Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enagel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-10-2023
Vandaag E-manager NUON geïnstalleerd. Ging niet vlekkeloos, maar de helpdesk 2de lijn is goed en ze hadden ook hulp van GreenWave. Probleem was de kalibratie van de energie meter. Uiteindelijke binnen een paar uur opgelost. Is wel een platform met potentieel en de plugins werken idd samen met bijvoorbeeld VERA2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Leuk om te horen van de E-Manager... ik zou hem alleen installeren als ik er eentje win, vind hem toch wel duur, zeker i.c.m. het abonnement. Heb je "gewone" ouderwetse meters met draaischijf/tellers zonder pulsuitgangen?

@pegagus: volgens mij is het lastig om meerdere masters te hebben, wat een oplossing kan zijn (mits alle apparatuur het ondersteund, ben geen expert) is om alle communicatie VIA de vera te laten lopen. Dus je kunt direct via de vera je thermostaatknoppen regelen OF via de living-connect welke dan de vera de opdracht geeft om de thermostaten te verstellen.....
Maar ik hoor graag een antwoord van iemand met ervaring hiermee, ben ook van plan om wat met thermostaten te gaan doen!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enagel
S0epkip schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:44:
Leuk om te horen van de E-Manager... ik zou hem alleen installeren als ik er eentje win, vind hem toch wel duur, zeker i.c.m. het abonnement. Heb je "gewone" ouderwetse meters met draaischijf/tellers zonder pulsuitgangen?

@pegagus: volgens mij is het lastig om meerdere masters te hebben, wat een oplossing kan zijn (mits alle apparatuur het ondersteund, ben geen expert) is om alle communicatie VIA de vera te laten lopen. Dus je kunt direct via de vera je thermostaatknoppen regelen OF via de living-connect welke dan de vera de opdracht geeft om de thermostaten te verstellen.....
Maar ik hoor graag een antwoord van iemand met ervaring hiermee, ben ook van plan om wat met thermostaten te gaan doen!
Ik heb een ouderwetse draaischijf en die paar honderd euro verdien ik binnen een jaar terug met ons energie verbruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Ik wil niet teveel offtopic gaan, maar volgens mij kun je met common sense + een verbruiksmeter op het stopcontact net zoveel besparen. Voor mij persoonlijk doen dan ook nog de abonnementskosten en het feit dat Nuon meekijkt (linksom of rechtsom is dat gewoon zo) het product helemaal de das om.

Desalnietteplus ben ik benieuwd naar je ervaringen!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Nou ik vraag me dan af, is hij niet gewoon los te koop en dus zonder die 'live' update. Want juist als je hem met je bestaande domotica koppelt is dat niet nodig.

Zelf ben ik bezig met het in programmeren van apparatuur welke niet in me z-wave netwerk zit maar waarvan ik wel het verbruik wil weten. Dus een weekje een verbruiksmeter ertussen. Week stand bekijken. FF bereken wat het gemiddeld per uur is en toevoegen maar weer. Zo word je pas echt goed bewust waar je voor betaald. Zo weet ik nu dus al dat de spullen in de meterkast (router, modem, alarm, dect basis) zo'n 50 watt verbruiken wat op jaarbasis zo'n 125 euro is. Dat is toch wel meer dan dat ik verwacht had.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enagel
E-manager plugs werken wel samen met VERA, maar ze blijven wel met regelmaat groen knipperen ten teken dat de gateway niet goed contact maakt. Is raar van aan/uit werkt prima als ook de weergave van de verbruikte watts. Meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:57

3raser

⚜️ Premium member

Heb van het weekend mijn eerste Fibaro module ingebouwd. Hij zou achter de bestaande wandschakelaar moeten passen, maar dat vraag ik me dus sterk af. Door al die stugge koperdraden (7 stuks!!) is de module vrijwel niet netjes op z'n plek te krijgen. Hoe de schakelaar zelf er dan nog bovenop geplaatst moet worden is mij een raadsel.

Heeft er iemand tips?

En hoe doen jullie dat als je geen nul-draad in de buurt hebt? Nieuwe bedrading trekken vind ik nogal een klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

3raser schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:50:
En hoe doen jullie dat als je geen nul-draad in de buurt hebt? Nieuwe bedrading trekken vind ik nogal een klus.
ik heb gewoon nieuwe draad getrokken vanaf de centraaldoos (waar ook de lamp zit), dat is echt niet veel werk (het meeste werk is het inbouwen van de modules...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Erkens schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:01:
[...]

ik heb gewoon nieuwe draad getrokken vanaf de centraaldoos (waar ook de lamp zit), dat is echt niet veel werk (het meeste werk is het inbouwen van de modules...)
Gebruik je daar een trekveer voor of is dat met de hand te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

3raser schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:05:
[...]

Gebruik je daar een trekveer voor of is dat met de hand te doen?
Trekveer maakt het wel een stuk makkelijker, wat ik deed was de trekveer er met de bruinekabel doorheen sleuren, dan er een nieuwe blauwe aan knopen en het geheel weer terug trekken: paar minuutjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Erkens schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:15:
[...]

Trekveer maakt het wel een stuk makkelijker, wat ik deed was de trekveer er met de bruinekabel doorheen sleuren, dan er een nieuwe blauwe aan knopen en het geheel weer terug trekken: paar minuutjes werk.
Gebruik je ook flexibele kabels? Ik had zoveel problemen met die stugge kabels. Ik snap niet dat andere mensen zoiets eenvoudig in een doos gestopt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

3raser schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:43:
[...]

Gebruik je ook flexibele kabels? Ik had zoveel problemen met die stugge kabels. Ik snap niet dat andere mensen zoiets eenvoudig in een doos gestopt krijgen.
Uiteraard gebruik ik stugge kabels, eenvoudig is het niet, maar je moet er even een handigheid in krijgen (en dat lukt vrij snel als je alle lampen moet voorzien van extra kabels en schakelaars)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Volgens mij mag je in huisaansluitingen in buizen geen snoer gebruiken, maar moet het stugge draad zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 08:56

apt

Ik zit al een tijdje plannen te maken voor een domotica systeem dat ook dienst doet als een soort beveiligingssysteem.

Ik wil graag een aantal webcams installeren, deels voor de fun en deels beveiliging. Ik dacht aan de Y-cam knight S camera's in combinatie met de MiCasaVerde Vera II of de lite. Ik wil graag de motion-detection functie van de camera's gebruiken om via de Vera de volgende zaken te schakelen: buitenlampen, bel, SMS en email.

Theoretisch zou het kunnen: de camera heeft bewegingsdetectie en de Vera zou compatible zijn met deze camera, ezhome.nl verkoopt deze combinatie als beveiligingsset. Echter, als ik gebruikerservaringen zoek vind ik hoofdzakelijk problemen . Ik heb nog niemand gevonden die positief was over deze combinatie. Weet iemand of het mogelijk is met de bewegingsdetectie van de camera 'events te triggeren' in de vera?

De combinatie van de Y-cam met een Synology Disk Station lijkt wel een gelukkige keuze te zijn. Bijv. op youtube staan positieve ervaringen. Hiermee kun je tenminste de motion-detection gebruiken en SMS en email berichtjes sturen, wellicht afhankelijk van het model Disk Station. Alleen is het dan niet zo makkelijk meer om het licht en de bel ook te schakelen...

Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met deze combinaties van producten en willen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Beste APT,

De beste oplossing is een camera met eigen mail- server te kiezen, zo ben je niet afhankelijk van jouw domotica oplossing.
De meeste voordelige camera's zijn al voorzien van deze mogelijkheden.
De Synology servers zijn prima voor opslag van beelden.
Verder kun je de meeste iP camera's wel koppelen aan VERA wanneer je het adres en de video string weet.
Kijk eens bij Eminent deze voeren voordelige camera's met 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Dshop, bedankt voor je suggesties! De mailverzending zal inderdaad over het algemeen het probleem niet zijn dat kunnen diverse netwerkcamera's.
Dshop schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:29:
Verder kun je de meeste iP camera's wel koppelen aan VERA wanneer je het adres en de video string weet.
De crux zit in de link het aanroepen van acties van de vera dmv de bewegingsdetectie van de camera, ik ben vooral benieuwd of dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35
ik heb het zelf niet, maar als ik deze post van jouw link lees, werkt zowel streaming als snapshot.
Of je dan ook motion-detection kan gebruiken weet ik dus niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Vandaag heb ik de Horstmann HRT4-ZW binnen gekregen en vrij soepeltjes kunnen installeren!

