch de scene "Away" triggered.
Verrek, het is even zoeken maar lijtk inderdaad zwave te zijn.screamhouse schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:10:
Druw, die dingen van Ihome zijn ook Z-wave based. Althans wat ik ervan begreep.
Die pingsensor ga ik eens naar kijken. Ik zou iets dat automatisch de scene "Away" triggered.
Ook dacht ik aan de hele setup te herleiden dat het allemaal afgeschermt was a la eminent maar ik zie wel dat er iemand met een aeonlabs stick een soort sensor heeft gekoppeld dus het lijkt elkaar wel te begrijpen...
Ik zal ze eens een mailtje sturen, wellicht dat het wat is:)
wat die pingsensor betreft, je komt op het probleem dat je telefoon de verbinding niet openhoud en als dan, terwijl je lekker zit te eten, de lichten en de verwarming uitzet laat je dat 2x toe en dan gooi je hem eruit (zoals ik).
Gappige gatget maar werkt niet lekker stabiel zegmaar.
Bluetooth werkt dan beter denk ik, zij het met een gelimiteerd bereik..
Jammer, die plugin (hoe ik hem heb kunnen missen) leek te doen wat ik zoek, maar idd mijn Iphone gaat in sleep modus. Bluetooth is wel aardig, maar bereik is erg slecht moet ik zeggen. Je iphone wordt toch weer wakker na een mailtje?
Edit: Hij staat in de nacht op te laden en daarom krijg ik wel mails binnen:
It seems if the phone is plugged into a charger, the WIFI stays active.
[ Voor 20% gewijzigd door screamhouse op 20-12-2012 12:36 ]
Bluetooth is er ideaal voor zolang RDIF nog in de kinderschoenen staat, maar ik vraag me af of ik niet te ver ga door bijv. Raspberry's te gaan plaatsen.
even over dat eminent spul, dat krijg ik toch niet aangesloten op mijn vera??? dus in hoeverre is dat open? net als die merten connect dingen...
* Motion sensor
* Deur Sensor
* 2 Stekkers
Werkt als een speer, vergelijk deze spullen maar eens met Everspring.....zoek de verschillen
Misschien moet ik maar een motion sensor op de bank gericht zetten en het Wifisignaal van de TV pakken.....
[ Voor 20% gewijzigd door screamhouse op 20-12-2012 13:43 ]
Verwijderd
Een aantal threads volledig uitgeplozen, maar de mogelijkheden blijven oneindig divers.
Ik ben een gemiddelde tweaker met een gemiddeld budget.
Domotica is en moet voor mij hobbymatig zijn, maar zeker wel uitbreidbaar.
Always on systemen zijn geen probleem. Hier en daar een python script / php code aanpassen aanpassen is ook geen probleem.
Mijn flat is klein, dus veel schakelmateriaal is niet nodig, Z-wave is duurder als KaKu, maar dat is dan een keuze over kwaliteit en functionaliteit.
Overigens heeft de vorige eigenaar een rolluik en verlichting laten hangen in de slaapkamer met een afstandbediening van JUNG. Dit is volgens mij geen merk dat samenwerkt met mn toekomstige domotica hobby.
Wat ik zoek:
- een domotica hobby
- Dimmen en schakelen (ook op bepaalde tijden)
- Deursensor
- Hoge WAF (Wife Acceptance Factor)
- Uit te breiden met (ooit) een radiografische thermostaatkraan (blokverwarming).
- Op afstand bestuurbaar via iphone/ipad
- (mobiele) webpagina die het liefst zelf te tweaken/ontwerpen is.
Wat heb ik (always on):
- Meerdere Raspberry PI's
- HTPC (ion330) met windows / ubuntu
- Foscam pan/tilt IP camera
- Synology NAS
- Logitech Harmony One Afstandsbediening
- Eventghost (met bijv USB-IR of Marmitek PC Remote)
- XBMC software op meerdere systemen
Wat valt er denk ik af:
- De Homewizard (KaKu) is te beperkt en te gesloten.
- De Fibaro Home Center 2 (Z-wave) valt buiten het budget.
- Zipato Z-wave is nog niet leverbaar(?)
