[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.398 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freezhost schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:13:
Is de canon 1100D misschien ook nog een optie? Zo te zien zitten daar niet zo heel verschillen behalve het aantal focus punten dat is bij de 1100D 9 ten opzicht van 11
Als je je nog het hoofd breekt over allerlei elemantaire dingen staat het aantal focuspunten heel erg laag op de prioriteitenlijst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01
De 1100D wordt op internet niet goed beoordeeld, ik denk dat ik mijn keuze wel heb gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 09:27
Ik wil een canon eos 550D halen voor 610€ En hierbij direct 5 jaar garantie (voor niks) Maar nu hebben ze daarbij de EF-S 18-55mm iS en de EF-S 18-55mm iS II. Wat zijn hierbij de verschillen? is er een beter/sterker dan de ander, of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat de IS II alleen bij de 600D zat...

http://www.dpreview.com/p...canon_18-55_3p5-5p6_is_ii

IS I
http://www.canon.nl/For_H...EF-S_18-55mm_f3.5-5.6_IS/

IS II
http://www.canon.nl/For_H...S_18-55mm_f3.5-5.6_IS_II/

Zie zo één twee drie het verschil niet. Ik dacht dat de IS II een betere stabilizer had, zodat je er nog meer stops uit kon halen, maar ze zijn dus allebei vier stops. De grootste verschillen zijn het bouwjaar en de prijs :P. Wil je het precies weten, dan raad ik je aan eens wat reviews lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Het verschil is alleen de buitenkant, optisch is er niets anders. Heel veel steviger dan de IS I is hij ook niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Helemaal super, bedankt voor de hulp!

Als ik later nieuwe lenzen wil kopen voor de canon 550D Wat zijn dan voor mij goede keuze's. Ik zelf denk veel bezig te zijn met landschap foto's, en foto's in steden (straat fotografie) En die soort dingen. Natuurlijk lijkt een Canon L lens me super. maar die zijn de komende jaren toch veel te duur.

Als ik dan 3 lenzen zou willen, wat is een slimme keuze? (eentje wil ik echt zoveel mogelijk op beeld krijgen dus voor landschap). Ook een fijne all rounder lijkt me wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Dit staat in de review van de D600 op dpreview.com:
The 600D gets a 'new' kit lens, the EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II. According to Canon this is identical in specification to the previous version, and features exactly the same optics and IS system: it simply has a revised external design. The visible changes suggest a paring down of production costs, for example the 'white square' alignment mark for mounting the lens is now simply painted on, rather than moulded.
De IS II is dus gemaakt om goedkoper geproduceerd te kunnen worden, maar is op het moment (los) € 24,- duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Laatst online: 21:04
Ik kwam er trouwens achter dat we hier nog een hele oude olympys spiegerlreflex met een 50mm 1,8 en een superzoom lens hadden hier in huis, kan ik daar nog iets mee(de lenzen dan)??

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
CristianSchriev schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:16:
Helemaal super, bedankt voor de hulp!

Als ik later nieuwe lenzen wil kopen voor de canon 550D Wat zijn dan voor mij goede keuze's. Ik zelf denk veel bezig te zijn met landschap foto's, en foto's in steden (straat fotografie) En die soort dingen. Natuurlijk lijkt een Canon L lens me super. maar die zijn de komende jaren toch veel te duur.

Als ik dan 3 lenzen zou willen, wat is een slimme keuze? (eentje wil ik echt zoveel mogelijk op beeld krijgen dus voor landschap). Ook een fijne all rounder lijkt me wel fijn.
Landschap.. steden.. tamron 10-24, tokina 11-16, dat soort dingen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben beginnend fotograaf (weinig ervaring) ik wil graag een goede nieuwe camera aanschaffen. Ik twijfel tussen de 550D en 600D welke is voor een beginnend fotograaf een goede aanschaf?

Ik wil mooie foto's kunnen maken en hij moet makkelijk te gebruiken zijn. Ik ga binnenkort een reis maken en daarvoor wil ik hem dan vooral voor gebruiken.

(Of raden jullie me dan een gewone digitale camera aan? Waar mijn eerste gedachte niet naar uitgaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Het grootste verschil tussen de Canon 550D en de Canon 600D is het uitklapbare scherm van de 600D. Voor de rest zijn het echt minimale verschillen. Ze zijn allebei prima. Heb je ze al een keer vastgehouden? Goed in de hand liggen is een van de belangrijkste criteria voor een nieuwe camera. Lees ook het begin van dit topic eerst eens rustig door.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01
Ik zit nu naar de D3100 te kijken maar ik kom twee kits tegen.
Met een AF-S DX 18-55mm G VR en één met een AF-S DX 18-55mm G ED II ik neem aan dat ik aan de VR meer hebt als beginner dan aan de ED variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ja, de VR versie wil je hebben, geen idee eigenlijk waarom ze die andere ook nog aanbieden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:20
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 00:07:
Ik ben beginnend fotograaf (weinig ervaring) ik wil graag een goede nieuwe camera aanschaffen. Ik twijfel tussen de 550D en 600D welke is voor een beginnend fotograaf een goede aanschaf?
Aan beide kun je geen buil vallen. Verder wat Fiber hierboven zegt.
Ik wil mooie foto's kunnen maken en hij moet makkelijk te gebruiken zijn. Ik ga binnenkort een reis maken en daarvoor wil ik hem dan vooral voor gebruiken.

(Of raden jullie me dan een gewone digitale camera aan? Waar mijn eerste gedachte niet naar uitgaat.)
Een DSLR heeft een aantal belangrijke nadelen, vooral tijdens een reis. Hij is een heel stuk zwaarder en groter. Het hangt heel erg van de type reis die je gaat maken af in hoeverre dat lastig is. Ik heb het er voor over om de hele dag met een camera om mijn nek/in mijn rugzak te lopen met ook nog andere bagage. Maar als je licht wilt reizen en je camera in je zak wilt kunnen stoppen, is een DSLR niks. Dan is de kans groot dat je hem thuis / in je hotel / in je auto laat liggen.

Je zou ook naar een Micro Four Third camera kunnen kijken (bijv. Olympus PEN). Dan kan je camera beter foto's maken dan de gemiddelde compact camera, maar kun je een stuk lichter reizen. (Of je echt betere foto's maakt hangt natuurlijk van jezelf af ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:21
Het vakantiegeld is weer binnen, dus we kunnen los! ;-)

Twee a drie jaar geleden heb ik een Canon 400D met standaard kitlens (18-55mm) gekocht. Destijds eigenlijk niet veel mee gedaan tot een paar maand geleden. Echter merk ik nu dat ik qua bereik en licht (binnen) te kort kom. Met de aankomende vakanties en een gezinsuitbreiding in het vooruitzicht wil ik nu mijn foto hardware gaan updaten.

Nu zit ik alleen te twijfelen of ik zal upgraden naar een 550D vanwege de video mogelijkheid. Dit is namelijk wel een wens vanaf onze kant. Echter betekend dan dat ik de 400D ook in de verkoop kan zetten. Verklaren jullie mij als gek? Wat zou zo nog iets opleveren?

Wat is je beschikbare budget?
1000 a 1250 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee/Ja, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
In princiepe niet. Al vind ik het leuk om marco foto's te maken van insecten.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, dit lijkt ons erg handig/leuk.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Nee.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Geheugenkaartjes al in bezit.
Gewenst bereik?
Meer dan de standaard kitlens. Eventueel 2 lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je objectief is wat outdated, de nieuwe versie van die kitlens (IS of nu zelfs al IS II) is een stuk scherper en beter... Maar als ik zo hoor wat je probleem is (te weinig licht / bereik) kun je beter gewoon een andere lens erbij halen ipv een nieuwe body..

Mocht je persee video erbij willen hebben dan is een 550/600 een goede optie, maar bedenk wel dat je waarschijnlijk een externe microfoon erbij wilt, en goed filmen een statief vereist (of zo'n gyroscopisch ding dat je kunt vasthouden).

Voor extra zoombereik zou ik een 70-200 F/4 L USM halen, als het budget het toelaat een IS (die is scherper).
Een mooie allround lens is de relatief nieuwe Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS, maar die heeft hetzelfde diafragma als je huidige 18-55, dus als je licht tekort komt wil je wat beters.. Misschien een Canon EF-S 17-55mm f/2,8 USM IS, maar dan is je bereik nog hetzelfde als je oude lens (allround).

Een voordeel wat je wel behaalt met een nieuwe body is betere ruiswaarden op hogere ISO's, daardoor heb je ook meer licht.. Maar mijn advies is gewoon 2 goede lensen halen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Gezien je eisen is het inderdaad van belang dat je investeert in lenzen, een nieuwe body is waarschijnlijk een upgrade die je het minst gaat merken. Je moet je wel gaan verdiepen in wát je precies aan bereik of lichtsterkte mist. Zoals ik lees moet je gaan kiezen tussen: een macro lens (bv 100 2.8 macro), extra bereik op je standaard zoom (bijvoorbeeld 15-85 of zelfs 18-250), extra zoom in een aparte lens (bv 55-250 of 70-200), meer lichtstekte in de vorm van een zoomlens (bv Canon/Tamron/Sigma 17/18-50 2.8 met of zonder IS) of extreem veel meer lichtsterkte in de vorm van een prime lens (bv canon 50 1.8/1.4 of sigma 30 1.4).

Alles heeft voor- en nadelen, kijk eens in het canonmount objectieven topic voor meer informatie. Voor filmen is een DSLR vaak niet een eerste keus omdat het wat lastiger is, maar het kán wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Lees eerst het dSLR Video topic eens door. Er zitten nog al wat haken en ogen aan filmen met de dSLR.
Het video-dSLR hardware topic

Je camera (2006) én je lens (18-55 zonder IS) zijn eigenlijk allebei verouderd. Een recente camera heeft behalve de film optie ook als voordeel de veel beter prestaties in slecht licht bij hoge ISO's. Dat kan kan zomaar 2 of 3 stops schelen. Op marktplaats doet de 400D met kitlens nu nog zo'n 200 Euro. Ik zou het setje verkopen en overnieuw beginnen. Een recente camera kost ongeveer 500 Euro, dan kun je nog bijna 1000 Euro aan lenzen besteden, als ik een beetje optimistisch reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook dat je in dit geval met alleen nieuwe lenzen en de 400D blijven gebruiken niet genoeg vooruit gaat. Een 50mm F/1.8 Prime zou dan nog wat winst kunnen geven maar een F/2.8 is al minimaal.

