[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:
  • 156.349 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
3dmaster schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:38:
Ik heb dat ook zeker overwogen maar die wat grotere body's vindt ik persoonlijk fijner in de hand liggen en zijn net wat robuster afgewerkt, ik heb de canon 550d en de 50D in mijn handen gehad en vond dat die 50d toch fijner werken. De Nikon is zelfs helemaal weatherproof dus zal ook in de regen foto's kunnen maken. Ik denk dat ik er nog is wat nachtjes over ga slapen.
Als het puur gaat om het in de hand liggen zou je de D90 kunnen kiezen. Die heeft hetzelfde formaat als de D7000. Specs zijn wel minder maar de nieuwprijs scheelt ook 330 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 15:00
Hmm ik heb even verder gezocht maar dit is ook wel een mooie deal: pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR

Zit nog binnen mijn budget met de body die toch wel mijn voorkeur geniet. de 18-105mm lens is prima voor het meeste gebruik en je krijgt (krijgt, nou ja koopt) er de 70-300mm lens bij :)

Meer lens voor minder geld :P.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:47
Heb pas de D7000 + 18-105 voor iets minder dan 900 gehaald bij de Mediamarkt. Die acties hebben de Saturn en Mediamarkt zo'n beetje elke paar weken (telkens andere naam, BTW, stapelkorting etc, komt altijd neer op zo'n 15%). Je kan ook gewoon vragen of je hem voor minder mee kan krijgen, is vaak prima te doen bij de Mediamarkt.

Die 70-300 staat voor nog geen 400 in de pricewatch, dus ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n geweldige deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Hmm ja had ff niet goed op de losse prijs van de lens gelet. Het is misschien wel een idee om een goede aanbieding af te wachten met de d7000 en later los de 70-300mm te kopen. De D90 is wel aanzienlijk goedkoper maar ik wil toch liever niet bezuinigen op de body. Ik was toch wel van plan om deze de komende jaren te gaan gebruiken.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Dat maakt niet uit, de D7000 zal de komende tijd veel meer in waarde dalen dan de D90. Dus als je aan de D90 voor de komende tijd genoeg hebt, dan spaar je alleen maar geld uit wanneer je wacht met upgraden (de D90 verkoop je na een jaartje met 100 euro verlies en de D7000 is dan vast weer met 200 euro in prijs gedaald). Als video niet belangrijk is, dan is de D90 met 18-105mm een verstandige keuze. Kan je het geld wat je uitspaart opzij zetten, aangezien je er zelf achter komt aan wat voor lens je straks behoefte hebt. Kan zijn dat je naar zoom verlangt, maar in mijn geval had ik bijvoorbeeld meer behoefte aan lichtgevoelige lenzen en een ultrawide.

En zoals wel vaker gezegd hier: lenzen zijn veel meer bepalend voor de beeldkwaliteit dan de body. Zo'n D7000 met 18-200mm is leuk, maar als je bijvoorbeeld met slecht licht zit, dan krijg je zelfs met die set van 1500 euro grote moeite om er een fatsoenlijke foto uit te persen.

[ Voor 17% gewijzigd door BarôZZa op 23-08-2011 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 09:43
3dmaster schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 23:03:
Canon heeft als voordeel dat het een kantelbaar schermpje heeft (hoe vaak gebruik je dat?).
Soms, gister nog. Bij de Bavaria City Racing stonden op sommige plekken hekken die zwart afgeplakt waren. Daar zag je dus niks van het parcours. Dan is het heel makkelijk : scherm open en draaien, hand omhoog en je ziet precies of je goed staat te mikken. Werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Op m'n D5000 heb ik ook vanuit de meest onmogelijke hoeken foto's en filmpjes gemaakt dankzij het kantelbare scherm. Dat mis ik wel op m'n D7000. Gebeurde niet enorm vaak, maar als je op sommige momenten toevallig zo'n kantelbaar scherm hebt, dan ben je daar toch behoorlijk blij mee. Nu maar eens kijken voor een klein HDMI-schermpje met batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03:02
Binnenkort wil ik me ook gaan wagen in de wereld van dSLR fotografie, en mijn ook viel op de Nikon D3100 deze komt uit verscheidene recensies positief uit de test voor een betaalbaar instapmodel.
Maar waar ik lek op ga is welke lens ik moet kiezen? Ik snap dat er verschillende lenzen toepasbaar zijn voor ieder een ander doel, hoe kan ik hieruit een keuze maken? Ik zoek een lens die redelijk allround toepasbaar is en niet specifiek voor één gebied.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hari-Bo schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 07:02:
Binnenkort wil ik me ook gaan wagen in de wereld van dSLR fotografie, en mijn ook viel op de Nikon D3100 deze komt uit verscheidene recensies positief uit de test voor een betaalbaar instapmodel.
Maar waar ik lek op ga is welke lens ik moet kiezen? Ik snap dat er verschillende lenzen toepasbaar zijn voor ieder een ander doel, hoe kan ik hieruit een keuze maken? Ik zoek een lens die redelijk allround toepasbaar is en niet specifiek voor één gebied.
Lees de laatste 10 pagina's van deze threat en je wordt een hoop wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Hari-Bo schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 07:02:
Wat is je budget en wat wil je hoofdzakelijk gaan fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En er loopt nog een aparte threat over de d3100 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
KappuhH schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:30:
[...]

Wat is je budget en wat wil je hoofdzakelijk gaan fotograferen?
Vooral foto's van gebouwen, in & om huis, personen, oftewel eigen huis & tuin gebruik. :Y)
En budget heb ik niet echt, ik heb een keuze gemaakt om het instap model te nemen de Nikon D3100 en hoef dus ook geen 'top of the art' lens, maar een simpele maar goede allrounder.

EDIT: Ik zal de laatste pagina's ook doorlezen, het is niet dat ik er geen moeite insteek, maar de hoeveelheid data wat niet relevant is, is in dit soort grote topics moeilijk eruit te filteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Hari-Bo op 23-08-2011 09:36 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

Barrycade

Through the...

Hari-Bo schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:35:
[...]

Vooral foto's van gebouwen, in & om huis, personen, oftewel eigen huis & tuin gebruik. :Y)
En budget heb ik niet echt, ik heb een keuze gemaakt om het instap model te nemen de Nikon D3100 en hoef dus ook geen 'top of the art' lens, maar een simpele maar goede allrounder.

EDIT: Ik zal de laatste pagina's ook doorlezen, het is niet dat ik er geen moeite insteek, maar de hoeveelheid data wat niet relevant is, is in dit soort grote topics moeilijk eruit te filteren.
Eigenlijk een nobrainer: echt geen budget: kitlens 18-55 VR, toch iets meer geld beschikbaar de 18-105 VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
littlejoannes schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:37:
[...]

Eigenlijk een nobrainer: echt geen budget: kitlens 18-55 VR, toch iets meer geld beschikbaar de 18-105 VR.
De laatst opgenoemde werd inderdaad ook vanuit het Nikon forum aangeraden.
http://www.nikon-club-ned...iewtopic.php?f=18&t=31846

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als 10 pagina's informatie overload veroorzaakt, dan zal ik iets specifieker zijn ... pagina 105.

De 18-105 VR lens dekt jouw eigen huis & tuin onderwerpen. Wellicht nog een lichtsterke lens (bv 35 mm F1.8) erbij om binnenshuis, zonder flitser, te fotograferen en je zult een prima set hebben. Laatstgenoemde lens kun je uiteraard later erbij kopen. Mocht blijken dat je toch meer telebereik nodig hebt, dan is de 70-300 VR aan te raden. Alle 3 de lensen zijn voor het geld uitmuntend. Natuurlijk zijn er betere (qua lichtsterkte en bouw/materialen) maar dan zal het budget heel erg veel meer omhoog moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:01:
Als 10 pagina's informatie overload veroorzaakt, dan zal ik iets specifieker zijn ... pagina 105.

De 18-105 VR lens dekt jouw eigen huis & tuin onderwerpen. Wellicht nog een lichtsterke lens (bv 35 mm F1.8) erbij om binnenshuis, zonder flitser, te fotograferen en je zult een prima set hebben. Laatstgenoemde lens kun je uiteraard later erbij kopen. Mocht blijken dat je toch meer telebereik nodig hebt, dan is de 70-300 VR aan te raden. Alle 3 de lensen zijn voor het geld uitmuntend. Natuurlijk zijn er betere (qua lichtsterkte en bouw/materialen) maar dan zal het budget heel erg veel meer omhoog moeten.
Ik denk dat ik voor deze kit ga: Nikon D3100 Kit (Nikon D3100 Body + Nikon AF-S DX 18-105mm VR) voor €562,- wel een nette aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De 18-105mm is een stuk beter dan de 18-55mm, niet alleen vanwege het bereik, maar ook de bouwkwaliteit, de manier waarop hij uitschuift (helemaal uitgezoomd is hij het kleinst, bij de 18-55mm ergens in het midden) en vooral de focusring met manual override. Handig als je filmpjes wil schieten.

