Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:22
SchorsB schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:11:
[...]
Natuurlijk erg vervelend, en ook mijn eindklant is er behoorlijk ontstemd over (want nu moet er weer vanalles geregeld gaan worden).
Wel bijzonder dat de eindklant ontstemd is. Deze is toch zelf van mantelpartij geswitcht? Ja, dan hebben ze dubbel werk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Vetje schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:26:
[...]
Het is alweer even geleden dat dit soort buitensporige reacties werden gegeven. Is het 1 april ofzo?
Misschien iets overdreven. Maar je kunt toch wel begrijpen dat dit niet de schuld van de tussenpartij is. En ik heb ook wat opdrachten voor de overheid gedaan en geld is wel het laatste waar ze zich druk om maken op de werkvloer. Dat je slechter je werk kunt doen doordat BYOD niet goed is geregeld hebben ze liever dan een externe een managed laptop te geven (bij een aantal ministeries, niet overal gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:28
Liegebeest schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:33:
[...]

Dat gebeurt mij nu omgekeerd...

HeadFirst / Between zijn niet langer onderdeel van de gegunde partijen voor overheidsopdrachten, Seven Stars wel.
Hulde! Er is eindelijk iemand wakker geworden daar bij die aanbestedingen. Ik heb geen goed over voor HeadFirst maar Seven Stars valt positief op. Betalen altijd op tijd en denken met je mee qua voorwaarden en mogelijkheden om de opdracht te krijgen. Ze zitten er nu met €3 tussen, dat was voorheen €10 (andere opdracht).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
Weet iemadn hoe het volgende contractueel zit?

Ik werk nu 4 dgn en het blijkt nu dat er meer werk is. De opdrachtgever wil dat ik direct bij hun factureer ipv tussenpartij.
Ik kan hier niks over vinden in het modelovereenkomst dat dit niet mag. Gelden er ook afspraken als die niet in het modelovereenkomst staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:32
Vetje schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:26:
[...]

Het is alweer even geleden dat dit soort buitensporige reacties werden gegeven. Is het 1 april ofzo?

OT: volgens mij kunnen lopende contracten (incl. verlengingen) door de nieuwe mantelpartijen worden overgenomen. Wellicht verschilt het per overheidsorganisatie.
Moet Seven Stars het denk ik ook mee eens zijn, en ik zou niet weten waarom als ze net buitengeschopt worden?

Niet gehinderd door feitelijke informatie overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:18:

Ik werk nu 4 dgn en het blijkt nu dat er meer werk is. De opdrachtgever wil dat ik direct bij hun factureer ipv tussenpartij.
Ik kan hier niks over vinden in het modelovereenkomst dat dit niet mag. Gelden er ook afspraken als die niet in het modelovereenkomst staan?
Je hebt alleen een modelovereenkomst met je tussenpartij? Welke modelovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Wolly schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:44:
[...]

Je hebt alleen een modelovereenkomst met je tussenpartij? Welke modelovereenkomst?
Staat tussen mij en de recruitement bureau. Verder niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens

1. Ik zou voor de zekerheid schriftelijke toestemming vragen, cq het melden en hun reactie peilen.
Ik weet niet hoe erg je gehecht bent aan je tussenpartij en hoe lang je er al zit.
Na een maand of een jaar is een ander verhaal.
2. Ik zou wel duidelijk maken dat jij het eindtarief gaat factureren en niet jouw tarief, je hebt hier extra rompslomp aan en hun drijfveer om het om jouw bemiddelaar heen te doen mag niet een financiële zijn waar jij gedoe mee krijgt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik lees opeens allemaal positieve reacties over tussenpartijen en/of recruiters. Zal de datum wel zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54

Ik zou heel goed je contract lezen. Vaak zit er wel vorm van concurrentie beding in, die zegt dat je de eerste 6 maanden niet buiten de tussenpartij om bij de eindklant mag werken.

Vaak zit hier dan een dikke boete op, wat het voor jou niet interessant maakt dat te riskeren voor die 1e dag.

Waarom wil de eindpartij buiten de tussenpartij om werken?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
ConQuestador schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:01:
[...]

Ik zou heel goed je contract lezen. Vaak zit er wel vorm van concurrentie beding in, die zegt dat je de eerste 6 maanden niet buiten de tussenpartij om bij de eindklant mag werken.

Vaak zit hier dan een dikke boete op, wat het voor jou niet interessant maakt dat te riskeren voor die 1e dag.

Waarom wil de eindpartij buiten de tussenpartij om werken?
pkuppens schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:57:
[...]

1. Ik zou voor de zekerheid schriftelijke toestemming vragen, cq het melden en hun reactie peilen.
Ik weet niet hoe erg je gehecht bent aan je tussenpartij en hoe lang je er al zit.
Na een maand of een jaar is een ander verhaal.
2. Ik zou wel duidelijk maken dat jij het eindtarief gaat factureren en niet jouw tarief, je hebt hier extra rompslomp aan en hun drijfveer om het om jouw bemiddelaar heen te doen mag niet een financiële zijn waar jij gedoe mee krijgt.
Dit staat onder exclisiviet:
Partijen komen uitdrukkelijk geen relatie- en/of concurrentiebeding overeen, zodat Opdrachtnemer niet onredelijk wordt beperkt in het verwerven en uitvoeren van opdrachten voor andere opdrachtgevers. Indien de belangen van Opdrachtgever en/of de Klant hierdoor worden geschaad, dan is Opdrachtnemer gehouden hiervan melding te maken en over een oplossing met Opdrachtgever in gesprek te treden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:41
Unknown Alien schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:14:
[...]

[...]

Partijen komen uitdrukkelijk geen relatie- en/of concurrentiebeding overeen, zodat Opdrachtnemer niet onredelijk wordt beperkt in het verwerven en uitvoeren van opdrachten voor andere opdrachtgevers. Indien de belangen van Opdrachtgever en/of de Klant hierdoor worden geschaad, dan is Opdrachtnemer gehouden hiervan melding te maken en over een oplossing met Opdrachtgever in gesprek te treden.
De belangen van de opdrachtgever worden geschaad. De opdrachtnemer, jij dus, gaat extra betaald werk verrichten voor de klant, maar de opdrachtgever krijgt daar geen extra inkomsten uit.

In jouw ogen en die van de klant misschien niet eerlijk, maar de opdrachtgever gaat het zeer waarschijnlijk wel zo spelen.
Als de klant een constructie buiten de opdrachtgever wil hebben met jou, dan zou ik dit door de klant met de opdrachtgever gaan laten uitvechten en zelf mijn vingers niet aan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:49
RichieB schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:10:
[...]

Hulde! Er is eindelijk iemand wakker geworden daar bij die aanbestedingen. Ik heb geen goed over voor HeadFirst maar Seven Stars valt positief op. Betalen altijd op tijd en denken met je mee qua voorwaarden en mogelijkheden om de opdracht te krijgen. Ze zitten er nu met €3 tussen, dat was voorheen €10 (andere opdracht).
🤷‍♀️ Ik heb tot nu toe alleen goede ervaringen met Between. HeadFirst was soms wat rommelig daarvoor, maar hun tarief vond ik altijd erg netjes.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Helder, Bedankt voor de info.

