[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.400 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:22
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een DSLR, waarschijnlijk wordt het een instapper als de 550d. Hierbij wil ik dan meteen een 50 mm F/1.8 50 kopen. Maar nu zag ik de x100 van Fuji. Deze nieuwe camera schijnt echt geweldig te zijn. Wat zijn precies de voordelen/verschillen van een X100 tov een crop DSLR? Als ik me niet vergis is de sensor even groot. Voordeel van de X100 zelf is natuurlijk het kleine formaat. Nadeel is dat je de lenzen niet kan verwisselen in tegen stelling tot een DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Waar heb je die Fujifilm X100 gezien? Is die al leverbaar in Nederland dan?

Je stelt een vraag en geeft zelf het antwoord... De X100 heeft geen verwisselbare lenzen maar een vaste 23mm (35mm equivalent) lens. Je kan er dus geen tele-, zoom-, uwa-, macro-, etc. lenzen op zetten en is dus niet zo flexibel. Als je de 550D neemt en je lijmt er een 24mm f/2 lens op dan heb je ongeveer hetzelfde, maar wel een stuk groter. Heb je daar genoeg aan dan kun je hem prima inruilen voor een X100. De 550D is een flexibele alleskunner, De X100 is eigenlijk voor maar 1 soort fotografie zeer geschikt, namelijk straat fotografie. Ik denk dat veel dSLR fotografen hem er best graag bij zouden willen hebben, maar hun dSLR nooit voor een X100 zouden willen inruilen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Kipcorn schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:26:
[...]Ook dit zal dan maar even moeten wachten, evenals andere zaken waar veel zoom voor nodig is.
Ik heb net even met de Nikon Lens Simulator gespeeld om een idee te krijgen van het bereik van een 18-55mm en een 18-105mm lens. Laatstgenoemde zal voorlopig wel voldoen, denk ik.
Dit wordt mijn eerste spiegelreflexcamera, dus voorlopig ga ik me daar toch wel mee vermaken, ongeacht welke lens er op komt.

Kun je trouwens iets zeggen over de kwaliteit van de lenzen uit mijn pricewatch vergelijking, met name de Nikons? Het bereik zal voorlopig wel voldoende zijn, als de kwaliteit echter te wensen over laat koop ik liever een body en een aparte lens. Zou zonde zijn als ik binnen een paar maanden al een nieuwe moet kopen, alleen omdat de kit lens tegenvalt.

Het zijn natuurlijk maar wensen. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb is het moeilijk om selectief te zijn, dan wil ik het liefst meteen allerlei dingen die nog helemaal niet nodig zijn en altijd later aangeschaft kunnen worden. Hebben we dat allemaal niet van tijd tot tijd? O-)
Natuurlijk hebben we dat, ik heb ook al in mijn hoofd wat ik allemaal wel niet op termijn wil kopen en dan hebben we het ook over 1000+ euro. Maarja we kunnen niet alles tegelijk kopen, het enige wat je kan doen is goed kijken dat wat je koopt goed is.

De 18-105/135 lenzen zijn zeer leuk, goed bereik, lekker om gewoon mee te fotograferen, tevens zijn ze optisch ook goed, zelf heb ik met de Nikkor 18-105 geschoten en voor die prijs is het een zeer goede lens.

Wanneer je gaat kijken voor bodies, voel het dan ook met een grip eronder, zo te zien hebben beide Canons officiele grips, de Nikon D7000 heeft dat ook, maar de D5100 niet. Voor de D5000 (en waarschijnlijk dus ook de D5100) heb je wel grips van andere merken, omdat deze grips geen direct contact met de sluiterknop hebben, moet je een kabeltje van de grip naar de zijkant van de camera laten gaan om zo alsnog de sluiter te kunnen gebruiken.
Persoonlijk vind ik een grip erg fijn, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 09:27
Ik moet zeggen ik wil misschien ook een spiegelreflex kopen, alleen ik weet ook nog niet precies welke, ik ben vrij nieuw er mee, natuurlijk heb ik ze al wel eens gebruikt. afgelopen week nog een canon 550D in mijn handen gehad, en wat een foto's vond ik hem maken, echt prachtig.

Nu ben ik dus ook op zoek, met ongeveer een budget van 600/650 euro maximaal (En voor dat geld wil ik een body+lens)

Aangezien ik vrij nieuw ben er mee, weet ik niet of ik echt voor een goedkope moet gaan van een euro of 350,- of meteen de 550D voor 615/650,-

Ik ben erg graag buiten, en zou dus vrij veel natuur foto's willen maken, Maar natuurlijk moet het een goede all round camera zijn. Filmen vind ik een fijne optie om erbij te hebben.

Ik ben verder niet zo bekent qua merken canon/nikon/sony etc.

Alle hulp komt goed uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Check even de start post, daar staat een lijstje die je kan gebruiken om ons voldoende info te geven om je een advies te geven.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
Fiber schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:17:
Waar heb je die Fujifilm X100 gezien? Is die al leverbaar in Nederland dan?
Hij is nog niet in Nederland naar mijn weten, ik geloof dat hij wel in wat Duitse shops is gespot. Maar de vraag is zeer hoog, dus waarschijnlijk zijn die snel weg. Ik denk dat hij officieel hier pas in juni uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 10:33
Benjamin- schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:59:
[...]

Natuurlijk hebben we dat, ik heb ook al in mijn hoofd wat ik allemaal wel niet op termijn wil kopen en dan hebben we het ook over 1000+ euro. Maarja we kunnen niet alles tegelijk kopen, het enige wat je kan doen is goed kijken dat wat je koopt goed is.

De 18-105/135 lenzen zijn zeer leuk, goed bereik, lekker om gewoon mee te fotograferen, tevens zijn ze optisch ook goed, zelf heb ik met de Nikkor 18-105 geschoten en voor die prijs is het een zeer goede lens.

Wanneer je gaat kijken voor bodies, voel het dan ook met een grip eronder, zo te zien hebben beide Canons officiele grips, de Nikon D7000 heeft dat ook, maar de D5100 niet. Voor de D5000 (en waarschijnlijk dus ook de D5100) heb je wel grips van andere merken, omdat deze grips geen direct contact met de sluiterknop hebben, moet je een kabeltje van de grip naar de zijkant van de camera laten gaan om zo alsnog de sluiter te kunnen gebruiken.
Persoonlijk vind ik een grip erg fijn, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.
Afgezien van de grootte van de camera's, zit ik eigenlijk nog maar met 2 onzekerheden.

Zowel de D5100 van Nikon als de 550D van Canon spreken me erg aan. D5100 heeft een kantelbaar scherm en 11 focuspunten, 550D heeft een vast scherm en 9 focuspunten. De D5100 heeft echter weer geen microfooningang.
Een Canon 60D zou dan leuk kunnen zijn, maar voor het zelfde geld heb je ook een Nikon D7000. Eigenlijk zijn beiden net iets te duur als ik er nog een extra accu + tas en eventueel filters bij wil.

Als we de 60D en D7000 dus even buiten beschouwing laten zou ik kunnen kiezen tussen de D5100 en 550D.

Het tweede punt waar ik nog heel erg onzeker over ben is de lens, of lenzen. De 18-105mm en 18-135mm lenzen lijken op papier heel erg handig vanwege hun grote bereik, maar ze schijnen als groothoeklens wel last te hebben van vervorming en chromatische aberratie.
Kun je in het kort vertellen wat jouw ervaring daar mee was, of kan ik dan direct een verwijzing naar de daar voor bedoelde topics verwachten van een modje? O-)
Ik zal die topics sowieso nog even raadplegen want volgens mij kom ik er zelf nooit uit. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kipcorn schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:15:
...
Zowel de D5100 van Nikon als de 550D van Canon spreken me erg aan. D5100 heeft een kantelbaar scherm en 11 focuspunten, 550D heeft een vast scherm en 9 focuspunten. De D5100 heeft echter weer geen microfooningang.
...
zou ik kunnen kiezen tussen de D5100 en 550D.
...
Waarom vergelijk je eigenlijk de Canon 550D met de Nikon D5100. Een vergelijking met de Canon 600D is logischer.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/288/278642;281327

De Nikikon D5100 heeft wel een audio ingang.
http://www.nikon.nl/nl_NL...ameras/slr/consumer/d5100

Die 9 of 11 AF punten moet je je niet druk om maken dat is geen verschil. Als het aantal AF punten echt belangrijk voor je is dan moet je direct een camera met 39 of 51 AF punten kopen, dat is gewoon weer een andere klasse, maar als gezegd, 9 of 11 is ook prima voor een consumenten camera. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Fiber op 13-05-2011 15:49 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Fiber schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:38:
[...]

Waarom vergelijk je eigenlijk de Canon 550D met de Nikon D5100. Een vergelijking met de Canon 600D is logischer.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/288/278642;281327
De 600D is volgens mij niet veel meer dan een 550D met een kantelbaar scherm, om daar nou 100 euro extra voor te betalen zie ik niet zo zitten.
Een vergelijking met de 600D heeft wat dat betreft weinig zin voor mij, tenzij deze nog meer verbeteringen heeft waar ik niet van op de hoogte ben...
De Nikikon D5100 heeft wel een audio ingang.
http://www.nikon.nl/nl_NL...ameras/slr/consumer/d5100
Je hebt helemaal gelijk. Zal in vervolg wat beter kijken naar de specs ipv blind op de pricewatch te vertrouwen. :$
Die 9 of 11 AF punten moet je je niet druk om maken dat is geen verschil. Als het aantal AF punten echt belangrijk voor je is dan moet je direct een camera met 39 of 51 AF punten kopen, dat is gewoon weer een andere klasse, maar als gezegd, 9 of 11 is ook prima voor een consumenten camera. :)
Ok, fijn dat je me hier even op wijst, dat maakt de keuze al weer wat minder lastig. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Kipcorn op 13-05-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Maar je noemt een kantelbaar scherm wel als specifiek voordeel van de D5100, die bijna even duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Fiber schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:57:
Maar je noemt een kantelbaar scherm wel als specifiek voordeel van de D5100, die bijna even duur is.
Ja, het scherm én de 11 focus punten, al weegt dat na jouw laatste reactie al een stuk minder zwaar.
Dan ga ik de reviews van de 600D en D5100 nog maar een keer lezen.
Mocht ik er echt niet uitkomen, dan wordt het gewoon een Nikon D7000. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

[...]Afgezien van de grootte van de camera's, zit ik eigenlijk nog maar met 2 onzekerheden.