Moet wel zeggen dat ik 35mm f1.8 veel meer gebruik en veel veelzijdiger vind. Die maakt veel mooiere foto's, vooral van mensen (onscherpe achtergrond) en bij minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@#Barozza: Mag ik vragen in welke situaties jij de 35 mm 1.8 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De 35mm f1.8 kan ik in praktisch alle situaties gebruiken en heb ik altijd bij me. Op reis, op evenementen, feestjes, binnenshuis. Ik ben zelf meer van de spontane foto's met beweging en niet dat de mensen stil moeten zitten en lachen. Fotografeer je vooral overdag buiten, dan is dat minder van belang, maar ook dan is de scherptediepte verminderen voor mij erg aantrekkelijk. Wil je zoveel mogelijk zowel de voor als achtergrond scherp hebben, dan is zo'n zoom wel handig.

Voor de rest denk ik dat het als beginner zelfs makkelijker is om met een 35mm te schieten, aangezien je je veel minder druk hoeft te maken om de belichting. Bij foto's met beweging in minder goed licht zal je met een kitlens al snel moeten flitsen en dat brengt geheel nieuwe problemen met zich mee, vooral met de crappy ingebouwde flitsers. Met zo'n 35mm-lens knal je de camera in het begin in de P-mode en schiet je meteen al de mooiste plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Allereerst: hulde voor dit topic! Mooie topicstart en erg veel nuttige adviezen. Door het lezen van een groot deel van dit topic heb ik een hoop geleerd over dSLR's :)

Goed, ik ben dus op zoek naar een dSLR. Momenteel fotografeer ik met een Ricoh CX1. Een mooie camera, maar ik loop toch wel behoorlijk tegen de beperkingen van een compactcamera aan. Op mijn vakantie heb ik van de meeste foto's wel een paar verschillende versies geschoten. Een ander standpunt, iets onderbelichten etc. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik de mogelijkheden die een spiegelreflex biedt redelijk zal benutten. Ook de veel betere ISO-performance is erg welkom, bij mijn huidige camera is ISO 800 al nauwelijks bruikbaar.

Nu is mijn oog gevallen op een Nikon D90. Vooral het feit dat er veel in te stellen is met fysieke knoppen lijkt mij een groot voordeel. Daarnaast ligt hij bij mij erg lekker in de hand. Nu vraag ik me dus af hoe groot het voordeel van de fysieke knoppen volgens jullie is. Ik denk dat het fotograferen met handmatige instellingen een stuk makkelijker maakt, of is het voordeel beperkt? In dat laatste geval lijkt een D3100 of D5100 misschien een betere keus.

1.Wat is je beschikbare budget?
Eh, eigenlijk kan ik als student mijn geld helemaal niet missen, maar laten we zeggen: maximaal €800, mits de meerwaarde t.o.v. een goedkoper alternatief groot genoeg is.

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee. Mijn vader fotografeert met Nikon en mijn zus met Canon, dus het 'lenzen-uitwisselen-argument' gaat voor beide merken op.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Hoofdzakelijk voor huis- tuin en keukendoelen, maar ik zal de camera zeker ook voor theater en concerten gaan gebruiken. Daarnaast wil ik op mijn jaarlijkse zomerkamp ook foto's kunnen maken. Oftewel: bewegende kinderen in weinig licht :)

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Onbelangrijk.

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Hier twijfel ik ook nogal over. Gezien mijn voorliefde voor foto's vanuit een laag standpunt is Live View en misschien zelfs een klapscherm erg handig. Wat zijn jullie ervaringen met klapschermen, gebruiken jullie ze veel?

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Hij moet goed in de hand liggen, maar daar kunnen jullie weinig bij adviseren denk ik.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik denk dat ik met een 18-105 kitlens begin, en later mijn lenzenarsenaal pas ga uitbreiden (dan komt er in ieder geval een lichtsterke prime bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:05:
De 35mm f1.8 kan ik in praktisch alle situaties gebruiken en heb ik altijd bij me. Op reis, op evenementen, feestjes, binnenshuis. Ik ben zelf meer van de spontane foto's met beweging en niet dat de mensen stil moeten zitten en lachen. Fotografeer je vooral overdag buiten, dan is dat minder van belang, maar ook dan is de scherptediepte verminderen voor mij erg aantrekkelijk. Wil je zoveel mogelijk zowel de voor als achtergrond scherp hebben, dan is zo'n zoom wel handig.

Voor de rest denk ik dat het als beginner zelfs makkelijker is om met een 35mm te schieten, aangezien je je veel minder druk hoeft te maken om de belichting. Bij foto's met beweging in minder goed licht zal je met een kitlens al snel moeten flitsen en dat brengt geheel nieuwe problemen met zich mee, vooral met de crappy ingebouwde flitsers. Met zo'n 35mm-lens knal je de camera in het begin in de P-mode en schiet je meteen al de mooiste plaatjes.
Bedankt voor je reactie :) ! Via flickr.com kun je foto's bekijken die met de 18 mm F1.8 zijn geschoten. Foto's in low light en portretten is waar deze lens in uitblinkt en dat is nou net wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Van te weinig knopjes zal je in het begin niet veel merken. Ik ben gegroeid van een D40(vergelijkbaar met de D3xxx modellen) naar een D5000 (voorganger van de D5100) naar een D7000.

De eerste tijd had ik het al druk zat om fatsoenlijke foto's in manual te schieten. Sluitertijd, diafragma + nog een extra functie (zelf in te stellen, bijvoorbeeld de ISO) zijn gewoon aan te passen zonder in de menu's te duiken. En de meeste andere opties zijn ook erg snel aan te passen.

Uitklapbaar scherm is absoluut handig, maar geen dealbreaker imo en ook geen reden om fors meer te betalen als dat de voornaamste verbetering voor je is.

Met een D3100 kan je trouwens gelijk een lichtsterke prime erbij halen. Meer/betere lenzen is altijd >>> betere body in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ondertussen een aantal maanden een Bridge-toestel (Fuji Finepix S2950HD), maar ik begin in september aan een Cursus fotografie (3 jaar). Ik kan in het begin wel nog even verder met die bridge, maar na een tijd zal ik toch overschakelen naar een DSLR, dat wordt toch gevraagd.

Ik heb al wat zitten rondkijken, maar er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik wil maximaal €500 uitgeven aan een DSLR (incl lens) voor een nieuw toestel. Merk maakt mij opzich niet uit maar ik wil wel kwaliteit (Nikon, Canon, Sony?). En de camera moet toch zeker een aantal jaren meegaan (de body toch).

Ik wil me vooral gaan specifiëren in Portret/landschapsfotografie, dus ik veronderstel dat de standaard kitlens wel zal voldoen voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
In principe is elke nieuwe instapper dan geschikt (Nikon, Canon, Sony of Pentax). Kijk vooral eens hoe ze vasthouden, dat is ook erg belangrijk. Helemaal als het een paar jaar mee moet gaan zou het jammer zijn als je steeds met verkrampte handen je camera vast moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Alle DSLR's zijn tegenwoordig kwaliteit en kunnen jaren meegaan. Maar grote kans dat je eerder een nieuwe wil dan dat de oude versleten is, net als veel mensen met telefoons en computers hebben.

Voor <€500 is de D3100 imo de nobrainer qua functionaliteit en beeldkwaliteit, maar de andere merken hebben ook prima spul, zeker als je de ergonomie beter vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Hmm ik lees toch wel goede dingen over die 18-200mm van Nikon maar ook zelfs over deze Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD lens pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Model B008)

Die is ongeveer net zo duur maar met een groter bereik. Bij DPreview.com krijgt de voorloper een recommended score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Je betaalt puur voor het gemak van het bereik en omdat het moeilijk is om een lens te maken die over zo'n bereik redelijk presteert. Optisch gezien krijg je geen betere foto's dan wanneer je een 18-55 + 55-200 / 55/70-300 haalt voor de helft van de prijs en loop je tegen dezelfde limitaties aan.

Heb je al enig idee wat je allemaal wil fotograferen en watvoor eisen het aan je lenzen stelt? Want het lijkt een beetje alsof je je blind staart op 'zoveel mogelijk bereik'. Ik zou er zelf niet echt vrolijk van worden om met een Tamron zoomlens op 270mm f6.3 foto's te maken. Ik denk dat ik al kan raden hoe die eruit komen te zien :+

Voor de rest moet je misschien gewoon een winkel instappen en wat knopen doorhakken. Je bent toch wel tevreden met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Het voornaamste gebruik is erg allround zowel, vakantiefoto's (met uitzichtfoto's), feestjes, toneelvoorstellingen (dan zal iemand anders ze moeten maken xD, aangezien ik zelf speel). Daarom ook liefst 1 lens met groot bereik, zodat ik niet hoef te wisselen tijdens een trip. Ik denk toch wel dat ik die 18-200mm ga nemen. Die komt overall ook net wat degelijker over en de zoom boven de 200mm is leuk maar ook weer niet bepaald een vereiste.

