[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd-xP
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10-2024
Fiber schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:51:
[...]

[...]

Het ontloopt elkaar allemaal niet zo heel veel. Het is voor allebei de keuze tussen een nieuwe instapper of een wat oudere middenklasser, in auto termen, een nieuw model Polo of een vorige generatie Golf. De grootste verschillen zitten bij video. Bij Canon neig ik naar de 500D, bij Nikon naar de D3100, maar er zijn genoeg redenen te bedenken om precies andersom te kiezen. Neem gewoon de in jouw ogen mooiste of lekkerst in de hand liggende. :)
Heb vandaag toch de keuze gemaakt voor een Nikon D3100 kit bij de MM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Na het vele lezen, informatie zoeken en spelen met de Olympus van schoonouders en de vele foto's hier op tweakers krijgt mijn gevoel voor deze hobby steeds meer kriebels in mijn lichaam en wordt het ook eens hoog tijd om zelf een camera aan te schaffen.

Ik heb wel een aantal modellen bekeken in deze OP maar ik zie door alle soorten modellen eigenlijk niet welke nou geschikt zal zijn, waar ik voorlopig mee aan de slag kan. Hoop dan ook dat jullie met een passend model kunnen komen.

1. Wat is je beschikbare budget?
450 a 500

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik speel zelf badminton en voor de website van de club zoeken we nog een schrijver / fotograaf die de competitie weken voorziet van een verhaaltje en plaatje, dus ik wil hierop focussen. Daarnaast zal ik ook in het park foto's maken van het wild ( vogels, eenden e.d. ) ook van de omgeving en natuur. Landschappen en city foto's zullen ook een bezigheid zijn.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Filmen is niet van belang, daar is een filmcamera voor :P

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Hoeft niet perse, al weet ik niet of dit erg belangrijk is in mijn ontdek / begin fase .

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Veel overige wensen zal ik niet hebben. Het zou fijn zijn als er voor de camera voldoende rand apparatuur beschikbaar zal zijn, zoals de lezen, accu's e.d. zodat daar wel voldoende keus in is en ik niet snel beperkt ben in mijn kunnen of uitbreiding naar verloop van tijd.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
In de sporthal heb ik alle ruimte om dichtbij de spelers te komen, elke baan heeft wel een paar banken. Daarnaast zal een zaal overview gemaakt worden, of een publieks foto's, spelers die na hun partijen op de bank zitten, kortom veelal dichtbij.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:47

Fiber

Beaches are for storming.

Elke moderne dSLR die jou lekker in de hand ligt voldoet in principe, al zou ik me denk ik wel beperken tot de 'grote' merken, Canon, Nikon, eventueel Sony. Kijk ook eens op de tweedehands markt eventueel. Beter de vogeltjes nog even uit je hoofd zetten, gaat niet lukken met dit budget. Tamme eenden, etc. in het park of op de kinderboerderij natuurlijk wel. Voor in de zaal zou ik naast de kitlens er denk ik een 50mm f/1.8 bij nemen. Past wellicht nog net in het budget.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget? 500/600 euro
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? Nee
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? Architectuur; Portretten; Sport
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Nee
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Ja

Ik twijfel zelf nog tussen een 40D en een 50D. Het voordeel van de 40D t.o.v. de 50D is natuurlijk de prijs. Dan kan ik mooi een betere lens kopen i.p.v. een kitlens voor bij de 50D.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:11:

[/b]Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak? Ja
blijft niet veel over, alleen sony heeft echt goede AF met liveview,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je vergeet de panasonic reflex camera. Deze hebben ook een zeer snelle liveview met autofocus.
Sn0wblind schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:58:
[...]

blijft niet veel over, alleen sony heeft echt goede AF met liveview,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Jeroen10 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:12:
Je vergeet de panasonic reflex camera. Deze hebben ook een zeer snelle liveview met autofocus.

[...]
bedoel je de G1 en G2 van panasonic? das geen DSLR, wel een competente camera natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Sn0wblind schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:13:
[...]

bedoel je de G1 en G2 van panasonic? das geen DSLR, wel een competente camera natuurlijk.
De G1 en G2 vind ik nu eigenlijk niet zo bijzonder snel. De GH2 is wel een stuk beter (en sneller). Maar een beetje duur (950 euro ongeveer). Voor 200 euro minder heb je een Sony A580 die stukken beter is, ik vindt dat de Sony A580 momenteel de camera is met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Wat een sensor en ook lekker snel. Stukken betere sensor dan zelfs de Canon 7D.

Is misschien boven je budget, maar ik denk niet dat je er spijt van krijg, als het een optie om nog om extra te sparen hiervoor . De A580 is gewoon erg goed, zelfs als je hem vergelijk met camera's bij de andere merken die ongeveer 2 keer zo duur zijn: Canon 7D, Pentax K-5, Olympus E-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
gimpy schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:28:
[...]

De G1 en G2 vind ik nu eigenlijk niet zo bijzonder snel. De GH2 is wel een stuk beter (en sneller). Maar een beetje duur (950 euro ongeveer). Voor 200 euro minder heb je een Sony A580 die stukken beter is, ik vindt dat de Sony A580 momenteel de camera is met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Wat een sensor en ook lekker snel. Stukken betere sensor dan zelfs de Canon 7D.

Is misschien boven je budget, maar ik denk niet dat je er spijt van krijg, als het een optie om nog om extra te sparen hiervoor . De A580 is gewoon erg goed, zelfs als je hem vergelijk met camera's bij de andere merken die ongeveer 2 keer zo duur zijn: Canon 7D, Pentax K-5, Olympus E-5.
De A580 is nice maar niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een 7D, K5 en een D7000, niet qua AF performance en al helemaal niet qua duurzaamheid. Ik zou de camera meer die camera in het rijte van een EOS600D en 60D plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:11:
...
Ik twijfel zelf nog tussen een 40D en een 50D. Het voordeel van de 40D t.o.v. de 50D is natuurlijk de prijs. Dan kan ik mooi een betere lens kopen i.p.v. een kitlens voor bij de 50D.
...
Vergeet die live view en koop gewoon lekker een tweedehands 40D met een paar leuke lenzen. Is verder niets mis mee en kan fotografisch gezien nog prima mee. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sn0wblind schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:31:
[...]

De A580 is nice maar niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een 7D, K5 en een D7000, niet qua AF performance en al helemaal niet qua duurzaamheid. Ik zou de camera meer die camera in het rijte van een EOS600D en 60D plaatsen.
Idd. Fijn dat iemand zo enthousiast is over de A580, het is ook een erg leuke camera, en zeker waar voor het geld lijkt me. Maar qua duurzaamheid en bouwkwaliteit niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Olympus E-5 die wordt aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Als ik jou was zou ik gewoon de 1000D nemen, mooie camera, Live-view gebruik je niet, geloof me!
Ik had een bril en ik dacht ook van ik MOET live-view hebben, uiteindelijk heb ik het nog nooit gebruikt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 22:19:
[...]

Idd. Fijn dat iemand zo enthousiast is over de A580, het is ook een erg leuke camera, en zeker waar voor het geld lijkt me. Maar qua duurzaamheid en bouwkwaliteit niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Olympus E-5 die wordt aangehaald.
Wil het wel iets meer nuance geven, optisch is de Alpha 580 uiteraard gewoon goed, maar net zoals de EOS550/600 waar de sensor gewoon gelijkwaardig aan die van de duurdere EOS7D is zitten de verschillen 'm nou eenmaal in de duurzamere magensium behuizing, iets grotere viewfinder en snellere AF.

Maar als midrange DSLR is de Alpha 580 uitstekend vaak toch wel vergeten in vergelijking met de A55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
Fiber schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:40:
Elke moderne dSLR die jou lekker in de hand ligt voldoet in principe, al zou ik me denk ik wel beperken tot de 'grote' merken, Canon, Nikon, eventueel Sony. Kijk ook eens op de tweedehands markt eventueel. Beter de vogeltjes nog even uit je hoofd zetten, gaat niet lukken met dit budget. Tamme eenden, etc. in het park of op de kinderboerderij natuurlijk wel. Voor in de zaal zou ik naast de kitlens er denk ik een 50mm f/1.8 bij nemen. Past wellicht nog net in het budget.
Tja je wordt dood gegooid door al deze merken, maar het blijven bij Canon en Nikon was wel iets wat ik in mijn gedachten had. Gezien de prijs en instap modellen die er zullen zijn wordt het vast wel interessant om hier eens naar te kijken.

Als we gaan kijken naar de tweedehandse markt, waar moeten we dan vooral rekening mee houden, behalve natuurlijk de looks en beschadigingen. Las ook iets over het aantal clicks e.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Clicks is inderdaad redelijk belangrijk. Voor het geval je het niet had begrepen, dit zijn dus het aantal foto's die ermee gemaakt zijn. Dit is vooral voor DSLRs belangrijk, omdat per foto de spiegel en sluiter (ongeveer de enige bewegende onderdelen in de camera) een keer moeten bewegen. En waar wat beweegt, daar slijt wat en daar gaat uiteindelijk wat kapot.

