Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Dit is mijn eerste keer dat ik een DSLR camera ga kopen. Mede omdat ik de foto's van een compact camera niet mooi vind. Dus wil ik een video camera én foto camera in één.
Ik stel wel veel eisen, maar voor dat bedrag maf dat ook wel vind ik. En ik wil niet met een camera thuis komen die even slechte (mooie voor smartphone) foto's maakt als een iPhone 4.
€600,- Vind ik zelf echt te duur voor een camera, die €460,- is al een smak uit mijn budget.
Maar hoger wil ik het gewoon niet maken. Enige wat ik wel kan doen is eens naar de Media Markt gaan en testen.
@Bejamin, tja wat ik ervoor krijg, ik bedoel, ik ben een beginner, dus heb nog een hoop te leren.
Enige wat ik wil zijn haar scherpe foto's waar ik bijvoorbeeld textures van kan maken, en dan in 3Ds Max kan gebruiken. Overigens wil ik de foto functie ook gebruiken voor het maken van lucht foto's om zo weer wat te bewerken in Adobe After Effects, en overigens zou ik dan zelf ook nog een leuke Wordpress website willen opzetten waar ik alle foto's opzet.
[ Voor 25% gewijzigd door iApp op 04-05-2011 02:46 ]
An a day keeps the doctor away.
Ga eens naar een echte foto zaak, deze zijn niet (veel) duurder dan via internet, en daar heb je in tegenstelling tot bij de mediamarkt wel goed advies.GamerGames schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 02:40:
Dus eigenlijk probeer je me te vertellen dat een video camera beter is dan een DSLR camera?
Dit is mijn eerste keer dat ik een DSLR camera ga kopen. Mede omdat ik de foto's van een compact camera niet mooi vind. Dus wil ik een video camera én foto camera in één.
Ik stel wel veel eisen, maar voor dat bedrag maf dat ook wel vind ik. En ik wil niet met een camera thuis komen die even slechte (mooie voor smartphone) foto's maakt als een iPhone 4.
€600,- Vind ik zelf echt te duur voor een camera, die €460,- is al een smak uit mijn budget.
Maar hoger wil ik het gewoon niet maken. Enige wat ik wel kan doen is eens naar de Media Markt gaan en testen.
Je hoeft dan niks te kopen, maar als je daar netjes behandeld bent, en de prijs is goed, koop het dan daar ook
Mocht je ipv een fotocamera toch een filmcamera willen en hebben ze die niet dan kan je nog altijd wisselen van winkel.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Dat kan elke dSLR. En in goed licht trouwens ook elke fatsoenlijke compact. De dSLR krijgt pas voordeel bij moeilijkere situaties zoals slecht licht, snelle beweging, kleine onderwerpen, grote afstanden en/of combinaties hiervan. Moet je er trouwens nog wel de juiste combinatie van lenzen en/of flitsers en/of statieven bij hebben, anders wordt het nog niks. Ook is de dSLR in het voordeel bij bepaalde artistieke eisen zoals een korte DoF. (Google: Depht of Field)GamerGames schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 02:40:
...
Enige wat ik wil zijn haar scherpe foto's
...
Het probleem is dat je als bijkomende eis goede 1080p video stelt, en dat is nog niet zo heel simpel met een dSLR, en de meeste modellen vallen daardoor af, zeker de wat goedkopere en oudere versies. Sony maakt bijvoorbeeld ook leuke, moderne, beginners-vriendelijke modellen, maar die komen ook allemaal boven de 500 Euro uit. De enige die het grootste deel van jouw eisen binnen budget realiseert blijft volgens mij een gebruikte Canon 550D.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Want, de enige film nadelen zijn op Full HD dat hij dan op 24 FPS loopt. En 720P filmen vind ik niet erg, maar dan moet het geen bagger kwaliteit worden. Ik van de week eens in de stad zoeken. En dan zie ik het hopelijk wel.
Dit soort stukken maakt het nogal moeilijk voor ons om jou nog van goede raad te voorzien.GamerGames schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 02:40:Ik stel wel veel eisen, maar voor dat bedrag maf dat ook wel vind ik. En ik wil niet met een camera thuis komen die even slechte (mooie voor smartphone) foto's maakt als een iPhone 4.
Jij hebt je niet ingelezen naar de prijzen en kwaliteit, voor 400-500 euro begin je net, dan zit je echt met een instapper met daarbij de limitaties van een instapper, dit hoeft verder natuurlijk geen probleem te zijn, maar jij wilt dingen die gewoon veel meer kosten.
Hoe graag je het ook wil, dit spul kost gewoon veel geld en als je dat als student wilt betalen dan moet je gewoon hard sparen, dat moet ik ook doen, maar je kan niet voor weinig alles hebben.
Veel mensen vinden een DSLR al snel duur omdat we gewend zijn dat je al foto's kan maken voor 70 euro, maar wanneer je de compacts vergeet, dan zit je met een set aardige spullen al zo op de 1500+.
Ik zeg zeker niet dat je 1500+ moet uitgeven, absoluut niet, maar als je echt meer wilt doen dan alleen gewoon wat mooie foto's wilt maken, maar ook een goede zoom hebben, goed kunnen filmen enz, dan kost het gewoon veel, dan moet je meerdere lenzen hebben, dan moet je een goed statief aanschaffen, een goede tas enz.
Als je echt fotografie als hobby wilt hebben, koop een instap camera, ga er lekker mee fotograferen, dan kom je er zelf achter wat je limitaties zijn, vergeet alleen niet dat het foto camera's zijn en niet film camera's, film is gewoon een toevoeging, zeker op goedkopere bodies.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
En wat vinden hun ervan? Reviews zijn erg positief over de camera. En limitaties? Een iPhone 4 is geen normale camera, en als 2e zeer slechte camera vind ik, een Sony Cybershot. Die naar mijn mening echt geen mooie foto's maakt.
Dus vandaar geen smartphone of compact camera meer voor mij. Stel je camera wordt gejat, dan is €600/+ erg veel. Of hij valt eens, het hoeft maar eens te gebeuren...
Ik snap dat fotografen er meer geld aan uitbesteden. Maar ik wil gewoon een hobby ervan maken om films en foto's op internet te zetten.
Made with the iPhone 4...
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=utT4vmIjMNU&feature=channel_video_title]
Dit heb ik met mijn iPhone 4 gemaakt, niet slecht, maar die kwaliteit wil ik dus niet hebben op een camera van €470,- euro.
Een D3100 is gewoon een erg goede camera, zeker gezien de prijs. De limitatie zit hem vooral in de video, daar is de 550D gewoon iets beter in. Video op de dSLR is gewoon nog in ontwikkeling, maar wordt wel steeds beter. Koop gewoon een van beide en ga dan sparen voor bijvoorbeeld dit: pricewatch: Sony Handycam NEX-VG10E + SEL18200 E18-200mm, f3.5-6.3 Dat is een video cam met verwisselbare lenzen die ook goede foto's maakt.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wat is het verschil? Ja 6FPS verschil, een beetje slome auto focus, depth of field.
en €1600,- kom op... Als een Canon al te duur is...
En een iPhone 4... Je kan er alles mee doen, een camera kan alleen fotograferen.
Conclusie: Waarom is de film techniek slechter op de Nikon dan de Canon?
Is het de kwaliteit, is het de FPS/Hz, wat?
Bedankt!
Verwijderd
Ik heb het nog even nagezocht voor je en er is genoeg footage van de D3100 te vinden op YT. Zoek daar eens en kijk wat je ervan vindt. Let er wel op dat je voor een close-up van bloemen (zoals in je Iphone filmpje) al snel een macro-lens nodig gaat hebben, die ongeveer net zo duur zijn als de D3100 body zelf.
Nogmaals, dit is een dure hobby, take it or leave it.
Maar hoezo heb je voor bloemen een macro lens nodig? Wat voor kwaliteit heb je met een gewone lens?
Het is zeker een dure hobby, maar als je er eenmaal goed in bent... Ik ga deze beelden gebruiken voor video bewerkingen, en ik kan natuurlijk niet telkens footages vannandere mensen jatten en bewerken.
Kan zelf niet wachtennom zo'n camera te hebben, kost een macro lens echt €400,- of heb je ze ook voor €200 / €100 Marktplaats?
