[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.397 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd_Lastig schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:22:
[...]

Ik snap dat wat ik wil dat ik dat niet krijg, wil dus vooral weten wat het meest in de buurt komt. Ben al aan het voor tweedehands, maar nog niks gevonden.
Ik heb een paar weken geleden een tweedehands Nikon D200 gekocht voor 300 euro. Grote, stevige body van magnesium legering en rubberen seals tussen de naden, dus hoog "Africa-survival-gehalte". Houd erg lekker vast en werkt erg prettig. Heeft trouwens ook een LCD scherm bovenop. http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page3.asp
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 23:12:
[...]

Canon bodies hebben nooit een autofocusmotor, die zit altijd in de lens.
Daarom is er vanaf de start van EF/EOS geen probleem met compatibiliteit.
Ja, dat dacht ik eerst dus ook! Maar toen ik het opzocht vond ik dat de 1100D wel een AF motor heeft. Weet niet zeker of dat klopt... :?

http://www.digitalphotogr...1100d-vs-nikon-d3100.html
If you already have some lenses, you should know that the D3100 doesn't employ in-camera AF motor, so you'll need to manually focus with old lenses without AF motor. On the other hand, the Canon T3 has a built-in AF motor, so you can use older lenses and still be able to AF with them.
In een tabel met specificaties op dezelfde site staat echter ook dat de D3100 een AF motor zou hebben. Ik weet zeker dat dat niet zo is.

http://oneslidephotograph...ich-one-better/#more-1142
Canon T3 has built-in auto focus motor, so it is compatible with all Canon EF and EF-S lenses
Tsja... EF (ElectroFocus) en EF-S lenzen hebben juist een motor in de lens zelf...

http://photography-trends...0-vs-canon-1100d-compare/
Op deze site worden ook de D3100 en de 1100D met elkaar vergeleken, en daarin wordt het niet hebben van een AF motor als een nadeel van de D3100 genoemd. Geen woord hierover bij de 1100D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:24

Fiber

Beaches are for storming.

Bij Canon, en dus ook bij de 1100D, speelt het hele AF motor verhaal niet. Daar hebben alle AF lenzen een eigen motor en hebben de bodies geen motor, maar dat is dus ook niet nodig.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 11:34
mathijs55 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 01:35:
[...]

Haha, dat had ik ook niet verwacht. Maar omdat ik zelf helemaal nieuw ben in deze wereld zou ik graag wat adviezen willen :-)

Ga komende vrijdag zeker even kijken bij de MM
Thanks!

*edit

Vandaag met m'n pa bij de MediaMarkt geweest.

Nikon D3100 gekocht met kitlens en een TamRon 70-300mm lens.

Helemaal happy :P dit weekend lekker plaatjes schieten
Goede keus! heb ik ook lang aan zitten denken, maar bij mij is het toch die 500d geworden. Toch leuk speelgoed ;) en weer een leuke hobby erbij natuurlijk!

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik een dSLR wil aankopen maar ik twijfel nog welk model ik moet aankopen. Ik heb een aantal mooie voorbeelden gezien/gelezen in de OP maar ik wil graag nog persoonlijke ervaringen van jullie weten.

Ik wil voornamelijk gaan voor een Nikon of een Canon. Persoonlijk heb ik het beste gevoel bij Canon, maar mijn nonkel heeft een Nikon met een aantal goede (dure) lenzen die ik zou mogen lenen om te experimenteren.

Mijn budget ligt zo rond de 400 à max 550 euro, voor body en kitlens. Dit sluit natuurlijk een aantal modellen uit. Zelf had ik de Canon 1100D met IS-lens of de 500D met IS-lens in gedachten en van Nikon de D3100 of D5000 met kitlenzen.
Heeft er iemand advies, goede ervaringen over welke ik dan best kan kopen?

Verder wil ik nog even toevoegen dat ik een apple macbook (het meest simpele model) heb, welk programma gebruik ik dan het best om foto's te bewerken (naast iPhoto omdat die de foto's zelf niet bewerkt, enkel in dat programma)?

Alvast bedankt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:54
Probeer ze eens uit in een winkel, de ergonomie van een camera is erg persoonlijk en kan erg vervelend worden als het niet lekker aanvoelt. Gezien de lenzen die je oom heeft is een D3100 een prima keuze. Verschil in beeldkwaliteit met de 500D is er nauwelijks, en wat functies betreft er ook niet veel verschil (licht in het voordeel van de D3100 wat mij betreft). Als je een klapscherm erg prettig vind en de filmfunctie niet zo belangrijk voor je is, dan is de D5000 ook een prima camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 08:19
Ik wil mijn vriendin graag een goede starters dslr kado doen voor haar verjaardag (en er zelf ook mee gaan spelen)

Nou heb ik de mogelijkheid om via mijn werk een camera te bestellen zonder btw te betalen en tegen inkoopsprijs.
Ik heb een aantal opties, hieronder noem ik er een paar:

EOS 1100D + EF 18-55DCIII + EF 75-300DC € 498,86
EOS 500D + EF-S 18-55 IS € 416,67
EOS 500D + EF-S 18-135 IS € 577,32
D5000 AF-S DX 18-55 VR + AF-S DX 55-200 VR € 515,46
EOS 550D + EF-S 18-55 IS € 580,87

Ik twijfel zelf tussen de EOS 1100D met de 2 lenzen en de EOS 500 D met 18-55IS lens.
En na veel zoek denk ik dat de D5000 met de 2 bovengenoemde lenzen ook een goede keuze is.

De EOS 550D lijkt me weer wat teveel van het goede... maar qua prijs nog net acceptabel.

Ik wil graag een camera met makkelijke bediening en makkelijke learning curve.
Verder wil ik de foto's graag als achtergrond op mijn 22"scherm kunnen gebruiken, of op grote canvass doeken kunnen printen voor aan de muur.

Wat is je beschikbare budget? 500-550 (ik betaal geen btw dus ruimer bereik)
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Nee, allround, maar een flink zoombereik geniet wel mijn voorkeur.
Moet de camera kunnen filmen?nee, ik heb al een goede HD cam.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? ja en liever wel ja
Overige wensen aan de camera?

[ Voor 18% gewijzigd door Nordcore op 15-06-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik zou dat 1100D setje maar laten liggen, die lenzen zijn niet goed genoeg.

500D is prima, 550D heeft vooral betere video.

Die Nikon D5000 set biedt nog steeds erg veel camera voor het geld.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 19:16

Zuurstok

Passionately curious

Fiber schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 01:43:
? voor jou niet? Voor z'n vriendin niet? voor hem niet? Voor de hond niet?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik beschik over zo'n 1200(ongeveer, kan wat meer) euro budget en zoek dus een DSLR. Nu, ik heb al 2 nikon cameras in m'n bezit (D50 en D3000) en ik zou dus graag weer voor een Nikon gaan, dan kan ik m'n lenzen blijven gebruiken(Heb een 18-55 en 55-200 maar zou graag iets in de aard van een 18-105 als pack kopen).

Nu heb ik al zitten zoeken naar een degelijke camera en ben op de D7000 gestoten. Echter heeft een kennis van mij verteld dat ik beter voor de D90 zou gaan aangezien je deze meer kan instellen. Nu zit ik dus te twijfelen welk model ik het best koop. Daarnaast heb je dan ook de D5100 die me wel aanspreekt.

De camera zou ik op 2 manieren gebruiken, namelijk voor m'n hobby en ook voor m'n werk(freelance webdeveloper maar af en toe ook fotograaf ;) ). Als hobby ga ik er vooral op uit om sportfotos te maken en dan mik ik op sporten als Skaten/BMX. Daarvoor heb ik dus graag de burst modus en hier wint de D7000 duidelijk als ik de specs mag geloven. Naast sportfotos neem ik ook graag wel eens landschapfotos en wat portretten(Reisfotos dus).

Voor mijn werk zit het natuurlijk even anders, daar zal ik gebouwen moeten fotograferen, portretten, producten, etc. Daarnaast is er ook vraag naar videos en daarom moet er dus ook een videofunctie inzitten.

Om het lijstje van de startpost verder te volgen, Live View vind ik niet zo noodzakelijk, maar het is uiteraard wel handig en dus mooi meegenomen.

Nu zit ik dus te twijfelen dus de D7000(als hoofdkeuze), de D90 en de D5100. Heeft iemand suggesties van wat ik het best zou nemen?(Mag gerust ook een andere camera zijn maar een D300s is al wat te duur naar mijn oordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

BobF. schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 02:03:
[...]
? voor jou niet? Voor z'n vriendin niet? voor hem niet? Voor de hond niet?
Nou ja, laat ik het dan iets minder bot formuleren: Voor een paar tientjes meer heb je ook de veel interessantere IS versies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 08:25:
...
Nu heb ik al zitten zoeken naar een degelijke camera en ben op de D7000 gestoten. Echter heeft een kennis van mij verteld dat ik beter voor de D90 zou gaan aangezien je deze meer kan instellen. Nu zit ik dus te twijfelen welk model ik het best koop. Daarnaast heb je dan ook de D5100 die me wel aanspreekt.
Onzin. De D7000 is de zeer verbeterde opvolger van de D90 en heeft eerder meer dan minder (handmatige en automatische) instelmogelijkheden. Ik heb een D90, weinig mis mee verder hoor, maar een D7000 is gewoon weer een stapje hoger en op vrijwel alle punten beter.
De camera zou ik op 2 manieren gebruiken, namelijk voor m'n hobby en ook voor m'n werk(freelance webdeveloper maar af en toe ook fotograaf ;) ). Als hobby ga ik er vooral op uit om sportfotos te maken en dan mik ik op sporten als Skaten/BMX. Daarvoor heb ik dus graag de burst modus en hier wint de D7000 duidelijk als ik de specs mag geloven. Naast sportfotos neem ik ook graag wel eens landschapfotos en wat portretten(Reisfotos dus).
Wat betreft de burst mogelijkheid voor snelle sporten heb je gelijk. Voor de rest maakt het allemaal weinig uit.
Voor mijn werk zit het natuurlijk even anders, daar zal ik gebouwen moeten fotograferen, portretten, producten, etc. Daarnaast is er ook vraag naar videos en daarom moet er dus ook een videofunctie inzitten.
Voor video valt de D90 af, die heeft een verouderde video functie. Ik ben geen video expert, maar ik denk dat de D5100 met z'n fraaie klapscherm nog wat beter is voor video dan de D7000
Om het lijstje van de startpost verder te volgen, Live View vind ik niet zo noodzakelijk, maar het is uiteraard wel handig en dus mooi meegenomen.