Nu zijn er per type camera verschillende verwachtingen, die hier en daar op internet rond gaan. Een camera die dicht bij zijn 'maximaal gemiddelde' verwachte aantal clicks zit zal dus (gemiddeld!) minder lang mee gaan en heeft dus minder waarde.

Ik heb ook objectieven gezien die het aantal clicks gespecificeerd hebben, maar daar maken het aantal clicks nagenoeg niets uit. Hooguit als indicatie hoe intensief het gebruik is geweest.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 14:40
dft2 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 09:36:
Hoi,

Voor mn eerste dSLR, twijfel ik tussen de volgende sets:

- Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
- Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II + EF-S 55-250mm IS

Totale kosten zijn vergelijkbaar, echter de 1100D is een stuk nieuwer dan de 500D. Wat is de beste keuze hier?
Ik heb ondertussen gekozen voor de 500D met de IS kitlenzen. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:22
Weet iemand betrouwbare adresjes waar refurbished DSLR's te vinden zijn? Van iemand kreeg ik een tip om in plaats van een nieuwe DSLR van rond de 600-700 euro, te gaan kijken naar een oudere full frame (bijvoorbeeld de canon 5d mark 1). Op marktplaats/ebay zijn wel leuke cameras voor redelijke bedragen te vinden, maar ik ben een beetje huiverig voor mankementen die mij in eerste instantie nog niet op zullen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kippengaas schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 15:13:
Weet iemand betrouwbare adresjes waar refurbished DSLR's te vinden zijn? Van iemand kreeg ik een tip om in plaats van een nieuwe DSLR van rond de 600-700 euro, te gaan kijken naar een oudere full frame (bijvoorbeeld de canon 5d mark 1). Op marktplaats/ebay zijn wel leuke cameras voor redelijke bedragen te vinden, maar ik ben een beetje huiverig voor mankementen die mij in eerste instantie nog niet op zullen vallen.
Kijk eens bij NEBO, bijv. in Den Haag in het Centrum.
http://www.neboweb.nl/webwinkel/

Kamera express in Capelle a/d IJssel.
http://www.kamera-express.nl/

Succes.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:09
1.Wat is je beschikbare budget?
500 euro. Het mag e.v.t. 520 worden als dat nodig is, maar niet veel meer omdat 500 eigenlijk al de max is.

2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee, ik ben nieuw in de fotografie.

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)

Ik zal het meerendeel(zeg 70%) van de foto's besteden aan auto's, verder wil ik foto's gaan maken van straten en gebouwen.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?

Ja, geen specifieke eisen. Hoe scherper, hoe beter.

5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?

Ja graag, maar eigenlijk maakt me dit niet zoveel uit. Live View zit al op de 1100D en de 500D als ik het goed heb.

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?

Nee.

7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)

Ik ben beginner, dus een standaard kitlens zal voldoende zijn. Maak voornamelijk foto's van maar enkele meters afstand.

Ps:

Ben wel een Canon fan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 20:45
Na lang zitten te vergelijken en zoeken naar camera´s ben ik uitgekomen op een dslr camera. Bij dit onderzoek kwam vooral de Canon eos 550D naar voren. Toch wil ik ook hier nog even vragen wat de beste oplossing is voor mij. Ik ben beginner, heb hiervoor met de filmcamera Sony DCR-SR190 foto's gemaakt en vind het nu wel tijd voor iets beters.

600-700 euro. Mag er ook onder, wil graag wel groot verschil zien in kwaliteit als ik meer uitgeef.

Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Ik doe aan klimmen en wil hier graag foto's van maken. Dus iets van sport modus of zo zal wel handig zijn.
Ook doe ik veel met macro, dieren en gewoon natuur fotografie.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Ik heb een filmcamera hiervoor. Als extra zal het wel fijn zijn maar is niet belangrijk.

kan wel helpen denk ik omdat ik beginner ben.

6. Overige wensen aan de camera
Nee

Tussen 1 meter en 15 meter ongeveer. Standaard lens zal wel voldoen mits iemand anders iets anders zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ook ik ben op zoek naar een leuke spiegelreflex. Zelf heb ik uiteraard ook al rond gekeken, en ik kom daarbij op de volgende kandidaten:
Canon 1100d + lens
Canon 500d
Nikon D3100 Pro: HD film
Nikon D5000 Pro: klapscherm, meer settings dan d3100
Nikon D90 Pro: wat professioneler, autofocusmotor in body, dus meer lensopties, extra display. Con: wat zwaarder
Allemaal hebben ze zo hun sterke en minder sterke punten, er springt er voor mij dus niet echt een uit.
Bij een winkel hoorde ik dat de Nikon lenzen beter zouden zijn dan Canon lenzen, doordat alle optische elementen daar van glas gemaakt zijn terwijl canon er kunststof onderdelen in gebruikt.
Verder vraag ik me af of het hebben van een autofocusmotor in de body ook helpt bij lenzen die zelf een autofocusmotor hebben. Ik kan me voorstellen dat autofocus dan sneller kan werken.
  • Wat is je beschikbare budget?
    600-700, maar dit is eventueel nog bij te stellen als daarmee een veel betere camera te vinden is
  • Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
    Nope
  • Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
    Nope, erg allround, maar een flink zoombereik is wel wenselijk.
  • Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
    Is een leuk extratje, maar hoeft niet.
  • Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
    Ja en ja
  • Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
    Niet al te zwaar, SD kaart, grote beschikbaarheid van (tweedehands) lenzen.
  • Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
    Twijfelpuntje, maar het lijkt mij het fijnst om te beginnen met een 18 tot 105 lens, zodat je toch al meteen een aardig zoombereik hebt. Als er weer wat budget is kan ik dan nog een 85-300 lens erbij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat een hoop compact camera's een zoomlens hebben die 24mm (35 mm equivalent) is. Ik vroeg me af hoe dit kan. De meeste niet-pro DSLR hebben een cropfactor van 1,5-1,6. Dit zou betekenen dat ik dus een 15mm lens nodig heb om op 24mm uit te komen. Hoe kan het dat een compact camera zo makkelijk 24 mm haalt, terwijl de chip die erin zit nog kleiner is en dus een hogere cropfactor zou moeten opleveren...
Stel de cropfactor van een compactcamera is 2,5. Dan zou er dus een 10mm lens op moeten zitten, maar dat zit er niet op. Dus wie kan mij uitleggen hoe dit kan?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2011 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:38:
Ik zie dat een hoop compact camera's een zoomlens hebben die 24mm (35 mm equivalent) is. Ik vroeg me af hoe dit kan. De meeste niet-pro DSLR hebben een cropfactor van 1,5-1,6. Dit zou betekenen dat ik dus een 15mm lens nodig heb om op 24mm uit te komen. Hoe kan het dat een compact camera zo makkelijk 24 mm haalt, terwijl de chip die erin zit nog kleiner is en dus een hogere cropfactor zou moeten opleveren...
Stel de cropfactor van een compactcamera is 2,5. Dan zou er dus een 10mm lens op moeten zitten, maar dat zit er niet op. Dus wie kan mij uitleggen hoe dit kan?
De cropfactor van een compact is veel groter als die 2,5 die je noemt. Neem een cropfactor van 5(plus of min 2) en je komt in de buurt. Dat levert dus een op lens van ongeveer 5 mm om op 24mm effectief uit te komen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 02:42
Ik zit rond te kijken naar een dSLR, en zit te twijfelen tussen de D3100, en de D5000. Wat zijn de verschillen op het klapscherm, en een paar kleine dingetjes na?

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@tijsco D3100 met 18-105
@sneakyman Canon 1100D, spaar je wat geld uit, om straks wat leukere lensjes te kopen. Aan je manier van schrijven (Het bereik aangeven in meters) denk ik dat je genoeg hebt hieraan om vervolgens de fijne kneepjes van het vak te leren:D
@quick Misschien is een premium compact wat voor jou? Of misschien een uit de Olympus Pen serie? Anders denk ik dat je genoeg hebt aan een instap model

Zoals ik al een tijdje geleden zei, bijna alle vragen zijn precies hetzelfde: De keuze is nu echt niet zo moeilijk: D3100, D5000, Canon Eos 500D, 1100D, 550D, Pentax k-r, en sony a33, a55.