Dan is een Combinatie 550D + F/2.8 lens + eventueel Tele een betere vooruitgang en ook binnen stuk beter bruikbaar door betere ISO prestaties en dat moet met dit Budget toch wel mogelijk zijn.

Twee opties waar ik zo even op kom. Er zijn misschien nog wel wat opties?
550D (579) + 17-50 F/2.8 Tamron (320) + 70-200 F/4.0 L(500) en dan verkopen van de 400D + 18-55 (200)
550D (579) + 17-50 F/2.8 Tamron (320) + 55-250(200) en dan verkopen van de 400D + 18-55 (200)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe fotocamera. Aangezien ik een lange tijd met een Fujifilm Finepix S5600 heb geschoten (met wel 5,1mpx!) vind ik het tijd worden voor een stapje hoger. Daarbij ben ik op zoek naar een degelijk instapmodel dSLR. Ik maak voornamelijk foto's van sport (wielrennen). Ik heb al wat rondgekeken, maar ik kwam er niet echt goed uit. Dit komt vooral door het feit dat ik een aantal leuke camera's op het oog heb, maar niet weet of je hier ook goeie sportfoto's mee kunt maken.

1. Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 500-700 euro.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee,
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ja, ik kom van een Fujifilm Finepix S5600. Hiermee heb ik jarenlang foto's gemaakt van de wielersport. Echter, wil ik nu een "stapje" hoger en betere foto's maken. Dus de camera zal voornamelijk gebruikt worden voor het fotograferen van wielerwedstrijden.
4. Moet de camera kunnen filmen?
Ja, het liefst met wat kwaliteit.
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live view graag, maar AF is geen absolute noodzaak.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
-
7. Gewenst bereik?
Hier is advies ook gewenst bij. Ik heb er niet heel veel verstand van namelijk. In de Pricewatch heb ik standaard kitlenzen gezien van 18-55mm en 18-135mm. Wat wordt aangeraden voor foto's van wielrennen?

Ik heb al gekeken naar de Canon 550D en de Nikon 3100. Deze bevallen me qua budget wel, maar ik heb geen flauw idee of deze camera's slecht of goed presteren voor sport/wielerfoto's..

Hulp gezocht dus, alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Vergeleken met die S5600 zijn ze allebei een wereld van verschil. Ik denk dat je het beste de goedkoopste kan nemen, om zo veel mogelijk geld voor een tele-lens over te houden. In hoeverre gebruikte je de zoom functie van je S5600? Dat is bepalend voor je lens keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De zoomfunctie gebruikte ik vooral voor close-up shots van de wielrenners vóór of na de start. Niet zozeer tijdens de race zelf. Ik weet niet of een telelens past bij mijn gebruik, aangezien ik meer als toeschouwer fotografeer...

Om een indruk te geven: https://picasaweb.google....e-s1YPETw&feat=directlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
Oke ook ik ben aan het kijken naar een mooie dSLR.
Ik denk aan een 550D. Echter wat ik mij nog wel afvraag hoe is de flitser van deze camera?
Domme vraag misschien maar heb heel wat internetpagina's afgestruind naar wat voor flitser het toestel nu precies heeft. Op sommige foto's zie je een opklapflitser erbij, maar ik ga er vanuit dat dit niet standaard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:59
De standaard flitser zit er gewoon bij, zie o.a. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/page2.asp

• Auto pop-up E-TTL II auto flash
• Guide number approx 13
• Modes: Auto, Manual Flash On/ Off, Red-Eye Reduction
• X-Sync: 1/200 sec
• Flash exposure compensation: +/-2.0 EV (0.3 or 0.5 EV steps)
• Coverage up to 17 mm focal length (27 mm FOV equiv.)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
heren/dames:)

Wij hebben sinds een tijdje een EOS1000D met de kitlens. Nu maken we hier al een tijdje foto's mee en beginnen er steeds serieuzer mee bezig te zijn. Nu heb ik een paar weken geleden wat foto's gemaakt op een sport evenement in de buurt en het viel me op dat veel foto's wazig werden als de actie ietsje te snel was. Komt dit door de kitlens of door de camera? We willen al een tijdje een nieuwe lens (18-55 is niet veel) maar ik wil van tevoren ook wel even zeker weten dat ik dan wat beter foto's ga maken.

Is het zo dat de lens minder licht doorlaat dan een duurdere lens en ik daarom een langere sluitertijd nodig heb of is het gewoon de camera in t algemeen en is de chip niet snel genoeg?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lj_tree schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:53:
heren/dames:)

Wij hebben sinds een tijdje een EOS1000D met de kitlens. Nu maken we hier al een tijdje foto's mee en beginnen er steeds serieuzer mee bezig te zijn. Nu heb ik een paar weken geleden wat foto's gemaakt op een sport evenement in de buurt en het viel me op dat veel foto's wazig werden als de actie ietsje te snel was. Komt dit door de kitlens of door de camera? We willen al een tijdje een nieuwe lens (18-55 is niet veel) maar ik wil van tevoren ook wel even zeker weten dat ik dan wat beter foto's ga maken.

Is het zo dat de lens minder licht doorlaat dan een duurdere lens en ik daarom een langere sluitertijd nodig heb of is het gewoon de camera in t algemeen en is de chip niet snel genoeg?
Da's allemaal basiskennis.
Wazige foto's bij actie: de sluitertijd is te lang.
Een kortere sluitertijd kan je krijgen met (en dan moet je van AUT af)
ISO omhoog , met een 1000d moet je dan naar 800, kijk maar wat nog acceptabel is.
F-waarde omlaag, bij jouw lensje houdt dat op bij F5.6 , bij een dure (zoom)lens kan dat maximaal naar F 2.8 , wat een 4x kortere sluitertijd kan opleveren.
Standaardlenzen met groter bereik hebben overigens doorgaans niet meer lichtsterkte dan de kitlens, wat dat betreft moet er een keus gemaakt worden wat je prioriteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:21
Iedereen die op mijn bericht heeft gereageerd: bedankt! Zeer nuttige informatie, waar ik goed mijn keuze mee kan maken. Zoals het eruit ziet heb ik al een koper voor mijn 400D weten te vinden, dus deze gaat vervangen worden voor een 550D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
SysRq schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:10:
De standaard flitser zit er gewoon bij, zie o.a. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/page2.asp

• Auto pop-up E-TTL II auto flash
• Guide number approx 13
• Modes: Auto, Manual Flash On/ Off, Red-Eye Reduction
• X-Sync: 1/200 sec
• Flash exposure compensation: +/-2.0 EV (0.3 or 0.5 EV steps)
• Coverage up to 17 mm focal length (27 mm FOV equiv.)
top dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Ik vraag me altijd af als ik lees staat er vaak dat een 50mm vaste brandpunt lens een must is, maar nu heb je bij canon dan 3 keuze's de een Canon EF 50mm F/1.8 II voor rond de € 100, een Canon EF 50mm F/1.4 USM € 350, en een Canon EF 50mm F/1.2 L USM € 1400,

Nu zie ik zo snel maar een paar verschillen, natuurlijk de bouw (waterdicht, sterker) En de hoeveelheid licht die ze doorlaten als ik het goed heb. Wat zijn nu de verschillen tussen die lenzen? Kun je met de 1.8 Ook al mooie fotos maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier staan alle drie de lenzen beschreven:
Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

CristianSchriev schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 20:59:
... Kun je met de 1.8 ook al mooie fotos maken?
Ja. :)

De verschillen noem je zelf al. Die 1.4 is erg leuk voor serieuze amateurfotografen en semi pro's. De 1.2 is voor echte pro's of amateurs met geld te veel. Ik zou die 1.8 zeker kopen. Is erg leuk om mee te experimenteren met scherptediepte. Heeft niet voor niets de bijnaam Plastic Fantastic. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 25-05-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CristianSchriev schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 20:59:
Ik vraag me altijd af als ik lees staat er vaak dat een 50mm vaste brandpunt lens een must is, maar nu heb je bij canon dan 3 keuze's de een Canon EF 50mm F/1.8 II voor rond de € 100, een Canon EF 50mm F/1.4 USM € 350, en een Canon EF 50mm F/1.2 L USM € 1400,

Nu zie ik zo snel maar een paar verschillen, natuurlijk de bouw (waterdicht, sterker) En de hoeveelheid licht die ze doorlaten als ik het goed heb. Wat zijn nu de verschillen tussen die lenzen? Kun je met de 1.8 Ook al mooie fotos maken?
Voor een redelijke uitgebreide vergelijking tussen de nodige 50mm-lenzen: Battle of the Fifties

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

lj_tree schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:53:
... foto's gemaakt op een sport evenement in de buurt en het viel me op dat veel foto's wazig werden als de actie ietsje te snel was. Komt dit door de kitlens of door de camera? We willen al een tijdje een nieuwe lens (18-55 is niet veel) maar ik wil van tevoren ook wel even zeker weten dat ik dan wat beter foto's ga maken.

Als het overdag, buiten, bij goed daglicht was dan ligt het aan geen van beide maar aan jouw skills. Ook een 1000D met kitlens het dan gewoon goed doen, ook bij sport. Maar dat vergt inderdaad wel enige kennis. Probeer de 'Sports Mode' eens. Of zet hem op 'sluitertijdvoorkeuze' met 'Auto ISO' en experimenteer eens met snelle sluitertijden van rond de 1/500 of 1/1000. Bij weinig licht wordt het een iets ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Universal Creations schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:50:
[...]

Voor een redelijke uitgebreide vergelijking tussen de nodige 50mm-lenzen: Battle of the Fifties
Leuk een interne fout, kom er niet naartoe. :(

Niet toegestaan

Je hebt geen toegang tot categorie 6.
(interne identificatie: category::get_categorydata::category_not_allowed)

[ Voor 18% gewijzigd door CristianSchriev op 25-05-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Beter linkje:
Battle of the Fifties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank je Fiber (en Muthas vanwege de dm)... ik maak het ook even in mijn post in orde... ik was gewoon erg dom aan het linken...