Nu zit ik dus te twijfelen dus de D7000(als hoofdkeuze), de D90 en de D5100. Heeft iemand suggesties van wat ik het best zou nemen?(Mag gerust ook een andere camera zijn maar een D300s is al wat te duur naar mijn oordeel.
Ga ze eens vasthouden in de winkel, je zou ook de D3100 nog kunnen overwegen en je budget verder kunnen besteden aan betere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Fiber schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 01:43:

500D is prima, 550D heeft vooral betere video.

Die Nikon D5000 set biedt nog steeds erg veel camera voor het geld.
Ik heb ondertussen niet stilgezeten en heb, na advies te hebben gekregen uit verschillende hoeken, de 1100D van het lijste gestreept

blijven over:

De Nikon D5000 is 12MP en de 550D is 18MP, daar tussin zit uiteraar nog de 500D met 15MP.

12MP lijkt me misschein toch wat weinig (voor grote cam, verder is het zo dat iedereen die ik ken die een dslr heeft, allemaal een Canon hebben, en dus is lenzen uitwisselen makkelijker...

Zit er een image stabilizer in de Nikon lenzen die hierboven genoemd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
VR = Vibration Reduction, de IS van Nikon zeg maar. Waar heb je die extra megapixels zo hard voor nodig?
De D5000 met 18-55 en 55-200 die je noemt lijkt mij ook het meeste waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
PowerUp schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:10:
VR = Vibration Reduction, de IS van Nikon zeg maar. Waar heb je die extra megapixels zo hard voor nodig?
De D5000 met 18-55 en 55-200 die je noemt lijkt mij ook het meeste waar voor je geld.
Mooie grote plaatjes schieten om in posterformaat aan de muur te hangen...
oeor mijn monitor achtergrond plaatjes is 12MP ruim genoeg

verder leek het mij ook wel erg handig dat op de Canons een veel betere kwaliteit scherm zit om zo beter te kunnen inschatten wat het eind resultaat van een foto is.
Daarnaast heeft de d5000 een klapbaar scherm, ook erg interessant maar vraag me af of je dat ook echt gebruikt.

maar afgezien van de 12 MP lijkt de D5000 mij ook de deal emt de beste prijs/kwaliteit verhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:39:

[...]

Voor video valt de D90 af, die heeft een verouderde video functie. Ik ben geen video expert, maar ik denk dat de D5100 met z'n fraaie klapscherm nog wat beter is voor video dan de D7000

[...]

Ga ze eens vasthouden in de winkel, je zou ook de D3100 nog kunnen overwegen en je budget verder kunnen besteden aan betere lenzen.
Klare taal, de D90 valt dus al af ;)

De D3100 is ook geen slechte camera, enkel als ik de specs zo bekijk is de burst niet wat ik zoek. Mijn D3000 haalt nu ook een 3fps en dat is toch wel te weinig. Met enkele kennissen ben ik aan een project bezig waar de burst modus toch wel belangrijk is(sportfotos) dus dit is zeker een must. Dan vraag ik me wel af of de D7000 effectief de 6fps haalt?

Bij de D5100 is het scherm inderdaad de reden dat ik deze ook bij m'n twijfel gevallen zet, het kantelen is altijd wel handig. Echter heb ik deze al eens vast gehad in de winkel en deze lag niet zo lekker, maar er zaten wat kabels in de weg dus dit weekend ga ik nog eens een andere winkel opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nordcore schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:23:
[...]
voor mijn monitor achtergrond plaatjes is 12MP ruim genoeg
Ga je echt posters maken...? ;)
verder leek het mij ook wel erg handig dat op de Canons een veel betere kwaliteit scherm zit om zo beter te kunnen inschatten wat het eind resultaat van een foto is.
Dat klopt zeker.
Daarnaast heeft de d5000 een klapbaar scherm, ook erg interessant maar vraag me af of je dat ook echt gebruikt.
Het scherm klapt helaas naar beneden uit, valt in de praktijk vaak tegen. De nieuwe D5100 heeft een draai/kantelscherm aan de zijkant. Dat is veel beter.
maar afgezien van de 12 MP lijkt de D5000 mij ook de deal met de beste prijs/kwaliteit verhouding
Die 12MP zou ik me geen zorgen over maken, dat is echt zat.

Lenzen kunnen uitwisselen met vrienden, als het er echt van komt, kan zeker een groot voordeel zijn.

Ga ze ook eens vasthouden in een winkel, ook dat kan kan het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Fiber schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:38:
[...]

Ga je echt posters maken...? ;)

[...]

Dat klopt zeker.

[...]

Het scherm klapt helaas naar beneden uit, valt in de praktijk vaak tegen. De nieuwe D5100 heeft een draai/kantelscherm aan de zijkant. Dat is veel beter.

[...]

Die 12MP zou ik me geen zorgen over maken, dat is echt zat.

Lenzen kunnen uitwisselen met vrienden, als het er echt van komt, kan zeker een groot voordeel zijn.

Ga ze ook eens vasthouden in een winkel, ook dat kan kan het verschil maken.
Ik begin toch wat meer naar de D5000 te neigen....
Wat me nog tegen houd: de kwaliteit van het lcd scherm: het zijn allebei vrij kleine schermpjes... zie je echt zo veel verschil in kwaliteit van het scherm, ik bedoel zijn de schermpjes neit zo klein dat je dat verschil nauwelijks ziet?

verder valt me op dat de 500D veel slechter presteert dan de 5000D onder hogere ISO waardes, kan iemand dit bevestigen, zie bv http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D5000/noise.shtml

Al met al denk ik dat de 5000D het wel eens kan gaan worden.
ik heb van een collega begrepen dat de raw foto's ongeveer 25 mb in beslag nemen, daarvan uitgaan lijkt een 16gb kaartje me wel voldoende.
hoe snel moet eht kaartje minimaal zijn om raw foto's van 25 mb weg te schrijven?
logisch gezien zou ik zeggen 25 mb/sec ....

[ Voor 28% gewijzigd door Nordcore op 16-06-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Nordcore schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:07:
blijven over:

Als je een Canon wil : De 550D
Als je een Nikon wil : De nieuwe 5100

500D of 5000 zijn meer "voorraad opruiming" dan echt een aanbieding naar mijn mening. Maar goed... aan jou de keuze uiteindelijk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
PowerUp schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:10:
ik zou dan toch echt voor de 5100 gaan, veel betere video mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Sn0wblind schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:40:
[...]

ik zou dan toch echt voor de 5100 gaan, veel betere video mogelijkheden
Video was niet belangrijk voor de vraagsteller.
Nordcore schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:15:
...

Nou heb ik de mogelijkheid om via mijn werk een camera te bestellen zonder btw te betalen en tegen inkoopsprijs.
Ik heb een aantal opties, hieronder noem ik er een paar:

EOS 1100D + EF 18-55DCIII + EF 75-300DC € 498,86

...

Wat is je beschikbare budget? 500-550 (ik betaal geen btw dus ruimer bereik)
...
Moet de camera kunnen filmen?nee, ik heb al een goede HD cam.
...
Zit je echt vast aan een beperkt aantal opties? Wat waren de andere opties? Je kan dus niet vrij kiezen?
nero355 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:08:
[...]

Als je een Canon wil : De 550D
Als je een Nikon wil : De nieuwe 5100

500D of 5000 zijn meer "voorraad opruiming" dan echt een aanbieding naar mijn mening. Maar goed... aan jou de keuze uiteindelijk :)
Voor fotografie zijn de 500D en de D5000 echt nog prima hoor. Je kan je geld beter in lenzen etc. steken. Voor video heb je gelijk, maar dat was niet belangrijk voor de vraagsteller.

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 16-06-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-07 21:54
Fiber schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:51:
[...]

Video was niet belangrijk voor de vraagsteller.

[...]

Zit je echt vast aan een beperkt aantal opties? Wat waren de andere opties? Je kan dus niet vrij kiezen?

[...]

Voor fotografie zijn de 500D en de D5000 echt nog prima hoor. Je kan je geld beter in lenzen etc. steken. Voor video heb je gelijk, maar dat was niet belangrijk voor de vraagsteller.
oops sorry had bij een verkeerde post gekeken, jehebt gelijk, dan nog zou ik voor 5100 of 550 gaan, de sensoren zijn gewoon een slag beter en voor dat iets meer geld krijg je veel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
Ik ben vandaag in de winkel beide toestellen gaan bekijken.
Ik moet eerlijk zeggen dat de Canon 500d en 550d vele malen beter in de hand ligt als de Nikon d5000 en d5100.