Een Canon 60D zou dan leuk kunnen zijn, maar voor het zelfde geld heb je ook een Nikon D7000. Eigenlijk zijn beiden net iets te duur als ik er nog een extra accu + tas en eventueel filters bij wil.

Als we de 60D en D7000 dus even buiten beschouwing laten zou ik kunnen kiezen tussen de D5100 en 550D.

Het tweede punt waar ik nog heel erg onzeker over ben is de lens, of lenzen. De 18-105mm en 18-135mm lenzen lijken op papier heel erg handig vanwege hun grote bereik, maar ze schijnen als groothoeklens wel last te hebben van vervorming en chromatische aberratie.
Kun je in het kort vertellen wat jouw ervaring daar mee was, of kan ik dan direct een verwijzing naar de daar voor bedoelde topics verwachten van een modje? O-)
Ik zal die topics sowieso nog even raadplegen want volgens mij kom ik er zelf nooit uit. |:(
Fiber maakt goede punten op het gebied van de mic ingang en focus punten.

Het moge duidelijk zijn dat die lenzen niet de beste zijn, het zijn op dat gebied ook typische kitlenzen, ze zijn relatief goedkoop, met alle gevolgen nadien. Ik kan je hier moeilijk voorleggen dat je nooit iets anders zou willen, maar het zijn echt goede lenzen voor de prijs en zijn vrij waardevast.
Wil je echt een stap hoger, dan moet je gaan denken aan lenzen die 500+ kosten, of natuurlijk een prime erbij kopen.
Ik zou persoonlijk wel voor 1 van die 2 lenzen gaan en als je later toch iets anders wilt dan verkoop je die lens weer, maar ik verwacht niet dat je er snel klachten over zal hebben, ik heb ze in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Benjamin- schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 16:06:
[...]

Fiber maakt goede punten op het gebied van de mic ingang en focus punten.
Daar ben ik dan ook erg blij mee. :)
Het moge duidelijk zijn dat die lenzen niet de beste zijn, het zijn op dat gebied ook typische kitlenzen, ze zijn relatief goedkoop, met alle gevolgen nadien. Ik kan je hier moeilijk voorleggen dat je nooit iets anders zou willen, maar het zijn echt goede lenzen voor de prijs en zijn vrij waardevast.
Wil je echt een stap hoger, dan moet je gaan denken aan lenzen die 500+ kosten, of natuurlijk een prime erbij kopen.
Ik zou persoonlijk wel voor 1 van die 2 lenzen gaan en als je later toch iets anders wilt dan verkoop je die lens weer, maar ik verwacht niet dat je er snel klachten over zal hebben, ik heb ze in ieder geval niet.
Dan lijkt het lenzen dilemma nu opgelost, heel erg bedankt daarvoor!
Nu nog even de reviews van de 600D en D5100 goed doornemen.
De D7000 neem ik ook maar mee aangezien mijn vriendin ineens een deel van de kosten voor haar rekening wil nemen. O+
Wat betreft dat laatste heb ik nog wel een vraag; welke andere camera's zouden jullie aanbevelen voor de prijs van een D7000, als ik toch besluit om er zo veel geld voor uit te geven?
dit kan ik vast ook wel zelf uitzoeken, maar het is wel prettig om het te horen van iemand met verstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Eigenlijk kun je het extra budget beter in lenzen en flitsers etc. steken... Het blijft sowieso een bodemloze put. Alles kan altijd mooier en beter.

De Nikon D7000 kun je vergelijken met de al genoemde Canon 60D, de Pentax K5 en de Sony A580.
http://tweakers.net/price...3472;266100;266450;266621

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
[...]

anon's 18-135 ken ik niet, Nikon's 18-105 wel (link). Ik vind dat een prima lens voor het geld. Bereik is prettig, kwaliteit is goed. Ja, het vervormt op het groothoek stuk, duh, dat doen bijna alle lenzen, zeker in die prijsklasse. CA.. ik vind het totaal geen issue bij die lens, misschien als je gaat pixel peepen maar in de dagelijkse praktijk heb ik het niet ervaren, zeker niet als hinderlijk. Enige puntje waar ik met een 18-105 erg op let is dat ik de zonnekap gebruik, ding is vrij flare gevoelig en het front element ligt enorm vooraan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 13-05-2011 17:23 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Even een vraagje, ik denk nu bijna zeker te weten dat ik een canon eos 550D wil, dit lijkt mij een zeer goede en fijne camera om mee te beginnen als spiegelreflex camera, tenzij iemand hier een beter idee weet, een andere camera die misschien toch beter is, of goedkoper en de zelfde qualitijd levert.

Ook vroeg ik me af, wat is nou een goede plek om voor minder de 550d aan te schaffen, dit mag ook 2de hands in goede conditie. Ik zag namelijk maar vrij weinig camera's op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Prima camera om mee te beginnen, maar vergelijkbare camera's van Nikon, Sony of Pentax zijn ook prima. Voor het uiteindelijke foto resultaat maakt het echt niet zo veel uit waar je voor kiest. Deze Canon kan ook prima filmen, hoewel dat met een dSLR een stuk minder eenvoudig is dan met een compact camera. Dus gewoon eentje kopen en zo veel mogelijk foto's gaan maken. Ik zou mijn favoriete winkel hier uitzoeken: pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS (Workshop) Tip: Neem die workshop voor 25 Euro er gewoon ook bij, je leert er altijd wel wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen haast hebt, moet je misschien nog even wachten met het aanschaffen van de 550D. Hij staat al tijden ongeveer op dezelfde prijs. Zelfs nu de 600D al een tijdje uit is, en de concurrent van Nikon, de D5100 ook al uit is. Dat de prijs nog niet gedaald is heeft misschien te maken met de aardbeving in Japan. Hierdoor krijgen veel elektronicawinkels minder spullen aangeleverd. Zodra dat weer een beetje bijtrekt valt te verwachten dat de prijs zal gaan zakken. Het is alleen lastig in te schatten wanneer dit zal gebeuren. Denk aan een paar maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Onzin. Zonde van je tijd om maanden te gaan zitten wachten op een eventuele prijsverlaging die wellicht helemaal niet komt. Als budget echt een probleem is kijk dan ook eens naar de Nikon D5000, (Zeer veel camera voor erg weinig geld.) de Nikon D3100, (Prima moderne instapper.) de Canon 500D, (Is nog steeds een prima camera.) of de Pentax K-r. (Ondergewaardeerde allrounder.) Kosten allemaal toch een flink stukje minder dan de Canon 550D en doen qua foto kwaliteiten echt niet onder voor de 550D. Op video gebied liggen de zaken iets genuanceerder en kan eigenlijk alleen de D3100 zich meten met de 550D.
http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;268232

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 16-05-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GD_Einstein
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-12-2024
Wat is je beschikbare budget?
+- 1000 euro

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nope

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Niet bepaald, all-round gebruik :)

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Liefst wel

Ik ben zelf aan het denken aan de Canon 600D, vind het voordeel van het kantelbare scherm echt wel belangrijk genoeg om de meerprijs te betalen tegenover de 550D (heb momenteel ook een camera met kantelscherm, en ik denk dat ik het zou missen mocht ik het niet meer hebben).

Ik twijfel een beetje over de lensen, ik dacht eerst om de standaard EF-S 18-55mm IS II en de EF-S 55-250mm. Maar ik had een paar reviews gelezen en twijfelde dan om mss eerder gewoon een EF-S 18-135 IS te nemen. Op die manier heb ik maar 1 lens nodig en blijf ik een behoorlijk bereik halen. Met de 18-135 is het blijkbaar ook een stuk makkelijker om manueel te focussen. Wat denken jullie?

Voor de memory cards, is er een minimum snelheid die gehaald moet worden, en is er een merkbaar (in de praktijk) verschil tussen bv een kaartje aan 15mb/s en 30mb/s.
Klopt het trouwens dat 4gb kaartje ongeveer 11min. HD1080 aan 30fps filmen is?

Zijn filters echt een must have als je naar zonovergoten bestemmingen gaat in volle zomer?

Laatste vraagje, kunnen jullie mij in de richting van een goeie fototas wijzen (liefst rugzak, met wat extra space voor ongerelateerde spulletjes), rond de 50 euro ofzo? Die lowepro slingshots leken me leuk, maar zijn er nog goede gelijkaardige alternatieven?

Alvast bedankt!!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door GD_Einstein op 16-05-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 17:46
1. Wat is je beschikbare budget?

Body + e.v.t. extra objectief : ~EUR 1500,-

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Nee.

3. Koop je de camera met een specifiek doel?
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Ja, ik koop hem specifiek als aanvulling op een camcorder (HDC-SD700), voor het filmen
bij weinig licht en met krappe DoF en ook vrijheid wat betreft het kiezen van objectieven.
Het gaat met name om de wat meer artistieke shots waarbij de camcorder niet toereikend is,
denk: natuur / macrovideografie, (extreme) close-ups, focus pulling, etc.

