Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ben aan het rekenen geslagen met een youngtimer op de zaak. Na het gebruik van diverse online tools heb ik het simpeler aangepakt: Krijg ik privé of zakelijk de grootste aftrekpost?

Zakelijk: €4900 bijtelling, €7090 aan aftrekposten dus een totale aftrekpost van €2190 per jaar.
Prive: Zakelijk kilometers maal 19 cent, komt uit op €3800.

In dit geval is privé beter. Is het echt zo simpel of moet ik toch echt de spreadsheet aanslingeren en het volledig doorberekenen?

Voor de inkomstenbelasting overigens, voor de omzetbelasting zit er weinig verschil tussen.

Verwijderd

Hey,

Klein vraagje. Ik werk al een half jaar bij hetzelfde bedrijf, via een payroll bedrijf. Ik ben inmiddels onmisbaar geworden en mijn baas is altijd erg tevreden. Nu wil ik nog geen vast contract (ben student en wil flexibel blijven) maar ik wil wel meer gaan verdienen.

Is het een goed idee om dan als ZZP'er aan de gang te gaan voor hetzelfde bedrijf? Ik denk dat er dan veel meer geld overbljift.

Mijn baas heeft al een zzp-er in dienst die ongeveer hetzelfde werk doet.

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:44:
Hey,

Klein vraagje. Ik werk al een half jaar bij hetzelfde bedrijf, via een payroll bedrijf. Ik ben inmiddels onmisbaar geworden en mijn baas is altijd erg tevreden. Nu wil ik nog geen vast contract (ben student en wil flexibel blijven) maar ik wil wel meer gaan verdienen.

Is het een goed idee om dan als ZZP'er aan de gang te gaan voor hetzelfde bedrijf? Ik denk dat er dan veel meer geld overbljift.

Vanuit payroll naar ZZP-er bij dezelfde klant klinkt als een verkapt loonverband. Vergeet vooral niet dat je jezelf moet verzekeren en dergelijk. Ik zou vooral een "normaal" tarief vragen en je niet laten verleiden tot een uurtarief van een paar tientjes.

Daarnaast is niemand onmisbaar ;)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:44:
Hey,

Waarom zou een vast contract je niet flexibel maken? Je kan altijd ontslag nemen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Zou best kunnen alleen de belasting dienst zal je heel snel zien als verkapte loondienst. Vast contract is heel flexibel verder je gewoon een opzeg termijn. En je kan ook een 0 uren contract doen dan heb je dezelfde flexibilteit. Maar voor partime is freelancen niet altijd de juiste keuze. Plus je moet een net tarief afspreken waarbij jij je kosten afdekt en dat is zeker niet goedkoper voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 16:18
Die 7090 zal je privé moeten betalen dan he?

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:42:
Ben aan het rekenen geslagen met een youngtimer op de zaak. Na het gebruik van diverse online tools heb ik het simpeler aangepakt: Krijg ik privé of zakelijk de grootste aftrekpost?

Zakelijk: €4900 bijtelling, €7090 aan aftrekposten dus een totale aftrekpost van €2190 per jaar.

In dit geval is privé beter. Is het echt zo simpel of moet ik toch echt de spreadsheet aanslingeren en het volledig doorberekenen?

Voor de inkomstenbelasting overigens, voor de omzetbelasting zit er weinig verschil tussen.
Je vergeet even dat je prive ook het een en ander aan kosten gaat maken voor aanschaf, brandstof en onderhoud.

• Verwijderd
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:16:
[...]

Je vergeet even dat je prive ook het een en ander aan kosten gaat maken voor aanschaf, brandstof en onderhoud.
Dat klopt. Zowel privé als zakelijk ben ik met bovenstaand voorbeeld €7090 per jaar kwijt. Maar privé heb ik een grotere aftrekpost. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik de auto beter privé kan gaan rijden?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:43:
Dat klopt. Zowel privé als zakelijk ben ik met bovenstaand voorbeeld €7090 per jaar kwijt. Maar privé heb ik een grotere aftrekpost. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik de auto beter privé kan gaan rijden?
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Bereken het eens :)

• Verwijderd
  • Niet online
Daar kom ik op hetzelfde verschil uit alleen met een complexere berekening. Mooi, dan zat ik er dus niet naast.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
@Cerebral Je redenering lijkt te kloppen. Zakelijk is je “aftrekpost” alle autokosten, minus de bijtelling.
Prive is het 19 cent per kilometer.
De hoogste van de twee is de winnaar.

@Verwijderd Payrolling kost meestal maar een procent of 5. De rest van de inhoudingen op je inkomensspecificatie zijn belastingen en verzekeringen.
Als deeltijd-zzper zonder urencriterium en met 1 klant heb je niet zoveel te winnen. Ik verwacht dat je inkomen zou moeten aangeven als ROW en dat is net zo duur. Wat je netto meer overhoudt, komt puur door het ontbreken van sociale zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:24
Ik word voor 36 uur per week ingehuurd om de security van een groot bedrijf op orde te brengen op operationele vlak. Ben zelf technisch onderlegd en de beheerders zien mij als een waardevolle sparringspartner voor het beter beveiligen van de systemen die zij beheren.

Dit bedrijf had nog geen chief info sec officer dus die zijn zij ook gaan inhuren. Tot mijn verbazing is deze persoon ongekwalificeerd, weet niet waar hij het over heeft en doet de meest domste voorstellen die juist meer risico cq een lek systeem veroorzaakt. Ontzettend frustrerend dit met meerdere confrontaties als gevolg.

Uiteindelijk ook aangekaart bij de persoon die hem heeft ingehuurd met concrete voorbeelden waaruit blijkt dat diegene incompetent is, maar lijkt wel alsof ze er niks van willen weten en gaan vrolijk door met hem.

Wtf denk ik dan. Hoe kan dit? Ik dacht dat je kennis van zaken moet hebben voor het geen waarvoor je wordt ingehuurd maar blijkbaar hoef je alleen een vlotte babbel te hebben bij organisaties die zelf niet de kennis in huis hebben en je bent binnen...

Is dit herkenbaar?
Wat doe je er tegen...

Hij probeert zich inhoudelijk met mijn werk te bemoeien en het is me gelukkig al gelukt dat hij zich niet meer met de inhoud mag bemoeien.

