Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
baronruud schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:04:
Beste mensen,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ben eigenlijk op zoek naar iets als een simpele huisbeveiliging.
En om lampen aan/uit te schakelen.
Dmv een bewegingsmelder en/of magneetcontact ik een melding op mijn mobiel (android) krijg als ik van huis ben. En wil dan ook met mijn mobiel lampen aan/uit zetten (buitneshuis ook)

Nu kom ik de volgende dingen daarvoor tegen:
- HomeWizard
- KAKU; internet control station
- Vera.

Welke past mij nu het beste? Keus ging eerst uit naar HW, alleen de mobile app lees ik niet veel positieve dingen over.
Wil je wel als advies meegeven dat als je je huis 'goed' wilt beveiligen, je eigenlijk niet voor de Homewizard moet gaan. De reden hiervoor is vrij simpel; de magneetcontacten controleren niet of het signaal wel is aangekomen bij de Homewizard... Z-Wave is een beter systeem welke dit wel controleert.

Je hebt meerdere oplossingen als je kiest voor Z-Wave:
- Vera 3,
- Fibaro Home Center 2,
- Server based met een systeem als Homeseer,
- Zelfbouw.

Ik heb zelf gekozen voor de Fibaro Home Center 2 omdat ik de grafische interface het best vond werken. Ook het slimme schakelen vond zeer goed in elkaar zitten. Heeft alleen als nadeel dat er apparaten zijn die (nog) niet ondersteund worden, en er alleen een app voor de iphone/ipad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Voor de Fibaro gebruikers, binnenkort wordt de iPad app gereleased, check de video voor een preview!

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4_HP3RoxXZU]

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ziet er goed uit mitchell!
Fibaro is zelf bezig met productontwikkeling:
deur/raamsensor komt zeer binnenkort. wallplugs met een maand, PIR met lichtsensor in december en een multisensor zoals die van aeonlabs eind december/begin januari.
Dit komt van Fibaro zelf vandaan en ze zijn nog weleens wat enthousiast maargoed, ze zijn in ieder geval goed bezig!
Wat ik nog wel apart vind aan de fibaro spullen dat ze niet te duur zijn en super klein dus wat dat betreft enorm goed in de markt gezet. alleen de prijs van die homecenter slaat dan weer nergens op!
Ik heb ook ergens gelezen dat ze een homecenter light gaan releasen (ooit) en dat zou dan een mooie oplossing zijn (al is het knap als ze daarna de HC2 nog verkopen dus waarschijnlijk strippen ze die light iets te kaal...)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:14
MitchellOnline schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 01:42:
[...]
Wil je wel als advies meegeven dat als je je huis 'goed' wilt beveiligen, je eigenlijk niet voor de Homewizard moet gaan. De reden hiervoor is vrij simpel; de magneetcontacten controleren niet of het signaal wel is aangekomen bij de Homewizard... Z-Wave is een beter systeem welke dit wel controleert.

Je hebt meerdere oplossingen als je kiest voor Z-Wave:
- Vera 3,
- Fibaro Home Center 2,
- Server based met een systeem als Homeseer,
- Zelfbouw.

Ik heb zelf gekozen voor de Fibaro Home Center 2 omdat ik de grafische interface het best vond werken. Ook het slimme schakelen vond zeer goed in elkaar zitten. Heeft alleen als nadeel dat er apparaten zijn die (nog) niet ondersteund worden, en er alleen een app voor de iphone/ipad is.
Dank voor je re.
Fibaro is me gewoon veel te duur. Wil het ook een beetje simpel en goedkoop houden.
Dus enkel een aantal lampen aan/uit en een aantal beweging sensoren en magneetcontacten.
Als ik maar een melding krijg op m'n android mobiel.

Nu zie ik ook de Vera Lite staan. Alleen wat kan die niet wat een Vera 3 wel kan?
Als ik aan de Lite genoeg heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 07:42
baronruud schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:03:
[...]

Dank voor je re.
Fibaro is me gewoon veel te duur. Wil het ook een beetje simpel en goedkoop houden.
Dus enkel een aantal lampen aan/uit en een aantal beweging sensoren en magneetcontacten.
Als ik maar een melding krijg op m'n android mobiel.

Nu zie ik ook de Vera Lite staan. Alleen wat kan die niet wat een Vera 3 wel kan?
Als ik aan de Lite genoeg heb....
Ik heb zelf de Vera3, die heeft iets meer geheugen dan de lite. Verschil schijnt de hoeveelheid apparaten te zijn en hoeveelheid plugins die in het geheugen draaien.
Onder 50 apparaten zou je makkelijk met de lite uit de voeten moeten kunnen.
Wat jij wil is daarmee prima mogelijk(ook met software op iets als server oid). Bij de vera kun je gebruik maken van veralert of de push-plugin, laatste heeft dan pushover nodig die je eenmalig betaald(rond 3 €).

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:14
Ok, bedankt dan ga ik wwarschijnlijk een Vera Lite bestellen. Met een aantal Z-wave Multisensor (4 in 1)
Iemand hier al ervaring mee?
Zijn er ook nog goedkope tussenschakelaars? Of is de prijs gewoon het nadeel van Z-wave producten?
Goedkoper dan 35,- kom ik ze niet tegen!
Misschien toch KAKU ICS is beter bestuderen of dat wat is voor mij... :X
Schiet ook niet op zo... |:(

Welke webwinkel is aan te raden om Vera + Z-wave spul te halen? Kom de volgende tegen:
http://www.domotica-shop.nl
http://www.ezhome.nl
http://www.hashop.nl/
http://www.wirelesswonen.nl/

[ Voor 52% gewijzigd door DeBaroN op 25-10-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 07:31
DRuw schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:58:
[...]

Tja, het is maar wat je wilt en voornamelijk hoeveel je eraan wilt uitgeven...
Ik heb een vera met RFXCOM en daarbij spullen met Zwave en een paar KaKu stekkers.
het enige waar ik (meerdere keren) "problemen" mee heb gehad (en nog) zijn de Kaku stekkers.
Puur door het missen van de terugkoppeling.
Ik ken de controllers van KaKu en HW niet goed maar de Vera wel en als je het geld er voor (over) hebt zou ik overstappen op zwave...
Wat ik zo her en der lees zou de Kaku controller wat beter werken dan HW maargoed dat is maar wat ik her en der lees en geen eigen ervaring.

@ Yihaa hierboven, er is meer dan alleen homeseer en OSA.... ik weet niet wat je precies wilt qua domotica en wat je eventueel al hebt maar er is een vera lite voor 163 euro en er zijn aardig wat overige softwarepakketten (gratis) zoals Domotiga en homeautom8 en daar heb je ook een servertje en een stick voor nodig dus ga je snel over de 163 euro heen...
Okay dat er meer is dan HS en OSA; ik zal eens opsommen wat ik wil misschien kun je me dan nog wat beter adviseren:

* heb een RFXcom gekocht dus het software pakket moet hier mee kunnen werken
* heb diverse Oregon Scientific temp/hydro meters; deze wil ik via de RFXcom in mn software pakket opnemen
* heb diverse KAKU apparatuur; m.b.v. de RFXcom wil ik deze bedienen
* heb een ASrock ION 3D 152D die ik wil gaan gebruiken als server (Win7 omgeving het liefst)

Toekomstig:
- wil energie/gas/water meten
- wil de Oregon Scientific en KAKU resp aflezen en bedienen via mn Android

In eerste instantie wil ik eenvoudig beginnen met de temp/hyrdo sensoren aflezen en de KAKU bedienen.
Later dan nog eens de PIR's van m'n Powermax Pro integreren in 't domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

baronruud schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:08:
Ok, bedankt dan ga ik wwarschijnlijk een Vera Lite bestellen. Met een aantal Z-wave Multisensor (4 in 1)
Zijn er ook nog goedkope tussenschakelaars? Of is de prijs gewoon het nadeel van Z-wave producten?

Welke webwinkel is aan te raden om Vera + Z-wave spul te halen? Kom de volgende tegen:
De vera lite heeft als hoofdzaak geen wifi en router functie. Ook de hardware is iets minder maar ik zou dat gewoon zien als minder noodzakelijk gezien de weggevallen functies. In principe zijn ze dus in werking en gebruikservaring gelijk. Het minder uitgebreide geheugen is hetgeen wat overblijft eigelijk maar daar kom je mee in de "problemen" (als ik het al zo mag noemen) als je echt aan een groot zwavenetwerk denkt met meerdere interfaces.
Prijs is inderdaad het nadeel van zwave maargoed, het is gewoon stukken beter (statusterugkoppeling!) en ik heb het idee dat het wel goedkoper gaat worden gezien steed meer producten worden toegevoegd met de europese zwave chip en de markt (en dus ook de concurrentie) hiermee groeit. Ook Fibaro is met tussenstekkers bezig en daar heb ik nog wel goede hoop voor gezien hun huidige aanpak.
Een optie is (afhankelijk van hoeveel modules je wilt gaan gebruiken) een RFXCOM te bestellen en die KaKu modules of dergelijk aan te laten sturen. De kosten heb je er zo uit... Mijn ervaring is nu wel dat ik me "irriteer" aan de kaku modules omdat zwave gewoon erg lekker en duidelijk werkt maar dat zal voornamelijk aan mijzelf liggen:).
Ik heb zelf een Vera3 met een multisensor en dat werkt goed hoor.
Je moet wel de software bijwerken van de sensor en de Vera goed updaten maar dan werkt het erg netjes.
Houd alleen wel rekening met batterijgebruik van de sensor en de limitaties die daarbij komen (net als IEDERE andere batterij gedreven sensor). Als je de optie hebt om hem aan een draadje te hangen (standaard usb voeding) dan is dat de absolute voorkeur.
Ik gok dat de batterij het met de standaard instellingen het 3 tot 4 maanden volhouden.
Wat de sites betreft, de producten zijn 100% identiek dus ik zou naar de prijs kijken.

