[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt allemaal voor de input, adviezen en ook voor het uitleggen van zaken waar ik (nog) helemaal geen kaas van heb gegeten......... :*) :*)

Toch nog het internet afgestruind, ervaringen en specs doorgenomen en vergeleken, en het wordt inderdaad de Nikon D5100, een 18-105mm lens erbij, al heeft MM nu een aanbieding voor het toestel met de 18-55mm, met extra korting als je 3 artikelen koopt, tasje, geheugenkaartje erbij.

Maar ik wil de 105mm lens erbij, kan ik net iets meer mee, ik zoek alleen nog een geheugenkaartje, zit daar veel verschil betreffende dit toestel, maakt dat wat uit?

Zaterdag ga ik hem bestellen, kijk nog even of ik het nou via internet bestel, of dat ik toch naar een fysieke winkel ga, die zijn toch net wat duurder.
Kan ik mooi in September in de vakantie alles schieten wat ik wil, en hem helemaal uitproberen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:30
Freezhost schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:43:
Ik blijf het lastig vinden want het is wel een geweldig toestel... ik ga denk eind van de week denk nog even langs om die Nikon te bekijken. Wat betreft foto's bij weinig licht scoort de Nikon toch beter maar over het algemeen gebruik ik dan toch een flits... :?

Edit: Nog een tweetal zaken gemaild en die komen beiden met de Nikon D3100 terug. Beter beeldkwaliteit en minder ruis:

[...]

Ik weet het nu helemaal niet meer 8)7 :?
Wat je daar quote klopt ook niet helemaal. De sensor van de Samsung en Nikon zijn allebei APS-C, even groot dus. Neemt niet weg dat ik de D3100 ook de beter keuze vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:38
Inderdaad, de sensor is even groot. Mag ik vragen waarom jij de Nikon een betere keus vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Betere ruisprestaties van de sensor en een veel uitgebreider aanbod aan lenzen (1e en 2e hands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
PowerUp schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:57:
Betere ruisprestaties van de sensor en een veel uitgebreider aanbod aan lenzen (1e en 2e hands).
Dat van die ruisprestaties is iets wat me geen goed gevoel geeft. Wat lenzen betreft, die van Samsung zijn supergoed volgens hun en beter geprijst er komen er ook behoorlijk wat bij dit jaar.

Ik vrees dat ik de volgende keer naar een andere winkel ga ;w

Edit: Wat vinden jullie van de test van de consumentenbond, kan ik dat serieus nemen of niet? Vreemd genoeg scoren sommige body's op DXO beter ten opzichten van andere en in die test juist niet. Ik weet het nu echt helemaal niet meer... :? :-(

[ Voor 21% gewijzigd door Freezhost op 26-07-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:16

SomerenV

It's something!

Ik kwam gisteren een leuke link tegen waarin ze verschillende DSLR's vergelijken met 2 echte 35mm film camera's. Zelf wist ik al wat de DSLR's in huis hadden maar ik kan zeggen dat ik aangenaam verrast was! Dus als je op zoek bent naar een DSLR of meer wilt weten over de kwaliteit dan is het anderhalf uur lang genieten van informatie, vergelijkingen en een paar filmpjes. The Great 2010 DSLR Shootout

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:49
Freezhost schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:08:
[...]

Dat van die ruisprestaties is iets wat me geen goed gevoel geeft. Wat lenzen betreft, die van Samsung zijn supergoed volgens hun en beter geprijst er komen er ook behoorlijk wat bij dit jaar.

Ik vrees dat ik de volgende keer naar een andere winkel ga ;w
Iets zegt mij dat ze daar wel heel graag de samsung willen verkopen, Zal vast wel in hun voordeel zijn dan.
Freezhost schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:08:
[...]
Edit: Wat vinden jullie van de test van de consumentenbond, kan ik dat serieus nemen of niet? Vreemd genoeg scoren sommige body's op DXO beter ten opzichten van andere en in die test juist niet. Ik weet het nu echt helemaal niet meer... :? :-(
Tests van de consumentenbond kun je vaak niet serieus nemen,
Die vinden gevoelskwesties als ergonomie en energiezuinigheid belangrijker dan foto/beeld kwaliteit.
Verstand van zaken hebben ze daar in ieder geval niet als het op Televisie toestellen aankomt, Betwijvel dus of ze wel verstand hebben van Foto Camera's

DXOmarks test de camera's puur op de sensor en dus de uiteindelijke foto kwaliteit, Naar gevoelskwesties als het ontbreken van knopjes of het ingewikkeld in elkaar steken van menu's kijken ze daar niet.

De consumentenbond tests kun je wat mij betreft negeren.
DXOMarks is leuk om te kijken waar de camera die je op het oog staat op laboratorium nivo maar of je het verschil terugziet in je foto's valt te betwijvelen.
Dan rest je enkel nog de optie om meerdere revieuws te lezen, (Nooit maar één want reviews zijn ook weer onderhevig aan persoonlijke voorkeuren.) Wat youtube filmpjes te kijken en eventueel contact op te nemen met een winkel (speciaalzaak of mediamarkt/saturn) om te vragen of je een paar test foto's kan maken als je zelf een sd kaart meebrengt. (Dan zorgen hun er vast wel voor dat de accu volgeladen is.)
De Camera die je op het oog hebt huren voor een weekend/week is volgens mij ook nog een optie.

Of zoals een saturn medewerker tegen mij zij, Je kunt hem gewoon kopen en als het niet bevalt kun je het zonder problemen binnen 14 dagen terugbrengen en iets anders uitzoeken of je geld terug krijgen. (Al vind ik dat reden te meer om daar niets te kopen tenzij je er zeker van bent dat de doos nog nooit geopend is geweest.)

Genoeg mogenlijkheden dus.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik ben ook niet echt positief over de tests van de Consumentenbond: PowerUp in "F&V community topic" ;)
DXO geeft vaak wel een aardige indicatie van wat een sensor kan, maar is zeker niet het enige waar je naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:20:
[...]
Nadeel van Sony is dat, als je het assortiment van minolta niet mee telt, de lineup nog niet zo uitgebreid is als die van Canikon (alhoewel dat langzaam verbeterd). Verder heb ik zeer sterke twijfels of Sony de traditionele DSLR voort zal zetten of dat het SLT en NEX wordt.
Tja, die kans zit er altijd in. De A900 en A850 aspireren richting het professionele segment. Als Sony op termijn daarin mee willen spelen, dan kunnen ze voorlopig niet om om de SLR heen, echter Minolta heeft het drie maal geprobeerd (met de 9xi, de 9000 en de XM & XM-Motor) maar kwam er niet tussen, en ook Pentax lukte het niet met de LX. Canon, maar vooral Nikon drijven op het professionele imago, 'de professionals gebruiken die, dus moet ik dat ook hebben.' en Olympus was altijd slechts 'the poor man's Nikon' ondanks de technologische voorsprong.

Op de termijn zou het me niet verbazen als de slr verdwijnt en er een electronische zoeker voor in de plaats komt, een beetje zoals de Minolta DiMAGE A1, KonicaMinolta DiMAGE A2 en A200, echter voorlopig zijn de nadelen, voor het hogere segment te groot. Als Sony echter niet in het topsegment wil meespelen, dan zullen de Alfa's meer en meer richting SLT evolueren en uiteindelijk verdwijnen.

In ieder geval is er ook een grens aan hoeveel kleiner camera's nog gemaakt kunnen worden zonder dat de ergonomie in gevaar komt, te kleine knopjes te dicht op elkaar is niet bevorderlijk voor de bediening. Velen vinden een NEX toch eigenlijk te klein, zeker in combinatie met een wat langere lens. Een zware camera wordt overigens ook beter stil gehouden Moet het nog kleiner, dan wordt het eerder dat men verschillende apparaten gaat combineren, zoals dat in feite al plaats vind met de camera-telefoons.

In ieder geval zal de sensorgrootte een belangerijke rol blijven spelen ook al worden de sensors beter, De beeldvoordracht wordt voor een belangrijk gedeelte bepaald door het opnameformaat en de bij dat formaat behorende objectieven. Een opname op een grotere sensor zal natuurlijker aandoen en aangenamer om te bekijken, ook al zijn het aantal pixels en de ruis gelijk. Ook de controle op het scherptebereik (dieptescherpte of scherptediepte genoemd) zal beter zijn met grotere formaten. Daar blijft dus een grote camera gewenst en is er ook minder reden om de optische zoeker te vervangen door een digitale. Een oude Hasselblad CM500 was ook voornamelijk een lege doos waarop lens-met-sluiter, film-magazijn en zoeker werden aangesloten.
Met het film-magazijn vervangen door een digtitale achterwand is die ondanks dat deze sinds 1957 nauwelijks is veranderd, geschikt voor de huidige tijd.
[...]
Pentax K bayonet manual focus lenzen zijn nog steeds heel veel 2e hands te vinden en vaak voor scherpe prijzen. Zit vuilnis tussen maar ook leuke lensjes.
Met de lancering van de Q en de overname door Ricoh is het wel de vraag of er over een paar jaar nog wel een pentax spiegelreflex lijn zal zijn.
Het vuilnis komt vooral van de third-party merken, en zie je ook bij andere systemen. Uiteraard heeft ieder merk zijn mindere ontwerpen, echter dat zie je vooral bij Canon en Nikon, deels bij Minolta/Sony, simpelweg omdat ze ook een een lens met bepaalde specificaties moeten hebben om aan de vraag van bepaalde (professionele) klanten te voldoen, vaak dus dure types, terwijl men dan bij de anderen ervoor kiest om een dergelijk objectief niet te maken of met net iets andere specificaties. De types die bij Pentax slecht zijn, zijn vaak de budget-modellen. (zoals de FA-J serie, de Takumar-Bayonet-zooms, de standaard-bereik-FA-zooms FA's zoals de FA 28-90, powerzoom-FA's 28-80mm F3.5-4.7, 80-200mm F4.7-5.6 & 100-300mm F4.5-5.6, de Pentax-A 35-80mm F4-5.6, hele vroege zooms zoals de K 85-210mm F4.5 en vroege extremen zoals de Fish-Eye-Takumar 18mm F11. vanwege bouwkwaliteit of coating
Juist wel. De voorbeelden die je aanhaalt bewijzen dat. Al de lenzen die je hier noemt hebben de stabilisatie nodig omdat ze tekort komen in lichtsterkte wat weer het gevolg is van het bezuinigen op gewicht, volume en productiekosten om ze goedkoop te houden. Even generaliserend zijn dit nu net de lenzen die je NIET moet kopen juist omdat ze tot het slechtste behoren in de productenlijnen van de genoemde fabrikanten. Ze scoren bovenmatig slecht op lichtafval naar de hoeken en vertekening en zijn minder scherp. Dat deze krengen veel verkocht worden is omdat de meeste mensen onvoldoende kennis ervan (en interesse er in ) hebben, ze goedkoop zijn (meeste mensen willen niet teveel betalen) en omdat ze vanwege het geringere gewicht en volume wat makkelijker mee te nemen zijn. Helaas zijn er hierdoor nog nauwelijks goede consumenten-varianten zodat je, als je goede beeldkwaliteit wilt, in het dure professionele segment uitkomt.
[...]
Ik kan me zo 123 geen instapper voor de geest halen die niet een of andere anti-stof functie heeft.
Ik houd het niet zo bij, maar weet wel dat Canon en Nikon er wat later mee kwamen als Olympus, Minolta/Sony en Pentax. Of alle modellen van Canon en Nikon inmiddels anti-stof-functies hebben weet ik niet, maar gezien de goedkopere modellen het snelste opgevolgd worden door nieuwere vermoed ik dat in het budget-segment ze dat inmiddels allemaal wel hebben
[...]
Ergonomie is heel subjectief. Ik snap elke nikon vrijwel meteen, Canon lukt, bij de xxd serie, best goed zodra mijn hand door heeft dat het wieltje op de verkeerde plek zit. Sony.. ik snap er helemaal niets van! M.A.W. Ik denk niet dat het zo zwart/wit is als je stelt.
Zoals ik schreef is dat ook een stukje gewenning, als je het subjectieve element er uit haalt, dus door meerdere mensen te laten testen en dat dus ook te doen met mensen zonder ervaring wordt kom je op andere resultaten. Juist de Sony's zitten bomvol met nieuwe functies zoals automatische HDR waardoor het sneller complex overkomt. Het subjectieve element is natuurlijk niet helemaal te elimineren want niet iedereen heeft even grote handen, om maar één punt te noemen. Maar Canon en Nikon hebben in ieder geval een bediening die iets afwijkt waar die van Olympus, Sony, Pentax en de andere merken een beetje meer op elkaar lijken. Die zijn uiteraard ook niet hetzelfde, maar de verschillen zitten iets dieper.

@nero355
Volgens mij stond het subjectieve element toch ook wel duidelijk aangegeven.

offtopic:
Overigens denk ik dat ook Pentax hier over diens hoogtepunt heen is. De huidige modellen zijn niet meer zo gebruiksvriendelijk als bijvoorbeeld de MZ-S, MZ-5, Z1(p), A-serie en oudere modellen waren, maar helemaal te vermijden is dat ook niet omdat er veel meer parameters zijn om in te stellen, zoals witbalans, programmacurve, flitscorrectie enzovoorts.