Ik ga het met de tussenpartij bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verlenging binnen maar zoals eerder aangeven pakt mijn tussenpersoon een voor mij onacceptabele marge. Wat zijn de ervaringen om dit naar beneden te krijgen? Ik ben bereid om erop weg te lopen, maar aanblijven is wel comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:20
Deveon schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:48:
Verlenging binnen maar zoals eerder aangeven pakt mijn tussenpersoon een voor mij onacceptabele marge. Wat zijn de ervaringen om dit naar beneden te krijgen? Ik ben bereid om erop weg te lopen, maar aanblijven is wel comfortabel.
Ik heb wel eens mijn tarief met - ik meen - 10 euro verhoogd in een vergelijkbare situatie. Ik wist dat de marge van de tussenpersoon 'ruim' was en de eindklant wilde me graag behouden. Toen kwam de tussenpersoon (na heel hard roepen dat dat niet kon) met het voorstel waar ik op hoopte; hij zou 5 euro inleveren op z'n marge en de andere 5 euro doorvoeren bij de klant.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Unknown Alien schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:14:
[...]

[...]

--knip-- overbodig, mosterd na de maaltijd

[ Voor 24% gewijzigd door pkuppens op 01-04-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Liegebeest schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:24:
[...]

🤷‍♀️ Ik heb tot nu toe alleen goede ervaringen met Between. HeadFirst was soms wat rommelig daarvoor, maar hun tarief vond ik altijd erg netjes.
Between was een prima partij maar sinds de overname door HeadFirst zijn ze helaas afgegleden naar hun niveau. Vage constructies met verplichte premium abonnementen en Recruitment Consultants die niets meer zelf mogen regelen zonder toestemming van een Fieldmanager.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkuppens
Deveon schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:48:
0. Per wanneer is die verlenging? Zie 3! Als dat per 1 april is ben je mooi genaaid, je hebt negatieve bedenk/onderhandel tijd.
1. Wat voor tarief, welke marge en na hoe veel tijd is dit? Na 2-3 maanden proef is anders dan na 6 maanden, en 15-20 euro marge is anders dan 10, en 120 van de 135 euro krijgen is anders dan 85 van de 100.
Het soort opdracht is ook wel relevant. Als je op een platformopdracht zit, dat is een ander verhaal dan wanneer het uit eigen portefeuille van de recruiter komt.
2. Niks tekenen, per mail of zelfs telefonisch bevestigen.
3. Misschien niet eens werkzaamheden hervatten als die verlenging per 1 april is. - Dat kan geinterpreteerd worden als impliciet accepteren van de voorwaarden - en zo laat zien dat je het serieus meent.
4. Hoe zit jou contactpersoon/inkoper bij de opdrachtgever in de wedstrijd?
Die kan geintje 3 misschien niet waarderen. Maar zal zo wél moeten laten zien of ie je écht graag wil behouden.
Maar soms is een opdrachtgever tevreden over de recruiter, omdat die meer en goede kandidaten levert, en dan sta je alleen, cq. 2-1 achter.
En mogelijk heeft hij ook niet zo'n gunstige voorwaarden in zijn contract - maar dat is secundair.
5. Punten 3. en 4. kun je afvangen als je maandelijks kunt opzeggen, maar dan zit je er nog steeds 2 maanden aan vast, je kunt dan wsl pas per 1 juni opzeggen. Aan de andere kant, het kan helpen zoeken en voor je eigen gemoedsrust netjes afronden.

Mijn persoonlijke ervaring is dat degene die het hardst bereid is te onderhandelen het beste resultaat haalt. En het helpt om 2 tegen 1 te staan. Een geste kan wel helpen het wat draaglijker te maken voor de recruiter.
Nog 3 maanden volle marge, of 6 maanden gereduceerde marge, daarna nog verdere afbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
RichieB schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:10:
[...]

Between was een prima partij maar sinds de overname door HeadFirst zijn ze helaas afgegleden naar hun niveau. Vage constructies met verplichte premium abonnementen en Recruitment Consultants die niets meer zelf mogen regelen zonder toestemming van een Fieldmanager.
Zover ik weet kun je succesvol (kost wat overtuigingskracht) die premium fee er wel weer af onderhandelen. Ik doe ook liever geen aanbieidng via hun, maar de marge van een Betweer/Headfirst is wel lager dan een aantal andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jongetje Ik heb hier al veel over geschreven: dat kan dus alleen via een Fieldmanager en als die dan tot 2x toe niet in staat is dit ondubbelzinnig te bevestigen via de E-mail dan ga ik niet "Ja, ik wil Premium afnemen" aanvinken op de HeadFirst website. Ik betaal met liefde iets meer marge aan een partij waar het wel prettig mee samenwerken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchorsB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-08 18:16
jongetje schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:51:
@SchorsB Hoe had dat dan gemoeten? Op het moment dat je startte waren ze nog wel de mantel partij. En dat is daarna verandert, daar kunnen ze toch ook niets aan doen? Dat geldt toch voor elke mantel partij bij de overheid, die contacten lopen elke 3 tot 5 jaar af. Dan had je geen ondernemer moeten worden maar in loondienst moeten gaan als je dit zo vervelend vind.

Verder kun je toch gewoon als warme stoel reageren op je eigen opdracht over een half jaar. Als jij verder wilt en de opdrachtgever ook is er toch, los van dat administratie, geen issue?
De dag dat mijn opdracht startte waren ze de mantelpartij al niet meer, dus het contract dat ik heb afgesloten is eigenlijk ongeldig (in ieder geval de verlengingsclausule). Ik had op zijn minst van ze verwacht dat ze van tevoren hadden aangegeven dat dit een risico was, want ik kan me niet voorstellen dat dit compleet onverwacht voor ze is geweest.

Maar goed, misschien ben ik te naief en moet ik er meer rekening mee houden dat iedereen er 'zakelijk' in zit.
mbe81 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:55:
[...]

Wel bijzonder dat de eindklant ontstemd is. Deze is toch zelf van mantelpartij geswitcht? Ja, dan hebben ze dubbel werk…
Met de 'eindklant' bedoel ik vooral mijn directe leidinggevende. Het gaat om een redelijk grote organisatie, die volgens mij mantel overeenkomsten met meerdere partijen heeft, maar dat soort beslissingen worden dus elders gemaakt. De schuld zal vast niet 100% op 1 plek liggen, maar dat het een onnodige administratieve rompslomp oplevert is voor niemand fijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
Hoe gaan jullie om met klanten die nadat je een factuur hebt verzonden gaan vragen om een PO nummer op de factuur?
Ik vraag er vooraf altijd specifiek naar of ze nog een PO/KP op hun factuur willen, vaak beweren ze dan van niet. De klant weet vooraf al wat de kosten gaan zijn, het zijn fixed price opdrachten waarvoor ze eerder een offerte hebben getekend. Maar geregeld krijg ik dan een paar weken nadat ik de factuur heb verstuurd de vraag of ik de factuur "opnieuw kan sturen met een PO nummer" dat ze dan net hebben bedacht. Maar dat mag toch helemaal niet? Dan zou je toch 2 facturen hebben die niet (precies) hetzelfde zijn (en ook niet dezelfde datum of een valse datum)? Wat ik tot nu toe deed is een creditfactuur sturen en dan een nieuwe factuur met een nieuw factuurnummer en het PO nummer waar ze om vragen. Maar nu heb ik een klant die om aanpassing vraagt specifiek voor dit factuurnummer/datum. Hoe doe je dit nou correct?

