Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:02
quote:
Royve schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:25:
Ik zit momenteel fulltime op een opdracht bij een gemeente voor het ontwikkelen van een applicatie. Daar heb ik ook een modelovereenkomst voor. Huidige overeenkomst loopt 31/12 af maar nu willen ze verlengen tot 01/09/18. Het betreft hier IT, programmeren, dit doen ze zelf niet in-house.

Is het verstandig om zo lang te verlengen ivm de huidige regels?
Tarief > 75?

• Royve
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-08 21:58
quote:
Dat is inderdaad net het geval, maar dan nog is het best een lange periode. Er is toch ook een overgangsregeling voor de nieuwe regelgeving?

• t_captain
Wet DBA zal niet meer worden nageleefd, met uitzondering van bedrijven/tussenbureaus die evident misbruik maken. Onder wat nu bekend is van de de nieuwe wet zou je safe zijn. Werk is langdurig, maar irreguliere bedrijfsactiviteiten > 75 euro per uur kent opt-out.

• Royve
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12-08 21:58
quote:
t_captain schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:17:
Wet DBA zal niet meer worden nageleefd, met uitzondering van bedrijven/tussenbureaus die evident misbruik maken. Onder wat nu bekend is van de de nieuwe wet zou je safe zijn. Werk is langdurig, maar irreguliere bedrijfsactiviteiten > 75 euro per uur kent opt-out.
En wat gebeurd er eigenlijk als je net onder dat bedrag zit? Ben je dan ineens geen ZZP'er meer volgens de Belastingdienst?

Royve wijzigde deze reactie 18-12-2017 15:30 (6%)

• t_captain
Nee, onder de 75 euro moet je samen met de klant een opdrachtgeversverklaring invullen. De uitkomst daarvan bepaalt of er sprake is van dienstbetrekking.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:52
Die 75 euro is toch nog niet definitief ? Niet dat het me verder veel uitmaakt, maar dacht dat dit nog verder uitgewerkt moest worden.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:54
quote:
Royve schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:25:
Ik zit momenteel fulltime op een opdracht bij een gemeente voor het ontwikkelen van een applicatie. Daar heb ik ook een modelovereenkomst voor. Huidige overeenkomst loopt 31/12 af maar nu willen ze verlengen tot 01/09/18. Het betreft hier IT, programmeren, dit doen ze zelf niet in-house.

Is het verstandig om zo lang te verlengen ivm de huidige regels?
Ik zou mij er weinig zorgen over maken.

• t_captain
Ik ook niet. Dan nog, ik zou om andere redenen wel kijken naar nieuwe projecten, al dan niet in deeltijd.

Er is zůveel leuk werk te doen. En het verbreden van je klantenbestand is zakeijk ook een goed idee.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-08 13:32
Voor nu zeker in de IT en kennis werkers zullen weinig problemen zijn met de Wet DBA omdat we het eigenlijk netjes doen en wet DBA is voor uitbuiting van schijn zelfstandige. elk tarief boven de 50 euro is vere van uitbuiting dus wij vallen er makkelijk buiten alleen al daarom. Dus worden wij niet aangepakt. Zou wel iets oppassen met de ongeschreven regel van 2 jaar het zelfde doen bij een bedrijf dat kan wel een ding worden potentieel maar goed het niet heel moeilijk om je model overeenkomst iets aan te passen per 3 maanden.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-08 12:17
Sigh onrealistische klanten -_-'
Afgewezen wegens te weinig Java-ervaring. Ik wens hem success om iemand anders te vinden in 1,5 week voor 69/uur

• capellio
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:13
Einde van het jaar is nabij en hoewel ik al een aantal jaar zzp-er ben vroeg ik me af hoe jullie ieder jaar afronden. Ik heb de mogelijkheid om ieder jaar wat te schuiven met kosten en inkomsten en ik probeer dan altijd belasting technisch zo gunstig mogelijk uit te komen (niet te veel belasting, maximale jaarruimte, voldoende cash etc.).

Ik vroeg me af hoe anderen dat doen en of we misschien nog wat van elkaar kunnen opsteken.

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 07:07
Voor mij is het einde van het jaar wel de tijd om m'n buffers tegen het licht te houden. Zo los ik meestal een stukje hypotheek af en doe ik wat giften. Jaarruimte gebruik ik door het jaar heen al maximaal (maandelijks storten). Verder bereken ik hoeveel inkomstenbelasting ik waarschijnlijk moet gaan betalen over 2017, dan weet ik of ik teveel of te weinig heb gereserveerd (meestal veel te veel; bonus!).

• Reneger
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-08 15:23

Reneger

Wie? IK?

Ik zit nu ook te kijken, op dit moment staat alles gewoon op een rekening, met de huidige percentages niks te doen. Beetje zonde...

• kevertje1977
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 27-07 14:32
Vraag : ik heb een prive een auto gekocht.

Echter :

- Als ik bij mijn vriendin zit dan is de reisafstand korter. Hoe zouden jullie dat aanpakken ? Elke dag de kilometers registreren alsof je vanaf huis gaat ?
- Welke ritten registratie tools gebruiken jullie ?

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
- gewoon de daadwerkelijk gereden kilometers
- ik registreerde het in Acumulus (had ik toch al voor de administratie)

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:06
quote:
kevertje1977 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:18:
- Als ik bij mijn vriendin zit dan is de reisafstand korter. Hoe zouden jullie dat aanpakken ? Elke dag de kilometers registreren alsof je vanaf huis gaat ?
Wil je dat wij je gaan adviseren om belastingfraude te plegen?

• kevertje1977
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 27-07 14:32
quote:
jongetje schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:33:
[...]

Wil je dat wij je gaan adviseren om belastingfraude te plegen?
Nee maar ik vraag mij serieus af hoe dat dit. Stel dat ik bij mijn vriendin zit en dan is de afstand toevallig langer. Dan kan het ook opvallen bij de belastingdienst.
Ik kan wel bedenken dat ik een vriendin in Maastricht heb als ik een klus heb in Groningen.
En dan lekker veel kilometers noteren.

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

• jongetje
quote:
kevertje1977 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:36:
[...]

Nee maar ik vraag mij serieus af hoe dat dit. Stel dat ik bij mijn vriendin zit en dan is de afstand toevallig langer. Dan kan het ook opvallen bij de belastingdienst.
Ik kan wel bedenken dat ik een vriendin in Maastricht heb als ik een klus heb in Groningen.
En dan lekker veel kilometers noteren.
Als jij aannemelijk kan maken dat je daar ook bent geweest dan is er toch niets aan de hand. Alleen vraag ik me eerder af of je dan niet meerdere thuis adressen moet opgeven oid. (Ik betaal bijtelling dus hoef nergens rekening mee te houden).

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
kevertje1977 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:18:
- Als ik bij mijn vriendin zit dan is de reisafstand korter. Hoe zouden jullie dat aanpakken ? Elke dag de
kilometers registreren alsof je vanaf huis gaat ?
Het gemakkelijkste is een volledig sluitende kilometer administratie, d.w.z. elke rit noteren of hij prive of zakelijk is, start/eindtijd, start/eindadres, start/eind kilometerstand enz. Dan heb je nooit en te nimmer onduidelijkheid achteraf.

Klinkt als een hoop geneuzel voor een grijpstuiver, wat jij wilt.
quote:
- Welke ritten registratie tools gebruiken jullie ?
http://ritmeter.nl/

TucanoItaly wijzigde deze reactie 28-12-2017 09:14 (4%)

Renault Zoe Q90

• Leipo
  • Niet online
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:22:
[...]

Het gemakkelijkste is een volledig sluitende kilometer administratie, d.w.z. elke rit noteren of hij prive of zakelijk is, start/eindtijd, start/eindadres, start/eind kilometerstand enz.
het makkelijkste vond ik:
- op 1 januari de beginstand van de auto opschrijven
- alleen de zakelijke ritten registreren
- op 31 december de eindstand van de auto opschrijven

gereden kilometers - zakelijke kilometers = prive kilometers

dan hoef je niet elk klein ritje (naar de supermarkt ofzo :+ ) te registreren
en ook handig als je een partner hebt die ook in de auto rijdt en dat soort dingen nog weleens vergeet te registreren ;)

nu auto op de zaak dus geen extra km-registratie meer nodig 8)

Leipo wijzigde deze reactie 28-12-2017 08:16 (11%)

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 22:28
Ik betaal bijtelling, maar voor de BTW correctie maak ik geen gebruik van het forfait omdat de werkelijke privť kosten lager zijn: werkelijke kosten * privť km / totale km.