@Fiber
Lang verhaal klopt wel, maar halve waarheden en Pentax Groen gekleurd vind ik toch niet. Ten eerste schreef ik meer over Sony als over Pentax, ten tweede heb ik geprobeerd het zo neutraal mogelijk te houden,ik mag dan wel Pentax-fan zijn, ik ben absoluut niet kritiekloos t.a.v. het merk. Ingaan op de details daarvan lijkt me echter hier en nu niet relevant.

Sato, op wie ik op reageerde had het over de Canon 1100D en de Nikon D3100. Ik heb alleen wat argumenten willen geven tegen de Nikon, en daaraan willen toevoegen dat ook andere merken aan zijn wensen kunnen voldoen, wetende dat de meeste niet verder kijken als deze twee merken. Dat is inderdaad hetzelfde als 'elke recente dSLR is meer dan prima voor genoemde doelen' echter ieder merk heeft zijn voors en tegens.

Zelf gaf hij aan interesse te hebben in de 35mm f/1.8G AF-S DX welke volgens mij geen echte consumenten-lens meer is, maar waarvoor ook die andere fabrikanten ook hun alternatieven hebben.

Een flitser kan een nuttig accesoire zijn, maar veranderd ook gelijk de sfeer van de opname, ik gebruik die voornamelijk bij fel zonlicht. Een macro-lens is meestal vrij duur, bovendien heeft Sato die ook totaal niet vermeld. Als de kitlens niet dichtbij genoeg komt dan kan hij ook tussenringen of een achromatische voorzetlens proberen, die zijn veel goedkoper. Die macrolens is inderdaad wel het summum als je voor kwaliteit gaat, echter voor je een dergelijk bedrag uitgeeft lijkt het me wel zinvol te weten wat je precies wilt.

Onder de €500 zie ik 3 types van Sony, de A290L, A390L en A500 (laatste alleen body). In hoeverre je dat wat vind is een kwestie van voorkeuren, de A290L is veel goedkoper, de A390 heeft een kantelbaar scherm (handig bij macro), beide hebben meer megapixels als de Pentax en Canon maar geen video-modus. Het enige dat voor de Nikon D3100 pleit is de videomodus in 1080p. Als je niets om video geeft is de A290L het goedkoopst en is de A390 de enige met het kantelscherm. Ze hebben dan wel een CCD ipv een CMOS, maar zo zwaar zou ik daar niet aan tillen. Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat voor hem/haar doorslaggevend is.
Dat zou best wel eens de handligging en logica van de bediening kunnen zijn, beide zeer persoonlijk en subjectief.

Tot slot, iets heel persoonlijks. Als het bestond zou ik een mechanische d-SLR kopen, de enige die daar nu in de buurt komen zijn de Fujifilm FinePix X100, de Epson R-D1 en de Leica M9, maar dat zijjn geen slr's, en de Leica R9 met Digital Module R maar daarmee heb je geen echte groothoek, en allen zijn/waren ze schreeuwend duur. De Leica S valt in een heel andere klasse, ook wat betreft gewicht de Pentax 645D en Mamiya's het, zijn afgezien daarvan ook niet helemaal. Zou de Imagek digital film (SiliconFilm) ooit nog komen, dan zou ik daarop overstappen in combinatie met een Pentax LX, Contax S2, Nikon F2, Minolta XD-7, Olympus OM-3 of andere soortgelijke camera. http://www.epi-centre.com/reports/imagek.html
nieuws: Silicon Film introduceert digitale fotorolletjes

[ Voor 22% gewijzigd door BeosBeing op 27-07-2011 14:14 . Reden: was nog niet af, maar moest afloggen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
BeosBeing schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:09:
[...]

Tja, die kans zit er altijd in. De A900 en A850 aspireren richting het professionele segment. Als Sony op termijn daarin mee willen spelen, dan kunnen ze voorlopig niet om om de SLR heen, echter Minolta heeft het drie maal geprobeerd (met de 9xi, de 9000 en de XM & XM-Motor) maar kwam er niet tussen, en ook Pentax lukte het niet met de LX. Canon, maar vooral Nikon drijven op het professionele imago, 'de professionals gebruiken die, dus moet ik dat ook hebben.' en Olympus was altijd slechts 'the poor man's Nikon' ondanks de technologische voorsprong.
Tja.. de A900 en A850.. schijnen best goede camera's te zijn maar inderdaad, ik zie ze niet echt aanslaan. Ik zou ook zo 123 niet kunnen zeggen waar ik zo'n ding door een pro gebruikt heb zien worden.

Olympus had ik het geloof ik niet over. Vorig jaar waren de camera's met dubbelzoom nog enorme kiloknallers. Nu voorzie ik weinig tot geen toekomst meer voor de DSLR lijn van olympus. Ik heb de indruk dat ze lekker in het m4/3 gebeuren blijven zitten
Op de termijn zou het me niet verbazen als de slr verdwijnt en er een electronische zoeker voor in de plaats komt, een beetje zoals de Minolta DiMAGE A1, KonicaMinolta DiMAGE A2 en A200, echter voorlopig zijn de nadelen, voor het hogere segment te groot. Als Sony echter niet in het topsegment wil meespelen, dan zullen de Alfa's meer en meer richting SLT evolueren en uiteindelijk verdwijnen.
Die verwachting deel ik wel. Electronische zoeker.. ik heb daar nog steeds heel gemengde gevoelens over. Aan de ene kant maakt het het bouwen van een ergonomisch verantwoorde camera nu echt mogelijk. Aan de andere kant, de techniek is er nog niet echt om het een volwaardig alternatief te maken en de serieuzere enthousiast en de pro zijn meestal toch vrij conservatief.
[...]

Juist wel. De voorbeelden die je aanhaalt bewijzen dat. Al de lenzen die je hier noemt hebben de stabilisatie nodig omdat ze tekort komen in lichtsterkte wat weer het gevolg is van het bezuinigen op gewicht, volume en productiekosten om ze goedkoop te houden. Even generaliserend zijn dit nu net de lenzen die je NIET moet kopen juist omdat ze tot het slechtste behoren in de productenlijnen van de genoemde fabrikanten. Ze scoren bovenmatig slecht op lichtafval naar de hoeken en vertekening en zijn minder scherp. Dat deze krengen veel verkocht worden is omdat de meeste mensen onvoldoende kennis ervan (en interesse er in ) hebben, ze goedkoop zijn (meeste mensen willen niet teveel betalen) en omdat ze vanwege het geringere gewicht en volume wat makkelijker mee te nemen zijn. Helaas zijn er hierdoor nog nauwelijks goede consumenten-varianten zodat je, als je goede beeldkwaliteit wilt, in het dure professionele segment uitkomt.
Die lijst was bedoeld om te laten zien dat in de lenzen die veel kopers als eerstvolgende uitbreiding kiezen het argument dat een Sony goedkoper zou zijn vanwege de stabilisatie in de camera niet klopt. Ik had het niet over de kwaliteit. Dit zijn lenzen die echt veel verkocht worden.

Wat kwaliteit betreft, over sony kan ik niet goed oordelen maar de nikons verbazen mij op scherpte. Ik heb een hoop geschoten met een 18-55 VR. Ja, dat vervormt op 18-24 enorm maar niks wat ACR niet aankan. Er zit inderdaad wat afval ind e hoeken maar dat heeft mijn veel duurdere 16-85 ook. Uiteindelijk is de 18-55 op f8 echt retescherp.
[...]

Ik houd het niet zo bij, maar weet wel dat Canon en Nikon er wat later mee kwamen als Olympus, Minolta/Sony en Pentax. Of alle modellen van Canon en Nikon inmiddels anti-stof-functies hebben weet ik niet, maar gezien de goedkopere modellen het snelste opgevolgd worden door nieuwere vermoed ik dat in het budget-segment ze dat inmiddels allemaal wel hebben
Nikon heeft alles tot en met de D700 deze functie. Van de D3 serie weet ik het niet.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:43
Freezhost schreef op maandag 25 juli 2011 @ 08:30:
Vorige week heeft mijn vrouw het advies gekregen om een Samsung NX11 te kopen in plaats van een Nikon d3100. De samsung zou beter zijn, heeft de verkoper hier een punt of is dit puur commercieel omdat die Samsung duurder is? Op DXO scoort de Nikon 67 en de Samsung 63

Verder lijkt het focussen mij trager op de Samsung en vooral met schemering omdat met Contrast AF werkt,klopt dat?
Ikzelf heb kortgeleden een NX11 gekocht. De belangrijkste reden voor aanschaf was handzaamheid. Het is een van de kleinste camera's met een grote (APS-C) sensor en EVF. Past in combinatie met de 30mm pancake lens in een jaszak. Ook het feit dat ik 'm voor een koopje kon krijgen (371 euro) speelde mee ;).

Als je een handzame camera heel belangrijk vindt, kan de NX11 de betere keuze zijn. Als een wat grotere camera geen probleem is, is de D3100 denk ik een betere keuze.

De enige nadelen die ik tot nu toe ben tegengekomen: scherpstellen met de NX11 in situaties met weinig contrast (schemering) is inderdaad wat problematischer dan met de meeste 'echte' DSLRs, en ook de ruis bij ISO-waarden boven 800 vind ik wat tegenvallen voor een camera met zo'n grote sensor. Maar verder ben ik heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Laatst online: 10:49
BeosBeing schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:09:
[...]

Sato, op wie ik op reageerde had het over de Canon 1100D en de Nikon D3100. Ik heb alleen wat argumenten willen geven tegen de Nikon, en daaraan willen toevoegen dat ook andere merken aan zijn wensen kunnen voldoen, wetende dat de meeste niet verder kijken als deze twee merken.

Zelf gaf hij aan interesse te hebben in de 35mm f/1.8G AF-S DX welke volgens mij geen echte consumenten-lens meer is, maar vaar voor ook die andere fabrikanten ook hun alternatieven hebben.
Inmiddels ben ik al door een budgetverhoging heen omdat de d3100 en 1100D niet lekker in de hand lagen en de Nikon D5000 ook een optie was, En een zeer interesante maar ik wil liever geen verouderd toestel. En dus gaat het nu waarschijnlijk de Nikon D5100 worden. (Moet hem eerst nog eens vasthouden en dat zit er deze week nog niet in door gebrek aan winkels op loopafstand en geen vervoer mogenlijk omdat iedereen op vakantie is.)
Naar het aanbod van andere merken heb ik ook gekeken, Maar wat uiteindelijk de doorslag gaf om voor Nikon te kiezen is de goede sensor die in de D5100 zit en het feit dat een kennis die dichtbij woont ook een Nikon heeft. (D5000 + 35mm f1.8 en 16-85, Twee lensen die ik wel zie zitten maar eerst op mijn gemak wil uitproberen.)

Toch zal ik gewoon beginnen met de 18-55 kitlens omdat het prijsverschil tussen een losse body en die kit erg klein is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sato op 26-07-2011 17:42 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Vrijdag ga ik even langs om te vragen waarom ze deze samsung hebben aanbevolen. Ik wil dan ook de Nikon nog even vast houden en proberen... Ik heb vorig jaar al een miskoop gedaan en wil nu echt zeker van mijn zaak zijn. :( Reviews op internet zijn over de D3100 gewoon zeer positief, over de NX11 is nog niet erg veel geschreven en echt een vergelijking maken is lastig. Jammer dat ik geen geldboom heb anders had ik de D3100 er gewoon bij gehaald... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
evdakker schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:32:
[...]

Ikzelf heb kortgeleden een NX11 gekocht. De belangrijkste reden voor aanschaf was handzaamheid. Het is een van de kleinste camera's met een grote (APS-C) sensor en EVF. Past in combinatie met de 30mm pancake lens in een jaszak. Ook het feit dat ik 'm voor een koopje kon krijgen (371 euro) speelde mee ;).

Als je een handzame camera heel belangrijk vindt, kan de NX11 de betere keuze zijn. Als een wat grotere camera geen probleem is, is de D3100 denk ik een betere keuze.

De enige nadelen die ik tot nu toe ben tegengekomen: scherpstellen met de NX11 in situaties met weinig contrast (schemering) is inderdaad wat problematischer dan met de meeste 'echte' DSLRs, en ook de ruis bij ISO-waarden boven 800 vind ik wat tegenvallen voor een camera met zo'n grote sensor. Maar verder ben ik heel tevreden.
Ik ga inderdaad maar eens vergelijken wat de grootte betreft, ook wil ik hem gewoon even uitproberen.
Mooi prijsje ik heb de volle mep betaald en hij is nog duurder dan de Nikon ook.

Dat scherpstellen bij weinig constrast is een punt dat regelmatig voorkomt op internet, ISO 800 ga ik denk ik niet veel gebruiken maar ik vind de hoeveelheid ruis zo nu en dan ook wel tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freezhost schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:28:
Vrijdag ga ik even langs om te vragen waarom ze deze samsung hebben aanbevolen. Ik wil dan ook de Nikon nog even vast houden en proberen... Ik heb vorig jaar al een miskoop gedaan en wil nu echt zeker van mijn zaak zijn. :( Reviews op internet zijn over de D3100 gewoon zeer positief, over de NX11 is nog niet erg veel geschreven en echt een vergelijking maken is lastig. Jammer dat ik geen geldboom heb anders had ik de D3100 er gewoon bij gehaald... :Y
Kijk eens naar de Canon 550d en lees de review op dpreview eens. Haal 'em bij de MM en koop 2 goedkope dingen erbij uit de 1 euro bak en geniet van de extra korting. Onder de €550 is de Canon de beste koop.
En als je een hele goede SLR kwaliteit camera voor weinig wil hebben is de Sony NEX3 te overwegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Freezhost schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:32:
[...]
Ik ga inderdaad maar eens vergelijken wat de grootte betreft, ook wil ik hem gewoon even uitproberen.
Mooi prijsje ik heb de volle mep betaald en hij is nog duurder dan de Nikon ook.

