De Vera is verbonden met het internet en je kan hem te updaten vanuit de webinterface. Van wat ik tot nu toe heb gezien zijn het meestal bugfixes of ondersteuning voor nieuwe apparaten wat wordt toegevoegd. Heb hem nu 3 keer geupdate en heb inmiddels wel geleerd dat een backup maken voor je de update doorvoert geen overbodige luxe is bij mij was hij na een van de updates namelijjk al zijn apparaten kwijt.
Ik denk echter niet dat je echt baanbrekende nieuwe features moet verwachten vanuit MiCasa verde via de updates maar dit meer moet hebben van (3rd party plugins). Mijn indruk is dat ze een goed uitgewerkte basisfunctionaliteit hebben maar als je er echt serieus mee aan de slag wilt zul je je in de LUUP / Lua scripts moeten verdiepen of hopen dat iemand al een keer het wiel heeft uitgevonden doormiddel van een plugin.
Gebruik nu een paar maanden een Vera lite icm
- Temp / Humidity sensor. (Eversrping ST814)
- 2x Everspring SM103 deur sensoren
- Shutter module van Fibaro (voor centrale ventilatie)
- 10 Rookmelders (Everspring)
- Webcam van Dericam
- Stuk of 20 fibaro dimmers / schakelaars. Waarvan een deel alleen op lampen is aangesloten en een deel op zowel schakelaars als lampen is aangesloten.
- Homebuddy voor Android
Op zich bevalt het tot nu toe best goed. Moet nog wel het een en ander uitzoeken (zoals bijvoorbeeld hoe ik de centrale ventilatie aan kan laten gaan wanneer de luchtvochtigheid boven een bepaald punt komt (nu werkt hij alleen nog op de verlichting van de wc beneden). En wil toch kijken of ik iets van een plattegrond kan maken voor op een tablet of zo want het standaard dashboard smoelt niet.
Enige echt vervelende dingen die ik tot nu toe heb gehad is dus de wipe bij een update en dat hij bij iedere stroomstoring / als ik de stroom van de groep haal (zijn aan het verbouwen) de vera zijn internet verbinding verliest wanneer ik hem instel op een vast IP adres.
Daarnaast kost alles goed instellen gewoon echt erg veel tijd. Het simpel instellen van modules om fijn te werken icm je lampen en de assisiations toevoegen is echt wel iets waar je even voor kan gaan zitten. Verder ontbreekt het mij op dit moment nog behoorlijk aan tijd om me echt te verdiepen in de scripting. Ik geloof best dat je daar erg veel meer mee uit de vera kan halen maar echt gebruiksvriendelijk vind ik het niet.
Met dat betreft had ik misschien achteraf toch voor de Fibaro moeten gaan, omdat in ieder geval aan de filmpjes te zien, het maken van scripts en het instellen van Fibaro modules een stuk simpeler is op de HC2 dan op de Vera. (omschrijvingen vs instelling ID's op de Vera en ipv een tekstveld waar je je script maar in moet dumpen en hopen dat het werkt een interface die die je helpt). Aan de andere kant lees je overal dat de Vera uiteindelijk meer functionaltieit heeft en apparaten beter ondersteund.
Wat betreft de schakelkastjes van Fibaro. De dimmers zijn makkelijker te verwerken dan de relay switch omdat de dimmer gewoon op de oude plaats van de schakelaar geplaatst kan worden. Waar je voor de relayswitch een extra draad moet bijtrekken. Dimmers icm spaarlampen en Led verlichting die minder dan 20 watt gebruiken is echt alleen mogelijk met een by-pass erbij omdat anders je verlichting niet (volledig) uit gaat.
Die by-pass is eigenlijk niet meer dan een klein weerstandje waardoor de lekstroom die door je dimmer komt weg kan ipv naar de starter van je spaarlamp of het lampje van je LED lamp gaat. Dit is wel iets om rekening mee te houden, bij de dimmers loopt altijd een klein stroompje door je lamp omdat de dimmer van stroom voorzien moet worden en als je lamp stuk gaat werkt bij gebruik van een lamp ook je schakelkastje niet meer (dus ook een eventuele tweede schakelaar die daar op is aangesloten). Dit stroomje kan in principe weinig kwaat al zijn er mensen die melden dat hun lampen er sneller stuk van gingen.
[
Voor 21% gewijzigd door
reb65 op 19-10-2012 00:49
]