Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 11 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

klaasopurk schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:13:
Kan iemand mij vertellen of er van Zwave componenten zijn die somfy aansturen. Ik vind alleen een kast van Somfy die zwave kan aansturen en ook rollluiken/zonwering.

Echter ik denk dat ik door ga met Zipato en wil dat Zipato de rolluiken aanstuurt.

Ik er nog niet achter ben hoe ik electra zonnepalen en werkelijk gebruik gescheiden/gas/water kan bijhouden met Zipato. Ik daar eens voor mailen. Gelijk een test voor de support:P

Kan iemand ook vertellen dat als bijv. Zipator Zwave ondersteunt deze ook alle Zwave componenten?
Ik ben erg nieuw in dit gebeuren en zoek al tijden naar apparatuur voor thuis. Zie ook lijst hierboven van wensen. Ik heb dus nog nooit Zwave spullen oid in mijn handen gehad. Dus misschien stel ik een rare vraag. Excuus daarvoor.
tipje,
kies dan niet voor een systeem waarbij geen ervaringen zijn en weinig mensen je kunnen helpen.
kies dan voor een vera en verdiep je daarin.... ondersteuning is daar prima voor te vinden met een grote gerbuikersgroep....
Zo te zien kan die zipato wel de algemene zwave spullen hebben (verschillende merken en spullen die ook bij de normale webshops te vinden zijn), Je maakt de grootste kans met een vera en een rfxcom tezamen de boel te dekken mijns inziens.
die zipato ziet er leuk uit maar ik zou je daar niet direct instorten als je nog geen idee van de spullen hetb en een hoop moet ontdekken... dan kun je alle hulp goed gebruiken en die wordt nog neit geboden voor zipato...
Mijn mening hoor... O-)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

@klaasopurk
Weet je al wanneer het leverbaar is? Volgens mij kan dit nog wel even gaan duren.

Ik benieuwd wat ze gaan terug mailen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 12:01
Met vera lite en een rfxcom transceiver kan je echt enorm veel aansturen en uitlezen. Misschien niet meest gebruiksvriendelijke systeem (al werkt webinterface best aardig) maar stuk goedkoper dan fibaro homecenter of homeseer. Home wizard of domotiga ken ik niet zo goed (ken vera systeem beste).

Vera is trouwens enorm tweaker waardig ;). Linux/OpenWRT systeem waar je naar toe kan SSHen. Open Api en eigen scripttaal (Luup, uitbreiding op Lua). Ook veel info beschikbaar op hun forum.

Je kan Somfy volgens mij serieel of via hun eigen Zwave kastje of zo aansturen. Beiden worden volgens mij gesupport door Vera. Voor andere systemen zul je ook zo'n interface nodig hebben.

Ik zou zeker voor een bekend systeem gaan.

Apps voor Vera zijn trouwens prut, op zowel Android als iOS. Werkt vaak wel maar ziet er niet uit en is incompleet. Beste app vind ik tot nu toe Automator.app voor iOS. Webinterface is wel ok maar werkt niet super op mobiele devices.

Ben daarom zelf maar begonnen aan simpele webinterface. Werkt verassend goed en snel. Zit te overwegen of ik er misschien een app van moet maken. Draait nu op PHP, HTML en javascript.

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 08:43
Heb hier ook het een en ander op een webinterface lopen. Paar maanden terug zo'n el-Cheapo tablet op de kop getikt voor een euro of 40, die gaat straks aan de muur en daarop moet een vrij uitgebreide webinterface komen. Zit nu wat te prutsen in jQuery, de requests worden met een simpele AJAX (GET) request naar EventGhost gestuurd over het WiFi. werkt opzich best aardig. Zolang ik maar niet teveel requests per minuut verstuur en niet teveel animeer, want dat neemt de tablet me niet in dank af. Is een ICOO D50 trouwens.

De hardware maak ik waar mogelijk zelf. Voor het schakelen van zwaardere aparatuur heb ik een setje tussenstekkers met afstandsbediening gehaald bij de Praxis voor 9 euro. Zitten 3 van die tussenstekkers in. Had nog een stapeltje transistors en een Arduino Nano liggen. Een ruim half uur en een opsommig krachttermen later kon ik voor zo'n 10 euro drie aparaten schakelen vanaf de server. Gaat je echt niet lukken met zo'n prebuilt systeem. Software is nu nog EventGhost, maar ik zit DomotiGa te overwegen. Jammer dat die laatste niet op Windows wil lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door doltishDuke op 29-11-2012 03:39 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Misschien een idee om alle webinterfaces die we nu met z'n alle bedenken eens in een apart topic samen te voegen zodat we van elkaar wat kunnen leren. Misschien naast de interface ook wat scène scripts :?
Weet alleen niet of er veel animo voor is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Ik kwam deze website nog tegen:
http://domoticavergelijken.info/

Wel aardig overzicht maar nog niet compleet en niet diep genoeg.

• McVirusS
Ik kijk best uit naar die Fibaro deur/raamsensors. Vooral ingebouwde temperatuursensor (moet je los kopen, wel flauw) is wel briljant. Dan kan ik wat losse temperatuur sensors weer verplaatsen. Wel jammer dat DS18B20 niet ook luchtvochtigheid meet, die wil ik ook graag in de gaten houden vanwege houten vloer namelijk.

Ben wel benieuwd of externe sensor aansluiten in plaats van deur sensor signaal komt of dat je allebei kan doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ezhome.nl/media/wysiwyg/products/fib/fgk/magneet.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ezhome.nl/media/wysiwyg/products/fib/fgk/temperature.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ezhome.nl/media/wysiwyg/products/fib/fgk/binair.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ezhome.nl/media/wysiwyg/products/fib/fgk/installatie.jpg

Van de DS18B20 kan je trouwens gratis samples aanvragen bij Maxim Integrated.

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Ziet er inderdaad weer mooi uit.

Alleen een temperatuur sensor bij je deur lijkt me niet echt heel handig. Dat gaat nooit een heel nauwkeurig temperatuur opleveren naar mijn idee. Zeker niet bij een oud huis zoals ik heb.

• doltishDuke
McVirusS schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:34:
Ik kijk best uit naar die Fibaro deur/raamsensors. Vooral ingebouwde temperatuursensor (moet je los kopen, wel flauw) is wel briljant. Dan kan ik wat losse temperatuur sensors weer verplaatsen. Wel jammer dat DS18B20 niet ook luchtvochtigheid meet, die wil ik ook graag in de gaten houden vanwege houten vloer namelijk.

Ben wel benieuwd of externe sensor aansluiten in plaats van deur sensor signaal komt of dat je allebei kan doen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Van de DS18B20 kan je trouwens gratis samples aanvragen bij Maxim Integrated.
Maar goed, wat kost dat nou?

Ik ben bezig om allerhande sensoren aan ATTiny chips te hangen die vervolgens via een simpel RF zendertje op 434 Mhz de status doorsturen naar de server. ATTiny en RF zender bij elkaar kosten een euro of 4 a 5. Lijkt me toch wel wat goedkoper dan die standaard dingen. Dan moet je daar in principe alleen nog de losse sensor bij kopen en die zijn vaak ook niet duur. Zit alleen nog met het probleem dat ik een goede 5V batterij moet zien te vinden. Omvormen naar een bruikbaar voltage voor de ATTiny en de sensoren heb ik geen zin in voor zulke kleine dingen.

• DRuw

DRuw

Ga uit van ongeveer 50 euro excl de tempsensoren.
er worden er op dit mometn een paar verkocht, dat zijn de "testmodellen"/ "voorloopmodellen".
Over een week of 2 zullen ze bij de gangbare webshops te koop zijn gok ik.
HeroS schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:39:
Ziet er inderdaad weer mooi uit.

Alleen een temperatuur sensor bij je deur lijkt me niet echt heel handig. Dat gaat nooit een heel nauwkeurig temperatuur opleveren naar mijn idee. Zeker niet bij een oud huis zoals ik heb.
Heb ik inderdaad al eerder aangegeven.
Die sensoren zullen prima nauikeurig de temperatuur kunnen meten maar dat is op een plek waarop jij je verwarming niet wil aansturen... zeker niet als je in een nieuwbouwhuis woont met een ventilatiegat bij je deur...
Ook heb ik een stel luxaflex bij mijn raam dus ik heb een soort bufferzone. Maargoed, het idee is proma en wellicht kun je er nog een draadje tussendoen waarbij de sensor wat verder komt...

[ Voor 50% gewijzigd door DRuw op 29-11-2012 15:59 ]

• doltishDuke
Dan ga ik liever voor 5 euro wat solderen :) Heb nu een stuk of 10 sensoren die ik wil plaatsen en dan betaal ik liever 50 euro dan 500.

Is er hier trouwens iemand die ook gordijnen op en sluit middels domotica? Ik wil dat namelijk ook hebben zodat ze wanneer ik van huis ben zo nu en dan open en dicht gaan, maar ook zodat ik wanneer ik een film start op mijn HTPC niet alleen het licht dimt maar ook het gordijn dich gaat. Kon zo niks fatsoenlijks vinden wat kant en klaar te koop is, dus ook dat zal zelf gemaakt moeten worden. Probleem is echter dat ik wel de eis heb dat gordijnen ook met de hand beweegbaar moeten zijn. Vastzetten aan een lineaire actuator gaat hem dus niet worden. Zit nu te kijken of ik wellicht kan werken met een (ronddraaiende) motor, en een elektromagnetische koppeling.. Maar zie dat maar eens betaalbaar te vinden..

[ Voor 73% gewijzigd door doltishDuke op 29-11-2012 21:11 ]

• McVirusS
Harrison electrische gordijnrails:
http://www.hashop.nl/webs...ebwinkel-Product=12189303

Niet echt goedkoop maar wel af product.

Temperatuur kan je ook meten met van die weerstation sensors. Die koop je voor iets meer dan tientje en doen ook luchtvochtigheid meten. Werken ook op 433 MHz en dan krijg je gewoon nette behuizing en terugmelding van batterijstatus bijvoorbeeld. Ik heb die dingen met zo'n rfxcom transceiver aan mijn Vera Lite gekoppeld.

Dat fibaro spul is compleet andere klasse. Sowieso is ZWave spul wel enorm mooi. Is bidirectioneel protocol waarbij meeste modules ook nog het bereik van netwerk vergroten. Mijn controller kan zelf communiceren met Fibaro modules om status en dergelijke op te halen. Maar ik kan ook schakel modules direct associëren met lichten zonder dat Vera daar een rol bij speelt. Met 433 MHz diy spul moet je hele protocol hiervoor zelf schrijven. Lijkt me erg lastig om betrouwbaar te krijgen.

