[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.393 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:35:

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)We twijfelden tussen een 18-105 en een dubbelkit 18-55/55-200. Belangrijk is dat er VR op zit (maar dat spreekt voor zich zeker :) ).
Nee, dat doet het niet.
Met de bridge werd de zoom heeeeeeeel veel gebruikt en ook met het speelgoed van de schoonpapa zit die grote lens er snel op. Maar wat denken jullie? Met één lens reizen is leuk, maar natuurlijk kunnen we ook standaard de 55-200 er laten opzitten en in die uitzonderlijke gevallen dat we een groothoek nodig hebben, verwisselen.

Ik weet het dus effe niet meer zo goed :+
D3100 is absoluut niks mis mee. Ding is vrij nieuw dus 2e hands zullen ze weinig goedkoper zijn. 18-105 vind ik een heel prettig allround bereik, zeker voor op reis. Als je enigszins serieus bent over wilde dieren is een 55-200 een prima recept voor ergernis, de 55-300, of als je nog 's zo'n reis naar de bush van plan bent, de 70-300 is dan een veel en veel betere combinatie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

ben op zoek naar een DSLr Camera van zo maximaal €1000. Met deze camera wil ik ook HD filmpjes kunnen maken. Ik heb nu voor 2 weken een Canon EOS 600D in huis, en terwijl deze als "fototoestel" goed bevalt, ben ik zeer teleurgesteld in de video mogelijkheden van deze camera.
Automatisch scherpstellen is bij deze camera een crime, en met de hand scherpstellen is voor mij niet echt een optie, heb al zo een moeite de camera stil te houden ;-)
Toch zou ik dus het liefst een all in one DSLr hebben, waarmee ik en technisch goede fotoos en HD-films kan maken, en waarvan zeker het scherpstellen tijdens het filmen beter gaat dan met de Canon EOS 600D.
Wat raden jullie me aan?

Oh ja, voor die €1000 wil ik er ook nog een objectief bij, zo 18-135 of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Chiron

Moderator Discord
Gaat je niet lukken.. die 600D is juist een van de dslr's die erg is toegespitst op het filmen.

Koop (of maak) een focuspull en leer handmatig scherpstellen. Een lens met IS scheelt ook enorm in het 'stil houden', en zelfs daar kan je nog wat winst behalen door iets van een steadycam rig te bouwen/kopen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had geen idee wat een focuspull is, heb dat even opgezocht, en blijkbaar is dat een persoon welke verantwoordelijk is voor het scherpstellen tijdens het filmen. Nu lijkt het mij geen optie om voor de huis- tuin- en keukenfilmpjes die ik wil gaan maken met een extra persoon rond te gaan lopen om voor mij scherp te stellen terwijl ik film..... :)

Als ik het goed begrijp zijn de problemen met focussen tijdens het filmen een gevolg van het Live-view systeem van Canon.

Is het mogelijk om te leren scherp te stellen tijdens het filmen, zonder dat het fototoestel al te veel zwiepers maakt tijdens het scherpstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:54
Kijk eens naar de Sony SLT modellen (A33 en A55). Deze kunnen wel snel scherpstellen tijdens het filmen, en vooral de A55 doet wat fotokwaliteit betreft niet onder voor de 600D. De instelmogelijkheden voor het filmen zijn wel zeer beperkt vergeleken met de Canon, maar voor huis-tuin-en-keuken-dingen misschien niet zo'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:49

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:43:
Als ik het goed begrijp zijn de problemen met focussen tijdens het filmen een gevolg van het Live-view systeem van Canon.

Is het mogelijk om te leren scherp te stellen tijdens het filmen, zonder dat het fototoestel al te veel zwiepers maakt tijdens het scherpstellen?
Kwestie van oefenen je toestel stabieler te houden. Met een steadycam-achtige constructie zal dit al makkelijker gaan. Probleem ontstaat doordat je je toestel maar in 1 hand hebt en verder geen steun. Dus een 2de steunpunt waardoor je 1 hand 'vrij' hebt voor focussen en zoomen etc.

Dat Live-view sucked behoorlijk soms ja. Hij heeft dan echt moeite om te focussen. Autofocus uitzetten en gewoon oefenen met handmatig.

[ Voor 19% gewijzigd door ManiacsHouse op 07-07-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je kan ook hyperfocaal focussen eventueel of gewoon een wat kleinere diafragma gebruiken :)
Anders een Panasonic G/GH of een compact zoals de LX3/LX5 kopen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:43:
Ik had geen idee wat een focuspull is, heb dat even opgezocht, en blijkbaar is dat een persoon welke verantwoordelijk is voor het scherpstellen tijdens het filmen. Nu lijkt het mij geen optie om voor de huis- tuin- en keukenfilmpjes die ik wil gaan maken met een extra persoon rond te gaan lopen om voor mij scherp te stellen terwijl ik film..... :)
http://filmmakeriq.com/20...-out-your-dslr-for-video/

Hoeft niet altijd een persoon te zijn, heet ook wel een follow-focus systeem, had het misschien wat duidelijker moeten verwoorden :)

De sony A33/55 doet inderdaad op een andere manier focussen, dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Al vraag ik me af wat fijner/beter werkt op de lange duur, (geoefend) met een follow-focus/focuspull of een automatisch systeem.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze video zie je dat de A55 best snel scherp stelt tijdens het filmen: http://www.youtube.com/watch?v=dASmzrGswc8
Maar je ziet ook dat de camera soms scherp stelt op een object wat niet de bedoeling was (denk ik). Dat is in ieder geval een belangrijk punt lijkt me. Als je automatisch scherpstelt heeft de camera mede controle over wat er scherp is, als je handmatig scherpstelt heb je hier volledige controle over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hm die A55 doet het niet slecht :)
Maar soms wil je juist langzaam scherp stellen.. als je aan het spelen bent met DOF bijvoorbeeld. Die controle is wel belangrijk om te hebben :)

[ Voor 15% gewijzigd door Chiron op 08-07-2011 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Bij de slt's kun je ook wel handmatig scherpstellen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 10:42
1. Wat is je beschikbare budget?
Heb voor mezelf €800-900 in gedachten, maar er is ruimte voor een kleine overschrijding.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, geen specifiek doel.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)
Leuk als het erop zit maar geen specifiek vereiste.
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ik geef zelf de voorkeur aan de optische zoeker, maar mijn gf vindt live view handig. Dus ook hier, leuk als het erop zit maar geen specifiek vereiste.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee.
7. Gewenst bereik?
Tussen 16 en de 180mm in, ik wil overigens absoluut geen all-purpose lens zoals een 18-250mm of e.d. Ik heb liever een tweetal of drietal goede lenzen die in dit bereik liggen.

Ik heb in 2008 een Nikon D60 gekocht en daarmee mijn eerste stapjes in dSLR. Onlangs heeft de Nikon D60 een betonnen vloer gekopt en doet vrij weinig meer(spiegel klapt niet meer, lens afgescheurd, enz.). Zodoende dat ik opnieuw opzoek ben naar een nieuwe camera. Nu wil ik iets meer dan alleen een entry level camera. Ik merkte dat de D60 toch wel erg bepekt was zoals o.a. 3 punts AF en matige ISO instellingen.
Ik zoek dus meer iets in het medior<>ondergrens prosumer segment. Ik heb laatst een Canon 60D met 18-135 lens vastgehouden van een vriend en hiermee wat foto’s meegemaakt en dat beviel me wel. Al is dit natuurlijk al heel snel als je een Nikon D60 hebt als referentie camera. Daarom wil ik me niet vast pinnen aan de ervaring met de Canon 60D en sta ik open voor andere adviezen/merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zille schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:22:
Hallo iedereen,

Na veel informatie gelezen te hebben was ik van plan om de Pentax K-r aan te schaffen. Nu hoorde ik echter vandaag het nieuws dat Pentax is overgenomen door Ricoh.
Is het wel verstandig om de K-r te kopen? i.v.m. garantie en ontwikkeling van objectieven.
Of toch gewoon voor safe gaan en een Nikon of Canon kopen? (maar welk model)!
YouTube: ‪Kanaal van DigitalRevCom‬‏
RIP Pentax _O-

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Pentax K-r -> Pentax Kills Ricoh :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Miki schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 11:52:
1. Wat is je beschikbare budget?
Heb voor mezelf €800-900 in gedachten, maar er is ruimte voor een kleine overschrijding.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, geen specifiek doel.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)
Leuk als het erop zit maar geen specifiek vereiste.
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ik geef zelf de voorkeur aan de optische zoeker, maar mijn gf vindt live view handig. Dus ook hier, leuk als het erop zit maar geen specifiek vereiste.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee.
7. Gewenst bereik?
Tussen 16 en de 180mm in, ik wil overigens absoluut geen all-purpose lens zoals een 18-250mm of e.d. Ik heb liever een tweetal of drietal goede lenzen die in dit bereik liggen.

Ik heb in 2008 een Nikon D60 gekocht en daarmee mijn eerste stapjes in dSLR. Onlangs heeft de Nikon D60 een betonnen vloer gekopt en doet vrij weinig meer(spiegel klapt niet meer, lens afgescheurd, enz.). Zodoende dat ik opnieuw opzoek ben naar een nieuwe camera. Nu wil ik iets meer dan alleen een entry level camera. Ik merkte dat de D60 toch wel erg bepekt was zoals o.a. 3 punts AF en matige ISO instellingen.
Ik zoek dus meer iets in het medior<>ondergrens prosumer segment. Ik heb laatst een Canon 60D met 18-135 lens vastgehouden van een vriend en hiermee wat foto’s meegemaakt en dat beviel me wel. Al is dit natuurlijk al heel snel als je een Nikon D60 hebt als referentie camera. Daarom wil ik me niet vast pinnen aan de ervaring met de Canon 60D en sta ik open voor andere adviezen/merken.
D5100? Meer (11) focuspunten, liveview, goede iso waarden, en een aantal kitlenzen en dx primes die je gewenste gebied afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
.... Daarom wil ik me niet vast pinnen aan de ervaring met de Canon 60D en sta ik open voor andere adviezen/merken.
Kies een lens: http://www.photozone.de/Reviews/overview

en schroef daar een sensor op: http://www.dxomark.com/in...Sensor-Ratings/(metrics)/

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/34ss56p.jpg

:7

bv een D5100 met bv een Nikon 35mm F1.8 voor een totaal van 810 euro. (of de ondergewaardeerde Tokina 35 F2.8 macro-lens als je iets meer wilt permiteren woeps, de Tokina 35 heeft geen eigen autofocus-motor dus werkt niet in combinatie met een D5100)

Maar zonder gekheid, merken boeien mij niet cq heb geen voorkeuren maar op dit moment ruled als ik alle reviews mag geloven de Sony 16 MP sensor die gebruikt wordt in de Nikon D5100 en D7000 en de Pentax K5.