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Live view is noodzakelijk ivm filmen, Autofocus echter niet, in situaties waarin dat belangrijk is
is de camcorder daar beter op toegespitst. Manual focus is dus prima, want het gaat me om
(nog) wat meer controle te hebben over de opname boven wat m'n camcorder al bied. Het gaat
me dus niet om 'point-and-shoot'.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
  • Uitklapbaar LCD is fijn
  • Passend bij mijn statief / hoofd (Manfrotto 055XDB + 128RC).
  • Liefst met APS-C sensor / EOS systeem i.v.m. leen objectieven van kennissen (geen breekpunt).
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

De keuze van objectieven vind ik lastig. Ik begrijp dat een standaard kitlens van Canon DSLR's meestal zo'n 3x zoom bied. Maar, ik hoef er in ieder geval niet ver mee te kunnen zoomen (dus voorlopig geen lange telelenzen). Is een kitlens de moeite waard als je er hoofdzakelijk mee gaat filmen?

Voor Video DSLR's met APS-C word gebruik van in ieder geval een 30mm prime lens geadviseerd. Dit lijkt me omdat APS-C = 1.6 en 1,6 x 30 = 48mm =~ 50mm (menselijk oog), maar misschien zit ik er naast :) Misschien hebben jullie tips wat betreft objectieven qua merk en prijsstelling gegeven het budget.

--

Het belangrijkste is eigenlijk dat het een aanvulling op een camcorder betreft die hoofdzakelijk gebruikt zal worden om te filmen. Ik zal er waarschijnlijk ook wel wat mee fotograferen, maar dat is niet het hoofddoel.

Ik vind het lastig om een goede keuze te maken voor een body / camera. Ik heb kort naar Micro Four Thirds oplossingen gekeken (Panasonic GH1/GH2), maar ik denk dat die te weinig meerwaarde bieden als je al een camcorder hebt en specifiek voor korte scherptediepte en low-light performance gaat.

Dan blijven de volwaardige DSLR's over, even strikt kijkend naar de Canon lijn (ik heb het gevoel dat deze het populairst zijn, wellicht met goede reden):
  • De 5DmkII en 7D vallen buiten budget (en zijn ook niet echt startmodellen ;))
  • De 60D vind ik interessant, maar ik vraag me af wat de meerwaarde tijdens filmen is over de 600D
  • De 600D is misschien de meest voor de handliggende optie qua budget en opties, alhoewel ik meerdere mensen toch voor de 60D zie kiezen.
  • De 550D is ook een kandidaat, wellicht 2e hands, maar dan vooral om meer budgetruimte voor een beter objectief over te laten.
Aangezien er wel wat bewegingen is nu mensen meer video met DSLR's gaan schieten en je meer modellen toegespitst op video ziet komen valt het te overwegen om nog even te wachten met een aankoop (denk aan de Sony NEX-VG, en ook de GH1/GH2 zijn daar een voorbeeld van). Anderzijds vind ik het opdoen van ervaring nu eigenlijk belangrijker dan wachten op beter op video afgestemde modellen.

Tevens maak ik me wat zorgen over het ontbreken van wat typische videocamera zaken die DSLR's ontberen, met name handligging tijdens filmen, beeldstabiliteit (voldoende compenseerbaar met IS lenzen?), over-exposure zebra's, focus assist (blauwe omlijning), rolling shutter en oververhitting. Misschien zijn er goede redenen om op deze gebieden een bepaald model over een ander model te prefereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ Einstein, prima camera, de Canon 600D. Ik zou lekker die 18-135mm IS er bij nemen, hoewel er nu ongetwijfeld mensen gaan roepen dat die niet zo goed is, vind ik het een prima lens om mee te beginnen. Natuurlijk kan het altijd beter, maar daar hangt een prijskaartje aan. Het vergelijk met de beide andere genoemde lenzen is vooral een afweging tussen gemak en bereik. Filters zijn niet noodzakelijk, wel een goede zonnekap. Filters worden soms wel gebruikt ter bescherming van de lens, maar dat is ook een afweging, een goed filter is ook redelijk kostbaar en, als gezegd, het is niet noodzakelijk. Voor een tas zou ik even hier kijken: Centraal Fototas Topic - Deeltje 4 Memory cards advies icm video laat ik graag aan anderen over.

@ Rufio, hier al rondgekeken? Het video-dSLR hardware topic
Mooiste optie voor jou lijkt me de pricewatch: Sony Handycam NEX-VG10E + SEL18200 E18-200mm, f3.5-6.3 Ik zou nog even doorsparen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
18-200mm lijkt me helemaal niks om te filmen. Voor filmen wil je simpelweg lichtgevoelige lenzen hebben.

Minimaal f2.8, maar liever 1.8 prime lenzen. 24/28/30/35mm is ideaal om te filmen.

Haal er een Gorillapodje bij om gemakkelijk stabiele shots te kunnen maken. Oververhitting enz zal je niet snel last van hebben. Sowieso maak je in de meeste gevallen geen enorm lange shots als je het een beetje mooi aan elkaar wil monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Je noemde de camera zelf al, maar je zou kunnen kijken naar een GH1, een oud model dan, daar is de FW van gehackt waardoor je gigantisch veel instellingen heb. Het is dan wel geen DSLR, maar voor video is dat toch niet relevant. Tevens kan je op die bodies zover ik weet eigenlijk elke lens goed mounten, met natuurlijk een converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GD_Einstein schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:52:

I halen. Met de 18-135 is het blijkbaar ook een stuk makkelijker om manueel te focussen. Wat denken jullie?
Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom dat zo zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

BarôZZa schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 02:27:
18-200mm lijkt me helemaal niks om te filmen. Voor filmen wil je simpelweg lichtgevoelige lenzen hebben.
...
Die kunnen er gelukkig ook op. Verder hangt het natuurlijk erg af van je stijl van filmen. Dedicated video camera's hebben natuurlijk ook weer niet helemaal voor niets meestal een enorm zoom bereik.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 08:49:
[...]
Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom dat zo zou zijn.
De focus ring zal wat breder zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 17-05-2011 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Na wat rondgeneuzel ben heb ik enkele eos 550D's op marktplaats gevonden met standaart 18-55lens, voor onder de 550,- in nieuwstaat, dit klinkt voor mij erg goed (Mooie prijs, voor een goede camera)

Maar nu vroeg ik me af, de opvolger de 600D lijkt me niet de 200 euro extra waard die je ervoor neer moet leggen of wel? En hoe dicht komt de 550D in de buurt van de 60D ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Duur. Voor een paar tientjes meer (615 Euro) heb je een nieuwe met garantie. Tussen de 400 en 500 Euro lijkt mij redelijk voor een tweedehands 550D met 18-55mm IS.

Het grootste vernieuwing van de 600D is het uitklapscherm, verder zijn het kleinigheidjes. Of dat het geld waard is moet je zelf bepalen.

De 60D is vooral een slagje meer semi-pro in bediening en snelheid etc: Groter, zwaarder, betere viewfinder, sneller, steviger, meer knoppen, etc. Maar hoofdzaken als de sensor en AF unit zijn gewoon hetzelfde. Een 550D maakt dezelfde foto's, maar de bediening van de 60D gaat net even makkelijker. Voor beginners, consumenten maakt het volgens mij nauwelijks verschil, tenzij je hele grote handen hebt. Je kan je geld beter bewaren en later in extra lenzen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
@ Fiber

Bedankt voor de info.
Een gloednieuwe heb ik gezien voor 500,- en hier zit dus bijna nog 2 jaar gerantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dan wordt het wel interessant om achteraan te gaan. Pas wel op voor Nigerianen en zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 17:46
Het Video-DSLR topic had ik bekeken inderdaad. De Sony NEX ziet er sowieso heel tof uit en heeft als bijkomend voordeel goede ingebouwde audioopname. Het nadeel van de Sony NEX is dat je vastzit aan 1080i60, de meegeleverde lens heeft daarbij een vrij hoge f-waarde, maar die is natuurlijk te vervangen. Sowieso: voor wat hij bied vind ik hem wat aan de dure kant.
BarôZZa schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 02:27:
Voor filmen wil je simpelweg lichtgevoelige lenzen hebben. Minimaal f2.8, maar liever 1.8 prime lenzen. 24/28/30/35mm is ideaal om te filmen. Haal er een Gorillapodje bij om gemakkelijk stabiele shots te kunnen maken.
Qua lezen: dat lijkt me inderdaad ook. Een Gorillapod heb ik al, dus die zou ik daarvoor mooi kunnnen gebruiken :)
Benjamin- schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 08:41:
Je noemde de camera zelf al, maar je zou kunnen kijken naar een GH1, een oud model dan, daar is de FW van gehackt waardoor je gigantisch veel instellingen heb.
Dit is wel een interessante suggestie. Een stock GH1 heeft echter een aantal nadelen (zoals een vrije lage bitrate vergeleken met een video-DSLR), en of je al meteen het modden moet meenemen in een aanschafkeuze weet ik niet (je garantie zul je er iig niet mee verlengen). Anderzijds, het zijn wel mooie compacte camera's (ook de GH2, misschien binnenkort een GH3 nu de G3 ook is aangekondigd).
Ik vraag me af wat de ervaringen van mensen zijn met M4/3 t.o.v. APS-C. Denk dat APS-C voor low-light performance wel beter is, en ik weet niet hoeveel toekomst er in M4/3 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 07:58
Hallo allen!

Ook ik wil mijn eerste stap wagen in het dSLR wereldje. Welke camera moet ik nou nemen? Wat een moeilijke keuzes zeg.
Ik zit nu vooral te twijfelen over de canon 550d met 2 objectieven..(18-55 en 55-250mm) of de d90 met alleen de standaard bijgeleverde.(18-105mm) Dit is zo ongeveer in dezelfde prijsklasse. Overigens staat deze week de 550d bij de plaatselijke mediamarkt voor 588 euro te koop met de 18-55 objectief. Weet niet of dit interresant is? Denk dat je snel zat ben met 18-55? Wel denk ik te betalen voor het filmen bij de 550d, wat ik dus totaal niet wil gaan gebruiken..
Help?