En alsjeblieft, bedenk dat een DSLR geen compactje is. De camera heeft misschien 10% invloed op macro-foto's. Het zijn die lenzen. Dus ded volledige vraag wat je gaat doen met de camera, (misschien los van theater dat te maken heeft met High-ISO) doet er niet toe. En als je uiteindelijk niet kan kiezen tussen 2 camera's. Kijk dan eens rustig naar een paar review sites. DPreview.com bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijsco
  • Niet online
En waarom dan? Ik begon juist meer naar de d90 te neigen, door pros die ik meldde, de extra fysieke knoppen om instellingen mee te doen en de volgens engadget betere buildquality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er een kan vinden, gewoon doen. Omdat je aangaf live-view te willen hebben, en ik geloof niet dat die zo goed is op de D90. Maar door de betere zoeker is het, het toch wel waard hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 20:45
@Encarta: Bedankt voor je antwoord zal ook deze camera even in mijn onderzoek gooien.

Ja dat bereik staat een beetje stom op die manier :D, maar zo bedoelde ik het niet.
Meer zo van dat de standaard lens wel voldoet omdat ik maar over zoveel meter eigenlijks zou willen kunnen zien. Hoewel ik nu ook lees dat het ook nog op meer invloed kan hebben, wat ik dus niet wist. En sport modus staat ook beetje stom :/ , maar ja... Dan weten jullie wel wat ik bedoel :). Heb niet echt opgelet als ik zo terug lees toen ik dit bericht poste...

Maar je hebt wel gelijk dat ik er niet veel vanaf weet: daarom ben ik hier ook in het starters forum :). Binnenkort ga ik echt (online) cursussen volgen etc. en op pad. En daarvoor wil ik dus wel een camera voor hebben die een paar jaar meegaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Sneakyman op 03-04-2011 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueCola schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:22:
Ik zit rond te kijken naar een dSLR, en zit te twijfelen tussen de D3100, en de D5000. Wat zijn de verschillen op het klapscherm, en een paar kleine dingetjes na?
Bekijk deze comparison op DPreview eens. Altijd handig om camera's op features met elkaar te vergelijken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:59:
[...]

De cropfactor van een compact is veel groter als die 2,5 die je noemt. Neem een cropfactor van 5(plus of min 2) en je komt in de buurt. Dat levert dus een op lens van ongeveer 5 mm om op 24mm effectief uit te komen.
Ok, maar dan mijn punt dus, een 5mm lens is behoorlijk duur dus hoe kan dat dan op een compact zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 5mm lens voor een DSLR is duur omdat het een extreem grote beeldhoek heeft. Maar bij een compactcamera is 5mm een redelijk normale groothoek en dus niet zo duur. Overigens beginnen de meeste compactcamera's niet bij "24mm" (35mm equivalent), maar bij "28mm" of zelfs "35mm".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:29:
Een 5mm lens voor een DSLR is duur omdat het een extreem grote beeldhoek heeft. Maar bij een compactcamera is 5mm een redelijk normale groothoek en dus niet zo duur. Overigens beginnen de meeste compactcamera's niet bij "24mm" (35mm equivalent), maar bij "28mm" of zelfs "35mm".
Ok, maar is 24mm (35 mm eq) van een compact dan beter dan (18*1,6=) 28mm (35mm eq) van een DSLR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Beter is nogal een onduidelijk begrip in dezen, uiteraard (Want het is 35mm equivalent) is geeft het wijder beeld dan 28mm (35mm equivalent) op een dslr

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:22:
[...]
Ok, maar is 24mm (35 mm eq) van een compact dan beter dan (18*1,6=) 28mm (35mm eq) van een DSLR?
Definiëer 'beter'. Hij is iets wijder, dat wel, dus je beeldhoek is iets groter. Bij een groepsfoto vanaf het zelfde standpunt passen er dus iets meer mensen op de foto.

@ Alle 3 of 4 vragers hierboven, koop gewoon een leuke camera (Canon 1100D, 500D, 550D, Nikon D5000, D3100, D90, Pentax K-x of K-r, Sony A?) die jou lekker in de hand ligt met een gestabiliseerde kitlens (VR, IS, etc.) en ga lekker foto's maken. De verschillen in technische foto kwaliteit zijn minimaal binnen deze prijsklasse en vooral op video gebied. Stop vanaf nu elke maand 50 Euro in een spaarpotje, voor extra lenzen, flitsers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvl schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:30:
Beter is nogal een onduidelijk begrip in dezen, uiteraard (Want het is 35mm equivalent) is geeft het wijder beeld dan 28mm (35mm equivalent) op een dslr
ok, maar op welke punten zou een dslr dan beter scoren tov de compact op groothoekgebied?

Daarnaast vroeg ik me ook nog het volgende af mbt de cropfactor.
Er wordt wel eens gezegd als je 1.5 cropfactor hebt met een 300mm lens, dan heb je 450mm.
Maar stel nu dat ik een 450mm lens op full frame heb en een 300mm met 1.5 cropfactor. Dan is het detaillevel van die 450mm op full frame toch veel hoger? Alleen het venster op de plaat is dan aan elkaar gelijk dunkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:14:
[...]
ok, maar op welke punten zou een dslr dan beter scoren tov de compact op groothoekgebied?
Op alle punten waarvoor dat ook geldt bij het normale en tele bereik, zoals bijvoorbeeld de flexibiliteit, de betere viewfinder en de ruisgevoeligheid bij hogere iso's waardoor je dus in principe betere foto's kan maken bij slecht licht. Bij goed licht overdag maak je overigens in de meeste situaties met een goede compact vrijwel dezelfde kwaliteit foto's. Een compact heeft weer andere voordelen zoals onopvallendheid en makkelijker mee te nemen. Maar de kennis en kunde van de fotograaf hebben over het algemeen veel meer invloed op een goede foto dan de keuze van apparatuur. (Hoewel er natuurlijk ook enkele fotografie soorten zijn die vrijwel onmogelijk zijn zonder een goede camera en goede lenzen, zoals bijvoorbeeld zaalsport of vogeltjes)
Daarnaast vroeg ik me ook nog het volgende af mbt de cropfactor.
Er wordt wel eens gezegd als je 1.5 cropfactor hebt met een 300mm lens, dan heb je 450mm.
Maar stel nu dat ik een 450mm lens op full frame heb en een 300mm met 1.5 cropfactor. Dan is het detaillevel van die 450mm op full frame toch veel hoger? Alleen het venster op de plaat is dan aan elkaar gelijk dunkt me?
Dat hangt van nog wel meer factoren af, en als het al zo is, wat dan nog? Lijkt me allemaal een beetje te ver voeren voor dit topic, lees eerst deze topics eens door:
Technische achtergronden m.b.t. fotografie
FF vs crop: voordelen vs vooroordelen

[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 04-04-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:14:
[...]

Dat is nog niet zo'n heel simpele vergelijking want je hebt te maken met parameters die het eindresultaat nogal beinvloeden en die niet zijn uit te schakelen.:
-De kwaliteit van de gebruikte lenzen.
-De resolutie en techniek van de sensoren.

ALS de lenskwaliteit/resolutie identiek zou zijn en het aantal pixels per sensor ook, dan kan je nog steeds niet stellen dat het "detaillevel"(wat is dat eigenlijk?) bij een grote sensor ook automatisch veel hoger is , want de relatie tussen lensresolutie en sensorresolutie kan daar ook nog een rol in gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:23:
[...]

Ok, maar dan mijn punt dus, een 5mm lens is behoorlijk duur dus hoe kan dat dan op een compact zitten?
Een lens voor een kompakt is in de eerste plaats erg klein t.o.v. een lens voor een reflex, dat scheelt enorm in de prijs , en de constructie is simpeler omdat de lens vlak voor de sensor kan zitten, er is geen spiegelhuis o.i.d nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 02:42
Universal Creations schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:20:
[...]

Bekijk deze comparison op DPreview eens. Altijd handig om camera's op features met elkaar te vergelijken.
Dank je wel. Eigenlijk maakt het dus amper verschil? Alleen is de resolutie van het fimen met de D3100 gewoon hoger?

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

BlueCola schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:07:
[...]
Dank je wel. Eigenlijk maakt het dus amper verschil? Alleen is de resolutie van het fimen met de D3100 gewoon hoger?
Inderdaad. Ik denk trouwens dat de D5000 en ook de D90 niet zo heel lang meer nieuw leverbaar zullen zijn. Hun opvolger, de D5100 is uit: nieuws: Nikon kondigt D5100-dslr aan http://www.dpreview.com/previews/nikond5100/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:23:
[...]

Omdat de sensor zo klein is is een 5mm lens helemaal niet duur om te maken. Op grotere sensoren wordt het steeds duurder omdat de beeldhoek steeds extremer wordt en de optische elementen steeds groter, dikker en sterker gekromd worden.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 20:44
Ik zie door de lenzen de camera's niet meer.....

Ben in de race voor mijn eerste dslr aan te schaffen, en ben een beginnend hobbyist.
Nu wil ik geen superdure dslr maar een instap, en na veel reviews lezen en vergelijken kom ik op 2 modellen uit die me erg aanspreken.
De Nikon D3100 en de Canon 1100D.
Ik neig naar de Canon al kan ik zelf niet verklaren waarom.