[ Voor 6% gewijzigd door Amrit op 08-07-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
littlejoannes schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:36:
[...]

D5100? Meer (11) focuspunten, liveview, goede iso waarden, en een aantal kitlenzen en dx primes die je gewenste gebied afdekken.
Amrit schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 22:58:
[...]

en schroef daar een sensor op: http://www.dxomark.com/in...Sensor-Ratings/(metrics)/

[afbeelding]

bv een D5100 met bv een Nikon 35mm F1.8 voor een totaal van 810 euro. (of de ondergewaardeerde Tokina 35 F2.8 macro-lens als je iets meer wilt permiteren)

Maar zonder gekheid, merken boeien mij niet cq heb geen voorkeuren maar op dit moment ruled als ik alle reviews mag geloven de Sony 16 MP sensor die gebruikt wordt in de Nikon D5100 en D7000 en de Pentax K5.
Thx voor de tips, mooi leesvoer aan reviews voor dit weekend :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 23:08:
[...]

[...]

Thx voor de tips, mooi leesvoer aan reviews voor dit weekend :>
pas op, heb een foutje gemaakt wbt de Tokina lens, die werkt niet met een D5100 omdat deze lens geen eigen auto-focus motor heeft en een auofocus motor van een camera nodig heeft. Met een D7000 kan het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenebro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 20:35
Ik heb besloten een DSLR aan te schaffen, waarbij ik zat te denken aan de canon 1100D (550D kan niet met een budget van €500). Een 18-55 mm lens is voor mij goed genoeg, maar wel met goede stabiliser of enigzins lichtsterk. Als lens dacht ik dus aan de EF-S 18-55mm IS II, die een stabilisatie voor 4 stops heeft. Nu zie ik in de pricewatch een kit van de 1100D met die lens staan voor €450, terwijl de body los voor €360 verkrijgbaar is en de lens voor €70. Zie ik iets over het hoofd, of zitten de prijzen inderdaad zo absurd in elkaar?
Edit: ik zie dat de lens die ik net in mijn linkje gaf geen II in de naam heef staan, deze lens is de juiste en €20 duurder. Weet iemand eigenlijk wat het verschil is tussen de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS en de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II?

[ Voor 17% gewijzigd door Tenebro op 09-07-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05-2024
Kan maar niet tot een besluit komen,

de vrouw gaat namenlijk van start met een nieuwe hobby fotografie....
en ja dat neemt ze heeeeeeeel serieus dus die gaat er echt helemaal in op !

We zitten al dagen te lezen, zoeken in forums en zijn tot 2 keuzes gekomen maar wij kunnen niet kiezen.

het kan de Nikon D5100 met 18-55 VR + 55-200 VR + SB700 zijn of
het kan de Nikon D7000 met 18-55 VR + 55-200 VR + SB700 zijn.

waarom en voor welke moeten we kiezen ?

owja..

Buget (max 1400 de d7000 combi is 26 euro duurder maar dat kan net ;) )
lenzen (geen)
doel (kind / natuur / huisdieren / autos / gebouwen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
Tenebro schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 20:43:
Ik heb besloten een DSLR aan te schaffen, waarbij ik zat te denken aan de canon 1100D (550D kan niet met een budget van €500). Een 18-55 mm lens is voor mij goed genoeg, maar wel met goede stabiliser of enigzins lichtsterk. Als lens dacht ik dus aan de EF-S 18-55mm IS II, die een stabilisatie voor 4 stops heeft. Nu zie ik in de pricewatch een kit van de 1100D met die lens staan voor €450, terwijl de body los voor €360 verkrijgbaar is en de lens voor €70. Zie ik iets over het hoofd, of zitten de prijzen inderdaad zo absurd in elkaar?
Edit: ik zie dat de lens die ik net in mijn linkje gaf geen II in de naam heef staan, deze lens is de juiste en €20 duurder. Weet iemand eigenlijk wat het verschil is tussen de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS en de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II?
IS staat voor image stabilizer (vrij vertaald) beeld stabilisator
IS II staat voor image stabilizer II (vrij vertaald) beeld stabilisator 2 (upgrade) zou dus beter moeten zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door AiKoiN op 10-07-2011 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

AiKoiN schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:37:
...
Ik kan het niet beter verwoorden dan K.R:
D5100 or D7000?

I still get this question a lot. People lose all sorts of sleep sweating over the details of this or that, but the choice is clear.

If you're the sort of person who sweats the details, worries about setting your White Balance trims and flash exposure compensations, owns 27 lenses and tweaks every menu setting, then of course you deserve the D7000. If you're the sort of person who's reading this page every day, you want the D7000, no doubts about it.

On the other hand, if you 're a normal person (not the sort who would be reading this page), just want great pictures and couldn't care less about all your settings and gizmos, then you obviously will prefer the price and lighter weight of the D5100.

They each have the same sensor and the same technical and artistic image quality. The pictures are indistinguishable from one to the other. The difference is the camera into which sensor is put, and how heavy and how many AF points and direct controls, instead of menus, it has.
http://www.kenrockwell.com/tech/2011-06.htm
If you're wondering which of the D7000 or D5100 to get, it's an easy decision. If you're an avid photographer who reads this page every day, you want the D7000, but if you just want great photos, the D5100 is more than enough camera for anyone who doesn't even want to know about ISOs and white balances.

The D5100 is essentially a D7000 sensor in a lighter, more plasticy body with a simpler AF system and fewer control buttons. The D5100 does the same thing as the D7000, just that you have to go into menus to do what the D7000 does with the flick of a knob.
http://www.kenrockwell.com/tech/2011-05.htm
The Nikon D5100 is Nikon's newest camera. It offers the same technical image quality of the unbeaten Nikon D7000 in a smaller, lighter, less expensive package.

If you just want fantastic pictures, get a D5100. If you're a seasoned photographer who also wants more knobs and blinking lights, go for the D7000.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d5100.htm

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tenebro schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 20:43:
Die kit is inderdaad behoorlijk duur. Normaal zou je juist wat korting moeten krijgen als je een kit koopt. Het verschil tussen de I en de II is alleen cosmetisch. intern zijn ze hetzelfde. Als video niet belangrijk is dan zou je zou ook nog een 500D kunnen overwegen, die is wat minder plastic-achtig.
AiKoiN schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:45:
[...]
IS staat voor image stabilizer (vrij vertaald) beeld stabilisator
IS II staat voor image stabilizer II (vrij vertaald) beeld stabilisator 2 (upgrade) zou dus beter moeten zijn :)
Onzin. Het is dezelfde lens, alleen de buitenkant is iets anders, nog wat goedkoper te produceren. Prima kitlensje verder.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op zondag 10 juli 2011 @ 07:51:
[...]

Onzin. Het is dezelfde lens, alleen de buitenkant is iets anders, nog wat goedkoper te produceren. Prima kitlensje verder.
Inderdaad, het is een puur uiterlijke update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online

We zitten al dagen te lezen, zoeken in forums en zijn tot 2 keuzes gekomen maar wij kunnen niet kiezen.

owja..

lenzen (geen)
Tja, wat jullie serieus zouden kunnen overwegen is om met bespaarde het geld als je kiest voor een D5100 een betere lens kopen, bv de 16-85 BR van Nikon. Dat levert vervolgens betere foto's op en wat meer zoombereik.

Kijk ook vooral goed naar de afmetingen en gewicht van een camera. Heb zelf een Nikon D300, maar sinds een aantal dagen een D5100 omdat de D300 gewoon groot en zwaar is en ik een kleiner toestel wilde die ook in een gewone shoudertas geduwd kan worden. De D7000 is weer een slag groter dan een D5100 en weegt wat meer. En een klapscherm is zo verdomde handig, zeker ook met kinderen, stiekem "om de hoek" een foto maken etc. Wbt functies zie ik vooralsnog alles aanwezig in de D5100 wat ik graag wil hebben. Lensen gaan gewoon langer mee dan body's. De Nikon 16-85 VR had ik voor mijn D300 gekocht, en zit nu op mijn D5100. De lens is nog steeds top notch, terwijl de D300 in ieder geval wbt de sensor ingehaald is door de tijd.

Alleen, echter, zie dat Dre de Man voor de D7000 een handboek heeft geschreven: http://www.nikonreflex.com/index.htm [en dan kijken bij boeken] Ik had een aantal jaren geleden van hem het boek "Fotograferen met een Nikon professionele digitale spiegelreflexcamera " voor mijn D300 gekocht, uitermate veel plezier van gehad. Dit zou een directe reden kunnen zijn om toch voor de D7000 te gaan.

overigens, budget is in deze hobby een zeer relelatief en uitermate rekbaar begrip, julie budget is 1400 euro? MWAHAHAHAHAHA, heb je al een statief, drie verschillende tassen, beter beeldscherm voor je PC, snellere PC voor 16 MP foto's, en die net wat betere lichtsterkere lens dan de kitlens, de portret lens met mooi zacht bokeh (uiteraard in minstens twee varianten, de 85 F1.4 en de droomlens, de 135mm F2), macro lens voor de vlindertjes, afstandbediening, flitsparaplu en zender voor flits bediening op afstand, een hobbit om de hele heisa rond te sjouwen enz enz. :9

en ipv van Ken Rockwel beter dit: http://www.bythom.com/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

owja..

lenzen (geen)
Moet je persee meteen een flitser hebben? Kinderen fotograferen met flits vinden ze iha niet fijn (ik spreek uit ervaring. Na de eerste flits knijpt ie z'n ogen samen in afwachting van volgende flitsen). Dat scheelt al een paar honderd euro op je aanschaf.

Afgezien van de flitser zijn D5100 en D7000 qua sensor hetzelfde, maar qua insteek is de D7000 meer voor de gevorderde fotograaf en de D5100 voor de huis-tuin-en-keuken fotograaf. Dat merk je vooral in de bediening van de camera's (D5100 heeft "scene modes" en een swivel scherm, de D7000 ziet er meer uit als een kleine D300 qua bediening). Ga naar de fotowinkel/mediamarkt en hou beide camera's vast. Kijk door de zoeker. Kijk naar de knoppen.