@ Yihaa:
Ik ben niet thuis in de 3rd party software, laat staan de android applicaties daarvan (wel van vera;)) maar als je naar de rfxcom site kijkt kun je bij de tranceiver (die ik gok dat je hebt gekocht) zien welke software daarbij wordt ondersteund.
Gezien het ding zelf met KaKu overweg kan zou het goed moeten gaan zolang je software neemt die de rfxcom snapt.
Als je dan die software opzoekt met bijpassende android apps zou je eruit moeten komen.
Ik zie alleen wel dat je het aardig uitgebreid aanpakt en vrag me dan wel af of Kaku RF het protocol is waar je mee bezig wilt blijven op den duur...
Aan de andere kant, Zwave stickie erin en je pc praat zwave dus dat ik ook voor 50 euro opgelost volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door DRuw op 25-10-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenZvZ
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 13:10
baronruud schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:08:

Ik heb sinds twee weken ook een vera lite. Als tussenschakelaar gebruik ik deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.nuonenergiewinkel.nl/is-bin/intershop.static/WFS/shop-nuonenergiewinkel-Site/shop/nl_NL/producten/xxl/8886464000013.jpg
http://www.nuonenergiewin...-plug-voor-nuon-e-manager a 29,95 (meet ook de verbruikte energie)

En ze hebben ook deze a 49,95 (meet ook de gebruikte energie maar doet dat nu slechts voor het laatst ingeschakelde apparaat + is lastiger te installeren. Hoe dat moet vind je op het forum van Micasaverde zelf als je zoekt op "greenwave", de fabrikant):

Afbeeldingslocatie: http://www.nuonenergiewinkel.nl/is-bin/intershop.static/WFS/shop-nuonenergiewinkel-Site/shop/nl_NL/producten/xxl/8886464000020.jpg
http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
JeroenZvZ schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:39:
[...]

Ik heb sinds twee weken ook een vera lite. Als tussenschakelaar gebruik ik deze:

[afbeelding]
http://www.nuonenergiewin...-plug-voor-nuon-e-manager a 29,95 (meet ook de verbruikte energie)

En ze hebben ook deze a 49,95 (meet ook de gebruikte energie maar doet dat nu slechts voor het laatst ingeschakelde apparaat + is lastiger te installeren. Hoe dat moet vind je op het forum van Micasaverde zelf als je zoekt op "greenwave", de fabrikant):

[afbeelding]
http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager
Ik snap niet waarom mensen die meervoudige stekkerdozen kopen, je kunt toch ook gewoon een normale tussenschakelaar kopen en daarop een stekkerdoos aansluiten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenZvZ
MitchellOnline schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:45:
[...]

Ik snap niet waarom mensen die meervoudige stekkerdozen kopen, je kunt toch ook gewoon een normale tussenschakelaar kopen en daarop een stekkerdoos aansluiten? :)
Één reden is electriciteitsverbruik en twee is schakelgemak.

In mijn situatie heb ik in de verschillende "hoekjes" zo'n stekkerdoos. TV-hoek woonkamer met verschillend geprogrammeerde scenes, "TV-kijken" of "film kijken" via mediaspeler of "muziek luisteren" (sonos). Ik schakel met de verschillende scenes de benodigde apparatuur in. Zo hetzelfde in de computerkamer(pc's, switch, wireless repeater etc) en slaapkamer (tv, tv-tuner, mediaspeler, adapters voor telefoons die 's-nachts een paar uur aangaan om zo te laden).

Het is dus een makkelijke manier om je energieverbruik te verminderen en randapparatuur aan of uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 10:01
MitchellOnline schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:45:
[...]

Behalve dat je met deze stekkerdoos elke stekker afzonderlijk kan schakelen, dus zeg maar zes schakelaars in één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je kunt op deze manier zelf een stanby killer realiseren, met scenes alleen apparatuur aanzetten die je gebruikt.... das best handig.
@mitchellonline: ik heb mijn stopcontacten op 1 meter zitten en ik heb liever een normale stekker in het zicht dan een module. dus ik zit er ook naar te kijken..
Hoe zit dat met die meten van energie op het laatste stopcontact? is dat een error omdat we die E-manager niet hebben? ik zie overal dat hij per stopcontact zou moeten monitoren...

[ Voor 31% gewijzigd door DRuw op 25-10-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Ixus74 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:12:
[...]

Behalve dat je met deze stekkerdoos elke stekker afzonderlijk kan schakelen, dus zeg maar zes schakelaars in één.
Nou ik gebruik de 6v stekkerdoos ook om standby te killen. Zo wil ik me versterker niet van standby hebben maar me laptop lader (welke continu in dock zit) wel wanneer me laptop niet aan staat EN in me dock zit.
Dus wanneer ik hem uit me dock haal gaat maximaal 30 seconden later die paar uit en bespaar ik al snel 25watt standby.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
JeroenZvZ schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:02:
[...]

Één reden is electriciteitsverbruik en twee is schakelgemak.

In mijn situatie heb ik in de verschillende "hoekjes" zo'n stekkerdoos. TV-hoek woonkamer met verschillend geprogrammeerde scenes, "TV-kijken" of "film kijken" via mediaspeler of "muziek luisteren" (sonos). Ik schakel met de verschillende scenes de benodigde apparatuur in. Zo hetzelfde in de computerkamer(pc's, switch, wireless repeater etc) en slaapkamer (tv, tv-tuner, mediaspeler, adapters voor telefoons die 's-nachts een paar uur aangaan om zo te laden).

Het is dus een makkelijke manier om je energieverbruik te verminderen en randapparatuur aan of uit te schakelen.
Kijk dat wist ik dus niet, is dus een stuk eenvoudiger met zo'n stekkerdoos!

Ik dacht dat je alleen de complete stekkerdoos in- en uitschakelde. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenZvZ
DRuw schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:29:
Je kunt op deze manier zelf een stanby killer realiseren, met scenes alleen apparatuur aanzetten die je gebruikt.... das best handig.
@mitchellonline: ik heb mijn stopcontacten op 1 meter zitten en ik heb liever een normale stekker in het zicht dan een module. dus ik zit er ook naar te kijken..
Hoe zit dat met die meten van energie op het laatste stopcontact? is dat een error omdat we die E-manager niet hebben? ik zie overal dat hij per stopcontact zou moeten monitoren...
Zo ver ik heb gelezen is dat tot nu toe alleen met de nuon e-manager mogelijk. Als je de stekkerdoos aanmeld bij je vera krijg je zeven devices. Hoofddevice is stekker 1 van 6 en heeft energiemeting op alleen dat contact.
Subdevice 1 is een energiemeter gekoppeld met stekker 1 die telkens alléén de energie meet van het laatst ingeschakelde apparaat op de stekkerdoos maar ook stekker 1 schakelt. Je schakelt het eerste stopcontact op de stekkerdoos het beste uit met het hoofddevice omdat je dan energiemeting behoudt hoewel je dan het apparaat wat je wel wil meten (uit) en aan moet schakelen. De overige contacten geven geen stroomweergave per contact in de Vera.

Voorbeeld: bij mij zit op zo'n stekkerdoos bv op positie 1 tv van 108w en 2 een led lamp van 8w. Schakel ik alles tegelijk in dan krijg in Vera op het hoofddevice 108w te zien en op subdevice 1 ook. Subdevice 2 (de lamp) geeft geen energiegebruik weer. Schakel ik nu hoofddevice 1 (TV) uit dan zie ik op hoofddevice 1 en subdevice 1 0W. Schakel ik vervolgens subdevice 2 uit en in dan krijg ik op subdevice 1 8w te zien als verbruik en 0 op het hoofddevice (en niets op subdevice 2).

Conclusie: van alle contacten kan je de stroom lezen en de E-manager heeft kennelijk de interface hiervoor om dat gelijktijdig te doen maar de vera (en Homeseer) ondersteunen dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenZvZ op 25-10-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Ik heb al een tijdje een Fibaro HC2 staan, en heb sinds kort de benedenverdieping voorzien van 3 fibaro dimmers en 2 fibaro dubbele relaismodules.

En ik moet toch wel zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van het gemak van het systeem.
Ik heb al wel 1 defecte module gehad, keurig omgeruild voor een nieuwe.

Ik heb bij 2 winkels al besteld (ezhome.nl en smartronix.nl) en beiden hebben een keurige indruk / service achtergelaten.

Vooral de dimmers vind ik erg mooi werken, het 'dimmend' aan en uit gaan geeft gewoon een gevoel van luxe.

De bedoeling is om de gehele verlichting in het huis te besturen met het fibaro systeem, daarnaast wil ik later ook de volgende zaken regelen: WTW programmering, Rolluikbesturing en alarmsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Ben vandaag bezig geweest met de Fibaro 2x1,5 KW relais switch.

Dacht slim te zijn en hiermee 2 stopcontacten in 1 doos te kunnen schakelen. Ons hele huis is voorzien van deze stopcontactdozen:

Afbeeldingslocatie: http://www.klusspullen.nl/pictures/catalogus/225563_BuschJaeger_20_02_eujt_212_503_Standaard_SI_Busch__J_20_02_eujt_212_503_Wcd_2v_Randaarde_Inbouw_stucw.jpg
Zie bovenste artikel: http://www.klusspullen.nl...uw_(stucw_2002eujt212503/

Probleem is dus dat deze intern zijn doorgelust, en het Fibaro relais dus beide stopcontacten in een keer schakelt... :(

Dus ben maar direct naar een electro-groothandel gegaan waarbij iemand mij vertelde dat alle dubbel-uitgevoerde stopcontacten altijd intern zijn doorgelust en ik dus nooit de 2 stopcontacten los van elkaar kon gaan schakelen.... Ook zouden deze niet bestaan?!?!

Iemand hier een oplossing voor? En hoe wordt dit in andere huizen met domotica opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Alle dubbele wcd's met een inbouwmaat van 1 doos zijn intern door verbonden. Als je een vierkant 4voudig wcd neemt die volledig opbouw is zou je wel 2*2 van kunnen maken met wat aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je kan het hele ding aan de achterkant gaan bewerken maar alleen al voor de brandveiligheid zou je dat niet moeten doen...
Ik vrees dat, zolang je niet de ruimte hebt voor echt 2 stopcontacten naast elkaar in een los inbouwframe je dit probleem houd.
Ik heb hier ook aan zitten denken (heb dezelfde serie van BJ) met die dubbele switch maar ik ben geen 2voudige wcbs tegengekoment die echt gescheiden waren (of makkelijk en veilig aan te passen zijn)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
DRuw schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 09:44:
Je kan het hele ding aan de achterkant gaan bewerken maar alleen al voor de brandveiligheid zou je dat niet moeten doen...
Ik vrees dat, zolang je niet de ruimte hebt voor echt 2 stopcontacten naast elkaar in een los inbouwframe je dit probleem houd.
Ik heb hier ook aan zitten denken (heb dezelfde serie van BJ) met die dubbele switch maar ik ben geen 2voudige wcbs tegengekoment die echt gescheiden waren (of makkelijk en veilig aan te passen zijn)...
En hoe doen ze dat dan in deze video? Met name op het laatst proberen ze je wijs te maken dat de stopcontacten onafhankelijk van elkaar te schakelen zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
MitchellOnline schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 04:33:
[...]