En met lenzen, passen alle lenzen op deze camera?
Edit, ik bedoel bijvoorbeeld deze
[ Voor 45% gewijzigd door iApp op 04-05-2011 16:13 ]
De limitaties waar ik over spreek is gewoon de limitaties die je hebt met goedkopere modellen, bijvoorbeeld geen bracketing (leuk voor HDR foto's), geen remote flitsen, geen grip, geen externe mic, geen motor in de body enz.
Bij een DSLR is het verstandig om een verzekering te nemen.
Of een cybershot mooie foto's maakt ligt toch echt aan hoe jij kan fotograferen, natuurlijk is het zo dat je met een betere camera over het algemeen betere foto's maak, maar daardoor krijg je nog niet mooie foto's.
Ik begrijp wat je wilt, maar het is niet zo simpel, met weinig ervaring kan je niet met een instap model alles behalen wat je wilt, dat vergt vaardigheden, kennis en als het even kan een aardig budget om de nodige spullen te kopen, is dat niet voor jou te bereiken, dan moet je het doen met wat wel mogelijk is.
Als je wilt weten waarom het ene beter werkt dan het ander, dan moet je je gaan verdiepen in het technische gedeelte van de camera/sensor.
Het gevoel wat ik nu een beetje krijg is van zo'n jochie die autocoureur wilt worden, niet begrijpt hoe het motorische in elkaar zit, nog maar weinig ervaring heeft achter het stuur en een budget heeft om een Fiat Panda te kopen.
Dit klinkt misschien lullig, maar zo vind ik wel dat je overkomt.
Ik blijf daarom ook zeggen, ga uitproberen, dan kom je de limitaties vanzelf tegen waardoor je kan kijken hoe je die kan verminderen/verwijderen, want tenzij je schatrijk ben waardoor je gewoon alles kan kopen, dan is het echt een kwestie van uitproberen en kijken of het voldoet.
Als je een recente camera koopt dan zal die nog jaren verkocht worden, zoals de D3100, die is over 1-2 jaar nog steeds heel goed te verkopen waardoor je voor relatief weinig die tijd kan uitproberen.
EDIT:
Om lekker dichtbij een bloem te komen heb je een macro lens nodig, zo'n telelens die jij laat zien kan inderdaad ook voldoende zijn voor bloemen zelf, wil je nog dichterbij dan heb je een echte macro lens nodig en ja die kosten zoveel.Ik heb meerdere malen op YouTube gekeken, en het beviel mij wel. Dus daarom wou ik weten waarom die Canon beter is? Bedoelen ze nou die paar FPS extra? Of...?
Maar hoezo heb je voor bloemen een macro lens nodig? Wat voor kwaliteit heb je met een gewone lens?
Het is zeker een dure hobby, maar als je er eenmaal goed in bent... Ik ga deze beelden gebruiken voor video bewerkingen, en ik kan natuurlijk niet telkens footages vannandere mensen jatten en bewerken.
Kan zelf niet wachtennom zo'n camera te hebben, kost een macro lens echt €400,- of heb je ze ook voor €200 / €100 Marktplaats?
Edit, ik bedoel bijvoorbeeld deze
Op marktplaats zal je wel voor minder een macro lens kunnen vinden, maar dan zal je wel een lens moeten vinden met een motor in de lens, of je moet zelf gaan focussen omdat instap modellen geen motor in de body hebben.
Niet alle lenzen passen op een body, alleen lenzen die gemaakt zijn voor dat merk, merken als Tamron en Sigma maken wel lenzen voor de meeste merken, maar je kan niet een Canon model op een Nikon camera vastmaken.
Al heb je daar wel weer converters voor, maar daar hoef je geen rekening mee te houden tot het moment dat jij je echt gaat verdiepen in die dingen.
En tja als het gaat om geld te verdienen, dat is niet zo makkelijk. Vroeger was het allemaal een stuk moeilijker om goed te leren fotograferen en video op te nemen, toen was het allemaal heel duur plus je kon niet zo makkelijk zien wat je deed. Als je aan het fotograferen bent en je ziet meteen wat je doet en je kan constant doorgaan dan kan je het veel sneller onder de knie krijgen. Gevolg is van al die moderne technologie, dat heel veel mensen hiermee wat gaan doen, je moet dus wel echt uitzonderlijk werk doen wil je hier echt goed geld mee gaan verdienen.
Als ik zie hoeveel mensen zich wel niet aanbieden voor bijvoorbeeld trouwfotografie en hoeveel mensen daar wel niet tussenzitten die een DSLR hebben gekocht en dus opeens denken dat ze kunnen fotograferen. Wil je daar boven gaan staan dan moet je echt een portfolio hebben met prachtige platen en dat vereist weer die kennis, het gevoel voor fotografie maar ook de juiste spullen.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe snel jij iets onder de knie zal krijgen, maar ik zie veel mensen die al jaren een DSLR gebruiken die nog steeds niet bijzonders fotograferen en de mensen die dat wel doen die hebben dat niet eventjes in een jaartje ofzo onder de knie gekregen.
[ Voor 43% gewijzigd door Benjamin- op 04-05-2011 16:32 ]
Het gaat mij gewoon om informatie over de lenzen. En dan kan ik wel een jongen zijn die een hobby wil beginnen, ik heb het nodig om verder te kunnen met video effecten.
Een voorbeeld wat ik gedaan heb met mijn iPhone.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=WnrjP_wFevc&feature=youtube_gdata_player]
Net de beste video, dat is ook wel van een tijdje geleden, en ben nog wat beter geworden. Maar dat is ongeveer wat ik wil.
En dan nog een hele collectie aan mooie foto's hebben en maken.
Ik kan jou hier een prachtige set spullen adviseren, 'beste van het beste', maar als je niet begrijpt hoe het werkt dan schiet je nog weinig op.
Buiten het feit dat je relatief weinig geld wilt uitgeven, zoek je nu ook naar spullen die ervoor zorgen dat jij goed kan doen wat jij wilt doen. Jij kan nu veel beter gezien je budget een instapmodel kopen, uitproberen, veel lezen wat precies wat doet en dan kan je kijken wat je mist.
Lees mijn edit in mijn vorige post even trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door Benjamin- op 04-05-2011 16:39 ]
Ach, zo vreselijk veel scheelt het nou ook weer niet, maar bijvoorbeeld een aansluiting voor een externe microfoon is een belangrijk voordeel van de 550D als het om video gaat. Zie ook het alles beslissende oordeel van de meester expert: YouTube: Canon 550D vs Nikon D3100GamerGames schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:10:
Ik heb meerdere malen op YouTube gekeken, en het beviel mij wel. Dus daarom wou ik weten waarom die Canon beter is? Bedoelen ze nou die paar FPS extra? Of...?
Zucht......
...
Ik ben een beginner,dus wou zeker zijn van lenzen. Ik snap wel dat een Nikon lens erop past, maar misschien heb je nog wel verschillen in Nikon lenzen voor verschillende modellen.
Voor de rest, ik wil er geen geld aan verdienen,maar ik wil wel ooit geld gaan verdienen met FX effects.
En ik vind het leuk om bijvoorbeeld in een bos te filmen, en dat daar bijvoorbeeld een 3D gebouw in staat.
Of een auto, vliegtuig ect...
Je hoeft geen prachtige set te geven, het gaat erom dat ik niet binnen 3 maanden een nieuwe moet kopen omdat ik dié functie nou mis. Dus daarom zit ik hier in dit topic,anders was ik allang naar de winkel gerent en een camera gekocht...
Ik wil niet weinig geld uit geven, het gaat er ook om hoe ruim je het hebt.
Ik wou zelf een 2e videokaart kopen,€200,- euro.
En dus deze camera. Mijn budget ligt in de €700,-
Maar wil ook op mijn pc kunnen genieten van mijn footages.
En dat kun je het best met 2 videokaarten, en in de komende maanden nog 12GB DDR3 erbij kopen.
Dat is dus wat ik ga doen. Budget kan niet hoger dan de €500,-
Ik kan bij deze camera een tas erbij kopen na aanschaf (?)
Of een 2e hands lens in goede staat.
O.a, is er anders een andere camera voor €500,- met een motor?
En heeft de Canon 550D wel een motor?