Mogelijkheid Kaku
Raspberry pi + Domotiga + RFXCOM USB ($95) = KaKu (433mhz)
Of een vast station: LightManager Pro ($150) (KaKu) icm met Windows PC en kan bestuurt worden via harmony one
- geen support voor thermostaatknop? (868mhz) http://www.conrad.nl/ce/nl/product/570055/
- geen terugkoppeling
+ Voordelig
+ KaKu om te beginnen om vervolgens uit te breiden naar Z-wave*
* Aeon Labs Aeotec Z-Stick-S2 Z-Wave USB ($59) + Homeseer (duur?) of iets opensource?
* Z-Wave Gateway VERA lite ($150). Standalone apparaat is ook handig,
Mogelijkheid Z-Wave
Met de VERA LITE starten en het tweakgehalte m.b.t de raspberry pi + domotiga overslaan.
+ Z-Wave geeft terugkoppeling
+ Veel componenten beschikbaar
+ Op ena voordeligst
- Op ena voordeligst
- Weinig tweakerij dan het alleen het configuren van de VERA?
- Geen mogelijkheid om te besturen via harmonoy.
Toekomst:
Wachten op EVE (433/868/Z-wave) voor de Raspberry Pi?
Wachten op Ninjablocks
Wat ik ook nog tegenkwam is
+ OpenRemote voor de NAS icm Ipad/iphone (Vera kan bediend worden via http requests.)
- SQ Blaster en Remote is prijzig ($150)
- NoDo (arduino based / zelfbouw))
Wie kan mij adviseren in:
1: Is er iets mogelijk met het bestaande 'JUNG' en een klein budget?
2: Volgend jaar orienteren op de nieuwe generatie, zoals EVE en Ninjablocks?
3: Nu lekker beginnen met RFXtrx433 USB icm KAKU en mn diverse computersystemen
4: Begin nu meteen beter met Vera Lite of USB stick (en welke software hoort erbij die stick?)
nb
Vorige week neigde ik richting RFXCOM + Kaku en dan later VERA.
Deze week neig ik naar Z-Wave om mee te beginnen en KAKU meteen over te slaan.
Een hoop vraagtekens in deze post. Hopelijk wil iemand mij bijstaan en heb ik ook vragen benoemd van andere beginners. Alvast mijn dank!
Een nadeel van de LightManager is dat voor de webinterface er een Windows computer aan moet hangen en dat als je meer wil dan licht schakelen met of zonder scenes dat je dan zelf moet gaan scripten om tegen de webinterface of de appserver aan te praten. De andere producten zijn meer plug-in based en dan ben je sneller onderweg.
Zie hier ook review:
http://translate.google.c...box-qui-a-tout-compris%2F
[ Voor 57% gewijzigd door HeroS op 20-12-2012 14:35 ]
Ikzelf zou gaan voor een vera lite met RFXCOM zodat je EN met je kaku kunt stoeien en je over kunt naar Zwave. er valt nog genoeg in te stoeien vind ik qua instellingen en plugins.
[ Voor 19% gewijzigd door DRuw op 20-12-2012 15:15 ]
Ik heb een paar van die tussenstekkers voor een lampje bij de tv en nu de kerstboom. Het zijn wel de enige modules waar ik issues mee heb trouwens dus je gaat je wel aan de onbetrouwbaarheid ergeren (als je weet dat het beter kan..)
Omdat het goedkoper is?screamhouse schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:41:
Uit interesse, waarom nog KAKU gebruiken? Ik wil graag zien op mn iPad of dingen aan of uit staan etc.
Zo'n setje kost je een paar euro en je hebt 3 stopcontacten..
Sowieso kan je ook met KAKU de status weten, zolang je die maar opslaat en niet via andere wegen (bijv een afstandsbediening) aanpast.
Ik heb ook naar een RFXcom zitten kijken,maar mijn USB poort van mijn Vera is al bezet door de slimme meter kabel, dus dit gaat hem niet worden. Wat Z-wave wel mist is goede temperatuur sensoren, hier zou de RFXcom met de weerstationsensoren ideaal zijn.
Als je nou een afstandsbediening koppelt aan de schakelaar en het versturende signaal in de vera registreert als de knop dan schakelt de vera de knop ook om op basis van de ontvangst van het signaal van de afstandsbediening... echter dit gaat natuurlijk nat als een van de signalen neit ontvangen wordt...Sypher schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:54:
[...]
Sowieso kan je ook met KAKU de status weten, zolang je die maar opslaat en niet via andere wegen (bijv een afstandsbediening) aanpast.