[ Voor 10% gewijzigd door polycombGC op 02-04-2024 11:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

polycombGC schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:47:
Hoe gaan jullie om met klanten die nadat je een factuur hebt verzonden gaan vragen om een PO nummer op de factuur?
Ik vraag er vooraf altijd specifiek naar of ze nog een PO/KP op hun factuur willen, maar vaak zeggen ze dan van niet. Maar geregeld krijg ik dan een paar weken nadat ik de factuur heb verstuurd de vraag of ik de factuur "opnieuw kan sturen met een PO nummer" dat ze dan net hebben bedacht. Maar dat mag toch helemaal niet? Dan zou je toch 2 facturen hebben die niet (precies) hetzelfde zijn (en ook niet dezelfde datum of een valse datum)? Wat ik tot nu toe deed is een creditfactuur sturen en dan een nieuwe factuur met een nieuw factuurnummer en het PO nummer waar ze om vragen. Maar nu heb ik een klant die om aanpassing vraagt specifiek voor dit factuurnummer/datum... Hoe doe je dit nou correct?
Je mag een verstuurde factuur niet meer aanpassen. Er zijn twee mogelijkheden:
1. De klant accepteert je huidige factuur en koppelt in haar systeem het juiste PO-nummer
2. Als de klant je huidige factuur niet accepteert, moet je een creditfactuur sturen van de foutieve factuur en daarna een nieuwe factuur sturen met de juiste informatie.

Dat zijn de enige twee juiste mogelijkheden. Aan de (eind)klant om te bepalen welke :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polycombGC
Matis schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:11:
[...]

1. De klant accepteert je huidige factuur en koppelt in haar systeem het juiste PO-nummer
2. Als de klant je huidige factuur niet accepteert, moet je een creditfactuur sturen van de foutieve factuur en daarna een nieuwe factuur sturen met de juiste informatie.

Dat zijn de enige twee juiste mogelijkheden. Aan de (eind)klant om te bepalen welke :)
Bedankt, dit is precies wat ik ook dacht. Dit zijn echt grote instellingen die me dus vragen iets illegaals te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Matis schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:11:
[...]

Vergeet ook vooral niet om dit soort geneuzel in HUN tijd te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polycombGC
pkuppens schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:16:
[...]

Vergeet ook vooral niet om dit soort geneuzel in HUN tijd te doen.
code:
1
2
3
4
while True:
   stuur een factuur voor de extra kosten
   klant: daarop moet een nieuw PO nummer op staan
   stuur een creditfactuur en een nieuwe factuur

:+

ik snap hoe het wel moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De klant mag het door zijn eigen printer halen en zelf het PO nummer er op kalken met een pen van 123-inkt.nl.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:25

Crazy D

I think we should take a look.

Tjah. Of je voegt het PO nummer toe aan de factuur en genereert opnieuw de PDF. Geen enkele ambtenaar van de belastingdienst zal je beboeten als je even een nieuwe PDF stuurt met het PO nummer daarop. Er is namelijk geen echte definitie van wat de "factuur wijzigen" inhoudt, alle voorbeelden slaan op te veel of te weinig gefactureerd. Een PO nummer is een kenmerk, net als een notitie die je op je factuur kunt plaatsen. Je wijzigt in dit geval niet de factuurdata maar meta data.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:54
Crazy D schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:16:
Tjah. Of je voegt het PO nummer toe aan de factuur en genereert opnieuw de PDF. Geen enkele ambtenaar van de belastingdienst zal je beboeten als je even een nieuwe PDF stuurt met het PO nummer daarop. Er is namelijk geen echte definitie van wat de "factuur wijzigen" inhoudt, alle voorbeelden slaan op te veel of te weinig gefactureerd. Een PO nummer is een kenmerk, net als een notitie die je op je factuur kunt plaatsen. Je wijzigt in dit geval niet de factuurdata maar meta data.
ik zette in loondienst altijd de-PO-nummer-mist-mail niet door naar de leverancier maar omdat dat van de facturatie afdeling eerst via mij kwam zette ik het PO nummer altijd met een pdf editor op de bon en stuurde dat weer terug naar de facturatieafdeling.

Dan werd de leverancier snel betaald, niet gehinderd en kon het toch in het systeem verwerkt worden.

Inderdaad omdat er qua bedragen niks wijzigde.

Of het mag, weet ik niet, maar nooit problemen mee gehad.
geen garanties dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 07:54
Gedachtenexperiment: je kan toch gewoon dezelfde factuurdatum, factuurnummer etc aanhouden en de oude factuur 'vergeten' en opnieuw indienen bij de klant.

Vast te makkelijk gedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

FitTiv schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:12:
[...]

Gedachtenexperiment: je kan toch gewoon dezelfde factuurdatum, factuurnummer etc aanhouden en de oude factuur 'vergeten' en opnieuw indienen bij de klant.

Inderdaad, want je mag niet zomaar willekeurig een datum erop kalken. De enige geldige datum is dat datum van het moment van genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Volgens mij kan dit niet in exact bijv. hoe zou je dit dan moeten doen? Of een kopie afdrukken en dan extra tekst plaatsen? (dus mogelijk layout aanpassen?)
ik zou zelf ook altijd denken, credit en een nieuwe factuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Oid op 02-04-2024 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Oid schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:34:
[...]

Volgens mij kan dit niet in exact bijv. hoe zou je dit dan moeten doen? Of een kopie afdrukken en dan extra tekst plaatsen? (dus mogelijk layout aanpassen?)
ik zou zelf ook altijd denken, credit en een nieuwe factuur.
Ja dat ligt dus aan het gebruikte pakket... Ik gebruik zelf geen Exact (beetje te duur als zzp'er ;)) en geen van mijn klanten heeft dit ooit gevraagd. In e-boekhouden kan ik notities gewoon aanpassen en opnieuw mailen of printen.
FitTiv schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:10:
[...]

ik zette in loondienst altijd de-PO-nummer-mist-mail niet door naar de leverancier maar omdat dat van de facturatie afdeling eerst via mij kwam zette ik het PO nummer altijd met een pdf editor op de bon en stuurde dat weer terug naar de facturatieafdeling.

Dan werd de leverancier snel betaald, niet gehinderd en kon het toch in het systeem verwerkt worden.

Inderdaad omdat er qua bedragen niks wijzigde.

Of het mag, weet ik niet, maar nooit problemen mee gehad.
geen garanties dus
Dat is volgens mij vergelijkbaar met de stempels die vroeger op de factuur werden gezet om ze in de juiste bakjes te krijgen.
FitTiv schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:12:
[...]