[ Voor 3% gewijzigd door iApp op 04-05-2011 17:02 ]
Als je bang bent om een functie te missen dan moet je daar iets duidelijker in zijn. Een scherpe foto enz is al standaard. Zoom gaat je simpelweg geld kosten en heeft niets met de body te maken.
Het risico dat je snel tegen limitaties oploop is er altijd de eerste keer, tenminste als je er echt wat mee gaat doen (sommige mensen vinden het al snel best), maar dat betekent niet dat je meteen een nieuwe body hoeft te kopen. Er zijn zat dingen die je kan kopen terwijl je verder gewoon doorgaat met de body die je hebt.
Ik kwam ook al snel limitaties tegen, maar ik heb er best wel lang over gedaan voordat ik precies wist wat ik wilde, aan het begin leek mij de D5000 al alles hebben wat ik wilde, toen was de D90 opzicht ook wel mooi, nu ga ik naar de D7000 omdat ik daarbij echt het gevoel heb dat die body mij kan leveren wat ik wil (buiten 4500 uit te geven voor een D3s. In de tussentijd heb ik niet stilgezeten en ben ik gaan spelen met een prime, filters, flitsen enz, daar heb ik gelijk het juiste gekocht waardoor ik toch lekker heb kunnen fotograferen en nu dat ik weet wat ik wil in mijn volgende body, kan ik de juiste kopen.
Instap modellen hebben geen motor.
Een beetje tas kost al gauw 70 euro.
Goede lenzen zijn heel verschillend qua prijs, ligt er maar 1 wat je er mee wilt doen. Een Nikkor 35mm f1.8 is een prachtige lens voor 180 euro en is op bepaalde punten beter dan een Nikkor 70-200 f2.8 van 1900 euro, maar dat is gewoon omdat iedere lens verschillend is. Dus tja het is echt maar wat je wilt.
[ Voor 11% gewijzigd door Benjamin- op 04-05-2011 17:16 ]
Dus Marcro dingen, bossen, lucht, en ooit eens een goede zoom functie waardoor ik mooie maan foto's ect kan maken...
De Nikon D3100 is het goedkoopste model?
Ik ben gewoon bang dat ik straks wel €100,- / €200,- euro verlies door de onjuiste keuze...
O.a, kan de camera een Panorama foto maken?
Of moet ik daar ook al zo'n speciale lens voor kopen?
Je noemt met natuur eigenlijk al drie/vier type lenzen, een macro lens, een simpel lensje zoals een kitlens (om een breed landschap te fotograferen), een telelens en eigenlijk vind ik een prime ook wel verstandig erbij.
Hoeveel dat gaat kosten ligt aan de kwaliteit van de lenzen, maar met een beetje kwaliteit zit je al zo aan de 1000, dan moet je een tas, een statief enz.
Panorama's kan je gewoon stitchen, oftewel van rondom een foto maken (camera op dezelfde plaats houden zodat er geen verschuivingen zijn op het draaipunt), foto's in een programmatje gooien en de computer aan het werk zetten.
Panorama's kan je bijna met elke camera maken.GamerGames schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:16:
O.a, kan de camera een Panorama foto maken?
Of moet ik daar ook al zo'n speciale lens voor kopen?
Gewoon een paar foto's naast elkaar maken op een statief en vervolgens "foto merge" in Photoshop
Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies
Dus dat was mijn vraag.
Een statief staat niet op punt 1 bij mij.
Ik begin bij een camera, lens, tas. Als ik dat voldoende heb voor een tijdje, ga ik verder kijken...
En die Canon 550D, zit daar wel een motor in?
Een camera moet jezelf nooit laten stitchen, mijn pc (3x 2.6ghz) doet over een goede stitch van 9 foto's al iets van 10 minuten, een camera zou daar een eeuwigheid over doen. Nee dat systeem is best grappig, maar alles behalve goed.
Een statief is 1 van de eerste aankopen die jij zou moeten doen. Als je wilt filmen enz dan is een statief echt een must have.
Nee, maar dat is alleen een Nikon kwestie. Bij Canon hebben alle lenzen zelf een AF motor. Bij Nikon hebben nog niet alle lenzen een AF motor, dus daarom hebben duurdere bodies een AF motor. Maar dat speelt steeds minder. Alle relevante moderne lenzen hebben een ingebouwde AF motor. Alleen als je oudere lenzen zonder AF motor nog wil kunnen gebruiken heb je een duurdere body nodig, vanaf de D90 en hoger. Zie verder de Pricewatch.GamerGames schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:25:
T...
En die Canon 550D, zit daar wel een motor in?
Bekijk dit eens voor de gein, hiervoor wil ik een camera kopen.
En best goede foto's maken. Of te wel een Nikon D3100, een statief, en een Macro lens van MP, en je maakt net zulke video's/foto's zoals deze man?
Ik heb me wel verdiept in DSLR camera's. Ik wil gewoon een paar functies weten.
Ik ga zaterdag naar de stad om deze camera te bekijken, en dan zal ik hem waarschijnlijk volgende week kunnen kopen.
NeeGamerGames schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:18:
En best goede foto's maken. Of te wel een Nikon D3100, een statief, en een Macro lens van MP, en je maakt net zulke video's/foto's zoals deze man?
De aanschaf van apparatuur is slechts het begin. Reken maar dat je *heel* *veel* moet oefenen om tot een dergelijk resultaat te komen.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Maar dan moet je het wel in huis hebben om te kunnen oefenen.
Je hebt je totaal nog niet verdiept, je zegt je wel te hebben verdiept, maar je vraagt hier dingen die worden behandeld in een beginners cursus en dan bedoel ik niet beginners met dure spullen, dan bedoel ik echt beginners die net een camera hebben gekocht.
Dat geeft allemaal niet, maar dan moet je dat ook accepteren, dan moet je accepteren dat je er weinig vanaf weet. Toen ik mijn DSLR kocht had ik al 2,5 jaar veel gefotografeerd, allemaal met een superzoom cameraatje, leuk ding, leuke foto's ook, maar ik wist er nog steeds relatief weinig van. Als ik mijn foto's terug kijk dan zie ik zeker wel goede foto's, omdat ik naar mijn mening (en dit heb ik ook van andere gehoord) toch wel gevoel al had om een leuke foto te maken.
Maar met een DSLR gaat het toch opeens heel anders, je wilt opeens veel hogere kwaliteit, je gaat je inlezen over wat het diafragma nou precies doet, wat de voordelen en nadelen zijn, wat voor effecten je er mee kan halen, wat de regel van derden is enz enz en dat zijn eigenlijk nog de dingen die je allemaal kan leren door te lezen. Dan ga je dat nog in de praktijk gebruiken en dan ga je fotograferen, ga je foto's croppen enz, naarmate je het langer doet en meer aanleg heb, kan je steeds beter je foto krijgen zoals je dat wilt.
Er is zo gigantisch veel te leren, zoveel dat je kan doen en als ik jou vragen nu lees, vragen waarop ik het antwoord weet na ruim een jaartje met een DSLR te spelen in mijn vrije tijd, dan kan je mij niet vertellen dat jij je al verdiept heb, zeker niet tegenover mensen hier die al 10+ jaar fotograferen, mensen die het voor hun beroep enz doen.
pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR
Bedankt voor jullie hulp!*
De D3100 zal hem denk ik toch worden.
1. Wat is je beschikbare budget?
Het budget bedraagt €500,- voor een kit set
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Mijn pa heeft nog objectieven liggen van een analoge spiegelreflex van Olympus maar van wat ik begrepen heb zijn deze hoogst waarschijnlijk niet bruikbaar, of bruikbaar met een mindere kwaliteit. Het is dan ook geen noodzaak dat deze op de nieuwe camera passen.
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Camera zal allround gebruikt gaan worden met nadruk op sportfotografie (auto + motorsport) en landschappen
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Niet van belang.
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Live View zou mooi mee genomen zijn netzoals AF.
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
-
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Afstand waarop de foto’s genomen gaan worden zullen varieren van 2 meter tot over de 25 meter bij landschappen. In eerste instantie is het doel ervaring op te doen met een spiegelreflex en later na de kit uit te breiden met extra lenzen.