Ik blijf maar denken “m’n rekening wordt betaald, ik hoef niet met hem samen te leven dus f* it” maar aan de andere kant denk ik ook aan het belang van mijn klant en waarschuw ze als er weer iets doms geadviseerd/gedaan wordt door hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

peak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:15:
Ik word voor 36 uur per week ingehuurd om de security van een groot bedrijf op orde te brengen op operationele vlak. Ben zelf technisch onderlegd en de beheerders zien mij als een waardevolle sparringspartner voor het beter beveiligen van de systemen die zij beheren.

Dit bedrijf had nog geen chief info sec officer dus die zijn zij ook gaan inhuren. Tot mijn verbazing is deze persoon ongekwalificeerd, weet niet waar hij het over heeft en doet de meest domste voorstellen die juist meer risico cq een lek systeem veroorzaakt. Ontzettend frustrerend dit met meerdere confrontaties als gevolg.

Uiteindelijk ook aangekaart bij de persoon die hem heeft ingehuurd met concrete voorbeelden waaruit blijkt dat diegene incompetent is, maar lijkt wel alsof ze er niks van willen weten en gaan vrolijk door met hem.

Wtf denk ik dan. Hoe kan dit? Ik dacht dat je kennis van zaken moet hebben voor het geen waarvoor je wordt ingehuurd maar blijkbaar hoef je alleen een vlotte babbel te hebben bij organisaties die zelf niet de kennis in huis hebben en je bent binnen...

Is dit herkenbaar?
Wat doe je er tegen...

Hij probeert zich inhoudelijk met mijn werk te bemoeien en het is me gelukkig al gelukt dat hij zich niet meer met de inhoud mag bemoeien.

Ik blijf maar denken “m’n rekening wordt betaald, ik hoef niet met hem samen te leven dus f* it” maar aan de andere kant denk ik ook aan het belang van mijn klant en waarschuw ze als er weer iets doms geadviseerd/gedaan wordt door hem.
Dat is ook precies de reden dat ik weg gegaan ben bij mijn vorige project. De mensen die er wat te vertellen hadden waren incompetent. Ik wilde hier niet mijn naam aan verbinden met als risico dat ik straks ook afgerekend word of negatief in het nieuws kom (was overheids project welke al meerdere malen in het nieuws was geweest).

Kan je het niet wat hogerop zoeken? Ik neem aan dat senior management en/of hoger wel gevoelig is voor security issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:24
Tylen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:23:
[...]

Dat is ook precies de reden dat ik weg gegaan ben bij mijn vorige project. De mensen die er wat te vertellen hadden waren incompetent. Ik wilde hier niet mijn naam aan verbinden met als risico dat ik straks ook afgerekend word of negatief in het nieuws kom (was overheids project welke al meerdere malen in het nieuws was geweest).

Kan je het niet wat hogerop zoeken? Ik neem aan dat senior management en/of hoger wel gevoelig is voor security issues.
Een andere collega die ook ingehuurd wordt heeft het hogerop gezocht met als resultaat een exit-gesprek. De chief info sec officer (CISO) wilt niet meer met hem samenwerken dus wilt hij van hem af.

Grappige is dat een andere inhuur ook niet met deze aangestelde CISO wilde samenwerken en die is zelf opgestapt omdat ze verplicht werd om met hem samen te werken. Daar zou zij dood ongelukkig van worden dus is ze zelf weg gegaan.

Kortom, de directeur van dit mooie overheidsbedrijf snapt niet dat er inmiddels 3 mensen geklaagd hebben en dat het niet aan de CISO ligt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Vriendjes politiek dus.

Gauw een andere opdracht gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Tylen schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:07:
Vriendjes politiek dus.
Gauw een andere opdracht gaan zoeken.
Precies. En volgens mij zat mooie opdrachten te vinden op security gebied op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vraagje: voorlopige aanslag IB

- VA ontvangen (geschat door Belastjngdienst obv 2016)
- Ik was het er niet mee eens, 2018 heeft een andere prognose dan 2016. Wijziging ingediend, waardoor de te betalen VA aanzienlijk lager uitvalt.
- nog geen nieuwe VA ontvangen (zou nog kunnen, ik heb de wijziging twee weken geleden ingediend)
- vanavond of uiterlijk morgen moet ik de eerste termijn overmaken.

Moet ik nu het termijnbedrag uit de eerste VA overboeken? Of moet ik uitgaan van de gewijzigde gegevens?

Het lijkt mij logisch dat ik werk met de officiele gegevens, dus de VA, tot ik een nieuwe heb.
Maar deze pagina suggereert dat ik misschien geen nieuwe VA krijg?

https://www.belastingdien...na_wijzigen_of_stopzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je hebt er nu misschien niet veel meer aan, maar ik zet elk jaar mijn prognose in de VA op 0 en betaal aan het eind van het jaar alles in 1 keer via een VA met werkelijke resultaten van dat jaar. Geen idee of dit mag maar het gaat al een aantal jaar goed.

[ Voor 60% gewijzigd door Ernemmer op 27-02-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bevestigen ze de wijziging (van X naar 0)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:26:
Bevestigen ze de wijziging (van X naar 0)?
Ik heb van mijn wijziging voor 2018 nog geen aangepaste brief gekregen, in 2017 had ik die met 2 weken binnen, nu duurt het al 6 weken.

Je zou je VA nu ook nog kunnen wijzigen naar 0, zit je ook niet te goochelen met termijnbedragen.

Wel even zorgen dat je het dus apart op een spaarrekening zet om op 30 december alles over te maken.
Je doet dan op 30 december een VA met je werkelijke resultaten, dat scheelt dan weer vermogensrendementsheffing.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 27-02-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb gekozen voor een “pleitbaar” bedrag. Dan ben ik niet in overtreding, voor zover dat wordt nageleefd dan.

De link van de belastingdienst suggereert dat je bij een verlaging van het te betalen bedrag zelf je nieuwe termijnbedrag moet uitrekenen.

In jouw geval dus 0, in mijn geval een bedrag tussen 0 en de VA.

Ben benieuwd wat er gebeurt als we dat doen, of er kort na 1-3 een betalingsherinnering op de mat valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:38:
Ik heb gekozen voor een “pleitbaar” bedrag. Dan ben ik niet in overtreding, voor zover dat wordt nageleefd dan.

De link van de belastingdienst suggereert dat je bij een verlaging van het te betalen bedrag zelf je nieuwe termijnbedrag moet uitrekenen.

In jouw geval dus 0, in mijn geval een bedrag tussen 0 en de VA.

