Handleiding is niet erg duidelijk van de Fibaro vindt ik zelf. Misschien dat er hier mensen zijn die weten of de eerste schakelaar ook alleen als schakelaar gebruikt kan worden.raymonvdm schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:01:
[...]
Ik heb het niet getest maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Lijkt me een kwestie van de fase en de nul aansluiten. De vraag is daarna alleen of je deze schakelaar kan aanmelden bij de andere schakelaars of dat je dit via de gateway/controller moet doen door een status te pollen/ontvangen.
Ik weet dat die BJ drukknop namelijk direct een AN158 kan schakelen zonder tussen komst van een controller maar je zult de handleiding er op naar moeten slaan om te zien of de Fibaro dat kan.
Dit brengt me wel op een idee voor mijn hotel schakelingen
Volgens de handleiding moet hij het kunnen
http://materialy.fibaro.c...20FGS221%20v1_4%20eng.pdf
IV Association
Association enables Fibaro Switch to directly control a device
included in Z-Wave network e.g. Dimmer, Switch (ON-OFF), Roller
Shutter or scene (scene may be controlled only through the Home
Center controller).
Je moet dan je te schakelen schakelaar aanmelden op zowel je belastingsloze Fibaro schakelaar als ook op je Gateway/Controller wil je hem via de gateway/controller ook kunnen bedienden.
WARNING!
Association ensures direct transfer of control
commands between devices, and is performed
without participation of the main controller.
http://materialy.fibaro.c...20FGS221%20v1_4%20eng.pdf
IV Association
Association enables Fibaro Switch to directly control a device
included in Z-Wave network e.g. Dimmer, Switch (ON-OFF), Roller
Shutter or scene (scene may be controlled only through the Home
Center controller).
Je moet dan je te schakelen schakelaar aanmelden op zowel je belastingsloze Fibaro schakelaar als ook op je Gateway/Controller wil je hem via de gateway/controller ook kunnen bedienden.
WARNING!
Association ensures direct transfer of control
commands between devices, and is performed
without participation of the main controller.
^^ nou includen aan je gateway/controller en daarna pas association doen
dat geld voor beide schakelaars
dat geld voor beide schakelaars
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Heb even contact gehad met hashop.nl en die bevestigde dat je die Fibaro modules als schakelaar kan gebruiken. Nu nog uitzoeken welke impulsschakelaar ik nodig heb van Jung om het te laten werken.
Dat zou moeten werken toch?
Mooi startsetje gekocht; Vera Lite, 2 keer Fibaro dimmer, 3 keer dubbele relay/schakelaar van Fibaro. En net nog uit de Nuon Energiewinkel een powerstrip (kost maar €50, koopje in vergelijking met ander Z-wave spul) en enkelvoudige schakelaar.
Mooi startsetje gekocht; Vera Lite, 2 keer Fibaro dimmer, 3 keer dubbele relay/schakelaar van Fibaro. En net nog uit de Nuon Energiewinkel een powerstrip (kost maar €50, koopje in vergelijking met ander Z-wave spul) en enkelvoudige schakelaar.
Ik heb net ook een mailtje gedaan naar hashop om te onderzoeken of een Duwi Wandzender gebruikt kan worden om een Duwi schakelaar te bedienen zodat de schakelaar op een niet zo vaak gebruikte plek kan hangen en of ik hiermee een hotel schakeling kan maken.
Mocht je via de website van de TU kunnen zoeken dan moet je zoeken naar een maak schakelaar. (ik heb ze zelf ook gecombineerd met de fibaro schakelaarMcVirusS schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 17:47:
Heb even contact gehad met hashop.nl en die bevestigde dat je die Fibaro modules als schakelaar kan gebruiken. Nu nog uitzoeken welke impulsschakelaar ik nodig heb van Jung om het te laten werken.
Als 'signaal kabel' tussen de fibaro en je schakelaar kun je elk soort dun soepel kabeltje gebruiken die je wilt en dan bouwt een stuk makkelijker in dan het gebruik van VD draad
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Best cool spul dat ZWave. Heb nu een Vera Lite met wat Fibaro spul. Best cool om je lampen te kunnen dimmen met je iPad
.
Nu kan ik ook schakelaars wat logischer maken in mijn huis.
Heb ook een RFXCom transceiver gekocht en 2 Cresta sensors. Werkt prima, pikt zelfs een sensor op die niet van mij is
.
Nu kan ik ook schakelaars wat logischer maken in mijn huis.
Heb ook een RFXCom transceiver gekocht en 2 Cresta sensors. Werkt prima, pikt zelfs een sensor op die niet van mij is
Impulsschakelaars werken ook gewoon, wel mooi systeem om je lampen mee te dimmen. Vergt wel klein beetje uitleg maar werkt op zich wel logischklaasbram schreef op woensdag 25 april 2012 @ 20:10:
[...]
Mocht je via de website van de TU kunnen zoeken dan moet je zoeken naar een maak schakelaar. (ik heb ze zelf ook gecombineerd met de fibaro schakelaar)
Als 'signaal kabel' tussen de fibaro en je schakelaar kun je elk soort dun soepel kabeltje gebruiken die je wilt en dan bouwt een stuk makkelijker in dan het gebruik van VD draad
Jammer dat Z-Wave spul zo duur is trouwens, anders zou ik het overal in mijn huis inbouwen
Heb al mooie Harmony remote met RF maar zit stiekem al beetje te lonken naar een SQ Blaster, lijkt me wel erg
Als je een fibaro dimmer met een tronic dimmer van jung of gira gaat vergeliken dan is de fibaro een stuk goedkoper hoor. En volgens mij kun je niet een Vera EN een harmony in 1 netwerk gebruiken. Omdat je apparaat maar aan 1 controller toegewezen kan worden. Je zou wel met een secundaire controller kunnen werken maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet.
Logitech Harmony is zeker heel mooi. Jammer genoeg hebben ze geen zwave support meer.McVirusS schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:53:
[...]
Impulsschakelaars werken ook gewoon, wel mooi systeem om je lampen mee te dimmen. Vergt wel klein beetje uitleg maar werkt op zich wel logisch.
Jammer dat Z-Wave spul zo duur is trouwens, anders zou ik het overal in mijn huis inbouwen. Misschien eens kijken of KlikAanKlikUit echt zo onbetrouwbaar is (zou ook moeten werken namelijk met mijn Vera i.c.m. RFXCom transceiver), is in ieder geval stuk goedkoper.
Heb al mooie Harmony remote met RF maar zit stiekem al beetje te lonken naar een SQ Blaster, lijkt me wel ergomdat te gebruiken in combinatie met SQ Remote App op iPad/iPhone
.
Eerste versie 895 had dat wel maar dat was zo slecht dat niemand gebruikte.
Mooi van SQ Remote is dat je zwave en IR in een device hebt.
Kaku werkt prima met de Vera icm Rfxcom. Betrouwbaarheid is 98%
Probleem is dat je nooit weet of een signaal goed aankomt. Zwave signaal wordt versterk doorgegeven en kan je zo een veel langere afstand bereiken.
Na het een en ander gelezen te hebben wil ik mijn bestaande KAKU schakel modules gaan vervangen door ZWave modules. De redenen zijn het gebrek aan feedback uit de KAKU modules, het op ten duur willen schakelen van de mechanische ventilatie en verwarming en omdat ik het zat ben iedere keer dat ik een zender wil aansluiten ik lampen of schakelaars van het plafond / muur moet halen om deze erbij te programmeren. Dit geheel wil ik gaan aansturen via een Vera light.
De bestaande AWMR-210 dimmers die achter wandschakelaars zitten lijken me vrij makkelijk te vervangen voor FIB_FGD-211 van Fibaro.
Ik heb echter ook een aantal van deze AWMR-210 dimmers bij lampen gemonteerd zonder daarbij een schakelaar aangesloten te hebben deze zijn dus alleen via de KAKU module te bedienen. Deze lampen worden op dit moment met een AWMT-003 zender aangestuurd (inbouw module op batterij die verbonden is aan een wandschakelaar).
Ook de dimmers bij de lampen zijn lijkt mij te vervangen voor de FIB_FGD-211 dimmers maar ik ben nog geen Zwave inbouw zenders tegen gekomen als de AWMT-003 van KAKU (die in een lege inbouw doos kan worden geplaatst en werkt op een batterij) en de AWMT-230 die 'meeloopt' op een bestaande schakelaar.
Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand een slim idee hoe dit anders op te lossen is. Kabels trekken naar een wandschakelaar is bij deze lampen niet mogelijk. Ik heb namelijk geen centraaldozen in mijn plafonds die in verbinding staan met schakelaars beneden. Deze lampen zijn doorgelust vanuit een stopcontact op de 1e verdieping. Ik heb dus ook in veel contactdozen op de beganegrond geen fase en null draad beschikbaar (en omdat de lamp geen bekabelde verbinding heeft met de schakelaar is deze daar ook niet te realiseren).
Zijn er daarnaast mensen die ervaring hebben met het aansturen van mechanische ventilatie via Zwave. Ik lees hier en daar dat het wordt gedaan. (EVR_ST814 temp / humidity in de badkamer en / of keuken en dan een schakelaar waar eerst de schakelknop zat). Ik kan alleen nergens vinden met wat voor schakelaar / dimmer kan ik een dergelijke ventilator box kan aansturen . De ventilatie staat nu permanent op een lage stand aan en kan vanuit de keuken harder worden gezet als je gaat koken.
De bestaande AWMR-210 dimmers die achter wandschakelaars zitten lijken me vrij makkelijk te vervangen voor FIB_FGD-211 van Fibaro.
Ik heb echter ook een aantal van deze AWMR-210 dimmers bij lampen gemonteerd zonder daarbij een schakelaar aangesloten te hebben deze zijn dus alleen via de KAKU module te bedienen. Deze lampen worden op dit moment met een AWMT-003 zender aangestuurd (inbouw module op batterij die verbonden is aan een wandschakelaar).
Ook de dimmers bij de lampen zijn lijkt mij te vervangen voor de FIB_FGD-211 dimmers maar ik ben nog geen Zwave inbouw zenders tegen gekomen als de AWMT-003 van KAKU (die in een lege inbouw doos kan worden geplaatst en werkt op een batterij) en de AWMT-230 die 'meeloopt' op een bestaande schakelaar.
Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand een slim idee hoe dit anders op te lossen is. Kabels trekken naar een wandschakelaar is bij deze lampen niet mogelijk. Ik heb namelijk geen centraaldozen in mijn plafonds die in verbinding staan met schakelaars beneden. Deze lampen zijn doorgelust vanuit een stopcontact op de 1e verdieping. Ik heb dus ook in veel contactdozen op de beganegrond geen fase en null draad beschikbaar (en omdat de lamp geen bekabelde verbinding heeft met de schakelaar is deze daar ook niet te realiseren).
