Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-08 13:32
Daarom heb ik eigenlijk alleen een broodfonds waarbij ik 98% van mijn echte risico's afdek. Zonder de extreme kosten. En tja als ik langer dan 2 jaar ziek ben misschien moet ik dan andere keuzes maken. Plus vrouw lief kan ook weer gaan werken als alternatief. Ben zelf ook aan het afstappen van te veel verzekeren we hebben overal wel een verzekering voor.

MeZZiN wijzigde deze reactie 12-01-2018 16:25 (15%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• marsman
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17-08 13:24
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:00:
Daarom altijd voor hetzelfde werk anders mag je gewoon aan de bak als bollen peller. En dan opeens zijn de premies stuken hoger.

Plus met als je op deze manier verzeker kan je net zo goed geen verzekering hebben. Je dekt geen echte risico's af behalve dat je de zakken van de verzekeraar vult.
Ik denk juist dat als je arbeidsongeschikt bent als ICT'er, dat er maar weinig werk is wat je wel zou kunnen doen. Ik word ingehuurd voor mijn kennis/ervaring, niet voor mijn fysieke arbeid.
Als ik dat werk niet meer kan doen, kan ik ook geen bollen meer pellen.
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:19:
Daarom heb ik eigenlijk alleen een broodfonds waarbij ik 98% van mijn echte risico's afdek. Zonder de extreme kosten. En tja als ik langer dan 2 jaar ziek ben misschien moet ik dan andere keuzes maken. Plus vrouw lief kan ook weer gaan werken als alternatief. Ben zelf ook aan het afstappen van te veel verzekeren we hebben overal wel een verzekering voor.
Een broodfonds dekt voor mij juist risico's die ik zelf zou moeten kunnen dragen (max 2 jaar arbeidsongeschikt), een AOV de risico's die ik zelf niet wil of kan dragen (2+ jaar arbeidsongeschikt).

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• MeZZiN
@marsman Het gaat hier niet om wat jij denk dat jij kan doen als alternatief maar wat de verzekeraar vindt wat jij kan doen. Dus als jij geen software meer kan kloppen maar wel een pakket kan bezorgen dus dan kan je dat wel. Er is bijna altijd wel werk te verzinnen dat je wel kan. Ze verzekeraar hoeft alleen niet iets te verzinnen waar ook werk in is de vinden. Dus zoals al aangehaald hierboven ergens je gaat van arbeidsongeschikt naar arbeidsgeschikt maar zonder werk omdat er geen werk te vinden is.

Ik heb al vaker gekeken naar AOV verzekeringen maar het extreem complexe producten met ongelofelijk veel uitzondering en regels waardoor het bijna een wonder mag heten dat je uitkering krijgt. en dan heb je uitkeren nemen ze het je redelijk simpel af door een vage functie te vinden die prima als vervangend werk kan dienen. en dan heb je wederom niets. Mijn punt is ook laat je voorlichten en zoek zelf uit.

En voor iedereen die de grote stap nog niet neem naar AOV begin met een broodfonds dan heb je in ieder geval je grootste risico afgedekt.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

Zoals onlangs eerder vermeld, ben ik vandaag bij de belastingadviseur geweest omtrent het vraagstuk "Ondernemer voor IB". Blijkt een dusdanig vaag vraagstuk dat hij voor mij de vraag gaat voorleggen aan enkele inspecteurs. Komt er in elk geval een beetje op neer dat het afhankelijk is van welke inspecteur je over de vloer krijgt. Gelukkig hebben ze voldoende inspecteurs bij de Belastingdienst om elke ZZP'er 1 keer in de 40 jaar te controleren :+

Hij verwachte zelf overigens dat -zolang je je genoeg als ondernemer profileert naar de buitenwereld- het allemaal nog wel mee zal vallen (Dus open blijven staan voor opdrachten, eigen website, netwerken etc..) en kende zelf ook maar een enkel geval (IT-Consultant) die na controle alles moest terugbetalen omdat ie al 5 jaar op dezelfde opdracht zat, maar daar was veel meer aan de hand dan alleen de duur van de opdracht. Maar die beredenatie heb ik in dit topic ook al gehoord :)

Overigens wanneer je de aangiftes laat doen door een accountantskantoor aangesloten bij "Horizontaal Toezicht" is de kans dat je nog controle krijgt nog veel kleiner. Tenzij je met bepaalde patronen wat vlaggetjes activeert bij de BD ;)
quote:
[b]MeZZiN schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:49:
En voor iedereen die de grote stap nog niet neem naar AOV begin met een broodfonds dan heb je in ieder geval je grootste risico afgedekt.
Bij een broodfonds moet je meestal wel ingebracht worden door een bekende ondernemer en vaak moet je bedrijf ook een bepaalde tijd bestaan voordat je je kunt aanmelden (1 jaar bijv.)

Ik ga overigens denk ik mijn AOV afsluiten bij Centraal Beheer (AOV Compleet), daar zit volgens mij alles dat belangrijk is wel in. Hij is in elk geval op basis van beroeps­arbeids­ongeschiktheid en ze dekken ook psychische klachten. Alleen nog goed nadenken over het inkomen dat ik verzekerd wil hebben.

BastiaanN wijzigde deze reactie 12-01-2018 18:38 (24%)

BastiaanN

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:25
Wat een heisa ineens over AOV’s op basis van passende arbeid. Die moet je gewoon niet afsluiten, simple as that. Als je over dit soort basale dingen struikelt, sluit dan af via een adviseur, die zal je dit normaliter ook afraden (of in ieder geval waarschuwen) als het goed is.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 16:14
Precies, gewoon beroeps AOV

• Goedemiddag
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09-08 12:17
quote:
Bij mij is risico kans×impact. Je grootste kans is afgedekt maar je grootste impact duidelijk niet.
Ik zou aanraden goed onderzoek te doen naar de werkelijke prijs en de werkelijke uitkering. Dus inderdaad beroeps AOV en een lange wachttijd. Is het dan nog zo duur en zo slecht geregeld?
Eerder in dit topic staat ook meer informatie over AOVs voor ITers.

• kevertje1977
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 27-07 14:32
Toch nog een vraag over kilometers. Ik heb prive een auto gekocht. Ik rij de hele week van woonplaats of vriendin naar kantoor. Dat kantoor is soms locatie A, of locatie B. Dat is niet zo ingewikkeld.
Maar een keer per week breng ik de kinderen naar school en daarna naar locatie.
Dat betekend 50 kilometer extra. Hoe bereken ik dit allemaal ?

En wat als je om een andere reden niet rechtstreeks van opdrachtgever naar huis/vriendin rijd ?

Hoe doen jullie dat ? En wat zijn de regels bij de belastingdienst ?

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18-08 21:18
Ik schrijf de rechtstreekse afstand als zakelijke kilometers en de extra kilometers ivm omrijden als privé.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Als het om een prive auto icm 19ct/km gaat dan gewoon op Google Maps kijken wat de afstand huis/werk is en dat declareren, dat hoeft echt niet zo strikt als de beruchte 500km grens van de lease-bijtelling.

• kevertje1977
Klinkt voor mij ook logischer om te declareren waar je die dag werkt.
Alles wat je erbij rijdt is dan "prive" lijkt mij.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:38
quote:
kevertje1977 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:41:
Toch nog een vraag over kilometers. Ik heb prive een auto gekocht. Ik rij de hele week van woonplaats of vriendin naar kantoor. Dat kantoor is soms locatie A, of locatie B. Dat is niet zo ingewikkeld.
Maar een keer per week breng ik de kinderen naar school en daarna naar locatie.
Dat betekend 50 kilometer extra. Hoe bereken ik dit allemaal ?
Thuis -> School = prive
School -> Lokatie klant = zakelijk & 19ct/km
quote:
En wat als je om een andere reden niet rechtstreeks van opdrachtgever naar huis/vriendin rijd ?
Als ik tussentijds bv eerst in de stad iets ga eten, dan schrijf ik als nog Woonplaats <-> Lokatie klant als zakelijk. De kilometers van Lokatie Klant naar het restaurant zijn dan prive. Tenzij het een zakelijk etentje is, dan die ook zakelijk :)
quote:
Hoe doen jullie dat ? En wat zijn de regels bij de belastingdienst ?
Excelsheetje met per dag hoeveel kilometers ik heb gereden die ik zakelijk wil declareren. Ik noteer geen kilometerstanden of adressen.
code:
1
2
Datum Van Naar Vice versa Enkele reis Totaal
01-jan-17 Woonplaats Klant Ja 27 54

Zoiets dus.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
t_captain schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:48:
Ik schrijf de rechtstreekse afstand als zakelijke kilometers en de extra kilometers ivm omrijden als privé.
Dit dus. Zo hoort het. Met bijv. de Ritmeter app kun je per zakelijke rit aangeven hoeveel privé kilometers je hebt omgereden. Easy peasy.