Daarnaast was ik van plan om ook te gaan oefenen met wat meer natuurfoto's schieten, ook weer meer allround dus zowel dieren (close up) als een landschap. Maar dat is iets waar ik later naar kan gaan kijken. Ik geloof dat ik hier in de buurt lenzen kan lenen dus dan kan ik een beetje kijken wat mij dan het beste uitkomt. Hiervan ligt de prio niet zo hoog.

Ik had vroeger een oude slr (Minolta) met rolletjes van mijn ouders :). Die ging stuk en toen heb ik een compact camera (Olympus C770) gekocht. Deze is inmiddels behoorlijk bejaard en ik wil toch wel wat meer dan wat je met zo'n compact kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 23:05

Fiber

Beaches are for storming.

Zo'n 18-200 VR is een prima lens voor vakantie, dagjes uit, kinderen, etc. bij goed licht. Ook landschappen en dieren bij goed licht zal prima lukken. De beperkingen ga je merken bij feestjes en toneel, dat is vaak 's avonds en dan heb je veel minder licht. VR gaat je dan ook niet helpen bij bewegende onderwerpen, dus in dat soort situaties heb je andere lenzen nodig. Qua camera maakt het inderdaad allemaal niet zo veel meer uit. Alle moderne camera's zijn prima.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3dmaster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 23:32:
Het voornaamste gebruik is erg allround zowel, vakantiefoto's (met uitzichtfoto's), feestjes, toneelvoorstellingen (dan zal iemand anders ze moeten maken xD, aangezien ik zelf speel). Daarom ook liefst 1 lens met groot bereik, zodat ik niet hoef te wisselen tijdens een trip. Ik denk toch wel dat ik die 18-200mm ga nemen. Die komt overall ook net wat degelijker over en de zoom boven de 200mm is leuk maar ook weer niet bepaald een vereiste.

Daarnaast was ik van plan om ook te gaan oefenen met wat meer natuurfoto's schieten, ook weer meer allround dus zowel dieren (close up) als een landschap. Maar dat is iets waar ik later naar kan gaan kijken. Ik geloof dat ik hier in de buurt lenzen kan lenen dus dan kan ik een beetje kijken wat mij dan het beste uitkomt. Hiervan ligt de prio niet zo hoog.

Ik had vroeger een oude slr (Minolta) met rolletjes van mijn ouders :). Die ging stuk en toen heb ik een compact camera (Olympus C770) gekocht. Deze is inmiddels behoorlijk bejaard en ik wil toch wel wat meer dan wat je met zo'n compact kunt :)
Als ik lees wat je wilt schieten, dan heb je helemaal NIET het bereik van de 18-200 nodig. Je kunt veel beter investeren in een 18-105 én een 35 mm F1.8. Laatstgenoemde lens is echt veeeel lichtsterker dan de 2 genoemde zoomlenzen. Kun je (zonder flits) hele mooie foto's schieten in lichtarme situaties (feestjes, toneel, etc.). De 18-105 VR is voor het geld gewoon erg goed (zoek de diverse testen via google) en qua bouw veel beter dan de 18-55.

Heb je alleen de 18-200, dan zul je in lichtarme situaties of je ISO omhoog moeten gooien of een statief moeten gebruiken. Het opzetten van een statief kost meer werk dan het wisselen van een lens. Maar als budget geen beperking is, dan zou ik een 18-200 en een 1.8 mm F1.8 kopen. Maar houd in gedachte dat een 18-200 net zoveel kost als een d3100 body + 18-105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pimzm schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:07:
Nu is mijn oog gevallen op een Nikon D90. Vooral het feit dat er veel in te stellen is met fysieke knoppen lijkt mij een groot voordeel. Daarnaast ligt hij bij mij erg lekker in de hand. Nu vraag ik me dus af hoe groot het voordeel van de fysieke knoppen volgens jullie is. Ik denk dat het fotograferen met handmatige instellingen een stuk makkelijker maakt, of is het voordeel beperkt? In dat laatste geval lijkt een D3100 of D5100 misschien een betere keus.

*knip*

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Hier twijfel ik ook nogal over. Gezien mijn voorliefde voor foto's vanuit een laag standpunt is Live View en misschien zelfs een klapscherm erg handig. Wat zijn jullie ervaringen met klapschermen, gebruiken jullie ze veel?

*knip*

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik denk dat ik met een 18-105 kitlens begin, en later mijn lenzenarsenaal pas ga uitbreiden (dan komt er in ieder geval een lichtsterke prime bij)
Een D90 met de door jou voorgestelde kitlens lijkt me een prima keuze, zeker als je van plan bent later nog uit te breiden met een lichtsterkere lens voor de lichtarme en bewegingssituaties.

Ik heb zelf een 60D met klapschermpje, en ik vind het af en toe wel handig, vooral als ik een zelfportret wil schieten, omdat je dan de compositie op het schermpje kunt bekijken. Buiten dat gebruik ik het eigenlijk nooit, maar dat komt ook omdat de autofocus van de 60D in live view mode erg traag is. Dit schijnt beter te zijn op de Nikon camera's.

Een nadeel dat ik zie bij het gebruik van zo'n schermpje voor laag bij de grond foto's, is dat het scherm alleen omhoog gekanteld kan worden als het scherm ook naar de zijkant uitgeklapt wordt. Dit betekend dat je de foto dan op z'n zij of op z'n kop bekijkt op het scherm.

Ik zou zelf niet zo veel waarde hechten aan een kantelscherm, zeker omdat een D5100 ook een stuk kleiner is dan de D90 en daarmee over het algemeen iets minder fijn in de hand ligt.
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:16:
Als ik lees wat je wilt schieten, dan heb je helemaal NIET het bereik van de 18-200 nodig. Je kunt veel beter investeren in een 18-105 én een 35 mm F1.8.
Alhoewel 35mm geschikt is voor feestjes e.d., lijkt het me wat aan de korte kant voor toneel, tenzij degene die dan fotografeert direct aan het toneel gaat staan (weet niet of dat mogelijk is waar hij optreedt). En dan nog lijkt het me wat aan de korte kant, tenzij je graag altijd de rest van het toneel er bij op de foto wilt hebben (afhankelijk van de grootte van het podium).

[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 24-08-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolica
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 13:09
Hallo,

Mijn vrouw heeft een paar curcussen gevolgd voor fotografie.
Zij heeft wel een idee wat voor fototoestel zij wil.
Echter wil ik haar verrassen door van mijn bonus een camera voor haar te kopen.
Zij stelt nogal hoge eisen aan alles dus het moet een camera zijn die veel kan en goede kwaliteit weergeeft en een goede prijs kwaliteit verhouding ben ik dan wat gelukkiger mee.

Kunnen jullie als kenners mij iets aanraden. Budget is tot 1500,- Euro.
Mag ook iets meer als de camera volgens jou fantastisch is ;)

Alvast bedankt voor je feedback. Ik hoop mijn vrouw er gelukkig mee te kunnen maken.
Voor de zekerheid zoek ik wel een winkel uit waar zij hem desnoods kan ruilen mocht ze het echt niets vinden. maar dat probeer ik via deze post dus te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 09:27
Diabolica schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:15:
Hallo,

Zij stelt nogal hoge eisen aan alles dus het moet een camera zijn die veel kan en goede kwaliteit weergeeft en een goede prijs kwaliteit verhouding ben ik dan wat gelukkiger mee.

Alvast bedankt voor je feedback. Ik hoop mijn vrouw er gelukkig mee te kunnen maken.
Voor de zekerheid zoek ik wel een winkel uit waar zij hem desnoods kan ruilen mocht ze het echt niets vinden. maar dat probeer ik via deze post dus te voorkomen.
Zoekt ze juist een spiegel reflex, of een evil camera (zoals de sony NEX toestellen) Hoge eisen zeg je, daar hoef je helemaal geen 1500,- aan uit te geven als je het mij vraagt.

Als je een instap model als de Canon 550D (vorig jaar) €580 of de 600D (dit jaar) €660 koopt, heb je al een zeer goede camera, ook kun je kijken naar de Nikon D5100 €640, die valt te vergelijken met de Canon 600D.

Als je meer nodig hebt, kun je ook kijken naar een Canon 60D €920, stukken sterker gebouwd, sneller en zo door. Of een nikon D7000 €1050.

De prijzen zijn allemaal met de instaplenzen die ze leveren, al weet ik niet zeker of het bij de D7000 klopt, Wat ik altijd zou zeggen is een goedkopere camera kopen, en daar een betere lens voor zetten. Daar heb je uiteindelijk heel veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolica
CristianSchriev schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:27:
[...]

Zoekt ze juist een spiegel reflex, of een evil camera (zoals de sony NEX toestellen) Hoge eisen zeg je, daar hoef je helemaal geen 1500,- aan uit te geven als je het mij vraagt.