Dat scherpstellen bij weinig constrast is een punt dat regelmatig voorkomt op internet, ISO 800 ga ik denk ik niet veel gebruiken maar ik vind de hoeveelheid ruis zo nu en dan ook wel tegenvallen.
Ik weet niet of je 'm koopt in relatie tot je zoontje, maar in dat geval kan je vertellen dat je echt wel ISO 800 (en hoger) wil gebruiken. Tenzij je 'm alleen buiten op de foto gaat zetten.

Maar onze dochter (4 weken nu) ligt toch echt vaak in de huiskamer in de box en met de huidige zomer is dat niet echt een zon overtrokken ruimte. Dus ik ben blij dat mijn D7000 knappe ISO prestaties heeft zodat ik er nog een redelijke sluitertijd uit weet te trekken zonder te moeten flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Zonder flits zit je er zo aan en erg fijn vinden ze die flits inderdaad niet...

Canon is ook een optie maar dan maakt ik het mezelf nog lastiger

[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 27-07-2011 09:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:05

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:55:
... Onder de €550 is de Canon de beste koop.
Dit is gewoon grote onzin. Voor jou misschien, maar voor de rest kun je het niet zo hard stellen. Prima camera verder, maar bijvoorbeeld de Nikon D3100 (Vorige week kit voor 400 Euro MM Den Haag) en de Pentax K-r zijn ook meer dan prima. En zo zijn er vast nog wel meer goede keuzes.
En als je een hele goede SLR kwaliteit camera voor weinig wil hebben is de Sony NEX3 te overwegen.
Leuk ding, maar is door het gebrek aan een zoeker en het kleine formaat gewoon een hele andere categorie. Niet te vergelijken vind ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Dit maakt het dus lastig bijna iedereen adviseert weer iets anders... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Omdat de verschillen voor fotografie tegenwoordig heel klein zijn. Het verschil wat je maakt met lenzen en vooral met je eigen skills is vele malen groter. Voor video zijn de verschillen nog wat groter, maar ook dat groeit naar elkaar toe.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Freezhost schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:12:
Klopt!

Daarom stoor ik me aan dat soort argumentloze promotie van een bepaald model (zoals de 550d hier. Kijk je puur naar de camera en de kitlens dan zijn de verschillen echt heel erg klein. Op video onderscheiden sommige cameras zich iets meer.

Ga je verder kijken naar wat er aan lenzen en flitsers te krijgen is dan zijn in ieder geval de verschillen bij canon en nikon niet heel groot in het standaard spul (lichtsterke 35 of 50mm, telelens, macro lens, simpele flitser).

Daarom raad ik iedereen ook aan om een camera in het echt te gaan bekijken. Kijk wat er lekker in de hand ligt, waar je makkelijk een ander autofocus punt kiest, diafragma, sluitertijd en witbalans kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Het is wel duidelijk dat ik beter af ben met een Nikon D3100 of een Canon 550D dan met de NX11 of ik moet de grootte een issue vinden. Ben benieuwd wat ik vrijdag te horen krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Freezhost schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:12:
Maar je hebt eigenlijk niet aangegeven wat je zoekt in de camera (of ik moet er overheen gelezen hebben).

Canon en Nikon en in mindere mate de andere grotere merken (Pentax, Sony, Olympus) hebben als voordeel dat er veel randapparatuur voor te krijgen valt. Dus een uitbreiding in lenzen/flitsers kan makkelijker dan bij de kleinere merken waaronder Samsung valt, ook bij 3th party merken en 2e hands.

Op dpreview.com staat een erg uitgebreide review van de D3100 (en alle andere recente dSLR's) link

Ook hun ISO comparison is erg informatief en daarin kan je vergelijken met andere camera's link
ISO's van de D3100 zijn prima zelfs tot ISO 3200.

De Samsung zal wellicht als kit prima kunnen bevallen, ligt puur aan je verwachtingen en gepland gebruik.

Maar als men als op internet klaagt over ruis bij 800 ISO en daarbij optelt dat lenzen (nog) niet dik gezaait zijn, zou ik toch voor 1 van de wat gerenomeerde merken gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Op dpreview staat ook een uitgebreide review van de NX10, die volgens mij vrijwel hetzelfde is als de NX11.
Essentially an NX10 with a slightly remodelled grip and the addition of Samsung's i-Function feature, ...
http://www.dpreview.com/p...x10&products=samsung_nx11
http://www.dpreview.com/reviews/samsungnx10/

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 27-07-2011 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik heb een tijdje terug gepost waarvoor ik hem ga gebruiken:
Freezhost schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:27:
Hallo,

Ook wij zijn op zoek naar een leuke spiegelreflex, ik heb op dit moment een Nikon p100, net een jaar maar die is voor mij gewoon te traag met focussen. Hierdoor krijg ik binnen heel veel bewogen foto's als ik mijn kinderen wil fotograferen. De bediening ligt me ook niet echt, het menu is nogal omslachtig (ik kom van Sony)
  • Wat is je beschikbare budget? 500 a 600 euro
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Kids in en om het huis, vakantie, ik vind het leuk macro opnames te maken van insecten en bloemen.
  • Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, daarvoor heb ik een HD videocam
  • Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Ja, het hele gezin moet er mee om kunnen gaan dus dat lijkt me wel prettig.
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Compact model, de rest maakt me weinig uit.
  • Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Ik heb nu 26x zoom dat is ga ik bij een spiegelreflex niet willen. Ik zat zelf te denken aan en kit met een 18-55 lens maar mogelijk moet ik voor de kit gaan met twee lezen bv een 55-200? De kits zijn relatief goedkoop of heb ik dat mis?
Zelf heb ik al zitten kijken naar de Nikon D3100 en naar de Canon 550D, beide camera's lijken me wel wat al is de 550D behoorlijk prijzig gezien het budget. Is het trouwens verstandig om direct een losse flitser aan te schaffen? Mogelijk dat ik ooit wat meer wil gaan doen met macro fotografie.
Wat ik zo bijzonder vindt is dat DPreview de 550D beter vindt dat de Nikon D3100 en dat bijvoorbeeld snapsort.com dat net andersom heeft. Wat de sensor betreft is de Nikon ietsje beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Moet je toch 's kijken of je een macro lens kan vinden voor die nx11. Voor Canon, Nikon en Pentax is er genoeg keus, zowel nieuw als gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Omdat het allemaal zo vreselijk dicht bij elkaar ligt en de verschillen in de praktijk nihil zijn. Vergelijk het met twee kinderen op school, die moeten een opstel schrijven bij Nederlands. De een krijgt van de leraar een 7,8 en de ander een 7,9. Is het ene verhaal dan beter dan het andere? Onzin natuurlijk, en als ze beiden geen grote taalfouten maken is het voornamelijk een kwestie van smaak. En wat zegt dat cijfer uiteindelijk over hoe die kinderen het gaan doen in de rest van hun leven? Helemaal niets.

Er lopen hier fotografen rond die nog steeds de meest prachtige foto's maken met een antieke Canon 1000D of een nog antiekere Nikon D80. Het zegt allemaal niets en elke moderne dSLR is meer dan goed genoeg voor vrijwel elk consumenten gebruik. Oefff. Ik heb gezegd. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Wijnands schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:02:
Moet je toch 's kijken of je een macro lens kan vinden voor die nx11. Voor Canon, Nikon en Pentax is er genoeg keus, zowel nieuw als gebruikt.
De macro lens voor de NX11 komt dit kwartaal nog uit, lenzen zijn nog beperkt leverbaar maar Samsung heeft grote plannen. Het enige nadeel van de NX11 is denk de lichtsterkte...
Fiber schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:09:
Het zegt allemaal niets en elke moderne dSLR is meer dan goed genoeg voor vrijwel elk consumenten gebruik. Oefff. Ik heb gezegd. 7(8)7
En dat geldt ook voor EVILS?

Ik ben missschien een zeikerd maar als je ooit een miskoop hebt gedaan wil je dat geen tweede keer meer :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 11:32
Er lopen hier fotografen rond die nog steeds de meest prachtige foto's maken met een antieke Canon 1000D of een nog antiekere Nikon D80. Het zegt allemaal niets en elke moderne dSLR is meer dan goed genoeg voor vrijwel elk consumenten gebruik. Oefff. Ik heb gezegd. 7(8)7
Helemaal mee eens, dure spullen wil niet per definitie zeggen dat je mooie foto's maakt maar het geeft je wel de mogelijkheid om mooie foto's te maken. Hoe beter de camera hoe vrijer je bent omdat je meer mogelijkheden tot je beschikking hebt, bijvoorbeeld low-light fotografie ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ah niet ver genoeg gegaan in je post history: voor een redelijke keuze aan macro lenzen zit je wel vast aan de wat gangbaardere lensmounts. Die van Samsung de NX mount zal je niet snel een knappe keuze in vinden denk ik zo.

Terwijl voor de bekendere merken of merkeigen of 3th party lenzen in overvloed beschikbaar zijn. En als je echt serieus er mee aan de gang gaat ook macroflitsers en andere dure spulletjes.

Qua EVIL als je toch voor het compacte gaat: voor de 3/4 mount zijn redelijk wat macro lenzen te krijgen (sigma heeft macro's met 3/4 mount dacht ik), maar dan heb je wel een dSLR lens op je EVIL zitten. En die kunnen redelijk groot zijn.

Mijn conclusie zal zijn voor vandaag ( er moet ook nog gewerkt worden) als je bang bent voor een miskoop (durf bijna niet te vragen wat dat dan was) dan moet je niet voor een "klein" fotografie merk gaan. Dus dan moet je gewoon bij Samsung wegblijven, daar zitten momenteel nog te veel haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
Blijkbaar nu nog maar 375,- bij de MM. Daar kunnen niet veel aanbiedingen tegenop!
BoopMeister in "Nikon D3100"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoopMeister
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 14:11
Fiber schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:12:
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
Blijkbaar nu nog maar 375,- bij de MM. Daar kunnen niet veel aanbiedingen tegenop!
BoopMeister in "Nikon D3100"
Hierbij had ik natuurlijk wel even moeten vermelden dat deze korting is met 3 producten boven de €500 dacht ik zo. Tas en geheugenkaart erbij en dan zit je daar zo aan. De D3100 is standaard nog €449.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
  • Laatst online: 15-04 16:30
Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort, maar ik dacht van wel.

Ik heb al een 450D met de 18-55 IS kitlens en de plastic fantastic 50mm 1.8. Nu zag ik laatst dag er op een aantal foto's wat vlekjes zichtbaar zijn en dat komt door de vuile lens als ik het zo zie.

Hoe kan ik de lens het beste reinigen en hebben jullie nog tips voor een reinigings setje? Ik heb al gekeken bij broer konijn, maar kom er niet echt uit. Kan iemand hier advies voor geven?

En is er nog ergens een Canon check en clean op komst dat iemand wellicht zo weet? Kon ik ook helaas niet zo 1-2-3 vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door anthonycd op 27-07-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 18:13

EXX

EXtended eXchange

Freezhost schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:46:
Ik heb een tijdje terug gepost waarvoor ik hem ga gebruiken:

[...]

Wat ik zo bijzonder vindt is dat DPreview de 550D beter vindt dat de Nikon D3100 en dat bijvoorbeeld snapsort.com dat net andersom heeft. Wat de sensor betreft is de Nikon ietsje beter...
Gezien je eisen, vooral dat de camera een goede Live View moet hebben en compact moet zijn, is een Sony A55 niets voor jouw?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:53:
[...]

Dit is gewoon grote onzin. Voor jou misschien, maar voor de rest kun je het niet zo hard stellen. Prima camera verder, maar bijvoorbeeld de Nikon D3100 (Vorige week kit voor 400 Euro MM Den Haag) en de Pentax K-r zijn ook meer dan prima. En zo zijn er vast nog wel meer goede
Ik bezit zelf geen 550d, maar een Sony Nex5 en een Fuji X100. Deze twee zijn wat exotischer dan een instap DSLR. De Nikon 3100 zal ongetwijfeld goed zijn, maar qua video is de 550D ongeevenaard voor de prijs onder de €550. Hij lag 2 maanden geleden nog voor €499 bij de MM. De 600D is iets te duur imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 23:37
Wat is je beschikbare budget?
Max. 450 tot 550 euro (body, en eventueel kitlens 18-55)

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Natuur, architectuur, en sport (vliegtuigen).

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view niet noodzakelijk.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Minimaal 10MP, maar verder geen speciale eisen.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Voor nu is een kitlens voldoende, maar wil er (zodra er ook geld is) wel een 300mm op kunnen zetten.
Let op dat ik niet gelijk de duurste lichtsterke lenzen kan kopen :) Dus ik zal er binnenkort wellicht een Sigma of Tamron bij kopen. En dan met de tijd een duurdere variant.

Ik kom van compact en een Panasonic FZ-28 af. Dus ik ben een beetje verwend met de zoom op dat ding.
Maar sinds een natuurtripje en een bezoek aan RIAT 2011 (vliegtuigen) ben ik extreem verslaafd, en wil ik er nu echt tijd in gaan steken. Zo kijk ik al naar een lidmaatschap bij een fotoclub en heb ik met andere familieleden al tripjes gepland.