Ik heb de devices eerst aan mijn Z-Cloud toegevoegd en vervolgens ook aan elkaar gelinkt, zoals hier beschreven wordt: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,4575.120.html

Wat nu werkt is:
- In Zcloud de huidige temperatuur zien EN instellen (deze verandert binnen 4 min dan ook op de remote controller)
- Op de remote controller de room temp en set temp zien en instellen
- Via Zcloud manueel het verwarmingsrelais aan en uit schakelen (en de status van de switch pollen)

Ik ben tevreden!

Nu nog een app klussen om de boel à la e-thermostaat te controleren (voor noobs) en ik ben goud.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij mag je in huisaansluitingen in buizen geen snoer gebruiken, maar moet het stugge draad zijn.
[/quote]

Inderdaad het is verplicht stugge draad te gebruiken in huishoudelijke installatie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:38:
[/quote]

Inderdaad het is verplicht stugge draad te gebruiken in huishoudelijke installatie's
Is 2,5^2 verplicht, of mag het ook 1.5^2 zijn? In mijn huurhuis is het een mengeling om wat voor reden dan ook...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Laatst online: 21-09 10:01
2,5^2 is voor fase, nul en aarde ( bruin, blauw, geel/groen) standaard, 1,5^2 wordt bij de schakeldraden (zwart) toegepast. Volgens mij kun je bij een gamma o.i.d. ook geen andere diktes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 18:52
Ik ben aan het broeden hoe ik zaken aan elkaar kan knopen. Ik hoop dat binnen afzienbare tijd gestart gaat worden met de bouw van mijn nieuwe woning, maar ik wil op voorhand al zoveel mogelijk op papier uitgewerkt hebben.

Wat heb ik straks:

- Danfoss Living Connect
- Rookmelders volgens het bouwbesluit
- WTW ventilatie
- Vera 3 kast

Danfoss gaat niet met Vera werken. Maar ik wil wel via het scherm van Danfoss bv alle lampen uitschakelen in huis, als we weg gaan. Dat kan met spul van Danfoss, maar:

Ik wil als de rookmelders afgaan, dat alle lampen aan gaan en de ventilatie op stand 3. Lampen aan en ventilatie op stand 3 kan via de Vera.

Maar hoe kan dat Danfoss en rookmelders tegen Vera praten?

Mijn idee is dat ik spanning kan meten en in VERA daar vervolgens actie aan kan koppelen. Maar hoe zou je dat voor elkaar kunnen krijgen? Liefst met bestaande componenten. Feitelijk wil ik dus een elektronische impulsdrukker, ipv een mechanische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Hallo Pegasus,

Ik heb toch een paar bedenkingen bij jouw plan.

Het klopt dat living connect niet samengaat met VERA, maar waarom geen tablet ipv het zeer dure display van Danfoss?
De z-wave rookmelders (nog niet volgens bouwbesluit) zijn idd te eenvoudig koppelen aan een scène in VERA, zelf gaat bij mij het alarm af bij een melding.
Ik zou even nadenken bij de ventilator op stand 3 bij rookmelding, volgens mij wil je juist geen zuurstof aanzuigen bij brand.
Verder komt Danfoss binnenkort (april) met aangepaste software voor de living connect producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
NB: ventilatie UIT (!!!!) bij rookmelding!!!! (en ramen en deuren DICHT)

Twee masters kan wel, ik zou daarvoor even de Vera forums opduiken, maar...

"hoop dat er binnenkort gestart kan worden met de bouw" --> dat duurt nog wel even (jaar/jaren)
Dit is dus nog niet het moment om speficieke hardware en software uit te gaan kiezen. Dat is bijna alsof je de hardware voor je pc uitkiest die je in 2013 gaat kopen.

Natuurlijk moet je nadenken over wat je wil aansluiten en hoe je dit eventueel oplost, maar dan wel wat algemener, dus:

- flexibel uitbreidbaar (draadloos) netwerk (Zwave?)
- Centrale controller (Vera?)
- (touchsceen) bediening via draagbare remote (tablet)?
- verlichtingschakelaars op netwerk (Zwave / Zigbee / nieuw?)
- rookmelders op netwerk (dat zullen de standaard gebruikte NIET zijn, misschien kun je iets regelen met de aannemer?)
- ventilatie op Zwave (moet wel een soort ZWave "standenschakelaar" voor te vinden zijn)
- ... etc

Vooral gezien de nieuwbouw lijkt het me mooi om extra dingen in het huis te laten verwerken, vooral electrisch gezien... Diepe inbouwdozen, overal een extra nul-draad, UTP door je hele huis, noem het maar op. Misschien een mooi ophangpunt voor een ip-camera. Raambediening meteen electrisch doen? Op alle radiatoren meteen een Zwave thermostaatknop, dat soort werk!

:)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
S0epkip schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:24:
NB: ventilatie UIT (!!!!) bij rookmelding!!!! (en ramen en deuren DICHT)

Twee masters kan wel, ik zou daarvoor even de Vera forums opduiken, maar...

"hoop dat er binnenkort gestart kan worden met de bouw" --> dat duurt nog wel even (jaar/jaren)
Dit is dus nog niet het moment om speficieke hardware en software uit te gaan kiezen. Dat is bijna alsof je de hardware voor je pc uitkiest die je in 2013 gaat kopen.

Natuurlijk moet je nadenken over wat je wil aansluiten en hoe je dit eventueel oplost, maar dan wel wat algemener, dus:

- flexibel uitbreidbaar (draadloos) netwerk (Zwave?)
- Centrale controller (Vera?)
- (touchsceen) bediening via draagbare remote (tablet)?
- verlichtingschakelaars op netwerk (Zwave / Zigbee / nieuw?)
- rookmelders op netwerk (dat zullen de standaard gebruikte NIET zijn, misschien kun je iets regelen met de aannemer?)
- ventilatie op Zwave (moet wel een soort ZWave "standenschakelaar" voor te vinden zijn)
- ... etc

Vooral gezien de nieuwbouw lijkt het me mooi om extra dingen in het huis te laten verwerken, vooral electrisch gezien... Diepe inbouwdozen, overal een extra nul-draad, UTP door je hele huis, noem het maar op. Misschien een mooi ophangpunt voor een ip-camera. Raambediening meteen electrisch doen? Op alle radiatoren meteen een Zwave thermostaatknop, dat soort werk!

:)
Ook ik ga binnen een maand beginnen met de bouw van een huis. Ik moet nu voor de elektra offerte aangeven wat ik allemaal wil. UTP door het huis, plenty loze leidingen en diepe inbouwdozen had ik al bedacht, maar een extra nul-draad niet. Waar dient dat voor? En zijn er dan nog meer dingen die slim zijn om alvast mee te nemen als je een leuk domotica systeem wil (op termijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Als je bijv. Zwave schakelaarmateriaal wil gebruiken dan hebben deze zelf ook voeding nodig, dus (meestal) een extra nul-draad. Dit heet "3-wire operation" en is de operation mode van veel schakelmateriaal, kijk maar eens op de bekende sites:

http://www.domotica-shop....-064312-Duwi-p-16207.html
http://www.domotica-shop....der-Electric-p-16237.html

Verder kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil (en wil betalen..) misschien kun je hier wat inspiratie op doen: http://www.bwired.nl/ Daar is HEEL VEEL aangesloten :)

Misschien voeding in de buurt van raam- en deurkozijnen ivm sensoren of actuatoren (zou je moeten onderzoeken wat je wil en wat ze nodig hebben).
Voeding bij de voordeur voor een camera/deursensor/zwave slot
Her en der een extra lasdoos in het plafond met voeding voor PIR sensoren of andere..
Misschien wil je je gordijnen wel electrisch bedienen (ik niet... maargoed) daar heb je ook voeding voor nodig natuurlijk.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Dshop schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:39:
Hallo Pegasus,

Ik heb toch een paar bedenkingen bij jouw plan.