[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 25-05-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:28:
De zoomfunctie gebruikte ik vooral voor close-up shots van de wielrenners vóór of na de start. Niet zozeer tijdens de race zelf. Ik weet niet of een telelens past bij mijn gebruik, aangezien ik meer als toeschouwer fotografeer...

Om een indruk te geven: https://picasaweb.google....e-s1YPETw&feat=directlink
Best leuke foto's! En dat met een superzoom camera uit 2005. Ben er nog niet eens zo heel zeker van of dit op webformaat heel veel beter zou worden met een dSLR. https://picasaweb.google....tlink#5602094098473895362

Aan de hand van je exif's denk ik toch wel dat je ook een lichte tele lens nodig hebt, Een 55-200 of 70-300 of zo. Of een 18-200 superzoom oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Fiber schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:52:
[...]

Als het overdag, buiten, bij goed daglicht was dan ligt het aan geen van beide maar aan jouw skills. Ook een 1000D met kitlens het dan gewoon goed doen, ook bij sport. Maar dat vergt inderdaad wel enige kennis. Probeer de 'Sports Mode' eens. Of zet hem op 'sluitertijdvoorkeuze' met 'Auto ISO' en experimenteer eens met snelle sluitertijden van rond de 1/500 of 1/1000. Bij weinig licht wordt het een iets ander verhaal.
T was een indoor event. Ik heb de camera bijna altijd op manual staan. Op zich ging het met de flits wel redelijk goed maar dan werden de foto's een beetje overbelicht. Gezichten zagen er niet meer uit.

Ik heb de ISO bijna altijd op manual staan en heb met de sluitertijd flink zitten spelen. Ik kreeg op een gegeven moment redelijk scherpe foto's maar dan waren ze net te donker. Als ik lichter ging kreeg ik wazige armen en benen. Het betrof trouwens een thaibox gala. Ik wilde duidelijke foto's van vechters in actie maar dit viel tussendoor een beetje tegen.

Nu zit ik er zoiezo aan te denken om een nieuwe (fatsoenlijke) lens te gaan halen want de kitlens komt gewoon niet ver genoeg. 18-55 is te weinig om een vogeltje in de tuin fatsoenlijk te fotograferen....

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ah, dan was het inderdaad gewoon te donker om met jouw combi nog goede foto's te kunnen maken. Met een 50mm f/1.8 van 100 Euro zal het al een heel stuk beter gaan. Voor de vogeltjes heb je een telelens nodig. Een 55-250 IS biedt al veel waar voor z'n geld, een 70-300 IS is weer een stukje beter voor iets meer geld en verder kun je het zo gek maken als je portemonnee toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:51

superblaag

Mooi spul hoor!

Ook hier willen we aan de dslr.

Ik loop al jaren met een Canon A1, AE-1 en een Konica Minolta 7.
Allemaal met rol zoals je kan zien.
Aan (basis) kennis van fotografie ontbreekt het niet, maar alle cijfers en getallen van het digitale geweld van nu brengt je toch aan het twijfelen.

Ik ben gister bij de MM geweest en na de Canon 60D en de Nikon D7000 gekeken.
Liggen beide erg goed in de hand, en ontlopen elkaar niet heel erg.

Natuurlijk heb ik ook nog het glas van de KM7 die op een Sony zouden passen.
Ik vind alleen dat Sony mij niet echt kan overtuigen met hun camera lijn.
(ja de a850 en a900 of misschien de a580)
Een EVF is geen optie vind ik.

Natuurlijk hebben we het lijstje van OP gemaakt:

Q1: Wat is je beschikbare budget?
A1: 1000~1500

Q2: Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
A2: Divers Minolta glas

Q3: Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
A:3 Allround

Q4: Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
A4: Geen must, nooit gehad, tegenwoordig wel leuk dunkt me.

Q5: Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
A5: Ook geen must, nooit gehad, tegenwoordig wel net zo handig.

Q6: Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
A6: Foto's maken in een beetje regen vind ik leuk, dus een soort van sealing is een must.
De KM7 is redelijk groot, en voor mij heel stevig.
Moeilijk om dat te vinden in een ander merk (als je aan het budget denk en het glas wat er bij komt)

Q7: Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
A7: Meest gebruik ik 50mm 1.4 en 24-105 3.5/4.5
Altijd mee kunnen redden dus hoeft ook niet meer bereik te hebben. Lichtsterkte is altijd leuk natuurlijk, maar dan komt meneer Budget weer om de hoek.

De 60D heeft zo zijn voordelen, en de D7000 ook van zelf sprekend.
De knopjes van de D7000 trekken mij gewoon erg, het draai wieltje van de 60D werkte wel aardig, maar zat wel heel veel bij elkaar.
Het schermpje van de 60D is denk ik ideaal voor de "zie mij plat op de beuk laag bij de grond lig foto's".

Voor foto's denk ik: D7000
Voor al dat andere extra's: wint de 60D denk ik als ik er zo wat over lees.

Nog een kleine knoop die in de weg zit, is een "oude" Sony kopen met als voordeel dat ik al een goede lens heb, of een ander merk.

Na het na-lezen denk ik: D7000 :+

Wie heeft hier nog wat zinnigs over te zeggen.

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Ik heb na mijn eerdere post op dit topic eens zitten denken en de D3100 en de D5000 van Nikon kwamen er voor mij qua mogelijkheden en budget het beste uit. Weet iemand de verschillen tussen deze camera`s.
Zelf kom ik niet verder dan:
D5000:
-Het kantelbaar schermpje van de D5000 is leuk, maar geen belangrijke toevoeging, je kan er leuke dingen mee, maar had hem liever aan de zijkant gezien (D5100, maar geen budget voor :P ).
-meer frames per seconden

D3100:
-Nieuwer
-2 Megapixels meer
-Betere film kwaliteit
-Iets groter scherm, maar dezelfde resolutie

Beide hebben ze geen DOF knop als ik het zo lees en geen officiële grip, met die grip kan ik sowieso wel leven, begin pas hiermee ;)
Maar in hoeverre ga ik het ontbreken van die DOF knop merken in vergelijking met een Canon D500 of D550?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Laatst online: 14-09 21:51

superblaag

Mooi spul hoor!

Het is de D7000 geworden!
Helaas niet op voorraad, maar dat is bij meerdere het probleem :)

We zijn er blij mee!

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo laag mogelijk. Ongeveer een 500-800 euro.

Nee, niks in het bezit. Ook allereerste camera, allereerste lenzen.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Ja, ik wil graag huizen fotograferen (binnen- en buitenkant) aangezien ik vastgoedmakelaar ben. Indien mogelijk, zou ik het toestel ook nog graag gebruiken in het weekend voor de gewone huis- tuin en keukenfotografie, maar het spreekt voor zich dat de woningen fotograferen primeren.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Niet noodzakelijk. Mag, maar moet niet. Waarschijnlijk best niet, om de prijs te drukken.

Niet noodzakelijk. Mag, maar moet niet. Waarschijnlijk best niet, om de prijs te drukken.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Ik sta open voor alles, maar hou wel van een groot LCD en een stevig model.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Bereik moet voldoen om zowel buitenkant als binnenkant van woningen te fotograferen. Dit mag gerust met 2 lenzen zijn.

Tweedehands lijkt me geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:55:

Zo laag mogelijk. Ongeveer een 500-800 euro.

KNIP
Tweedehands lijkt me geen optie.
Dat wordt lastig, want je hebt een goede supergroothoek nodig en die zijn ook 2e hands redelijk aan de prijs.
Een 2e hands body met een nieuwe SWA kan wel voor dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spreading schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 14:01:

Maar in hoeverre ga ik het ontbreken van die DOF knop merken in vergelijking met een Canon D500 of D550?
Een DOF knop is op dit soort camera's amper bruikbaar wegens de kleine, relatief donkere zoeker.
Als de scherptediepte kritisch is, is de grens simpelweg niet te zien in de zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:39
Met liveview kan je ook de scherptediepte zien. Of je schiet een foto en bekijkt meteen het resultaat. Sowieso zal je als beginner niks op een 550D (Nikon Dxxxx / Canon xxxxD) missen tenzij je wat beters gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Zo vandaag wou ik de Canon 550D bestellen, bij de media markt, aangezien ze een actie hadden voor iets van 545 euro.. Nu was deze hier uitverkocht, met geluk bij de BCC gekeken en hier stond deze ook in de actie voor 555Euro, nu heb ik hem besteld! En als alles goed is komt deze dinsdag aan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

@ jantijtgat, Voor binnenshuis heb je inderdaad een ultra groothoek lens nodig, iets van een 10/12mm tot 20/22/24mm. Tweedehands verkrijgbaar vanaf zo'n 250 Euro, nieuw vanaf zo'n 400 Euro. Voor de rest voldoet een eenvoudige kitlens prima.

Je wil een stevige body, ik zou op zoek gaan naar iets als een (tweedehands) Nikon D90 denk ik. Of een Canon 50D

Voor binnenshuis lijkt mij een goede flitser, en/of een goed statief ook wel handig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op zondag 29 mei 2011 @ 20:11:
@ jantijtgat, Voor binnenshuis heb je inderdaad een ultra groothoek lens nodig, iets van een 10/12mm tot 20/22/24mm. Tweedehands verkrijgbaar vanaf zo'n 250 Euro, nieuw vanaf zo'n 400 Euro. Voor de rest voldoet een eenvoudige kitlens prima.

Je wil een stevige body, ik zou op zoek gaan naar iets als een (tweedehands) Nikon D90 denk ik. Of een Canon 50D

Voor binnenshuis lijkt mij een goede flitser, en/of een goed statief ook wel handig denk ik.
Groothoek is dan inderdaad misschien minder realistisch. Kan ik hopelijk min of meer oplossen door meerdere foto's te maken van 1 ruimte? Je spreekt over een goed statief, zijn er dan zo een grote verschillen? Ik begrijp dat sommige statieven hoger of lager kunnen gezet worden, maar voor de rest lijken de verschillen mij niet heel er groot? Zijn er (goedkope) externe flitsen die jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Als je handel er van afhangt zou ik zeker niet bezuinigen op een goede lens, dan liever een goedkopere body nemen of tweedehands kopen.