Qua prijs bedoel je? Je kunt op de fibaro unif. sensor en deursensoren de temperatuursensor er makkelijk op aansluiten he... dit dingetje: http://www.wirelesswonen....20-Temperatuursensor.htmlscreamhouse schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:57:
Wat Z-wave wel mist is goede temperatuur sensoren, hier zou de RFXcom met de weerstationsensoren ideaal zijn.
Ook heb je van everspring bijvoorbeeld nog zon ding en die andere multimeter maargoed, die zijn wat duurder. ze zijn er echter dus wel....
[ Voor 6% gewijzigd door DRuw op 20-12-2012 16:08 ]
ja, je kunt de bedrading verlengen maar of dat de beste oplossing is...(nee dus).screamhouse schreef op donderdag 20 december 2012 @ 16:08:
ja, bedoelde buitentemp meters, maar idee is leuk, alleen natuurlijk dramatische plaats om de temp. te meten.
Die Aeonlabs 4-in-1 is ook een buitensensor trouwens maar ik ben toch echt van mening dat je dat ding aan een voeding moet hangen...
Het ding is verzonnen hoofdzakelijk voor laagspanning alarmsystemen die 12 ov 24v gebruiken en daar kun je hem zo aanknopen.
wellicht dat een 9v blok ook werkt (dat ding van je rookmelder) maar dat weet ik niet zeker.
wat dat betreft is die deursensor handiger want daar zit die voeding al bij en kun je alsnog een tempsensor opzetten:)
Verwijderd
Je kunt een USB hub gebruiken om het aantal USB poorten op een VERA uit te breiden.screamhouse schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:57:
mijn USB poort van mijn Vera is al bezet door de slimme meter kabel, dus dit gaat hem niet worden.
Neem dan wel een USB hub met eigen voeding omdat de power supply van de VERA anders onvoldoende kan zijn.
Lijkt me stug gezien ze de hardware en de software niet hebben verandert.. alleen het typenummer....(en de software uitgekleed maar ik denk echt niet dat hij een softwareconflict had die dit probleem creëert...)
Oh je hebt er al 1 zie ik op mcv
[ Voor 36% gewijzigd door screamhouse op 20-12-2012 22:17 ]
Jep, heb er 3 en snap er ff geen hol van.screamhouse schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:15:
Als jij het nou even probeert
Oh je hebt er al 1 zie ik op mcv
Ik heb ze gekocht net bij de overgang naar het nieuwe type zegmaar maar met mijn config maakt die delay niet echt uit. Ik heb mijn basistemperatuur op tijdscenes en de extra graad als ik het kouder heb trekt mijn vloerverwarming dat wel...
Ik heb ff voor de lol een testje gedaan maar of ik doe iets fout of ik heb een reactietijd die gelijk staat aan mijn wakeup-tijd... dat gaat tegen al die andere fw 2.06 versies in zegmaar... ff kijken wat ze zeggen daar en of ik het ff anders moet testen ofzo..
de Danfoss heeft 2.06 en die is niet te updaten naderhand.
Op mijn vera heb ik volgens mij een pre-release draaien (via een ticket gekregen toen ik de AeonLabs sensor erop wilde)
ik lees net dit trouwens: http://www.iphoneclub.nl/...lutie-huisautomatisering/
zou de markt een beetje los gaan komen?
Jammer dat we dan vervolgens alles vis apple moeten waar waarschijnlijk een stukje privacy kapot gaat apple kennende maargoed, toch geinig dat er een beetje aandacht in de industrie komt.
Dit zijn de beschikbare aansluitingen (Siemens Rev200)
L Fase, AC 24 …250 V
S1 Afstandsbedieningsapparaat (potentiaalvrij)
L1 Maakcontact, AC 24 … 250 V / 8 (3,5) A
T1 Signaal afstandsbediening
L2 Verbreekcontact, AC 24 … 250 V / 8 (3,5) A
T2 Signaal afstandsbediening
M1 Circulatiepomp
Y1 Corrigerend orgaan/ketel/pomp/koelapparaat
Bovenin mijn micasa controlpanel zie ik de melding: rfxcom : IP Address attribute must be configured staan, en bij devices staat hij ook met een rode bal. Er is inderdaad ook een ip optie, maar wat voor ip moet ik daar toevoegen dan? Die van de Vera? Of heeft die rfxcom een eigen ip?
edit: gewoon maar het ip van de vera ingevoerd om te proberen, en het lijkt dat ik daarmee weer iets verder kom. Mijn rfxcom geeft in elk geval geen rode bal meer.