Ik heb al gekeken en een aantal Sony, Canon en Nikon varianten komen naar voren.
Ik moet zeggen dat ik de Sony en Nikon DSLR's prettig vind qua grip. Maar bijvoorbeeld kijkend naar de D3100, die heeft geen focusmotor erin. Zijn er dan wel genoeg leukgeprijsde lensen met motor erin?

Wellicht iemand een leuke tip? Bij de Mediamarkt hebben ze nu die kortingsdagen, en ga daar komende dagen even rondsnuffelen.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
anthonycd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:25:
Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort, maar ik dacht van wel.

Ik heb al een 450D met de 18-55 IS kitlens en de plastic fantastic 50mm 1.8. Nu zag ik laatst dag er op een aantal foto's wat vlekjes zichtbaar zijn en dat komt door de vuile lens als ik het zo zie.
Klinkt eerder als vuil op de sensor. Een vuil front element moet toch wel zo vreselijk ranzig zijn wil je het echt op de foto zien.

Zie je de vuiltjes door je zoeker? Heb je een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Even een vraagje aan de kenners hier: ik ga volgende maand de Canon 550D aanschaffen en in een video van Philip Bloom heeft hij het over een adapter waarmee je een normale lens om kan toveren tot macro. Geen idee hoe zoiets heet en hoe duur het is (Ik heb al wat rondgezocht op Google maar kon niet echt iets vinden behalve echte lenzen). Het leek me in ieder geval wel wat en het zal ongetwijfeld een stuk minder duur zijn dan een echte macro lens. De camera gaat voornamelijk gebruikt worden voor video trouwens. Geen idee of dat handige informatie is voor jullie om een dergelijke adapter aan of af te raden maar toch. Dus hoe heet zoiets en wat kost het ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Wijnands schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 20:42:
[...]

Klinkt eerder als vuil op de sensor. Een vuil front element moet toch wel zo vreselijk ranzig zijn wil je het echt op de foto zien.

Zie je de vuiltjes door je zoeker? Heb je een voorbeeld.
Volgens mij zie ik het enkel op de foto's met de 18-55 IS en niet op de 50mm 1.8. Heb in het begin een keer met onweer foto's gemaakt toen het droog was / net begon te druppen en er zijn toen was druppels op de lens gekomen. Kan nu de lenzen niet laten zien, camera ligt ergens anders.

Ik heb de foto's op Flickr gezet, kun je ook de EXIF zien mocht dat handig zijn. http://www.flickr.com/pho...72157627295432446/detail/ staan ze. Let net op de foto's zelf, de eerste waren ook om te zien of ik iets zag op de lens / crap shots.

Alleen de laatste foto is gemaakt met de 50mm 1.8, de rest met de 18-55.

De vlek zit helemaal bovenin, iets links van het midden.

Alvast bedankt voor je tijd en moeite.

[ Voor 66% gewijzigd door anthonycd op 27-07-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:10:
[...]

Ik bezit zelf geen 550d, maar een Sony Nex5 en een Fuji X100. Deze twee zijn wat exotischer dan een instap DSLR. De Nikon 3100 zal ongetwijfeld goed zijn, maar qua video is de 550D ongeevenaard voor de prijs onder de €550. Hij lag 2 maanden geleden nog voor €499 bij de MM. De 600D is iets te duur imo.
Voor video heb je wel gelijk, ik had het over fotografie, vooral het ontbreken van een externe mic aansluiting is erg jammer bij de D3100. Voor fotografie is hij meer dan prima voor bijna iedereen, zeker voor onder de 400 Euro per kit bij de MediaMarkt. Voor klooien met exotische oude lenzen is hij ook niet echt geschikt, maar als je dat wil gaan doen dan heb je dit topic niet meer nodig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

SomerenV schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 20:53:
Even een vraagje aan de kenners hier: ik ga volgende maand de Canon 550D aanschaffen en in een video van Philip Bloom heeft hij het over een adapter waarmee je een normale lens om kan toveren tot macro. Geen idee hoe zoiets heet en hoe duur het is (Ik heb al wat rondgezocht op Google maar kon niet echt iets vinden behalve echte lenzen). Het leek me in ieder geval wel wat en het zal ongetwijfeld een stuk minder duur zijn dan een echte macro lens. De camera gaat voornamelijk gebruikt worden voor video trouwens. Geen idee of dat handige informatie is voor jullie om een dergelijke adapter aan of af te raden maar toch. Dus hoe heet zoiets en wat kost het ongeveer?
Zoek eens op raynox 250

(linkje naar FotoKonijnenberg)

Dat is een voorzet macrolensje en er zijn redelijke tot goede resultaten te behalen voor zijn prijs. Je kan er in iedergeval even mee kijken of macro fotografie wat voor je is.

zijn trouwens wel een stuk duurder geworden sinds ik er 1 gekocht heb, voor die van mij heb ik €35 voor betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
anthonycd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:43:
[...]

Volgens mij zie ik het enkel op de foto's met de 18-55 IS en niet op de 50mm 1.8. Heb in het begin een keer met onweer foto's gemaakt toen het droog was / net begon te druppen en er zijn toen was druppels op de lens gekomen. Kan nu de lenzen niet laten zien, camera ligt ergens anders.

Ik heb de foto's op Flickr gezet, kun je ook de EXIF zien mocht dat handig zijn. http://www.flickr.com/pho...72157627295432446/detail/ staan ze. Let net op de foto's zelf, de eerste waren ook om te zien of ik iets zag op de lens / crap shots.

Alleen de laatste foto is gemaakt met de 50mm 1.8, de rest met de 18-55.

De vlek zit helemaal bovenin, iets links van het midden.

Alvast bedankt voor je tijd en moeite.
http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157627295432446 is wel een pracht voorbeeld van wat diffractie inhoud maar dat terzijde.

Wel grappig, hier zit rechts ook nog een stofje: http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157627295432446 maar dat is later weer verdwenen.
Mijn diagnose is toch een haartje of stofje op je sensor. Vind sowsio dat 'ie er verder nog heel schoon uitziet.
Sensor zelf schoonblazen of laten doen, is niet moeilijk, genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
anthonycd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:43:
[...]

Volgens mij zie ik het enkel op de foto's met de 18-55 IS en niet op de 50mm 1.8.
waarschijnlijk gebruik je de 18-55 vaker op een kleiner diafragma, waardoor het sneller op valt. het lijkt me ook veel aannemelijker dat er iets op je sensor zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
Bedankt allebei, ga het aankomend weekend eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het echt helemaal zeker wilt weten, maak dan een foto met de 50mm ingesteld op een klein diafragma (groot f/-getal), en maak een foto van een helder vlak (blauwe lucht of fel verlicht wit papier). Als het vuil op de sensor zit zul je dan weer hetzelfde vlekje op de foto zien.

Zorg bij het wisselen van lenzen dat je camera uit staat, en dat je de mount van de body naar beneden gericht houdt, zodat er zo min mogelijk vuil in je camera komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat is je beschikbare budget? +/- 1000 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee, geen enkele.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Huis, tuin, keukenfotografie gecombineerd met landschapsfotografie, straatfotografie en vakantiekiekjes. Dat is waar ik mij toch het meeste mee bezig hou.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Is niet nodig maar anno 2011 vind je het zelfs op de meest simpele modellen terug...
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Geen behoefte aan. Zit het er wel op dan is het wel zo fijn als AF werkt ja. Maar het doet voor mij niet ter zake.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Ja.. of een CSC/EVIL, meer speciek een EP2/EP3 of een Fujifilm X100
Gewenst bereik? Bij gebrek aan een 17-55 f/2,8 equivalent bij CSC/EVIL wil ik eens iets anders doen. Dus aan de prime wagen. En dan beginnen met bijv. Panasonic 20mm f/1,7. Zowel met groothoek als tele heb ik zelf mee gewerkt toen ik nog een DSLR had en in beide gevallen kon het mij niet bekoren. Zoek dus binnen het "normale" bereik ala 17-55/17-50/18-55 iets leuks.

En zie die een-na-laatste vraag en je snapt hopelijk waarom ik enigzins twijfel. Ik ben begonnen fotograferen met een Olympus Camedia C-370, ging vervolgens door naar een Panasonic FZ50 en kort een Panasonic TZ3 om bij de dSLR markt te eindigen. Via Nikon D40 naar Nikon D80 naar Canon 40D weer terug naar Nikon D90 heb ik menig objectief wel uitgeprobeerd (variërend van uwa naar standaard naar tele, primes enkel niet) Op het laatste maakte ik foto's met een D90 + 17-55 f/2,8 van Nikon. Prima set, daar niet van. Heb het enkel weggedaan een jaar geleden omdat het praktisch gezien gewoon overkill is voor een amateurtje als ik ben. Een beetje t.w.v. 1300 euro foto's maken is leuk, maar dat kan goedkoper. En beter toegesneden op 't feit dat ik het amateurniveau niet zal ontstijgen simpel omdat ik met fotografie geen rooie rotcent zal verdienen.

Enfin, kort ben ik teruggestapt naar de Panasonic FZ50. Maar dat viel mij tegen, nuja: het viel mij op hoe onbruikbaar het apparaat was door slechte iso-prestaties. In elke foto, zelfs op ISO 100 zag je al ruis. RAW of niet, maakt niet uit. Hoe dan ook, in de tussentijd hebben Olympus/Panasonic de m4/3 markt ontgonnen. Sony kwam er bij en zo ging het door. Mooi alternatief. Compact formaat en dSLR mogelijkheden. Ik volg de ontwikkelingen dan ook vanuit interesse maar zoals de Amerikanen mooi zeggen "I'm sitting on the fence" ergo ik wacht rustig af. Concreet komt het erop neer dat naar mijn mening ik prima uit de voeten zou kunnen met een EVIL/CSC camera. Zeker ook omdat ik niet terug wil naar compact (zelfs het fotograferen met de Canon G12 van mijn ouders staat mij gewoon tegen ondanks die fijne knopjes en draaiwieltjes) Tegelijkertijd hoef ik ook niet terug naar een dSLR gewoon omdat het zoals ik al zei te veel van 't goeie aka overkill is.

En toen kwam Fuji met de X100. Heb die ook op de voet gevolgd, talloze reviews doorgenomen. Daarnaast menig topic op dpreview een beetje bijgehouden. Dus ik weet zo onderhand wel wat ik kan verwachten. Punt is nu gewoon dat ik twee keuzes heb. Voor de X100 gaan of voor een Olympus pen. Panasonic staat buitenspel sinds de komst van de GF2/GF3. En wachten tot eind dit jaar opdat Panasonic eindelijk aankondigt met een zogenoemde GF-pro te komen die ik pas rond april volgend jaar kan kopen heb ik ook geen zin in. (als je 43rumors moet geloven) Ik wil dus het liefste geen dSLR immitatie qua vorm. Daarom vallen de G/GH-serie van Panasonic af. Als het even kan daarentegen wil ik wel een viewfinder. Want met liveview via het schermpje achterop foto's maken is te veel compact-achtig en na verwend te zijn met dSLR-ervaring wil ik dat echt niet meer.

Prima zal je zeggen. Dan heb je de volgende keuzes...

#1: EP2: 325
20mm: 350
VF2: 197
Totaal: 872

EP2: 325
VF3: 112
Totaal: 787

#2: EP3: 800
VF2: 197
Totaal: 1347 euro

EP3: 800
VF3: 112
Totaal: 1262 euro

#3: Fujifilm X100
Totaal: 1075/1100 euro.

Optie 1 is relatief gezien mooi goedkoop instappen. Kan ik wennen aan het feit dat ik voortaan met 1 objectief zit die mij beperkt qua bereik. Een VF2/VF3 erbij kopen en ik heb mijn viewfinder, zij 't niet ingebouwd en enkel elektronisch. Ik zal er prima mee uit de voeten kunnen in die zin dat het voor mij genoeg resultaat oplevert. Alleen het oog wil ook wat :Y) En dan blijf ik Olympus hun keuze jammer vinden. Dat ze 1) geen alternatief aanbieden voor als nog tegenover de Panasonic G(H)-serie, 2) ze wel een viewfinder aanbieden, maar die telkens male afbreuk doet aan hun opnieuw ontworpen PEN-ontwerp. En 3) noch Olympus noch Panasonic een concurrent hebben gelanceerd voor de Fujifilm X100. Als in; ingebouwde viewfinder, waar blijft ie? Want hoe mooi zo'n VF2 bijv. ook zal werken, feit is gewoon dat ie afbreuk doet aan om 't even de EP1/2/3, feitelijk elke pen die Olympus heeft. Ik had stille hoop dat Olympus met de VF3 zou komen met een kleiner vierkantig ontwerp ala Panasonic met hun VF1. Maar zelfs die VF3 blijft afbreuk doen omdat het zo lomp oogt.