Als het de laatst aangemaakte factuur is kan dat in sommige pakketten inderdaad. 1 en ander hangt dus af van het gebruikte pakket.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Laatst online: 17-09 13:40
Deveon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:36:
Je mag van een privé auto de BTW op aanschaf niet terugvorderen. Dit kan alleen als die zakelijk op de balans staat. Vaak is het bij gebruikte (of youngtimers) ook niet interessant omdat de eerste 4 jaar het hogere forfait dient te gebruiken.
Weet je dit heel zeker?
Overal waar ik kijk lees ik dat dit wel mag (Heb het over zakelijk gebruik prive auto, en de aanschaf ervan).
Je moet wel naar ratio (werk prive km's) dit verrekenen (b.v. aan het eind van het jaar).

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Hierbij een rekentool van de belastingdienst waar ook de aanschafkosten in meegenomen worden:
https://www.belastingdien...hulpmiddel-btw-en-de-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

bertuslambertus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:15:
[...]

Weet je dit heel zeker?
Overal waar ik kijk lees ik dat dit wel mag (Heb het over zakelijk gebruik prive auto, en de aanschaf ervan).
Je moet wel naar ratio (werk prive km's) dit verrekenen (b.v. aan het eind van het jaar).

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Hierbij een rekentool van de belastingdienst waar ook de aanschafkosten in meegenomen worden:
https://www.belastingdien...hulpmiddel-btw-en-de-auto
Volgens mij gaan beide links juist over een zakelijke auto die je wel of niet prive gebruikt.

https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/

Daar staat juist niets over aanschaf, enkel onderhoud. Zou ergens ook wel gek zijn als je van de aanschaf 'm ook kunt terugvorderen. Idee is juist dat je voor het stuk dat je 'm zakelijk gebruikt, de BTW kunt terugvorderen. Je hebt m al, en gaat m dan zakelijk gebruiken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Crazy D schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:49:
[...]

Volgens mij gaan beide links juist over een zakelijke auto die je wel of niet prive gebruikt.
Die eerste idd, stom, lette er juist op. De 2e link is niet heel duidelijk daarin.
Crazy D schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:49:
[...]

Daar staat juist niets over aanschaf, enkel onderhoud. Zou ergens ook wel gek zijn als je van de aanschaf 'm ook kunt terugvorderen. Idee is juist dat je voor het stuk dat je 'm zakelijk gebruikt, de BTW kunt terugvorderen.
Ik lees "alle" kosten (dus ook aanschaf). Het stuk dat zakelijk gebruikt wordt, daar kun je de BTW voor terugvorderen idd. Dat doe ik zelf door km-stand eind v/h jaar - begin v/h jaar - zakelijke km's = prive km's. Die verreken ik aan het eind van het boekjaar.

Via een Mazda site: https://www.mazda.nl/zake...btw-aftrekken-prive-auto/
Zoals gezegd staat de keuze voor de btw los van de keuze die voor de inkomstenbelasting gemaakt moet worden tussen:

• ondernemingsvermogen – mét bijtelling, kosten zijn aftrekbaar;
• privévermogen – geen bijtelling, kosten moeten privé betaald worden en zijn niet aftrekbaar.

Dit biedt vooral eenmanszaken en ZZP’ers de mogelijkheid te kiezen voor de aanschaf van een auto in privéomstandigheden – dus zónder bijtelling –, maar wel met de kwalificatie ondernemingsvermogen voor de btw en dus mét btw-aftrek.
Ook: https://www.jortt.nl/blog...jk-aftrekken-eenmanszaak/

Wel bij verkoop de ontvangen btw terug geven aan de belastingdienst

[ Voor 21% gewijzigd door bertuslambertus op 02-04-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Lezen jullie nou allemaal over deze link heen :P

https://www.belastingdien...aftrekken/btw_en_de_auto/

“Koopt u een auto die u zakelijk en privé wilt gebruiken? U moet dan kiezen of u deze tot uw bedrijfs- of uw privévermogen rekent. Dit is van belang voor de btw-aftrek bij de aanschaf.”

“Rekent u de auto volledig tot uw bedrijfsvermogen? Dan kunt u de btw over de aanschaf, het onderhoud en het gebruik als voorbelasting aftrekken. U kunt de btw alleen aftrekken over het gedeelte dat voor belaste omzet wordt gebruikt.”

“Gebruikt u of een werknemer een auto, die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

bertuslambertus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:55:
[...]

Die eerste idd, stom, lette er juist op. De 2e link is niet heel duidelijk daarin.

[...]

Ik lees "alle" kosten (dus ook aanschaf). Het stuk dat zakelijk gebruikt wordt, daar kun je de BTW voor terugvorderen idd. Dat doe ik zelf door km-stand eind v/h jaar - begin v/h jaar - zakelijke km's = prive km's. Die verreken ik aan het eind van het boekjaar.

Via een Mazda site: https://www.mazda.nl/zake...btw-aftrekken-prive-auto/

[...]

Ook: https://www.jortt.nl/blog...jk-aftrekken-eenmanszaak/

Wel bij verkoop de ontvangen btw terug geven aan de belastingdienst
Wel typisch dat het bij de belastingdienst niet wordt genoemd. Dat laatste zinnetje is wel een belangrijke. Denk dat daarmee een flink voordeel teniet wordt gedaan. Maar dat is dan een kwestie van rekenen of dat de moeite waard is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolkje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:00:
Lezen jullie nou allemaal over deze link heen :P

https://www.belastingdien...aftrekken/btw_en_de_auto/

“Koopt u een auto die u zakelijk en privé wilt gebruiken? U moet dan kiezen of u deze tot uw bedrijfs- of uw privévermogen rekent. Dit is van belang voor de btw-aftrek bij de aanschaf.”

“Rekent u de auto volledig tot uw bedrijfsvermogen? Dan kunt u de btw over de aanschaf, het onderhoud en het gebruik als voorbelasting aftrekken. U kunt de btw alleen aftrekken over het gedeelte dat voor belaste omzet wordt gebruikt.”

“Gebruikt u of een werknemer een auto, die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken.”
Nee, daarom zeg ik ook dat het volgens mij niet kan, maar komen er andere links waarin staat dat dat wel mag :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Je kunt het voor de BTW tot bedrijfsvermogen rekenen (wat weer anders is dan voor de Inkomstenbelasting).
De tool https://www.belastingdien...hulpmiddel-btw-en-de-auto geeft dit ook aan.
Er wordt niet expliciet aangegeven dat het niet mag.
Moet denken aan de term: "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker".....

De tekst uit de url:

Met dit hulpmiddel berekent u hoeveel btw u moet betalen bij privégebruik van een auto van de zaak. Of hoeveel btw u mag aftrekken bij zakelijk gebruik van een privéauto. Ook ziet u hoe en waar u de btw invult in uw btw-aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 21:29
bertuslambertus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:00:
Je kunt het voor de BTW tot bedrijfsvermogen rekenen (wat weer anders is dan voor de Inkomstenbelasting).
De tool https://www.belastingdien...hulpmiddel-btw-en-de-auto geeft dit ook aan.
Er wordt niet expliciet aangegeven dat het niet mag.
Moet denken aan de term: "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker".....

