Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
De Fibaro is gebaseerd op een Atom, heeft een SSD en recovery-stick. Ik vermoed(want geen ervaring met beide) dat de fibaro meer power heeft en de vera met name meer plugins. Dat laatste zou de Vera meer aantrekkelijk voor mij maken, ik kan me echter voorstellen dat de fibaro voor een installateur een betere combo is icm de inbouwmodules.klaasbram schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 22:16:
vergelijk de plaatjes van de controller eens met de Vera 2 en dan is het enige wat ik kan bedenken is dat hun 'software' 2x zo duur is want hardwarematig (optisch gezien dan) zie ik geen verschillen op de kleur na.
Ik ben mij wat aan het informeren, nog niet helemaal duidelijk wat ik juist allemaal wil (sowieso verlichting, verwarming icm gecombineerde acties, decentraal systeem om niet af te hangen van centrale component). Iemand ervaring of dit bedraad überhaupt wel kan? Voorzover ik al gevonden heb voldoet enkel KNX aan mijn decentrale vraag, andere bussystemen cfr Nikobus, QBus, ... werken zo te zien allemaal met een centrale component (die dan ook nog eens propriëtair is waar ik ook wat huiverig over ben).
Die Vera 2/3 lijkt me trouwens ook een centrale component? Kan je systeem werken zonder?
Ja, in veel gevallen kun je directe associaties instellen. Een trigger op een sensor kan een schakelaar of alarm schakelen. Voor geavanceerde toepassingen kun je bijna niet om de centrale eenheid heen omdat je daar de logica kunt toevoegen.Haroddin schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:30:
Die Vera 2/3 lijkt me trouwens ook een centrale component? Kan je systeem werken zonder?
Bedrading is behoorlijk lastig aan te leggen in een bestaand huis, zeker als het van beton is.Haroddin schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:30:
Ik lees hier veel over zwave, maar amper iets over bedrade domotica...
Ik ben mij wat aan het informeren, nog niet helemaal duidelijk wat ik juist allemaal wil (sowieso verlichting, verwarming icm gecombineerde acties, decentraal systeem om niet af te hangen van centrale component). Iemand ervaring of dit bedraad überhaupt wel kan? Voorzover ik al gevonden heb voldoet enkel KNX aan mijn decentrale vraag, andere bussystemen cfr Nikobus, QBus, ... werken zo te zien allemaal met een centrale component (die dan ook nog eens propriëtair is waar ik ook wat huiverig over ben).
Draadloos is vele malen makkelijker/netter al ontkom je soms niet aan een paar meter koper.
Belgisch huis van 1932, veel beton zal ik hopelijk niet tegenkomen. Alle electriciteit moet sowieso vervangen worden, dus draad trekken e.d. kan ik niet onderuitflippo765 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 19:40:
[...]
Bedrading is behoorlijk lastig aan te leggen in een bestaand huis, zeker als het van beton is.
Draadloos is vele malen makkelijker/netter al ontkom je soms niet aan een paar meter koper.
Maargoed, ZWave lijkt idd eenvoudiger, kwestie van een module (Fibaro) achter je schakelaar/stopcontact te installeren en gaan met die banaan, terwijl bedraad een volledig ander bedradingsschema vraagt. Alleen twijfel ik nog juist omwille van draadloos qua bedrijfszekerheid...
The search goes on
Als je toch nieuwe kabels gaat trekken kan je ook overal gelijk UTP parallel aan leggen zodat je genoeg ruimte houd voor verbetering en altijd nog kan wijzigen.Haroddin schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:22:
[...]
Belgisch huis van 1932, veel beton zal ik hopelijk niet tegenkomen. Alle electriciteit moet sowieso vervangen worden, dus draad trekken e.d. kan ik niet onderuit![]()
Maargoed, ZWave lijkt idd eenvoudiger, kwestie van een module (Fibaro) achter je schakelaar/stopcontact te installeren en gaan met die banaan, terwijl bedraad een volledig ander bedradingsschema vraagt. Alleen twijfel ik nog juist omwille van draadloos qua bedrijfszekerheid...
The search goes on
Volgens mij is de belgische manier van bedraden anders dan hier in Nederland, alle lichtpunten en stopcontacten worden in Belgie toch naar de meterkast getrokken?
Het plan is om sowieso zoveel mogelijk te maken dat ik nog extra kabel bij kan leggen wanneer ik 't bedenk. Ik ga dus op voorhand goed nadenken waar ik wat wil hebben (schakelaar, licht, ethernet, ...) en ervoor zorgen dat die in een buis/kabelgoot liggen waar ik nog aankanflippo765 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 19:14:
[...]
Als je toch nieuwe kabels gaat trekken kan je ook overal gelijk UTP parallel aan leggen zodat je genoeg ruimte houd voor verbetering en altijd nog kan wijzigen.
Volgens mij is de belgische manier van bedraden anders dan hier in Nederland, alle lichtpunten en stopcontacten worden in Belgie toch naar de meterkast getrokken?
Inderdaad, in België wordt alles naar de meterkast getrokken (of toch per circuit, je kan wel meterkast -> stopcontact -> stopcontact -> ... (max 8 punten) gaan). Maakt het wel iets makkelijker nu, als ik later iets bijbedenk kan ik dus zolang ik langs mijn bestaande kabel kabel bij kan trekken nog alle kanten uit
[ Voor 25% gewijzigd door Stewie! op 26-01-2015 23:03 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Stewie! op 26-01-2015 23:04 ]
Het bedienen werkte wel netjes maar persoonlijk vind ik bediening via een tablet makkelijker omdat je die naast je neer kunt leggen ipv nog steeds naar de wand moeten lopen om je lamp aan/uit te doen...