Renault Zoe Q90

• MeZZiN
Precies dat. En let voor je zelf op soms rij je om om een file te vermijden of iets dan kan je gewoon die kilometers wel schrijven.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-08 11:19
Misschien is dit handig (en zelf regels hanteren en verzinnen niet):
https://www.belastingdien...istratie/gegevens_per_rit

You're either part of the solution or you're part of the problem

• kevertje1977
Is het nog eenvoudiger :

Ik ben vandaag naar locatie Z gereden. Vanuit huis.
Alleen ik ging via school.
Feitelijk heb ik 53 + 80 kilometer gereden.
Vanuit Huis naar locatie Z zou het normaal 66 zijn.
Dus ik schrijf op : Huis > Locatie Z > 66 km.
Ik heb een PDF vanuit ANWB connect met alle kilometers. Dus ik kan aantonen wat ik heb gereden.
Maar zakelijk is het Huis naar locatie Z.

• Goedemiddag
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09-08 12:17
quote:
poehee schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:37:
Misschien is dit handig (en zelf regels hanteren en verzinnen niet):
https://www.belastingdien...istratie/gegevens_per_rit
Het gaat nu juist over een privé gekochte auto...

• _Arthur
quote:
kevertje1977 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:21:
Is het nog eenvoudiger :

Ik ben vandaag naar locatie Z gereden. Vanuit huis.
Alleen ik ging via school.
Feitelijk heb ik 53 + 80 kilometer gereden.
Vanuit Huis naar locatie Z zou het normaal 66 zijn.
Dus ik schrijf op : Huis > Locatie Z > 66 km.
Ik heb een PDF vanuit ANWB connect met alle kilometers. Dus ik kan aantonen wat ik heb gereden.
Maar zakelijk is het Huis naar locatie Z.
Huis -> School -> Prive
School -> Klant -> Zakelijk
Klant -> Huis -> Zakelijk

• t_captain
De link van de belastingdienst biedt ruimte voor twee interpretaties:

-. de jouwe, je splitst de rit huis-school-klant in twee delen waarvan het eerste privé en het tweede zakeijk is.
-. huis-klant via school is één rit, met zakelijk doel en met privé omrijdkilometers.

• Registratie: augustus 2018
  • Niet online

Ik heb mijn vingers aardig verbrand aan reverse billing. Dit is een mechaniek waarbij de klant de factuur opstelt zodat ik (in theorie) minder werk heb.

Een paar dingen die voor de freelancer negatief zijn:
- Uren worden soms na de vijftiende van de opvolgende maand gefactureerd, wat van de belastingdienst niet mag. Dit omdat je mogelijk omzet naar een ander kwartaal verschuift. Hier heb ik geen grip op maar kan bij een controle van de belastingdienst grote gevolgen voor mij hebben
- De betaaltermijn gaat pas in als de klant de factuur opstelt. Als uren pas na enkele maanden worden gefactureerd heb je tot die tijd geen poot om op te staan

Voor mij reden om nooit meer aan reverse billing te beginnen. Je legt alle macht bij de klant en dat is foute boel voor iemand in een toch al vrij kwetsbare positie.

Tweede leermoment is dat ik nooit meer een eenzijdige opzegtermijn teken. Ook daar leg je alle macht bij de klant.

Tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe opdracht.

• matty___
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17-08 09:49
quote:
Cerebral schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:27:

Tweede leermoment is dat ik nooit meer een eenzijdige opzegtermijn teken. Ook daar leg je alle macht bij de klant.
Wat bedoel je hiermee? Jij mag toch zelf aangeven dat je vertrekt?

• Niet online

quote:
matty___ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:54:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Jij mag toch zelf aangeven dat je vertrekt?
In het contract zit een opzegtermijn voor mij (1 maand) maar niet voor de klant. Ik kan dus direct weggestuurd worden maar mag niet direct opstappen.

• _Arthur
quote:
Ik heb mijn vingers aardig verbrand aan reverse billing. Dit is een mechaniek waarbij de klant de factuur opstelt zodat ik (in theorie) minder werk heb.
En in welke boekhouding verdwijnt die factuur dan?

In die van jou of die van de klant? Hanteert de klant dan ook een factuurnummering die jij gebruikt in je boekhouding?

• Niet online

quote:
_Arthur schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:56:
[...]

En in welke boekhouding verdwijnt die factuur dan?

In die van jou of die van de klant? Hanteert de klant dan ook een factuurnummering die jij gebruikt in je boekhouding?
De klant gebruikt een factuurnummer dat ik over dien te nemen in mijn boekhouding.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-08 17:09

ralpje

ondertitels zijn voor mietjes

Hoe dan? Je dient toch opvolgende factuurnummers in je boekhouding te hebben? Hoe weet de klant dan welk factuurnummer ze mogen gebruiken?

365Dude - Strava

• Niet online

De factuurnummers zijn opvolgend, met een prefix waar mijn leverancier-nummer in zit. Dat mag van de belastingdienst.

• t_captain
quote:

- Uren worden soms na de vijftiende van de opvolgende maand gefactureerd, wat van de belastingdienst niet mag. Dit omdat je mogelijk omzet naar een ander kwartaal verschuift. Hier heb ik geen grip op maar kan bij een controle van de belastingdienst grote gevolgen voor mij hebben
Omzet verschuift ook naar een ander kwartaal als je maart factureert op 1 april, of september op 1-10. Wat is het probleem?

Ik heb oon klant waar ik per kwartaal factureer (Q2 -> 1-7 etc), dat moet toch ook kunnen?
quote:
- De betaaltermijn gaat pas in als de klant de factuur opstelt. Als uren pas na enkele maanden worden gefactureerd heb je tot die tijd geen poot om op te staan
Dat is inderdaad niet handig. Is er niets vastgelegd over deze termijn?

Het gevoel is ook niet prettig. Reverse biling betekent dat je afhankelijk bent van wat de klant "uitdeelt" in plaats van wat je zelf factureert. Gevoelsmatig ben je minder in control.
quote:

Tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe opdracht.
Een contract is een overeenkomst in het economisch verkeer tussen gelijkwaardige partijen. Een asymetrische opzegtermijn zou ik hooguit voor de eerste maand gunnen (soort van risicovrije proefperiode).

• Niet online

@t_captain

https://www.belastingdien...bijhouden/facturen_maken/
quote:
U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.
Dit is om te voorkomen dat je uren naar een ander kwartaal gaat schuiven. Dat heeft de belastingdienst liever niet.

• t_captain
De levering is verspreid over een periode.

Wat mij betreft is de "leverdatum" van de factuur gelijk aan de laatste werkdag in de periode. Dan voldoe je prima aan de regel "15e van de volgende maand" :)

• _Arthur
quote:
Cerebral schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:00:
De klant gebruikt een factuurnummer dat ik over dien te nemen in mijn boekhouding.
quote:
ralpje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:07:
Hoe dan? Je dient toch opvolgende factuurnummers in je boekhouding te hebben? Hoe weet de klant dan welk factuurnummer ze mogen gebruiken?
Dit laatste dus. Wat jij doet @Cerebral mag helemaal niet boekhoudtechnisch.

Geef eens een voorbeeld van hoe de factuurnummers er in jouw boekhouding er nu uitzien?

@Edit:
Kennelijk mag/kan dit wel volgens:
https://fastflex.nl/support/reversed-billing/
https://microsites.harvey...turatie/reversed-billing/

Ook één of meerdere opeenvolgende factuurnummerreeksen mag je kennelijk binnen 1 administratie hanteren; frappant.

Maar zoals je zelf al opmerkte; je geeft eigenlijk alle regie uithanden aan het tussenbureau, voelt aan alsof je gelijk een stuk minder zelfstandig bent.

_Arthur wijzigde deze reactie 16-01-2018 11:42 (36%)

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Bijna al mijn facturen zijn op basis van self (reverse) billing. Normale gang van zaken op de langere IT trajecten.
Bij deze opdrachtgever/tussenpersoon voer ik mijn uren in het klantsysteem en bij de tussenpersoon. De tussenpersoon betaald binnen 12dg uit en factureert de opdrachtgever. Opdrachtgever hoeft alleen te matchen. Ik krijg een factuur op datum x met uren over maand y. Boeiend als de btw een maand verschuift, gaat toch om factuurdatum.

Bij mijn vorige opdrachtgever was het nog mooier. Uren in het systeem van de opdrachtgever, tussenpersoon ontving akkoord en betaalde/factureerde mij binnen 7dg. Uiteraard netjes oplopende nummers.

Dit werkt een stuk beter dan zelf facturen sturen met een betaaltermijn van een maand. Ik zou niet weten welke regie je uit handen geeft, je houd toch zelf je uren bij -dus weet je ook welke facturen je moet ontvangen.

Mijn opzegtermijnen zijn eigenlijk altijd wederzijds 1 mnd, tenzij no-show van mijn zijde (dan maximaal 5 werkdagen) of bij ernstige gebreken.