De tekst uit de url:

Met dit hulpmiddel berekent u hoeveel btw u moet betalen bij privégebruik van een auto van de zaak. Of hoeveel btw u mag aftrekken bij zakelijk gebruik van een privéauto. Ook ziet u hoe en waar u de btw invult in uw btw-aangifte.
Je kan lezen wat je wil lezen maar die zin heeft als duiding: je hebt al een auto privé en gebruikt hem ook zakelijk. Dat is iets heel anders dan er specifiek privé 1 te gaan kopen om vervolgens een deel btw terug te vragen omdat je er ook zakelijk gebruik van gaat maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 20:36
RichieB schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:10:
[...]

Het aparte is wel dat ondanks dat Between nu onderdeel van HeadFirst is, ze nog wel eigen contractvoorwaarden hanteren. De Between-voorwaarden zijn 15 kantjes lang terwijl HeadFirst het in 6 kantjes doet. In die 15 kantjes staat dan bijvoorbeeld een relatiebeding, dat ergens anders in het contract op "niet van toepassing" wordt gezet. Toen ik navroeg waarom er zo'n verschil tussen de labels is kreeg ik te horen dat ze dat nog wel een keer gaan rechttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Interessante situatie hier : Al 6 maanden bezig op m'n huidige opdracht toen ik vorige week opeens voor 2 dagen m'n uren niet kon schrijven. Navraag gedaan : "Je zit over de uren voor je opdracht heen, max 36 uur per week he". Dat vond ik heel gek, want ik werk 40 uur per week aan deze klus. Mijn contract met de tussenpartij opgezocht en daar staat : "Uren per week : 40". Tussenpartij benaderd en die geven aan dat ze een fout hebben gemaakt, maar dat de eindklant dan het contract maar naar 40 uur moet zetten, en die willen dat niet (want geven nooit 40-urige contracten uit). Iemand ervaring met zoiets? Wat nu? Ik vind eigenlijk dat de tussenpartij gewoon de uren moet vergoeden dan.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 15:16
Vraagje hier.

Voor mijn nieuwe (eerste) ZZP ben ik aan 't kijken naar Moneybird als boekhoudprogramma.
Een groot deel van mijn werkzaamheden bestaat uit freelance werk, waardoor een goede urenregistratie een grote meerwaarde heeft.
Naar mijn idee en (bescheiden) onderzoek blinkt Moneybird hier juist in uit.

Ook ben 'k aan 't kijken naar een betaalrekening (zakelijk).
Prive zit 'k bij de Rabobank, maar het staat me een beetje tegen dat deze €0,39 cent per transactie innemen bij een zakelijke rekening.
Als alternatief ben 'k aan 't kijken naar KNAB en een Moneybird-betaalrekening.

Moneybird vraagt €0,15 per transactie, zonder vaste kosten (bij gebruik van Moneybird als boekhoudprogramma).
KNAB heeft een vast tarief van €7,00 per maand, transacties gratis.

Zeker over die laatste kan 'k hier op 't forum nog niet zoveel vinden.

Zijn er ervaringen met deze Moneybird betaalrekening?
Zijn er andere tips of adviezen over bovenstaande situatie betreft boekhoudprogramma(s) en betaalrekeningen?

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Fietstasss op 03-04-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madailei
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-08 07:30
DennusB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:30:
Interessante situatie hier : Al 6 maanden bezig op m'n huidige opdracht toen ik vorige week opeens voor 2 dagen m'n uren niet kon schrijven. Navraag gedaan : "Je zit over de uren voor je opdracht heen, max 36 uur per week he". Dat vond ik heel gek, want ik werk 40 uur per week aan deze klus. Mijn contract met de tussenpartij opgezocht en daar staat : "Uren per week : 40". Tussenpartij benaderd en die geven aan dat ze een fout hebben gemaakt, maar dat de eindklant dan het contract maar naar 40 uur moet zetten, en die willen dat niet (want geven nooit 40-urige contracten uit). Iemand ervaring met zoiets? Wat nu? Ik vind eigenlijk dat de tussenpartij gewoon de uren moet vergoeden dan.
Voor deze maand zou ik een factuur naar de tussenpartij sturen voor whatever je gewerkt hebt. Dan dient uiteraard het gesprek plaats te vinden wat te doen in de toekomst hiermee? Als jij erin gegaan bent met 40uur per week en je mag maar structureel 36 maken is dat toch een inkomstenderving van 10%.

Los hiervan vind ik het wel bijzonder dat dit pas na een half jaar naar boven komt. Heb je eerder niets gehoord op de 40uur per week of nog niet eerder 40 gedraaid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb 36 uren 'contract'. Eigenlijk is dat een x aantal uren per jaar (52x36=~1800). In de praktijk betekent dat dat ik gewoon 40 uur per week kan schrijven, omdat ik makkelijk 8-10 weken vakantie per jaar neem.

Ik heb dus afgesproken dat ik gewoon 40 per week mag schrijven, maar op het jaar/kwartaal er niet overheen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
madailei schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:51:
[...]

Voor deze maand zou ik een factuur naar de tussenpartij sturen voor whatever je gewerkt hebt. Dan dient uiteraard het gesprek plaats te vinden wat te doen in de toekomst hiermee? Als jij erin gegaan bent met 40uur per week en je mag maar structureel 36 maken is dat toch een inkomstenderving van 10%.

Los hiervan vind ik het wel bijzonder dat dit pas na een half jaar naar boven komt. Heb je eerder niets gehoord op de 40uur per week of nog niet eerder 40 gedraaid?
Nee vrijwel elke week 40 uur gewerkt, maar het uren systeem bij de klant werkt met inkoop-orders waar ze blijkbaar in 1 klap voor de hele periode je uren zetten. Dus stel een contract voor een maand is 4x40 = 160 uur. Als dat op is (doordat je dus 40 schrijft en niet 36) dan krijg je op het eind van contract/periode die foutmelding.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:54:
[...]

Nee vrijwel elke week 40 uur gewerkt, maar het uren systeem bij de klant werkt met inkoop-orders waar ze blijkbaar in 1 klap voor de hele periode je uren zetten. Dus stel een contract voor een maand is 4x40 = 160 uur. Als dat op is (doordat je dus 40 schrijft en niet 36) dan krijg je op het eind van contract/periode die foutmelding.
Ik zou nu gewoon schrijven wat mag en dan als je een keer een middag vrij bent, gewoon 8 uur schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Overigens heb ik bij een andere klant (overheid) wel gehad dat ze er extreem streng op de uren waren. Externen kregen elke maand een mail met daarin het maximum uren wat geschreven mocht worden. Schreef je 1 uur meer, werd alles afgekeurd.

Ik heb een keer extra uren moeten maken (vanwege dat ik in het weekend iets moest tegen op een productieomgeving), hiervoor moest ik vooraf goedkeuring vragen om die uren te mogen schrijven. Uiteraard was daar achteraf alsnog gezeur over, omdat die goedkeuring er wel was, maar niet goed was doorgegeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 03:46
Fietstasss schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:48:
Vraagje hier.

Voor mijn nieuwe (eerste) ZZP ben ik aan 't kijken naar Moneybird als boekhoudprogramma.
Een groot deel van mijn werkzaamheden bestaat uit freelance werk, waardoor een goede urenregistratie een grote meerwaarde heeft.