Grootste nadeel van ZWave is dat het zo duur is. Want voor de rest is het wel echt superieure oplossing. Werkt ook echt supersnel en stabiel. Maar 50 euro voor een dimmer of schakelmodule blijft veel geld.

Ik meng gewoon wat systemen, daarom heb ik zo'n rfxcom transceiver. Voor wat simpele temperatuursensors of zelfs bewegingssensors heb ik niet perse ZWave nodig. Maar het heeft wel mijn voorkeur ;). Ach, je kan het langzaam uitbouwen ;).

• doltishDuke
Die Harrison dingen had ik ook al gevonden. Echter vind ik dat inderdaad veel te duur en daar komt bij dat die systemen het niet trekken als je zelf het gordijn aan de kant schuift. Heb ze inderdaad wel eens overwogen en informatie over ingewonnen, maar het is dus niet echt waar ik naar op zoek ben, helaas.

Net twee magnetische koppelingen besteld op eBay, paar krachtige motortjes met versnelling heb ik nog wel liggen, heb uitgerekend zo rond de 25 rpm nodig te hebben. Benodigde kracht uitrekenen lukt me niet gezien de vele factoren. Maar we gaan het proberen :) Vind het sowieso leuk om dat soort handel zelf in elkaar te knutselen. Ik wil gaan proberen met een fietsketting die door een goot loopt de eerste runner in de gordijnrails op en neer te trekken. Wanneer het domotica systeem aan de gang is is het motortje dan gekoppeld, wanneer het klaar is laat de koppeling los en kan ik hem zelf op en neer schuiven. Zal hoogstwaarschijnlijk een groot drama worden, maar de investering van een tientje voor die koppelingen vind ik dat nog wel waard :P

Wat betreft dat RF protocol, zo'n weerstation is opzich nog geen slecht idee daar die er gewoon al zijn. Maar zo heb ik bijvoorbeeld ook een sensor die meet of er iemand op de bank zit middels zo'n flex resistor. Of een resistor die meet of het raam open is, bijvoorbeeld. Dat ga ik nooit allemaal met dat soort systemen kunnen doen. Daarnaast heb ik al eerder wat zitten klooien met de VirtualWire library van Arduino, die ook op de ATTiny chips aan de gang te krijgen is. Dit biedt gewoon een functie voor seriele communicatie (VirtualWire.send("Pudding"); bijvoorbeeld) wat aan de andere kant opgevangen wordt. Wat je dan nog wel moet doen is natuurlijk je eigen protocol schrijven. Ook dat heb ik al min of meer af. Gaat nu gewoon nog via IP, en is ook niet zo heel gecompliceerd. Simpele GET request als e.html?e=Livingroom.Temperature&v=20.3 zoals dat nu bijvoorbeeld gaat triggert een LivingRoom.Temperature event in EventGhost met als payload 21.3. Veel meer heb ik natuurlijk ook niet nodig. Wat wel nog eens een probleem kan gaan worden is paketjes die verkeerd aankomen, maar ook daar moet wel een mouw aan te passen zijn met wat controles.

Ieder zijn eigen voorkeur denk ik :) Ik klooi liever wat aan met zelfgemaakt spul om het perfect naar mijn zin te krijgen. Al heb ik daar inderdaad zo nu en dan ook echt wel spijt van als ik om 4 uur 's nachts nog steeds die kutlamp niet aan krijg als ik de kamer binnen loop ;)

[ Voor 6% gewijzigd door doltishDuke op 29-11-2012 23:10 ]

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
doltishDuke schreef op donderdag 29 november 2012 @ 16:37:
Dan ga ik liever voor 5 euro wat solderen :) Heb nu een stuk of 10 sensoren die ik wil plaatsen en dan betaal ik liever 50 euro dan 500.

Is er hier trouwens iemand die ook gordijnen op en sluit middels domotica? Ik wil dat namelijk ook hebben zodat ze wanneer ik van huis ben zo nu en dan open en dicht gaan, maar ook zodat ik wanneer ik een film start op mijn HTPC niet alleen het licht dimt maar ook het gordijn dich gaat. Kon zo niks fatsoenlijks vinden wat kant en klaar te koop is, dus ook dat zal zelf gemaakt moeten worden. Probleem is echter dat ik wel de eis heb dat gordijnen ook met de hand beweegbaar moeten zijn. Vastzetten aan een lineaire actuator gaat hem dus niet worden. Zit nu te kijken of ik wellicht kan werken met een (ronddraaiende) motor, en een elektromagnetische koppeling.. Maar zie dat maar eens betaalbaar te vinden..
Ik heb een elektrische gordijnrails gekocht via http://autogordijn.nl/bestellijst.php - Deze stuur ik aan met de Fibaro Roller Shutter module. Ik moest tussen de gordijnrailaansturing en de Fibaro module wel 2 relais plaatsen. Dit omdat de Fibaro module niet potentiaal vrij is.

Deze rail schakel ik nu met de Fibaro Home Center 2. Ook heb ik een scene draaien welke de gordijnen sluit bij zonsondergang en opent bij zonsopgang.

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1Y1S0V1y2y20/rail.png

Edit: Dit is trouwens wel een elektrische gordijnrail welke je handmatig kunt openen/sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door MitchellOnline op 29-11-2012 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die heb ik eerder gezien. Een of ander chines alternatief die relatief simpel met een rolle shutter of dergelijk Zwave te maken is.
Prima oplosing toch?
Ik ga hem ook in de vakantie maken denk ik (heb nog geen gordijnen hangen... mooi vakantie klusje:))
Werkt het naar behoren Mitchell?
Is dat trowuens dezelfde als van Pahedomotica? (http://www.pahedomotica.nl/index.php?p=6&sc=10)

[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 30-11-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MadMan schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 23:37:
[...]
@ DRuw:
Wat zijn precies de klachten van je collega met betrekking tot de Toon? Een aantal kenissen van me hebben hem ook en zijn er zo ongeveer lyrisch over :P
Verder zijn er geen (goede) alternatieven voor, honeywell heeft wel wat spul maar dat vind ik lelijk.
Komt er dus sowieso op neer dat de Toon er komt, als het dan echt niets blijkt te zijn kan ik hem altijd nog in een hoek gooien :P
Heb nog even nagevraag:
de metingen zijn slecht te monteren, ook is zijn gasmeter een ouder type en had geen reflector dingejte dus werkte vanaf het begin al niet. die van de electrameter valt er iedere keer af...
Ook is het ding niet op afstand regelbaar (schijnt een app te komen maar niemand weet wanneer).
Bij een aansturing op tijd heeft hij het grote vermoeden dat het ding maar wat doet: begint een half uur eerder af en toe enzo... niet betrouwebaar in zijn ogen...
Dit zijn niet mijn observaties maar van mijn collega (heeft ook een vera met een hoop spul eraan)..

Edit: sorry voor de doublepost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
DRuw schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:37:
Die heb ik eerder gezien. Een of ander chines alternatief die relatief simpel met een rolle shutter of dergelijk Zwave te maken is.
Prima oplosing toch?
Ik ga hem ook in de vakantie maken denk ik (heb nog geen gordijnen hangen... mooi vakantie klusje:))
Is dat trowuens dezelfde als van Pahedomotica? (http://www.pahedomotica.nl/index.php?p=6&sc=10)
Ja hoor deze werkt prima! En dat is inderdaad exact hetzelfde product, op het prijskaartje na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allen,

Probeer een Fibaro aan te sluiten op schakelaar 2 met behoud van de hotelschakel functie. Kan iemand me een tip geven?
Zie tekening voor de situatie:

http://imageshack.us/a/img32/8173/hotelschakeling.jpg

Groet Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
^^ heel simpel eigenlijk mits je puls / maak schakelaars gebruikt. Want dan kun je vanaf beide schakelaars je draden parallel op je input binnen laten komen. Sluit je 1 schakelaar dan veranderd je fibaro van status.
Ik weet alleen niet of je wcd/schakelaar combi een 2 in 1 is of beide los zijn uitgevoerd. Bij de 2in1 variant bestaat puls volgens mij niet. In je huidige situatie zul je naar verwachting aan beide kanten een wisselschakelaar hebben en die zou je dan het beste kunnen vervangen.

Als je dat niet wilt dan moet je de fibaro instellen dat je vaste schakelaars gebruikt en moet je fibaro input 'schroefje' aan de zwarte draad die nu aan je lamp vast zit en de output weer naar je lamp toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

BKJ

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:59:
Beste allen,

Probeer een Fibaro aan te sluiten op schakelaar 2 met behoud van de hotelschakel functie. Kan iemand me een tip geven?
Zie tekening voor de situatie:

http://imageshack.us/a/img32/8173/hotelschakeling.jpg

Groet Jaap
Wat ik heb gedaan bij hotelschakelingen is de fibaro bij de lamp in geplaatst. Werkt altijd ;-)

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allen,

Is idd een goed id bij de lamp aan te sluiten.

Zou je me kunnen vertellen hoe deze aan te sluiten?

groet Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:47:
Beste allen,

Is idd een goed id bij de lamp aan te sluiten.

Zou je me kunnen vertellen hoe deze aan te sluiten?

groet Jaap
Heb je ook maar even naar de plaatjes van de handleiding gekeken :?
Ik heb hier zelf ook zo'n module op de bank liggen en het is toch echt wel heel erg duidelijk hoe het zou moeten.

Een beetje eigen initiatief word hier wel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
DRuw schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:37:
Prima oplosing toch?
Dat ziet er inderdaad toch wel erg goed uit ja. Ik ga de link even opslaan :) Inmiddels in mijn eigenwijsheid de spullen om het zelf te maken al besteld, dus dat gaan we eerst even proberen. Vind het sowieso leuk om dat soort dingen zelf te maken. Mocht het, wat ik eigenlijk wel verwacht :'), op een fiasco uitlopen ga ik deze bestellen.

Bedankt beide voor de tip!

En als dat er eenmal hangt, linksom of rechtsom, moet ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om ramen te open en te sluiten, met behoud van handmatige bediening. Maar dat is iets voor als ik daar zit, en dat kan helaas nog wel een maand of 4 a 5 duren.

[ Voor 13% gewijzigd door doltishDuke op 03-12-2012 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
doltishDuke schreef op maandag 03 december 2012 @ 01:46:
[...]