Ik doe een hele simpele schatting: aantal dagen dat ik naar de klant ben geweest (aantoonbaar met urenstaat) maal de afstand = zakelijk, de rest is privť. Hierbij negeer ik alle overige zakelijke kilometers, mijn schatting vd privť kilometers is dus bewust te hoog en ik betaal dus te veel privť BTW. Mocht er ooit controle komen verwacht ik dat de inspecteur dit ook zo zal zien.

Het alternatief om een correcte administratie te voeren om net wat minder BTW te betalen vind ik te veel werk wat niet in verhouding staat.

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:26
quote:
pirke schreef op donderdag 28 december 2017 @ 09:35:
Ik doe een hele simpele schatting: aantal dagen dat ik naar de klant ben geweest (aantoonbaar met urenstaat) maal de afstand = zakelijk, de rest is privť. Hierbij negeer ik alle overige zakelijke kilometers, mijn schatting vd privť kilometers is dus bewust te hoog en ik betaal dus te veel privť BTW. Mocht er ooit controle komen verwacht ik dat de inspecteur dit ook zo zal zien.
Ik rij mijn auto ook zakelijk voor de omzetbelasting en moet dit ook meenemen in de aankomende aangifte. Wat jij doet zou ik echter niet aandurven. Ja, ik kan sluitend aantonen dat ik een bepaald aantal uur/dagen voor een klant heb gewerkt. Waar ik dat gedaan heb is echter een heel ander verhaal. Ik heb voor dezelfde klant op verschillende locaties gezeten, ik heb regelmatig vanuit huis gewerkt. Ik zou er dan alsnog wel een gooi naar kunnen doen en aan de veilige, voor mij meest ongunstige, kant van de schatting blijven, maar of dat goed genoeg is? Ik betaal die 2,7% wel. Is mij 't potentiŽle gezeik niet waard. Wellicht dat ik het aankomend jaar wel mijn best ga doen om de zakelijke kilometers sluitend te registreren, maar ik ken mijzelf. Dat voornemen is geen lang leven beschoren.

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:29
quote:
Leipo schreef op donderdag 28 december 2017 @ 08:15:
[...]

het makkelijkste vond ik:
- op 1 januari de beginstand van de auto opschrijven
- alleen de zakelijke ritten registreren
- op 31 december de eindstand van de auto opschrijven

gereden kilometers - zakelijke kilometers = prive kilometers

dan hoef je niet elk klein ritje (naar de supermarkt ofzo :+ ) te registreren
en ook handig als je een partner hebt die ook in de auto rijdt en dat soort dingen nog weleens vergeet te registreren ;)

nu auto op de zaak dus geen extra km-registratie meer nodig 8)
Dit doe ik ook, maar ik vraag me af of dit voldoende is voor de belastingdienst. Ben je niet verplicht om ook alle prive ritten met begin en eind stand etc te vermelden in je KM registratie?

• pirke
quote:
Kwistnix schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:22:
[...]

Ik rij mijn auto ook zakelijk voor de omzetbelasting en moet dit ook meenemen in de aankomende aangifte. Wat jij doet zou ik echter niet aandurven. Ja, ik kan sluitend aantonen dat ik een bepaald aantal uur/dagen voor een klant heb gewerkt. Waar ik dat gedaan heb is echter een heel ander verhaal. Ik heb voor dezelfde klant op verschillende locaties gezeten, ik heb regelmatig vanuit huis gewerkt. Ik zou er dan alsnog wel een gooi naar kunnen doen en aan de veilige, voor mij meest ongunstige, kant van de schatting blijven, maar of dat goed genoeg is? Ik betaal die 2,7% wel. Is mij 't potentiŽle gezeik niet waard. Wellicht dat ik het aankomend jaar wel mijn best ga doen om de zakelijke kilometers sluitend te registreren, maar ik ken mijzelf. Dat voornemen is geen lang leven beschoren.
Volgens mij kijken ze voor het niet hoeven betalen van bijtelling veel strenger naar je administratie dan als je bewust te veel BTW betaalt om het jezelf makkelijk te maken.

Meestal vinden ze het niet erg als je wat meer betaalt dan strikt noodzakelijk ;) Andersom zien ze minder graag...

En aangezien ik kan aantonen dat ik te veel betaal en niet te weinig vind ik dat ik te goeder trouw handel. Volgens mij is dit een win-win situatie: ik heb minder administratieve lasten en zij krijgen meer geld.

• Leipo
  • Niet online
quote:
Reiziger88 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:34:
[...]

Dit doe ik ook, maar ik vraag me af of dit voldoende is voor de belastingdienst. Ben je niet verplicht om ook alle prive ritten met begin en eind stand etc te vermelden in je KM registratie?
geen idee of het ook daadwerkelijk zo mag, ik heb het van https://wiki.acumulus.nl/...e=priveauto-ib-ondernemer

ik heb het maar een half jaar zo gedaan, nu auto op de zaak.

• Ascension
quote:
Reiziger88 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:34:
[...]

Voor kilometervergoeding van zakelijke km's in je prive auto hoef dat niet. Bij een zakelijke auto zonder bijtelling moet je wel een volledige rittenregistratie voeren (dus incl. begin en eindstand).

• _Arthur
https://www.nu.nl/economi...uwjaarsdag-zzp-model.html

Hoe kan het dat de overheid niet in grijpt in dit soort zaken? Volgens mij is juist het hele Wet DBA gezeik gekomen door dit soort bedrijven en schijnconstructies.

Ben benieuwd wat er na 1 feb gaat gebeuren: hopelijk hangt bij Deliveroo een groot onderzoek van de Belastingdienst boven hun hoofd.

• t_captain
Dit is precies de plek waar schijnzelfstandigheid (werknemer pretendeert zelfstandig te zijn), gedwongen zelfstandigheid (zelfstandige zou liever werknemer zijn maar heeft niet die keuze) en sociaaleconomisch onwenselijke zelfstandigheid (zelfstandige verdient onder sociaal minimum en/of verdient te weinig om goed zelfredzaam te zijn; verhoogd gebruik van bijstand en andere vangnetten) samenkomen.

Ik hoop dat hier wordt ingegrepen. Dit is niet meer of minder dan het omzetten van iirloon naar stukloon.

In mijn ogen heeft Deliveroo de tijd verkeerd ingeschat. Vijf a tien jaar geleden was dit “de weg voorwaarts”. Nu loop je achter de feiten aan, in een tijd dat de regering heeft duidelijk gemaakt dat zelfstandigheid op minimumniveau niet meer de bedoeling is (opvolger wet DBA).

• Pruimenvlaai
  • Laatst online: 17-08 09:24
Heeft iemand wat leesvoer voor mij wat betreft aansprakelijkheid, en hoe dat met BVs en VOFs zit?

Dit in verband met een paar vragen waarmee ik zit, bijvoorbeeld, als er een bug zit in mijn webshopsoftware waardoor iemand voor tienduizenden euro's aan spullen gratis heeft besteld. Ben ik daarvoor verantwoordelijk? Hangt dit nog af van of het een hele verwijtbare bug is (ik volg geen best practices maar ik concatenate de rauw input-waarde uit het form in mn sql query), of dat ik juist wel mijn best heb gedaan? Wat als het een hele ingewikkelde hack is, in een framework dat ik gebruik en wat ik dus niet zelf heb geschreven? Is het verweer 'waar gehakt wordt vallen spaanders' toelaatbaar in de rechtbank?

Ik denk dat dit onder de beroepsaansprakelijkheid valt en dat ik daar dus een BAV voor zal moeten afsluiten, ook als ik dit vanuit een BV doe waardoor het ondernemersrisico is afgedekt, maar misschien heb ik het mis.

• hackerhater
Een BV beschermt alleen je prive vermogen
Een BAV is zeer aan te raden.