Prive zit 'k bij de Rabobank, maar het staat me een beetje tegen dat deze €0,39 cent per transactie innemen bij een zakelijke rekening.

Moneybird vraagt €0,15 per transactie, zonder vaste kosten (bij gebruik van Moneybird als boekhoudprogramma).

Zijn er andere tips of adviezen over bovenstaande situatie betreft boekhoudprogramma(s) en betaalrekeningen?

Alvast bedankt!
Ik heb moneybird als ZZP'er, ben IT consultant en doe daarnaast nog andere werkzaamheden.
De reden waarom ik voor moneybird gekozen heb is omdat mijn vrouw ervaring heeft met dit pakket bij haar werkgever.

Ja het aanmaken van projecten, de rapportage ervan, en het kunnen factureren van uren is eenvoudig. Wat ik echter mis, en dat heb ik wel bij Moneybird aangegeven is dat je urenregels kunt kopieren (dit is met name handig als je een opdracht hebt voor een langere periode). Dat kan het pakket niet.

Verder heb ik nog niet gekozen voor de betaalrekening van moneybird, juist vanwege de transactie kosten en het ontbreken van een debet credit card. Iets dat KNAB wel bied.

Wat ik dan weer jammer vindt is dat de synchronisatie tijd tussen transacties van KNAB en eer ze verschijnen in moneybird rustig anderhalve dag kan duren.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wat nu? Ik vind eigenlijk dat de tussenpartij gewoon de uren moet vergoeden dan.
Ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

Ik had precies hetzelfde bij een vorige opdracht. Daar was de PO gebaseerd op een X-aantal factureerbare uren. 32 (uur) * 26 (weken) om precies te zijn.
Hiring manager waarschuwde me bij aanvang al: Probeer er niet overheen te gaan, want je factuur wordt gewoon afgekeurd.
Ik heb de laatste weken echt precies naar die 832 uren toegewerkt. Als je het zo strict wilt, kun je het zo strikt krijgen.

Mijn huidige klus is daarin een stuk relaxter. Ik werk "ergens tussen de 32 en 40 uur per week". Ook als ik een weekje meer dan 40 uur werk, is dat geen probleem. Zolang dat maar in de daaropvolgende wekende gecompenseerd wordt.
Met deze gebroken weken (pasen, hemelvaart, pinksteren) en meivakantie is dat geen probleem.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vraagje hier.

Alvast bedankt!
Vergeet bij Knab de aanvullende kosten voor de boekhoudkoppeling niet (1,50 p/m), echter onder aan de streep natuurlijk peanuts. Ik denk dat ik zelf met 0,39 ct per transactie eigenlijk goedkoper uit zou zijn. Urenregistratie doe ik zelf gewoon in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Knab biedt in samenwerking met DigiBTW een boekhoudpakket aan. Dit kost 12 euro per maand (ex btw), met een gratis koppeling met je Knab-rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
Reden te meer om argwanend naar tussenpartijen te kijken >:)

Die 40 zetten ze er moedwillig in, ook al mogen ze maar voor 36 aanbieden, in de verwachting dat jij dan zo veel mogelijk uren draait, dat is voor hun omzet, en dat ze dit soort incidenten wel weggemanaged krijgen.

Waarschijnlijk ben jij dit kwartaal over de 13*36 uren heen gegaan. Q4 valt dat minder op, daar zit bv kerst in.
Of misschien over je hele inkooporder/budget van 26*36.
Niks raars aan, tijdens Corona ook wel meegemaakt omdat er niks vakantie op te nemen viel.. Gewoon aan houden, er is meer dan genoeg begrip op te brengen voor de kant van de opdrachtgever.

Persoonlijk vind ik dit zorgen voor gedetacheerden die een kwaaie account manager op hun dak krijgen en niet voor freelancers, die zouden moeten genieten dat ze al zo veel omzet hebben :)

Gewoon iets vaker een middagje vrij nemen en je administratie, belastingen en acquisitie/netwerken overdag doen ipv in de avonduren, zodat je het langer volhoudt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Tdem schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:29:
Knab biedt in samenwerking met DigiBTW een boekhoudpakket aan. Dit kost 12 euro per maand (ex btw), met een gratis koppeling met je Knab-rekening.
Ik wil daar nog steeds naartoe overstappen, maar zie eigenlijk op tegen het overzetten :P Mijn simpele zzp pakket werkt op zich prima, maar is in de loop der jaren een stuk duurder geworden en dat is eigenlijk gewoon zonde van het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:17
Die zal zeggen dat ze (conform overeenkomst) alleen uitbetalen nav goedgekeurde urenstaten en die is er dus niet.

Uren compenseren in andere weken is ook leuk, maar ik heb persoonlijk altijd al een hekel gehad aan "verplicht" vrij moeten nemen. Oud werkgever van mijn vriendin had daar ook een handje van. Die maakte doodleuk een rooster met minder uren voor haar omdat ze anders vakantiedagen overhield....

Daarnaast, zoals iemand anders al aangaf, als je uit ging van x weken maal 40u dan is x weken maal 36 uur gewoon een inkomstenderving van 10%. Toch serieus geld.

Ik zou heel goed de contracten na lezen en kijken of daar nog ergens een mogelijkheid in zit, maar het klinkt een beetje alsof iemand hier als een spagaat tussen in zit. Leermoment voor de volgende keer en er nu maar het beste van maken en dan ook echt niet meer werken dan de afgesproken uren en wellicht die 10% vrije uren plannen op momenten dat het jou uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Iemand inmiddels al via knab digibtw een aangifte gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:35:
[...]

Ik wil daar nog steeds naartoe overstappen, maar zie eigenlijk op tegen het overzetten :P Mijn simpele zzp pakket werkt op zich prima, maar is in de loop der jaren een stuk duurder geworden en dat is eigenlijk gewoon zonde van het geld.
Anders stap je vanaf begin dit jaar over of vanaf volgend jaar :-).

Ik zie nu wel dat DigiBtw via hun eigen site 120 euro ex btw voor een heel jaar rekent, daar moet je dan alleen nog de bankkoppeling bij optellen. Maar kan dus wel goedkoper zijn nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Tdem schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:29:
Ik dacht ook dat ik dat maar eens ging proberen, voor zelf inzicht in mijn boekhouding, en mijn boekhouder misschien op termijn besparen door het zelf te doen.
Helaas al tijdens de proefmaand weer opgezegd, toch allemaal niet interessant genoeg, en ik besteed mijn tijd liever aan facturabele uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
[..]

Alvast bedankt!
Ik heb het geprobeerd omdat het op papier een goede deal is. De hele aanmeldprocedure is ook enorm vlot, volgens mij kon ik binnen een uur mijn nieuwe IBAN gebruiken, de 1.8% rente die ze nu geven over je saldo is ook best aantrekkelijk.