Als ze echt serieus wil gaan fotograferen, is het misschien handig om niet die kitlenzen te nemen, maar te beginnen met een body met een 35 of 50mm prime lens er op. Dan leert ze beter met scherpte diepte te werken, en kan ze zich richten op compositie. Bovendien kan je dan met weinig licht foto's maken.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
@Fiber

ja die Ken pagina heb ik gelezen en dat is een Nikon man die altijd de 7000 boven alles prijst dus vond ik niet relevant, en als je niet pro genoeg bent pak je een D5100. (ze wil serieus beginnen dus een D7000 dan he)

@Amrit

de statief heb ik toevallig nog van onze filmcamera dus ja :)
goede pc hehehe zekers (zelf ict) dus dat zit wel snor
goede monitor ? uhm sja zal denk ik wel
maar die hobbit waar heb jij die gehaald 8) (die speel ik denk ik)

@ExtremelyBroken

inderdaad we hebben dat gezien wat een enorm verschil dat maakt in donkere binnenshuis omgeving, we hebben zelf een compact camera een pana tz6, maar die flits is altijd overbelicht of onder belicht en veel instellen op die compacts zit er niet bij.
Met z'n sb-700 kan je hem naar boven richten en een foto knippen dat alles mooi belicht is.
We hebben het laatst mee gemaakt met een vriend die even met een canon 350d en een flitser op een feestje een foto knipte dat was wel even anders dan onze pana... geen ruis mooi belicht en snel nog eens kunnen flitsen.

----

wat ik eigenlijk mis op de D7000 is:

- het scherm kantelbaar (erg makkelijk bij kinderen en macro en als je op een feestje boven het publiek een foto knipt)
- de HDR functie (keertje gezien op een iphone leuke iets)

wat is eigenlijk mis op de D5100 is

- het tweede lcd scherm
- meer knopjes voor snellere instellingen

de lenzen hebben we uitgebreid na gezocht en dat is voor de komende jaartje perfect volgens alle testen reviews is de 55-200 voor dat geld een SUPER lens !
de 18-55 is leuk voor de start bij de 18mm een ton effect maar boven de 24 alles perfect.
alleen de bouwkwaliteit was minder ! een super prijs kwaliteit.

misschien dat jullie het weten maar die kleuren functies die je op de reclame ziet, van de D5100 alleen groen of alleen blauw zit die functie ook in de D7000 (leuk om alleen de blauwe oogjes van de kleine te laten staan en de rest grijstinten :) )

[ Voor 39% gewijzigd door AiKoiN op 10-07-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Dat KR een nikon man is maakt niets uit. Je kiest toch niet tussen een Canon en een Nikon?

Als jij en jouw vriendin zo serieus zijn dan wil je denk ik eerder een 7000 dan een 5100, veel meer in te stellen en dus ook nog veel lange avonden samen uitpluizen hoe je alles het beste werkend krijgt :).

Een flitser is een optie, maar een lichtsterke prime (sneller van f2) is vaak ook voldoende om fotos juist belicht te krijgen.

Verder zijn zaken als HDR ook prima met de 7000 te doen (exposure bracketing) en een kleurfilter effect is makkelijk na te bootsen in photoshop. Nadeel is dat je wel een monitor nodig hebt die enigszins kleurecht is, uit ervaring kan ik je zeggen dat met een TN monitor fotos bewerken geen doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
Goodfellas schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:04:
Dat KR een nikon man is maakt niets uit. Je kiest toch niet tussen een Canon en een Nikon?

Als jij en jouw vriendin zo serieus zijn dan wil je denk ik eerder een 7000 dan een 5100, veel meer in te stellen en dus ook nog veel lange avonden samen uitpluizen hoe je alles het beste werkend krijgt :).

Een flitser is een optie, maar een lichtsterke prime (sneller van f2) is vaak ook voldoende om fotos juist belicht te krijgen.

Verder zijn zaken als HDR ook prima met de 7000 te doen (exposure bracketing) en een kleurfilter effect is makkelijk na te bootsen in photoshop. Nadeel is dat je wel een monitor nodig hebt die enigszins kleurecht is, uit ervaring kan ik je zeggen dat met een TN monitor fotos bewerken geen doen is.
niet bepaald tussen canon en nikon, pentax en sony dingde ook mee hoor.

owjee dan word het zeker een D5100 hahaha ;) samen met mijn vrouw iets uitleggen nee nee dat word hem niet O+

inderdaad die flitser is 200 euro maar een prime is 400 euro dan hef je de hogere F toch op :)

die HDR op de 7000 snap ik niet echt.
en met photoshop lukt me wel maar de dame niet was net zo makkelijk geweest _/-\o_
ik dacht dat het die scene functies waren voor die kleuren enz

had zelf hier de vergelijking gemaakt :)
http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D7000

[ Voor 3% gewijzigd door AiKoiN op 10-07-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Laatst online: 11:28
Hey allemaal, ik heb een jaar geleden een dSRL gekocht, de Nikon D3000 met standaard kitlens 18-55mm. Ik ben nu geïnteresseerd in een uitbreiding voor de lens.
Ik plaats dit bericht in dit topic en in "het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011".

1) Wat is je beschikbare budget?
Rond de 300 euro.

2) Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
De standaard 18-55mm kitlens van de D3000.

3) Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee, voor vakanties. Deze vakantie naar Indonesië.

4) Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Hier weet ik niets van. Ik heb een 18-55mm, dus een 55-xxx of een 35-xxx lijkt mij het best.. (??)

Ik zag in de pricewatch wel drie lensen, die misschien in de buurt komen.
Lens 1, lens 2 en lens 3.
Lens 3 is qua prijs vele malen lager dan lens 2 maar redelijk hetzelfde, denk ik.

Kunnen jullie mij overtuigen/vertellen welke het best zal zijn voor wat ik wil? Eventueel kan de lens ook van een ander merk zijn, als hij aan mijn eisen voldoet.

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenebro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 20:35
Fiber schreef op zondag 10 juli 2011 @ 07:51:
[...]

Die kit is inderdaad behoorlijk duur. Normaal zou je juist wat korting moeten krijgen als je een kit koopt. Het verschil tussen de I en de II is alleen cosmetisch. intern zijn ze hetzelfde. Als video niet belangrijk is dan zou je zou ook nog een 500D kunnen overwegen, die is wat minder plastic-achtig.

[...]

Dus als ik het goed begrijp is de II goedkoper te produceren, maar wel duurder? Heeft toevallig iemand ervaring met een van die lenzen en dan vooral qua hoeveelheid lensflare die optreedt bij felle lampen 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
AiKoiN schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:28:
[...]

owjee dan word het zeker een D5100 hahaha ;) samen met mijn vrouw iets uitleggen nee nee dat word hem niet O+

inderdaad die flitser is 200 euro maar een prime is 400 euro dan hef je de hogere F toch op :)

en met photoshop lukt me wel maar de dame niet was net zo makkelijk geweest _/-\o_

Als ik je wensenlijst zo zie heb je dus eigenlijk beide camera's nodig. Kop of munt, ook een methode :9

HDR is meer iets wat je op een PC doet, ik ken het van de iPhone en blijkbaar heeft de D5100 dat ook ingebouwd, ik zal eens kijken, wist ik geeneens. Wat de meeste DSLR's tegenwoordig beheersen, ook de D7000: maak met een DSLR een drietal / vijftal foto's met iedere foto een wat andere belichting zodat zowel donkere als heldere tonen goed uitkomen (de camera regelt dat voor je met de functie exposure bracketing) en daarna op de PC met software samenvoegen tot één foto.

Een standaard prime lens, die koop je imo niet persé voor situaties met weinig licht, dan heb je vaak meer aan VR of natuurlijk een statief. Een prime lens is leuk wegens de grote diafragma, en daarmee kleine scherpte diepte en wat je daar mee kan bereiken. En ze zijn ondanks groot diafragma van bv 1.4 heel betaalbaar (de 50mm dan). Vervolgens heb je dan weer een ND filter nodig opdat je foto's met F1.4 overdag niet overbelicht raken, en gaat je dus weer euro's kosten... Een standaard prime lens kost dus altijd de kosten van de lens + kosten van een ND filter.

Maar maak een inschatting hoeveel je je vrouw kan aandoen wbt fuctionaliteit, nieuwe termen, software etc etc, tenzij je een hobby in de kiem wil smoren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Amrit schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 22:58:
[...]

[afbeelding]

bv een D5100 met bv een Nikon 35mm F1.8 voor een totaal van 810 euro. (of de ondergewaardeerde Tokina 35 F2.8 macro-lens als je iets meer wilt permiteren woeps, de Tokina 35 heeft geen eigen autofocus-motor dus werkt niet in combinatie met een D5100)

Ik heb vele reviews gelezen en bekeken en dat tegen mijn budget afgezet kom ik tot de conclusie dat ik het moet zoeken tussen de Nikon 5100 en de Canon 550/600d. De overige genoemde modellen liggen helaas buiten mijn budget. Verder ook nog gekeken naar Sony en Pentax maar ik kreeg niet de indruk dat ze een DSLR hebben die vergelijkbaar is met de 5100/600d icm. budget. De K5 en de D7000 liggen beide ver boven me budget als ik er een lensje bij wil.

Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 10-07-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
[...]

Een prime lens is onder de 200 euro (50mm1.8 = 130 euro). En flitsen is een vak apart. ik waarschuw je vast:) Ook via het plafond e.d. (vaak genoeg gedaan). Daarnaast is een prime lens ook mooi voor de lage scherptediepte (= subject in focus, achtergrond mooi wazig).

HDR in-camera gaat nooit zo mooi worden als wanneer je het zelf via externe software tweakt.

Meer focuspunten, grotere viewfinder, hogere fps, weathersealing. Die D7000 heeft die zaken allemaal, en de D5100 blijft wat dat betreft allemaal achter. De D5100 is een leukere beginners camera, maar als je naar de lange termijn kijkt zal de D7000 meer functionaliteit bieden.

Het kantelbare scherm van de D5100 is een leukigheid, maar als je serieus gaat fotograferen ga je dat op een gegeven moment minder gebruiken. Focussen gaat namelijk een stuk trager via het scherm als via de viewfinder.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Miki schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:09:
[...]

Ik heb vele reviews gelezen en bekeken en dat tegen mijn budget afgezet kom ik tot de conclusie dat ik het moet zoeken tussen de Nikon 5100 en de Canon 550/600d. De overige genoemde modellen liggen helaas buiten mijn budget. Verder ook nog gekeken naar Sony en Pentax maar ik kreeg niet de indruk dat ze een DSLR hebben die vergelijkbaar is met de 5100/600d.

600D en D5100 zijn vergelijkbaar. Als je mensen in je omgeving hebt met Nikon of Canon, zou ik hun kant op gaan. Dan kan je evt nog eens lenzen of andere apparatuur delen.

Voor de rest: Ga naar de winkel, hou ze allebei vast. Kijk hoe ze in je hand liggen, kijk door de viewfinder, kijk of je de ligging van de knoppen duidelijk/overzichtelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
Miki schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:09:
[...]

Ik heb vele reviews gelezen en bekeken en dat tegen mijn budget afgezet kom ik tot de conclusie dat ik het moet zoeken tussen de Nikon 5100 en de Canon 550/600d. De overige genoemde modellen liggen helaas buiten mijn budget. Verder ook nog gekeken naar Sony en Pentax maar ik kreeg niet de indruk dat ze een DSLR hebben die vergelijkbaar is met de 5100/600d icm. budget. De K5 en de D7000 liggen beide ver boven me budget als ik er een lensje bij wil.