Zijn er daarnaast mensen die ervaring hebben met het aansturen van mechanische ventilatie via Zwave. Ik lees hier en daar dat het wordt gedaan. (EVR_ST814 temp / humidity in de badkamer en / of keuken en dan een schakelaar waar eerst de schakelknop zat). Ik kan alleen nergens vinden met wat voor schakelaar / dimmer kan ik een dergelijke ventilator box kan aansturen . De ventilatie staat nu permanent op een lage stand aan en kan vanuit de keuken harder worden gezet als je gaat koken.
Voor de ventilatie schakeling kan je beste gebruik maken van de rolluik module van Duwireb65 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:08:
Beperkingen max 2 standen
Module instellingen moet je dan veranderen dat de module permanent aanblijft. Nu gaat deze na 2 minuten weer uit. Dit kan je via de vera module opties veranderen.
Een veel mooiere oplossing voor de wat moderne ventilatie systemen met een draadloze zender:
Ombouwen van je wandzender door wat kabels aan de contact punten vast te maken en deze via een I/O module aansturen.
Ik ga op korte termijn een artikel hierover schrijven op mijn blog.
blog.tane.nl
Wanzender vraag:
Er zijn paar verschillende modules die als wandzender gebruikt kunnen worden.
Duwi Wandzenders
Duwi zwave.me schakelaars en dimmers kunnen ook als wandzender gebruikt worden hiervoor heb je wel 200v aansluiting nodig.
Duwi zwave.me schakelaar
Verder kan je de Fibaro modules zelf ook als wandzender gebruiken
Fibaro FGS211
Eminent heeft zelf een module hiervoor gemaakt.
Eminent zender.
Voor de Vera is de zwave.me wandzender een super zender met veel mogelijkheden
ZWE Wandzender
Dat eminent ding is toch alleen met eminient apparatuur te combineren dacht ik?
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Dank voor de informatie ik ga zeker kijken naar die rolgordijn schakelaar.
De zender van Eminent heeft volgens mij ook 220 nodig en werkt niet met de Vera / Andere Zwave producten.
Die Duwi handzenders had ik ook al gezien, alleen hierop kunnen alleen hierop kan lang niet ieder frontje geinstalleerd worden, ik zoek dus iets wat ik niet aan 220 hoef te hangen en kan inbouwen in een contactdoos (als dat bestaat).
De zender van Eminent heeft volgens mij ook 220 nodig en werkt niet met de Vera / Andere Zwave producten.
Die Duwi handzenders had ik ook al gezien, alleen hierop kunnen alleen hierop kan lang niet ieder frontje geinstalleerd worden, ik zoek dus iets wat ik niet aan 220 hoef te hangen en kan inbouwen in een contactdoos (als dat bestaat).
Eminent is ook gewoon zwave en te gebruiken in elke zwave netwerk.DRuw schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:32:
Dat eminent ding is toch alleen met eminient apparatuur te combineren dacht ik?
Er is nog een andere module van Merten wat achter een gewone schakelaar kan.reb65 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:37:
Dank voor de informatie ik ga zeker kijken naar die rolgordijn schakelaar.
Probleem van deze is dat het niet te gebruiken is in een gewone zwave netwerk.
Module moet eerst op een Merten netwerk worden opgenomen en vervolgens kan het naar een tweede controler gestuurd worden. Nadeel is dat je Vera dan geen primeri is.
Beste optie voor nu is Duwi.
Later in het jaar komen nog wat andere modules op de markt van oa Fibaro. Dit zijn universele modules die in meer toepassingen gebruikt kunnen worden.
Grappig... zijn die eminent dingen de reactie op de fibaro inbouw modules?Chak schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:27:
[...]
Eminent is ook gewoon zwave en te gebruiken in elke zwave netwerk.
behalve dat je een 6514 en een 6556 nodig hebt waarbij de fibaro dit als enkele module heeft (en kan dimmen indien nodig).
Maar dit kan ook op een Vera dus?
Eminent heeft zelf de software en ecentre ontwikkeld.
andere producten hebben ze in licentie afgenomen van oa Everspring, Aeon-Labs, NorthQ...
Hun zijn ook de enige die 5 jaar garantie op de producten geven.
Everspring en Aeon zijn veel langer op de markt dan Fibaro. Inbouw modules van Eminent zijn iets compacter dan die van Fibaro.
Eminent producten kunnen ook op een Vera gebruikt worden anders mogen ze geen zwave logo gebruiken.
Prijs blijft een uitdaging...
andere producten hebben ze in licentie afgenomen van oa Everspring, Aeon-Labs, NorthQ...
Hun zijn ook de enige die 5 jaar garantie op de producten geven.
Everspring en Aeon zijn veel langer op de markt dan Fibaro. Inbouw modules van Eminent zijn iets compacter dan die van Fibaro.
Eminent producten kunnen ook op een Vera gebruikt worden anders mogen ze geen zwave logo gebruiken.
Prijs blijft een uitdaging...
Even een kort vraagje voor degene met een Vera.
Hoe groot is het bereik van de Vera? Is het zo dat als ik de Vera beneden neer zet, dat ik op zolder (tweede verdieping) bijv. de radiatoren of verlichting kan bedienen als ik hiervoor ook de juist modules koop?
Of heb ik dan twee Vera's nodig?
Bedankt!
Hoe groot is het bereik van de Vera? Is het zo dat als ik de Vera beneden neer zet, dat ik op zolder (tweede verdieping) bijv. de radiatoren of verlichting kan bedienen als ik hiervoor ook de juist modules koop?
Bedankt!
Bereik van de elke zwave module is 10-15 in huis.Dynoot schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:49:
Even een kort vraagje voor degene met een Vera.
Bedankt!
Voordeel van zwave is dat het werkt op basis van Mesh. Dit betekent dat het signal door modules met een router functie versterk wordt doorgegeven. Als je op elke verdieping minimaal een module met router functie hebt kan je zelfs naar een zolder van een flat met 200 verdiepingen.
Router functie is op elke module met 220volt aansluiting aanwezig.
Ik gebruik ook een RFXcom transiever samen met een aantal KaKu modules omdat ik deze al had. Tot nu toe komen de schakelmoment altijd netjes aan. Bij testen is ook gebleken dat de zenders van kaku slecht zijn zowel de afstandsbediening als de deur magneet module hebben niet genoeg vermogen of doen soms helemeaal niks.
Daarnaast gebruik ik de RFXcom transiever ook voor een aantal 443Mhz Temp/Humidity sensoren van de conrad (18 euro per stuk) hiermee kan ik temperatuur meten in elke ruimte.
Voor alle andere schakelaars en dimmers gebruik ik tot nu toe Duwi (ook een schakelaar voor de ventilatie) als software gebruik ik op dit moment Domotiga
Ik ben daarnaast nog bezig met een Velleman lichtsensor en USB interface kaart voor interactie met de deurbel en om echt te kunnen bepalen of het buiten licht/donker is. Maar helaas werkt dit niet meer in Domotiga door alle ontwikkeling in Ubuntu. De kaart wordt namelijk anders gedeteceerd en daardoor ziet Domotiga hem niet meer.
Daarnaast gebruik ik de RFXcom transiever ook voor een aantal 443Mhz Temp/Humidity sensoren van de conrad (18 euro per stuk) hiermee kan ik temperatuur meten in elke ruimte.
Voor alle andere schakelaars en dimmers gebruik ik tot nu toe Duwi (ook een schakelaar voor de ventilatie) als software gebruik ik op dit moment Domotiga
Ik ben daarnaast nog bezig met een Velleman lichtsensor en USB interface kaart voor interactie met de deurbel en om echt te kunnen bepalen of het buiten licht/donker is. Maar helaas werkt dit niet meer in Domotiga door alle ontwikkeling in Ubuntu. De kaart wordt namelijk anders gedeteceerd en daardoor ziet Domotiga hem niet meer.
Dan ook maar een update van mijn kant.
Ik heb inmiddels mijn Vera light 1 x FIB_FGS-221 (schakelaar) en 5 x FIB_FGD-211 (dimmer) Ingebouwd / aangesloten. Hierdoor kan ik nu alle lampen in de keuken, woonkamer en hal bedienen via de Vera.
Een aantal lampen zitten direct op de dimmers / schakelaar aangesloten. Behalve dat de inbouw dozen erg vol raken is dit goed te doen. Voor een tweetal lampen kon dit niet omdat er geen draden tussen lamp en schakelaar zaten. Deze twee lampen hebben nu beiden een eigen dimmer (zonder aangesloten schakelaar) die wordt aangestuurd via een derde dimmer in een schakeldoos.
Al met al viel de installatie me reuze mee, alleen de modules aan elkaar knopen (via group association of hoe ze dat noemen) en het instellen van de modules is even inlezen. (en ik heb het niet zo op handleidingen). Ik vind de Vera eigenlijk heel straight forward en zeker de basisfuncties zijn door iedereen die zich een klein beetje inleest prima te begrijpen.
Enige 'probleem' wat ik tot nu toe heb ervaren is dat de transformator van mijn keuken verlichting het na een uur branden begaf. Ik kan alleen op dit moment niet inschatten of dit komt door de module (dimmer) of dat ik gewoon een brakke (IKEA) transformator te pakken heb gehad (verlichting was ook pas net aangesloten). Ik verwacht het laatste aangezien een andere set lichten die op dezelfde module zitten geschakeld nog steeds zonder enig probleem werken.
Dan mijn todo lijstje:
Ik heb nog wat deur sensoren (waarmee ik de lamp in de hal 's avonds wil schakelen) en een rolluik schakelaar liggen die ik nog aan moet zien te sluiten op mijn centrale ventilatie. (heb een bruine, blauwe en zwarte kabel in de huidige schakelaar zitten en moet me nog verdiepen hoe die straks aangesloten moeten worden.)
Verder is de bestelling voor nog een aantal schakelaars en dimmers gisteren de deur uit gegaan dus als het goed is heb ik aanstaande donderdag nog wat te doen...
Daarnaast zit ik erg te twijfelen of ik ook de 5 radiatoren in mijn huis zal voorzien van Danfoss kranen. Volgens de heer van Tane Domotica Advies komt er binnenkort een update (van de Vera) waardoor de vera wel goed gaat werken met deze kranen, en zijn ze nu via een script aan te sturen.
Ik twijfel alleen nog over de meerwaarde van de radiatoren wel aansturen via Zwave, terwijl mijn thermostaat en vloer verwarming in de woonkamer dit dit niet zijn. Dit in de eerste plaats omdat mijn vloerverwarming toch de hoofdverwarming voor het huis is en 2. Omdat door het gebrek aan een Zwave thermostaat ik de ketel niet kan laten verwarmen wanneer er radiatoren open worden gezet door de kranen. Het voorzien van mijn (nieuwe) vloerverwarming van een dergelijke thermostaat kraan durf ik nog niet aan (en lijkt me ook niet erg zinvol) en het vervangen van mijn woonkamer thermostaat zie ik eigenlijk ook niet zo zitten.
Ik heb inmiddels mijn Vera light 1 x FIB_FGS-221 (schakelaar) en 5 x FIB_FGD-211 (dimmer) Ingebouwd / aangesloten. Hierdoor kan ik nu alle lampen in de keuken, woonkamer en hal bedienen via de Vera.