Verder heb ik geconstateerd dat het naar onder klappen van het scherm bij de Nikons echt niet handig is.
Verder denk ik dat de 18-35 lens voldoende inzoom mogelijkheden heeft.

Ik heb in 1 review op internet gelezen dat de nikon d5000 een toegankelijkere interface heeft voor de beginner, mede door het help menu en de voorbeelden in beeld.
Ik moet eerlijk zeggen dat de toegankelijke interface en de goede prijs voor de set met 2 lenzen voor mij erg zwaar wogen maar nu ik het toestel in de hand gehad heb neig ik toch weer naar de canon

Hoe toegankelijk zijn de canon 500d en 550d voor de beginner, en hoe verhoud de help functie zich tot de nikons?

Ik ben in de media markt geweest en daar kun je helaas niet de toestellen aan zetten en in de menu's kijken aangezien het volgens mij dummy's zijn.

alvast bedankt voor jullie info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nordcore schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 23:21:

Ik ben in de media markt geweest en daar kun je helaas niet de toestellen aan zetten en in de menu's kijken aangezien het volgens mij dummy's zijn.

Bij de Mediamarkt kun je een afspraak maken om de camera in werkende toestand te komen bekijken. Dan laden ze van tevoren de accu voor je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
  • Laatst online: 24-06 09:27
Ik ben vandaag in de winkel beide toestellen gaan bekijken.
Ik moet eerlijk zeggen dat de Canon 500d en 550d vele malen beter in de hand ligt als de Nikon d5000 en d5100.

Verder heb ik geconstateerd dat het naar onder klappen van het scherm bij de Nikons echt niet handig is.
Verder denk ik dat de 18-35 lens voldoende inzoom mogelijkheden heeft.

Ik heb in 1 review op internet gelezen dat de nikon d5000 een toegankelijkere interface heeft voor de beginner, mede door het help menu en de voorbeelden in beeld.
Ik moet eerlijk zeggen dat de toegankelijke interface en de goede prijs voor de set met 2 lenzen voor mij erg zwaar wogen maar nu ik het toestel in de hand gehad heb neig ik toch weer naar de canon

Hoe toegankelijk zijn de canon 500d en 550d voor de beginner, en hoe verhoud de help functie zich tot de nikons?

Ik zelf ben een beginner, en heb sinds enkele weken de canon 550D, ik moet zeggen dat de camera geen help functie heeft, maar het is in principe allemaal zeer eenvoudig, en na even de boekjes te lezen heb je dan ook alles wel door. en natuurlijk zelf uitproberen, na enkele keren de camera te proberen heb je het door, vooral op de auto stand is niks moeilijk, pas als je alles zelf gaat doen word het lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:35:
[...]

Klare taal, de D90 valt dus al af ;)

De D3100 is ook geen slechte camera, enkel als ik de specs zo bekijk is de burst niet wat ik zoek. Mijn D3000 haalt nu ook een 3fps en dat is toch wel te weinig. Met enkele kennissen ben ik aan een project bezig waar de burst modus toch wel belangrijk is(sportfotos) dus dit is zeker een must. Dan vraag ik me wel af of de D7000 effectief de 6fps haalt?
Onder ideale omstandigheden wel. Of die burst, in de handen van een beginner, ook 6 bruikbare platen oplevert betwijfel ik ten zeerste.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Heb een keer met een nikon met die helpfunctie gefotografeerd, na twee foto's heb ik het weer uit gezet want het werkt ontzettend vertragend. Je kunt dan aan de hand van wat standaard vragen de juiste instellingen kiezen. je gaat dan naar het menu, kiest bijvorbeeld sport (or whatever) dan vraagt ie nog wat extras en dan kun je je foto maken. Ik zou zeggen verwacht er niet te veel van. Als je met een SLR gaat fotograferen leer je vanzelf wat de functies en mogelijkheden zijn als je je er een beetje in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Nordcore schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:23:
[...]
oeor mijn monitor achtergrond plaatjes is 12MP ruim genoeg

Wat betreft MP voor hoge res fotos scheelt het allemaal niet zo gek veel. Het is veel belangrijker om een goede pixelgrootte op je sensor te hebben. Bijvoorbeeld een 7D heeft een leuke res van 18MP...op een crop sensor. Het moiré filter maakt je beeld blurry, en door de veel te kleine pixels op de sensor krijg je de foto's vervolgens nooit meer echt ragscherp. En wat scheelt het nou? Een D90/12MP heeft 4288 pixels in de breedte, een 7D/18MP zet daar 5184 tegenover. Dat is maar 20% meer resolutie / printgrootte.

Begrijp me niet verkeerd...ik schiet zelf met een 7D, maar ik vind het MP argument niet echt er toe doen. Betere ruis prestatie (grotere pixels op de sensor) en goed glas zijn vele malen belangrijker.

Over de kwaliteit van het scherm: Om je foto's goed te kunnen beoordelen vind ik zelf een 100% crop mogelijkheid onontbeerlijk. Waar je met bijvoorbeeld een 7D naar exact 100% kan inzoomen om de scherpte van een foto op meerdere plekken te kunnen beoordelen, kan je bijvoorbeeld met een D3100 wel inzoomen, maar nooit naar exact 100%. Het is dus altijd een verrassing of je foto's wel echt lekker gelukt zijn. Kleur kan je op geen enkel scherm fatsoenlijk beoordelen en is bovendien makkelijk aan te passen in software, en over/onder belichting is het histogram een veel betere indicatie dan je scherm.

Ik zou me dus over het scherm niet zo druk maken, meer over de mogelijkheden om je foto's goed te beoordelen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, heb net mijn D7000 besteld. Benieuwd wat die gaat geven ^^

Heb uiteindelijk voor de D7000 gekozen omdat die qua specs toch nog iets beter is dan de D5100 en D3100. Het enige dat ik wat mis is het kantelbaar scherm van de D5100, maar daar laat ik de overige verbeteringen niet voor. Heb al een oplossing door het via mijn iPhone te laten werken.

Nu nog wachten tot hij geleverd wordt, zou normaal in de loop van volgende week moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:12:
Ok, heb net mijn D7000 besteld. Benieuwd wat die gaat geven ^^

Heb uiteindelijk voor de D7000 gekozen omdat die qua specs toch nog iets beter is dan de D5100 en D3100. Het enige dat ik wat mis is het kantelbaar scherm van de D5100, maar daar laat ik de overige verbeteringen niet voor. Heb al een oplossing door het via mijn iPhone te laten werken.

Nu nog wachten tot hij geleverd wordt, zou normaal in de loop van volgende week moeten zijn.
Gefeliciteerd met je aankoop ;) De D7000 is een erg mooie camera. Daar ga je zeker geen spijt van krijgen :*)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Fiber schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 17:51:Voor fotografie zijn de 500D en de D5000 echt nog prima hoor. Je kan je geld beter in lenzen etc. steken. Voor video heb je gelijk, maar dat was niet belangrijk voor de vraagsteller.
Video moet je effe vergeten en gewoon naar de ruisprestaties kijken : Dan wil je echt niet meer zo'n oude sensor hebben en vooral niet die van de 500D en D5000 ;)

Dan heb ik nog liever een D3100 !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
hahahaha je kan overdrijven hoor! 8)7 |:(

Zelfs met mn 1000D kon ik hele fatsoenlijke foto's maken van goede kwaliteit. Sorry, maar die opmerking van jou kan ik ècht totaal niet plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jouw 1000D ken ik maar al te goed in de vorm van een 400D en NU zou ik die niet meer kopen...
Mijn punt is dan ook niet alleen de prestatie van een toestel, maar prestatie + leeftijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tss68nl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:14:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop ;) De D7000 is een erg mooie camera. Daar ga je zeker geen spijt van krijgen :*)
Tnx! Volgens de UPS Tracker komt hij maandag toe, zodra hij er is maar eens aan de slag gaan ermee.

Nu had ik juist nog een vraagje, maar weet niet precies of dit hier thuishoort. Is het verschil tussen RAW en JPEG zo drastisch dat ik dus beter altijd in RAW formaat fotos neem? (Qua opslag zit ik er niet echt mee, geheugenkaartjes kosten niet zoveel meer + ik kan 2 kaartjes in de camera zelf stoppen) Nu, ik had ergens gelezen dat een RAW foto toch wel zo'n 25mb is.. Als ik dan in burstmodus wil trekken zal ik wellicht geen 6fps halen, aangezien m'n geheugenkaartjes tot max 45mb/s gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 19:51

S913

Abusus non tollit usum

Ik ben er voor mezelf eigenlijk wel een beetje uit, maar post mijn gedachtegang hier toch om met de ervaringsdeskundigen te sparren, misschien hebben jullie een net iets anders inzichten :) Ik heb momenteel niets op het gebied van dSLR, maar wil me er wel serieus in gaan verdiepen en gebruik van maken.