1. Budget;
800 euro maximaal.
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Geen enkele, eerste dSLR.
3. Specifiek doel?
Nog geen specifiek doel, ik hoop er een hobby uit te kunnen halen maar ben hier niet zeker van.
4. Filmen?
Nee, zal hier geen gebruik van maken.
5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
De planning is vooral zoeker te gebruiken.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik ga liever niet voor het minimale, wil niet snel tegen de grens van het toestel aanzitten kwa leermogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:51

Kettrick

Rantmeister!

Ik loop ook al een tijdje rond met het idee om een dSLR aan te schaffen, omdat ik komend weekend naar Singapore ga wil ik nu eindelijk eens actie ondernemen :)

Rond de 1200

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke
Nee

Koop je de camera met een specifiek doel
Nee
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Geen vereiste, en ze kunnen het toch allemaal tegenwoordig :)
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Geen vereiste, en ze kunnen het toch allemaal tegenwoordig :)

Ik heb al wat rondgekeken, en ga zeker niet voor een kitlens ( 18..55 ), ik heb deze behoorlijk vaak in handen gehad en kom qua bereik nooit echt uit. In een woonkamer oid heb ik altijd het idee dat ik meer uit wil zoomen, en als ik iets dichtbij wil halen is 55mm ook net niets, al met al word ik daar niet gelukkig van.

Gevoelsmatig wil ik het graag bij canon houden, nikon heb ik nooit echt aan kunnen wennen ( die 4x dat ik een nikon gebruikt heb ;) ).

Qua lens zit ik te denken aan pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM , deze krijgt redelijk goede reviews en is ongeveer 50% van het budget :*)

Qua body gaat mijn voorkeur uit naar de pricewatch: Canon EOS 60D , maar qua budget wordt dat een beetje lastig. Een logische stap terug zou dan volgens mij de 550D of de 600D zijn. 600D lijkt een minimale upgrade te zijn, is het verstandig om voor dit model te gaan, of toch maar gewoon de 550 ?

Iemand tips, is deze lens geschikt voor allround gebruik, en dan met een 550D of 600D ? :)

Dank alvast :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@ Stefan, neem van die twee gewoon degene die bij jou het lekkerste in de hand ligt en waar je goed bij de knoppen kan. Klinkt simpel, maar dat scheelt echt heel veel in fotografeer plezier. Van Nikon kun je ook nog de wat recentere D3100 en D5100 overwegen of de wat oudere, maar momenteel zeer goedkope D5000. Ik heb zelf overigens een D90 en ben daar nog steeds zeer tevreden mee. Qua foto kwaliteit maakt het overigens allemaal niet zo heel veel uit, de verschillen zitten vooral in de bediening en video. Van Canon kun je ook nog de wat goedkopere 500D overwegen, grootste verschil met de 550D is de wat mindere video kwaliteit, maar dat maakt voor jou niet uit.
Die MediaMarkt aanbieding is trouwens wel een goede, als het de versie met IS lens is. Je kan altijd later nog extra (tele) lenzen kopen.

@ Kettrick, da's redelijk kort dag! Die 15-85 is echt een prachtige lens om mee te beginnen. Wel redelijk prijzig vind ik, maar kwalitatief gewoon zeer goed voor allround gebruik, op de 60D inderdaad een combi om bij te kwijlen. Maar de 550D/600D is echt niet veel minder hoor, het grootste verschil is het formaat, de viewfinder en de knoppenwinkel, niets wat je echt in je foto's terug gaat zien. Het grootste verschil tussen de 550D en de 600D is het uitklapscherm van de 600D, verder niets schokkends. Of dat het geld waard is moet je zelf bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Laatst online: 23:01
Ik ben een beetje aan het oriënteren en heb al een aantal interessante opties gezien. Laptop is helaas kapot gegaan dus dat heeft de prioriteit even, maar daarna wil ik er wel een aanschaffen.

1. Budget;
600 euro maximaal.
Geen enkele, eerste dSLR.
3. Specifiek doel?
Portret, macro en natuur fotografie.
4. Filmen?
Nee, zal hier geen gebruik van maken.
Live View lijkt me makkelijk, maar is niet noodzakelijk.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Een camera die makkelijk te begrijpen is, niet dat ik niet handig ben met dit soort dingen, ik hou er alleen niet van om 300 pagina`s handleiding door te lezen. Al zou dat toch wel moeten ben ik bang ;)

Jullie hebben al kunnen lezen dat ik me aan het oriënteren was, ik zat te denken aan de Sony a390, mar deze vond ik niet zo heel prettig vast houden.
Verder zit ik te kijken naar een Samsung NX (5/10/11) een spiegelloze variant, wat zijn hier de voor en nadelen van? Ik kan wel de standaard lijstjes vinden op internet maar in de meeste zaken kwamen ze niet verder als geen idee of hebben we niet.. De enige die wist wat een verschil was kon mij vertellen dat er in de Samsung geen spiegel zat en er minder lenzen voor waren, wat ik dus al wist.
Mijn keuze op de Samsung is eigenlijk gevallen vanwege de i-Function mogelijkheden. Maar aangezien ik alleen in de Mediamarkt een paar keer een normale heb vastgehouden heb ik nog nooit met zo`n ding gewerkt dus ik laat me graag overhalen/overtuigen/adviseren :)

Vergeten erbij te zetten net:
Omdat men laptop dus kapot is moet ik nog even sparen voor de camera, iets over dat budget is dus niet erg ;)

[ Voor 3% gewijzigd door spreading op 18-05-2011 20:21 ]

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zoek voor een spiegelloze camera 's uit hoeveel macro lenzen zijn.
Als natuur ook beesten in de vrije natuur betekend doe dan 's dezelfde oefening met 300mm lenzen. En nog langer.

Een spiegelloze camera heeft geen optische zoeker, de meeste hebben slechts een beeldschermpje achterop. Ik zie dat niet werken met een zware lens erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Wijnands schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:46:
Zoek voor een spiegelloze camera 's uit hoeveel macro lenzen zijn.
Die zijn er zat, Canon, Nikon, Sony, alles past er op met een adapter. Je mist dan AF, maar voor macro zou mij dat niet kunnen schelen.
Als natuur ook beesten in de vrije natuur betekend doe dan 's dezelfde oefening met 300mm lenzen. En nog langer.

Een spiegelloze camera heeft geen optische zoeker, de meeste hebben slechts een beeldschermpje achterop. Ik zie dat niet werken met een zware lens erop.
De NX 5/10/11 hebben een elektronische zoeker, met de mogelijkheid om te vergroten. Maar verder ben ik het wel met je eens dat de lenskeuze momenteel behoorlijk krap is. Over een paar jaar zal dat beter zijn.

@spreading: heb je ook andere instappers geprobeerd, zoals een Canon 1100D of een Nikon D3100 bijvoorbeeld? Het grootste voordeel van een camera als de Samsung NX is namelijk dat ze wat compacter zijn dan een gewone dSLR. Aan je eisenpakket zie ik niet meteen dat je een zeer compacte oplossing wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
PowerUp schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:03:
[...]

Die zijn er zat, Canon, Nikon, Sony, alles past er op met een adapter. Je mist dan AF, maar voor macro zou mij dat niet kunnen schelen.

[...]

De NX 5/10/11 hebben een elektronische zoeker, met de mogelijkheid om te vergroten. Maar verder ben ik het wel met je eens dat de lenskeuze momenteel behoorlijk krap is. Over een paar jaar zal dat beter zijn.

@spreading: heb je ook andere instappers geprobeerd, zoals een Canon 1100D of een Nikon D3100 bijvoorbeeld? Het grootste voordeel van een camera als de Samsung NX is namelijk dat ze wat compacter zijn dan een gewone dSLR. Aan je eisenpakket zie ik niet meteen dat je een zeer compacte oplossing wilt hebben.
Van de NX serie heb ik alleen de NX100 geprobeerd, maar dat was niet zo heel veel. Mis toch vooral de hou vast omdat hij met lens toch zwaar kan zijn.
Die Nikon heb ik wel vast gehouden, maar die kon niet aan dus die ga ik denk ik van de week op mijn werk testen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Canon 1100d en de 1000d? aangezien ze we weer wat schelen qua prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[...]

[...]
Toen ik naar sony's keek betaalde je zo'n 160 euro voor een alpha adapter.
Elektronische zoeker en mogelijkheid om te vergroten is heerlijk als je vanaf een statief kan werken en de tijd kan nemen. Heb je de tijd niet dan is het een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Wijnands schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 07:17:
[...]

Toen ik naar sony's keek betaalde je zo'n 160 euro voor een alpha adapter.