Nee dan optie #3. Meteen het duurste, maar ook het sjiekste uitgevoerd. Weet je wat het punt is? Praktisch gezien zou ik wel blij zijn met een EP2/3 + VF2 + 20mm. Alleen zal ik in mijn geval die VF altijd erop houden. Omdat ik gewoon de voorkeur geef aan een VF boven een klein schermpje. (mede dankzij dSLR ervaring) En dan heeft Fuji daarmee gewoon de spijker op de kop geslagen. Ze zijn de eerste die iets aanbieden met ingebouwde viewfinder. Ja, Panasonic had het al vanaf het begin met een G1. Maar weet je nog dat ik zei: geen dSLR immitatievorm? ;) Ik wil gewoon een PEN/X100 uitgevoerde camera qua vorm. Ik twijfel tussen beide. Qua prijs is 't lood om oud ijzer. Maar mocht bijv. 35mm/40mm mij niet bevallen dan haal ik zo wat anders er voor in de plaats bij een PEN. Ben ik mijn camera iig niet kwijt. Bij een X100 zit je dan meteen dat je de gehele camera niet langer zal gebruiken. Tegelijkertijd vraag ik mezelf echt af of ik überhaupt wel wat anders zal halen. Want lichtsterke f/2,8 zooms heeft m4/3 noch NEX niet. Wel standaard zooms waar ik geen interesse in heb. Dus neig ik toch al snel bij CSC/EVIL naar een prime. Dus wat dat betreft is het enkel de vraag welke prime mij meer zal bekoren. En dat is een kwestie van uitproberen. Toch blijf ik aarzelen want met een waarde van +/- 1000 euro ga ik niet al te snel over tot koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

littlejoannes schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:16:
[...]

Zoek eens op raynox 250

(linkje naar FotoKonijnenberg)

Dat is een voorzet macrolensje en er zijn redelijke tot goede resultaten te behalen voor zijn prijs. Je kan er in iedergeval even mee kijken of macro fotografie wat voor je is.

zijn trouwens wel een stuk duurder geworden sinds ik er 1 gekocht heb, voor die van mij heb ik €35 voor betaald
Ah thanks :) Ik ben namelijk helemaal gek op macro mits goed gebruikt en in video kan het voor heel gave effecten zorgen. Dank voor de link! _/-\o_

Edit: Even wat beelden bekeken op Youtube en het is héél wat meer macro dan is verwacht had voor die prijs, echt super gaaf! Een tijd terug had ik de lens van een DVD-rom speler op mijn telefoon-camera gezet en daar heb ik echt gaven dingen mee kunnen fotograferen. Ik kan dan ook niet wachten om zo te kunnen filmen :O

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 29-07-2011 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@Joosie, Volg je gevoel. Diep in je hart weet je al lang wat je echt wil... * O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Griffin2k schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:32:
...
Wellicht iemand een leuke tip? Bij de Mediamarkt hebben ze nu die kortingsdagen, en ga daar komende dagen even rondsnuffelen.
Zonder advies toch al een prima keuze gemaakt zag ik. Ga je ongetwijfeld een hele hoop plezier van hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik ben gister nog even naar de winkel geweest en heb toch besloten om de Samsung NX11 nog even te houden. Heb tenslotte nog ff de tijd om hem te proberen. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit, heb toch nog mijn twijfels over de ruis gevoeligheid. Heb ff wat foto's geschoten waaronder een aantal op ISO 800. Mogelijk kan een expert eens kijken of dit overeen komt met DSLR zoals de Nikon 3100 en de 550D of dat het beter kan?

Linkje: https://picasaweb.google....Ka21dWjTQ&feat=directlink

[ Voor 1% gewijzigd door Freezhost op 30-07-2011 14:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik zou me niet zo heel druk maken over ruis en fotokwaliteit, maar meer over de prestaties in het algemeen. Is hij snel genoeg voor jou? (Opstarten, instellen, tijd tussen 2 foto's, etc.) Hoe bevalt de EVF (zoeker) in diverse licht omstandigheden? Is de bediening prettig voor jou? Dat soort zaken dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Fiber schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 15:12:
Ik zou me niet zo heel druk maken over ruis en fotokwaliteit, maar meer over de prestaties in het algemeen. Is hij snel genoeg voor jou? (Opstarten, instellen, tijd tussen 2 foto's, etc.) Hoe bevalt de EVF (zoeker) in diverse licht omstandigheden? Is de bediening prettig voor jou? Dat soort zaken dus. :)
Nee snel opstarten is belangrijker dan de uiteindelijke foto :+ Mooie boel! Een DSLR zal kwa foto kwaliteit wel een stuk beter zijn maar als de NX11 voor jou voldoende is en je het een fijne camera vind waarom zou je hem dan weg doen? Bovendien moet je je afvragen wanneer je nou op ISO 800 schiet, bovendien lijkt mij de foto's die ik gezien heb van je op ISO 800 nog prima bruikbaar, ruis is tegenwoordig ook aardig goed weg te werken bij de nabewerking ;)

Just my 2 euro's and 53 cents (what is left in my pocket :X)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ventieldopje schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:22:
[...]
Nee snel opstarten is belangrijker dan de uiteindelijke foto :+ Mooie boel! ...
Kan soms net het verschil zijn tussen een foto en geen foto. ;) (Hap!) en daarnaast is een te trage camera gewoon irritant, waardoor je het plezier verliest in foto's maken en... Nou ja, je snapt het zelf ook wel. Als je dat "een stuk beter" nou eens vervangt door "een heel klein beetje beter, wat je bij gewoon huis, tuin en keuken gebruik niet gaat merken" dan ben ik het verder volledig met je eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Fiber schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 15:12:
Hij bevalt me best, bediening is echt ideaal, snelheid ook ten opzichte van vorige. Maar ik wil het graag gelijk goed doen en niet over een half jaar alsnog een andere willen of spijt hebben.

We hebben net een kleintje en als ik die op een bewolkte dag (zoals vandaag) in de huiskamer op de foto zet (zonder flits) zit ik al gauw op ISO 800. Die kleintjes hebben een hekel aan flitsen...

Ik weet niet of hier mensen met een Nikon 3100 of Canon 550D zitten die toevallig wat ISO 800 examples hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/page18.asp
Onderin kan je 4 verschillende camera's selecteren, bovenin kan je een klein kader verschuiven over de foto. Let er wel op dat je een stukje selecteert die bij beide camera's in focus is. De NX11 staat er niet tussen, de NX10 wel, ik weet niet of de sensor erg verschillend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Freezhost schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:56:
[...]
We hebben net een kleintje en als ik die op een bewolkte dag (zoals vandaag) in de huiskamer op de foto zet (zonder flits) zit ik al gauw op ISO 800. Die kleintjes hebben een hekel aan flitsen...
[...]
Heb je bij die foto's last van ruis? ISO 800 valt trouwens nog wel mee. 's Avonds zit je al gauw op ISO 1600 of 3200.

De NX10 en NX11 zijn (vrijwel) hetzelfde, met alleen een iets andere grip en de toevoeging van i-function bediening voor de NX11. Ook de NX5 is hetzelfde met alleen een iets minder scherm. Dus de NX10 foto's op dpreview in de link van PowerUp kunnen prima voor de vergelijking gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwee8le
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-02-2022
Goedemorgen,

Mijn lijstje:
1. Wat is je beschikbare budget? tussen de 400 en 500 euro.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? geen
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Niet echt specifieke onderwerpen; ik wil graag mooiere foto's maken en ik wil vooral in RAW schieten om ook wat te kunnen leren over het bewerken van fotomateriaal. Ik fotografeer graag steden, mensen, etc. maar weinig actie/snelle bewegingen zoals sport. Zwart-wit vind ik ook geweldig.
4. Moet de camera kunnen filmen? Nee, totaal overbodige functie wat mij betreft.
5. Wil je graag Live View op de camera? Maakt me niet zoveel uit.
6. Overige wensen aan de camera. Het mag best een instapmodelletje zijn, maar ik denk wel dat ik er erg lang mee wil doen. Ik zie mezelf niet over een jaar of twee een beter model aanschaffen. Het mag ook een tweedehands apparaat zijn of een goed model van een aantal generaties terug. Zolang hij maar wel RAW+jpeg tegelijk kan schieten en een redelijk hoeveelheid MP heeft (boven de 12MP).
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) (nog) geen idee.

Beste lezers,

Ik ben op zoek naar mijn eerste dslr. Ik heb al aardig wat informatie gevonden op dit forum en op internet, maar daardoor wordt de keuze eigenlijk alleen maar lastiger. Ik neig erg naar een Canon dslr, maar waarom weet ik niet precies. Misschien omdat mijn zus een powershot sx100is heeft en daar komen (voor wat het is) best mooie foto's uit.

Wat is mijn doel met een dslr?
Ik wil graag betere foto's maken, maar ook die foto's achteraf goed kunnen bewerken met Aperture3/LightRoom3. Ik ben nog een absolute beginner wat dat betreft. Ik heb nu al een aardige tijd foto's gemaakt met analoge camera's en dat bevalt zeer goed. Het uiteindelijk doel is wel om gewoon lekker als hobby foto's te maken; niets professioneels dus.

Punt 1: oude of nieuwe modellen?
Ik heb via ebay en kieskeurig al aardig wat modellen gevonden die ik interessant vind, maar het probleem is, dat ik er niet genoeg verstand van heb om oude modellen goed te vergelijken met nieuwe modellen.
Bijvoorbeeld: is de Canon eos 450d beter of slechter dan een 1100d? Is het nog wel een goed idee om nu een 40d aan te schaffen? Op Ebay zie ik veel refubished 500d modellen. Is een 500d een beter instapmodel dan een 1100d? Goed, dat zijn ongeveer de modellen waar ik zelf tegenaan ben gelopen en advies hierbij wordt zeer gewaardeerd!

Punt 2: de kitlens?
Sommige bronnen geven aan dat een kitlens goed genoeg is om mee te beginnen en aangezien ik er nog weinig van begrijp, wilde ik dat advies opvolgen. Aan de andere kant hoor ik vaak dat het niet verstandig is om teveel geld en tijd in de body/kitlens te steken, maar meer in de lenzen, want daar komt "de kwaliteit" van een foto vandaan (ik parafraseer een bron).
Ok, maar welke lens dan in plaats van de kitlens? Qua prijs zit de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II (kitlens die bij veel bodies geleverd wordt) dicht bij de 50mm f/1.8 II, maar ook daar heb ik niet genoeg kennis om beide goed te kunnen vergelijken of te concluderen dat die 50mm lens goed bij de onderwerpen past die ik wil fotograferen. Ook weet ik dat IS staat voor beeldstabilisatie en om de een of andere reden wil ik dat graag hebben, omdat ik al genoeg bewogen analoge foto's in mijn bezit heb ;) .

Zoals je begrijpt: verwarring alom! In ieder geval, alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Stephan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Paar tips:

1. In het begin haal jij echt nog niet het maximale uit een 18-55 en je kunt een hoop leren terwijl je spaart voor een volgende lens
2. Let bij koop via ebay erop dat een refurbished model mogelijk geen garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwee8le
dankjewel voor deze tips!

Heeft iemand misschien nog iets toe te voegen over het verschil tussen de oude en nieuwe modellen bij Canon? Ik vond de 1100d erg plastic aanvoelen toen ik er een tijdje mee aan het spelen was. Suf natuurlijk, want het gaat om de kwaliteit van de foto's, maar toch voel ik er niet veel voor om 450 euro uit te geven voor een 1100d met IS-kitlens als ik voor een paar tientjes meer een 500d met dezelfde kitlens kan krijgen.
Is het de 500d inderdaad een betere camera als je het hele filmgebeuren buiten beschouwing laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik niet te veel kijken naar de minimale verschillen tussen de xxxD camera's. Grootste verschil merk je als je een beter objectief op de camera zet. Hier is dan ook de meeste winst mee te behalen, maar zeker in het begin zul je het druk genoeg hebben om de basis principes van fotografie onder de knie te krijgen.

Persoonlijk vindt ik de 1100D voor haar prijs een goede starters camera.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Tussen de xxxxD en de xxxD zal in de praktijk niet zo veel verschil zitten behalve dat de een net iets zwaarder en misschien iets fijner in de hand ligt dan de ander maar om te beginnen zijn ze beide een zeer goede keus vind ik persoonlijk. In het begin heel erg veel plezier gehad met mijn 450D!

Belangrijker is inderdaad om te leren goeie foto's te maken dan wat voor spul je hebt. En liever een dure lens op een goedkopere camera dan een goedkope lens op een dure camera ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Ventieldopje op 31-07-2011 15:11 . Reden: Wijze woorden :+ ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Fiber schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:42:
[...]

Heb je bij die foto's last van ruis? ISO 800 valt trouwens nog wel mee. 's Avonds zit je al gauw op ISO 1600 of 3200.

De NX10 en NX11 zijn (vrijwel) hetzelfde, met alleen een iets andere grip en de toevoeging van i-function bediening voor de NX11. Ook de NX5 is hetzelfde met alleen een iets minder scherm. Dus de NX10 foto's op dpreview in de link van PowerUp kunnen prima voor de vergelijking gebruikt worden.
De link van PowerUp (bedankt!) heb ik zojuist bekeken dat stelt me wel teleur...Deze pagina's zijn ook niet echt te spreken over de lichtgevoeligheid..

Ik denk dat ik nog maar een keer terug ga eens vragen hoe het nu echt zit... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwee8le
Dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 23:37
Dwee8le schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:56:
dankjewel voor deze tips!

Heeft iemand misschien nog iets toe te voegen over het verschil tussen de oude en nieuwe modellen bij Canon? Ik vond de 1100d erg plastic aanvoelen toen ik er een tijdje mee aan het spelen was. Suf natuurlijk, want het gaat om de kwaliteit van de foto's, maar toch voel ik er niet veel voor om 450 euro uit te geven voor een 1100d met IS-kitlens als ik voor een paar tientjes meer een 500d met dezelfde kitlens kan krijgen.
Is het de 500d inderdaad een betere camera als je het hele filmgebeuren buiten beschouwing laat?
Hoi :)

Kijk naast de Canon ook eens naar de Nikon's. Ik heb de D3100 boven de 1100D verkozen.
Veel prettiger in de hand, en minder plastic.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 21:47
Stuk betere camera ook.