Flitsers zijn niet zo vreselijk duur geloof ik, maar je moet sowieso eerst weten welk merk camera je hebt. Is geloof ik ook een speciaal topic over. Beter nog even wachten.

Statieven en statief-koppen gaan echt van enkele tientjes tot duurder dan je camera, is vast ook wel een goed topic over.

Wat gebruiken je collega's/concurrenten eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op zondag 29 mei 2011 @ 20:59:
Als je handel er van afhangt zou ik zeker niet bezuinigen op een goede lens, dan liever een goedkopere body nemen of tweedehands kopen.

Flitsers zijn niet zo vreselijk duur geloof ik, maar je moet sowieso eerst weten welk merk camera je hebt. Is geloof ik ook een speciaal topic over. Beter nog even wachten.

Statieven en statief-koppen gaan echt van enkele tientjes tot duurder dan je camera, is vast ook wel een goed topic over.

Wat gebruiken je collega's/concurrenten eigenlijk?
Ik begrijp dat je dat zegt, maar als ik 2dehands koop, kan ik de btw niet aftrekken en kan ik hem dus niet kopen via mijn vennootschap, waardor ik in principe ook de accesoires niet via de vennootschap kan kopen.

Na heel wat gesprekken met mensen die een dslr hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat iedereen zowat fan is van het merk dat zij hebben (logisch) en dus vaak geen objectieve mening hebben. Ik twijfel vooral tussen Canon en Nikon, met een lichte voorkeur voor Nikon.

Mijn collega's laten de fotoshoot bij de duurdere panden meestal uitvoeren door een professioneel fotograaf, wat op zich natuurlijk een goed idee is. Voor de goedkopere panden maken ze gebruik van een Nikon D70 op de auto-stand, zonder statief, zonder externe flits. Hierdoor is het verschil tussen dure en goedkope panden natuurlijk té groot. Mijn concurrenten gebruiken vanalles. Van een simpele compact camera van 150 euro tot zeer professionele toestellen. De verschillen zijn eigenlijk enorm groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:54
ongeveer 1000 euro, mag iets meer of minder zijn

geen enkele, eerste camera

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
geen specifiek doel, het moet vooral een handig mee te nemen camera zijn.

Ja, en bij voorkeur ook met goede kwaliteit

als het beter is wel :)

Het liefst een compact model, zoiets als de pen2 van olympus bijvoorbeeld.

Geen voorkeur, alhoewel een macro lens wel handig zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 09:02:
[...]

Ik begrijp dat je dat zegt, maar als ik 2dehands koop, kan ik de btw niet aftrekken en kan ik hem dus niet kopen via mijn vennootschap, waardor ik in principe ook de accesoires niet via de vennootschap kan kopen.

Na heel wat gesprekken met mensen die een dslr hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat iedereen zowat fan is van het merk dat zij hebben (logisch) en dus vaak geen objectieve mening hebben. Ik twijfel vooral tussen Canon en Nikon, met een lichte voorkeur voor Nikon.

Mijn collega's laten de fotoshoot bij de duurdere panden meestal uitvoeren door een professioneel fotograaf, wat op zich natuurlijk een goed idee is. Voor de goedkopere panden maken ze gebruik van een Nikon D70 op de auto-stand, zonder statief, zonder externe flits. Hierdoor is het verschil tussen dure en goedkope panden natuurlijk té groot. Mijn concurrenten gebruiken vanalles. Van een simpele compact camera van 150 euro tot zeer professionele toestellen. De verschillen zijn eigenlijk enorm groot.
Wat me opviel van de makelaar die voor ons huis foto's kwam maken is dat ze zelf met een compactje kwamen. Daardoor had hij last van doorgeschoten highlights (door de zon op het raam). Dat komt met een DSRL ook voor, maar je kunt daar wel makkelijker onder/overbelichten (in bijv. de 'P' stand). Een beetje basiskennis van diafragma, focus lengte en sluitertijden is wel gewenst. Hebben ze daar bij je vakorganisatie geen cursus voor?

Maar ook de opmerking: te veel groothoek vertekent de werkelijkheid teveel (komt uit het NVM cursusboek?)

Daarom zou ik zeggen:
* neem een camera die een zoomlens heeft. Kun je zelf kijken wat het beste uitkomt.
* mag/wil je niet teveel groothoek, dan kun je meerdere foto's nemen op een statief, en die aan elkaar plakken (zie bijv de autostitch software)
* life view focussed een back trager, maar is wel erg handig als je erg hoog (boven je hoofd) of laag foto's wil maken.

Gezien het budget (je gaat er dan wel iets, maar niet veel overheen): neem een Nikon D90 + 18-105 + een simpel stevig statief. Eventueel een flitser (SB-600) erbij (aannemend dat de meeste huizen een wit plafond hebben, is dan met indirect flitsen een redelijk resultaat te maken op regenachtige dagen).

Ik zou - om ervaringen op te doen - toch wel een 2e hands overwegen. Ik weet ook niet hoe lang de D90 nog nieuw te krijgen is. Zijn opvolger is (een stuk) duurder (D7000). Ik weet even niet uit mijn hoofd welke goedkopere camera's life view hebben. Voor je doel volstaat ook een ander merk dan Nikon (net wat je eigen voorkeur is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me opviel van de makelaar die voor ons huis foto's kwam maken is dat ze zelf met een compactje kwamen. Daardoor had hij last van doorgeschoten highlights (door de zon op het raam). Dat komt met een DSRL ook voor, maar je kunt daar wel makkelijker onder/overbelichten (in bijv. de 'P' stand). Een beetje basiskennis van diafragma, focus lengte en sluitertijden is wel gewenst. Hebben ze daar bij je vakorganisatie geen cursus voor?
Jawel, cursus start in september. Het zou jammer zijn om in de komende weken interessante aanbiedingen te laten liggen en dan in september overhaast een camera te moeten kopen.
Maar ook de opmerking: te veel groothoek vertekent de werkelijkheid teveel (komt uit het NVM cursusboek?)

Daarom zou ik zeggen:
* neem een camera die een zoomlens heeft. Kun je zelf kijken wat het beste uitkomt.
* mag/wil je niet teveel groothoek, dan kun je meerdere foto's nemen op een statief, en die aan elkaar plakken (zie bijv de autostitch software)
* life view focussed een back trager, maar is wel erg handig als je erg hoog (boven je hoofd) of laag foto's wil maken.

Gezien het budget (je gaat er dan wel iets, maar niet veel overheen): neem een Nikon D90 + 18-105 + een simpel stevig statief. Eventueel een flitser (SB-600) erbij (aannemend dat de meeste huizen een wit plafond hebben, is dan met indirect flitsen een redelijk resultaat te maken op regenachtige dagen).

Ik zou - om ervaringen op te doen - toch wel een 2e hands overwegen. Ik weet ook niet hoe lang de D90 nog nieuw te krijgen is. Zijn opvolger is (een stuk) duurder (D7000). Ik weet even niet uit mijn hoofd welke goedkopere camera's life view hebben. Voor je doel volstaat ook een ander merk dan Nikon (net wat je eigen voorkeur is).
Ik onthou vooral: camera met zoomlens en simpel statief om te beginnen. Zijn de voordelen van een D90 ten opzichte van een D3100 of D5000 om een prijsverschil van ongeveer 150 euro te rechtvaardigen? D7000 lijkt mij gewoon onhaalbaar met mijn budget.

http://www.digicamshop.be...&specificationprofileid=7

Trouwens: Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Grootste voordeel is dat er een AF motor ingebouwd zit en dat je daardoor eventueel later wat meer keuze hebt bij de aanschaf van een ultra groothoek lens, die dan ook wat goedkoper kan zijn. En hij is wat groter, maar dat is persoonlijk, ga ze eens vasthouden in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Persoonlijk vind ik een groot voordeel dat je een echte grip eronder kan doen en dat je wat meer knoppen op je toestel heb.

Ik heb de D3000 gebruikt en nu dat ik een D7000 (even groot als de D90) met grip heb schiet het toch wel een stuk fijner.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Ik heb mijn eos 550D binnen gekregen nu moet ik nog even een SD kaart halen, alleen er zijn er zoveel, wat moet ik halen om gewoon in RAW te kunnen fotograferen en in 1080p te kunnen opnemen? Ik wil het liefst een 16GB kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
In [Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers staat een hoop info die je op weg kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:17:
Grootste voordeel is dat er een AF motor ingebouwd zit en dat je daardoor eventueel later wat meer keuze hebt bij de aanschaf van een ultra groothoek lens, die dan ook wat goedkoper kan zijn. En hij is wat groter, maar dat is persoonlijk, ga ze eens vasthouden in een winkel.
Als je handmatig scherp zou kunnen stellen is een AF motor niet nodig. Lijkt me niet zo'n groot probleem, aangezien huizen meestal stilstaan ( 8)7 ) en er op de meeste camera's wel een focus indicator zit (dat neem ik tenminste even aan, aangezien de D3000 dat al heeft...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:33:
[...]

Als je handmatig scherp zou kunnen stellen is een AF motor niet nodig. Lijkt me niet zo'n groot probleem, aangezien huizen meestal stilstaan ( 8)7 ) en er op de meeste camera's wel een focus indicator zit (dat neem ik tenminste even aan, aangezien de D3000 dat al heeft...).
Er zijn ook oude Nikon AF lenzen die geen ingebouwde motor hebben, vandaar de opmerking van Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:22
CristianSchriev schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:08:
Ik heb mijn eos 550D binnen gekregen nu moet ik nog even een SD kaart halen, alleen er zijn er zoveel, wat moet ik halen om gewoon in RAW te kunnen fotograferen en in 1080p te kunnen opnemen? Ik wil het liefst een 16GB kaartje.
Ik heb ook net een weekje een 550d en stopte er eerst een class 4 8GB kaartje in. Helaas was hij net iets te traag voor 1080p video en stopte hij na 35 seconden met filmen. Via Amazon.de kwam ik dit 16 GB class 10 kaartje tegen voor minder dan €20 (inclusief verzendkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:57:
[...]