Graag insider information, tips en adviezen...

been there, done that, bought the T-shirt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:51
Vooraan in de OP staat een lijstje met vragen die je hier ingevuld neer kan zetten. Zonder dat lijstje is het maar wild gokken wat het beste voor je is en de ervaring leert dat de adviezen dan een stuk minder nuttig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De Nikon D3100 en de Canon 1100D Zijn allebei prima, moderne instap-modellen. Ga ze eens ergens vasthouden, proberen. Neem gewoon degene die jou het best in de hand ligt, het lekkerst aanvoelt. De technische verschillen zijn niet zo groot. :) Als je toch in de winkel bent kun je de Canon 500D en de Nikon D5000 ook nog even proberen. Beiden zijn wat oudere modellen uit een iets hogere klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
Salv schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 03:10:
Na het vele lezen, informatie zoeken en spelen met de Olympus van schoonouders en de vele foto's hier op tweakers krijgt mijn gevoel voor deze hobby steeds meer kriebels in mijn lichaam en wordt het ook eens hoog tijd om zelf een camera aan te schaffen.

Ik heb wel een aantal modellen bekeken in deze OP maar ik zie door alle soorten modellen eigenlijk niet welke nou geschikt zal zijn, waar ik voorlopig mee aan de slag kan. Hoop dan ook dat jullie met een passend model kunnen komen.

450 a 500

Nee

Ik speel zelf badminton en voor de website van de club zoeken we nog een schrijver / fotograaf die de competitie weken voorziet van een verhaaltje en plaatje, dus ik wil hierop focussen. Daarnaast zal ik ook in het park foto's maken van het wild ( vogels, eenden e.d. ) ook van de omgeving en natuur. Landschappen en city foto's zullen ook een bezigheid zijn.

Filmen is niet van belang, daar is een filmcamera voor :P

Hoeft niet perse, al weet ik niet of dit erg belangrijk is in mijn ontdek / begin fase .

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Veel overige wensen zal ik niet hebben. Het zou fijn zijn als er voor de camera voldoende rand apparatuur beschikbaar zal zijn, zoals de lezen, accu's e.d. zodat daar wel voldoende keus in is en ik niet snel beperkt ben in mijn kunnen of uitbreiding naar verloop van tijd.

In de sporthal heb ik alle ruimte om dichtbij de spelers te komen, elke baan heeft wel een paar banken. Daarnaast zal een zaal overview gemaakt worden, of een publieks foto's, spelers die na hun partijen op de bank zitten, kortom veelal dichtbij.
Van de week bij de MM geweest om verschillende modellen vast te houden en mee te spelen. Nu vond ik de Canon 1000D en de Nikon D3100 wel leuke modellen, maar er stonden ook nog vele andere als tussen segment, maar qua merk totaal onbekend. Kan ik beter bij de wat grotere/bekendere modellen blijven ? Zo ja zijn dan de twee genoemde prima met de bestaande wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Salv schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:56:
[...]

Nu vond ik de Canon 1000D en de Nikon D3100 wel leuke modellen, maar er stonden ook nog vele andere als tussen segment, maar qua merk totaal onbekend.
Ligt aan jou.
Die merken zijn bij velen niet totaal onbekend.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die Canon 1000D is toch wel een beetje verouderd zo langzamerhand, kun je toch beter naar z'n opvolger kijken, de Canon 1100D. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Wat is je beschikbare budget?
E 2000 - 2500 all in. Hoeft niet op, mag wel.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Ja, een hele oude olympus (nog met rolletjes film) met kitlens. Uit gebruik gegaan door kosten van rolletjes ontwikkelen, opkomst digitale camera's.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Panorama shots, filmen van dieren (dierenasiel), vakantiefoto's.

Moet de camera kunnen filmen?
Ja, bij voorkeur 1080p.

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Niet noodzakelijk en nee.

Overige wensen aan de camera?
Stevige body (doh). Persoonlijke voorkeur gaat uit naar Canon, deze toestellen liggen mij het beste in de hand.

Gewenst bereik?
Kitlens om te starten, aanschaf extra lenzen kan later alsnog.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik zou het budget niet meteen op maken, met de doelen die je aangeeft zou een kitlens voldoende moeten zijn. Aangezien Canon je voorkeur heeft zou je kunnen kijken naar een 550D, 600D of een 60D als je een wat grotere en stevigere body wil hebben. Het klapbare schermpje van de 600D en 60D kan een voordeel zijn bij het filmen.
In plaats van de kitlens kan je ook een stap hoger gaan en de 15-85 IS nemen, wat je een wat groter bereik en een wat stevigere lens geeft.
pricewatch: Canon EOS 60D
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Bij elkaar ruim 1400 euro, dus nog ruim binnen je budget. Dan kan je daarna kijken naar het soort lens waarna je wil uitbreiden en dan eventueel de rest van het budget voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldhofstee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05-2024
400 - 500 euro, mag eventueel nog wel tegen de 530 aan maar bij voorkeur niet.

Nee, heb op dit moment alleen een telefoon als camera.

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet echt, wel zal het fijn zijn als 'ie ook goed presteert met weinig licht/in de nacht.

Nee.

Wel fijn, niet noodzakelijk. Nee.

Nee.

Zal verschillen van iets minder dan een tot enkele meters, heb zelf het idee dat in eerste instantie een kitlens zal voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

mvh

State Governor

ronaldhofstee schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:08:
(...)
Nee, heb op dit moment alleen een telefoon als camera.

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Niet echt, wel zal het fijn zijn als 'ie ook goed presteert met weinig licht/in de nacht.
Iedere SLR zal beter presteren dan een telefoon, maar als lowlight belangrijk is kan het fijn zijn een (goedkope) lichtsterke prime erbij te nemen, dat zal bij zowel Canon als Nikon een 50/1.8 zijn. Je bent dan wel 100 euro extra kwijt, en dat is vrij veel geld op het budget.
Zal verschillen van iets minder dan een tot enkele meters, heb zelf het idee dat in eerste instantie een kitlens zal voldoen.
Met bereik wordt niet zozeer de afstand tot je object bedoeld als wel de brandpuntsafstand van je lens ;). Toch geef je wel het goede antwoord, met een 18-55 kitlens of iets in dat bereik kom je een heel eind. Zelf fotografeer ik vanaf 24 mm op crop, 18 mm is toch wel soms handig om te hebben. Zeker in een kleine ruimte heb je daar gemak van.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PowerUp schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:33:
Ik zou het budget niet meteen op maken, ...
pricewatch: Canon EOS 60D
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Bij elkaar ruim 1400 euro, dus nog ruim binnen je budget. Dan kan je daarna kijken naar het soort lens waarna je wil uitbreiden en dan eventueel de rest van het budget voor gebruiken.
Helemaal mee eens, fantastische combo om mee te beginnen. Begin wel een spaarpotje met de rest van je budget voor eventuele uitbreidingen tzt: flitser, telelens, ultra-groothoek, etc. maar voorlopig kun je hier maanden mee vooruit. Overweeg een foto cursus bij een goede fotograaf.
ronaldhofstee schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:08:
400 - 500 euro, mag eventueel nog wel tegen de 530 aan maar bij voorkeur niet.
...
Canon 1100D of 500D met 18-55 IS kitlens of Nikon D3100 of D5000 met 18-55 VR kitlens.

Allemaal prima instappers, neem degene die jou het fijnst in de hand licht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik speel al een hele tijd met de gedachte mijn oude point and shoot te vervangen voor een betere fotocamera.
Voor mijn studie moet ik vrij regelmatig foto's maken en hierbij is het van belang dat ze van goede kwaliteit zijn en ik ook invloed heb op hoe het resultaat er uit komt te zien. Daarnaast ben ik roeier en lijkt het me leuk om af en toe foto's te maken bij wedstrijden.

€500~600,-
Dit is natuurlijk nog bij te stellen wanneer ik met een kleine extra investering wat aanzienlijk beters kan krijgen.

Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Voor mijn studie wil ik de camera gaan gebruiken voor productfotografie, hierbij gaat het om consumentenproducten. Hierbij moeten zowel het complete product als details vastgelegd kunnen worden.
Daarnaast wil ik ook af en toe roeifoto's maken. Dit komt neer op sportfotografie in de buitenlucht.

Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Mag wel, maar geen harde eis.

Hoeft niet, mag wel.

Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Nee.

Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Bij de productfotografie zal alles van redelijk nabij gefotografeerd worden. Wanneer ik echter roeifoto's wil maken is het echter soms van belang dat er ver ingezoomd kan worden omdat de boot ver van de waterkant verwijderd is. Dit laatste is echter geen must, maar het zou mijns inziens wel wat toevoegen. Uiteraard kan ik later ook altijd een zoomlens aanschaffen.