Echter om X10 devices toe te voegen moet de Insteon/X10 enabled worden (lijkt me...). Maar weet er ook iemand hoe ik nu daadwerkelijk mijn X10 devices kan configureren? Want als ik een device toevoeg, bijv A2, dan lijkt er nog weinig te gebeuren als ik op aan of uit klik
[ Voor 28% gewijzigd door L201 op 21-12-2012 15:18 ]
De plugin die je op de vera kan downloaden is NIET voor de USB rfxcom.
die is voor de LAN versie....
Deze moet je hebben: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,12598.0.html
kortom, appie eraf halen en manual volgen.
je moet wel ff wat files erop zetten maar geef het een kwartiertje schelden in de goede volgorde en dan moet hij werken...
@Screamhouse, wat wil je doen? meten of sturen (geef ff voorbeeldje)
Ik heb nu die horstmann set en ik ben er best tevreden mee tot nu toe moet ik zeggen...
[ Voor 17% gewijzigd door DRuw op 21-12-2012 15:36 ]
En zo te zien moet je X10 devices ook daarlangs toevoegen, echter loop je dan wel tegen een probleempje aan dat er een invulveld mist.... Er moet een housecode en een unitcode ingevuld worden, echter achter Housecode is geen invulveld, terwijl die er bij unitcode wel gewoon staat...
Herkent iemand dit?
zodra ik iets op RF433 stuur (een afstandsbediening van de KaKu bijvoorbeeld) gaat de vera aan de gang en creert een knop.
ff een reload luup erover en hij werkt...
Thanks... dat werkt ook jaDRuw schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:16:
kun je geen code laten verzenden door de units?
zodra ik iets op RF433 stuur (een afstandsbediening van de KaKu bijvoorbeeld) gaat de vera aan de gang en creert een knop.
ff een reload luup erover en hij werkt...
Heb hem inmiddels zover dat ik met mijn X10 afstandsbediening ook Zwave devices kan schakelen, en andersom
En heb inmiddels ook de eerste triggers/events erin hangen om bij zonsondergang de buitenverlichting te schakelen, of indien gewenst via de ab
edit: trouwens net HomeWave voor iOs geinstalleerd... Mooi, strak programmaatje wat erg simpel in gebruik is... En met z'n prijs van €3,50 in de AppStore ook een voordelig alternatief voor SQ/Remote of Automator
[ Voor 14% gewijzigd door L201 op 21-12-2012 23:10 ]
Ja ik herken dit, er zit een fout in de laatste software waardoor het invulveld verdwenen is. Dit is op te lossen door een oudere versie 1.5.346 te flashen. Dit is te vinden in micasaverde forum bij de ontwikkelaar van de rx433 app. LolodomoL201 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:03:
Thanks... dat maakt het een stuk duidelijker![]()
En zo te zien moet je X10 devices ook daarlangs toevoegen, echter loop je dan wel tegen een probleempje aan dat er een invulveld mist.... Er moet een housecode en een unitcode ingevuld worden, echter achter Housecode is geen invulveld, terwijl die er bij unitcode wel gewoon staat...
Herkent iemand dit?
Met de oude software krijg je de code in het device (gebruik impuls schakelaars) en daarna weer de laatste software weer geflashed. Wacht op een update waarmee de bug hersteld wordt.
On
http://forum.micasaverde.com/index.php/board,45.0.html
Catrinus
[ Voor 3% gewijzigd door catr op 22-12-2012 00:06 ]
palmE2 i-pad HTC HD2 S4 xiron 8" ipad3 nexus7 nexus10
Op zich wel, het is een beetje hetzelfde volgens mij als de Fibaro App.screamhouse schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:01:
Druw, Zou dit wat zijn ipv de pingsensor?
http://www.btraced.com/
Het heeft wel een aantal nadelen volgens mij: 3G en GPS moeten altijd aan staan en in je huis heb je geen gps bereik (als het goed is gebruikt hij dan de last know positon maargoed)
Het voordeel van je bluetooth is dat hij als het goed is in de auto toch aan staat en je hem dan thuis dus "overneemt".
Hier moeten we nog eens goed over nadenken, wellicht bluetooth een trigger maken met een timedelay ofzo om dat zwarte gat in huis af te dekken ofzo.