Verder heb ik zelf net een plugin 'afgemaakt' voor bediening van me TV (lg sl8000) via me Vera
Nu nog alleen aan/uit maar dat is eigenlijk ook het enige wat ik er mee doet. (versterker regelt alle input en die werkt ook via me vera
Verwijderd
Begon goed, ziet er erg mooi uit, voelt solide aan. Voor installatie moeten eerst wat schroeven worden verwijderded alvorens de netwerkkabel en voeding kunnen worden aangesloten.
Met de software gaat het wat minder, bij opstarten kom ik in de recovery mode binnen.
Het vervelende is dat dan ook alles in het Pools is en er is geen vertaling beschikbaar; dan maar ff vertalen en eerst de unit hersteld(geen optie om te anuleren) software is hersteld en kan nu aan de slag.
Unit geeft aan dat er een update kan worden geinstalleerd dit eerst geprobeerd, weer alles in het Pools.
Tijdens update blijft de unit hangen op 75%. Na opnieuw opstarten werk het wel. Even wat spelen met apparaten en camera toevoegen. Dit gaat vrij gemakkelijk. Veel functies in de software zijn nog niet beschikbaar en moeten nog komen. Via de site home.fibaro.com een account aangemaakt, op het forum zijn ook veel ontevreden mensen omdat nog lang niet alles goed werkt.
De iphone app krijg ik niet in het engels, waarom is de native taal toch steeds pools???
Tot nu toe valt het me tegen en blijf ik voorlopig bij de de Vera(2).
Van de week nog maar verder proberen. Zijn er al mensen die het systeem wel helemaal goed werkend krijgen?
Webinterface kun je tijdens het inloggen veranderen naar Engels (en die link bookmark je dan gewoon). Daarna is 95% van de interface in het engels (met alle updates geinstalleerd). Ook home.fibaro.com werkt dan verder hetzelfde als thuis dus dat werkt prima.
Irritantste is dat best veel zwave devices nog niet 100% worden ondersteund, dat komt er allemaal nog aan, maarja, daar koop je nu niks voor
Wat ik wel heel gaaf vind werken zijn de scenes, heb nu wat bewegingsmelders aan lampen gekoppeld en de aquariumverlichting gaat ook via scenes.
[ Voor 13% gewijzigd door Koetjeboe op 20-03-2012 11:22 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ga nu maar eens beginnen met het aanschaffen van een Vera. Nu is alleen mijn vraag of ik nu de Vera2, Vera3 of Vera Lite moet nemen?
Wat kan de Vera3 meer als de Vera2 (heb veel gezocht, maar ben het nog niet tegen gekomen). En is de Vera Lite nu hetzelfde als de Vera3 maar dan zonder wifi? Is dat het enige verschil?
Ben benieuwd...
@koetjeboe en optimaalgemak: ik snap daarom niet hoe een dergeleke unit van 500+ euro het gaat redden tegen een vera die de helft kost (meest uitgebreide versie) met daarbij een volleidge gebruikerscommunity die je om hulp kan vragen.
Wat is bij jullie de overweging geweest om deze te nemen t.o.v. de vera als ik vragen mag?
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Wat ik zelf kan vinden is:
Vera3 meer geheugen en snellere processor als Vera2
Vera Lite is een Vera3 alleen zonder Wifi en zonder netwerk switch en half het geheugen (64 Mb).
Het is dus meer een hardware upgrade. Er is geen extra functionaliteit in de Vera3 (of Lite) t.o.v. de Vera2.
Dus waarom dan een Vera3? Iemand ervaring met een trage Vera2?
De amerikaanse is ook bijna niet te krijgen in Europa volgens mij.
De vera kan maar 1 frequentie draaien...
Verbruik meten lijkt ook te werken, maar daar heb ik nog niet zo goed naar gekeken.

Werkt die honeywell termostaat van nuon ook met Z-Wave?
zie nuonwinkel: ene greenwave....hilgie schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:14:
Kan je ook nog zien wie de smart plug maakt?
http://www.z-wavealliance.../companyDetail.php?id=147
deze is vanaf de begane grond alswel de 1e verdieping te bedienen...
Kan ik bij een van de schakelaars gewoon de dimmermodule plaatsen of werkt dit anders?
Ik kom niet helemaal uit die omschrijving... althans, die heeft het schakelcircuit als een los circuit van de stroom en dan moet ik volgens mij alle bedrading opnieuw doen... dat lijkt me niet toch? (hoop ik!)
[ Voor 78% gewijzigd door hilgie op 20-03-2012 15:08 ]
Ondersteuning van de Horstmann HRT4-ZW op de vera heeft bijvoorbeeld wel wat voeten in de aarde gehad. Inmiddels werkt het goed heb ik begrepen op het forum van micasaverde.
Ga de zienu nu eindelijk eens aan mijn pc ( of misschien thinclient kopen ) koppelen om meer inzicht te krijgen.
(andere ideeen om het uit te lezen ook welkom).
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
Ja, maar dat mag in principe niet. Dus Horstmann heeft aanpassingen moeten maken. Net zoals Danfoss dat zal moeten doen. Dat is juist het principe van de Z-Wave alliance.apt schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:27:
Met alleen z-wave ondersteuning ben je er niet. Het is daarnaast vooral interessant of het apparaat wordt ondersteund in je controller.
Ondersteuning van de Horstmann HRT4-ZW op de vera heeft bijvoorbeeld wel wat voeten in de aarde gehad. Inmiddels werkt het goed heb ik begrepen op het forum van micasaverde.
Samenvatting: energiegebruik per totaal en niet per poort

Hun radio gestuurde thermostaten ondersteunen geen Z-Wave (dus ook niet die Nuon verkoopt).