Het klopt dat living connect niet samengaat met VERA, maar waarom geen tablet ipv het zeer dure display van Danfoss?
De z-wave rookmelders (nog niet volgens bouwbesluit) zijn idd te eenvoudig koppelen aan een scène in VERA, zelf gaat bij mij het alarm af bij een melding.
Ik zou even nadenken bij de ventilator op stand 3 bij rookmelding, volgens mij wil je juist geen zuurstof aanzuigen bij brand.
Verder komt Danfoss binnenkort (april) met aangepaste software voor de living connect producten.
Dat dure display van Danfoss geeft het meeste zekerheid over de juiste werking van de thermostaatkranen. Danfoss gebruikt wat eigen commando's om die kranen aan te sturen. Ook wordt de vloerverwarming per vertrek geregeld. En de hydronische regelaar aansturen via de Vera-box ben ik al helemaal niet tegen gekomen.

Het probleem van de rookmelders is dat ik er praktisch niet aan ontkom eerst die dingen aan te schaffen volgens het bouwbesluit.

Bij brand wil je juist zoveel mogelijk verse lucht. Wat mij betreft fikt het hele huis af, als we maar veilig naar buiten kunnen. En daarvoor heb verse lucht en zo min mogelijk rook nodig. Als ik de kans krijg, gooi ik als iedereen veilig is, nog wel de hoofdschakelaar om.

Ik ben wel benieuwd naar de vernieuwde software van Danfoss, Maar ik heb zo het idee dat de hardware nog niet is voorbereid voor communicatie over internet.

Maar ik heb inmiddels wel een idee hoe ik diverse systemen aan elkaar kan knopen. De merten 506004 heeft 4 aansluitingen voor potentiaalvrije contacten. Die zou ik dus kunnen schakelen door middel van relais. Danfoss aan Vera via 230 VAC en de rookmelders via 9VDC aan de vera. Voor de laatste moet ik alleen zorgen dat het signaaldraad wordt doorgetrokken tot in de meterkast.

@soepkip: binnenkort is naar ik hoop april 2012. Maar het gaat met name nog even om die dingen die de aannemer mee moet nemen. Inbouwdozen en blauwe draden had ik al.

En zoals ik hierboven al aangaf: voor vluchten heb je verse lucht nodig en geen rook. Dus juist wel die ventilatie vol aan.

[ Voor 7% gewijzigd door pegagus op 06-02-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
pegagus schreef op maandag 06 februari 2012 @ 13:08:
[...]
En zoals ik hierboven al aangaf: voor vluchten heb je verse lucht nodig en geen rook. Dus juist wel die ventilatie vol aan.
Sorry maar hier sla je echt de plank mis, het enige wat helpt om zo'n gunstig mogelijke vluchtweg te krijgen/behouden is alle ventilatie uit. Enige uitzondering is ramen op het dak welke als rookluiken kunnen functioneren. Dit heb ik nog nooit in woonhuizen gezien, wel in kantoorpanden. Rook zal dan door de rookluiken naar boven gaan en hierdoor net boven de vloer wat ruimte geven om nog wat zuurstof te happen.

Ventilatie uit tijdens brand! 100% zeker. Ventilatie helpt alleen maar het vuur(wakkert aan, verse zuurstof, heerlijk >:) ) en de verspreiding van de rook door alle andere ruimtes welke op het ventilatiesysteem zijn aangesloten. Bij een huis komt de lucht vaak vers van buiten en wordt al dan niet verwarmd. Zie alinea hierboven-->voegt heerlijk veel zuurstof toe aan de brandhaard en zal ook nog eens de rook door alle ruimtes pushen.

Scenario:
Brand in slaapkamer/kantoor(computer vliegt in de fik) Jij bent even beneden. Je kinderen liggen op bed in de 2 slaapkamers naast het kantoor. Rookmelder gaat af-->macro(=ventilatie vol aan) gaat lopen. Jij sprint naar boven en krijgt de volle laag(rook wordt uit de kamer de overloop opgeblazen), rest laat zich raden.

Tip:
Als je een vluchtroute wil creeren zorg dan voor lichtgevende stroken(hebben schepen ook vaak), noodverlichting op batterij/accu, touwladders, en goede rook/vuur detectering. En mocht je echt ver willen gaan zorg dan voor vluchtmaskers. 1 vlaag rook in je bakkes en je doet niets anders meer dan naar zuurstof=rook happen en je ogen zijn dermate geïrriteerd dat je geen bliksem meer ziet. Grootste gedeelte van de mensen raakt dan enorm in paniek.

Ik ben blij dat ik hier enigzins in getraind ben maar zal je zeker geen garantie geven dat ik het er beter afbreng dan de gemiddelde Nederlander. In het eggie is toch even wat anders dan een oefening.

[ Voor 19% gewijzigd door Appie Heijn op 06-02-2012 15:10 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Weer een stapje verder. Hager heeft een bedrade rookmelder welke op een relais-sokkel kan worden aangesloten: http://www.euro-electroni...t-relais-wit-artnr-648518

Erg prijzig voor een relais, maar in combinatie met de genoemde merten kun je dus je zwave-appatuur van een event voorzien.

Betreffende brand: het idee is juist dat je de rook afzuigt. Weliswaar krijgt de brand meer zuurstof, maar zelf kun je niet ademen in de rook. Als de toegevoerde zuurstof niet volledig verbrand heb je per saldo meer lucht om te ademen. Maar t.z.t ga ik dan nog wel eens navragen bij een brandweerspecialist. I.i.g de verlichting aan is al winst.

En als het inderdaad beter is juist de ventilatie uit e schakelen, dan doen we dat uiteraard.

[ Voor 38% gewijzigd door pegagus op 06-02-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
pegagus schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:03:
En als het inderdaad beter is juist de ventilatie uit e schakelen, dan doen we dat uiteraard.
Weet bijna wel zeker dat hij of zij dit je zal vertellen. Licht aan is een goeie! Denk ook aan je voor en achterdeur. Zo'n draaiknop aan de binnenkant van de deur om hem van het slot af te halen helpt enorm(ook een inbreker ;) )
http://www.brand-shop.nl/vluchtplan geen reclame!
Hoe debiel het ook lijkt, ga maar eens in het donker geblinddoekt van bed af (wel onder begeleiding) en probeer je huis uit te komen. Stel je voor hoe dit met grote paniek/stress en hitte en rook is! Ik heb het voor de gein eens gedaan en kwam tot aan de voordeur(kon hem niet open krijgen binnen 5 sec).

Ik ben ook altijd de sjaak die in een hotel de nooddeur probeert om vervolgens een alarm bij de receptie af te laten gaan(gunstigste geval), al 2x in 2011 meegemaakt dat deze gewoon op slot zat. Tja ik hou het maar op beroeps gestoordheid... :F

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 23:31
Volgens mij zit ik hier wel in het goede forum, en hoop dat er mensen zijn die er iets meer over weten.

Ik wil namelijk tzt een lightmanager van klik aan klik uit aanschaffen. Deze moet dan in de meterkast komen. Nu wilde ik met een Logitech harmony 900 mijn verlichting gaan bedienen via een IR blaster die dan bij de lightmanager wordt opgesteld.

Dus waar het op neer komt is het volgende:

Logitech harmony 900 --> Logitech IR blaster --> lightmanager --> verlichting

Heeft iemand ervaring hiermee of andere ideeen, mijn verlichting schakel ik nu namelijk met een losse AB en zou graag alles in AB willen hebben. Verder gebruik ik nu een aantal mini inbouwdimmers en stopcontact schakelaars en dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 10:26
Cyberpope schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:50:
[...]

Je mag flexibele draad gebruiken maar dan moet je op op het einde draad bussen op nijpen.

Wat is eigenlijk het voordeel van domotica via een server?
Ik volg de opleiding elektriciteit maar ik zie niet echt een heel groot nut in zo een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Snoer gebruiken mag ook wel maar dan bv alleen voor het laatste stukje naar je lamp toe zoals je bv doet bij een verlaagd plafond naar de spotjes.
Bij brand wil je juist zoveel mogelijk verse lucht. Wat mij betreft fikt het hele huis af, als we maar veilig naar buiten kunnen. En daarvoor heb verse lucht en zo min mogelijk rook nodig. Als ik de kans krijg, gooi ik als iedereen veilig is, nog wel de hoofdschakelaar om.
Die gedachte gang is wel te begrijpen maar dat komt alleen voor in hotels maar er is daar wel een behoorlijk verschil met thuis situatie dat je niet echt een klimaatsysteem hebt welke lucht aanvoert (los van je luchtroosters).
Lucht aanvoeren wakkert alleen maar vuur aan en daarnaast dus ook meer rook. Persoonlijk zou ik als je er echt serieus over nadenkt meer investeren in elektrische sloten op je deur (geen elektrische sluitplaat maar echt het slot) En dat je deze bij brand aanstuurt om zich te openen. Zo ben je niet opzoek naar sleutels in geval van een noodsituatie. (zijn alleen behoorlijk prijzig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Ik heb de vraag ook maar op wetenschapsforum.nl gesteld. En daar kwam het antwoord dat als je wat wilt doen, je de vluchtroutes zou moeten voorzien van overdruk. Nu zij hal en overloop juist voorzien van onderdruk, daar afzuiging via de badkamers loopt. Uitschakelen is dan dus beter, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
We gaan nogal offtopic, maar long story short: ventilatie uit.
Ga hierin alsjeblieft niet eigenwijs doen, dat kan daadwerkelijk levens kosten.
Ook ga ik je - voor mijn eigen gemoedsrust - zo niet verder helpen om deze hele contraptie aan elkaar te knopen.

