Ik was gisteren ook op EHLA, maar dan voor de Simsensation 737 full motion simulator (
http://www.simsensation.nl/). En mensen: het is zeer zeker de moeite waard om bij hun een afspraak te maken als je een keer op een betaalbare manier in een 737 wil vliegen.
Een aantal weken geleden had ik al een afspraak met Roel en Theo (van Simsensation) gemaakt voor een uur in de sim in een MCC (Multi Crew Configuration) setup (1 capt, 1 F/O). Echter kreeg Simsensation de afgelopen weken last van wat software problemen bij de sim waardoor mijn afspraak een aantal keer is verzet. Gisteren was het eindelijk toch zover!
Een vlucht van Innsbruck (LOWI) naar Rome (LIRF) had ik voorbereid door bij Eurocontrol de juiste charts uit te printen, via FSBuild de het juiste FP te laten maken met de juiste brandstofgegevens en via TOPCAT de juiste start en landingsgewichten te berekenen. Goed voorbereid kwamen we daarom 13:30u aan. Ze hadden een 737 piloot in opleiding erbij als instructeur (Huib) die hoe dan ook de eerste keren erbij zal zijn totdat je goedkeuring krijgt om de sim zonder instructeur te mogen gebruiken.
Bij Huib kon ik terecht voor nog wat vragen hoe 737 piloten zaken in het echt doen qua handelingen en procedures. Dat was erg prettig!
Na wat uitleg in een mockup station (waarbij ik, omdat ik al maanden met de Ariane 737 vlieg, bijna alles al wist) konden we plaats nemen in de sim.
Omdat ik me al aardig kan redden in de cockpit kon ik links op de capt seat plaatsnemen. Mijn broer ging rechts op de F/O plek zitten. Linksachter zat Theo van Simsensation en hij bediende de sim via een touchscreen. Rechtsachter ging Huib zitten zodat hij instructies kon geven.
Ik had gevraagd om een Cold setup omdat ik graag wilde weten of de kennis die ik heb omtrent de 737 en het opstarten klopte met de werkelijkheid. Ja dus...een paar dingetjes doen ze in het echt iets anders, maar dat was maar weinig.
Omdat ik goed voorbereid was (had een map met alle relevante zaken bij me incl een checklist) konden we redelijk vlot de sim instellen en de motoren starten, nadat ik de FMC had geprogrammeerd en Theo de juiste instellingen qua QNH en windrichting van mij had overgenomen. De hoeveelheid brandstof had ik ook uitgerekend...ik kwam op 6100ltr. Ik zat er niet ver naast

Het werd uiteindelijk 6400ltr.
Hier ben ik bezig de FMC te programmeren met de map op schoot met alle info die ik thuis al had klaargemaakt
Het starten op baan 08 op LOWI was even wennen. De pedalen van het roer gaan best zwaar en je voelt de hele sim nu ook meebewegen...da's het leuke van een fullmotion!
Baan 08 tijdens de setup van de cockpit
Na een take-off en een klimsnelheid van 3000ft/m (wat een vereiste is op die ban van LOWI) draaiden we naar NDB AB op freq 313 en bogen af op koers 67 graden richting OEJ. Daarvandaan een scherpe bocht naar rechts richting waypoint INN om daarvandaan het FP op te pakken. Je merkt aan de hele sim het stijgen, het 'schokken' als je de klimsnelheid opeens veranderd, het hangen in de bocht, het trillen van de kist vanwege het vermogen van de motoren...je voelt echt alles. Ook windveranderingen merk je....echt super!
Over de Alpen klommen we door naar onze uiteindelijke kruishoogte van FL390. De landing op LIRF wilden we in een CAT-III doen om te testen of de sim dat kon, maar om een of andere reden zat er een verschil in de scenery tov onze QNH...we kwamen dus iets harder neer dan verwacht. De trustreverse erop en proberen de kist op de centerline te houden. Dat laatste was niet makkelijk.
Wel een belevenis, vooral omdat we nog niet klaar waren. Omdat onze sessie ook stiekem een veredelde testsessie was