Mintos referral: CKJXU1

• Niet online

Als de klant besluit om de uren pas na anderhalve maand te facturen dan heb je contractueel geen poot om op te staan. Aan de betalingstermijn kun je ze niet houden want er ligt geen factuur.

Gezien het goedkeuren van uren bij de klant moeilijk gaat komt die situatie dan ook vaak voor. Zo is de facturatie van november pas net rond en gaat de betalingstermijn nu pas in.

Solvabiliteit van de klant is geen probleem, dit is een van de grootste bedrijven in Nederland. Het is de bureaucratie die hier mis gaat.

• t_captain
Een tussenpersoon zal in de regel heel stipt factureren. Omdat ze voor het grootste deel slechts doorgeeflijk zijn van het geld, en van het andere gedeelte zelf leven. In dat opzicht hebben ze andere belangen dan een eindklant.

• _Arthur
quote:
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:05:
Bijna al mijn facturen zijn op basis van self (reverse) billing. Normale gang van zaken op de langere IT
Ik ben het nog nooit tegen gekomen en ik zit toch vaak langer op een klus.

En als ik het tegenkom, ga ik er zeker niet mee akkoord; desnoods zoek ik een andere opdracht.

• Niet online

quote:
t_captain schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:27:
Een tussenpersoon zal in de regel heel stipt factureren. Omdat ze voor het grootste deel slechts doorgeeflijk zijn van het geld, en van het andere gedeelte zelf leven. In dat opzicht hebben ze andere belangen dan een eindklant.
Factureren wel. Wat het betalen betreft heeft een tussenpartij er belang bij dit pas op de laatste dag van de betalingstermijn te doen.

• sverzijl
quote:

Voor mij reden om nooit meer aan reverse billing te beginnen. Je legt alle macht bij de klant en dat is foute boel voor iemand in een toch al vrij kwetsbare positie.
Ik ben begin dit jaar ook begonnen aan een klus waarbij reverse billing wordt toegepast. Kan zelf natuurlijk nog niet zeggen in hoeverre dit een probleem gaat vormen, maar collega ZZP-er werkt hier al een paar jaar en heeft hier nog nooit problemen mee gehad. Die was/is alleen maar positief over de snelle betalingen.

Facturatie per week en betaling binnen 1-2 weken na approval (die ook zeer gestroomlijnd loopt, direct op maandagochtend).
quote:
Cerebral schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:30:
[...]
Factureren wel. Wat het betalen betreft heeft een tussenpartij er belang bij dit pas op de laatste dag van de betalingstermijn te doen.
...en vaak nog even net iets later, of pas als je ze eraan 'herinnert'.

sverzijl wijzigde deze reactie 16-01-2018 13:54 (20%)

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 01:01
Voor mij ook nieuw.. dat reversed billing. Ben het zelf nog niet tegengekomen.
Moet zeggen dat ik liever ook zelf de facturen verstuur, dan sta je voor mij gevoel wel sterker als de tussenpartij verzaakt/laks is.

• _Arthur
quote:
wvdl schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:03:
Voor mij ook nieuw.. dat reversed billing. Ben het zelf nog niet tegengekomen.
Moet zeggen dat ik liever ook zelf de facturen verstuur, dan sta je voor mij gevoel wel sterker als de tussenpartij verzaakt/laks is.
Wat ik op veel plekken ook lees, is dat die factuur pas aangemaakt wordt, wanneer de klant de uren heeft geaccodeerd. En dan pas de betaaltermijn gaat lopen.

Ik verstuur mijn facturen op de laatste werkdag van de maand, of hooguit een dag later. Dan gaat bij mij de betaaltermijn lopen (welke natuurlijk vooraf overeengekomen is).

Dus als een klant om welke reden dan ook, pas na 3 weken de uren goedkeurt en je hebt een betaaltermijn van 31 dagen, is de totale betaaltermijn dus 52 dagen.

Weet je gelijk waar 'de winst' zit; niet aan de kant van de ZZPer.

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09-08 15:10
* LinuX-TUX gooit zichzelf ook maar in de groep. Zat al 4 jaar te spelen met het idee om voor mezelf te beginnen / te gaan freelancen, maar het kwam er nooit van, deed aan gezinsuitbreiding, wilde eerst nog een hypotheek etc afwachten. Nu alle puntjes op de I gezet zijn, is er gewoon vrij baan om het te doen ipv te dromen.

De wens is voor mij vooral vrijheid en een stukje creativiteit die erbij vrij komt in plaats van dagelijkse sleur -> ja baas/nee baas/tuurlijk baas. Ja je verdient iets meer, maar je draagt ook iets meer risico en moet meer zelf doen (d0h ... maar juist leuk!).

Maar nu het volgende,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03:36

Catch22

De ene is je moeder

quote:
LinuX-TUX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:04:
* LinuX-TUX gooit zichzelf ook maar in de groep. Zat al 4 jaar te spelen met het idee om voor mezelf te beginnen / te gaan freelancen, maar het kwam er nooit van, deed aan gezinsuitbreiding, wilde eerst nog een hypotheek etc afwachten. Nu alle puntjes op de I gezet zijn, is er gewoon vrij baan om het te doen ipv te dromen.

De wens is voor mij vooral vrijheid en een stukje creativiteit die erbij vrij komt in plaats van dagelijkse sleur -> ja baas/nee baas/tuurlijk baas. Ja je verdient iets meer, maar je draagt ook iets meer risico en moet meer zelf doen (d0h ... maar juist leuk!).

Maar nu het volgende,
***members only***
Zo is het bij gelukkig ook gegaan. Mijn werkgever snapte het volkomen en helpt mij als het nodig is en ik word daarbij ook eerst nog ingehuurd in het begin.

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• LinuX-TUX
quote:
Catch22 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:08:
[...]

Zo is het bij gelukkig ook gegaan. Mijn werkgever snapte het volkomen en helpt mij als het nodig is en ik word daarbij ook eerst nog ingehuurd in het begin.
Heb je een afkoopregeling/afkoopsom getroffen of iets in die zin? Of is dit in de trend gegaan van je opdracht liep tot X maanden en daarna mag je voor jezelf daar blijven?

• Catch22

Catch22

De ene is je moeder

quote:
LinuX-TUX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:11:
[...]

Heb je een afkoopregeling/afkoopsom getroffen of iets in die zin? Of is dit in de trend gegaan van je opdracht liep tot X maanden en daarna mag je voor jezelf daar blijven?
Ik was niet gedetacheerd, werkte 'gewoon' op kantoor. Ik zal 'gewoon' aan dezelfde klussen werken als toen ik in loondienst werkte, alleen nu 2 ipv 5 dagen in de week.

En de ander is je zus

• LinuX-TUX
quote:
Catch22 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:15:
[...]

Dat kan je gewoon overleggen en vastleggen toch?
Ay, dat is wat anders in mijn geval, want ik pak natuurlijk een core activiteit af van mijn werkgever in dat optiek. Iets wat niet echt de standaard zou moeten kunnen worden, anders doet de rest dat ook (dat idee).

LinuX-TUX wijzigde deze reactie 16-01-2018 22:22 (114%)

• Catch22

Catch22

De ene is je moeder

quote:
LinuX-TUX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:15:
[...]

Ay, dat is wat anders in mijn geval, want ik pak natuurlijk een core activiteit af van mijn werkgever in dat optiek. Iets wat niet echt de standaard zou moeten kunnen worden, anders doet de rest dat ook (dat idee).

En de ander is je zus

• LinuX-TUX
quote:
Catch22 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:15:
[...]

Absoluut, daarom inventariseer ik hier ideeën. In mijn naaste omgeving kom ik alleen maar ellende tegen met rechtzaken wegens relatiebeding en alsnog moeten vertrekken etc.

Zal wel de keerzijde van de medaille zijn als je vanuit de detachering komt. Ik kan gewoon open kaart spelen, maar ben nu wel op het punt beland:
• Start voor jezelf, helaas pindakaas huidige opdrachtgever
• Probeer eruit te komen met je werkgever en je opdrachtgever (+ uitdaging) is ook nog op de baan

Wil eerst even kijken of de tweede mogelijk is, anders ga ik gewoon verder. Punt is namelijk dat IK er altijd op aangekeken zal worden als het misloopt. Daarom wil ik het open kaart spelen.

• Catch22

Catch22

De ene is je moeder

quote:
LinuX-TUX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:22:
[...]

Absoluut, daarom inventariseer ik hier ideeën. In mijn naaste omgeving kom ik alleen maar ellende tegen met rechtzaken wegens relatiebeding en alsnog moeten vertrekken etc.