• pirke
Als ze wanbestuur kunnen aantonen is de bestuurder ook persoonlijk aansprakelijk. Door bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten is wanbestuur aantonen al bijna onmogelijk, omdat je alles gedaan hebt wat mogelijk is om de BV tegen faillissement te beschermen. Daarbij zit er in de werkmaatschappij natuurlijk weinig vermogen, dat sla je in de holding op.

• Katseviool
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-08 18:13
Zat even te kijken naar een zakelijke telefoon (iPhone 8 ) + abo maar wat is wijsheid:
1. Telefoon zelf aanschaffen (659) en afschrijven (evt KIA) + sim-only (22 p/m)
2. Gewoon all-in (zakelijk) abonnement nemen (50 p/m)

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Ik zit op dit moment in de oriŽnterende fase om te kijken of ZZP'er worden iets voor mij is. Ik werk nu al ongeveer 7 jaar via een detacheringsbureau en merk dat ik verder weinig binding met ze heb, ze betalen elke maand netjes mijn salaris en zoeken een klus voor me maar voor de rest heb ik maar weinig met ze te maken. Daarnaast lijkt het mij stukken leuker om zelf op zoek te gaan naar klussen en om zelf te bepalen welke cursussen ik ga doen.

Een van de dingen die ik heb ingevuld is de OndernemersCheck van de Belastingdienst. Deze tool kan dan aangeven of de Belastindienst je ziet als ondernemer (en je dus gebruik kunt maken van de aftrekposten) of niet. Daarin komen de volgende twee vragen ook langs:
• Heb je minimaal drie opdrachtgevers per jaar?
• Hoe is jouw omzet verdeeld over je opdrachtgevers per jaar?

Ik heb in elk geval de bovenste met nee beantwoord, want de meeste klussen duren toch 6 maand of langer is mijn ervaring. Daardoor is er denk ik een kans dat ik af en toe meer dan 70% van mijn omzet bij een enkele opdrachtgever vandaan ga halen. Door deze twee antwoorden geeft deze tool aan dat ik dan waarschijnlijk niet gezien zal worden als ondernemer door de Belastingdienst.

Hoe gaan jullie met bovenstaande om? Zoeken jullie er altijd ook wat korte klussen bij? Of loopt het niet zo'n vaart? :)

BastiaanN

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Katseviool schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:36:
Zat even te kijken naar een zakelijke telefoon (iPhone 8 ) + abo maar wat is wijsheid:
Zelf aanschaffen, maar om een andere reden. Als er gedoe is met de telefoon, dan heb je gewoon garantie bij Apple. Anders zit die provider er weer tussen als stoorzender.

Renault Zoe Q90

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
BastiaanN schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:47:
Zoeken jullie er altijd ook wat korte klussen bij? Of loopt het niet zo'n vaart? :)
Het loopt niet zo'n vaart... bijna iedereen hier kampt met dit probleem, schat ik zo. Ik dacht ook dat de klus dit jaar klaar zou zijn. Maar nee, klant wil graag dit er bij, dat er bij, enzovoort en nu zit ik er al voor het derde jaar.

Mijn inschatting is dat je met een professioneel tarief je geen zorgen hoeft te maken.

Renault Zoe Q90

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12:09
quote:
TucanoItaly schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 06:45:
[...]

Zelf aanschaffen, maar om een andere reden. Als er gedoe is met de telefoon, dan heb je gewoon garantie bij Apple. Anders zit die provider er weer tussen als stoorzender.
Als je een apple aanschaft (via Apple of derden), dan kun je bij problemen toch altijd rechtsstreeks naar Apple?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• MeZZiN
quote:
Katseviool schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:36:
1. Telefoon zelf aanschaffen (659) en afschrijven (evt KIA) + sim-only (22 p/m)
2. Gewoon all-in (zakelijk) abonnement nemen (50 p/m)
Let op niet elk abbo heeft BTW op de bon o.a. tele2 doet dat niet meer voor consument abbo's. En nee je hoeft echt geen zakelijke abbo te hebben. Dat is gewoon meestal om je meer geld uit je te trekken.

Zelf ben ik van de sim only gewoon omdat dat simpel is voor mij. Met telefoon wordt zo ingewikkeld plus je krijgt credit checks erbij.

Maar als je telefoon aanschaft is kan je de btw al gelijk aftrekken en dan nog een beetje kia voordeel dan kost hij opeens niet zo heel veel meer. Wel zorgen dat je genoeg kia totaal heb iets van 2250 dacht ik.

Let alleen op dat je abbo btw op de factuur heeft.

Plus toestel prive aanschaffen beter voor garantie (minder gedoe)
quote:
Ik zit op dit moment in de oriŽnterende fase om te kijken of ZZP'er worden iets voor mij is. Ik werk nu al ongeveer 7 jaar via een detacheringsbureau en merk dat ik verder weinig binding met ze heb, ze betalen elke maand netjes mijn salaris en zoeken een klus voor me maar voor de rest heb ik maar weinig met ze te maken. Daarnaast lijkt het mij stukken leuker om zelf op zoek te gaan naar klussen en om zelf te bepalen welke cursussen ik ga doen.

Een van de dingen die ik heb ingevuld is de OndernemersCheck van de Belastingdienst. Deze tool kan dan aangeven of de Belastindienst je ziet als ondernemer (en je dus gebruik kunt maken van de aftrekposten) of niet. Daarin komen de volgende twee vragen ook langs:

Ik heb in elk geval de bovenste met nee beantwoord, want de meeste klussen duren toch 6 maand of langer is mijn ervaring. Daardoor is er denk ik een kans dat ik af en toe meer dan 70% van mijn omzet bij een enkele opdrachtgever vandaan ga halen. Door deze twee antwoorden geeft deze tool aan dat ik dan waarschijnlijk niet gezien zal worden als ondernemer door de Belastingdienst.

Hoe gaan jullie met bovenstaande om? Zoeken jullie er altijd ook wat korte klussen bij? Of loopt het niet zo'n vaart? :)
Ik niet ik werk meestal een jaar of iets bij een klant. Nooit echt problemen. Nieuwe wet DBA is het wel anders geworden trouwen dus de module is iets verouderd.

De regel van meerdere klus per jaar is maar een van de manieren om te kijken of je echt wel zelfstandige bent. Je heb ook nog promotie (netwerken/sales/website etc) investeringen (Laptop auto van de zaak kantoor spullen printer etc), opleidingen, Geen spullen van de opdracht gever etc. Het is veel genuanceerder dan minimaal 2 - 3 klanten per jaar. Ik zelf kom meestal echt niet verder dan 2 per jaar en soms ook maar 1. En dat is ook geen echt probleem. Je bent gewoon automatisch ondernemer bijna als je 2-3 klanten hebt that is all. En er zijn genoeg bevriende ZZP-ers die graag een factuur ruil willen dus jij factuur voor 100 uur en ik factuur terug voor 100 uur en tja dan is dat ook opgelost.
quote:
Pruimenvlaai schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:00:
Heeft iemand wat leesvoer voor mij wat betreft aansprakelijkheid, en hoe dat met BVs en VOFs zit?

Dit in verband met een paar vragen waarmee ik zit, bijvoorbeeld, als er een bug zit in mijn webshopsoftware waardoor iemand voor tienduizenden euro's aan spullen gratis heeft besteld. Ben ik daarvoor verantwoordelijk? Hangt dit nog af van of het een hele verwijtbare bug is (ik volg geen best practices maar ik concatenate de rauw input-waarde uit het form in mn sql query), of dat ik juist wel mijn best heb gedaan? Wat als het een hele ingewikkelde hack is, in een framework dat ik gebruik en wat ik dus niet zelf heb geschreven? Is het verweer 'waar gehakt wordt vallen spaanders' toelaatbaar in de rechtbank?

Ik denk dat dit onder de beroepsaansprakelijkheid valt en dat ik daar dus een BAV voor zal moeten afsluiten, ook als ik dit vanuit een BV doe waardoor het ondernemersrisico is afgedekt, maar misschien heb ik het mis.
BV is alleen nuttig voor financiŽle aansprakelijk. Je ben ook in een BV gewoon hoofdelijk aansprakelijk. Je kan dit oplossingen om er weer een stichting hier voor te zetten maar goed waarom zo extreem veel moeite doen je moet je toch verzekeren bijna elke klant vraag er om dat jij verzekerd ben.