En hoe doen ze dat dan in deze video? Met name op het laatst proberen ze je wijs te maken dat de stopcontacten onafhankelijk van elkaar te schakelen zijn:

Heb het ff bekeken maar ze bedonderen je gewoon in dat filmpje.
1: ze halen 3 kabels van de wcd af zonder eventuele draadbruggen.( dus intern verbonden)
2: de null draad sluiten ze aan 1 kant aan op de wcd en vanaf de doorlus kant de null draad voor de fibaro ( betekend al dat het intern verbonden is)
3: bij het testen van de lamp + ventilator zie je de wcd en duspol ineens niet meer terug, rara hoe komt dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tja, net net als naar mijn mening dat filmpje van coming home lily waarin de koffie automatisch wordt gezet... het is te doen maar het vereist aanpassingen die je niet even als non-techneut moet proberen.
In theorie zou het kunnen volgens het filmpje maar er vallen ook mij inderdaad een aantal dingen op:
- het is een sales knakker die dit doet: overhempje en heeft niet 1 keer de goede schroevendraaier direct gepakt.
- hij haalt het hele ding los en sluit de aarde en neutral daarna weer op dezelfde punten aan
- als dit een wcb is waarbij de 2 stopcontacten los zijn dan MOET hij een brug hebben die hij tussendoor loshaalt.....maargoed ik heb een dergelijk stopcontact (als enkele unit) nog nooit gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
The-Source schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:10:
[...]

Heb het ff bekeken maar ze bedonderen je gewoon in dat filmpje.
1: ze halen 3 kabels van de wcd af zonder eventuele draadbruggen.( dus intern verbonden)
2: de null draad sluiten ze aan 1 kant aan op de wcd en vanaf de doorlus kant de null draad voor de fibaro ( betekend al dat het intern verbonden is)
3: bij het testen van de lamp + ventilator zie je de wcd en duspol ineens niet meer terug, rara hoe komt dat ;)
DRuw schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:09:
Tja, net net als naar mijn mening dat filmpje van coming home lily waarin de koffie automatisch wordt gezet... het is te doen maar het vereist aanpassingen die je niet even als non-techneut moet proberen.
In theorie zou het kunnen volgens het filmpje maar er vallen ook mij inderdaad een aantal dingen op:
- het is een sales knakker die dit doet: overhempje en heeft niet 1 keer de goede schroevendraaier direct gepakt.
- hij haalt het hele ding los en sluit de aarde en neutral daarna weer op dezelfde punten aan
- als dit een wcb is waarbij de 2 stopcontacten los zijn dan MOET hij een brug hebben die hij tussendoor loshaalt.....maargoed ik heb een dergelijk stopcontact (als enkele unit) nog nooit gezien...
Precies wat ik dus ook dacht, de BJ stopcontacten zijn enigszins aanpasbaar, maar inderdaad qua brandveiligheid moet je dit niet willen. Maar blijf het raar vinden dat zulke stopcontacten niet bestaan.

Ik werk trouwens liever met lasdopjes dan de methode die in bovenstaand filmpje wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MitchellOnline schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:13:
Ik werk trouwens liever met lasdopjes dan de methode die in bovenstaand filmpje wordt gebruikt.
dat "jumperen" bedoel je?
als het netjes past is het geen probleem hoor, lasdopjes heb ik al een paar keer gehad dat ze net neit lekker aansloten en ze nemen weer een beetje extra ruimte in he;)
indien nodig gebruik ik dan alsnog (een enkel) kroonsteentje waar ik alsnog 2 draden in kwijt kan maar dan netjes;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik zelf heb voor mijn dimmers (3 naast elkaar in 3 dubbele doos, met nog een stopcontact), een 4 dubbele drukschakelaar gebruikt, en ik moet zeggen dat dat met normale stoombekabeling bijna geen doen is. Het past maar daar heb je het ook mee gehad.

Ik overweeg nu flexibele kabel met adereindhulzen te gebruiken. Echter moet ik nog even wachten tot mijn krimptang binnen is voordat ik dit kan testen. De vraag is namelijk of deze lekker klemmen in het schakelmateriaal van Gira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

wat ga je daarmee opschieten dan als ik vragen mag? kleine stukjes draad kun je gelijk na de terminal buigen en met een krimphuls moet je een centimeterje over het algemeen rechtuit blijven gaan. Die Duwi modules bijvoorbeeld hebben een zijingang waarbij je dan dus in je inbouwdoos zit als je die hulzen gebruikt (niet doen dus...).
Als ik het zo lees zou ik nog wel even de temperaturen in de gaten houden (of het heeft zich inmiddels al proefondervindelijk bewezen natuurlijk;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Het probleem is nu dat je de kabel met vaste kern teveel moet buigen, deze breekt dan wel eens.
Ik heb nu in een doos meer als 10 kabels lopen, dat pas echt heel slecht met normale kabel.
De flexibele kabel kan je beter buigen en netter wegwerken.

De fibaro modules hebben een schroefverbinding, daar passen de adereindhulzen beter in, daarnaast is de module klein genoeg zodat de uitsteeksels van de adereindhulzen geen probleem zijn.

I heb van wel de luxe met ruimte 50mm diepe dozen.

Ik zeg niet dat ik ook daadwerkelijk alles vervang, maar met name de draden naar de schakelaars, waar toch geen vermogen loopt kan ik makkelijker voorzien van de flexibele kabel. De fibaro module kan dan achterin de doos, en je hebt geen probleem met het plaatsen van de schakelaar.

Nu is het wringen, en als je teveel wring schiet er iets los, of breekt er een van de kabels. Dit is ook niet ideaal.

De temperatuur zal het probleem niet zijn, omdat de ruimte meer als genoeg is, echter is het gewoon een wirwar van kabels omdat de vaste kern gewoon niet wil buigen met terugplaatsen van de schakelaar.
Daarnaast is het een 4 voudige doos, met in 3 dozen een dimmer.

[ Voor 13% gewijzigd door Cobaltjeh op 30-10-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Gisteren een elektrische gordijnrails binnengekregen van autogordijn.nl (aanrader!) en de Fibaro Roller Shutter schakelaar (FGR221).

Nu wil ik deze elektrische rails aansturen met de Fibaro Roller shutter schakelaar, maar vraag ik me af of dit wel mogelijk is.

De eigenaar van autogordijn heeft me de volgende informatie gegeven:
Bijgaande treft u de gevraagde aansluitcode voor de Rj12 stekker/kabel aan:

De aansluitcodes bij gebruik van RJ12 kabel (6 aderig) zijn als volgt:

geel+groen=dicht
geel+rood=open
geel+zwart=eventuele tussentijdse stop

De overige kleuren wit & blauw worden niet gebruikt.

Een korte maakverbinding (puls) is voldoende voor het uit te voeren commando.
Eventueel mag de maakverbinding ook langer zijn: maximaal 2 minuten
echter niet langer en zeker niet permanent.

De maakverbinding dient spanningsvrij / potentiaalvrij te zijn, u kunt hiervoor eventueel een relais
voor toepassen indien noodzakelijk.
Is die Fibaro Roller Shutter relais spannings en potentiaalvrij? En kun je deze zo configureren dat deze niet langer dan 2 minuten spanning geeft?

Edit: Heb het probleem opgelost met 2 extra relais, de Fibaro Roller Shutter relais is niet potentiaalvrij.

[ Voor 4% gewijzigd door MitchellOnline op 04-11-2012 05:55 ]

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:39

SilencerNL

No remorse

Voor diegene die interesse hebben in Homeseer software, ze hebben nu een 50% kortingsactie! Net de HSPRO aangeschaft voor 250 euro.

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Even een leuke update, Fibaro heeft vandaag bekend gemaakt met nieuwe Z-Wave sensoren op de markt te komen.

Raam/deursensor:
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1k3b2M1R253B/fibaro.jpg

Werkt op batterijen, verkrijgbaar in 7 kleuren en geeft ook de temperatuur van de ruimte door! 8)

[ Voor 3% gewijzigd door MitchellOnline op 16-11-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mooi dat Fibaro bezig is maar een temperatuursensor direct bij een deur of raam lijkt me nou niet echt een goede meting om iets zinnigs mee te doen eerlijk gezegd.....

Waar heb jij dit vandaan trouwens (bronlinkje?)?
Ik had een tijdje geleden contact met Fibaro en toen zeiden ze :
DRuw schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 09:46:
bla
Fibaro is zelf bezig met productontwikkeling:
deur/raamsensor komt zeer binnenkort. wallplugs met een maand, PIR met lichtsensor in december en een multisensor zoals die van aeonlabs eind december/begin januari.
Dit komt van Fibaro zelf vandaan en ze zijn nog weleens wat enthousiast maargoed, ze zijn in ieder geval goed bezig!
bla
Alsnog benieuwd wanneer ze verkocht kunnen worden en dat het hopelijk geen Qees verhaal wordt...
Fibaro verkoopt helaas in Polen veel meer spullen dan aan de rest van europa (eigen land eerst uitproberen ofzo? (kijk maar eens op de poolse fibaro site,heeft ook een leukere beginpagina :9~ http://www.fibaro.com/pl).

[ Voor 75% gewijzigd door DRuw op 17-11-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gaa binnenkort eea aanschaffen, maar heb nu nog geen domotica systeem. Wel alle posts hier doorgelezen...
Het wordt zwave waarschijnlijk met fibaro hc2
Ik heb een aantal vragen
Heeft iemand die 6 voudige bak van nuon al aangesloten op de hc2? http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager. Hij zou zwave moeten praten.

Ik denk dat je een fibaro inbouwschakelaar in je plafonddoos boven de lamp in de gang moet kunnen bouwen en dan met de bestaand schakelaars ( bistabiel) een hotelschakeling moet kunnen doen. Heeft iemand dat? Zo jan hoe precies?

Hoe makkelijk is het om met hc2 ( of bv vera) in te stellen dat bv de lamp in de wc nooit langer dan 10 minuten aan mag blijven?