Nope, niet dat ik zou weten. Als je helemaal wous bent van filmen is een Sony wellicht een optie maar weet daar te weinig van.
De 5100 & 600d zullen elkaar weinig ontlopen denk ik zo, Canon en Nikon domineren niet voor niets de markt en zijn aan elkaar gewaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 20:25
Jeej, naar alle waarschijnlijkheid heb ik woensdag m'n eerste dSLR. Kan voor een mooi prijsje een Pentax K-x kopen. Nog tips mbt dit toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chriztiaan schreef op zondag 10 juli 2011 @ 16:03:
Jeej, naar alle waarschijnlijkheid heb ik woensdag m'n eerste dSLR. Kan voor een mooi prijsje een Pentax K-x kopen. Nog tips mbt dit toestel?
Wat voor een lens zit erbij? Een K-x is een prima toestel overigens. Vooral in primes schijnt Pentax erg goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
De standaard kitlens, Pentax DA 18-55 mm f/3,5-5,6 AL.

Ik ga een dag later al op vakantie, dus misschien moet ik nu al wat accesoires bestellen. Een zonnekap lijkt me sowieso handig, zijn daar standaardmaten voor? Gewoon een voor een 55mm lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Voor iedere lens wordt een aparte zonnekap gemaakt. Bij iedere lens valt het licht weer anders naar binnen (anders invalshoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
_Rene_ schreef op zondag 10 juli 2011 @ 16:40:
Voor iedere lens wordt een aparte zonnekap gemaakt. Bij iedere lens valt het licht weer anders naar binnen (anders invalshoek).
Heb het inderdaad gevonden, heb een Pentax PH-RBA 52mm nodig... Even rondkijken waar ik die kan krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

...
...
Goede reden! (Is geen grapje...!)
...
...
Heeft 'de vrouw' ze eigenlijk al een keer in handen gehad? Lekker vasthouden en prettig bij de knoppen kunnen is één van de belangrijkste redenen om voor een bepaald model te kiezen. Ik kan me zelfs voorstellen dat ze nog blijer wordt van een D3100. Vergeet de specs bij de recente modellen, ze zijn allemaal prima en dus zijn specs niet zo belangrijk meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00
... eigenlijk al een keer in handen gehad? Lekker vasthouden en prettig bij de knoppen kunnen is één van de belangrijkste redenen om voor een bepaald model te kiezen.
Je bedoelt de camera? :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Ben op zoek naar een camera

1.Wat is je beschikbare budget?
+/- 500 Euro
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Nee
4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Mag
5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Mag
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Snel en niet te duur.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-55

Zat zelf te denken aan de EOS 1100D

Nu staat er bij de MediaMarkt op de site een CANON EOS 1100D BK 18-55DCIII voor 419 Euro.
Canon 1100D Mediamarkt BK 18-55DCIII

Bij produkt omschrijving staat EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II Dit is een lens met IS
Maar is dit wel de goede lens of staat het fout op de website. Voor 419 is het geen geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Zeer mooie instapcamera, goeie prijs ook. Als de camera(zo goed ventieldopje? ;P) lekker in je hand ligt kun je daar prima mee uit de voeten. Een andere 18-55 lens dan de 18-55 IS II wordt niet bij de 1100D geleverd, dus dit moet goed zijn. Mocht je twijfelen kun je altijd contact opnemen met de mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik vermoed dat die MediaMarkt aanbieding gewoon de kit zonder stabilisatie is: pricewatch: Canon EOS 1100D + 18-55 DC III Een lens met stabilisatie is toch wel erg prettig tegenwoordig. En ga hem eerst even vasthouden, een 1100D is erg plastic...!

Ik zou toch ook nog even een paar camera's uit dit rijtje bekijken, allemaal goed, maar vooral de Nikons bieden veel waar voor je geld. http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;277226

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 10-07-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Zeer leuke kit om mee te beginnen, IS zou ik me niet op blind staren nu, leuk als het er op zit maar ik denk niet dat je het nodig zal hebben met een lens met dit bereik tenzij je aan echt low-light fotografie gaat doen zonder te willen flitsen.

Zoals Rene en Fiber ook al zeggen, ga er even heen en hou de camera vast. Probeer ook vooral even de net wat duurdere modellen vast te houden zoals de 550D en 600D ;)

Ik heb niet gekeken maar doen ze nog steeds aan kits met 2 objectieven? (18-55 + 75-300). Aangezien je nog geen specifiek doel voor ogen hebt zou dat een goeie koop kunnen zijn omdat je dan van alles kan gaan doen, van landschappen op 18mm, portretten op 50 tot 100 en vogels op 300mm ;)

@Rene, das beter :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
hahaha ik denk het wel ik heb geen knopjes, stuur haar inderdaad lang de mediamarkt zonder geld ;)
moet ze maar eerst even voelen of die lekker zit tussen haar handen :+

@de rest
erg bedankt voor de tips en adviezen gaat denk ik de D7000 worden _/-\o_
met dat boekje van de Man erbij dan gaat het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
kan iemand mij in het nederlands even uit leggen wat Pixel size 37.2 µm² nu precies inhoud
gezien een D3000 en D5000 betere waardes hebben dan de D3100/D5100 en D7000

waarom ik het vraag :)
http://snapsort.com/explo...el-dslrs/12-months-recent

[ Voor 22% gewijzigd door AiKoiN op 11-07-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat is de grootte van een enkele pixel. De D3100/D5100 hebben meer pixels dan hun voorganger op dezelfde sensorgrootte, dus is de grootte per pixel lager. Normaalgesproken zorgt dat voor mindere ruisprestaties op pixelniveau (want minder licht per pixel), maar doordat de techniek niet stil zit heeft de D3100 betere ruisprestaties dan de D3000 en de D5100 is ook beter dan de D5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
PowerUp schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:41:
Dat is de grootte van een enkele pixel. De D3100/D5100 hebben meer pixels dan hun voorganger op dezelfde sensorgrootte, dus is de grootte per pixel lager. Normaalgesproken zorgt dat voor mindere ruisprestaties op pixelniveau (want minder licht per pixel), maar doordat de techniek niet stil zit heeft de D3100 betere ruisprestaties dan de D3000 en de D5100 is ook beter dan de D5000.
simpel nederlands he :*)
maar ik snap hem we gingen toch voor de D7000 omdat die al beste uit de bus kwam zie:

voor ons was de doorslag:
dubbele sd (we zijn al eens een keertje alle foto's kwijt geraakt omdat de sd kaart "zomaar" stuk ging) en dat is het prijsverschil tussen de d5100 en d7000 voor ons dubbel en dwars waard, zeker als je 800 foto's c.q. herinneringen kwijt bent.

goedkoper dan de pentax k-5 (vergelijkbaar) en meer lenzen voor de nikon

daarna (d7000 over D5100 gekozen)
de primsa met 100% coverage
beter body magnesium boven en achterkant
licht weersbestendig,
39 focus en 9 cross
het motortje in de body
langere toekomst duur

[ Voor 8% gewijzigd door AiKoiN op 11-07-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
AiKoiN schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:48:
[...]

maar ik snap hem we gingen toch voor de D7000 omdat die al beste uit de bus kwam zie:

dubbele sd (we zijn al eens een keertje alle foto's kwijt geraakt omdat de sd kaart "zomaar" stuk ging) en dat is het prijsverschil tussen de d5100 en d7000 voor ons dubbel en dwars waard, zeker als je 800 foto's c.q. herinneringen kwijt bent.

licht weersbestendig,
39 focus en 9 cross
het motortje in de body
langere toekomst duur
Call me stupid maar zit er een soort Raid 1 functie op waardoor er een schaduwkopie wordt gemaakt op de andere SD kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
Miki schreef op maandag 11 juli 2011 @ 16:48:
[...]

Call me stupid maar zit er een soort Raid 1 functie op waardoor er een schaduwkopie wordt gemaakt op de andere SD kaart?
ja een soort van raid 1

of je kiest voor RAW naar sd1 en JPEG naar SD2
of je kiest voor Images naar sd1 en Video naar SD2
of je kiest voor double write :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
AiKoiN schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:48:
[...]

licht weersbestendig,
39 focus en 9 cross
het motortje in de body
langere toekomst duur
Ik denk dat het wel een goede keuze afweging is om voor de D7000 te gaan. Al met al ben ik wel onder de indruk van de K-5 dat behoorlijk hoog eindigt in iedere test die ik dit weekend heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
Miki schreef op maandag 11 juli 2011 @ 18:33:
[...]

Ik denk dat het wel een goede keuze afweging is om voor de D7000 te gaan. Al met al ben ik wel onder de indruk van de K-5 dat behoorlijk hoog eindigt in iedere test die ik dit weekend heb gelezen.
die Pentax zat ik ook mee in mijn maag waarom ik hem niet heb gekozen is dat ik niet zo bekend ben (zal wel aan mij liggen).

vond die nikon mooier :)

qua specs is de k-5 niet eens zo heel slecht misschien nog een tikkie beter maarja denk dat mijn vrouw nooit zoon hoge iso's gaat knippen :)

http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Pentax_K-5

[ Voor 20% gewijzigd door AiKoiN op 11-07-2011 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ze hebben dezelfde sensor, Pentax heeft biedt alleen één stop hoger aan. Maar ISO12800 is meestal al teveel van het goede, laat staan ISO51200. Leuk voor de specs, maar meer imo niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Je kan specs kijken tot je scheel ziet maar uiteindelijk gaat het er, vind ik, om dat je een camera kiest waar je elke keer weer blij van word als je 'm oppkat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
Wijnands schreef op maandag 11 juli 2011 @ 19:19:
Je kan specs kijken tot je scheel ziet maar uiteindelijk gaat het er, vind ik, om dat je een camera kiest waar je elke keer weer blij van word als je 'm oppkat.
inderdaad als zij hem oppakt moet het een feestje zijn en we gaan dit weekend even langs de MM om te voelen :+ aan de camera dan he ;).

we hebben een pre selectie van
D3100
D5100
D7000
K-5

welke het fijnste in de handen licht zal ze kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Pentax ga je niet vinden bij de MM... Wel bij veel goede, grote fotozaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je naar de mediamarkt gaat kun je van tevoren ook even een afspraak maken dat je een camera uit wilt proberen. Dan laden ze een accu voor je op, zodat je er ook echt mee aan de slag kan, ipv alleen maar even vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zal ik niet naar de MM gaan om camera's uit te proberen. Ga naar een speciaalzaak, vaak ietsje duurder (alhoewel MM buiten de aanbiedingen ook niet goedkoop is of soms zelfs duur) maar je krijgt vaak wel betere hulp en je kan alles uitproberen daar ze ervoor zorgen dat er overal een accu voor is die ook opgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Plus je krijgt advies over vergelijkbare camera's en of de camera wel geschikt voor je is met wat je er mee wil doen (natuurlijk klant is koning maar advies kan nooit kwaad) en eventuele accessoires die handig voor je kunnen zijn.