Zal wel de keerzijde van de medaille zijn als je vanuit de detachering komt. Ik kan gewoon open kaart spelen, maar ben nu wel op het punt beland:
• Start voor jezelf, helaas pindakaas huidige opdrachtgever
• Probeer eruit te komen met je werkgever en je opdrachtgever (+ uitdaging) is ook nog op de baan

Wil eerst even kijken of de tweede mogelijk is, anders ga ik gewoon verder. Punt is namelijk dat IK er altijd op aangekeken zal worden als het misloopt. Daarom wil ik het open kaart spelen.
Ik zou het gewoon voorleggen. Misschien dat hij akkoord gaat met een bepaald percentage inkomsten van je eerste half jaar ofzo

En de ander is je zus

• LinuX-TUX
quote:
Catch22 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:23:
[...]

Ik zou het gewoon voorleggen. Misschien dat hij akkoord gaat met een bepaald percentage inkomsten van je eerste half jaar ofzo
Dat gaat sowieso gebeuren tijdens het opzeggen, dan zal dit ook op tafel gaan komen. Maar wat is de beste aanvlieg ervaring vraag ik me dan af ( percentage / afkopen )

• MeZZiN
@LinuX-TUX waar ben je echt bang voor je kan gewoon starten voor jezelf en de vijver is mega groot voor iedereen. Hij zal zeker je omzet missen natuurlijk. Ik kom zelf om in de mogelijkheden van opdrachten. Ben zelf nu ook aan het kijken en bijna weer een klus geland met een half gesprek en ik kan gelijk komen. Dus op dit moment loop je geen risico. Je werkgever heb je gewoon een opzeg termijn een een concurrentiebeding die laatste houdt meestal geen stand in de rechtszaal of de werkgever mag je vrolijk doorbetalen tot hij afloopt.

Als je echt je huidige opdracht zeker wilt houden regel een nette regeling zoals 75% om 25% of zo iets. Maar hou er rekening mee dat het voor hem echt stuk beter is een nieuw persoon te plaatsen lever voor he bakken met geld meer op. Plus de vraag is of de opdrachtgever wel zit te wachten op een ZZp-er er zijn genoeg bedrijven die er geen zin in hebben.

Als je los bent van je werknemerschap alles regelen verzekeringen broodfonds facturing contracten etc komt een hoop bij kijken stukken meer dan kvk alleen hou rekening met de Wet DBA. Ja het is gewoon ingegaan alleen loop je geen risico's maar je moet er wel mee leren omgaan.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• LinuX-TUX
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:11:
@LinuX-TUX waar ben je echt bang voor je kan gewoon starten voor jezelf en de vijver is mega groot voor iedereen. Hij zal zeker je omzet missen natuurlijk. Ik kom zelf om in de mogelijkheden van opdrachten. Ben zelf nu ook aan het kijken en bijna weer een klus geland met een half gesprek en ik kan gelijk komen. Dus op dit moment loop je geen risico. Je werkgever heb je gewoon een opzeg termijn een een concurrentiebeding die laatste houdt meestal geen stand in de rechtszaal of de werkgever mag je vrolijk doorbetalen tot hij afloopt.

Als je echt je huidige opdracht zeker wilt houden regel een nette regeling zoals 75% om 25% of zo iets. Maar hou er rekening mee dat het voor hem echt stuk beter is een nieuw persoon te plaatsen lever voor he bakken met geld meer op. Plus de vraag is of de opdrachtgever wel zit te wachten op een ZZp-er er zijn genoeg bedrijven die er geen zin in hebben.

Als je los bent van je werknemerschap alles regelen verzekeringen broodfonds facturing contracten etc komt een hoop bij kijken stukken meer dan kvk alleen hou rekening met de Wet DBA. Ja het is gewoon ingegaan alleen loop je geen risico's maar je moet er wel mee leren omgaan.
Bang zijn is het probleem niet, zie de 2 punten eerder in mijn lijstje. Maar het is wel zo dat ik afscheid wil nemen op te goede voet. Je weet nooit wanneer je elkaar nog tegen zal komen (+ onder water is het gewoon een leuke opdracht met een grote potentie in de markt).

Voor mij is het dus even de mogelijkheden aftasten wat de ervaringen/opties zijn, als er niets uitkomt is het (zoals eerder) helaas pindakaas, gaan we gewoon verder :Y)

En ja, ik heb echt een goede leerschool gehad (heb er zo nog 2 anderen) om me heen door dingen die in de soep liepen op relatie/concurrentie beding ... dus houd primair mijn eigen mogelijkheden in het vizier ... en als er een leuke uitkomst aan gebreid zou kunnen worden blijf ik waar ik ben

LinuX-TUX wijzigde deze reactie 16-01-2018 23:36 (10%)

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:55

Gé Brander

Netuino Plus logged

Tijdens mijn gesprek met mijn laatste werkgever waarin ik aangaf dat ik voor mijzelf ging beginnen was de tweede opmerking : Maar we kunnen je toch wel inhuren?

Ik denk dat je het gewoon moet voorstellen om het project via je oude werkgever af te maken tegen een eenmalig lager tarief (5% korting of zo).

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• MeZZiN
quote:
LinuX-TUX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:23:
[...]

Bang zijn is het probleem niet, zie de 2 punten eerder in mijn lijstje. Maar het is wel zo dat ik afscheid wil nemen op te goede voet. Je weet nooit wanneer je elkaar nog tegen zal komen (+ onder water is het gewoon een leuke opdracht met een grote potentie in de markt).

Voor mij is het dus even de mogelijkheden aftasten wat de ervaringen/opties zijn, als er niets uitkomt is het (zoals eerder) helaas pindakaas, gaan we gewoon verder :Y)

En ja, ik heb echt een goede leerschool gehad (heb er zo nog 2 anderen) om me heen door dingen die in de soep liepen op relatie/concurrentie beding ... dus houd primair mijn eigen mogelijkheden in het vizier ... en als er een leuke uitkomst aan gebreid zou kunnen worden blijf ik waar ik ben
Sorry iets te sterk neergezet door mij mijn fout.

Maar zelf zou ik liever een schone lei beginnen is voor alle partijen makkelijker hier heb ik ook een oud collega die ook nog de klus wilde aanhouden helaas helemaal in de soep gelopen omdat alles toch anders werkt als ZZP-er. Plus reken er op dat het tijd kost om de contracten rond te krijgen op nieuw. Wat misschien wel kan is dat je via hun het contract verlengd maar goed dan moeten ze wel graag willen mee werken maar zou dan wel zo snel mogelijk in overleg.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:22
@LinuX-TUX Het meest makkelijke voor je werkgever en de eindklant is dat jij als ZZP-er gaat factureren aan je (oude) werkgever. Er verandert dan niets voor de eindklant, deze hoeft zelfs niet eens te weten dat je ZZP-er bent geworden. De vraag is wel: hoe lang duurt je opdracht nog? Want een opdracht afmaken kan je wel verkopen aan de belastingdienst maar er nog jaren blijven zitten via deze constructie natuurlijk niet.

• MeZZiN
Niet helemaal je moet wel een model overeenkomt afsluiten met de klant en jouw. Je huidige werkgever heeft daar niets mee te maken helaas.

Verder maakt niet heel veel uit

Tesla MX - Leaf 2.zero

• t_captain
Je kunt een MTO sluiten met je (ex-)werkgever.Maar het is inderdaad niet de bedoeling dat deze situatie al te lang gaat duren. Maak het project af en begin op een ander project :)

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:54

Tylen

ONK ProCup 600 #56

@LinuX-TUX Ik had hetzelfde toen ik voor mijzelf ging beginnen. Ik had een relatiebeding en de klant wilde mij houden. Mijn werkgever wilde eerst totaal niet meewerken, maar toen de klant zelf zich ermee ging bemoeien (zeggen dat ze dan voortaan helemaal niet meer hoeven te leveren) kon het opeens wel. Ik moest wel een fee aan mijn oude werkgever betalen. (Logisch zou je zeggen).

MAAR.

Een relatiebeding en/of concurentiebeding houden geen stand. Deze twee rechtzaken zeggen genoeg:

https://uitspraken.rechts...nt?id=ECLI:NL:HR:2017:689
en
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2017:9295

Daarnaast was een een collega (van andere partij maar wel werkzaam op hetzelfde project) welke ook de stap ging nemen om te gaan freelancen. Dit heeft gewoon tegen zijn werkgever gezegd dat hij dit ging doen en bij de klant bleef. Natuurlijk kwam zijn werkgever met een rechtszaak. Maar ook hij heeft deze gewonnen.

Ik weet dat het waarschijnlijk een drempel is om het gelijk tot een rechtszaak te laten komen maar weet wel dat je gewoon naar die klant direct mag zonder je oude werkgever hiervoor te betalen. Ik zelf zit nog te twijfelen of ik een zaak heb om mijn fee terug te vorderen aangezien deze onterecht was. Maar denk niet dat ik dat voor elkaar krijg aangezien ik ervoor getekend heb.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:25
quote:
Gé Brander schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:48:
Tijdens mijn gesprek met mijn laatste werkgever waarin ik aangaf dat ik voor mijzelf ging beginnen was de tweede opmerking : Maar we kunnen je toch wel inhuren?
Waarom ga je dan bij je werkgever weg om via een ZZP constructie weer (tijdelijk) in dienst te komen? Blijf dan nog X maanden in dienst (desnoods met een toelage op je salaris omdat ze je graag willen aanhouden) om het project af te ronden, lijkt me veel logischer.