Als je een instap model als de Canon 550D (vorig jaar) €580 of de 600D (dit jaar) €660 koopt, heb je al een zeer goede camera, ook kun je kijken naar de Nikon D5100 €640, die valt te vergelijken met de Canon 600D.

Als je meer nodig hebt, kun je ook kijken naar een Canon 60D €920, stukken sterker gebouwd, sneller en zo door. Of een nikon D7000 €1050.

De prijzen zijn allemaal met de instaplenzen die ze leveren, al weet ik niet zeker of het bij de D7000 klopt, Wat ik altijd zou zeggen is een goedkopere camera kopen, en daar een betere lens voor zetten. Daar heb je uiteindelijk heel veel aan.
Ik heb er zelf niet veel verstand van.
Ik zou zeggen spiegel reflex omdat ik haar daar wel eens over hoor.
Wat een evil camera is weet ik niet.

Nog tips waar ik op moet letten bij een goede lens?
Ik ga even de specs bekijken van deze camera's
Bedankt voor deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

Barrycade

Through the...

Hallo,

Wat voor soort foto's maakt je vrouw normaal gesproken? Portretten, landschappen, macro's, straatfotografie of is het een mix van genoemde onderwerpen?

Met zo'n budget kan je namelijk een leuke set samenstellen, maar dan is het wel belangrijk om te weten waar je vrouw het meeste foto's van maakt, zodat we de benodigde lenzen kunnen inschatten.

Edit: en wat gebruikt ze nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Diabolica schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:32:
[...]

Ik heb er zelf niet veel verstand van.
Ik zou zeggen spiegel reflex omdat ik haar daar wel eens over hoor.
Wat een evil camera is weet ik niet.

Nog tips waar ik op moet letten bij een goede lens?
Ik ga even de specs bekijken van deze camera's
Bedankt voor deze info.
Een evil Camera is een camera waarvan je de lens kan verwisselen voor een andere, en ze hebben een veel grotere sensor dan een compact camera, terwijl ze weer vele malen kleiner zijn dan een spiegelreflex, terwijl ze wel zeer goede foto's maken.

Qua lenzen moet je echt kijken naar wat je vrouw graag fotografeerd, dus landschappen, mensen, straatfotografie of een mix daarvan zoals hier boven gezegd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:40:
[...]

Ik zou zelf niet zo veel waarde hechten aan een kantelscherm, zeker omdat een D5100 ook een stuk kleiner is dan de D90 en daarmee over het algemeen iets minder fijn in de hand ligt.
Ja, dit heb ik ook gemerkt. Omdat ik ontzettend kleine handen heb had ik verwacht dat de D3100 of D5100 beter in mijn handen zou liggen dan de D90, maar ze zijn voor mij toch echt net te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Pimzm schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:14:
[...]

Ja, dit heb ik ook gemerkt. Omdat ik ontzettend kleine handen heb had ik verwacht dat de D3100 of D5100 beter in mijn handen zou liggen dan de D90, maar ze zijn voor mij toch echt net te klein.
Ik heb zelf de 550D, kleine camera, maar toch nog een goede grip, voor iemand met normale handen, ik had de D3100 vast, en die was echt ook te klein, nu gaat mijn vriendin ook een camera aanschaffen, en ja hoor, ze vind de 3100 of 5100 juist super, echt voor vrouwenhanden lijkt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pimzm schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:14:
Ik heb het zelf ook gemerkt, ja. Ik heb zelf grote handen, en was dus niet verbaasd dat een 60D of D7000 beter in de hand lag dan de 600D/D5100, maar ook mijn vriendin met haar kleine handen vond de 60D/D7000 lekker in de hand liggen dan de kleinere modellen (maar zwaar). Ik ben uiteindelijk ook voor een 60D gegaan gewoon omdat ik kramp in m'n handen kreeg bij de kleinere modellen (en dat al met het proberen in de winkel).
Als zij weet wat zij wil, lijkt me het beste om haar eens subtiel te vragen wat ze dan op het oog heeft. Zeker als ze een cursus nu al volgt, moet ze toch een idee hebben over spiegel reflex of niet, welke functies ze er zeker op wil hebben, wat voor bereik de lenzen moeten hebben, watvoor fotografie ze er mee wil gaan doen (landschap, portret, beestjes).

Dat is allemaal toch redelijk essentieel om te weten voordat wij een gegrond advies kunnen geven.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 24-08-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 15:26

EXX

EXtended eXchange

henkie196 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:40:
Alhoewel 35mm geschikt is voor feestjes e.d., lijkt het me wat aan de korte kant voor toneel, tenzij degene die dan fotografeert direct aan het toneel gaat staan (weet niet of dat mogelijk is waar hij optreedt). En dan nog lijkt het me wat aan de korte kant, tenzij je graag altijd de rest van het toneel er bij op de foto wilt hebben (afhankelijk van de grootte van het podium).
Exact. Ik maak vaak foto's bij klassieke concerten, zittend in het publiek. Wil je dan nog sprekende foto's hebben (en geen foto's waar je in de verte wat poppetjes ziet), heb je juist veel tele nodig. Mijn meest gebruikte lens in die situaties is een Minolta AF 70-210 F4. Verder gebruik ik nog vaak een Minolta AF 500 F8 Reflex. Ja, dat is F8, maar op ISO800 of 1600 met sluitertijden van 1/30 of 1/20 seconden goed bruikbaar.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolica
littlejoannes schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:33:
[...]

Wat voor soort foto's maakt je vrouw normaal gesproken? Portretten, landschappen, macro's, straatfotografie of is het een mix van genoemde onderwerpen?

Met zo'n budget kan je namelijk een leuke set samenstellen, maar dan is het wel belangrijk om te weten waar je vrouw het meeste foto's van maakt, zodat we de benodigde lenzen kunnen inschatten.

Edit: en wat gebruikt ze nu?
Ze had een geleend toestel van haar curcus (geen idee dus)
En ze maakt voornamelijk protret en technische foto's

Edit: ik heb het subtiel gevraagd alleen heeft zij zich niet zo verdiept in merken en twijfeld ze nog heel snel.
Dus ik denk als ik er een voor haar koop en het is een goede dan is zij daar vast blij mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Diabolica op 24-08-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

EXX schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:40:
[...]
Verder gebruik ik nog vaak een Minolta AF 500 F8 Reflex. Ja, dat is F8, maar op ISO800 of 1600 met sluitertijden van 1/30 of 1/20 seconden goed bruikbaar.
Hoe hou je dat stil? Of gebruik je een statief? En die artiesten bewegen toch ook, of valt dat wel mee?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Diabolica schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:23:
[...]
Ze had een geleend toestel van haar curcus (geen idee dus)
En ze maakt voornamelijk protret en technische foto's
Edit: ik heb het subtiel gevraagd alleen heeft zij zich niet zo verdiept in merken en twijfeld ze nog heel snel.
Dus ik denk als ik er een voor haar koop en het is een goede dan is zij daar vast blij mee.
OK, laten we dan uitgaan van een dSLR, die zijn op zich toch nog steeds het meest veelzijdig. De top consumenten camera's van dit moment zijn de Nikon D7000, de Canon 60D en de Pentax K-5. Van Sony heb je in dit segment de A580 en de vandaag gepresenteerde A77. Qua veelzijdigheid in lenzen aanbod kun je het best voor Canon of Nikon kiezen, maar technisch gezien zijn Sony en pentax ook gewoon top.

Als je dan een kwalitatief erg goede, maar relatief dure standaard zoomlens wil kom je al gauw uit op de 15/16-85 varianten, bijvoorbeeld deze:

Nikon, veilige keus:
pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 16-85mm G ED VR

Canon, ook super:
pricewatch: Canon EOS 60D
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Pentax, relatief onbekend, maar zeer bemind:
pricewatch: Pentax K-5
pricewatch: Pentax smc DA 17-70mm f/4.0 AL (IF) SDM

Eventuele Sony suggesties laat ik aan de specialisten over.

Maar het blijft lastig, want het zou ook best kunnen dat ze juist helemaal blij wordt van een wat goedkopere camera, zoals de iets eenvoudigere maar erg wel goede en moderne Nikon D3100, zodat je meer budget over houdt voor goede gespecialiseerde lenzen zoals een 105/2.8 micro, of een 105/2.0 dc of een 28/1.8, 50/1.4, 35/1.8, 40/2.8 micro, 70-300 VR, 10-24, 17-55/2.8, etc. etc.