Bovendien lijkt me dat de speciaalzaak een betere service kan leveren als er iets is met je camera dan een grote keten als MM ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ventieldopje schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:10:
Bovendien lijkt me dat de speciaalzaak een betere service kan leveren als er iets is met je camera dan een grote keten als MM ;)
Mijn ervaring is juist dat zo'n speciaalzaak moeilijker doet met omruilen dan de MM.
Ik heb een keer een MP3 speler gekocht in MM Rotterdam en omgeruild in MM Almere.
MM Almere verkocht het niet, dus ik kreeg mijn geld terug.

Een niet nader te noemen foto speciaalzaak KE deed moeilijk toen ik een lens wilde omruilen.
Op een gegeven moment was ik het zat en wilde mijn geld terug, maar dat kon niet omdat ik het in de winkel had gekocht. (WTF ??? Heb je geen geld terug garantie als je het in de winkel hebt gekocht ???)
Maar ik zei toen dat ik het via het Internet heb gekocht en recht had op de wet "kopen op afstand".
De verkoper ging even naar achter om te vragen en kwam met een zure gezicht terug en moest mij alsnog het geld teruggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 19:51

S913

Abusus non tollit usum

Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:04:
Persoonlijk zal ik niet naar de MM gaan om camera's uit te proberen.
Licht er aan wat je onder "uitproberen" verstaat, ik stond een paar weken zelf te dubben tussen de D7000 en de 60D en heb bijna een uur met beide camera's in de MM staan spelen. Iets wat je daar in alle rust kan doen.
Juist door dat "spelen" ben ik uiteindelijk voor de 60D gegaan, omdat ik de D7000 na langere tijd in de hand houden niet prettig vond (kramp omdat de grip te klein was, knoppen niet op een intuïtieve plek) en de 60D zat als gegoten. Ik denk dat ik daar in een speciaalzaak minder snel achter was gekomen omdat je daar toch altijd iemand om je heen hebt die meedenkt of dat je (ik tenminste) je niet op je gemak voelt als je zo lang met 2 camera's in je hand aan het pielen bent en daarna weer wegloopt.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
GoT schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:23:
[...]
Mijn ervaring is juist dat zo'n speciaalzaak moeilijker doet met omruilen dan de MM.
Ik heb een keer een MP3 speler gekocht in MM Rotterdam en omgeruild in MM Almere.
MM Almere verkocht het niet, dus ik kreeg mijn geld terug.

Een niet nader te noemen foto speciaalzaak KE deed moeilijk toen ik een lens wilde omruilen.
Op een gegeven moment was ik het zat en wilde mijn geld terug, maar dat kon niet omdat ik het in de winkel had gekocht. (WTF ??? Heb je geen geld terug garantie als je het in de winkel hebt gekocht ???)
Maar ik zei toen dat ik het via het Internet heb gekocht en recht had op de wet "kopen op afstand".
De verkoper ging even naar achter om te vragen en kwam met een zure gezicht terug en moest mij alsnog het geld teruggeven.
sja mij mijkt het eerlijk gezegd niet uit moet zeggen dat de MM erg makkelijk is met retourneren en dat telt ook, gezien alleen foka daar betere prijzen heeft en nu ook een leuke actie met 5 jaar garantie is het even dubben maarja. blijft toch een dikke 1100 euro om te investeren. (op advies van iemand hier geen flitser meteen kopen dus dat scheelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
S913 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:32:
[...]

Licht er aan wat je onder "uitproberen" verstaat, ik stond een paar weken zelf te dubben tussen de D7000 en de 60D en heb bijna een uur met beide camera's in de MM staan spelen. Iets wat je daar in alle rust kan doen.
Juist door dat "spelen" ben ik uiteindelijk voor de 60D gegaan, omdat ik de D7000 na langere tijd in de hand houden niet prettig vond (kramp omdat de grip te klein was) en de 60D zat als gegoten. Ik denk dat ik daar in een speciaalzaak minder snel achter was gekomen omdat je daar toch altijd iemand om je heen hebt die meedenkt of dat je (ik tenminste) je niet op je gemak voelt als je zo lang met 2 camera's in je hand aan het pielen bent en daarna weer wegloopt.
precies en daarom gaan mijn vrouw en ik even een middagje voelen op verschillende plaatsen hahaha :X

;) ff zonder gekheid, als de MM geen pentax heeft schalen we naar sony en canon ook goede camera's niets mis mee maar voor het geld van de D7000 en daar de kwaliteiten van enz. heb je geen echt vergelijkbare canon alleen de 60D maar ook niet echt... maarja eerst voelen dan hebben 8)

[ Voor 14% gewijzigd door AiKoiN op 11-07-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik heb wat offtopic posts verwijderd. Graag weer ontopic nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
PowerUp schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:01:
[mbr]Ik heb wat offtopic posts verwijderd. Graag weer ontopic nu :)[/]
gelukkig iemand grijpt in O-)

maar als iemand op of aanmerkingen heeft:

word dan een D7000 met 18-55 en 55-200 de flitser even niet maar als ik er toch een wil ?

de SB400 of SB700 en waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
AiKoiN schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 00:04:
[...]

gelukkig iemand grijpt in O-)

maar als iemand op of aanmerkingen heeft:

word dan een D7000 met 18-55 en 55-200 de flitser even niet maar als ik er toch een wil ?

de SB400 of SB700 en waarom ?
Dan zou ik een SB700 nemen. Als ik 't zo snel bekijk, kan die SB400 niet eens omhoog gezet worden (zodat je de flits via het plafond kan laten schijnen). Daarnaast kan je de SB700 met CLS gebruiken (kan de flitser van de camera, en dan is je popup flits op je camera een soort afstandsbediening voor de SB700).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
ExtremelyBroken schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 08:19:
[...]

Dan zou ik een SB700 nemen. Als ik 't zo snel bekijk, kan die SB400 niet eens omhoog gezet worden (zodat je de flits via het plafond kan laten schijnen). Daarnaast kan je de SB700 met CLS gebruiken (kan de flitser van de camera, en dan is je popup flits op je camera een soort afstandsbediening voor de SB700).
volgens mij is de SB400 wel degelijk naar het platfond te richten :)
snap alleen die waardes niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De SB400 kan wel kantelen en dan via het plafond bouncen. (In landscape positie) Maar hij kan niet draaien en dus niet via het plafond bouncen in portret positie. Voordeel, hij is klein, licht, goedkoop en kan dus altijd mee. De SB700 is veel groter, zwaarder, duurder, maar geeft wel meer licht en veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
Fiber schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 10:31:
De SB400 kan wel kantelen en dan via het plafond bouncen. (In landscape positie) Maar hij kan niet draaien en dus niet via het plafond bouncen in portret positie. Voordeel, hij is klein, licht, goedkoop en kan dus altijd mee. De SB700 is veel groter, zwaarder, duurder, maar geeft wel meer licht en veel meer mogelijkheden.
en voor foto's van je kind te maken bijvoorbeeld is dan de sb400 sb700 of de standaard flitser goed
ipv naar de foto graaf gewoon mooi doek hangen en een mooie knippert maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Goed plan. Let wel op dat een echte fotograaf meerdere losstaande flitsers en softboxen gebruikt vanuit verschillende richtingen. Dus hetzelfde resultaat ga je met een enkele SB400 maar ook met een enkele SB700 niet halen. Dat vergt meer investeringen. Overigens vind ik spontane, onverwachtte portretjes en amateur kiekjes vaak veel leuker dan die officiële, perfecte, netjes belichtte en geposeerde portretten.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 12-07-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
In het showcase topic staat toevallig ook een portretfoto van een kind, is zonder flits gemaakt maar met een lens met groot diafragma, misschien is dat een betere investering voor protretten van je kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
OK, ook weer mooi te weten dat een SB400 wel kan kantelen. Maar CLS (off camera flitsen) kan ie niet. Dat zijn weer van die zaken die je op de duurdere flitsers wel hebt.

Maar mijn eerdere advies (wat _Rene_ ook al zegt) is een lichtsterkere lens eerder dan een flitser. Niemand vind 't fijn om (zij het indirect) geflitst te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3lvinG
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 13:51
Wat is je beschikbare budget?
400-500 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee nog niet

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Heel misschien insecten maar dat is zeker geen prioriteit

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)
Leuke toevoeging maar niet verplicht

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ja ik wil wel graag live view maar met AF is geen noodzaak

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil het liefst een 3 inch lcd ik heb nogal slechte ogen.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Het liefste 18-105 maar 18-55 is ook goed om mee te beginnen.

Ik zit een beetje te twijfelen tussen een bridge en een dslr en dan met name de
Sony cybershot dsx-hx100v en de nikon d3100
Sony heeft lekker veel zoom en aardig want scene mode en de NIkon heeft weer betere kwaliteit foto's en je kan heel veel instellen+ de guide mode :). Dus wat raaden jullie me aan ik sta open voor suggesties
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ExtremelyBroken schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 14:45:
Maar mijn eerdere advies (wat _Rene_ ook al zegt) is een lichtsterkere lens eerder dan een flitser. Niemand vind 't fijn om (zij het indirect) geflitst te worden ;)
Een foto met slecht licht blijft een slechte foto en die slechte foto vinden mensen meestal irritanter dan een flits als het moment waarop de foto is genomen enigzins boeiend/belangrijk/van waarde is ;)

Eigenlijk moet je dus beide hebben...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

M3lvinG schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 15:54:
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ja ik wil wel graag live view maar met AF is geen noodzaak

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik wil het liefst een 3 inch lcd ik heb nogal slechte ogen.
Kan je dan niet beter één nemen met kantel-flip scherm ?
Die van Sony is alleen kantel en de D3100 is vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
M3lvinG schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 15:54:
Ik zit een beetje te twijfelen tussen een bridge en een dslr en dan met name de
Sony cybershot dsx-hx100v en de nikon d3100
Sony heeft lekker veel zoom en aardig want scene mode en de NIkon heeft weer betere kwaliteit foto's en je kan heel veel instellen+ de guide mode :). Dus wat raaden jullie me aan ik sta open voor suggesties
Alvast bedankt!
Je hebt niet echt aangegeven wat je wil met een camera. "heel misschien insecten maar geen prioriteit" geeft ons ook weinig houvast.