Mijn bestaande analoge alarm systeem heeft wat bewegingsmelders die naar de meterkastcentrale gaan. Volgens mij kan ik deze koppelen met een fibaro 4voudige sensor. Heeft iemand dat ook?

Kan de hc2 ( of vera) ook email sturen of een pushbericht naar de ipod app gekoppeld aan een event?

Dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 08:56:
Ik gaa binnenkort eea aanschaffen, maar heb nu nog geen domotica systeem. Wel alle posts hier doorgelezen...
Ik heb een aantal vragen
Heeft iemand die 6 voudige bak van nuon al aangesloten op de hc2? http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager. Hij zou zwave moeten praten.
Ja die is zwave en babbelt in ieder geval prima met een Vera2 (en dus ook wel met de vera3)
Ik denk dat je een fibaro inbouwschakelaar in je plafonddoos boven de lamp in de gang moet kunnen bouwen en dan met de bestaand schakelaars ( bistabiel) een hotelschakeling moet kunnen doen. Heeft iemand dat? Zo jan hoe precies?
Je kunt de schakelaar via configuratie settings wel zo aanpassen maar hoeveel ruimte je in de centraaldoos hebt verschilt erg per woning maar ga er van uit dat het weinig is.
Hoe makkelijk is het om met hc2 ( of bv vera) in te stellen dat bv de lamp in de wc nooit langer dan 10 minuten aan mag blijven?
In de vera kun je daar simpel gezegd een scene voor aanmaken. Met als trigger dat de lamp aan gaat en daarna kun je zelf zeggen dat de scene pas 10min later weer uit doet.
Mijn bestaande analoge alarm systeem heeft wat bewegingsmelders die naar de meterkastcentrale gaan. Volgens mij kan ik deze koppelen met een fibaro 4voudige sensor. Heeft iemand dat ook?
Ik ken wel een 2 voudige sensor maar 4 voudig ken ik niet dus misschien ff aangeven welke je bedoeld.
Verder moet ik die FGBS module nog bestellen dus nog geen verdere ervaring mee.
Kan de hc2 ( of vera) ook email sturen of een pushbericht naar de ipod app gekoppeld aan een event?

Dank,
Voor de vera weet ik dat er een plugin is die push berichten kan sturen. Daarnaast kun je weer door middel van een scene triggers koppelen aan een notificatie.

Naar verwachting zal een HC van fibaro dit ook wel kunnen maar omdat ik de hardware niet hebt kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
The-Source schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:23:
[...]

Ja die is zwave en babbelt in ieder geval prima met een Vera2 (en dus ook wel met de vera3)
Houd er wel rekening mee dat deze stekkerdoos van Nuon/Greenwave niet het verbruik per aansluiting correct weergeeft in ieder geval de Vera. Ook het totaal verbruik lijkt niet te matchen met aangesloten apparatuur. Daarnaast word ik vrij nerveus van het indicator-lampje dat maar blijft knipperen, daar heb ik nog geen work-around voor gevonden :S

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik weet natuurlijk niet of die stekkerdoos bij jouw in het zicht ligt maar een stukje tape erover(al dan niet in het wit) doet wonderen ;)
Die KWH meting klopt inderdaad niet echt, maar dat is niet de reden geweest waarvoor ik hem kocht. Ik gebruik hem puur alleen voor het automatisch schakelen van de wcd's in bepaalde events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel de fgbs 001. Twee digitale en vier mogelijkheden tot temperatuur meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Ik zal zelf ook ff reageren omdat ik een HC2 heb.
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 08:56:
Ik heb een aantal vragen
Ik heb deze stekkerdoos niet in bezit dus hier kan ik je geen info over geven.
Ik heb deze achter een bestaande schakelaar geplaatst. Je komt waarschijnlijk wel een extra nuldraad aan het aanleggen als je wilt dat de hotelschakeling correct blijft werken, maar dit is prima te doen.
Vrij eenvoudig, dit kan gewoon met een scene.
Ja hoor dit kan, hier kun je het best de Fibaro Universal sensor voor gebruiken.
Ja dit kan door een virtual device aan te maken, en hier een push melding aan te koppelen. Je kunt trouwens ook een melding per e-mail / sms ontvangen.

Ik heb zelf de Vera en HC2 beide overwogen en uiteindelijk toch voor de HC2 gekozen. Achteraf heb ik hier geen spijt van, de interface van de HC2 ziet er geweldig uit en het systeem werkt zeer stabiel. De HC2 is onder constante ontwikkeling, zo heeft Fibaro 3 dagen geleden weer een nieuwe sensor uitgebracht, welke perfect is afgestemd op de HC2. Zie hier de productsheet: http://f.cl.ly/items/1n1y0a1u1g1T0H0x0M3L/FIBARO%20door%20-%20window%20sensor%20-%20presentation.pdf

Ook worden er maandelijks updates uitgebracht met steeds nieuwe functies. Ik moet je er wel op wijzen dat de Vera meer apparaten ondersteund en een beter support forum heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 19:46

HeroS

SmartHome Nerd

@MitchellOnline

Ben zelf ook een beetje aan het rond kijken en Fibaro spreekt mij het meest aan. Ondersteuning van andere producten dan van Fibaro zelf baart me nog wel een beetje zorgen.

Niet dat ik zo ingewikkelde dingen maar maar zou graag mijn kamerthermostaat willen aansturen en de thermostaat op de verwarming zelf (deze: http://www.living.danfoss.nl/). Weet jij hoe de ondersteuning hiervan zit?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Die werkt prima (zowel oude als nieuwe versie) maar dan moet je wel een continue verwarming hebben omdat het aandraaien van een thermostaatkraan wel een flow door je verwarming stuurt maar niet de flow zelf activeert...
Kortom: geen probleem bij een appartement boorbeeld maar als je een ketel heb moet je daar een schakelaar bijplaatsen die ook het warme water regelt.
Let er wel op dat je de 014G0009 (vorige serie) of de 014G0012 (nieuwe serie).
Deze zijn exact hetzelfde maar ze hebben bij de nieuwe serie de software alleen voor Zwave gehouden en de rest gestript (maar blijft voor ons z-wave gebruikers dus exact gelijk). Ze gaan op dit moment over van serie en worden beiden nog verkocht.
Zorg wel dat je deze neemt: http://www.wirelesswonen....Z-Wave-radiatorkraan.html en niet een van de andere uit de danfoss serie. Alleen de living connect (en dus NIET de Design of Eco) met de nummer -009 en -012 ondersteunen Zwave!

Even nog over dat alarm... los dat ik het bijzonder tricky vind om iets te zeggen over een alarmsysteem wat ergens is ingebouwd en daar vervolgens een aanpassing aan te maken moet je wel nog even goed door de manual van het alarm en de sensor heen... kijk even goed naar wat je ermee wilt doen.
Wellicht is het gewoon het slimst om bijvoorbeeld je lamp of sirene "af te tappen" en daar de sensor aan te hangen zodat je zo weinig mogelijk aan je alarm zelf zit. Ik ken ook alarmen die op tilt slaan als je een draad loshaalt en dan mag er een knakker bijkomen die het ding reset.... lullig om achter te komen als je met je schroevendraaier op zondag op een trap staat zegmaar;)

Die HC2 is inderdaad een verdraaid mooi apparaat (al heb ikzelf een vera) en wat de jongens van Fibaro missen aan ondersteuning (op DIT moment) maken ze goed met enthousiasme en mooie eigen(!) producten.
Kijk gewoon even goed als je dingen aansluit die niet van fibaro zelf zijn hoe daar de ervaring mee is op de diverse fora.

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 19-11-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
HeroS schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:57:
@MitchellOnline

Ben zelf ook een beetje aan het rond kijken en Fibaro spreekt mij het meest aan. Ondersteuning van andere producten dan van Fibaro zelf baart me nog wel een beetje zorgen.

Niet dat ik zo ingewikkelde dingen maar maar zou graag mijn kamerthermostaat willen aansturen en de thermostaat op de verwarming zelf (deze: http://www.living.danfoss.nl/). Weet jij hoe de ondersteuning hiervan zit?
Toevallig ben ik thuis mijn verwarming op precies die manier aan het ombouwen. Ik heb een normale Combi Ketel welke werkt met een reguliere aan/uit kamerthermostaat. Indien je over bijvoorbeeld blokverwarming of stadsverwarming beschikt kan het nog veel goedkoper en heb je alleen de Danfoss Thermostaatkranen nodig.

Wat je nodig hebt:
  • Fibaro HC2.
  • Zoals DRuw aangeeft: Living Connect thermostaatkraan welke in ieder geval NIET versie 3.02 heeft. Vraag voordat je besteld of er een Z-Wave logo op het doosje staat! Versienummer staat in de binnenkant van het batterijklepje.
  • In iedere ruimte een temperatuursensor, tip: op de Fibaro FGBS-001 kun je in een keer 4 temperatuursensoren aansluiten.
  • Fibaro 1x3KW relais om je CV-ketel mee te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Druw en MitchellOnline

Bedankt voor de uitgebreid reactie. Super gaaf.

Mijn idee is om in de badkamer de kraan te vervangen. Ik wil hem namelijk op een bepaald tijdstip van vries naar volvermogen hebben. Iets wat ik nu ook al doe met mijn bestaande kraan maar dan met de hand. En dit vergeet ik nog weleens. Zonde van de energie.

De temp wil ik gewoon regelen via de kamerthermostaat maar dan wel via de app van Fibaro. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
HeroS schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:50:
@Druw en MitchellOnline

Bedankt voor de uitgebreid reactie. Super gaaf.

Mijn idee is om in de badkamer de kraan te vervangen. Ik wil hem namelijk op een bepaald tijdstip van vries naar volvermogen hebben. Iets wat ik nu ook al doe met mijn bestaande kraan maar dan met de hand. En dit vergeet ik nog weleens. Zonde van de energie.

De temp wil ik gewoon regelen via de kamerthermostaat maar dan wel via de app van Fibaro. Iemand hier ervaring mee?
Het is ook mogelijk om je huidige kamerthermostaat te laten hangen, en parallel op de CV-Ketel de Fibaro relais aan te sluiten. Je kunt dan met de HC2 je ketel inschakelen, en je oude kamerthermostaat schakelt ook de ketel in. Alhoewel ik dit wel een omslachtig idee vind.

Je schakelt of per ruimte via de HC2, of je schakelt op de reguliere manier met een kamerthermostaat.