[...]
Voor zo'n 26 euro zie ik ze staan op ebay (Nikon F --> Samsung NX). Het is dan wel handig om een lens met diafragmaring te nemen, want elektronische koppeling is er niet. A-mount --> E-mount is 160 euro ja, maar dit is weer een ander mount.
Elektronische zoeker en mogelijkheid om te vergroten is heerlijk als je vanaf een statief kan werken en de tijd kan nemen. Heb je de tijd niet dan is het een ramp.
Dat hang ook van de brandpuntsafstand af, op 300 mm zal dat niet lekker werken nee. Maar met een kleine OVF van een instap-dSLR zal je niet beter kunnen werken met MF denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
Ik wil over een paar weekjes samen met mijn vriendin een Canon 550d kopen. Eerst dacht ik erover na om de standaard 18-55 mm kitlens en de 50 mm f/1.8 erbij te nemen. Ik weet dat deze beide lenzen niet "super" zijn, maar voor dat geld mag je dat ook niet verwachten natuurlijk. Alleen nu zit ik te twijfelen over beide de lenzen. Zo zou de 50 mm f/1.8 wel erg "plastic" zijn en met een grotere diafragma van de f/1.4 is daarom wel erg aanlokkelijk. Is het niet verstandig om meteen goede (maar niet super lenzen van +€1000) te kopen van rond de 300/400 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Alle waar naar z'n geld! Maar toch zijn de genoemde kitlens en 50mm f/1.8 (plastic fantastic!) optisch echt meer dan prima. Het probleem met nu al direct meer geld in lenzen investeren is dat je onmogelijk nu al kan weten waar in. Een 50 f/1.4 is mooi maar misschien wil je wel een 24mm of een 100mm macro. Een 15-85 is super maar het kan best zijn dat voor jou een 70-200 veel beter is. Maar dat kun je nu nog niet weten. Daarom zou ik zeggen neem gewoon de genoemde 2 standaard lenzen, eventueel nog aan gevuld met een 55-250 IS en ga dan eerst eens een half jaartje foto's maken. Begin wel direct een spaarpotje voor aanvullingen en upgrades. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je vergeet 1 addertje onder het gras en dat is de diafragmaring die op de lens moet zitten, anders zit je op Canon altijd wide-open te werken en op Nikon volledig afgestopt (bij Sony weet ik het zo niet). Dus eigenlijk zijn Canon EF(s)-lenzen niet bruikbaar en alle Nikon-G lenzen niet bruikbaar.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Jep, vandaar nog mijn opmerking in de vorige post, ik bedacht het mij ook later. Je zal dan vooral met wat oudere lenzen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
kippengaas schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:51:
Ik wil over een paar weekjes samen met mijn vriendin een Canon 550d kopen. Eerst dacht ik erover na om de standaard 18-55 mm kitlens en de 50 mm f/1.8 erbij te nemen. Ik weet dat deze beide lenzen niet "super" zijn, maar voor dat geld mag je dat ook niet verwachten natuurlijk. Alleen nu zit ik te twijfelen over beide de lenzen. Zo zou de 50 mm f/1.8 wel erg "plastic" zijn en met een grotere diafragma van de f/1.4 is daarom wel erg aanlokkelijk. Is het niet verstandig om meteen goede (maar niet super lenzen van +€1000) te kopen van rond de 300/400 euro?
Canon's 18-55 IS is een lens waar jij, als dit je eerste camera is, een hele kluif aan gaat hebben om tegen de beperkingen aan te lopen. Bouwkwaliteit is, net als bij de 50mm f1.8 voldoende. We hebben het hier wel over lenzen van nog geen 100 euro nieuw.

Ik zou adviseren om eerst met de 18-55 te beginnen en te ontdekken wat je wilt. Een 50mm is een hele leuke lens maar als je bijvoorbeeld veel meer lol hebt aan groothoek dan is iets als een tamron 17-50 f2.8 een veel betere bestemming van je 300-400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
PowerUp schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 07:37:
[...]
Dat hang ook van de brandpuntsafstand af, op 300 mm zal dat niet lekker werken nee. Maar met een kleine OVF van een instap-dSLR zal je niet beter kunnen werken met MF denk ik.
Dus eigenlijk is het beter om een instap dSLR te nemen vanwege de Elektronische zoeker? Wil binnenkort toch echt even uitzoeken waar ik deze "live" kan testen. Wil hem misschien nog wel voor de zomervakantie aanschaffen. (heb ik de tijd om ermee te klooien ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Live testen lijkt me handig. Zoals je kan lezen walg ik van die dingen maar kijkt bijv. power up er heel anders tegenaan. Conclusie, het is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kippengaas schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:51:
Eerlijk gezegd zou ik gelijk deze aanraden als je toch het geld hebt :
IMHO beter dan zo'n kitlensje wat betreft bereik/scherpte/bediening en als je verder gaat met fotograferen waarschijnlijk een lens die je nooit meer weg zal doen in tegenstelling tot de kitlens :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
Bedankt voor jullie reacties! :) Misschien is het wel handig om inderdaad niet meteen nog eens x honderd euro uit te geven. Dat kan altijd nog als ik écht precies weet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vriendin van me wil een dSLR voor haar vriend kopen, hij vind fotograferen leuk, en is een beetje aangestoken toen hij laatst mee is geweest op onze urbex trip. Ik schiet zelf al een jaar of 5, dus weet wel redelijk de weg, maar wil toch nog even jullie goedkeuring / mening horen:

1. Wat is het beschikbare budget?

Body + kitlens + eventueel MMC kaart/grip : ~EUR 300-450

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?

Nee.

3. Koop je de camera met een specifiek doel?

Urbex / Feestjes (draait als mediamarkt DJ soms) / Allround

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Nee, absoluut niet nodig

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Nee, viewfinder is prima.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Liefst bij de prijs al een grip erbij, en een lens met goede prestaties, de kitlens van de 450D 18-55 IS is "goed" in mijn ogen, de mensen hier zullen weten dat de IS beduidend beter is dat de oude kitlens.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Aangezien deze jongen gaat beginnen is de 18-55 in eerste instantie goed zat, maar een 24-85 zou ook kunnen.

--

Advies wat ik wil uitbrengen aan haar:
Nieuw ga je niks halen voor deze prijs behalve een prosumer. Op marktplaats staan diverse leuke 450D's voor ~350 euro (zelfs met grip en kaartje en kitlens!), dat lijkt me een leuk startpunt. Een 40D zou ook een leuke optie zijn, maar deze zijn echt schaaaars op marktplaats dus schiet niet echt op... Een 500D is schaars (vooral bij ons in de omgeving) en is de 100euro meer niet echt waard als je de film mogelijkheden niet nodig hebt?

Goed idee voor ~350 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vanwaar die grip? Grote handen?

Zonder grip is er zo rond de 400 Euro nog best wel wat leuks te vinden, nieuw met garantie en zo. Ik vind 350 Euro voor een tweedehands camera nog redelijk prijzig, maar weet niet helemaal wat zo'n grip waard is moet ik er bij zeggen: http://tweakers.net/price...9427;246076;259656;280279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 07:58
Dankjewel voor gegeven advies. Ik wou voor de d5000 gaan, de zoomkit. Deze was echter niet aanwezig en daardoor kreeg ik een mooie prijs aangeboden voor de d90 met 18-105 lens. Ik heb er 700 voor betaald, beetje leuke prijs of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Geen slechte deal nee: pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX 18-105mm G ED VR
Veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Wijnands schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:12:
Live testen lijkt me handig. Zoals je kan lezen walg ik van die dingen maar kijkt bijv. power up er heel anders tegenaan. Conclusie, het is persoonlijk.
Das met heel veel, zoals sommige heel merk gebonden zijn.
Ik weet alleen niet wat ik moet verwachten van zo'n systeem camera met verwisselbare lenzen, terwijl ik weet dat je bijvoorbeeld met een Canon EOS 1000d mooie foto's kan maken. Al zal het handmatig scherp stellen enz wel wennen worden. Dit kan ik met mijn compact camera via de een aparte knop, maar echt onscherpe achtergronden enzo krijg ik niet, of hij moet in macro stand staan op 1cm van men onderwerp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Je kan met heel veel camera's mooie foto's maken ;)
Maar wil je echt iets compacts? Kijk dan naar een systeemcamera als de Samsung NX. Zo niet? Ga dan voor een instap-dSLR. Daar zijn veel meer doorgroeimogelijkheden, meer keuze op de tweedehands markt. Met een 1000D of een Nikon D3100 kan je een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

StefanKelevra schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:12:
... en daardoor kreeg ik een mooie prijs aangeboden voor de d90 met 18-105 lens. ...
Ha ha, goeie verkoper! Maar je gaat er ongetwijfeld een hoop lol van hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
PowerUp schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:58:
Je kan met heel veel camera's mooie foto's maken ;)
Maar wil je echt iets compacts? Kijk dan naar een systeemcamera als de Samsung NX. Zo niet? Ga dan voor een instap-dSLR. Daar zijn veel meer doorgroeimogelijkheden, meer keuze op de tweedehands markt. Met een 1000D of een Nikon D3100 kan je een heleboel.
Net even bij de mediamarkt en de lokale foto winkel geweest. Canon 1100d en de 1000d, de Nikon D5000 en de D3100 en de Samsung NX11 vastgehouden.
Van de Canons gaat mijn voorkeur uit naar de 1100d, houd net even iets lekkerder vast. De Nikons zijn allebei ook lekkere camera`s, voelen iets degelijker aan, maar mijn voorkeur gaat dan toch licht naar de D5000 (verkoper zei dat er maar weinig verschil in zat ten opzichte van de D3100).
De Samsung is ook een mooi ding, houd lekker vast en de zoeker is best fijn. Maar ik denk dat de beperkte lens keuze en de prijs van de NX11 mij van die camera afhouden.
Nu word het dus kiezen tussen de Canon 1100d en de beide Nikons.
Wat raden jullie aan? de Canon of een van de Nikon camera`s?

Zover ik zie zijn het beide crop camera`s, zijn er voor allebei meer dan zat lenzen beschikbaar voor een vergelijkbare prijs en er kunnen allebei Sigma en Tamron lenzen op, mits de mount goed is natuurlijk.

Edit: de Canon is natuurlijk goedkoper waardoor ik weer geld overhoud voor een leuke andere lens. Keuzes, keuzes, keuzes..