Ben benieuwd wat er gebeurt als we dat doen, of er kort na 1-3 een betalingsherinnering op de mat valt.
Als ze willen dat ik het anders doe krijg ik vanzelf een brief, tot nu toe klopt de 0 nog aardig voor dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Ernemmer schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:28:
[...]
Wel even zorgen dat je het dus apart op een spaarrekening zet om op 30 december alles over te maken.
Je doet dan op 30 december een VA met je werkelijke resultaten, dat scheelt dan weer vermogensrendementsheffing.
Dan heb je wel heffingsrente die je moet betalen, het is maar de vraag of wachten dan voordeliger is.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:42:

Je vergeet de garagekosten mee te nemen en de wegenbelasting en boetes en benzine?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01

orf

peak schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:15:

Is dit herkenbaar?
Wat doe je er tegen...
Herkenbaar inderdaad. Voor een bekende overheidsorganisatie kwam ik in aanraking met een Chief security officer die niet wist wat Javascript was, terwijl wij ingehuurd waren voor een webproject, waarbij ons werk geïntegreerd moest worden in een website.

Gelukkig was het wel een aardige man, waar we maar een beetje omheen hebben gewerkt. Helaas is wat wij gebouwd hebben nooit live gegaan, omdat een template aangepast moet worden van de bestaande website en dat is na een jaar van de backlog afgevallen. Terwijl het juist zo mooi was en de afdeling dit zo graag wilde. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Greyfox schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:50:
[...]

Dan heb je wel heffingsrente die je moet betalen, het is maar de vraag of wachten dan voordeliger is.
Ik denk niet dat het voordeliger is maar ik vind het zelf wel makkelijker om alles in 1 keer te betalen, nadat ik het verdiend heb.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 27-02-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 07:43
Ik betaal de afgelopen jaren de (realistisch ingeschatte) voorlopige aanslag in 1x. In dat geval (voor 2018) 1,6% betalingskorting. Dat is sowieso al meer rente dan ik er op een spaarrekening voor zou vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 15:44
t_captain schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:01:
Vraagje: voorlopige aanslag IB

- VA ontvangen (geschat door Belastjngdienst obv 2016)
- Ik was het er niet mee eens, 2018 heeft een andere prognose dan 2016. Wijziging ingediend, waardoor de te betalen VA aanzienlijk lager uitvalt.
- nog geen nieuwe VA ontvangen (zou nog kunnen, ik heb de wijziging twee weken geleden ingediend)
- vanavond of uiterlijk morgen moet ik de eerste termijn overmaken.

Moet ik nu het termijnbedrag uit de eerste VA overboeken? Of moet ik uitgaan van de gewijzigde gegevens?

Het lijkt mij logisch dat ik werk met de officiele gegevens, dus de VA, tot ik een nieuwe heb.
Maar deze pagina suggereert dat ik misschien geen nieuwe VA krijg?

https://www.belastingdien...na_wijzigen_of_stopzetten
Vorig jaar ook zoiets gehad.. Ik heb wel de termijn betaald van de 'oude' situatie puur omdat ik geen zin had in gezeur :D Ik gok ook dat jouw eerste termijn ook niet meer is dan het gehele nieuwe bedrag, dus dan heb je dat dan alvast in mindering van het gehele bedrag bij de volgende termijnen.

Ik had zelf op een ander moment ook eens een fout gemaakt wat resulteerde in dat ik bij een foutief onbevestigde btw aangifte 4k teveel betaalde. Dit binnen 2 maanden gewoon terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41
sverzijl schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 06:58:
Ik betaal de afgelopen jaren de (realistisch ingeschatte) voorlopige aanslag in 1x. In dat geval (voor 2018) 1,6% betalingskorting. Dat is sowieso al meer rente dan ik er op een spaarrekening voor zou vangen.
Ik ook. Het is even pijnlijk om in februari zo'n groot bedrag (uitgangspunt is dat je het gehele jaar wel omzet hebt) over te boeken, maar de rest van het jaar hoef je alleen nog BTW af te dragen. Vanwege aftrekposten (HRA) kreeg ik nog een klein bedragje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:48

sebasd

loopt op espresso

Ik doe hetzelfde. Ik zet gedurende het jaar elke maand wat opzij tot ik (ongeveer) aan het bedrag van mijn voorlopige aanslag zit, en dan in 1x betalen. Paar honderd euro korting is leuk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

VPB betaal ik ook altijd in 1x. Ook dat scheelt een paar honderd Euro. BTW betalen we per maand en loonheffingen natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Het rendement is 2x zo hoog zelfs, omdat je met maandelijkse termijnen ook al meteen begint te betalen, elke maandelijkse betaling rendeert niet verder. Een korting bij vooruitbetalen van 1,6% is dus effectief 3,2% rendement op jaarbasis: korting/(totaalbedrag/2). (Jip en Janneke wiskunde, zal niet veel schelen met de werkelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
pirke schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 01:24:
[...]

Het rendement is 2x zo hoog zelfs, omdat je met maandelijkse termijnen ook al meteen begint te betalen, elke maandelijkse betaling rendeert niet verder. Een korting bij vooruitbetalen van 1,6% is dus effectief 3,2% rendement op jaarbasis: korting/(totaalbedrag/2). (Jip en Janneke wiskunde, zal niet veel schelen met de werkelijkheid).
Dat wilde ik eerst ook nog vermelden, maar die vergelijking gaat niet op als je het vergelijkt met iemand die z'n voorlopige aanslag op 0 zet. Die kan het volledige bedrag het hele jaar rente laten trekken. Maar ook dat zal een stuk minder zijn dan 1,6%. Op m'n moneyou krijg ik maarliefst 0,35% zie ik.
(Ik had alleen niet verwacht dat de belastingdienst dit op 0 zetten zou accepteren, zeker niet als je dit ieder jaar doet. Wel interessant dat dit kan/mag maar ik houd het op vooruitbetaling per jaar)

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 01-03-2018 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
pirke schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 01:24:
[...]

Volgens mij reken je met de verkeerde rente en de verkeerder kant op. Als je niet ineens betaalt kan je het geld op de bank laten staan en rente vangen. Elke maand staat daar 1/12e minder waardoor de effectieve rente over een jaar genomen ongeveer de helft (eigenlijk 54%) van de rente van je bank is. Door alles vooraf te betalen loop je deze rente mis.

Stel dat je 1% rente krijgt van de bank dan loop je dus ongeveer 0,5% mis en is de effectieve korting 1,6% - 0,5% = 1,1%.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het rendement staat los van je spaarrente. Het gaat om de investering (voorlopige aanslag) en wat het vooruit betalen oplevert (korting).

Effectief is je investering de helft van je voorlopige aanslag, omdat je elke maand inderdaad sowieso moet betalen. Oftewel korting/(aanslag/2).

Het rendement van het bedrag vooruit betalen en korting krijgen kun je vergelijken met het rendement van niet vooruit betalen en rente of dividend krijgen, maar dat is een andere vergelijking. Los daarvan levert vooruit betalen je gewoon effectief 3,2% rendement op, risico vrij, wat geen slechte deal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
Ah, nu snap ik je. Effectief schiet je maar (ongeveer) de helft voor vergeleken met maandelijks betalen. Dus absoluut blijft de korting hetzelfde maar procentueel is hij 2x zo groot.

De rente/ander redenment dat je niet kan behalen met het voorgeschoten geld moet je ook meenemen voor het hele plaatje.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Belastingdienst... heb mijzelf weer verbaast.
Binnenkort daadwerkelijk voor mijzelf beginnen en alvast wat zaken regelen. Prive auto overgeheveld naar de zaak en wegenbelasting moet dus ook van zakelijke rekening afgeschreven gaan worden, "dus ff bellen om dat aan te laten passen". NOT.
Na tig keer opgehangen te worden omdat het druk is iemand aan de lijn. Verhaal gedaan met conclusie: ik ga u een brief sturen voor de aanpassing, dit duurt ongeveer 2 weken. :O What :?
Als u de brief terugstuurt kan het nog 2 weken duren tot het verwerkt is...
Heb maar niet verteld dat enkele decennia geleden de mens al op de maan geweest is :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
2 weken is anders razendsnel voor belastingdienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
ybos schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:19:
Belastingdienst... heb mijzelf weer verbaast.
Binnenkort daadwerkelijk voor mijzelf beginnen en alvast wat zaken regelen. Prive auto overgeheveld naar de zaak en wegenbelasting moet dus ook van zakelijke rekening afgeschreven gaan worden,
Als het om een eenmanszaak gaat maakt het niks uit als het van je privé rekening wordt afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ascension schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:38:
[...]

Als het om een eenmanszaak gaat maakt het niks uit als het van je privé rekening wordt afgeschreven.
Want?

Als je het zakelijk doet betaal je geen inkomstenbetlasting over dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Ascension schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:38:
[...]

Klopt, je kan het inderdaad evengoed boeken als kosten, maar hou het graag overzichtelijk.
Ga niet mn prive rekening ook zakelijk gebruiken, dat word een zooitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
ybos schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:08:
[...]

Klopt, je kan het inderdaad evengoed boeken als kosten, maar hou het graag overzichtelijk.
Ga niet mn prive rekening ook zakelijk gebruiken, dat word een zooitje
Ik snap je punt maar als je je boekhouding bijhoudt maakt het niet zoveel uit. Zelf heb ik geen zakelijke creditcard (vond ik teveel gedoe) en betaal ik dus redelijk vaak zakelijke uitgaves met m'n prive kaart. In Acumulus kan je dit netjes opvoeren en vervolgens aangeven dat het van een prive rekening komt. Ervaar het op deze manier niet als een zooitje en het geeft me wel meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tylen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:45:
[...]

Want?

Als je het zakelijk doet betaal je geen inkomstenbetlasting over dat geld.
Het afschrijven van welke rekening dan ook heeft niks met de inkomstenbelasting te maken voor een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ben ik het niet mee eens.

Als de wegenbelasting €210,- in drie maanden is. En ik betaal dat vanuit de zakelijke rekening dan hoef ik over deze €210,- geen inkomstenbelasting te betalen (ik druk immers de netto winst met €210,-). Zou ik deze €210,- uit de prive pot moeten betalen houdt dat in dat ik €420,- (reken Ik met 50% inkomstenbelasting) uit de zaak moet halen om die €210,- te kunnen betalen.

Correct me if i’m wrong.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 03-03-2018 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
@Tylen
Voor een eenmanszaak is je zakelijke en prive geld even.
Dat maakt dus geen zak uit van welke rekening je het betaald zolang je het maar in je administratie verwerkt (en daarmee een zakelijke uitgave maakt).

Het is vooral overzichtelijkheid en zakelijke rekeningen maken dingen als incasso mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Tylen schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:52:
Ben ik het niet mee eens.

Als de wegenbelasting €210,- in drie maanden is. En ik betaal dat vanuit de zakelijke rekening dan hoef ik over deze €210,- geen inkomstenbelasting te betalen (ik druk immers de netto winst met €210,-). Zou ik deze €210,- uit de prive pot moeten betalen houdt dat in dat ik €420,- (reken Ik met 50% inkomstenbelasting) uit de zaak moet halen om die €210,- te kunnen betalen.

Correct me if i’m wrong.
You're wrong. Als je het van je prive rekening betaald staat niks je in de weg om het alsnog zakelijk af te trekken.

Een eenmanszaak is geen rechtspersoon, er is dus geen onderscheid tussen zakelijk en prive vermogen. Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kan je echter wel alle zakelijke kosten aftrekken maar van welke rekening die kosten worden afgeschreven doet totaal niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ja maar dan boek je de kosten dus wel zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ja, we hadden het ook over het al dan niet gebruiken van een prive rekening voor zakelijke uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ah check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Hoe spreken jullie cursussen en conferenties af met de klant? Of doe je uberhaupt wel een cursus? Heb ook begrepen dat sommigen daar nooit tijd voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik doe alleen examens. ;) En ja, dat is eigen tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Als het een inhouse training is bij klant en specifiek voor die klant, zou ik het ook op kosten doen van de klant (dus uren schrijven). Als het een training is waar je zelf ook baat bij hebt, zou ik bv uren niet schrijven. In principe doe ik mijn trainingen in eigen tijd, praktisch dus verlies van omzet omdat avondtrainingen beperkt zijn.
Vanwege drukte bij klant heb ik ook wel eens een conferentie a 180 laten schieten. Tja, keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Toch maar eens een BAV (bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering) aangevraagd. Dat was een eis van een nieuwe opdrachtgever, met een minimale dekking van €1.000.000. Ik heb er nu 1 van €10,44 per maand met een dekking van €2.500.000 bij Univé. Dat weegt wel op tegen de verdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

André schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:44:
Ik heb er nu 1 van €10,44 per maand met een dekking van €2.500.000 bij Univé. Dat weegt wel op tegen de verdiensten.
Dat is heel goed te betalen?! Ik betaal zelf 50 euro per maand. Toch eens dubbelchecken bij m'n adviseur in deze...

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
TucanoItaly schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Dat is heel goed te betalen?! Ik betaal zelf 50 euro per maand. Toch eens dubbelchecken bij m'n adviseur in deze...
Dit gaat om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering he, is die 50 euro niet toevallig voor een BEROEPSaansprakelijkheidsverzekering? Die zijn over het algemeen wel wat duurder namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ascension schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:06:
Dit gaat om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Ah :)

Even nagekeken en inderdaad, betreft een gecombineerde beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor 50,- /maand ? Dat is ook niet echt duur. Toen ik daar ooit, jaren geleden, eens naar gekeken heb waren die nog 300-500 euro/maand. Zou destijds ook een verplichte verzekering zijn voor een opdracht.
(uiteindelijk opdracht toch gekregen, ondanks dat ik weigerde deze dure en in mijn ogen onnodige verzekering af te sluiten. Werd toen gewijzigd naar een verplichte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering a 80 euro/jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Heb ook de knoop doorgehakt en een afspraak met de KVK gemaakt voor het registreren van mijn bedrijf. Het freelancen gaat gebeuren. Nu nog een opdracht zoeken. Ben al 8 jaar fullstack (java, ook android, web, devops) ontwikkelaar.

Ik neem aan dat het geen groot probleem moet zijn om aan de bak te komen. Ik zit alleen nog met een onzekerheid of ik het allemaal wel aan kan. Het idee dat een opdrachtgever in mijn nek loopt te hijgen, of ik misschien net wat kennis tekort kom in een bepaald gebied. Of ik zit gewoon in mijn comfortzone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Hoe anders is dat als zelfstandige dan in loondienst?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
t_captain schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:54:
Hoe anders is dat als zelfstandige dan in loondienst?:)
Dat klopt ook :P Hebben bedrijven van freelancers geen hogere verwachtingen van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Ik ben afgelopen november als ZZP-er (webdev) van start gegaan en ik merk bij mijn eerste klus vrijwel geen verschil t.o.v. mijn loondienstverbanden die ik hiervoor heb gehad als we het hebben over "een opdrachtgever die in mijn nek hijgt" of een tekort aan kennis o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:00:
[...]

Dat klopt ook :P Hebben bedrijven van freelancers geen hogere verwachtingen van dan?
Gevalletje oplichterssyndroom.

Bij grote clubs (Rabobank, ING, Kadaster) maakt het niet uit of je intern, gedetacheerd of freelance bent. Je wordt in een scrum-team gedumpt en daar mag je aan de slag. Je "achtergrond" is enkel een administratief dingetje. Soms komt er vanuit de interne werknemers een vervelende opmerking als het over persoonlijke financiën, des te meer reden om het daar niet over te hebben.

Bijleren on-the-job ligt aan de opdracht. Als ik bijvoorbeeld op een Gradle opdracht terecht kom zeg ik eerlijk dat ik er niet mee gewerkt heb, dat ik er een avond thuis in zal steken en de rest leer door te doen. Is nog nooit een probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 16-09 12:52
sverzijl schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:07:
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor 50,- /maand ? Dat is ook niet echt duur. Toen ik daar ooit, jaren geleden, eens naar gekeken heb waren die nog 300-500 euro/maand. Zou destijds ook een verplichte verzekering zijn voor een opdracht.
(uiteindelijk opdracht toch gekregen, ondanks dat ik weigerde deze dure en in mijn ogen onnodige verzekering af te sluiten. Werd toen gewijzigd naar een verplichte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering a 80 euro/jaar.)
Ik betaal 600 p/j bij Hiscox voor beroepsaansprakelijkheid. 50 p/m dus ongeveer.

Foutje is zo gemaakt en daar betaal ik in extreme gevallen liever niet de rekening van (bedrijf klaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Mandera schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:45:
[...]

Ik betaal 600 p/j bij Hiscox voor beroepsaansprakelijkheid. 50 p/m dus ongeveer.

Foutje is zo gemaakt en daar betaal ik in extreme gevallen liever niet de rekening van (bedrijf klaar).
Ik wil over gaan stappen op Hiscox. Goede verhalen over gehoord. Ik betaal nu ruim €500 per maand aan premie, maar dat komt door de bijbehorende omzet. Dat zal bij Hiscox niet anders zijn.

Als je als freelancer in een scrum team meedraait, zou je prima kunnen betogen dat je niet zomaar aansprakelijk gehouden kan worden voor fouten die je gemaakt hebt. Wij nemen als bedrijf opdrachten aan waar wat meer een resultaatverplichting in zit en dan is de verzekering wel nodig. Bij aanbestedingen is het vaak simpelweg een eis. Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat als je 'm nodig hebt. Ik verwacht dat er dan heel wat vragen en eisen komen (wat had je kunnen voorzien, hoe is dat vastgelegd, hoe zit het contractueel, wanneer heb je het gehoord/gemeld, hoe heb je toen gehandeld, etc). Verzekeraars staan er meestal niet om te springen om uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Mandera schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:45:
[...]

Ik heb geen resultaatverplichtingen en/of ben niet eindverantwoordelijk. Voor mij dus overbodig zo’n verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Volg je Russ White toevallig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
sverzijl schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:51:
[...]

Ik heb geen resultaatverplichtingen en/of ben niet eindverantwoordelijk. Voor mij dus overbodig zo’n verzekering.
Niet helemaal mee eens. Voor die 300 euro per jaar krijg je ook rechtsbijstand voor het geval je wel aansprakelijk wordt gesteld (of je het er nu mee eens bent of niet). De verzekering wil namelijk niet uitkeren, dus zal er alles aan doen om jouw aansprakelijkheid af te wijzen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:56:
Soms komt er vanuit de interne werknemers een vervelende opmerking als het over persoonlijke financiën, des te meer reden om het daar niet over te hebben.
Dit. Ook oppassen met andere freelancers in hetzelfde team. Ik heb echt een collega-freelancer gehad die drie weken lang chagrijnig was omdat hij vond dat ik teveel verdiende.

Heb je antwoord klaar als daar vragen over komen. "Dat hou ik liever onder de pet", of "dat is een zakelijke afspraak waar ik niet zoveel over kan zeggen", etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
TucanoItaly schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:53:
[...]

Dit. Ook oppassen met andere freelancers in hetzelfde team. Ik heb echt een collega-freelancer gehad die drie weken lang chagrijnig was omdat hij vond dat ik teveel verdiende.

Heb je antwoord klaar als daar vragen over komen. "Dat hou ik liever onder de pet", of "dat is een zakelijke afspraak waar ik niet zoveel over kan zeggen", etc.
Raar, dan ga je toch gewoon ergens anders heen voor een hoger tarief lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
TucanoItaly schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:53:
[...]

Ik zit met een hoop externen via verschillende partijen bij elkaar en wij zijn juist open tegenover elkaar. Vind dat juist wel fijn. Dan zie je wat welke partij binnen harkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Externen onder elkaar vind ik ook wel prettig om er open over te zijn inderdaad.

Maar naar internen kan het soms weleens scheve gezichten geven, dan ben ik wat terughoudender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 15:44
Ik heb ook een voorkeur van openheid onder de ZZP'ers.. Om te leren wat een klant wil/kan betalen en hoe je jezelf de markt inzet.

Kom er ook wel een paar tegen die elkaar als 'concurrenten' zien en alles gesloten houden..

Liever elkaar in de toekomst aan klussen helpen dan alles voor jezelf houden in mijn optiek, dan is oa transparantie over tarieven ook wel een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik ben ook redelijk transparant naar vaste en gedetacheerde collega's. De meesten gaan daar goed mee om, omdat ze weten dat risico en beloning gekoppeld zijn.

Maar goed, ik ben dan ook een voorstander van openheid in inkomen en salaris, omdat sommigen (zeker de gedetacheerden) al blij zijn met 40k bruto per jaar... zolang er maar genoeg onwetendheid is blijven de detacheringsbureau's rijk, en blijven vaste krachten veel te goedkoop. Ook ervaren freelancers die voor 50-60 euro per uur komen werken snap ik niet. Nu zit er vaak nog een tussenbureau wat 10-15 euro wegsnoept, maar ook daar snap ik niet dat ze daar mee akkoord gaan :) Nu heb je met 60 euro en een vol jaar werk een prima inkomen, maar het kan gewoon zoveel beter... Aan de andere kant vinden ze het wellicht prettig om gewoon jaar na jaar te verlengen en als ze het werk leuk vinden: dat is uiteindelijk belangrijker dan het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Op zich klopt dat laatste wel. Echter wordt de markt wel verziekt door dat gedrag. Als ik flexibel ben en snel kan schakelen naar nieuwe en bestaande klanten dan kost dat extra. Voor mij geen fulltime opdrachten en dus heb ik meer risico.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Toch vind ik het best gek dat een developer die ik extern inhuur tegen €80 per uur, meer binnenkrijgt dan ik qua salaris als directeur. En dan heeft zo'n freelance developer ook nog meer belastingvoordelen dan ik als DGA.

Natuurlijk bouw ik op een andere manier waarde op (tegen de waarde van het bedrijf kan een freelancer niet opwerken), maar toch voelt het scheef dat ik eindverantwoordelijk ben voor die freelance developer, nog eens voor 30 mensen en álle lopende projecten. Als mijn onderneming onverhoopt ooit klapt door een project dat helemaal misloopt, hopt de freelance developer naar het volgende project en ben ik het bedrijf en een deel van die opgebouwde waarde kwijt.

Als bureau reken ik €100 per uur, maar daar moet de HR-medewerker, het kantoor, de receptioniste, sales- en account, ikzelf en nog wat mensen van betaald worden. Als we goed ons best doen, draaien we 10% marge. Dan kun je niet zomaar draaien op freelancers. Dat zijn de uitzonderingen die ingehuurd worden als een positie echt niet vervult kan worden. En natuurlijk kun je dan goed gebruik maken van de krapte op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

orf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:34:
Toch vind ik het best gek dat een developer die ik extern inhuur tegen €80 per uur, meer binnenkrijgt dan ik qua salaris als directeur.
:D

Nou, denk eens even na -- wat gaat hier fout? Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
- Het tarief voor externe inhuur is te hoog
- Het tarief dat jij aan je klanten rekent, is te laag

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 07-03-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

TucanoItaly schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:08:
[...]

:D

Nou, denk eens even na -- wat gaat hier fout? Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
- Het tarief voor externe inhuur is te hoog
- Het tarief dat jij aan je klanten rekent, is te laag
Even makkelijk gezegd doe je als freelancer met € 80 per uur en 1.500 uur declarabel € 120.000 per jaar. Dat is ver boven het gemiddelde salaris van een directeur van een bedrijf van 20-50 werknemers.

Er gaat dus ook helemaal niet zo veel fout. ;)

We draaien prima omzetten en 10% marge is in mijn branche net iets boven het gemiddelde. Ik ben lid van de DDA en heb daarmee inzage in de gemiddelde cijfers van ongeveer 100 internetbureaus in Nederland. De meeste directeuren daarvan verdienen niet meer dan 120k per jaar. Ze zullen bijna allemaal zoals ik een persoonlijke holding hebben waar de winst in terecht komt en hebben zo een goede vermogensgroei, maar dat was niet m'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kun je dan in 1 zin, kort en krachtig, zeggen wat wel je punt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

orf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:34:
Toch vind ik het best gek dat een developer die ik extern inhuur tegen €80 per uur, meer binnenkrijgt dan ik qua salaris als directeur. En dan heeft zo'n freelance developer ook nog meer belastingvoordelen dan ik als DGA.

Natuurlijk bouw ik op een andere manier waarde op (tegen de waarde van het bedrijf kan een freelancer niet opwerken), maar toch voelt het scheef dat ik eindverantwoordelijk ben voor die freelance developer, nog eens voor 30 mensen en álle lopende projecten. Als mijn onderneming onverhoopt ooit klapt door een project dat helemaal misloopt, hopt de freelance developer naar het volgende project en ben ik het bedrijf en een deel van die opgebouwde waarde kwijt.

Als bureau reken ik €100 per uur, maar daar moet de HR-medewerker, het kantoor, de receptioniste, sales- en account, ikzelf en nog wat mensen van betaald worden. Als we goed ons best doen, draaien we 10% marge. Dan kun je niet zomaar draaien op freelancers. Dat zijn de uitzonderingen die ingehuurd worden als een positie echt niet vervult kan worden. En natuurlijk kun je dan goed gebruik maken van de krapte op de markt.
Wordt zelf ook dan freelance developer. Niemand houdt je tegen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
orf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Even makkelijk gezegd doe je als freelancer met € 80 per uur en 1.500 uur declarabel € 120.000 per jaar. Dat is ver boven het gemiddelde salaris van een directeur van een bedrijf van 20-50 werknemers.

Er gaat dus ook helemaal niet zo veel fout. ;)

We draaien prima omzetten en 10% marge is in mijn branche net iets boven het gemiddelde. Ik ben lid van de DDA en heb daarmee inzage in de gemiddelde cijfers van ongeveer 100 internetbureaus in Nederland. De meeste directeuren daarvan verdienen niet meer dan 120k per jaar. Ze zullen bijna allemaal zoals ik een persoonlijke holding hebben waar de winst in terecht komt en hebben zo een goede vermogensgroei, maar dat was niet m'n punt.
€120.000 aan potentiële omzet is heel wat anders dan €120.000 gegarandeerd salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

TucanoItaly schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Kun je dan in 1 zin, kort en krachtig, zeggen wat wel je punt is?
Ik bestrijd dat vaste krachten veel te goedkoop zijn.
Tylen schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Wordt zelf ook dan freelance developer. Niemand houdt je tegen. ;)
Ik ben een aantal jaar freelancer geweest. Misschien is de toon van mijn bericht niet goed, want ik vind het super om ondernemer te zijn. Ik vind het geweldig om aan een bedrijf te werken met een vaste groep met mensen en ik had mezelf nooit zo kunnen ontwikkelen als ik werknemer of freelancer was geweest. Door de flinke groei van mijn bedrijf heb ik in de praktijk veel geleerd. Dat vind ik uiteindelijk veel uitdagender dan mezelf verhuren.

Ik wil het beeld een beetje nuanceren dat elke developer freelancer moet worden. that's all.
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:12:
[...]

€120.000 aan potentiële omzet is heel wat anders dan €120.000 gegarandeerd salaris.
Zo enorm verschilt het niet bij een freelancer. Wat heb je op de zaak staan? Wat accountantskosten, wat verzekeringen, een computer en misschien een auto?

[ Voor 15% gewijzigd door orf op 07-03-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
orf schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Een directeur heeft veel meer zekerheid en andere voordelen, zoals een pension, auto van de zaak en sociale zekerheden. Daarnaast mag je hopen dat je 1.500 uur uur declareren. Praktijk is het een stuk minder.

€ 80 per uur kun je beter vergelijken met een salaris van 70.000 a 75.000 euro per jaar inclusief vakantiegeld en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Een freelancer heeft veel meer risico.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:09

Stoffel

Engineering the impossible

Lisadr schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:57:
[...]

Een directeur heeft veel meer zekerheid en andere voordelen, zoals een pension, auto van de zaak en sociale zekerheden. Daarnaast mag je hopen dat je 1.500 uur uur declareren. Praktijk is het een stuk minder.
Dat ligt heel erg aan je branche en aard van je opdrachten. Ter illustratie heb ik eens gekeken in de boekhouding hoeveel gefactureerde uren ik heb gemaakt in een aaneengesloten periode van 5 jaren freelancen:
Hours Tracked
9.991,00
Dus een dikke 1998 uur per jaar, gemiddeld. In diezelfde periode heb ik ieder jaar een verre reis van ettelijke weken gemaakt en (voor mij) genoeg rust en vrijheid gehad. Ook wel eens drukke periodes van meer dan 40 uur per week natuurlijk, maar nooit structureel (en nooit gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
1500 declarabel is een prima jaar, 1700 is fulltime met ruimte voor ziekte en vakantie. Bij 1800 of hoger neem je veel te weinig vrij vind ik, maar ieder z'n ding.

En elke DGA probeert een zo laag mogelijk salaris te krijgen en de rest via box 2 te laten lopen of in de holding op te slaan, dus dat vergelijken met een eenmanszaak omzet is krom. Daarnaast zit er ook veel waarde in het bedrijf zelf, die je na 10-20 jaar verkoopt volgens je exit plan (heb je toch wel?). Terwijl een freelancer puur z'n omzet heeft een that's it. Verder is je holding vermogen beter afgeschermd bij aansprakelijkheids kwesties, terwijl de freelancer persoonlijk failliet gaat en weg is alles.

Je kan het betoog welke het meeste voordeel heeft voor beide kanten houden, maar ze hebben het meestal allebei beter dan een normale loonslaaf (niet DGA zijnde). Zowel de freelancer als DGA zijn ondernemer, lopen risico op hun eigen manier, worden daarvoor beloond en kunnen meestal prima rond komen. In slechte tijden hebben ze allebei een probleem.

Overigens, als je 10% winst maakt op de bijdrage van een freelancer van 80 euro, dan heb je een prima schaalbare vorm van inkomen genereren: gewoon 10 of 100 van die freelancers inhuren, hoef jij niet meer te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hier zeg je dat praktijk veel minder is dan 1500:
Lisadr schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:57:
[...]

€ 80 per uur kun je beter vergelijken met een salaris van 70.000 a 75.000 euro per jaar inclusief vakantiegeld en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Een freelancer heeft veel meer risico.
En hier zeg je dat je zelf rond de 2000 uur zit:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Stoffel schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:17:
[...]

Dat ligt heel erg aan je branche en aard van je opdrachten. Ter illustratie heb ik eens gekeken in de boekhouding hoeveel gefactureerde uren ik heb gemaakt in een aaneengesloten periode van 5 jaren freelancen:

Dus een dikke 1998 uur per jaar, gemiddeld. In diezelfde periode heb ik ieder jaar een verre reis van ettelijke weken gemaakt en (voor mij) genoeg rust en vrijheid gehad. Ook wel eens drukke periodes van meer dan 40 uur per week natuurlijk, maar nooit structureel (en nooit gratis).
Same here, 1985 uur/jaar gemiddeld over de afgelopen 10 jaar, met uitschieter van 2080. Zit ook alleen maar op langlopende opdrachten, ben (tot nu toe) nooit ziek geweest en opdrachten altijd aansluitend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hebben jullie dan geen gezin ofzo? Of neem je genoegen met 2 weken vakantie per jaar? Er is meer in het leven dan zoveel mogelijk werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
4-5 weken per jaar vind ik voldoende, ik hoef niet zo nodig 8 weken of langer op vakantie. Ben iedere dag ook voor 16:00 thuis (en structureel 1-2 dagen/week thuis), dus zie m'n gezin al genoeg ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sverzijl op 08-03-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
sverzijl schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:40:
4-5 weken per jaar vind ik voldoende, ik hoef niet zo nodig 8 weken of langer op vakantie. Ben iedere dag ook voor 16:00 thuis, dus zie m'n gezin al genoeg ;)
Komt overeen met iemand in loondienst. Ik heb zelf 5 jaar het moeten doen met 20 vakantiedagen per jaar in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik zit op 1500 gemiddeld (36u / 4d) met reistijd van 1 tot 1,5u. Met een klus dichterbij huis zou ik ook meer kunnen draaien, maar bevalt eigenlijk prima zo. Voldoende tijd voor de kids, af en toe een training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

pirke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:23:
Hebben jullie dan geen gezin ofzo? Of neem je genoegen met 2 weken vakantie per jaar? Er is meer in het leven dan zoveel mogelijk werken :)
Assumptions....

Ik ga genoeg op vakantie. Daarnaast werk ik fulltime thuis dus zie ik vrouw en kids de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

pirke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:43:
1500 declarabel is een prima jaar, 1700 is fulltime met ruimte voor ziekte en vakantie. Bij 1800 of hoger neem je veel te weinig vrij vind ik, maar ieder z'n ding.

En elke DGA probeert een zo laag mogelijk salaris te krijgen en de rest via box 2 te laten lopen of in de holding op te slaan, dus dat vergelijken met een eenmanszaak omzet is krom. Daarnaast zit er ook veel waarde in het bedrijf zelf, die je na 10-20 jaar verkoopt volgens je exit plan (heb je toch wel?). Terwijl een freelancer puur z'n omzet heeft een that's it. Verder is je holding vermogen beter afgeschermd bij aansprakelijkheids kwesties, terwijl de freelancer persoonlijk failliet gaat en weg is alles.

Je kan het betoog welke het meeste voordeel heeft voor beide kanten houden, maar ze hebben het meestal allebei beter dan een normale loonslaaf (niet DGA zijnde). Zowel de freelancer als DGA zijn ondernemer, lopen risico op hun eigen manier, worden daarvoor beloond en kunnen meestal prima rond komen. In slechte tijden hebben ze allebei een probleem.
Goeie post en helemaal waar. :)
Overigens, als je 10% winst maakt op de bijdrage van een freelancer van 80 euro, dan heb je een prima schaalbare vorm van inkomen genereren: gewoon 10 of 100 van die freelancers inhuren, hoef jij niet meer te werken ;)
Ik maak geen 10% winst op freelancers. Ik maak 10% winst met vast personeel in een jaar. De overhead met sales en account, administratie, HR, management, receptie, support is behoorlijk groot. Dat kan alleen maar met een enkele freelancer. De overhead wordt betaald door de vaste medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Tylen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:53:
Hier zeg je dat praktijk veel minder is dan 1500:

[...]

En hier zeg je dat je zelf rond de 2000 uur zit:

[...]

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

orf schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:55:
[...]

Ik maak geen 10% winst op freelancers. Ik maak 10% winst met vast personeel in een jaar. De overhead met sales en account, administratie, HR, management, receptie, support is behoorlijk groot. Dat kan alleen maar met een enkele freelancer. De overhead wordt betaald door de vaste medewerkers.
Valt helemaal buiten dit topic natuurlijk, maar 10% is aan de krappe kant. Verhoog je tarief naar €110 en je hebt je marge al verdubbelt. Dat de andere bureaus niet meer marge draaien lijkt me een boekhoudkundig iets, ik heb bij een bureau gewerkt welke van 5 naar 110 mensen is gegroeid. En als aandeelhouder kende ik alle cijfers, dan is 10% aan de krappe kant. Lijkt op te veel overhead?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Een van de lekkere dingen aan freelancen vind ik juist dat ik nu meer vrije tijd heb. Momenteel werk ik 4 dagen in de week en dat vind ik heerlijk, neem ook vaak de tijd voor vakantie. Moet wel zeggen dat ik aan het begin van m'n freelance carriere wel geneigd was zoveel mogelijk uren te maken maar uiteindelijk maakt dat me toch niet echt gelukkig. Nu wissel ik drukke periode's (bijv. de winter) af met rustige periode's. Werk ook niet meer fulltime voor 1 klant dus dan is het makkelijker afwisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Datzelfde doe ik ook, feb-mei is vaak een 'hard werken' periode, veel uren maken, buffers opbouwen. Dan kan ik het in de zomer rustiger aan doen. Ik neem gemiddeld 10 weken vakantie, nog even los van de lange weekendjes (vr-ma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

André schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:41:
[...]

Valt helemaal buiten dit topic natuurlijk, maar 10% is aan de krappe kant. Verhoog je tarief naar €110 en je hebt je marge al verdubbelt. Dat de andere bureaus niet meer marge draaien lijkt me een boekhoudkundig iets, ik heb bij een bureau gewerkt welke van 5 naar 110 mensen is gegroeid. En als aandeelhouder kende ik alle cijfers, dan is 10% aan de krappe kant. Lijkt op te veel overhead?
Inderdaad een beetje offtopic, maar ik ben wel benieuwd. Wij zitten in pitches niet substantieel lager qua prijs dan andere bureaus. Meestal zit het enorm dicht op elkaar. Ik ken wel bureaus die hogere uurtarieven rekenen, maar die hebben vaak een niche of specialisme in een bepaald pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:09

Stoffel

Engineering the impossible

pirke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:23:
Nee hoor, ik woon samen met mijn vriendin, 2 honden, 2 katten en ~10 (aantal wisselt) paarden. We gaan een keer of 3 per jaar op vakantie waarvan 1x een wat langere reis van 3 weken. Ik werk over het algemeen nooit meer dan 2 dagen per week buiten de deur en mijn vriendin heeft haar eigen bedrijf (traint/handelt in paarden) volledig aan huis. We zien elkaar dus zeer vaak en hebben ook nog alle flexibiliteit om ons werk te plannen. Als we overdag iets leuks willen gaan doen om 's avonds nog wat te werken dan doen we dat gewoon.

We hebben het zeker druk, daar niet van, maar hebben allebei geen persoonlijkheid om 's avonds op de bank naar SBS6 te kijken. Het gaat niet om zoveel mogelijk werken, maar om werken voor onze eigen ontwikkeling en om onze eigen doelen te bereiken. Samen hard werken om iets te bereiken is juist heel motiverend vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Wat is een gemiddeld tarief voor een ZZP SAP Consultant? Zag een vacature voor meerdere SAP FICO Consultants voor 400€/500€ per dag all inclusive. Ga je hier echte bekwame consultants voor kunnen krijgen, of reageren dan vaak mensen met hogere tarieven en komen ze er dan uit?
Pagina: 1 ... 59 ... 642 Laatste