Zelfde geld voor de stroomdraden: in huisinstallaties gewoon stugge 2.5 kwadraad draad gebruiken, ALLEEN 1.5 kwadraad voor schakeldraden voor lichttoestellen en vast geinstalleerde apparatuur mits er minder dan 16A doorheen gaat.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Bij brand wil je juist zoveel mogelijk verse lucht. Wat mij betreft fikt het hele huis af, als we maar veilig naar buiten kunnen. En daarvoor heb verse lucht en zo min mogelijk rook nodig.
Veilig naar buiten wordt een stuk lastiger met verse lucht tijdens een brand. Dat kun je ongeveer vergelijken met benzine en een lucifer. Daarnaast slaat de brand ook nog eens snel over doordat deze in het ventilatiesysteem wordt gezogen. Bij een vlam in de pan is het ook belangrijk je afzuigkap zo snel mogelijk uit te zetten. Zo is het ook met een ventilatiesysteem.
Kort gezegd: als je je ventilatiesysteem opvoert tijdens een brand verklein je je kansen aanzienlijk om veilig het gebouw te verlaten. Verlichting aan doen kan wel helpen aan je ontsnapping, zeker in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 11:16
Terug naar de initiele vraag.. Waar gebruik ik Domotica voor? Voor vrijwel alles ;-)

Wat ik monitor
- Power usage
- Power usage of individual devices
(fridge, oven, TV, washer, etc)
- Water usage
- Gas usage
- Door status (open/close)
- Window status (open/close)
- Temperature/Humidity all rooms/outside
- Car presence (at home/away)
- Car location (GPS)
- Counters (doors, toilets, refrigerator, doorbell)
- Weight (scale)
- Rain (status/amount)
- Smoke sensors
- Server/Router/NAS (disk space, temp, errors)
- Door locks (locked or not - roadmap)
- People presence (using Bluetooth)
- Local Weather
- SNMP

Wat ik kan bedienen
- All lights
- All infrared controlled devices
(TV, Decoder, Media player)
- Electrical devices that can be switched off
(TV's, LAN switches, Routers, AP's)
- Camera's (Pan Tilt Zoom)
- Central heating
- Ventilation
- Media center (Plex)

Hoe kan ik deze bedienen?
- iPhone/iPad/Android/Windows touchscreen apps
- iPhone/iPad web interface
- IP phones (XML service)
- RF Remote controls
- TV Remote control
- IP IVR (voice response)
- media player (Plex)
- a normal wall switch ;-)
- Instant messaging
- Twitter
- Web browser
- Email
- AUTOMATIC (triggered events)

"Praat" het systeem ook?
- Push Notifications (Apple devices)
- Growl (roadmap)
- Email
- Twitter
- SMS (text msg to cell phone)

De meeste projecten zijn documented op mijn website http://www.domoticaworld.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
  • Laatst online: 24-12-2013
Een paar vragen over Domotica:

- Kan ik nu het best beginnen met een Vera 2 (of Vera 3) of meer iets van HomeSeer?
- Ik heb een ReadyNas RND4000 NAS. Kan hier niet software op draaien voor bediening via een web-interface? Dus een soort HomeSeer voor op een NAS? (Dan dus geen vera 3 of Homeseer via Windows PC)
- Weet iemand of de Harrison Neta 12 Z-Wave compatible is? En zo nee, dan meteen de vraag welke optie ik kan gebruiken om mijn gordijnen te besturen met een Vera 2 (of Vera 3)?
- Als ik nu geen nul draden heb ik mijn stopcontacten, hoe los ik dit het beste op om mijn lichten de controleren (lieft makkelijk en mooi)?
- Zijn de Danfoss Z-Wave controlled Radiator Thermostats real time te bedienen via ZWave?
- Zijn er Kamer thermostaten die realtime te bedienen zijn (de Hosrtmann thermostaten zijn dat niet vanwege het gebruik van baterijen)? Wel wil ik een 'makkelijke' oplossing.

[ Voor 125% gewijzigd door hilgie op 08-02-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
hilgie schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 14:45:
Een paar vragen over Domotica:

- Kan ik nu het best beginnen met een Vera 2 (of Vera 3) of meer iets van HomeSeer?
Keuze moet je zelf maken. De aanschaf kosten voor een Vera zijn lager dan licentie en dongle met Homeseer. (los van het stroomverbruik van een eventuele server)
- Ik heb een ReadyNas RND4000 NAS. Kan hier niet software op draaien voor bediening via een web-interface? Dus een soort HomeSeer voor op een NAS? (Dan dus geen vera 3 of Homeseer via Windows PC)
- Weet iemand of de Harrison Neta 12 Z-Wave compatible is?
Heb ik geen zeker antwoord op.
En zo nee, dan meteen de vraag welke optie ik kan gebruiken om mijn gordijnen te besturen met een Vera 2 (of Vera 3)?
Nu weet ik niet specifiek hoe jouw zonwering word aangestuurd maar hier lijkt wel wat tussen te staan.
- Als ik nu geen nul draden heb ik mijn stopcontacten, hoe los ik dit het beste op om mijn lichten de controleren (lieft makkelijk en mooi)?
Doe je zelf een plezier en trek deze erbij. Is een 1malige moeite maar je kunt er alle kanten mee op.
Verder zijn er wel Fibaro schakelaars welke in een 2 draads modus aangesloten kunnen worden. De dimmers voor zover ik weet niet.
- Zijn de Danfoss Z-Wave controlled Radiator Thermostats real time te bedienen via ZWave?
- Zijn er Kamer thermostaten die realtime te bedienen zijn (de Hosrtmann thermostaten zijn dat niet vanwege het gebruik van baterijen)? Wel wil ik een 'makkelijke' oplossing.
Die Danfoss thermostaat kranen icm een Vera lijkt niet echt goed te werken ivm stukje eigen protocol van Danfoss. Hier is micasaverde mee in overleg alleen wanneer het goed geimplementeerd gaat worden is niet bekend, Homeseer heeft volgens mij hetzelfde probleem. Een optie is om een dure Danfoss thermostaat te nemen welke je kranen aanstuurt en deze als primaire controller te gebruiken en dan de Vera als secundair erbij.
Verder werkt de horstman thermostaat wel goed met UI5 zij het wel dat er max 256 seconden kan zitten tussen je actie. Welke in dat geval eigenlijk alleen de temperatuur instellen is. En ik vind zelf dat zulke wijzigingen niet echt aan zo'n korte tijd gebonden zijn.
bv. Kom je thuis en je wilt gelijk de thermostaat wat hoger nou dat kan automatisch maar als je toch al loopt met het thuis komen wat kost het voor moeite om hem zelf bij te stellen. Lui vanuit de bank kan altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Danfoss radiatorkranen zijn niet real-time te bedienen. Op zijn best met een maximale vertraging van 5 minuten, maar dan gaan je batterijen aanmerkelijk minder lang mee. Danfoss gebruikt zelf een (geheim) wake-up commando, waardoor het Danfoss-systeem wel realtime werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Ik las ook nog op de site van micasaverde dat de vera 2 en 3 x10 aansturen. Iemand hier ervaring mee? Het enige gordijnrailsysteem wat ik kan vinden is die van http://www.harrison.nl/domotica.htm.

Iemand eventueel nog een ander idee voor een gordijnrail systeem? (geen zonweringen dus)

Update:
Nog een extra vraag: er zijn veel inbouwschakelaars, maar zijn er ook inbouwstopcontacten die het zwave protocol doorgeven?