D'r is een groot verschil tussen een DSLR en een compact camera. Een "bridge camera" is een compact camera in een grote body. Die sensors zijn minuscuul, het glas is gewoon minder goed dan op een DSLR, enzovoort. Daarentegen is een compact camera makkelijker in gebruik, en kan je met "live view" vaak sneller focussen dan op DSLR's liveview. Als je een DSLR zoekt, past de D3100 met 18-55 in je budget, maar denk eerst eens goed na of je wel werkelijk een DSLR wil, en wat je nou precies wil met een nieuwe camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoi,

ik had de lijst met wensen etc ingevuld maar zit eigenlijk te twijfelen tussen 2 camera's. Sinds de introductie van de Nikon D90 ben ik al aan het nadenken over een DSLR. De D90 was voor mij ideaal. De juiste omvang camera, stelmotor in de body, film mogelijkheid, goede iso performance door de wat grotere sensor, 2e LCD, 2e instelwiel, SD.

Toen geen geld, nu wel. Moet het helaas wel uitgeven met goedkeuring van de vriendin. Dit omdat we in september naar Thailand op vakantie gaan en mjin vriendin had een nieuwe auto nodig. Dus flink gespaard, maar voor andere dingen. Nu we op vakantie gaan heb ik een eis gesteld dat er perse een DSLR mee moet.

Sinds mijn eerste camera heb ik er een waar alles aan in te stellen is. Daar trok ik naar mijn mening best mooie foto's uit op zijn tijd, behalve dat ik me toen nog dood kon ergeren aan Cromatic Abboration en barrel distortion etc. Hopelijk is dat met een DSLR verleden tijd.

Om de kosten wat te drukken wil ik een 2e handse DSLR aan schaffen. 2e hands D90 body's kosten ongeveer 400 euro. Maar nu het dillemma. Voor datzelfde geld kan ik ook een 2e hands 550D kopen. De 550D heeft betere film mogelijkheid, wat weer leuk is natuurlijk en de techniek is allemaal wat nieuwer. Maar hij is wel langzamer in de burst, kleinere body, pentamirror ipv prism, etc. Ik zit hierdoor ernstig te twijfelen. Mijn gevoel zegt D90, maar wat is de algemene mening?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Voor vakantie fotografie maakt het allemaal niet zo veel uit, gewoon degene nemen die het lekkerste vasthoudt. Voor video kun je zeker beter de 550D hebben. Kijk trouwens in een winkel ook nog even naar de nieuwe Nikon D3100. Is een serieus goede camera voor een scherpe prijs.

Weet je trouwens wel zeker dat je in het hete Thailand met een lompe dSLR wil gaan rondsjouwen? Met een bijvoorbeeld een Canon S95 maak je ook prachtige foto's en die steek je zo in je broekzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

k0ewl schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:25:
<KNIP>Daar trok ik naar mijn mening best mooie foto's uit op zijn tijd, behalve dat ik me toen nog dood kon ergeren aan Cromatic Abboration en barrel distortion etc. Hopelijk is dat met een DSLR verleden tijd.
Dat hangt van de lenzen af die je koopt. Bij het goedkopere zoom-spul heb je er nog steeds kans op. Op de PC kun je natuurlijk wel het één en ander corrigeren.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ajhaverkamp schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:00:
Dat hangt van de lenzen af die je koopt. Bij het goedkopere zoom-spul heb je er nog steeds kans op. Op de PC kun je natuurlijk wel het één en ander corrigeren.
Een EF 50L f/1.2 zit anders vol met CA en die is niet goedkoop en zoomt ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 23:21
Allemaal,

Ik ben op zoek naar een instapmodel dSLR, dit omdat ik merk dat ik foto's maken steeds leuker ga vinden. Komt nog eens bij dat ik ook meer redenen krijg om foto's te maken. Ik ben benieuwd wat jullie mij zullen adviseren. Zelf zat ik te denken aan de EOS550D of de 600D. Ook ben ik van plan om een cursus fotografie te volgen. Dit om er meer verstand van te krijgen (alle termen) maar nog belangrijker om mooiere foto's te maken. Hoe staan jullie tegenover zo'n cursus?

MAX 900 Euro (Acc. zijn hier al vanaf)

Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Vooral vakantie, kinderen en gelegenheden (trouwerijen etc.) maar zoals ik al heb aangegeven, wil ik er wel verder mee, en dan met name landschappen, dieren en bewegende beelden (motor/auto sport)

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet belangrijk

Ik wil wel graag Live View maar AF is niet noodzakelijk

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geen overige wensen. Ben een beginner en zou het echt nog niet weten!

Mij is door iemand geadviseerd meteen een 18 - 135 lens aan te schaffen bij de camera. Dit omdat ik dan wat meer zoom heb, en omdat de lens iet wat beter van kwaliteit zou zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze zeer moeilijke keuze! Maar ik heb er zoals altijd met tweakers weer de volste vertrouwen in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Janaart schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:19:
... Hoe staan jullie tegenover zo'n cursus?
Zeer goed plan!
... Ben een beginner en zou het echt nog niet weten! ...
Elke redelijk recente dSLR voldoet eigenlijk wel, belangrijkste is dat hij lekker vasthoudt en plezierig te bedienen is. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Nikon D3100, maar je zou net zo goed kunnen kiezen voor de D5000 D90, of D5100 of de Canon 500D, 550D, 600D, de Pentax K-x of K-r of elke recente Sony. Het maakt allemaal echt niet zo heel veel verschil, dus kies de camera die voor jou goed voelt. Begin gewoon met de kitlens maar maak wel een spaarpotje voor extra lenzen, etc. als upgrade of uitbreiding als je er aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Fiber schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:54:
Voor vakantie fotografie maakt het allemaal niet zo veel uit, gewoon degene nemen die het lekkerste vasthoudt. Voor video kun je zeker beter de 550D hebben. Kijk trouwens in een winkel ook nog even naar de nieuwe Nikon D3100. Is een serieus goede camera voor een scherpe prijs.

Weet je trouwens wel zeker dat je in het hete Thailand met een lompe dSLR wil gaan rondsjouwen? Met een bijvoorbeeld een Canon S95 maak je ook prachtige foto's en die steek je zo in je broekzak.
Het is niet alleen voor vakantie fotografie natuurlijk. Voor op wintersport heb ik tot nu toe elke keer mijn Canon Ixus mee genomen en die maakt in goede omstandigheden ook mooie foto's. Alleen sluitertijd is in issue. Dus zolang die sensor niet groter wordt en de lens niet meer licht door laat loop ik tegen dat probleem aan.
Vaak als ik naar dagen ga over auto's dan kan ik er ook niet mee uit de voeten omdat ik de bokeh neit kan krijgen zoals ik het wil.

Maar mijn keuze is denk al wel gemaakt. Hoe mooi die video functie ook is op de 550D, is de video functie op de D90 voldoende en ga ik liever voor een camera met een wat grotere body zodat mijn grote handen hem goed vast kunnen houden. Ook de extra knoppen om meteen de slutiertijd aan te passen als diafragma etc zijn een grote plus. Ook de grotere sensor met minder MP vind ik een voordeel. D90 it is.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

k0ewl schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 08:37:
[...]

Het is niet alleen voor vakantie fotografie natuurlijk. Voor op wintersport heb ik tot nu toe elke keer mijn Canon Ixus mee genomen en die maakt in goede omstandigheden ook mooie foto's. Alleen sluitertijd is in issue. Dus zolang die sensor niet groter wordt en de lens niet meer licht door laat loop ik tegen dat probleem aan.
In goed licht maak je met elke camera mooie foto's. Maar als de omstandigheden minder worden ben je met een dSLR zeker beter af, maar dat geld voor elke recente dSLR.
Vaak als ik naar dagen ga over auto's dan kan ik er ook niet mee uit de voeten omdat ik de bokeh neit kan krijgen zoals ik het wil.
Elke recente dSLR gaat je hierbij helpen. Het wordt dan wel leuk om er tzt ook een of meer prime lenzen bij aan te schaffen zoals een 35mm f/1.8 of een 50mm f/1.8.
Maar mijn keuze is denk al wel gemaakt. Hoe mooi die video functie ook is op de 550D, is de video functie op de D90 voldoende en ga ik liever voor een camera met een wat grotere body zodat mijn grote handen hem goed vast kunnen houden. Ook de extra knoppen om meteen de slutiertijd aan te passen als diafragma etc zijn een grote plus.
Goede reden om voor de D90 te kiezen.
Ook de grotere sensor met minder MP vind ik een voordeel. D90 it is.
Ga je vast veel plezier mee hebben, ik heb 'em zelf ook! ;) Vergeet die cursus niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Fiber schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:44:
[...]

In goed licht maak je met elke camera mooie foto's. Maar als de omstandigheden minder worden ben je met een dSLR zeker beter af, maar dat geld voor elke recente dSLR.

[...]

Elke recente dSLR gaat je hierbij helpen. Het wordt dan wel leuk om er tzt ook een of meer prime lenzen bij aan te schaffen zoals een 35mm f/1.8 of een 50mm f/1.8.

[...]

Goede reden om voor de D90 te kiezen.

[...]

Ga je vast veel plezier mee hebben, ik heb 'em zelf ook! ;) Vergeet die cursus niet! :)
Er zijn al een aantal mails de deur uit gegaan en die cursus ga ik zeker nog volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Janaart schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:19:
Allemaal,

Ik ben op zoek naar een instapmodel dSLR, dit omdat ik merk dat ik foto's maken steeds leuker ga vinden. Komt nog eens bij dat ik ook meer redenen krijg om foto's te maken. Ik ben benieuwd wat jullie mij zullen adviseren. Zelf zat ik te denken aan de EOS550D of de 600D. Ook ben ik van plan om een cursus fotografie te volgen. Dit om er meer verstand van te krijgen (alle termen) maar nog belangrijker om mooiere foto's te maken. Hoe staan jullie tegenover zo'n cursus?

MAX 900 Euro (Acc. zijn hier al vanaf)

Nee

Vooral vakantie, kinderen en gelegenheden (trouwerijen etc.) maar zoals ik al heb aangegeven, wil ik er wel verder mee, en dan met name landschappen, dieren en bewegende beelden (motor/auto sport)

Niet belangrijk

Ik wil wel graag Live View maar AF is niet noodzakelijk

Geen overige wensen. Ben een beginner en zou het echt nog niet weten!

Mij is door iemand geadviseerd meteen een 18 - 135 lens aan te schaffen bij de camera. Dit omdat ik dan wat meer zoom heb, en omdat de lens iet wat beter van kwaliteit zou zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze zeer moeilijke keuze! Maar ik heb er zoals altijd met tweakers weer de volste vertrouwen in!
Het klinkt alsof je al een hoop onderzoek gedaan hebt. Als je iemand in je omgeving hebt met Canon, is dat alleen maar gunstig, dan kan je nog eens speelgoed uitwisselen. Ga ook naar een winkel om een camera vast te houden, en kijk of hij goed in de hand ligt, en de knoppen goed bereikbaar zijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Laatst online: 18-09 22:34
Zucht, Begint mij nu echt te laat te worden als ik zo op de klok kijk.
Moet morgen (Vandaag dus) nog wel in staat zijn om even langs de Saturn te gaan om ze bijde vast te houden.