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-08 19:33
quote:
Geldt voor mij ook. Ik ben ook begonnen bij een klant waar ik al gedetacheerd was. Zat bij mij ook nog eens een tussenpartij tussen. Redelijk veel gezeur geweest over en weer. Duurde lang. Uiteindelijk zelfs nog een officiële waarschuwing gehad van mijn werkgever, omdat het mij te lang duurde en ik alle partijen aan tafel probeerde te krijgen om tot een oplossing te komen. Dat werd niet helemaal op prijs gesteld. Op dat moment voor mijzelf besloten dat ze allemaal de boom in konden en aangegeven dat ik bij de klant weg zou gaan en het geen zin meer had om nog langer op dezelfde manier door te modderen. Toen is de klant gaan steigeren en heeft m'n werkgever "vrijwillig" van het concurrentiebeding afgezien. Alleen de tussenpartij, waarvan de klant in feite de directe relatie was, is er toen nog tussen blijven zitten. Al met al een hoop gezeik. Wel een veilige start, maar ik denk niet dat ik, gegeven de kans, het opnieuw zo zou doen.

• johanmulder
  • Laatst online: 09:19

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

quote:
jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:12:
[...]

Waarom ga je dan bij je werkgever weg om via een ZZP constructie weer (tijdelijk) in dienst te komen? Blijf dan nog X maanden in dienst (desnoods met een toelage op je salaris omdat ze je graag willen aanhouden) om het project af te ronden, lijkt me veel logischer.
Waarom niet? Het is een persoonlijke aanpak die wel of niet bij de situatie past.
Ik werk nog een paar dagen in de week via een dergelijke constructie om het project waar ik inmiddels 3 jaar bij betrokken te ondersteunen in de go-live. Vergeet niet dat je onder andere aan de 1225-urencriterium moet komen, als zelfstandige meer uren in eigen onderneming moet hebben zitten als in loondienst, et cetera. Ook kan je, mede hierdoor, dus wel aangemerkt worden als ondernemer en dus ook de vruchten hiervan plukken.

Werkt met: Apple iMac 27" i5 | Apple Macbook Pro Retina 15" | Apple iPhone SE 64 GB | 2 x Apple Cinema Display 27"

• t_captain
quote:
Tylen schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:50:

Een relatiebeding en/of concurentiebeding houden geen stand. Deze twee rechtzaken zeggen genoeg:

https://uitspraken.rechts...nt?id=ECLI:NL:HR:2017:689
Als ik het goed lees, heeft de Hoge Raad in het nadeel van de ZZP-er geoordeeld. Het (voor de ZZP-er positieve) vonnis van het Hof is vernietigd en de BV van de ZZP-er wordt veroordeeld tot de proceskosten.
quote:
Hier wordt de duur van het beding gematigd tot 1 jaar.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-08 17:09

ralpje

ondertitels zijn voor mietjes

quote:
Tylen schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:50:

Ik zou hier niet zomaar vanuit gaan. Ik zie meer en meer situaties waarin de rechter in het voordeel van de werkgever oordeelt. Met een vrij logische motivatie: je hebt bij je volle verstand dat contract, inclusief relatie- en concurrentiebeding, getekend, waarom zou je daar dan nu opeens niet aan gehouden mogen worden?

365Dude - Strava

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
Waarom ga je dan bij je werkgever weg om via een ZZP constructie weer (tijdelijk) in dienst te komen?
Omdat je dan vanaf dag 1 billable bent. Dan kun je mooi een buffertje opbouwen voordat je een andere klus pakt.

Renault Zoe Q90

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:55

Gé Brander

Netuino Plus logged

quote:
[...]

Heel simpel, ik had besloten voor mijzelf te gaan beginnen en vervolgens biedt mijn oud werkgever een opdracht aan voor twee dagen in de week. Waarom niet?

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• MeZZiN
quote:
ralpje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Ik zou hier niet zomaar vanuit gaan. Ik zie meer en meer situaties waarin de rechter in het voordeel van de werkgever oordeelt. Met een vrij logische motivatie: je hebt bij je volle verstand dat contract, inclusief relatie- en concurrentiebeding, getekend, waarom zou je daar dan nu opeens niet aan gehouden mogen worden?
Eens maar toch het niet kunnen uitvoeren van je functie ergens anders is toch arbeids belemering dus meestal loopt het los. Alleen bij Sales functies kan het wat lastiger liggen omdat je netwerk toch je waarde is en die is meestal deels van de werkgever waar je vertrekt. Maar voor de meeste it functies geld dat niet.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• chielsen
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17-08 13:22
Ik ga binnenkort een nieuwbouwhuis betrekken. Ik heb gezien dat de voorwaarden om een ruimte zakelijk af te trekken veranderd zijn. Heeft iemand ervaring met een onzelfstandige ruimte zien als zakelijk en de rest van het huis prive om zodoende kost af te kunnen trekken?

• pirke
De belastingdienst heeft daar een mooie tool voor, is er genoemd en even zoeken helpt ook.

Je kan bijvoorbeeld je hele huis zakelijk doen als je kantoor deel minimaal 10% ofzo is (hal/wc/etc niet meetellen), mits het geen eigen ingang heeft.

Voordeel: je krijgt de BTW terug, alle inrichtingskosten zijn zakelijk, gas/water/licht is zakelijk, rente is zakelijk, plus je mag hem afschrijven tot de helft vd WOZ ofzoiets (zit niet helemaal scherp in m'n hoofd).

Nadeel: forfait betalen voor privé betaling, BTW privé gebruik, en de grootste: bij verkoop betaal je IB over de winst!

Ik heb het serieus overwogen en helemaal doorgerekend, en het maakt in principe geen drol uit voor de normale jaarlijkse kosten. Door het forfait betaal je grofweg evenveel. Wel heb je een liquiditeitsvoordeel ivm BTW op aanschaf van het huis, maar de IB op de verkoopwinst was de zware domper die het niet interessant maakt.

En niet vergeten om elk jaar alle regeltjes na te kijken of heet nog steeds allemaal mag.

pirke wijzigde deze reactie 19-01-2018 19:42 (4%)

• wishmaster1986
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17-08 14:04
Zijn en hier mensen die vanwege een opdracht een AIVD screening hebben gehad? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Is het alleen een gesprek en beetje Googlen op je naam? Of wordt je achtervolgd 3 weken lang door een autotje? :P

Ik heb niks te verbergen maar zou het wel prettig vinden dat ik eventueel mensen kan inlichten mocht het nodig zijn. Denk dat ik nogal rare gezichten ga krijgen als ze plots de AIVD aan de lijn hebben.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
wishmaster1986 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:17:
Zijn en hier mensen die vanwege een opdracht een AIVD screening hebben gehad? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Is het alleen een gesprek en beetje Googlen op je naam? Of wordt je achtervolgd 3 weken lang door een autotje? :P

Ik heb niks te verbergen maar zou het wel prettig vinden dat ik eventueel mensen kan inlichten mocht het nodig zijn. Denk dat ik nogal rare gezichten ga krijgen als ze plots de AIVD aan de lijn hebben.
Ik ben in de loop der jaren meerdere keren door de mangel gehaald. MARID, MIVD en BVD, en recent nog een keer door de AIVD. De MARID screening was de meest merkbare. Niet helemaal onterecht gezien de functie.

Laat ik dit zeggen: de functie betrof toegang tot de meest geheime apparatuur en procedures van een deel van Defensie. De classificatie was Stg.ZG, en de M in MARID zou genoeg moeten zeggen.

Ik heb twee lange interviews gehad en hoorde later van familie en vrienden dat specifieke informatie uit die interviews nagevraagd werd. Grootste probleem was een aantrouwde oom die zaken deel met Polen, wat toen nog aan de verkeerde kant van het IJzeren gordijn lag. Toen duidelijk werd wat 'ie precies deed verdween de interesse. Mijn oom liet polyester caravans bouwen in Drente en in Polen inrichten door timmermannen.

Mijn meest recente screening bestond uit het overleggen van een VoG en een gesprekje van een krap uur wat zich vooral leek te richten op hoe ik om zou gaan met druk vanuit mijn sociale omgeving. Mijn huidige functie brengt met zich mee dat ik in theorie namens de overheid informatie zou kunnen publiceren. De dingen waar ik me echt druk over maak is niet het soort informatie wat je op die site zou verwachten. Dus 'geen bezwaar'.