Verwijderd
Net zoals zovelen heb ik net een huis gekocht welke ik grondig aan het verbouwen ben;
ook ik ga een domotica systeem in mijn huis installeren.
Nu wilde ik dit in eerste instantie laten doen en ben ik bij een bedrijf op bezoek geweest die hierin gespecialiseerd is; Entron in Dongen.
Een proffesioneel bedrijf waar ik heel vriendelijk werd ontvangen en waar ik gelijk al een goed gevoel bij had. Ik stond al met 1 been binnen zullen we maar zeggen.
Nadat ik thuis kwam ben ik echter wat gerichter gaan zoeken op de verschillende technieken en ik kwam ergens achter:
Ik wil domotica in mijn huis installeren, niet alleen vanwege de functionaliteit, maar ook vanwege de hobby an sich.
Ik wil helemaal niet dat een bedrijf dit voor mij doet; ik wil dit zelf uitvogelen en het zelf begrijpen en uitbreiden.
Ik ben inmiddels druk met mijn baan, maar vroeger deed ik eigenlijk niks anders;
Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd (richting product ontwikkeling), maar mijn hobby is altijd ICT geweest. Als bijbaan bouwde ik websites en robots en PICS programmeren vond ik super om te doen.
Na alle pagina's van dit topic te lezen, denk ik een goed beeld gekregen te hebben van wat er in Domotica land afspeelt.
Op dit moment neig ik ernaar om Fibaro als hart te gebruiken; HC2 en fibaro dimmers + schakelaars.
Ik twijfel echter nog over het volgende:
Gira komt ook met een vergelijkend systeem: Gira Enet.
Ik heb er hier echter nog niemand over gehoord/ het komt ook pas volgend jaar maart uit.
Lijkt jullie dit iets? Weten jullie hier meer van?
Werkt dit ook met Zwave? Of met KNX?
Het komt er eigenlijk op neer dat ik twijfel, omdat er steeds iets mooiers om de hoek lijkt te zijn; Zipato, Ninja blocks. Ik wil de beste beslissing maken natuurlijk.
Ook blijft bij mij draadloos en daarmee de snelheid en betrouwbaarheid van deze systemen knagen.
Het moet gewoon werken; ik ga geen duizenden euro's investeren om frustratie te krijgen.
Daarnaast is mijn tuin vrij groot; ook op mijn terras achterin (+/- 60 m) moet ik de verlichting van de tuin aan kunnen zetten.
Daarom blijft een bedraad systeem ook nog steeds verleidelijk:
-Kabels trekken naar de meterkast is het probleem niet (moet nog gebeuren), al weet ik niet welke draden er dan precies inmoeten.
-En waar sluit ik al die kabels op aan/waar komt de slimmigheid vandaan?
-Bestaat er zoiets als een Vera of HC2 voor bedrade systemen? Of kom ik dan in de categorie van een Gira Homeserver van € 2500 ,-? Dan zou dit voor mij sowieso afvallen.
-Of overdrijf ik en is Vera/Fibaro gewoon betrouwbaar?
-Hoe "storend " zijn die relais clicks die je hoort? Te vergelijken met?
Kort samengevat:
-Budget +/- € 3500 ,-
-Betrouwbaar
-Uitbreidbaar
-Zelf aan te passen, enige kennis is aanwezig en ik leer snel, al moet ik zeggen dat ivm gebrek aan tijd dit niet overdreven moet zijn.
-GUI moet smoelen of iets zelf bouwen moet mogelijk zijn; dat vind ik met name een nadeel van de Vera en een voordeel van HC2.
Het is een lang verhaal geworden; bedankt voor de moeite die jullie hebben genomen om het door te spitten.
Zouden jullie mij het laatste zetje kunnen geven wat iki nodig heb om een beslissing te maken?
*Edit: SQ Blaster Plus wil ik gebruiken voor aansturing van IR; is dit te combineren met Fibaro? Vera wel weet ik.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 11:55 . Reden: toevoeging gedaan ]
Ik kan je me werkgever wel geven maar verwacht qua budget dat het niet zal uit komen. Sinds een paar weken hebben we wel een gloednieuwe demo ruimte
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Verwijderd
Alleen het lichtplan en de inventarisatie fase zouden al 2500 kosten.