Dat ziet er inderdaad toch wel erg goed uit ja. Ik ga de link even opslaan :) Inmiddels in mijn eigenwijsheid de spullen om het zelf te maken al besteld, dus dat gaan we eerst even proberen. Vind het sowieso leuk om dat soort dingen zelf te maken. Mocht het, wat ik eigenlijk wel verwacht :'), op een fiasco uitlopen ga ik deze bestellen.

Bedankt beide voor de tip!

En als dat er eenmal hangt, linksom of rechtsom, moet ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om ramen te open en te sluiten, met behoud van handmatige bediening. Maar dat is iets voor als ik daar zit, en dat kan helaas nog wel een maand of 4 a 5 duren.
En uiteraard willen we graag foto's zien van het resultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Haha, maar natuurlijk :) Ben sowieso alles aan het vastleggen wat ik daarvoor aan het bouwen ben. Leuk om later nog eens terug te kijken hoe ik in godsnaam iets heb opgelost, maar ik wil het ook wel online gaan posten. Vooral omdat ik de laatste tijd veel zoek naar domotica projecten en het valt me allemaal grondig tegen. Bijvoorbeeld, een lamp die aangaat met een draadloze wandschakelaar. Prima hoor, zijn we dus weer terug bij af :+ Maar ook een lamp die aangaat met een doorgaans bijzonder lelijke afstandsbediening. Wat moet ik daar nu mee?

Het andere wat je wel eens ziet zijn domotica systemen met voice control. En dat gaat dan ongeveer zo..

V: Computer!
A: Piep
V: Main lights on
A: Main lights on

En vervolgens gaat het lampje aan. Leuk hoor, maar onpersoonlijker kan het volgens mij niet. Zo ben ik dus ook bezig met wat software die hetzelfde kan maar dan reagerend op een zin, als 'Computer, can you turn on the main lights for me please?'. Lukt al redelijk maar onderhand begin ik er wel echt koppijn van te krijgen hoe moeilijk intelligente spraakherkenning is.

Anyway, verder niet zo interessant, maar ik heb dus niet zoveel met domotica projecten die ik op het internet vind :) Daarom wil ik dus graag gaan posten wat ik aan het maken ben. Op voorwaarde natuurlijk dat het gaat worden zoals ik het wil, ben me welbewust dat dat godsgruwelijk moeilijk gaat worden.

Tevens zit ik nu weer eens te kijken naar mogelijkheden met Kinect rondom de HTPC. Moet ik ook niet doen eigenlijk, want ik haal mezelf veel te veel op de halfs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
^^ op het vera forum heb ik dat ook al voornij zien komen, voice commands maar ook gesproken antwoord als in, het weer voor vandaag is... (wel in het engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@The-Source

Je heb ook gelijk dat je zelf ook iets uit moet zoeken. En het is ook meer onzekerheid met een nieuwe materie. Wou meer een bevestiging....

Het is dan ook wel gelukt inmiddels

groet Jaap

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2012 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van Zwave en domotica maar heb toch wel enige electro en IT kennis.

Mijn situatie:

Bestaand nieuw huis en nieuw kantoor:
Aanwezig Fibaro HC2

Bestaand huis wil ik compleet via Zwave aansturen en controleren. Er wordt verbouwd dus er is wel van alles mogelijk qua bekabeling en dozen.
Ik moet waarschijnlijk toch de oude schakelaars vervangen door witte. (Mooi brons nu ;-)

Vraag welke schakelaars kan ik het beste kopen? Puls schakelaars met daarachter Fibaro of Schakelaars met geintergreerde Zwave?

Kantoor wordt verbouwd en ook hier kan alles nieuw. Ruimte wordt ook gebruikt als demo ruimte voor Domitica met Zwave.
Ik wil graag toegangscontrole met een digitaal slot. Ook hier compleet zwave met camera's temperatuur sensoren en aansturing Airco/luchtverwarming.
Eigenlijk een beetje dezelfde vraag: welke schakelaars (merk/type)? welke thermostaat? Verder ideeen voor een demo ruimte Domotica?

Dit alles moet aangestuurd worden door de Fibaro HC2.
Welk merk? Busch Jaeger, Duwi of een ander modern merk met witte schakelaars? Welke andere "leuke" toevoegingen?

Alvast bedankt!

Gr. Soekie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Beste Soekie,
lees ik correct dat je een demoruimte met domotica maakt en daarbij ons vraagt wat je nodig hebt?
Ik zou zelf inderdaad pulsdrukkers gebruiken met de fibaro schakelaars (heb b-j).
Welk merk/type maakt niet heel veel uit en bij de schakelaars zou je zelfs nog met bi-stabiele schakelaars kunnen werken ipv pulsdrukkers (al zijn pulsdrukkers gewoon netter als je die toch al ergens gebruikt).
De sets van duwi danwel zwave.me zijn er alleen voor B-J in het creme.. dan zou je de everlux meoten hebben of de B-J spuiten met standaard spuitbus (brakke work-around maar geen slecht resultaat).

Digitaal slot is er maar 1 van op het moment dus das makkelijk kiezen en qua sensoren is het ook net wat je wilt.
De 4-in-1 sensoren van aeon labs zijn erg leuke dingen maar op dit moment zeer slecht (zo goed als niet) leverbaar dus dat zal wachten worden.
Verder: raam/deur sensoren, rookmelder, elektrische gordijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Zipato presentatie...ff google translate gebruiken voor NL.

http://www.touteladomotiq...tid=5:domotique&Itemid=89

Dat ziet er allemaal veel belovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
HeroS schreef op maandag 03 december 2012 @ 15:22:
Zipato presentatie...ff google translate gebruiken voor NL.

http://www.touteladomotiq...tid=5:domotique&Itemid=89

Dat ziet er allemaal veel belovend uit.
Ziet er inderdaad veel belovend uit!

Alleen de GUI vind ik nogal tegenvallen (in verhouding met de Fibaro HC2), maar dat hoeft uiteraard niet perse een probleem te zijn. :9

[ Voor 3% gewijzigd door MitchellOnline op 03-12-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Het is inderdaad iets minder high end dan de HC2...maar de app ziet er wel weer proffesioneel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Maarre.... waar te koop????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Nog niet...men zegt binnen 3/4 weken dus zal wel begin januari worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze vorm is het SPAM/werving welke op GoT niet is toegestaan zoals staat in Het algemeen beleid. Indien een bedrijfsaccount gewenst is graag contact opnemen met zeef

[ Voor 83% gewijzigd door FeaR op 04-12-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Zo sinds vanmiddag over gegaan op beta firmware voor me Vera2 ivm de AEON 4in1 sensor. Deze word in de beta wel herkend als 4 afzonderlijke sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

heb je ook de firmware van de sensor zelf geupdate?
Ik weet even niet meer wat daar de veranderingen in zijn (heb het tegelijk gedaan toen ik mijn vera3 heb geupdate) maar mijne werkt naar behoren (al snap ik die lichtmeting eenheid niet helemaal).

Ik denk wel dat ik hem op een usb voeding zet want hij reageert mij te traag op de metingen (behalve beweging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
De sensor had ik ook gelijk geupdate, ook al denk ik dat de laatste versie er al in stond. De plek waar die bij mij komt is voornamelijk beweging en temperatuur. Die laatste veranderd niet zo snel dus kan er prima mee uit de voeten op batterijen. Maar de voorbereiding op vaste voeding komt er wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
doltishDuke schreef op maandag 03 december 2012 @ 02:53:
Haha, maar natuurlijk :) Ben sowieso alles aan het vastleggen wat ik daarvoor aan het bouwen ben. Leuk om later nog eens terug te kijken hoe ik in godsnaam iets heb opgelost, maar ik wil het ook wel online gaan posten. Vooral omdat ik de laatste tijd veel zoek naar domotica projecten en het valt me allemaal grondig tegen. Bijvoorbeeld, een lamp die aangaat met een draadloze wandschakelaar. Prima hoor, zijn we dus weer terug bij af :+ Maar ook een lamp die aangaat met een doorgaans bijzonder lelijke afstandsbediening. Wat moet ik daar nu mee?

Het andere wat je wel eens ziet zijn domotica systemen met voice control. En dat gaat dan ongeveer zo..

V: Computer!
A: Piep
V: Main lights on
A: Main lights on

En vervolgens gaat het lampje aan. Leuk hoor, maar onpersoonlijker kan het volgens mij niet. Zo ben ik dus ook bezig met wat software die hetzelfde kan maar dan reagerend op een zin, als 'Computer, can you turn on the main lights for me please?'. Lukt al redelijk maar onderhand begin ik er wel echt koppijn van te krijgen hoe moeilijk intelligente spraakherkenning is.

Anyway, verder niet zo interessant, maar ik heb dus niet zoveel met domotica projecten die ik op het internet vind :) Daarom wil ik dus graag gaan posten wat ik aan het maken ben. Op voorwaarde natuurlijk dat het gaat worden zoals ik het wil, ben me welbewust dat dat godsgruwelijk moeilijk gaat worden.

Tevens zit ik nu weer eens te kijken naar mogelijkheden met Kinect rondom de HTPC. Moet ik ook niet doen eigenlijk, want ik haal mezelf veel te veel op de halfs :+
Als je een iPhone hebt kun je SiriProxy gebruiken, heb dit zelf gebouwd en werkt echt goed. Je Siri commando's worden afgevangen door je proxy en deze stuurt je domotica systeem aan. Ik heb de commando's zo gemaakt dat ze met regex geparsed worden en zo kun je heel natuurlijk spreken en hoef je ook niet exact dezelfde zin te zeggen. Voorbeelden van mijn systeem vind je hier. :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Wat gaaf!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Laatst online: 13-09 08:54
De code heb ik op GitHub gezet, maar inmiddels heb ik de code verbeterd, maar nog geen tijd gehad om GitHub te updaten. Deze code kan evt ook gebruikt worden om andere systemen aan te sturen, als je de API maar kent via HTTP of TCP.

Verbeteringen zijn o.a. willekeurige antwoorden van Siri, zodat het nog natuurlijker lijkt. :)
Zal eens kijken of het komend weekend lukt om de nieuwe code online te zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Joepv op 05-12-2012 12:03 ]

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Joepv schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:53:
[...]

Als je een iPhone hebt kun je SiriProxy gebruiken, heb dit zelf gebouwd en werkt echt goed. Je Siri commando's worden afgevangen door je proxy en deze stuurt je domotica systeem aan. Ik heb de commando's zo gemaakt dat ze met regex geparsed worden en zo kun je heel natuurlijk spreken en hoef je ook niet exact dezelfde zin te zeggen. Voorbeelden van mijn systeem vind je hier. :)
Dit is wel heel mooi zeg!