Zelf heb ik al wat rondgekeken in de pricewatch en toen kwam ik uit op een Canon EOS 500D, Nikon D5000 of Nikon D3100. Ik ben van plan om morgenochtend even de stad in te gaan om ze allemaal even vast te houden. Los hiervan zou ik echter niet weten hoe ik een van die drie (of eventueel een hele andere) zou moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 20:30:
...
Zelf heb ik al wat rondgekeken in de pricewatch en toen kwam ik uit op een Canon EOS 500D, Nikon D5000 of Nikon D3100. Ik ben van plan om morgenochtend even de stad in te gaan om ze allemaal even vast te houden. Los hiervan zou ik echter niet weten hoe ik een van die drie (of eventueel een hele andere) zou moeten kiezen.
Dat valt niet te zeggen, ze zijn alle drie prima. Je zou ook de Canon 1100D nog kunnen overwegen. Neem gewoon degene die jou het lekkerst in de hand ligt, met bijbehorende 18-55 VR of IS kitlens. Het verschil gaat zitten in de lenzen die je er eventueel later bij gaat kopen, bijvoorbeeld een tele lens voor bij het roeien en/of een macro lens voor product details. Begin maar vast te sparen... ;) Maar ik zou het voorlopig eerst even bij de kitlens houden, tot je in de praktijk merkt wat je eventueel nog meer nodig hebt

Pentax K-x en K-r zijn ook leuk in deze prijsklasse, maar zijn wat minder wijd verspreid verkrijgbaar, en er is net wat minder aan lenzen en accessoires en zo (tweedehands) voor te krijgen. Sony heb ik geen verstand van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op maandag 18 april 2011 @ 00:24:
[...]

Dat valt niet te zeggen, ze zijn alle drie prima. Je zou ook de Canon 1100D nog kunnen overwegen. Neem gewoon degene die jou het lekkerst in de hand ligt, met bijbehorende 18-55 VR of IS kitlens. Het verschil gaat zitten in de lenzen die je er eventueel later bij gaat kopen, bijvoorbeeld een tele lens voor bij het roeien en/of een macro lens voor product details. Begin maar vast te sparen... ;) Maar ik zou het voorlopig eerst even bij de kitlens houden, tot je in de praktijk merkt wat je eventueel nog meer nodig hebt

Pentax K-x en K-r zijn ook leuk in deze prijsklasse, maar zijn wat minder wijd verspreid verkrijgbaar, en er is net wat minder aan lenzen en accessoires en zo (tweedehands) voor te krijgen. Sony heb ik geen verstand van...
Zou het in mijn geval nog wat toevoegen (met het oog op de foto's van roeien) om een Nikon D5000 met een 18-105 kitlens of een dubbel lens kit met 18-55 en 55-200 lenzen aan te schaffen, of kan ik in dit geval beter beginnen met een 18-55 lens en gaan sparen voor een tele lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Roeien kom je een heel eind met een 55-200. Een 18-105 is een heerlijke allrounder en doorsparen voor een 55-300 is ook een optie.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De 18-105 VR is natuurlijk vrijwel altijd te prefereren boven de !8-55 VR, maar is wel weer een stukje duurder en lijkt mij voor roeien toch nog altijd net te kort.

De 55-200 VR erbij is zeker een goede optie lijkt mij, ik ben niet zo'n fan van de 55-300 VR, dan liever gelijk de veel betere 70-300 VR. Of je die dan op een D5000 of D3100 zet is meer een kwestie van smaak.

Als je voor Canon kiest dan heb je de optie om door te groeien naar de superieure 70-200 f/4. Dat kan een valide reden zijn om voor Canon te kiezen.

Kijk eens rustig naar de Exif info bij deze foto's, dan kun je zien wat anderen gebruiken. Ik kom leuke foto's tegen met D5000, 200mm, f/5.6, dus dan is de combo D5000 met 55-200 eigenlijk al goed genoeg.
http://www.flickr.com/groups/rowing/pool/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 23:14
Aangezien gisteren mijn FZ28 opeens 30 cm lager de grond op lag en nu problemen heeft met focussen is dit HET uitgelezen moment voor een nieuze cam.

500 Euro
Nog niets in eigen bezit
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik wil vooral concertfotografie gaan doen. Misschien ook wat nachtfotografie en vliegtuigspotten eens proberen, maar concerten blijven de focus. Ik ga meestal naar kleinere concerten waar je op 1 a 2 meter van de artiesten staat dus ik moet niet ultrazoomen :P.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Moet niet
Is altijd leuk om te hebben.
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Liefst eentje die met SD kaartjes overweg kan aangezien ik daar een sloot van liggen heb. Meedere RAW's in continue kunnen schieten is ook een pluspunt.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik hoop met de standaardlens wel even uit de voeten te geraken. Grootste probleem met mijn bridge was de onhandelbare ruis op hogere ISO's.

Ik heb zelf al mijn oog laten vallen op de 3100D, die voor ongeveer 500 euro bij konijnenberg.be staat. Andere optie is de Pentax K-r die ook voor ong. 500 euro gaat. Daar lees ik echter minder over dan de 3100D.

[ Voor 43% gewijzigd door Jormungandr op 27-04-2011 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty_Xa4
  • Laatst online: 25-08 07:56
500 - 600 euro met goede argumenten naar 700 euro.

Nee

3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ik specificeer toch maar even voor mijn gevoel.
Vakantie en huis, tuin en keuken foto's.

4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Leuk maar geen must.

Denk niet noodzakelijk (zal gewoon moeten wennen aan een viewfinder).

6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Niet te klein model (grote handen). Geheugenkaart liefst SD (heb ik er nog genoeg van reserve om te beginnen).

Meeste foto's van dichtbij (spelende/poserende dochter/vrouw) met een onscherpe omgeving maar ook soms met een mooi vergezicht als achtergrond.

Ik ben een compact camera gebruiker op dit moment maar wil toch overstappen op een serieuzer apparaat (ben dus nog een beginner op dit gebied). Het liefst eigenlijk een kit met 1 of mischien 2 lenzen (indien nodig).
Ik denk de compact camera (canon ixus 120 IS) gewoon gebruikt gaat worden naast de spiegelreflex (vrouw moet ook gemakkelijk foto's kunnen maken).

Zoals vermeld zullen de meeste foto's gemaakt worden van mijn dochter spelend of samen met mijn vrouw poserend.
De ene keer wil ik dat het onderwerp eruit springt op de foto met een minder scherpe omgeving, ofwel als ik goed begrepen heb een kleine scherpte diepte ofwel DoF. Hierbij weet ik (of denk ik te weten) dat een lens een zo klein mogelijke F-waarde moet hebben (diafragma als ik goed heb).
Daarnaast wil ik ook graag vakantiekiekjes maken waar de achtergrond/vergezichten wel duidelijk te zien zijn, waarvoor ik weer waarschijnlijk een andere lens voor nodig heb .

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik weet nog niet exact wat voor lens waarvoor dient (moet ik me nog fatsoenlijk in verdiepen).

De types van de camera's die mij het meest aanspreken zijn canon (1000D/1100D/550D/600D), ben een enorme canon fanboy (heb nu mijn 3de compact camera van canon). Maar wat ik gelezen heb zijn de body's wat klein voor de grotere handen.
Ander type NIKON D3100: betere filmfunctie (die op mijn compactcamer al voldoet dus niet noodzakelijk is). Lijkt iets groter, verder is dit puur op gevoel.

Sony vind ik meestal wat meer rood in de foto's hebben, maar dit is puur op persoonlijke ervaring met compacts, weet dus absoluut niet hoe dit met DSLR's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jormungandr schreef op woensdag 27 april 2011 @ 08:39:

Ik heb zelf al mijn oog laten vallen op de 3100D, die voor ongeveer 500 euro bij konijnenberg.be staat. Andere optie is de Pentax K-r die ook voor ong. 500 euro gaat. Daar lees ik echter minder over dan de 3100D.
Kijk ook eens naar de D5000. Zo goed als even duur als de D3100, maar heeft een iets snellere burst en een uitklapbaar scherm. Dan kun je tijdens concerten toch nog rare hoeken maken, bijv. over mensen heen die voor je staan. Filmfunctie is bij de D5000 wel duidelijk minder, maar dat vond je niet zo belangrijk.
Zoek wat reviews (bijv. van DPreview) en probeer ze allebei eens uit in de winkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
LoverBoy schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:19:

De types van de camera's die mij het meest aanspreken zijn canon (1000D/1100D/550D/600D), ben een enorme canon fanboy (heb nu mijn 3de compact camera van canon). Maar wat ik gelezen heb zijn de body's wat klein voor de grotere handen.
Ander type NIKON D3100: betere filmfunctie (die op mijn compactcamer al voldoet dus niet noodzakelijk is). Lijkt iets groter, verder is dit puur op gevoel.
Tijd voor de vasthoudt test in de winkel. OF de d3100 spreekt je aan of je weet het zeker met canon
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:52:
[...]
Kijk ook eens naar de D5000. Zo goed als even duur als de D3100, maar heeft een iets snellere burst en een uitklapbaar scherm. Dan kun je tijdens concerten toch nog rare hoeken maken, bijv. over mensen heen die voor je staan. Filmfunctie is bij de D5000 wel duidelijk minder, maar dat vond je niet zo belangrijk.
Zoek wat reviews (bijv. van DPreview) en probeer ze allebei eens uit in de winkel ;)
Hmm.. Ik weet 't niet. Concerten is veelal een hoge iso aangelegenheid. Denk dat de D3100 net iets beter zal zijn. Voor beiden is een 35mm of de nieuwe 50mm een aanrader. Zou wel even checken of je met een spiegelreflex wel binnen komt. Er zijn nogal wat zalen waar dat opeens "een professionele camera" is en je 'dus niet mee mag nemen

[ Voor 43% gewijzigd door Wijnands op 27-04-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 23:14
Ik ga meestal naar de alternatievere (Post Rock ed) concerten waar oa de vader van een van de bandleden kei enthousiast is als hij je fototoestel ziet :P. Maar het is inderdaad afhankelijk van zaal tot zaal.