[ Voor 4% gewijzigd door spreading op 20-05-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Lastig. De D3100 heeft een nieuwere sensor. De D5000 heeft een uitvouwscherm en kan bracketing doen. Ik zou de goedkoopste nemen, des te eerder heb je geld voor een macro lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De Canon 1000D zou ik denk ik vergeten, die wordt toch wel een beetje oud langzamerhand. Ik blijf de Nikon D5000 een aantrekkelijke aanbieding vinden, zo lang hij nog te krijgen is, hoewel er ook best veel voor de concurrentie te zeggen is. Voor de duidelijkheid, in je foto's ga je de verschillen voorlopig echt niet terug zien.
http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;277226

Algemeen vraagje: Welk model van Sony kan er eigenlijk mee met de Nikon D3100 en Canon 1100D?
Moet dat de nog steeds niet leverbare A560 worden? pricewatch: Sony Alpha DSLR A560L + DT 18-55mm SAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Wijnands schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:16:
Lastig. De D3100 heeft een nieuwere sensor. De D5000 heeft een uitvouwscherm en kan bracketing doen. Ik zou de goedkoopste nemen, des te eerder heb je geld voor een macro lens.
Dan word het dus de Canon, scheelt 35 euro met de D5000 (via men werk ;) ) en 100 met de D3100..
Fiber schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:50:
De Canon 1000D zou ik denk ik vergeten, die wordt toch wel een beetje oud langzamerhand. Ik blijf de Nikon D5000 een aantrekkelijke aanbieding vinden, zo lang hij nog te krijgen is, hoewel er ook best veel voor de concurrentie te zeggen is. Voor de duidelijkheid, in je foto's ga je de verschillen voorlopig echt niet terug zien.
http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;277226

Algemeen vraagje: Welk model van Sony kan er eigenlijk mee met de Nikon D3100 en Canon 1100D?
Moet dat de nog steeds niet leverbare A560 worden? pricewatch: Sony Alpha DSLR A560L + DT 18-55mm SAM
De keuze tussen de 1000D en de 1100D was makkelijk gemaakt, aangezien de 1100D veel lekkerder in de hand lag, een van de dingen die ik best belangrijk vind.

Ik denk trouwens op je vraag dat dat de Sony a390 moet zijn, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De Sony A390 doet geen video, en dat hoort er tegenwoordig toch wel bij eigenlijk.

offtopic:
En kijk ook eens naar het kleine aantal webwinkels die Sony dSLR's op voorraad hebben, Alleen de A580 is nog redelijk verspreid leverbaar. Het lijkt er een beetje op dat Sony vooral zwaar inzet op de NEX en SLT modellen.
http://tweakers.net/price...jyRtzIATVY23P3uX1ppQ1qrSc

[ Voor 74% gewijzigd door Fiber op 20-05-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Fiber schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 16:12:
De Sony A390 doet geen video, en dat hoort er tegenwoordig toch wel bij eigenlijk.
Voor video koop je geen dSLR lijkt mij, al kan het soms wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spreading schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 16:34:
Voor video koop je geen dSLR lijkt mij, al kan het soms wel handig zijn.
Maar koop je wel een dSLR zonder video? Het is toch wel leuk om daarmee te spelen, IMO. Die Sony zou toch wel een ander groot voordeel moeten hebben over de concurrentie dan, om het gebrek aan video te veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:06:
[...]
Maar koop je wel een dSLR zonder video? Het is toch wel leuk om daarmee te spelen, IMO. Die Sony zou toch wel een ander groot voordeel moeten hebben over de concurrentie dan, om het gebrek aan video te veroorloven.
Dat hoeft niet, het kan ook gewoon een iets ouder model zijn. Niet zo heel lang geleden was een video functie op een dSLR helemaal niet zo gangbaar, zeker niet in de instap klasse.

Ik zou nog wel een sSLR zonder videofunctie kopen, alhoewel het wel grappig is om eens mee te spelen zo nu en dan. Ik vind het dus een leuke extra op mijn huidige camera maar geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:12:
[...]

Dat hoeft niet, het kan ook gewoon een iets ouder model zijn. Niet zo heel lang geleden was een video functie op een dSLR helemaal niet zo gangbaar, zeker niet in de instap klasse.

Ik zou nog wel een sSLR zonder videofunctie kopen, alhoewel het wel grappig is om eens mee te spelen zo nu en dan. Ik vind het dus een leuke extra op mijn huidige camera maar geen noodzaak.
Ben ik op zich, zeker voor mij zelf, helemaal met je eens. Maar juist de meeste consumenten en beginners willen tegenwoordig wel video, terwijl dat juist voor veel (semi) pro's weer minder belangrijk is. Heck, elke compact en mobiel kan tegenwoordig video. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat juist Sony, op zich een vooruitstrevend merk, hierin zo ver achter loopt, terwijl zij het juist van consumenten moeten hebben. Als de A560 met kitlens voor zo'n 450 tot 500 Euro overal leverbaar was zou het plaatje al weer heel anders zijn. Zelfs een relatief klein merk als Pentax doet het op dit gebied beter en is ook beter leverbaar.

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn opmerking is dat er zo weinig echte keuzes meer zijn tegenwoordig, buiten Canon en Nikon. Pentax blijf ik een leuk merk vinden en die blijven ook vernieuwen, maar ook Olympus, dat tot een jaar of wat geleden nog volop mee deed, is eigenlijk volledig weg uit de dSLR markt. Zelfs de nieuwe, op pro's gerichtte, E-5 is nergens te krijgen. Als Sony niet uitkijkt gaan ze dezelfde kant op.
http://tweakers.net/price...UUyEWc6AfjGn345KUdK9H1Fp_

[ Voor 39% gewijzigd door Fiber op 20-05-2011 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:06:
[...]
Waarom niet, als ik film, zeer zelden, dan gebruik ik of de videocamera van men vriendin der ouders, of men telefoon of men compact camera.
Een dSLR is om foto`s te maken in mijn ogen, niet om video`s te maken. En ook ik ben en consument en beginner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik beweer niet dat een filmfunctie een musthave is. Het is meer dat iedere nieuwe camera tegenwoordig wel kan filmen, dus waarom zou je voor de Sony gaan? Dan ben je of een Sony fan, of de Sony heeft voordelen op fotogebied tov de concurrentie. Als de Sony een pentaprism heeft in de prijsklasse van de D5100 (ik zeg maar wat), dan is het natuurlijk het overwegen waard(/een nobrainer). Maar als de camera vergelijkbaar is met Nikons en Canons uit dezelfde prijsklasse, zie ik niet in waarom je de filmfunctie zou laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik krijg bij Sony de indruk dat de SLT en de NEX serie alle aandacht hebben gekregen en dat dat ten koste is gegaan van de alpha serie.
Sony is natuurlijk nog steeds een consumenten electronica merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Aangezien mijn huidige compact camera het aan het begeven is, ben ik op zoek naar iets nieuws. En omdat ik graag wat meer wil kunnen experimenteren met foto's heb ik besloten de overstap naar dSLR te maken.

Ongeveer €600~700.
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.
Koop je de camera met een specifiek doel?
Nee, ik zoek een degelijke all-rounder.
Moet de camera kunnen filmen?
Is leuk meegenomen maar niet strikt noodzakelijk.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Bij voorkeur wel.
Overige wensen aan de camera?
Kantelbaar scherm is een plus, maar ook niet strikt noodzakelijk. Moet vooral degelijk zijn en een tijdje meegaan.
Gewenst bereik?
Een standaard kitlens (18-55) lijkt me voorlopig voldoende, eerst eens kijken welke kant ik op wil voor ik extra lenzen ga aanschaffen.

Binnen mijn budget passen bijvoorbeeld de Canon 550D of de Nikon D5100, en eventueel (wat aan de dure kant) de Canon 600D. Ik heb deze vandaag ook in de hand gehad, en ze lijken me redelijk aan elkaar gewaagd, ook qua specificaties. De Nikon vond ik net wat fijner aanvoelen, en heeft een kantelbaar scherm, dus deze zou op dit moment mijn voorkeur hebben.

Nu zag ik echter ook de D3100 van Nikon, die toch ruim €200 goedkoper is dan de D5100. Wel had ik het idee dat de D5100 net wat sneller reageert, en deze heeft een kantelbaar scherm wat bij Live View handig kan zijn. De vraag is dus: is de D5100 het prijsverschil waard, of heeft het voor mijn toepassing (all-round hobby fotografie) meer nut om die €200 te besteden aan bijvoorbeeld een extra lens?

public void ik()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Wijnands schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 11:44:
Ik krijg bij Sony de indruk dat de SLT en de NEX serie alle aandacht hebben gekregen en dat dat ten koste is gegaan van de alpha serie.
Sony is natuurlijk nog steeds een consumenten electronica merk...
Ik verwacht geen nieuwe dSLR meer van Sony. Geruchten over nieuwe camera's gaan over SLT's (A35, A77) en de NEX series (NEX-C3, NEX-7). Zowel NEX als SLT als dSLR horen bij de Alpha serie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

.daan schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 18:17:
...
Nu zag ik echter ook de D3100 van Nikon, die toch ruim €200 goedkoper is dan de D5100. Wel had ik het idee dat de D5100 net wat sneller reageert, en deze heeft een kantelbaar scherm wat bij Live View handig kan zijn. De vraag is dus: is de D5100 het prijsverschil waard, of heeft het voor mijn toepassing (all-round hobby fotografie) meer nut om die €200 te besteden aan bijvoorbeeld een extra lens?
Als het bij die 700 Euro blijft dan kun je beter die Nikon D3100 of de Nikon D5000 kopen of bijvoorbeeld een Canon 500d of 1100D of een Pentax K-x of K-r en de rest van het budget dan later in lenzen of een flitser investeren. Een leuke prime, tele, macro, uwa, flitser, of wat dan ook geeft je vele malen meer creatieve mogelijkheden dan een dure body met wat meer foefjes.

Als je na dit start budget over enkele maanden weer enkele honderden Euro's kan investeren en over een jaartje of zo weer, dan kun je eventueel ook wel een wat duurdere body kopen, maar let wel, je foto's worden echt niet significant beter van een duurdere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PowerUp schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 23:29:
[...]