mochten wel nog langer van de sim gebruik maken dus na even een kopje koffie te hebben genomen gingen we 3x een landing met het handje oefenen.
1e keer deed mijn broer een landing op de Kaagbaan (06) op EHAM. Normaal doet hij vaak een ILS landing dus was het even wennen aan een sim die je zelf in de hand moest houden. Volg die "wiebertjes' van de ILS dus maar zo goed mogelijk...da's best een kunst. Na een wat lastige landing werd de sim gereset en mocht ik dezelfde landing proberen. Ik kende de truc van de glidescope volgen uiteraard en het ging me best goed af hoewel het nog best lastig is te merken dat in het echt een vliegtuig meer tijd nodig heeft om te reageren op de controls dan op je PC. Vooral in het begin ging de sim nogal van link naar rechts todat ik op een geven moment meer het gevoel had wanneer ik al moest gaan corrigeren. De landing ging best soepel hoewel het veel van je vraagt: koers houden met rudder, yoke en dan ook nog eens het vermogen moet regelen en ondertussen de flapsetting moet doorgeven die ik wilde. Maar goed....als je je voor 75% concentreert op je glidescope en af en toe naar buiten kijkt ter verificatie gaat het prima.
De laatste landing was voor mijn broer...die deed nogmaals een Kaagbaan 06 landing, maar nu in de mist (CAT-I). Gelukkig wist hij nu dat het volgen van de glidescope op de PFD de beste manier was om een redelijk goede landing te maken dus kwamen we redelijk zacht neer op de baan (het kan altijd beter).
De cockpit op een mistige EHAM na te zijn geland in een CAT-I
We hebben nog even nagepraat met Theo, Huib en Roel en zijn toen naar huis gegaan. Het was inmiddels 5 uur dus we hebben zeker een flinke tijd doorgebracht in de sim
Voor mij zijn het nog wat "puntje op de i" zetten volgens Huib voordat ik een aantekening kan krijgen waardoor ik zonder instructeur mag vliegen daar. Fijn te horen dat hij best tevreden was over wat ik al wist en kon

Zijn mijn uren achter de PC met de Ariane 737 tenminste niet voor niks geweest
Conclusie: Echt zeker de moeite waar mensen om een afspraak bij Simsensation te maken. Ze zitten momenteel nog even in een soort testfase om de sim helemaal 100% af te krijgen. Er zijn nog wat metertjes en functies die het even niet doen, maar dat komt allemaal omdat ze, na de problemen van de afgelopen weken, niet in 1x alles weer aan willen zetten en dan erachter komen dat er 'ergens' nog iets niet lekker werkt. Dan maar wat meer tijd eraan besteden en stukje bij beetje de sim af maken.
Wat doet het dan nog niet wil je misschien weten? Het trimwiel deed het 5seconden en stopte toen. Het had wel moeten werken, maar het was even onduidelijk waarom het niet werkte. Ook wat analoge meterjes deden het nog niet en hadden geen backlight. De TOGA mochten we niet gebruiken omdat die functie tijdelijk werd gebruikt voor het troubleshooten.
Als je echter kijkt wat er wel werkt dan is dat toch 95% en dat is méér dan genoeg om een hele goede ervaring te krijgen. Hetgeen er dan weliswaar niet helemaal werkte was zo miniem...als je je daaraan stoort ben je wel een erg grote kniesoor!
Wat gaat er nog veranderen? Ze zijn voornemens om volgend jaar de scenery aan te passen. Nu gebruiken ze nog FS2004, dat willen ze volgend jaar dus verbeteren.
De prijzen gaan begin volgend jaar omhoog naar € 149 pp, dat is nu € 125,--.
Nogmaals: heb je de zin om dit een keer te willen doen, dan moet je het echt doen! Je zult niet teleurgesteld zijn. Men neemt de tijd voor je, zijn behulpzaam om je wegwijs te maken, en proberen er alles aan te doen om je een fijne vlucht te geven!
* Tallguy kan niet wachten om binnenkort nog een keertje te gaan