Jammer dus!
kun je niet gewoon een schakelaar plaatsen en die laten aansturen door een tempoeratuurschema?
Zal wel te kort door de bocht zijn....?
Plug en Play is mijn motto.
Het was maar een tweak-ideetje:)
Maar de hosrtmann werkt wel. En deze ga ik nu ook aanschaffen (nadat mijn Vera in het weekend komt), maar het is altijd leuker als je kan kiezen.
ik kom er maar neit uit vrees ik (en nou ben ik best technisch.....
1 dimmer module en 1 wandzender is genoeg hiervoor, je kan met die wandzender ook die dimmer bedienen.DRuw schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:05:
Ik heb eens zitten puzzelen maar ik ben van plan mijn ganglicht op de 1e verdieping te kunnen dimmen met de fibaro dimmer.
deze is vanaf de begane grond alswel de 1e verdieping te bedienen...
Kan ik bij een van de schakelaars gewoon de dimmermodule plaatsen of werkt dit anders?
Ik kom niet helemaal uit die omschrijving... althans, die heeft het schakelcircuit als een los circuit van de stroom en dan moet ik volgens mij alle bedrading opnieuw doen... dat lijkt me niet toch? (hoop ik!)
Anders moet ik voor beide schakelaars een zwave schakelaar hebben en dat is een beetje overkill imho (wordt een duur dimmertje zo;))
Volgens de manual van de dimmer module kan ik ook 2 schakelaars aansluiten maar ik snap die bedrading niet helemaal....?
Laat ik even van tevoren zeggen dat ik de fibaro nog niet heb en dat ik ook de dingen in mijn muur nog niet heb losgehaald maar dit verzin ik vanuit mijn visie zegmaar....
zo stel ik me de schakeling op dit moment voor: + -----S====S---LAMP--- -
Als ik het schema van de Fibaro goed begrijp is dit nodig: S==FIB==S & + --FIB---LAMP--- - waarbij de FIB hetzelfde is maar 2 losse circuits (schakel en stroom gescheiden).
Ik snap niet hoe ik dus van het ene schema het andere kan maken zonder bijna alles uit de muur te trekken en opnieuw erin te drukken:(
Ik hoor dat ik het een beetje duidelijk uit heb gelegd zo:)
[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 21-03-2012 15:20 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Maar ehm, ligt het aan mij of snap ik niet wat jij bedoeld met:
+ -----S====S---LAMP--- -
en
S==FIB==S & + --FIB---LAMP--- -
met het eerste schema bedoel ik
Fase----draad---schakelaar1----2draden----schakelaar2---lamp---neutral
2e schema:
schakelaar1 en 2 met 2draden naar de fibaro (op de S1,S2 en Sx (sx 2 draden want de schakelaars zijn niet gekoppeld zoals in het schema van de manual van de dimmer) Vervolgens nog een aparte stroomkring fase-----fibaro---draad---lamp---neutral.
duidelijker zo?
Je hebt straks de fase bij schakelaar 1 (beneden) niet meer nodig, de twee schakeldraden ga je aansluiten op de Sx en S1 van de fibaro.
Voor schakelaar 2 (boven) doe je twee hele korte draadjes naar Sx en S2 op de fibaro.
De schakeldraad die nu naar je lamp gaat doe je in de 'O' van fibaro.
Ik weet alleen niet genoeg van de fibaro om te weten wat het verschil is tussen een 2-wire of 3-wire aansluiting.
Als je 2-wire moet hebben volstaat het om alleen nog een fase vanaf het lichtpunt naar de fibaro te trekken. Als er al een stopcontact bij de schakelaar zit hoeft dat niet, want dan ziet die er al.
Wel mooi spul trouwens dat fibaro....
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 21-03-2012 15:45 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik heb een telefoon met internet mogelijkheden en een simpele webpage3raser schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:22:
Heeft iemand een tip voor een z-wave sleutelhanger? Dus een klein kastje aan je sleutelbos met 2 of meer knoppen die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld de verlichting aan te doen als je voor de deur staat.
Dat is te omslachtig. Ik heb ook een android app waarmee ik de lichten aan en uit kan zetten, maar het is gewoon teveel werk. Een simpele druk op een knop is veel eenvoudiger. Mijn vrouw moet er ook mee om kunnen gaanErkens schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:32:
[...]
Ik heb een telefoon met internet mogelijkheden en een simpele webpage
Wel met een stukje extra controllers zoals is het wel donker en is de telefoon er al voordat het donker is geworden.
Heel belangrijk... de WAF.......Wife Acceptance Factor3raser schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:55:
[...]
Dat is te omslachtig. Ik heb ook een android app waarmee ik de lichten aan en uit kan zetten, maar het is gewoon teveel werk. Een simpele druk op een knop is veel eenvoudiger. Mijn vrouw moet er ook mee om kunnen gaan.
Ok, misschien had ik erbij moeten vertellen dat mijn vrouw een ouderwetse Nokia heeft. Geen WiFi dus.klaasbram schreef op maandag 26 maart 2012 @ 18:47:
Of je controller laten checken of de telefoon in de buurt is (op WiFi netwerk) en dan automatisch. Zo heb ik het zelf gedaan.
Wel met een stukje extra controllers zoals is het wel donker en is de telefoon er al voordat het donker is geworden.
Maar voor we afdwalen, ik was dus specifiek op zoek naar een Z-wave sleutelhanger. De sleutelhanger kan namelijk ook voor andere doeleinden gebruikt worden, zoals panic button. Het lijkt mij toch echt de meest eenvoudige manier om snel een z-wave handeling uit te voeren. En je kan hem altijd bij je dragen.