Er staan niet voor niets zo veel soorten lenzen in de pricewatch en ook die dure 14-24, 24/1.4, 85/1.2, 200/2, 200 micro en 70-200 VR hebben een doel en worden verkocht. Om nog maar te zwijgen over, flitsers, statieven, tassen, etc. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
De D7000, 60D en K-5 zijn inderdaad wel echt de topconsumentencamera's en zou dan toch eerder voor een iets goedkopere body gaan zodat je geld overhoudt voor betere lenzen. Voor een kleine 1500 euro heb je namelijk ook de D5100 + Tamron 17-50 f/2.8 + Tamron 70-200 f/2.8

Als ze dan op een gegeven uitgekeken is op de body kan ze de lenzen houden en een professionelere body aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09 15:26

EXX

EXtended eXchange

Fiber schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:28:
[...]

Hoe hou je dat stil? Of gebruik je een statief? En die artiesten bewegen toch ook, of valt dat wel mee?
Ik gebruik zoveel mogelijk een monopod. Anders gewoon uit de hand. Omdat je vaak zit, is het makkelijker om de camera stil te houden. De artiesten bewegen wel, maar dat gaat wel. Een kwestie van oefenen met op het goede moment foto's maken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Hmm na lang nadenken ben ik er uit.

Nikon D7000 met de 18-200mm Nikkor lens. Het is in zijn prijsklasse de beste body (en ik vindt hem het fijnst in de hand liggen bij de MM) met de beste allround lens. De canon 60D is net wat minder (maar dan ook net) en de 18-200mm lens van Canon is ook een stukje minder.

Ik denk dat ik 18-200mm dan later aanvul met de 35mm f/1.8 fixed focus lens voor de kiekjes als het donker is en de binnenfoto's, waar die zoom niet nodig is.

Verwijderd

3dmaster schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:59:
KNIP
. Bij DPreview.com krijgt de voorloper een recommended score.
Vermoedelijk heeft nog nimmer iets op die site het predikaat Not recommended gekregen.... >:)

• Fiber

Fiber

3dmaster schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:31:
...
Nikon D7000 met de 18-200mm Nikkor lens.
...
Ik denk dat ik 18-200mm dan later aanvul met de 35mm f/1.8 fixed focus lens voor de kiekjes als het donker is en de binnenfoto's, waar die zoom niet nodig is.
Lijkt me een prettige combo die elkaar goed aanvult. Ga je vast een hoop lol van hebben. Niet te lang wachten met die 35/1.8...! :)

• Diabolica
Fiber schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:17:
[...]

OK, laten we dan uitgaan van een dSLR, die zijn op zich toch nog steeds het meest veelzijdig. De top consumenten camera's van dit moment zijn de Nikon D7000, de Canon 60D en de Pentax K-5. Van Sony heb je in dit segment de A580 en de vandaag gepresenteerde A77. Qua veelzijdigheid in lenzen aanbod kun je het best voor Canon of Nikon kiezen, maar technisch gezien zijn Sony en pentax ook gewoon top.

Als je dan een kwalitatief erg goede, maar relatief dure standaard zoomlens wil kom je al gauw uit op de 15/16-85 varianten, bijvoorbeeld deze:

Nikon, veilige keus:
pricewatch: Nikon D7000 + AF-S DX NIKKOR 16-85mm G ED VR

Canon, ook super:
pricewatch: Canon EOS 60D
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Pentax, relatief onbekend, maar zeer bemind:
pricewatch: Pentax K-5
pricewatch: Pentax smc DA 17-70mm f/4.0 AL (IF) SDM

Eventuele Sony suggesties laat ik aan de specialisten over.

Maar het blijft lastig, want het zou ook best kunnen dat ze juist helemaal blij wordt van een wat goedkopere camera, zoals de iets eenvoudigere maar erg wel goede en moderne Nikon D3100, zodat je meer budget over houdt voor goede gespecialiseerde lenzen zoals een 105/2.8 micro, of een 105/2.0 dc of een 28/1.8, 50/1.4, 35/1.8, 40/2.8 micro, 70-300 VR, 10-24, 17-55/2.8, etc. etc.

Er staan niet voor niets zo veel soorten lenzen in de pricewatch en ook die dure 14-24, 24/1.4, 85/1.2, 200/2, 200 micro en 70-200 VR hebben een doel en worden verkocht. Om nog maar te zwijgen over, flitsers, statieven, tassen, etc. :9~
Okee bedankt voor de duidelijke uitleg en de voorbeelden vind ik helemaal super.
Ik zal mezelf er even in verdiepen en laat na het weekend wel weten wat ik heb gedaan.

Verwijderd

Ook ik was een beginner toen ik mijn d3100 kocht. Het allerbelangrijkste is dat de camera goed in de hand ligt. En met mijn relatief kleine handen had ik een goede match met de 550d en de d3100. Twee camera's die gelijkwaardig zijn aan elkaar (de 550d ietsjes beter in video, de Nikon ietsjes beter in foto's), maar de 550d is wel 30% duurder dan de d3100. En dan is de keuze heel snel gemaakt. Het is altijd afwachten of een beginner helemaal opgaat in de fotografie en alle mogelijkheden van zelfs een beginnerscamera gaat benutten. Als ik in mijn vrienden/kennissen/familiekring kijk, dan hebben er veel een dSLR, maar slechts een paar zijn echt fanatiek.

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:07:
Ook ik was een beginner toen ik mijn d3100 kocht. Het allerbelangrijkste is dat de camera goed in de hand ligt. En met mijn relatief kleine handen had ik een goede match met de 550d en de d3100. Twee camera's die gelijkwaardig zijn aan elkaar (de 550d ietsjes beter in video, de Nikon ietsjes beter in foto's), maar de 550d is wel 30% duurder dan de d3100.
Een D3100 is meer vergelijkbaar met de 1100D (wellicht niet qua grip voor jou, maar wel qua plaatsing als instap-DSLR). De 550D is dan weer meer vergelijkbaar met de D5100.

Verwijderd

Volgens mij valt de d3100 tussen de 1100d en 550d.

De 1100d is nogal 'plastic' en voelt daardoor nogal goedkoop aan. Qua bouw en prestaties duidelijk minder dan de d3100.

• Fiber

Fiber

En de D5100 gaat weer meer richting de 600D vind ik. Maar die discussie hebben we al een paar keer gehad hier, Canon en Nikon modellen staan nou eenmaal niet helemaal netjes 1 op 1 tegenover elkaar. Het belangrijkste is dat jij er prettig mee kan werken en specs zeggen ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een nikon D70 nog te doen als een starter? Of laat ik deze beter passeren en iets beter zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ligt aan de prijs, hij is wel erg oud, maar je kan er heus nog wel mooie foto's mee maken in redelijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:04:
Ligt aan de prijs, hij is wel erg oud, maar je kan er heus nog wel mooie foto's mee maken in redelijk licht.
Samen met 3 lenzen komt deze toch boven de €300..
Ik kreeg net eventjes een lichte hartaanval:
€650 voor de D70 met de volgende lenzen:
AF-S nikkor 18-135mm DX
AF-G zoom-nikkor 28-80 mm
AF nikkor 80-200mm

Overpriced much?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-09 09:42
Valt nog mee die prijs volgens mij, als beginner een hele mooie set maar ik denk dat je toch beter in een iets nieuwere body kan investeren, die wil je zo min mogelijk vervangen natuurlijk en dan is een goeie body belangrijk zodat je er nog een hele tijd mee vooruit kan ;) Maar het is jou keus!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:48:
Valt nog mee die prijs volgens mij, als beginner een hele mooie set maar ik denk dat je toch beter in een iets nieuwere body kan investeren, die wil je zo min mogelijk vervangen natuurlijk en dan is een goeie body belangrijk zodat je er nog een hele tijd mee vooruit kan ;) Maar het is jou keus!
Is allesinds veel te veel voor mij, dan kan ik me beter een (nieuwe)body+kitlens kopen voor dat geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag mijn Nikon D3100 binnen, zelf nog 0,0 ervaring met fotografie. Maar het apparaat voelt degelijk aan, en menu + functies is goed in te stellen.
Nu bezig met een boek over fotografie, ik ben nu al verkocht hieraan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:32:
[...]

AF-S nikkor 18-135mm DX
AF nikkor 80-200mm

Overpriced much?
Is het de 80-200mm f2.8? Want dan krijg je een gratis spiegelreflex met twee objectieven bij de lens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:55:
[...]

Is het de 80-200mm f2.8? Want dan krijg je een gratis spiegelreflex met twee objectieven bij de lens :+
Denk het niet nee :p

----
Een EOS 350D, lijkt me wel een geschikte starter? Incl. Canon ultrasonic 35-105MM

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:46:
[...]

Denk het niet nee :p

----
Een EOS 350D, lijkt me wel een geschikte starter? Incl. Canon ultrasonic 35-105MM
Camera is leuk om mee te beginnen, maar de 35-105 die erbij zit is niet bepaald handig qua brandpuntsafstand op die camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:14:
[...]