Je kunt ook overwegen om alleen op je badkamerradiator een Danfoss Thermostaatkraan te installeren. Op de HC2 stel je dan een schema in met temperaturen. Ik heb dit nu zo:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1y3w3q0W1A3f/badkamer.png

De Danfoss kraan draait zich automatisch dicht als de temperatuur boven de 16 graden is overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MitchellOnline schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:59:
[...]
Het is ook mogelijk om je huidige kamerthermostaat te laten hangen, en parallel op de CV-Ketel de Fibaro relais aan te sluiten. Je kunt dan met de HC2 je ketel inschakelen, en je oude kamerthermostaat schakelt ook de ketel in. Alhoewel ik dit wel een omslachtig idee vind.
Kijk dit wel even na bij jou in de manuals!
Om een of andere reden heb ik een brakke ketel waarbij er maar een bepaald type op mijn ketel aangesloten kan worden (ben een zonneboiler/cv combi) en als ik een aan/uit thermostaat erbij zet bypass ik mijn zonneboiler en gaat alle verwarming direct vanaf mijn CV schijnt het (ik ben dit nog aan het uitzoeken maar als dit klopt ga ik minimaal het dubbele betalen voor mijn warmwatervoorziening:()
Kijk even na of jouw boiler een aan/uit schakelaar accepteert als input.
Het is inderdaad een omslachtig idee maar werkt wel;)

Als je alleen je badkamer voorziet met de kraan moet je wel zorgen dat je dat doet op momenten dat je cv ook aangaat (dus plan het zo dat de kraan altijd aan gaat rond de tijd dat je thuis komt en de verwarming in je huis aanzet, dan pakt hij vol vermogen mee in plaats van dat pisstroompje om je huis op temp te houden...)

@michell: blijft een mooie interface he :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Er kan een aan/uit thermostaat op de ketel. Maar heb nu een Modulerende kamerthermostaat. En dit wil ik graag behouden.

Ik zou hem dus willen vervangen door een Zwave variant. Deze kan ik alleen niet vinden en is waarschijnlijk onbetaalbaar of gaat niet werken met Fibaro.

Dus allemaal losse knoppen is misschien wel goedkoper en je kunt beter de temp. regelen per ruimte.

Maar eens over na gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:05:
Er kan een aan/uit thermostaat op de ketel. Maar heb nu een Modulerende kamerthermostaat. En dit wil ik graag behouden.

Ik zou hem dus willen vervangen door een Zwave variant.
stop maar met zoeken. een modulerende Zwave kamerthermostaat bestaat op het moment niet in europa...(ondanks veler verzoek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15
Ik twijfel tussen de fibaro home center 2(€595,00) en vera lite (€169) en vera 3 (€279)
Mijn drie doelen zijn:
1: stroom en gas verbruik inzichtelijk maken, ik heb hier een slimme meter voor met P1 port.
2: efficientere ketel sturing (openTherm en bedienbaar vanaf buiten via mobiel) Een statisch schema is hiervoor niet voldoende
3: Aansturing van verlichting, via remote/iPhone en bestaande schakelaars.

Voor vera is er een plugin beschikbaar waarmee je slimme meter kan uitlezen: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,10736.0.html
Is zoiets ook beschikbaar voor de HC2?
Zoals ik hierboven heb gelezen is een moduleren zwave component niet hier beschikbaar voor de ketel sturing, maar die komt vast nog wel keer.

Heeft er iemand ervaring met iPhone apps voor de vera of de HC2?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ymoona schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:35:
Ik twijfel tussen de fibaro home center 2(€595,00) en vera lite (€169) en vera 3 (€279)
Mijn drie doelen zijn:
1: stroom en gas verbruik inzichtelijk maken, ik heb hier een slimme meter voor met P1 port.
2: efficientere ketel sturing (openTherm en bedienbaar vanaf buiten via mobiel) Een statisch schema is hiervoor niet voldoende

Voor vera is er een plugin beschikbaar waarmee je slimme meter kan uitlezen: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,10736.0.html
Zoals ik hierboven heb gelezen is een moduleren zwave component niet hier beschikbaar voor de ketel sturing, maar die komt vast nog wel keer.

Die iphone apps werken prima voor zowel de Vera als HC2 heb ik begrepen dus daar moet je het verschil niet in zoeken.
Dergelijke plugins is een van de punten waarbij de Vera op het moment stukken beter is als de HC2 die ook weer met hun eigen producten bezig zijn en ze kunnen helaas niet alles tegelijk.
Ook de community is klein (maar groeiende) dus er zijn niet veel hoppyisten die ermee aan de gang zijn helaas.
Die thermostaat zal er echt wel komen inderdaad (er zijn veel producten die vanuit amerika van een nieuwe chip worden voorzien en in europa op de markt komen maar dat kost blijkbaar erg veel tijd helaas).

Die horstmann thermostaat is overigens nog wel voorzien van een eigen "controller" die op basis van de verschiltemperatuur de ketel verschillend aan/uit zet. Hij is dus niet modulerend maar een beetje alternatief zegmaar.

ps: als je zelf een router hebt zou ik voor de vera light gaan als je tussen de veras twijfelt.
Tenzij je echt een groot netwerk hebt heeft de vera 3 weinig meerwaarde (en de vera3 heeft een zeeeeeer beperkte routerfunctie waarbij bijvoorbeeld protforwarding of een eigen wachtwoord al niet in te stellen zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 20-11-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@ymoona

Kijk eens hier:
http://muratordom.pl/dzia...iem,481_9383.html?&page=1

En op het forum:
http://forum.fibaro.com/v...&highlight=power+metering

Komt dus blijkbaar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15
De fibaro aankondiging lijkt me meer op een tussen stekker met power meter functie, niet zozeer een aansluiting op de slimme meter.

Ik vind het verschil in hardware ook vrij groot, is het vera lite niet traag? Hij heeft slecht 64MB geheugen en 32MB flash. De HC2 heeft 1GB ram en 2GB flash, en ook een snellere CPU.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

met daarbij een veeleisender interface.. net als de vera3 die betere hardware heeft dan de lite maar weer een routerfunctie moet onderhouden...
De HC2 zal sneller zijn, begrijp me goed dat geloof ik echt wel maar er zit nogal een verschil in prijs tussen.
Het is wel een beetje ander emarkt in mijn optiek... de vera is meer een hobby+ markt en de HC2 is mijns inziens wat professioneler. Maargoed das mijn mening;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

ymoona schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:35:
De fibaro aankondiging lijkt me meer op een tussen stekker met power meter functie, niet zozeer een aansluiting op de slimme meter.
Zou je best gelijk in kunnen hebben maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:59:
[...]

Zou je best gelijk in kunnen hebben maar we zullen zien.
klopt, ze zijn met een plug-in bezig (zoals die van everspring) en dan een volgens hun de kleinste die er op de markt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:30
ymoona schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:35:
Mijn drie doelen zijn:

Voor de vera is de sq remote app erg mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 14:47
Geen Homeseer mensen aanwezig? Iemand enig idee wanneer HS3 gaat uitkomen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
krizzziz schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:37:
Geen Homeseer mensen aanwezig? Iemand enig idee wanneer HS3 gaat uitkomen?
Geen homeseer mens, maar lees op domoticaforum.eu dat er een NDA naar developers gestuurd is aangaande nieuwe release.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een fibaro hc2 besteld met een 12 tal dimmers en schakelaars.
Iedereen alvast bedankt voor de info.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat worden.
Ik ga ook die dingetjes van nuon bestellen.

Hopenlijk morgen binnen en weekeinde prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:28:
Ik heb een fibaro hc2 besteld met een 12 tal dimmers en schakelaars.
Iedereen alvast bedankt voor de info.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat worden.
Ik ga ook die dingetjes van nuon bestellen.

Hopenlijk morgen binnen en weekeinde prutsen.
Nice! Laat ons weten hoe de producten van Nuon samenwerken met de HC2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

mooi spul!
veel plezier ermee en laat inderdaad even weten hoe de boel werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
ik heb een aantal LW11 dimmers in gebruik. Dit zijn X10 dimmers maar ik gebruik de afstandsbediening eigenlijk nauwelijks tot niet meer.
Op de LW11 heb ik een pulsdrukkers aangesloten zodat ik een hotelschakeling heb.
Nu wil ik eigenlijk niet meer dimmen, ik gebruik toch altijd maximale lichthoeveelheid.
Zou er een slimme manier zijn om de LW11 om te bouwen tot aan/uit-schakelaar.
Zo niet, zou ik ze kunnen vervangen door iets anders waarbij ik wel de pulsdrukkers blijf gebruiken? Een AW10 comes to mind, maar misschien een alternatief van klik aan klik uit?

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Even ter verduidelijking mbt. de nieuwe Fibaro producten:

Fibaro tussenstekkers/dimmer met energiemeter: verwacht eind 2012
Fibaro raam deur sensor (in 7 kleuren) nu beperkt leverbaar.
Fibaro HC3 Niet bekend.

Bron: Fibaro

• DRuw

DRuw

Die HC3 wordt toch een soort "HC2 lite" die het (financiele) gat tussen de vera3 en de HC2 gaat opvullen?

Verwijderd

Vandaag spullen ontvangen en begonnen.
Tussenstekkers van Everspring perfect met hc2
Tussenstekkerdimmers van everspiring ook, maar ze onthouden hun dimstand niet. Daarom een scene aangemaakt... Als aan : dan drie seconden later naar 50%. Sneller dan 3 sec gaat niet.
I
Fibaro inbouwdimmer en inbouwschakelaar zijn een ramp om in te bouwen als er nog een paar lasblokjes in de doos achter de schakelaar zitten is het bijna niet te doen. De doos is nu dicht, schakalaar werkt maar dimmer niet meer, moet morgen dus weer open. Iheeft iemand nog tips? Die stugge installatiedraden zijn ook geen feest!
:-(

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Rrexpress
Hoe diep zijn je inbouwdozen dan? En kun je hem niet aansluiten bij de lamp zelf?

Verwijderd

De inbouwdozen zijn 5.5 cm diep. Maar er zitten ook nog drie lasblokjes, fase nul, aarde en de schakeldraad in. En de normale oude schakelaar.
Er zitten twee schakelaars naast elkaar, een van de tl lampen en een van de wandspotjes. Die tl lampen hebben nu de inbouw fb schakelaar en werken, de wandspotjes hebben een inbouw fb dimmer en werkten totdat ik het allemaal in de doos propte. Dit alles zit op een meter hoogte en bij de grond heb ik nog twee stopcontacten, misschien dat ik die ruimtehandig kan benutten...