Na wat speurwerk kom ik op de volgende 4 modellen uit:
Canon EOS 500D
Canon EOS 1100D
Nikon D3100
Nikon D5000
Zelf wordt ik er niet meer wijs uit welke camera nu het beste gaat zijn voor mijn doeleindes. Voor komend weekend staat een dagje fotografie winkels afgaan op de planning maar ik had graag nog wat advies gehad van deze kant uit.
Tevens heb je voor 80 euro meer de 55-200 erbij of voor 555,- de 18-105 voor in de plaats de 18-55.Fiber schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 02:05:
Voor landschappen en huis, tuin en keuken gebruik zijn het alle 4 prima keuzes. Voor auto- en motorsport neig ik naar de Nikon D5000 omdat die met 4 frames/seconde net wat sneller is dan de rest en zou ik de Canon 1100D (2fps) zeker laten liggen. De D5000 is met 18-55mm VR lens voor 420 Euro sowieso het koopje van de maand, de 500D heeft het mooiste scherm achterop en de D3100 en 1100D hebben wat modernere video mogelijkheden. http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;277226
Als je 1 van die twee lenzen wilt dan kan je die het beste nu nemen omdat die in een pakket een stuk voordeliger zijn, zeker de 55-200 is erg voordelig.
De A33 begint bij 600 Euro, de A55 bij 730 Euro voor een kit. Vind ik toch net weer een andere prijsklasse dan 420 Euro. Buiten dat zijn ze beide officieel geen dSLR, maar ongetwijfeld erg leuke camera's verder. Hoe goed ze zijn kan ik nog niet helemaal beoordelen. Dpreview is in ieder geval erg lovend over de A55 in hun review, dat staat vast.Sn0wblind schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 03:07:
Als je echt een goedkoper model wilt zou ik dan toch voor een Sony A33 of A55 gaan, die is in deze prijs range naar mijn mening wel de beste voor snellere actie door zijn snelle burstrate.
Is helaas een foutje in de Pricewatch...Benjamin- schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:05:
[...]
Tevens heb je voor 80 euro meer de 55-200 erbij
Is zeker leuk, maar toch niet zo spectaculair goedkoop als 420 Euro voor de versie met 18-55 VR kitlens vind ik.of voor 555,- de 18-105 voor in de plaats de 18-55.
...
Toch vind ik de 18-105 versie wel aantrekkelijk als je die toch al wilt, anders gaat het je uiteindelijk meer kosten, zelf heb ik de 18-105 een halfjaar gebruikt en vond ik hem erg prettig, het is echt dat ik een 18-200 erfde want anders zou ik die nog steeds gebruiken.
Nu is echter mijn vraag welke lens ik erbij moet kopen?
Er is een bundel die een EF-S 18-55mm IS lens bevat.
Maar twijfel nog over de kwaliteit, aangezien de camera zeer mooie foto's en video's maakt, maar daarvoor gebruiken ze verschillende lenzen. Mijn vraag is dus of dit een goede keuze is.
Het kost maar €30,- extra... Maar wat raden jullie aan?
Denk aan ruis, onscherp enz...
Bedankt voor je hulp trouwens!
Volgens mij is de A33 wel voor goedkoper te krijgen. Ben ze voor 500 ooit tegengekomen, weet alleen niet waar meer.Fiber schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:47:
De A33 begint bij 600 Euro, de A55 bij 730 Euro voor een kit. Vind ik toch net weer een andere prijsklasse dan 420 Euro. Buiten dat zijn ze beide officieel geen dSLR, maar ongetwijfeld erg leuke camera's verder. Hoe goed ze zijn kan ik nog niet helemaal beoordelen. Dpreview is in ieder geval erg lovend over de A55 in hun review, dat staat vast.
Maar ze presteren goed voor het geld en hebben op het gebied van snelheid wel een streepje voor wat je eerder bij duurdere cameras ziet. De Pentax K-r isietsjes duurder maar met een burstrate van dacht ik zo uit me hoofd 6 ook erg netjes.
Oke!Fiber schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:17:
Dat kan wel, maar deze is niet slecht. Beeldkwaliteit, scherpte, etc. is allemaal prima. Duurdere lenzen hebben vooral meer mogelijkheden, meer bereik, betere bouwkwaliteit, etc. Maar dat heeft allemaal niets te maken met beeldkwaliteit. Dit is gewoon een leuk scherp standaard lensje. Prima om mee te beginnen.
Nog even, in een lens heb je features als: Panorama? Zoom? Belichting ect...?
Of weinig extra's? Behalve Macro dan
Nee, computer en eventueel een statief en eventueel speciale dure apparatuur om het hele proces te automatiseren.GamerGames schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:28:
[...]
Oke!
Nog even, in een lens heb je features als:
Panorama?
Yep, 55 / 18 = ongeveer 3x Is niet heel veel maar genoeg om mee te beginnen.Zoom?
Zit in je camera.Belichting ect...?
Echte 1:1 of betere macro vereist speciale lenzen of gedoe met ringen enzo als je het goed wil doen. Maar ook met de bovengenoemde kitlens kun je prima een foto van een bloem maken oid. Iets heel kleins als een mier of zo gaat niet goed lukken.Of weinig extra's? Behalve Macro dan
Edit: En nou hup naar de winkel, camera kopen, heel veel foto's maken, boek over digitaal fotograferen kopen, nog veel meer foto's maken en dan pas terugkomen...

[ Voor 9% gewijzigd door Fiber op 06-05-2011 15:51 ]
Ik krijg voor €25 euro een fotografie les erbij... Is een actie van Canon. Kost normaal €150,- euro.
Ik heb wel eens spiegelreflex camera's gezien die panorama's kunnen maken.
Overigens heb ik al veel over DSLR camera's gelezen... Denk aan ISO met belichting, 3,7FPS wat het inhoud, met filmen en manual scherp stellen enz...
Maar nog genoeg te leren.
Beginner zijn is niet erg, hier op een fora komen met het verhaal dat je al veel weet terwijl je hier vragen stelt die zelfs de meeste beginners al weten, zorgt ervoor dat je erg arrogant en betweterig overkomt.
Het is hard gezegd, maar keer op keer wijzen mensen hier je daarop en keer op keer leg je het naast je neer.
Denk eerder dat ik het over boel reviews heb gelezen.
Ennals je tientallen reviews hebt gelezen leer je wat meer overbde punten die ik net hierboven zei.
Nogmaals: ik heb nog genoeg te leren!
Tevens als je tientallen reviews heb gelezen dan zou je al veel meer moeten weten.
Maargoed dit gaat verder niet helpen. Ik ben duidelijk geweest in wat ik er van vind.
Tevens moet je gewoon is goed gaan kijken, eerder heeft iemand al links gegeven, de dingetjes die jij aangeeft zou je niet hoeven te leren in tientallen reviews maar als je een goede heb dan moet je in 1 video review per onderwerp al weten hoe het werkt, het is dan een kwestie om die kennis om te zetten naar creatieve foto's.
Toen ik ging beginnen met fotografie wist ik ook helemaal niks en heb k lekker domme vragen gespamt. Kan heel goed zijn dat hij al van alles gelezen heeft, maar dat betekend niet hij alle beginner dingen al weet.
Het heeft geen begin of eind. Je leest van alles en het sluit niet allemaal op elkaar aan. Ik las bij 10 verschillende sites 10 verschillende dingen. Het is gewoon veel info die je moet leren
Koop lekker die 550D met kitlens en have fun! We zien de foto's wel verschijnen
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 06-05-2011 19:59 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik zal zelf met een compact camera beginnen. Niet te duur, gewoon beginnen.
Vindt je het leuk, ga eens verder kijken!
Je kan ook beginnen met een DSLR camera, na dat ik nu 1 jaar met compact heb gefotografeerd begin ik er ook aan.
Ik raadt je eigenlijk wel Photoshop aan. Het is altijd leuk voor erbij, en belichtings effecten is een extra voordeel hierbij. En dan share je het op internet.
Maar dat ter zijde.
Dat lijkt me dus een duidelijke neeUniversal Creations schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:58:
Begin eerst met de vragenlijst in de openingspost af te werken, dan kunnen we makkelijker beoordelen of een dslr iets voor je is. En hoe maak je nu foto's? Point and shoot? Of stel je ook nog wat in: sluitertijd, iso, flitser, diafragma?