Ben zelf bezig met me orienteren op domotica. Zit nu in een huurhuis, maar ben bezig met het bouwen van een nieuw huis. Het E-plan daarvan moet binnenkort bepaald worden dus het is nu hoog tijd om te kijken wat de opties zijn en waar ik rekening mee moet houden.
Als ik het goed begrijp zijn er twee belangrijke keuzes bij het implementeren van een domoticasysteem:
- Infrastuctuur
- Controller
Wat infrastructuur heb je grofweg:
KNX/IEB-bus: Voor mensen met heel veel geld. Bedraad, industriele kwaliteit.
Z-Wave/Zigbee: Draadloos, relatief betaalbaar. Erg geschikt voor inbouwen in bestaande bouw
Merkgebonden bussen: Insteon, Crestron. Duur, relatief weinig keuze, problemen als fabrikant failliet gaat.
Busloos bedraad: Alles doortrekken naar meter- of patchkast, hier aansluiten op relais e.d. Moeilijk implementeren in bestaande bouw.
Wat controller betreft:
KNX/IEB: Weer voor de mensen met veel geld en een installateur die alles aanlegt.
Commerciele PC pakketten: Homeseer e.d. Relatief gesloten, vrij veel oplossingen beschikbaar, redelijk flexibel
Open source PC pakketten: OpenRemote, DomotiGA, LinuxMCE
PLC: Degelijk, redelijk betaalbaar, niet heel flexibel
Opensource microcontroller: Arduino e.d. Energiezuinig, beperkt in mogelijkheden, lastig in onderhoud
KNX lijkt van de genoemde systemen een van de betere oplossingen maar het grootste nadeel is dat je hier ETS voor nodig hebt om je devices te kunnen programmeren wat het allemaal nog duurder maakt. Ook is 60 euro betalen voor een standaard lichtknop net wat aan de overdreven kant...
Z-Wave en Zigbee zijn erg leuke technologieen maar ik heb het sowieso niet heel erg op draadloos en deze systemen zijn standaard totaal niet beveiligd. Daarnaast ook hier weer 40 euro oid voor een vrij eenvoudige schakelaar.
Blijft eigenlijk over 'busloos bedraad', ik heb alleen geen flauw idee wat dit gaat kosten. Dit zou betekenen dat je niet met een centraaldoos werkt per ruimte maar dat alle punten direct naar de meterkast gaan. Dus iedere kabel die ergens in het huis uitkomt moet eigenlijk direct vanuit de meterkast of eventueel vanaf een patchkast op de zolder (als dat handiger is voor het bedraden van de 1e verdieping).
Mijn plan is om in de meterkast een aantal DIN-rails op te hangen met relais, dimmers, kWh meters, etc. Tussen de schakelaars en andere sensors en de actoren (licht, zonwering, verwarmingssysteem, etc) moet dan een controller komen zitten. Hierbij neig ik sterk naar een open source PC pakket, er komt toch al een server te staan in huis (fileserver, development server, mediaserver, router) en dit lijkt de meest flexibele manier om het e.e.a. aan elkaar te knopen.
Voordeel van de 'trek alles naar de meterkast' is dat het relatief eenvoudig is om er de PC controller tussenuit te halen. Je kan e.e.a. direct aan elkaar knopen om het systeem sterk te vereenvoudigen bij verkoop van het huis. Ander voordeel is dat je geen schakelaar en lampen nodig hebt die minimaal 30 euro per stuk duurder zijn dan normaal, in plaats daarvan kan je redelijk goedkope standaard DIN modules gebruiken.
Nu zit ik nog wel met een aantal vragen:
1) Hoe realistisch is het om inderdaad alles naar de meterkast te trekken? Hoe on-blij wordt een installateur daarvan en zijn hier slimmere oplossingen voor? Het kan allemaal vast maar als hierdoor de E-installatie 10.000 euro duurder wordt dan wordt Z-wave ineens erg interessant
2) Heeft iemand pointers naar een goede manier om de DIN-modules aan de PC te knopen?
3) Wat zijn goed bruikbare open source oplossingen voor een systeem als dit?
Bij voorbaat dank voor de input!
Ja dat kan wel maar die scene kan dan wel eens vertraagd gestart worden omdat de communicatie schakelaar en afstandbediening direct is en afhankelijk van je type schakelaar (zwave.me (en ook sommige andere) of niet) zal deze gepolled moeten worden. Nu kun je voor die specifieke schakelaar de pollingstijd laag zetten zodat je scene sneller getriggerd kan worden.DRuw schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 19:32:
en kun je dan niet een simpel dingetje maken van ALS lichtje=aan DAN scene x aanschoppen? (ik denk maar even heel simpel hoor..... sorry daarvoor:)
Alles is in principe mogelijk maar soms is het via een omweg
Als je alles naar de meterkast/verdeelkasten wilt trekken heb je feitelijk klaar voor een KNX systeem.bartvb schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:42:
1) Hoe realistisch is het om inderdaad alles naar de meterkast te trekken? Hoe on-blij wordt een installateur daarvan en zijn hier slimmere oplossingen voor? Het kan allemaal vast maar als hierdoor de E-installatie 10.000 euro duurder wordt dan wordt Z-wave ineens erg interessant
Bij voorbaat dank voor de input!
Busch en Jager heeft inmiddels KNXpowerline wat betekend dat een deel van de communicatie direct via het 220 net loopt. Dit is ook te combineren met standaard KNX.
Dan kan je bijvoorbeeld schakelaars nemen hun signaal via powerline verzenden en hoe je alleen de lichtpunten naar de meterkast te brengen.