Naar mijn idee is het alleen in de praktijk nog onbruikbaar als primaire rekening omdat ze een aantal super basale features missen. Het meest prangende vind ik dat ze zowel geen automatische incasso's vanaf je rekening als ingeplande betalingen ondersteunen. Je kunt dus bijv. je verzekering of tankpas niet automatisch laten afschrijven van je rekening en je kunt het tegelijk ook niet handmatig inplannen. Ik zie het zelf niet zitten om elke maand op de juiste dag aan een paar betalingen te moeten denken. :X

Het lijkt er nu toch vooral op dat het lokkertje is voor hun boekhoudpakket, waarbij het dan misschien voor bijvoorbeeld parttime ondernemers zonder vaste lasten een prima oplossing is. Volgens support zijn ze wel bezig met incasso-ondersteuning maar wanneer dat beschikbaar komt is onduidelijk, ingeplande betalingen stonden mogelijk nog niet op de roadmap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
B-Real schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:41:
[...]

Die zal zeggen dat ze (conform overeenkomst) alleen uitbetalen nav goedgekeurde urenstaten en die is er dus niet.

Uren compenseren in andere weken is ook leuk, maar ik heb persoonlijk altijd al een hekel gehad aan "verplicht" vrij moeten nemen. Oud werkgever van mijn vriendin had daar ook een handje van. Die maakte doodleuk een rooster met minder uren voor haar omdat ze anders vakantiedagen overhield....

Daarnaast, zoals iemand anders al aangaf, als je uit ging van x weken maal 40u dan is x weken maal 36 uur gewoon een inkomstenderving van 10%. Toch serieus geld.

Ik zou heel goed de contracten na lezen en kijken of daar nog ergens een mogelijkheid in zit, maar het klinkt een beetje alsof iemand hier als een spagaat tussen in zit. Leermoment voor de volgende keer en er nu maar het beste van maken en dan ook echt niet meer werken dan de afgesproken uren en wellicht die 10% vrije uren plannen op momenten dat het jou uitkomt.
Leuk dat je uit gaat van 40 uur per week kunnen werken om zo veel mogelijk te kunnen verdienen, maar de belangen van je opdrachtgever/werkgever zijn anders. Die hebben ook gewoon budgetten, aandeelhouders, en weet ik wat niet meer, en dat leggen ze vast in een contract, en dat heb je gewoon te accepteren - of je moet ergens anders een opdracht aannemen of anders onderhandelen.

Strikt formeel heb je wel met je tussenpartij een contract voor 40 uur, dan moeten zij maar ander werk voor je vinden voor die laatste paar uren :+ . Zo werkt het bij detacheerders ook als ze je maar beperkt kunnen plaatsen, mag je nog een inhouse bezigheidstherapie klusje doen. Of een training als het meezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 22:27
pkuppens schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:53:
[...]

Leuk dat je uit gaat van 40 uur per week kunnen werken om zo veel mogelijk te kunnen verdienen, maar de belangen van je opdrachtgever/werkgever zijn anders. Die hebben ook gewoon budgetten, aandeelhouders, en weet ik wat niet meer, en dat leggen ze vast in een contract, en dat heb je gewoon te accepteren - of je moet ergens anders een opdracht aannemen of anders onderhandelen.
Mee eens. Het heeft mij enorm geholpen dat ik ook veel heb geopereerd als zijnde hiring manager. Er is inderdaad gewoon een budget, vaak in de trant van: werkbare uren in een jaar X uurtarief = totaal bedrag voor een PO. Vaak zijn er dan ook nog per maand of kwartaal checks of je binnen je budget blijft. Werkt iemand in Q1 volle bak zonder een dag vrij dan ga je over het "target" en moet je dat verantwoorden. Ook als die persoon in Q2 een maand op vakantie gaat. Vaak een hoop onnodig gedoe, maar dat zijn de hoepels waar je in een (grotere) organisatie doorheen moet.

Als ik zelf als interimmer binnenkom is dit daarom een van de eerste dingen die ik afstem met de hiring manager. Als ik weet hoe zijn/haar budget proces werkt zorg ik dat ik binnen die 'guard-rails' blijf om het mijn hiring manager niet nodeloos lastig te maken. Alles met de mindset: de factuur die ik verstuur mag nooit een verrassing zijn voor mijn hiring manager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 09:49
Hier ook. Draaide 8-16 uur overuren per week voor een een paar weken terwijl ik normaliter 36 uur werk. Gingen ook alarmbellen af dat ik nogal hard door mijn budget heen ging. Want anders moesten ze mijn contract voortijdig beëindigen als er geen geld meer was. Ik gaf aan dat ik van plan ben om vrij te nemen. Toen was dat allemaal in orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
Ik heb ook budgetten in het verleden moet bijhouden van mijn teams en dan was er een jaarbudget (werkbare dagen * uurtarief van de mensen in mijn team) minus een maand (omdat men er vanuit gaat dat je altijd wel een maand vakantie neemt).

Ik moest dan vaak vooruit rapporteren aan de controller (forecast maken voor komende periode) en hield per periode altijd bij wat de kosten waren van afgelopen periode (obv de facturen die ik goedkeurde).
Zo voorkom je dat je uit budget gaat lopen en kan je ook tijdig signaleren aan personen dat ze te hard gaan tov het beschikbare budget. Als je dat niet doet, krijg je bovenstaande.. (soms wordt het ook nog weleens als teambudget gebudgetteerd dus zolang de 1 meer uren maakt, en een ander een stuk minder, dan streepte dat tegen elkaar weg en is er weer geen issue)

Het verschilt iig van klant tot klant hoe dit gaat en hoe dit gecontroleerd wordt maar het wordt altijd bijgehouden voor de periodeafsluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:42:
Iemand inmiddels al via knab digibtw een aangifte gedaan?
Ik probeerde gisteren een start te maken. Maar loop vast bij de Belastingdienst die me alleen een VIA wil geven van 2020, wat niet heel erg helpt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:33
Kurios schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:00:
Overigens heb ik bij een andere klant (overheid) wel gehad dat ze er extreem streng op de uren waren. Externen kregen elke maand een mail met daarin het maximum uren wat geschreven mocht worden. Schreef je 1 uur meer, werd alles afgekeurd.

Ik heb een keer extra uren moeten maken (vanwege dat ik in het weekend iets moest tegen op een productieomgeving), hiervoor moest ik vooraf goedkeuring vragen om die uren te mogen schrijven. Uiteraard was daar achteraf alsnog gezeur over, omdat die goedkeuring er wel was, maar niet goed was doorgegeven :P
Tel je die uren toch lekker op bij je volgende periode? 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
Ik had toevallig ook zo'n situatie een tijdje geleden, maar daarbij ging het om een klusje wat ik 1 dag in de week erbij deed. Daar liepen we er ook tegenaan dat het contract wat ik met de tussenpartij getekend had niet overeen kwam met het contract/dienst die de tussenpartij aan de eindklant had aangeboden (dit kwam door een fout van een manager die daar rond liep bij de tussenpartij). Hierdoor kon ik ook ineens een stuk minder uren factureren. Natuurlijk wel begrip getoond en wat uren kunnen wegstrepen richting de toekomst omdat ik nog op vakantie ging en dan geen uren zou schrijven. Maar ook redelijk duidelijk gemaakt dat ik gewoon de gewerkte uren factureer (want ik heb een contract met de tussenpartij getekend en hoe ze dat verder regelden met de eindklant is niet mijn probleem) en dat we voor de toekomst maar moeten kijken hoe we het verder oplossen. Heb daarbij ook aangegeven dat als we er niet uit zouden komen dat ik voor die dag waarschijnlijk wat anders ging zoeken, aangezien het me teveel omzet zou kosten en het resultaat van mijn werk ook ondermaats zou worden met zo weinig beschikbare uren. Daarna was het eigenlijk snel geregeld ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:33:
[...]