Verder pak ik dingen meestal wel redelijk snel op. Maar ik ben meestal erg onder de indruk van de kwaliteit foto's die dSLR's maken. Vooral die gigantisch mooie HDR foto's. Ik merk met het toestel van mijn vader (en mijn iPhone ook) dat belichting nogal snel een probleem is. Volgens mij heb je met een dSLR hier ook al minder last van?
Goede foto's wilt iedereen, maarja als we daarop gaan adviseren dan kunnen we allemaal wel de bodies van 5000+ euro aanraden.
Wat wil je er precies mee gaan doen, onder welke omstandigheden, zijn er nog bijzondere dingen waarom je een goede camera wilt (je ziet vaak mensen die een baby krijgen opeens een DSLR kopen - logisch ook, want je krijgt niet een tweede kans om de foto's goed te maken), persoonlijk heb ik mijn rekening geplunderd omdat ik 2,5 maand in Schotland zat.
In de start post staat een lijstje die je kan gebruiken om ons een beetje op weg te helpen.
Verwijderd
Niet zonder meer....Accesteam schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:08:
[...]
. Ik merk met het toestel van mijn vader (en mijn iPhone ook) dat belichting nogal snel een probleem is. Volgens mij heb je met een dSLR hier ook al minder last van?
Zonder enige kennis is het den automaat gebruiken en dat gaat lang niet altijd goed.
Een DSLR -automaat doet het niet automtisch beter dan een I phone, integendeel.
Zodra je geen auto wil gebruiken, moet je een keuze maken uit de diverse belichtingsmodi en dat vraagt enige ervaring.
Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is het zo dat een goed fototoestel je niet een goede fotograaf maakt enz, maar een DSLR gebruikt veel betere lenzen, gebruikt een veel grotere sensor, zitten nog stabilisators in, daarbij kan je ze veel stabieler vasthouden.Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:43:
[...]Een DSLR -automaat doet het niet automtisch beter dan een I phone, integendeel.
Ik zou het heel knap vinden als iemand achteruit gaat op fotokwaliteit wanneer ze van een iPhone naar een DSLR gaan.
Er zijn situaties genoeg waar je met een dSLR überhaupt niet binnenkomt en wel met je iPhone. Een iPhone foto is dan altijd nog vele malen beter dan geen foto met een dSLR thuis in de kast. Het juiste gereedschap voor de job.Benjamin- schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 21:02:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is het zo dat een goed fototoestel je niet een goede fotograaf maakt enz, maar een DSLR gebruikt veel betere lenzen, gebruikt een veel grotere sensor, zitten nog stabilisators in, daarbij kan je ze veel stabieler vasthouden.
Ik zou het heel knap vinden als iemand achteruit gaat op fotokwaliteit wanneer ze van een iPhone naar een DSLR gaan.
En daarnaast heeft fotograferen verrassend veel overeenkomsten met bijvoorbeeld piano spelen. Al geef je mij de allermooiste en beste piano van de hele wereld, ik zal er echt geen goede muziek uitkrijgen want ik heb nooit geleerd om piano te spelen. Ik kan op de toetsen rammen wat ik wil en vreselijk goed mijn best doen, het wordt nooit goede muziek. Zelfs niet als ik alle boeken over piano spelen ga lezen en een cursus ga volgen, je gaat met mij achter de piano het verschil tussen een dure Steinway en een goedkope huismerk piano nooit horen. De muziek zal echt wel wat beter worden, maar nooit goed genoeg om het verschil tussen de dure en goedkope piano te kunnen horen. Zet echter een goede pianist achter een 100 Euro speelgoed piano en hij maakt toch goede muziek.
[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 06-05-2011 21:39 ]
Het idee dat het allemaal gaat om de fotograaf en niet het materiaal, is gewoon dikke onzin, zet een pro met een superzoom cameraatje naast een beginner met een D3s rond de 5000 iso met een 500mm f4, en wedden dat die beginner betere foto's krijgt.
Ja ik weet het, dat is nogal een extreem, maar het feit blijft dat door de hogere kwaliteit van een DSLR, dat je foto's sneller lukken, dat betekent niet dat je goede foto's maakt, maar je zal minder een wazige boel op je foto zien enz.
En ergens niet binnenkomen, ja zo kan je alles recht praten wat krom is, je had het over de automatische stand, niet of je wel of niet ergens binnenkom. Er zijn ook mensen die een 500 of 800mm spiegellens gebruiken in stadions doordat ze niet met een lange telelens op de tribunes mogen zitten, dan ga je me ook niet vertellen dat de spiegellens optisch beter is omdat geen foto's kan produceren waar je wilt fotograferen.
Maargoed ook hier ben ik weer klaar mee, want dit zijn weer van die lekkere onzinnige discussies waar iedereen van weet hoe het werkt waar alleen sommige mensen heel hard willen vasthouden dat fotografie puur gevoel enz is en dat apparatuur niets uitmaakt.
Verwijderd
uit het overzicht haal ik dat de 1100d een framerate van 3,7 heeft, en niet van 2Fiber schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 02:05:
Voor landschappen en huis, tuin en keuken gebruik zijn het alle 4 prima keuzes. Voor auto- en motorsport neig ik naar de Nikon D5000 omdat die met 4 frames/seconde net wat sneller is dan de rest en zou ik de Canon 1100D (2fps) zeker laten liggen. De D5000 is met 18-55mm VR lens voor 420 Euro sowieso het koopje van de maand, de 500D heeft het mooiste scherm achterop en de D3100 en 1100D hebben wat modernere video mogelijkheden. http://tweakers.net/price...7209;239427;263093;277226
heb het zelf inmiddels al gevonden waar die 2 vanaf komt, verder kijken dan mn neus lang is

wordt dus vergelijken met de 500D en D5000 zometeen
[ Voor 6% gewijzigd door Rob2908 op 07-05-2011 15:43 ]
Om met de vragenlijst te starten:
Wat is je beschikbare budget?
700/800 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk portret, maar de camera zal allround gebruikt worden
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, liefst ook geluidsloos focussen
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Ja en liefst wel
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
18-100+
Ik heb o.a. gekeken naar een Canon 550D en een Sony modellen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Vooral omdat ik er eigenlijk ook mee wil kunnen filmen vraag ik me af of de 550D wel de beste keuze is.
-
Ik wil ook een beetje gaan beginnen met DSLR'en. Maar de prijs staat mij nog een beetje tegen
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Verwijderd
Ik weet dat de huidige PEN serie (oa de E-PL2 en E-P2) van Olympus (en de tegenhangers van Panasonic) die lenzen kunnen hebben met verloop ertussen. Dat schijnt erg goed te werken, maar wel helemaal handmatig. Dus geen zaken als auto focus enz enz (nu weet ik niet of dat toen die tijd überhaupt mogelijk was...)warhamstr schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 19:52:
Hallo,
Ik wil ook een beetje gaan beginnen met DSLR'en. Maar de prijs staat mij nog een beetje tegenNu heeft m'n pa nog een paar mooie lenzen staan met het Olympus OM mountsysteem. Ik weet ondertussen al dat er geen DSLR body's zijn met die mount maar is het mogelijk om er een verloop tussen te zetten, en zo ja werkt dat goed?
Verwijderd
60fps in 720p, in 1080p ga je gewoon terug naar 30fps.Benjamin- schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 19:08:
Je kan er een mic op aansluiten om de focus niet meer te horen (anders is dit vrijwel onmogelijk) en je kan gewoon op 1080p en 720p (60fps volgens Canon - is dit permanent?) filmen
En ja je kunt er (ipv een extra lens, op jouw budget SysRq) een externe mic op zetten, wat je sowieso wilt als je het geluid echt wilt opnemen. Interne mics zijn altijd bagger en er zijn niet veel entry/mid-range DSLR's die dat kunnen.
De Canon 550D is een van de beste (en zeker de beste betaalbare) film-DSLR, dus als dat een groot criterium is is de 550D bijna een no-brainer.
Verwijderd
Wel even goed lezen vriend waar het overging.....Benjamin- schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 21:02:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is het zo dat een goed fototoestel je niet een goede fotograaf maakt enz, maar een DSLR gebruikt veel betere lenzen, gebruikt een veel grotere sensor, zitten nog stabilisators in, daarbij kan je ze veel stabieler vasthouden.