Ik heb een aantal wensen en beperkingen, die de mogelijk opties voor een body terug gebracht hebben tot 2 (volgens mij):
  1. Weathersealing: Ik zal hem veel buiten gebruiken, uiteenlopende temperaturen (afgelopen januari met een vriend en zijn 7D in -24C geweest) en weer (regen, al ga ik niet in een hoosbui staan, maar vochtig zal het wel zijn).
  2. Prijs/budget: De 7D is me bijvoorbeeld te duur
  3. Ik wil toch wel een beetje recente camera
De twee opties voor bodies die ik voor mezelf gevonden heb met daaronder een paar "plussen" en "minnen" waar ik zo even op kom:
Canon 60DNikon D7000
- Plastic body+ Magnesium body
+ Sealing schijnt beter te zijn?
+ Meer MP (voordeel?)
+ Meerdere formaten (1:1, 3:2 etc)- Alleen 3:2
+ Kantel LCD+ 100% viewfinder coverage
+ Beter LCD scherm
+ Zou beter zijn bij wat minder licht

Zoals gezegd, het is een beetje een braindump. Ze ontlopen elkaar gewoon niet erg veel, maar m.n. die betere sealing (zegt men) en beter bij wat minder ligt (zegt men) doet mijn voorkeur een beetje buigen naar de Nikon. De LCD zal ik niet veel gebruiken, dus die voordelen van de Canon zijn minder.
Ik las trouwens ook op 1 review zijn dat de Nikon sneller zijn buffers flushed naar SD na burst shots. Is dat zo? En zou dat te maken kunnen hebben met die 2 SD kaarten die er in gaan? RAID striping over SD ofzo? :+
Tja, verder zou ik lenzen van die vriend met een 7D kunnen lenen, maar ik verwacht in de praktijk dat dat toch niet veel zal voorkomen.

Nou heb ik als een goeie tweaker de TS ook doorgenomen v.w.b. lenzen en kitlenzen. Zoals ik overal lees en hoor, is je lens toch wel het belangrijkste. Wat ik daar geleerd heb uit de TS, naast mijn wensen voor een eerste goeie (all-round) lens, maar zonder de compromissen van een superzoom, vermoed ik (afhankelijk van die body die het wordt) voor één van deze lenzen te gaan om mee te beginnen:

Canon 60D: EF-S 15-85mm IS USM (één van de kitlenzen van de 7D)
Nikon D7000: AF-S DX NIKKOR 16-85mm G ED VR (één van de kitlenzen van de D7000 zelf)

Grote zoombereik heb ik voor mijn doeleinden in het begin niet nodig, dan kan ik altijd later (na mijn financiën weer wat opgekrikt te hebben :P ) voor bijv. een goeie 7x-xxxMM kijken.

Dus vertel: Zit er nog iets zinnigs in mijn verhaal, sla ik ergens de plank mis of klopt mijn gedachtegang een beetje? Zoals gezegd, mijn voorkeur op basis van specs (ik heb geen voorgeschiedenis met geen van beide merken) gaat momenteel uit naar de Nikon.

Ow, PS. De Nikon ondersteunt als optie GPS ... Ben een GPS gadget freak, dus dat is een leuke extra, maar heb me nog niet echt verdiept in GPS mogelijkheden i.c.m. met de Canon.

[ Voor 2% gewijzigd door S913 op 18-06-2011 11:29 . Reden: PS. added ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ Jelmer, JPEG vs RAW is een (eindeloze) discussie die volgens mij niet in dit draadje thuis hoort, wellicht wel in het Workflow gedeelte van Fotografie. (Of Google er eens op...) Probeer het eerst eens zelf zou ik zeggen, een D7000 heeft inderdaad 2 geheugen slots, misschien kunnen ze wel in RAID... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 18-06-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ S913, Daar is geen antwoord op te geven, is als Mac vs Windows, ze zijn allebei erg goed. Ga ze eens een keer rustig vasthouden en uitproberen in een goede winkel, dan ben je er waarschijnlijk gelijk uit. Vrienden met een zelfde systeem vind ik overigens wel een plusje, maar hoeft inderdaad niet doorslaggevend te zijn. Kijk ook eens naar het lenzen aanbod, als bijvoorbeeld een 70-200 echt belangrijk voor je is dan geeft dat weer een plusje voor Canon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verschil in megapixels zal je hoogst waarschijnlijk niet gaan merken. Verder vind ik dat verhaal over die beeldverhoudingen niet zo interessant. De Canon cropt gewoon een deel van het beeld, de Nikon kan dat niet, maar dat kan je later natuurlijk zelf ook doen.

Als ik ze zo naast elkaar bekijk heeft de Nikon ook mijn voorkeur.
DxoMark
DPreview

(Wel vreemd dat je zo verschillende specificaties voor het aantal megapixels krijgt trouwens!)

Het voordeel van de Canon is het uitklapbare scherm. Ik heb dat niet op mijn camera, en ik dacht ook niet dat ik dat veel zou gaan gebruiken, maar ik loop nu soms toch wel tegen situaties aan waarin ik het toch wel mis. Vooral als je je camera dichtbij de grond wilt houden, maar niet zo'n zin hebt om erbij te gaan liggen (nette kleren / vieze grond...). Waarom is volgens jou trouwens het scherm van de Canon zoveel beter dan die van de Nikon om dat als pluspunt voor de Canon te zien (afgezien van de uitklapmogelijkheid dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@S913
Let wel op bij keuze van je lens. Je zit heel erg op de weathersealing in de body maar slaat hem geheel over bij de keuze van je lens. Is je lens niet weathersealed is het ook minder belangrijk in de body.

Over GPS met een Canon is niet echt veel voor te krijgen. Zeker niet iets wat er gelijk voor zorgt dat in camera de gps gegevens worden opgeslagen zoals bij de Nikon. De Nikon GPS module is niet goedkoop 199 euro geloof ik maar wel makkelijk volgens mij. Ik had zoiets ook graag op mijn 7D gehad. Dat kan maar kost nog is 600 euro meer als de Nikon variant omdat je de Wifi grip er bij moet kopen. Ik gebruik nu zelf een simpele fotologger van i-got U en koppel later thuis mijn foto's werkt aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

@Fiber: True, was ook niet echt bedoeld als een Canon vs. Nikon vraag als lijkt het wel op de manier waarop ik het schreef. Heb ze beide al een keer vast gehouden/wat meegespeeld en kan aan beide wel wennen.

@Sytsuuh: Thnx, dat soort opmerkingen zoek ik. Dat liggen zie ik inderdaad ook niet zo zitten. Maar 9 van de 10 keer zal ik het LCD scherm niet gebruiken en dus wil ik er geen doorslaggevend argument van maken. Over de kwaliteit van de LCD, sorry ik heb de afgelopen week zoveel review sites gelezen en op één daarvan werd dat als pluspunt van de Canon genoemd. Het scherm was duidelijker, scherper.

@Pasquald: Hmm, daar heb je wel een heel goed punt. Ik heb niet echt naar de sealing van de lenzen gekeken. Mijn ervaring is dus dat die eerder genoemde Canon lens zich zeer goed gehouden heeft in extreme omstandigheden, maar inderdaad volgens Dpreview is hij niet sealed. Als ik voor Canon en Nikon in lens-database van Dpreview zoek zijn dat er ook niet veel recente lenzen die sealed zijn en hangt er een redelijk prijskaartje aan (bijv. Canon L lenzen) en sowieso niet met focal length die ik zoek in mijn eerste all-round lens. Dat zijn toch meer de gespecialiseerde lenzen, die zullen dan nog even moeten wachten tot de eerste upgrade :|

Denk dat mijn keuze voor de body steeds duidelijker wordt: de D7000, maar als eerste all-round lens ben ik wel even aan het twijfelen gebracht. De AF-S DX NIKKOR 16-85mm G ED VR heb ik nog steeds in mijn lijstje staan, maar op de DxOMark site staan heel wat lenzen als suggesties, misschien dat ik die ook eens moet reviewen (ook andere merken dan Nikon zelf).
Wat zouden lenzen zijn waar jullie naar zouden kijken voor een goeie, eerste, allround lens?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gewoon beginnen met de standaard kitlens en pas later investeren in eventuele upgrades of uitbreidingen: pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR Na een paar maanden fotograferen kun je veel betere beslissingen nemen op basis van je ervaringen. Wel of niet 'environmentally sealed' is ook zo'n eindeloze discussie met voor en tegenstanders. Persoonlijk vind ik het over-rated, elke camera kan wel tegen een spatje regen en er zijn ook nog regenhoesjes etc. Als je naar de Zuidpool gaat of zo dan ben je sowieso beter af met een 1D of D3 oid en professioneel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S913 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 13:04:
Over de kwaliteit van de LCD, sorry ik heb de afgelopen week zoveel review sites gelezen en op één daarvan werd dat als pluspunt van de Canon genoemd. Het scherm was duidelijker, scherper.
"Sorry"? Je hoeft je niet te verontschuldigen voor het doen van goed research hoor! ;)

Ik was gewoon benieuwd naar je onderbouwing, of dat je misschien dacht dat meer pixels gewoon beter was... Je hebt ze dus allebei al in je handen gehad (zoals Fiber al had aangeraden)? Dat is sowieso veel beter dan op één enkele review afgaan natuurlijk. Zag je toen ook verschil tussen de schermpjes? Verder niet heel erg belangrijk lijkt me (het lijkt me sterk dat één van die camera's een onbruikbaar scherm heeft) maar ik vraag het me gewoon even af... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Laatst online: 07-09 17:54
Ik ben van plan om (voor de zomervakantie) misschien een nieuwe spiegelreflex aan te schaffen. Ik heb eerder zitten kijken naar een full HD video camera, aangezien ik er ook mee wil gaan filmen. Maar aangezien verwisselbare lenzen, en fotografie mij ook aanspreken kwam ik eigenlijk uit op een spiegelreflex.

Ik (althans, mijn vader) is in het bezit van een Canon EOS 400D, welke ik gebruik voor fotografie (schooldoeleinden, en hobby). Nu wilde ik er eigenlijk een aan gaan schaffen welke 'echt' van mij is, en welke ik dan ook in alle tijden mee kan nemen, en niet dat ik afhankelijk ben van mijn vader.