BV kost je gewoon meer per maand dan zzp-er eenmanszaak het is een keuze. Je risico wordt niet veel beter beschermd. Alleen als je je extreem in de schulden werkt kan een BV je beschermen (beperkt) maar dan nog wij werken uurtje factuurtje meestal dus onze kosten zullen vaak niet groter zijn dan de inkomsten. en als je geen grote schulden aan gaat zoals auto's kopen maar bijvoorbeeld leasen dan loop je al weinig risico.

MeZZiN wijzigde deze reactie 05-01-2018 10:44 (73%)
Reden: fixed eenmanszaak

Tesla MX - Leaf 2.zero

• _Arthur
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:36:
BV kost je gewoon meer per maand dan zzp-er het is een keuze.
Ik heb een BV en ben nog steeds ZZP-er (want ik ben een zelfstandige zonder personeel, ondanks dat ikzelf het enige personeelslid ben natuurlijk). "zzp-er" als term is geen bedrijfsvorm. Veel mensen gebruiken dit te pas en te onpas door elkaar terwijl ze een eenmanszaak bedoelen.

_Arthur wijzigde deze reactie 05-01-2018 10:32 (6%)

• MeZZiN
@_Arthur helemaal gelijk mijn fout aangepast.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Katseviool
Wil hier voor mezelf gaan en mijn werkgever (big4) is voornemens mij in te huren als zzp’er binnen de flexpool.

Nu komen ze opeens aan dat er misschien een maand “wachttijd” tussen moet zitten alvorens ze me weer kunnen inhuren om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Iemand hier bekend mee? Lijkt mij ook gezien de uurtarieven dat hier geen sprake is van thuiszorg/deliveroo praktijken.

• diogenes
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-08 09:31
quote:
De check van de belastingdienst zal nog geen rekening houden met vervanging van de wet DBA door de opdrachtgeversverklaring omdat deze nog in de opstartfase zit. De controle zou dan eerder aan tarief gebonden zijn en het lijkt dat je bij een tarief van 75 euro + dan goed zit.

Zie ook minister-koolmees-over-vervanging-wet-dba-opdrachtgeversverklaring. 2020, dus het duurt nog wel eventjes.

Heb je al een idee hoe je aan opdrachten gaat komen?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:08
quote:
diogenes schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:39:
[...]

De check van de belastingdienst zal nog geen rekening houden met vervanging van de wet DBA door de opdrachtgeversverklaring omdat deze nog in de opstartfase zit. De controle zou dan eerder aan tarief gebonden zijn en het lijkt dat je bij een tarief van 75 euro + dan goed zit.

Zie ook minister-koolmees-over-vervanging-wet-dba-opdrachtgeversverklaring. 2020, dus het duurt nog wel eventjes.

De check van de belastingdienst is er voor om te kijken of je voor de belastingdienst als ondernemer aangifte mag doen.

De wet DBA is er voor om te kijken of je geen schijnzelfstandige bent en de opdrachtgever dus sociale lasten moet afdragen.

Dit zijn 2 onafhankelijke dingen die 0,0 met elkaar te maken hebben.

Als jij 6 jaar voor dezelfde opdrachtgever werkt ben je waarschijnlijk geen ondernemer meer voor de belastingdienst.
Maar in de wet DBA staat nergens iets over een tijdsbestek, dus kan het best zijn dat je geen schijnzelfstandige bent en dus niet in verkapt loondienst bent.

• MeZZiN
quote:
Katseviool schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:30:
Wil hier voor mezelf gaan en mijn werkgever (big4) is voornemens mij in te huren als zzp’er binnen de flexpool.

Nu komen ze opeens aan dat er misschien een maand “wachttijd” tussen moet zitten alvorens ze me weer kunnen inhuren om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Iemand hier bekend mee? Lijkt mij ook gezien de uurtarieven dat hier geen sprake is van thuiszorg/deliveroo praktijken.
Het is redelijk simpele regels hierin je moet minimaal 3 maanden weg zijn voor een reset van je tijd. Nu telt je huidige dienst verband mee voor hoelang je op het project zit.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• jongetje
quote:
Katseviool schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:30:
Wat is je motivatie om voor jezelf te gaan en vervolgens als flex werker bij je huidige werkgever te blijven?

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:56
quote:
[...]
En er zijn genoeg bevriende ZZP-ers die graag een factuur ruil willen dus jij factuur voor 100 uur en ik factuur terug voor 100 uur en tja dan is dat ook opgelost.
[...]
En jij denkt dat de belastingdienst dat niet door heeft? Ik zou je carousel iets langer maken dan 1 bevriende ZZP-er. 8)

• sverzijl
quote:
RichieB schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:54:
[...]

En jij denkt dat de belastingdienst dat niet door heeft? Ik zou je carousel iets langer maken dan 1 bevriende ZZP-er. 8)
Als je ooit controle krijgt maakt het niet uit hoe lang je die ‘carrousel’ maakt natuurlijk. Daar wordt zo doorheen geprikt, dus maak het jezelf niet onnodig lastig.

Verbaast me overigens wel (of eigenlijk toch niet echt...) dat de vervanger voor de wet DBA nu pas in 2020 geÔntroduceerd lijkt te gaan worden. In de tussentijd dan al die tijd ook geen handhaving van wet DBA (uitgezonderd excessen) ?

• hackerhater
Ze hadden de var nooit af moeten schaffen, maar gewoon moeten handhaven -_-'
De eis van 3 opdrachtgevers en geen gezagsverhouding was prima.

• RichieB
3 opdrachtgevers is nooit een eis geweest maar slechts een van de criteria waarmee zelfstandigheid getoetst kan worden.

• hackerhater
True, maar als je er maar 1 had was dat een duidelijke indicatie

• sverzijl
quote:
hackerhater schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:00:
Als je schilder of bouwvakker bent wel ja. Niet in de IT waar de veel projecten toch al gauw 1-2 jaar duren.

• MeZZiN
quote:
hackerhater schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:00:
Nee helemaal niet dat is een grote misvatting. je kan prima 1 opdrachtgever hebben ook voor meer dan een jaar. Dan moet je alleen andere argument aangeven waarom je wel zelfstandige bent. Zoals marketing sales website etc netwerken etc.

Maar factuur ruil kan wel prima zeker omdat je soms toch echt wel iets doet voor een collega even wat uitzoeken of iets dergelijks. maar je moet misschien niet 1000 heen en terug doen.

Maar goed dat was VAR tijd niet DBA tijd nu is het gewoon weg anders.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Katseviool
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:04:
[...]

Het is redelijk simpele regels hierin je moet minimaal 3 maanden weg zijn voor een reset van je tijd. Nu telt je huidige dienst verband mee voor hoelang je op het project zit.
Helder! Dank :)
quote:
jongetje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:18:
[...]

Wat is je motivatie om voor jezelf te gaan en vervolgens als flex werker bij je huidige werkgever te blijven?
Zou enkel van tijdelijke aard zijn en met name omdat het team nu een capability (cloud en compliance) richting klanten gaat missen door mijn vertrek. Dus ik wilde dit met name als tijdelijke tegemoetkoming doen (heb een top tijd gehad en door hen heb ik een mooie basis aan ervaring) en het was voor mij natuurlijk wel ideaal dat ik vanaf dag 1 een opdracht zou hebben :) Maar dit gaat hem dus helaas niet worden.

Katseviool wijzigde deze reactie 05-01-2018 20:28 (7%)

• sverzijl
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:02:
[...]

Maar factuur ruil kan wel prima zeker omdat je soms toch echt wel iets doet voor een collega even wat uitzoeken of iets dergelijks. maar je moet misschien niet 1000 heen en terug doen.

Maar goed dat was VAR tijd niet DBA tijd nu is het gewoon weg anders.
Als je het al ‘factuur ruil’ noemt ben je gewoon fout bezig. Simpelweg niet doen. Je houdt de belastinginspecteur echt niet voor de gek, alleen jezelf.

• MeZZiN
Voor de duidelijkheid ik doe het zelf niet alleen meerdere ZZP-er in mijn omgeving doen het wel. Als de belastingdienst ooit langskomt kan ik prima uitleggen waarom ik wel zelfstandige ben. geen gedoe nodig omdat te bewijzen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Mag ik hier een vraag stellen over acquisitie?