Als je met regex werkt, maakt de woordvolgorde dan nog wat uit?

Ik ben met iets vergelijkbaars bezig, alleen werkt mijn systeem net wat anders. We nemen bijvoorbeeld een opdracht die op twee verschillende manieren gegeven kan worden:

"Can you please turn on my kitchen light?"
"Switch the damned kitchen light on!"

Wat ik als eerste doe is de handel matchen tegen een aantal werkwoorden die erin staan. Hier worden de werkwoorden 'can', 'turn' en 'switch' gevonden. Aan het werkwoord 'can' heb ik ingesteld dat het genegeerd moet worden in het bepalen van de opdracht aangezien het vaak een niet relevant hulpwerkwoord is. 'Turn' en 'switch' zijn in mijn code objecten en bevatten hun eigen code om hun context te analyseren. 'Turn' en 'switch' hebben in een domotica systeem min of meer dezelfde betekenis. Er moet iets geturnd of geswitcht worden. Switch is een alias op turn dus beide zinnen gaan verder op de class Turn. Turn op zich is dus niet erg zinnig, daarom gaat de code in Turn.analyzeContext() op zoek naar de betekenis. Toevoegingen aan turn zijn over het algemeen 'on', 'off' of 'to'. In het Engels staan deze over het algemeen óf meteen na het werkwoord, óf achteraan de zin. Daar gaan we dus zoeken om verwarring (Man on a Ledge...) te voorkomen. We weten nu dat er iets on geturnd moet worden. Ik heb vervolgens een lijst met andere objecten (appliances) die bewerkt kunnen worden. In die lijst staan bijvoorbeeld de objecten 'kitchen light', 'television' en 'heater'. Een zelfde lijst is er overigens ook voor media, turn on music bijvoorbeeld.

Die lijsten worden vergeleken waarbij de Turn classe de voorkeur legt op de appliances. Één van die objecten heeft als tag kitchen light. Dit wordt bij mij ook via een regex gedaan. Dat object matched dus. De Turn classe voert dan Appliance.TurnOn() uit waarna het appliance object de domotica aanstuurt (EventGhost::event('a.KitchenLight.change',1) in mijn code). Voor het doorgeven van geïnterpreteerde opdrachten aan de applicance objecten wil ik trouwens liever met events gaan werken. Enerzijds om het te centraliseren, anderzijds om niet met een enorme hoop aan methods te eindigen. Daarnaast wil ik het uitlezen van de zinnen onderbrengen in een andere class die rekening houdt met woorden die hetzelfde klinken maar wellicht verkeerd verstaan zijn. Hiervoor wil ik gaan matchen op basis van soundex of metaphone functies. Als ik het matchen volledig daaraan over kan laten hoop ik nog iets van een confidence level in te bouwen, nu wordt immers steeds de eerste match gepakt.

Bugged nog aan alle kanten, maar het is goed op weg. En leuk om te maken :)

Edit: Vind dat wel erg slim om gewoon Siri te gebruiken als voice input/output! Heeft me op het idee gebracht om te kijken of ik Google Now (ben geen Apple man ;) ) kan gebruiken. Alleen wil ik dat dan wel op mijn mediacenter hebben draaien en niet op mijn telefoon. Lastig, want in de Android Emulator staat die functie uit. Maar dit moet gewoon kunnen :D Zou toch vet zijn! Onderscheppen, eerst zelf kijken of er wat van te maken valt, en anders doorsturen naar Google. Kan die met zijn Knowledge Graph meteen kijken of je een andere vraag stelt. Kan ik mijn mediacenter ook vragen hoeveel 5 / 0 is! En dan wel dekking zoeken natuurlijk..

[ Voor 16% gewijzigd door doltishDuke op 05-12-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRuw schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:17:
Beste Soekie,
lees ik correct dat je een demoruimte met domotica maakt en daarbij ons vraagt wat je nodig hebt?
Ik zou zelf inderdaad pulsdrukkers gebruiken met de fibaro schakelaars (heb b-j).
Welk merk/type maakt niet heel veel uit en bij de schakelaars zou je zelfs nog met bi-stabiele schakelaars kunnen werken ipv pulsdrukkers (al zijn pulsdrukkers gewoon netter als je die toch al ergens gebruikt).
De sets van duwi danwel zwave.me zijn er alleen voor B-J in het creme.. dan zou je de everlux meoten hebben of de B-J spuiten met standaard spuitbus (brakke work-around maar geen slecht resultaat).

Digitaal slot is er maar 1 van op het moment dus das makkelijk kiezen en qua sensoren is het ook net wat je wilt.
De 4-in-1 sensoren van aeon labs zijn erg leuke dingen maar op dit moment zeer slecht (zo goed als niet) leverbaar dus dat zal wachten worden.
Verder: raam/deur sensoren, rookmelder, elektrische gordijnen?
Dank je, ga eens wat inkopen doen en daarna inbouwen.

Soekie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke digitaal slot werkt op de Fibaro HC2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Er is er op zwave maar 1 te koop op zwave zover ik weet: de ZM1702 van Vision heet de club geloof ik.
is wel alleen voor enkele sluitpunten (dus niet met die grendels boven en onder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Voor het nieuwe huis heb ik ook een domoticasysteem op de planning staan. Daarin zijn een aantal factoren van belang:

1) betrouwbaar aansturen van Danfoss living connect radiatorkranen is een must
2) absoluut betrouwbaar
3) dagelijkse bediening via een fancy, maar simpele iphone-app met een hoge WAF factor
4) veel flexibiliteit bij het samenstellen van scenes en events

Homeseer of open-source valt voor mij af, omdat ik een PC toch redelijk wat gedoe vind. Dan betaal ik liever iets meer voor iets wat af-fabriek al helemaal is ontworpen voor dit doel, met de ondersteuning erbij. Dan blijven eigenlijk alleen de Vera, Fibaro en Zipato over.

De Vera valt voor mij af omdat de apps die je kunt gebruiken allemaal niet echt goed smoelen en als ik het zo her en der lees best wat beperkingen hebben. Het werkt ongetwijfeld prima en m'n gevoel zegt dat het net wat meer getweakt kan worden, maar dat weegt voor mij niet op tegen de WAF.

Met name voor vraag 1 ben ik op dit moment nog zoekende. Fibaro schijnt met de nieuwe firmware van de Danfoss wel weer te moeten werken, maar kan geen temperatuur uitlezen. Ook is het me nog steeds niet helemaal duidelijk of je hem nou wel of niet real-time kunt updaten, dat blijft een beetje tegenstrijdig in veel berichten. 5 minuten vertraging tussen versturen van het setpoint en het daadwerkelijk aanpassen vind ik nog wel acceptabel, de 1,5u die ik soms lees natuurlijk niet.

Bij Zipato wordt op de website vermeld dat ze de temperatuur van de Danfoss wel kunnen uitlezen (http://www.zipato.com/def...d=24&pid=17&page=1&grupe=). Heeft iemand daar al een onafhankelijke bevestiging van gevonden? Werken beide goed samen, zonder vertraging? Ik krijg er bij Zipato namelijk nog niet echt de vinger achter of het echt zo goed werkt als ze op hun gelikte website aangeven, of dat ze gewoon alle Z-wave sensoren op hun website hebben gezet zonder ze daadwerkelijk te hebben getest op goede functionaliteit.

Ik besef me dat de Zipato echt een gok zou worden, maar het goed aansturen van de Danfoss zou perfect zijn. Zeker als ik op die manier tegelijk in elke ruimte een extra thermostaat kan voorkomen, scheelt dat ten opzichte van de Fibaro-oplossing een slordige €600. Ofwel, een heleboel extra modules... Dat de community dan nog niet zo groot is, dat neem ik dan maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Post je vraag eens hier: http://community.zipato.com/

Ik had binnen 40 min. antwoord.

Ik ga ook waarschijnlijk danfoss gebruiken met zipota. Maar op 1 verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Niemand heeft nu de zipato dus daar zal je niet echt veel terugkoppeling van ontvangen. Ze mogen een gelikte website hebben maar er werken een hoop onderdelen van die site niet en dat vind ik toch wel een hele slechte zet voor een dergelijk technisch bedrijf... Wat die danfoss betreft, het is een reactie van damfoss zelf geweest zat het uitlezen van de temp hardwarematig een ontwerpkriterium was en het niet mogelijk zou zijn, noch worden... Ik heb zelf geen hc2 maargoed.. dit is wat ik weet. Ik zie trouwens niet in die data die ze van danfoss zelf hebben dat de temp wordt doorgegeven...alleen de status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Ik snap werkelijk niet dat Danfoss die handel niet gewoon open zet. Wat zit er in godsnaam voor nadeel aan voor het bedrijf? Ik baal er ook aan dat ik hier aan die Danfoss meuk vast zit. Als ik de kans zou hebben zou het de deur uit gaan. Anderzijds, als ik een ander merk zou hebben wat het niet zou kunnen en Danfoss zou het wel hebben, zou ik wanneer mogelijk voor Danfoss gaan. Ik kan werkelijk niets bedenken dat ze te verliezen zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

De verkoop van hun eigen controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Voor zover ik weet kun je die kranen alleen krijgen in combinatie met hun controller, dus dat hebben ze dan al binnen.

Overigens zit ik te kijken of ik niet gewoon input op die controller kan simuleren. Heb dat al eens eerder gedaan bij wat Elro setjes. Zo'n simpele RF-bestuurde set tussenstekkers kopen, en met een Atmega chip en een handje vol transistoren aan de pc gekoppeld. Stuk goedkoepr dan die pre-made oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Kranen zijn gewoon los te koop hoor. Sterker nog, de software is nu aangepast waardoor er een aparte productserie voor zwave is.. Ze zijn alleen te beroerd om deze aan te passen aan de vragenvan de markt want ze hebben geen concurrentie... Ze verkopen als enige radiatorkranen op zwave...inderdaad triest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Ah, oké. Dan valt er wat voor te zeggen, maar nog steeds is het onzin.

Ik zit ook met Danfoss kranen en zat een tijd terug ook te zoeken, toen kon ik dus echt alleen sets vinden (2 kranen, 1 controller). Al sloeg dat natuurlijk ook helemaal nergens op. Verder vond ik laatst dat Z-wave wel kan (dacht alleen via een hack?) maar een vertraging van een minuut of 15 kent. Ook niets natuurlijk.