Er zijn ook oude Nikon AF lenzen die geen ingebouwde motor hebben, vandaar de opmerking van Fiber.
Ja, dat weet ik. Wat ik bedoel is het volgende:
Als je écht geld wilt besparen kun je gaan voor een body zonder scherpstelmotor, en een oudere lens zonder scherpstelmotor. Je moet dan wel zelf handmatig scherpstellen, maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn, vooral niet als je stilstaande dingen fotografeert. Bij handmatig scherpstellen hoef je niet alleen op je ogen te vertrouwen, je krijgt ook hulp van de focus-indicator (bij Nikon camera's in elk geval, weet niet hoe het bij andere camera's zit, maar ik ga ervan uit dat die eenzelfde soort hulpmiddel bieden), dat is een puntje in je zoeker dat oplicht wanneer het beeld op het geselecteerde scherpstelpunt in focus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-indoboy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-09 00:21

500 tot 650 euro om te starten, om vervolgens uit te breiden met goede lenzen

Nee, nieuw op de dslr markt.

Met de camera wil ik naast de vakantiefoto's etc vooral architectuur gaan fotograferen. Mijn werk bevind zich ook in de architectuur dus dit zal waarschijnlijk het meest gefotografeerd worden. Doe nu de academie van bouwkunst en daarvoor is het ook handig om maquette foto's te maken. Maar daar kan ik mijn oude compact (panasonic lumix dmc ) wel voor gebruiken

Leuke bijkomstigheid, maar is niet strikt noodzakelijk.

Ik denk dat liveview handig kan zijn in bepaalde situaties.

robuust model voorzover dat mogelijk is in mijn prijsklasse.

Voor architectuurfoto's en landschappen zijn ultra groothoeklenzen als ik me goed heb ingelezen goed maar nu nog buiten mijn budget. Voor de architectuur houdt ik er ook van om details van gebouwen te fotograferen dus hier zou ik juist wat zoomcapaciteit willen hebben. Zelf zit ik aan de combinatie d3100 te denken met kitlens 18-105. Als ik wat meer thuis ben in de dslr wereld wil ik dan gaan uitbreiden met specifiekere lenzen dan wel verbeteren in lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 06:39
@ d-indoboy: prima keuze. D3100 biedt erg veel waar voor je geld en hetzelfde geldt voor de 18-105mm. Kan je daarna doorsparen voor een leuke 10-20/10-24/12-24mm lens. Enige nadeel is dat de Tokina 11-16 f2.8 geen autofocus heeft op die body en dat is op zich een mooie lens (alhoewel de andere misschien wel nuttiger zijn voor architectuur vanwege het bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41

1500-1700 euro

Nee

Ik wil veel experimenteren met de mogelijkheden van dslr fotografie. Ik zoek eigenlijk de ultieme allround combi in mijn budget. Het gewenste set moet kunnen volstaan in landschapsfotografie, actiefotografie, donkere situaties, portret e.d.

Is zeker een pré. Ben ook van plan hier mee te experimenteren.

Geen must, maar wel een welkome bijkomstigheid

Eentje waarmee ik een aantal jaar vooruit kan. Ik zoek het model om mee te kijken of fotografie iets voor mij is alvorens ik een FF camera wil aanschaffen.

Groethoek en zoom wil ik beide kunnen toepassen in mijn fotografie. Ik wil sowieso met meerdere lenzen de brandpuntsafstand vanaf ca. 15-20 tot 100-300mm kunnen beslaan.

Met deze informatie kwam ik zelf uit op het volgende:

Body

Canon 550D (body) 567,00

Ik heb vooral ervaring met canon's en omdat mijn zwager en broer ook een canon hebben (40d en 400d) is de mogelijkheid om lenzen te kunnen uitproberen een pré. De 550D heeft het hele pakketje voor mij. Ik zat nog te twijfelen over een 60D of een 7D, maar die passen niet in het budget rekening houdende me dat ik ook fors wil investeren in de lenzen. De 600D rechtvaardigt zijn prijs in mijn ogen niet voor alleen een kantelbaar scherm als extra'tje en de mogelijkheid om externe flitsers aan te kunnen sluiten.

Primaire Lens

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM 838,00

Ik heb me al een aantal jaar gefocust (leuke woordspeling) op deze lens en vele videoreviews/ervaringen/samples bekeken. Deze lens voldoet aan al mijn eisen en word mijn primaire all-round lens. Ik heb ook de 24-70L f/2.8 overwogen, maar ik zie voorlopig nog geen reden om naar een FF dslr te kijken dus rekeninghoudend met de cropfactor verlies ik teveel hoek met die lens, plus dat hij 200 euro duurder is en er veel slechte modellen in de omloop zijn. Dus tenzij iemand een goed argument heeft staat deze lens zo'n beetje vast.

Secundaire Lens

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM 399,00

Vanwege de wijde diafragma heeft deze mijn aandacht ook gelokt. Hij beslaat ook een leuke brandpuntsafstand lengte. Het nadeel is dat ik hem van 28 tot 55mm niet ga gebruiken. En ook vlak boven de 55mm zou ik denk ik toch liever de 17-55 f/2.8 gebruiken. Nog een nadeel is dat hij met 400 euro waarschijnlijk iets te ver boven mijn budget zit als secundaire lens. Dan zou ik fors moeten inkorten op overige upgrades.

óf

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS 199,00

Deze lens heeft een iets nauwere diafragma, iets matigere bouwkwaliteit, maar beslaat wel een perfecte zoom i.c.m. de primaire lens. Ook is deze lens goedkoper en zou ik gelijk kunnen beginnen te experimenteren met een groter bereik voor een goede prijs.

Verder wil ik denk ik gelijk ook gaan voor een battery grip, een uv en/of polarisatie filter, een extra accu en ik gok aan 16GB class 10 voldoende opslag te hebben.

Op- of aanmerkingen zijn zeer welkom! Het is een grote investering zo'n hobby dus ik wil graag in een keer de goede keuze(s) maken. Ik ben een beginnende fotograaf, maar ik stel kwaliteit erg op prijs en ben ook bereid er wat extra's voor neer te tellen. :)

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
@Chrono Trigger: de keuze voor je camera staat al vast ongeveer zie ik. Goed onderbouwd ook.
17-55 2.8 is een toplens indd, maar qua kwaliteit niet te vergelijken met een 28-135 of 55-250 volgens mij.
Warom geen 70-200 f4, misschien het budget iets oprekken, maar dan heb je wel goede kwaliteit over je gehele bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Oke even een paar vraagjes (alweer)

Gisteren mijn Canon eos 550D opgehaald, en voor het eerst gebruikt, nu heb ik de 18 - 55 IS en iemand die ik ken heeft de IS II, het valt mij op dat de IS veel beter aan voelt, en ook wat sterker. Dus daar ben ik blij mee,

Gisteren ook bij de mediamarkt geweest en daar een Sandisk Extreme 16GB kaart + een Hama UV filter (een van de beste zeiden ze) wat doet die filter nu precies?

Nu kijk ik ook nog voor een extra accu, deze kost ongeveer 50€ maar je kan een niet officiele voor onder de 15€ krijgen, zijn deze veilig?

Hetzelfde voor de onder grip, die kost 70€ en oficieel kost die 130€ (ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

@ Chrono: Die 550D is een prima keus, niks mis mee. Qua lenzen zeg ik, niet doen, wachten, zet je geld op een spaarrekening voorlopig. Koop gewoon die 550D met een kitlens en ga daar eerst mee aan de slag. Je kunt nu nog niet weten wat je leuk vind en kan dus nog geen goede keuzes maken. Misschien wil je wel meer groothoek, of macro, of primes, of flitsers, je kunt het nu nog niet weten, dus zonde om nu al zo veel geld in lenzen te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CristianSchriev schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 09:50:
Gisteren ook bij de mediamarkt geweest en daar een Sandisk Extreme 16GB kaart + een Hama UV filter (een van de beste zeiden ze) wat doet die filter nu precies?
Kijk hier: Het grote filter topic

Nog een tip: laat je niet zomaar iets aansmeren als je niet weet waar het voor is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

GoT in "Saturn BTW actie / Mediamarkt vakantiepr..." _O-
Volgende keer als ze je weer iets willen aansmeren gewoon zeggen:
Ik koop het wel bij een webshop, ben ik goedkoper uit. http://tweakers.net/price...d=sandisk+extreme+16GB+SD

Een UV filter doet geen drol, tenzij je op de Himalaya zit te schieten.
Het is meer bedoeld om je lens te beschermen.

Edit:
Hama 1 van de beste ?
http://www.google.nl/#hl=...oq=Hama+Hoya+B%2BW+filter

[ Voor 13% gewijzigd door GoT op 02-06-2011 12:45 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chrono Trigger schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 03:23:
[b]
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM 399,00

Vanwege de wijde diafragma heeft deze mijn aandacht ook gelokt. Hij beslaat ook een leuke brandpuntsafstand lengte. Het nadeel is dat ik hem van 28 tot 55mm niet ga gebruiken. En ook vlak boven de 55mm zou ik denk ik toch liever de 17-55 f/2.8 gebruiken. Nog een nadeel is dat hij met 400 euro waarschijnlijk iets te ver boven mijn budget zit als secundaire lens. Dan zou ik fors moeten inkorten op overige upgrades.

óf

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS 199,00

Deze lens heeft een iets nauwere diafragma, iets matigere bouwkwaliteit, maar beslaat wel een perfecte zoom i.c.m. de primaire lens. Ook is deze lens goedkoper en zou ik gelijk kunnen beginnen te experimenteren met een groter bereik voor een goede prijs.
De eerste is een wat oudere lens voor analoog/fullframe , op zich niet slecht, maar als aanvulling/tele bij een 17-55 eigenlijk niet zo geschikt, want te weinig telebereik, daar was tie ook niet voor bedoeld.
Met wijdere diafragma bedoel je de 3.5 op 28mm,? Daar zou ik maar helemaal aan voorbij gaan, maakt vrijwel niets uit en deze lenzen moet je eigenlijk ook niet vol open gebruiken.
Als aanvulling om toch wat tele te hebben is de 55-250 veel geschikter, veel meer bereik en ook nog goed aan de lange kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Ik heb recentelijk een financiele meevaller gehad en aangezien ik al tijden twijfel over de aanschaf van een dSLR is dit wel het moment.