Ik ga zeker de 3100+ die 35 of 50 mm eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 09:27

iLikeNoobies

With Big Boobies

Hallo,

Ik ben al een tijd fan van vliegtuigen. Een kennis van me zei laatst tegen met dat het misschien geen leuke hobby was om ze te gaan fotograferen. Helaas heb ik geen verstand van camera's en weet dus ook niet wat voor een camera ik nodig heb. Graag jullie expertise in deze kwestie :)

Wat is je beschikbare budget:
€500 - €700.

Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke:
Nee.

Koop je de camera met een specifiek doel:
Vliegtuigspotten (Schiphol).

Moet de camera kunnen filmen:
Moet niet, liever wel.

Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak:
Moet niet, mag wel.

Overige wensen aan de camera:
Spiegelreflex.

Gewenst bereik:
Geen idee, genoeg om vliegtuigen bij Schiphol te spotten.

Zelf had ik http://nl.bruneautech.com...-55-ef-75-300/2766B106AA/ deze al gevonden. Is dit goed voor een beginnende vliegtuigspotter of zit ik er nu compleet naast?

Alvast bedankt!

-Edit: Post aangepast-

[ Voor 61% gewijzigd door iLikeNoobies op 27-04-2011 23:47 ]

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iLikeNoobies: allereerst welkom op het fotografieforum. Erg leuk dat je een dslr gaat kopen, want dat gaat je nog veel plezier op leveren, maar die aankoop te vergemakkelijken is het handiger om even de vragenlijst uit de topicstart (PowerUp in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5") in te vullen en hier te plaatsen, zoals velen voorgangers ook al hebben gedaan. Zo kunnen wij je beter helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 27-04-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
600 euro

Nee

Geen specificatie, vakantie en huis tuin keuken foto's dus.

Zou wel fijn zijn.

Geen idee of ik dit wil, maar denk het niet.

Niet echt.

Van vakantiefoto's met vergezichten tot dingen dichtbij, persoonlijk verwacht ik dat een std. kitlens zal voldoen.

Ben gisteren in de Mediamarkt geweest, daar ook wat rondgevraagd. Zelf dacht ik dat de 550D een geschikt model zou zijn (is daar 599 euro incl 18-55 lens, als ik me niet vergis). Alleen de verkoper bracht me behoorlijk in verwarring met zijn onduidelijke verhalen over lenzen en dergelijke. Ook adviseerde hij de Nikon D90, maar die is toch wel beetje bovenbudget.

Mijn vraag is dus, is de 550D voor een beginnende DSLR fotograaf met deze "eisen" een goede optie, of zijn er betere alternatieven voor 600 euro dan die bij de Mediamarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:24

Whizon

<3

drBunhead schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:44:
600 euro

Nee

Geen specificatie, vakantie en huis tuin keuken foto's dus.

Zou wel fijn zijn.

Geen idee of ik dit wil, maar denk het niet.

Niet echt.

Van vakantiefoto's met vergezichten tot dingen dichtbij, persoonlijk verwacht ik dat een std. kitlens zal voldoen.

Ben gisteren in de Mediamarkt geweest, daar ook wat rondgevraagd. Zelf dacht ik dat de 550D een geschikt model zou zijn (is daar 599 euro incl 18-55 lens, als ik me niet vergis). Alleen de verkoper bracht me behoorlijk in verwarring met zijn onduidelijke verhalen over lenzen en dergelijke. Ook adviseerde hij de Nikon D90, maar die is toch wel beetje bovenbudget.

Mijn vraag is dus, is de 550D voor een beginnende DSLR fotograaf met deze "eisen" een goede optie, of zijn er betere alternatieven voor 600 euro dan die bij de Mediamarkt?
Als mede beginner wil ik wel een reactie geven. Ik heb eerder (in deze thread) een post gemaakt met mijn wensen. Ik heb goed advies gekregen, en daaruit mijn conclusie getrokken. Na het advies op mijn vragen heb ik besloten toch verder nog onderzoek te doen. En in plaats van de 500D eens te kijken naar - voor mij belangrijke - verschillen ten opzichte van de 550D. Als het gaat om ruis in donkere ruimtes heeft de sensor van de 550D betere prestaties dan de 500D.

In het linkje hieronder kun je van een heleboel verschillende camera's de ISO prestaties zien:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/page16.asp

Bij hogere waarden komt de 550D er beter uit dan de 500D. Omdat dit één van de hoofdredenen was voor mij heb ik gekozen om nog even door te sparen voor de 550D. En die heb ik afgelopen weekend voor €599,- gekocht bij de Mediamarkt.

Ik ben ook beginner als het gaat om dSLR, maar ontzettend verrast in positieve zin als verse noob. Haarschepe foto's, en tal van mogelijkheden tot expirimenteren/spelen met de camera. Hij is "vriendelijk" genoeg voor mijn vriendin en schoonmoeder, maar biedt ook genoeg opties tot een stapje verder. Mijn verwachting is dat ik de camera minimaal een jaartje of 4 á 5 zal gebruiken. En ik zit nu al te loeren naar een zoomlens.

De eisen die jij noemt had ik ook (met daarbij de eis voor donkere omgeving + bewegende katjes) en ik ben zeer tevreden. Een echte actieshot van zo'n spelende kat is (op dit moment, voor mij?) nog niet succesvol, maar als ik jouw eisen bekijk, en dit in mijn ervaring van een paasweekend vol schietplezier plaats, denk ik dat de 550D een goede keuze is.

Opmerking die misschien wel handig is nog te geven dat je niet moet vergeten dat er nog een geheugenkaartje in moet, en misschien een extra accu en tas ook niet verkeerd zijn. Daarbij heb ik gekozen voor 2 maal een pricewatch: Transcend SDHC 8GB Class 6 Class 6 garandeerd in dit geval dat HD filmen geen problemen op zal leveren.

Als andere goede opties voor een lager budget kwam ik uit op de pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS, de pricewatch: Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR, en de pricewatch: Pentax K-x + DA 18-55mm f3.5-5.6 AL.

[ Voor 6% gewijzigd door Whizon op 28-04-2011 09:45 . Reden: Typolemento ]

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

drBunhead schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:44:
...
Ben gisteren in de Mediamarkt geweest, ...
...
Bij de MediaMarkt moet je niet te veel vragen, hooguit of er een volle accu in mag...! ;) Wel vasthouden, uitproberen, voelen, kijken, ruiken, knopjes indrukken, etc. Voor foto's kun je dan met jouw eisen gewoon de lekkerste kopen. Canon 550D of 500D is prima, Nikon D90 of bijvoorbeeld D3100 ook

Als video echt belangrijk voor je is dan wordt de situatie echter heel anders en vallen er direct een hoop camera's af. De Nikon D90 is nog steeds een prima camera, maar niet zo heel goed in video. De Canon 550D is wel uitstekend voor video, evenals z'n duurdere opvolger, de 600D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
iLikeNoobies schreef op woensdag 27 april 2011 @ 23:07:
Hallo,

Ik ben al een tijd fan van vliegtuigen. Een kennis van me zei laatst tegen met dat het misschien geen leuke hobby was om ze te gaan fotograferen. Helaas heb ik geen verstand van camera's en weet dus ook niet wat voor een camera ik nodig heb. Graag jullie expertise in deze kwestie :)
Schiphol is een luchthaven waar je over het algemeen goed dichtbij kan komen. Het zware tele geweld is dus niet echt nodig. Verder doe je vliegtuigen meestal bij goed weer. (ik ben de enige zot die in zeikweer een Antonov ga schieten) dus qua iso heb je ook geen superhoge prestaties nodig.