I
De vraag was of de belichting ook altijd veel beter is , en dat is niet zo en ik vertelde ook waarom.
Verwijderd
Best wel vervelend inderdaad dat je af en toe eens wordt tegengesproken op een forum.Benjamin- schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 22:29:
Maargoed ook hier ben ik weer klaar mee, want dit zijn weer van die lekkere onzinnige discussies waar iedereen van weet hoe het werkt waar alleen sommige mensen heel hard willen vasthouden dat fotografie puur gevoel enz is en dat apparatuur niets uitmaakt.
Zou verboden moeten worden....
Verwijderd
De Sony's zouden beter zijn in het scherpstellen tijdens LV en het filmen (gaat niet altijd goed bij snel bewegende objecten... zie dpreview), en aan de Canon valt meer in te stellen bij het filmen. Het grote verschil tussen deze modellen is de viewfinder, dus sowieso een goed plan om ze even in de winkel te bekijken (dus ook echt vastpakken en kijken hoe het werkt). Ik heb laatst ook een Sony uitgebreid mogen uitproberen. Moest ik wel eerst een afspraak voor maken overigens, ivm het opladen van de accu.SysRq schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:40:
* SysRq is ook op zoek naar een vervanging van mijn huidige camera die wat kuren begint te vertonen.
Om met de vragenlijst te starten:
Wat is je beschikbare budget?
700/800 euro
Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Voornamelijk portret, maar de camera zal allround gebruikt worden
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ja, liefst ook geluidsloos focussen
Ja en liefst wel![]()
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee
18-100+
Ik heb o.a. gekeken naar een Canon 550D en een Sony modellen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Vooral omdat ik er eigenlijk ook mee wil kunnen filmen vraag ik me af of de 550D wel de beste keuze is.
Heb je trouwens al gekeken naar de nieuwere Panasonic Lumix modellen? Ook erg leuk om mee te filmen...
Als ik zo de OP bekijk zijn de beginner dSLR's zo rond de €500. Tweedehands zijn deze vast nog wel goedkoper te krijgen. Dus gelijk "duizenden euro's uitegeven aan apparatuur" lijkt me hier ook niet echt van toepassing.
De enige reden die ik kan bedenken is dat je door de crappy kwaliteit meer aandacht moet besteden aan de overige zaken die een foto goed maken, zoals de compositieAccesteam schreef op zondag 08 mei 2011 @ 01:23:
Ok, om nog even terug te komen op mijn vraag. Dat ik de basis van fotograferen nog moet leren lijkt me duidelijk en daar zijn vast genoeg resources voor te vinden. Maar is een dSLR dan "the way to go"? Wat is het voordeel van het beginnen met een compact tegenover een dSLR?
Klopt, DSLR, kitlens en een SD kaartje en je bent klaar om te gaan. Al die accessoires zijn leuk maar niet nodig.Als ik zo de OP bekijk zijn de beginner dSLR's zo rond de €500. Tweedehands zijn deze vast nog wel goedkoper te krijgen. Dus gelijk "duizenden euro's uitegeven aan apparatuur" lijkt me hier ook niet echt van toepassing.
Maar dan moet je eigenlijk de tweedehands DSLR's tegen de tweedehands compacts zetten, dan zit er nog altijd een flink prijsverschil tussen.
Het grote voordeel zit hem in wat je wilt fotograferen, het mooie van een DSLR is dat eigenlijk alles mogelijk is (of moet ik zeggen: alles mogelijk kan zijn), stel dat jij macro fotografie mooi vind, dan is een DSLR de juiste keuze, wil je sport, ook dan lijkt mij een DSLR de juiste keuze.Accesteam schreef op zondag 08 mei 2011 @ 01:23:
Ok, om nog even terug te komen op mijn vraag. Dat ik de basis van fotograferen nog moet leren lijkt me duidelijk en daar zijn vast genoeg resources voor te vinden. Maar is een dSLR dan "the way to go"? Wat is het voordeel van het beginnen met een compact tegenover een dSLR?
Als ik zo de OP bekijk zijn de beginner dSLR's zo rond de €500. Tweedehands zijn deze vast nog wel goedkoper te krijgen. Dus gelijk "duizenden euro's uitegeven aan apparatuur" lijkt me hier ook niet echt van toepassing.
Daarom is het ook zo belangrijk dat we weten wat je ermee wilt gaan doen, wil jij wat foto's maken op vakantie, dan kan een compact zat zijn, wil je foto's maken van vogels, dan kan je gelijk voor een DSLR gaan met een telelens.
Dus wat zie jij voor ogen, waarom wil je graag een nieuwe camera kopen?
Verwijderd
Is een dSLR 'the way to go' voor de beginnende fotograaf... Er is natuurlijk geen eenduidig antwoord op deze vraag. Het ligt er maar net aan wat je wilt. Een dSLR is een wat grotere investering, maar zoals gezegd kun je er meer mee.Accesteam schreef op zondag 08 mei 2011 @ 01:23:
Het lastige punt is hier dat je een inschatting moet maken van hoe fotografie jou ligt. Wil je gewoon eens kijken of fotografie leuk is, en of het je een beetje ligt, dan zou ik niet te veel geld investeren en een leuke compact kopen. Heb je al tijden in je hoofd dat je foto's wilt gaan maken, en hier ook een tijdje mee door wilt gaan, dan zou ik eerder een dSLR kopen.
Wat voor dSLR je dan moet kopen is weer een tweede punt.
In de pricewatch staan dSLRs met kitlens vanaf € 299,-.
Echter, als je toch al van plan bent wat serieuzer aan de slag te gaan met fotografie is het misschien beter om geen instapmodel te halen, maar een wat professioneler model, zeker ook met het oog op de toekomst. Daarom zie ik ook het nut niet zo van de instapmodellen. Ze hebben vaak leuke opties voor beginners en ze zijn niet heel duur, maar voor hezelfde geld haal je een veel betere tweedehands camera. Voor rond de 400 Euro haal je al een Canon EOS 40D of een Nikon D200. Maar ja, die zijn dan wel weer tweedehands, en veel mensen kopen liever een nieuwe camera.
Het zijn lastige afwegingen en voor elke keuze is wel wat te zeggen. Gewoon goed nadenken over wat je ermee van plan bent dus... dan komt het vast wel goed!
Een beginner moet geen tweedehands camera kopen in mijn ogen, zeker als je niet iemand bij hebt die er verstand van heeft. Je weet niet goed waar je op moet letten, dan het moeilijk testen, en wordt te makkelijk opgelicht.Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 11:22:
[...]
Is een dSLR 'the way to go' voor de beginnende fotograaf... Er is natuurlijk geen eenduidig antwoord op deze vraag. Het ligt er maar net aan wat je wilt. Een dSLR is een wat grotere investering, maar zoals gezegd kun je er meer mee.
Het lastige punt is hier dat je een inschatting moet maken van hoe fotografie jou ligt. Wil je gewoon eens kijken of fotografie leuk is, en of het je een beetje ligt, dan zou ik niet te veel geld investeren en een leuke compact kopen. Heb je al tijden in je hoofd dat je foto's wilt gaan maken, en hier ook een tijdje mee door wilt gaan, dan zou ik eerder een dSLR kopen.
Wat voor dSLR je dan moet kopen is weer een tweede punt.
In de pricewatch staan dSLRs met kitlens vanaf € 299,-.
Echter, als je toch al van plan bent wat serieuzer aan de slag te gaan met fotografie is het misschien beter om geen instapmodel te halen, maar een wat professioneler model, zeker ook met het oog op de toekomst. Daarom zie ik ook het nut niet zo van de instapmodellen. Ze hebben vaak leuke opties voor beginners en ze zijn niet heel duur, maar voor hezelfde geld haal je een veel betere tweedehands camera. Voor rond de 400 Euro haal je al een Canon EOS 40D of een Nikon D200. Maar ja, die zijn dan wel weer tweedehands, en veel mensen kopen liever een nieuwe camera.
Het zijn lastige afwegingen en voor elke keuze is wel wat te zeggen. Gewoon goed nadenken over wat je ermee van plan bent dus... dan komt het vast wel goed!