[ Voor 19% gewijzigd door hilgie op 09-02-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een systeem in elkaar gedraait met twee linux machines:
  • Asterisk
  • Domotiga
  • rfxcom
  • Vestec stemherkenning
  • Swift (text to speech)
  • KAKU dimmers
  • Cisco desktop phone
Gecombineerd tot een systeem waarbij ik in de kamer gewoon kan zeggen:
Amy listen, kitchen lights on.
En dat dan braaf de keukenverlichting aan gaat. Verschillende scenes geconfigureerd voor de rest van het huis.

Daarnaast is alle verlichting ook via website te beheren natuurlijk. En ligt er een afstandsbediening voor noodgevallen.

Er gaat heel wat tijd in zitten om alle onderdelen goed samen te laten werken maar dan heb je uiteindelijk wel een systeem wat volledig naar wens is in te richten en aan te passen. :*)

Ik ben me nu druk bezig met ideeen en inspiratie op te doen voor nieuwe functionaliteit voor Amy(Ik heb er Amy genoemd naar aanleiding van de TTS stem :P )

Al met al ben ik bijzonder te spreken over het resultaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat klinkt erg cool! Dat vraagt bijna om een demonstratie... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Voor gordijnen kan ik alleen maar die van forest vinden (werkend op z wave dan). Zie http://www.gordijncomfort.nl/bestellen.php

Ik vind ze echter wel erg duur. Niemand een goedkopere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er Z-wave dimmers geschikt om 12V led lampen te dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

readytoflow schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:44:
Dat klinkt erg cool! Dat vraagt bijna om een demonstratie... :9
Ik zal van het weekend eens kijken of ik een filmpje kan maken :)

Een handleiding hoe alles in elkaar is gedraait gaat er helaas niet komen. Daar is het geheel wat te complex voor geworden helaas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
Klopt het dat de Vera 3 (of 2) in de firmware een volledige OpenWRT functionaliteit heeft?
Dus eigenlijk ook in te zetten is als volwaardige OpenWRT router?

Ik lees wel ergens dat je bij de volledige webinterface kon komen van OpenWRT maar echt in reviews zie ik dat niet.

Zou voor mij een toegevoegde waarde hebben omdat ik al op zoek was naar een OpenWRT router (bezit al een goede router voor wireless, die wordt dan bridge...)
Dan sla hiermee 2 vliegen in 1 klap dan omdat ik de router sowieso al wilde hebben en ook graag wil beginnen in het gebruik van Domotica.....

edit: Laat maar hij heeft 100mbit poorten, daar kan ik geen 120mbit internet mee routen :p

[ Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 13-02-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:00:
Klopt het dat de Vera 3 (of 2) in de firmware een volledige OpenWRT functionaliteit heeft?
Dus eigenlijk ook in te zetten is als volwaardige OpenWRT router?

Ik lees wel ergens dat je bij de volledige webinterface kon komen van OpenWRT maar echt in reviews zie ik dat niet.

Zou voor mij een toegevoegde waarde hebben omdat ik al op zoek was naar een OpenWRT router (bezit al een goede router voor wireless, die wordt dan bridge...)
Dan sla hiermee 2 vliegen in 1 klap dan omdat ik de router sowieso al wilde hebben en ook graag wil beginnen in het gebruik van Domotica.....

edit: Laat maar hij heeft 100mbit poorten, daar kan ik geen 120mbit internet mee routen :p
Inderdaad, maar hij heeft wel OpenWRT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:50

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 17:31:
[...]
Ik zal van het weekend eens kijken of ik een filmpje kan maken :)

Een handleiding hoe alles in elkaar is gedraait gaat er helaas niet komen. Daar is het geheel wat te complex voor geworden helaas :X
offtopic:
Antwoord Amy dan ook met 'Offcourse Sir. Your wish is my command!' ?? :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de HRT-4ZW met receiver geïnstalleerd en geconfigureerd. En ik kan bevestigen dat deze perfect zijn werk doet. De configuratie heeft wel wat voeten in de aarde omdat de receiver ook moet beschikken over een 220 - 230 lijn wat niet in elke oude thermostaat vereist is. Nadien moet je ook specifieke stappen volgen om zowel de receiver als thermostaat met elkaar te praten als ook met de Vera 3.
Aan de hand scenes, de 4zw zelf of via de webinterface kan je de temperatuur instellen die dan na een interval (min 4min) doorgegeven wordt aan de receiver die op zijn beurt de gasbrander laat aanspringen of afslaan.
Momenteel is er nog geen degelijke ondersteuning voor de kamertemperatuur door te geven maar deze kan je oproepen via een Luup code en doorgeven aan een variable container die je dan op je dashboard plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Apache_ schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:51:
[...]

offtopic:
Antwoord Amy dan ook met 'Offcourse Sir. Your wish is my command!' ?? :+
Nee, daar zou ik me echt gruwelijk aan gaan irriteren. Maar ze zegt bijvoorbeeld wel wat ze gedaan heeft: "lights on", "kitchen lights on" enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
@ anvar, goed om te horen, hier werkt de HRT4-ZW ook soepel! Gebruik jij hem met een Vera? Hier draait hij onder ZCloud zonder loopjes e.d. voorlopig vooral op handbediening m.b.v. de thermostaat/zender.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ S0epkip, Ja ik gebruik hem samen met de Vera3 en ik denk ook dat hij meestal zal gebruikt met de thermostaat. Maar ik vind het wel interessant om de brander van op afstand te kunnen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:09:
[...]

Nee, daar zou ik me echt gruwelijk aan gaan irriteren. Maar ze zegt bijvoorbeeld wel wat ze gedaan heeft: "lights on", "kitchen lights on" enz enz.
Mag ik vragen hoe je de spraakherkenning hardwarematig hebt gedaan? Ik zelf wil ook mijn systeem uitbereiden met spraakherkenning, ik zit alleen met de plaatsing van de microfoons etc door mijn huis heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:27:
[...]

Mag ik vragen hoe je de spraakherkenning hardwarematig hebt gedaan? Ik zelf wil ook mijn systeem uitbereiden met spraakherkenning, ik zit alleen met de plaatsing van de microfoons etc door mijn huis heen.
Hardwarematig zit ongeveer als volgt in elkaar:
Ik heb een Cisco 7941G telefoon in een centraal punt opgehangen. Die zit gekoppeld aan een Asterisk telefooncentrale(VM op een server.). De telefoon staat de hele dag op speakerfunctie te luisteren. Binnen Asterisk is dan met Vasre stemherkenning geregeld.

Systeem is uitbreidbaar door in verschillende kamers telefoons op te hangen, echter moeten er dan meerdere Vasre licenties aangeschaft worden.

Het is bijvoorbeeld ook mogelijk in de keuken andere stemcommando's te hebben dan in bijvoorbeeld de woonkamer.

Plaatsing van de telefoons zijn wel cruciaal, centraal punt kiezen is belangrijk. De 7941G heeft een iets te goede ruisonderdrukking, als je niet richting de telefoon spreekt negeert de telefoon je.

Op dit moment staat het geheel nog in een kleine kamer maar ik heb er vertrouwen in dat het ook naar grotere kamers om te zetten is.

Edit:
Wat tevens ook heel belangrijk is, ken de limitaties... Stemherkenning klinkt heel leuk, maar als je er niet goed over nadenkt en goed uitwerkt wat je wil. Werkt het systeem niet naar wens en gaat het je alleen maar irriteren.

Zo herkent Amy bijvoorbeeld heel slecht het verschil tussen On en Off. Daarom heb ik bijvoorbeeld gekozen om het licht aan te krijgen: Amy listen, bring me the light.
En om het licht uit te zetten: Amy listen, make it dark.
Dit voorkomt er van alles gebeurd wat niet de bedoeling was.

Als je het systeem helemaal zelf in elkaar zet weet je aan het eind wel precies wat wel en niet kan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:25:
[...]
Hardwarematig zit ongeveer als volgt in elkaar...
Schitterend uitgewerkt, alleen spijtig dat je moet gebruik maken van telefoons. een parabolische sip mircofoon is natuurlijk ook mogelijk maar daar betaal je stukken van mensen voor.
Je zou natuurlijk ook een sip telefoon uit elkaar kunnen halen en de microfoon x maal aftakken met versterker ertussen om zo in elke ruimte een microfoon te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een knx domotica systeem voor de verlichting.
De electricien heeft me het programma gegeven van het appartement en ik zou net als hem de software ETS gebruiken om bepaalde dingen in de toekomst aan te passen.