Nu was ik een beetje aan het kijken in de richting van de Canin EOS 550D en de Nikon D5100, maar de keuze blijft moeilijk, en ook of ik het wel moet kopen, aangezien ik ook voor 180 euro een goedkoop camcordertje kan kopen (al bereik je daar nooit het effect mee wat je met een spiegelreflex behaald, maar je stopt hem wel een stuk makkelijker in je tas.)

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De keuze tussen een dSLR en een camcorder kunnen wij natuurlijk niet voor je maken. Als je besluit een dSLR te kopen zijn beide camera's erg goed en komt het voornamelijk neer op wat je het lekkerst vast vindt houden. Als je echt serieus wil gaan filmen is de 550D mss iets geschikter, maar dan vooral omdat je er externe mic's aan kunt hangen (dat moet je dus ook wel willen, anders is het een voordeel van niks). De D5100 heeft dan weer een uitklapbaar scherm.

Denk dus eerst eens na over een dSLR of een camcorder en wil je die eerste, ga naar een winkel en houdt ze allebei eens vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik weet niet wat je gaat filmen, maar hou rekening dat je bij een dSLR geen autofocus hebt. Je kan een dSLR dus niet zomaar 'vervangen' voor een videocam. Beide koop je voor een ander doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

@Fiber: Thnx duidelijk en daar heb je natuurlijk gelijk in: Ervaring opdoen is prio 1 om daarna het uit te bouwen. [offtopic] De Zuidpool zit er helaas niet in (zou heel erg graag gaan), maar als ik daar het geld voor had, blijft er weinig over voor die 1D of D3 :P Maar Lapland is een stuk dichterbij en zóó mooi. [/offtopic]

@Sytsuuh: Meer "sorry" omdat ik het statement een beetje als "de waarheid" in mijn post had gezet, terwijl ik juist zo'n objectief mogelijk post er van wilde maken :) Zeker omdat ik ze dus beide in de hand gehad heb en wat je aangeeft, het verschil niet enorm groot of storend is. Maar ik heb er alleen binnen mee gestaan, dus kan geen oordeel geven of invallend zonlicht en reflectie. Vandaar dat ik nog even die review het voordeel van de twijfel gaf in mijn tabelletje, maar het ook net als doorslaand argument voor de Canon zie.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nikon heeft (voor de D5100) ook een (erg fraaie) externe mic.
http://www.engadget.com/2...g-april-21st-we-go-hands/

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 18-06-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Scirocco schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 15:33:
Ik weet niet wat je gaat filmen, maar hou rekening dat je bij een dSLR geen autofocus hebt.
Niet dat het voor mij relevant is, dus heb me er niet in verdiept (dus kan zijn dat ik er naast zit) maar volgens mij heeft Nikon sinds de D3100 toch al AF-F tijdens filmen, of gaat dat over iets anders?

Uit de review van Dpreview van de 5100 onder het kopje "Video quality comments":
Just like the D3100, the D5100's AF-F continuous focusing mode has to count as a qualified success

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Nordcore schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:07:
[...]

Ik heb ondertussen niet stilgezeten en heb, na advies te hebben gekregen uit verschillende hoeken, de 1100D van het lijste gestreept

blijven over:

De Nikon D5000 is 12MP en de 550D is 18MP, daar tussin zit uiteraar nog de 500D met 15MP.

12MP lijkt me misschein toch wat weinig (voor grote cam, verder is het zo dat iedereen die ik ken die een dslr heeft, allemaal een Canon hebben, en dus is lenzen uitwisselen makkelijker...

Zit er een image stabilizer in de Nikon lenzen die hierboven genoemd worden?
Waar koop je die voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Personeelskorting oid ergens...
S913 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 16:06:
[...]

Niet dat het voor mij relevant is, dus heb me er niet in verdiept (dus kan zijn dat ik er naast zit) maar volgens mij heeft Nikon sinds de D3100 toch al AF-F tijdens filmen, of gaat dat over iets anders?

Uit de review van Dpreview van de 5100 onder het kopje "Video quality comments":
[...]
Het werkt ook wel, maar nog niet zo goed en niet zo vloeiend, vooral bij matig licht. Zal nog wel een of twee generaties camera's duren voor het perfect is. Met een goede lens er op heeft handmatig focussen bij de meeste filmers nog steeds de voorkeur heb ik begrepen. Video op de dSLR kan perfect maar je moet er wel moeite voor doen. Zie ook: Het video-dSLR hardware topic

[ Voor 93% gewijzigd door Fiber op 18-06-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Moeite doen voor het maken van video's vind ik niet zo'n punt (aangezien dat met fotografie ook moet). Ik ben een beetje aangezet om filmpjes te maken juist door filmpjes die gemaakt zijn met dSLR camera's.

YouTube: ‪het Gevoel, canon 7d short‬‏& (7D, valt helaas buiten mijn budget..)
YouTube: ‪Back to Future x Dynamo‬‏ (schoolfeest, camera weet ik niet)

Filmpjes zijn beiden van mijn school (short, en een schoolfeest) en gemaakt met een dslr.

En als ik de keuze zou uitbreiden met de D600 is dat groot verschil? Ik vind de keuze zo lastig altijd met camera's

Ik vind het idee van die (zelf regelbare) focus juist heel gaaf, want daar creëer je gewoon hele mooie effecten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

D600...? Canon 600D bedoel je. Is in principe een 550D met klapschermpje, verder zijn de verschillen niet wereldschokkend. Ook de dure 7D heeft overigens gewoon dezelfde sensor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
B0MBACI schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 16:24:
[...]

Waar koop je die voor dat geld?
Via een groothandel, dit zijn prijzen zonder btw..
Ik heb de mazzel dat ik zo af en toe iets kan bestellen via mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
CristianSchriev schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:10:
[...]

Ik zelf ben een beginner, en heb sinds enkele weken de canon 550D, ik moet zeggen dat de camera geen help functie heeft, maar het is in principe allemaal zeer eenvoudig, en na even de boekjes te lezen heb je dan ook alles wel door. en natuurlijk zelf uitproberen, na enkele keren de camera te proberen heb je het door, vooral op de auto stand is niks moeilijk, pas als je alles zelf gaat doen word het lastiger
Dat is ook de rede waarom een goed helpsysteem mij ook zo geweldig lijkt. Zo heb je niet ltijd de handleiding erbij nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
_Rene_ schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:30:
[...]

Heb een keer met een nikon met die helpfunctie gefotografeerd, na twee foto's heb ik het weer uit gezet want het werkt ontzettend vertragend. Je kunt dan aan de hand van wat standaard vragen de juiste instellingen kiezen. je gaat dan naar het menu, kiest bijvorbeeld sport (or whatever) dan vraagt ie nog wat extras en dan kun je je foto maken. Ik zou zeggen verwacht er niet te veel van. Als je met een SLR gaat fotograferen leer je vanzelf wat de functies en mogelijkheden zijn als je je er een beetje in verdiept.
Super, hier heb ik echt wat aan!
Ik neem ook aan dat afgezien van de menu de mogelijkhen van het apparaat vrij universeel zijn?
Dus het aanschaffen van een goed boek hierover zal ws nog het slimste zijn...

Ik denk da ik voor de canon 500d ga.
417 euries...hou ik mooi nog wat budget over...

Allemaal hartelijk dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Nordcore schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:30:
[...]

Super, hier heb ik echt wat aan!
Ik neem ook aan dat afgezien van de menu de mogelijkhen van het apparaat vrij universeel zijn?
Dus het aanschaffen van een goed boek hierover zal ws nog het slimste zijn...

Ik denk da ik voor de canon 500d ga.
417 euries...hou ik mooi nog wat budget over...

Allemaal hartelijk dank voor de hulp.
Is een goede keuze, maar goed.. moet eerlijk zeggen, ik denk niet dat je nog een slechte keuze kan maken, alle starter dslr's zijn super tegenwoordig, met allemaal hun plus punten ;D

En ik ben wel jaloers, 140€ minder dan waarvoor ik hem had, en ik had hem al zeer goedkoop :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Het maakt je foto's niet minder mooi hea ;) Sommigen hebben het geluk dat ze eens wat BTW korting kunnen krijgen. Dat kan iedereen toch ook bij de mediamarkt??

@Nordcore; Een goed boek helpt je inderdaad goed op weg, Net zoals veel foto's maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Ik ben over en wil denk ik wel voor een DSLR gaan, en nu twijfel ik tussen de Nikon D5100 en de Canon 600D. Camera's worden ook veel vergeleken op het internet, maar uit elke test komt een ander resultaat. Oftewel, het verschil is heel klein.

Ik wil het gaan gebruiken voor filmpjes, maar zeker ook voor fotografie. Ik maak nu gebruik van een Canon EOS 400D, dus Canon is vertrouwd, maar de overstap naar Nikon lijkt me ook wel leuk. Hmm, lastige keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Als je al wat lenzen hebt van Canon zou ik voor de 600D gaan. Anders maakt het inderdaad niet zo heel veel uit. Ik meen dat de Canon qua filmen een stapje voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 00:24

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Je zou ook gewoon een 550D kunnen nemen, is gewoon hetzelfde aan de 600D muv het kantelscherm en wat andere kleine dingetjes. Zo is die camera ook weer iets goedkoper en kan je geld uitgeven aan andere accesoires (misschien externe mic?). En zoals rene ook al zegt, als je al wat leuke lenzen hebt, dan zou ik niet overstappen, je gaat sowieso verlies maken als je het verkoopt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

CristianSchriev schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:22:
[...]