• The-Source
^^ als je de dimmer module via een puls schakelaar hebt aangesloten dan kun je tussen de puls drukker en de fibaro module hele dunne flexibele draadjes gebruiken 0,22 werkt prima (dikte ala upt ader). Er loopt namelijk geen spanning over die draden vanaff de fibaro.

Zelf net een 2*1.5KW fibaro en een AEon labs 4in1 sensor besteld. Straks of morgen via een andere webshop de rest bestellen. FGBS sensor en misschien nog een andere Zwave.Me temperatuur met input mogelijkheid en/of de fibaro deur sensor icm waterdichte temperatuur sensoren voor aquarium temperatuur bewaking. (simpel gezegd uitschakelen van thermostaat bij te warm water, mocht de internet schakelaar niet meer werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

Ik zal me hier dan ook maar even melden. Ik krijg maandag de sleutels van mijn nieuwe huis en ga dat voor zover mogelijk voorzien van domotica middels z-wave. Daarbij heb ik gekozen voor een Vera3 als primaire controller.

De verdere setup tot nu toe:
- RFXCom, onder andere voor ontvangst van mijn huidige Oregon sensoren
- 18x Düwi zwave.me dimmer
- 9x Düwi zwave.me switch
- 14x Aeontech 4-1 multisensor, de meesten hiervan worden gevoed middels usb
- 2x Everspring flood sensors, 1 bij de wasmachine en 1 bij de CV
- 7x Everspring rookmelder
- 2x Fibaro universal binary sensor, van een gebruik ik de input voor de deurbel, van de ander de output voor de electrische garagepoort
- 3x Dericam of Foscam pan/tilt dome IP buitencam, deze moet ik nog bestellen
- 2x Vistacam binnencam, weggewerkt
- Vision security z-wave deurslot, in eerste instantie alleen de voordeur, de achterdeur volgt misschien ook
- 2x Everspring z-wave sirene/flitser
- 2x Nuon/Greenwave Reality 6-port powernode
- 6x Nuon/Greenwave Reality powernode

Verder twijfel ik nog over welke IR oplossing ik ga gebruiken en welke remotes en/of keyfobs ik buiten de android apps die daarvoor zijn ga gebruiken. Ook komt er een Toon thermostaat, mede om het energieverbruik wat beter in de gaten te houden maar die kan ik pas maandag bestellen omdat ik even geen antwoord heb op een aantal vragen uit de test.

Wat de meeste problemen oplevert is een oplossing voor mijn jaloezieën, dat zijn een (soort van) vlinderjaloezieën die open en dicht gaan door middel van 2 aparte touwtjes. Omhoog en omlaag gaat met een "eindloos" touwtje dus dat is wel makkelijk.
Tot nu toe ziet het er naar uit dat ik zelf een oplossing ga verzinnen. In dat geval laat ik de touwtjes door de vloer lopen en maak in de (1,15m hoge, geisoleerde en van betonvloer voorziene) kruipruimte een bediening door middel van een stappenmotor en een stukje electronica, wat ik dan weer aanstuur met een universal binary sensor, desnoods via een relais.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@MadMan

Whau, dat is een een behoorlijke lijst. Waarom heb je voor Vera gekozen? en niet homewizard/fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ denk zelf ook dat je met een vera3 en deze setup misschien in de knoei gaat komen. Gooi het eens op het micasaverde forum en check de reacties daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Waarom zou dat in de knoei gaan komen?
toegegeven het is een uitgebreid systeem maar asl het ingeregeld is zie ik er niet echt direct een probleem in..
Eerder bij het gebruik van de Fibaro gezien hij ook wat non-standaard spul heeft/wil.
Ale een aparte PC dan geen wens is snap ik de keuze wel... (meer ook door het gebrek aan goede alternatieven)

Ik zou wel even goed kijken of je die Toon wilt... een collega van mij heb hem en die wil hem zsm kwijt.
Helaas is er op het moment geen alternatief qua modulerende thermostaat (ik heb zelf de horstmann maar nog niet aangesloten en die heeft een alternatieve regeling (temperatuur afhankelijke aan/uit ritme zegmaar)

Ik zou als ik jou was alleen scene sturing gebruiken naar je android anders wordt je volgens mij gek van de opties...

Hoe is jullie ervaring trouwnes met het aansluiten van (normaal gesproken) batterij gevoedde spullen op netstroom?
Ik zit eraan te denken om een aantal universele adapters te kopen die ingesteld kunnen worden op 3V, 4.5V en 6V en die te gebruiken voor de danfoss en aeonlabs sensoren (die aeon labs is 6V als het goed is) maar standaard usb is toch 5V? Wil dat ook gewoon?

[ Voor 22% gewijzigd door DRuw op 23-11-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou vanwege de processor kracht, in die config zitten zo goed als 60 devices waarvan de helft 4 a 6 childs hebben. Omdat deze standaard een 60 seconden polling hebben dan gaat het gewoon langer duren voordat een trigger is verwerkt. Maar het is maar een advies om het ff bij de fabrikant na te vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Tuurlijk, was ook geen afblafopmerking hoor...
er zijn alleen niet veel alternatieven (tenzij je naar zelfbouw gaat en dan kom je snel op een unit uit waarbij je ook weer je verbruikswinst teniet kan doen zegmaar....).
Je zou je polling terug kunnen schroeven maar of dat nou de oplossing is.... Die RFXCOM vraagt voor mijn gevoel ook bestwel wat van je systeem, in iedere geval het verzenden van meerdere codes achter elkaar.
Die RFXCOm eis trouwens wel een verrekte handig ding hoor... ik zou een beetje vaart maken als ik Fibaro was met de plugin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

HeroS schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 09:19:
@MadMan

Whau, dat is een een behoorlijke lijst. Waarom heb je voor Vera gekozen? en niet homewizard/fibaro?
Ik heb al wat ervaring met verschillende systemen in mijn huidige huis. Homewizard vind ik gewoon niet lekker werken, daar heb ik dus niet verder naar gekeken. Fibaro is mooi, maar duur en heeft te weinig mogelijkheden.
De Vera kan wat ik ermee wil, de paar dingen die er niet in zitten zijn er betrekkelijk simpel zelf in te programmeren.

@ The-Source:
De processorkracht van de Vera3 is ruim voldoende om een soepel systeem te houden. Zoals met zoveel dingen valt of staat de snelheid met de kwaliteit van je code en de manier waarop je alles instelt.
Bij een hoop dingen zoals dimmers en schakelaars kan ik de polling bijvoorbeeld op een dag zetten, omdat de nieuwere firmware daarvan statusveranderingen direct zelf doorstuurt naar de Vera.
Daar heb je dus alleen belasting van als er daadwerkelijk van status veranderd word.
Ik draai nu een testopstelling met een hoop van het spul dat al binnen is en dat loopt vlekkeloos. Schakelen gaat gewoon instant, of ik nu een dimmer inschakel via de knop of homebuddy, een scene start met het dashboard of door middel van een trigger. De scenes opzich draaien ook soepel en zonder rare schakelvertragingen en dergelijke.
Een enkele Vera3 zou ook voldoende zijn voor 256 devices. Dat moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar met mijn aantallen zou het geen problemen moeten opleveren.

Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat het in het nieuwe huis niet vlekkeloos loopt. In dat geval heb ik de mogelijkheid het netwerk uit te breiden door nog een Vera toe te voegen, en de taken te verdelen.
Mocht meer Vera's uiteindelijk niet genoeg blijken, dan komt er gewoon een zuinige 24/7 pc met homeseer erop, maar dan wacht ik wel op versie 3.
Versie 2 heb ik, incl een Aeon z-stick. Maar om nu te zeggen dat dat een ideale oplossing is? Nee. De Vera kan met wat programmeren precies hetzelfde en verbruikt een hele hoop minder stroom dan welke pc met homeseer dan ook.

@ DRuw:
Wat zijn precies de klachten van je collega met betrekking tot de Toon? Een aantal kenissen van me hebben hem ook en zijn er zo ongeveer lyrisch over :P
Verder zijn er geen (goede) alternatieven voor, honeywell heeft wel wat spul maar dat vind ik lelijk.
Komt er dus sowieso op neer dat de Toon er komt, als het dan echt niets blijkt te zijn kan ik hem altijd nog in een hoek gooien :P

De RFXCom is inderdaad echt ideaal, maar vreet inderdaad ook aan je resources. Echter, met 8 losse dubbele sensoren is de belasting nog niet bepaald spannend te noemen. Ik denk ook dat het er vanaf hangt wat je er precies mee doet. Ik gebruik hem (voorlopig) alleen om sensoren uit te lezen en zolang je dat niet elke seconde doet valt de belasting dus wel mee.
Het ding is trouwens heel klein, als je hem krijgt denk je in elk geval niet dat dat in je pakje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Kan je een Fibaro dimmer ook direct bij de lamp monteren in plaats van bij de schakelaar? Mijn inbouwdozen zijn te klein of de schakelaars te groot. In de handleiding word alleen uitgelegd hoe je de Fibaro direct aan de schakelaar koppelt.

Ik heb al wat schemaatjes gemaakt maar kom er niet uit.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

msxbox schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 09:25:
Kan je een Fibaro dimmer ook direct bij de lamp monteren in plaats van bij de schakelaar? Mijn inbouwdozen zijn te klein of de schakelaars te groot. In de handleiding word alleen uitgelegd hoe je de Fibaro direct aan de schakelaar koppelt.

Ik heb al wat schemaatjes gemaakt maar kom er niet uit.

Lamp
|   |   (zwart / zwart)
|   |
[## Fibaro ##]
|   |   |   |
|   |   \   \___   blauw
|   |    \_____   bruin
|   |
|   |  (zwart / zwart)
Schakelaar

Zoiets, je moet dus wel zorgen dat je bij de lamp de blauwe en bruine draad hebt, en naar de schakelaar moet je dan twee zwarte draden trekken. Eigenlijk is er geen verschil met aansluiten zoals je bij de schakelaar zelf zou doen, alleen de draden zijn dan wat langer/korter.