En hier is niet 'alles' rechtstreeks naar de kast getrokken. (Stopcontacten per circuit naar kast, schakelaars liggen in een bus (gesloten lus)).
(2 verdeelkasten trouwens; eentje per verdieping).
[ Voor 16% gewijzigd door whoami op 28-03-2012 22:15 ]
https://fgheysels.github.io/
Waaruit de lichtpunten vandaan worden geschakeld en deze moeten dan via een buskabel besturingstechnisch worden verbonden.
Dit heb ik zelf gedaan naar drie punten in huis. Steeds 4 inbouwdozen naast elkaar met 2 buizen naar het verzamelpunt. (En nog een reserve naar de kruipruimte. Stroom, netwerk en CAI is dus geen probleem.)bartvb schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:42:
Alleen aan te raden bij nieuwbouw of flinke verbouwing. Buis kost niets maar het kost veel tijd.
Zelf heb ik pulsrelais zodat de installatie volledig zelfstandig kan werken. (Bij verhuizing controller los knippen en klaar.) Ik wil een Arduino als controller gaan gebruiken met een netwerkverbinding naar de PC zodat de PC evt. uit kan. De ideale dimmeroplossing zoek ik nog.2) Heeft iemand pointers naar een goede manier om de DIN-modules aan de PC te knopen?
Behalve Arduino heb ik nog geen idee.3) Wat zijn goed bruikbare open source oplossingen voor een systeem als dit?
Qbus was ik nog niet tegengekomen, gaan we naar kijken. Thanks!
Hoe bevalt dit systeem? En heb je een idee van de meerkosten? Of veel zelf gedaan? In mijn geval zit ik vast aan een aannemer/installateur, zelf de buizen leggen en bedrading trekken is waarschijnlijk geen optie.
Als ik even snel naar het standaard E-plan kijk dan kom ik op zo'n 60 kabels, WCDs heb ik dan niet meegerekend, ga er voor het gemak even van uit dat ik die niet allemaal los wil schakelen. Eventueel is dat ook later aan te passen of op te lossen met Z-Wave. Daar komt dan nog het e.e.a. bij voor zonwering, wat extra sensoren, etc, etc. Dus je zit al heel snel op 100 kabels. Hmm...
Op zich is het technisch allemaal aan te knopen met een of meerdere arduino's met daaraan een hoop relays en wat electronica om te kijken of schakelaars gesloten worden. De Arduino kan vervolgens over USB via een simpel protocol commando's krijgen en de waarde van schakelaars/sensoren doorgeven. De basis logica zou je dan b.v. in de arduino kunnen stoppen en het meer geavanceerde spul regel je op een PC.
Het is alleen veel en veel mooier/netter als je niet alles aan elkaar hoeft te solderen maar als je iig voor het relay en schaklaar deel standaard DIN modules zou kunnen gebruiken. Alleen moet je die DIN modules dan via een simpele bus oid aan kunnen sturen/uit kunnen lezen. Ben echter bang dat je dan al snel in de industrial control hoek zit waarna je ook meteen enterprise prijzen mag aftikken.
@xtra; nice! Heb je foto's of tekeningen?
Dat is in mijn huis ja; qua electriciteit heb ik alles zelf gedaan. Plannen uittekenen, sleuven slijpen, kappen, kabels leggen, kast kableren.bartvb schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:51:
@whoami! Wow, niceIs dat jouw huis? Heb je een grotere versie van de 2e foto?
Qbus was ik nog niet tegengekomen, gaan we naar kijken. Thanks!
Hoe bevalt dit systeem? En heb je een idee van de meerkosten? Of veel zelf gedaan? In mijn geval zit ik vast aan een aannemer/installateur, zelf de buizen leggen en bedrading trekken is waarschijnlijk geen optie.
Qua materiaal zat ik -voor electriciteit- ergens rond de 7.000 euro (excl BTW; excl armaturen - dus kabel, domotica-modules, automaten, kasten, stopcontacten, schakelaars, afdekplaatjes, rijgklemmen).
Daar heb ik wel een beetje spijt van; te weinig geschakelde stopcontacten.Als ik even snel naar het standaard E-plan kijk dan kom ik op zo'n 60 kabels, WCDs heb ik dan niet meegerekend, ga er voor het gemak even van uit dat ik die niet allemaal los wil schakelen.
Hoe bevalt het systeem je? Heb je nog een controller voor Qbus zitten voor het interface werk?
Waarom meer geschakelde stopcontacten?
Hoe bedoel je ? Controller van QBus heeft een ethernet aansluiting, en is dus aangesloten op mijn netwerkje. Zodanig kan ik vanaf mijn pc alles (her)programmeren / aanpassen.[b][message=37948147,noline]
Hoe bevalt het systeem je? Heb je nog een controller voor Qbus zitten voor het interface werk?
Een touchscreen in de woning om de boel te bedienen heb ik niet. Mijn bedoeling is om eerder iets te maken / kopen zodanig dat ik alles vanaf een tablet of smartphone kan bedienen.
Software om alles te programmeren is -naar mijn mening- wel maar amateuristisch en niet zo overzichtelijk.
Omdat ik er te weinig heb.Waarom meer geschakelde stopcontacten?
Waar ik aan denk, en niet heb: geschakelde stopcontacten waar mijn pc staat, waar de TV, digicorder,etc... staan.
Heel realistisch; is hier in huis ook gebeurd. Zoals al aangegeven, buis kost 'niets'. Manuren voor al die buizen wel. En koper in die buizen ook.bartvb schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:42:
Nu zit ik nog wel met een aantal vragen:
Op elke verdieping is een verdeelkast geplaatst met een verdeel rail en DIN rijgklemmen. De verdeelkasten zijn verbonden met meerdere PVC buizen. Op deze manier is er een verticale en horizontale distributie mogelijk.