Ik hoop dat je zelf doorhebt waarom je opdracht een screening met zich meebrengt. Denk er over na en wees eerlijk tegenover jezelf. Zijn er redenen waarom jij niet geschikt zou zijn voor die opdracht? Als iemand je daarop aanspreekt, heb je dan een antwoord paraat of ga je twijfelen over je reactie?

(En: ik wil dat je daar echt over nadenkt. Wat is er nodig om je niet te laten doen waar je in gelooft? Of: wat is er nodig om je te laten doen waar je niet in gelooft?)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• pirke
quote:
burne schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:53:
[...]

(En: ik wil dat je daar echt over nadenkt. Wat is er nodig om je niet te laten doen waar je in gelooft? Of: wat is er nodig om je te laten doen waar je niet in gelooft?)
Ik heb dan wel geen screening gepland staan, maar ik vond dit een mooie nadenk excersitie. Een echte kernvraag over je karakter. Uiteindelijk zullen de meeste mensen waarschijnlijk wel iets hebben waardoor ze over een morele streep heen gaan, waarbij je survival instinct in kickt.

Persoonlijk denk ik niet met geld om te kopen te zijn, daar heb ik (relatief) genoeg van, en naar het buitenland vluchten lijkt me echt niks, contact met familie is me meer waard dan centen. Maar als ze m'n vrouw of dochter iets aan doen dan verwacht ik tot dingen in staat te zijn waar ik liever niet over nadenk... En dan vooral op het vlak van fysiek geweld naar de dader toe. Dan zou ik waarschijnlijk dingen kunnen doen die ik normaliter nooit zou overwegen...

Maar bedankt voor de tip, vond het leuk om eens na te denken over die vraag :)

• t_captain
quote:
Ascension schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:27:
Heb dit vorig jaar ook gehad maar toen een voorlopige aanslag ingediend met verwachte inkomsten 0 euro. Vind het zelf niet fijn om vooruit te betalen, kan het makkelijk maar hou het liever zelf in de hand. Misschien heb ik wel zin om een paar maanden niks te doen.... ;)

Standaard reserveer ik 35% van alle inkomende facturen en zet deze op een aparte rekening. In de praktijk is dit te veel.
Opzettelijke bump.

Heeft de belastingdienst dit geaccepteerd?

Ik las van de week een paar pagina's over het onderwerp. Wettelijk lijkt er niet veel mogelijk. Wordt deze soep inderdaad heet gegeten of is er in heel het land nog (bijna) niemand die op zijn donder heeft gehad?

* https://siebert-becker.nl...tieve-voorlopige-aanslag/
* http://www.hollandlaw.nl/...le-boetes-nl-okt-2015.pdf
* https://www.rijksoverheid...29m-bbbb-per-1-1-2016.pdf

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 02:25
quote:
t_captain schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:18:
[...]

Opzettelijke bump.

Heeft de belastingdienst dit geaccepteerd?

Ik las van de week een paar pagina's over het onderwerp. Wettelijk lijkt er niet veel mogelijk. Wordt deze soep inderdaad heet gegeten of is er in heel het land nog (bijna) niemand die op zijn donder heeft gehad?
Ik heb er geen reactie op gehad en gewoon m'n jaarlijkse aangifte gedaan en in 1x betaald. Vorige week kreeg ik een voorlopige aanslag op basis van 2016, deze heb ik nu weer gewijzigd naar 0. Het zou wel fijn zijn als de Belastingdienst hier een officiele uitspraak over zou doen, de berichten zijn nogal tegenstrijdig dus ik ben ook niet 100% zeker of wat ik doe toegestaan is. Heb er zoals gezegd echter nog nooit opmerkingen over gehad.

• denninho
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17-08 23:10
Weet iemand wat de correcte ja/nee-antwoorden zijn betreffende de wet DBA voor deze vragen om als ZZP'er in aanmerking te komen?
  • Kunt u de opdracht zelfstandig indelen?
  • Kunt u inhoudelijke instructies krijgen over de wijze waarop de opdracht moet worden uitgevoerd?
  • Kunt u uw eigen werktijden bepalen?
  • Kunt u ook voor derden werkzaamheden (blijven) verrichten?
  • Heeft u in de afgelopen 6 maanden middels een regulier dienstverband bij deze opdrachtgever gewerkt?
  • Heeft u in de afgelopen 6 maanden middels een uitzend/detacheringsovereenkomst bij deze opdrachtgever gewerkt?
  • Heeft u eerder een opdracht uitgevoerd bij dezelfde opdrachtgever als zzp'er?
  • Moet u verantwoording afleggen over de wijze waarop de opdracht wordt vervuld (niet zijnde over de voortgang)?
  • Krijgt u visitekaartjes?
  • Krijgt u een niet tijdelijke bedrijfspas?
  • Krijgt u bedrijfskleding?
  • Wordt u opgenomen in de interne gids/organogram?
Mij lijkt dat de volgende antwoorden de juisten zijn?

De vragen over inhoudelijke instructies en verantwoording afleggen vind ik wat verwarrend. Natuurlijk heb ik wel wat instructies nodig en kan ik verantwoordelijk gehouden worden, ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

En inspanningsverplichting of resultaatsverplichting?

Het wordt wel lastig zo. Bij voorbaat dank voor de hulp.

denninho wijzigde deze reactie 25-01-2018 18:44 (18%)

• t_captain
Instructies moet je niet opvatten als (technische) informatie over waaraan je opdracht moet voldoen.

Een opdrachtgever specificeert altijd wat er moet komen, waaraan de oplossing moet voldoen en eventueel de randvoorwaarden van project of organisatie.

“verkeerde” inhoudelijke instructies gaan om hoe jij je werk uitvoert.

• _Arthur
quote:
denninho schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:27:
Weet iemand wat de correcte ja/nee-antwoorden zijn betreffende de wet DBA voor deze vragen om als ZZP'er in aanmerking te komen?
De 'correcte antwoorden', zijn degene die de waarheid zijn.

• Katseviool
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 08:20
Iemand wat meer info over tariefstelling van IT-staffing? Heb via eigen netwerk een opdracht gevonden echter heeft de klant een overeenkomst met IT-staffing voor alle zzp'ers.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 600 #56

quote:
Katseviool schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:37:
Iemand wat meer info over tariefstelling van IT-staffing? Heb via eigen netwerk een opdracht gevonden echter heeft de klant een overeenkomst met IT-staffing voor alle zzp'ers.
Hun halen er 2 euro vanaf. Dus als je 95 per uur wilt moet je 97 vragen ;)

Overigens heet het nu de De Staffing Groep

Tylen wijzigde deze reactie 25-01-2018 20:44 (5%)

• RichieB
Vraag bij IT-Staffing na wat hun marge is bij deze klant en vertel ze wat jouw tarief is. Dan weet je ook wat de klant gaat betalen (jouw tarief + de marge van IT-Staffing).

• _Arthur
In 2009 voor ze gewerkt (opdracht via hen) en toen was hun marge Euro 5,- per uur.

• sverzijl
quote:
_Arthur schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:39:
In 2009 voor ze gewerkt (opdracht via hen) en toen was hun marge Euro 5,- per uur.
Gaat nu zo te zien echter alleen om de broker-fee (die ligt meestal tussen 1-2 euro).

5 euro is overigens wel vrij schappelijk geweest. Zeker in die tijd waren de marges van tussenpartijen soms absurd.

sverzijl wijzigde deze reactie 26-01-2018 06:58 (17%)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 600 #56

Dat is nog steeds bij sommige. Maar ik ben er duidelijk in. Ik zeg wat mijn tarief is. Het is aan hun wat ze door geven aan de eindklant.

• sverzijl
quote:
Tylen schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:57:
Dat is nog steeds bij sommige. Maar ik ben er duidelijk in. Ik zeg wat mijn tarief is. Het is aan hun wat ze door geven aan de eindklant.
Ik verwacht wel volledige transparantie. Als evt tussenpartij mij niet wil vertellen hoeveel marge zij er bovenop leggen, dan ga ik al niet eens met ze verder. Ik doe meestal langdurige opdrachten (1-2 jaar gemiddeld) dus ze verdienen genoeg aan me zonder verdere inspanningen. Maar eigenlijk was mijn vorige opdracht tot eind vorig jaar tot nu toe mijn eerste opdracht via een tussenpartij/bemiddelaar. Die pakte 7,50 marge, wat ik acceptabel vond, zeker ook omdat ik de klus heel graag wilde hebben.

• MeZZiN
Same here ik heb geen behoefte om een tussen partij veel meer van 5-10 euro per uur af te dragen zeker omdat ik eigenlijk alleen maar last heb van ze. Mijn maatschap gaat ook niet in zee met dure tussen partijen maar goed ik wil ook niet dat ik een opslag krijg in mij fee waardoor ik duur ben voor mijn klant en daardoor de klant niet happy.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• _Arthur
quote:
MeZZiN schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:01:
Same here ik heb geen behoefte om een tussen partij veel meer van 5-10 euro per uur af te dragen zeker omdat ik eigenlijk alleen maar last heb van ze.
Dit dus. Maar er zijn nog steeds genoeg cowboys die meer dan 20% marge eisen.