Ik wil mijn huidige loondienst baan voor 24 uur per week aanhouden en daarnaast als ZZP'er freelance opdrachten gaan doen.

Ingeschreven bij enkele bemiddelingsbureaus
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
maar die geven amper reactie.

Ook zijn de meeste opdrachten die je online tegenkomt fulltime.
Mijn netwerk is nog niet zo groot.
Hoe kom je aan opdrachten?

Iedereen zou Magnesium en Vitamine-D moeten slikken. Jij ook.

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

quote:
Ik niet ik werk meestal een jaar of iets bij een klant. Nooit echt problemen. Nieuwe wet DBA is het wel anders geworden trouwen dus de module is iets verouderd.

De regel van meerdere klus per jaar is maar een van de manieren om te kijken of je echt wel zelfstandige bent. Je heb ook nog promotie (netwerken/sales/website etc) investeringen (Laptop auto van de zaak kantoor spullen printer etc), opleidingen, Geen spullen van de opdracht gever etc. Het is veel genuanceerder dan minimaal 2 - 3 klanten per jaar. Ik zelf kom meestal echt niet verder dan 2 per jaar en soms ook maar 1. En dat is ook geen echt probleem. Je bent gewoon automatisch ondernemer bijna als je 2-3 klanten hebt that is all.
Ja, ik zie veel ZZP’ers bij de klanten waar ik tot dusver heb gezeten dit ook doen. Maar al die andere dingen die jij benoemd komen ook terug in de OndernemersCheck en daar had ik idd allemaal groene bolletjes bij. Maar volgens die check is het hebben van meerdere klanten in een kalenderjaar dus wel een must om als ib-ondernemer aangemerkt te worden.

Binnenkort maar eens advies inwinnen bij een belastingadviseur o.i.d. wellicht dat er iets anders naar de IT sector gekeken wordt. :)
quote:
diogenes schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:39:
Ja, dat van dat tarief had ik begrepen, maar dat staat volgens mij los van de test voor ondernemerschap. Dat zegt de belastingdienst zelf ook: https://www.belastingdien...nemerscheck-en-de-wet-dba
quote:
Ja, eigen netwerk. En eventueel via een mantelpartij zoals bijv. Headfirst.

BastiaanN

• sverzijl
quote:
Jaaap schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:01:

Ik wil mijn huidige loondienst baan voor 24 uur per week aanhouden en daarnaast als ZZP'er freelance opdrachten gaan doen.

***members only***

Als je daarmee bedoelt dat je slechts 2 dagen/week als ZZPer aan de slag wilt/kunt gaan, ben ik bang dat de meeste klanten je toch links zullen laten liggen gezien je beperkte inzetbaarheid. (Tenzij je zeer specifieke/moeilijk vindbare kennis hebt die weinig te vinden is wellicht.)

Voor het vinden van opdrachten als je netwerk nog niet zo groot is zul je het moeten hebben van tussenbureaus. Die zijn meestal niet actief voor je op zoek, maar dumpen slechts de aanvragen die ze krijgen bij iedereen waarbij minimaal 1 keyword uit de opdrachtsomschrijving matched met jouw CV.

Soms kan het helpen om je kenbaar te maken bij de wat kleinere bedrijven die zich in de markt begeven op jouw specifieke aandachtsgebied. Mochten die dan extra FTE’s nodig hebben die ze zelf niet direct kunnen invullen, dan weten ze jou te vinden.

• t_captain
Die 3 dagen loondienst, moet dat een soort inkomensverzekering voorstellen of heb je andere redenen?

• MeZZiN
quote:

***members only***

Recruiters zijn ook redelijk kansloos. Maar netwerken netwerken en oh netwerken je kan niet leunen op recruiters of je moet een sales apparaat weten op te zetten. Er zijn wel betere recruiters (kleine vaak) die wel jouw echt helpen maar de grote jongens links laten liggen.

Ga naar open coffies meetups over de verschillende onderwerpen etc. Maar voor 16 uur per week moet je hard werken voor een opdracht 4 dagen is toch meestal minimaal. Waaorm ga je niet full time freelancer worden?

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Fewture
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fewture

Overclocker

quote:

Die 3 opdrachtgevers per jaar is voor de onderkant van de markt. Daar zit je sowieso niet in de IT. Ik heb alleen maar lange opdrachten. Daarnaast, als je meer dan 75 euro per uur hebt kijken ze er helemaal niet meer naar. Ik zou mij er niet druk om maken.

Het wordt een probleem als jij een schilder bent die eerst bij Janssen Schilderwerken in loondienst was en op maandag ben jij ZZPer bij Janssen. Als je dan meer dan 3 opdrachtgevers hebt, dan kom je er wellicht mee weg, zo niet heb je wel een uitdaging denk ik. Maar goed, dat speelt nauwelijks in de IT.
quote:

***members only***

Tja, niemand wil je voor 16 uur inhuren. Dan moet je echt geluk hebben. Daarnaast kom je ws niet aan je uren criterium. Niet handig. Gewoon 40 uur gaan. Werk zat.

Fewture wijzigde deze reactie 07-01-2018 21:25 (14%)

• hackerhater
Sigh waarom zijn zoveel klussen in de randstad -_-'

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:25
quote:
hackerhater schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:13:
Sigh waarom zijn zoveel klussen in de randstad -_-'
Omdat niemand daarheen wil :)

• hackerhater
quote:
BCC schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:20:
[...]

Omdat niemand daarheen wil :)
Mogelijk ja,
Voor mij is het aardig ver en ik zie het niet zitten om elke dag naar amsterdam of rotterdam te gaan.

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:25
Ik stel meestal max 1 dag per week voor en dan rest remote. Anders jammer.

• hackerhater
Ik snap ook niet waarom die bedrijven allemaal in die overvolle randstad gaan zitten.
Terwijl de IT-hotspot van NL in brabant en utrecht ligt

Ik zit met het idee te spelen om me te specialiseren in pen-testing.
Weet alleen niet of er genoeg klussen in zijn.

hackerhater wijzigde deze reactie 08-01-2018 20:47 (29%)

• MeZZiN
Ik ook niet maar helaas wel de realiteit. Gelukkig zijn er bedrijven die flex werken omarmen zoals 2 dagen op de klus 3 dagen thuis en je kan ook nog later starten als je je uren maar totaal maakt.

Nu zit ik op een klus die eist elke dag er te zijn. Resultaat is file rijden prive / werk verhouding niet fijn. etc. Tijd voor wat nieuws.

Meer is best veel in andere delen van het land ik heb ook een tijd in leeuwarden gezeten is ook veel werk te vinden daar. Je moet soms iets meer je best doen. Heb ook genoeg offers gehad voor zwolle o.a. ook een hele toffe klus.

Ik zoek het alleen meestal in amsterdam haarlem maar ik woon in de kop van noord holland en hier is echt niets maar dan ook niets te vinden.

@Jaaap ga full time niet half half of je doet of je doet het niet de huidige markt is perfect voor freelancers nu nooit zonder klussen bijna en je heb het voor het uitkiezen. (vanuitgaande dat je een goede it'er bent)

Als je het lastig vind kan je altijd nog overwegen om midlance te gaan of een maatschaps concept iets minder risico en wat sales ondersteuning.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• HielkeJ
  • Niet online
Ik zit op dit moment ook op een klus in Amsterdam. Gelukkig is het 2 dagen in de week in Amsterdam en de rest kan ik van huis doen. Anders zou iedere dag vanaf Leeuwarden niet echt haalbaar zijn.

Gek genoeg wordt ik regelmatig gebeld over klussen in Noord-Brabant, maar daar ga ik maar niet aan beginnen.

• hackerhater
quote:
HielkeJ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:39:
Gek genoeg wordt ik regelmatig gebeld over klussen in Noord-Brabant, maar daar ga ik maar niet aan beginnen.
Wat voor klussen?
Ik woon in 's-Hertogenbosch

• HielkeJ
  • Niet online
quote:
hackerhater schreef op maandag 8 januari 2018 @ 23:58:
[...]

