tronmedia schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 01:26:
Ik ken heel wat mensen met een dure DSLR maar hebben hem nog nooit van de
AUTO stand gehaald , je koopt juist een DSLR voor meer en snelle controle over je
sluitertijd ,diafragma en iso waarde en natuurlijk de kwaliteit van foto's al gaat het
niet vanzelf.
Oke goed gereedschap is het halve werk maar als je niet weet hoe dit gereedschap werkt
dan schiet je nog niet veel op

Exact. Het belangrijkste in fotografie is 'het oog'. Je kunt de duurste, meest geavanceerde camera kopen met de beste lenzen, maar als je 'het oog' niet hebt, maak je nooit iets moois. Daarom zijn cursussen alleen nuttig om de techniek te leren. Maar dat kun je ook makkelijk zelf leren (voor mij was dat 3/4 van de lol).
Verder maakt die camera uiteindelijk geen bal uit. Als je 'het oog' hebt en de techniek van het fotograferen beheerst, maak je met elke camera goede foto's, mits je voldoende controle hebt over de instellingen. Dat is bij veel compacts een probleem. Ik ben zelf ooit begonnen met een Minolta A2, die erg uitgebreid was qua instellingen (uitgebreider dan een instal DSLR toendertijd).
Punt is alleen dat je met compacts vaak tegen de beperkingen aan loopt qua mogelijkheden in bepaalde extreme situaties. Vaak - maar ik ken de laatste stand van zaken niet - is licht een probleem. Zowel teveel als te weinig levert slechte foto's op. Dat was voor mij de reden om een DSLR te kiezen. Ik heb geen idee hoe de nieuwe lichting systeemcamera's het doen (die met verwisselbare lenzen maar zonder spiegel), maar anders is dat een goed alternatief.
Probleem wat ik met die camera's zie is dat je zeer beperkt bent in de keuze van je lenzen. De compacte bouw zorgt ervoor dat ze duâh kunnen uitvallen. En net als bij het 4/3 systeem (dat ik persoonlijk bijzonder onhandig vind) het je hele dure groothoek. En groothoek is erg leuk. Daarom vind ik (persoonlijk) een sensor die zo groot mogelijk is het beste leveren. Met mijn Canon 5D heb ik me echt lekker kunnen uitleven.
Aanschouw
Pekka's gallery om te zien wat je allemaal kunt doen met een compact. En ik denk dat het meisje misschien het beste op dit moment een hele mooie compact/bridge camera kan nemen met een allround lens (vaak hebben die compacts wel weer een lens met een mooi bereik, alleen hebben ze nooit écht groothoek) en een goede controle over de belichting. Daar kun je je heerlijk mee uitleven en het is makkelijk meenemen. Als ze echt bezeten raakt van fotografie dan vervalt de eventuele weerstand tegen een DSLR vanzelf. Ik heb het zelf nooit echt een probleem gevonden. Ik heb de 24-105 zo'n beetje vastgelijmd op mijn 5D en daar kun je in heel veel gevallen mee uit de voeten.
Last but not least: het gaat om foto's, niet om de apparatuur. In the end heb je alleen een sensor, een sluiter en een lens nodig.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.