Een aantal lampen zitten direct op de dimmers / schakelaar aangesloten. Behalve dat de inbouw dozen erg vol raken is dit goed te doen. Voor een tweetal lampen kon dit niet omdat er geen draden tussen lamp en schakelaar zaten. Deze twee lampen hebben nu beiden een eigen dimmer (zonder aangesloten schakelaar) die wordt aangestuurd via een derde dimmer in een schakeldoos.
Al met al viel de installatie me reuze mee, alleen de modules aan elkaar knopen (via group association of hoe ze dat noemen) en het instellen van de modules is even inlezen. (en ik heb het niet zo op handleidingen). Ik vind de Vera eigenlijk heel straight forward en zeker de basisfuncties zijn door iedereen die zich een klein beetje inleest prima te begrijpen.
Enige 'probleem' wat ik tot nu toe heb ervaren is dat de transformator van mijn keuken verlichting het na een uur branden begaf. Ik kan alleen op dit moment niet inschatten of dit komt door de module (dimmer) of dat ik gewoon een brakke (IKEA) transformator te pakken heb gehad (verlichting was ook pas net aangesloten). Ik verwacht het laatste aangezien een andere set lichten die op dezelfde module zitten geschakeld nog steeds zonder enig probleem werken.
Dan mijn todo lijstje:
Ik heb nog wat deur sensoren (waarmee ik de lamp in de hal 's avonds wil schakelen) en een rolluik schakelaar liggen die ik nog aan moet zien te sluiten op mijn centrale ventilatie. (heb een bruine, blauwe en zwarte kabel in de huidige schakelaar zitten en moet me nog verdiepen hoe die straks aangesloten moeten worden.)
Verder is de bestelling voor nog een aantal schakelaars en dimmers gisteren de deur uit gegaan dus als het goed is heb ik aanstaande donderdag nog wat te doen...
Daarnaast zit ik erg te twijfelen of ik ook de 5 radiatoren in mijn huis zal voorzien van Danfoss kranen. Volgens de heer van Tane Domotica Advies komt er binnenkort een update (van de Vera) waardoor de vera wel goed gaat werken met deze kranen, en zijn ze nu via een script aan te sturen.
Ik twijfel alleen nog over de meerwaarde van de radiatoren wel aansturen via Zwave, terwijl mijn thermostaat en vloer verwarming in de woonkamer dit dit niet zijn. Dit in de eerste plaats omdat mijn vloerverwarming toch de hoofdverwarming voor het huis is en 2. Omdat door het gebrek aan een Zwave thermostaat ik de ketel niet kan laten verwarmen wanneer er radiatoren open worden gezet door de kranen. Het voorzien van mijn (nieuwe) vloerverwarming van een dergelijke thermostaat kraan durf ik nog niet aan (en lijkt me ook niet erg zinvol) en het vervangen van mijn woonkamer thermostaat zie ik eigenlijk ook niet zo zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door reb65 op 15-05-2012 01:20 ]
Mag ik vragen welke 18 euro sensoren je precies hebt gekocht bij Conrad?raymonvdm schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:52:
Ik gebruik op dit moment 3 van deze sensorenUTMachine schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:35:
[...]
Mag ik vragen welke 18 euro sensoren je precies hebt gekocht bij Conrad?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/672148
Ik ben nu nog voor uitbreiding aan het twijfelen tussen deze twee meters om nog meer punten in het huis te meten. Ik heb met Plugwise een klein beetje ervaring (home start) maar ik ben daar vaak 1 circle kwijt. Met Z-Wave heb ik ook een beetje ervaring met de AN158 maar deze gaat niet meer aan na een stroom storing.
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/circle
en
http://www.nuonenergiewin...-plug-voor-nuon-e-manager
De laatste zou ook weer aangaan na een stroomstoring en dat is wel handig bij een koelkast. Plugwise doet dit zoiezo overigens maar het bereik lijkt gewoon flink minder.
[ Voor 107% gewijzigd door raymonvdm op 23-05-2012 18:04 ]
Deze temp/hygrometer doet het ook prima op de RFXCom Tranceiver en is nog goedkoper
.
http://www.kijkshop.nl/pr...hermo-hygro-sensor-tx320/
Wel maar 3 kanalen dus vraag me af wat er gebeurt als je er 4 koopt
.
Wel maar 3 kanalen dus vraag me af wat er gebeurt als je er 4 koopt
[ Voor 14% gewijzigd door McVirusS op 23-05-2012 19:01 ]
Je kunt maar 3 kanalen kiezen, dus de 4de komt op één van de kanalen van de andereMcVirusS schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:00:
Deze temp/hygrometer doet het ook prima op de RFXCom Tranceiver en is nog goedkoper.
Wel maar 3 kanalen dus vraag me af wat er gebeurt als je er 4 koopt.
In ander nieuws: het is weer 50% sale bij Homeseer
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Het grote nadeel van homeseer vind ik de prijs. Elke module lijkt wel 30 euro te kosten. Wil je gebruik maken van Homeseer en een Android client dan kom je bij HStouch uit en betaal je flink geld.
Voorlopig ben ik dus nog druk bezig om Domotiga te gebruiken. En ook deze heeft goeie support ook al is het voor Ron volgens mij veel werk
Voorlopig ben ik dus nog druk bezig om Domotiga te gebruiken. En ook deze heeft goeie support ook al is het voor Ron volgens mij veel werk
Ben ik het mee eens. Homeseer is imho veel te duur, helemaal nu ik zie dat je voor hoop dingen nog extra moet betalen.raymonvdm schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 23:45:
Het grote nadeel van homeseer vind ik de prijs. Elke module lijkt wel 30 euro te kosten. Wil je gebruik maken van Homeseer en een Android client dan kom je bij HStouch uit en betaal je flink geld.
Ik ben maar gestart met een Vera Lite. Voldoet tot nu toe prima en ga ook eens experimenteren met wat scripting / eigen plugins. Kijken of het dan nog steeds voldoet.
In combinatie met een RFXCom Transceiver kan je behoorlijk wat apparaten bedienen. En ding ondersteunt ook nog IP en Serial communicatie.
Misschien ook eens naar kijken. Al ben ik wel fan van embedded oplossingen. Liefst zou ik domotica software gewoon op mijn NAS draaien. Of eventueel op een low powered embedded kastje zoals een Raspberry Pi of Pogoplug of iets dergelijks.Voorlopig ben ik dus nog druk bezig om Domotiga te gebruiken. En ook deze heeft goeie suppor ook al is het voor Ron volgens mij veel werk
Wil liever geen full powered server, al gebruikt mijn Synology NAS ook wel behoorlijk wat stroom imho.
Ik gebruik een Full Powered server met VMware ESXi daarbinnen heb ik een FreeNAS machine (NAS) een Domotiga machine en een Ubuntu servertje. m.a.w Ik had al een always on server en heb alleen een extra VM aangemaakt voor Domotiga.
Deze kun je volgens mij ook zuinig maken met een i3 processor waarbij het denk ik net zo efficiënt is als je huidige NAS
Deze kun je volgens mij ook zuinig maken met een i3 processor waarbij het denk ik net zo efficiënt is als je huidige NAS
[ Voor 21% gewijzigd door raymonvdm op 24-05-2012 10:06 ]
Homeseer is idd erg duur, maar er is nu weer een sale deze week en meeste mensen kopen dan ook tijdens zo'n sale.McVirusS schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:14:
Ben ik het mee eens. Homeseer is imho veel te duur, helemaal nu ik zie dat je voor hoop dingen nog extra moet betalen.
Ik ben maar gestart met een Vera Lite. Voldoet tot nu toe prima en ga ook eens experimenteren met wat scripting / eigen plugins. Kijken of het dan nog steeds voldoet.
In combinatie met een RFXCom Transceiver kan je behoorlijk wat apparaten bedienen. En ding ondersteunt ook nog IP en Serial communicatie.
Kun je op de Vera inmiddels ook iets met plugwise en kan RFXcom met 2 verschillende adressen ingesteld worden? Ik heb nl een meteohubje draaien om weerdata te verzamelen.
In principe is dat met domotiga prima mogelijk, ik wil dat ook op m'n raspberry Pi danwel Pogoplug zetten middels optware. Overigens zou je op je synology ook domotiga moeten kunnen draaien als je Gambas daarop aan de praat krijgt(geen idee of dat daar via optware te laden valt).Misschien ook eens naar kijken. Al ben ik wel fan van embedded oplossingen. Liefst zou ik domotica software gewoon op mijn NAS draaien. Of eventueel op een low powered embedded kastje zoals een Raspberry Pi of Pogoplug of iets dergelijks.
Wil liever geen full powered server, al gebruikt mijn Synology NAS ook wel behoorlijk wat stroom imho.
Als je HSPro neemt dan krijg je een hele berg plugins erbij, inclusief het unlimited gebruik van HSTouch.raymonvdm schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 23:45:
Met de sale van nu vindt ik dan die €240 die je dan betaalt heel erg meevallen als je kijkt wat je ervoor krijgt.
En met een Z-Wave stick en een RFXCOM transceiver kun je ongeveer alles koppelen wat je maar wilt.
En plugwise is ook geen enkel probleem.
En de prijs van andere plugins zijn in de regel een €30, niet iets om van wakker te liggen lijkt me...
Ik heb Domotiga ook gebruikt, maar omdat ik geen Linux systemen heb en Linux niet goed ken vond ik het een enorm gekloot om eea virtueel te draaien, packages te updaten, spul te compileren en uiteindelijk te gebruiken.Voorlopig ben ik dus nog druk bezig om Domotiga te gebruiken. En ook deze heeft goeie support ook al is het voor Ron volgens mij veel werk
Daarbij mis ik de mogelijkheid om op Android/iPhone/iPad een goede MMI te hebben voor de bediening.
Support van Ron is overigens uitstekend, en als je Gambas een beetje snapt kun je redelijk snel je eigen knutsels in elkaar zetten, maar dat laatste geldt ook voor Homeseer...
Ik heb eea draaien op een oude netbook die 5-6W idle gebruikt (zelfde als een Vera Lite), dus stroomverbruik is te verwaarlozen.
Vera/Vera Lite was geen optie vanwege de eenkennigheid (Z-Wave), incomplete support voor RFXCOM en het feit dat ik om er extern bij te komen een account moet aanmaken. Die afhankelijkheid vond ik ongewenst.
Dan koop je als 4e (en evt 5e) de 5 kanaals versie:McVirusS schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:00:
Deze temp/hygrometer doet het ook prima op de RFXCom Tranceiver en is nog goedkoper.
Wel maar 3 kanalen dus vraag me af wat er gebeurt als je er 4 koopt.
http://www.weerstationkop...info.php/products_id/1580
de 3 kanaals daar ook nu in de aanbieding
Ik zou niet weten waarom een 3 kanaals een probleem is. De units melden zichzelf toch met een ID wat identiek is en praten nooit gelijk tijdig viel me op (omdat ze allemaal op verschillend tijdstip hun batterij hebben gekregen en om de minuut een status update doen.
Ik heb ondertussen 4 sensoren en een weegschaal via RFXcom
Die Cresta temp/hum sensoren kun je trouwens op radiomarkten wel vaak voor weinig scoren.