Dan zoek ik wel een andere tussen partij & opdracht.

• denninho
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17-08 23:10
Ik werk ook liever direct voor de eindklant, maar recruitment agencies hebben vaak meer connecties. Al valt dat met Nederlandse ICT-recruiters wel mee en zitten er soms 2 of zelfs 3 recruitment partijen achter elkaar.

Indien de eindklant eist dat uitbetaling gaat via een andere partij, dan lijkt het me logisch dat zij de extra kosten hiervoor betalen. Ik heb ook weleens een direct contract gehad en de uitbetaling ging altijd via een recruitment agency als Manpower/YEM/e.d.

Word ook weleens moe van recruiters die vinden dat je te veel vraagt. Sommige recruiters doen ook niets voor je en verwachten dat je je hele CV opnieuw schrijft voor de klant. Een korte motivatie en custom text van 10 regels waarom je geschikt bent, dat begrijp ik nog wel. Zeker de Nederlandse overheid betaalt iets minder en verwacht extreem veel handgeschreven motivaties/antwoorden op vragen. En bij 25 telefoontjes per dag is het ook wel vermoeiend dat de meesten vragen of je permanent overweegt of in het buitenland wilt werken.

In de ICT met werkervaring valt het nog wel mee. Ik help nu mijn vriendin met het vinden van een entry-level baan na het behalen van haar master. De gemiddelde advertentie ziet er zo uit:
quote:
ENTRY LEVEL JOB OPENING:
Hiring recent college grads

REQUIREMENTS:
5 years of experience, 6 Olympic gold medals, and superpowers.

• sverzijl
Echt waar? Ik kreeg een beetje het idee dat alle IT consultancy bedrijven iedere schoolverlater proberen binnen te harken die ze maar kunnen krijgen. Zie zelfs gevallen langskomen op LinkedIn die nog aan hun afstuderen moeten beginnen en al meerdere joboffers hebben liggen. En iedere starter die op LinkedIn zijn/haar wensen neerzet lijkt te worden overspoeld door 10-30 bedrijven die interesse tonen.

Nog niet overal dus blijkbaar, maar de algemene tendens is een oplopend tekort aan IT-ers.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Nu online
quote:
sverzijl schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 18:03:
Echt waar? Ik kreeg een beetje het idee dat alle IT consultancy bedrijven iedere schoolverlater proberen binnen te harken die ze maar kunnen krijgen. Zie zelfs gevallen langskomen op LinkedIn die nog aan hun afstuderen moeten beginnen en al meerdere joboffers hebben liggen. En iedere starter die op LinkedIn zijn/haar wensen neerzet lijkt te worden overspoeld door 10-30 bedrijven die interesse tonen.

Nog niet overal dus blijkbaar, maar de algemene tendens is een oplopend tekort aan IT-ers.
Ze zijn op zoek naar schoolverlaters omdat die spotgoedkoop zijn. Dat ze door gebrek aan ervaring nog niks kunnen lijkt bijzaak, hoofdzaak is dat ze voor een ruim tarief weggezet kunnen worden. Zodra je een salaris vraagt waarvan je eens wat gekke dingen zou kunnen doen zoals het kopen van een middenklasse huis, het stichten van een gezin of privé een gezinsauto rijden, dan wordt het al heel erg snel minder met die 'grote vraag naar IT-ers'. Ik heb gemerkt dat ik eind 20 al 'te duur' werd voor m'n eigen vakgebied, daarom werk ik nu als freelancer. Loondienst is imho gewoon armoede in Nederland.

• Fewture
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fewture

Overclocker

quote:
gold_dust schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Ze zijn op zoek naar schoolverlaters omdat die spotgoedkoop zijn. Dat ze door gebrek aan ervaring nog niks kunnen lijkt bijzaak, hoofdzaak is dat ze voor een ruim tarief weggezet kunnen worden. Zodra je een salaris vraagt waarvan je eens wat gekke dingen zou kunnen doen zoals het kopen van een middenklasse huis, het stichten van een gezin of privé een gezinsauto rijden, dan wordt het al heel erg snel minder met die 'grote vraag naar IT-ers'. Ik heb gemerkt dat ik eind 20 al 'te duur' werd voor m'n eigen vakgebied, daarom werk ik nu als freelancer. Loondienst is imho gewoon armoede in Nederland.
Tja.. overdrijven is ook een vak he ;)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 600 #56

quote:
[...]

Dat valt wel mee. Als je goed bent in je kunnen dan kan je gewoon ook bij een werkgever goed verdienen. En met goed bedoel ik rond de 6K brutto per maand.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:58
quote:
Loondienst is imho gewoon armoede in Nederland.
Zijn je verwachtingen of eisen dan niet gewoon onrealistisch? Of te hoog? Modaal salaris is nog steeds 40k bruto ongeveer op jaarbasis waar genoeg HBO'ers onder vallen. Een bruto loon van 50k-60k is dus al meer dan modaal waar je blij mee zou moeten zijn, of is de tendens dat men zich daar al 'te verheven' voor voelt?

• pirke
Ik zou niet blij zijn met 50k bruto... 50k netto klinkt tegenwoordig ook al alsof er iets goed mis is gegaan dat jaar, of je moet wellicht een sabbatical hebben genomen...

Ik ben het helemaal eens dat loondienst (zeker modaal) gewoon moderne slavernij is. Je ligt een heel jaar krom met 5 weken vrij en een inkomen waar je niet eens fatsoenlijk van op vakantie kan, al heb je ook niet genoeg vrij om fatsoenlijk op vakantie te gaan... Nee geef mij maar een goede werk-prive balans en een tarief dat me motiveert om 's ochtends in de auto te stappen, zolang het maar niet te vroeg is 's ochtends anders komt de werk-prive balans in gevaar ;)

Je kan me nu verwend noemen, of arrogant, onrealistisch, of whatever, maar ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Het is een noodzakelijk kwaad om ervoor te zorgen dat ik leuk kan leven. Dus dat we toevallig in een vakgebied zitten waar de markt gunstig is, tja je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar niet van profiteert.

Het feit dat een groot deel van onze samenleving nog steeds voor een in mijn ogen hongerloontje aan de slag moet vind ik schandalig. Wil ik graag meer belasting betalen om ze te ontlasten? Nee, dat gaat me weer te ver...

Uiteindelijk geloof ik in marktwerking, en veel laagopgeleide banen zijn een kostenpost waar de individuele bijdrage geen betekeniswaardige meerwaarde heeft. Oftewel als iemand het goedkoper kan mag die het komen doen. In de IT voegen we juist waarde toe, en daar is het wel erg van de individu afhankelijk hoeveel waarde er gecreëerd wordt.

Het feit dat lage lonen banen altijd lage lonen zullen blijven is omdat er altijd mensen zijn die het bereid zijn te doen tegen dat salaris, en dat zal wel weer door de sociale eenheidsworst komen die we Jan Modaal noemen waar iedereen zich aan meet, net als aan de buren. Plus dat het geen drol uitmaakt in netto besteedbaar inkomen of je nu 25k bruto verdiend of 50k... Zeer vergelijkbaar netto besteedbaar inkomen door ons stelsel van toeslagen en progressieve belastingen. Dus waarom zou een werkgever meer betalen als de werknemer er toch niks van overhoudt? Kan ie het beter aan de directeur geven...

Pas als niemand meer op de vuilniswagen wil staan om het afval op te halen zal het bijbehorende salaris stijgen, maar dat zal nooit gebeuren met alle aanwas van mensen uit het oostblok waar zelfs de armoedegrens hier al een enorme rijkdom voor ze is.

En als de meeste mensen meer geld krijgen gaan ze het toch allemaal maar weer uitgeven, ze houden er niet echt iets van over op wat afgeschreven rommel na. En bij meer vraag naar die rommel gaan de prijzen omhoog en dat noemen we dan normale inflatie. Dus netto schieten die mensen er helemaal niks mee op. Puur marktwerking.

TL;DR;

Loondienst is hel en ik ben blij dat ik daar niet meer in vast zit :)

het is weer zaterdagnacht 3 uur, beste tijd voor filosofische activiteiten...

pirke wijzigde deze reactie 28-01-2018 03:12 (5%)

• Mandera
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-08 15:11
Super post pirke! Precies zoals ik er ook over denk. :)

Heb het er wel vaker over met mensen zowel zakelijk als prive. Waarom wordt er vaak zo slecht verloond (ook in de ICT!) in zo'n rijk land als Nederland? Is een vraag die mij altijd zal blijven boeien.

Zelf gelukkig geen last van als freelancer. Beste stap ever! Vrijheid, blijheid. :)

• cytherea
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17-08 18:13
Ik vind het wel erg generaliserend om te zeggen dat loondienst hel is.. Misschien geldt dat voor lager opgeleiden maar voor hoger opgeleiden is dat niet altijd zo.

Zelf heb ik de stap gemaakt van freelance naar loondienst en ik moet zeggen dat dat mij erg goed bevalt. Qua inkomen ben ik er misschien iets op achteruit gegaan maar ik heb ook een hoop kosten minder. Alle leeruren, vakanties en studietijd vallen nu ook onder het salaris. Ik kan 3 dagen thuiswerken, heb alle vrijheid in het bepalen van mijn tijd. En ik leer nu weer nieuwe dingen wat ik heel belangrijk vindt, niet zozeer van de techniek maar ook van de achtergrond (apotheken/medicijnen).

En het belangrijkste voor mij is dat je onderdeel bent van het bedrijf en niet meer de dure externe die uren moet draaien. Ik word betrokken bij het maken van beslissingen en krijg verantwoordelijkheden die je als externe niet kreeg. Als je wat ouder wordt worden andere zaken belangrijker in werk ;)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@pirke Wat merkwaardig is, is dat de lonen dus niet mee stijgen met de grote vraag naar IT. Tijdje terug was ik bij een Meetup die georganiseerd was bij een IT bedrijf. Ik klets wat met een vrouw daar, en ze vertelt dat ze van de HR afdeling is van het bedrijf in kwestie. Ze vertelt dat ze de meetings organiseert om in contact te komen met potentiële nieuwe medewerkers. En dat het zo lastig is allemaal.

Dus ik vroeg, krijg je dan van de directie meer geld? Nee, moet binnen het huidige budget 8)7

Renault Zoe Q90

• RichieB
Het doel van de meeste commerciële organisaties (zoals IT bedrijven) is winstmaximalisatie. Hogere lonen helpen daar niet bij. De bedrijven die het wel en wee van hun medewerkers (inclusief primaire beloning) belangrijker vinden dan een hogere winst zijn helaas nog steeds enorm in de minderheid.

RichieB wijzigde deze reactie 28-01-2018 13:45 (4%)

• Niet online

quote:
RichieB schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:44:
Het doel van de meeste commerciële organisaties (zoals IT bedrijven) is winstmaximalisatie. Hogere lonen helpen daar niet bij. De bedrijven die het wel en wee van hun medewerkers (inclusief primaire beloning) belangrijker vinden dan een hogere winst zijn helaas nog steeds enorm in de minderheid.
Daarom is je "yearly package" meestal het grootst bij de kleine detacheerders (< 20 FTE). Die hebben geen raad van bestuur of aandeelhouders en nemen vaak genoegen met iets minder winst voor de eigenaren in ruil voor gedreven en tevreden werknemers.

Meestal zijn de lonen bij deze detacheerders iets hoger, hoger segment lease-auto, veel bedrijfsuitjes, goede laptop en smartphone en vooral veel ontzorging en waardering. Van de andere kant wordt bij een kleine detacheerder wel enig ondernemerschap en zelfstandigheid verwacht. Daarnaast nemen ze vaak geen juniors aan omdat ze een reputatie hebben hoog te houden.

Na je 30e levensjaar heb je eigenlijk niets te zoeken bij de grote detacheerders.

• edwinjm
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-08 20:22

edwinjm

Webdeveloper

quote:
TucanoItaly schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:22:
@pirke Wat merkwaardig is, is dat de lonen dus niet mee stijgen met de grote vraag naar IT. Tijdje terug was ik bij een Meetup die georganiseerd was bij een IT bedrijf. Ik klets wat met een vrouw daar, en ze vertelt dat ze van de HR afdeling is van het bedrijf in kwestie. Ze vertelt dat ze de meetings organiseert om in contact te komen met potentiële nieuwe medewerkers. En dat het zo lastig is allemaal.

Dus ik vroeg, krijg je dan van de directie meer geld? Nee, moet binnen het huidige budget 8)7
Soms verdenk ik het management ervan dat ze niet willen accepteren dat ze leiding geven aan mensen die meer verdienen dan zijzelf :| Ben ik de enige die dat denkt?

MBP / 550D / Rift

• pirke
quote:
edwinjm schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:17:
[...]

Soms verdenk ik het management ervan dat ze niet willen accepteren dat ze leiding geven aan mensen die meer verdienen dan zijzelf :| Ben ik de enige die dat denkt?
Ik weet wel zeker dat de afdelingsmanager het niet leuk vind dat ik meer binnenhaal dan hij. Ik sta onderaan de ladder als simpele developer, hij geeft leiding aan 50 man... Ik zit met 90-100k netto nu naast mensen die 40k bruto (junior) tot 80k bruto (senior) verdienen... terwijl ik 2x zoveel vakantie neem op jaarbasis.

Maar goed, toen ik zelf ook nog een hoge pief was in loondienst kreeg ik ook minder dan de simpele developers die ik inhuurde. Minder stress en meer poen, dat was een makkelijke keuze om te switchen, laat mij dan maar lekker wat code kloppen :)

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 01:53
quote:
RichieB schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:13:
Het is maar net wat je wilt verzekeren en of je de consequenties wil aanvaarden als er iets gebeurd dat je niet verzekerd hebt. Ik heb nu een luxe levensstijl, een groot huis en een dure auto. Ik verwacht niet dat ik dat allemaal kan behouden mocht ik arbeidsongeschikt raken. Dus ik ga me ook niet verzekeren om dat allemaal te kunnen blijven betalen.

Een AOV afsluiten op dag 1 dat je ZZP wordt klinkt erg risicomeidend. Risico’s horen voor mij bij het ondernemen.
Dat klinkt heel armoedig. Als individu maar ook als samenleving.

Gezondheid is geen ondernemersrisico die je wilt inzetten. Tijd, passie en geld wel. Maargoed dat laatste gaat boven gezondheid natuurlijk.

Hier in NL red de overheid je wel, dat is terecht een argument voor je beslissing.

Mijn tweakblog over de toekomst

• RichieB
quote:
Harm_H schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:33:
[...]
Dat klinkt heel armoedig. Als individu maar ook als samenleving.

Gezondheid is geen ondernemersrisico die je wilt inzetten. Tijd, passie en geld wel. Maargoed dat laatste gaat boven gezondheid natuurlijk.
Dat klinkt pas armoedig, van jou dan. Een AOV is geen middel om te zorgen dat je gezond blijft. Ik vertrouw de verzekeraars voor geen meter en heb zelf een buffer, een vrouw met inkomen en vertrouwen in mezelf om inkomen te genereren, ook bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Bovendien zou ik mijn uitgavenpatroon drastisch wijzigen zodat ik zo lang mogelijk aan herstel kan werken zonder me om geld zorgen te hoeven maken.
quote:
Hier in NL red de overheid je wel, dat is terecht een argument voor je beslissing.
Ik verwacht heel weinig van de overheid als ik nu arbeidsongeschikt word. Of je moet de bijstand bedoelen.. dat lijkt me geen vetpot waarmee je "gered" wordt.

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 01:01
quote:
RichieB schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:15:
[...]

Dat klinkt pas armoedig, van jou dan. Een AOV is geen middel om te zorgen dat je gezond blijft. Ik vertrouw de verzekeraars voor geen meter en heb zelf een buffer, een vrouw met inkomen en vertrouwen in mezelf om inkomen te genereren, ook bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Bovendien zou ik mijn uitgavenpatroon drastisch wijzigen zodat ik zo lang mogelijk aan herstel kan werken zonder me om geld zorgen te hoeven maken.

[...]

Ik verwacht heel weinig van de overheid als ik nu arbeidsongeschikt word. Of je moet de bijstand bedoelen.. dat lijkt me geen vetpot waarmee je "gered" wordt.
Ik lees nergens dat Harm_H zegt dat de AOV ervoor zorgt dat je gezond blijft. Het is wel dat er meer invloeden op jouw gezondheid zijn dan jouw eigen (bv; aangereden worden, ziekte oplopen etc etc).

Als jij de rest van je leven eventueel prima op je spaargeld of inkomsten van je vrouw kunt teren, prima.
Niet iedereen heeft zo'n zekerheid om op terug te vallen. Ik kan wel flink wat jaren op mijn geld teren.. maar nog 30+ tot mijn pensioen... ohh en wacht dan bouw ik ook geen pensioen op.

Worst-case-scenario: Om nog eventueel 40+-jaar van de bijstands-niveau te moeten leven is ook niet persé leuk.

Juist omdat ik nog zo'n lange werkpotentie voor mij heb om dingen op te bouwen, wil ik het mogelijk falen ervan afdekken.

wvdl wijzigde deze reactie 29-01-2018 13:46 (0%)
Reden: typos

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-08 12:17
Gezien het inkomen van mijn partner zou ik nog niet eens bijstand krijgen
Pagina: 1 ... 57 ... 73 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True