En dat is best handig:
- De installatie is na renovatie van het huis old-school begonnen. Later is hier PLC-BUS als domotica systeem aan toegevoegd in de wand dozen. Volgende stap wordt de PLC-BUS actoren in de verdeelkasten onder te gaan brengen. En dat kan door het verdelerprincipe erg eenvoudig.
- 12V geschakelde voeding zit zoveel mogelijk in de verdeel ruimten. Er kan makkelijk worden bijgeplaats of een voeding worden verwijderd als halogeen wordt vervangen door LED.
- Op de begane grond in de meterkast hangt een gigabit PoE switch. Deze is door middel van een 'aggregated link' verbonden met de PoE gevoedde gigabit switch in de verdeelkast op de 1e verdieping en de PoE gevoedde switch bij het bureau.
- De CAI aansluiting volgt ongeveer hetzelfde pad.
- De luidspreker kabels voor de badkamer gaan ook naar de verdeler.
- Elke WCD kan (al dan niet geschakeld) 230V, ethernet, CAI, luidspreker, enz worden.
De installateur wordt er niet onblij van. Je zal hoogstens duidelijk uit moeten leggen dat je echt niet van de pot bent gerukt. Veel installateurs weten niet beter dan dat in woonhuizen een centraal doos systeem wordt gebruikt. En als de installateur berekent hoeveel extra koper er verkocht kan worden klaart zijn humeur vast al op. :-)
Een pulsrelais is een relais met twee standen. Iedere keer dat je er spanning opzet schakelt hij in de andere stand. In de muur schroef je dus geen aan/uit schakelaar maar een schakelaar die alleen maar 'aan' is zolang je hem indrukt.bartvb schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 00:51:
@xtra; nice! Heb je foto's of tekeningen?Installatie zelf aangelegd of laten doen? En wat is een puls relais? Google maakte me niet heel veel wijzer, hoe vervangen deze een controller?
In ieder geval de basisverlichting kan ik zo eenvoudig onafhankelijk maken van de domotica.
Foto's zal ik even zoeken/maken. Het is nog niet af dus hier en daar nog een rommeltje.
Alleen vraag ik me dan af. Stel ik dan 3 schakelaars wil...
Is het dan mogelijk een identieke verderop te steken zonder er de uitgang van te gebruiken? (aansluiten zoals onderstaand?)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| L-------+-----------(Fibaro FGS 221)--------------( X ) N-------!---+-------( )--------------( Lamp ) ! ! ! ! ! ! ! ! !__/=D !__/=D -> drukknoppen ! ! ! ! +---!--------(Fibaro FGS 221) +-------( ) ! ! !__/=D |
Daarnaast, dacht ik er hopelijk anders er single senders ook bestaan, die gewoon enkel als schakelaar ergens gestoken kunnen worden...
Maar ben er nog niet uit welk controllersysteem te gebruiken, ik zal wel aan de slag kunnen om te beginnen met die Vera Light.
Want zit met een paar dingen in mijn maag; zoals ik wil het op PC, android (tablet) en via internet kunnen zien/ bedienen. Toekomst gericht (als ze de firmware updaten) had ik er ook graag mijn Nest thermostaat bij op gehad, want die blijkt ook over een domotica protocol te beschikken, alleen is die Zigbee...
[ Voor 0% gewijzigd door 571Pro op 01-04-2012 16:28 . Reden: dacht het zo al zichtbaar ging zijn :+ ]
Misschien dat je [ code] tags [/code] om je tekst heen moet zetten voor iets meer duidelijkheid.
@The Lord: Merci voor de info. Klinkt idd als een flexibele setup, PoE is ook een goed punt, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had
Hier begint langzamerhand wat duidelijker te worden hoe de setup gaat worden. Er lijkt zelfs een naam voor te zijn: relaisinstallatie, zie:
http://www.findernet.com/...ricians/NL/install_NL.pdf
Het lijkt er ook op dat er een stichting is die iets dat hierop lijkt in NL wil promoten, eLux:
http://www.elux.nl/installateurs/technischeinformatie/
Hoewel hier nog steeds sprake lijkt te zijn van centraaldozen. Wel is er sprake van van een gescheiden spannings- en signaalnet. Dit is een redelijk duidelijke beschrijving van het concept:
http://www.elux.nl/files/file.php?file=80
Het doel is iig om alle aansluitpunten naar de meterkast of naar de meterkast te leiden. Hier komen dan flink wat kabels binnen die met relays aan elkaar kunnen worden geplakt. Nu lijken die relays echter ongeveer 15 euro te kosten en voor dat geld is het ook mogelijk om 'intelligente relays' of PLCs te gebruiken en die zijn niet heel erg veel duurder maar wel veel en veel flexibeler.
Huidige plan is om de schakelaars allemaal uit te voeren als momentaan/puls schakelaars, deze aansluiten op de PLC en vervolgens de PLC laden met een simpel programma om alles aan elkaar te knopen. Als we dan zorgen dat de PLC ook eenvoudig via een PC aan te sturen is dan kan er via die weg extra intelligentie toe worden gevoegd of kan je zelfs de PLC gebruiken als veredeld relaysboardje.
Als het huis verkocht wordt dan is het een kwestie van de PC in een verhuisdoos duwen en klaar. Alle basis functionaliteit draait dan zonder fratsen op een PLC die het nog wel 20 jaar moet blijven doen.
Klink dat handig of zie ik nu dingen echt helemaal over het hoofd?