Gemiddeld kosten ze daar 2,50-5 eur per stuk.. Volgende week is radiomarkt in ''t Harde (lekker dichtbij voor mij) en t zou me niets verbazen als die dingen daar ook weer aangeboden worden.
Op de grotere markten (Rosmalen en Lichtmis) zie ik ze iig jaarlijks liggen.
Gemiddeld kosten ze daar 2,50-5 eur per stuk.. Volgende week is radiomarkt in ''t Harde (lekker dichtbij voor mij) en t zou me niets verbazen als die dingen daar ook weer aangeboden worden.
Op de grotere markten (Rosmalen en Lichtmis) zie ik ze iig jaarlijks liggen.
Iemand al eens iets gedaan met KNX protocol/componenten?
Zo'n beetje alle grote fabrikanten van componenten en schakelmateriaal werken er aan mee (Siemens, ABB, Bosch, GIRA, Hager, Jung, Sneider Electric, enz). Gericht op nieuwbouw maar er zijn ook erg veel dingen mogelijk bij bestaande huizen. Plus het protocol is een standaard voor de fabrikanten, wel een pluspunt lijkt me.
Zo'n beetje alle grote fabrikanten van componenten en schakelmateriaal werken er aan mee (Siemens, ABB, Bosch, GIRA, Hager, Jung, Sneider Electric, enz). Gericht op nieuwbouw maar er zijn ook erg veel dingen mogelijk bij bestaande huizen. Plus het protocol is een standaard voor de fabrikanten, wel een pluspunt lijkt me.
Nadeel van KNX is wel dat je 1000 euro mag neerleggen voor een licentie voor de software om je boel te programmeren.
https://fgheysels.github.io/
Plus het trekken van 800 kilometer extra kabel is met nieuwbouw niet moeilijk maar bij een bestaand huis.....
Wat voor merk/type weegschaal is dat?raymonvdm schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:41:
Ik zou niet weten waarom een 3 kanaals een probleem is. De units melden zichzelf toch met een ID wat identiek is en praten nooit gelijk tijdig viel me op (omdat ze allemaal op verschillend tijdstip hun batterij hebben gekregen en om de minuut een status update doen.
Het is op software gebied zeker goed zelf te leren. Het bekabelen etc is wel meer gericht op nieuwbouw. Er is tevens ook mooi schakelmateriaal beschikbaar en met een field commander kun je ook diverse alarm systemen koppelen op bus niveau. En met binaire in/ output kun je ook een hele hoop schakelingen bedenken.BigDoom schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:16:
Iemand al eens iets gedaan met KNX protocol/componenten?
Ben zelf met regelmaat bij een klant bezig die zelf het KNX verhaal qua programmering doet (zelf aangeleerd) en ik mag dus diverse koppelingen met het alarm realiseren.(hele specifieke eisen die weer standaard niet met het systeem kunnen en dmv creatieve oplossing
Iemand ervaring met meerdere schakelaars op 1 Fibaro module/ingang?
Wil eigenlijk op meerdere plaatsen een Fibaro module schakelen. Normaal kan je dit gewoon doen met een serieschakeling natuurlijk maar ik wil 3 schakelaars. Daar gebruik je normaal een kruisschakelaar voor maar die zijn er niet voor (dubbele) pulsschakelaars.
Dus nu zit ik te denken of het kwaad kan om puls schakelaars in parallel te zetten.
Zo dus:

Zou dit werken / is dit veilig / goed idee?
Alle schakelaars zitten wel op zelfde groep overigens. Mij lijkt het op zich geen probleem omdat je pulsjes stuurt, zelfs al zou je 2 schakelaars tegelijk indrukken dan stoort dat elkaar nog niet. Mij lijkt dat er maar één keer 220 volt door circuit loopt maar ik ben geen electra expert
.
Wil eigenlijk op meerdere plaatsen een Fibaro module schakelen. Normaal kan je dit gewoon doen met een serieschakeling natuurlijk maar ik wil 3 schakelaars. Daar gebruik je normaal een kruisschakelaar voor maar die zijn er niet voor (dubbele) pulsschakelaars.
Dus nu zit ik te denken of het kwaad kan om puls schakelaars in parallel te zetten.
Zo dus:

Zou dit werken / is dit veilig / goed idee?
Alle schakelaars zitten wel op zelfde groep overigens. Mij lijkt het op zich geen probleem omdat je pulsjes stuurt, zelfs al zou je 2 schakelaars tegelijk indrukken dan stoort dat elkaar nog niet. Mij lijkt dat er maar één keer 220 volt door circuit loopt maar ik ben geen electra expert
Oeps, iets te snel gepost. Volgens Fibaro moet het gewoon werken:
http://gsfn.us/t/2nv4h
http://gsfn.us/t/2nv4h
@McVirus dat werkt gewoon goed zo, bij de dimmer variant werkt het ook op dezelfde manier maar dan heb je de dimmer contactpunten parallel staan.
Weet iemand toevallig of er een outdoor lichtsensor bestaat die een waarde doorgeeft in plaats van of het licht of donker is?
Zoek er een die compatible is met Vera controller met een RFXCom transceiver. Liefst een Z-wave oplossing.
Wat zou een goede manier zijn om te zien of inductiekookplaat aanstaat? Meeste powermeters gaan maar tot 3500 watt terwijl aansluitwaarde van kookplaat 7000 watt is (ding heeft 2 eigen groepen). Wil dit gebruik om te bepalen of de mechanische ventilatie aan moet.
Alternatief is om te kijken of de afzuigkap aanstaat bedenk ik me terwijl ik dit aan het typen ben.
Volgens mij kan ik de mechanische ventilatie wel aan een Fibaro shutter controller hangen toch? Lijkt erop dat die ook wel een continue modus heeft.
Zoek er een die compatible is met Vera controller met een RFXCom transceiver. Liefst een Z-wave oplossing.
Wat zou een goede manier zijn om te zien of inductiekookplaat aanstaat? Meeste powermeters gaan maar tot 3500 watt terwijl aansluitwaarde van kookplaat 7000 watt is (ding heeft 2 eigen groepen). Wil dit gebruik om te bepalen of de mechanische ventilatie aan moet.
Alternatief is om te kijken of de afzuigkap aanstaat bedenk ik me terwijl ik dit aan het typen ben.
Volgens mij kan ik de mechanische ventilatie wel aan een Fibaro shutter controller hangen toch? Lijkt erop dat die ook wel een continue modus heeft.
Je zou kunnen denken aan een module met powermeter functie. En dan dmv een shedule in de vera elke X sec laten controleren of het huidige verbruik in watt is gewijzigd ( licht aan of niet) maar bij het sudderen van een gerecht wil je soms wel afzuiging maar geen licht....
Als je kook plaat aangesloten zit via 2 stekkers ipv 1 perilex stekker dan zou 2 x z'n module op je kookplaat een betere optie zijn.
Als je kook plaat aangesloten zit via 2 stekkers ipv 1 perilex stekker dan zou 2 x z'n module op je kookplaat een betere optie zijn.
Of een (dinrail) stroommeter voor die betreffende groepen. De S0 bus hiervan gebruik je dan niet voor het meten, maar voor het triggeren van events. Doordat die puls blijft lopen als er 1of meerdere pitten aanstaan (er wordt stroom gebruikt) kun je daar bv de afzuiging op schakelen.
Als de looptijd langer is dan de langste tijd tussen de pulsen (de laagste stand van je fornuis) dan kun je daarop verder handelen
Als de looptijd langer is dan de langste tijd tussen de pulsen (de laagste stand van je fornuis) dan kun je daarop verder handelen
Na het doorspitten van dit interessante topic ben ik voorzichtig aan ook begonnen met het installeren van z-wave modules in huis.
Ik heb nu een Fibaro FGD-211 dimmer en een Home Center 2.
De dimmer heb ik achter een 'pulsdrukker' (Drukcontact Busch Jaeger) gezet. Met 1 druk op de knop licht aan/uit of dimmen.
Het werkt allemaal zeer soepel. Op het moment dat je de knop indrukt zie je het ook direct in de web interface. De feedback werkt dus ook perfect.
Twee vraagjes:
Je kunt de dimmer aansluiten met of zonder nuldraad. Aangezien er een nuldraad door mijn contactdoos liep heb ik die aangesloten. Echter zit het allemaal wel prop vol en krijg ik 'm bijna niet dicht.
Wat is het voordeel van die nuldraad aan sluiten op de dimmer? Of maakt dat helemaal niets uit en kan ik die net zo goed niet aansluiten. Scheelt weer 1 draad.
Verder viel het me op dat de home center gateway elke x seconden de status opvraagt van de dimmer. Is dat echt nodig, en kan dat worden uitgeschakeld? Dat pollen hoeft van mij niet zo. Zeker als je hele huis op een gegeven moment vol hangt.
Ik heb nu een Fibaro FGD-211 dimmer en een Home Center 2.
De dimmer heb ik achter een 'pulsdrukker' (Drukcontact Busch Jaeger) gezet. Met 1 druk op de knop licht aan/uit of dimmen.
Het werkt allemaal zeer soepel. Op het moment dat je de knop indrukt zie je het ook direct in de web interface. De feedback werkt dus ook perfect.
Twee vraagjes:
Je kunt de dimmer aansluiten met of zonder nuldraad. Aangezien er een nuldraad door mijn contactdoos liep heb ik die aangesloten. Echter zit het allemaal wel prop vol en krijg ik 'm bijna niet dicht.
Wat is het voordeel van die nuldraad aan sluiten op de dimmer? Of maakt dat helemaal niets uit en kan ik die net zo goed niet aansluiten. Scheelt weer 1 draad.
Verder viel het me op dat de home center gateway elke x seconden de status opvraagt van de dimmer. Is dat echt nodig, en kan dat worden uitgeschakeld? Dat pollen hoeft van mij niet zo. Zeker als je hele huis op een gegeven moment vol hangt.
Binnenkort word mijn huis gebouwd met een OpenTherm ketel (en vloerverwarming). Welke thermostaat adviseren jullie om integratie in een domotica systeem mogelijk te maken? Uiteraard moet deze wel modulatie ondersteunen. Heb al aardig gezocht maar kan eigenlijk alleen de ICY EThermostaat vinden, maar vind het een beetje dubieus om via een Essent portal te moeten werken.
Ook komt er een Brink lucht WTW systeem. Is het de moeite om deze ook te proberen te integreren? En zo ja, op welke manier zouden jullie dit aanpakken? Er is draadloze ontvanger (met zenders uiteraard) beschikbaar maar heb nog niemand met een extern device zien interfacen met de draadloze ontvanger of direct op de stekker verbinding.
Ook komt er een Brink lucht WTW systeem. Is het de moeite om deze ook te proberen te integreren? En zo ja, op welke manier zouden jullie dit aanpakken? Er is draadloze ontvanger (met zenders uiteraard) beschikbaar maar heb nog niemand met een extern device zien interfacen met de draadloze ontvanger of direct op de stekker verbinding.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
@Mr. Jinx
Het voordeel van zonder nuldraad aansluiten spreekt voor zich, je hebt een draad minder nodig, en de nul draad is achter je schakelaar lang niet altijd beschikbaar.
