Ik zou niet blij zijn met 50k bruto... 50k netto klinkt tegenwoordig ook al alsof er iets goed mis is gegaan dat jaar, of je moet wellicht een sabbatical hebben genomen...
Ik ben het helemaal eens dat loondienst (zeker modaal) gewoon moderne slavernij is. Je ligt een heel jaar krom met 5 weken vrij en een inkomen waar je niet eens fatsoenlijk van op vakantie kan, al heb je ook niet genoeg vrij om fatsoenlijk op vakantie te gaan... Nee geef mij maar een goede werk-prive balans en een tarief dat me motiveert om 's ochtends in de auto te stappen, zolang het maar niet te vroeg is 's ochtends anders komt de werk-prive balans in gevaar
Je kan me nu verwend noemen, of arrogant, onrealistisch, of whatever, maar ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Het is een noodzakelijk kwaad om ervoor te zorgen dat ik leuk kan leven. Dus dat we toevallig in een vakgebied zitten waar de markt gunstig is, tja je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar niet van profiteert.
Het feit dat een groot deel van onze samenleving nog steeds voor een in mijn ogen hongerloontje aan de slag moet vind ik schandalig. Wil ik graag meer belasting betalen om ze te ontlasten? Nee, dat gaat me weer te ver...
Uiteindelijk geloof ik in marktwerking, en veel laagopgeleide banen zijn een kostenpost waar de individuele bijdrage geen betekeniswaardige meerwaarde heeft. Oftewel als iemand het goedkoper kan mag die het komen doen. In de IT voegen we juist waarde toe, en daar is het wel erg van de individu afhankelijk hoeveel waarde er gecreëerd wordt.
Het feit dat lage lonen banen altijd lage lonen zullen blijven is omdat er altijd mensen zijn die het bereid zijn te doen tegen dat salaris, en dat zal wel weer door de sociale eenheidsworst komen die we Jan Modaal noemen waar iedereen zich aan meet, net als aan de buren. Plus dat het geen drol uitmaakt in netto besteedbaar inkomen of je nu 25k bruto verdiend of 50k... Zeer vergelijkbaar netto besteedbaar inkomen door ons stelsel van toeslagen en progressieve belastingen. Dus waarom zou een werkgever meer betalen als de werknemer er toch niks van overhoudt? Kan ie het beter aan de directeur geven...
Pas als niemand meer op de vuilniswagen wil staan om het afval op te halen zal het bijbehorende salaris stijgen, maar dat zal nooit gebeuren met alle aanwas van mensen uit het oostblok waar zelfs de armoedegrens hier al een enorme rijkdom voor ze is.
En als de meeste mensen meer geld krijgen gaan ze het toch allemaal maar weer uitgeven, ze houden er niet echt iets van over op wat afgeschreven rommel na. En bij meer vraag naar die rommel gaan de prijzen omhoog en dat noemen we dan normale inflatie. Dus netto schieten die mensen er helemaal niks mee op. Puur marktwerking.
TL;DR;
Loondienst is hel en ik ben blij dat ik daar niet meer in vast zit
het is weer zaterdagnacht 3 uur, beste tijd voor filosofische activiteiten...
[
Voor 5% gewijzigd door
pirke op 28-01-2018 03:12
]