Kijk, als ik waar voor mn geld krijg, is dat geen probleem, maar ik mis daarbij wel het stukje zelf ontdekken/bouwen.
Juist dat laatste lijkt me erg leuk om te doen.
Maar waar dan te starten als domotica leek?
Toch ook zelf met EIB/KNX aan de slag?
Ik waardeer je aanbod wat betreft het koppelen aan je werkgever, maar als ik toch voor een installateur zou kiezen, blijf ik bij Entron.
Ik ben echter op zoek naar de tussenvorm: zelf aan de slag met goed materiaal.
Dat moet naar mijn mening kunnen voor de helft van de prijs van een installateur, vandaar mijn budget 3500.
Nu nog de meest geschikte techniek vinden.
Nou weet ik dat je ook mensen voor in programmeren van het geheel ook kunt inhuren. Al dan niet zonder de software te kopen, nadeel is dan wel gelijk dat je zelf na de hand niets kunt aanpassen omdat je programmering in je software pakket zit en alleen verwijzingen in je modules geschoten worden. Andersom je programmering eruit halen is zonder speciale apparatuur geen doen.
Denk zelf dat zoiets voor jouw de beste oplossing is maar realiseer je wel dat dat soort mensen inhuren ook zeker niet goedkoop is. Uurloon van 70 a 80 euro / uur is vrij normaal.
Verwijderd
Komen daar de kosten van een server nog bij; en dan begint het eigenlijk pas.
Maar elke keer als ik iets aan wil passen iemand inhuren tegen uurtje factuurtje zie ik ook niet zitten.
En dan nog; juist dat zelf bezig zijn met de techniek leek me boeiend.
Vervelend dat er niks tussen zit (of in ieder geval nog niet gevonden);
De bedrade techniek EIB/KNX icm de plug and play Vera/HC2 server met de vrijheden/diepgang van ETS.
Moeilijk moeilijk.
*Edit: Of kom je dan op de Gira Enet uit die in maart volgend jaar uitkomt???
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 18:27 . Reden: Ingeving ]
De zipatobox komt overigens wel met een KNX module dus ik denk dat daar je tussenweg straks tussen zit. Maar in hoeverre dit straks door de community wordt opgepakt is altijd maar weer de vraag.
Verwijderd
@The_Source: Met een slave controller bedoel je een tweede HomeCenter? Zodat de snelheid van reageren ok blijft?
Die Zipato met de KNX module lijkt me ook wel wat, maar het is maar afwachten of het iets is aangezien het nog op de markt moet komen. En ok, het ding werkt via the cloud (wel n extra betaaldienst erbij?), maar die specs vind ik wel erg mager:
208MHz processor
64MB RAM
128MB Flash
Ik heb gelezen dat de meeste tweakers hier met Zwave werken.
Hebben jullie weleens gehad dat een signaal niet aankomt (als alles goed geinstalleerd is)?
Ik heb vroeger wel eens zon bouwmarkt schakelaar gehad en ergens doet deze technologie me daaraan denken.
Vandaar misschien ook mijn voorzichtigheid hierbij.
Ook dat geklik als iets schakelt, met wat voor geluid is dat te vergelijken?
Die ETS is inderdaad erg duur. Ik had hetzelfde dilemma.Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 18:26:
Ik vond de ETS4 software net ook al inderdaad: licentie 900 euro.
Komen daar de kosten van een server nog bij; en dan begint het eigenlijk pas.
Maar elke keer als ik iets aan wil passen iemand inhuren tegen uurtje factuurtje zie ik ook niet zitten.
En dan nog; juist dat zelf bezig zijn met de techniek leek me boeiend.
Vervelend dat er niks tussen zit (of in ieder geval nog niet gevonden);
De bedrade techniek EIB/KNX icm de plug and play Vera/HC2 server met de vrijheden/diepgang van ETS.
Moeilijk moeilijk.
*Edit: Of kom je dan op de Gira Enet uit die in maart volgend jaar uitkomt???
Ik vind het Gira systeem vrij beperkt in de mogelijkheden, met ETS kan je gelukkig een stapje meer sturen en schakelen dan vanuit de gebruikersinterface. Ik kan het systeem echt aanraden. Je komt er alleen niet met het genoemde budget. De server is al meer dan 1000 euro, dan de koppelingen met IP, schakelingen,enzovoort nog.