Voor zover ik weet zijn er twee voordelen aan het aansluiten met nuldraad.
De eerste is dat wanneer je zonder nuldraad aansluit en je hebt slechts een (gloei) lamp aan je module hangen en deze gaat stuk je module geen stroom meer krijgt (stroomkring wordt door de lamp onderbroken). Op een module kan je een dubbele of twee enkele schakelaars aansluiten. De tweede knop kan je gebruiken om iets anders aan te sturen. Als je module in dat geval geen stroom meer krijgt werkt dit niet meer.
De tweede is dat wanneer je geen extra nuldraad gebruikt er altijd een klein reststroompje door je lamp blijft lopen omdat je module een gesloten stroomkring nodig heeft om zichzelf van stroom te voorzien. Bij een gloeilamp is dit geen probleem, maar bij zuinige LED en Spaarlampen wil dit er weleens voor zorgen dat de Spaarlamp gaat knipperen en / of de ledlamp niet helemaal uit gaat. Ik heb hier zelf op dit moment last van het laatste fenomeen, en ga dit oplossen met een bypass. Aansluiten met een extra null draad zou dit moeten verbeteren al heb ik de indruk dat er altijd een heel klein reststroompje aanwezig blijft zelfs als je de extra nulldraad aansluit.
@ ice-T106
Ik heb deze vraag ook weleens gesteld bij hashop, en hij gaf aan dat de Horstamnn thermostaat goed kon worden aangestuurd via de vera. Deze thermostaat ondersteunt echter geen modulatie (en ik twijfel ook of er een Zwave thermostaat is die dit doet.)
Ik heb mijn Centrale ventilatie op aanraden van mensen hier aangesloten op een Duwi Z-Wave Rolluikschakelaar aangesloten dit werkt op zich prima. Je beperkt je dan alleen wel in het aantal snelheden waarop je WTW / Ventilator kan draaien.
Het voordeel van zonder nuldraad aansluiten spreekt voor zich, je hebt een draad minder nodig, en de nul draad is achter je schakelaar lang niet altijd beschikbaar.
De eerste is dat wanneer je zonder nuldraad aansluit en je hebt slechts een (gloei) lamp aan je module hangen en deze gaat stuk je module geen stroom meer krijgt (stroomkring wordt door de lamp onderbroken). Op een module kan je een dubbele of twee enkele schakelaars aansluiten. De tweede knop kan je gebruiken om iets anders aan te sturen. Als je module in dat geval geen stroom meer krijgt werkt dit niet meer.
De tweede is dat wanneer je geen extra nuldraad gebruikt er altijd een klein reststroompje door je lamp blijft lopen omdat je module een gesloten stroomkring nodig heeft om zichzelf van stroom te voorzien. Bij een gloeilamp is dit geen probleem, maar bij zuinige LED en Spaarlampen wil dit er weleens voor zorgen dat de Spaarlamp gaat knipperen en / of de ledlamp niet helemaal uit gaat. Ik heb hier zelf op dit moment last van het laatste fenomeen, en ga dit oplossen met een bypass. Aansluiten met een extra null draad zou dit moeten verbeteren al heb ik de indruk dat er altijd een heel klein reststroompje aanwezig blijft zelfs als je de extra nulldraad aansluit.
@ ice-T106
Ik heb deze vraag ook weleens gesteld bij hashop, en hij gaf aan dat de Horstamnn thermostaat goed kon worden aangestuurd via de vera. Deze thermostaat ondersteunt echter geen modulatie (en ik twijfel ook of er een Zwave thermostaat is die dit doet.)
Ik heb mijn Centrale ventilatie op aanraden van mensen hier aangesloten op een Duwi Z-Wave Rolluikschakelaar aangesloten dit werkt op zich prima. Je beperkt je dan alleen wel in het aantal snelheden waarop je WTW / Ventilator kan draaien.
Dat is duidelijk! Toch wel de moeite waard om de nuldraad aan te sluiten, als die er toch langs loopt.reb65 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 00:50:
Het blijft alleen wel heel erg proppen. Zou mooi zijn als er drukschakelaars waren die niet zo dik waren. Er hoeft geen 230v doorheen.
VD draad op je dimmer module aansluiten en soepel dun draad op je maakschakelaar
Dit kan in ieder geval bij de fibaro dimmers. Bij andere dimmers moet je eerst het schema kijken of dat ook zo kan.
Zelf heb ik me maakschakelaars naar me dimmer aangesloten via 2 draadjes van 0,22 mm soepel (standaard alarmkabel ader
) Als je dimmer op z'n plek zit kun je de schakelaar in ieder geval makkelijker plaatsen.
Dan kom ik wel bij het volgende punt, standaard oude inbouw dozen hebben een diepte van 40mm en nieuwe zijn vaak 50mm. En met die laatste gaat het echt een stuk makkelijker.
Zelf heb ik me maakschakelaars naar me dimmer aangesloten via 2 draadjes van 0,22 mm soepel (standaard alarmkabel ader
Dan kom ik wel bij het volgende punt, standaard oude inbouw dozen hebben een diepte van 40mm en nieuwe zijn vaak 50mm. En met die laatste gaat het echt een stuk makkelijker.
Dat is een goede tip, alleen de maakschakelaar die ik heb daar moet zo'n VD draad in, anders blijf de draad niet zitten. Het is zo'n kliksysteem. Een dunne draad krijg je daar niet in.
Het blijft wel puzzelen zeg
Ik zou ook kunnen kiezen voor een complete Busch Jaeger dimmer (daar zit ik nu eenmaal aan vast) met Zwave.me. Alleen kan die niet goed omgaan met LED verlichting. Minimale belasting is iets van 40 tot 60 Watt geloof ik. Daarom was die FIbaro zo ideaal, in combinatie met de speciale bypass.
Het blijft wel puzzelen zeg
Ik zou ook kunnen kiezen voor een complete Busch Jaeger dimmer (daar zit ik nu eenmaal aan vast) met Zwave.me. Alleen kan die niet goed omgaan met LED verlichting. Minimale belasting is iets van 40 tot 60 Watt geloof ik. Daarom was die FIbaro zo ideaal, in combinatie met de speciale bypass.
Nou als je maakschakelaars hebt van Gira of Jung dan zijn deze juist geschikt voor dunner draad
@ Mr Jinx De Fibaro modules zijn stabieler dan de Zwave.me variant, er dan ook een prijsverschil.
Wanneer je .ME en Fibaro door elkaar gebruikt kun je ook gebruik maken van de serie TREND van Duwi, deze hebben een betaalbare pulsdrukker. Link>
Wanneer je .ME en Fibaro door elkaar gebruikt kun je ook gebruik maken van de serie TREND van Duwi, deze hebben een betaalbare pulsdrukker. Link>

Verwijderd
Ik heb een tijd geleden geexperimenteerd met X10, maar ben me nu weer aan het inlezen en overweeg zwave met een VERA Lite als gateway. Heeft iemand een goede oplossing voor het inzichtelijk maken van stroomverbruik in combinatie met de VERA?
Lees wel een-en-ander over de NorthQ-9021 en Eminent EM6601, maar lees niet veel (Nederlandse) ervaringen over deze combinaties. Oplossingen zoals bv. bwired klinken me erg technisch in de oren...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Lees wel een-en-ander over de NorthQ-9021 en Eminent EM6601, maar lees niet veel (Nederlandse) ervaringen over deze combinaties. Oplossingen zoals bv. bwired klinken me erg technisch in de oren...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Een Oregon Scientific BWR102 waar ik er toevallig twee nieuw in doos van tegen kwam op MP want ze worden niet meer geleverd en daardoor collega ook weer blij
Ik heb overigens een NorthQ i.c.m met Domotiga en dat is werkend te krijgen. Ik heb ook een Aeon Labs HEM ( ampere tang principe) en op zich is daarmee de NorthQ overbodig geworden en ik dacht er over om hem op V&A te zetten.
[ Voor 47% gewijzigd door raymonvdm op 20-06-2012 14:22 ]
@Hdk Geen idee hoe jij een goede oplossing definieert.
Zelf lees ik met de vera lite via een kabeltje mijn slimme electriciteitsmeter uit. zie ook: (http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,10736.0.html)
Verder heb ik de "datamine"plugin op vera lite geïnstalleerd. Dit is een plugin die nog niet helemaal plug & play is omdat je nog wat aanvullende instellingen moet wijzen. Zie ook http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,7750.255.html . Met deze plugin kan je je verbruik loggen naar een usbstick en via een ui kan je de data in grafiekvorm bekijken/besturen. Het is niet moeilijk om te doen. Zelf ben ik er als niet-ict-er en niet-electricien ook uitgekomen.
Verder kan je natuurlijk alle daarvoor geschikte modules op je vera aansluiten die verbruik electriciteit kunnen monitoren. Ik ben zeer tevreden over wat ik allemaal kan monitoren op mijn vera lite..
Zelf lees ik met de vera lite via een kabeltje mijn slimme electriciteitsmeter uit. zie ook: (http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,10736.0.html)
Verder heb ik de "datamine"plugin op vera lite geïnstalleerd. Dit is een plugin die nog niet helemaal plug & play is omdat je nog wat aanvullende instellingen moet wijzen. Zie ook http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,7750.255.html . Met deze plugin kan je je verbruik loggen naar een usbstick en via een ui kan je de data in grafiekvorm bekijken/besturen. Het is niet moeilijk om te doen. Zelf ben ik er als niet-ict-er en niet-electricien ook uitgekomen.
Verder kan je natuurlijk alle daarvoor geschikte modules op je vera aansluiten die verbruik electriciteit kunnen monitoren. Ik ben zeer tevreden over wat ik allemaal kan monitoren op mijn vera lite..
Ik zou iedere dag vergeten een kopje onder het koffieapparaat te zetten.

Wel een leuk filmpje verder.
Tja, hij is volledig gebaseerd op het feit dat als het apparaat stroom krijgt hij direct een bakkie zet.... Hoeveel apparaten doen dat??Beekforel schreef op maandag 02 juli 2012 @ 08:45:
[...]
Ik zou iedere dag vergeten een kopje onder het koffieapparaat te zetten.
Wel een leuk filmpje verder.
In begrijp wel dat de app op een of andere manier je gps doorgeeft aan huis zodat hij binnen een bepaald radius je lichten aan kan doen en de poort open doet.. Geinig!
Ik ben nu al enkele weken op zoek naar domotica hardware en zie absoluut door de bomen het bos niet meer.
Onderstaande hardware heb ik reeds aangekocht:
- elektrische ventielen op radiatoren (zie later)
- Niko 6-voudige potentiaalvrije drukknoppen met LED status met 16*0.8 bekabeling er naartoe.
Momenteel zijn wij nog vollop aan de bekabeling bezig in het plafond, dus ik kan nog makkelijk extra kabels trekken die eventueel nodig zijn. Mijn voorkeur gaat hier dan ook naar ipv draadloze systemen.