Jammer dat er nog niks fatsoenlijks voor beschikbaar lijkt te zijn. Even kijken wat voor kranen ik in mijn nieuwe appartement heb. Wellicht bouw ik gewoon een mechanisch apparaat om die kranen om te kunnen draaien. Zal even werk zijn, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik er minder koppijn van ga krijgen dan van die Danfoss ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Ze zijn toch gewoon los te krijgen zie hier: http://www.hashop.nl/webs...ebwinkel-Product=12205966

En werken naar mijn idee prima met Fibaro zover ik kan zien uiteraard met wat beperkingen.
Kijk anders eens hier http://forum.fibaro.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ze zijn inderdaad los te koop en met de laatste firmware gestript tot een versie die voor Zwave controllers werkt. Maar het blijft voor mij gewoon vaag in hoeverre het wel of niet met bepaalde controllers samenwerkt en ook betrouwbaar kan worden aangestuurd. Als Zipato inderdaad de temperatuur kan uitlezen dan zegt dat mij dat ze gewoon verder zijn in het ontrafelen van de aansturing van die Danfoss en dat geeft me dan meer vertrouwen over de betrouwbare werking in de praktijk.

Maar zoals door anderen al gezegd; er zijn blijkbaar nog geen praktijkervaringen beschikbaar, dus we zullen het gewoon moeten afwachten of Zipato z'n beweringen ook kan waarmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Ik heb zelf de HC2 in combinatie met 8 Danfoss kranen in gebruik. Was inderdaad verplicht om ook nog eens in iedere ruimte een Everspring ST814 op te hangen....

En om het helemaal leuk te maken, had ik ook nog eens 5 losse Fibaro relais nodig om mijn CV-Ketel in te kunnen schakelen. Dit kon niet met 1 Fibaro relais, omdat de HC2 eist dat iedere zone een eigen relais heeft. Doe je dit wel, dan schakelt de ene zone het relais in, en een andere zone het relais weer uit.

Nu alles op zijn plek zit moet ik wel zeggen dat het zeer stabiel werkt. Temperatuurregeling functioneert hier op 1 decimaal nauwkeurig, en het wordt sneller warm omdat in andere ruimtes de Danfoss Thermostaatkranen de radiatoren afsluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
HvB83 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:56:
Voor het nieuwe huis heb ik ook een domoticasysteem op de planning staan.
Hoewel het allemaal prima draadloos werkt, zou ik bij een nieuwe woning toch ook kijken naar bedrade oplossingen. Het is gewoon veel bedrijfszekerder. Het open en dicht draaien van radiatoren koste energie en dus kan je elk jaar de batterijen vervangen van alle kranen. Voor mij weegt dat wel op tegen nu buizen infrezen, maar bij een geheel nieuwe woning zou ik het zeker overwegen.

PS: zelf gebruik ik hometronic van honeywell en mijn ervaring is: je programmeert het 1 keer en vervolgens kijk je als het goed is vrijwel nooit meer op een display. Ik draai wel eens het programma "kinderen in bad" waarbij de badkamer en hun slaapkamers wat verder worden opgestookt, maar dat is het wel. Doel van domotica is juist dat je er minder omkijken naar hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door MeTooPV op 09-12-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MeTooPV schreef op zondag 09 december 2012 @ 13:08:
[...]
Hoewel het allemaal prima draadloos werkt, zou ik bij een nieuwe woning toch ook kijken naar bedrade oplossingen. Het is gewoon veel bedrijfszekerder. Het open en dicht draaien van radiatoren koste energie en dus kan je elk jaar de batterijen vervangen van alle kranen. Voor mij weegt dat wel op tegen nu buizen infrezen, maar bij een geheel nieuwe woning zou ik het zeker overwegen.
Tja, je 100% van tevoren weten wat je waar in je huis plaatst en dat is niet meer te veranderen. Ook mag iedere kabel naar je meterkast waardoor je deze rustig 2x zo groot mag maken.
Ik weet van 1 huis waarbij er zoveel nieuw pvc extra in is gekomen dat het van de rekenkamer niet meer mocht omdat het beton te zwak ging worden;)
Maargoed, je kunt alles wat je met batterijen voedt ook aan een adapter hangen, desnoods met wat handigheid;)
@Mitchell: zomaar een ideetje wat me te binnen schiet maar kun je niet per ruimte dan een virtuele knop maken in de HC2 en vervolgens die als scenetrigger op een enkele switch laten werken?

[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 09-12-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
DRuw schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:34:
[...]

Tja, je 100% van tevoren weten wat je waar in je huis plaatst en dat is niet meer te veranderen. Ook mag iedere kabel naar je meterkast waardoor je deze rustig 2x zo groot mag maken.
Ik weet van 1 huis waarbij er zoveel nieuw pvc extra in is gekomen dat het van de rekenkamer niet meer mocht omdat het beton te zwak ging worden;)
Maargoed, je kunt alles wat je met batterijen voedt ook aan een adapter hangen, desnoods met wat handigheid;)
@Mitchell: zomaar een ideetje wat me te binnen schiet maar kun je niet per ruimte dan een virtuele knop maken in de HC2 en vervolgens die als scenetrigger op een enkele switch laten werken?
Nee dit gaat niet, de HC2 heeft een speciaal ontworpen verwarmingspaneel waarbij je niets kunt aanpassen.

Enigste wat je kunt doen is een temperatuurschema opstellen, een temperatuursensor koppelen en een relais koppelen welke de CV schakelt.

Edit: Ik heb het voor de zekerheid nog eens getest, ik kan geen virtueel apparaat kiezen om de ketel mee te schakelen. Anders was het makkelijk; koppelde ik alle virtuele apparaten een 1 daadwerkelijk Fibaro relais. Maar helaas....

[ Voor 10% gewijzigd door MitchellOnline op 09-12-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MitchellOnline schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:28:
[...]
Edit: Ik heb het voor de zekerheid nog eens getest, ik kan geen virtueel apparaat kiezen om de ketel mee te schakelen. Anders was het makkelijk; koppelde ik alle virtuele apparaten een 1 daadwerkelijk Fibaro relais. Maar helaas....
Dit was inderdaad ongeveer mijn idee ja... jammer (tnx voor de terugkoppeling!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:26
DRuw schreef op zondag 09 december 2012 @ 15:34:
[...]
Klinkt als mijn huis (Westerzijde Amstelveen), kennen wij elkaar?

Voor de liefhebbers een foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.westerzijdeforum.nl/forum/download/file.php?id=82

[ Voor 14% gewijzigd door NielsOo op 09-12-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
NielsOo schreef op zondag 09 december 2012 @ 19:46:
[...]

[afbeelding]
AU !
Altijd weer die installateurs die niet bundelen. Voor meelezende installateurs: bundel die buizen nu toch eens een keer als ze worden ingestort. 2 groepjes van 7 buizen met 7 cm tussenruimte is voor de beton veel prettiger dan 14 buizen plat naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
[...]

[afbeelding]
Heftig! Mag ik je vragen wat voor domotica systeem je hebt en wat je er zoal mee kunt/doet? Of was dit niet voor een domotica systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

[...]

[afbeelding]
Is wel in amstelveen inderdaad!!! Adres weet ik niet. Mijn zus laat er een huis bouwen en die vertelde me dit. Zal wel even vragen wat het adres is maar zou zomaar kunnen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28
Heb in de afgelopen week een paar contact gehad met Zipato. Duurde wel even voordat ik mail kreeg. Dit lag eraan dat ze een paar dagen op beursen hadden gestaan.
- Ze willen in januari deze modules gaan verkopen. Ze willen zwave en kaku (coco) ondersteunen vanaf januari.
- Daarnaast zijn ze bezig met een eigen energiemeter die rekening kan houden met zonnenpanelen. Verwacht 1e kwartaal 2013.
- loggen gas en water hebben ze nog niet getest. Zou moeten werken.
- support somfy is er nog niet. Ze konden me niet vertellen wanneer dat ging gebeuren. Ze willen dat wel.

Ik wacht het nog even af. Het lijkt een mooi product te worden.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Volgens mij gaat het ook een mooi product worden. Zeker als KaKu goed gaat werken gaat me dit een hoop geld schelen. Zwave modules zijn gewoon best wel duur.

Tenaanzien van KaKu heb ik hier een vraag over gesteld:
http://community.zipato.c...ikuit-working-with-zipato

Wat ik begrepen/gelezen heb gaat Zipato tussen Vera en Fibaro zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tja, wat versta je onder goed werken?
Ik heb een vera met RFXCOM maar er is echt een duidelijk verschil tussen kaku modules en Zwave spul....
KaKu is fire and forget en Zwave controlleerd... an sich niets mis mee maar ik zou wel een afweging maken hoeveel betrouwbaarheid je nodig hebt... Voor een sensor zou ik zwave nemen, lampen kunnen prima met een kaku module uiteraard (om maar een voorbeeld te noemen)

Wat ik overigens wel grappig vind is dat de reacties over het algemeen negatief zijn op de HC2 qua ondersteuning en dat voor de Zipato boxen (die nog nieteens geleverd worden) dat ineens helemaal geen probleem is?

Uiteraard hardstikke mooi dat een club zo lekker innovatief bezig is en die markt een beetje openbreekt maar ik wens wel betrouwbaarheid te krijgen gezien de $$ investering en heb geen zin in een one-day-fly met goede bedoelingen....
Het is niet dat het ding goedkoper is als een vera lite ofzo...

Ik zelf kijk een beetje de kat uit de spreekwoordelijk boom, al ziet het er inderdaad aantrekkelijk uit.
Vraag me af of wellicht Micasaverde zich achter de oren krabt en de interface gaat aanpassen, zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Dat goed werken zal inderdaad moeten blijken.

Mijn idee is inderdaad om sensoren en tussenschakelaars (welke dicht op elkaar zitten) Zwave te maken.

Overigens weet ik zeker dat Zipato ook problemen heeft dat kan gewoon niet anders. Elk systeem heeft zijn probleempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DRuw schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:17:
Voor een sensor zou ik zwave nemen, lampen kunnen prima met een kaku module uiteraard (om maar een voorbeeld te noemen)
Ik zou het eerder andersom doen, ik wil wel zekerheid hebben dat een lamp aan/uit gezet is. Zeker als ik een lamp uitzet (al dan niet automagisch) dan wil ik wel dat hij uit is om geen onnodig stroomverbruik te hebben. Dat een beweginssensor (om maar iets te noemen) even geen signaal kon sturen is dan minder boeiend. Tenzij je die dus weer gebruikt als beveiliging.