Ik verwacht geen nieuwe dSLR meer van Sony. Geruchten over nieuwe camera's gaan over SLT's (A35, A77) en de NEX series (NEX-C3, NEX-7). Zowel NEX als SLT als dSLR horen bij de Alpha serie trouwens.
Serieus? Dus de A580 zou Sony's laatste echte dSLR zijn? Kan het haast niet geloven.

Hier worden vooral Canons en Nikons geadviseerd. Ik durf iedereen een recente Nikon of Canon aan te raden, rekening houdend met budget en wensen, omdat ik gewoon weet dat ze kwalitatief goed zijn voor een redelijke prijs en dat er veel keus is in lenzen en andere spullen om later te upgraden en uit te breiden.

Maar ik durf eigenlijk niemand meer een Sony A580, of als hij ooit nog komt de A560, aan te raden, terwijl het toch gewoon goede camera's zijn. En ook geen A33 (die is volgens mij gewoon te duur.) of A55 (die heeft wel weer een goede prijs en is bijvoorbeeld door dpreview ook als 'zeer goed' bestempeld.)

Zelfde geldt eigenlijk ook voor Pentax, de K-x, K-r en K-5 zijn fantastische camera's, maar voor wie zijn ze bedoeld?

Beetje retorische vragen/opmerkingen eigenlijk. Ik verwacht geen sluitende antwoorden... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op zondag 22 mei 2011 @ 01:30:
Maar ik durf eigenlijk niemand meer een Sony A580, of als hij ooit nog komt de A560, aan te raden, terwijl het toch gewoon goede camera's zijn. En ook geen A33 (die is volgens mij gewoon te duur.) of A55 (die heeft wel weer een goede prijs en is bijvoorbeeld door dpreview ook als 'zeer goed' bestempeld.)

Zelfde geldt eigenlijk ook voor Pentax, de K-x, K-r en K-5 zijn fantastische camera's, maar voor wie zijn ze bedoeld?
Voor iedereen die een goede camera wil die bij ze past. Sony en Pentax hebben genoeg objectieven in huis om 90% van de gebruikers tevreden te stellen. Wil je iets specifieks, dan wordt het wat lastiger bij die merken, of je wil AF inleveren, want dan zijn er nog wel wat meer opties (vooral bij Pentax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Fiber schreef op zondag 22 mei 2011 @ 00:58:
Als het bij die 700 Euro blijft dan kun je beter die Nikon D3100 of de Nikon D5000 kopen of bijvoorbeeld een Canon 500d of 1100D of een Pentax K-x of K-r en de rest van het budget dan later in lenzen of een flitser investeren. Een leuke prime, tele, macro, uwa, flitser, of wat dan ook geeft je vele malen meer creatieve mogelijkheden dan een dure body met wat meer foefjes.
Dank voor de tips, zeker de 500D lijkt me ook een goeie optie. De Nikon D5000 lijkt me qua specifiaties wat achter te blijven bij de 500D, maar is dan ook goedkoper. De 1100D beviel me niet zo, met name vanwege de gladdere plastic grip. Met Pentax ben ik niet bekend, maar die twee camera's zien er ook interessant uit, zal ik eens naar kijken.
Als je na dit start budget over enkele maanden weer enkele honderden Euro's kan investeren en over een jaartje of zo weer, dan kun je eventueel ook wel een wat duurdere body kopen, maar let wel, je foto's worden echt niet significant beter van een duurdere body.
Waarschijnlijk kan ik wel wat blijven investeren, maar dat is natuurlijk ook het probleem van de bodemloze put..er kan altijd meer, maar je moet ergens mee beginnen. De enige vraag is, met welk toestel kan ik voorlopig goed vooruit? Loop je met een goedkoper model niet te snel tegen beperkingen aan in snelheid en mogelijkheden?

public void ik()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Universal Creations schreef op zondag 22 mei 2011 @ 01:33:
[...]

Voor iedereen die een goede camera wil die bij ze past. Sony en Pentax hebben genoeg objectieven in huis om 90% van de gebruikers tevreden te stellen. Wil je iets specifieks, dan wordt het wat lastiger bij die merken, of je wil AF inleveren, want dan zijn er nog wel wat meer opties (vooral bij Pentax).
Op papier zou ik iemand die een spiegelreflex zoekt geen SLT aanraden omdat het wat mij betreft geen echte spiegelreflex meer is.
Wel zou ik 'm 's een paar uurtjes will schieten, kijken of het inderdaad zo'n irritant geval is als het op papier lijkt.

Ik krijg overigens de indruk dat die dingen vooral verkocht worden aan mensen die sony als betrouwbaar merk zien en zich blind staren op die 10 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:34:
[...]

Op papier zou ik iemand die een spiegelreflex zoekt geen SLT aanraden omdat het wat mij betreft geen echte spiegelreflex meer is.
Wel zou ik 'm 's een paar uurtjes will schieten, kijken of het inderdaad zo'n irritant geval is als het op papier lijkt.
Mensen willen een "dslr" omdat ze meer kunnen instellen en "mooiere" foto's ermee kunnen maken. Maar persoonlijk denk ik dat veel instappers niet een SLT van een dslr kunnen onderscheiden bij normaal gebruik.
Ik krijg overigens de indruk dat die dingen vooral verkocht worden aan mensen die sony als betrouwbaar merk zien en zich blind staren op die 10 fps.
What else is new, kopers staren zich zo vaak blind op specs die er vaak voor hun niet toe doen. Dat heet marketing. Megapixels, iso25600, fps zijn zo van die dingen aardig gehyped worden/werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:54:
[...]

What else is new, kopers staren zich zo vaak blind op specs die er vaak voor hun niet toe doen. Dat heet marketing. Megapixels, iso25600, fps zijn zo van die dingen aardig gehyped worden/werden.
Dat idee heb ik ook. In principe voldoen veruit de meeste sSLR's van de laatste jaren wel aan de eisen van de gemiddelde consument/starter. Ikzelf zou bijvoorbeeld nu nog gerust een Olympus E-620 kopen met de dubbele lenskit als ik nog op zoek zou zijn naar een dSLR.

Maar goed, de cijfertjes op de doos is voor veel mensen bepalend voor een koop. Tevens wil men vaak een heel recent model om niet het idee te hebben iets ouds te kopen waar binnenkort al een opvolger van in de winkel ligt. Dat is overigens niet enkel met camera's zo, maar met zo'n beetje alle elektronische apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberHanz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 12:10
Hier van mij ook maar het lijstje, heb redelijk wat moeite om tot een goed besluit te komen.

1.Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 500 en 600 euro.
Nee.
3.Koop je de camera met een specifiek doel?
Ja en nee, moet goede foto's kunnen maken van modelspoor en ook de echte wereld, (bewegende) voertuigen als landschap.
Nachtopnames zonder ruis zijn ook gewenst.
4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Zou leuk zijn als dat ook een beetje soepel gaat.
Wel handig om door de zoeker het eea goed te kunnen zien.
Sd kaartjes slingeren genoeg rond, zou fijn zijn als die ook gebruikt kunnen worden.
Accu die lang mee kan gaan, niet vaak opladen maar ook dat die niet na een jaar of 2 volledig waardeloos is en ook niet meer vervangen kan worden omdat het niet meer gemaakt wordt.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Dichtbij (cm of 20) moet wel leuke plaatjes opleveren met kitlens.

Momenteel heb ik een Kodak Z740, nu 5 jaar oud. Heb er veel plezier van gehad, alleen slurpt hij de accu (2x AA batterijen) in een dag leeg, en doet doet ook met Duracell niet oplaadbare batterijen. Erg frustrerend op vakantie.
Nachtopnames heeft hij ook moeite mee zo langzamerhand.

Ik twijfel tussen Nikon D3100 en Canon EOS1100D of 500D met kitlenzen.
Hulp wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betwijfel of dat gene wat jij wilt (vanaf 20cm een foto nemen) te doen is met de standaard kitlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vaak begint dat bij 30 cm, idd. Maar je kunt dat wel een beetje compenseren door in te zoomen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberHanz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 12:10
30cm is ook goed, daar zou ik het ook mee moeten redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Wanneer worden die nieuwe SLT's van Sony verwacht? (ik denk aan opvolger a33 ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

CyberHanz schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:17:
...
Ik twijfel tussen Nikon D3100 en Canon EOS1100D of 500D met kitlenzen.
...
Alle drie goed! De verschillen zijn allemaal niet zo groot. Je zou ook nog de Nikon D5000 of de Pentax K-x of K-r kunnen overwegen. Neem gewoon degene die jou het lekkerst in de hand ligt. En dan sparen voor een leuke macro lens voor de modeltreinen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
MetalG schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:54:
Wanneer worden die nieuwe SLT's van Sony verwacht? (ik denk aan opvolger a33 ?)
De geruchten zijn dat de A35 over ongeveer twee weken wordt aangekondigd, de A77 zou in september moeten volgen. Of de A35 een 'echte' opvolger is van de A33 is nog maar de vraag, hij krijgt wel de 16 MP sensor maar zal het klapscherm missen. De adviesprijs is ook 50 dollar lager ($ 599,-) dus misschien willen ze het gat met de A55 groter maken...

[ Voor 11% gewijzigd door PowerUp op 22-05-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Ik twijfel om die a35 wel eens te gaan aanschaffen dan, ik zou voor de zomer mijn aankoop willen wagen..
ik lees van de 3100 en 5100 ook goede dingen, maar ik kom van Canon, en de bediening van Nikon ligt me niet. Ik hoop dat Sony daarin wat beter is.

599dollar zal zo'n 500 euro zijn? dan heb ik voldoende budget om een stevige lens te kopen.. 15-85 oid.
Een een lichtsterke Prime voor portret foto's 35mm? of 50mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
MetalG schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:33:
Ik twijfel om die a35 wel eens te gaan aanschaffen dan, ik zou voor de zomer mijn aankoop willen wagen..
ik lees van de 3100 en 5100 ook goede dingen, maar ik kom van Canon, en de bediening van Nikon ligt me niet. Ik hoop dat Sony daarin wat beter is.