Even een lijstje van wat ik graag op termijn (jaren) zou willen realiseren:
- Aansturen + dimmen verlichting:
Hier denk ik aan verlichting aan/uit/dimmen met 1 drukknop met statusled.
Ook op bepaalde plaatsen in huis een "alles uit/aan" drukknop.
- Sturing radiatoren afhankelijk van temperatuur:
Via temperatuurssensoren zou ik graag de toevoer naar de radiatoren schakelen door middel van elektrische ventielen. Bvb als de houtkachel brandt in de woonkamer, schakelen de ventielen de radiatoren uit in deze zone, zodat enkel de radiatoren in de koudere zones verwarmd worden.
- Logging:
Logging van temperatuur, vochtigheid, licht aan/uit, deuren open/gesloten.
Dit zou ik graag in een interface zien met een plattegrond.
Wat betreft het loggen van termperatuur ben ik momenteel aan het experimenteren met een Arduino Mega met enkele sensoren erop. Dit lukt vrij aardig via HttpRequests of via serieel.
Ik wil me niet vastklampen aan een bepaalde fabrikant met dure domotica modules/sensoren.
De meest bekende software pakketten heb ik reeds overlopen en hier vind ik vaak dat de GUI niet echt aanspreekt.
Ik heb een redelijke programmeer ervaring en zou hier dus graag zelf een interface voor maken.
Een webinterface heeft mijn voorkeur omdat deze op de meeste devices op te vragen zijn.
Mijn elektronica kennis is heel beperkt, maar daarvoor kan ik rekenen op mijn vader.
Grotendeels raak ik mijn weg kwijt door mijn gebrekkige elektronica kennis.
Graag had ik jullie advies ingewonnen om te weten of dit alles stabiel zelf te bouwen is.
Onderstaande hardware heb ik reeds aangekocht:
- elektrische ventielen op radiatoren (zie later)
- Niko 6-voudige potentiaalvrije drukknoppen met LED status met 16*0.8 bekabeling er naartoe.
Momenteel zijn wij nog vollop aan de bekabeling bezig in het plafond, dus ik kan nog makkelijk extra kabels trekken die eventueel nodig zijn. Mijn voorkeur gaat hier dan ook naar ipv draadloze systemen.
Even een lijstje van wat ik graag op termijn (jaren) zou willen realiseren:
- Aansturen + dimmen verlichting:
Hier denk ik aan verlichting aan/uit/dimmen met 1 drukknop met statusled.
Ook op bepaalde plaatsen in huis een "alles uit/aan" drukknop.
- Sturing radiatoren afhankelijk van temperatuur:
Via temperatuurssensoren zou ik graag de toevoer naar de radiatoren schakelen door middel van elektrische ventielen. Bvb als de houtkachel brandt in de woonkamer, schakelen de ventielen de radiatoren uit in deze zone, zodat enkel de radiatoren in de koudere zones verwarmd worden.
- Logging:
Logging van temperatuur, vochtigheid, licht aan/uit, deuren open/gesloten.
Dit zou ik graag in een interface zien met een plattegrond.
Wat betreft het loggen van termperatuur ben ik momenteel aan het experimenteren met een Arduino Mega met enkele sensoren erop. Dit lukt vrij aardig via HttpRequests of via serieel.
Ik wil me niet vastklampen aan een bepaalde fabrikant met dure domotica modules/sensoren.
De meest bekende software pakketten heb ik reeds overlopen en hier vind ik vaak dat de GUI niet echt aanspreekt.
Ik heb een redelijke programmeer ervaring en zou hier dus graag zelf een interface voor maken.
Een webinterface heeft mijn voorkeur omdat deze op de meeste devices op te vragen zijn.
Mijn elektronica kennis is heel beperkt, maar daarvoor kan ik rekenen op mijn vader.
Grotendeels raak ik mijn weg kwijt door mijn gebrekkige elektronica kennis.
Graag had ik jullie advies ingewonnen om te weten of dit alles stabiel zelf te bouwen is.
Ik heb ongeveer hetzelfde eisenlijstje en ben ooit begonnen met Homeseer. Dat bevalt mij tot nu toe erg goed. Ik heb de app "Tasker" op mijn (Android) telefoon en deze zorgt dat ik incheck als ik verbinding met mijn wifi heb. Op dat moment gaan er, op basis van moment van de dag, een aantal events lopen. 's Avonds bijvoorbeeld bepaalde verlichting aan etc. Ook bij verlaten van huis stroom van homecinema, computer op standby of uit.
Ik heb mijn netwerk gebaseerd op Z-Wave in combinatie met Plugwise. Veel kennis heb ik van http://www.domoticaforum.eu en homeseer.com gehaald.
Sinds kort heb ik een simpele Android tablet waar ik nu een mooie (HStouch) interface voor aan het maken ben. Daarmee kan ik straks alles besturen als "main" controller. Komt op een vast punt aan de muur. Op m'n telefoon en iPad natuurlijk ook beschikking over, en achter de PC ook wat truukjes (en altijd toegang tot de Homeseer webinterface).
Ik heb mijn netwerk gebaseerd op Z-Wave in combinatie met Plugwise. Veel kennis heb ik van http://www.domoticaforum.eu en homeseer.com gehaald.
Sinds kort heb ik een simpele Android tablet waar ik nu een mooie (HStouch) interface voor aan het maken ben. Daarmee kan ik straks alles besturen als "main" controller. Komt op een vast punt aan de muur. Op m'n telefoon en iPad natuurlijk ook beschikking over, en achter de PC ook wat truukjes (en altijd toegang tot de Homeseer webinterface).
Dat is toch ook te doen met een Vera of Fibaro home center?
Voor homeseer heb je toch weer een pc nodig (servertje of oude pc oid) en die verbruiken een stuk meer.
Plus dat je voor homeseer toch wat meet technische sjogge nodig hebt dan een vera of fibaro imho...
Voor homeseer heb je toch weer een pc nodig (servertje of oude pc oid) en die verbruiken een stuk meer.
Plus dat je voor homeseer toch wat meet technische sjogge nodig hebt dan een vera of fibaro imho...
Op de vera in ieder geval, zie ook mijn post eerder in dit topic. Lijkt mij dat het ook op de fibaro kan.
Vanavond weer ff met scènes stoeien. Ipv alleen thuiskomst indicatie ook automatische vanhuis inbouwen. En dit later uitbreiden met koppelingen naar externe apparatuur.
Vanavond weer ff met scènes stoeien. Ipv alleen thuiskomst indicatie ook automatische vanhuis inbouwen. En dit later uitbreiden met koppelingen naar externe apparatuur.
edit:
Zo me scenes zijn in ieder geval klaar om uitgebreid te worden. Ff getest met een minuut timer.. deze kan zo in ieder geval naar 20min en dan kan ik me lampen toevoegen, daarnaast nog me tv en versterker die via lua code gestuurd worden. Straks ff google of er ook wat voor me IPtv decoder wat te vinden is
Opgesomd gebeurd er dus het volgende.
GSM van wifi af ->
Start 20min timer ->
GSM eerder terug -> reset timer naar 1200 sec
Timer loopt af -> vanhuis status op aan -> alle apperatuur naar uit.
GSM komt op wifi netwerk ->
Check of vanhuis status op aan staat.
status uit -> reset timer en cancel de rest van de code
status aan -> check of het schemering/donker is -> doe lichten aan of niet
zet versterker op tuner ingang en pas volume aan naar vooraf ingesteld niveau (zou die kunnen aanpassen aan het tijdstip van thuis komt..)
Al met al weer een leuke basis om verder mee te experimenteren
Zo me scenes zijn in ieder geval klaar om uitgebreid te worden. Ff getest met een minuut timer.. deze kan zo in ieder geval naar 20min en dan kan ik me lampen toevoegen, daarnaast nog me tv en versterker die via lua code gestuurd worden. Straks ff google of er ook wat voor me IPtv decoder wat te vinden is
Opgesomd gebeurd er dus het volgende.
GSM van wifi af ->
Start 20min timer ->
GSM eerder terug -> reset timer naar 1200 sec
Timer loopt af -> vanhuis status op aan -> alle apperatuur naar uit.
GSM komt op wifi netwerk ->
Check of vanhuis status op aan staat.
status uit -> reset timer en cancel de rest van de code
status aan -> check of het schemering/donker is -> doe lichten aan of niet
zet versterker op tuner ingang en pas volume aan naar vooraf ingesteld niveau (zou die kunnen aanpassen aan het tijdstip van thuis komt..)
Al met al weer een leuke basis om verder mee te experimenteren
[ Voor 63% gewijzigd door The-Source op 09-07-2012 19:56 . Reden: even in 'psuedo' opgeschreven zodat iemand anders er misschien wat aan heeft. ]
Verdergaand op mijn wensen en verwachtingen hierboven:
Momenteel gaat mijn voorkeur uit om te beginnen met zwave.
Mijn eisen voor de interface zijn vrij hoog en zou ik zodanig willen aanpassen dat eigenlijk enkel zelfbouw mogelijk is.
Ondertussen ben ik me aan het inlezen in open-zwave.
Op domoticaforum.eu heb ik ook gelezen dat er iemand het gehele protocol/driver/interface voor bepaalde zwave apparaten heeft geschreven in php.
Zijn er hier mensen die daarover ervaringen kunnen delen?
Ik heb een degelijke programmeer ervaring, maar heb slechts een beperkte ervaring met het aansturen en uitlezen van hardware zoals serieel.
Vooral over de aanpak in een scripting taal als php stel ik mij enorm veel vragen.
Momenteel gaat mijn voorkeur uit om te beginnen met zwave.
Mijn eisen voor de interface zijn vrij hoog en zou ik zodanig willen aanpassen dat eigenlijk enkel zelfbouw mogelijk is.
Ondertussen ben ik me aan het inlezen in open-zwave.
Op domoticaforum.eu heb ik ook gelezen dat er iemand het gehele protocol/driver/interface voor bepaalde zwave apparaten heeft geschreven in php.
Zijn er hier mensen die daarover ervaringen kunnen delen?
Ik heb een degelijke programmeer ervaring, maar heb slechts een beperkte ervaring met het aansturen en uitlezen van hardware zoals serieel.
Vooral over de aanpak in een scripting taal als php stel ik mij enorm veel vragen.
Ik ben ook van plan om mijn domotica te gaan aansturen via Homeseer. Ik heb al een capabele server staan. Ik vroeg me af, welke extra hardware heb jij aangeschaft om je Domotica (Z-Wave & Plugwise) aan te sturen? Heb je daar USB transceivers voor aangeschaft?Beekforel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:07:
Ik heb ongeveer hetzelfde eisenlijstje en ben ooit begonnen met Homeseer. Dat bevalt mij tot nu toe erg goed. Ik heb de app "Tasker" op mijn (Android) telefoon en deze zorgt dat ik incheck als ik verbinding met mijn wifi heb. Op dat moment gaan er, op basis van moment van de dag, een aantal events lopen. 's Avonds bijvoorbeeld bepaalde verlichting aan etc. Ook bij verlaten van huis stroom van homecinema, computer op standby of uit.