Wat voor klussen?
Ik woon in 's-Hertogenbosch
Het gaat vaak om DevOps klussen, met een deel Puppet er in verwerkt. Ze vinden mij vaak via Linked en helaas heb ik niet meer informatie.

• hackerhater
Oke puppet ligt buiten mijn vakgebied :)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:42

Catch22

De ene is je moeder

(jarig!)
Nou, ik sta ingeschreven. Het kennisnivo van de medewerkster viel me nogal tegen.

Moneybird ingeregeld, zakelijke rekening aangevraagd. Nu verdwalen in het moeras van verzekeringen. ABV en AOV is toch wel safe. En algemene voorwaarden uitzoeken.

Catch22 wijzigde deze reactie 11-01-2018 14:52 (7%)

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• RichieB
ABV is vaak verplicht en niet heel erg duur. AOV zou ik persoonlijk mee wachten totdat je iets verder bent. Ik heb eerst een buffer opgebouwd voordat ik aan grote uitgaven zoals een AOV ging denken.

• Binkovsky
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 17-08 13:19
quote:
RichieB schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:25:
ABV is vaak verplicht en niet heel erg duur. AOV zou ik persoonlijk mee wachten totdat je iets verder bent. Ik heb eerst een buffer opgebouwd voordat ik aan grote uitgaven zoals een AOV ging denken.
Ik zou zelf juist zeggen andersom. Een risico is elk moment aanwezig. Het lijkt mij daarom onverstandig om hier in de eerste fase mee te wachten. Daarmee hanteer ik de vuistregel: risico afdekken wat je persoonlijk niet kan dekken. Indien je voldoende vermogen hebt opgebouwd kan je mogelijk je AOV dekking afbouwen.

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19-08 11:51
quote:
Binkovsky schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:47:
[...]

Ik zou zelf juist zeggen andersom. Een risico is elk moment aanwezig. Het lijkt mij daarom onverstandig om hier in de eerste fase mee te wachten. Daarmee hanteer ik de vuistregel: risico afdekken wat je persoonlijk niet kan dekken. Indien je voldoende vermogen hebt opgebouwd kan je mogelijk je AOV dekking afbouwen.
AOV is weggegooid geld, die gaan echt niet uitkeren als jij meteen arbeidsongeschikt wordt.

Hoe ik er tegen aankijk, mijn werk als developer kan ik in 95% van de gevallen toch nog wel uitvoeren, mocht dat niet zo zijn, dan moet ik of allebei mijn handen in een bizar ongeval verliezen, of ik ben zo ziek dat het toch niet zo veel meer uit maakt.

• pirke
quote:
Lodo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:21:
[...]

AOV is weggegooid geld, die gaan echt niet uitkeren als jij meteen arbeidsongeschikt wordt.

Hoe ik er tegen aankijk, mijn werk als developer kan ik in 95% van de gevallen toch nog wel uitvoeren, mocht dat niet zo zijn, dan moet ik of allebei mijn handen in een bizar ongeval verliezen, of ik ben zo ziek dat het toch niet zo veel meer uit maakt.
Dus als jij RSI krijgt, een burnout, of beide handen verliest, dan ga je maar de bijstand in?

Een oud collega had na een motor ongeluk flinke hersenschade waardoor hij altijd hoofdpijn en concentratieproblemen had. Werken zat er niet meer in. Geloof me, als je dan jonge kinderen hebt en flinke zorgkosten wil je niet de financiŽle zorgen er ook nog eens bij hebben...

• sverzijl
quote:
Binkovsky schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:47:
[...]

Zo sta ik er ook in.Ik verzeker niets wat ik niet zelf kan betalen en kies altijd het hoogste eigen-risico voor hetgeen ik wel verzeker, maar arbeidsongeschikt kan ik echt niet betalen (ja, de 1e 10 jaar inmiddels wel, maar verder niet). Wel AOV afgesloten met wachttijd van 1 jaar om de kosten ook daarvan te drukken.

• Lodo
quote:
pirke schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:34:
[...]

Dus als jij RSI krijgt, een burnout, of beide handen verliest, dan ga je maar de bijstand in?

Een oud collega had na een motor ongeluk flinke hersenschade waardoor hij altijd hoofdpijn en concentratieproblemen had. Werken zat er niet meer in. Geloof me, als je dan jonge kinderen hebt en flinke zorgkosten wil je niet de financiŽle zorgen er ook nog eens bij hebben...
Als ik een burnout krijg, die ik ook heb gehad, dan blijf ik lekker thuis en gebruik ik mijn buffer. Een buffer heb je als snel genoeg.

Maar inderdaad, als ik iets krijg ga ik inderdaad lekker de bijstand in. Daar is dat ook voor.

• Mandera
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
quote:
Lodo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:38:
[...]

Als ik een burnout krijg, die ik ook heb gehad, dan blijf ik lekker thuis en gebruik ik mijn buffer. Een buffer heb je als snel genoeg.

Maar inderdaad, als ik iets krijg ga ik inderdaad lekker de bijstand in. Daar is dat ook voor.
Je praat er wel heel luchtig over. Ik weet niet wat jou maandlasten zijn, en die wil ik ook niet weten, maar de bijstand zou pas je aller-aller-aller laatste redmiddel moeten zijn. Het is namelijk ook niet meer dan dat: een systeem om je hoofd net boven water te kunnen houden.

• Registratie: augustus 2018
  • Niet online

quote:
Mandera schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:56:
[...]

Je praat er wel heel luchtig over. Ik weet niet wat jou maandlasten zijn, en die wil ik ook niet weten, maar de bijstand zou pas je aller-aller-aller laatste redmiddel moeten zijn. Het is namelijk ook niet meer dan dat: een systeem om je hoofd net boven water te kunnen houden.
Bijstand is bijna §1000 per maand. Daarnaast heb je recht op een goedkoop huurhuis, zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden toeslag, geen gemeenteheffingen, gratis sporten, gratis sociale evenementen, gratis computer, gratis telefoon, gratis Canta. De kinderen hebben geen opvang meer nodig dus daar bespaar je flink op.

Als ik bovenstaande zaken wegstreep uit mijn maandelijkse lasten dan kan ik prima leven van §1000 per maand.
quote:
pirke schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:34:
[...]

Ik verwacht niet dat een AOV uitkeert bij psychische klachten. Anders kun je wel heel makkelijk zeggen dat je concentratieproblemen of een burnout hebt om zo de rest van je leven niet meer te hoeven werken.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Lodo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:38:
Een alternatieve strategie is om deel te nemen in een broodfonds. Mocht niemand in je kringetje ziek worden, dan neem je na afloop je centen weer mee. En in geval van nood, hoef je je buffer niet aan te spreken. Die stop je dan mooi in je pensioen.

Renault Zoe Q90

• pirke
quote:
Cerebral schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:13:
[...]

Bijstand is bijna §1000 per maand. Daarnaast heb je recht op een goedkoop huurhuis, zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden toeslag, geen gemeenteheffingen, gratis sporten, gratis sociale evenementen, gratis computer, gratis telefoon, gratis Canta. De kinderen hebben geen opvang meer nodig dus daar bespaar je flink op.

Als ik bovenstaande zaken wegstreep uit mijn maandelijkse lasten dan kan ik prima leven van §1000 per maand.

[...]

Ik verwacht niet dat een AOV uitkeert bij psychische klachten. Anders kun je wel heel makkelijk zeggen dat je concentratieproblemen of een burnout hebt om zo de rest van je leven niet meer te hoeven werken.
Hij had een geperforeerde lever, gescheurde milt, zware hersenschudding met aantoonbaar hersenletsel. De interne organen en breuken/kneuzingen waren geen probleem, hersenletsel is blijvend. Daarop was hij volledig arbeidsongeschikt verklaard met een redelijke uitkering (was loondienst). In ieder geval heel veel meer dan de bijstand.

En nee in zijn toestand kon hij ook niet met goed fatsoen voor de kinderen zorgen, dus de kinderopvang kosten bleven. Hij kon blijven wonen waar hij woonde, z'n vrouw ging minder werken om de zorgtaken voor hem op te vangen.

Een AOV heb je niet voor als alles goed gaat, maar voor dat kleine geval dat je leven helemaal in puin ligt.