![]() |
![]() |
Door het hele huis heb ik 4 inbouwdozen op 30cm met twee buizen naar een centraal punt en één naar de kruipruimte. Het CAT6-doosje komt nog in het gat.
![]() | ![]() |
Dit krijg je zonder centraaldozen. (Ze zitten er wel maar dan puur voor verlichting.) Honderden meters buis richting centrale punten.
![]() | ![]() |
Boven de meterkast een 10" patchkastje met nu het hoogst noodzakelijke om hier te kunnen posten. Daarnaast voor de liefhebber de oude 'meterkast' met YouLess.

Hier de nog niet geïnstalleerde DIN-kast voor de besturing. Links onderin 5 pulsrelais. Die zijn trouwens 230VAC.
@bartvb: eLux ken ik. Het is niet echt een domotica-systeem maar meer een manier om de leidingen te leggen voor een datanetwerk. Ik denk dat een beetje Tweaker snel tegen de maximale buisdikte aanloopt: Het voorziet wel in veel aansluitingen maar niet in veel buizen om alles aan te sluiten.
(Je krijgt inderdaad veel meer centraaldozen. Het datanetwerk heeft ook in iedere ruimte een eigen centraaldoos.
Een PLC voor besturing kan. Ik weet niet of ze heel handig zijn om instant een programma aan te passen of te bedienen met een smartphone. Ik heb er twee liggen maar omdat ze 30W verbruiken ga ik ze niet gebruiken. Kijk ook goed naar de max. schakelstroom. Best kans dat je alsnog een los relais nodig hebt om te schakelen.
En heeft iemand al een soortgelijke oplossing draaiend?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Die mannen van plugwise komen toch binnenkort met een systeem op de markt na hun pilot met enexis?c70070540 schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:42:
Heeft iemand kant en klare software voor het uitlezen van een P1 poort van een "slimme meter"?
En heeft iemand al een soortgelijke oplossing draaiend?
Ja, daar zijn ze inderdaad mee bezig. Ik had ze net al gemaild. Hopen dat dat niet al te lang meer duurt. Plugwise heb ik al namelijk.Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:59:
[...]
Die mannen van plugwise komen toch binnenkort met een systeem op de markt na hun pilot met enexis?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Waar heb je die kleine patchkast vandaan?xtra schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:14:
[afbeelding] [afbeelding]
Boven de meterkast een 10" patchkastje met nu het hoogst noodzakelijke om hier te kunnen posten. Daarnaast voor de liefhebber de oude 'meterkast' met YouLess.
ehhhh..HOI
@xtra; heb je flink verbouwd of is het nieuwbouw? Als ik de oude meterkast zie dan gok ik op flinke verbouwing
Welke PLCs heb je liggen? Idd goed punt van het stroomgebruik, gaat op het lijstje met aandachtpunten.
PLC aansturen via je smartphone en makkelijk herprogrammeren is idd lastig, maar daarom het plan om een PC voor de PLC te zetten. De PLC is er vooral als interface tussen de PC en alle aansluitingen. Ook zorgt de PLC voor wat basis functionaliteit zodat je huis niet ineens donker is als je server plat gaat om de een of andere reden.
Als je nog aan de slag moet gaan zou ik adviseren altijd 19mm te gebruiken!bartvb schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:16:
[...] 16mm of 19mm gebruikt?
Verwijderd
Voor elektra heb ik overal 16mm gebruikt. Hier en daar dubbel. Je kunt redelijk voorspellen wat er door moet en wat je dan nodig hebt. Buigen gaat iets makkelijker]Byte\[ schreef op zondag 08 april 2012 @ 13:39:
[...]
Als je nog aan de slag moet gaan zou ik adviseren altijd 19mm te gebruiken!
Voor data zeker 19mm.
Ik snap precies wat je bedoel. Dat soort lastige feestjes kan je oplossen met teflon houdende spray!klaasbram schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:31:
2x cat6a door 19mm is bij grotere lengtes met ook maar 1 bocht geen feestje kan ik vertellenGewone cat6 gaat wel prima.
Neem een lap en spuit deze een beetje in met teflonspray en laat de kabels bij het invoeren in de pijp door de lap lopen. Al kom je dan 4 bochten tegen...
Zelf heb ik op die manier ooit 2*CAT5e + 1 CAI kabel door één 5/8 pijp (16mm) van de meterkast naar zolder getrokken (met 4 bochten)
Gebruik zeker géén afwasmiddel ofzo. Dat kan rampzalig uitpakken op de lange termijn.
Wasmiddel het ontvettende eigenschappen die je kabel kunnen aantasten.
[ Voor 4% gewijzigd door ]Byte[ op 10-04-2012 12:23 ]
Van een oud KPN'er kreeg ik de tip om talkpoeder te gebruiken. En inderdaad geen afwasmiddel!!]Byte\[ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:19:
[...]
Ik snap precies wat je bedoel. Dat soort lastige feestjes kan je oplossen met teflon houdende spray!
Neem een lap en spuit deze een beetje in met teflonspray en laat de kabels bij het invoeren in de pijp door de lap lopen. Al kom je dan 4 bochten tegen...
Zelf heb ik op die manier ooit 2*CAT5e + 1 CAI kabel door één 5/8 pijp (16mm) van de meterkast naar zolder getrokken (met 4 bochten)
Gebruik zeker géén afwasmiddel ofzo. Dat kan rampzalig uitpakken op de lange termijn.
Wasmiddel het ontvettende eigenschappen die je kabel kunnen aantasten.
Bing
Heb na lang twijfelen toch de Aeon-Labs MiniMote Quattro Zwart gekocht. Ik wil de afstandbediening gebruiken om vanuit de slaapkamer enkele simpele opdrachten te geven.3raser schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:22:
Heeft iemand een tip voor een z-wave sleutelhanger? Dus een klein kastje aan je sleutelbos met 2 of meer knoppen die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld de verlichting aan te doen als je voor de deur staat.