Don't dream your life, live your dreams!
Ik zit net wat af te wegen tussen 2 systemen:
- KaKu met homewizzard; modules heb ik er een aantal van. En ik kan ze ook bedienen met de harmony+ir naar rf omzetter.
- fibaro of vera. Waarbij ik alles nog moet aanschaffen.
Het z-wave systeem klinkt professioneler, maar ik wil eigenlijk iets waarbij ik gewoon met een afstandsbediening als primaire besturing werk vanaf de bank, en nog wat wandschakelaars. Telefoon is leuk voor veel knopjes, menus etc. maar als die niet in de buurt is, of je eerst nog een app moet starten om even een lamp aan te zetten mist hij zijn doel.
Ik kwam ook de nevo q50 tegen, welke IR verstuurd en ook z-wave kan aansturen. Alleen kan ik niet echt een beeld vormen van wat ik ermee kan.
- KaKu met homewizzard; modules heb ik er een aantal van. En ik kan ze ook bedienen met de harmony+ir naar rf omzetter.
- fibaro of vera. Waarbij ik alles nog moet aanschaffen.
Het z-wave systeem klinkt professioneler, maar ik wil eigenlijk iets waarbij ik gewoon met een afstandsbediening als primaire besturing werk vanaf de bank, en nog wat wandschakelaars. Telefoon is leuk voor veel knopjes, menus etc. maar als die niet in de buurt is, of je eerst nog een app moet starten om even een lamp aan te zetten mist hij zijn doel.
Ik kwam ook de nevo q50 tegen, welke IR verstuurd en ook z-wave kan aansturen. Alleen kan ik niet echt een beeld vormen van wat ik ermee kan.
Die afstandsbediening kost net geen 700 euro .. dan kan je beter voor een vera + rfxcom transciever gaan zodat je je huidige Kaku kunt blijven gebruiken en toch op zwave kunt uitbouwen(hand/wand zenders)
En daarnaast heb je gelijk alles beschikbaar voor je smartphone
Afhankelijk van de gekozen vera scheelt dat de helft
[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 12-07-2012 12:52 ]
Ik ben bezig uit te testen wat beter werkt in combinatie met een slimme meter met P1 poort.
De afgelopen weken heb ik de Smile P1 van Plugwise aangesloten gehad. Werkt prima.
Echter vandaag heb ik de iCare gateway van www.energq.com binnengekregen, en deze heeft natuurlijk ook een aansluiting voor de P1 poort.
Is het mogelijk om middels een telefoonverdeler (van 1 naar 2) of andere methode, mogelijk om twee apparaten (de Smile P1 en de iCare gateway) tegelijk op een P1 poort aan te sluiten? Dan kan ik wat beter vergelijken.
De afgelopen weken heb ik de Smile P1 van Plugwise aangesloten gehad. Werkt prima.
Echter vandaag heb ik de iCare gateway van www.energq.com binnengekregen, en deze heeft natuurlijk ook een aansluiting voor de P1 poort.
Is het mogelijk om middels een telefoonverdeler (van 1 naar 2) of andere methode, mogelijk om twee apparaten (de Smile P1 en de iCare gateway) tegelijk op een P1 poort aan te sluiten? Dan kan ik wat beter vergelijken.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Weet iemand of het mogelijk is XComfort ook met je Iphone/Ipad te bedienen?
Ja, een koopje is het niet zeg maar, die afstandsbedieningklaasbram schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:51:
Die afstandsbediening kost net geen 700 euro .. dan kan je beter voor een vera + rfxcom transciever gaan zodat je je huidige Kaku kunt blijven gebruiken en toch op zwave kunt uitbouwen(hand/wand zenders)
Op zich, ik heb nu wel het EEA aan KaKu ontvangers, maar dat zijn stekkermodules. In de woonkamer zijn dat er straks nog 2 ofzo, en 3 inbouw voor in het plafond+ de wandschakelaars. Dus dan stop ik er wel allemaal z-wave in. Mocht het die keuze worden
Maar die transreceiver is wel een goed idee ja. Dan zet ik het IR signaal van de harmony om naar 433mhz, wat de Vera box dan weer kan uitlezen. Hoop dat het niet al te storingsgevoellig is.
Tot nu toe neig ik meer naar homewizzard, omdat het doet wat ik wil, maar ik zie z-wave als beter uitbreidbaar en aanpasbaar. Eigenlijk moet er gewoon een IR ontvanger voor z-wave zijn, met bijv. 8 kanalen kan ik dan fijn de lampen enzo bedienen met de harmony
edit: via het forum van vera kwam ik wel zoiets tegen: http://www.smarthome-prod...ir-remote-capability.aspx
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2012 17:09 ]
Mocht iemand nog interesse hebben in een Fibaro Home Center 2 voor een leuke prijs, check V&A.
HC2 is erg mooi, werkt perfect en smaakt naar meer, maar kost me gewoon teveel tijd om het allemaal goed te doen.
HC2 is erg mooi, werkt perfect en smaakt naar meer, maar kost me gewoon teveel tijd om het allemaal goed te doen.
^^ ik heb wat bij je advertentie geschreven.
Verder vandaag een smart plug 6 besteld en een plafonnière met ingebouwde bewegingssensor voor het toilet.
DMV zo'n smartplug hoop ik wat stand-by verbruik te kunnen besparen.
Verder vandaag een smart plug 6 besteld en een plafonnière met ingebouwde bewegingssensor voor het toilet.
DMV zo'n smartplug hoop ik wat stand-by verbruik te kunnen besparen.
Sorry voor de kick, maar weet iemand dit?c70070540 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:40:
Ik ben bezig uit te testen wat beter werkt in combinatie met een slimme meter met P1 poort.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
In dat geval is het, meten is weten.
Dus eerst meten wat voor signaal erover gaat. Is het een wisselende weerstand waarde of is het echt een signaal met gnd en +
Aan de hand daarvan zou je dus misschien dmv diodes wel wat regelen maar het nadeel is dat je altijd een spanningsval hebt daarmee. Het meten moet je overigens aan aan de kant van je 2 andere apparaten doen want misschien sturen zij ook wel wat terug. (het hele spulletje ken ik niet maar wil alleen aangeven dat je eerst zelf nog wat kunt uitzoeken
)
Dus eerst meten wat voor signaal erover gaat. Is het een wisselende weerstand waarde of is het echt een signaal met gnd en +
Aan de hand daarvan zou je dus misschien dmv diodes wel wat regelen maar het nadeel is dat je altijd een spanningsval hebt daarmee. Het meten moet je overigens aan aan de kant van je 2 andere apparaten doen want misschien sturen zij ook wel wat terug. (het hele spulletje ken ik niet maar wil alleen aangeven dat je eerst zelf nog wat kunt uitzoeken
Begin anders hier eens, een redelijk startpunt. Of je ook daadwerkelijk de data kunt 'splitten' durf ik niet te zeggen.
Heeft iemand zich al eens verdiept in een Duco CO2-sensor? Ze werken op het zwave-protocol en zouden volledig compatibel moeten zijn: http://www.pepper1.net/zw...4e58b80f71e89f9ab50b5.pdf
Qua inbouw zijn ze niet heel praktisch vanwege de voeding, maar qua prijs een stuk voordeliger dan wat ik tot nog toe tegen ben gekomen.
Qua inbouw zijn ze niet heel praktisch vanwege de voeding, maar qua prijs een stuk voordeliger dan wat ik tot nog toe tegen ben gekomen.
Verwijderd
Heeft er hier iemand ervaring met myhome van bticino?Ik zou eens willen weten welk blauw configuratortje ik moet gebruiken voor de thermostaat en de F430/2
@Klaasbram Kan jij mij vertellen hoe je dit gedaan hebt? Dit is precies wat ik ook zoek.klaasbram schreef op maandag 26 maart 2012 @ 18:47:
Of je controller laten checken of de telefoon in de buurt is (op WiFi netwerk) en dan automatisch. Zo heb ik het zelf gedaan.
Wel met een stukje extra controllers zoals is het wel donker en is de telefoon er al voordat het donker is geworden.
Dit weekend Homeseer geinstalleerd op mijn HP N40L Microserver.
Niet echt het meest gebruiksvriendelijke stukje Software maar goed, ik ben nog in de oriëntatie fase....
Mijn plan is om het geheel te testen met de Kaku schakelaars/ontvangers die ik heb liggen (moet eerst nog een RFXCOM ontvanger bestellen hoor) en dan kijken of het mij bevalt om verder te implementeren.
Moet wel zeggen dat de (goedekope) N40L server met virtualisatie mogelijkheden een perfect platform is om te gebruiken hiervoor. Heb divere Windows VM's draaien en 1 dus nu specifiek voor Homeseer. Ideaal startpunt zonder een PC hiervoor te hoeven opofferen...
Niet echt het meest gebruiksvriendelijke stukje Software maar goed, ik ben nog in de oriëntatie fase....
Mijn plan is om het geheel te testen met de Kaku schakelaars/ontvangers die ik heb liggen (moet eerst nog een RFXCOM ontvanger bestellen hoor) en dan kijken of het mij bevalt om verder te implementeren.
Moet wel zeggen dat de (goedekope) N40L server met virtualisatie mogelijkheden een perfect platform is om te gebruiken hiervoor. Heb divere Windows VM's draaien en 1 dus nu specifiek voor Homeseer. Ideaal startpunt zonder een PC hiervoor te hoeven opofferen...
ehhhh..HOI
Ik heb het hier eerder al in pseudo code vertelt... zoek maar eens op die termH.Spuybroek schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:54:
[...]
@Klaasbram Kan jij mij vertellen hoe je dit gedaan hebt? Dit is precies wat ik ook zoek.
Ik zie alleen een post van jouw hierover en via jouw term kan ik niks vinden. Bedankt voor de medewerking!klaasbram schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:06:
[...]
Ik heb het hier eerder al in pseudo code vertelt... zoek maar eens op die termverder heb je de pingsensor plugin nodig.
klaasbram schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 19:09:
Gisteravond weer wat moois in elkaar geknutseld en vandaag thuis komen... en het werkt
Omdat ik met me werk nog al verschillende tijden thuis kom heb ik een scene gemaakt die automatisch ziet dat me telefoon in de buurt is (komt beschikbaar op Wifi netwerk) en als dat binnen het opgegeven tijdsblok gebeurd ziet hij dat op werkdagen als thuis komen. En dan gaat me radio alvast aan en als het over een hele lange tijd weer donker is rond me thuis kom tijden ook weer automatisch me verlichting.
Bied dus ook nog meer mogelijkheden om uit te breiden (zoiets van lam uit de kroeg thuis komen)
@H.spuybroek:
klaasbram in "Domotica. Ervaringen en vragen."
klaasbram in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Bedankt Loekie, deze had ik ook al gezien echter heb ik geen idee hoe ik dit via lua code kan programmeren. Jij wel?
