[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.383 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Beide modellen zeker meenemen in je overweging. Alleen de video mogelijkheden zijn iets minder. Goede prijs voor de 500D, die D5000 kan goedkoper: http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;277226

In een goede fotozaak hebben ze ook nog de Pentax K-x / K-r die ook nog te overwegen valt. Maar, als eerder gezegd, ga vooral op je gevoel af, met alle genoemde modellen vallen prima foto's te maken. Ikzelf vind bijvoorbeeld de 1100D te veel plastic, een ander geeft daar helemaal niets om, kwestie van smaak, voor de uiteindelijke foto's boeit het verder niet.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sato schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 04:35:

Hoe dan ook, De reden waarom ik toch in dit topic post is als volgt:
Her en der lees ik op het internet dat de 1100D een autofocus motor in de Body heeft zitten en daardoor de betere keuze is omdat je er dan ook niet gemotoriseerde lenzen op kunt gebruiken, Wat hem interesant maakt omdat je dan goedkoop tweedehands lenzen op de kop kunt tikken.
op andere sites en fora word dit echter weer ontkracht.
Ontkrachting:
Geen enkel Canon heeft een focusmotor in de body.
En dat is juist goed >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:02

Polariteit

Fietsende fotografeur

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 21:06:
[...]

Ontkrachting:
Geen enkel Canon heeft een focusmotor in de body.
En dat is juist goed >:)
waarom is dat juist goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Want dan heeft elk Canon-mount objectief het in zich zitten.
Scheelt weer een hoop met kijken of een lens wel of geen motor heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
En daarom zijn er dus mensen die ik canon adviseer, de mensen waarbij onthouden dat er hsm of af-s op moet staan te moeilijk is. >:)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:57
Fiber schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:01:
Beide modellen zeker meenemen in je overweging. Alleen de video mogelijkheden zijn iets minder. Goede prijs voor de 500D, die D5000 kan goedkoper: http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;277226

In een goede fotozaak hebben ze ook nog de Pentax K-x / K-r die ook nog te overwegen valt. Maar, als eerder gezegd, ga vooral op je gevoel af, met alle genoemde modellen vallen prima foto's te maken. Ikzelf vind bijvoorbeeld de 1100D te veel plastic, een ander geeft daar helemaal niets om, kwestie van smaak, voor de uiteindelijke foto's boeit het verder niet.
Dat van die 1100D klopt wel een beetje, al geld dat ook voor de D3100.
Vond ze bijde niet echt lekker in de hand liggen, Wat ik vreemd vond omdat ik best kleine handen heb.
Eerlijk gezegt had ik bij de D5000 pas het gevoel een echte camera in mijn handen te hebben, Maar dat kan ook goed komen omdat deze zwaarder is dan de anderen.
En ik weet niet of dat gewicht op de lange duur niet vervelend word voor mij (Heb niet zo heel veel kracht in mijn armen.)

Ach ja, Ik heb het hele weekend nog om rustig wat reviews te lezen terwijl de 'betasting' van vandaag nog even inzinkt en dan kijk ik volgende week wel verder.
Misschien dat ik volgende week nog even naar Alkmaar ga met mijn vader (Ben je 24 jaar oud, En nog steeds afhankelijk van een ander om je ergens heen te rijden.), Daar zit immers een Foto-Speciaalzaak. (Cameraland geloof ik.)
Al zullen die uiteraard alleen spullen adviseren die ze zelf in de winkel hebben liggen. (En daar zitten de oudere modellen niet meer bij als ik zo kijk op de site.)
Wijnands schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 22:10:
En daarom zijn er dus mensen die ik canon adviseer, de mensen waarbij onthouden dat er hsm of af-s op moet staan te moeilijk is. >:)
Begrijpelijk, Al ben ik iemand die zich eerst helemaal inleest alvorens er wat gekocht word.
Met dat soort termen kan ik dus wel rekening houden.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wijnands schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 22:10:
Koop dan een Canon, niet voor niets marktleider op dSLR gebied.
Op alle gebieden is goed over nagedacht in tegenstelling tot die andere merken en dat merk je nu in het marktaandeel.
http://www.digifotopro.nl...it-op-nikon-in-dslr-markt

[ Voor 31% gewijzigd door GoT op 16-07-2011 08:23 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoT schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 08:20:
[...]
Koop dan een Canon, niet voor niets marktleider op dSLR gebied.
Op alle gebieden is goed over nagedacht in tegenstelling tot die andere merken en dat merk je nu in het marktaandeel.
http://www.digifotopro.nl...it-op-nikon-in-dslr-markt
Je advies om Canon te kopen is best een goed advies. Van redelijke tot goede camera's en heel veel keuze uit lenzen. Zij zijn idd niet voor niets marktleider op dSLR gebied, dat komt oa door gigantische reclamecampagnes in combinatie met aantrekkelijke producten voor een aantrekkelijke prijs. Desalniettemin zegt dat eigenlijk vrij weinig over de producten van andere fabrikanten. Ook Nikon, Sony, Pentax en Olympus (en andere fabrikanten) denken goed na over hun producten anders waren ze al wel opgedoekt.

Op dit moment staat Canon bovenaan, dat kan echte over 5 jaar wel heel anders zijn met nieuwe ontwikkelingen waarin Canon nog niets heeft laten zien (systeemcamera's bijvoorbeeld die naar alle waarschijnlijkheid binnen 5 jaar het instap en middensegment dSLR's gaan vervangen, wat een zeer lucratief segment is voor Canon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nikon denkt net zo goed na over zijn producten en op groothoekgebied zijn ze beduidend beter bezig dan Canon momenteel. Overigens is Nikon al een paar jaar veel meer met reclame bezig dan Canon. Enorm veel reclameblokken op tv zijn gevuld met "I am a Nikon" en je ziet in veel Amerikaanse series ook Nikon dslr's (alle CSI's, NCIS en Dexter bijvoorbeeld).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 22:48
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera als opvolger van de compactcamera's van mij en mijn vriendin. Ik heb al aardig wat reviews gelezen en zoek nu eigenlijk wat specifieke meningen om de definitieve keuze te maken.

1.Wat is je beschikbare budget?
Max 500 euro ex accessoires.

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? En dus niet vakantie, landschap en andere huis, tuin en keukendoelen.
Het specifieke doel is huis-, tuin- en keukenfotografie. Het moet een goede allrounder zijn die voor de gebruiker zonder echte fotografiekennis eenvoudig te gebruiken is en daarbij goede foto's geeft. Ik heb niet het idee dat ik of mijn vriendin een fotocursus gaan volgen.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet belangrijk.

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view is prettig.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
De camera moet niet té cheap aanvoelen, ook met kleinere handen goed hanteerbaar zijn en relatief makkelijk mee te nemen zijn.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb een selectie gemaakt van een kit met 18-55 mm lenzen, omdat dit zonder specifieke fotografiedoelen de meest allround specificatie is. De shortlist op dit moment:
- Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II
- Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
- Sony NEX-5K + 18-55mm f/3.5-5.6 OSS

Eerder stond de Sony Alpha DSLR-A390L + 18-55mm f3.5-5.6 SAM ook op dit lijstje, maar daar heb ik in vergelijking met de andere DSLR camera´s alleen minder goede reviews van gevonden. Aangezien de reviews van de NEX-5 wel goed zijn heb ik deze aan het lijstje toegevoegd.

Wat ik mij verder afvraag is of een Canon 500D of Nikon D5000 een zinvol alternatief is, aangezien het oudere modellen zijn en daardoor ook binnen budget vallen. Deze camera's zijn hoger in de markt geplaatst en hebben dus meer mogelijkheden, ik wil alleen niet in de valkuil trappen dat je dan een keuze maakt voor meer opties om die vervolgens niet te gebruiken.

De grote keuze die ik zelf moet maken is denk ik: ga ik voor de volledige mogelijkheden, ook naar de toekomst, van een instap DSLR of kies ik voor de handzaamheid van de NEX-5 waarbij ik niet inlever op de kwaliteit van de foto's maar wel een beperking heb in uitbreidingsmogelijkheden in lenzen, flitsers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nbch schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:41:
...
De grote keuze die ik zelf moet maken is denk ik: ga ik voor de volledige mogelijkheden, ook naar de toekomst, van een instap DSLR of kies ik voor de handzaamheid van de NEX-5 waarbij ik niet inlever op de kwaliteit van de foto's maar wel een beperking heb in uitbreidingsmogelijkheden in lenzen, flitsers etc.
Die keuze moet je toch echt zelf maken, met een lens er op is zo'n NEX nog niet eens zo heel klein. Grootste gebrek vind ik het gemis van een optische viewfinder, maar dat vindt niet iedereen een probleem. Ik vind ze ook niet zo lekker vasthouden. Bediening is wel lekker makkeliijk, ook erg goed voor video, maar inderdaad, minder (handmatige) mogelijkheden voor fotografie, of dat een probleem is voor huis, tuin keuken en familie fotografie is weer een ander verhaal.

De 4 genoemde dSLR's zijn alle 4 prima, kies gewoon degene die het lekkerst vasthoudt. Je zou ook nog de Pentax K-x / K-r kunnen overwegen, ook prima en in dezelfde prijsklasse.