Al met al, is het voor elke situatie weer anders, zelf kies ik ervoor om zoveel mogelijk betrouwbaarheid te verkrijgen, maar aan de andere kant hou ik wel de kosten in de gaten. Zo ben ik momenteel bezig om mijn cv-ketel op mijn netwerk aan te sluiten (dmv microcontroller + opentherm) om het op die manier te regelen ipv de veel te dure zwave oplossingen daarvoor. En voor temperatuur sensoren kan ik dan wel iets anders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je hebt gelijk, het is per situatie anders;)
Ik heb trouwens die horstmann set en tot nu toe best tevreden over. Het is geen opentherm maar heeft zelf een regeling die aan/uit regelt op basis van temperatuurverschil.
Ik heb de wakeuptime iets anders gezet maar verder werkt hij ou-of-the-box prima.
Dit ter info;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
DRuw schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:00:
Je hebt gelijk, het is per situatie anders;)
Ik heb trouwens die horstmann set en tot nu toe best tevreden over. Het is geen opentherm maar heeft zelf een regeling die aan/uit regelt op basis van temperatuurverschil.
Ik heb de wakeuptime iets anders gezet maar verder werkt hij ou-of-the-box prima.
Dit ter info;)
Welke wakeuptime gebruik je precies? Mijn temperatuursensor checkt om de 5min de temperatuur en schakelt op basis hiervan de ketel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MitchellOnline schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 01:38:
[...]

Welke wakeuptime gebruik je precies? Mijn temperatuursensor checkt om de 5min de temperatuur en schakelt op basis hiervan de ketel. :P
Volgens mij iets van 10 minuten maargoed, als die horstmann eenmaal een setpoint heeft gekregen regelt hij zelf de aan/uit intervallen.
dat half uur waar hij standaard op staat duurt me wel te lang (zeker als ik de vertraging van mijn vloerverwarming enzo meetel...)

EDIT: ik geloof dat de deursensoren leverbaar zijn:
http://www.wirelesswonen.nl/Webwinkel-Product-20361165/Fibaro-Deur-Raam-Sensor.html
Leuke dingen hoor. het zijn net die multisensoren maar dan met batterijvoeding 8)

[ Voor 23% gewijzigd door DRuw op 11-12-2012 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 22:17
DRuw schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:17:
Tja, wat versta je onder goed werken?
Ik heb een vera met RFXCOM maar er is echt een duidelijk verschil tussen kaku modules en Zwave spul....
KaKu is fire and forget en Zwave controlleerd... an sich niets mis mee maar ik zou wel een afweging maken hoeveel betrouwbaarheid je nodig hebt...
Hoe controlerend is z-wave nu eigenlijk? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een actuator niet reageert?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ymoona schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:03:
[...]

Hoe controlerend is z-wave nu eigenlijk? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een actuator niet reageert?
Het wordt een paar keer geprobeerd (kan tevens via verschillende routes) en uiteindelijk als het blijft falen dan krijg je een notificatie terug dat het mislukt is, zodat je in ieder geval weet dat de status niet veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

met een instelbaar aantal keer van re-try's en je kunt een melding krijgen als er iets niet werkt volgens mij (heb ik niet ingesteld, alles werkt;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Snap niet dat dat Z-wave spul perse zo duur moet zijn. Zou dat te maken hebben met certificering of iets dergelijks?

Ben zelf enorm fan van Z-Wave spul maar echt alles is gewoon superduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Verzin het eens: gebrek aan concurrentie (danfoss bijvoorbeeld), wellicht licentiekosten voor Zwave, beperkt afzetgebied dus weinig return on investment t.o.v. normaal schakelmateriaal?
Het is gewoon (nog) een luxeartikel vrees ik...
Maargoed, als ik heel eerlijk ben zie ik wel het verschil tussen een Kaku inbouw module van 25 euro en een Fibaro ding van 55 euro. het is stukken betrouwbaarder met meer instelmogelijkheden en zit gewoon beter in elkaar. Zeker bij inbouw wil ik iets goeds achter de muur zegmaar.
Ik heb me ook in die universele sensor zitten verdiepen en dat is ook een heel mooi dingetje hoor met directe sceneaansturign en delays en alles. Ik ga niet zeggen dat het goedkoop is maar als ik het met alternatieven vergelijk zie ik wel de meerwaarde.
Ik denk trouwens ook dat het een probleem is dat het relatief nieuw is.. die 3-in-1 sensor kostte ook 100 euro eerst. Vervolgens gaat aeon labs die 4-in-1 maken voor 70 en straks komt er een van Fibaro uit en die zal (HOPELIJK) goedkoper zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door DRuw op 11-12-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
MitchellOnline schreef op zondag 09 december 2012 @ 01:26:
Ik heb zelf de HC2 in combinatie met 8 Danfoss kranen in gebruik. Was inderdaad verplicht om ook nog eens in iedere ruimte een Everspring ST814 op te hangen....

En om het helemaal leuk te maken, had ik ook nog eens 5 losse Fibaro relais nodig om mijn CV-Ketel in te kunnen schakelen. Dit kon niet met 1 Fibaro relais, omdat de HC2 eist dat iedere zone een eigen relais heeft. Doe je dit wel, dan schakelt de ene zone het relais in, en een andere zone het relais weer uit.

Nu alles op zijn plek zit moet ik wel zeggen dat het zeer stabiel werkt. Temperatuurregeling functioneert hier op 1 decimaal nauwkeurig, en het wordt sneller warm omdat in andere ruimtes de Danfoss Thermostaatkranen de radiatoren afsluiten. ;)
Ik ga ook iets van 10 kranen installeren. In elke ruimte een sensor hoeft van mij niet zo nodig. Ik pak op alle 3 de verdiepingen een referentieruimte en daar moet hij op meten, afhankelijk van de zonligging en de gevelopbouw compenseer ik de individuele kranen dan wel enigszins via het setpoint dat ik ervoor instel; de een standaard wat hoger, de ander net iets lager. Niet optimaal, maar goed genoeg. Met badkamer er nog bij heb ik dan 4 zones denk ik. Of heb ik het verkeerd begrepen dat in feite de thermostaat bepaalt wat als een zone gedefinieerd wordt? En dan kunnen in 1 zone meerdere Danfoss regelkleppen zitten, die binnen die zone wel weer individueel geschakeld kunnen worden. Heb ik het tot zo ver goed begrepen?

Betekent dat dan dat ik om die 4 zones te kunnen hebben 2x een FGS221 nodig heb om als ketelrelais te kunnen dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Themostaat bepaald altijd je zone als je die de cv laat aansturen.
Als hij een te lage temp meet gaat je cv aan. Als je kraan open staat maar je cv uit staat gebeurt er immers toch niets.
De danfoss kranen regelen zelf n.a.v. een setpoint die je erin zet waarbij je er dus meerdere in 1 ruimte kun zetten (al kun je ook een standaard knop op je kleinste radiator zetten en je grote raditor laten regelen bijvoorbeeld.. is een overweging)
Let er wel op dat bij het geven van een setpoint er een serieuze vertraging in hebt.
Ik moet nog steds die vertraging een keer meten maar is iets van 1,5 uur.
Met tijdgesturude scenes geen probleem maar als je thuis komt en je zet de verwarming aan dan zit je nog 1.5 uur in de kou (om het maar even bot te zeggen).

Die laatste vraag kan ik niet voor je beantwoorden, normaal gesproken wel maar er was iets met die dingen dat je de 2 schakelaars niet apart van elkaar op een groep kon assosieren geloof ik.
Beetje klok-klepel verhaal voor mij maar volgens mij weet MichellOnline dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Zo ik heb weer een test opstelling erbij staan.
FF een paar dagen als test draaien of de scenes werken zoals ik het zou willen. (beweging -> lamp aan) & als een slaapkamer lamp aangaat tussen vooraf ingesteld tijd dat dan het 2e contact van me Fibaro FGS 2*1.5KW schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
HvB83 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:52:
[...]

Ik ga ook iets van 10 kranen installeren. In elke ruimte een sensor hoeft van mij niet zo nodig. Ik pak op alle 3 de verdiepingen een referentieruimte en daar moet hij op meten, afhankelijk van de zonligging en de gevelopbouw compenseer ik de individuele kranen dan wel enigszins via het setpoint dat ik ervoor instel; de een standaard wat hoger, de ander net iets lager. Niet optimaal, maar goed genoeg. Met badkamer er nog bij heb ik dan 4 zones denk ik. Of heb ik het verkeerd begrepen dat in feite de thermostaat bepaalt wat als een zone gedefinieerd wordt? En dan kunnen in 1 zone meerdere Danfoss regelkleppen zitten, die binnen die zone wel weer individueel geschakeld kunnen worden. Heb ik het tot zo ver goed begrepen?

Betekent dat dan dat ik om die 4 zones te kunnen hebben 2x een FGS221 nodig heb om als ketelrelais te kunnen dienen?
Ik neem aan dat je controller een HC2 is? Op dit moment heeft Fibaro het zo geregeld dat 'n zone 1 temperatuursensor heeft, en 1 of meerdere Danfoss kranen. Indien je met deze zone de CV wilt inschakelen, kun je aan de zone een (fysiek!) Fibaro relais koppelen. Met de Fibaro 2x1,5KW relais kun je ineens 2 zones schakelen.

Daarbij is het zo dat de Danfoss kranen zich heel langzaam afknijpen. Stel je stelt in een bepaalde zone de temperatuur in op 20 graden, dan blijft de Fibaro HC2 verwarmen tot 20.1 graden voordat de CV wordt uitgeschakeld.

Je zult erachter gaan komen dat deze config niet goed gaat werken, de Danfoss kraan geeft nog maar erg weinig warm water door aan de radiator zodra deze in de buurt komt van het setpoint, waardoor het lang duurt voordat de ingestelde temperatuur van die zone bereikt wordt. Hierdoor komt je CV zijn warmte niet meer kwijt en schiet deze in de pendelmodus. Ik heb zelf een kleine radiator ingesteld op de maximum temperatuur (28 graden) om te dienen als bypass, je hoort hier heel hard het water doorheen stromen en deze wordt loeiheet.

Als oplossing heb ik de radiatoren afgesplitst in een aparte zone, en ipv de radiatoren in te stellen op 20 graden, stel ik deze via deze aparte zone altijd 2 graden hoger in. Iedere zone (bestaat nu uit 2 zones en) wordt bij mij nu heel snel warm. De kleine radiator hoeft nu ook niet meer als bypass te dienen.