Maar als je geen videomogelijkheden wil, dan kan je ook kijken naar een tweedehands 450D oid. Dat is qua bouw een stapje boven de plastic-fantastic Canon instappers. De 1000/1100D vind ik echt heel vies glad/goedkoop aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-08 08:26
Ik kom hier ook maar eens horen wat jullie aanraden, aangezien ik al een tijdje vergelijk en zoek maar continu twijfel.

Ivm de paardensport van mijn vriendin wil ik een goede camera aanschaffen, voor zowel binnen als buiten. Dit brengt met zich mee dat ik wel wat vereisten heb, waaronder:

- snelheid: de camera moet snel reageren en in staat zijn veel foto's direct achterelkaar te kunnen maken, dit ivm dat het juiste moment gigantisch snel veranderd (in een loopbeweging zijn er maar een aantal posities van de benen waarop de foto 'juist' is).

- zoom: veelal moeten de foto's tot 100m afstand worden genomen, dus een flinke zoom is nodig waarbij de lichtgevoeligheid ivm de snelheid weer een grote rol speelt.

- lichtgevoeligheid: de lens moet onder de buiten weersomstandigheden nagenoeg perfect werken en dus vooral snel! Binnenomstandigheden zo optimaal mogelijk al besef ik dat dit binnen dit budget nooit zo goed kan zijn als buiten. Evt. uitbreidbaar met een vaste flitser is een optie.

-filmen: sommige (korte) momenten zijn leuk om vast te leggen op film, dus het filmen in HD is een pré.

- gebruiksgemak: omdat het maken van foto's wel enorm leuk is en ik er best wat voor wil lezen/leren, moet het wel mogelijk zijn om op de automodus de juiste foto's te maken. Tijdens wedstrijden heb ik veel meer te doen en het maken van foto's moet vrij simpel tot stand komen. Er is dan geen tijd om een en ander in te stellen ogv de omgeving. Ook het formaat van de camera is negatief bepalend in dezen omdat ik de camera snel moet kunnen opbergen ivm assisteren bij de paarden.

Ik twijfel dus enorm tussen een compactcamara als de panasonic Luminix tz-20, Canon SX230HS, Sony HXV9 of de Nikon S9100.
Uiteindelijk bij de BCC werd mij een Sony DSLRA290 met standaard kitles 18-55 SAM aangeboden voor € 349.
Ik twijfel nu enorm of ik geld ga uitgeven aan een compact, zoals de Nikon S9100 of de Sony HXV9 of voor 80 euro meer een instap DSLR van Sony.

Nadeel van de Sony is dat deze niet filmen kan, voordeel is dat hij binnen in bijv. een manege, volgens de verkoper(!), betere foto's maakt.
Nadeel van DSLR is ook dat je de camera minder makkelijk meeneemt en opbergt.

Ik heb ook nog gekeken naar bijv. een NEX model van Sony, al begrijp ik niet daadwerkelijk goed wat voor mij daarin de voor- en nadelen zijn tov de A290.

Op basis van bovenstaande: wat wordt aangeraden als snelle camera die goede foto's maakt bij snelle bewegingen. Formaat is minder belangrijk maar wanneer een kleinere camera in beginsel dezelfde kwaliteit levert, hoef ik geen grote DSLR. Budget: 400 euro maximaal, exclusief geheugenkaart, tas etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik denk eerlijk gezegt niet dat je ver zal komen met 400 euro, niet in de buurt van wat je er mee wil in ieder geval ;) Compact en bridge camera's zijn vaak te traag voor wat je wil denk ik maar een DSLR ligt buiten je budget als ik het zo lees.

Mijn advies is wat meer geld uit geven en een DSLR kopen. Een 1100D met 2 objectieven (ook een 300mm voor lange afstanden) zoals deze Canon EOS 1100D + 18-55 DC III + 75-300 DC zijn vaak wel in de aanbieding bij de mediamarkt. Dus gooi er 100 tot 200 bij op en je hebt een camera waar je mee kunt wat je wil ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 02-08-2011 09:41 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
dagizmo schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:11:
Ik kom hier ook maar eens horen wat jullie aanraden, aangezien ik al een tijdje vergelijk en zoek maar continu twijfel.

Ivm de paardensport van mijn vriendin wil ik een goede camera aanschaffen, voor zowel binnen als buiten. Dit brengt met zich mee dat ik wel wat vereisten heb, waaronder:

- snelheid: de camera moet snel reageren en in staat zijn veel foto's direct achterelkaar te kunnen maken, dit ivm dat het juiste moment gigantisch snel veranderd (in een loopbeweging zijn er maar een aantal posities van de benen waarop de foto 'juist' is).

- zoom: veelal moeten de foto's tot 100m afstand worden genomen, dus een flinke zoom is nodig waarbij de lichtgevoeligheid ivm de snelheid weer een grote rol speelt.

- lichtgevoeligheid: de lens moet onder de buiten weersomstandigheden nagenoeg perfect werken en dus vooral snel! Binnenomstandigheden zo optimaal mogelijk al besef ik dat dit binnen dit budget nooit zo goed kan zijn als buiten. Evt. uitbreidbaar met een vaste flitser is een optie.

-filmen: sommige (korte) momenten zijn leuk om vast te leggen op film, dus het filmen in HD is een pré.

- gebruiksgemak: omdat het maken van foto's wel enorm leuk is en ik er best wat voor wil lezen/leren, moet het wel mogelijk zijn om op de automodus de juiste foto's te maken. Tijdens wedstrijden heb ik veel meer te doen en het maken van foto's moet vrij simpel tot stand komen. Er is dan geen tijd om een en ander in te stellen ogv de omgeving. Ook het formaat van de camera is negatief bepalend in dezen omdat ik de camera snel moet kunnen opbergen ivm assisteren bij de paarden.

Ik twijfel dus enorm tussen een compactcamara als de panasonic Luminix tz-20, Canon SX230HS, Sony HXV9 of de Nikon S9100.
Uiteindelijk bij de BCC werd mij een Sony DSLRA290 met standaard kitles 18-55 SAM aangeboden voor € 349.
Ik twijfel nu enorm of ik geld ga uitgeven aan een compact, zoals de Nikon S9100 of de Sony HXV9 of voor 80 euro meer een instap DSLR van Sony.

Nadeel van de Sony is dat deze niet filmen kan, voordeel is dat hij binnen in bijv. een manege, volgens de verkoper(!), betere foto's maakt.
Nadeel van DSLR is ook dat je de camera minder makkelijk meeneemt en opbergt.

Ik heb ook nog gekeken naar bijv. een NEX model van Sony, al begrijp ik niet daadwerkelijk goed wat voor mij daarin de voor- en nadelen zijn tov de A290.

Op basis van bovenstaande: wat wordt aangeraden als snelle camera die goede foto's maakt bij snelle bewegingen. Formaat is minder belangrijk maar wanneer een kleinere camera in beginsel dezelfde kwaliteit levert, hoef ik geen grote DSLR. Budget: 400 euro maximaal, exclusief geheugenkaart, tas etc.
BCC... 8)7

Met een 18-55 wordt een paard op 20 meter al een zoekplaatje.

Wat jij wil is semi-pro paarden foto's kunnen maken voor een super laag budget en dan moet het ook nog 's vrijwel vanzelf gaan. Da's begrijpelijk maar niet haalbaar. Flitsen alleen al.. met een serieuze opzet flitser heb je al extra accesoires nodig om voorbij de 10 meter te komen, met een ingebouwd flitsertje op een compact camera kan je dat helemaal vergeten. Verder is de vraag of het slim is. Zapte laatst langs een of ander kampioenschap, hindernis of hoe dat ook heet op een binnenbaan. Een van de paarden was niet blij met geflits uit het publiek en weigerde wat strafpunten opleverde.

300 mm tele.. Dit was met een 300mm op een afstand van 21 meter en iets gecropt. http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4530146699/ Geeft je een idee hoeveel paard je krijgt op die afstand.

Zou ik serieus paarden binnen willen schieten zou ik al snel aan iets als een 200-400mm f4 gaan denken en een body die goed presteert bij slecht licht. Prijskaartje wordt een veelvoud van wat je te besteden hebt en het gaat niet vanzelf.

Kortom. Ik denk dat je je eisenpakket 's goed moet bekijken en dat een duurdere compact camera misschien wel de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Ik ben het afgelopen jaar aardig serieus bezig geweest met het schieten van paardensport.
Zowel binnen als buiten en ik zie vooral binnen geen mogelijkheid om met een compact camera mooie resultaten te krijgen.

De ideale combinatie is wat mij betreft een dSLR crop (1,5x of 1,6x) met een 70-200 2.8

Met een fullframe dSLR zou je dan naar een 100-300 f/4 equivalent moeten kijken. (bestaan volgens mij niet)

Binnen zit je dan alsnog vrij krap wat betreft je lichtsterkte, dus je zal al snel naar iso 800 moeten gaan. In een manege heb ik wel eens naar mijn 85 1.8 gegrepen. Nadeel is dan dat je scherptediept erg klein word en je niet meer ruiter en paard tegelijk scherp krijgt. Ook bij bv jumping Amsterdam in de RAI valt de hoeveelheid licht wel tegen. Maar daar is een 2.8 lens en iso 400 wel voldoende.
En bij paardensport wil je wel graag de flexibiliteit van een zoom. Bij dressuur is de bak aardig groot en heb je geen tijd om lenzen te wisselen. Bij springen heb je toch vaak maar 1 hindernis waar je echt mooie shots van kan maken dus daar zou je met een prime kunnen werken. Maar dan moet je wel net de juiste prime hebben. En even wat meer afstand nemen als je prime te lang is, is niet mogelijk.

Buiten geeft de 70-200 2.8 je voldoende bereik om shots te maken aan de andere kant van de bak. En 70 is vaak kort genoeg voor dichterbij.
De 2.8 zorgt er voor dat de achtergrond mooi vervaagt zodat ruiter en paard goed los komen van de achtergrond. (dat maakt je fotos echt veel mooier bij wedstrijden)
Verder geeft het je een korte sluitertijd, die je ook echt nodig hebt.
Zelfs bij dressuur zul je al snel bewegingsonscherpte krijgen bij sluitertijden onder de 1/200s

Flitsen is inderdaad taboe bij de paarden. Zeker bij de lagere klasses. (De top-paarden zijn het wel gewend bij de wedstrijden)

Paardensport is denk ik een van de lastiger onderwerpen om mooi op de foto te zetten, die veel vereist van je aparatuur.

Je zou kunnen kijken of je wat aparatuur kan huren met een optie tot kopen.
Dan kun je eerst eens kijken of de resultaten voldoen aan je verwachtingen.

Ik ben namelijk bang dat je teleurgesteld gaat worden, en dan is 400 euro een boel geld.
(1600 euro voor mijn ideale combinatie is ook vreselijk veel geld, maar als je dan helemaal blij word van de fotos dan ben je dat bedrag weer snel vergeten ;))

[ Voor 5% gewijzigd door mjtdevries op 02-08-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mjtdevries schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:21:
Met een fullframe dSLR zou je dan naar een 100-300 f/4 equivalent moeten kijken. (bestaan volgens mij niet)
Sigma biedt er een aan voor Pentax, Nikon, Sony en Canon. Het punt is: Dan zit je al op het (drie)dubbele van Dagizmo zijn budget. En dan heb je nog geeneens een dSLR. Er zijn wel een aantal compact camera's die een flink zoombereik hebben zoals Dagizmo zelf ook al aankaartte. Maar die laten je vaak in de steek op zulke momenten waarbij je snel achter elkaar meerdere foto's wilt maken. Het paard is dan sneller met de beweging dan de camera kan vastleggen.

Is een Panasonic G10 + Panasonic 45-200mm lens niet wat voor je? Kost weliswaar 235 + 350 = 585 en dus 185 boven jouw budget. Maar dan heb je iig een camera die wat sneller op de juiste momenten het e.e.a. weet vast te leggen. En je hebt effectief 90-400mm tot je beschikking. Goed, lichtsterk issie niet, tis geen f/2,8 maar een doorsnee f/4-5,6. Maargoed.. is dat niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik ben in de tussentijd continu aan t lezen en bladeren.

1. Over de instap DSLR met 55mm. Ik wil ongeveer tot een afstand van 80m kunnen schieten, waarbij na uiteindelijke bijsnijden het paard alleen moet kunnen worden geprint op minimaal a4 formaat. Dus het moet een flinke foto worden.
Nu ik geen ervaring heb met de vergroting bij DSLR (wel over gelezen inmiddels) werd mij voorgehouden dat beginnen met een instaplens voldoende mogelijkheden biedt om na het bijsnijden toch een leuke foto van het paard op een afstand van 40 m. te kunnen hebben. Ik lees nu in een reactie het tegendeel....

2. Met betrekking tot binnenfotografie. Ik besef dat dit het lastigste onderdeel is van alles. Wanneer ik daarvoor budget tekort kom dan doe ik op dat gebied het liefste als eerste concessies.

Overall: ik zoek voor mijn budget gezien de beste oplossing. Ik werk nu met een compact met 5x optische zoom, waarmee ik een en ander tot nu toe net red. Alleen de foto's zijn vrijwel allemaal wazig, de camera neemt 1 foto per 5 sec. en de kleuren zijn - met zonlicht - blauw/paars wegens belichting in de lens.