De canon die je aanhaalt is zeker een optie maar die 75-300 lens is bepaald geen topper. Canon maakt ook een mooie 55-250 die veel beter is. Ga 's naar een winkel en hou wat instappers van andere merken ook vast.

Verder zou je je 's af moeten vragen of een spiegelreflex ecth wel zin heeft voor jou. Ik zie ook genoeg mensen met een 10x zoom bridge camera hele aardige vliegtuig platen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Whizon schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:40:
[...]

Ik ben ook beginner als het gaat om dSLR, maar ontzettend verrast in positieve zin als verse noob. Haarschepe foto's, en tal van mogelijkheden tot expirimenteren/spelen met de camera. Hij is "vriendelijk" genoeg voor mijn vriendin en schoonmoeder, maar biedt ook genoeg opties tot een stapje verder. Mijn verwachting is dat ik de camera minimaal een jaartje of 4 á 5 zal gebruiken. En ik zit nu al te loeren naar een zoomlens.

Opmerking die misschien wel handig is nog te geven dat je niet moet vergeten dat er nog een geheugenkaartje in moet, en misschien een extra accu en tas ook niet verkeerd zijn. Daarbij heb ik gekozen voor 2 maal een pricewatch: Transcend SDHC 8GB Class 6 Class 6 garandeerd in dit geval dat HD filmen geen problemen op zal leveren.
Bedankt voor je reactie. Zo lijkt het er steeds meer op dat de 550D gewoon een goede keuze zal zijn. Ik neem aan dat er ook standaard SD-kaartjes in kunnen? Want daar liggen er hier nog veel te veel van, of zijn die minder geschikt voor films etc?

Wat heeft jouw doen besluiten om misschien een extra lens erbij te doen als ik vragen mag? Ik kan me namelijk nog niet echt een goed beeld maken, wanneer een bepaalde lens nou "noodzakelijk" is.

Ik heb trouwens ook begrepen dat de accu van de camera redelijk lang meegaat. Is een extra accu noodzakelijk denk je?
Fiber schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:14:
[...]

Bij de MediaMarkt moet je niet te veel vragen, hooguit of er een volle accu in mag...! ;) Wel vasthouden, uitproberen, voelen, kijken, ruiken, knopjes indrukken, etc. Voor foto's kun je dan met jouw eisen gewoon de lekkerste kopen. Canon 550D of 500D is prima, Nikon D90 of bijvoorbeeld D3100 ook

Als video echt belangrijk voor je is dan wordt de situatie echter heel anders en vallen er direct een hoop camera's af. De Nikon D90 is nog steeds een prima camera, maar niet zo heel goed in video. De Canon 550D is wel uitstekend voor video, evenals z'n duurdere opvolger, de 600D.
Ben daar inderdaad ook vooral geweest om de camera's te voelen. Ook hier kwam de 550D als beste uit de bus, hij voelde gewoon fijn aan. Video is opzich wel een item, want mijn vriendin wil er ook film(pje)s mee kunnen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door drBunhead op 28-04-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

drBunhead schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:48:
Bedankt voor je reactie. Zo lijkt het er steeds meer op dat de 550D gewoon een goede keuze zal zijn. Ik neem aan dat er ook standaard SD-kaartjes in kunnen? Want daar liggen er hier nog veel te veel van, of zijn die minder geschikt voor films etc?
Alles wat 6 MB/s haalt of meer is genoeg denk ik. Vooral voor HD video belangrijk !! Bij foto's heeft het meer een gevolg voor de tijd die je eventueel tussen 2 foto's in moet wachten of op de "Burst" stand :)
Wat heeft jouw doen besluiten om misschien een extra lens erbij te doen als ik vragen mag? Ik kan me namelijk nog niet echt een goed beeld maken, wanneer een bepaalde lens nou "noodzakelijk" is.
Macro/Tele/Ultra Wide/enz... zat te bedenken, maar daar kom je vanzelf wel achter ;)
Ik heb trouwens ook begrepen dat de accu van de camera redelijk lang meegaat. Is een extra accu noodzakelijk denk je?
Ik zou een grip eronder zetten met daarin 2 batterijen en verder niks meer aan doen. Ik heb door omstandigheden 4 stuks en dat is echt meer dan genoeg... misschien zelfs teveel !!
Video is opzich wel een item, want mijn vriendin wil er ook film(pje)s mee kunnen maken.
Hou er rekening mee dat je zelf moet focussen en als het wat donkerder is of binnen in een ruimte je al gauw een lensje erbij moet hebben zoals de 50 mm f/1.8 of 35 mm. f/2 om een vreselijk hoge hoeveelheid ruis te voorkomen die het beeld verpest :o

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:24

Whizon

<3

drBunhead schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:48:
[...]

nero355 is me voor geweest met de juiste antwoorden. Het feit waarom ik een class 6 kaart heb gehaald is de reden dat het een minimale snelheid van 6MB/sec garandeerd. En dat is een zekerheid die nodig is om 1080p te kunnen filmen. Dat het ook een vereiste is voor burst mode klinkt inderdaad ook logisch.

De reden waarom ik al aan het kijken ben voor een zoomlens, is het feit dat ik afgelopen weekend merkte dat ik op de heide (Havelte) toch wel graag wilde zoomen, verder dan de kitlens. Omdat ik een compact cameraatje gewend ben dacht ik in eerste instantie "ach, tja nou ja, jammer". Maar het grote voordeel van een dSLR - het feit dat je een andere lens kan gebruiken voor verschillende situaties - maakt dat probleem oplosbaar. Heerlijk al die mogelijkheden. Ik ben het totaal met nero355 eens dat het iets is waar je vanzelf achter komt. Misschien heb jij wel een voorkeur voor macro fotografie. Er is in ieder geval op tweakers.net alleen al genoeg informatie te vinden, mocht je op zoek zijn naar een nieuwe lens die je wensen nog beter tegemoet komt in de toekomst.

De extra accu is voor mij een extra zekerheid. Dit ben ik gewend van mijn compact cameraatje. Zonder stroom doet 'ie niets. Ik merk inderdaad wel dat de LP-E8 accu op zich best lang mee gaat. En het niet per definitie een must is. Op vakanties echter zeker nuttig in mijn beleving. Aan jou de afweging. Voor mij heeft het tot nu toe in ieder geval alleen maar voordelen gekent. Een goed argument tegen zou zijn dat je sowieso altijd ruim van tevoren je spullen oplaadt. Een halve dag schieten maakte één accu in ieder geval niet leeg voor mij. Dus hij is zeker niet "zomaar" leeg.

"Live and learn" | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Dan ben ik er wel uit. Ik ga "gewoon" de 550D met kitlens halen. Van het weekend ook even spelen ermee, dan kijk ik dan wel of de snellere kaartjes nodig zijn en hoe het gesteld is met accu.

Eventuele lenzen koop ik dan later wel.

Allen bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Hallo,
Ik als student ben begonnen met foto's maken nadat ik een iPhone 4 kocht.
Het maakte best goede foto's, maar aangezien ik met ook heb zitten verdiepen in FX Effects in video's.
Heb ik besloten om een spiegelreflex camera te kopen.

Denk dan niet dat ik steen rijk ben, maar eens wat uitgeven aan een camera kan niet kwaad...
Ik had al een mooie camera op het oog, Nikon D3100.
Maar mijn vraag is of dit goed is voor een beginner? En hoe zit het met de lensen? Hoe duur zijn die? En worst er een bij geleverd?

Begin nou niet van, koop een compact camera, want ik vind dat vrij slechte foto's maken. En de Nikon D3100 kan bijvoorbeeld (Zeer geliefd door mij+) in 1080P filmen. Wat ik weer kan bewerken. (Camera Tracking, Adobe After Effects)

En is de D3100 een goede keuze?

Alvast bedankt! :)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GamerGames: ik heb even je vraag verplaatst naar het juiste topic en het is misschien ook handig om van dit topic de TS door te lezen. Er staat ook een vragenlijst in, die je ingevuld hier kunt plaatsen, zodat wij je gericht kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Universal Creations schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:19:
@GamerGames: ik heb even je vraag verplaatst naar het juiste topic en het is misschien ook handig om van dit topic de TS door te lezen. Er staat ook een vragenlijst in, die je ingevuld hier kunt plaatsen, zodat wij je gericht kunnen helpen.
Bedankt, maar is er geen functie hier om te melden dat je topic is verplaatst?
Nu was het nogal een zoekwerkje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

GamerGames schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:10:
...
Ik had al een mooie camera op het oog, Nikon D3100.
Maar mijn vraag is of dit goed is voor een beginner?
Zeker, prima camera.
En hoe zit het met de lensen? Hoe duur zijn die? En wordt er een bij geleverd?
http://tweakers.net/price...FqcmeKcVKVtFK5iB7zCyVYmsB
http://tweakers.net/price...Ru1uAvmY-7Y53gvX_ZtMOWc_w
...
En de Nikon D3100 kan bijvoorbeeld (Zeer geliefd door mij+) in 1080P filmen.
...
En is de D3100 een goede keuze?
...
De Nikon D3100 is zeker een goede keuze, maar ivm filmen zou ik toch zeker ook de Canon 550D of 600D overwegen en eventueel ook de recent uitgebrachte Nikon D5100. De Canons staan met name bekend om hun goede film eigenschappen, maar Nikon is die achterstand wel hard aan het wegwerken. Neem gewoon degene die het lekkerst in de hand ligt. De 600D en D5100 zijn trouwens nog wel redelijk prijzig en voegen m.i. niet zo heel veel toe, als je op je budget moet letten
http://tweakers.net/price...3093;278642;281327;281540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Dat is wel erg prijzig zeg...
Je snapt hopelijk dat een student niet elke maand €800,- per maand voor één lens kan uitgeven... :S
Oke, je hebt er een paar van €70/+ maar zijn dat ook goede lenzen?