Dit klinkt omslachtig, maar valt op zich best mee, via het verwarmingspaneel heb ik gewoon 2 exact dezelfde programma's lopen voor 1 zone, waarbij 1 programma alle temperaturen 2 graden hoger heeft voor de radiatoren.

Ik heb Fibaro vanmorgen hierover gemaild en ben nog aan het wachten op een reactie.

• DRuw

DRuw

je omschrijft het standaard probleem bij allemaal thermostaatkranen als ik het zo lees.
als ze allemaal dichtgaan heeft je CV geen radiator meer om zijn warme water naartoe af te voeren.
Dat gaat dan mis.
Vandaar dat ik altijd een onderbemeten zolderradiator gebruik die (deels) open staat;)
Eigenlijk zouden die radiatoren gewoon puur het signaal moeten ontvangen en niet zelf gaan reglen, dat kan een hc2 of vera beter (centraler).

Ik heb wel gisteren gehoord dat Danfoss zijn eigen spullen (die cc link kranen) uit de markt heeft gehaald wegens het weer neit goed functioneren.
Er is twijfel of die ooit nog terug gaan komen en ik vraag me heel hard af of ze de ZWave versies wel blijven produceren!
Kortom, als je die dingen wil zou ik ze nog ff snel bestellen....

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
Op dit moment ben ik m.b.v. diverse z-wave schakelaars mijn huis aan het voorzien van Domotica.
Inmiddels draait dit i.c.m. Homeseer op mijn laptop, alleen die moet nu 24/7 hiervoor draaien.
Nu wil ik dit op een aparte server gaan zetten.
Opzoek gegaan en uitgekomen bij: Foxconn nT-A3700. pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3700
Hier wil ik een SSD inzetten (heb ik al, Intel X25-M Postville SSD 80GB 2.5", 9.5mm, Retail) en 4 GB geheugen prikken. pricewatch: Corsair CMSO4GX3M1A1333C9
Heeft iemand hier ervaring mee om dit i.c.m. Windows 8 te draaien?

• MitchellOnline
Goof2000 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:40:
Op dit moment ben ik m.b.v. diverse z-wave schakelaars mijn huis aan het voorzien van Domotica.
Inmiddels draait dit i.c.m. Homeseer op mijn laptop, alleen die moet nu 24/7 hiervoor draaien.
Nu wil ik dit op een aparte server gaan zetten.
Opzoek gegaan en uitgekomen bij: Foxconn nT-A3700. pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3700
Hier wil ik een SSD inzetten (heb ik al, Intel X25-M Postville SSD 80GB 2.5", 9.5mm, Retail) en 4 GB geheugen prikken. pricewatch: Corsair CMSO4GX3M1A1333C9
Heeft iemand hier ervaring mee om dit i.c.m. Windows 8 te draaien?
Hoezo Windows 8? Ik zou hier juist net een lichter OS opzetten zodat je meer resources overhoudt. Ik heb zelf geen ervaring met Homeseer, kijk eens op www.domoticaforum.eu ;) daar wordt meer gewerkt met Homeseer.

• DRuw

DRuw

Of win2000 server edition ofzo? Win8 is veel te grafisch volgens mij. anders win7 proberen, dat draait bij mij super, ook op een oude pc en laptop waar ik het op heb gezet:) Homeseer forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
Ik heb het hele circus op Windows 7 lopen. Dat zit toch op mijn HTPC en aangezien die eigenlijk altijd aan stond (en nu dus staat) kwam dat mooi uit. Zoveel resources gebruikt het nou ook weer niet. Vind het dan zonde om daar een volledige PC voor aan te laten staan. Ik zou het eventueel nog op een Raspberry Pi kunnen organiseren in Linux, maar dat zie ik eigenlijk ook niet gebeuren. Mijn systeem hangt van hacks, vage .bat bestanden en idiote software aan elkaar. Met mijn beperkte Linux kennis ga ik dat nooit realiseren.

Wil je dat niet heb ik voor dit soort zaken ook de beste ervaring met Windows 2000. Dat is werkelijk niet omver te krijgen. Moet je alleen wel uitzoeken of je dat met drivers gaat halen, veel is tegenwoordig Vista/7/8..
DRuw schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:54:
je omschrijft het standaard probleem bij allemaal thermostaatkranen als ik het zo lees.
als ze allemaal dichtgaan heeft je CV geen radiator meer om zijn warme water naartoe af te voeren.
Dat gaat dan mis.
Vandaar dat ik altijd een onderbemeten zolderradiator gebruik die (deels) open staat;)
Eigenlijk zouden die radiatoren gewoon puur het signaal moeten ontvangen en niet zelf gaan reglen, dat kan een hc2 of vera beter (centraler).
Dit blijft inderdaad ook maar echt kut. Hoe moeilijk is het nou? RF signaltje oppikken "DANFOSS1:0.3" en dan de kraan 30% open zetten. Jammer dat die dingen toch vrij duur zijn, want ik zie eigenlijk meer in het open breken van zo'n kraan en dan maar gewoon de motor die erin zit zelf aansturen met een MC. Laat het denkwerk maar gewoon aan mijn domotica systeem over.

[ Voor 54% gewijzigd door doltishDuke op 14-12-2012 05:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

doltishDuke schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 04:34:
Dit blijft inderdaad ook maar echt kut. Hoe moeilijk is het nou? RF signaltje oppikken "DANFOSS1:0.3" en dan de kraan 30% open zetten. Jammer dat die dingen toch vrij duur zijn, want ik zie eigenlijk meer in het open breken van zo'n kraan en dan maar gewoon de motor die erin zit zelf aansturen met een MC. Laat het denkwerk maar gewoon aan mijn domotica systeem over.
Ik heb bij de conrad volgens mij dergelijk kranen gezien (non-zwave uiteraard) maar dan ben je halverwege en goedkoper volgens mij.
Jammer dat daar nou niet iets op verzonnen wordt door Fibaro ofzo;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 22:34
Ik heb gisteren mijn rfxcom binnen gekregen, en zit er nu eens eventjes een beetje mee te spelen... Hij staat nu nog gekoppeld aan mijn laptop (windows), om even wat gevoel ermee te krijgen voordat ik hem aan mijn raspberryPi ga koppelen icm Domotiga.
Nu wordt er geadviseerd om de protocollen die je niet gebruikt zoveel mogelijk te disablen. Nu heb ik momenteel enkel X10, maar een eerste Zwave device is al aangeschaft. En KaKu laat ik er ook maar in staan voor het geval dat....

Maar ik zit me nu af te vragen waar Zwave onder valt? X10 en KaKu staan in de handleiding (http://rfxcom.com/Documents/RFXtrx%20User%20Guide.pdf, pagina 3) duidelijk vermeld welk protocol dat is, maar Zwave zie ik er niet bij staan... Of verstuurd deze geen Zwave signalen zelf?

Zijn er hier ook Domotiga gebruikers, al dan niet in combinatie met RaspberryPi trouwens?

[ Voor 5% gewijzigd door L201 op 14-12-2012 09:46 . Reden: vraagje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te denken aan een elektrische gordijnen rails van:
http://www.pahedomotica.n...dex.php?p=6&sc=10&cat=200

Als ik een RF controller erbij koop:
Afbeeldingslocatie: http://www.pahedomotica.nl/images/header/em.header.rf_module_nieuw_1.jpg
Dit is een plug en play module om de CL200T elektrische gordijnrail via RF te bedienen.
Deze module is aanstuurbaar met de bekende RF equipment van RFXCOM zo zijn de elektrische gordijnen dus ook te openen en te sluiten via software zoals Homeseer.
Deze module is ook compatible met KlikAanKlikUit afstandsbedieningen.
Let op: voor gebruik met de AWST-8800 muur schakelaar, dient de RF-module een automatisch codesysteem te hebben
Kan ik deze dan ook via mijn homewizard bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Laatst online: 21-09 10:01
L201 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:35:
...
Nu wordt er geadviseerd om de protocollen die je niet gebruikt zoveel mogelijk te disablen. Nu heb ik momenteel enkel X10, maar een eerste Zwave device is al aangeschaft. En KaKu laat ik er ook maar in staan voor het geval dat....

Maar ik zit me nu af te vragen waar Zwave onder valt? X10 en KaKu staan in de handleiding (http://rfxcom.com/Documents/RFXtrx%20User%20Guide.pdf, pagina 3) duidelijk vermeld welk protocol dat is, maar Zwave zie ik er niet bij staan... Of verstuurd deze geen Zwave signalen zelf?
...
Zo ver ik weet kan de rfxcom geen Z-Wave aansturen hiervoor heb je echt een z-wave stick nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

L201 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:35:
Ik heb gisteren mijn rfxcom binnen gekregen, en zit er nu eens eventjes een beetje mee te spelen... Hij staat nu nog gekoppeld aan mijn laptop (windows), om even wat gevoel ermee te krijgen voordat ik hem aan mijn raspberryPi ga koppelen icm Domotiga.

Zijn er hier ook Domotiga gebruikers, al dan niet in combinatie met RaspberryPi trouwens?
RFXCOM is een unit om kaku of dergelijk aan een zwave controller te koppelen maar kan geen zwave signalen versturen.
@greenbeauty2: als je Zwave hebt kun je daar een steje voor bijkopen bij hun volgens mij. Dit is niets anders dan een rolluikschakelaar met wat kabeltjes volgens mij dus kun je net zo goed los zelf kopen (als je het electrisch diagram ergens kunt krijgen maar kan niet moeilijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
DRuw schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:45:
Of win2000 server edition ofzo? Win8 is veel te grafisch volgens mij. anders win7 proberen, dat draait bij mij super, ook op een oude pc en laptop waar ik het op heb gezet:) Homeseer forum?
Diverse reviews gelezen en daaruit blijkt dat juist Windows 8 gebruikt minder resources gebruikt.
Daarnaast is Windows 8 goedkoper. (+ langere ondersteuning)
DRuw schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:45:
Ik zal het eens op het Homeseer forum proberen of Homeseer op Windows 8 draait.