Is een goede keuze, maar goed.. moet eerlijk zeggen, ik denk niet dat je nog een slechte keuze kan maken, alle starter dslr's zijn super tegenwoordig, met allemaal hun plus punten ;D

En ik ben wel jaloers, 140€ minder dan waarvoor ik hem had, en ik had hem al zeer goedkoop :')
Nog erger voor mij, ik heb er 630 euro voor betaald op 16 Mei dit jaar, en 3 weken later zag ik een aanbieding bij de Media Markt voor 515 euro! :(

Ik ben iig zeer tevreden over deze camera, heb zelfs een website over gestart, met foto's uiteraard. Dus als je nog twijfelt, check de site. :)

Zit alleen te twijfelen of ik magic latern niet moet installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Moby op 21-06-2011 14:59 . Reden: URL verwijderd ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Op de 400D hebben we alleen de kitlens, dus dat zou geen bezwaar zijn. Als ik voor Canon ga ga ik denk ik wel voor de 600D, kantelbaar scherm lijkt me wel heel fijn.

Misschien kan ik met de Canon ook wel een mooie deal maken met mijn vader om samen een lens te kopen.

Van de week maar eens in de winkel gaan kijken en vergelijken welke mij het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
HardCoreGamer schreef op maandag 20 juni 2011 @ 15:31:
[...]

Nog erger voor mij, ik heb er 630 euro voor betaald op 16 Mei dit jaar, en 3 weken later zag ik een aanbieding bij de Media Markt voor 515 euro! :(

Ik ben iig zeer tevreden over deze camera, heb zelfs een website over gestart, met foto's uiteraard. Dus als je nog twijfelt, check de site. :)

Zit alleen te twijfelen of ik magic latern niet moet installeren.
wauw geweldige resultaten zeg, je foto's zijn scherper dan die van mij. Fotografeer je in RAW? bij mij valt het allemaal tegen qua scherpte vind ik, altans lijkt me: www.hellokitty.com ook een erg mooie website ;D

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 21-06-2011 15:07 . Reden: URL verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Bedankt man! Ik raad je aan om een Wordpress te maken, het is vrij simpel, makkelijk en je hebt zeer mooie thema's. Jou website ziet er niet slecht uit, ookal kan de homepagina een oppeppertje gebruiken?
En je foto's zien er toch niet slecht uit man! En trouwens, ik fotografeer gewoon in JPG formaat. :P
Enige wat ik doe is dat ik veel speel me de instellingen van de camera, zoals bij een bloem zet ik hem op close-up, net zoals ik bij een boom voor Close-Up of Landschap kies. Wat ik de laatste tijd vooral doe is hem op CA zetten, maakt ook mooie foto's als je speelt met de instellingen (Achtergrond waziger of scherper, lichter of donkerder, flitser uit of aan ect..)

O.à, ik maak de foto's wel in 5164x3456 formaat, of te wel 18MP. :)
Daarbij gebruik ik dezelfde 18-55 MM lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
HardCoreGamer schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:51:
Bedankt man! Ik raad je aan om een Wordpress te maken, het is vrij simpel, makkelijk en je hebt zeer mooie thema's. Jou website ziet er niet slecht uit, ookal kan de homepagina een oppeppertje gebruiken?
En je foto's zien er toch niet slecht uit man! En trouwens, ik fotografeer gewoon in JPG formaat. :P
Enige wat ik doe is dat ik veel speel me de instellingen van de camera, zoals bij een bloem zet ik hem op close-up, net zoals ik bij een boom voor Close-Up of Landschap kies. Wat ik de laatste tijd vooral doe is hem op CA zetten, maakt ook mooie foto's als je speelt met de instellingen (Achtergrond waziger of scherper, lichter of donkerder, flitser uit of aan ect..)

O.à, ik maak de foto's wel in 5164x3456 formaat, of te wel 18MP. :)
Daarbij gebruik ik dezelfde 18-55 MM lens.
haha is een beetje basis allemaal nog wat ik van mijn maandje html heb geleerd, dus dat komt wel. oké ik heb toch wel dat veel wazig is. nu heb ik een goede: de zon in rug hebben scheelt ;p ik doe ook veel close-up en landschap, maar ik wil natuurlijk wel in M gaan. alleen dit gaat niet zo heel snel ;D

Het is en blijft allemaal wennen,
iemand hier toevallig actief op stockfotografie, en hoe moeilijk is het om daar uberhaupt in te komen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Met je stockfotografie, ik zou het persoonlijk niet doen, aangezien iedereen je foto's dan mag gebruiken, zonder je naam erbij te zetten. Iets wat ik zelf liever niet heb. Maar dat moet je zelf weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

nvm, verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door Deathchant op 21-06-2011 14:32 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Weet iemand hoe je de lens, in mijn geval de 18-55MM lens, kan schoonmaken?
Er zitten nu al wat vlekjes op, en wou het even schoonmaken, maar hoe?
Kan het met een vochtig doekje? Of met wat schoonmaak middel speciaal voor digitale schermen?
Ik deed het al met mijn T-Shirt of een Kwast, maar de vlekken haal je er niet mee weg... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een microfiber doekje werkt bij mij altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Oow, oke, het is dus niet schadelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het beste eerst even kijken of er geen grote korrels zand of zoiets op zit. Dan moet je dat even wegblazen. Dan kan je gewoon een microfiberdoekje gebruiken hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Drommels, drommels en nog eens drommels!! (bron) }:|

5 euro parkeergeld later en ik ben weer helemaal terug bij af: De 60D of de D7000 ....

Lees verder op eigen risico :P

Na mijn vorige post hier alle plussen en minnen naast elkaar gelegen te hebben, 101 reviews gelezen te hebben en na wat zelfreflectie, dacht ik er uit te zijn: het D7000.... dacht ...

Vandaar voor het eerst eens tijd om wat langer met de camera's te spelen, zoals gezegd, heb ze allebei al in de hand gehad, maar nu kon ik erg écht even voor gaan zitten/staan (was ik sowieso van plan voor ik écht tot aankoop over zou gaan).

En nu? Nu weet ik het niet meer. Ik heb ruim een uur met beide camera's "gepield" en er zijn een paar zaken naar voren gekomen, die weer qua gebruik (dus niet specs) in voordeel van de 60D spreken:
  1. De 60D ligt lekkerder in de hand (ik heb grote handen en de vormen van de body van de 60D zijn wat ronder)
  2. De knoppen van de 60D zijn intuïtiever/lekkerder geplaatst. De Nikon heeft de verschillende instel-knoppen (WB, ISO, etc) verdeeld over meerdere plekken (bovenop, rechtsboven en links) en heeft 2 scrollwieltjes ... Misschien is het gewenning, maar ik moest toch steeds even zoeken welke ik nou precies moest hebben. De Canon heeft deze instel-knoppen bovenop en 1 scrollwieltje. Het heeft er misschien mee te maken dat de Canon 2 afzonderlijke ringen heeft in die grote knop in het midden en dus iets flexibeler is.
  3. Als je in het infoscherm zit (weet niet precies hoe het heet) waar in je alle manual instellingen kan zien op de LCD, met de Nikon kan je die instellingen alleen aanpassen met de eerder genoemde knoppen. Met de Canon kan je er doorheen navigeren met die grote draaiknop én door de knoppen (en dan ga je een detail menu in)
Maja ... Het zijn de specs (voor mij) die weer in het voordeel van de Nikon spreken: magnesium body, 2 SD-slots, beter in donkere situaties (is evt. te corrigeren met een goeie lens), de meeste reviews die ik gelezen heb, hebben een lichte voorkeur voor de D7000 en body+lens die ik wil is voor de Nikon net iets goedkoper.

Het lijkt dus een afweging tussen aan de ene kant gevoel en comfort en aan de andere kan specs en reviews te worden. Ben nu de handleidingen maar in pdf aan het doorspitten ... Simpelste is een 7D kopen, die heeft de specs (vd D7000 en meer), die ken ik van die vriend van me en die heeft alle voordelen van de 60D ... Maar daar heb ik het geld niet voor :'( Sowieso zou die voor mijn huidige skills way over de top zijn, sowieso maak ik me waarschijnlijk veeels te druk over specs de ik misschien niets eens gebruik of zal opmerken met mijn skills.

Zo, de frustratie is er uit, bedankt voor het luisterend oor ... Ik duik weer de pdf's in.
;)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Als de Canon lekkerder is in gebruik zou ik toch echt de Canon nemen.

Je geeft aan dat je nog 'beginnend' bent dus de kwaliteit van de foto's zal voor het grootste deel aan je eigen kunnen liggen. Ik denk niet dat je snel tegen eventuele beperkingen aan loopt van de 60D. De magnesium body? leuk, maar als beginnend fotograaf... is dat echt nodig? Twee SD kaart sleuven? Is een kaartje van wisselen te veel werk? Of is één keer 32 GB niet genoeg?
Beter in donkere situaties kan ik niet echt iets over zeggen maar ik denk dat het verschil erg marginaal zal zijn.

De camera's liggen qua features zo dicht bij elkaar dat ik voor diegene zou gaan waar je het beste gevoel bij hebt en welke het lekkerste is in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Bedankt voor het lezen voorbij de waarschuwing :) Je reactie is ook helemaal terecht en bevestigt (en versterkt) dus ook mijn gevoel. Twee SD slots vind ik vooral handig, je kan instellen dat de RAW naar de één en de JPEG naar de ander gaan. Verder schijnt de Nikon zijn buffer sneller te kunnen flushen naar SD na burstshots en de discussie gaat of dat misschien komt doordat hij naar beide "tegelijk" schrijft. Maar net als bij lenzen, moet je ook niet bezuinigen op een goeie (snelle) SD card.