De Nikon D3100 heeft wel een voor beginners zeer prettige 'guide mode' Werkt erg mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 16-07-2011 16:23 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Universal Creations schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 11:55:
Nikon denkt net zo goed na over zijn producten en op groothoekgebied zijn ze beduidend beter bezig dan Canon momenteel. Overigens is Nikon al een paar jaar veel meer met reclame bezig dan Canon. Enorm veel reclameblokken op tv zijn gevuld met "I am a Nikon" en je ziet in veel Amerikaanse series ook Nikon dslr's (alle CSI's, NCIS en Dexter bijvoorbeeld).
Aan de andere kant zijn er tv series opgenomen met canon DSLRs (House met een 5D meen ik).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1 aflevering is opgenomen met de 5D2 (seizoenseinde seizoen 6). En Iron Man 2 is er ook deels mee opgenomen. Maar daar ziet het publiek niets van en dus is het geen reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nbch schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:41:
Je zou ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Panasonic G3. Dan heb je genoeg uitbreidingsmogelijkheden en toch een heel compact systeem (waarvan de lenzen ook nog eens compact zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Universal Creations schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:00:
1 aflevering is opgenomen met de 5D2 (seizoenseinde seizoen 6). En Iron Man 2 is er ook deels mee opgenomen. Maar daar ziet het publiek niets van en dus is het geen reclame.
Dat ben ik niet helemaal met je eens; de gewone consument ziet er niets van... maar wat is de kans dat die een 5D2 gaat kopen? ;)
De wat meer hardcore user weet het wel en dat is denk ik dan meer de markt voor de 5D2.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ok, maar de winst wordt gemaakt met de xxxD's en Dxxxx's van deze wereld en die consumenten zien alleen maar reclames met de D3100 op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
Fiber schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 16:21:
[...]

Die keuze moet je toch echt zelf maken, met een lens er op is zo'n NEX nog niet eens zo heel klein. Grootste gebrek vind ik het gemis van een optische viewfinder, maar dat vindt niet iedereen een probleem. Ik vind ze ook niet zo lekker vasthouden. Bediening is wel lekker makkeliijk, ook erg goed voor video, maar inderdaad, minder (handmatige) mogelijkheden voor fotografie, of dat een probleem is voor huis, tuin keuken en familie fotografie is weer een ander verhaal.

De 4 genoemde dSLR's zijn alle 4 prima, kies gewoon degene die het lekkerst vasthoudt. Je zou ook nog de Pentax K-x / K-r kunnen overwegen, ook prima en in dezelfde prijsklasse.

De Nikon D3100 heeft wel een voor beginners zeer prettige 'guide mode' Werkt erg mooi.
Klopt, met een lens erop is de NEX vergelijkbaar van formaat met een dSLR, alleen het scheelt wel aardig wat in gewicht omdat de body een stuk lichter is. Daarbij vind ik het uiterlijk van een NEX ten opzichte van een willekeurige dSLR pluspunten scoren, maar dat is geen doorslaggevende factor. De Pentax camera's zijn een goede suggestie, die ga ik eens bekijken.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:08:
[...]

Je zou ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Panasonic G3. Dan heb je genoeg uitbreidingsmogelijkheden en toch een heel compact systeem (waarvan de lenzen ook nog eens compact zijn).
Goede suggestie, alleen is de G3 wel een stuk over het budget van 500 euro waardoor deze helaas afvalt.

Ik ga binnenkort maar eens naar een winkel om ze vast te houden en naast elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nbch schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 17:47:
Goede suggestie, alleen is de G3 wel een stuk over het budget van 500 euro waardoor deze helaas afvalt.

Ik ga binnenkort maar eens naar een winkel om ze vast te houden en naast elkaar te vergelijken.
Het voordeel is dat je tegenwoordig geen slechte camera's meer kan kopen. :) Ook een 12MP dSLR zal ruimschoots aan de verwachtingen voldoen bijvoorbeeld. Je kan beter investeren in glas dan in een body. De lenzen, dat is uiteindelijk datgene wat het langst meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05-2024
AiKoiN schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:04:
[...]

gelukkig iemand grijpt in O-)

maar als iemand op of aanmerkingen heeft:

word dan een D7000 met 18-55 en 55-200 de flitser even niet maar als ik er toch een wil ?

de SB400 of SB700 en waarom ?
dus het vrouwtje is wezen voelen dan wel niet bij de MM maar bij de BCC en nog een andere
de canons waren allemaal veel fijner voor haar in de hand alleen hadden ze bij de BCC geen D7000 om te voelen.
Ik stond alleen wat te luisteren en natuurlijk grijp ik in als er onzin werd verkocht zoals:
de canon focust veel vlugger ziet u dat mevrouw. (ja zeg ik dan zou je een gelijk waardige lens op de nikon willen zetten :) )

maar omdat zij ook het gevoel begon te krijgen dat de man niet zo veel wist zijn we naar een andere winkel gelopen een foto zaak, daar stond de d7000 wel deze voelde ook fijn ze heeft iets grotere handen dus bij de D3100 en D5100 pakte het niet zo heel lekker vast.

dus de camera hadden we gekozen de D7000 stond nu vast 8) :+ _/-\o_
het volgende probleem ik dacht 2 lenzen te kopen dus mijn vrouw even geprobeerd lenzen te verwisselen :X :O 8)7
dat vond ze niet makkelijk en fijn.. dus geen 18-55 en geen 55-200 maar een 18-105 vond ze met gewicht fijn en met zoomen ook voldoende.
de verkoper vertelde dat het een superlens was voor de prijs <200 euro... (maarja ik had me in die richting niet zo goed voorbereid dus kon niets daarop antwoorden)

nu is mijn vraag aan de experts hiero of dat ze een goede keuze heeft ?

de volgende vraag is flitsers in het kort:

heb een leuke gezien bij op internet voor 100 euro omdat ik de sb 700 met 269 euro toch net iets te duur vind om bij te lichten. Wat zijn voor/nadelen van deze tumax ? (wat ik zelf heb kunnen vinden is dat als je hem draait naar links of rechts dat hij standaard op 50mm of zoiets gaat) verder met ttl en zo zou het werken.
maar hij ging maar tot 85mm wat moet ik me daarbij voorstellen zie specs hier:

http://www.icorpandtumax.com/DPT3Series.htm

nu vroeg ik me af of dit afdoende is voor haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Inmiddels nog wat nagedacht en ik neig toch meer naar de D5000.
Alleen blijf ik dan met twijvels zitten of ik niet beter 200 euro extra kan uitgeven (Op zich geen probleem),
En dan de D5100 te nemen.

Echter de D90 is dan ook een optie (700,- met 15-55 vr lens)
Al is die Camera zelfs nog iets ouder dan de D5000, Er is wel veel meer mee mogenlijk.

Maar zo kun je uiteraard bezig blijven met het budget verhogen en kom ik straks bij de D7000 uit, En dat is ook de bedoeling niet.
Blijft moeilijk dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Meer een vraag voor in het d7000 of Nikon lenzen topic. Maar de 18-105 is normaal de kitlens op een d90 en d7000. Prima lens voor de 170 euro en beter handelbaar dan de 18-55 door de focusring en AF-S override.
Heeft wel wat vertekening maar de d7000 corrigeert dat prima als je lenscorrectie aanzet.

Ik zou voor een flitser voor een Nikon gaan anders kan je tegen compabiliteitsproblemen aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Klopt, met een lens erop is de NEX vergelijkbaar van formaat met een dSLR, alleen het scheelt wel aardig wat in gewicht omdat de body een stuk lichter is. Daarbij vind ik het uiterlijk van een NEX ten opzichte van een willekeurige dSLR pluspunten scoren, maar dat is geen doorslaggevende factor. De Pentax camera's zijn een goede suggestie, die ga ik eens bekijken.

Goed idee om ze eerst eens vast te houden. Het idee van zo'n NEX-achtige camera sprak mij in eerste instantie ook wel aan; lekker compact en licht. Alleen toen ik ze eens probeerde in de winkel werd het toch al vrij snel duidelijk dat de grip op die dingen over het algemeen niet echt geweldig is voor mij. Zeker met een zware lens er op is het niet echt lekker, alhoewel die Sony's een betere grip hebben dan sommige andere, vergelijkbare camera's.

Verder mis je natuurlijk ook de viewfinder op zo'n camera en als ze al een ingebouwde flitser hebben, moet je daar natuurlijk ook niet al te veel van verwachten.

Maar ze zien er inderdaad goed uit en uiteindelijk moet je gewoon voor jezelf bepalen hoe goed of dat je met de grip en andere beperkingen kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
AiKoiN schreef op zondag 17 juli 2011 @ 10:14:

het volgende probleem ik dacht 2 lenzen te kopen dus mijn vrouw even geprobeerd lenzen te verwisselen :X :O 8)7
dat vond ze niet makkelijk en fijn.. dus geen 18-55 en geen 55-200 maar een 18-105 vond ze met gewicht fijn en met zoomen ook voldoende.
de verkoper vertelde dat het een superlens was voor de prijs <200 euro... (maarja ik had me in die richting niet zo goed voorbereid dus kon niets daarop antwoorden)

nu is mijn vraag aan de experts hiero of dat ze een goede keuze heeft ?
18-55,18-105,55-200 zijn allemaal een beetje de kitlenzen. Ze zijn niet heel slecht, ze zijn ook niet super. Ik heb zelf een 18-105, maar de hoge diagragma werd op den duur een beetje vervelend (vandaar dat ik je eerder ook lichtsterke lenzen aanraadde: Ik spreek uit ervaring ;)) Maar de 18-105 is wat mij betreft zeker geen slechte lens om mee te beginnen. Je kan later altijd nog upgraden. En als ze echt serieus wil werken met een DSLR, dan leert ze het lenzen wisselen vanzelf.

Die flitser heb ik nog nooit van gehoord, maar zoals meestal: Alle waar naar zijn geld. Hou die 100 euro dan op zak, en kijk later naar een flitser. Ze al al genoeg te leren hebben met een D7000 in handen.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Sato schreef op zondag 17 juli 2011 @ 18:24:
Inmiddels nog wat nagedacht en ik neig toch meer naar de D5000.
Alleen blijf ik dan met twijvels zitten of ik niet beter 200 euro extra kan uitgeven (Op zich geen probleem),
En dan de D5100 te nemen.

Echter de D90 is dan ook een optie (700,- met 15-55 vr lens)
Al is die Camera zelfs nog iets ouder dan de D5000, Er is wel veel meer mee mogenlijk.