Camera is leuk om mee te beginnen, maar de 35-105 die erbij zit is niet bepaald handig qua brandpuntsafstand op die camera.
Die lens zal ik hopelijk wel vrij snel vervangen..
Welke zou beter geschikt zijn voor zowat alle mogelijke fotografie objecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan moet je naar een 18-500mm lens, dat lijkt me ook niet wenselijk. Meestal heb je een wide lens (18-55mm of vergelijkbaar) en een tele lens (70-300mm of vergelijkbaar) waar je tussen wisselt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:30:
Dan moet je naar een 18-500mm lens, dat lijkt me ook niet wenselijk. Meestal heb je een wide lens (18-55mm of vergelijkbaar) en een tele lens (70-300mm of vergelijkbaar) waar je tussen wisselt.
Als je de pics op google bekijkt zie je meestal ook een 18-55m lens op de body.
Eens kijken hoeveel me dat zou kosten om te kopen..
De 35-105, kan ik die verkopen? Indien ja: voor hoeveel dan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die kan je natuurlijk verkopen ja, zou niet durven zeggen wat het je oplevert. Je kan hem natuurlijk ook houden en een 18-55mm lens erbij kopen. Punt is dat de 35-105 eigenlijk boter noch vis is. Je kan er geen landschappen mee fotograferen omdat hij niet breed genoeg kan en wil je echt ver inzoomen op bijvoorbeeld dieren dan kan hij dat ook weer niet goed genoeg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Wat is je budget, Zonezns?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-09 15:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tsurany schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:46:
Die kan je natuurlijk verkopen ja, zou niet durven zeggen wat het je oplevert. Je kan hem natuurlijk ook houden en een 18-55mm lens erbij kopen. Punt is dat de 35-105 eigenlijk boter noch vis is. Je kan er geen landschappen mee fotograferen omdat hij niet breed genoeg kan en wil je echt ver inzoomen op bijvoorbeeld dieren dan kan hij dat ook weer niet goed genoeg.
Waarom moet je een groothoek hebben (UWA) voor landschap. Zijn er genoeg die landschappen schieten met een 70-200 :D Het is maar waar je eigen persoonlijke voorkeur na uit gaat. Wat betreft dieren fotografie, hier is de afstand tot het object bepalend en wat je precies centraal wilt zetten. Ik vermaak mij bijvoorbeeld prima met een 24-105 in een dierentuin. Ook hier weer het is maar wat jou persoonlijke voorkeur na uit gaat.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoeft natuurlijk niet, maar in veel gevallen is het wel fijn een stukje breedte te hebben. En natuurlijk in een dierentuin kan je prima uit de voeten met max 105mm alleen in de natuur merk ik zelf vaak dat je niet zo dicht bij dieren kan komen dat 105 mm genoeg gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Superdaantje schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:03:
[...]

Waarom moet je een groothoek hebben (UWA) voor landschap. Zijn er genoeg die landschappen schieten met een 70-200 :D Het is maar waar je eigen persoonlijke voorkeur na uit gaat. Wat betreft dieren fotografie, hier is de afstand tot het object bepalend en wat je precies centraal wilt zetten. Ik vermaak mij bijvoorbeeld prima met een 24-105 in een dierentuin. Ook hier weer het is maar wat jou persoonlijke voorkeur na uit gaat.
Ik denk dat ik het nog zal zien of ik met die lens uit de voeten kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:32:
[...]

AF-S nikkor 18-135mm DX
AF nikkor 80-200mm

Overpriced much?
Welke 80-200 is het nou precies? - Die lens zou interessant kunnen zijn, als het de juiste is.

Anders zou ik mijn geld liever in iets moderns investeren, bijvoorbeeld: pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-105mm G ED VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:32
Mijn vriendin heeft al een tijdje naar alle tevredenheid een D3100 in combinatie met de kitlens 18-55. Nu had ze graag al iets meer bereik gehad richting telezoom voor haar verjaardag, dus ben ik al een tijdje aan het kijken voor in dit geval (weet je, het is haar starthobby, ik ga daar nu geen massa's geld tegenaan smijten) een 55-200m lens (pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR) en met de leuke review daarbij leek dit me wel een leuke, meer omdat hij in dezelfde situatie zit als mij...

Iemand hier (begrijpbare) kritiek of meningen over? Tevens kan ik de lens ook aankopen (moet ik 'm zelf gaan afhalen) tweedehands voor 150 EUR, maar ik heb het idee dat dat nog redelijk veel is voor een tweedehands-lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Prima lensje. Beetje duur die 150 Euro tweedehands, 125,- zou leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duke99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-09 19:31
Ik dacht zelf al beslist te hebben door als beginner voor een 550D te gaan. Ik heb deze in mijn handen gehad en lag lekker in de hand. Het liefst ging ik natuurlijk voor de 600D maar de weinige extra's(uitklapbaarscherm, 60fps op 720p, timelapse optie) wegen voor mij niet op tegen de meerprijs.

Echter na het lezen van dit topic(althans, de laatste 10 a 20 pagina's) ga ik nu wel twijfelen. Niet zo zeer tussen de 550 of de 600 maar meer tussen de kitlens die ik er bij wil hebben. Hier wordt toch vooral de 18-135 aangeraden en dat maakt deze camera('s) meteen een stuk duurder worden.
Een andere optie zou kunnen zijn om voor een 3100 te gaan met een 18-105 dan ben ik zelfs goedkoper uit dan een 550D met 18-55. Ik heb echter de 3100 ook in mijn handen gehad en die voelde "klein" aan.
Dus mijn vraag, laat die 18-135 zitten en ga voor 18-55 of kan ik beter toch naar een andere camera kijken met een (kit) lens met groter bereik?

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:51

Whizon

<3

duke99 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 17:07:
Ik dacht zelf al beslist te hebben door als beginner voor een 550D te gaan. Ik heb deze in mijn handen gehad en lag lekker in de hand. Het liefst ging ik natuurlijk voor de 600D maar de weinige extra's(uitklapbaarscherm, 60fps op 720p, timelapse optie) wegen voor mij niet op tegen de meerprijs.

Echter na het lezen van dit topic(althans, de laatste 10 a 20 pagina's) ga ik nu wel twijfelen. Niet zo zeer tussen de 550 of de 600 maar meer tussen de kitlens die ik er bij wil hebben. Hier wordt toch vooral de 18-135 aangeraden en dat maakt deze camera('s) meteen een stuk duurder worden.
Een andere optie zou kunnen zijn om voor een 3100 te gaan met een 18-105 dan ben ik zelfs goedkoper uit dan een 550D met 18-55. Ik heb echter de 3100 ook in mijn handen gehad en die voelde "klein" aan.
Dus mijn vraag, laat die 18-135 zitten en ga voor 18-55 of kan ik beter toch naar een andere camera kijken met een (kit) lens met groter bereik?
Ik kan alleen uit beginnerservaring spreken, in de hoop dat het je inzicht zal geven.

Mijn eerste/huidige dSLR is de 550D van Canon. Ik heb de kit gekocht met de 18-55 IS lens. Na een aantal maanden geschoten te hebben met genoemde body en lens, kwam ik er pas achter dat ik toch graag een stukje meer zoom zou willen, naast een meer lichtsterke lens en/of een investering te doen in een flitser. Er is één reden dat ik dit besluit kon nemen: de 18-55 IS kitlens. De prijs is relatief (enorm) laag voor wat je er voor terug krijgt aan kwaliteit. Het is een - in mijn beleving - geweldige instapperslens. En niet alleen om het geld. Het relatieve allround gehalte van de lens heeft mij inzicht gegeven welke kant ik op zou willen: bij het allrounde blijven, of meer specifiek gaan investeren.

Mocht je budget echter dusdanig krap zijn, waardoor je slechts één definitieve "beginnerskeuze" kan maken met één lens, zou ik je sterk adviseren research te doen in de genoemde lens, op sites als bijvoorbeeld:

http://www.eflens.com/

Ook het topic over Canon objectieven op dit forum is dan zeker een aanrader:

Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011

Als laatste kun je ook een "request" tot meer specifiek advies in dit topic, door de openingpost goed door te nemen. Zo kun je een aantal vragen bij langs lopen, en delen, waar men meer specifiek op kan reageren.

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
Is er een beter alternatief in dezelfde prijsklasse als een d600 ?

Mijn eisen :

Wil een goede beginnerscamera
Film functie zo goed mogelijk voor in deze prijsklasse
Goede auto stand
Betaalbare lenzen, accesoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

... Ik heb echter de 3100 ook in mijn handen gehad en die voelde "klein" aan...
Daar hangt het wel op vind ik, bedoel je klein als: "onhandelbaar, ik krijg kramp in mijn handen" dan moet je het zeker niet doen. Als het meer iets is van: "Lekker klein, best prettig" Dan zou ik wel voor die D3100 met 18-105 VR lens gaan. Erg goede lens voor een beginner en ook de camera is meer dan prima voor een beginner. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Fiber schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:04:
[...]