Ik heb echter (nog) geen USB interface, enkel 2 draadjes die uit mijn verdeelkast komen, dewelke verbonden zijn met de knx bus in mijn appartement.

Heeft er iemand een schema/idee hoe ik die 2 draadjes met een RS232 poort kan verbinden en via ETS connectie maken met de bus?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:21:
[...]

Schitterend uitgewerkt, alleen spijtig dat je moet gebruik maken van telefoons. een parabolische sip mircofoon is natuurlijk ook mogelijk maar daar betaal je stukken van mensen voor.
Je zou natuurlijk ook een sip telefoon uit elkaar kunnen halen en de microfoon x maal aftakken met versterker ertussen om zo in elke ruimte een microfoon te hangen
Er zijn alternatieven... Echter stond de telefoon al tot mijn beschikking. En er is het voordeel dat je in elke kamer een telefoon hebt staan :P

Ik heb ook gekeken naar inderdaad van die conference "telefoons"(niet fatsoenlijk te betalen, zou de kosten ver 2 a 3 dubbelen...) of andere oplossingen(losse microfoons, niet eenvoudig te implementeren). Maar de asterisk centrale was er al, de telefoon was er al. Kwestie van 1+1=2.

Tevens heeft het gebruik van telefoon ook een groot voordeel. De telefoon luisterd door de codecs alleen naar spraakfrequenties, dit verminderd het aantal false positives enorm.

Ik geloof dat ik tot nu toe 1 keer heb gehad dat tijdens het luisteren van muziek ineens de verlichting en monitoren uit gingen.

Een demonstratiefilmpje volgt ter zijner tijd nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:22:
Ik heb een knx domotica systeem voor de verlichting.
De electricien heeft me het programma gegeven van het appartement en ik zou net als hem de software ETS gebruiken om bepaalde dingen in de toekomst aan te passen.

Ik heb echter (nog) geen USB interface, enkel 2 draadjes die uit mijn verdeelkast komen, dewelke verbonden zijn met de knx bus in mijn appartement.

Heeft er iemand een schema/idee hoe ik die 2 draadjes met een RS232 poort kan verbinden en via ETS connectie maken met de bus?

Alvast bedankt!
KNX is een bus protocol en geen serieel zoals RS232. Dus je heb een vertaal apparaat nodig. Zit je KNX ook niet op je computer netwerk aangesloten zodat je via ethernet kunt babbelen met de controller. Met natuurlijk wel de juiste software hebben en bij KNX is dat iets met een licentie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik speel met het idee om de ruimtetemperatuur met een normale thermostaat via een Mios Vera op afstand te regelen.
Stel dat ik 2 identieke thermostaten heb waarvan ik de batterijen vervang voor een trafo en beiden aansluit aan de kabel die naar de ketel gaat.Beide trafo’s prik ik in een eigen Z-Wave schakelaar.
1 thermostaat stel ik in op 15 graden, de ander op 20 graden.

In principe zou ik nu door het uitschakelen van de ene thermostaat en het inschakelen van de andere kunnen switchen van 15 naar 20 graden.
Nu zou ik eenvoudig op afstand kunnen schakelen.
Zal dit gaan werken of krijg ik allerhande conflicten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
Bedankt voor de tip, wist niet van het bestaan.
Op Amazone zie ik een paar revieuws http://www.amazon.com/Hon...-Thermostat/dp/B005EJ7YO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Rene, er bestaan wel meer ZWave thermostaten, ik kan je de Horstmann HRT4-ZW aanraden!
De funtionaliteit die jij beschijft is hier mee te behalen met slechts de "binary switch" die je aan de ketel hangt, vervolgens kun je met de battery-powered thermostaat-unit de ruimtetemperatuur uitlezen en het setpoint veranderen. Ook kun je het geheel via ZWave uitlezen en aansturen.

zie bijv: http://www.horstmann.co.uk/central-heating.php

Hij wordt nu ook ondersteund door de Vera als het goed is: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,4575.0.html

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
Ik kom er nu achter dat dit geen EU versie is, hebben we niets aan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
De Horstmann is dat wel, draait hier ook..

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
hilgie schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 23:06:
Voor gordijnen kan ik alleen maar die van forest vinden (werkend op z wave dan). Zie http://www.gordijncomfort.nl/bestellen.php

Ik vind ze echter wel erg duur. Niemand een goedkopere oplossing?
Ik zat zelf ook naar een dergelijke oplossing te zoeken en kwam deze tegen;
http://www.autogordijn.nl/bestellijst.php
Wellicht is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gisteravond weer wat moois in elkaar geknutseld en vandaag thuis komen... en het werkt :D
Omdat ik met me werk nog al verschillende tijden thuis kom heb ik een scene gemaakt die automatisch ziet dat me telefoon in de buurt is (komt beschikbaar op Wifi netwerk) en als dat binnen het opgegeven tijdsblok gebeurd ziet hij dat op werkdagen als thuis komen. En dan gaat me radio alvast aan en als het over een hele lange tijd weer donker is rond me thuis kom tijden ook weer automatisch me verlichting.
Bied dus ook nog meer mogelijkheden om uit te breiden (zoiets van lam uit de kroeg thuis komen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
S0epkip schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:52:
De Horstmann is dat wel, draait hier ook..
Werkt dit vlekkeloos samen met de Vera2 zonder allerlei lastigge instellingen zoals het maken van loops etc?
Ik vraag dit omdat mijn leverancier afraad voor de Horstmann te gaan aangezien zij veel problemen in de configuratie en werking vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
In UI5 werkt dit goed. In UI4 was het een drama ;).
En een vera2 werkt prima met UI5. Dit kan ik zeggen omdat ik zelf een vera2 heb en daar eerst UI4 op had icm die thermostaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Hier nog een link voor een iR Z-wave gordijnrail ( high end)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:43
klaasbram schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 17:33:
[...]

KNX is een bus protocol en geen serieel zoals RS232. Dus je heb een vertaal apparaat nodig. Zit je KNX ook niet op je computer netwerk aangesloten zodat je via ethernet kunt babbelen met de controller. Met natuurlijk wel de juiste software hebben en bij KNX is dat iets met een licentie ;)
Je zult een USB busaankoppelaar nodig hebben. Hou er wel rekening mee dat ets niet zomaar even een programmatie is wat je even doet. je zult echt wel een beetje kennis moeten hebben van hoe je om moet gaan met groepsadressen en met component adressen. Zorg ook altijd dat je een backup bewaard zodat mocht je de boel verkloien dat je de originele programmering weer kunt downloaden in de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:19
[...]
Er zit nogal wat verschil tussen verschillende merken 2,5mm2 massief installatie draad. De een is veel stugger dan de ander.
Het kan trouwens flink schelen om op een hele warme zomer dag te installeren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

3raser schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:50:
Heb van het weekend mijn eerste Fibaro module ingebouwd. Hij zou achter de bestaande wandschakelaar moeten passen, maar dat vraag ik me dus sterk af. Door al die stugge koperdraden (7 stuks!!) is de module vrijwel niet netjes op z'n plek te krijgen. Hoe de schakelaar zelf er dan nog bovenop geplaatst moet worden is mij een raadsel.

Heeft er iemand tips?

Ik heb de afgelopen weken een aantal Fibaro modules ingebouwd. Ik heb ze netjes achter schakelaars zitten met gewoon stug 2.5 en 1.5 mm draad. De truc is volgens mij om er voor te zorgen dat alle draden netjes op de juiste lengte je doos inlopen. Je hebt in een 50mm diepe doos geen plek voor allerlei kroonsteentjes en te lange draden + een fibaro module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Mbt. de Fibaro modules.
De Fibaro moet de last schakelen dit moet met de aanwezige draad, je mag de externe schakelaar (om de Fibaro mee te bedienen) verbinden met <1.5 mm omdat deze alleen de Fibaro schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw met het hele Domotica gedoe. Na veel gegoogle moet ik zeggen dat ik het nog best onoverzichtelijk vind.Veel sites zijn opgezet zonder al te veel informatie uitgaande van een bepaalde basiskennis, en er zijn veel forums en merken.