Tenzij je deze bij een winkel koopt waar je ook terug kan (deze zijn er genoeg).
daarnaast is de body haast het minst belangrijke, maar is de lens belangrijker, als je bij hetzelfde merk blijft kan je altijd eerst een goede / dure (helaas) lens kopen en daarna de camera upgraden mocht dat nog nodig zijn.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
1 Wat is je beschikbare budget?
Mijn beschikbare budget is ongeveer iets meer dan 500€
2 Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Omdat als ik een videocamera koop ik wel goed kan filmen maar niet echt foto's kan maken.
3 Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Voor het maken van skatefilms, en foto's. en verder ook nog foto's van andere dingen.
4 Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee ik heb geen lensen.
5 Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Mijn voor keur gaat uit naar sony, want daar ben ik het meest bekent me. En het liefts dan ook een DSLR met filmfunctie. Canon mag van mij ook als advies.
6 Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Jah, en is dan voornamelijk een Fish Eye lens. zo'n lens die hebt beeld boller en dus ook breder maakt
7 Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik zou graag het liefts advies willen want ik ben best wel nieuwe qua DSLR's.
8 Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zo lang mogelijk, aangezien ik film en fotografische dingen altijd wel interesant heb gevonden.
9 Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
misschien wel, maar dat laat in nog ter wege
10 Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik nu mijn mobiel voor alleen foto's, het is een LG Viewty KU990i
11 Is 2e hands een optie of per se niet?
2e hands mag van mij zolang het maar niet dood gaan van allemaal kuren en mankementen. kortom: geen afdankers!
***Typefouten voorbehouden***
Verwijderd
Het uitklapbare scherm van de Nikon D5000 is (ook al zeg je liever geen Nikon te willen) daarentegen weer heel handig om wat vreemdere hoeken te nemen, wat vaak ook wel gebeurt bij het skaten. Deze kan dan weer niet in 60fps opnemen, wat weer jammer is. De D5000 met kitlens is wel lekker goedkoop (€415 op 't moment van schrijven), dus dan houd je nog geld over ook voor accessoires (of een begin voor een fisheye).
Verder zijn eigenlijk alle moderne camera's wel goed, het zit 'm vooral in de details, zoals hierboven. Ook moet je natuurlijk gewoon de camera's vast gaan houden in een winkel, om te zien wat het beste in jouw handen ligt.
Voor een fisheye moet je denken aan zo'n 300 euro nieuw.
Wij kunnen uiteraard niet jouw budget bepalen, maar persoon ben ik wel van mening, dat als je met sport enz dingen gaat doen, dat de Canon 550D de eerste camera is die echt interessant is, ik denk dat wanneer je voor 100 euro minder een ander model neem, dat je daar later spijt van krijg. Maar nogmaals, dat is mijn mening.
Persoonlijk ben ik ook wel wat jaloers op de film mogelijkheden van de 550D tegenover mijn toekomstige Nikon...
Volgens mij wordt er in dit fragment wel gebruikt gemaakt van Twixtor. Dit is wel meer dan 2 maal vertraagd. Kan me overigens wel aansluiten bij het 550D advies. Met de Magic Lantern hack is het een monster voor dat geld.Benjamin- schreef op zondag 08 mei 2011 @ 22:58:
De 550D wilde ik ook al voorstellen. Als voorbeeld had ik dit opgezocht YouTube: Test Slow motion Canon 550D
-
body: http://www.cameranu.nl/artikel/81334/Canon_EOS_550D_Body.htm
lens: http://www.cameranu.nl/ar...mm_f_3.5-5.6_IS_Bulk.html
set: http://www.cameranu.nl/ar..._500D_EF-S_18-135_IS.html
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
EOS 550D + 18-55 IS + 55-250 IS
EOS 550D + Tamron 18-200
-
Nu had ik zelf bedacht dat de Canon EOS 550D wel een leuke camera is. Echter, nu ben ik aan het twijfelen of ik een kit zal kopen (pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS) of gewoon de losse body met een losse lens.
Ik wil ongeveer zo'n €800 tot €1000 euro uitgeven aan het totale pakket. Met de bovenstaande kit kom ik er dus wel. Echter, is deze lens wel geschikt voor het fotograferen van vliegtuigen? Zo niet, zouden jullie dan misschien een andere kit of lens kunnen aanraden voor de EOS 550D?
Ik post dit bericht hier omdat ik echt vliegtuigen wil gaan fotograferen, de rest is bijzaak.
mm's, ik ben niet bekend met Canon lenzen (uberhaubt weet ik niet veel van wat er aan lenzen te krijgen is
Daarnaast zou ik als ik jou was ook even kijken welk merk je wilt, niet omdat de kwaliteit van sommige merken slecht is, maar er zit verschil in voorkeur van personen, zo heb ik voor Nikon gekozen omdat ik hem lekkerder dan andere merken in de hand vind liggen en de gebruikersinterface handiger vind. Daarnaast kan het ook zijn dat een merk ook nog andere voordelen kan hebben, denk bijv aan verschil in kaarten/accu's of misschien dat je iemand kent met een grote collectie apparatuur voor een bepaald merk, waar je gebruik van zou kunnen maken.
Op dit moment maak ik gebruik van een Nikon D40x met een Tamron 18-200mm. Dit is natuurlijk al een wat verouderde camera maar werkt in principe nog goed. Echter, ik merk toch dat ik met 200mm aardig wat te kort kom voor vliegtuigfotografie. En aangezien het niet mijn eigen camera is, wil ik er geen geld in investeren. Mijn oog was op de Canon gevallen ivm de specs, die bevallen me wel en de prijs is nog goed te doen. Qua lens dacht ik zelf ook aan een 300mm.
Aangezien de body zo'n €600,- kost, wil ongeveer nog €400,- max. uitgeven aan een lens. Iemand een suggestie?
*Of moet ik even overhoppen naar [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 ?*
Verwijderd
Wellicht dat je daaraan nog iets hebt?
200mm is leuk als het hele toestel erop wil hebben, wil je closeups, heb je 400mm+ nodig (+ croppen).
Deze lens is qua 300mm wellicht een optie:
pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (deze wordt ook vaak een verborgen L-lens genoemd).
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2011 17:12 ]
Als je toch van plan bent die 2 lenzen te kopen kan je veel beter de kit kopen met de 18-55 mm lens en de 55-250 los. Dan kom je op een prijs uit van ongeveer 800 euro en kan je toch ruim 60 euro besparen.iLikeNoobies schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:29:
Nu had ik zelf bedacht dat de Canon EOS 550D wel een leuke camera is. Echter, nu ben ik aan het twijfelen of ik een kit zal kopen (pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS) of gewoon de losse body met een losse lens.
* Flow vindt het gek dat de dubbele kit zoveel duurder is dan de zooi apart kopen
700,- tot +/- 1000,- voor de camera + lens
Neen.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Architectuur, insecten en andere macro fotografie (indien mogelijk zonder speciale macro lens), vogels vast ook wel, en avond/nacht fotografie (sterrenhemel, maan etc.) Verder alles wat ik onderweg tegenkom en interessant vind.
Absoluut. Toen de Nikon D90 op de markt verscheen kreeg ik toch wel de kriebels, maar deze heb ik toen overgeslagen in afwachting van de nodige verbeteringen.
Filmen in 1080P is dus een vereiste, 24fps is leuk. Ik begrijp dat autofocus met een dSLR nog niet optimaal is, maar als beginner lijkt me dit wel belangrijk.
LV is leuk, maar geen vereiste, en de nieuwere camera's hebben dit toch wel aan boord. Ik verwacht dat ik voornamelijk de zoeker gebruik, afgezien van moeilijke composities.
AF in Live View is voor mij nog redelijk onbekend, geen idee of dit voor een beginner belangrijk is.
Ik heb niet de meest kleine handen, dus mijn voorkeur gaat uit naar een groter model, tevens voor de extra knopjes voor instellingen zoals ISO, WB en dergelijken.
Verder weet ik het nog niet zo goed, komt misschien nog wel zodra ik enkele camera's heb vastgehouden.
Vooral bij deze keuze zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken. Ik heb tot dusver alleen compact camera's gehad. Momenteel een Nikon P60 met 5x optische zoom, wat ik als vrij beperkend ervaar.