Anyway, ik wilde eigenlijk helemaal niet posten in dit topic omdat ik dat niet nodig achte maar goed.
Lang verhaal kort, Ben nu al ruim 6 maanden aan het kijken voor een fototoestel dat vooral geschikt moet zijn om op mijn kamer (nooit echt helder verlicht) foto's te kunnen nemen van mijn Technic Lego collectie. De rest is bijzaak (Maar niet geheel onbelangrijk, Zoals de aankomende kleine van mijn zus en de hond(pup) die mijn ouders en ik nu sinds begin dit jaar in huis hebben.)
Verder zal ik op de camping het bos inlopen voor wat mooie natuurplaatjes en rond de wat mooiere auto's lopen om wat te oefenen enzo.

Na mijn eigen onderzoek komt er dan uit dat ik het beste voor een instap DSLR kan gaan, En dat ga ik doen met een Budget van max 500 euro voor camera en lens. (Hoogstwaarschijnlijk een kit.) Geheugenkaartje(s) en andere essentiele dingen zoals een tas moeten volgens mij wel voor een extra 100 euro te krijgen zijn.

Nu zit deze keuze dus tussen de Nikon D3100 en de Canon 1100D, Bijde met 15 - 55 kitlens.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Nikon vanwege de 35mm f/1.8G AF-S DX (Als eerste extra lens aankoop over een paar maanden.)
Maar ik ben van plan ze eerst bijde vast te houden en dan zien we wel welke het beste aanvoelt.
Van wat ik gelezen heb voldoet de 15-55 kitlens van bijde camera's aan wat ik in de eerste instatie met de camera wil gaan doen.

Een cursus zie ik niet zo zitten, Een boek vind ik eventueel nog wel interesant. + Ik heb een vader met fotoverleden (Al heeft die nooit digitaal gefotografeerd.

Hoe dan ook, De reden waarom ik toch in dit topic post is als volgt:
Her en der lees ik op het internet dat de 1100D een autofocus motor in de Body heeft zitten en daardoor de betere keuze is omdat je er dan ook niet gemotoriseerde lenzen op kunt gebruiken, Wat hem interesant maakt omdat je dan goedkoop tweedehands lenzen op de kop kunt tikken.
op andere sites en fora word dit echter weer ontkracht.

Het volgende is te vinden op de site van Canon:
Te gebruiken met alle EF en EF-S objectieven
De EOS 1100D wordt ondersteund door de complete serie EOS-objectieven en -accessoires: flitsers, ontspanners op afstand en een systeem bestaande uit ruim 60 objectieven die door professionele fotografen over de hele wereld worden gebruikt.
Ik heb zelf het idee dat het voor een camera van onder de 500 euro niet mogenlijk is om er een autofocus motor in de body te steken en ga er dan ook vanuit dat het gewoon om een comunicatie fout gaat.
De Nikon D3100 kan volgens mij ook gewoon met niet gemotoriseerde lensen omgaan, Je zult ze dan alleen zelf moeten scherpstellen.
Zelfde zal wel opgaan voor de 1100D.

Iemand die hier voor mij wat duidelijkheid in kan scheppen?

Dan nog een andere vraag, Is de D3100 in staat zelf de Sensor schoon te maken? Ik haal het wel uit de beschrijving op de site van Nikon, Maar ik zou toch graag even een bevestiging willen. (De Canon doet het in elk geval niet voor zover ik weet)

Budget staat vast op 500 euro en ondanks dat ik aardig wat spaargeld heb staan zal dit budget met geen cent omhoog gaan.
Ik wil eerst eens leren hoe fotografie in elkaar steekt, Als blijk dat het niets voor mij is dan is dat dan jammer maar heb ik wel een leuke camera die mijn vader vast ook met alle plezier meeneemt.
Als ik het wel geweldig vind dan komen er eerst een paar lensen bij en kijk ik over een jaar of 2 wel voor een nieuwe body.

Hoe dan ook, alvast bedankt voor jullie hulp.
Sato.

(P.S. vergeef enige taal en/of spelfout, Ik ben ontzettend moe en hoop dat voor ik naar de winkel ga (ergens in de middag) iemand al wat verheldering voor mij gepost heeft zodat ik eventueel meteen kan beslissen en weer een kopzorg minder heb. ;) )

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Elke canon DSLR heeft autofocus, bij Nikon niet ;) Dus bij canon hoef je daar helemaal niet op te letten behalve dat de lens auto-focus moet ondersteunen maar dat doen ze allemaal bijna wel ;)

Nikon heeft in mijn ogen de grote fout gemaakt om dit niet in elke camera te doen en er niet echt duidelijkheid over te scheppen (motor in body / motor in lens etc.).

[ Voor 30% gewijzigd door Ventieldopje op 15-07-2011 09:27 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Qua prijs maakt het weinig uit, qua gevoel wel, en dat is belangrijk. Ga ze vasthouden en je weet het waarschijnlijk gelijk. AF motor gedoe speelt niet bij Canon en bij Nikon ook steeds minder, er zijn genoeg lenzen met motor en het worden er steeds meer, gewoon niet druk om maken. Ook dat sensor cleaning gedoe kun je vergeten, is niet belangrijk. Zorg wel dat je de kit met IS lens (Canon) of VR lens (nikon) koopt. Richtprijs beide onder de 450 Euro. Ik denk wel dat je voor je Lego foto's al gauw een externe flitser wil hebben, maar dat merk je dan wel weer. http://tweakers.net/pricewatch/compare/288/263093;277226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb 's een vergelijking gedaan. Lenzen voor beiden ontlopen elkaar vrij weinig op prijs, in ieder geval in het stuk "wat zal een beginner aanschaffen" Enige waar Canon in de lagere regionen nu een voordeel heeft is met een 50mm f1.8. Nikon;s gemotoriseerde variant is een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sato schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 04:35:
Zucht, Begint mij nu echt te laat te worden als ik zo op de klok kijk.
Moet morgen (Vandaag dus) nog wel in staat zijn om even langs de Saturn te gaan om ze bijde vast te houden.

...

Na mijn eigen onderzoek komt er dan uit dat ik het beste voor een instap DSLR kan gaan, En dat ga ik doen met een Budget van max 500 euro voor camera en lens. (Hoogstwaarschijnlijk een kit.) Geheugenkaartje(s) en andere essentiele dingen zoals een tas moeten volgens mij wel voor een extra 100 euro te krijgen zijn.

Nu zit deze keuze dus tussen de Nikon D3100 en de Canon 1100D, Bijde met 15 - 55 kitlens.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Nikon vanwege de 35mm f/1.8G AF-S DX (Als eerste extra lens aankoop over een paar maanden.)
Maar ik ben van plan ze eerst bijde vast te houden en dan zien we wel welke het beste aanvoelt.
Van wat ik gelezen heb voldoet de 15-55 kitlens van bijde camera's aan wat ik in de eerste instatie met de camera wil gaan doen.

...
Hoe dan ook, De reden waarom ik toch in dit topic post is als volgt:
Her en der lees ik op het internet dat de 1100D een autofocus motor in de Body heeft zitten en daardoor de betere keuze is omdat je er dan ook niet gemotoriseerde lenzen op kunt gebruiken, Wat hem interesant maakt omdat je dan goedkoop tweedehands lenzen op de kop kunt tikken.
op andere sites en fora word dit echter weer ontkracht.

Het volgende is te vinden op de site van Canon:

[...]

Ik heb zelf het idee dat het voor een camera van onder de 500 euro niet mogenlijk is om er een autofocus motor in de body te steken en ga er dan ook vanuit dat het gewoon om een comunicatie fout gaat.
De Nikon D3100 kan volgens mij ook gewoon met niet gemotoriseerde lensen omgaan, Je zult ze dan alleen zelf moeten scherpstellen.
Zelfde zal wel opgaan voor de 1100D.

Iemand die hier voor mij wat duidelijkheid in kan scheppen?

...

Budget staat vast op 500 euro en ondanks dat ik aardig wat spaargeld heb staan zal dit budget met geen cent omhoog gaan.
...
Simpel gezegd.
Nikon heeft al dezelfde bayonet sinds 1959. Toen was er nog geen Autofocus dus dat die bayonet is in de loop der tijd behoorlijk geëvolueerd. De eerste AF-lenzen hadden een schroef-koppeling (AF-motor in de body), later is men die in de lens gaan plaatsen omdat zwaardere lenzen een krachtigere motor nodig hadden. Daarna is men andere lenzen met AF-motoren gaan uitvoeren (geluidloze AF). Tenslotte heeft men, om klanten te stimuleren nieuwe lenzen te kopen, en om de body goedkoper te maken (klanten lokken) de AF-motor in de amateur-camera's weggelaten.

Dat is dus de reden dat sommige lenzen op de D3100 niet zullen werken.Meestal zul je ze wel fysiek kunnen koppelen (pre-AI en F3AF niet), echter Nikon heeft meer van dat soort foefjes uitgehaald, op oudere amateur-AF-camera's werkte bv met MF-lenzen ook de lichtmeter niet terwijl daar geen enkele technische reden voor was/is. Op de professionele modellen werkte het dan wel. Het volledige overzicht wat wel en niet werkt vindt je op http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

Wil je dus de mogelijkheid hebben om oude lenzen (tweedehands markt) te kunnen gebruiken dan is de D3100 niet de beste keus.

Canon is in 1986 overgestapt van de FD-vatting op de EOS-vatting. Alle EOS lenzen (EF-vatting) hebben een AF-motor ingebouwd uitgezonderd de MP-E 65mm f/2.8 15x Macro en de Tilt&Shift objectieven waar AF niet mogelijk of niet zinvol is. Bij Canon speelt dit dus helemaal niet, daar is nooit een AF-motor in de body ingebouwd geweest, noch van een schroefkoppeling voor de AF (ook niet bij de T80). De oudere FD-lenzen passen niet, al zijn er FD-EF-adapters, maar ook daarmee heb je geen AF, geen open-lens-lichtmeting, en kun je niet op oneindig scherpstellen. Alles bij elkaar is het EOS systeem dus een stuk overzichtelijker en met minder beperkingen. Met adapters kun je zelfs Nikkor, Minolta, P-draad en andere vreemde objectieven gebruiken, echter wel met de bijbehorende beperkingen, zoals het ontbreken van AF en open-lens-lichtmeting, iets dat je bij Nikon min-of-meer kunt vergeten, daar past alleen wat voor Nikon gemaakt is.

Iets anders als CaNikon.
Gezien de kleinere sensoren bij het four-thirds en micro-four-thirds systeem, waardoor je in slecht licht (je slecht verlichte kamer) snel met hogere ruiswaardes te maken hebt, kan ik je de Olympus en Panasonic modellen niet aanraden, echter doordat je een grotere scherptediepte hebt en dus een groter diafragma kunt gebruiken, zou dat mee kunnen vallen.