500-600 euro
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Zo veel mogelijk all-around, ik wil een beetje gaan experimenteren. Ik zeil veel dus veel foto's zullen op het water genomen worden. Ook zullen er nog wel regelmatig foto's in het donker genomen worden, in een kroeg bijvoorbeeld.
Zou leuk zijn, zeker om wat mee te experimenteren. Maar als een andere camera duidelijk beter is wil ik het wel laten varen
Leuke extra, niet noodzakelijk
Graag een redelijk stevige camera die goed uitbereidbaar is.
Wil graag beginnen met een gewone kitlens, dan kan ik vanuit daar verder kijken hoe alles werkt en wat leuk is.

Ik zag toevallig bij de mediamarkt nog wat aanbiedingen, ik weet niet in hoeverre die camera's geschikt zijn.

488,- Een Nikon D5000 + Tamron 18-200 (Enschede)
522,- Canon EOS 500D + 18-55 IS (Breda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Icyzer schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 00:04:
Ik zag toevallig bij de mediamarkt nog wat aanbiedingen, ik weet niet in hoeverre die camera's geschikt zijn.

Dan zou ik de D5000 eerder online kopen, een prachtcamera (doet niet onder voor de D3100) die op dit moment te krijgen is voor net iets boven de €400: pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR

De Nikon die jij aangeeft heeft wel een 18-200 lens erbij, maar ik zou eerder voor Nikon lenzen gaan in dit segment. Experimenteer met de 18-55 en koop er later een 55-200 of een 18-105 (beide rond de €160) bij, dan heb je een hele mooie set om mee te beginnen. Je kan ook direct starten met de 18-105, maar het prijsverschil met 18-55+18-105 en alleen 18-105 is er bijna niet.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Oke, interessant. En het verschil Nikon D5000 met de 500D? Als ze vergelijkbaar zijn is de D5000 natuurlijk de goede keuze anders ben ik wel benieuwd waar het prijsverschil in geuit word.

En zijn er verder nog goede alternatieven/andere opties met mijn budget en lijstje in het achterhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:52
Hier kan je de technische verschillen naast elkaar zien:

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_500D-vs-Nikon_D5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icyzer schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 00:04:
Ik heb recentelijk een financiele meevaller gehad en aangezien ik al tijden twijfel over de aanschaf van een dSLR is dit wel het moment.

500-600 euro
Nee
Zo veel mogelijk all-around, ik wil een beetje gaan experimenteren. Ik zeil veel dus veel foto's zullen op het water genomen worden. Ook zullen er nog wel regelmatig foto's in het donker genomen worden, in een kroeg bijvoorbeeld.
Zou leuk zijn, zeker om wat mee te experimenteren. Maar als een andere camera duidelijk beter is wil ik het wel laten varen
Leuke extra, niet noodzakelijk
Graag een redelijk stevige camera die goed uitbereidbaar is.
Wil graag beginnen met een gewone kitlens, dan kan ik vanuit daar verder kijken hoe alles werkt en wat leuk is.

Er staat niet bij of hij persee 2e hands moet zijn.. Voor dit budget heb je namelijk ook een jonge 40D (met een shutter count van <20.000, hij is 100.000 gegarandeerd), met grip, met kitlens.. Dat zou mijn inziens veruit te prefereren zijn, maar je hebt dan geen garantie (tenzij je er eentje vind met nog een jaartje garantie ofzo).

En 50D word al moeilijker voor dit geld, en een 60D zou ik niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:13:
[...]

Er staat niet bij of hij persee 2e hands moet zijn.. Voor dit budget heb je namelijk ook een jonge 40D (met een shutter count van <20.000, hij is 100.000 gegarandeerd), met grip, met kitlens.. Dat zou mijn inziens veruit te prefereren zijn, maar je hebt dan geen garantie (tenzij je er eentje vind met nog een jaartje garantie ofzo).

En 50D word al moeilijker voor dit geld, en een 60D zou ik niet aanraden.
Opzich is 2de hands niet perse verkeerd, alleen ben ik bij duurdere objecten altijd een beetje huiverig met tweedehands aanschaffen. Daarnaast is de 40D al een wat verouderd model of niet?

Opzich heb je dan natuurlijk wel een hogere klasse camera voor je geld, maar dan vraag ik mij af of dat een meerwaarde heeft voor mij als amateur.

Tot nu toe heb ik al echte opties binnen mijn budget de Canon 500D Nikon D5000 en de Nikon D3100 gevonden. Ik denk dat ik binnenkort maar eens een winkel ga zoeken die die modellen heeft om een beetje te voelen. Want naar wat ik lees zijn de verschillen eigenlijk niet eens zo heel groot en komen grotendeels aan op persoonlijke voorkeur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Na verder kijken en wat vergelijken en voelen in de winkel ben ik al wat verder met mijn zoektocht. De canon 500D is afgevallen, die vond ik niet prettig in de hand liggen. De D5000 is ook afgevallen omdat het al een ouder model is en ik geen goede reden heb kunnen vinden die boven de D3100 te stellen. Eventueel bracketing voor HDR, maar dat kan ook prima zonder.

Ik zit nu dus een beetje te twijfelen tussen de pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR en de pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II. Beide schijnen prima camera's te zijn met ieder de eigen voordelen. Nikon lijkt wat betere ISO te hebben en overall foto kwaliteit. De Canon is lichter en heeft een AF motor ingebouwd. Ik nijg nu meer naar de Nikon maar ik weet niet hoe nuttig z'n AF motor is, want daardoor worden latere lenzen wellicht wel goedkoper...

Daarnaast zit er in mijn achterhoofd nog een stemmetje dat zeurt om toch de Nikon D5100 en Canon 550D te overwegen ondanks de meerprijs. Ze zitten namelijk wel boven mijn budget maar het schijnen echt geweldige camera's te zijn. Het nadeel is dan wel dat ik minder geld over heb voor accesoires, en die heb je toch nodig.

Dan kom ik nog bij de lenzen. Bij allemaal is natuurlijk een gewone 18-55 kitlens normaal, ik hoor echter van sommige mensen dat het best verstandig is om die kitlens gewoon over te slaan een meteen een kwaliteits lens te kopen. Ik heb wel echt een voorkeur voor een zoomlens ipv een prime, lijkt mij als beginner ook wel erg practisch. Maar om ipv de standaard kitlens kan ik natuurlijk ook een zoomlens kopen van sigma of tamron met een wat groter bereik, of een kitlens + telephoto lens...
Wat is het meest praktisch, wat meer geld te inversteren in de body of in de lenzen.
Budget body+kit
Budget body+duurdere lens
Budget body+kit+telephoto
Ietsbovenbudget body+kit

Dan vroeg ik me alleen nog af waar het 50,- verschil tussen deze twee 550D's in de pricewatch vandaan komt:
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS (Workshop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

650 euro

Nee

Geen specifiek doel als ik het aan de criteria die in de vraag staan toets.

Ja.

Is in principe niet nodig, maar als het er wel op zit, dan moet AF ook werken.

Vooral niet al te kwetsbaar om mee te kunnen nemen op tramping activiteiten.

Van wat ik gelezen heb zijn groothoeklenzen die significant betere kwaliteit leveren voor landschapsfotos erg duur, en ik verwacht dan ook niet dat ik daar zo snel een upgrade naar zal doen.

Ik heb ook wat tips in dit topic gezien die me wel vertelden dat een telelenskit handig kan zijn, maar dat in veel gevallen die telelens toch ongebruikt blijft, en nu kom ik er niet meer uit omdat ik vooral landschapsfoto's maak en nu nog niet weet of zo'n telelens voor mij ook handig is.

Nu zijn er een heleboel opties, waarbij vooral die van Pentax en Nikon me aanspraken. Ik zat te denken aan een D5100, maar die zit wel een beetje boven mijn budget en ik vraag me af of die duurdere body het waard is ten opzichte van een D5000 of een Pentax K-r, en Nikon vraagt er natuurlijk de hoofdprijs voor omdat hij nieuw is. Ik verwacht als student niet het budget te hebben om hierna nog fanatiek veel lenzen te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldjanssen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-08 11:37
tot 500 euro
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel?
vooral Moderne architectuur, macro, landschap en auto's.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
geen specifieke eisen
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
geen voorkeur
5. Overige wensen aan de camera
goede grip,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

~om en naarbij de 650 euro iets meer mag minder is natuurlijk altijd fijn:)
~nope
~voornamelijk verjaardagen feestjes dat soort dingen maar ben ook van plan om veel buiten natuur dat soort dingen te gaan doen
~een film functie is natuurlijk altijd wel handig maar het is geen must.
~ik weet uit ervaring van een simpele compact camera dat ik áltijd door de zoeker heen kijk, al zijn alle camera's die ik op het oog heb zover ik weet sowieso met live view uitgerust.
~Noob friendly.
~meer is altijd beter maar dat lijkt me iets waar ik me redelijk aan aan kan passen.

Zelf had ik in gedachten:
CANON EOS1100 D 18-55 + 75-300(a €650 @mediamarkt)
of
CANON EOS500 D 18-55 + 75-300(a €500 @mediamarkt)

Op het moment neig ik zelf naar de 500D omdat deze goedkoper is de zelfde lenzen heeft en zover ik kan zien de betere specs of is er iets dat ik dan over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

De 1100D heeft wel als voordeel wat noobfriendlier te zijn. Je kan ook kijken naar de Nikon D3100. Waar je eventueel wel even op wilt letten is of die 75-300 objectieven stabilisatie hebben. Heb je uberhaupt wel een telelens nodig? Of ben je van plan in de natuur dieren te gaan fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icyzer schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:38:
Na verder kijken en wat vergelijken en voelen in de winkel ben ik al wat verder met mijn zoektocht. De canon 500D is afgevallen, die vond ik niet prettig in de hand liggen. De D5000 is ook afgevallen omdat het al een ouder model is en ik geen goede reden heb kunnen vinden die boven de D3100 te stellen. Eventueel bracketing voor HDR, maar dat kan ook prima zonder.