Het enige wat nog even "tegennatuurlijk" voelt, is dat de Canon me meer gaat kosten (qua lens weet ik wel precies welke ik wil) terwijl de Nikon de betere reviews krijgt ;)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Ja het blijft lastig. Ik had hetzelfde met het uitzoeken van een goede standaardlens voor mijn 60D. Ben uiteindelijk voor de 17-40 f4 L gegaan omdat ik deze het fijnste vond werken en het lekkerste op mijn camera zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Hmm, da's ook een mooie lens en als "L" lens zelfs (iets) goedkoper dan de 15-85 die ik op het oog heb. Heb jij verder nog veel lenzen? Gezien de cashflow denk ik dat dit vooralsnog mijn enige lens wordt de eerstkomende tijd, vandaar dat ik voor de iets grotere range ga.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
een 50 1.8 II en een 18-55 die ik bij mijn 60D gekocht heb. Heb die toen genomen omdat ik nog niet zeker wist welke lens ik wilde, uiteindelijk toch een 17-40 besteld (net pas :P). Kon toen een 60D met korting kopen. Als ik straks weer wat geld over heb komt er een 70-200 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

S913 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 19:07:
...
Het lijkt dus een afweging tussen aan de ene kant gevoel en comfort en aan de andere kan specs en reviews te worden.
...
Lijkt me simpel... Gevoel en comfort zijn in de fotografie veel belangrijker dan specs en reviews. Zeker als de specs zo dicht bij elkaar liggen en de reviews ook geen overduidelijke winnaar aanwijzen. :)
Zo, de frustratie is er uit, bedankt voor het luisterend oor ... Ik duik weer de pdf's in ;)
Zonde van je tijd, hak de knoop gewoon door en ga lekker foto's maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Jep, ga gewoon voor de 60D. Daar krijg je heus geen spijt van... Uiteindelijk gaat het om de foto's en die komen bij de 60D heus wel mooi uit de camera, als je zelf je best ervoor doet ;) En dan is een stuk ergonomie ook wel fijn. Ik heb zelf een 30D gehad, en ben nu op zoek naar een 40D, maar de ergonomie van deze serie is echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De keuze tussen Canon / Nikon (sony/olympus/pentax in mindere mate) kun je mijn inziens maar op 2 dingen baseren:

1. Je wilt een specifieke lens die alleen op merk A of B past.. (komt bijna niet voor dat er geen alternatief is)
2. Je vrienden schieten met A of B, dan kun je lenzen uitwisselen en proberen.

Voor de rest maken Canon en Nikon allebei prima camera's.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat is je beschikbare budget?
€ 600-800

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Niet specifiek. Moet nog beginnen... Tuurlijk wel familiekiekjes etc. :)

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Dit is een must.

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Het liefst wel maar kan niet helemaal achterhalen of dit bij de 550D wel of niet werkt en of het lekker werkt.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Kitlens wil ik mee beginnen maar zou graag een 2de lens er bij hebben voor meer zoombereik. Hoewel ik me afvraag in hoeverre dit goed samengaat met de film-functie. Eventueel low-lightlens. Is Tamron redelijk spul?

Ik zit te twijfelen over de 550D die toch zo links en rechts in de aanbieding is. Bij Dixons nu voor € 599 incl. kitlens. Daar krijg je als ik mijn oude pocket-barrelding van 20 jaar oud inlever krijg ik een waardebon van € 65 er bij. De 600D is ook een optie maar toch net duurder en misschien kan ik dat beter uitgeven aan een extra lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
En je bent tot canon gekomen omdat?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Wijnands schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:44:
En je bent tot canon gekomen omdat?
http://tweakers.net/price...3206;253204;265625;281327

D.m.v. de pricewatch en mijn eisen (budget, filmoptie) kwam ik op bovenstaand lijstje uit. Binnen mijn budget en de 550D is men toch redelijk lyrisch over. Maar misschien heb ik het antwoord zelf al gevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Huh? Heb je nou fullframe als filter geselecteerd? Want m.i. zijn geen van die camera's fullframe.
Daarnaast kijkt je naar een n-1 model van de Canon (550D is vervangen door de 600D) en naar de nieuwste modellen van Nikon. Waarom niet de D3000 of D5000?

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Vanwege de filmoptie? De D3000 kan niet filmen en de D5000 alleen heel basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

PowerUp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:52:
Vanwege de filmoptie? De D3000 kan niet filmen en de D5000 alleen heel basic.
Klopt, als ik 1280x720 (HD Ready 720p) en 1920x1080 (Full HD 1080p) aanvink komt Fullframe er automatisch bij te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Prima starters camera, die 550D. Grootste verschil met de 600D is het klapschermpje van de 600D. Begin gewoon met de kitlens en ga pas later uitbreiden en/of upgraden, dan kun je veel beter beslissen op grond van je ervaring.

Tamron maakt goede en minder goede lenzen, daar kun je geen algemene uitspraak over doen, maar ik zou gewoon nog even wachten met extra lenzen.

Meer info over video met een dSLR: Het video-dSLR hardware topic
Canon lenzen draadje: Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011

pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS (Workshop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ManiacsHouse schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:56:
[...]

Klopt, als ik 1280x720 (HD Ready 720p) en 1920x1080 (Full HD 1080p) aanvink komt Fullframe er automatisch bij te staan.
Vertrouw niet helemaal blind op de Pricewatch, zitten best veel fouten en ontbrekende info in. Bijvoorbeeld de double zoom kits van de D3100 kloppen niet. Wel of niet VR lenzen, je moet doorklikken naar de diverse shops om het zeker te weten... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Jammer dat de 600D relatief duur is bij de dixons. Ik twijfel in hoeverre ik dat klapscherm nodig heb. Het lijkt me wel heel handig. Ik twijfel nu een beetje tussen de 550D 600D en de D5100 van Nikon. Waarbij de Canon 600D de voorkeur heeft, maar helaas is die ook net wat duurder.

Edit;
Die 550D voor €534 euro is trouwens zeker wel aantrekkelijk....

[ Voor 11% gewijzigd door Igor92 op 22-06-2011 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 16:52

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

1.Wat is je beschikbare budget?
Maximaal 500 euro.

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Nee, gewoon voor de vakantiefoto's en af en toe een filmpje van de kinderen ofzo.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, maar ik stel geen bijzondere eisen.

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Geen voorkeur.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.
Degelijk merk, duurzaam, moet point-and-click kunnen doen zonder eerst aan knopjes te moeten draaien.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Geen voorkeur, allround kitlens lijkt me voldoende om mee te starten.

Zoals je ziet heb ik weinig voorkeuren, het wordt dan ook mijn eerste dSLR en ik zal nooit een rasfotograaf worden. Mijn verwachting is dat ik met een dSLR ook in 'autostand' al een betere foto zal schieten dan met een compactcamera, als ik vervolgens ook eens met de instellingen kan spelen en er nog wat van leer dan is dat mooi meegenomen.

Ik heb gekeken naar de Nikon D3100 omdat hij aanbevolen wordt in de startpost, binnen budget valt en er mee kunt filmen. Ik kan niet goed overzien of het ontbreken van een lensmotor voor mij een probleem kan zijn, misschien als ik later een andere lens zou willen kopen maar voorlopig zeker niet.

Ga ik met de D3100 voor een veilige keus of kan ik beter nog naar alternatieven kijken?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik wil binnenkort m'n eerste DSLR aanschaffen. Ik zat te denken aan een camera in de categorie van de Canon 600D en de Nikon D5100. Na er wat reviews op na gelezen te hebben, denk ik dat deze mij (voorlopig) voldoende mogelijkheden bieden en niet al te duur zijn, zodat er nog geld overblijft voor 1 of 2 mooie lensen. Ik neig hierbij naar de Canon omdat hiervan gezegd wordt dat deze iets makkelijker is in het aanpassen van de instellingen. De D5100 heeft dan wel weer een hele goede sensor, maar daar staat tegenover dat een aantal leden in de familie ook Canon's hebben, wat dan weer het uitwisselen van lenzen mogelijk maakt.

Echter na ze in de winkel eens vastgehouden te hebben, vind ik ze allebei niet echt geweldig in de hand liggen. Ik heb vrij grote handen en vind de 600D en D5100 net te klein om lekker vast te houden. De 600D lijkt iets groter en heeft een comfortabelere grip, maar het houdt niet echt over.

Ik heb ook de 60D eens vastgehouden (en ook de 50D die iemand in de familie heeft) en deze is duidelijk comfortabeler en voelt alsof ik 'em ook een langere tijd vast kan houden zonder dat m'n hand verkrampt. De 60D is alleen weer aanzienlijk duurder dan de 600D.

Mijn vraag is dan ook, hoe belangrijk is het om een comfortabele grip te hebben op de camera en is dit naar jullie mening de meerprijs van een 60D waard? Ik gebruik een camera vooral op uitstapjes en vakantie en in zulke gevallen loop je vaak toch zo'n camera de hele dag mee te zeulen (alhoewel dat misschien ook wel een puntje is in het voordeel van de 600D, aangezien deze toch flink lichter is dan de 60D).