En een broodfonds is alsof je een brandblusser aanraadt zodat je geen brandverzekering meer nodig hebt... Een AOV keert uit tot je pensioen, een broodfonds een zeer beperkte tijd (2 jaar ofzo).

• RichieB
Het is maar net wat je wilt verzekeren en of je de consequenties wil aanvaarden als er iets gebeurd dat je niet verzekerd hebt. Ik heb nu een luxe levensstijl, een groot huis en een dure auto. Ik verwacht niet dat ik dat allemaal kan behouden mocht ik arbeidsongeschikt raken. Dus ik ga me ook niet verzekeren om dat allemaal te kunnen blijven betalen.

Een AOV afsluiten op dag 1 dat je ZZP wordt klinkt erg risicomeidend. Risico’s horen voor mij bij het ondernemen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
pirke schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:49:
Een AOV keert uit tot je pensioen, een broodfonds een zeer beperkte tijd (2 jaar ofzo).
Ik heb begrepen dat slechts 1 op 1000 gebruik maakt van een AOV na twee jaar.

Dat gezegd hebbende, je verhaal maakt toch wel iets los en ik ga eens nakijken of het wellicht niet raadzaam is om er toch eentje af te sluiten...

Renault Zoe Q90

• Lodo
quote:
TucanoItaly schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:44:
[...]

Ik heb begrepen dat slechts 1 op 1000 gebruik maakt van een AOV na twee jaar.

Dat gezegd hebbende, je verhaal maakt toch wel iets los en ik ga eens nakijken of het wellicht niet raadzaam is om er toch eentje af te sluiten...
Ik ken uit nieuwsartikelen en van collega's en kennissen dat AOV's vaak niet uitkeren wat ze behoren uit te keren.

Verzekeraars zullen allerlei niet gerelateerde huisarts en/of ziekenhuis bezoeken gebruiken om niet uit te keren. Hier zijn een hoop verhalen over te vinden.

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:26
Iemand anders deze ook ontvangen in hun mailbox?
Naam van de verzendende partij heb ik omgezet in initialen en het e-mail adres ook geanonimiseerd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat deze persoon kan achterhalen dat ik ZZP-er ben is te verklaren, maar hoe deze mail in mijn privť e-mail box terecht komt dan weer niet. Dat heb ik zakelijk bij mijn weten nooit gebruikt, ook niet voor mijn KvK inschrijving.

Edit: Ah, even zoeken op LinkedIn verklaart het. Deze persoon zit kennelijk bij een tussenpartij voor een afstudeerstage. Daarvan heb ik een paar 1st degree LinkedIn connections. Die kunnen mijn privť mail dan zien, want mijn LinkedIn profiel dateert nog van ver voor de tijd dat ik ZZP-er was.
Grom.

Kwistnix wijzigde deze reactie 11-01-2018 20:42 (13%)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Lodo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:01:
Ik ken uit nieuwsartikelen en van collega's en kennissen dat AOV's vaak niet uitkeren wat ze behoren uit te keren.
Oh zeker. Ik verwacht dan ook dat je, zo ziek als je bent, met een dure advocaat aan de slag moet om nog wat van je geld te zien.

Renault Zoe Q90

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:00
quote:
[...]

Verzekeraars zullen allerlei niet gerelateerde huisarts en/of ziekenhuis bezoeken gebruiken om niet uit te keren. Hier zijn een hoop verhalen over te vinden.
Mijn ervaring is gelukkig een hele andere. Ik heb ook een AOV met een lange wachttijd, want met een beetje buffer van jezelf is dat ook veel verstandiger en je mag als ondernemer best een beetje risico lopen.... Maar op het moment dat je niet weet hoelang het allemaal gaat duren ben je maar wat blij dat je een goede AOV hebt die zorgt dat je een goed basis inkomen overhoudt. Ik ben erg blij mee en moet er niet aan denken dat ik ook nog de zorgen over m'n inkomen moet hebben naast het ziek zijn.

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:29
Hoe kan je het beste een AOV verzekering afsluiten? Doen jullie dit via een tussenpersoon? Of kan je gewoon online een formulier downloaden en die opsturen? Ik dacht zelf aan een aov bij de amersfoortse? Ik ben oo zoek naar een AOV met een lage premie waarbij de eerste half jaar of jaar voor eigen risico is.

• Registratie: augustus 2018
  • Niet online

Allicht een ietwat alternatieve gedachtewijze maar als je Financieel Onafhankelijk bent heb je geen AOV nodig.

• pirke
quote:
Cerebral schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:48:
Allicht een ietwat alternatieve gedachtewijze maar als je Financieel Onafhankelijk bent heb je geen AOV nodig.
Mee eens, daar ben ik ook naar op weg, ben er helaas nog niet :) Daarom heb ik ook bewust voor de progressieve premieopbouw gekozen: op jonge jaren betaal je minder premie en op oudere jaren heb je de verzekering niet meer nodig.

Maar om nu de netto 1500 euro per jaar niet uit te geven vind ik zelf een risico wat ik niet wil lopen. Dat is jaarlijks een paar dagen aan inkomsten om je leven tot je pensioen veilig te stellen mocht het ondenkbare gebeuren...

Kijk als je bouwvakker bent en 10x zoveel premie moet betalen met minder dan de helft aan inkomsten, tja dan begrijp ik dat het een lastiger verhaal wordt, maar elke ITer kan zich goed en goedkoop verzekeren en iedereen hier heeft een fatsoenlijk uurtarief...

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:37
quote:
Reiziger88 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:19:
Hoe kan je het beste een AOV verzekering afsluiten? Doen jullie dit via een tussenpersoon? Of kan je gewoon online een formulier downloaden en die opsturen? Ik dacht zelf aan een aov bij de amersfoortse? Ik ben oo zoek naar een AOV met een lage premie waarbij de eerste half jaar of jaar voor eigen risico is.
Ik heb het via een tussenpersoon gedaan. Als er aanpassingen moeten zijn of ik er vragen over heb, kan ik dat ook lekker bij hun neer leggen.
quote:
RichieB schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:25:
Grote uitgave? Wij hebben een zittend beroep dus kom je in de laagste klasse. Eerste jaren krijg je nog veel korting, wat bij mij resulteerde in 150 euro per maand aan AOV, het eerste jaar. Ik weet het, het is afhankelijk wat je inregelt (uitkeringsbedrag, na hoeveel maanden gaat het in, enz) maar dat zijn echt niet de bedragen waar je het voor moet laten.

Ik heb overigens in mijn omgeving twee personen (geen it'ers) meegemaakt die een AOV hadden en er gebruik van hebben moeten maken.En de reden waarom heeft niets met het beroep te maken. Het is mij het risico niet waard, om dit niet gelijk af te sluiten.

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge

• MeZZiN
quote:
TucanoItaly schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:35:
[...]

Een alternatieve strategie is om deel te nemen in een broodfonds. Mocht niemand in je kringetje ziek worden, dan neem je na afloop je centen weer mee. En in geval van nood, hoef je je buffer niet aan te spreken. Die stop je dan mooi in je pensioen.
Prima oplossing voordat je begint aan een AOV of anders een AOV met 2 jaar uitstel. Broodfonds dekt 98% ish van de ziekte gevallen + tijd af. Voor de die laatste 2% kan je gaan voor een AOV. Er zijn maar weinig mensen die naar 2 jaar 100% arbeids ongeschikt zijn. De hoofdreden voor mij zou zijn als ik een brunout heb (mijn grootste risico) die wordt meestal direct uitgesloten. Tja de rest zijn geen grote risicos.

De meeste AOV gaan gelijk bij de aanvraag een onderzoek starten of je alles wel goed ingevuld heb en niet dingen verzwegen heb. (ze hebben daar een afdeling voor) Succes dat ze niet vinden anders mag je gelijk met advocaat aan de gang.

Ja een broodfonds is niet hetzelfde als een AOV maar dekt wel genoeg risico af voor de meeste gevallen. En dat voor 10 euro + iets verlies per maand als iemand ziek is binnen het fonds.

Maar maakt een gedegen keuze. Als je iets doe overweeg en om 2 jaar uitstel van je AOV in combinatie met een broodfonds lijkt me de goedkoopste oplossing.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• T i M
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 08:41
quote:
[...]