Heeft iemand ervaring met de Foxconn nT-A3700?
Werkt dat nog een beetje soepel icm een SSD en 4 GB geheugen?
Wil hiermee via WOL andere systemen (NAS, LAPTOP, PC) aan kunnen zetten en Homeseer draaien. (dat laatste zal ik op het Homeseer forum vragen)

Klopt het dat Windows 8 minder resources gebruikt dan W7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
[b][message=39444080,noline]
Dit ontgaat mij inderdaad ook een beetje. Met Fibaro schijn je wel de polling interval te kunnen aanpassen, maar als je dat aanpast naar 5min zou zo'n Danfoss volgens sommigen al binnen een paar dagen tot weken leeg zijn. Als hij een heel stookseizoen zou overleven is dat voor mij werkbaar, maar gezien sommige ervaringen haal je zelfs dat niet. Veel langer dan 5 minuten voordat hij reageert vind ik niet werkbaar, dan heb je niks meer aan de scenes die je juist zo mooi kan regelen met zo'n kraan; "kinderen in bad" laat dan de badkamer en slaapkamers wat warmer worden of "thuiswerken" zorgt dat de werkkamer en de woonkamer worden opgestookt.

Nu lijkt het erop dat je vooral een dure manier beschikbaar hebt om die knoppen in te programmeren. Lijkt me dat ik dan beter gewoon de HC2 m'n ketel kan laten aansturen (dan behoud ik in ieder geval nog het voordeel van het op afstand via de iPhone in kunnen schakelen van de verwarming) en HR20's voor de helft koop om de radiator elektronisch te kunnen regelen volgens een vastgesteld patroon.

Iemand trouwens een idee hoe lang die zwave PIR's op batterijen mee gaan? In de handleiding van de Aeotec 4 in 1 sensor lees ik bijv. "When used properly in an optimized Z-Wave network, operation via battery can function for 12 months before battery replacement." Klinkt mij opzich prima in de oren, maar wat is dan "properly"? Is dat alleen dat je zorgt dat je voldoende nodes in de buurt hebt om zo min mogelijk signaalsterkte nodig te hebben voor de verbinding? Of moet je ook concessies doen op de gebruikte sensoren of de frequentie waarmee ze contact hebben met de HC2? Dat staat er dan namelijk weer niet bij vermeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HvB83 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:09:
[...]
Dit ontgaat mij inderdaad ook een beetje. Met Fibaro schijn je wel de polling interval te kunnen aanpassen, maar als je dat aanpast naar 5min zou zo'n Danfoss volgens sommigen al binnen een paar dagen tot weken leeg zijn. Als hij een heel stookseizoen zou overleven is dat voor mij werkbaar, maar gezien sommige ervaringen haal je zelfs dat niet. Veel langer dan 5 minuten voordat hij reageert vind ik niet werkbaar, dan heb je niks meer aan de scenes die je juist zo mooi kan regelen met zo'n kraan; "kinderen in bad" laat dan de badkamer en slaapkamers wat warmer worden of "thuiswerken" zorgt dat de werkkamer en de woonkamer worden opgestookt.

bla.

Iemand trouwens een idee hoe lang die zwave PIR's op batterijen mee gaan? In de handleiding van de Aeotec 4 in 1 sensor lees ik bijv. "When used properly in an optimized Z-Wave network, operation via battery can function for 12 months before battery replacement." Klinkt mij opzich prima in de oren, maar wat is dan "properly"? Is dat alleen dat je zorgt dat je voldoende nodes in de buurt hebt om zo min mogelijk signaalsterkte nodig te hebben voor de verbinding? Of moet je ook concessies doen op de gebruikte sensoren of de frequentie waarmee ze contact hebben met de HC2? Dat staat er dan namelijk weer niet bij vermeld...
Je kunt die polling interval aanpassen maar daar schiet je niets mee op.
hij krijgt namelijk wel zijn setpoint op tijd maar hij doet het intern het eerste anderhalf uur niets mee...

Die Aeon labs ben ik aan het testen met normaal gebruik.
Ik zal vanmiddag even voor je kijken vanaf wanneer ik hem in gebruik heb (staat op micasaverde forum ergens) (standaard instellingen, originele baterijen) maar volgens mij kom ik uit op een maand of 5 a 6 gok ik (staat nu op 36% dacht ik).
Dat jaar lukt je echt niet volgens mij, al zijn die standaard batterijen echt niet van de beste kwaliteit..
Ik zou ook usb power hiervoor overwegen, want het is echt wel een mooi dingetje...
Ik weet neit wat je precies zoekt maar Fibaro komt in januari ook met een multisensor uit en daar zou ik even op wachten wellicht... Ik weet nog niets van het ding behalve dat hij komt maar die R&D daar is bijzonder goed bezig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ixus74 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:50:
[...]

Zo ver ik weet kan de rfxcom geen Z-Wave aansturen hiervoor heb je echt een z-wave stick nodig.
Ik was er inmiddels achter ja ;) Dan heb ik diezelfde stick voor Domotiga ook nodig, ben ik bang ;)

Heb ondertussen even een trial van Homeseer gedownload om daar eens wat mee te spelen, en zit nu toch te twijfelen of ik dan voor een Vera Lite ga of mijn mediacenter met Homeseer uitrust. Gevoelsmatig kan je daarmee iets meer tweaken lijkt me, ben toch altijd wat huiverig voor zo'n dichte box.

edit:
Denk toch dat het de Vera lite wordt, aangezien ik aan de andere kant ook weer niet verwacht dat ik al het potentieel van Homeseer volledig zal gebruiken.
Toch nog even wat aanvullende vraagjes voordat ik echt op de 'Buy now' knop klik... :D Ik heb nu in de woonkamer een aantal lampen op X10 schakelaars zitten, en er ligt een kleine afstandsbediening hiervoor. Als ik deze schakelaars voor Zwave zou vervangen, kan ik ze dan met dezelfde X10-afstandsbediening blijven bedienen? In dat geval moet de Vera dus dat signaal opvangen en omzetten naar de Zwave aansturing.

Mocht ik in de toekomst ook mijn gas/electra verbruik gaan monitoren in de meterkast (sensors erop plakken), valt dit ook via de Vera te monitoren dan?

[ Voor 37% gewijzigd door L201 op 14-12-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

In principe kan je vera je RFXCOM net zo bedienen als dat je dat nu met je pc doet.
Je hebt je RFXCOM toch aangesloten en dat werkt toch?
zodra je een signaal verstuurt naar je RFXCOM als hij op de vera aangesloten zit moet het ding even denken (eerste keer) en verschijnt er een virtuele knop doe voortaan die schakelaar voorsteld.
Als je RFXCOM het ding ziet doet vera dat ook straks.
Op basis van dat signaal kun je bijvoorbeeld door een scene te starten die lichten bediend door je afstandbediening.
Let wel op dimmers, dat gaat niet werken op die manier...
Er zijn ook (eenvoudige!) afstandsbedieningen op zwave overigens.

voor de duidelijkheid, je hoeft geen stick meer te kopen he als je een vera hebt, dat doet het ding zelf.

Monitoren heb ik geen verstand van, volgens mij kan het ding het best maar wellicht dat een ander je kan vertellen hoe.

ps: mocht je het willen combineren met een wireless router heb je de Vera 3 nodig: Klikkerdeklik al zou ik dit los van elkaar doen om betere controle te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ik heb al een prima router, en hou die zaken ook liever apart inderdaad :)

Via Homeseer met mijn rfxcom kan ik die lampen nu inderdaad gewoon bedienen, dus ik ga er vanuit dat het dan ook gewoon goed moet gaan ;)
Nu is de Homeseer al iets duurder dan de Vera Lite, maar aangezien je er ook nog een losse stick bij nodig hebt maakt dat het verschil alleen maar groter...

Er ligt nu een simpele X10 ab (http://www.intellihome.be...aadloze_afstandsbediening) bij de tv, waar we een tweetal lampen mee schakelen, waarvoor we anders achter de bank mochten gaan vissen. Het is geen superding, maar het voldoet, en tzt kan het altijd nog vervangen worden door iets anders.

Ik merk trouwens al wel dat mijn lampen op de overloop 1e verdieping en zolder niet bereikt worden door mijn Homeseer/rfxcom combinatie. Daar zit nu in beide gevallen een X10 inbouwdimmer in (http://www.intellihome.be...vangers/lw11_inbouwdimmer), maar hier ben ik sowieso nog niet al te tevreden over.. Er moet een lamp van minimaal 60W in, en hoewel er wel spaarlampen zijn die ermee werken vindt ik het niet echt top... Als hij teveel gedimt stond bij het uitzetten wil hij de volgende keer niet aan, omdat de spaarlampen eerst een minuut op 100% moeten branden voordat je ze kan dimmen. En aangezien deze dimmer naar de laatste stand gaat bij het aangaan, wil hij ze gelijk op 30% zetten bijvoorbeeld.
Zou dit probleem met Zwave dimmers te verhelpen zijn, of blijf ik daar dan evengoed last van hebben?

Als laatste.. Ik zou mijn lamp in de gang beneden ook willen aansturen. Echter deze hangt nu achter een schakelaar welke zijn inbouwdoos deelt met een stopcontact (zo'n soort ding: http://www.elektrocomfort...-schakelaar-met-randaarde maar dan zonder randaarde). Ik kan deze schakelaar dus niet zomaar vervangen, want dan ben ik mijn stopcontact kwijt. Wat voor andere opties zou ik hierbij hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je de lampen op de overloop 1e verdieping en zolder wel aansturen met de X10 afstandbediening?
X10 werkt via het lichtnet en om met de RFXCOM X10 aan te kunnen sturen heb je dus een X10 RF ontvanger nodig, bv een TM13 of SC9000.

Je kunt een mini inbouwschakelaar achter een normale schakelaar plaatsen maar het contact moet wel spanningsvrij zijn. http://www.klikaanklikuit.nl/shop/producten/?type=75
Is de wcd intern doorverbonden dan zal je die verbinding dus moeten verwijderen indien mogelijk.
Je zou misschien ook een normale wcd kunnen plaatsen en een draadloze schakelaar er bij plakken en dan de mini inbouwschakelaar achter de wcd monteren zonder gebruik te maken van de schakeldraadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Fibaro is zojuist met een update gekomen voor de HC2 waarin een hoop nieuwe snufjes zitten;

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1i352d310m0J/Schermafbeelding%202012-12-14%20om%2023.03.48.png

en:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/0l2K2r3X1K3L/Schermafbeelding%202012-12-14%20om%2023.03.57.png

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Nu online
Als ik me goed herinner is Satel een Pools merk en zou het dus bijna logisch wezen dat Fibaro deze als 1 van de eerste ondersteund. Heb zelf geen HC maar voip clients vind ik wel interessant want er zijn namelijk ook voip client intercoms ;)

Pagina: 1 ... 11 ... 76 Laatste