Daar hangt het wel op vind ik, bedoel je klein als: "onhandelbaar, ik krijg kramp in mijn handen" dan moet je het zeker niet doen. Als het meer iets is van: "Lekker klein, best prettig" Dan zou ik wel voor die D3100 met 18-105 VR lens gaan. Erg goede lens voor een beginner en ook de camera is meer dan prima voor een beginner. :)
Ga naar de winkel en bekijk dit zelf! Dat heeft mij behoed voor een grote fout zomaar op het internet een 500D te bestellen, want toen ik de 50D in handen had wist ik meteen dat de meerprijs geen weggegooid geld zou zijn op termijn! Ik heb dan ook wel grote* handen. (Ik ben dan ook 1m93)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik kan van een vriend een DSLR overnemen. Nu ben ik heel benieuwd of €200 een goede prijs is voor deze set. Excuses dat ik niet alle specs 100% heb, ben ook maar een 'bijna-beginnend' fotograaf :)

- Nikon D50 (bijna niet gebruikt)
- Nikon D50 Kit-lens 18mm-55mm
- 'Standaard' zoom lens (weet het merk en aantal mm niet)
- Cameratas
- Extra batterij
- 2x 1GB geheugenkaart (SD Fastwrite)

Volgens mij is deze camera voor een startend fotograaf prima. We weten echter beiden niet wat een nette prijs zou zijn. Ik ga de camera gebruiken om te kijken of ik het leuk vind om series foto's te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Op Marktplaats doen ze ook zo rond de 200 Euro, afhankelijk van de configuratie, dus die prijs is niet heel gek. Losse body rond de 100 Euro. Ik vind het nog best veel geld nog voor een redelijk verouderde camera, maar aan de andere kant kun je er echt nog jarenlang prima foto's mee maken. Ligt er toch ook een beetje aan wat die tweede zoomlens precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:29

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Iets zegt me dat het om een sigma 70-300mm zal gaan :)
De D50 beschikt in tegenstelling tot nieuwere entrylevel bodies (2e hands) wel over een interne focusmotor, zodat een 2e hands markt voor lenzen groter is. De 6mp sensor is prima te gebruiken tot iso1600.
Het zware nadeel van de d50 zit 'm in het imagereviewen. dat gaat te omslachtig en traag.
Voor 200 euro lijkt dit me best leuke deal :)

(dan moet het uiteraard wel de sigma/tamron telezoom zijn)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
MaChOmIdGeT schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 18:56:
Is er een beter alternatief in dezelfde prijsklasse als een d600 ?

Mijn eisen :

Wil een goede beginnerscamera
Film functie zo goed mogelijk voor in deze prijsklasse
Goede auto stand
Betaalbare lenzen, accesoires
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je bedoelt de: pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II ?

Het alternatief hiervoor is de: pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR

Allebei prima camera's, kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur welke je kiest.

Of met betere lenzen:
pricewatch: Canon EOS 600D + EF-S 18-135mm IS
pricewatch: Nikon D5100 + 18-105mm VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Ik begreep dat er iets met de filmfunctie van de 5100 niet top is.

En nikon lenzen zijn duurder volgens mij of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De 18-135 is voornamelijk bedoeld als walkaround lens waarbij je enkel die lens mee neemt. Als je het niet erg vind lenzen te wisselen kan je prima de 18-55 nemen om te beginnen en dan later een 55-300 of 70-300 erbij nemen voor het zoom bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan kies je toch voor de Canon 600D. Is ook prima. :)

Knok yourself out:

YouTube: nikon d5100 versus canon 600d - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Ja maar zat eigenlijk te hopen op iemand die goede argumenten had om voor een bepaald model te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-09 02:28
Die argumenten kunnen we wel aandragen, Maar uiteindelijk gaat het om wat jij zelf belangrijk vind.

Ondanks al die filmpjes op youtube die suggereren dat je beter af bent met de Canon 600D in plaats van de Nikon D5100, Heb ik gekozen voor de Nikon D5100 omdat die naar mijn mening beter is voor mijn doel en dat is foto's maken. Dat je er ook mee kunt filmen was ik ondertussen al weer vergeten.(Die mogenlijkheid intereseerd mij totaal niet.)

Wat mij voor de Nikon D5100 heeft doen kiezen is het feit dat die technisch gezien exact dezelfde beeldsensor heeft als de D7000 en dus in staat is hetzelfde resultaat neer te zetten, Al moet de D5100 het dan wel doen met minder autofocus punten(Maar wel hetzelfde als bij de voorganger van de D7000, De D90.), een simpeler metering systeem(Maar wel weer hetzelfde systeem als in de D90.) en geen autofocusmotor in de body. (Zijn nog wel wat meer verschillen maar dit waren voor mij de belangrijkste.)
Tweedehands lenzen ga ik niet kopen omdat ik te weinig vertrouwen in tweedehands electronica heb en het prijsverschil vaak maar marginaal is, En dus maakt het ontbreken van een autofocus motor in de body niet uit want het aanbod aan lensen waar ik voorlopig uit kiezen wil is allemaal AF-S.

Daarnaast speelde het prijsverschil (300+ Euro) en het verschil in doelgroep (D5100 = instapmodel, D7000 = ervaren gebruiker/Prosumer model.) nog mee want het is pas mijn eerste camera.
Tot nu toe heb ik alle extra knopjes die de D7000 heeft nog niet gemist en werkt het via de quick menu's meer dan prima voor mij.
En mocht ik dan ooit wel meer willen, Dan heb ik gelijk een pracht van een back-up body in mijn Camera tas zitten.

Tot nu toe ben ik meer dan tevreden met mijn aankoop(D5100 met 18-55 VR), En van het geld dat ik over heb zal ik binnenkort in elk geval de Nikkor AF-S 35mm F1.8 gaan kopen en later als er weer wat gespaard is waarschijnlijk ook een zoomlens (55-200 of iets vergelijkbaars.)

P.S. Houd ook rekening met de extra kosten die erbij komen: SD Kaart(en) (Of ander type geheugenkaarten.) Een Tas, Eventueel een UV filter ter bescherming van de lens. (Zelf nog niet gedaan voor mijn kitlens.), Schoonmaak spullen voor je lens(en) en het lcd scherm van je camera.
Mis ik nog iets? (Extra accu misschien maar daarvoor zou ik eerst kijken of dat wel nodig is bij jouw gebruik.)

Een goede tas (Afhankelijk van wat je wilt.) gaat ook al snel richting de 80/100 Euro hier in nederland. (Ben als het goed is rond de 65,- kwijt voor de tas die ik bij Amazon.co.uk besteld heb.)

[ Voor 20% gewijzigd door Sato op 30-08-2011 00:09 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik ben zelf een Nikonian, maar vind de D5100 maar een vreemde vogel. De gehandicapte videomode is onbegrijpbaar, zeker omdat de D5100 juist zo'n fijn kantelbaar schermpje heeft. Nergens voor nodig om niet de manual controls van de D7000 aan te bieden. Daarnaast is de bediening bijna Canon-achtig met alle knopjes aan de rechterkant omdat het scharnier van het scherm verplaatst is. Hij is ook een stuk kleiner dan de D5000 wat je zowel kan zien als een voordeel als een nadeel. De sensor is uiteraard wel beter dan die van de 600D en hij is wat goedkoper.

Prima camera, maar een beetje vreemd. Zelf zou ik eerder de 600D aanraden, omdat Canon juist nieuwe features heeft proberen toe te voegen (vooral qua video) in plaats van features te schrappen.

Accessoires kan je trouwens zo gek maken als ze zelf wil. Op een SD-kaartje na hoef je eigenlijk nog niet meteen wat extra dingen aan te schaffen. Had eerst een Lowepro tas, wat een lelijk, duur en oncomfortabel ding was dat. Nu gooi ik m'n apparatuur gewoon in een Adidas-schoudertas. Schreeuwt ook wat minder 'hier zit m'n dure apparatuur in'.
MaChOmIdGeT schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:34:
Ik begreep dat er iets met de filmfunctie van de 5100 niet top is.

En nikon lenzen zijn duurder volgens mij of niet
Dat ligt maar net aan de lens. In het <200 segment(waarschijnlijk het meest interessant voor de beginners) hebben ze allebei een 55-200mm. Canon heeft een 50mm f1.8 voor minder dan 100 euro, wat een imo een instant buy is en Nikon heeft weer de vriendelijk geprijsde 35mm f1.8 en 18-105mm.

[ Voor 11% gewijzigd door BarôZZa op 30-08-2011 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

MaChOmIdGeT schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:44:
Ja maar zat eigenlijk te hopen op iemand die goede argumenten had om voor een bepaald model te gaan.
Het probleem is een beetje dat er goede argumenten voor en tegen beide camera's zijn aan te dragen. Zet ze op een site als dpreview naast elkaar en je kan ze allebei plussen en minnen geven. Als video belangrijk is denk ik dat de Canon 600D het nipt zal winnen, voor fotografie wint de Nikon D5100 met een neuslengte, denk ik. Als beginner kun je het beste gewoon de camera nemen die voor jou het lekkerst bedient en vasthoudt. En als het een serieuze hobby moet worden is het ook goed om bijvoorbeeld in een cursus te investeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duke99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-09 19:31
Whizon schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 18:44:
[...]