Maar zo kun je uiteraard bezig blijven met het budget verhogen en kom ik straks bij de D7000 uit, En dat is ook de bedoeling niet.
Blijft moeilijk dit.
dan zou ik voor de d5100 gaan, betere sensor, de body en het klapscherm zit knapper in elkaar etc etc. En ik zou zonder meer de D5100 verkiezen boven de D90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, tijdje geleden de vragenlijst hier ingevuld. Daaruit kwam dat ik eigenlijk zou moeten kiezen voor een 55-300 of 70-300 lens. Dus ik vroeg me af wat jullie vinden van:

- de pentax k-r met de kitlens 18-55
- de Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro lens

Het is voornamelijk voor reisfotografie met oog voor detail/wildlife/portretten, budget ligt ongeveer rond de € 700 en bij mijn oude bridge-camera gebruikte ik erg veel de zoomfunctie.

Is het een goed idee om dit te doen? En kan het kwaad dat je die 55-70 mist?
Een andere optie is gewoon de dubbele kit met 18-55 en 55-200 te nemen.

Dankje!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:05
Of je dat bereik gebruikt ligt helemaal aan je zelf, ik zou lekker voor die sigma lens gaan die zal van een stuk betere kwaliteit zijn dan de kit lenzen ;)

Hier een review over de Pentax K-R: http://www.youtube.com/watch?v=XrN7xiHGg80 :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:36:
Hoi, tijdje geleden de vragenlijst hier ingevuld. Daaruit kwam dat ik eigenlijk zou moeten kiezen voor een 55-300 of 70-300 lens. Dus ik vroeg me af wat jullie vinden van:

- de pentax k-r met de kitlens 18-55
- de Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro lens

Het is voornamelijk voor reisfotografie met oog voor detail/wildlife/portretten, budget ligt ongeveer rond de € 700 en bij mijn oude bridge-camera gebruikte ik erg veel de zoomfunctie.

Is het een goed idee om dit te doen? En kan het kwaad dat je die 55-70 mist?
Een andere optie is gewoon de dubbele kit met 18-55 en 55-200 te nemen.

Dankje!
Voor detailshots/wildlife zal je vaker de 200-300mm range gebruiken dan de 55-70. Die laatste range is eventueel ook met 2 stappen voor- of achteruit doen op te lossen. Voor wildlife (geen idee wat je daarbij bedoelt, maar ervan uitgaande dat het voor een safari of voor vogels is) is de extra 100mm handig om te hebben, je zit immers veel verder van je onderwerp af en dichterbij komen is niet altijd een optie. Ik zou dus voor de 70-300 gaan.

Let wel: dit is puur op focal length afgaand. De beeldkwaliteit van beide lenzen zou ik niets over durven zeggen, maar dat is op internet goed op te zoeken (www.dpreview.com).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Ventieldopje schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:45:
Of je dat bereik gebruikt ligt helemaal aan je zelf, ik zou lekker voor die sigma lens gaan die zal van een stuk betere kwaliteit zijn dan de kit lenzen ;)

Hier een review over de Pentax K-R: http://www.youtube.com/watch?v=XrN7xiHGg80 :)
die review slaat werkelijk helemaal nergens op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ook ik ben me aan het oriënteren over de aanschaf van een dSLR, dit jaar geen vakantie dus daar gaan de zuurverdiende vakantiecentjes in dit jaar.
Ik schiet m'n plaatjes alweer een tijd met een Panasonic Lumix TZ3, ongelooflijk fijn camaraatje, mooie foto's en vooral gebruiksvriendelijk in de, beperkte, instellingen. Na een stedentripje dit jaar toch eens gaan nadenken over een Spiegelreflexcamera, eentje een tijd van een kennis geleend, en de mogelijkheden zijn toch eindeloos met zo'n camera.

Ik ben volop het internet aan het doorspitten over alles wat er te vinden is over het fotograferen met deze camera's.
Vooral dit forum en alles is erg nuttig met duidelijke informatie over het hele plaatje.

Ik heb het vragenlijstje ook ingevuld, in de hoop op wat tips en adviezen.

Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 700 en 900 euro.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Eigenlijk best wel allround. Het liefste neem ik hem gewoon mee naar zoveel mogelijk plekken en dan zie ik wel of er dingen zijn die op de foto mogen. Zelf maak ik graag stedentrips en fotografeer daar veel, ook (spelende) kinderen zullen vaak gefotografeerd worden.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ikzelf heb geen aparte videocamera ofzo, dus wil wel graag dat de camera kan filmen, en dat het ook nog een redelijke kwaliteit is, veel instellingen hoeft niet persé, op de auto af en toe kunnen filmen is voldoende.

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Nee, hoeft niet. Ik zal foto's maken door de zoeker.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
LCD scherm moet goed en duidelijk zijn, niet té klein, verder stel ik hier weinig eisen aan, het lekker in de hand liggen is een persoonlijke voorkeur, bij iedereen weer anders.Hij moet er degelijk uitzien en ook zo voelen.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Lastig, maar als beginner denk ik met een 18-105mm wel alles te kunnen doen wat ik zou willen.....ik vind één lens voorlopig ook even genoeg, de camera kan altijd weer verder uitgebreid worden, toch?

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee hoor.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Toch beide, alles is welkom, kritiek, advies, noem maar op:)

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Allereerst hobby, bevalt het me echt gewoon goed, en zie ik zelf de mogelijkheden en de foto's die ik er zelf mee kan maken, wil ik misschien over een jaartje ofzo nog wel eens een kort cursusje volgen om wat dieper op dingen in te gaan.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Een andere lens misschien, als ik die nodig mocht gaan hebben. Op lange termijn.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
De Lumix TZ3

Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, geen optie.

Ik heb zelf een vrij grote voorkeur voor een Nikon camera, en ben wat dieper in de D3100 en D5100 gedoken, deze vind ik zelf het meest interessant.

Een paar kleine dingen/vragen/opmerkingen:

Is het voor een beginner als mijzelf van groot belang of je AF in het body of de lens hebt, daar verschillen diverse camera's nogal in.

Welke toestellen van Nikon in mijn prijsklasse hebben de Guide erop? Dit is in het begin voor mij wel een handig assistenachtige optie, die me misschien stapsgewijs ook wijzer kan maken.

ik hoop op wat reacties.

Bedankt en ga zo door op dit forum. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:27:

Is het voor een beginner als mijzelf van groot belang of je AF in het body of de lens hebt, daar verschillen diverse camera's nogal in.
Da's sowiso alleen bij nikon echt van belang. Verder is er nu alles wat je als beginner zou willen aanschaffen wel in een gemotoriseerde variant te krijgen waarbij alleen de 50mm f1.8 significant duurder is.
Welke toestellen van Nikon in mijn prijsklasse hebben de Guide erop? Dit is in het begin voor mij wel een handig assistenachtige optie, die me misschien stapsgewijs ook wijzer kan maken.

ik hoop op wat reacties.

Bedankt en ga zo door op dit forum. :*)
D3100 en D5100 hebben het. (zie ook http://www.nikondigitutor.com/index_eng.html)
Wil je wat serieuzer worden met video dan is de D5100 een aanrader mede omdat er een microfoon op kan. Hoeft het niet zo serieus ga dan 's naar een D3100 kijken. Als je dan toch in de winkel bent pak dan ook een Canon beet, weet je het meteen zeker of je inderdaad een Nikon wil halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Laatst online: 07-05 12:39
Waarom heb je een voorkeur voor Nikon? Al eens gewerkt met de menu's van Nikon en Canon? De camera's al eens vastgehouden? Juist die dingen geven vaak de doorslag dus dat zou ik gaan uitproberen bij de lokale fotoboer of mmarkt.

D3100 en 5100 zijn prima camera's daar kun je geen buil aan vallen. Toch zou ik me vooral niet blind staren op "guides" want als je serieus met een dSLR aan de slag gaat zullen die opties je alleen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, beperken is een wat sterk woord. Wel worden ze tamelijk snel overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 14:04:
[...]

Da's sowiso alleen bij nikon echt van belang. Verder is er nu alles wat je als beginner zou willen aanschaffen wel in een gemotoriseerde variant te krijgen waarbij alleen de 50mm f1.8 significant duurder is.

[...]

D3100 en D5100 hebben het. (zie ook http://www.nikondigitutor.com/index_eng.html)
Wil je wat serieuzer worden met video dan is de D5100 een aanrader mede omdat er een microfoon op kan. Hoeft het niet zo serieus ga dan 's naar een D3100 kijken. Als je dan toch in de winkel bent pak dan ook een Canon beet, weet je het meteen zeker of je inderdaad een Nikon wil halen
Het video moet wel bijzaak blijven, zal nooi techt serieus worden, dus als de D5100 voorral als voordeel heeft dat ie ietsje uitblinkt in video-opnamen is de keus snel gemaakt.....
Goodfellas schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 14:06:
Waarom heb je een voorkeur voor Nikon? Al eens gewerkt met de menu's van Nikon en Canon? De camera's al eens vastgehouden? Juist die dingen geven vaak de doorslag dus dat zou ik gaan uitproberen bij de lokale fotoboer of mmarkt.

D3100 en 5100 zijn prima camera's daar kun je geen buil aan vallen. Toch zou ik me vooral niet blind staren op "guides" want als je serieus met een dSLR aan de slag gaat zullen die opties je alleen beperken.
Heb inderdaad bij MM een Nikon, ik meen D3000 vastgehouden, kinderen erbij, dus ik heb zomaar even wat camera's snel van dichtbij bekeken, ook een Canon van een kennis al eens van naderbij gezien. Ik vond de Nikon iets fijner liggen moet ik zeggen, al heb ik de plaatsing van knoppen enzo nog niet goed bekeken.

En om de menu's een beetje te kunnen bekijken ga ik zaterdag even langs een "echte fotozaak"....

Over de guide, ik zie dat echt om je in het begin een beetje op weg te helpen, inderdaad niet meer of minder, na verloop van tijd zal het overbodig zijn, maar beperken....

Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:14:
[...]

Het video moet wel bijzaak blijven, zal nooi techt serieus worden, dus als de D5100 voorral als voordeel heeft dat ie ietsje uitblinkt in video-opnamen is de keus snel gemaakt.....