Ik heb na wat lezen en vergelijken een selectie van 4 camera's gemaakt die makkelijk tot net in mijn budget passen, al laten de laatste 2 echt geen ruimte over voor extra accessoires.
http://tweakers.net/price...3205;263479;281336;266101
Deze camera's voldoen zo ver ik zie allemaal aan mijn wensen, al heb ik wel het idee dat mijn wensen wellicht wat overdreven zijn voor een beginner. Graag jullie mening hier over.
Ben ik nog iets vergeten? Dat komt dan wel als me iets te binnen schiet, of wanneer er extra informatie gewenst is voor het bepalen van een keuze.
Dan als laatst mijn complimenten voor de OP en veel dank voor de mensen die hier helpen bij het maken van een keuze.
Voor vogels (tenminste als je het echt goed wilt doen en niet bij een standaard paar vogels wilt houden) moet je toch aardig wat mm's hebben, hier zal je dan ook een specifieke lens voor moeten kopen. Dit kan je op de 'goedkope' manier doen met een 70-300 en dan zou ik wel adviseren om naar de modellen van minimaal rond de 300 euro te kijken (die van rond de 100 zijn gewoon slecht - spreek uit ervaring)
Wil je boven de 400 dan moet je aan minimaal 500 denken met veel lenzen zelfs boven de 700-800.
Voor astrofotografie kan je dingen zoals de maan redelijk makkelijk fotograferen, hoef je ook niet een hele bijzondere lens voor te hebben. Ook hier als je het goed wilt doen dan ben je een stuk meer kwijt en moet je een telescoop kopen met een T mount waardoor je de camera direct op de telescoop kan mounten. Met live view moet dit erg goed werken.
Als je grote handen heb dan moet je denken aan een body waar een grip voor te koop is. Natuurlijk is het altijd goed om even langs een winkel te gaan om ze even vast te houden, mogelijk dat ze al groot genoeg voor je zijn.
Knopjes voor dingen zoals ISO en WB, zijn natuurlijk fijn om te hebben, maar ik vraag me af of je hiervoor specifiek een model zou willen kopen, persoonlijk is mijn ervaring niet dat door het missen van deze knoppen op mijn body, dat ik echt foto's mis. Nogmaals het is natuurlijk makkelijker, maar een ramp is het niet. Tevens doet iig mijn Nikon het onthouden aan welke stand je al laatste zat, dus als ik steeds mijn ISO bijvoorbeeld aan het veranderen ben, dan kan ik dat ook zeer snel veranderen, wil ik dan bijvoorbeeld ook mijn exposure veranderen, dan duurt dat weer langer.
Gezien je wensen qua fotografie maakt dit het moeilijk om een goed advies te geven, immers wil je dingen fotograferen die een grote diversiteit van lensen verwacht, als je voor de D5100 of 550D zou gaan met 1 van die lenzen (wat ik wel een goede keuze vind), dan hou je ruimte voor hooguit 1 van de 3 keuzes, wil je dan tele, macro of astrofotografie, tevens zal je met alledrie over je limiet heen gaan, zeker gezien je ook nog dingen moet zoals een statief, een cameratas en het liefst ook nog een afstandsbediening (ook het knopje indrukken veroorzaakt trillingen wat je met die drie wel terugziet.
Dan laat ik het serieuze macro werk maar even liggen. Eerst maar eens kijken hoe ver ik kom met een allround lens.Benjamin- schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:52:
Als je insecten wilt fotograferen, dan moet je echt een macro lens, dat kan je niet doen met een macro stand op de lens. Zelf weet ik niet enorm veel van macro lenzen, dus de volgende zal je daar meer informatie over kunnen geven.
Ook dit zal dan maar even moeten wachten, evenals andere zaken waar veel zoom voor nodig is.Voor vogels (tenminste als je het echt goed wilt doen en niet bij een standaard paar vogels wilt houden) moet je toch aardig wat mm's hebben, hier zal je dan ook een specifieke lens voor moeten kopen. Dit kan je op de 'goedkope' manier doen met een 70-300 en dan zou ik wel adviseren om naar de modellen van minimaal rond de 300 euro te kijken (die van rond de 100 zijn gewoon slecht - spreek uit ervaring)
Wil je boven de 400 dan moet je aan minimaal 500 denken met veel lenzen zelfs boven de 700-800.
Ik heb net even met de Nikon Lens Simulator gespeeld om een idee te krijgen van het bereik van een 18-55mm en een 18-105mm lens. Laatstgenoemde zal voorlopig wel voldoen, denk ik.
Dit wordt mijn eerste spiegelreflexcamera, dus voorlopig ga ik me daar toch wel mee vermaken, ongeacht welke lens er op komt.
Kun je trouwens iets zeggen over de kwaliteit van de lenzen uit mijn pricewatch vergelijking, met name de Nikons? Het bereik zal voorlopig wel voldoende zijn, als de kwaliteit echter te wensen over laat koop ik liever een body en een aparte lens. Zou zonde zijn als ik binnen een paar maanden al een nieuwe moet kopen, alleen omdat de kit lens tegenvalt.
Een telescoop staat ook al enige tijd op de planning, maar dat heeft echt geen haast. Als ik tot die tijd gewoon leuke long exposure shots van de sterrenhemel kan maken is dat voldoende.Voor astrofotografie kan je dingen zoals de maan redelijk makkelijk fotograferen, hoef je ook niet een hele bijzondere lens voor te hebben. Ook hier als je het goed wilt doen dan ben je een stuk meer kwijt en moet je een telescoop kopen met een T mount waardoor je de camera direct op de telescoop kan mounten. Met live view moet dit erg goed werken.
Dat ga ik zeker nog deze week doen.Als je grote handen heb dan moet je denken aan een body waar een grip voor te koop is. Natuurlijk is het altijd goed om even langs een winkel te gaan om ze even vast te houden, mogelijk dat ze al groot genoeg voor je zijn.
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in ja. Ik zal de meerprijs van een D7000 of 60D daar dan niet vanaf laten hangen.Knopjes voor dingen zoals ISO en WB, zijn natuurlijk fijn om te hebben, maar ik vraag me af of je hiervoor specifiek een model zou willen kopen, persoonlijk is mijn ervaring niet dat door het missen van deze knoppen op mijn body, dat ik echt foto's mis. Nogmaals het is natuurlijk makkelijker, maar een ramp is het niet. Tevens doet iig mijn Nikon het onthouden aan welke stand je al laatste zat, dus als ik steeds mijn ISO bijvoorbeeld aan het veranderen ben, dan kan ik dat ook zeer snel veranderen, wil ik dan bijvoorbeeld ook mijn exposure veranderen, dan duurt dat weer langer.
Het zijn natuurlijk maar wensen. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb is het moeilijk om selectief te zijn, dan wil ik het liefst meteen allerlei dingen die nog helemaal niet nodig zijn en altijd later aangeschaft kunnen worden. Hebben we dat allemaal niet van tijd tot tijd?Gezien je wensen qua fotografie maakt dit het moeilijk om een goed advies te geven, immers wil je dingen fotograferen die een grote diversiteit van lensen verwacht, als je voor de D5100 of 550D zou gaan met 1 van die lenzen (wat ik wel een goede keuze vind), dan hou je ruimte voor hooguit 1 van de 3 keuzes, wil je dan tele, macro of astrofotografie, tevens zal je met alledrie over je limiet heen gaan, zeker gezien je ook nog dingen moet zoals een statief, een cameratas en het liefst ook nog een afstandsbediening (ook het knopje indrukken veroorzaakt trillingen wat je met die drie wel terugziet.

Daar is dit mooie topic voor: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011Kipcorn schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:26:
Kun je trouwens iets zeggen over de kwaliteit van de lenzen uit mijn pricewatch vergelijking, met name de Nikons? Het bereik zal voorlopig wel voldoende zijn, als de kwaliteit echter te wensen over laat koop ik liever een body en een aparte lens. Zou zonde zijn als ik binnen een paar maanden al een nieuwe moet kopen, alleen omdat de kit lens tegenvalt.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Maar natuurlijk, hier op GoT wordt ook overal aan gedacht. Bedankt voor de link!Universal Creations schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:32:
[...]
Daar is dit mooie topic voor: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2011
Ik was in elk geval wel vast in de pricewatch naar reviews aan het zoeken.
Dit topic is gesloten.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.