Na een aantal maanden geschoten te hebben met genoemde body en lens, kwam ik er pas achter dat ik toch graag een stukje meer zoom zou willen, naast een meer lichtsterke lens en/of een investering te doen in een flitser. Er is één reden dat ik dit besluit kon nemen: de 18-55 IS kitlens. De prijs is relatief (enorm) laag voor wat je er voor terug krijgt aan kwaliteit. Het is een - in mijn beleving - geweldige instapperslens. En niet alleen om het geld. Het relatieve allround gehalte van de lens heeft mij inzicht gegeven welke kant ik op zou willen: bij het allrounde blijven, of meer specifiek gaan investeren.
Hier heb ik wat aan, dank je wel. Wat je eigenlijk zegt is dat de 18-55 in het begin afdoende is. Klinkt logisch.
Fiber schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:04:
[...]

Ik heb hem gisteren weer in mijn handen gehad(heb je hem weer, zullen ze gedacht hebben bij de MM ;)) maar ik vond hem niet geweldig. Zeker omdat ik daarna een 550D en 600D had gepakt en die vond ik beter in mijn handen dan de D3100.
Tsurany schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:37:
[...]

De 18-135 is voornamelijk bedoeld als walkaround lens waarbij je enkel die lens mee neemt. Als je het niet erg vind lenzen te wisselen kan je prima de 18-55 nemen om te beginnen en dan later een 55-300 of 70-300 erbij nemen voor het zoom bereik.
Als ik er echt in verder wil kan ik inderdaad later een betere lens met beter zoombereik kopen.

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-09 02:28
BarôZZa schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:35:
Ik ben zelf een Nikonian, maar vind de D5100 maar een vreemde vogel.
En wat nu als dit de nieuwe standaard is wat betreft indeling van de knoppen voor toekomstige Nikons?
Dat het tot nu toe altijd hetzelfde is geweest wil niet zeggen dat het ook zo blijft.
Feit blijft dat vele mensen geklaagt hebben over de manier waarop het scharnier van het scherm op de D5000 geplaatst was, En de plaatsing zoals die nu op de D5100 is was daarvoor de enigste oplossing met als nadeel dat er wat knoppen naar een andere plek moesten. (Misschien is het voor mij een stuk makkelijker om dit te accepteren omdat ik geen andere nikons gewend ben, Maar zelfs al zou ik een Nikon verleden hebben dan zie ik het probleem nog niet. Ik game immers op zowel de Xbox360 als PS3 en Wii en die drie hebben allemaal verschillende controllers en daar heb ik ook nooit moeite mee gehad.)
En zo blijft er uiteraard altijd wel iets mankeren aan elke camera.

De D5100 blijft een instapmodel en mensen die deze kopen om mee te filmen zullen de camera misschien wel nooit van de groene auto stand afhalen. (Die zijn dus allerminst geintereseerd in manual controls.)
Daarbij, Als Nikon er zelf geen firmware update voor uitbrengt, (Want hardwarematig zou het moeten kunnen, aldus de 'experts' op diverse fora.) Dan zal een handige tweaker dat in de toekomst misschien wel zelf doen. (Al zal ik die er niet opzetten.)

Toch ben ik het met je eens dat Nikon hiermee een verkeerde keuze heeft gemaakt, En daarmee veel mensen tegen het zere been schopt.

Om de Camera dan gelijk af te doen als een gefaald product dat zo snel mogenlijk moet worden vervangen of verbeterd vind ik oneerlijk, Kwa foto potentie laat hij al zijn concurenten in dezelfde prijsklasse en die eronder ver achter zich.

Edit:
Voor allen die zich hier willen laten adviseren: Lees voor de grap dit eens door, (Het is wel in het engels.) En dan vooral het stukje bij Online Expert: Level 0. (Helemaal onderaan.)
http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm

Beste advies wat ik geven kan is als volgt:
Kijk naar wat je wilt (En wat binnen je budget valt.)
Probeer het uit in een winkel (Mediamarkt/Saturn of andere.)
Ga vooral uit van wat jij prettig vind vasthouden, Maar kijk ook of de knoppenindeling en menustructuur bij jouw gebruik past.
Maar het allerbelangrijkst, Laat je vooral niet teveel beinvloeden door mensen op fora, Reviews op internet en Youtube (Vergelijkings of review) filmpjes.
Dat zijn namelijk allemaal persoonlijke meningen van mensen die allemaal naar iets anders op zoek zijn in een Camera, Wat voor hun perfect is kan voor jouw totaal niet werken.
En vergeet vooral niet, Veel van de spullen waar ze het over hebben hebben ze niet in bezit en vaak ook nooit echt in gebruik gehad.
Het is leuk en vaak ook informatief om naar te kijken en het kan je helpen een keuze te maken, Maar neem het niet allemaal als feiten aan.

En als laatste, Ga vooral op je gevoel af.

[ Voor 24% gewijzigd door Sato op 30-08-2011 11:19 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

• Wat is je beschikbare budget?
    500-600 euro
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
    nee, general purpose
  • Moet de camera kunnen filmen?
    nee, zal toch wel niet lukken met het budget :)
  • Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
    nee, budget
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
    minimaal 10MP, RAW, een camera dat niet cheap aanvoelt, stevig, niet te groot, mogelijkheden om alles manueel in te stellen
  • Gewenst bereik?
    ik zat zelf te denken aan één á twee lenzen in de range van 18/24mm - 200/250mm. Met misschien later een 38mm of 50mm fixed-lens
De camera wordt vooral gebruikt op vakantie, maar dan meer van het "ruige" soort. Eg trekking in Azie, Zuid-Amerika, zulke dingen. Wil daarom ook niet te veel aan uitgeven omdat ik bang ben dat er iets kapot gaat. Voor echt avontuurlijk situaties (raften ofzo) neem ik wel een compact mee :) Het liefst wat steviger en niet te groot omdat elke kilo telt als je het de hele tijd mee moet nemen.

Goede ideeen? Ik heb zelf al zitten kijken naar de Nikon D3000*, weet niet of dat een goede keus is, of al veelste oud.

• ik heb wel gelezen dat bij Nikon het beeldstabilisatie in de lens zelf zit, niet in de body en dat daardoor alle lenzen duurder zijn; ben er dus niet heel zeker over. Misschien toch Canon? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Darkvater op 30-08-2011 12:34 ]

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Darkvater schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:33:
• ik heb wel gelezen dat bij Nikon het beeldstabilisatie in de lens zelf zit, niet in de body en dat daardoor alle lenzen duurder zijn; ben er dus niet heel zeker over. Misschien toch Canon? :?
Dat heeft Canon ook, dus dat maakt geen verschil. Verder is het in de praktijk ook niet echt waar dat gestabiliseerde lenzen duurder zijn.

De D3000 is al wel wat ouder en de sensor die er in zit is nog ouder, wat ruis betreft niet zo'n goede keuze. Zoiets als pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G II + AF-S DX 55-200mm f4-5.6G ED valt net binnen jouw budget. Ik vind zelf de D3100 een behoorlijk verschil maken met de D3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Met PU hierboven. Let wel op dat je de set met VR lenzen koopt. Die D3100 dubbel lens kits staan niet helemaal goed in de pricewatch.

Je zou ook de Pentax K-r kunnen overwegen. Ik vind die ook altijd wel lekker klein en stevig. Ga ze sowieso eerst even vasthouden in een winkel.
pricewatch: Pentax K-r + DA 18-55mm f/3,5-5,6 AL + DA 50-200mm f/4-5.6 ED
http://www.dpreview.com/p..._d3100&products=pentax_kr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
@Darkvater: Als je compact belangrijk vindt, kun je bijvoorbeeld ook kijken naar de Panasonic GF3.
Voor Safari is er ook een compacte Panasonic 100-300mm lens. Door de 2x cropfactor van het m43 systeem is 300mm vergelijkbaar met ongeveer 400mm op bijvoorbeeld Canon of Nikon.
Of een goedkopere optie is de Panasonic 45-200mm (bereik dus vergelijkbaar met een 300mm lens op een Canon of Nikon).

[ Voor 17% gewijzigd door leendertv op 30-08-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je echt op safari wilt moet je zeker meer dan 400mm hebben, die afstanden kunnen echt groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Dank, ik zal nog rondkijken. Alhoewel ik altijd fan was van Panasonic (had een tijdje een Lumix LX3 wat echt een prachtige compact was) is de GF3 echt een clown met een grotere lens. No offence, maar daar kan ik toch niet mee op vakantie?
Kijken tussen Nikon D3100 of Pentax K-r

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Een nieuw deel met meer aandacht voor ILC's :)
[Aanschaf] Systeemcamera (dSLR / ILC)
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.