[ Voor 25% gewijzigd door Stewie! op 25-12-2012 09:04 ]
Gek genoeg zijn die Power Nodes nu bij mij ook begonnen te knipperen. Voorzover ik kan vaststellen is dat sinds ik er een paar extra heb bijgeplaatst. Inderdaad irritant. Vooral naast de TV, als je in een vrij donkere kamer een film zit te kijken geeft dat toch vrij veel licht. Heeft iemand er al een oplossing voor gevonden?Ze knipperen normaal niet, tenzij ze een signaal doorgeven aan een andere node, er een heal aan de gang is en bij in/exclusion.
@MadMan: mooie setup met die comboswitch. Ik zet zelf apparatuur nu met een timer uit om standby verbruik te killen. Maar dat is wat grof, het zou mooier zijn om dat alleen te doen als het verbruik < x watt is (zodat je zeker weet dat de apparatuur niet gebruikt wordt). Maar zelf wacht ik wel tot vera de Power Nodes goed ondersteund en de watt readings van alle poorten weergeeft.Om nog even op die 6-port powernodes terug te komen, die gebruik ik overal waar ik apparatuur heb die samen gebruikt word. Op poort 1 sluit ik dan het apparaat van die groep aan dat het minst standby gebruikt. Die laat ik dan in de gaten houden door een comboswitch die via een scene de rest van de contacten inschakelt als het apparaat op poort 1 woord aangezet en dus meer gaat verbruiken. De comboswitch is dan de trigger en heeft dus 1 apparaat wat hij in de gaten moet houden en schakelt op voorwaarde dat het verbruik van dat apparaat boven de XX watt komt.
Dat geheel word weer alleen ingeschakelt op tijden dat ik er ook daadwerkelijk gebruik van zou kunnen willen maken zodat het standby-verbruik van contact 1 ook tot een (voor mij) minimum beperkt kan worden.
[ Voor 39% gewijzigd door spoller op 24-12-2012 11:03 . Reden: quotes vergeten ]
Hier dus:
http://www.domoticaforum....19&hilit=powernode#p60119
[ Voor 40% gewijzigd door screamhouse op 24-12-2012 10:21 ]
Ik heb voor mezelf een begroting gemaakt op basis van Z-wave, in een woning van 160m2 met 6 kamers, alle ruimtes (incl. trappenhuizen) voorzien van 1 of 2 dimmers, een multisensor met PIR, temperatuur en daglichtsensor, Danfoss radiatorkranen, schakelen van de vloerverwarming, wat rookmelders, een aantal relais voor apparatuur en de ketel en 3 zonneschermen schakelen. Daarmee kwam ik met Fibaro op zo'n €3500,- als ik het zelf installeer. En dan heb ik nog niks geks gedaan.Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:36:
...
Ik ben echter op zoek naar de tussenvorm: zelf aan de slag met goed materiaal.
Dat moet naar mijn mening kunnen voor de helft van de prijs van een installateur, vandaar mijn budget 3500.
Nu nog de meest geschikte techniek vinden.
Kortom, ik denk dat je ook als je het zelf wilt doen je budget flink moet ophogen als je iets beters dan Z-wave wilt. Of je moet flink snijden in het aantal dingen die het systeem moet kunnen.
Toch vraag ik me af of Z-wave niet gewoon kan wat jij wilt. Heb je het al eens in de praktijk gezien?
Geweldig - en ja, ik zat ook al over tape na te denken. Ga 't gelijk even proberen.screamhouse schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:20:
Hier is een oplossing voor.......weet alleen niet waar ik hem gezien heb.
Hier dus:
http://www.domoticaforum....19&hilit=powernode#p60119
[Update] Geprobeerd, maar krijg het nog niet aan de praat. De link refereert aan Domotiga, in MiOS (Vera Lite) werkt het net wat anders. Onder de configuratie van de Power Node, tab 'Advanced', kun je 'New Services', 'New Variable' en 'New Value' in vullen. Ik heb '1' als 'Variable' en '255' als 'value ingevuld, maar dat levert niet het gewenste resultaat. Op het domoticaforum wordt ook geroepen dat de settings bewaard blijven als je de PowerNode reset (van de stroom af haalt).
Enig idee hoe ik dit zou moeten instellen op de Vera / waar ik de ingestelde waarde weer kan uitlezen?
[ Voor 43% gewijzigd door spoller op 24-12-2012 12:27 ]
Try this:spoller schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:06:
[...]