[ Voor 8% gewijzigd door Erkens op 24-11-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Erkens schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 09:33:
[...]
Zoiets, je moet dus wel zorgen dat je bij de lamp de blauwe en bruine draad hebt, en naar de schakelaar moet je dan twee zwarte draden trekken. Eigenlijk is er geen verschil met aansluiten zoals je bij de schakelaar zelf zou doen, alleen de draden zijn dan wat langer/korter.
Dat wordt dan draden trekken. Bedankt voor de uitleg.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Waarom draden trekken? Je hebt nu toch al 2 draden bij je schakelaar zeer waarschijnlijk bruin en zwart.
Blauw en bruin vanuit je centraal doos op je fibaro. De 2 draden van je schakelaar op je s contacten van je fibaro.
Vanuit je centraal doos blauw naar je lamp (zou er al moeten zitten) en vanaf je fibaro uitgang een zwarte draad naar je lamp.

Verbaasd me echt dat er hier zoveel mensen met electra bezig zijn zonder enige kennis van schema's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoller
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 09:38
Loekie schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:40:
[...]

Houd er wel rekening mee dat deze stekkerdoos van Nuon/Greenwave niet het verbruik per aansluiting correct weergeeft in ieder geval de Vera. Ook het totaal verbruik lijkt niet te matchen met aangesloten apparatuur. Daarnaast word ik vrij nerveus van het indicator-lampje dat maar blijft knipperen, daar heb ik nog geen work-around voor gevonden :S
Ik heb dezelfde stekkerdozen in combinatie met een vera, en bij mij knippert dat indicator lampje niet. Is permanent groen of wit. Niet echt storend, in mijn ogen.

Waar ik me wél aan stoor bij deze Nuon/Greenwave Power Nodes (ik heb zowel de 1 als de 6 poorts versie) is dat ze schakelen met relais. Je hoort ze dus 'tikken'. Ze zijn niet duur, maar dat vind ik niet meer van deze tijd. Weet iemand of er andere tussen schakelaars zijn die níet met tikkende relais schakelen (ik neem aan dat je dat electronisch noemt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Heeft ook met vermogen te maken met wat je maximaal kunt schakelen.. (kans op vonk vorming / snelheid van schakelen en oppervlakte van je contact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Klopt, maar ik ben het wel met spoller eens dat de powernodes een wel erg duidelijke tik laten horen. Volgens mij komt dat omdat ze de behuizing aan de lomp grote kant hebben gemaakt, er zit erg veel loze ruimte die als klankkast gaat werken.
Je merkt ook dat de 6-port harder klikt als de enkele.

Een bezwaar vind ik het persoonlijk niet, de paar powernodes die ik gebruik komen sowieso ergens achter of in te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@MadMan

Kun je ze alle 6 los schakelen? Of gaan ze allemaal tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Allemaal afzonderlijk & als je wilt tegelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoller
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 09:38
MadMan schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:00:
Een bezwaar vind ik het persoonlijk niet, de paar powernodes die ik gebruik komen sowieso ergens achter of in te liggen.
Ik zal die power strip van me ook eens wegwerken, dat zal schelen. Aangezien er eigenlijk geen andere zwave power strips te koop zijn zal ik het ermee moeten doen. In ieder geval totdat Qees en/of Aeon Labs hun power strips uitbrengen.

In de tussentijd ben ik vooral geïnteresseerd in ervaringen van mensen met andere (enkele) power switches, want daar zijn er behoorlijk wat op de markt. Hebben de switches van duwi, merten, fibaro, everspring, aeon, etc. ook tikkende relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ze tikken allemaal ja, mijn ervaring is dat de duurdere modellen iets beschaafder klinken. De tussenstekkers die echt tussen je kabel zitten schijnen wat stiller te zijn maar dan zit je weer met een stuk snoer dat lastig is weg te werken.
Persoonlijke ervaring met die laatste heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

schakelaars tikken volgens mij allemaal.. dimmers niet maar dat is natuurlijk afhankelijk van je toepassing of je die kunt plaatsen...@ madman, weet jij toevallig welke USB netvoedingen jij gebruikt bij de Aeon labs sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
spoller schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:42:
[...]

Ik heb dezelfde stekkerdozen in combinatie met een vera, en bij mij knippert dat indicator lampje niet. Is permanent groen of wit. Niet echt storend, in mijn ogen.
Heb je misschien screenshots van de settings voor de nodes en ook Z-wave netwerk zelf?
De nodes zijn zo best irri om te zien en afplakken met tape toont niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ze knipperen normaal niet, tenzij ze een signaal doorgeven aan een andere node, er een heal aan de gang is en bij in/exclusion.

@ DRuw:
Op de meeste punten heb ik genoeg plek om gewoon een standaard usb adapter te verstoppen op de plek waar de sensor hangt. In de woonkamer bijvoorbeeld boven het plafond, dat komt 10cm lager te liggen dan het eigenlijke plafond, mede omdat er een berg spots in komen. Toegang tot die adapters gaat gewoon via een van de gaten waar de spots in komen en de usb-kabel loopt een stukje over het plafond om precies bij de sensor door de plint of hoe je dat aan de plafondzijde ook noemt :P te komen.
In de keuken loopt er een vierkante koof met een ronde buis van de afzuiging waar plek genoeg is om een adapter te leggen en die koof is simpel van zijn frame af te schuiven. Op de hal beneden is de meterkast, die zit waar de sensor het best geplaatst kan worden dus daar boor ik gewoon een gaatje door de muur van hal naar meterkast en leg daar een adapter.
Hiervoor moet ik dus wel op een aantal plekken een stopcontact maken en daar komt het betere boor en breekwerk bij kijken. Ik doe het alleen omdat het huis nu toch nog zo goed als leeg is en ik er nog niet woon. Ik heb tijd zat om alles te verbouwen, ik heb geen deadline waarop ik uit mijn huidige huis moet zijn.
Toch houd je altijd een paar plekken over waar het gewoon niet praktisch is om er stroom naartoe te leggen of de kabel naar de sensor onzichtbaar weg te werken. Op die plekken gebruik ik gewoon oplaadbare penlites. Die sensoren gebruik ik dan alleen voor bewegingsmelding en voor de rest van de gegevens die je er normaal van zou krijgen gebruik ik een losse Oregon sensor die ik dan bijvoorbeeld uit het zicht op een kast plaats of iets dergelijks. Als je de sensor maar af en toe laat pollen gaan de batterijen een stuk langer mee. Als hij beweging detecteerd stuurt hij direct een signaal naar de Vera, alleen de andere 3 sensoren die erin zitten moeten gepollt worden om hun waardes uit te lezen.
De adapters zelf kun je overal wel halen. Ik gebruik Samsung note telefoonladers, die zijn net zo compact als een normale platte stekker en leveren 1A, wat ruim voldoende is. Met een beetje zoeken kun je die wel ergens per 10 of 20 kopen voor een leuke prijs.
Vandaag krijg ik de sleutels, ik zal dan wat foto's maken van de voor domotica belangrijke plekken en de voortgang hier bijhouden.

Vandaag het z-wave slot getest en dat werkt perfect. In de eerste instantie komt er alleen een in de voordeur zodat ik daar van keyless entry gebruik kan maken. Een sleutel blijft echter ook gewoon bruikbaar en bij dit slot kun je ook maximaal 15 pincodes van 4 tot 8 cijfers programmeren. Aan die pincodes kun je dan weer bepaalde tijden toekennen om bijvoorbeeld je schoonmaakster, mocht je die hebben, tussen 8u s'morgens en 5u s'avonds toegang te geven.
Ikzelf zet er één achtcijferige code in en gebruik die alleen als de keyless entry om welke reden dan ook niet werkt.
Het openen en sluiten gaat in een paar seconden dus als je de code gebruikt sta je even te wachten tot het slot open is. Bij keyless entry is het al open voor je goed en wel bij de deur kunt zijn en merk je daar dus helemaal niets van.
Hetzelfde keyless entry systeem gebruik ik ook voor de garagepoort zodat die vanzelf open gaat als ik aan die kant van het huis de oprit op rijd, maar niet als ik aan de andere kant van het huis de oprit aan die kant op rijd. De poort zelf is al voorzien van een afstandbediende electrische opener, die ik aanstuur door de output van een binary sensor op de plekken in de afstandsbediening te solderen waar normaal de knop zit.
Voor de poort gebruik ik geen backup, als die een keer niet vanzelf open zou gaan doe ik hem wel met de knop in de garage open. Daar zit ook nog een zijdeur met een normaal slot in dus daar kom ik altijd in.

Om nog even op die 6-port powernodes terug te komen, die gebruik ik overal waar ik apparatuur heb die samen gebruikt word. Op poort 1 sluit ik dan het apparaat van die groep aan dat het minst standby gebruikt. Die laat ik dan in de gaten houden door een comboswitch die via een scene de rest van de contacten inschakelt als het apparaat op poort 1 woord aangezet en dus meer gaat verbruiken. De comboswitch is dan de trigger en heeft dus 1 apparaat wat hij in de gaten moet houden en schakelt op voorwaarde dat het verbruik van dat apparaat boven de XX watt komt.
Dat geheel word weer alleen ingeschakelt op tijden dat ik er ook daadwerkelijk gebruik van zou kunnen willen maken zodat het standby-verbruik van contact 1 ook tot een (voor mij) minimum beperkt kan worden.

[ Voor 9% gewijzigd door MadMan op 26-11-2012 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 09:28
Graag zou ik willen dat jullie medenken in het volgende project.
In mijn huis wil ik dingen (electra, gas, water) gaan loggen en lampen aan/uit, zonneschermen ed regelen via domotica dat ook een app heeft voor android.

Wat wil allemaal doen;
- Loggen zonnepanelen (geen slimme meter)
- Loggen stroom verbruik echt (dus niet de meter want daar is stroom via zonnepanelen dat direct gebruikt wordt al af)
- Tonen grafiek verbruik - stroom zonnepanelen (niet pers nodig)
- Meerdere jaren grafieken voor zonnepanelen en verbruik
- Loggen gasverbruik
- Loggen waterverbruik

- Loggen stroomverbruik specifieke apparaten (kan met Z-wave apparaat)

- Aansturing zonwering/rolluiken somfy (reeds draadloos)

- Loggen buiten/binnen temperatuur
- Tonen overzicht verbruik stroom/gas/water ten op zicht van de temperatuur. hiermee wil ik zien of besparingsmaatregelen helpen. Vergelijken van jaren werkt niet zo goed. Als het met graaddagen kan nog beter.