Ik zit nu dus een beetje te twijfelen tussen de pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR en de pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II. Beide schijnen prima camera's te zijn met ieder de eigen voordelen. Nikon lijkt wat betere ISO te hebben en overall foto kwaliteit. De Canon is lichter en heeft een AF motor ingebouwd. Ik nijg nu meer naar de Nikon maar ik weet niet hoe nuttig z'n AF motor is, want daardoor worden latere lenzen wellicht wel goedkoper...

Daarnaast zit er in mijn achterhoofd nog een stemmetje dat zeurt om toch de Nikon D5100 en Canon 550D te overwegen ondanks de meerprijs. Ze zitten namelijk wel boven mijn budget maar het schijnen echt geweldige camera's te zijn. Het nadeel is dan wel dat ik minder geld over heb voor accesoires, en die heb je toch nodig.

Dan kom ik nog bij de lenzen. Bij allemaal is natuurlijk een gewone 18-55 kitlens normaal, ik hoor echter van sommige mensen dat het best verstandig is om die kitlens gewoon over te slaan een meteen een kwaliteits lens te kopen. Ik heb wel echt een voorkeur voor een zoomlens ipv een prime, lijkt mij als beginner ook wel erg practisch. Maar om ipv de standaard kitlens kan ik natuurlijk ook een zoomlens kopen van sigma of tamron met een wat groter bereik, of een kitlens + telephoto lens...
Wat is het meest praktisch, wat meer geld te inversteren in de body of in de lenzen.
Budget body+kit
Budget body+duurdere lens
Budget body+kit+telephoto
Ietsbovenbudget body+kit

Dan vroeg ik me alleen nog af waar het 50,- verschil tussen deze twee 550D's in de pricewatch vandaan komt:
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS (Workshop)
Kijk hier eens naar:
http://www.dxomark.com/in.../Nikon/%28brand3%29/Nikon
Kan je meteen ook de D5100/550D/600D met elkaar vergelijken. Op zich zijn het allemaal minieme verschillen die je nauwelijks zult gaan merken. Iets veel belangrijkers, naar mijn mening, is wat je zelf al een beetje hebt genoemd: hoe de camera in de hand ligt.

Die autofocus motor van de canon levert inderdaad misschien een beetje voordeel op als je later wat oudere lenzen wilt gaan kopen, maar goeie lenzen blijven sowieso veel geld kosten.

Als je al weet wat voor lens je wilt gaan gebruiken zou je inderdaad de kit lens over kunnen slaan. Maar het is zonde als je meteen voor een telezoom gaat, en je komt er later achter dat je toch liever een groothoek had gehad. Je kunt je kitlens later natuurlijk altijd nog verkopen, als je inmiddels weet wat je wilt. Stel dat je er dan in een extreem geval 50 euro op achteruit gaat, dan heb je wel voor die 50 euro een tijd fotoplezier gehad en geleerd welke kant je echt op wilt.

En die 50,- verschil komt nergens vandaan. De 550D staat twee keer in de pricewatch: een keer met en een keer zonder workshop (klopt geloof ik ook nog geeneens in sommige gevallen...). in winkels die geen workshop erbij aanbieden is hij toevallig 50,- duurder. Of ze hebben de prijs nog niet geupdate... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een telelens een hoop extra mogelijkheden open gaat gooien,
Maar ik denk dat ik woensdag maar eens de mediamarkt in flits om te kijken hoe ze aanvoelen etc etc
verder denk ik dat die lens gewoon de Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III of II is in beide gevallen
en ben eigenlijk van plan de camera spreekwoordelijk aan mijn hand te lijmen.
Maar heeft de 1100d verder nog voordelen over de 550d behalve meer noobfriendly, want als de 550d beter is qua hardware en goedkoper dan moet ik me maar neerleggen bij een langere leercurve(leercurves hebben gelukkig ook hun charmes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:56:
[...]

Kijk hier eens naar:
http://www.dxomark.com/in.../Nikon/%28brand3%29/Nikon
Kan je meteen ook de D5100/550D/600D met elkaar vergelijken. Op zich zijn het allemaal minieme verschillen die je nauwelijks zult gaan merken. Iets veel belangrijkers, naar mijn mening, is wat je zelf al een beetje hebt genoemd: hoe de camera in de hand ligt.

Die autofocus motor van de canon levert inderdaad misschien een beetje voordeel op als je later wat oudere lenzen wilt gaan kopen, maar goeie lenzen blijven sowieso veel geld kosten.

Als je al weet wat voor lens je wilt gaan gebruiken zou je inderdaad de kit lens over kunnen slaan. Maar het is zonde als je meteen voor een telezoom gaat, en je komt er later achter dat je toch liever een groothoek had gehad. Je kunt je kitlens later natuurlijk altijd nog verkopen, als je inmiddels weet wat je wilt. Stel dat je er dan in een extreem geval 50 euro op achteruit gaat, dan heb je wel voor die 50 euro een tijd fotoplezier gehad en geleerd welke kant je echt op wilt.

En die 50,- verschil komt nergens vandaan. De 550D staat twee keer in de pricewatch: een keer met en een keer zonder workshop (klopt geloof ik ook nog geeneens in sommige gevallen...). in winkels die geen workshop erbij aanbieden is hij toevallig 50,- duurder. Of ze hebben de prijs nog niet geupdate... ;)
Ah bedankt voor die site. Wel duidelijk te zijn dat de D5000 op sommige punten kwalitatief gewoon beter is. Denk alleen dat de meer functionaliteit van de andere twee die toch wat beter voor mij maken, vooral aangezien het verschil niet zo heel groot is.

Maar het is dus toch verstandig de kitlens te kopen. Is de 18-105 dan nog een idee? Of in plaats van de standaard kit een gewone 18-55/105 zoomlens?

Is op die website de overall score trouwens een goede indicatie, want daar heeft de 550D bijna dezelfde als de D3100

Edit: Uiteindelijk voor de D3100+kit gegaan :D Ben er blij mee

[ Voor 3% gewijzigd door Icyzer op 07-06-2011 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

600-750
2. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
3. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik neig naar de Canon 500/550/600. Met een kitlens van 18-135.
Canon, omdat ik het idee heb dat ik hier steeds iets meer waar voor mijn geld krijg.
Kitlens, budget technisch (weet nog niet waar ik uiteindelijk naar toe ga met mijn dslr). En gewichtstechnisch 1 lens is lichter dan 2 lenzen. (naar mijn mening kan met deze lens groothoek en ook op een redelijk afstand mooi gefotografeerd worden.
4. Is HD filmen een vereiste?
Ja
5. Is live view een vereiste?
Dit is optioneel
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Eigenlijk niet. Flitser zeker niet, en een extra lens ook niet. Wil eerst beter worden met fotograferen en echt weten welke kant ik met mijn dslr op wil. Dan pas extra’s. zonnenkap of iets dergelijks kan wel als de kosten niet te hoog zijn.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Vooralsnog is het eerst camera leren kennen en dan op vakantie kijken hoe serieus ik er mee wil worden. Afhankelijk daarvan ga ik verder.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nog niet bekend
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Afgelopen jaar in mexico een 7,2 megapixel camera. Deze voldoet in mijn ogen totaal niet. (deze heb ik in eigendom, daarom aan vervanging toe)
In Londen Sony DSC HX5, al een hele stap vooruit. Ik was tevreden over het tele bereik en de groothoek. Maar van mij mogen de foto’s nog scherper en mag het aantal megapixels hoger. (camera is niet in mijn bezit) (
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Ik ben nogal fan van garantie, dus lijkt me niet de juiste keuze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Aantal (lees: meer) megapixels maakt echt geen kont uit. Ik heb het idee dat één van je redenen om voor Canon te gaan bestaat uit het feit dat de goedkopere modellen daar meer MP's hebben dan bij welk ander merk dan ook. Klopt dat? Zo ja, weet dan dat hoe meer pixels je op een sensor propt, het aantal pixels per vierkante centimeter ook stijgt en dus één pixel minder ruimte heeft dan op een sensor met minder effectieve pixels. Minder ruimte betekent minder fotonen per pixel => meer opvullen => meer ruis. Kies dus niet voor een model met meer MP's "omdat dat scherper is", maar bedenk wat je nodig hebt: 10 tot 12MP is meer dan zat voor de gemiddelde gebruiker. Bijkomend voordeel: minder ruimteslurpende foto's.

Belangrijk voor scherpte: de fotograaf, in eerste instantie althans. Daarnaast de lens, niet de camera. Contrast, kleurechtheid en scherpte, om maar drie voorbeelden te geven... het heeft allemaal meer te maken met de lens dan met de sensor. De 18-135 is in principe goed en heeft een leuke lengte, houd die dus vast en kies de camera ernaast. Ook dat heeft een bijkomend voordeel: de waarde van de camera daalt veel sneller dan die van de lens, dus koop liever een goede lens dan een goede camera als je nog niet zeker weet of (en wat) je leuk vindt. Bij die lens zit, als ik me niet vergis, ook een zonnekap.

Mocht het de kant van Nikon opgaan: neem de 18-105, met een D5000 of evt. D3100 erbij. De D5000 heeft een kit waar de 18-105 bij zit, van de D3100 ben ik wat dat betreft niet zeker. Prima toestellen in ieder geval. Pentax heeft de K-x, een perfect instapmodel, maar helaas ben ik niet thuis in Pentax en weet ik dus ook niet welke lenzen goed presteren. Kies in ieder geval niet zomaar voor Canon, de andere merken doen er zeker niet voor onder. Ook niet prijstechnisch gezien, in het instapsegment in ieder geval.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Krylinck schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:30:
Aantal (lees: meer) megapixels maakt echt geen kont uit. Ik heb het idee dat één van je redenen om voor Canon te gaan bestaat uit het feit dat de goedkopere modellen daar meer MP's hebben dan bij welk ander merk dan ook. Klopt dat? Zo ja, weet dan dat hoe meer pixels je op een sensor propt, het aantal pixels per vierkante centimeter ook stijgt en dus één pixel minder ruimte heeft dan op een sensor met minder effectieve pixels. Minder ruimte betekent minder fotonen per pixel => meer opvullen => meer ruis. Kies dus niet voor een model met meer MP's "omdat dat scherper is", maar bedenk wat je nodig hebt: 10 tot 12MP is meer dan zat voor de gemiddelde gebruiker. Bijkomend voordeel: minder ruimteslurpende foto's.