[...]

Heb inderdaad bij MM een Nikon, ik meen D3000 vastgehouden, kinderen erbij, dus ik heb zomaar even wat camera's snel van dichtbij bekeken, ook een Canon van een kennis al eens van naderbij gezien. Ik vond de Nikon iets fijner liggen moet ik zeggen, al heb ik de plaatsing van knoppen enzo nog niet goed bekeken.

En om de menu's een beetje te kunnen bekijken ga ik zaterdag even langs een "echte fotozaak"....

Over de guide, ik zie dat echt om je in het begin een beetje op weg te helpen, inderdaad niet meer of minder, na verloop van tijd zal het overbodig zijn, maar beperken....

Bedankt in ieder geval.
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een Camera en kwam bij de Nikon D5100 uit. (Deze zou dezelfde sensor hebben als de D7000 en heeft dus een hele goede technische foto kwaliteit, Al hangt het natuurlijk van de fotograaf af of je dat eruit haalt.)

Nu heeft dit toestel een directe concurrent in de vorm van de Canon 600D.

En kort door de bocht komt het na veel reviews en vergelijkingen hier op neer:
Prioriteit: Foto's > Nikon D5100
Prioriteit: Filmen > Canon 600D (Al zal een camcorder altijd beter zijn.)
Mix van bijde > Canon 600D

Ook zag ik op youtube een vergelijkingsfilmpje waarin men de Menu structuur van de Canon 600D fijner vond omdat je er sneller je settings kon aanpassen, Al kan dat in mijn ogen ook in het nadeel werken doordat je onbewust settings kunt aanpassen terwijl je door de menu's navigeerd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor de mensen met veel kennis onder ons, klopt het inderdaad dat de Nikon D5100 en D7000 dezelfde sensor hebben en dus in staat zijn precies dezelfde foto te maken? (Bij gebruik van gelijke instellingen en lensen.)

Waarbij de D7000 dan enkel meer knoppen heeft en dus sneller is in te stellen + meer autofocus punten en een AF motor in de body en wellicht nog wat andere puntjes(2x SD kaart slot in plaats van 1.) die hem gemakkelijker in gebruik maken voor een wat ervaren fotograaf? (Wat ik niet ben en dus door het prijs verschil liever voor de D5100 kies.)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
D5100 en D7000 delen een sensor. D5100 is nieuwer en meestal weet nikon dan nog net ietsje meer uit een sensor te persen. Verschil zit 'm inderdaad met name in een lading features voor de serieuzere amateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Ah oke. Nee, Dan blijf ik bij de D5100 en steek ik het prijsverschil wel in een 35mm f1.8 van Nikon en wat andere benodigdheden, Tegen de tijd dat ik de D5100 *Die ik al duur genoeg vind voor iets waarvan ik niet eens zeker weet of ik het een leuke hobby ga vinden. Maar omdat ik chronisch ziek (En dus afgekeurd) thuis zit en dus veel teveel vrije tijd heb moet ik toch op zoek naar iets om te doen. Fotografie lijkt mij wel leuk omdat je het op je eigen tempo kan doen. + Het is te combineren met mijn andere hobby's (Technic Lego)* Ontgroei kan ik altijd nog kijken voor een professionelere body.
In de tussentijd heb ik dan waarschijnlijk al een paar leuke lensen liggen die ik dan gewoon kan blijven gebruiken.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:52
Sato schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:57:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een Camera en kwam bij de Nikon D5100 uit. (Deze zou dezelfde sensor hebben als de D7000 en heeft dus een hele goede technische foto kwaliteit, Al hangt het natuurlijk van de fotograaf af of je dat eruit haalt.)

Nu heeft dit toestel een directe concurrent in de vorm van de Canon 600D.

En kort door de bocht komt het na veel reviews en vergelijkingen hier op neer:
Prioriteit: Foto's > Nikon D5100
Prioriteit: Filmen > Canon 600D (Al zal een camcorder altijd beter zijn.)
Tenzij je jaren lang onder een steen hebt gezeten, zou je toch moeten weten dat DSLR's al tijden lang elke willekeurige camcorder eruit filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En niet alleen camcorders... probleem is alleen dat de ergonomie en dergelijke van een camcorder wat prettiger zijn, tenzij je flink wat spulletjes erbij koopt om het filmen makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

BarôZZa schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:44:
[...]

Tenzij je jaren lang onder een steen hebt gezeten, zou je toch moeten weten dat DSLR's al tijden lang elke willekeurige camcorder eruit filmen.
De nog geen 600 euro kostende Canon 55D werkt met gemak een 3000 euro kostende Sony NX5-E eruit. Hij heeft zelfs geen moeite om (nog veel) duurdere modellen eruit te werken. Ik zelf ben groot voorstander van schoudercamera's, maar mijn voorkeur gaat op het moment toch echt naar DSLR's. Komt ook nog eens bij dat ik graag wat foto's schiet, dus dan is het al helemaal perfect! Sorry voor het offtopic gebrabbel, maar ik wilde het toch even kwijt :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
BarôZZa schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:44:
[...]

In de 24 jaar dat ik deze planeet bewandeld heb, Ben ik nooit bij de Foto en Videocamera steen blijven staan omdat deze mijn interesse niet trok.
Tot nu toe dan, En dan lees ik nog overal in reviews dat men voor filmen een camcorder aanraad.
Maar ja, In diezelfde reviews lees je ook dat je de Nikon D3100 minder snel ontgroeit dan de D5100 (Wat is dat nu weer voor logica? Met de D5100 kun je immers meer, Of zie ik dat verkeerd?)
En dat de indeling van de knopjes op de D5100 enorm slecht is (Als je al maanden/jaren andere Nikons gewend bent misschein wel ja, Maar als beginner met een schone lei merk je daar niks van lijkt mij.)
En dat de menu's van de canon 600D veel fijner werken omdat je door te draaien aan het wielje de optie die je gehighlight heb direct kunt aanpassen (Zoals ik al aangaf gaat mijn voorkeur uit naar een systeem waarbij ik mijn keuze moet bevestigen zoals Nikon dat heeft, Anders blijf ik controleren of alles wel goed staat.)
Gaat dus allemaal heel erg om persoonlijke voorkeuren, En veel reviewers presenteren die vreemd genoeg als feiten.

Al met al ben ik na een weekje rondkijken van mening dat de Nikon D5100 beter bij mij past dan de D3100 en dat ik mij niet aangetrokken voel naar de concurerende Canons. (1100D & 600D) omdat de Nikon D5100 het beste zou presteren bij het nemen van foto's (Wat mijn enige doel is.)
Al ga ik beide (D5100 en 600D) eerst nog eens vasthouden in een winkel voordat ik een definitiefe keuze maak.

Dus concluderend: Veel camera reviewers gaan veel te veel uit van persoonlijke voorkeuren en velen leven onder een steen als het aankomt op de film functie in de camera's die ze reviewen.
Je kunt tegenwoordig gewoon niet meer uitgaan van reviews, Met camera's niet en met andere electronica of andere spullen ook niet.

En dan vraag ik mij eigenlijk nog af of sites die laboratorium test doen zoals bijvoorbeeld dxomark.com nog enigsinds waarde hebben.
Want daar valt het mij op dat er heel wat Nikons boven de Canons staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sato schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:55:
En dan vraag ik mij eigenlijk nog af of sites die laboratorium test doen zoals bijvoorbeeld dxomark.com nog enigsinds waarde hebben.
Want daar valt het mij op dat er heel wat Nikons boven de Canons staan.
Dat had, dacht ik (correct me if I'm wrong), te maken met het base-iso niveau wat bij Canon lager ligt dan bij Nikon en dat dan invloed heeft op verschillende metingen. Er zijn mensen hier op het forum, die daar wel het fijne van weten. Wat het belangrijkste van reviews is, is dat je directe vergelijkingen kunt zien tussen de modellen. En dat je dan zelf je conclusies kunt trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 20-07-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
En dat de indeling van de knopjes op de D5100 enorm slecht is (Als je al maanden/jaren andere Nikons gewend bent misschein wel ja, Maar als beginner met een schone lei merk je daar niks van lijkt mij.)
Knopjes voor belangrijke instellingen wil je gemakkelijk onder bereik hebben van bijvoorbeeld je duim of wijsvinger. Als deze knopjes vervolgens aan de andere kant van het LCD schermpje staan, moet je altijd je andere hand van de lens af halen om ze te bedienen. Dit lijkt mij niet handig, maar als je onderwerp niet gauw wegloopt (landschappen of LEGO in dit geval) zal het wellicht van minder belang zijn.

Ik ken wel mensen die voor de rest ook beginners waren, maar die toch de knoppen indeling op hun Nikon niet handig vonden en de volgende keer ook een ander merk zouden kopen daardoor.
Je kunt tegenwoordig gewoon niet meer uitgaan van reviews, Met camera's niet en met andere electronica of andere spullen ook niet.
Reviews zijn en waren altijd persoonlijk, hoe erg men ook streeft naar objectieviteit. Een goede review geeft je de informatie op basis waarvan je zelf kunt afwegen of een [insert subject] goed voor jou is. Als je nog geen ervaring hebt met bijvoorbeeld camera's is dit natuurlijk wat lastiger maar dan nog kun je op basis van reviews nagaan wat goede punten zijn om op te letten als je zelf gaat kijken naar een camera.

dpreviews.com heeft bijvoorbeeld ook mooie standaard plaatjes die ze gemaakt hebben met een hele waslijst aan camera's met veel verschillende instellingen zodat je zelf kunt zien hoe of dat de verschillende camera's presteren.

[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 20-07-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Volg je gewoon je gevoel. Koop de camera die je met plezier oppakt, die voor jou goed (aan)voelt. Met alle camera's in deze (prijs)klasse kun je prima foto's maken, dus dat maakt geen verschil. Het verschil zit in lenzen en skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Max 500 euro.

Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
2 doeleinden, geschikt voor vakantie en het fotograferen van vliegtuigen, dus bij schiphol kunnen staat en mooie plaatsje schieten.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Zou leuk zijn als extra.

Weet ik eingelijk niet, heb net het een en ander gelezen en het lijkt me wel handig zover ik nu kan beoordelen.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Als complete onbenul in deze wereld... geen idee! Ik denk dat de populaire camara's allemaal wel voldoen. De camara moet iig niet super lomp zijn omdat m'n vriendin nogal kleine handen heeft....

Ik heb het stukje over de kitlenzen gelezen maar kan er eingelijk nog weinig mee haha. Zoals hierboven al gezegt, om vliegtuigen te kunnen fotograferen misschien een goede (tele?) zoomlens?

Ik hoop dat jullie me een beetje opweg kunnen helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
[...]
....En dat de indeling van de knopjes op de D5100 enorm slecht is.....

Dus concluderend: Veel camera reviewers gaan veel te veel uit van persoonlijke voorkeuren en velen leven onder een steen als het aankomt op de film functie in de camera's die ze reviewen.

..............
met de knopjes op de D5100 heb ik geen problemen, kwestie van wennen. Het zijn er natuurlijk minder dan op een D300, maar er is op een D5100 ook gewoon minder ruimte. Alleen al het verschil in afmetingen heeft veel invloed hoe een camera in de hand ligt, hoeveel ruimte voor knoppen etc. Het menu van de D5100 vind ik verder prettig en toegankelijk (mijn vriendin zat er al afgunstig naar te kijken in vergelijk met haar GH2).

Reviews en meningen zijn verder altijd subjectief. Ik zal een heb een bias naar Nikon, en anderen naar Canon, hoe onbewust ook. En met name Canon en Nikon zitten héél dicht op elkaar, de verschillen zijn minimaal en je gaat je aan beiden geen buil vallen, echter, verwacht vooral ook geen wonderen van een camera, het blijft een lastig spel met licht, veel inzet [en veel geld].

Wat dat betreft, nog eens goed naar Sony en Pentax kijken kan ook geen kwaad, Sony heeft bv een aantal fantastische lenzen en er is geloof ik een nieuw model van ze, de SLT A35.
Universal Creations schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:19:
[...]

Dat had, dacht ik (correct me if I'm wrong), te maken met het base-iso niveau wat bij Canon lager ligt dan bij Nikon en dat dan invloed heeft op verschillende metingen. Er zijn mensen hier op het forum, die daar wel het fijne van weten. Wat het belangrijkste van reviews is, is dat je directe vergelijkingen kunt zien tussen de modellen. En dat je dan zelf je conclusies kunt trekken.
De D3x heeft een basis iso van 100, de D5100 eveneens. Volgens mij doen de door Nikon gebruikte Sony sensors het op het moment gewoon goed, dat zie je ook aan de Pentax K5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ocdaan schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:55:
...
Als complete onbenul in deze wereld... geen idee! Ik denk dat de populaire camara's allemaal wel voldoen. De camara moet iig niet super lomp zijn omdat m'n vriendin nogal kleine handen heeft....
Klinkt voor mij als Nikon D3100... ;) (MediaMarkt Den Haag E399,- voor de VR kit!)
...
om vliegtuigen te kunnen fotograferen misschien een goede (tele?) zoomlens?
...
Vergeet die vliegtuigen nog even met dit budget, leer eerst je camera eens kennen en ga vakantiefoto's maken met de kitlens en ondertussen sparen voor een tele. Vliegtuigen dichtbij op Schiphol vanaf bijvoorbeeld het observation deck gaat trouwens ook prima met de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Fiber schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:15:
[...]

Klinkt voor mij als Nikon D3100... ;) (MediaMarkt Den Haag E399,- voor de VR kit!)

[...]

Vergeet die vliegtuigen nog even met dit budget, leer eerst je camera eens kennen en ga vakantiefoto's maken met de kitlens en ondertussen sparen voor een tele. Vliegtuigen dichtbij op Schiphol vanaf bijvoorbeeld het observation deck gaat trouwens ook prima met de kitlens.
Ik denk dat we dan speciaal de D3100 eens in het echt gaan bekijken en gaan vergelijken met wat er verder te koop is. Thanx ;)

Hier op het forum is zo'n vliegtuig topic. Hoe zijn daar over het algemeen de foto's genomen? Zouden we met zo'n kitlens al zulke foto's kunnen maken of heb je daar echt zo'n kanon van een lens voor nodig? En dan bedoel ik de foto's waarbij de vliegtuigen net opstijgen of langsrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Dat staat gewoon netjes in de OP van dat topic ;)
[verzamel] Jouw vliegtuigfoto's deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik zie het :P

Nu zit ik eens naar lenzen te kijken in de pricewatch en het valt me op dat er voor Canon meer lenzen zijn te krijgen dan voor Nikon. En die voor canon lijken ook wat goedkoper te zijn?

Als bijvoorbeeld er staat: Nikon AF-S DX 55-300mm.

Heeft dit nu te maken met het stukje wat in de startpost word uitgelegt bij "Zoom of millimeters"?

En dan nu naar het "Jouw vliegtuigfoto's deel 3" topic. In de openingspost worden voorbeelden getoond, van 50 tot 400 mm. Moet ik nu kijken naar het laatste getal bij de lens, in bovenstaand voorbeeld dus 300? Of denk ik nu te simpel? :?

Alle begin is moeilijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ocdaan schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:01:
Ik zie het :P

Nu zit ik eens naar lenzen te kijken in de pricewatch en het valt me op dat er voor Canon meer lenzen zijn te krijgen dan voor Nikon. En die voor canon lijken ook wat goedkoper te zijn?
Vooral voor tele vind ik Canon de betere optie als je iets extreems als een 100-400 wil :)
Aan de andere kant heeft Nikon een hele leuke 70-300 die bij Canon alleen leuk is als 1400 € teveel hebt ...
Als bijvoorbeeld er staat: Nikon AF-S DX 55-300mm.

Heeft dit nu te maken met het stukje wat in de startpost word uitgelegt bij "Zoom of millimeters"?

En dan nu naar het "Jouw vliegtuigfoto's deel 3" topic. In de openingspost worden voorbeelden getoond, van 50 tot 400 mm. Moet ik nu kijken naar het laatste getal bij de lens, in bovenstaand voorbeeld dus 300? Of denk ik nu te simpel? :?

Alle begin is moeilijk :+
55 mm. = Uitgezoomd.
300 mm. = Ingezoomd.

Meer mm. = Beter/Meer zoom :)

DX = Lens alleen voor crop bodies.
AF-S = Focus motor IN DE LENS. Heel belangrijk als je een D3100 of D5100 hebt !!

Kijk ook eens hier :

http://imaging.nikon.com/.../lens/simulator/index.htm

of

http://www.tamron.com/len...cal-length-comparison.php

ooof :

http://www.zeiss.com/C125...angelarge/$File/slr_l.jpg

:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ligt er aan wat je wil doen, zoals daar ook al uitgelegt wordt, hoe minder mm hoe meer dingen je op de foto kan krijgen (denk aan een overzicht van vliegtuigen), hoe meer mm hoe minder dingen je er op kan zetten maar dingen op je foto verschijnen wel groter (zoom dus).

Een 55-300 lijkt me een prima bereik ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

550D in de aanbieding bij Wehkamp, icm 18-55 IS lens. 585,- euro, nog twaalf uur geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Mooie info, bedankt, zo kom ik al wel verder, vanavond eens alles goed lezen en uitzoeken ;)

//edit - de 550D word trouwens wat te prijzig. We willen als eerste aankoop niet meer dan 500,- uitgeven en aangezien er ook nog geheugen moet worden gekocht lijkt me de D3100 kwa prijs erg goed. we shall see ;)

[ Voor 54% gewijzigd door ocdaan op 21-07-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Laat ik m'n oude post 's bijwerken:

Wat prijzen van lenzen die ik denk dat een beginner zou aanschaffen:
N.B. Nikon AF-D lenzen zijn manual focus tenzij je een D90, D7000 of beter aanschaft.

Telezooms:
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR

Ultra-groothoek zooms:
pricewatch: Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
pricewatch: Nikon AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Primes:
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
pricewatch: Nikon 50mm f/1.8D AF
pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G (AF-S variant dus voor de D3100. D5100 etc)

pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM
pricewatch: Nikon AF 85mm f/1.8D AF

pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
pricewatch: Canon EF 35mm f/2

Macro:
pricewatch: Nikon AF-S DX 40mm f/2.8G
pricewatch: Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro

pricewatch: Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro
pricewatch: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

pricewatch: Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G ED VR Micro
pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro

pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
pricewatch: Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro

Flitser:
pricewatch: Canon Speedlite 430EX II
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600pricewatch: Nikon Speedlight SB-700

Mag eenieder zelf z'n conclusie's trekken

Wat vliegtuigen betreft, in Nederland hebben we het voordeel dat we spottersplaatsen hebben waar je redelijk dichtbij kan komen, MEt een 55-200 kom je al een heel eind, een 70-300 is voor de meeste mensen echt zat. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd zoals nustys met z'n gigantische tele.

[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 21-07-2011 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ventieldopje schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:34:
...
Een 55-300 lijkt me een prima bereik ;)
Maar is wel erg traag. Liever doorsparen voor de veel betere 70-300 VR... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Fiber schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:59:
[...]

Maar is wel erg traag. Liever doorsparen voor de veel betere 70-300 VR... :)
En wanneer is traagheid relevant bij vliegtuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als je een laag overkomende F16 wil fotograferen zou het handig kunnen zijn... ;) maar er is meer dan vliegtuigen natuurlijk. Anyway, alle waar naar z'n geld, ik zou kiezen voor de 55-200 VR (goedkoop) of de 70-300 VR (erg goed) en er niet een beetje tussenin gaan zitten. Maar goed, ieder heeft weer andere wensen, als je die 100mm meer echt nodig hebt, en hij valt net in je budget dan kan ik me voorstellen dat je hem toch koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houdt er dan ook rekening mee dat een beginner met een D3100/D5100 niets/weinig heeft aan een AF-D lens, want die laat je er wel een paar keer bij staan. Maar buiten dat zijn de "budget"-lenzen (macro lens van 700euro is dat natuurlijk niet meer) aardig gelijk in prijs. Gelukkig voor de Nikon-enthousiasteling/semi-pro's is Nikon de laatste jaren ook een "f/4-lijn" aan het opzetten, iets wat Canon al heel lang had en met succes. De 17-40 f/4 en 70-200 f/4 (IS) zijn razend populair vanwege de betaalbaarheid, maar toch een L-lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Sato, als je het prijsverschil in een 35 1.8 stop heb je toch juist een 7000 of andere body met motor erin nodig? Ik ben geen Nikonian, maar volgens mij heeft die lens geen AF motor.

Verder heb je alle belangrijkste instellingen in je zoeker staan, daarna op je scherm. Het is dus niet zo dat je steeds een menu door moet om instellingen te controleren (op een paar opties na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Goodfellas schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:00:
Sato, als je het prijsverschil in een 35 1.8 stop heb je toch juist een 7000 of andere body met motor erin nodig? Ik ben geen Nikonian, maar volgens mij heeft die lens geen AF motor.
...
Heeft wel een AF motor. Die lens is juist ontworpen voor DX camera's als de D3100 en de D5100...

Ik vind dat lijstje ook niet helemaal logisch, zeker niet voor Nikon. Ik zou bijvoorbeeld de 50 1.8G er in zetten ipv de D en de 40mm en 85mm micro ipv de 60mm. Een 85mm prime zie ik een beginner ook nog niet zo gauw kopen en ik mis groothoek, bijvoorbeeld de Nikon 10-24mm en Canon 10-22mm oid. Maar goed, het blijft lastig om een lijstje te maken dat perfect is, zoveel mensen, zo veel wensen.

[ Voor 33% gewijzigd door Fiber op 21-07-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Fiber schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:03:
[...]

Heeft wel een AF motor. Die lens is juist ontworpen voor DX camera's als de D3100 en de D5100...
Juist, ik zie dat ik in de war was met de 2.0 die ik ooit eens heb gebruikt op een geleende camera. Ik moet mijn mond maar houden als het over Nikon objectieven gaat, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Fiber schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:03:
[...]

Ik vind dat lijstje ook niet helemaal logisch, zeker niet voor Nikon. Ik zou bijvoorbeeld de 50 1.8G er in zetten
Die staat er ook in.
ipv de D en de 40mm en 85mm micro ipv de 60mm.
De 40mm snap ik niet, de 85mm heeft geen directe canon tegenhanger voor zover ik weet maar ik kan 'm bes ttoevoegen.
Een 85mm prime zie ik een beginner ook nog niet zo gauw kopen
Destijds was daar wel wat discussie over.
en ik mis groothoek, bijvoorbeeld de Nikon 10-24mm en Canon 10-22mm oid. Maar goed, het blijft lastig om een lijstje te maken dat perfect is, zoveel mensen, zo veel wensen.
Groothoek heb je een punt, zal 'm even updaten

Edit:

Zo, geupdate. Mijn mening is wel dat een beginner eerder een 3rd party UWA zou halen maar goed. Verder staan er nu nog maar 2 AF-D lenzen in, de 50mm en de 85. De 50mm heb ik laten staan omdat momenteel de D90 een hele aantrekkelijke instapper is voor de starter die weinig intresse in video heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 21-07-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wijnands schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:26:
[...]
Zo, geupdate. Mijn mening is wel dat een beginner eerder een 3rd party UWA zou halen maar goed. Verder staan er nu nog maar 2 AF-D lenzen in, de 50mm en de 85. De 50mm heb ik laten staan omdat momenteel de D90 een hele aantrekkelijke instapper is voor de starter die weinig intresse in video heeft.
Super! Wellicht kan PU het lijstje toevoegen aan de OP...

LOL, Ik snap je punt. Ik ben zelf ook nog heel tevreden met mijn D90 en Tokina 12-24....

[ Voor 82% gewijzigd door Fiber op 21-07-2011 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:58:
Beter! Wellicht kan PU het lijstje toevoegen aan de OP...
Op welke manier dan, want nu is het een los lenzen lijstje. In de OP staan met name combinaties. Losse lenzen staan eigenlijk alleen in de Nikon- en Canonmount topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Universal Creations schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:03:
[...]

Op welke manier dan, want nu is het een los lenzen lijstje. In de OP staan met name combinaties. Losse lenzen staan eigenlijk alleen in de Nikon- en Canonmount topics.
Gewoon c/p zoals het nu hier staat... Natuurlijk zijn er ook de lenzen topics met allemaal een prachtige uitgebreide OP. Toch vind ik dit wel een handig lijstjes voor een starter, als een soort snelstartgids zeg maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zo is het niet helemaal bedoeld hoor. Dit is totaal geen "dit is handig, hier moet je uit kiezen!" lijst. Dit is puur bedoeld als argument tegen de Canon is duurder/Nikon is duurder meningen die hier af en toe langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldjanssen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-08 11:37
Na lang zoeken ben ik op 3 modellen blijven hangen waaruit ik niet kan kiezen alledrie met een 15-55 lens

Canon eos550d (599 in aanbieding)
Nikon d5100 (599 in aanbieding)
Nikon d3100 (450 in aanbieding)

de eerste vraag:
is het verschil tussen de d3100 & d5100 erg groot als instapper. of kan ik beter de d3100 kopen met een fatsoenlijke macrolens erbij

2de vraag
Is de 550d een betere camera dan de d5100

bij beide vragen geld overigens dat ik de videofunctie niet zo belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Wijnands schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 16:04:
Zo is het niet helemaal bedoeld hoor. Dit is totaal geen "dit is handig, hier moet je uit kiezen!" lijst. Dit is puur bedoeld als argument tegen de Canon is duurder/Nikon is duurder meningen die hier af en toe langskomen.
Ik vind het een goede! Het lijstje gaf me toch wat inzichten die ik daarvoor niet had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
ronaldjanssen schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 16:09:
Na lang zoeken ben ik op 3 modellen blijven hangen waaruit ik niet kan kiezen alledrie met een 15-55 lens

Canon eos550d (599 in aanbieding)
Nikon d5100 (599 in aanbieding)

de eerste vraag:
is het verschil tussen de d3100 & d5100 erg groot als instapper. of kan ik beter de d3100 kopen met een fatsoenlijke macrolens erbij

2de vraag

Het gaat meer om welke camera je fijner vind, dan bedoel ik positie van de knoppen, menu's etc. Foto kwaliteit zal vrijwel het zelfde zijn (weet zo de specs even niet uit mn hoofd van Nikon). Heb je ze allemaal wel eens vast gehad in de winkel?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

...
399,- MM Den haag...
de eerste vraag:
Iets betere sensor, beter (uitklap)scherm, iets groter, aansluiting voor externe mic. Geld in lenzen steken is altijd beter.
2de vraag
Nee. Is wel bewezen goed (beter?) voor video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
Mag ik vragen waar dat is?

2de vraag

D5100 heeft meer (en dus klienere) stappen bij het handmatig instellen van de iso waarde, Een zo zullen er vast wel meer puntjes zijn waarop de D5100 iets beter is.
Kwa sensor en dus technische foto kwaliteit is de D5100 beter (Deze heeft dezelfde Sensor als de D7000 en die sensor is zeer goed beoordeeld.)

De Canon is theoretisch iets minder goed op foto gebied, maar of je dat verschil gaat zien betwijvel ik.
Voor video blinkt de Canon wel uit maar je geeft aan dat video niet belangrijk is.

Maar uiteindelijk komt het toch echt op persoonlijke voorkeur aan en hoe de camera in de hand ligt.
Zo heb ik dan wel mooi besloten een D5100 te gaan kopen, Ik heb deze nog niet in mijn handen gehad en het kan best zijn deze mij niet lekker in de hand ligt en ik toch voor een andere camera kies.

------------------

Ik realiseerde mij zojuist dat er hier in mijn woonplaats ook een foto/video speciaalzaak moest zitten, Na een korte zoekopdracht bij google bleek mijn vermoeden correct.
Ligt vlakbij de supermarkt die ik regelmatig inloop,
Zal er morgen dus eens binnen lopen om te kijken of ik daar de D5100 even vast kan houden.
Edit: Dat ging dus niet door, De zaak is gesloten en het pand staat te koop/huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
Het is een D3100 kit met 18-55 lens geworden. De eerste bevindingen zijn dat het een erg prettig toestel is, makkelijk om simpel foto's mee te maken. Nu me maar eens verdiepen hoe je betere foto's kan maken door zelf met instellingen te spelen.

Bedankt voor de input bij het maken van deze keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Feli, goede keuze lijkt mij! Ga je vast veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net bij de MM geweest en e.e.a. eens goed bekeken en vastgepakt, menu knoppen enzo eens beoordeeld op handigheid.
Conclusie: het wordt de Nikon D5100, lag lekker in de hand, handzaam, en voor hetgeen waar ik m voor ga gebruiken het ideale toestel, waar ik lange tijd mee vooruit kan.
Beetje prijzen aan het vergelijken icm met diverse kitlenzen, zie soms dat er wordt gesproken over
een 18-55 ll of 18-55 VR, dit begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal, scheelt wel in de prijs nl......

Ik ben van plan om het toestel aan te schaffen met de 18-105 lens.
Wil er nog een tas en memory card bij, dus de set met 18-55 en 200 mm kitlenzen is qua prijs te hoog gegrepen.

Zijn er goede ervaringen met bestellen via de goedkoopste webshop aanbieders? Of misschien slechte?

Zit nog te dubben over misschien een extra accu......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

VR staat voor stabilisatie, is toch vaak wel erg prettig. De 18-105 VR is een prima lens om mee te starten. Leuke set met de D5100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Staar je nou niet blind op VR of niet, 18-55 II duid op de 2e revisie van die lens tegenover de 18-55 VR 1e revisie maar met stabilisatie. Persoonlijk zou ik eerder gaan voor de gene met betere beeld kwaliteit (bekijk vooral reviews op internet) dan voor een met stabilisatie. Vooral op dat bereik is VR eigenlijk onzin, foto's schieten onder 1/60e is in de meeste gevallen toch zinloos vanwege bewegings onscherpte.

Als je echt lage sluitertijden nodig hebt moet je gewoon een statief gebruiken, bovendien zorgt stabilisatie er voor dat de foto net wat later genomen wordt dan je drukt wat er dus voor kan zorgen dat je mooie shots mist!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De VR (Eind 2007) versie is recenter dan de G II (Eind 2006) versie...

VR kun je ook uitzetten en bij stilstaande onderwerpen win je toch zo'n 3 stops aan licht, wat veel is. Voor bewegende onderwerpen heb je er inderdaad niet zo veel aan. Verder zullen de verschillen tussen beide lenzen niet wereldschokkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 18:28

Mud

400-450 euro

Sony DSC-HX5

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Architectuur, mensen, vogels/insecten/bloemen en landschappen

Nee

Live View: Ja, AF: Geen vereiste, maar wel erg handig

Degelijke bouwkwaliteit, niet te groot en een goede accuduur

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Mij valt op dat het hier vooral om "echte" spiegelreflexen gaat. Dat in combinatie met de bekende geloofsoorlog nikon vs canon. Na vele merken in het analoge tijdperk ben ik een aantal jaren geleden honkvast geworden bij Nikon omdat de bediening erg prettig was en er een heleboel mooie objectieven te krijgen zijn.

Ik moet bekennen dat ik laatst een nex 5 heb gekocht met een nikon adapter omdat ik een stuk of wat fraaie Nikon objectieven heb. Dit omdat een compactcamera net te weinig te bieden heeft en de Nikon me vaak net te groot is. Dus twee weken geleden de ultieme test in de bergen, een week lang huttentocht... Het bevalt me uitstekend! Ik heb nu mijn Nikon eigenlijk een half jaar niet meer aangeraakt en ik mis hem niet... Het enige minpunt aan zo'n evil camera (en die van van Sony in het bijzonder) is het gebrek aan een fatsoenlijk flitssyteem. Niet dat ik het vaak nodig heb, maar toch. De kleine flitser die er trouwens bij zit werkt overigens wel goed en is iets beter dan de compacte camera flitsers.

Met betrekking tot dit onderwerp: een DSLR kent een aantal fraaie alternatieven in de vorm van de evil's! De conclusie van vele forumleden is trouwens, dat glas belangrijker is dan de camera. Met die evil-camera's kun je bijna alle objectieven gebruiken! Weliswaar met de beperking van het handmatige scherpstellen, maar dat deed ik 25 jaar geleden ook;) Ik zou er tegenwoordig nog eens heel goed over nadenken om me op een systeem vast te leggen door een DSLR te kopen.
Nota bene, een Nex 3 met 18-55 en de 16 mm heb je voor 400,= (Keuzekamp in Zwolle), een adapter kost tussen de 50 en 100 euri (afhankelijk van het bajonet) en via internet bestel je een tas met 2 reserve accu's en lader voor 60 euri, dus ook financieel een aardig alternatief. Hetzelfde geldt overigens ook voor micro 4/3 en dergelijke camera's, gewoon een redelijk alternatief voor DSLR met de mogelijk de beste objectieven te gebruiken, ongeacht het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Sodela schreef op zondag 24 juli 2011 @ 12:14:
Mij valt op dat het hier vooral om "echte" spiegelreflexen gaat. Dat in combinatie met de bekende geloofsoorlog nikon vs canon. Na vele merken in het analoge tijdperk ben ik een aantal jaren geleden honkvast geworden bij Nikon omdat de bediening erg prettig was en er een heleboel mooie objectieven te krijgen zijn.

Ik moet bekennen dat ik laatst een nex 5 heb gekocht met een nikon adapter omdat ik een stuk of wat fraaie Nikon objectieven heb. Dit omdat een compactcamera net te weinig te bieden heeft en de Nikon me vaak net te groot is. Dus twee weken geleden de ultieme test in de bergen, een week lang huttentocht... Het bevalt me uitstekend! Ik heb nu mijn Nikon eigenlijk een half jaar niet meer aangeraakt en ik mis hem niet... Het enige minpunt aan zo'n evil camera (en die van van Sony in het bijzonder) is het gebrek aan een fatsoenlijk flitssyteem. Niet dat ik het vaak nodig heb, maar toch. De kleine flitser die er trouwens bij zit werkt overigens wel goed en is iets beter dan de compacte camera flitsers.

Met betrekking tot dit onderwerp: een DSLR kent een aantal fraaie alternatieven in de vorm van de evil's! De conclusie van vele forumleden is trouwens, dat glas belangrijker is dan de camera. Met die evil-camera's kun je bijna alle objectieven gebruiken! Weliswaar met de beperking van het handmatige scherpstellen, maar dat deed ik 25 jaar geleden ook;) Ik zou er tegenwoordig nog eens heel goed over nadenken om me op een systeem vast te leggen door een DSLR te kopen.
Nota bene, een Nex 3 met 18-55 en de 16 mm heb je voor 400,= (Keuzekamp in Zwolle), een adapter kost tussen de 50 en 100 euri (afhankelijk van het bajonet) en via internet bestel je een tas met 2 reserve accu's en lader voor 60 euri, dus ook financieel een aardig alternatief. Hetzelfde geldt overigens ook voor micro 4/3 en dergelijke camera's, gewoon een redelijk alternatief voor DSLR met de mogelijk de beste objectieven te gebruiken, ongeacht het merk.
handmatig scherpstellen, met een camera die daarvoor gemaakt is geen probleem maar om nou een beetje te gokken op basis van wat er op een lcd verschijnt, ben ik in ieder geval geen fan van.

M3/4 heeft is trouwens een soort van open formaat. Lensen van Panasonic kunnen op Olympus camera's gerbuikt worden en vice versa. En als vervolgens meer third party lenzen komen voor dit formaat .... Knoop je jezelf niet vast aan één merk maar kies je voor lenzen van deze specifieke standaard. Sony is wat dat betreft beperkter met een merk specifieke lensvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarbij komt ook dat veel DSLR-eigenaren kiezen voor een camera die goed in de hand ligt en dan bijvoorbeeld eerder een D90 dan een D5100 kopen. M4/3 camera's zijn erg klein en houden niet zo lekker vast, zeker als je met wat zwaardere en/of langere lenzen aan de slag gaat. En dan is er nog een persoonlijke voorkeur voor een fullframe/FX EVIL camera.... (en dan niet iets van 7000euro als de M9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Amrit schreef op zondag 24 juli 2011 @ 12:41:
[...]

handmatig scherpstellen, met een camera die daarvoor gemaakt is geen probleem maar om nou een beetje te gokken op basis van wat er op een lcd verschijnt, ben ik in ieder geval geen fan van.

[...]
Als je scherm voldoende resolutie heeft (liefst VGA) kan je door in te zoomen op je live view beeld goed de focus bepalen. Maar dat werkt natuurlijk niet zo lekker op bewegende onderwerpen.
Iets anders leuks wat sinds kort voor de NEX beschikbaar is, dat is 'focus peaking'

De kleur en nauwkeurigheid zijn in te stellen.
Ik vind het zelf interessant om een compacte en goedkope set op te bouwen, maar als eerste camera zou ik toch ook iets met AF willen hebben. En de ergonomie is idd ook een belangrijk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
PowerUp schreef op zondag 24 juli 2011 @ 12:57:
[...]

Als je scherm voldoende resolutie heeft (liefst VGA) kan je door in te zoomen op je live view beeld goed de focus bepalen. Maar dat werkt natuurlijk niet zo lekker op bewegende onderwerpen.
Iets anders leuks wat sinds kort voor de NEX beschikbaar is, dat is 'focus peaking'

[video]

De kleur en nauwkeurigheid zijn in te stellen.
Ik vind het zelf interessant om een compacte en goedkope set op te bouwen, maar als eerste camera zou ik toch ook iets met AF willen hebben. En de ergonomie is idd ook een belangrijk punt.
Peaking effect met firmware 4.0 werkt echt super.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 24 juli 2011 @ 12:49:
........(en dan niet iets van 7000euro als de M9).
maar als ik het geld (over) zou hebben :9~

Zit er wel eens over te denken om mijn D300 te laten verbouwen met matglas voor manual focus (al moet ik het eerst een keer in de praktijk zien of het prettig werkt). En dan met een Zeiss 100 mm lens... [maar ja, de kosten, kan zoveel willen]

Maar Sodela heeft imho wel een punt dat er wellicht teveel wordt uitgegaan van een DSLR als uitgangspunt als je meer wilt dan een compact. Panasonic heeft bv met de GH2 en G3 hele mooie alternatieven, die veel flexibiliteit met zich mee brengen. En het is een beetje kip en ei, hoe meer mensen kiezen voor de Micro Four Thirds des te meer (rand)apparatuur beschikbaar komt.

En wandelen door de bergen, dan ga je een pondje meer of minder merken! Zelf wel eens gedacht dat ik een hartaanval kreeg met dat gesleep met een D300 + statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amrit schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:30:
[...]

maar als ik het geld (over) zou hebben :9~

Zit er wel eens over te denken om mijn D300 te laten verbouwen met matglas voor manual focus (al moet ik het eerst een keer in de praktijk zien of het prettig werkt). En dan met een Zeiss 100 mm lens... [maar ja, de kosten, kan zoveel willen]
Misschien dat je die van mij op een meeting eens kunt uitproberen, want dat is namelijk een ZF. En op mijn camera is het makkelijk testen of een ander matglas prettig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Universal Creations schreef op zondag 24 juli 2011 @ 12:49:
Daarbij komt ook dat veel DSLR-eigenaren kiezen voor een camera die goed in de hand ligt en dan bijvoorbeeld eerder een D90 dan een D5100 kopen. M4/3 camera's zijn erg klein en houden niet zo lekker vast, zeker als je met wat zwaardere en/of langere lenzen aan de slag gaat. En dan is er nog een persoonlijke voorkeur voor een fullframe/FX EVIL camera.... (en dan niet iets van 7000euro als de M9).
Uit ervaring heb ik dus gemerkt dat het met de ergonomie best wel meevalt! Ergonomie is immers een combinatie van gewicht en "grip". Hoe lichter de camera hoe kleiner die kan zijn voordat je er last van krijgt met het vasthouden. Andersom: als de camera zwaarder wordt is een goede ergonomie belangrijker.

Fullframe is natuurlijk altijd mooi en fraai, alleen al om weer eens "echte" groothoek te krijgen als je er een 20 mm op zet. Maar alles heeft zijn prijs.

Blijf dus even van mening dat veel fotografen best wel uit kunnen met een Evil-camera en eigenlijk maar zelden een DSLR nodig hebben als het om de technisch betere opnames gaat (=grotere sensor) als ze de stap "beyond compact" willen maken.

Dat een goede fotograaf niet (alleen) afhankelijk is van superieur materiaal is weten we natuurlijk allemaal (nu nog even toegeven ;) ). De mooiste opnames zijn immers eigenlijk "mislukte" opnames, behalve dan bij kanjers als Ansel Adams die ook de technische perfectie nastreefde... Maar die had ook niet genoeg aan full frame en liep dus met 18"x 13 " en 100 kg door de buurt om zijn klassiekers te maken (waarvan 50% vervolgens in de doka gerealiseerd werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

We gaan nu wel heel erg off topic lijkt mij. Tijd voor 2 nieuwe topics misschien? "Wil ik een dSLR of wil ik een EVIL?" en "Ik wil een EVIL, wat nu?" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Praatjes over EVIL/ILC mogen in principe ook in dit topic (staat ergens verstopt in de OP), maar er is toevallig een nieuw deeltje in de maak waarbij er meer nadruk op ILC's ligt :)

Nog over het lijstje met lenzen: in PowerUp in "Fotografie feedback topic v2.0" staat het ook met Sony en Pentax erbij. Ik vind het dan een beetje groot worden, en zoals Wijnands al opmerkte kwam er uit dat het wat prijs betreft allemaal niet zoveel uit maakt. De Pricewatch heeft ook genoeg filters om de producten te vinden die bij iemands wensen passen.

@Mud: een HX5 is een compactcamera, geen objectief ;)
Je hebt verder vrij algemene eisen, een instapper als een Canon 1100D of Nikon D3100 lijkt mij dan prima. Kijk ook eens hoe de verschillende modellen in je hand aan voelen, dat is ook belangrijk als je er een flinke tijd mee aan het werkt bent :)

[ Voor 72% gewijzigd door PowerUp op 24-07-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Engadget is in ieder geval zeer enthousiast over de Sony NEX C3, ze geven niet zo heel vaak een 9 in een test.
http://www.engadget.com/2011/07/20/sony-alpha-nex-c3-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21
Vorige week heeft mijn vrouw het advies gekregen om een Samsung NX11 te kopen in plaats van een Nikon d3100. De samsung zou beter zijn, heeft de verkoper hier een punt of is dit puur commercieel omdat die Samsung duurder is? Op DXO scoort de Nikon 67 en de Samsung 63

Verder lijkt het focussen mij trager op de Samsung en vooral met schemering omdat met Contrast AF werkt,klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Heeft de verkoper ook gemeld waar de Samsung dan beter in is? Ik vind zelf de D3100 een betere optie, met een betere sensor en een veel groter aanbod in lenzen. De D3100 heeft ook een optische zoeker tegen een elektronische bij de NX11. De meeste mensen geven de voorkeur aan een optische zoeker, maar dat is verder vrij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Enige wat ik zo kan bedenken is dat de vrouw van freezhost fanatiek met video aan de gang wil. Inderdaad een merkwaardig advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Video willen we dus niet want we hebben al een HD camcorder... ik vind het ook een heel vreemd advies maar ik dacht ff navragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:43:
[...]

Misschien dat je die van mij op een meeting eens kunt uitproberen, want dat is namelijk een ZF. En op mijn camera is het makkelijk testen of een ander matglas prettig werkt.
thnx, ik hou de meetings & datums in de gaten ;-)

kom ook het volgende tegen:

The KatzEye™ focusing screen for the Nikon D300 and D300s is a laser matte with a split prism circle and a microprism collar, very similar to the one you would find in many classic SLRs. It is a direct replacement for the original, with no modifications required to the camera at all. The split prism with microprism ring is a great combination for focusing in a variety of situations. The screen will have NO effect on the functioning of the 51 point autofocus system and the on-demand grid lines will continue to function as intended.

auto-focus zou dan blijven werken, dat zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
PowerUp schreef op maandag 25 juli 2011 @ 08:56:
Heeft de verkoper ook gemeld waar de Samsung dan beter in is? Ik vind zelf de D3100 een betere optie, met een betere sensor en een veel groter aanbod in lenzen. De D3100 heeft ook een optische zoeker tegen een elektronische bij de NX11. De meeste mensen geven de voorkeur aan een optische zoeker, maar dat is verder vrij persoonlijk.
Ik heb dezelfde mening, ik ga maar eens bellen straks. Ik kom er al jaren maar het lijkt alsof dit geen advies is maar een manier om zo snel mogelijk geld te verdienen... Mn vrouw heeft ook er ook niet veel verstand van en had nogal haast want ze stond er met weeën... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Lijkt me dat je op dit moment dan wel wat anders aan je hoofd hebt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Fiber schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:21:
Lijkt me dat je op dit moment dan wel wat anders aan je hoofd hebt... ;)
Uiteraard en een klein kereltje in de wieg O-) uiteraard perfect voor het uitproberen van mn toestel...

Edit: Net toch even gebeld, Volgens hun is de samsung beter omdat het geen instap model is. Verder zit er veel meer technologie in waardoor er veel minder ruis is. Ook zijn de lenzen volgens hun zeer goed en vooral erg licht sterk. Toch raar dat DXO mark de Samsung dan lager beoordeeld dan de Nikon. De consumentenbond vind de Nikon ook beter dan de Samsung, nou til k niet zwaar aan de consumtenbond maar toch... Jammer dan dpreview de NX11 nog niet getest heeft... Lastige keuze hoor...

[ Voor 46% gewijzigd door Freezhost op 25-07-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De standaard 18-55 lens van die Samsung is net zo lichtsterk als elke andere kitlens (f/3,5-5,6). Misschien dat er andere lichtsterke lenzen voor de Samsung beschikbaar zijn, naar dat geldt ook voor de Nikon.

Het grootste verschil zit hem in de autofocus denk ik, contrast of fase. De Nikon zal ook iets meer geluid maken vanwege de spiegel. De optische zoeker wordt toch nog vaker gewaardeerd dan zo'n elektronische viewfinder (ik ben heel benieuwd naar die in de toekomstige Sony's, maar verder zijn ze stuk voor stuk onprettig in gebruik, vind ik)
De Samsung zal denk ik een wat mooiere schermpje hebben. Dat zijn van die dingen die in de loop der tijd altijd beter worden.
Ruisprestatie zal elkaar echt niet heel veel ontlopen verwacht ik. De Samsung heeft wat meer pixels op de nieuwere sensor, dat zal wat betreft ruis vast niet veel schelen met minder pixels op een wat oudere sensor (de Nikon). Onder redelijk normale lichtomstandigheden is dat overigens iets waar je je compleet geen zorgen over hoeft te maken. Mijn tig jaar oude Sony schiet op iso 400 ook vrijwel ruisvrije plaatjes en ik verlang bijna nooit naar iso 400 of hoger. (is vooral afhankelijk van het gebruik dus)

Persoonlijk zou ik voor de Nikon gaan, een uitgebreider lenzen aanbod, een betrouwbaar verleden, misschien toch nét wat meer camera in je hand (gevoelsmatig).

Heel simpel geschetst: tegenwoordig maken alle camera's leuke plaatjes, mooie foto's maken dat doet de persoon achter de camera.

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 25-07-2011 15:33 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Grootste verschil is de EVF van de NX11 tov de traditionele optische finder van de D3100. Dat heeft voor- en nadelen. Ook het lenzen aanbod van Samsung is nog minimaal vergeleken met Nikon. Kijk ook naar het aantal winkels die ze aanbieden. Het vertrouwen van de winkels in Samsung is blijkbaar nog niet zo heel groot. Maar verder, met Bart, je zal met beiden ongetwijfeld mooie foto's kunnen schieten. Ik neig ook naar de D3100, maar ik denk wel dat dit soort Samsungs en Sony's voorlopers zijn van wat we in de toekomst steeds meer gaan zien.
http://tweakers.net/price.../288/256746;263093;275057
http://www.dpreview.com/reviews/samsungnx10/page29.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik blijf het lastig vinden want het is wel een geweldig toestel... ik ga denk eind van de week denk nog even langs om die Nikon te bekijken. Wat betreft foto's bij weinig licht scoort de Nikon toch beter maar over het algemeen gebruik ik dan toch een flits... :?

Edit: Nog een tweetal zaken gemaild en die komen beiden met de Nikon D3100 terug. Beter beeldkwaliteit en minder ruis:
Qua beeldkwaliteit en lichtsterkte raad ik de Nikon D3100 aan. De Samsung NX11 is niet echt een spiegelreflex-camera, hij heeft namelijk geen spiegel, en heeft een iets kleinere sensor dan de D3100 en andere spiegelreflexcamera's. Door de iets grotere sensor gaat de camera beter met licht om en zal de beeldkwaliteit beter zijn.
Ik weet het nu helemaal niet meer 8)7 :?

[ Voor 49% gewijzigd door Freezhost op 26-07-2011 09:31 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.