En als alternatief? Een goede foto én videocamera... Voor max €400,-
Met niet al te dure lezen? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GamerGames schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 15:09:
En als alternatief? Een goede foto én videocamera... Voor max €400,-
Met niet al te dure lezen? :$
Je zou naar een (ouder) model Panasonic Lumix G serie kunnen kijken. Die schijnen goed in zowel foto als video te zijn. Voor een euro of 300 heb je daarvoor een goede prime als aanvulling op de prima kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

De Panasonic Lumix DMC-G10 vind ik zelf niet zo mooi.
Als ik even op YouTube kijk, en zag dat hij alleen in 720P kan filmen?
Een prijs tussen €400 - €500,- euro zou kunnen voor een camera.
En soms heb je nog wel mensen op Marktplaats die met hun hobby fotografie stoppen. :)

En het liefst eentje met een goede zoom functie.

Punten:
Video scherp en 1080P
Goede foto's maken - scherp, veel pixels
Goede autofocus
Zoom functie
Prijs: rond de €450,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de Canon 1100D kit anders geen optie? Iets onder de €500 (voor veel lager ga je echt geen DSLR krijgen), kan 1080p en aangezien het Canon is (op dit moment beter met filmen, maar hoe dit in de toekomst is is natuurlijk een gok) kun je later gewoon upgraden.
Met de kitlens kun je trouwens al aardig wat, je hoeft niet gelijk een fortuin uit te geven aan andere lenzen. De kitlens heeft niet heel veel zoom (18-55mm), voor een telelens zul je dan moeten sparen. Dat kan later nog, je kunt eerst gewoon beginnen met de kitlens, wat ik je zeker aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Je stelt nogal veel eisen voor het beperkte budget dat je beschikbaar hebt. De 550d met kitlens is een mooi begin: pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS, misschien ook tweedehands?

De d3100 is een mooi alternatief, maar iets minder in het filmen. Als je perse een dSLR wilt die ook nog eens goed kan filmen en een groot aanbod aan lenzen heeft moet je nu eenmaal in de buidel tasten. Niet SLR alternatieven doen het inderdaad ook goed, toch maar eens goed naar kijken zou ik zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Goodfellas op 03-05-2011 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Tja, ik vind €500,- zeer veel geld.
De Canon 1100D vind ik er best goed uitzien. Enige minpunt is de video resolutie.
720P, en Full HD zou mooier geweest zijn. ;)

Denk dat jullie ook niet zo even €500,-/+ voor een camera uitgeven. Dus vandaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Je zou ze de kost moeten geven... ;)

Ik denk echt dat je het beste op zoek kan gaan naar een tweedehands Canon 550D, gezien je budget en je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb op internet voor €350,- een Canon 450D gevonden.
Ziet er goed uit, best oud model, zo'n 3 jaar oud... Maar verder ziet hij er nog goed uit.

Enige wat ik heb is wat vragen over video... Aangezien YouTube bijna geen filmpjes ervan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://lmgtfy.com/?q=canon+450D+specs
Van een beetje Googlen is nog nooit iemand dood gegaan, dus wees ook niet bang om het te gebruiken. Volgens de Pricewatch kan de 1100D trouwens wel 1080p filmen, moet je dus nog even goed nazoeken.
En verder.. tja, dit is gewoon geen goedkope hobby. Ben zelf ook student, ik snap je budgetproblemen, maar je gaat ook geen auto uitzoeken met een budget van max. €1000 en een lijst aan eisen.

De 550D is idd wel precies wat je zoekt, als je nog even door kunt sparen zou dat echt de beste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Wat lennartje zegt. De 450d filmt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Als je wilt filmen is een 50mm 1.8 overigens wellicht leuker dan een 18-55 IS. Hangt het er wel een beetje van af wat je wilt filmen, want overzichtshots zullen wat moeilijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

De 550D is idd een mooie camera. Als ik er eentje in de buurt vind op MarktPlaats heb ik al een deal! :P

Edit: zie nu pas dat je ze ook zonder accesoires kunt kopen, dan kost het me €565 euro.
Als er eentje voor €450,- zou zijn is het een prima keuze. En kan ik weer een tijd verder.

[ Voor 46% gewijzigd door iApp op 03-05-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

En de 500D is niet écht mooi? Of naar wens in dit geval. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zonder lens kopen kan wel maar dan moet jer toch eentje los bij kopen, zonder lens filmen en foto's maken schiet niet op... ;) Voor +/- 450 Euro denk ik toch dat je wel een tweedehands 550D gaat vinden met lens. :)

Edit:
GamerGames schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:25:
En de 500D is niet écht mooi? Of naar wens in dit geval. :9
Is prima. Voor foto's. Voor video wil je toch echt de 550D

[ Voor 36% gewijzigd door Fiber op 03-05-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Deze bedoel ik:
pricewatch: Canon EOS 550D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Uiteraard had je zelf al gevonden dat de 500D een kreupele full-HD functie heeft. Canon EOS 500D. Iets meer zelf onderzoeken is handig, en je leert er ook nog van.

Verder kan je je bericht editten als je binnen een korte tijd nog iets wilt zeggen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Oke, ik heb toch besloten om max €450,- ongeveer uit te geven.
De Nikon D3100 komt zeer zeker vlakbij mijn eisen.
Denk er nog een weekje over na, tot ik genoeg geld heb dus. En dan kom ik er wel op terug. :)
Thanks! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem geen overhaaste beslissing. Over het algemeen kan het enkel goedkoper worden en is het ruim verkrijgbaar. Rustig een mooie actie afwachten is ook prima. Je hebt nu zo ongeveer duidelijk wat je zoekt en als je het niet snel nodig hebt zou ik dus een mooie aanbieding afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Alleen nog een vraag over de lens.
Als ik de Nikon koop. Zit daar standaart een lens bijgeleverd?
Want bij Tweakers prijs vergelijker stond ee een Nikon voor €428,- euro. Maar ook met een lens voor €480,- en €600,-

Duw ik wou even zeker zijn van als ik hem koop, dat ik zeker weet dat ik er wat mee kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:00
Je kan body's los kopen en zelf er een lens bij uitzoeken, maar je kan ook een kit kopen. Dan heb je er een (of meer) lenzen erbij. Welke lens dat dan is zie je wel in de omschrijving van het product. De 428 is alleen de body. De 480 en 600 zijn body's met een lens, respectievelijk 18-55 en 18-105mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb helaas zelf nog geen verstand van lenzen.
De zoom functie... Zit die in de lens zelf of in de camera?
En ik neem aan dat €480,- voor een beginner genoeg is voor even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik raad je heel erg aan een keer naar een winkel te gaan en een dSLR vast te houden, want ik krijg sterk het idee dat je je niet goed hebt ingelezen, en het zou zonde zijn als je zo'n smak geld uitgeeft en er vervolgens niet tevreden mee bent. Ook filmen met een dSLR is iets waar je jezelf goed over moet inlezen, omdat het lang niet zo eenvoudig is als filmen met een compact, mede door het gebrek aan (fatsoenlijke) autofocus en de kleine scherptediepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij een dSLR zit de zoom functie in de lens. De 18-55 VR is vergelijkbaar met 3x zoom in compact termen, de 18-105 VR is vergelijkbaar met 6x zoom. Dat is het enige relevante verschil tussen beide kitlenzen. Neem wel de VR versie. Beiden zijn meer dan prima voor een beginner. http://tweakers.net/pricewatch/compare/288/263093;265626 Overigens deel ik, als Nikon schieter, toch de algemene mening dat de Canon 550D beter is voor video, voor fotografie zijn de verschillen niet significant.
Edit: Met PowerUp, video met de dSLR is nog niet zo heel simpel, zeker als je het goed wil doen.
Het video-dSLR hardware topic

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 03-05-2011 23:57 . Reden: Edit: ]

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.