Ik begrijp en lees dat er veel mogelijk is, maar budgettechnisch gezien zit dat er echt niet in. Ik moet ook nog eten ;)
Ik zit nu dus enorm te twijfelen om de instap te maken naar DSLR of een camera zoals de NEX of gewoon 250 euro besteden aan een compactcamera en dan maar hopen op gelukjes.
Wat de meest prangende vraag is: wat krijg ik meer bij een instap DSLR tov een compact mbt de eisen die ik eraan stel of blijf ik tekort schieten en kan ik beter een compact kiezen en mij 150 euro besparen.

Voor tips mbt concrete toestellen houd ik mij hierbij aanbevolen.

Edit: Ik begrijp dat ik bij lange na natuurlijk nooit aan mijn eisen ga voldoen maar ik zoek een oplossing om een stap dichterbij goede foto's te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door dagizmo op 02-08-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Laatst online: 07-05 12:39
Zoals anderen ook al zeggen is wat je werkelijk wilt: een camera en objectief combinatie van rond de 2000 euro. Voor minder kan je niet de professionele foto's maken waar je misschien van droomt, je hebt nu eenmaal (en al helemaal binnen) een lichtsterke telelens nodig om de bewegingen van het paard en de ruiter te kunnen bevriezen.

Het goedkoopste wat je kunt doen is een instap dSLR nemen met een telelzoom >200mm. Hoewel er een flink aantal nadelen aan kleven, onderstaande combinatie kun je voor net onder de 500 euro krijgen:

pricewatch: Canon EOS 1100D
pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III

Je zult met erg hoge iso moeten schieten (800 of zelfs 1600) wat je fotos wat korrelig maakt, maar met goed licht buiten zou het moeten lukken. Binnen is eigenlijk geen optie meer. of je moet je toeleggen op de rustige momenten (dan kun je misschien nog wel eens geluk hebben).

Tot slot heb je bij bovenstaande combinatie GEEN groothoeklens waardoor je de camera niet "normaal" kunt gebruiken voor je vakantiekiekjes (tenzij je altijd maximaal inzoomt bij alles). Als je dit ook wilt moet je ook nog op zoek naar een standaard zoom in de range van 18-55mm. In totaal kost je dat dit (door het kit voordeel) ook 500e:

pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III + 75-300 DC

Maar er zijn heel vaak aanbiedingen bij oa media markt voor deze of soortgelijke combinaties. Tweedehands kan het ook wel voor onder de 400 euro (wel met de voorloper, de 1000D die niet kan filmen):

http://link.marktplaats.nl/470238814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

dagizmo schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:37:
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik ben in de tussentijd continu aan t lezen en bladeren.

1. Over de instap DSLR met 55mm. Ik wil ongeveer tot een afstand van 80m kunnen schieten, waarbij na uiteindelijke bijsnijden het paard alleen moet kunnen worden geprint op minimaal a4 formaat. Dus het moet een flinke foto worden.
Nu ik geen ervaring heb met de vergroting bij DSLR (wel over gelezen inmiddels) werd mij voorgehouden dat beginnen met een instaplens voldoende mogelijkheden biedt om na het bijsnijden toch een leuke foto van het paard op een afstand van 40 m. te kunnen hebben. Ik lees nu in een reactie het tegendeel....
Dat gaat inderdaad niet lukken. Je gaat minimaal een 200 mm lens nodig hebben.
2. Met betrekking tot binnenfotografie. Ik besef dat dit het lastigste onderdeel is van alles. Wanneer ik daarvoor budget tekort kom dan doe ik op dat gebied het liefste als eerste concessies.
Dan kan je veel geld besparen, want lenzen worden fors duurder naarmate ze meer licht kunnen opvangen.
Overall: ik zoek voor mijn budget gezien de beste oplossing. Ik werk nu met een compact met 5x optische zoom, waarmee ik een en ander tot nu toe net red. Alleen de foto's zijn vrijwel allemaal wazig, de camera neemt 1 foto per 5 sec. en de kleuren zijn - met zonlicht - blauw/paars wegens belichting in de lens.

Ik begrijp en lees dat er veel mogelijk is, maar budgettechnisch gezien zit dat er echt niet in. Ik moet ook nog eten ;)
Ik zit nu dus enorm te twijfelen om de instap te maken naar DSLR of een camera zoals de NEX of gewoon 250 euro besteden aan een compactcamera en dan maar hopen op gelukjes.
Wat de meest prangende vraag is: wat krijg ik meer bij een instap DSLR tov een compact mbt de eisen die ik eraan stel of blijf ik tekort schieten en kan ik beter een compact kiezen en mij 150 euro besparen.

Voor tips mbt concrete toestellen houd ik mij hierbij aanbevolen.
Is een gebruikte camera niks? Elke DSLR zal in jouw geval betere foto's maken dan een compact, ook de wat oudere DSLR modellen. Kijk ook eens of er aanbiedingen zijn voor camera's met dual lens kit's: een 18-55mm samen met een 55-200mm. Dat zijn niet de meest geweldige lenzen, maar ook dan: beter dan een compact.

Ga je toch voor een compact, kijk dat eens naar een bridge camera, zoals de Fujifilm FinePix HS20EXR of de wat goedkopere Fujifilm FinePix HS10. Bediening lijkt heel erg op een DSLR, en de mogelijkheden zijn overeenkomstig. Zo kunnen dit soort camera's ook snel meerdere opnames per seconde achter elkaar maken, is de focus een stuk sneller dan de standaard compacts en ondersteunen ze RAW formaat. Het grote verschil is vooral de prestaties bij hoge ISO waardes, die zijn slechter zijn t.o.v. een DSLR, en dat je creatieve mogelijkheden wat minder zijn mbt dingen als scherpdiepte.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 02-08-2011 12:06 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dagizmo schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:37:
Wat is een leuke foto? Een foto met een paardje in de hoek is een leuke foto die prima mogelijk is met een 18-55mm kitlens. Voor een echt mooie foto moet je gewoon heel dicht bij komen of flinke zoom hebben.
Edit: Ik begrijp dat ik bij lange na natuurlijk nooit aan mijn eisen ga voldoen maar ik zoek een oplossing om een stap dichterbij goede foto's te komen.
Ik zou bijna zeggen stop met hopen en zoek een andere hobby als het budget niet hoger kan. Je wilt iets doen waar je gewoon veel duurder spul voor nodig gaat hebben om het fatsoenlijk te kunnen doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Tsurany schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:20:
[...]

Wat is een leuke foto? Een foto met een paardje in de hoek is een leuke foto die prima mogelijk is met een 18-55mm kitlens. Voor een echt mooie foto moet je gewoon heel dicht bij komen of flinke zoom hebben.

[...]

Ik zou bijna zeggen stop met hopen en zoek een andere hobby als het budget niet hoger kan. Je wilt iets doen waar je gewoon veel duurder spul voor nodig gaat hebben om het fatsoenlijk te kunnen doen.
Daar zit em de crux: het is geen hobby waarvoor ik de gereedschappen zoek, ik vind de mogelijkheden zeer interessant en zou t graag willen. De vraagstelling is dus andersom: met welke middelen bereik ik voor mijn doeleinden het beste resultaat. De bedoeling is om een zo goed mogelijke foto te maken en niet ansich het fotograferen zelf. Dat ik wel geinteresseerd ben en het graag zou willen is wat anders, maar ik besef dat ik daar budgettechnisch niet aan moet gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar wil je zo goed mogelijke foto's of wil je goede foto's? Daar zit wel een verschil in. Met 400 euro kan je met een bridge camera of goedkope dSLR met telezoomlens zo goed mogelijke foto's krijgen, echter zal het nog steeds geen echt goede foto's worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet zoveel geld hebt, en toch de voordelen van een DSLR wilt hebben, zou ik eens naar tweedehands spullen gaan kijken. Er staat heel wat te koop op Marktplaats, Ebay, etc... (Doe dit wel op een veilige manier!)

Je zou eens kunnen kijken naar de volgende modellen:

Canon 40D (6,5) / 450D (3,5) / 1000D (3)
Nikon D5000 (4) / D3100 (3)
Pentax K-x (4,7) / K-r (6)

Met het oog op binnen fotograferen bieden deze modellen nog redelijke ruisprestaties. Je kan ook nog kijken naar andere merken, maar daar heb ik persoonlijk niet zoveel verstand van. Zoals gezegd is een goede lens ook van belang, en die valt misschien ook wel tweedehands te krijgen. Echter, een goede lens is tweede hands vaak ook nog duur.

Ps. ik vraag me af of genoemde modellen snel genoeg zijn voor wat jij wilt. Ik heb het aantal foto's dat kan worden genomen per seconde erbij gezet tussen haakjes. De 40D is het snelst met 6,5 foto's per seconde. Op zich moet dat te doen zijn...

Pps. de Canons kunnen niet filmen, de rest wel.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagizmo
Tsurany schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 12:29:
Maar wil je zo goed mogelijke foto's of wil je goede foto's? Daar zit wel een verschil in. Met 400 euro kan je met een bridge camera of goedkope dSLR met telezoomlens zo goed mogelijke foto's krijgen, echter zal het nog steeds geen echt goede foto's worden.
Het gaat om zo goed mogelijke foto's, budget is leidend. Dat ik de foto's niet moet vergelijken met apparatuur van boven 1000 euro lijkt mij logisch.

De vraag is dus wat verstandig is: compactcamera rond de 300 of een DSLR rond de 400 euro. Wanneer de prestaties qua fotokwaliteit om t even zijn dan is een compact ivm de zoom handiger. Wanneer ik in binnenomstandigheden beter af ben met de DSLR, dan is dat de afweging mbt het ontbreken van een goede zoom. Dus biedt een kale DSLR kit, zonder groot objectief en flitser mij in de door mij geschetste situatie veel meer prestaties dan een compactcamera met alles erop en eraan? Waarbij ik mij besef dat de binnenomstandigheden bij de compactcamera sowieso geen goede foto maakt, maar buiten wel weer de voordelen heeft van een zoom. Maar wanneer de compactcamera met die zoom niets kan ivm het ontbreken van een goede censor, dan levert die zoom niets op. Op deze vlakken zitten dus de beslispunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

OK, een paar tips van mijn kant dan.
  • Vergeet nieuw, gebruikt is vrijwel net zo goed en veel goedkoper.
  • Vergeet filmen, koop daar eventueel later een leuke compact voor.
  • Begin met de lens. Een Sigma of Tamron 70-200 f/2.8 o.i.d. moet tweedehands toch wel voor onder de 400 Euro te vinden zijn.
  • Zoek daar een passende (Let op de mount!) body bij, liefst iets wat een beetje groot en stevig is, maar eigenlijk is alles met meer dan 6 megapixels en jonger dan een jaar of 5 goed genoeg. Voor 200 Euro moet je een heel eind kunnen komen.
Dus voor een kleine 600 Euro moet je een heel eind kunnen komen en prachtige foto's kunnen maken, binnen en buiten. :)

Edit: Buiten, in goed licht, maak je met elke camera mooie foto's en daar is dus een compact met flinke zoom in het voordeel t.o.v. een dSLR zonder tele-lens. Binnen heb je niks aan je compact en moet je met een dSLR zonder tele-lens heel dichtbij kunnen komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 02-08-2011 13:27 . Reden: Edit: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Daar kan ik me wel in vinden. Ik zelf zat al te denken aan een Konica-Minolta Dynax 5D met kitlens samen met een 70-210 F4 beercan. Dat moet samen voor minder dan 400 euro kunnen.

Dynax 5D met kitlens vraagprijs 200 euro, daar kan nog wel wat vanaf.

Van de Minolta 70-210 F4 lens staan er verschillende exemplaren te koop op Marktplaats, over het algemeen liggen de vraagprijzen rond de 150 euro.

Of iets moderner: Sony alpha a230 + lenzen

Je kunt natuurlijk ook supergoedkoop beginnen en een 2dehands bridge camera aanschaffen en kijken of dat niet voldoet. Indien niet, zet je het ding gewoon weer op marktplaats. Een paar voorbeelden van Konica Minolta, die met de A serie prima camera's van dit type heeft gemaakt:

Konica Minolta A2 met extra's

Konica Minolta A200

[ Voor 30% gewijzigd door EXX op 02-08-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:37
Fiber schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:12:
OK, een paar tips van mijn kant dan.
  • Vergeet nieuw, gebruikt is vrijwel net zo goed en veel goedkoper.
  • Vergeet filmen, koop daar eventueel later een leuke compact voor.
  • Begin met de lens. Een Sigma of Tamron 70-200 f/2.8 moet tweedehands toch wel voor onder de 400 Euro te vinden zijn.
  • Zoek daar een passende (Let op de mount!) body bij, liefst iets wat een beetje groot en stevig is, maar eigenlijk is alles met meer dan 6 megapixels en jonger dan een jaar of 5 goed genoeg. Voor 200 Euro moet je een heel eind kunnen komen.
Dus voor een kleine 600 Euro moet je een heel eind kunnen komen en prachtige foto's kunnen maken, binnen en buiten. :)
Zo heb ik het ongeveer ook gedaan idd. Met het verschil dat ik ben begonnen met de body. Eerst heb ik gekeken welke er allemaal in mijn budget vielen, op basis daarvan heb ik iso prestaties bekeken. Toen ben ik gewoon gaan zoeken en uiteindelijk een Pentax K100d op ebay gewonnen voor €150,-. Vervolgens via marktplaats een Sigma 100-300 lens kunnen vinden voor €40. Nu is vooral die lens niet heel geweldig, maar de body voldoet prima, en omdat hij "maar" 6mp heeft is iso 1600 nog bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
150 euro voor een body en 40 euro voor een lens is natuurlijk een heel knap staaltje inkopen! Dat daar wat nadelen aan kleven neem je makkelijk voor lief.