Geweldig - en ja, ik zat ook al over tape na te denken. Ga 't gelijk even proberen.
[Update] Geprobeerd, maar krijg het nog niet aan de praat. De link refereert aan Domotiga, in MiOS (Vera Lite) werkt het net wat anders. Onder de configuratie van de Power Node, tab 'Advanced', kun je 'New Services', 'New Variable' en 'New Value' in vullen. Ik heb '1' als 'Variable' en '255' als 'value ingevuld, maar dat levert niet het gewenste resultaat. Op het domoticaforum wordt ook geroepen dat de settings bewaard blijven als je de PowerNode reset (van de stroom af haalt).
Enig idee hoe ik dit zou moeten instellen op de Vera / waar ik de ingestelde waarde weer kan uitlezen?

Verwijderd
Het zou kunnen hoor dat Zwave perfect voor mijn situatie zou zijn; ik probeer daar achter te komen door zoveel mogelijk info te verzamelen.HvB83 schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:39:
[...]
Ik heb voor mezelf een begroting gemaakt op basis van Z-wave..
..Toch vraag ik me af of Z-wave niet gewoon kan wat jij wilt. Heb je het al eens in de praktijk gezien?
Een goede afweging kun je in mijn optiek alleen maken als je van alle mogelijkheden op de hoogte bent.
Ik zit nu in de luxe positie dat vrijwel alles nog kan.
Waar het vanaf hangt is met name de betrouwbaarheid van de techniek.
Ik wil niet 3 keer op mn Ipad drukken om vervolgens toch nog op te moeten staan om alles handmatig te doen.
Ik heb Zwave nog nooit in de praktijk gezien; niemand die ik ken heeft het.
Twee vragen dus:
-Wat is jullie ervaring mbt de betrouwbaarheid/stabiliteit van de Zwave techniek?
-Hoe ervaren jullie het geluid van de schakelrelais in de muur?
Verwijderd
Dat is natuurlijk ook zo; is het geluid met zo'n klik te vergelijken? Niet harder??screamhouse schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:53:
Ik zet de lamp 1x aan en 1x uit en de klik boeit mij niet. Ik bedoel een schakelaar omzitten geeft ook een klikje
Fibaro switch klikt zachter dan de simpele schakelaar die er aan gemonteerd is, de dimmer swtiched geluidloos.Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 14:08:
[...]
Dat is natuurlijk ook zo; is het geluid met zo'n klik te vergelijken? Niet harder??
Aangezien ik al het nodige aan KAKU apparatuur heb (paar inbouwdimmers en een 5-tal van die tussenstekkers) wil ik toch iets dat daarmee compatible is en dan ook nog eens budgetvriendelijk is. Behalve een Vera en Zipato heb ik nog niet echt iets gezien dat hieraan voldoet?
Het is puur voor de hobby en moet dus ook qua prijzen leuk blijven, betekent dat met name de benedenverdieping geautomatiseerd zal worden en pas later stapsgewijs wat andere ruimtes erbij.
Edit: Opzich zou een Vera Lite + USB RFXCom al een mooie start zijn, kan alle bestaande apparatuur blijven gebruiken (maar bij voorkeur op minder belangrijke plekken) en dan langzaam uitbouwen met z-wave apparatuur. Of mis ik iets?
[ Voor 36% gewijzigd door Sander op 24-12-2012 15:28 ]
Verwijderd
Ik zal het eens allemaal laten bezinken.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en het advies wat ik gekregen heb.
Wat het wordt laat ik nog even in het midden, maar koppel ik later hier nog terug!
Ik heb nu zelf sinds een paar dagen HomeWave draaien, en dat bevalt me erg goed. Een mooie cleane interface en makkelijk te bedienen. Ook buitenshuis, mits je een internet verbinding hebt uiteraardSander schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:36:
Hoe zit het met apps voor iPad etc voor Vera? Of kun je dan beter gelijk sqblaster oid erbij nemen en alles bij elkaar gooien?
Zie http://homewave.intvelt.com/ voor screenshots en filmpjes.
iPad versie is er nog niet, maar staat al wel in de planning. En voor 3,59 werkt het in elk geval uitstekend, en stukken voordeliger dan de andere apps als Automation.app en Sqblaster
Ah, ik had niet uitsluitend bij de avanced configuration tab moeten kijken :-)
Net ingesteld en dit lijkt inderdaad te werken. Dank!