Toch lijkt het me erg mooi.
Ik zou graag het volgende willen:

• diverse schakelaars (licht en hifi aan/uit) kunnen bedienen vanaf een Iphone en Ipad (wifi), eventueel ook via internet
• timer functies voor deze schakelaars programmeerbaar vanaf Iphone zou leuk zijn
• met 1 druk op de knop een groep bedienen (bijv. alles of 1 groep uit onder "slapen")
• Ook wil ik graag van mijn afstandsbedieningen af, en alles op de Iphone kunnen doen. Ik begreep dat de IR opzet stukjes niet gegarandeerd werken omdat de earphone uitgang tegenwoordig begrensd is.
De Unity remote zag er goed uit. Nadeel is dat het via bluetooth werkt. Zijn er geen wifi (Z-wave) producten die dit kunnen. Liefst met meerdere zendapparaatjes, zodat ik er ook 1 in een afgesloten kast kan zetten bij een voorversterker (voor volume en bronkeuze)?
• inbraak alarm per telefoon of sms (geen mail, want dat ga ik missen).
Ik denk aan een alarm wanneer een straal tussen 2 punten onderbroken wordt. Ik weet niet of de deur/raam open sensoren hiervoor geschikt zijn. Wellicht een sensor die op andere wijze activiteit in een bepaalde ruimte registreert. Stabiel, betrouwbaar en niet zomaar te saboteren uiteraard.
• mogelijkheid om vervolgens via iphone/Ipad camera beelden te bekijken (ook via internet weg van huis).
• (eventueel, maar geen prioriteit) instelbare en programmeerbare thermostaat via Iphone

En dan nog iets specifieks..
Graag zou ik willen dat mijn versterkers aan staan als ik een bepaalde tijd (dus niet alleen even er doorheen lopen) in de woonkamer ben. En ook weer uit (soort sleep mode) als ik langere tijd weg ben.
Het doel id dat ik altijd direct muziek aan kan zetten, maar geen energie verspil doordat ze lang ongebruikt aan staan (en ik vergeet ze uit te zetten).
Is hier een slimme oplossing voor? Een sensor lijkt me lastig (?) aangezien ik best lang stil zit tijdens het kijken van een film. Bestaan er schakelaars met een soort slaap modus.
Anders ben ik al heel blij als de andere punten realiseerbaar zijn.

Verschillen de basisstations veel in mogelijkheden? Ik ben oa. de Vera en de Homewizard tegen gekomen.In feite zijn dit toch gewoon een soort routers van het wifi signaal die met alle verkrijgbare Z-wave apparaten overweg kunnen, waardoor je systeem steeds uit te breiden is? Of zijn de apps en dus de interface(S) die je gebruikt ook beperkt tot het type basisstation dat je gebruikt? Zijn deze basisstations future proof middels updates, of is hier geen aanleiding toe?

Hopelijk kan iemand me een beetje op weg hepen met mijn beginners vragen.
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@mookie_
Leuk dat je hier je wensen lijstje post maar een beetje eigen initiatief wat je zelf gevonden hebt word hier wel gewaardeerd. Verder is het ook belangrijk dat je een keuze maakt in het protocol, of je geeft aan waarom je niet tussen 2 of 3 protocollen kunt kiezen. ( is namelijk erg budget afhankelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
ruitech schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:03:
[...]

Ik zat zelf ook naar een dergelijke oplossing te zoeken en kwam deze tegen;
http://www.autogordijn.nl/bestellijst.php
Wellicht is dat iets?
Ja, kan eventueel wel wat zijn, maar weet niet of dit makkelijk met zwave te besturen is. Ook wordt dit lastig om 5 meter lange rails zonder tussenstukken te krijgen.

Heb inmiddel dit gevonden: http://www.exp-china.com/...ed_curtains_ht100_5m.html

Dit kan dan weer aangestuurd worden met een zwave.me rolluik schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
@Hilgie, pas op met deze spullen, de draagkracht is erg gering.
Ik ken dergelijke systemen, zodra je de motor bedient heb je het gevoel dat er een straaljager gaat vertrekken.
Geef dan iets meer uit en koop een product uit NL.
Ik ben momenteel aan het testen met een product, ik heb dit met WiFI < - > iR zonder problemen onder controle, ik moet alleen nog een z-wave interface in elkaar knutselen.
Zodra e.a. werkt maak ik een 2e filmpje en post ik een berichtje.

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 04:57

Kingpinda

Citizenship is earned.

Bah mijn vriendin liet mij die programeerbare danfoss radiator kraan zien en nu ben ik al 2 weken aan het inlezen over domotica :p Begin al verslaaft te raken eer ik ook maar een aankoop heb gedaan...

Plan was om monteur te laten kijken naar mijn stadsverwarming om te zorgen dat het warme radiatorwater naar de eerste en tweede verdieping gewoon continue zou blijven lopen zonder tussenkomst van de woonkamer thermostaat. Dan zou ik op de badkamer een danfoss living connect kunnen plaatsen. En eventueel de computer en slaap kamer ook. maar die staan meestal gewoon dicht. Zat nog te dubben over alleen de programeerbare of de wireless. Want ik kreeg de smaak te pakken toen ik z-wave in zijn algemeen ontdekte :) en de vera's en de fibaros en de japanse led lampen met z-wave ingebakken die je dus als philips living colours zou kunnen gebruiken... Aaargh en dan kom ik erachter dat die stomme danfoss dus gewoon nog niet goed werkt...

Dan wacht ik wel af tot april voordat ik aan mijn domotica project begin :/ hmm... trouwens.. juni is goede maand... belasting geld terug van ons eerste hypotheek jaar :)

Life is like living only without the peaches

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Filmpje van de prototype van de nieuwe Nodo, gebasseerd op de Arduino mega met ethernet.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=hviGpqhbCk0]

Vooral de web-based app vind ik makkelijk.

Tot nu toe wacht ik nog op een samenkopen actie van de oude Nodo dus heb nog geen ervaring ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:52:
Momenteel is er nog geen degelijke ondersteuning voor de kamertemperatuur door te geven maar deze kan je oproepen via een Luup code en doorgeven aan een variable container die je dan op je dashboard plaatst.
Anvar, hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Zou ik namelijk ook wel willen hebben en wil nog niet zo lukken....

Verder werkt de Horstman tot nu toe perfect... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:02:
[...]

Anvar, hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Zou ik namelijk ook wel willen hebben en wil nog niet zo lukken....

Verder werkt de Horstman tot nu toe perfect... :-)
Zo vraag je de huidige temperatuur op van je termostaat.
code:
1
local Thuidig = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1", "CurrentTemperature", ##)

En dan kun je met Thuidig vergelijkingen doen. Let wel op dat het als string opgeslagen word standaard.

Owja in UI5 heb je een plugin welke variable container heeft en die zou je op je dashboard kunnen zetten. Kijk even op het MCV forum hoe je die aanstuurt.

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 24-02-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:30
apt schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:44:
[...]
De combinatie van de Y-cam met een Synology Disk Station lijkt wel een gelukkige keuze te zijn. Bijv. op youtube staan positieve ervaringen. Hiermee kun je tenminste de motion-detection gebruiken en SMS en email berichtjes sturen, wellicht afhankelijk van het model Disk Station. Alleen is het dan niet zo makkelijk meer om het licht en de bel ook te schakelen...

Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met deze combinaties van producten en willen adviseren?
Wat betreft de domotica kan ik je niets melden, ik ben mezelf nog erg aan het inlezen en ben er nog niet uit wat ik zelf zou willen.

Maar, die Synology + Y-Cam oplossing heb ik hier wel staan. Als we met vakantie zijn, dan activeer ik de Y-Cam: bewegingsdetectie, opslag video met audio op NAS (incl. een periode van 10 seconden voor de beweging), e-mail notificatie met foto en SMS notificatie (via een clickatell). Het huidige alarmsysteem wil ik gaan vervangen met iets dat integreert met het domotica systeem en de NAS. Ik overweeg met HouseAgent wat te gaan spelen: schijnt gewoon op de Synology te kunnen draaien. Mijn alternatieve keuze lijkt de Vera Light te worden. En alles met z-wave (en misschien hier en daar nog een draadje trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ik wilde eigenlijk vooral graag de motion detection van de y-cam als trigger gebruiken om allerlei acties te sturen. Het versturen van beelden en email/sms zit al in de firmware van de y-cam. Een mogelijkheid om bijvoorbeeld een lamp te schakelen heb ik niet gevonden.