Sorry (nog) geen vera, maar als ik het zo lees en je het een en ander aangaande de ping-plugin op het micasa-forum erbij pak, zou je een eind moeten komen. LUA schijnt niet direct ingewikkeld te zijn. Als ik het zo zie is het aanmaken device, omstandigheden waarop deze triggered(1 ping?/ 5 ping gemist?) en daar vervolgens een scene/event mee aanmaken?H.Spuybroek schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:21:
[...]
Bedankt Loekie, deze had ik ook al gezien echter heb ik geen idee hoe ik dit via lua code kan programmeren. Jij wel?
Nou zelfs daar is in dit topic wel wat van terug te vinden maar als je nou eerst laat zien wat je zoal zelf hebt uitgevogeld dan is het sturen naar de juiste richting veel beter om het te leren. nou ja niet dat ik het uit me hoofd kan maar creatief knippen en plakken kan ik wel goedH.Spuybroek schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:21:
[...]
Voor het gemak zou je naast de pingsensor ook de Countdown timer& variable container plugin ff moeten installeren.
Via lua apparatuur uitschakelen
code:
1
2
3
4
| luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1","Variable1","On",58) -- vanhuis true luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, 61) -- tv uit luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, 59) -- denon main uit luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, 63) -- denon douche uit |
1x raden hoe je iets via lua aanzet
[ Voor 37% gewijzigd door The-Source op 24-07-2012 20:43 . Reden: klein beetje code... ]
Ik heb gisteren *eindelijk* eens een beginnetje gemaakt, arduino + ssr = verlichting bedienen vanaf computer. Nu ff bedenken wat ik allemaal nog meer wil kunnen besturen... Versterker enzo zou wel leuk zijn, die staat nu eigenlijk altijd (onnodig) aan.
Groupon heeft op dit moment een vrij voordelige aanbieding voor LED strips.
Groupon LED Strips
Deze worden bedient met IR ontvangertje. Iemand een idee of deze strips op een een of andere manier op te nemen zijn in de zwave domitica systeem?
Groupon LED Strips
Deze worden bedient met IR ontvangertje. Iemand een idee of deze strips op een een of andere manier op te nemen zijn in de zwave domitica systeem?
Ik heb eindelijk mijn basis setup gereed met:
Moet ik nog iets meer installeren om X10 commando's te versturen?
- Laptop met Ubuntu 12.04 en de laatste versie van Domotiga - werkt 100%
- RFXcom RFXTRX433 (Transciever)
- Meerdere X10 MS18 motion sensors en DS18 deur/raam sensors
- Meerdere X10 LM12G lamp
Moet ik nog iets meer installeren om X10 commando's te versturen?
Is x10 2weg? Nee dan is de vraag of de geschakelde module wel binnen bereik is..
Ik weet niet of je al wat gevonden hebt, maar deze werkt heel goed.
http://nl.rs-online.com/w...tion-accessories/1863082/
Verwijderd
pizzaboertje,
X10 werkt met een protocol over het lichtnet. Om de LM12 modules via RF aan te sturen heb je een bv TM13 nodig die het RF signaal omzet naar het lichtnet protocol.
Let er op dat je de RF comando's niet te snel verstuurt, RF is nml veel sneller dan het lichtnetprotocol.
X10 werkt met een protocol over het lichtnet. Om de LM12 modules via RF aan te sturen heb je een bv TM13 nodig die het RF signaal omzet naar het lichtnet protocol.
Let er op dat je de RF comando's niet te snel verstuurt, RF is nml veel sneller dan het lichtnetprotocol.
Thanks voor de reminder. Die heb ik inderdaad laatst bij de Gamma vandaan gehaald. Helaas werkt het niet. Als ik de Energq gateway en de Plugwise Smile aansluit op die manier, dan werkt een van beiden niet meer. Ik denk dat er toch een elektrische schakeling aan te pas moet komen, maar daar heb ik de kennis helaas niet voor.ASracing schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 08:02:
[...]
Ik weet niet of je al wat gevonden hebt, maar deze werkt heel goed.
http://nl.rs-online.com/w...tion-accessories/1863082/
Ik heb vandaag een paar Fibaro FGD-211 dimmers aangeschaft. Deze wil ik inbouwen bij de lamp zelf. Geen schakelmateriaal verder. Op korte termijn wil ik Z-Wave zenders gebruiken.
In de handleiding van deze Fibaro's word er echter uitgegaan dat je ook normaal schakelmateriaal gebruikt. Dus ik ben even het spoor bijster.
Zowel als input als bij de lamp zelf heb ik +, -, ground. Op de Fibaro schakelaar heb ik:
- S1 (voor als je schakelmateriaal heb)
- S2 (voor als je schakelmateriaal heb)
- Sx
- O
- N
- L
Hoe kan ik dit het beste aansluiten?
In de handleiding van deze Fibaro's word er echter uitgegaan dat je ook normaal schakelmateriaal gebruikt. Dus ik ben even het spoor bijster.
Zowel als input als bij de lamp zelf heb ik +, -, ground. Op de Fibaro schakelaar heb ik:
- Sx
- O
- N
- L
De webinterface is inderdaad niet één van de mooiste laat staan soms de duidelijkste, maar het draait bij mij met een rfxcom ontvanger uitstekend. 3 verdiepingen is geen enkel probleem voor dat ding om kaku aan te sturen.krizzziz schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:42:
Dit weekend Homeseer geinstalleerd op mijn HP N40L Microserver.
Wie weet wat v3 gaat doen, zou een verbetering moeten zijn op het mmi vlak, maar wanneer die uitkomt is nog niet echt duidelijk...
Waarom beginnen mensen met electra aanpassingen wanneer ze niet volledig weten wat ze doenpizzaboertje schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:56:
Ik heb vandaag een paar Fibaro FGD-211 dimmers aangeschaft. Deze wil ik inbouwen bij de lamp zelf. Geen schakelmateriaal verder. Op korte termijn wil ik Z-Wave zenders gebruiken.
- Sx
- O
- N
- L
Maar om je toch op weg te helpen zal ik het je vertellen.
Ik als eerste van het volgende uit: je gebruikt je bestaande schakelaar niet meer. Want je vertelt dat je z-wave zenders daarvoor in zet.
Boven je lamp zit een las doos. Vanuit die lasdoos zal nu blauw en een zwarte draad naar je lamp gaan.
Dit moet je veranderen naar:
2x blauw (1 voor je FGD en 1 voor je lamp) Blauw op je FGD sluit je aan op N
Zwarte draad geisoleerd oprollen/vouwen in je lasdoos of helemaal verwijderen.
1x een bruine draad vanuit je lasdoos naar de L aansluiting van je FGD.
Vanaf de O aansluiting van je FGD een stukje zwart draad naar de L aansluiting van je lamp. Soms staat er geen L bij je lamp maar iets met een S met een / er doorheen.
Dit is dus voor jouw situatie maar beste zou zijn.
Je FGD achter bestaande schakelaar plaatsen en vanuit je lasdoos bij je lamp een blauwe draad naar je FGD trekken. En de bruine draad die nu op je schakelaar zit aansluiten op je FGD L en de zwarte op je FGD O.
De plekken waar er op je schakelaar de bruine en zwarte zat doe je nu Sx en S1, dit mag soepel draad zijn want het is niet spanningsvoerend.
Zo vandaag maar ff weer wat aandacht aan me scripts gegeven. Want het is me nu al een aantal keer voor gekomen dat me telefoon leeg was bij thuis komst en dat is opzich geen ramp want alles is ook zonder automatisering te bedienen MAAR...
Als je dan je telefoon weer aanzet gaan er allerlei scripts lopen die geplanned staan voor me thuis komst. Maar nu is dat weer ff verder getuned door extra voorwaardes aan het script toe te kennen.
Daarnaast heb ik nog een kleine energie besparing toegepast door me laptop lader niet onnodig aan te laten.
Dit in de vorm van, is me laptop in me dockingstation dan gaat een geschakeld stopcontact aan en word me laptop van prik voorzien. Is me laptop afgesloten (simpel gezegt niet meer ping-baar) dan is de adapter weer heel snel uit.
Per dag scheelt me dat toch zo'n 20 a 22 uur dat er 20watt getrokken wordt
Zelfde kon ik ook doen voor me TV maar deze trekt in standby minder dan 1 watt en persoonlijk denk ik dat het minder goed voor de electronica is en daarnaast de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt.
Ben overigens ook al weer een leuk toekomst project tegen gekomen ... dat me systeem gesproken bevestigingen gaat geven.
Is toch gewoon cool als je 'welkom thuis' hoort oid
Als je dan je telefoon weer aanzet gaan er allerlei scripts lopen die geplanned staan voor me thuis komst. Maar nu is dat weer ff verder getuned door extra voorwaardes aan het script toe te kennen.
Daarnaast heb ik nog een kleine energie besparing toegepast door me laptop lader niet onnodig aan te laten.
Dit in de vorm van, is me laptop in me dockingstation dan gaat een geschakeld stopcontact aan en word me laptop van prik voorzien. Is me laptop afgesloten (simpel gezegt niet meer ping-baar) dan is de adapter weer heel snel uit.
Per dag scheelt me dat toch zo'n 20 a 22 uur dat er 20watt getrokken wordt
Zelfde kon ik ook doen voor me TV maar deze trekt in standby minder dan 1 watt en persoonlijk denk ik dat het minder goed voor de electronica is en daarnaast de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt.
Ben overigens ook al weer een leuk toekomst project tegen gekomen ... dat me systeem gesproken bevestigingen gaat geven.
Is toch gewoon cool als je 'welkom thuis' hoort oid
@klaasbram: heb je nergens een project topic lopen toevallig?
leuke ontwikkelingen zo te lezen!!!!
je kunt je telefoon opladen in de auto he;)
leuke ontwikkelingen zo te lezen!!!!
je kunt je telefoon opladen in de auto he;)
RFXcom transceiver aangeschaft. Had reeds al 1x 433mhz Oregon Scientific temperatuur sensor liggen. Binnen 15 min alles werkend gekregen binnen Homeseer...
Kreeg alleen niet op mijn HStouch de temp sensor als device te zien. Nog maar even uitzoeken hoe dit werkt. Ook mijn Kaku setjes maar weer eens onder het stof vandaan halen!
Kreeg alleen niet op mijn HStouch de temp sensor als device te zien. Nog maar even uitzoeken hoe dit werkt. Ook mijn Kaku setjes maar weer eens onder het stof vandaan halen!
ehhhh..HOI
een RFXCOM heb je er zo uit volgens mij als je de standaard prijzen van de zwave schakelaars vergelijkt met Kaku...
(niet dat ik de hardware wil vergelijken maar voor de dingen waarbij je geen terugkoppling perse hoeft is het ideaal volgens mij;)
Heeft iemand enig idee wanner de plugin voor de fibaro center komt (vera heb hem al een tijdje en de HC2 is ook al een tijdje te koop inmiddels)
(niet dat ik de hardware wil vergelijken maar voor de dingen waarbij je geen terugkoppling perse hoeft is het ideaal volgens mij;)
Heeft iemand enig idee wanner de plugin voor de fibaro center komt (vera heb hem al een tijdje en de HC2 is ook al een tijdje te koop inmiddels)