599dollar zal zo'n 500 euro zijn? dan heb ik voldoende budget om een stevige lens te kopen.. 15-85 oid.
Begrijp ik het nou goed? Overstap van Canon naar Sony? dan moet je daar wel heel goede reden voor hebben lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
MetalG schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:33:

Beschikbaarheid kan nog wel even duren, ik zou er niet op gokken dat de A35 al voor de zomervakantie beschikbaar is. De bediening zal niet veel verschillen van de A33 en A55, dus je kan die alvast in een winkel proberen om te kijken of het wat is. De ervaring is dat 599 dollar gewoon 599 euro is. Het is een adviesprijs, dus later zal de prijs wel een eindje zakken.

Een 15-85 heeft Sony niet, er is wel een 16-80 en een 16-105. Een goedkope prime voor portretten is de 50/1.8, erg mooi lensje voor de prijs :)

[ Voor 10% gewijzigd door PowerUp op 22-05-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
_Rene_ schreef op zondag 22 mei 2011 @ 20:00:
[...]

Begrijp ik het nou goed? Overstap van Canon naar Sony? dan moet je daar wel heel goede reden voor hebben lijkt mij?
Is niet bepaald een reden voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Het verbaast me wel een beetje, Canon heeft een geweldig aanbod in lenzen en accesoires, tevens is er van third party leveranciers veel beschikbaar.
Maar ik hou je niet tegen als je een beter gevoel bij Sony hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramond78
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-01-2023
Hoi mede tweakers,

Sinds de geboorte van mijn dochter maken wij veel (eigenlijk heel veel) foto's met onze trouwe compactcamera, maar deze is 1 erg traag en zoomen gaat maar beperkt. Inmiddels ben ik op zoek gegaan naar een goede en betaalbare dSLR camera. Ik zit erorm te twijfelen tussen twee toestellen (wellicht dat ik niet eens alle toestellen heb gezien).

Tussen de 350 en 450 euro

Nee (mijn familie werkt met canon maar dit is voor mij geen selling point o.i.d.)

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
De camera zal gebruikt worden voor veelal thuisgebruik (60% binnen, 40% buiten) en tijdens het sporten (hardlopen).

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
IS leuk maar geen vereiste we hebben een filmcamera.

Live-view vind ik wel belangrijk, het AF als absolute noodzaak weet ik niet, kan de impact niet inschatten.

De camera moet niet al te zwaar zijn, ik heb de Sony A390 en Nikon D5000 beide vast gehad en die liggen prima in de hand (dus van dat kaliber is prima).

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
In eerste instantie lijkt mij een kitlens van 18-55 voldoende, maar advies is altijd wenselijk.

Ik heb me georienteerd op de D5000 en tijdens het verkooppraatje in de MM werd de Sony A390 aangeraden. Ik begon toen te twijfelen en wist het gewoon niet meer.

De basis is in ieder geval dat mijn vriendin en ik snel een plaatje willen schieten (het bekende point & shoot) maar ook eens een mooi plaatje willen schieten. Wat kunnen jullie adviseren.

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01
Hallo,

Ook wij zijn op zoek naar een leuke spiegelreflex, ik heb op dit moment een Nikon p100, net een jaar maar die is voor mij gewoon te traag met focussen. Hierdoor krijg ik binnen heel veel bewogen foto's als ik mijn kinderen wil fotograferen. De bediening ligt me ook niet echt, het menu is nogal omslachtig (ik kom van Sony)
  • Wat is je beschikbare budget? 500 a 600 euro
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) Kids in en om het huis, vakantie, ik vind het leuk macro opnames te maken van insecten en bloemen.
  • Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee, daarvoor heb ik een HD videocam
  • Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Ja, het hele gezin moet er mee om kunnen gaan dus dat lijkt me wel prettig.
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Compact model, de rest maakt me weinig uit.
  • Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) Ik heb nu 26x zoom dat is ga ik bij een spiegelreflex niet willen. Ik zat zelf te denken aan en kit met een 18-55 lens maar mogelijk moet ik voor de kit gaan met twee lezen bv een 55-200? De kits zijn relatief goedkoop of heb ik dat mis?
Zelf heb ik al zitten kijken naar de Nikon D3100 en naar de Canon 550D, beide camera's lijken me wel wat al is de 550D behoorlijk prijzig gezien het budget. Is het trouwens verstandig om direct een losse flitser aan te schaffen? Mogelijk dat ik ooit wat meer wil gaan doen met macro fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ramond78 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:39:
Hoi mede tweakers,

Sinds de geboorte van mijn dochter maken wij veel (eigenlijk heel veel) foto's met onze trouwe compactcamera, maar deze is 1 erg traag en zoomen gaat maar beperkt. Inmiddels ben ik op zoek gegaan naar een goede en betaalbare dSLR camera. Ik zit erorm te twijfelen tussen twee toestellen (wellicht dat ik niet eens alle toestellen heb gezien).

Tussen de 350 en 450 euro

Nee (mijn familie werkt met canon maar dit is voor mij geen selling point o.i.d.)

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
De camera zal gebruikt worden voor veelal thuisgebruik (60% binnen, 40% buiten) en tijdens het sporten (hardlopen).
Ik zie dit echt niet zo. Hardlopen en een DSLR meenemen, ik zou eerst 's goed gaan nadenken over die puzzel
Freezhost schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:27:

Zelf heb ik al zitten kijken naar de Nikon D3100 en naar de Canon 550D, beide camera's lijken me wel wat al is de 550D behoorlijk prijzig gezien het budget. Is het trouwens verstandig om direct een losse flitser aan te schaffen? Mogelijk dat ik ooit wat meer wil gaan doen met macro fotografie.
Gezien het budget zou ik eerder een D3100 aanraden. Direct een losse flitser ben ik niet heel erg voor, leer nou eerst even de basis en ga dan een flitser halen. Hou er rekening mee dat voor enigszins serieuze macro een macro lens toch wel op je verlanglijstje zal komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wijnands op 23-05-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramond78
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-01-2023
Wijnands schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:40:
[...]

Ik zie dit echt niet zo. Hardlopen en een DSLR meenemen, ik zou eerst 's goed gaan nadenken over die puzzel
Het is ook niet de bedoeling dat ik met dat ding om mijn nek ga lopen 8)7 , maar dat mijn vriendin de prestaties vanaf de lijn kan vastleggen (m.a.w. moet redelijk snel een aantal plaatjes kunnen schieten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ramond78 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 11:29:
[...]

Het is ook niet de bedoeling dat ik met dat ding om mijn nek ga lopen 8)7 , maar dat mijn vriendin de prestaties vanaf de lijn kan vastleggen (m.a.w. moet redelijk snel een aantal plaatjes kunnen schieten).
Nou, dat lukt met allemaal wel mits je een beetje oefent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Wijnands schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:40:
Gezien het budget zou ik eerder een D3100 aanraden. Direct een losse flitser ben ik niet heel erg voor, leer nou eerst even de basis en ga dan een flitser halen. Hou er rekening mee dat voor enigszins serieuze macro een macro lens toch wel op je verlanglijstje zal komen.
Het grootte voordeel is wel dat ik nog even kan sparen voor een macro lens. Nog even over de kitlens, is het handig gelijk twee lenzen aan te schaffen in een kit of kan ik beter voor de 18-55 gaan met eventueel een andere lens met een groter bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mijn mening is meestal, ga voor die paar tientjes die het ding kost voor de 18-55. Qua prijs/kwaliteit verhouding is er eigenlijk geen lens die er in de buurt komt en het is een goede manier om je camera te leren kennen en te ontdekken wat je nou eigenlijk wilt van een lens.

Wat je vaak zag, en nog steeds ziet, is dat men een 2 lens kit koopt. 18-55 en bijv. een 55-200 erbij. Heel traditioneel en behoorlijk veelzijdig. Merk je na een foto of 1000 dat die 55-200 nauwelijks gebruikt is en je liever een stop meer licht bij de 18-55 zou hebben of dat je nog wijder wilt dan 18mm dan is die tele een verkeerde koop geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Met ander woorden, niet doen die 55-200mm en dat geld eventueel later aan een andere lens en flitser spenderen. Zijn er nog lenzen waarvan jullie zeggen: die moet je hebben. Een goede lens voor portret foto's van de kids lijkt me wel wat maar ik geloof dat ik zal tzt in het objectieven topic vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
_Rene_ schreef op zondag 22 mei 2011 @ 20:33:
Het verbaast me wel een beetje, Canon heeft een geweldig aanbod in lenzen en accesoires, tevens is er van third party leveranciers veel beschikbaar.
Maar ik hou je niet tegen als je een beter gevoel bij Sony hebt ;)
Ik was heel tevreden van mijn Canon 450d maar ik had dan niet geinvesteerd in de juiste lenzen.. kitlens en 55-250 en ik nam dan altijd foto's binnen die te donker enzo waren.

De 600d spreekt me ook erg aan, maar weet niet welke lenzen dan 15-85 zoiets zou ik lichtsterk hebben. 2.8 en een prime (dan zit ik wellicht rond de 1500?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Freezhost schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:29:
Met ander woorden, niet doen die 55-200mm en dat geld eventueel later aan een andere lens en flitser spenderen. Zijn er nog lenzen waarvan jullie zeggen: die moet je hebben. Een goede lens voor portret foto's van de kids lijkt me wel wat maar ik geloof dat ik zal tzt in het objectieven topic vragen.
Nee, nu nog niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Is de canon 1100D misschien ook nog een optie? Zo te zien zitten daar niet zo heel verschillen behalve het aantal focus punten dat is bij de 1100D 9 ten opzicht van 11
Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.