Dat klopt, maar natuurlijk geen reden om je dan maar niet meer te laten verzekeren. Een goede adviseur voor het vinden van een AOV die bij jou past is dan ook een vereiste. Iemand die denkt dat ie zoiets zonder gedegen kennis kan regelen kan later bedrogen uitkomen. Er zijn zoveel variabelen bij zulke verzekeringen, dat moet je overlaten aan mensen die daar dagelijks mee bezig zijn.

Ik kan de reacties hier niet goed begrijpen van sommige mensen die zicht niet laten verzekeren en welke redenen ze daarvoor hebben. Ja, zeker moet je een buffer opbouwen voor onvoorziene omstandigheden. Zelf heb ik een AOV die pas begint bij uitkeren na 6 maanden. De AOV heb ik afgesloten voor uitzonderlijke situaties. Stel ik krijg morgen een zeer ernstig auto ongeluk, waardoor ik mijn beroep niet meer kan uitoefenen. In die gevallen wil ik financieel geen zorgen hebben.

Denk ook na over je situatie. Misschien ben je nu alleen en vind je het niet erg om op bijstandsniveau te moeten leven mocht er echt wat serieus gebeuren (gelezen in dit topic). Wellicht ben je over 5 jaar getrouwd en heb je 2 kinderen.

Persoonlijk heb ik, helaas, in mijn directe omgeving meegemaakt dat het nadenken over dit soort situaties en daar naar handelen zeer verstandig is.

• Ascension
quote:
T i M schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:50:
[...]

Denk ook na over je situatie. Misschien ben je nu alleen en vind je het niet erg om op bijstandsniveau te moeten leven mocht er echt wat serieus gebeuren (gelezen in dit topic).
En veel mensen realiseren zich niet dat je uberhaupt pas bijstand krijgt als je minder dan 12K eigen vermogen hebt. Ook mag je niet al teveel overwaarde in je huis hebben, heb je dus lekker afgelost dan kan je eerst een hypotheek nemen of je huis verkopen en je vermogen op eten voordat je ergens recht op hebt.

• Lodo
quote:
T i M schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:50:
[...]

Dat klopt, maar natuurlijk geen reden om je dan maar niet meer te laten verzekeren. Een goede adviseur voor het vinden van een AOV die bij jou past is dan ook een vereiste. Iemand die denkt dat ie zoiets zonder gedegen kennis kan regelen kan later bedrogen uitkomen. Er zijn zoveel variabelen bij zulke verzekeringen, dat moet je overlaten aan mensen die daar dagelijks mee bezig zijn.

Ik kan de reacties hier niet goed begrijpen van sommige mensen die zicht niet laten verzekeren en welke redenen ze daarvoor hebben. Ja, zeker moet je een buffer opbouwen voor onvoorziene omstandigheden. Zelf heb ik een AOV die pas begint bij uitkeren na 6 maanden. De AOV heb ik afgesloten voor uitzonderlijke situaties. Stel ik krijg morgen een zeer ernstig auto ongeluk, waardoor ik mijn beroep niet meer kan uitoefenen. In die gevallen wil ik financieel geen zorgen hebben.

Denk ook na over je situatie. Misschien ben je nu alleen en vind je het niet erg om op bijstandsniveau te moeten leven mocht er echt wat serieus gebeuren (gelezen in dit topic). Wellicht ben je over 5 jaar getrouwd en heb je 2 kinderen.

Persoonlijk heb ik, helaas, in mijn directe omgeving meegemaakt dat het nadenken over dit soort situaties en daar naar handelen zeer verstandig is.
Ik kan het ook heel goed begrijpen hoor, maar ik heb inderdaad geen kinderen en ook geen koophuis, dus ik kijk daar inderdaad wat makkelijker tegen aan.

Zoals @RichieB beschreef sta ik er eigenlijk ook in. Risico's horen erbij. Daarnaast vind ik het krampachtig vastklampen aan de huidige situatie een beetje vreemd.

Nu verdien ik inderdaad veel geld, nja dat zal wel eens minder worden in bepaalde periodes, of meer. Maar ik hoef dat niet perse de rest van mijn leven vast te houden. Dan leef je uiteindelijk in angst. Je moet niet bang zijn om te verliezen wat je hebt. Het onbekende is niet eng.

Daarnaast vind ik de kans op uitkering te wispelturig om daar in te investeren, dus doe ik dat ook niet. Ik ben daar ook niet de enige in als ik dit artikel mag geloven. https://www.ad.nl/ad-werk...-niet-verzekerd~a6f71a64/

• RichieB
quote:
Wimlem schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 07:58:
[...]

Grote uitgave? Wij hebben een zittend beroep dus kom je in de laagste klasse. Eerste jaren krijg je nog veel korting, wat bij mij resulteerde in 150 euro per maand aan AOV, het eerste jaar. Ik weet het, het is afhankelijk wat je inregelt (uitkeringsbedrag, na hoeveel maanden gaat het in, enz) maar dat zijn echt niet de bedragen waar je het voor moet laten.
[...]
Dat valt inderdaad mee. Het hangt er natuurlijk vanaf wanneer het noodlot toeslaat maar als je 30 jaar lang 150 euro per maand spaart tegen 4% rendement per jaar heb je op het eind 100k op je rekening staan. Dat helpt je weer richting de FinanciŽle Onafhankelijkheid.

• MeZZiN
Dat bedrag is met 25% korting waarschijnlijk + elk jaar wordt het duurder. Het is netto 150 bruto iets van 300 euro. De meeste die ik vind hebben allemaal eigenlijk niet gelijk werk maar passend werk. Dus dat kan ook putje schepper worden als de verzekering dat zo vindt.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• t_captain
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:08:
De meeste die ik vind hebben allemaal eigenlijk niet gelijk werk maar passend werk.
Inderdaad. Dat is een extreem belangrijk onderscheid.

Je wilt gewoon niet in een conflict met je verzekeraar komen over je geschiktheid voor een ander beroep. Al ben je 100% geschikt voor het vervangende werk, in dat andere beroep heb je geen werk. Tel daarbij dat je geen arbeidsverleden hebt in "ander beroep", en dat je op dat moment met arbeidsongeschiktheid te maken hebt, en realistisch gezien vind je niet zomaar werk in "ander beroep". En dan ga je van de status "arbeidsongeschikt" naar de status "werkloos" (zonder verzekeringsuitkering en zonder WW, dus zonder knaken).

Overigens heeft de WIA hetzelfde probleem, ik zie dat als een groot en zwaar onderschat risico voor werknemers.

• MeZZiN
Even nog gras duinen op het internet:
quote:
Wij van www.aov-zzp.nl adviseren zelden passende arbeid, en gangbare arbeid n o o i t.

Bij gangbare arbeid wordt bij de bepaling van arbeidsongeschiktheid rekening gehouden met alle werkzaamheden die voor de krachten en bekwaamheden van een verzekerde zijn berekend en die gelden als algemeen geaccepteerde arbeid. Het meest ruime arbeidsongeschiktheidscriterium is dat van gangbare arbeid.

De betrokken verzekeringsmaatschappij gaat dan uit van de arbeid die u nog kunt verrichten, ongeacht uw beroep en werkervaring. Bij het criterium van gangbare arbeid loopt u als zelfstandig ondernemer een risico, wanneer u op dit moment bijvoorbeeld werkzaam bent als projectmanager dan kunt u bij arbeidsongeschiktheid met het criterium van gangbare arbeid worden gedwongen om een baan als brugwachter of pakketbezorger te accepteren.
Daarom altijd voor hetzelfde werk anders mag je gewoon aan de bak als bollen peller. En dan opeens zijn de premies stuken hoger.

Plus met als je op deze manier verzeker kan je net zo goed geen verzekering hebben. Je dekt geen echte risico's af behalve dat je de zakken van de verzekeraar vult.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Lodo
Dit is precies waar ik onder andere op doelde, het is ook nogal naÔef om te geloven dat je dan gewoon tot je pensioen uitbetaald gaat krijgen voor het werk wat je op dat moment deed.

Dat kan wel, maar dan zijn te premies niet te betalen, en als je er even over nadenkt is dat anders natuurlijk ook bijna niet te verzekeren.
Pagina: 1 ... 56 ... 73 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True