Belangrijk voor scherpte: de fotograaf, in eerste instantie althans. Daarnaast de lens, niet de camera. Contrast, kleurechtheid en scherpte, om maar drie voorbeelden te geven... het heeft allemaal meer te maken met de lens dan met de sensor. De 18-135 is in principe goed en heeft een leuke lengte, houd die dus vast en kies de camera ernaast. Ook dat heeft een bijkomend voordeel: de waarde van de camera daalt veel sneller dan die van de lens, dus koop liever een goede lens dan een goede camera als je nog niet zeker weet of (en wat) je leuk vindt. Bij die lens zit, als ik me niet vergis, ook een zonnekap.

Mocht het de kant van Nikon opgaan: neem de 18-105, met een D5000 of evt. D3100 erbij. De D5000 heeft een kit waar de 18-105 bij zit, van de D3100 ben ik wat dat betreft niet zeker. Prima toestellen in ieder geval. Pentax heeft de K-x, een perfect instapmodel, maar helaas ben ik niet thuis in Pentax en weet ik dus ook niet welke lenzen goed presteren. Kies in ieder geval niet zomaar voor Canon, de andere merken doen er zeker niet voor onder. Ook niet prijstechnisch gezien, in het instapsegment in ieder geval.
'Bij de mediamarkt is er ook een 18-105 kit voor de D3100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_K84
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Icyzer schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:47:
[...]

'Bij de mediamarkt is er ook een 18-105 kit voor de D3100.
Bij de MM in Enschede deze week voor 529,-. Deze overweeg ik zelf ook. Leuke allround instapper als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Krylinck schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:30:

Mocht het de kant van Nikon opgaan: neem de 18-105, met een D5000 of evt. D3100 erbij. De D5000 heeft een kit waar de 18-105 bij zit, van de D3100 ben ik wat dat betreft niet zeker. Prima toestellen in ieder geval.
Mee eens over de theorie over ruis, al kan je in lightroom die ruis weer onderdrukken met verlies van detail (=MP?) als gevolg

Ik vraag me dus af in hoeverre de ruis onderdrukking verbeterd is bij een camera als de D5100 Tov de D5000 of de D3100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Megalomania schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:49:
Mee eens over de theorie over ruis, al kan je in lightroom die ruis weer onderdrukken met verlies van detail (=MP?) als gevolg

Ik vraag me dus af in hoeverre de ruis onderdrukking verbeterd is bij een camera als de D5100 Tov de D5000 of de D3100
Dat kan je op DPreview vergelijken als je de review van een van die toestellen doorbladert ;)
Verder is je vraag een beetje verkeerd : Je moet de 3100 met de 3000 vergelijken en de 5100 met de 5000 en eventueel de D7000 met de D90.
Nieuwe opvolgers vs. Oud voorgangers dus in dezelfde klasse.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Ik zou graag willen beginnen met fotografie en heb indien mogelijk jullie hulp nodig.
Omdat ik niet weet of ik er heel serieus in wil gaan worden lijkt het me verstandig om bij de instapmodellen te beginnen en niet direct duizenden euro's uit te gaan geven.

Tevens heb ik als student natuurlijk een beperkt budget.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

400-450

Ik heb nog niks in mijn bezit.

Voornamelijk familiefoto's, natuur en af en toe wat voetbal. Voor dagelijks gebruik dus.

Dat zou wel een handige plus zijn maar geen vereiste.

Live View is wel erg handig, AF is zeker geen noodzaak.

Het liefst een Camera van Nikon of Canon, dit omdat ik bij die merken een goed gevoel heb en daar vrij veel lenzen voor verkrijgbaar zijn.

Een allround lens. Dit met name omdat het budget in het begin niet toelaat om verschillende soorten lenzen te kopen.

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
mathijs55 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 01:09:
Ik zou graag willen beginnen met fotografie en heb indien mogelijk jullie hulp nodig.
Omdat ik niet weet of ik er heel serieus in wil gaan worden lijkt het me verstandig om bij de instapmodellen te beginnen en niet direct duizenden euro's uit te gaan geven.

Tevens heb ik als student natuurlijk een beperkt budget.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

400-450

Ik heb nog niks in mijn bezit.

Voornamelijk familiefoto's, natuur en af en toe wat voetbal. Voor dagelijks gebruik dus.

Dat zou wel een handige plus zijn maar geen vereiste.

Live View is wel erg handig, AF is zeker geen noodzaak.

Het liefst een Camera van Nikon of Canon, dit omdat ik bij die merken een goed gevoel heb en daar vrij veel lenzen voor verkrijgbaar zijn.

Een allround lens. Dit met name omdat het budget in het begin niet toelaat om verschillende soorten lenzen te kopen.

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_
Bij de mediamarkt is op het moment de 500d voor 499 met 2 lenzen, verder is de d3100 met kitlens 408 euro en de d5000 met een tamron 18-200 lens 488. Ga eens kijken en voelen ;) maar heel veel keus heb je niet met dat budget, weet ik uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
spreading schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 01:28:
[...]

Bij de mediamarkt is op het moment de 500d voor 499 met 2 lenzen, verder is de d3100 met kitlens 408 euro en de d5000 met een tamron 18-200 lens 488. Ga eens kijken en voelen ;) maar heel veel keus heb je niet met dat budget, weet ik uit ervaring ;)
Haha, dat had ik ook niet verwacht. Maar omdat ik zelf helemaal nieuw ben in deze wereld zou ik graag wat adviezen willen :-)

Ga komende vrijdag zeker even kijken bij de MM
Thanks!

*edit

Vandaag met m'n pa bij de MediaMarkt geweest.

Nikon D3100 gekocht met kitlens en een TamRon 70-300mm lens.

Helemaal happy :P dit weekend lekker plaatjes schieten

[ Voor 14% gewijzigd door Mathijs14 op 09-06-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb een starters DSLR, een samsung GX 1L, helaas is die overleden, kon niet tegen een flinke klapper. Heb deze een aantal jaren gehad en eigenlijk wel starters ontgroeid maar daar helaas geen budget voor, aan de andere kant zijn de starters van nu anders dan de starters van 5 jaar geleden. Heb het één en ander uitgezocht en al veel cameras in handen gehad, maar kom er niet uit.

Rond de 500 euro
een Samsung kit lens 18-55 (pentax mount) en sigma 70-210 UC-II, beide niet heel bijzonder. Vraag me dus af of voor een Pentax gaan wel loont.
Koop je de camera met een specifiek doel) Allround maar gezien ik veel in Afrika vertoef zullen er veel beesten gefotografeerd worden.
Moet de camera kunnen filmen? Als het er op zit zal ik er vast mee gaan spelen, als het erop zit moet het ook wel een beetje okay zijn (wat volgens mij niet het geval is in dit budget).
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Alleen handig voor moeilijke hoeken, dus alleen zinvol in combinatie met kantelscherm (denk ik).
Overige wensen aan de camera ? Tegen een stootje kunnen zou leuk zijn (ben niet iemand die voorzichtig is, moet dus niet te breekbaar zijn). Ook wil nu eens een keer die sterrenhemel goed op de foto hebben, de 30 seconden sluitertijd op mijn Samsung was daarvoor te kort. Ik gebruikte het top lcd scherm
veel om instellingen te controleren. Ben bang dat ik die moet gaan missen
Gewenst bereik? Redelijk ver voor vogels en andere dieren waarvan het niet verstandig is erg dichtbij te komen. De 210 mm die ik nu heb vind ik eigenlijk te kort, maar is toch wel het maximum wat ik mijn tril handen nog netjes voor elkaar krijg (gebruik hooguit af en toe een bonenzak op dak auto). Ik geloof dat glas voor canon het best (kwa prijs kwaliteit te krijgen is?

Ik kan een K-x body kopen voor 409 euro, showmodel maar nieuw. Lijkt een goede deal, vind de camera echter wat klein voor mijn grote handen.
Nikon 3100 heeft wel ongeveer wat ik wil, maar heb de camera in handen gehad en doet me niks (bull shit reden natuurlijk). De 5100 is eigenlijk een betere keus maar ook behoorlijk wat prijziger.
Canon weet ik eigenlijk niet, volgens mij zou een 550 dan in de buurt komen. De 1100 die ik in handen heb gehad valt gevoelsmatig al uit elkaar als ik er naar kijk.

Heb ik opties niet gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-07 21:54
het is wel een laag bedrag naar mijn mening voor wat je zoekt, het moet enigzins afrika overleven, een neit te kleine body etc, maar het moet wel rond de 500 kostten, een Nikon D90 blijft een mooie camera met een niet te kleine body, Je kan proberen een relatief duurzame Canon 50D te scoren nog die nu uit productie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sn0wblind schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 18:16:
het is wel een laag bedrag naar mijn mening voor wat je zoekt, het moet enigzins afrika overleven, een neit te kleine body etc, maar het moet wel rond de 500 kostten, een Nikon D90 blijft een mooie camera met een niet te kleine body, Je kan proberen een relatief duurzame Canon 50D te scoren nog die nu uit productie is.
Ik snap dat wat ik wil dat ik dat niet krijg, wil dus vooral weten wat het meest in de buurt komt. Ben al aan het voor tweedehands, maar nog niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-07 21:54
Altijd_Lastig schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:22:
[...]

Ik snap dat wat ik wil dat ik dat niet krijg, wil dus vooral weten wat het meest in de buurt komt. Ben al aan het voor tweedehands, maar nog niks gevonden.
Denk een Nikon D90 of 50D dan echt.

beide uitstekende cameras die toch wel een tikkeltje meer kunnen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd_Lastig schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:22:
[...]

Je zou ook naar een Pentax K-r kunnen kijken. Zeker de moeite waard om in overweging te nemen. Ook aangezien je dan (voorlopig) je oude lenzen kunt gebruiken en daar dus geen geld aan kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:56:
[...]

Canon bodies hebben nooit een autofocusmotor, die zit altijd in de lens.
Daarom is er vanaf de start van EF/EOS geen probleem met compatibiliteit.
Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.