Tijdje terug heb ik een checklist gepost voor 2e hands aankopen, zou die er 's bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Heb gister na aanleiding van dit topic een Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR. Kom van een Panasonic DMC-TZ8 en wilde wat meer. Vind mijzelf geen amateurfotograaf, meer iemand die het leuk vind om af en toe een leuke foto te maken. Krijg hem vandaag binnen, ben erg benieuwd! :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:52

Whizon

<3

CrashOne schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:08:
Heb gister na aanleiding van dit topic een Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR. Kom van een Panasonic DMC-TZ8 en wilde wat meer. Vind mijzelf geen amateurfotograaf, meer iemand die het leuk vind om af en toe een leuke foto te maken. Krijg hem vandaag binnen, ben erg benieuwd! :)
Klinkt als een goede keuze. Ik herken wat je schrijft. Mijn verhaal is vergelijkbaar, als het gaat om fotografie. Heb na ~3maanden post aanschaf, naast de Canon 550D +18-55mm IS kitlens, de 55-250mm IS aangeschaft - een tijdje terug alweer. Zit nu dus met een vergelijkbare setup als jij, en kan alleen zeggen dat dit heel lekker beginnen is. Nu ken ik de D5100 niet als gebruiker, maar ik heb er goede dingen over gelezen.

Als je compact gewend bent en verder wilt, gaat er - althans in mijn beleving - echt een compleet nieuwe wereld voor je open. In zeer positieve zin. De snelheid van focussing alleen al was één heel klein stukje genot wat ik niet kende. En kijken door een zoeker - waar ik voorheen toch huiverig voor was - ervaar ik als een echt gewin over Live View. Veel plezier gewenst alvast! En keep your eyes op het Nikon objectieven topic. De Canon variant heeft mij in ieder geval heel veel hulp geboden.

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 00:32
Dag ervaren fotografen,

Ik zou voor de verjaardag van mijn vriendin haar een goeie camera willen schenken. Ze is erg goed in fotografie en is zelfs voor een aantal wedstrijden door een pre-selectie geraakt toen ik haar foto's zonder haar medeweten had aangegeven (Mijn omkadering was blijkbaar altijd de boosdoener :)). Dus ik kan best wel stellen dat ze talent heeft! Momenteel gebruikt ze een oudere powershot en een simpele compact camera.

Nu, ze heeft gewoon nooit veel geld aan een camera willen uitgeven, maar daar wil ik nu best wel verandering in brengen.

Al haar foto's zijn daarbij ook helemaal spontaan, ik zie haar niet onmiddelijk een camera op een statief zetten of iets van die aard, ze is ook helemaal niet perfectionistisch ingesteld.

Er mag wel wat geld tegenaan gegooid worden als het geld het waard is, ik heb de Pentax K5 zien staan maar ik heb wat schrik van het gewicht. Lijkt me niet echt heel handig om zomaar overal mee te nemen. Dan heb ik ook de NEX C3 zien staan, maar dat is misschien toch wat te beperkt?

Is er trouwens veel verschil tussen de NEX C3 en de NEX 3K? Scheelt toch nog 400-500€ ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou persoonlijk aanraden om haar een zelfgemaakte cadeaubon te geven zodat ze zelf kan kiezen wat ze wilt. Als je een dSLR koopt brengt dat een hoop beperkingen mee zoals het moeten wisselen van lenzen en het meedragen van een groot en zwaar apparaat. Als je een compact koopt heeft ze een veel kleiner apparaat om mee te nemen alleen zal die nooit zulke kwalitatief goede foto's maken.
Als je dan al de keuze hebt gemaakt is het ook nog eens een vraag welke dSLR ze het fijnste vind om mee om te gaan. En of ze wel een dSLR wilt of inderdaad zo'n camera als de NEX C3 waarbij je geen spiegel hebt en dus een veel kleinere body.

Het is een erg persoonlijke keuze en ik vraag me af of het verstandig is om voor haar een keuze te maken van ruim 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Er zit nogal een verschil tussen de Pentax K-5 en de NEX-C3. Ze hebben wel beide dezelfde sensor, maar de Pentax K-5 is een camera voor de gevorderde fotograaf en de NEX is een compacte spiegelloze camera voor de beginnende fotograaf.
Het verschil tussen de NEX-C3 en NEX-3 is niet zo groot. De C3 heeft een iets betere sensor en een iets kleinere body, maar is erg nieuw en daarom nog duur.

Verder ben ik het eens met Tsurany, ergonomie en bedieningsgemak is erg belangrijk, en erg persoonlijk. Je kan beter jouw vriendin de keuze laten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door PowerUp op 03-08-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Tsurany schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:48:
Ik zou persoonlijk aanraden om haar een zelfgemaakte cadeaubon te geven zodat ze zelf kan kiezen wat ze wilt. Als je een dSLR koopt brengt dat een hoop beperkingen mee zoals het moeten wisselen van lenzen en het meedragen van een groot en zwaar apparaat. Als je een compact koopt heeft ze een veel kleiner apparaat om mee te nemen alleen zal die nooit zulke kwalitatief goede foto's maken.
Als je dan al de keuze hebt gemaakt is het ook nog eens een vraag welke dSLR ze het fijnste vind om mee om te gaan. En of ze wel een dSLR wilt of inderdaad zo'n camera als de NEX C3 waarbij je geen spiegel hebt en dus een veel kleinere body.

Het is een erg persoonlijke keuze en ik vraag me af of het verstandig is om voor haar een keuze te maken van ruim 1000 euro.
Ja maar ze zou het geld gewoon teruggeven of proberen in te wisselen hoor. Ze is heel erg nederig (onzeker) over haar fotos dus ik kan het echt niet aan haar overlaten, ook al weet ik er zelf praktisch niks van.

Uiteindelijk moet het iets erg intuitief zijn en iets dat haar toch meer mogelijkheden geeft (Ik weet niet wat ze doen, maar ik veronderstel dat ze niet zonder verwisselbare lenzen kan). Je zegt dat die Pentax enkel is voor zeer erg zorgvuldig genomen fotos? Een van de dingen die haar fotos zo goed maken is de spontaniteit die er in zit.

EDIT:
Een aantal fotos om haar stijl weer te geven
Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/6496/n66262260410959448103.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/3140/39299437692832604662622.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/1625/62283437691907604662622.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Chromanin op 03-08-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik snap het probleem, maar het is erg lastig een camera type te adviseren voor je vriendin.

Die Pentax is zeker niet enkel voor zorgvuldig genomen foto's. Een spiegelreflex is vaak zeer snel met focussen en foto's maken waardoor je veel sneller bepaalde gebeurtenissen kan vastleggen. Echter betekent dat wel dat je altijd een grote camera bij de hand moet hebben en goed moet nadenken of je een enkele lens wilt gebruiken of met meerdere wilt gaan werken. Ik kan me goed voorstellen dat een simpele (of professionele) spiegelreflex met een leuke prime lens of eventueel een goede zoom lens prima zal werken om spontane foto's te maken. Echter als ze zo'n type is die overal haar camera mee naar toe neemt is dat met een groot apparaat zoals een dSLR gewoon een stukje lastiger.

Ik heb zelf met zo'n spiegelloze camera gespeeld, Lumix GF2 dacht ik maar pin me er niet op vast, en dat beviel goed. Het is een leuke camera die je veel makkelijker mee neemt en waar je snel foto's mee kan schieten. Alleen heeft het zo ook zeker weer z'n beperkingen tov een dSLR en gaat mijn voorkeur zelf toch uit naar een dSLR.

Edit: Kijkend naar die foto's (wauw @ de eerste) denk ik dat een goede spiegelreflex met een goed prime lens of goede zoom lens voor haar wel het meest geschikt is. Zou persoonlijk niet naar Pentax kijken (ondanks dat ik er zelf een heb) simpelweg omdat hier qua kwantiteit gewoon minder glas voor te krijgen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 03-08-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Chromanin schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:56:
[...]

Ja maar ze zou het geld gewoon teruggeven of proberen in te wisselen hoor. Ze is heel erg nederig (onzeker) over haar fotos dus ik kan het echt niet aan haar overlaten, ook al weet ik er zelf praktisch niks van.

Uiteindelijk moet het iets erg intuitief zijn en iets dat haar toch meer mogelijkheden geeft (Ik weet niet wat ze doen, maar ik veronderstel dat ze niet zonder verwisselbare lenzen kan). Je zegt dat die Pentax enkel is voor zeer erg zorgvuldig genomen fotos? Een van de dingen die haar fotos zo goed maken is de spontaniteit die er in zit.

EDIT:
Een aantal fotos om haar stijl weer te geven
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
spontaniteit impliceert imo ook een camera makkelijk meenemen, cq bij de hand hebben, dat gaat met een spiegelreflex niet lukken. Wil ze in raw foto's maken en dan bewerken in Lightroom & co? Als het met name jpg's gaan worden, dan is een camera met een goede jpg output verstandig.

Wellicht eens kijken naar de Olympus E-P3, net nieuw en er zullen nog wel reviews van verschijnen. Een preview: http://www.dpreview.com/previews/olympusep3/

edit: die duif is idd erg gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Camera's aan het begin van het segment zijn vaak redelijk kwa omvang en gewicht redelijk te vergelijken met bridge camera's en die zijn imho goed mee te nemen en maken prachtige plaatjes (dslr's dan he!).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik denk dat je gaat stranden op het mobiele gedeelte bij veel dSLR's en Evils. Gewoon groot en zwaar. Maar dat is koffiedik kijken. Maar anders zijn de duurdere compacts niet een optie? Dus bv de Canon S95 of de Olympus Zx-1, net zo compact als een oude powershot, maar meer instelmogelijkheden en betere lichtsterke lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Op zich zijn de lenzen geen probleem hoor, ze heeft altijd wel een rugzak mee waar ze die dingen in kan steken. Het is eerder de nek die niet goed tegen het gewicht zou kunnen vrees ik. Dus zo'n "EVIL" denk ik dat zeker geen probleem mag zijn.

Nog een vraagje, wat denken jullie van de NX10?

EDIT:

Naast de duif hebben we ook nog de boom :), soms kan wat overbelichting wel een leuk effectje geven.

Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/3518/n6626226041611292238538.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/2915/n6626226041625950113022.jpg

Leuk te weten dat ik niet de enige ben die vindt dat ze fantastische foto's maakt :).

[ Voor 39% gewijzigd door Chromanin op 03-08-2011 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Chromanin schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:52:
Op zich zijn de lenzen geen probleem hoor, ze heeft altijd wel een rugzak mee waar ze die dingen in kan steken. Het is eerder de nek die niet goed tegen het gewicht zou kunnen vrees ik. Dus zo'n "EVIL" denk ik dat zeker geen probleem mag zijn.

Nog een vraagje, wat denken jullie van de NX10?

EDIT:

Naast de duif hebben we ook nog de boom :), soms kan wat overbelichting wel een leuk effectje geven.

[afbeelding]
[afbeelding]

Leuk te weten dat ik niet de enige ben die vindt dat ze fantastische foto's maakt :).
ik zou je vriendin toch maar hierin betrekken, zeker wbt het soort camera, dsl, m4/3 etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou toch sterk voor een dSLR gaan simpelweg omdat dat gewoon de beste kwaliteit op zal leveren. Maar ik zou nog steeds niks beslissen zonder je vriendin, zij moet er mee lopen en het moet bij haar stijl van fotograferen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromanin
Bedankt voor alle input, ik ben eerlijk gezegd wat verbaasd dat de dSLR zo word aanbevolen, had er niet op gerekend (owv het gewicht), maar nu begin ik inderdaad weer wat meer die richting aan te leunen.

Ik zal het proberen aan te kaarten bij haar en zien in hoeverre ze ervoor openstaat om over na te denken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
EVIL-cameraatjes doen niet echt veel onder qua beeldkwaliteit imo. Daarmee bedoel ik niet dat er geen verschillen zijn, maar als je een foto ziet, dan zal je moeilijk kunnen zeggen of het met een EVIL of een DSLR is genomen, terwijl je een compact er meestal wel uitpikt.
Grootste voordelen van een DSLR zijn voor mij de vele knopjes/wieltjes en de optische zoeker.

De Samsung NX10 is een prima ding, maar ik zou toch eerder voor de gevestigde namen gaan als Olympus, Sony en Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een dSLR zal niet direct betere fotokwaliteit geven maar het geeft je wel meer controle. En het hebben van een EVF vind ik ook een zeer belangrijk aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Maar het gaat ook om een vriendin die nu met compacts zit en vooral spontaan foto's maakt. Dan is het veel makkelijker en in mijn ogen belangrijker, om een klein gebruiksvriendelijk cameraatje bij te hebben in plaats van een logge spiegelreflex mee te sjouwen. Zo'n Pen, Nex oid camera kunnen vrouwen gewoon eeuwig in hun tas laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

True, idd een belangrijk aspect. Dus sowieso overleggen lijkt me. Of beiden kopen en zeggen dat ze eentje moet terugsturen en eentje mag houden :P

Pagina: 1 ... 26 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.