Sony is in ieder geval een betere keus als Nikon. Sony bouwt voort op Minolta's Alfa-systeem, en alhoewel Sony inmiddels ook AF-motoren inbouwd, zijn de camera's nog allemaal voorzien van AF-motoren en de schroefkoppeling. De camera's blokkeren wel* als ze niet met de electronica in de lens kunnen communiceren, maar de meeste adapters hebben een chip ingebouwd om dat te verhelpen en bij een adapter zonder chip kun je bij de meeste camera's deze lens-mount-check uitschakelen (zie http://www.mhohner.de/sony-minolta/faq.php#lenscheck) Verder geld ten aanzien van de adapters min-of-meer hetzelfde als bij Canon, zij het dat er met minder vattingen op oneindig is scherp te stellen. Nadeel van Sony is wel de vaak gigantisch hoge resoluties, waardoor de ruisprestatie bij slecht licht weer wat minder is.

Pentax tenslotte heeft, zit een beetje daar tussenin. Enerzijds hebben ze, bij de overgang naar AF, net als Nikon de bajonet, en dus de compatibiliteit behouden, anderzijds hadden ze voor 1973 een andere vatting (p-draad, m-42, screw-mount) maar zijn alle lenzen van daarvoor met een adapter te gebruiken. Pentax bouwt tegenwoordig de AF-motor ook in de lens, maar doet dat nog slechts bij enkele typen dus de huidige camera's kunnen gebruik maken van de oude lenzen, zij het dat voor de M-serie en de K-serie vanwege het ontbreken van de diafragma-simulatie-koppeling je steeds voor de opname licht moet moet meten met de groene knop.

Sony en Pentax hebben stabilisatie in de body, dat werkt dus met alle lenzen terwijl je bij Canon en Nikon lenzen moet kopen waar stabilisatie ingebouwd zit, en dat zijn de exemplaren die veel te duur zijn (professionele lijn), of te weinig lichtsterk (goedkoop en compact gebouwd), het laatste zeker voor jou niet handig is (maar voor foto's onder de vakantiezon geen probleem) Als je op je kamer gebruik maakt van een statief, voeg de stabilisatie natuurlijk niets meer toe.

Canon heeft een EF 35mm f/1.4L USM en een EF 35mm f/2.0, laatste is vergelijkbaar met de Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX en ook Sony en Pentax hebben een 35/2.0 waarbij je dus in het gratis die stabilisatie mee krijgt.
Zowel de Sony's als de Pentaxen (met AntiShake) hebben een anti-stof-functie ingebouwd, de Canon 1100D volgens wat ik vind via Google ook, maar de informatie is sumier.

Tenslotte kun je het best de camera's ter hand nemen en proberen welke bediening je het beste aanspreekt. Canon en Nikon hebben beiden, al sinds de eeuwwisseling, een wat eigenaardige bediening waaraan hun gebruikers gewend zijn geraakt, maar dat voor vie overstapt naar deze merken toch wat omslachtig aandoet, dat geld vooral voor Canon (Nikon sluit iets meer aan bij de traditionele fotocamera) al heeft dat weer de scroll-dial dat bij velen geliefd is. Sony en Pentax hebben een wat betere ergonomie en bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BeosBeing schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:51:
Canon en Nikon hebben beiden, al sinds de eeuwwisseling, een wat eigenaardige bediening waaraan hun gebruikers gewend zijn geraakt, maar dat voor vie overstapt naar deze merken toch wat omslachtig aandoet, dat geld vooral voor Canon (Nikon sluit iets meer aan bij de traditionele fotocamera) al heeft dat weer de scroll-dial dat bij velen geliefd is. Sony en Pentax hebben een wat betere ergonomie en bediening.
Dit is echt zo persoonlijk als ik weet niet wat dus om het als een feit te presteren vind ik een beetje overdreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
BeosBeing schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:51:
[...]
Sony is in ieder geval een betere keus als Nikon. Sony bouwt voort op Minolta's Alfa-systeem, en alhoewel Sony inmiddels ook AF-motoren inbouwd, zijn de camera's nog allemaal voorzien van AF-motoren en de schroefkoppeling. De camera's blokkeren wel* als ze niet met de electronica in de lens kunnen communiceren, maar de meeste adapters hebben een chip ingebouwd om dat te verhelpen en bij een adapter zonder chip kun je bij de meeste camera's deze lens-mount-check uitschakelen (zie http://www.mhohner.de/sony-minolta/faq.php#lenscheck) Verder geld ten aanzien van de adapters min-of-meer hetzelfde als bij Canon, zij het dat er met minder vattingen op oneindig is scherp te stellen. Nadeel van Sony is wel de vaak gigantisch hoge resoluties, waardoor de ruisprestatie bij slecht licht weer wat minder is.
Nadeel van Sony is dat, als je het assortiment van minolta niet mee telt, de lineup nog niet zo uitgebreid is als die van Canikon (alhoewel dat langzaam verbeterd). Verder heb ik zeer sterke twijfels of Sony de traditionele DSLR voort zal zetten of dat het SLT en NEX wordt.
Pentax tenslotte heeft, zit een beetje daar tussenin. Enerzijds hebben ze, bij de overgang naar AF, net als Nikon de bajonet, en dus de compatibiliteit behouden, anderzijds hadden ze voor 1973 een andere vatting (p-draad, m-42, screw-mount) maar zijn alle lenzen van daarvoor met een adapter te gebruiken. Pentax bouwt tegenwoordig de AF-motor ook in de lens, maar doet dat nog slechts bij enkele typen dus de huidige camera's kunnen gebruik maken van de oude lenzen, zij het dat voor de M-serie en de K-serie vanwege het ontbreken van de diafragma-simulatie-koppeling je steeds voor de opname licht moet moet meten met de groene knop.
Pentax K bayonet manual focus lenzen zijn nog steeds heel veel 2e hands te vinden en vaak voor scherpe prijzen. Zit vuilnis tussen maar ook leuke lensjes.
Met de lancering van de Q en de overname door Ricoh is het wel de vraag of er over een paar jaar nog wel een pentax spiegelreflex lijn zal zijn.
Sony en Pentax hebben stabilisatie in de body, dat werkt dus met alle lenzen terwijl je bij Canon en Nikon lenzen moet kopen waar stabilisatie ingebouwd zit, en dat zijn de exemplaren die veel te duur zijn (professionele lijn), of te weinig lichtsterk (goedkoop en compact gebouwd), het laatste zeker voor jou niet handig is (maar voor foto's onder de vakantiezon geen probleem) Als je op je kamer gebruik maakt van een statief, voeg de stabilisatie natuurlijk niets meer toe.
Sorry maar die gaat niet op!

pricewatch: Sony DT 18-200mm f/3.5-6.3
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II
pricewatch: Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

pricewatch: Sony DT 55-200 mm F4-5.6 SAM
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR

pricewatch: Sony DT 18-55 mm F3.5-5.6 SAM
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Nikon en canon hebben, waar dat relevant is, in de consumenten lijn ook stabilisatie.
Canon heeft een EF 35mm f/1.4L USM en een EF 35mm f/2.0, laatste is vergelijkbaar met de Nikkor 35mm f/1.8G AF-S DX en ook Sony en Pentax hebben een 35/2.0 waarbij je dus in het gratis die stabilisatie mee krijgt.
Zowel de Sony's als de Pentaxen (met AntiShake) hebben een anti-stof-functie ingebouwd, de Canon 1100D volgens wat ik vind via Google ook, maar de informatie is sumier.
Ik kan me zo 123 geen instapper voor de geest halen die niet een of andere anti-stof functie heeft.
Tenslotte kun je het best de camera's ter hand nemen en proberen welke bediening je het beste aanspreekt. Canon en Nikon hebben beiden, al sinds de eeuwwisseling, een wat eigenaardige bediening waaraan hun gebruikers gewend zijn geraakt, maar dat voor vie overstapt naar deze merken toch wat omslachtig aandoet, dat geld vooral voor Canon (Nikon sluit iets meer aan bij de traditionele fotocamera) al heeft dat weer de scroll-dial dat bij velen geliefd is. Sony en Pentax hebben een wat betere ergonomie en bediening.
Ergonomie is heel subjectief. Ik snap elke nikon vrijwel meteen, Canon lukt, bij de xxd serie, best goed zodra mijn hand door heeft dat het wieltje op de verkeerde plek zit. Sony.. ik snap er helemaal niets van! M.A.W. Ik denk niet dat het zo zwart/wit is als je stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Veel halve waarheden en (Pentax groen) gekleurde meningen waar een beginner die alleen wat Lego, familie, huis, tuin en keuken foto's wil maken allemaal niets mee te maken heeft. Elke enigszins recente dSLR is meer dan prima voor genoemde doelen en het is zinloos om je verder druk te maken om allerlei randzaken. Voor de Lego wil je wellicht ooit een keer een flitser, een statief of een makro lens maar ook dat kan prima bij elk merk.

Neemt niet weg dat de Pentax K-r een prima alternatief kan zijn, Sony heeft weinig te bieden onder de 500 Euro, Nikon D5000 kan ook nog een leuke optie zijn. Maar als gezegd, het ontloopt elkaar allemaal niet heel veel en elke keus is goed genoeg voor genoemde doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
+1 op ^^

Lichttentje zelf maken of uit een Aldi aanbieding halen kan nog leuk zijn voor Lego.

Enigszins afdwalend, hier http://nikonrumors.com/20...red-to-in-camera-vr.aspx/ legt Nikon heel objectief ;) uit waarom stabilisatie in de lens beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Laatst online: 18-09 22:34
Zo, inmiddels weer terug van mijn bezoek aan de Saturn alwaar ik wat camera's vastgehouden heb.
Wat mij betreft zat er kwa gevoel weinig verschil tussen de Canon 1100D en Nikon D3100. Buiten het feit dat de knopjes links en rechts op een andere plek zitten, Maar ik moet het toch allemaal nog leren dus dat maakt niet zo heel veel uit.

Wat wel uitmaakt is dat er twee opties zijn bijgekomen binnen het door mij vastgestelde budget van 500 Euro.
Namelijk de Nikon D5000 met 18-55 vr kitlens (509,- Pluspunten, voelde goed aan, wat zwaarder en vooral klapschermpje.)
en de Canon 500D met 18-55 IS kitlens. (499,-)

Nu zijn dit wat oudere modellen maar dat zal voor de kwalitiet van de foto's niet veel uitmaken.
Vraag aan jullie is dus als volgt, Zijn deze twee ook te overwegen of kan ik de keuze het beste tussen de D3100 en 1100D houden?

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Deze modellen (iig. weet ik het van canon) zitten in een hoger segment dus die zou ik zeer zeker overwegen ;)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.