com2,1ghz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:39:
Hey,
Ik zit nog in loondienst en binnenkort mag ik een auto gaan leasen. Komt mij nu ook heel goed uit vanwege de lange afstand naar werk. Echter ben ik ook van plan in de komende jaar te gaan freelancen.
Is het verstandig dat ik dan nu een leasecontract van 2 jaar ga nemen en vervolgens het contract overneem van het bedrijf? Het gaat om een leasebedrag van ongeveer 700 euro.
Wie van jullie zat in dezelfde situatie?
Lease een lastig ding je moet wel credit waardig zijn als ZZP-er. Zelf zou in dit geval als het zou kunnen een tweede handsje kopen en 19cent per kilometer doen. De kosten om een lease contract op te breken is best veel.
Naar mijn idee 3 opties of je gaat gewoon lekker 2 jaar werken en ga dan freelance (zonder lease auto) of geen lease bak en een auto zelf kopen. Zoals een goede C1/107/Aygo die kosten niet veel. Of je gaat voor een EV die zijn redelijk betaalbaar in de lease (weinig kosten voor de kwh) en de bijtelling is vriendelijk. En dit is een auto die je prima voor je eigen bedrijf kan rijden met de bijtelling van 4% is het nog betaalbaar. Met een bij telling van 22% + de 700 euro op je bedrijf + 2,7% BTW is een normale auto best heel duur om als ZZP-er te leasen.
Als je binnen een jaar freelance ga doe het vooral niet. Lekker doen wat je nu ook doet. Het is niet anders.
Zie nog dat je graag een motor zou willen. Dan zou ik zeker even wachten. Als je freelance gaat na 3-4 maanden kan je eigenlijk al een motor kopen makkelijk met de voordelen kost het je echt heel weinig je kan op je bedrijfsnaam namelijk KIA + BTW plus voordelige afschrijving van de motor. Plus geen bijtelling alleen correct prive gebruik in de Btw (klein bedrag 200-300 euro max) Zoek wel een motor uit die met veel kilometers weinig afschrijving heeft zoals BMW (niet dat ze perse beter zijn) deze kan je nog redelijk verkopen als er 50-100k op de teller staat. Een gemiddelde motor is in nederland na 50k afgeschreven.
Een handig plan zou zijn je start over een jaar als freelancer. Voor nu een goedkope kleine auto waar weinig aan stuk kan gaan zoals de c1/107/aygo gewoon 6-10 jaar oud kopen. Mijn C1 heeft nu pas echt onderhoud gehad na 170000 kilometer rekening van 1000 euro mijn eerste echte rekening na 10 jaar. Je start je onderneming rijdt nog even lekker door in de auto.
Na 3-4 maanden koop je een motor (een met BTW en nieuw omdat je dan KIA voordeel heb) en na een jaar lease je een nette EV een Ioniq of leaf dan kan je prive ook nog redelijk goedkoop in rijden. (4% bijtelling)
[
Voor 29% gewijzigd door
MeZZiN op 31-01-2018 10:10
]