Anders gezegd: Hoe belangrijk is een comfortabele grip voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:20
Jazzy schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:50:
Ik heb gekeken naar de Nikon D3100 omdat hij aanbevolen wordt in de startpost, binnen budget valt en er mee kunt filmen. Ik kan niet goed overzien of het ontbreken van een lensmotor voor mij een probleem kan zijn, misschien als ik later een andere lens zou willen kopen maar voorlopig zeker niet.

Ga ik met de D3100 voor een veilige keus of kan ik beter nog naar alternatieven kijken?
Het missen van een lensmotor gaat voor jouw geen probleem zijn. Als jij daar al tegen aan gaat lopen, dan ben je ook al toe aan een nieuwe camera :).
De D3100 biedt voor starters goede hulpmiddelen om aan de gang te kunnen, dus wat dat betreft zit je goed. Als alternatief zou je nog naar de Canon 1100D kunnen kijken of een Micro four third camera van bijv.Panasonic.

Wel een ander punt, is een DSLR wel wat voor jou? In auto stand zul je in principe iets betere foto's kunnen maken alleen er zijn twee maar's. Ten eerste, een DSLR is groter en zwaarder en daardoor lastiger mee te nemen. Je moet dit wel willen, anders kun je beter een compact camera kopen die je tenminste meeneemt. Ten tweede, vakantiefoto's buiten met voldoende licht worden met elke camera goed. De meeste voordelen met een DSLR haal je als het donkerder wordt (of met andere lenzen met andere mogelijkheden wilt spelen, groothoek, macro, korte scherptediepte, enz.).

Ook moet je er rekening mee houden dat het filmen met een DSLR lastiger is. Je hebt namelijk (bij Nikon en Canon) geen goed/snel werkende autofocus tijdens het filmen. Je moet dus handmatig scherpstellen. Als je hier echt wat mee wilt doen, kun je het beste dit eerst even in een winkel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ jazzy, Ik denk dat je beter af ben met een goede compact.

OK, als je dan toch echt een dSLR wil dan is de Nikon D3100 met VR kitlens inderdaad een prima keus. Je zou ook nog de Canon 1100D kunnen overwegen met IS kitlens, als die toevallig beter in de hand ligt.

@ Henkie, In een goede fotozaak kun je ze misschien ook wel proberen met een zogenaamde battery-grip er onder. Dat scheelt een heel stuk in comfort met grote handen. Persoonlijk vind ik de Nikon D90 ook erg lekker vasthouden, of bijvoorbeeld een gebruikte Nikon D200 of Canon 50D. Maar dat gaat bij alle drie wel ten koste van moderne live-view en/of video mogelijkheden.

[ Voor 45% gewijzigd door Fiber op 23-06-2011 00:55 . Reden: @ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
@Henkie196: Een goede grip vind ik zeer belangrijk, helemaal als je de camera wat langer vast houdt (en er een zwaar objectief op hebt zitten). Het is voor mij een hele goede reden om een camera wel of niet te kopen. Verder kun je qua functies met een 600D als eerste camera wel even vooruit, prima camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 06:39
@ Jazzy: een spiegelreflex schiet inderdaad betere plaatjes in de auto-stand dan een willekeurige compact. Daarnaast heb je nog genoeg dingetjes om mee te experimenteren als je nog betere kiekjes wil nemen. De D3100 heeft ook een erg gebruiksvriendelijke guide-mode erin zitten die je stap voor stap leert hoe je betere plaatjes kan maken en wat voor effect de instellingen hebben.

Filmen met een DSLR is trouwens een fluitje van een cent. Handmatig focussen is totaal geen probleem. Zelfs m'n digibetische huisgenote kon dit binnen een minuut. Je ziet meteen op het scherm wat het effect van het focussen is, dus er kan niks fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Wat zouden jullie kopen met een budget van 1200 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MetalG schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 08:12:
Wat zouden jullie kopen met een budget van 1200 euro ?
Daar zul je toch iets meer informatie voor moeten geven. Heel veel hangt toch af van wat je er mee wilt gaan doen. Probeer eens antwoord te geven op de vragenlijst in de OP.
Fiber schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:21:
@ Henkie, In een goede fotozaak kun je ze misschien ook wel proberen met een zogenaamde battery-grip er onder. Dat scheelt een heel stuk in comfort met grote handen.
Interessante optie. Dat zou zeker moeten helpen met de grip, maar het verminderd wel weer het prijsverschil en daarmee wordt de 600D ook in één keer een stuk zwaarder dan de 60D. Hmm, zie nu dat (bv. hier) dat met batterijen een 600D met zo'n grip zelfs duurder wordt dan een 60D, om het over het gewicht nog maar niet eens te hebben. Lijkt me niet echt een goede optie uiteindelijk. Maar toch bedankt voor de suggestie ;)

Zal nog eens kijken naar die andere camera's die je noemt, maar wil waarschijnlijk toch wel een nieuwe camera.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 23-06-2011 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
Goed, hier maar even melden, dat is zeker zo mooi (review komt er aan)...

De vriendin (yes: Gwynevere) heeft uiteindelijk toch voor een D3100 gekozen met kitlens. Leuk voor haar om te beginnen. Het toestelletje heeft wat handen van kennissen gepasseerd, vinden het allemaal ideaal om mee te beginnen. Het scherm geeft voor een beginner heel wat info (diafragma, wat gebeurt er eigenlijk allemaal als je aan het wieltje draait, sluitertijd enz...).

Licht toestel, ideale grip voor de vriendin met slanke handen. Ook wel tof: het scherm draait mee als je de camera draait...

Ze is er blij mee, dat is het belangrijkste, laten we hopen dat er mooie foto's uit komen. Ik wil een beetje vermijden dat ze gewoon een miep met een DSLR wordt en dat ze effectief wat meer gaat bijleren over fotografie... Heeft van de oom een statiefje meegekregen.

Wat hebben we (en dat laat ik in het midden of het nodig was, in een boek wat ik meekreeg van de oom stond dat er in) ook gekocht: een simpel gewoon UV-filtertje dat ik in haar lens heb gedraaid... Is het toch een beetje beschermd als de lens onverhoopt valt of gewoon smudges...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 16:52

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Fiber schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:21:
@ jazzy, Ik denk dat je beter af ben met een goede compact.

OK, als je dan toch echt een dSLR wil dan is de Nikon D3100 met VR kitlens inderdaad een prima keus. Je zou ook nog de Canon 1100D kunnen overwegen met IS kitlens, als die toevallig beter in de hand ligt.
Bedankt voor de reakties mensen. Moet zeggen dat ik me wel een beetje verheugd heb op zo'n dSLR dus die gaat er zeker komen, al zou ik met een goede compact misschien ook wel uit de voeten kunnen.

Ik heb de Nikon D3100 en Canon 1100D op Kieskeurig even naast elkaar gezet en zie qua specs weinig verschil, ook in prijs niet trouwens. Zie http://www.kieskeurig.nl/...9BB97817719D5E6347F&ps=10

Wel valt me op dat bij de Nikon staat dat hij compatible is met Eye-Fi kaartjes, dat lijkt me toch wel heel erg handig. Scheelt een stuk als gesleep met kaartjes en kabeltjes optioneel is ipv. verplicht. Volgens http://support.eye.fi/pro...ompatible-with-my-camera/ is de Canon hier niet compatible mee. Dat alleen al zou voor mij de doorslag geven om voor de Nikon te gaan.

Maar ik zal eens kijken of ik beide apparaten bij een Saturn ofzo even in mijn handen kan houden. Heb geen zin om de tijd te verdoen van de lokale fotoboer terwijl ik waarschijnlijk bij een Webshop ga bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzy op 23-06-2011 12:55 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
1.Wat is je beschikbare budget?
€500 - €700

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Mijn vader is in het bezit van een Canon 400D met kitlens.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik koop de camera voor:
hobby (Natuur, sfeerbeelden, spelen met lange sluitertijden, nachtfotografie, urban fotografie)
School (productfotografie, hiervoor hebben wij op school studio's met externe flitsers en dergelijke),
vakantie ('gewone vakantiekiekjes, filmpjes en dergelijke.)

Dus eigenlijk van alles een beetje, geen specifiek doel, wel vind ik de film mogelijkheid vrij belangrijk.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
De camera moet kunnen filmen, ook hier heb ik geen specifiek doel voor, maar ik vind het wel belangrijk dat ik wat instel mogelijkheden heb.

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view zit volgens mij op elke camera waar ik interesse in heb.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.
Een klapschermpje lijkt me heel fijn, maar is niet noodzakelijk, ik ben benieuwd hoeveel je het gebruikt als je het hebt, en of het het 'extra' geld waard is.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik wil er enkel een kitlens (18-55) bij. Kan ik later een extra lens/lenzen kopen.

Modellen die mij aanspraken:
Canon 550D, €534 bij Dixons met inruil oude camera
+ Prijs
+Bijna gelijk aan de 600D
+Goede filmfuncties (?)

-Geen klapscherm

Canon 600D €675 ,met inruil oude camera
+ Klapscherm
+Goede filmfucties (?)

-Prijs in vergeleken met de 550D

Nikon 5100D €625 met inruil oude camera.
+ Klapscherm
+ Wat betere foto prestaties (?)
+/- niet goedkoop

- Schijnt wat minder te zijn qua film.

Ik zou hem graag aanstaand weekend of komende week aanschaffen.

+/- Niet heel goedkoop, ook niet heel duur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ga ze eens vasthouden en uitproberen. Neem gewoon de prettigste, zo groot zijn de verschillen verder niet. Lenzen en je eigen skills zijn een veel grotere factor.

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.