De afstandbediening is lekker klein en ziet er netjes uit. Ik vind (helaas) veel Z-wave producten vrij lelijk. Slecht design, groot en lomp. Deze afstandbediening is dit allemaal niet. 4 knoppen die werken als scene-controller. Iedere knop kan aan en uit schakelen dus je kan eigenlijk 8 scenes koppelen.
Voor de mensen die ook een kleine afstandbediening zoeken is dit zeker een aanrader.

Als ik de webpage zo zie heeft deze remote echter 8 buttons?
En beschrijving zegt:
Local operations: 4 push buttons plus four dedicated buttons for network operations
En als ik manual zo zie kun je dit ding ook als controller gebruiken zelfs primary als ik het zo lees...
Wel erg geavanceerd voor een 'simpele' remote.
Er zitten inderdaad ook 4 netwerk knoppen onder het klepje waarmee je apparaten toe kan voegen e.d.Loekie schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:56:
Zo mooi vind ik deze niet moet ik zeggen, voor uiterlijk mooi spul moet je imho toch bij QEES zijn. Die hebben hun leverproces helaas niet goed op de rit waardoor bijna alles vaporware lijkt
Als ik de webpage zo zie heeft deze remote echter 8 buttons?
En beschrijving zegt:
Local operations: 4 push buttons plus four dedicated buttons for network operations
En als ik manual zo zie kun je dit ding ook als controller gebruiken zelfs primary als ik het zo lees...
Wel erg geavanceerd voor een 'simpele' remote.
Hij is redelijk uitgebreid maar de bediening is zeer simpel
De spullen van QEES zijn inderdaad erg mooi. Maar als het niet te krijgen is dan houd het snel op.
Domotica richt je juist in dat het automatisch gaat.
En mocht ik iets anders willen doen pak ik een IOS device.
Waar ik nu naar op zoek ben is een lichtsensor die ik buiten kan hangen om te zien of het buiten licht is. De sensor moet dan een relais schakelen welke ik kan gebruiken als input relais op mijn Velleman K8055. Ik wil dit zodat ik zelf kan bepalen of het donker is. De software doet nu een voorspelling maar dan is het ook echt al donker en breek ik m`n nek
Iemand een voorbeeld voor een sensor want de conrad webshop is een drama om te zoeken
Kan ik daarvoor een Fibaro FGS-221 gebruiken zonder load of is er een ander geschikter (liefst goedkoper
http://www.hashop.nl/Webw...l-Paddle-Wall-Switch.html
Maar wil je echt inbouwen dan komt je op deze
http://www.hashop.nl/Webw...ay-Insert-2-*-1.5-KW.html
Die dingen kunnen 1500 watt per schakelaar hebben dus dat lijkt me voor thuis ruim voldoende
Of lees ik het verkeerd en wil je hem alleen gebruiken als knop om iets anders te schakelen (hotel achtige schakeling b.v.)
Voor het op de muur plakken zijn er dit soort dingen maar niet dubbel uitgevoerd / in jouw stijl
http://www.hashop.nl/Webw...er-Voor-Busch-Jaeger.html
[ Voor 31% gewijzigd door raymonvdm op 16-04-2012 17:47 ]
Ik wil 'm gewoon als dubbele schakelaar gebruiken zonder lokale load, als soort hotelschakeling dus ja. Maar ik heb gewoon een inbouwdoos beschikbaar dus vroeg me eigenlijk af of je die Fibaro module kan gebruiken als dubbele zender zonder lokale "load".raymonvdm schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:45:
Kant en klaar heb je eventueel deze
http://www.hashop.nl/Webw...l-Paddle-Wall-Switch.html
Maar wil je echt inbouwen dan komt je op deze
http://www.hashop.nl/Webw...ay-Insert-2-*-1.5-KW.html
Die dingen kunnen 1500 watt per schakelaar hebben dus dat lijkt me voor thuis ruim voldoende
Of lees ik het verkeerd en wil je hem alleen gebruiken als knop om iets anders te schakelen (hotel achtige schakeling b.v.)
Voor het op de muur plakken zijn er dit soort dingen maar niet dubbel uitgevoerd / in jouw stijl
http://www.hashop.nl/Webw...er-Voor-Busch-Jaeger.html
Nog mooier zou zijn als ik een pulsschakelaar kan gebruiken en zo de lampen kan dimmen. De dimmer module van Fibaro bouw ik dan gewoon in de schakelaars die bij de lampen horen.
[ Voor 7% gewijzigd door McVirusS op 16-04-2012 18:00 ]
Ik heb het niet getest maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Lijkt me een kwestie van de fase en de nul aansluiten. De vraag is daarna alleen of je deze schakelaar kan aanmelden bij de andere schakelaars of dat je dit via de gateway/controller moet doen door een status te pollen/ontvangen.McVirusS schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:59:
[...]
Ik wil 'm gewoon als dubbele schakelaar gebruiken zonder lokale load, als soort hotelschakeling dus ja. Maar ik heb gewoon een inbouwdoos beschikbaar dus vroeg me eigenlijk af of je die Fibaro module kan gebruiken als dubbele zender zonder lokale "load".
Ik weet dat die BJ drukknop namelijk direct een AN158 kan schakelen zonder tussen komst van een controller maar je zult de handleiding er op naar moeten slaan om te zien of de Fibaro dat kan.
Dit brengt me wel op een idee voor mijn hotel schakelingen
[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 16-04-2012 18:02 ]