- In toekomst ook kachel aansturing (openTherm protocol) met moduleren. Dit liefst per radiator een aan te sturen knop. Behalve benedenverdieping (die heeft geen knop)

- In toekomst aansturing sleutels deur. Dit is er nog niet, maar ik dat als ik aankom lopen de deur van slot gaat.

Verder dient het apparaat acties te doen als buiten temperatuur > X dan rolluiken dicht.
Op bepaalde tijden apparaten aan/uit schakelen of na x tijd als verbuik al tijdje lager dan x waarde is.

Ik heb gevonden Vera 3, HC, homeseer, Homewizard.

Echter elke apparaat heeft z'n nadeel. Meestal in het ontbreken van apparaturenaansturing of logging.

Weten jullie of Vera3 (lijkt mij mooist met Zwave) of die modules heeft dat dit wordt ondersteunt? Met name Somfy?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de fibaro hc2 nu een paar dagen en ben super tevreden. Alles reageert vlot, haet ding wordt niet warm. De tussenstekkers van Everspring en dimmers van everspring perfect. Schakelaars geven een beschaaft klikje. Inbouwschakelaars van fibaro ook een bijna onhoorbaar klikje. De dimmers hoor je helemaal niet. Mijn probleem met inbouwen van de dimmer is als volgt opgelost:
Alle dozen helemaal leeg maken, alle lasblokjes helemaal los en dan goed kijken wat je exact nodig hebt. De schakelaar van de fibaro inbouwdimmer heeft geen load, dus dat kan met een dunnere flexibele draad. Bij de inbouwschakelaar heb je een twee keer fase nodig plus nog fase naar de schakelaar, hier kon ik gebruik maken van de mogelijkheid om op de fase pool van de schakelaar twee draden aan te sluiten, en dus een vier ipv vijvoudig lasblokje genoeg. Toen lukte het wel om alles er in te bouwen.

Morgen komen de nuon schakelaars.. Ik hoop dat dit gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:03:
Ik heb de fibaro hc2 nu een paar dagen en ben super tevreden. Alles reageert vlot, haet ding wordt niet warm. De tussenstekkers van Everspring en dimmers van everspring perfect. Schakelaars geven een beschaaft klikje. Inbouwschakelaars van fibaro ook een bijna onhoorbaar klikje. De dimmers hoor je helemaal niet. Mijn probleem met inbouwen van de dimmer is als volgt opgelost:
Alle dozen helemaal leeg maken, alle lasblokjes helemaal los en dan goed kijken wat je exact nodig hebt. De schakelaar van de fibaro inbouwdimmer heeft geen load, dus dat kan met een dunnere flexibele draad. Bij de inbouwschakelaar heb je een twee keer fase nodig plus nog fase naar de schakelaar, hier kon ik gebruik maken van de mogelijkheid om op de fase pool van de schakelaar twee draden aan te sluiten, en dus een vier ipv vijvoudig lasblokje genoeg. Toen lukte het wel om alles er in te bouwen.

Morgen komen de nuon schakelaars.. Ik hoop dat dit gaat werken.
Mooi apparaat die HC2 he! Ben ook benieuwd of de Nuon schakelaars erop gaan werken.

Ga je trouwens niets met je verwarmingssysteem doen icm de HC2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@klaasopurk

Ik ben ook opzoek naar een systeem die dat allemaal kan. Tot opheden nog niet gevonden. Tenminste niet in 1 interface en te bedienen met 1 app en welke dummie proef in te stellen is.

Met Vera ga je een heel eind komen denk ik. Zwave heeft heel veel producten alleen zal de ondersteuing hiervan altijd puzzelen en zoeken zijn.

Voor het meten van zonnepanelen en verbruik heb ik een aparte KWH meter. Welke ik ga meten met Youless of Wattcher.

Ik ga waarschijnlijk voor Homewizard ook al zitten hier wat nadelen aan en kunnen een aantal zaken nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik kwam toevallig deze tegen:

http://www.zipato.com/
http://blog.domadoo.fr/in...que-z-wave-et-plus-encore

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Geinig!
een nieuwe Vera/HC2 concurrent zo te zien die tenminste niet loopt te zeuren met eigen spullen en daarmee geen andere toelaat (eminent achtige zooi)

nu hopen dat de support goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Beetje a la Fibaro maargoed, een interface maken kunnen een hoop, het gaat meer om de ondersteuning en de ontwikkeling vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Inderdaad heb je gelijk in. En dat kost altijd tijd om zich te bewijzen/ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Hallo,

bedankt voor de link. Ik zal es kijken of deze alles ondersteunt. Deze komt al een heel eind.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 08:43
Dit topic er ook maar weer eens bijpakken :)

Half februari verhuis ik naar een appartement waar ik een aantal jaar zal blijven. Ben in de laatste 4 jaar 6 keer verhuist dus dan schiet het niet op om goede domotica te installeren. Nu dus een nieuw appartement met het voordeel dat ik mijn huidige woonruimte nog anderhalve maand mag aanhouden. Veel tijd om te klussen en alles in orde te maken dus zonder te moeten leven tussen de draden en puinzooi. :D

Ondertussen heb ik van mijn kleine domotica projectjes (kon het niet laten ondanks de verhuisingen) nog wel het een en ander liggen wat ik weer wil gaan toepassen. Verder wil ik eigenlijk nog redelijk ver weg blijven van prebuilt systemen als Z-Wave en X10. Vind het trouwens wel grappig dat veel Tweakers dat juist wel gebruiken. Mijn insziens is uitgerekend domotica iets wat perfect op maat moet zijn. Ik had dan wel verwacht dat een beetje Tweaker het grootste deel zelf in elkaar zou knutselen :+

Voor het schakelen van de wat grotere apparatuur (denk aan TV en sommige lampen) heb ik destijds een setje gekocht bij de Praxis, met 4 tussenstekkers en een remote. Totaal niet handig natuurlijk, maar ik heb de remote open gebroken en middels een Arduino Nano en wat transistors kan ik dit setje nu vanaf de PC bedienen. Biedt natuurlijk mogelijkheden en het is aanmerkelijk goedkoper dan systemen die daarvoor bedoeld zijn. Verder wil ik het liefst naar volledige LED verlichting. Ik kan natuurlijk een lulverhaal ophangen over stroomverbruik maar eerlijk gezegd interesseert dat me bijzonder weinig. LEDs zijn echter makkelijk te dimmen en omdat ik toch veel zelf aan wil leggen ben ik van plan 12V bedrading in het appartement te planten. Dan kan dat ook meteen mooi aangesloten worden.

Er staat ook nog wat op de planning met climate control. Zo wil ik dat het systeem begrijpt wanneer ik thuis ben, wanneer ik slaap, hoe laat ik wakker word, wanneer ik van huis ben en hoe laat ik terug ben. Wanneer ik er niet ben, of 's nachts indien het stil kan, moet er zoveel mogelijk geventileerd worden. De verwarming zal 's nachts uit moeten gaan om een half uurtje voor mijn wekker gaat alvast weer aan te springen. Lastig want ik heb het inmiddels al voor elkaar om die wekker zo te krijgen dat hij mijn slaapritme meet om me wakker te maken tijdens de lichte slaap. Komt dus wat voorspellend werk aan te pas. Daarnaast wil ik hebben dat de buitenlucht wanneer mogelijk gebruikt wordt om de temperatuur binnen op pijl te houden. Bijvoorbeeld, het systeem denkt dat ik wil hebben dat het 21 graden is, maar momenteel is het 25 graden. De sensor buiten geeft aan dat het daar 19 graden is. In plaats van de airco zou dan de ventilatie aan moeten gaan.

Dit alles wil ik combineren met een HTPC die het kloppend hart van het geheel moet worden. Software zal ook voornamelijk daar op draaien al overweeg ik wel iets als een Arduino om dag en nacht aan te houden. Verbonden met het WiFi moet dat wel kunnen, en zo hoeft de HTPC alleen maar aan als er iets bijzonders gedaan moet worden. Al moet ik me dan nog wel heel erg gaan verdiepen in het fatsoenlijk programmeren van die handel.

* doltishDuke pakt zijn inmiddels halfvolle noteblock erbij en tekent en schetst rustig verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de nuon dingetjes binnen gekregen.
Een enkelvoudige tussenstekker en de 6 voudige bak.
Aanmelden gaat simpel... knopje drukken (zit wel een beetje verstopt) en hopla 2 nieuwe apparaten waarvan 1 met 6 subapparaten in m'n HC2.

Nu kan ik dus helemaal apart dingen als TV, Surround, Wii, MediaPlayer, DigitaleOntvanger en lampjes bij de aan en uit schakelen. De TV geeft wel een knalletje als je hem op die manier uitzet, dus dat gaan we maar niet doen denk ik. Het verder aan en uitschakelen gaat mooi in scenes zodat er nooit teveel aan staat.
en bij het 'ik ben nu weg' scenario knalt alles gewoon uit.
Wel knippert er een heel ringetje ledjes op die bak als hij een poosje niets gedaan heeft.
Die kleine heb ik op de tv in mijn slaapkamer gezet, maar dat wordt dus niks in het donker met zo'n bak licht van die tussenschakelaar. (ik dacht dat iemand hier geschreven had waar dat aan ligt, maar dat kan ik zo snel niet meer vinden)

Het weergeven van het energie verbruik lijkt helemaal niet te werken in de HC2.
Verder is het allemaal wel wat plastikeriger als de Everspring en de relais-klik klinkt ook wat goedkoper.
aan de andere kant 6 individueel schakelbare stopcontacten voor 50 euro is natuurlijk niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Kan iemand mij vertellen of er van Zwave componenten zijn die somfy aansturen. Ik vind alleen een kast van Somfy die zwave kan aansturen en ook rollluiken/zonwering.

Echter ik denk dat ik door ga met Zipato en wil dat Zipato de rolluiken aanstuurt.

Ik er nog niet achter ben hoe ik electra zonnepalen en werkelijk gebruik gescheiden/gas/water kan bijhouden met Zipato. Ik daar eens voor mailen. Gelijk een test voor de support:P

Kan iemand ook vertellen dat als bijv. Zipator Zwave ondersteunt deze ook alle Zwave componenten?
Ik ben erg nieuw in dit gebeuren en zoek al tijden naar apparatuur voor thuis. Zie ook lijst hierboven van wensen. Ik heb dus nog nooit Zwave spullen oid in mijn handen gehad. Dus misschien stel ik een rare vraag. Excuus daarvoor.

Klaas

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste