Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

ID-College schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:49:
Ja dat had je kunnen weten.. De reden dat de panelen op naam van mijn vriendin zijn gezet om gezeur met de KOR te voorkomen :)
Precies, dat is ook de reden dat ik het energiecontract over heb gezet op naam van mijn vrouw. Greenchoice had daarvoor toen speciale modelbrieven om dat te doen

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:32
TheJVH schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:52:
Nouja, als je die panelen 5 jaar geleden hebt gekocht en nu een eenmanszaak opricht... Dat kan je niet hebben voorzien 5 jaar geleden. Het is gewoon een ontzettend domme constructie van de belastingdienst, waarmee ze via een shortcut die BTW voordelen hebben kunnen doorvoeren maar waardoor het voor ZZP'ers allemaal erg complex wordt...
Volgens mij is er ook nog eens verschil tussen ondernemer zijn voor de BTW en voor de IB.

Schakel anders een boekhouder in. Sowieso een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03:46
Wat ik niet goed begrijp is, maar het gaat natuurlijk voor mij nu bijna 3 jaar terug.
Voor zover ik me kan herinneren nergens correspondentie gehad van de zonnepanelen boer dat je ook aangemeld wordt voor de KOR. Dat ze de KOR gebruiken is me nu duidelijk en logisch.

Maar dat ze je er niet op attenderen dat je je af moet melden bijv. als je zzp wilt worden of überhaupt gaat ondernemen.

Dat is bijna gelijk aan wanneer je een BKR aan je broek krijgt van een instantie, ze melden je wel aan, maar afmelden doen ze niet of nauwelijks. Maar dat terzijde.

En dat 'had je kunnen weten' zoals ik zeg er staat me gewoon geen correspondentie van de belastingdienst bij die me hierop attendeerd. Zij zeggen dat ze in januari en maart brieven hebben gestuurd (hoezo niet digitaal denk ik dan) ik heb geen brief ontvangen en postnl blink de laatste tijd niet uit in het afleveren van brieven.

Ik heb mijn boekhouder al gebeld. Vanaf 1-1 heb ik netjes facturen met btw verstuurd en zowel omzet als inkomsten belasting apart gezet.

Ik wacht even de reactie van de boekhouder af en zal dan verwacht ik in gesprek moeten met de BD voor een oplossing. Met terugwerkende kracht crediteren en opnieuw factureren is geen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 04-04-2024 12:03 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Nouja, als je die panelen 5 jaar geleden hebt gekocht en nu een eenmanszaak opricht... Dat kan je niet hebben voorzien 5 jaar geleden. Het is gewoon een ontzettend domme constructie van de belastingdienst, waarmee ze via een shortcut die BTW voordelen hebben kunnen doorvoeren maar waardoor het voor ZZP'ers allemaal erg complex wordt...
Eens, maar het is geen constructie van de BD.. Het is een uitspraak geweest van de hoge raad die tot deze situatie heeft geleid.. Ze hebben gewoon niet goed genoeg opgelet denk ik, en daarom is de btw nu 0%.

Het internet stond er toen al vol mee, het is hier ook 5 jaar geleden en toen was ik nog geen zzp'er overigens, maar gewoon op safe gespeeld om opties open te houden..
Matis schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:00:
[...]

Precies, dat is ook de reden dat ik het energiecontract over heb gezet op naam van mijn vrouw. Greenchoice had daarvoor toen speciale modelbrieven om dat te doen
Het goed hier niet om het contract, maar de terugvordering van de btw bij aanschaf :) Het klopt wel dat die naam gelijk moet zijn aan de persoon die de btw terug vraagt!

@loewie1984 : als particulier kun je geen btw terugvragen, dus je hebt dat formulier van de BD destijds zelf ingevuld om je btw terug te krijgen. Daar heb je zelf moeten aangeven of je in de KOR wilt ja/nee (en dus forfait betaalt) of niet. Dus je had het wel degelijk kunnen weten vermoed ik, want je hebt hem zelf ingevuld :)
Het gaat toch om het terugvragen van de BTW op de aanschaf toch?

Even snel gekeken, staat er gewoon in idd.. vraag 2b: "Wilt u de kleineondernemers-
regeling toepassen? Kijk voor meer informatie over de voorwaarden en gevolgen op belastingdienst.nl"

[ Voor 24% gewijzigd door ID-College op 04-04-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Inderdaad, gaat over btw op de aanschaf. Ja we zullen dat wel aangevinkt hebben destijds. Maar dat staat je 3 jaar later als je als zzp'er begint natuurlijk niet bij.

En dan was er nog niets aan de hand geweest, want de BD zegt we hebben u een brief gestuurd in januari waarin we u daarop attenderen. In januari had ik me prima af kunnen melden voor de KOR en facturen met btw kunnen versturen.

Dat wordt nu lastiger.

edit: voor mij is het ook meer een papieren iets maar zo zal de BD het wel niet zien.
Ik weet dat ik die 20k omzet ga behalen, ik stuur al netjes facturen met btw, in die zin geniet ik in 2023 en 2024 geen voordeel van de KOR. Dus zet de schakelaar om en let's go, maar zo simpel zal het wel niet zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door loewie1984 op 04-04-2024 12:10 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Ja constructie is zeer k*t daar ben ik het met je mee eens.. Snap dat je het kan vergeten. Komt wel goed, je zal vast niet de eerste zijn die dit overkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36
ID-College schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:11:
Ja constructie is zeer k*t daar ben ik het met je mee eens.. Snap dat je het kan vergeten. Komt wel goed, je zal vast niet de eerste zijn die dit overkomt!
@loewie1984
Er is een heel groot topic over dit onderwerp: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 16:18
Je mag geen btw schrijven als je in de KOR zit. Ook gaat het uit de KOR gaan pas het volgende kwartaal in...

Wat ik heb gedaan (toen in februari begonnen) is uren opsparen tot 20K en die als eerste factuur sturen zonder btw, daarna gewoon facturen met btw gestuurd (dat viel dan in het tweede kwartaal). Leuker kunnen we het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:16
Fietstasss schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:48:
Vraagje hier.

Voor mijn nieuwe (eerste) ZZP ben ik aan 't kijken naar Moneybird als boekhoudprogramma.
Een groot deel van mijn werkzaamheden bestaat uit freelance werk, waardoor een goede urenregistratie een grote meerwaarde heeft.
Naar mijn idee en (bescheiden) onderzoek blinkt Moneybird hier juist in uit.

Ook ben 'k aan 't kijken naar een betaalrekening (zakelijk).
Prive zit 'k bij de Rabobank, maar het staat me een beetje tegen dat deze €0,39 cent per transactie innemen bij een zakelijke rekening.
Als alternatief ben 'k aan 't kijken naar KNAB en een Moneybird-betaalrekening.

Moneybird vraagt €0,15 per transactie, zonder vaste kosten (bij gebruik van Moneybird als boekhoudprogramma).
KNAB heeft een vast tarief van €7,00 per maand, transacties gratis.

Zeker over die laatste kan 'k hier op 't forum nog niet zoveel vinden.

Zijn er ervaringen met deze Moneybird betaalrekening?
Zijn er andere tips of adviezen over bovenstaande situatie betreft boekhoudprogramma(s) en betaalrekeningen?

Alvast bedankt!
Even nog een aanvullende vraag, naast Moneybird ben 'k aan 't kijken naar MoneyMonk.
Deze lijkt iets minder wijd bekend, maar qua functionaliteiten komt 'ie erg overeen.
Customizability lijkt zelfs iets groter.

Zijn er ervaringen met MoneyMonk vanuit gebruikers hier?
Goede/slechte punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

kouk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:35:
Wat ik heb gedaan (toen in februari begonnen) is uren opsparen tot 20K en die als eerste factuur sturen zonder btw, daarna gewoon facturen met btw gestuurd (dat viel dan in het tweede kwartaal). Leuker kunnen we het niet maken.
Als die over de grens ging had je daar al btw op moeten toepassen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Fietstasss schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:42:
[...]

Even nog een aanvullende vraag, naast Moneybird ben 'k aan 't kijken naar MoneyMonk.
Deze lijkt iets minder wijd bekend, maar qua functionaliteiten komt 'ie erg overeen.
Customizability lijkt zelfs iets groter.

Goede/slechte punten?
Ik gebruik moneymonk. Werkt prima en de user interface is prettig intuitief, verder geen noemenswaardige op/aanmerkingen

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 04-04-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
kouk schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:35:
Je mag geen btw schrijven als je in de KOR zit. Ook gaat het uit de KOR gaan pas het volgende kwartaal in...

Klanten accepteren het ook niet altijd, een factuur zonder btw. Ik kende iemand die dit gezeur ook had. Exacte reden weet ik niet maar volgens mij was die iets in de hoek dat ze dachten dat ie aan t frauderen was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Volgens mij was de constructie van origine helemaal niet bedacht door de BD, maar door een handige harrie die vond dat ie als eigenaar van zonnepanelen een (kleine) ondernemer was er daardoor BTW kon terugvragen en vervolgens in de KOR kon om die daarna niet meer te betalen op de opbrengst. Wat mij betreft helemaal prima, maar dan moet je niet zeuren dat daar ook de plichten van een ondernemer bij komen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ID-College schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:12:
Klanten accepteren het ook niet altijd, een factuur zonder btw. Ik kende iemand die dit gezeur ook had. Exacte reden weet ik niet maar volgens mij was die iets in de hoek dat ze dachten dat ie aan t frauderen was..
Je bent ook verplicht om het op de factuur te vermelden dat je onder de KOR valt en zodoende geen BTW rekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
loewie1984 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:02:
Wat ik niet goed begrijp is, maar het gaat natuurlijk voor mij nu bijna 3 jaar terug.
Voor zover ik me kan herinneren nergens correspondentie gehad van de zonnepanelen boer dat je ook aangemeld wordt voor de KOR. Dat ze de KOR gebruiken is me nu duidelijk en logisch.

Maar dat ze je er niet op attenderen dat je je af moet melden bijv. als je zzp wilt worden of überhaupt gaat ondernemen.

Dat is bijna gelijk aan wanneer je een BKR aan je broek krijgt van een instantie, ze melden je wel aan, maar afmelden doen ze niet of nauwelijks. Maar dat terzijde.

En dat 'had je kunnen weten' zoals ik zeg er staat me gewoon geen correspondentie van de belastingdienst bij die me hierop attendeerd. Zij zeggen dat ze in januari en maart brieven hebben gestuurd (hoezo niet digitaal denk ik dan) ik heb geen brief ontvangen en postnl blink de laatste tijd niet uit in het afleveren van brieven.

Ik heb mijn boekhouder al gebeld. Vanaf 1-1 heb ik netjes facturen met btw verstuurd en zowel omzet als inkomsten belasting apart gezet.

Ik wacht even de reactie van de boekhouder af en zal dan verwacht ik in gesprek moeten met de BD voor een oplossing. Met terugwerkende kracht crediteren en opnieuw factureren is geen doen.
Ik had dat geintje 2 jaar geleden bijna..
Zonnepanelen boer we nemen alle BTW dingen uit handen wij regelen het wel..
Gelukkig stond dit nog in de offerte, dus correctie op de offerte gevraagd om gewoon alles met BTW te regelen.

Mijn boekhouder zoekt het dan wel verder uit voor me... Heb ik een zonnepanelen boer niet voor nodig..
Ze rekende door gewoon 40 euro om dit te regelen :+ in de mom. Alle zorgen uit handen. Wij regelen de terug gaaf BTW wel.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
To_Tall schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:16:
[...]

Ik had dat geintje 2 jaar geleden bijna..
Zonnepanelen boer we nemen alle BTW dingen uit handen wij regelen het wel..
Gelukkig stond dit nog in de offerte, dus correctie op de offerte gevraagd om gewoon alles met BTW te regelen.

Mijn boekhouder zoekt het dan wel verder uit voor me... Heb ik een zonnepanelen boer niet voor nodig..
Ze rekende door gewoon 40 euro om dit te regelen :+ in de mom. Alle zorgen uit handen. Wij regelen de terug gaaf BTW wel.
Nou ik heb net nog een keer met de BD gebeld, dus ook interessant voor anderen die dit overkomt.
Ik heb eigenlijk twee opties.

1. Verzoek tot incidentele aangifte btw. Dat is een formulier wat ik moet invullen en een inspecteur van het BD kantoor waar je aan gekoppeld bent doet na 8 weken uitspraak of het wordt toegekend. Het is dan belangrijk dat je een standpunt inneemt voor een keuze en dit goed kunt toelichten.

2. De BTW crediteren, maar dat is natuurlijk lastig als er al bedrijven zijn die BTW aangifte hebben gedaan. Zo heb ik een constructie met 3 brokers tussen mij zelf en de opdrachtgever, dat geeft natuurlijk een grote administratieve shitstorm.

Dus ik ga optie 1 beschrijven toelichten en indienen, en dan loopt het hopelijk los.

Formulier voor voor overleg is hier te vinden trouwens: https://www.belastingdien...ieren/verzoek-vooroverleg

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boyangles
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 17:14
loewie1984 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:22:
[...]

Nou ik heb net nog een keer met de BD gebeld, dus ook interessant voor anderen die dit overkomt.
Ik heb eigenlijk twee opties.

1. Verzoek tot incidentele aangifte btw. Dat is een formulier wat ik moet invullen en een inspecteur van het BD kantoor waar je aan gekoppeld bent doet na 8 weken uitspraak of het wordt toegekend. Het is dan belangrijk dat je een standpunt inneemt voor een keuze en dit goed kunt toelichten.

2. De BTW crediteren, maar dat is natuurlijk lastig als er al bedrijven zijn die BTW aangifte hebben gedaan. Zo heb ik een constructie met 3 brokers tussen mij zelf en de opdrachtgever, dat geeft natuurlijk een grote administratieve shitstorm.

Dus ik ga optie 1 beschrijven toelichten en indienen, en dan loopt het hopelijk los.

Formulier voor voor overleg is hier te vinden trouwens: https://www.belastingdien...ieren/verzoek-vooroverleg
Wat een ellende, ik loop hier ook nu per toeval ook tegenaan omdat ik dit topic lees. Jaren geleden ook aangemeld bij KOR voor zonnepanelen, dit jaar gestart als ZZP'er. En ook ik vroeg me af waarom een geen BTW aangifte klaarstaat. 'Gelukkig' ben ik niet de enige, maar vervelend is het wel. Eerst ook maar de Belastingdienst bellen... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Boyangles schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:37:
[...]

Wat een ellende, ik loop hier ook nu per toeval ook tegenaan omdat ik dit topic lees. Jaren geleden ook aangemeld bij KOR voor zonnepanelen, dit jaar gestart als ZZP'er. En ook ik vroeg me af waarom een geen BTW aangifte klaarstaat. 'Gelukkig' ben ik niet de enige, maar vervelend is het wel. Eerst ook maar de Belastingdienst bellen... ;(
We hadden het kunnen weten, wordt er dan hier gezegd....

Moet me wel even van het hart in het topic hier. Heel veel constructieve reacties, maar met zo'n opmerking voel je je meteen een domoor. En het is nou ook weer niet dat ik gisteren bij de KVK ben geweest en lukraak ben begonnen met ZZP'en. Ik heb me goed ingelezen, een to-do lijst gemaakt. Gepraat met andere ondernemers en toch nog iets over het hoofd gezien.

En dat terwijl tweakers een artikel heeft gewijd aan de omgangsvormen op fora. Zou toch mensen willen verzoeken daar nog eens aan te denken, of de tekst zelf eens een keer te lezen als het je zelf zou betreffen.

Tis niet dat ik hier willens en wetens naïef, eigenwijs of opzettelijk de Belastingdienst wil piepelen...

@Boyangles veel sterkte ook, mogelijk krijg je hetzelfde te horen als ik. Vooroverleg met je lokale BD inspecteur.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

loewie1984 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:40:
Maar heb je nadat je je ingeschreven hebt bij de KvK wel een BTW nummer gekregen van de BD? En/of welk nummer heb je dan op je facturen vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
_Arthur schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:45:
[...]

Maar heb je nadat je je ingeschreven hebt bij de KvK wel een BTW nummer gekregen van de BD? En/of welk nummer heb je dan op je facturen vermeld.
De dame van de KVK zei, wij drukken op de knop en enkele dagen later kun je je btw nummer al inzien bij de belastingdienst zakelijk. Ik heb daar ook schriftelijk bevestiging van gehad (moet ik de brief even zoeken).

Ik heb op basis van die informatie juist de gegevens overgenomen in mijn boekhoudpakket.

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 04-04-2024 14:50 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
[...]

Je krijgt gewoon hetzelfde BTW nummer. Ik weet nog dat ik er ook mee heb lopen klieren toen ik voor mezelf startte.
Ik vroeg me af hoe moeilijk het zou zijn om een BTW nummer voor de zonnepanelen te krijgen (duw die in de KOR) en een BTW nummer voor je eenmanszaak. Maar het zal vast erg moeilijk zijn binnen de bestaande systemen anders snap ik niet waarom dat niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyangles
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 17:14
[...]

@Boyangles veel sterkte ook, mogelijk krijg je hetzelfde te horen als ik. Vooroverleg met je lokale BD inspecteur.
Inderdaad:

1. Afmelden KOR per datum de 20K omzet bereikt is;
2. Vooroverleg indienen en daarin opnemen dat afmelding KOR is ingediend en dat er ten onrechte BTW in rekening gebracht over een periode. Het verzoek is vervolgens om alsnog BTW aangifte te doen (wat dan waarschijnlijk op papier zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

loewie1984 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:47:
De dame van de KVK zei, wij drukken op de knop en enkele dagen later kun je je btw nummer al inzien bij de belastingdienst zakelijk. Ik heb daar ook schriftelijk bevestiging van gehad (moet ik de brief even zoeken).
En dat BTW nummer, is dus het nummer dat je ooit had verkregen door de KOR?
JEightyFive schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:50:
Maar het zal vast erg moeilijk zijn binnen de bestaande systemen anders snap ik niet waarom dat niet gebeurt.
Eenmanszaken kunnen maar 1 BTW nummer hebben. Of beter, je kan als persoon maar 1, eenmanszaak hebben en dus maar 1 BTW nummer.

[ Voor 30% gewijzigd door _Arthur op 04-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
_Arthur schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:50:
[...]

En dat BTW nummer, is dus het nummer dat je ooit had verkregen door de KOR?
Correct. Ik heb ten tijde van mijn inschrijving bij de KvK nog aan die kerel gevraagd: krijg ik een nieuw BTW nummer? En hij zei van wel. Bleek dus gewoon dat BTW nummer te zijn wat ik in de KOR had geduwd.

Gelukkig wist ik op voorhand dat ik door die grens zou gaan en heb me direct afgemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
JEightyFive schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:50:
[...]

Je krijgt gewoon hetzelfde BTW nummer. Ik weet nog dat ik er ook mee heb lopen klieren toen ik voor mezelf startte.
Ik vroeg me af hoe moeilijk het zou zijn om een BTW nummer voor de zonnepanelen te krijgen (duw die in de KOR) en een BTW nummer voor je eenmanszaak. Maar het zal vast erg moeilijk zijn binnen de bestaande systemen anders snap ik niet waarom dat niet gebeurt.
Omdat de KOR van toepassing is over het omzet totaal van al je ondernemingen. Dat is wettelijk zo geregeld, en als dat niet zo zou zijn dan krijg je natuurlijk handige harries die 10 verschillende mini-bedrijfjes starten die individueel allemaal net in de KOR zouden kunnen vallen.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hielko schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:55:
[...]

Omdat de KOR van toepassing is over het omzet totaal van al je ondernemingen. Dat is wettelijk zo geregeld, en als dat niet zo zou zijn dan krijg je natuurlijk handige harries die 10 verschillende mini-bedrijfjes starten die individueel allemaal net in de KOR zouden kunnen vallen.,
Elke maand een nieuw BTW nummer; 21% extra verdiend in een jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 18:15
_Arthur schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:57:
[...]

Elke maand een nieuw BTW nummer; 21% extra verdiend in een jaar :+
Leg uit? :-)

Je tarief naar de klant is dan nl. ook 21% hoger. Tenzij je B2C werkt.
De BTW kan door een zakelijke klant gewoon worden teruggevorderd en zal dus ook nooit in de budgettering worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:39
22 april ga ik naar de KvK om mijn eenmanszaak in te schrijven. In 2016 ooit aangemeld voor BTW teruggave van aanschaf zonnepanelen, dat BTW nummer heb ik opgezocht. Dat blijkt nog een BTW nummer te zijn voorzien van mijn BSN-nummer. Nu lees ik dat dit niet meer mag en dat je een nieuw BTW nummer krijgt. Hoe gaat dat dan in mijn situatie?

Goed uitgezocht @loewie1984 .

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
Hammetje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:04:
22 april ga ik naar de KvK om mijn eenmanszaak in te schrijven. In 2016 ooit aangemeld voor BTW teruggave van aanschaf zonnepanelen, dat BTW nummer heb ik opgezocht. Dat blijkt nog een BTW nummer te zijn voorzien van mijn BSN-nummer. Nu lees ik dat dit niet meer mag en dat je een nieuw BTW nummer krijgt. Hoe gaat dat dan in mijn situatie?

Goed uitgezocht @loewie1984 .
Je krijgt een nieuw BTW identificatie nummer wat geen relatie meer heeft met je BSN. Verder zou ik expliciet bij de BD opvragen of je niet al deel uitmaakt van een of andere regeling waar je het bestaan niet van weet of 5 jaar geleden vergeten bent dat je ooit ergens een kruisje hebt gezet.

Want zo voelt het voor mij nu.

Dan heb je volgens mij prima onderzoek verricht.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:39
[...]

Moet me wel even van het hart in het topic hier. Heel veel constructieve reacties, maar met zo'n opmerking voel je je meteen een domoor. En het is nou ook weer niet dat ik gisteren bij de KVK ben geweest en lukraak ben begonnen met ZZP'en. Ik heb me goed ingelezen, een to-do lijst gemaakt. Gepraat met andere ondernemers en toch nog iets over het hoofd gezien.

En dat terwijl tweakers een artikel heeft gewijd aan de omgangsvormen op fora. Zou toch mensen willen verzoeken daar nog eens aan te denken, of de tekst zelf eens een keer te lezen als het je zelf zou betreffen.

Tis niet dat ik hier willens en wetens naïef, eigenwijs of opzettelijk de Belastingdienst wil piepelen...

Helemaal met deze opmerking eens, vind het ook kansloos om mensen gelijk af te doen met "dat had je moeten weten". Ik vind dat van weinig inlevingsvermogen getuigen en een dooddoener voor het hele topic, want dit topic is er nou juist om elkaar van dit soort dingen bewust te maken.

Het vervelende van die zonnepanelen is dat er nergens beschreven staat dat die dingen met elkaar te maken hebben. 5 jaar geleden heb ik ze op het dak gelegd en heeft een bedrijfje de BTW voor mij geregeld. Toen wist ik er weinig vanaf en had ik totaal geen ambities om te ZZP'en. 5 jaar later kwam ik er opeens achter toen ik BTW aangifte wilde doen (precies jouw gedachtegang). Hoe verbind je ooit in je hoofd die zonnepanelen met het ZZP'en? Je gaat ook niet hier op het forum vragen: "Ik heb trouwens prive-zonnepanelen op mijn prive-dak voor mijn prive-stroom, moet ik daar nog wat mee als ik ga ZZPen?"

Ik wist ook niet dat die constructie voortkwam uit een uitspraak van de rechter (oid), ik snap dat de belastingdienst dan ook weinig aan de situatie kan doen, maar een flexibele manier om die KOR "uit te zetten" (met ingang van het afgelopen kwartaal) had wel op z'n plaats geweest. Als je op 1 april dit probleem tegenkomt, dan kan je op 2 april dit met terugwerkende kracht stopzetten en voor 1 mei BTW aangifte doen op de normale manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hammetje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:04:
De termen worden nogal eens door elkaar gebruikt, maar er zijn echt verschillen.

BTW-nummer refereert nog uit de tijd dat je nummer bestond uit je BSN / SoFi nummer (voor de echte oudjes :P )
BTW-ID is het nieuwe normaal, waar er geen BSN meer opgenomen is in het nummer.

BTW-ID draag je, sinds 2020, publiekelijk uit. Het BTW-nummer wordt alleen nog gebruikt in de interactie direct met de BD.

Waarschijnlijk heb jij straks twee nummers bij de BD. Een BTW-ID (nieuw nummer) en een BTW-nummer voor de aangifte OB.

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 04-04-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 14:59
Yucon schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:46:
[...]

Ik gebruik moneymonk. Werkt prima en de user interface is prettig intuitief, verder geen noemenswaardige op/aanmerkingen
Daar sluit ik me bij aan met als toevoeging dat de support altijd vlot en adequaat is.
MoneyMonk werkt gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
TheJVH schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:44:
[...]

Helemaal met deze opmerking eens, vind het ook kansloos om mensen gelijk af te doen met "dat had je moeten weten". Ik vind dat van weinig inlevingsvermogen getuigen en een dooddoener voor het hele topic, want dit topic is er nou juist om elkaar van dit soort dingen bewust te maken.

Het vervelende van die zonnepanelen is dat er nergens beschreven staat dat die dingen met elkaar te maken hebben. 5 jaar geleden heb ik ze op het dak gelegd en heeft een bedrijfje de BTW voor mij geregeld. Toen wist ik er weinig vanaf en had ik totaal geen ambities om te ZZP'en. 5 jaar later kwam ik er opeens achter toen ik BTW aangifte wilde doen (precies jouw gedachtegang). Hoe verbind je ooit in je hoofd die zonnepanelen met het ZZP'en? Je gaat ook niet hier op het forum vragen: "Ik heb trouwens prive-zonnepanelen op mijn prive-dak voor mijn prive-stroom, moet ik daar nog wat mee als ik ga ZZPen?"

Ik wist ook niet dat die constructie voortkwam uit een uitspraak van de rechter (oid), ik snap dat de belastingdienst dan ook weinig aan de situatie kan doen, maar een flexibele manier om die KOR "uit te zetten" (met ingang van het afgelopen kwartaal) had wel op z'n plaats geweest. Als je op 1 april dit probleem tegenkomt, dan kan je op 2 april dit met terugwerkende kracht stopzetten en voor 1 mei BTW aangifte doen op de normale manier.
Daar kan de BD natuurlijk ook niet veel aan doen. Het staat echt letterlijk op hun formulier met zelfs een verwijzing naar hun eigen site wat het betekent als je in de KOR mee doet. Als je dat uit besteed kan je dat niet weten inderdaad (mag je die toko dan aanrekenen) maar je krijgt vervolgens ook nog eens post van ze met een btw nummer. Je kan natuurlijk ook redeneren dat je zelf laks bent geweest hierin en dat je eigenlijk nu ondernemer bent. Het is overigens veelvuldig in het nieuws geweest afgelopen jaren

Ik snap dat het vervelend is dat je dat vergeet, maar dat is natuurlijk niet het probleem van de BD. Als ik vergeet een factuur te sturen kan ik het een ander ook niet kwalijk nemen als die er mij niet op attendeert. Je hebt daar ook een deel eigen verantwoordelijkheid, ergens houdt dat nou eenmaal op..

Dat het allemaal ingewikkeld is ben ik het mee eens en dat het gedoe is ook. Maarja, dat is nu eenmaal wat het is (iets met leuker en makkelijker :P )

Edit: zat even te kijken hoe dat hier ging maar ze hebben er ook nog een brief over gestuurd hier. Er staat ook letterlijk in dat je nu ondernemer bent en bij hun bekend bent met btw nummer: blabla.. Kortom: vrij helder verhaal als ik het zo lees.. er staat zelfs nog in: wordt u ondernemer? Kijk wat dit betekent t voor de KOR

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 04-04-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
[...]
Goede/slechte punten?
Ik ben er tevreden mee, fijne interface, ik ben vooral blij met hoe het inboeken van inkoopfacturen werkt. Support is snel en ze hebben veel artikelen met uitleg.

Nadeel vind ik dat ze geen API hebben en voor sommige zaken moet je alsnog low level met memoriaalboekingen aan de slag. Dan staat er een stappenplan op hun support pagina, maar ik denk dan dat het ook met een druk op de knop zou moeten kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Lisper op 04-04-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
coldasice schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:40:
[...]

Bijzonder, want ik heb ook dit verzoek ingediend en dit is afgewezen omdat ik niet aan de voorwaarden voldeed om eruit te stappen. Ik moet dus 20k omzet maken, dus heb al mijn rekeningen gecrediteerd en opnieuw in moeten dienen bij de klant, gelukkig was er nog niks betaald... :X
@loewie1984
Hele kor verhaal destijds ook gehad en alles gecrediteerd omdat ik er eerder achter kwam.... jammer dat dit verloren gegaan is in het hele forum...

Ik hoop dat ze er niet te zwaar aan tillen, het btw gebeuren tussen bedrijven slaat toch al nergens op. Wat je klant aan jou betaald draag jij af en ontvangt hij terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
[...]

Goede/slechte punten?
Vind het prettig werken. Enkel nadeel dat ik heb is dat het exporteren naar Excel wat minder uitgebreid is dan ik zou willen. Maar ik ben accountant en dat is mijn nerd gebied, dus denk dat iedereen die buiten mijn vakgebied valt daar niks mee te maken heeft. Heb hiervoor wel een ticket uit staan.
Vind het veel intuitiever dan een Exact werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Oh man, die KOR/zonnepanelen en jaren later eenmanszaak beginnen wat een gedoe.

Ik had 7 jaar geleden panelen aangeschaft, en zat dus in de KOR. 5 jaar geleden EMZ gestart, toen kreeg ik via de KVK een 2e BTW nummer: xxxB02. Alle papieren klopten, totdat ik BTW aangifte moest doen, want ik had er 2 klaarstaan. Na talloze (frustrerende) telefoontjes met de Belastingtelefoon, met totaal tegenstrijdige adviezen werd door een 2e lijns mijn 2e BTW nummer opgeheven en mijn 1e weer geactiveerd. Die goser van de BD werd zelfs boos op mij omdat ik het zogenaamd verkeerd had gedaan.

Het heeft me uren van mn leven gekost die ik niet meer terugkrijg, maar het is uiteindelijk goed gekomen. Sindsdien betaal ik wel jaarlijks BTW prive gebruik voor de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Boyangles schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:37:
[...]

Let dus op dat je, (omdat je ooit de BTW hebt teruggevraagd van de panelen) je nu dus ook jaarlijks(Q4) prive gebruik van die panelen moet opvoeren op je BTW aangifte. Tegenwoordig is er een forfait die je kan gebruiken, in plaats van een ingewikkelde berekening:

https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften

Dit is natuurlijk vies, want wij blijven tot in de oneinigheid het prive gebruik moeten betalen, terwijl iemand die nu panelen koopt, geen BTW betaalt en dus ook niet jaarlijks nog prive gebruik btw hoeft af te rekenen. :? Uiteindelijk zijn we dat hele voordeel van die BTW teruggave natuurlijk kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door Kurios op 05-04-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:47
Met een BV heb je daar geen last van. Zitten natuurlijk meer voor- en nadelen aan dus niet perse de beste oplossing.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:33
Hoe is de markt voor Microsoft Dynamics CRM op het moment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
TweakerVincent schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:40:
Hoe is de markt voor Microsoft Dynamics CRM op het moment?
Dit soort vragen komen vaker voorbij en het is al moeilijk om een oordeel te vellen over de gehele zzp markt die hier aanwezig is. Je krijgt n=1 antwoorden en zult daar zelf een conclusie uit moeten halen. Het grote onderscheid begint al met, heb je een eigen netwerk en haal je zelf je werk binnen? Of ben je afhankelijk van recruiters? Dat laatste gaat wat moeilijker dan afgelopen jaren, bedrijven zijn voorzichter en er is meer aanbod. Maar als jij specifieke skills hebt, kan het soms nog steeds prima zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
coldasice schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:00:
[...]

Dit soort vragen komen vaker voorbij en het is al moeilijk om een oordeel te vellen over de gehele zzp markt die hier aanwezig is. Je krijgt n=1 antwoorden en zult daar zelf een conclusie uit moeten halen. Het grote onderscheid begint al met, heb je een eigen netwerk en haal je zelf je werk binnen? Of ben je afhankelijk van recruiters? Dat laatste gaat wat moeilijker dan afgelopen jaren, bedrijven zijn voorzichter en er is meer aanbod. Maar als jij specifieke skills hebt, kan het soms nog steeds prima zijn
Ik ben .NET/Azure developer en weet dat de markt wat uitdagend is op het moment. Maar ben nu met een klus bezig op Dynamics CRM gebied. Ben benieuwd of het waardevol is die kant op te specialiseren.

Zelfde voor Power Platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:48

3DDude

I void warranty's

Kurios schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:13:
[...]

Let dus op dat je, (omdat je ooit de BTW hebt teruggevraagd van de panelen) je nu dus ook jaarlijks(Q4) prive gebruik van die panelen moet opvoeren op je BTW aangifte. Tegenwoordig is er een forfait die je kan gebruiken, in plaats van een ingewikkelde berekening:

https://www.belastingdien...en-btw-voorbeeldaangiften

Dit is natuurlijk vies, want wij blijven tot in de oneinigheid het prive gebruik moeten betalen, terwijl iemand die nu panelen koopt, geen BTW betaalt en dus ook niet jaarlijks nog prive gebruik btw hoeft af te rekenen. :? Uiteindelijk zijn we dat hele voordeel van die BTW teruggave natuurlijk kwijt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 29% gewijzigd door 3DDude op 05-04-2024 22:59 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ja, of je van de aanschaf BTW terug gevraagd hebt staat los van het feit dat je BTW moet rekenen over geproduceerde elektriciteit. Niet alleen wat je terug levert maar alles wat je opbrengt. Hier staan de panelen op naam van mijn parter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 19:16
TweakerVincent schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:07:
[...]

Ik ben .NET/Azure developer en weet dat de markt wat uitdagend is op het moment. Maar ben nu met een klus bezig op Dynamics CRM gebied. Ben benieuwd of het waardevol is die kant op te specialiseren.

Ik denk dat .net/azure iets diverser is, ondanks het tekort aan opdrachten/teveel aanbood freelancers op dit moment. Als ik even rond kijk op de portalen komt crm een paar keer voor. Maar op azure platform kan je wel bv jezelf verkopen als azure engineer en dan komen meer opdrachten in bereik.(devops, architectuur, administrator)

Power platform zou ik persoonlijk niet zo snel kiezen. Tarieven van no code oplossingen zijn vaak lager en de drempel om er mee te werken is minder hoog waardoor vaak iemand intern er mee aan de slag gaat. Ik zie dat bv ook met mendix.

Overigens heb ik recent gemerkt dat veel bedrijven open staan voor freelancers die een vacature voor vast dienst verband open hebben staan, m.a.w. gewoon cold calling en mailtje sturen. Mochten er hier nog azure solution architecten met een dev achtergrond op zoek zijn rond om Amsterdam dan weet ik nog wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Ik zou ook zeker niet voor power platform gaan, er is wel integratie met dynamics maar mijn ervaring van destijds was dat het een typische ms oplossing was die 80% af was en er weinig ontwikkeling gebeurde.

Offtopic: zo was ik in contact met iemand die werkte met bettyblocks en ik op zoek of die mij kon ondersteunen en of dit platform iets voor mij was in mijn toolbox. Ik een demo aangevraagd en kreeg netjes een belletje van een vertegenwoordiger. Ik hoopte wat te kunnen freubelen. Helaas enkel 2 opties, de enterprise versie voor 35k of een light versie voor bijna 20k en geen test mogelijkheden.... onbegrijpelijk, dat ze zo'n vreemde barrieres opwerpen voor nieuwe gebruikers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
.NET/Azure beheers ik goed, dit zou meer verbreding zijn. En nu werk ik ook veel met Azure icm Power Apps/Dynamics CRM.

Maar idd goed punt om wat terughoudender te zijn met powerapps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44
[...]

Ik ben .NET/Azure developer en weet dat de markt wat uitdagend is op het moment.
Uitdagend? Ik word nog net niet doodgegooid met azure devops opdrachten.
Maar die zijn allemaal in de randstad en ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik daar nog niet aan hoef toe te geven.

Toegegeven, het zijn wel allemaal recruiters die me er mee doodgooien, dus of het daadwerkelijk opdrachten zjin of dat ze gewoon een hengeltje uitgooien om maar CV's te kunnen leveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorige week een email gekregen dat de algemene voorwaarden van mijn huidige opdracht aangepast gaan worden, met ingang van volgende maand. Er staan een aantal zaken in waar ik het niet mee eens ben.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil voorstellen om de bestaande voorwaarden te hanteren tot het einde van het contract en daarna niet te verlengen. Maar het betreft een intermediair met 10k+ professionals dus ik verwacht bot te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:31:
Ik heb vorige week een email gekregen dat de algemene voorwaarden van mijn huidige opdracht aangepast gaan worden, met ingang van volgende maand. Er staan een aantal zaken in waar ik het niet mee eens ben.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil voorstellen om de bestaande voorwaarden te hanteren tot het einde van het contract en daarna niet te verlengen. Maar het betreft een intermediair met 10k+ professionals dus ik verwacht bot te vangen.
Staat ergens in de kleine lettertjes dat ze dat mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:47

Een lopende opdracht waarbij de voorwaarden eenzijdig wijzigen is raar. Inderdaad de kleine lettertjes checken.
Maar links of rechtsom, als je wil verlengen ga je hier tegenaan lopen. Ik heb weleens meegemaakt dat zaken wijzigen. Afhankelijk van je uiteindelijke doel, kun je ook verzoeken extra afspraken te maken zodat het wel acceptabel is voor je.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens

0. De informatie is wel erg karig. Hoe meer informatie, hoe beter het advies. Los van dat je misschien officieel advies van je rechtsbijstand/FNV-ZZP oid wil.
Loopt je contract nog 2 maanden, 6 maanden, of 2 jaar??
1. Wat voor aanpassingen heb je het dan over? Heb je ook toelichting gevraagd? Is het niet iets wat zij moeten aanpassen om aan wettelijke verplichtingen te voldoen? Of zich voor wilde (DBA) scenarios willen indekken? Komt de aanpassing ook niet indirect van de eindklant?
2. Hoe staat dat in het contract? En betekent dat misschien niet ook dat het hele contract daarmee ongeldig wordt - inclusief relatie/concurrentie bedingen?
3. Is het een intermediair of een broker? Bij 10k+ (aantal?) denk ik aan een HeadFirst of zo. Die zijn wat minder makkelijk te omzeilen dan de bureau recruiters, als die dat zouden bedenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]

Je moet ook voor jezelf even bedenken of dat de kant op is qua soort projecten. Mijn ervaring, Dynamics CRM vaak cost based projecten, "we moeten het hebben maar willen er niet teveel aan uitgeven". Azure/.net vaker customer focussed, "dit is het product waar we geld mee moeten verdienen, hierin willen we investeren".
Geeft vaak een heel andere dynamiek qua projecten. Dus tis maar net wat wat jou meer ligt.

Wel eens meegemaakt. Zo heb ik het toen ook gedaan. Aangegeven dat ik niet met de gewijzigde voorwaarden akkoord ging, was niet onderhandelbaar, contract uitgediend en niet verlengd.

[ Voor 32% gewijzigd door theHoff op 08-04-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
theHoff schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:51:

[...]

Wel eens meegemaakt. Zo heb ik het toen ook gedaan. Aangegeven dat ik niet met de gewijzigde voorwaarden akkoord ging, was niet onderhandelbaar, contract uitgediend en niet verlengd.
Hangt denk ik wel van de partij af waar je zaken mee doet. Als dat de broker is die 80% van de opdrachten in jouw niche voor de opdrachtgevers afhandelt heb je een ander verhaal dan wanneer het een inwisselbare bureaurecruiter of eindklant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:57
Wel eens gehad met Brainnet. Hielden zelfs betalingen vast tot ik de nieuwe voorwaarden accepteerde. Ik heb de eindklant er bij getrokken. En aangegeven dat de broker een factor was bij het niet verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:37:
[...]

Staat ergens in de kleine lettertjes dat ze dat mogen?
Ik heb er naar gekeken maar kan het niet vinden. Door het gebrek aan juridische achtergrond ben ik hier echter niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
pkuppens schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:18:
[...]

Hangt denk ik wel van de partij af waar je zaken mee doet. Als dat de broker is die 80% van de opdrachten in jouw niche voor de opdrachtgevers afhandelt heb je een ander verhaal dan wanneer het een inwisselbare bureaurecruiter of eindklant is.
Ik moet 6 maanden wachten tot het beding verloopt dat ik direct bij de klant aan de slag mag. Maar ik begrijp je punt.
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:15:
[...]

Ik heb er naar gekeken maar kan het niet vinden. Door het gebrek aan juridische achtergrond ben ik hier echter niet zeker van.
Volgens mij mogen ze het altijd eenzijdig doen. De vraag is met welke ingangsdatum en of jij er mee akkoord gaat natuurlijk. Het is ook de vraag of het van toepassing is op bestaande contracten of alleen op nieuwe/verlegingen. In het ergste geval kan er natuurlijk sprake zijn van contractbreuk en dan is het weer aan jou hoe je daar mee om gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door theHoff op 08-04-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkuppens schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:45:
[...]

0. De informatie is wel erg karig. Hoe meer informatie, hoe beter het advies. Los van dat je misschien officieel advies van je rechtsbijstand/FNV-ZZP oid wil.
Loopt je contract nog 2 maanden, 6 maanden, of 2 jaar??
1. Wat voor aanpassingen heb je het dan over? Heb je ook toelichting gevraagd? Is het niet iets wat zij moeten aanpassen om aan wettelijke verplichtingen te voldoen? Of zich voor wilde (DBA) scenarios willen indekken? Komt de aanpassing ook niet indirect van de eindklant?
2. Hoe staat dat in het contract? En betekent dat misschien niet ook dat het hele contract daarmee ongeldig wordt - inclusief relatie/concurrentie bedingen?
3. Is het een intermediair of een broker? Bij 10k+ (aantal?) denk ik aan een HeadFirst of zo. Die zijn wat minder makkelijk te omzeilen dan de bureau recruiters, als die dat zouden bedenken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:45
proatjeboksem schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:27:
[...]

Uitdagend? Ik word nog net niet doodgegooid met azure devops opdrachten.

Toegegeven, het zijn wel allemaal recruiters die me er mee doodgooien, dus of het daadwerkelijk opdrachten zjin of dat ze gewoon een hengeltje uitgooien om maar CV's te kunnen leveren....
Recruiters zoeken actief naar technici, of er nu vraag is of niet, waardoor de echtheid van opdrachten soms onduidelijk is, dat ervaar ik ook.

Er is ook veel vraag naar AWS profielen, maar waar ik kijk richten zich vaak op vaste positie (mkb+, geen overheid).

Ik kan wel goede tip gebruiken hoe te zoeken naar AWS cloud opdrachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
Deze aanpassingen zou ik niet zo zwaar aan tillen.
Zeker niet zolang ze netjes op tijd betalen en zo.

De ene is meewerken aan een (tussentijdse) screening, nogal wiedes, anders krijg je de opdracht ook niet van de opdrachtgever.

De overmacht clausule kun je ook in jouw voordeel uitleggen. Als intermediair bv. te laat blijft betalen, kunnen ze zich niet op overmacht beroepen, of jij kunt volledig ontbinden. Inclusief relatie/concurrentie beding. Weet niet of Opdrachtgever er voor openstaat, maar dan zou je rechtstreeks zaken kunnen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik heb zelf ook een overmachtsclausule in mijn contract en vind dat eigenlijk best logisch. Hier staat er in dat de opdracht geheel of gedeeltelijk wordt opgeschort (jouw strekking dus).. Prima en snap ik wel.. Werkt inderdaad 2 kanten op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pkuppens schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:46:
[...]

Deze aanpassingen zou ik niet zo zwaar aan tillen.
Zeker niet zolang ze netjes op tijd betalen en zo.

De ene is meewerken aan een (tussentijdse) screening, nogal wiedes, anders krijg je de opdracht ook niet van de opdrachtgever.

De overmacht clausule kun je ook in jouw voordeel uitleggen. Als intermediair bv. te laat blijft betalen, kunnen ze zich niet op overmacht beroepen, of jij kunt volledig ontbinden. Inclusief relatie/concurrentie beding. Weet niet of Opdrachtgever er voor openstaat, maar dan zou je rechtstreeks zaken kunnen gaan doen.
Ik vind de clausules niet heel vreemd maar ik snap niet goed waarom een bestaande overeenkomst open moet worden gebroken om dit toe te voegen. Een VOG heb ik al ingeleverd (volgens de bestaande overeenkomst). Vanwaar dat er per 1 mei een mogelijkheid moet zijn om mij willekeurig te screenen terwijl dit voorheen niet nodig was. De opdrachtinhoud is hetzelfde. Dit ga ik navragen.

Dat van de overmacht vind ik een goed punt, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:57
Openbreken of aanpassen contract maakt natuurlijk alles onderhandelbaar, dus wellicht kun je een tariefsverhoging nu doorvoeren (je moet tenslotte tijd reserveren voor zo'n screening) of een tarief regelen voor screening? Tijd die je daar aan besteed, kun je niet aan je opdracht besteden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Laatst online: 17-09 19:16
Verwijderd schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:15:
[...]

ram hem door chatgpt en stel de vraag om eventueel wat zaken simpel uitgelegd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Mijn KvK inschrijving komt dichterbij en dus mag ik mijzelf naast de minder leuke onderwerpen zoals verzekeringen ook bezig houden met meer Tweakers waardige onderwerpen.

Aangezien ik nu alleen een werklaptop heb moet en het beeldscherm officieel ook van de baas is zijn dit twee zaken die er sowieso moeten komen bij de start.

Afgelopen weekend verdiept in de verschillende Macbooks. Een Air zou het prima kunnen doen. 15" is wellicht wel lekker en 16GB ram en 512 gb opslag is ook wat meer futureproof. Vervolgens is de stap naar een 14" Pro dan ook niet zo heel groot. Tel daarbij de 34" ultrawide uit de laatste monitor BBG (*) en je zit op een totaal bedrag ex btw van circa 2200eu.

Dan heb je het fenomeen KIA. Duurder/beter spul kopen zorgt er voor dat ik netto goedkoper/even duur uit ben.
Mijn <6 maanden oude iPhone later dit jaar hiervoor vervangen voelt ook niet helemaal juist. Wellicht de huidige meenemen als aanloopkosten? Ik heb een factuur incl BTW...

Het voelt als starter echter tegenstrijdig om een klap meer uit te geven terwijl het niet nodig is, aan de andere kant is het ook nooit fijn om een dief van je eigen portemonnee te zijn. In euro's vast peanuts voor de doorgewinterde ZZP'er, als starter toch wat voorzichter ;)

Verder niet bedoelt om te discussiëren over wel/geen Macbook, nieuw/tweedehands, toch Windows. Puur even mijn constatering van afgelopen weekend ventileren :)
Iemand enig idee of je als starter wél je bureau en bureaustoel mag aftrekken? :+ })

(*) ja, die zit onder de 450eu en zou je eigenlijk niet mee mogen tellen. Echter als ik de laptop + beeldscherm bij één leverancier bestel en dus op één factuur krijg dan durf ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
mannowlahn schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:19:
[...]

ram hem door chatgpt en stel de vraag om eventueel wat zaken simpel uitgelegd te krijgen.
Grappig, had ik al gedaan, en ChatGPT vond deze bepalingen al duidelijk ;) - ik zelf trouwens ook wel, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor de leek wel nog wat te wensen overliet.

Zelf vraag ik dan meestal om het op niveau B1 of B2 uit te leggen, maar B1 is vaak wel erg simpel, en B2 weer net niet simpel genoeg..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
B-Real schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:40:
Het voelt als starter echter tegenstrijdig om een klap meer uit te geven terwijl het niet nodig is, aan de andere kant is het ook nooit fijn om een dief van je eigen portemonnee te zijn. In euro's vast peanuts voor de doorgewinterde ZZP'er, als starter toch wat voorzichter ;)
Allereerst proficiat met deze stap!

Wat je hierboven zegt is wel de essentie maar dan omgekeerd... Je hebt het over dief van je eigen portemonnee als je nu onder de KIA drempel blijft maar dat is natuurlijk onzin. In andere woorden: je gaat meer geld uitgeven dan nodig, om een relatief klein voordeeltje te pakken in je belastingaangifte. Dan ben je ook dief van je eigen portemonnee ;) Als consument zou je dit waarschijnlijk ook niet doen, waarom dan nu als "bedrijf" wel?

Als starter zou ik je adviseren: houd je kosten zo laag mogelijk en stop je geld primair in het opbouwen van een goede buffer.

[ Voor 3% gewijzigd door Metalman op 08-04-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

Dan heb je het fenomeen KIA. Duurder/beter spul kopen zorgt er voor dat ik netto goedkoper/even duur uit ben.

Het voelt als starter echter tegenstrijdig om een klap meer uit te geven terwijl het niet nodig is, aan de andere kant is het ook nooit fijn om een dief van je eigen portemonnee te zijn.
Als je toch niet netto meer kwijt bent, kost het je dus niks extra's? :)

Het is wat mij betreft gewoon zonde om het niet te doen (als je toch iets gaat kopen). BTW eraf, bruto EN KIA maken dit soort 'dure' producten ineens niet meer duur. En als je toch al van plan bent om zulke dingen aan te schaffen, kan je het beter in 1 jaar doen, zodat je de KIA haalt. Plus als je nu een Air koopt en daar doe je 3 jaar mee, of je koopt een Pro en daar doe je 4 of 5 jaar mee: wat is dan duurder?

De belastingdienst geeft trouwens ook voorbeelden dat je ook losse spullen van <450 euro per stuk in de KIA krijgen, als het maar 1 investering is. Denk aan muis, toetsenbord, monitor, monitorarm, headset, webcam, kabels, telefoonlader etc.

Je moet natuurlijk wel blijven staan, want een bureau en bureaustoel mag je dan als EMZ zonder extern kantoor weer niet aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
fry77 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:47:
Openbreken of aanpassen contract maakt natuurlijk alles onderhandelbaar, dus wellicht kun je een tariefsverhoging nu doorvoeren (je moet tenslotte tijd reserveren voor zo'n screening) of een tarief regelen voor screening? Tijd die je daar aan besteed, kun je niet aan je opdracht besteden
Dit is idd een mooie case als je AV hanteert. Als daarin staat dat je je tarief jaarlijks indexeert volgens het CBS, dan kan je nu verhogen en ze daarop wijzen. Maar waarschijnlijk gaan ze een addendum doen ipv een nieuw contract afsluiten :)
Mijn KvK inschrijving komt dichterbij en dus mag ik mijzelf naast de minder leuke onderwerpen zoals verzekeringen ook bezig houden met meer Tweakers waardige onderwerpen.

Aangezien ik nu alleen een werklaptop heb moet en het beeldscherm officieel ook van de baas is zijn dit twee zaken die er sowieso moeten komen bij de start.

Afgelopen weekend verdiept in de verschillende Macbooks. Een Air zou het prima kunnen doen. 15" is wellicht wel lekker en 16GB ram en 512 gb opslag is ook wat meer futureproof. Vervolgens is de stap naar een 14" Pro dan ook niet zo heel groot. Tel daarbij de 34" ultrawide uit de laatste monitor BBG (*) en je zit op een totaal bedrag ex btw van circa 2200eu.

Mijn <6 maanden oude iPhone later dit jaar hiervoor vervangen voelt ook niet helemaal juist. Wellicht de huidige meenemen als aanloopkosten? Ik heb een factuur incl BTW...

Verder niet bedoelt om te discussiëren over wel/geen Macbook, nieuw/tweedehands, toch Windows. Puur even mijn constatering van afgelopen weekend ventileren :)
Iemand enig idee of je als starter wél je bureau en bureaustoel mag aftrekken? :+ })

(*) ja, die zit onder de 450eu en zou je eigenlijk niet mee mogen tellen. Echter als ik de laptop + beeldscherm bij één leverancier bestel en dus op één factuur krijg dan durf ik het wel aan.
Kan je dit niet als aanloopkosten meenemen?

[ Voor 59% gewijzigd door ID-College op 08-04-2024 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
Kurios schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:09:
[...]

Als je toch niet netto meer kwijt bent, kost het je dus niks extra's? :)

Het is wat mij betreft gewoon zonde om het niet te doen (als je toch iets gaat kopen). BTW eraf, bruto EN KIA maken dit soort 'dure' producten ineens niet meer duur. En als je toch al van plan bent om zulke dingen aan te schaffen, kan je het beter in 1 jaar doen, zodat je de KIA haalt. Plus als je nu een Air koopt en daar doe je 3 jaar mee, of je koopt een Pro en daar doe je 4 of 5 jaar mee: wat is dan duurder?
Ik ben helemaal voor het gebruiken van voordelen waar het kan. Maar inderdaad alleen voor spullen die je toch al moest kopen zoals je aangeeft. De KIA betaald zichzelf niet terug ofzo. Elke euro die je extra uit gaat geven om de KIA te kunnen gebruiken is wel gewoon weg van je bankrekening. Een versimpeld rekenvoorbeeldje ter illustratie:

Stel @B-Real koopt, naast de MacBook en scherm, ook nog een iPhone. Laten we zeggen 1200 euro ex BTW. Hij investeert dan dus € 3400. De KIA regeling maakt dat je 28% van dat bedrag in je belastingaangifte mag aftrekken.

Dat is € 952 belastingaftrek. Ervan uitgaande dat hij een goed jaar heeft meteen en in de hoogste belastingschijf valt (49,5%) betekent dit dus dat hij in de IB-aangifte €471,24 "terugkrijgt".

Maar om die €471 euro terug te krijgen heb je dit jaar wel €1.200 cash moeten uitgeven aan een telefoon die je al had. Ik zou persoonlijk zeggen dat je dat als starter beter niet kan doen als het niet hoeft. Zeker als je nog geen buffer hebt opgebouwd. Andersom: als je nu al weet dat je begin volgend jaar een investering moet doen, dan kan het wel slim zijn om die dit jaar vast te doen. Maar dat is een ander scenario.

Een voor mij iets logischer scenario zou kunnen zijn dat je bijvoorbeeld wel de upgrade naar de MacBook Pro ipv Air doet om net op de € 2800 drempel van de KIA uit te komen. Dan geef je € 600 euro (ex BTW) extra uit, en heb je een netto voordeel van € 388,58 euro in je IB-aangifte. Je krijgt dan meer dan helft van je extra kosten voor de MBP "terug".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Metalman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:52:
[...]

Ik ben helemaal voor het gebruiken van voordelen waar het kan. Maar inderdaad alleen voor spullen die je toch al moest kopen zoals je aangeeft. De KIA betaald zichzelf niet terug ofzo. Elke euro die je extra uit gaat geven om de KIA te kunnen gebruiken is wel gewoon weg van je bankrekening. Een versimpeld rekenvoorbeeldje ter illustratie:

Stel @B-Real koopt, naast de MacBook en scherm, ook nog een iPhone. Laten we zeggen 1200 euro ex BTW. Hij investeert dan dus € 3400. De KIA regeling maakt dat je 28% van dat bedrag in je belastingaangifte mag aftrekken.

Dat is € 952 belastingaftrek. Ervan uitgaande dat hij een goed jaar heeft meteen en in de hoogste belastingschijf valt (49,5%) betekent dit dus dat hij in de IB-aangifte €471,24 "terugkrijgt".

Maar om die €471 euro terug te krijgen heb je dit jaar wel €1.200 cash moeten uitgeven aan een telefoon die je al had. Ik zou persoonlijk zeggen dat je dat als starter beter niet kan doen als het niet hoeft. Zeker als je nog geen buffer hebt opgebouwd. Andersom: als je nu al weet dat je begin volgend jaar een investering moet doen, dan kan het wel slim zijn om die dit jaar vast te doen. Maar dat is een ander scenario.

Een voor mij iets logischer scenario zou kunnen zijn dat je bijvoorbeeld wel de upgrade naar de MacBook Pro ipv Air doet om net op de € 2800 drempel van de KIA uit te komen. Dan geef je € 600 euro (ex BTW) extra uit, en heb je een netto voordeel van € 388,58 euro in je IB-aangifte. Je krijgt dan meer dan helft van je extra kosten voor de MBP "terug".
Je maakt een valide punt, maar je vergeet ook de afschrijving die je mag toepassen over een telefoon duurder dan 450 ex btw. Maar goed. Het blijft geld dat je niet meer terug krijgt.

Maar het blijft beetje creatief boekhouden waarbij je soms nog wat kan verdienen. Ik heb een elektrische motor gekocht. Nieuwprijs 9300 incl btw. Maar met KIA, MIA (en vamil) en afschrijving betaal ik er waarschijnlijk netto maar +-€3300 over. Als na die 5 jaar de restwaarde hoger is (wat in dit geval wel aannemelijk is) dan kan ik er na 5 jaar theoretisch zelfs winst over maken. Moet je wel weer belasting over betalen, dus veel zal ik niet overhouden. Maar ik heb er wel 5 jaar "gratis" een motor voor kunnen rijden.
Kijk ik naar de gebruikskosten en verzekering dan zal dat allemaal wel in het niet vallen, maar als ik toch al een motor rij dan is het niet zo'n gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Metalman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:52:
[...]

Ik zeg ook niet dat @B-Real een nieuwe telefoon moet kopen, het kan ook wat anders zijn om de KIA grens te halen (wat je bijv toch nodig gaat hebben). Mijn punt is meer: gebruik het waar mogelijk. Dus bundel je uitgaven en ja soms loont het om ergens iets meer uit te geven, zodat al je investeringen dat jaar een extra aftrek hebben.

In het geval van wel/niet nieuwe telefoon, zou je nog kunnen rekenen wat je prive terugkrijgt voor die oude en de nieuwe via de KIA netto dan zou kosten. Misschien kan je daardoor een nog wat nettere telefoon kunnen nemen en netto op hetzelfde uitkomen.

Ik denk ook meer, als je bij de start geen fatsoenlijke laptop kan kopen, dan zou ik geen zzp-er worden. Het is je gereedschap waar je zo 1500-2000 uur per jaar mee werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 08-04-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 12:29

Bedenk voor jezelf ook even wat de impact is als er straks nieuwe regels zijn omtrent ZZP-schap met betrekking tot fictief dienstverband etc. Ben jij dan nog wel ZZP'er?

Mocht jij met de nieuwe regelgeving niet meer kunnen ZZP'en dan heeft de KIA aftrek en eventuele versnelde afschrijvingen impact op je liquidatie (terugbetalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08

Ook ik zit in een soortgelijke positie. Ik kijk rond naar mijn toekomstig gereedschap aangezien ik momenteel enkel een werklaptop en cloud-omgeving van het werk heb. :+

Per 1 juli uit dienst met een leuke ontslagvergoeding en per 1 mei vrijgesteld van werk. Het doel is om met behoud van uitkering te starten, maar daarvoor moet ik mijn eerste gesprek met het UWV afwachten heb ik begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:54:
[...]

Bedenk voor jezelf ook even wat de impact is als er straks nieuwe regels zijn omtrent ZZP-schap met betrekking tot fictief dienstverband etc. Ben jij dan nog wel ZZP'er?

Mocht jij met de nieuwe regelgeving niet meer kunnen ZZP'en dan heeft de KIA aftrek en eventuele versnelde afschrijvingen impact op je liquidatie (terugbetalen).
Waarom? Je EMZ houdt toch niet op met bestaan als je over bijv 3 jaar geen opdrachten meer zou vinden vanwege nieuwe regelgeving?

Dit is overigens wel serieus ongefundeerd doemdenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 08-04-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:03:
[...]

Waarom? Je EMZ houdt toch niet op met bestaan als je over bijv 3 jaar geen opdrachten meer zou vinden vanwege nieuwe regelgeving?

Dit is overigens wel serieus ongefundeerd doemdenken.
Als je door regelgeving weer in loondienst gaat/moet en geen werkzaamheden in de EMZ verricht. Dan houdt deze op te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
ColeJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:05:
[...]

Als je door regelgeving weer in loondienst gaat/moet en geen werkzaamheden in de EMZ verricht. Dan houdt deze op te bestaan.
Klopt. Al lijkt het me niet echt een heel relevante overweging om nu wel of niet een paar beperkte investeringen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

Is dat zo? Want ik ken legio mensen die ZZP-er zijn, een EMZ hebben naast hun loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:10:
[...]

Is dat zo? Want ik ken legio mensen die ZZP-er zijn, een EMZ hebben naast hun loondienst.
Natuurlijk kan dat, als je maar werkzaamheden in de EMZ verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:11:
[...]

Natuurlijk kan dat, als je maar werkzaamheden in de EMZ verricht.
Maar jij zegt toch dat de EMZ 'ophoudt te bestaan'. Dat is gewoon niet waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:11:
[...]

Maar jij zegt toch dat de EMZ 'ophoudt te bestaan'. Dat is gewoon niet waar
Ja, er staat toch: loondienst en geen werkzaamheden in de EMZ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:12
Hi allen, ik lees al een tijdje mee in dit topic en heb al een hoop nuttige informatie hieruit gevist om een goede start te kunnen maken met mijn ZZP carriere: van de Hmmbob's belastingen sheet tot de juiste manier om mijn bureaustoel gerelateerde uitgaven in te boeken :P

Inmiddels ben ik nu ongeveer een half jaar aan de slag als freelance cybersecurity consultant. Zover ik kan zien ziet die markt er nog goed uit, ik was in ieder geval al binnen een paar weken na mijn start meer dan fulltime aan de slag op verschillende opdrachten. Ik heb mijn bijna 20 jaar oude Tweakers account maar weer eens afgestoft zodat ik hier kan bijdragen als ik denk dat ik iets nuttigs aan de discussie kan toevoegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:13:
[...]

Ja, er staat toch: loondienst en geen werkzaamheden in de EMZ?
Ik zal je vast verklappen, je EMZ blijft gewoon bestaan als je in loondienst gaat, ook al doe je niks meer in je EMZ :?

Je bent geen ondernemer meer voor de IB, want in loondienst en je zal urencriterium niet halen.

Maar er gebeurt verder niks. KVK blijft bestaan, EMZ blijft bestaan. Maargoed.

---

Je spullen als net gestarte ondernemer zijn lekker allemaal al afgeschreven in jaar 1, dus daar ga je echt niks van merken. Daar hoef je niks van terug te betalen.

De KIA wordt pas een ding als je de EMZ staakt. Dan zou je te maken kunnen krijgen met desinvesteringbijtelling.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 08-04-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Kortom bangmakerij. Er is geen wet die ZZP-schap verbiedt en om mensen nou op basis van geruchten te adviseren maar niet te gaan zzp-en vind ik te ver gaan. Zeker zonder goede onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:23:
Kortom bangmakerij. Er is geen wet die ZZP-schap verbiedt en om mensen nou op basis van geruchten te adviseren maar niet te gaan zzp-en vind ik te ver gaan. Zeker zonder goede onderbouwing.
Kun je iets minder snel conclusies trekken? Ik adviseer helemaal nergens om niet te gaan ZZP'en.

Ik vraag mij af: als je nou stopt met ZZP'en, kun je dan de EMZ laten slapen? Anders krijg je inderdaad te maken met de gebruikte KIA en dat soort zaken. Het lijkt mij dat als er geen werkzaamheden meer worden verricht je de onderneming moet staken. En dus te maken krijgt met bovenstaande.

[ Voor 27% gewijzigd door ColeJ op 08-04-2024 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Mawlana schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
[...]

Ook ik zit in een soortgelijke positie. Ik kijk rond naar mijn toekomstig gereedschap aangezien ik momenteel enkel een werklaptop en cloud-omgeving van het werk heb. :+

Per 1 juli uit dienst met een leuke ontslagvergoeding en per 1 mei vrijgesteld van werk. Het doel is om met behoud van uitkering te starten, maar daarvoor moet ik mijn eerste gesprek met het UWV afwachten heb ik begrepen.
Vergeet de startersregeling niet in dat geval. Veel plezier met ZZP-en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:25:

Kun je iets minder snel conclusies trekken? Ik adviseer helemaal nergens om niet te gaan ZZP'en.

Je wekt anders wel behoorlijk de suggestie dat het binnenkort afloopt en dat hij al rekening moet gaan houden met kosten vanwege als hij de KIA vandaag gebruikt. Maargoed.

Ik kan niet begrijpend lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:25:
Ik vraag mij af: als je nou stopt met ZZP'en, kun je dan de EMZ laten slapen? Anders krijg je inderdaad te maken met de gebruikte KIA en dat soort zaken. Het lijkt mij dat als er geen werkzaamheden meer worden verricht je de onderneming moet staken. En dus te maken krijgt met bovenstaande.
Hangt er vanaf wat je bedoelt met stoppen met ZZP-en. Je hebt een eenmanszaak, ingeschreven bij KVK. Die bestaat of die bestaat niet. Wil je die stoppen, moet je de EMZ staken. Doe je dat niet, blijft die gewoon bestaan.

Maar je kan prima maar 10 uur per jaar in je EMZ werken, naast je loondienst. Je bent alleen voor de IB geen ondernemer meer. Dat wordt superveel toegepast.
Je MOET dus helemaal niet je EMZ staken. Doe je het toch heb je zelfs een belastingvoordeel, genaamd stakingsaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Dan hebben jij en ik een andere zienswijze op het vak begrijpend lezen, dat zou goed kunnen. Ik geef helemaal nul advies en vraag alleen naar een bepaalde impact.

Tevens kom je je versnelde afschrijvingen wel tegen bij het staken. Bij staking gaat het over naar privé voor de waarde in het economisch verkeer, stakingswinst. Daar is dan wel eenmalige aftrek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:38:
[...]

Maar je kan prima maar 10 uur per jaar in je EMZ werken, naast je loondienst. Je bent alleen voor de IB geen ondernemer meer. Dat wordt superveel toegepast.
Je MOET dus helemaal niet je EMZ staken. Doe je het toch heb je zelfs een belastingvoordeel, genaamd stakingsaftrek.
Top, dan is dat de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08
theHoff schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:28:
[...]

Vergeet de startersregeling niet in dat geval. Veel plezier met ZZP-en
Thanks. :)

De startersregeling houdt in dat je met behoud van uitkering (verminderd met 29% ) aan je eigen onderneming kan werken zonder sollicitatieplicht? Dat is in ieder geval wat ik bedoelde met 'met behoud van uitkering starten'. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Dank voor de aanvullingen en opmerkingen. De meeste hebben in mijn Excelletje ook al de revue gepasseerd.

Als ik kijk wat nodig is dan kom ik netto iets duurder uit dan wanneer ik de KIA optimaal benut met hetzelfde beeldscherm en een veel duurdere laptop. Die laptop brengt vervolgens over een paar jaar ook veel meer op bij verkoop.

Dat vind ik de extra uitgave (je moet het toch voorfinancieren tot de IB-aangifte) wel waard. Ik ga er niet vanuit dat ik zo lang zonder opdracht zitten dat mijn buffer stukloopt op die paar honderd euro.

Een nieuwe iPhone kopen doe ik niet. Ik ga wel mijn huidige iPhone (die ik december '23 heb gekocht )meenemen als aanloopkosten, is ook wel te verdedigen want die ben ik domweg ook nodig voor mijn werk.
[...]

Terecht punt. Ik gok dat ik uiteindelijk ook op opdrachten zit van minimaal een half jaar, waarschijnlijk langer. Of je dan wel/geen ZZP'er bent is al vaak genoeg over gediscussieerd.

Ik gok, net als velen hier, dat het nog wel even duurt voordat de ZZP'ers met een wat hoger uurtarief onder schot komen te liggen. Tot die tijd neem ik de gok en ga ik profiteren van de afwisselende opdrachten inclusief bijbehorende financiële voordelen ;)

Ook hier geldt, als er wat terugbetaald moet worden dan ga ik er vanuit dat het niet van mijn allerlaatste spaarcentjes is. Dan is er veel meer grandioos verkeerd gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:29
Mawlana schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat je doelt op de startperiode waarbij je vanuit de ww deels met behoud van uitkering (29% minder) kunt proberen of “het ondernemen” iets voor je is.

Meer info hier op de website van het UWV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vandaag was weer een vreemde dag, 3x gebeld door recruiters waar ik nog nooit eerder contact mee gehad heb. Daarnaast net via Linkedin ben ik gevraagd voor een 100% onsite positie in Strasbourg voor het astronomische bedrag van 55 euro bij de EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:50
55 euro 😂

Heb je gevraagd of ze een 1tje ervoor hebben gemist?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ID-College schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:47:
[...]

Dit is idd een mooie case als je AV hanteert. Als daarin staat dat je je tarief jaarlijks indexeert volgens het CBS, dan kan je nu verhogen en ze daarop wijzen. Maar waarschijnlijk gaan ze een addendum doen ipv een nieuw contract afsluiten :)

[...]

Kan je dit niet als aanloopkosten meenemen?
Ik denk niet dat Headfirst de AV van een zzp’er überhaupt accepteert?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:23

sebasd

loopt op espresso

init6 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:47:
Vandaag was weer een vreemde dag, 3x gebeld door recruiters waar ik nog nooit eerder contact mee gehad heb. Daarnaast net via Linkedin ben ik gevraagd voor een 100% onsite positie in Strasbourg voor het astronomische bedrag van 55 euro bij de EU.
Ik ken uurtarieven, ik ken dagtarieven, maar factureren per 30 minuten heb ik nog niet eerder gehoord..

Ook hier lijkt het wel weer iets drukker te worden met de aanvragen. Helaas wel alleen fulltime (doe ik niet) opdrachten en af en toe een ‘ik zie dat je zelfstandige bent maar ik probeer het toch met een baan in loondienst’.

Die laatste reageren vaak niet meer als ik zeg dat ik wel kom voor 2 ton per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Laatst online: 12-05 20:59
Ik ben bezig een Interactive Brokers account te openen voor mijn holding b.v..
Daarbij moet ik een W-8 BEN-E link formulier invullen. Ik moet aanvinken wat de FATCA status van mijn eniteit is.
Ik twijfel tussen Active NFFE en Passive NFFE. Mijn belastingadviseur weet het ook niet zo snel (wat ik niet raar vind omdat hij niet gespecialiseerd is in Amerikaanse belastingen).
Ik weet vrijwel zeker dat hier mensen zitten met hun holding bij IB en dit formulier ingevuld hebben. Hebben jullie advies hierin?
De regels voor Active NFFE (als je niet Active NFFE bent, ben je automatisch Passive NFFE):
  • The entity identified in Part I is a foreign entity that is not a financial institution;
  • Less than 50% of such entity’s gross income for the preceding calendar year is passive income; and
  • Less than 50% of the assets held by such entity are assets that produce or are held for the production of passive income (calculated as a
    weighted average of the percentage of passive assets measured quarterly) (see instructions for the definition of passive income).
Mijn holding bestaat pas sinds dit jaar, dus ik weet niet hoe het 2de punt daar werkt. Gaat die hele regel dan niet op voor de vraag of je active bent? Er staat een vetgedrukte and maar ik heb geen idee of ze daadwerkelijk boolean logic gebruiken in de Amerikaanse wet...
En wat betreft punt 3, als ik in Moneymonk naar mijn balans kijk en dan de Activa, dan zie ik eigenlijk vooral cash en de deelneming in de werk b.v.. cash genereert rente en deelneming in de werk b.v. genereert dividend, dus dat is allemaal "held for the production of passive income"? Dan ben je al heel snel een Passive NFFE toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
De kans is groot dat je meerderheidsbelang in een andere BV mag consolideren op de balans van de holding voor deze test, maar dat kan je vast met Google vinden (zo werkt dat wel met PFICs is wel enigszins gerelateerd).

Alsnog ben je vast binnen no time een passive NFFE want zoveel assets zal je werk BV niet hebben als IT’er zijnde gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:50
Cvan schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:12:
Ik ben bezig een Interactive Brokers account te openen voor mijn holding b.v..
Daarbij moet ik een W-8 BEN-E link formulier invullen. Ik moet aanvinken wat de FATCA status van mijn eniteit is.
Ik twijfel tussen Active NFFE en Passive NFFE. Mijn belastingadviseur weet het ook niet zo snel (wat ik niet raar vind omdat hij niet gespecialiseerd is in Amerikaanse belastingen).
Ik weet vrijwel zeker dat hier mensen zitten met hun holding bij IB en dit formulier ingevuld hebben. Hebben jullie advies hierin?
De regels voor Active NFFE (als je niet Active NFFE bent, ben je automatisch Passive NFFE):

[...]

Mijn holding bestaat pas sinds dit jaar, dus ik weet niet hoe het 2de punt daar werkt. Gaat die hele regel dan niet op voor de vraag of je active bent? Er staat een vetgedrukte and maar ik heb geen idee of ze daadwerkelijk boolean logic gebruiken in de Amerikaanse wet...
En wat betreft punt 3, als ik in Moneymonk naar mijn balans kijk en dan de Activa, dan zie ik eigenlijk vooral cash en de deelneming in de werk b.v.. cash genereert rente en deelneming in de werk b.v. genereert dividend, dus dat is allemaal "held for the production of passive income"? Dan ben je al heel snel een Passive NFFE toch?
Mijn advies is MEXEM gebruiken, super service en op de achtergrond is het gewoon IBKR. Maar dan lagere fees en goede NL helpdesk.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Pagina: 1 ... 505 ... 643 Laatste