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat de motion detection van de y-cam niet zo makkelijk als trigger bruikbaar is in een home automation systeem. Ik heb de y-cam nu in gebruik in combinatie met de Vera 2 van Micasaverde. Als trigger gebruik ik z-wave sensoren; lampen en bellen werken nu met z-wave schakelaars.

Overigens zou je de vera 2 nog kunnen overwegen in plaats van de light. Die is nu lekker goedkoop en wat vollediger dan de light. Ik ben er tevreden over.

Wat betreft de y-cam knight die ik heb zou ik mensen willen waarschuwen: het wifi bereik van het ding is niet om over naar huis te schrijven. Zeker als je hem in een buiten behuizing steekt, die zogenaamd van speciaal materiaal is om het bereik optimaal te houden, dan blijft er helemaal niets over van het bereik. Ik heb letterlijk een bereik van een aantal meter. Zonder behuizing binnenshuis gaat het iets beter. Mijn MacBook pro heeft een veel betere ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
Bedankt voor die tip van de y-cam knight slechte draadloze verbinding.
Ik zit al een tijdje te speuren naar enkele cams die ik met de Vera2 wil laten samenwerken en de y-cam knight stond op mijn lijstje, is er nu af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

@René van Galen: Ik gebruik hem nu in combinatie met een WD livewire en ben er wel heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasbram schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:52:
Owja in UI5 heb je een plugin welke variable container heeft en die zou je op je dashboard kunnen zetten. Kijk even op het MCV forum hoe je die aanstuurt.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
pegagus schreef op maandag 06 februari 2012 @ 13:08:
[...]
……
Er zijn twee ware verhalen over zuurstof, rook en een vluchtroute:

* Alle ventilatie uitzetten, zodat er geen zuurstof bij kan komen en zorgen dat je het pand veilig kunt verlaten
* De ventilatie zo hoog mogelijk zetten, alleen in geval van afzuiging, en de deuren wijd open. Door de stroom van verse lucht weet je waar je langs moet lopen.

Het eerste is het meest haalbare in woningbouw. De tweede heb ik gezien in panden zoals sporthallen. Daarbij moet wel de deur automatisch open gestuurd worden, anders heb je niks aan ventilatoren die meer dan 10.000M3 per uur doen.

Voor vluchtwegen is het verplicht, mits natuurlijk openbare panden of panden met functies waar mensen bij elkaar kunnen komen, anders dan woningen, om deuren te voorzien van een cilinder met draaiknop. Wat ook toegestaan is is een slot die ontgrendelt bij stroomuitval, ontgrendelt bij een brandmelding via de brandmeldcentrale. Deze laatste moeten voorzien zijn van een accu, zodat in geval van stroomuitval het slot nog kan ontgrendelen. In dit geval is een slot toegepast die bij spanningsuitval juist vergrendelt.
(3 jaar ervaring als servicemonteur automatische schuif- en draaideuren en geregeld gezien dat een en ander niet goed was geregeld!)

Het is lastige materie maar ontzettend belangrijk. Als je een gezin hebt dan wil je niks liever dan dat iedereen op een veilige en snelle manier buiten kan komen. Het zou een beetje sneu zijn als mensen niet naar buiten kunnen omdat jij de deur op slot draait en de sleutel ergens anders neerlegt.

Elektrische sloten zijn prijzig, maar niet onbetaalbaar. Voor draaideuren, zoals we die allemaal thuis hebben alleen dan zonder automaat er op, kun je een kantslot plaatsen welke voorzien moet zijn van 24 V gelijkspanning. Deze sloten zijn te krijgen in normaly open en normaly closed, het is maar net wat je voorkeur is in combinatie met je domoticasysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Om aan de enorme lijst met al bestaande systemen er maar een toe te voegen ;) ik ben al een aantal jaar bezig een domotica systeem te ontwerpen.

Inmiddels ben ik op het punt dat het concept wel vast staat, en dat ik inhoudelijk in de hardware moet duiken.
Daar heb ik helaas nog niet heel veel kaas van gegeten (alleen wat arduino ervaring).
Dus langzaam aan aan het experimenteren en kijken welke kant ik op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:19
sypie schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:47:
Deze sloten zijn te krijgen in normaly open en normaly closed, het is maar net wat je voorkeur is in combinatie met je domoticasysteem.
NC heeft de voorkeur als je ook een beetje groen wil doen.

Heel eerlijk gezegd weet ik niet wat een NO slot aan stroom verbruikt als deze nagenoeg 24/7 op slot moet zijn. Een dergelijk systeem zie je vaak op de binnendeuren van kantoorpanden voor toegangscontrole systemen. Bij brand of een stroomstoring valt de bekrachtiging af en zijn de deuren open.

Normaal worden de sloten dus 24/7 bekrachtigd en zijn het mooie verwarmingselementen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Voor particulier gebruik is NC de standaard omdat bij spanningsuitval bv je voordeur niet zomaar open waait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
The Lord schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:59:
[...]
Normaal worden de sloten dus 24/7 bekrachtigd en zijn het mooie verwarmingselementen.
Valt reuze mee. Het is "slechts" 24V 12VA gelijkspanning, veel stroom hoeft er niet doorheen, het zijn ook maar kleine spoeltjes. Erg warm worden ze in ieder geval niet, je kunt ze zelfs na meer dan 24 uur bekrachtiging prima vastpakken, ze zullen lauwwarm aanvoelen in plaats van heet.

Slotjes kosten ongeveer 60 - 70 euro.

Wil je een beter, inbraakveiliger alternatief dan is de kleefmagneet ook een heel goede optie, zelfde spanning, misschien iets meer stroom, en niet open te krijgen zo sterk! (zijn alleen wel flink prijziger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:44
hebben jullie misschien links van die electrische sloten ? zit nu zelf te kijken voor wat sloten met pasjes/rfid/keylock maar als deze ook/of te koppelijn zijn aan een domotica systeem dan ga ik liever daarnaar kijken natuurlijk.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
AjDuLion schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:46:
hebben jullie misschien links van die electrische sloten ? zit nu zelf te kijken voor wat sloten met pasjes/rfid/keylock maar als deze ook/of te koppelijn zijn aan een domotica systeem dan ga ik liever daarnaar kijken natuurlijk.
Ik bestel mijn spullen hier http://www.hashop.nl/c-1014960/elektrisch-slot/ (ik heb nog geen ervaring met de sloten) en voor 21:00 bestellen is de volgende dag binnen.

En er is een youtube kanaal met informatie: YouTube: Kanaal van DomoticaTANE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:44
raymonvdm schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:59:
[...]

Ik bestel mijn spullen hier http://www.hashop.nl/c-1014960/elektrisch-slot/ (ik heb nog geen ervaring met de sloten) en voor 21:00 bestellen is de volgende dag binnen.

En er is een youtube kanaal met informatie: YouTube: Kanaal van DomoticaTANE
jezus dat is wel een dure grap als je een paar deuren wilt gaan voorzien van electrische sloten....

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou zelf ook mijn deuren echt als allerlaatste doen. Mocht ik zeker weten dat er geen misbruik van gemaakt kan worden en geld teveel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Er is een Z-wave deurslot maar deze heeft nog een paar kleine kinderziektes.

Ik hoop een aangepast model te mogen testen, de set in het filmpje is niet geheel zonder problemen te installeren. Wel wordt dit slot volledig open en dicht gedraaid en werkt niet als met de voordelige systemen met een solenoid dit een palletje verzet ( te openen met een plastic kaartje).
Ook zal de aangepaste nieuwe versie lager zijn in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Heeft iemand een idee waar de Nuon op het moment mee bezig is?
Lijkt op een zwave achtig spulletje al la Vera

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 04:57

Kingpinda

Citizenship is earned.

DRuw schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:32:
Heeft iemand een idee waar de Nuon op het moment mee bezig is?
Lijkt op een zwave achtig spulletje al la Vera
Kijk hier eens voor meer info.

Z-wave ervaringen en producten

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Verrek, is er nog een Zwave topic aangemaakt, moet ik er nog een bookmarken;)
Volgens mij is het ding dus een soort uitgeklede vera ofzo met een aantal kinderziektes?
Ik waarschijnlijk de lite aanschaffen om mee te beginnen met wat randspul erbij en dan zit ik snel genoeg met een heel huis vol electronica gok ik;)
Ik snap overigens niet waarom die fibaro controller 2x duurder is als een vera3????

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste