Zucht, Begint mij nu echt te laat te worden als ik zo op de klok kijk.
Moet morgen (Vandaag dus) nog wel in staat zijn om even langs de Saturn te gaan om ze bijde vast te houden.
Anyway, ik wilde eigenlijk helemaal niet posten in dit topic omdat ik dat niet nodig achte maar goed.
Lang verhaal kort, Ben nu al ruim 6 maanden aan het kijken voor een fototoestel dat vooral geschikt moet zijn om op mijn kamer (nooit echt helder verlicht) foto's te kunnen nemen van mijn Technic Lego collectie. De rest is bijzaak (Maar niet geheel onbelangrijk, Zoals de aankomende kleine van mijn zus en de hond(pup) die mijn ouders en ik nu sinds begin dit jaar in huis hebben.)
Verder zal ik op de camping het bos inlopen voor wat mooie natuurplaatjes en rond de wat mooiere auto's lopen om wat te oefenen enzo.
Na mijn eigen onderzoek komt er dan uit dat ik het beste voor een instap DSLR kan gaan, En dat ga ik doen met een Budget van max 500 euro voor camera en lens. (Hoogstwaarschijnlijk een kit.) Geheugenkaartje(s) en andere essentiele dingen zoals een tas moeten volgens mij wel voor een extra 100 euro te krijgen zijn.
Nu zit deze keuze dus tussen de Nikon D3100 en de Canon 1100D, Bijde met 15 - 55 kitlens.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Nikon vanwege de 35mm f/1.8G AF-S DX (Als eerste extra lens aankoop over een paar maanden.)
Maar ik ben van plan ze eerst bijde vast te houden en dan zien we wel welke het beste aanvoelt.
Van wat ik gelezen heb voldoet de 15-55 kitlens van bijde camera's aan wat ik in de eerste instatie met de camera wil gaan doen.
Een cursus zie ik niet zo zitten, Een boek vind ik eventueel nog wel interesant. + Ik heb een vader met fotoverleden (Al heeft die nooit digitaal gefotografeerd.
Hoe dan ook, De reden waarom ik toch in dit topic post is als volgt:
Her en der lees ik op het internet dat de 1100D een autofocus motor in de Body heeft zitten en daardoor de betere keuze is omdat je er dan ook niet gemotoriseerde lenzen op kunt gebruiken, Wat hem interesant maakt omdat je dan goedkoop tweedehands lenzen op de kop kunt tikken.
op andere sites en fora word dit echter weer ontkracht.
Het volgende is te vinden op de site van Canon:
Te gebruiken met alle EF en EF-S objectieven
De EOS 1100D wordt ondersteund door de complete serie EOS-objectieven en -accessoires: flitsers, ontspanners op afstand en een systeem bestaande uit ruim 60 objectieven die door professionele fotografen over de hele wereld worden gebruikt.
Ik heb zelf het idee dat het voor een camera van onder de 500 euro niet mogenlijk is om er een autofocus motor in de body te steken en ga er dan ook vanuit dat het gewoon om een comunicatie fout gaat.
De Nikon D3100 kan volgens mij ook gewoon met niet gemotoriseerde lensen omgaan, Je zult ze dan alleen zelf moeten scherpstellen.
Zelfde zal wel opgaan voor de 1100D.
Iemand die hier voor mij wat duidelijkheid in kan scheppen?
Dan nog een andere vraag, Is de D3100 in staat zelf de Sensor schoon te maken? Ik haal het wel uit de beschrijving op de site van Nikon, Maar ik zou toch graag even een bevestiging willen. (De Canon doet het in elk geval niet voor zover ik weet)
Budget staat vast op 500 euro en ondanks dat ik aardig wat spaargeld heb staan zal dit budget met geen cent omhoog gaan.
Ik wil eerst eens leren hoe fotografie in elkaar steekt, Als blijk dat het niets voor mij is dan is dat dan jammer maar heb ik wel een leuke camera die mijn vader vast ook met alle plezier meeneemt.
Als ik het wel geweldig vind dan komen er eerst een paar lensen bij en kijk ik over een jaar of 2 wel voor een nieuwe body.
Hoe dan ook, alvast bedankt voor jullie hulp.
Sato.
(P.S. vergeef enige taal en/of spelfout, Ik ben ontzettend moe en hoop dat voor ik naar de winkel ga (ergens in de middag) iemand al wat verheldering voor mij gepost heeft zodat ik eventueel meteen kan beslissen en weer een kopzorg minder heb.

)