Tel je die uren toch lekker op bij je volgende periode? 😬
Nou nee dat werkt natuurlijk niet, als je gewoon volledig wil werken en geen plannen tot vrij had gemaakt.

Ik was op verzoek van de klant juist op zaterdag en zondag extra gaan werken, omdat ze ergens anders in het project uitliepen.

Uiteindelijk achteraf ook de toestemming doorgestuurd en is rechtgetrokken en netjes uitbetaald.

Het gaf wel te denken hoe het daar ging: mij wordt door PM gevraagd om in het weekend te werken, prima natuurlijk (uurtarief ging ook op 150%, stond in contract). Vervolgens moest ik wel zelf regelen dat ik überhaupt die tijd kon schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:06:
[...]
Het gaf wel te denken hoe het daar ging: mij wordt door PM gevraagd om in het weekend te werken, prima natuurlijk (uurtarief ging ook op 150%, stond in contract). Vervolgens moest ik wel zelf regelen dat ik überhaupt die tijd kon schrijven.
Tip voor de volgende keer.. geef aan dat je beschikbaar bent en waar je de uren kan boeken. Laat de project manager het project maar managen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:33
Kurios schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:06:
[...]

Nou nee dat werkt natuurlijk niet, als je gewoon volledig wil werken en geen plannen tot vrij had gemaakt.

Ik was op verzoek van de klant juist op zaterdag en zondag extra gaan werken, omdat ze ergens anders in het project uitliepen.

Uiteindelijk achteraf ook de toestemming doorgestuurd en is rechtgetrokken en netjes uitbetaald.

Als je het leuk wil spelen zeg je dat die +4uur elke week ook overwerk is 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Iemand ervaring met auto/motor op de zaak (bij een B.V)?
Heb een B.V. en vroeg me af of je dan ook de tenaamstelling van de auto/motor op de B.V. moet hebben of je dat ook gewoon op naam mag hebben (DGA).

En hoe je dan de mrb en verzekering moet boeken? Omdat deze dan van mijn privé rekening worden afgeschreven? (indien tenaamstelling op naam is).

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:14:
[...]

Tip voor de volgende keer.. geef aan dat je beschikbaar bent en waar je de uren kan boeken. Laat de project manager het project maar managen.
Bedankt voor de tip, maar dat had ik natuurlijk al geregeld :) Not my first rodeo.

In dit geval had ik dus op voorhand aan aangegeven aan de PM dat het weekend werk zou betekenen dat het over de max uren heen zou gaan. Geen probleem, ik kreeg 'toestemming' over de mail en hij zou het regelen.
Puntje bij paaltje werden mijn uren niet betaald en ja dan heb ik er last van. Om het proces wat te versnellen heb ik het maar geregeld met de afdeling die de goedkeuring tot uitbetaling gaf. 2 belletjes en mailtjes met 'toestemming' en het was geregeld. Het moest blijkbaar nog 2 lagen management door voordat het werd uitbetaald. Dan kan ik wel zeggen dat de PM het moet regelen, maar ik kreeg mn geld niet en dit ging sneller.

Die klant was sowieso lastig qua urencodes, omdat we daar in losse projecten moesten werken. Ik stond 'ingedeeld' op 2 projecten, maar 1 project liep uit en had mijn inzet nog niet nodig. Dan moest ik dus intern gaan leuren dat ik toch voor 40 uur mocht boeken op mijn andere project. Uiteindelijk geregeld, maar het was exemplarisch hoe het daar ging. Mocht je geen projectcode hebben, kon je eigenlijk geen uren schrijven.
Dat vond ik niet mijn verantwoordelijkheid, dan moet je me maar niet inhuren :)

Ik was al snel klaar mee en ben dan ook met de eerste mogelijkheid weggegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 03-04-2024 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

HhK1907 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:45:
Heb een B.V. en vroeg me af of je dan ook de tenaamstelling van de auto/motor op de B.V. moet hebben of je dat ook gewoon op naam mag hebben (DGA).

En hoe je dan de mrb en verzekering moet boeken? Omdat deze dan van mijn privé rekening worden afgeschreven? (indien tenaamstelling op naam is).
De BV is de eigenaar, anders is het geen auto van de zaak. De auto moet ook op de balans van de BV staan, anders is het niet het eigendom van de BV :) Geen idee hoe je dat formeel kunt doen als de auto op jouw naam staat.... want dan is het jouw auto.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:26
HhK1907 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:45:

Ik heb bij aanschaf van de auto een factuur laten opmaken met daarop de gegevens van de BV. Als jij de auto nu zelf privé in bezit hebt, kun je hem verkopen aan je BV geloof ik, niet zeker.

Ik vermoed, dat zodra de auto op de BV staat, je BV dan bericht krijgt dat er MRB moet worden betaald en dan kun je het zakelijke rekeningnummer doorgeven (zo is het bij mij gegaan)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaakspeler
  • Laatst online: 21-03 09:57
Waar kan ik ergens concrete cijfers van freelancetarieven terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

schaakspeler schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:59:
google?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
Of zoeken in dit topic. Laatst kwam KNAB er eens mee, zie https://bieb.knab.nl/onde...oep-opleiding-en-ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaakspeler
  • Laatst online: 21-03 09:57
Dank je wel die Knab studie is wel interessant. Ken je nog zo'n bronnen, maar dan specifiek voor ICT'ers? Want benoemingen zoals IT consultant of software developer zijn wel heel breed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:48
Alleen kijken naar de uurtarieven is niet helemaal correct. Je kunt wel een tarief hebben van 200 maar als je maar 15 uur per week kan/mag schrijven...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
ColeJ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:30:
Alleen kijken naar de uurtarieven is niet helemaal correct. Je kunt wel een tarief hebben van 200 maar als je maar 15 uur per week kan/mag schrijven...
Gewerkte uren maakt toch niet uit voor de vergelijking? Als de skills die jij hebt 200 euro per uur waard zijn in de markt dan is dat je tarief. Iemand die minder kan krijgt een lager tarief, iemand die nog meer waarde toevoegt vraagt een nog hoger tarief.

Hoeveel uur per week je vervolgens wilt werken is gewoon een van de keuzes die je als ondernemer maakt. Als jouw skillset zich vooral leent voor korte part-time klussen zul je meerder opdrachtgevers tegelijk kunnen bedienen. Richt je je meer op langdurige projecten dan misschien niet, of zeer beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Metalman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:39:
[...]

Gewerkte uren maakt toch niet uit voor de vergelijking? Als de skills die jij hebt 200 euro per uur waard zijn in de markt dan is dat je tarief. Iemand die minder kan krijgt een lager tarief, iemand die nog meer waarde toevoegt vraagt een nog hoger tarief.

Hoeveel uur per week je vervolgens wilt werken is gewoon een van de keuzes die je als ondernemer maakt. Als jouw skillset zich vooral leent voor korte part-time klussen zul je meerder opdrachtgevers tegelijk kunnen bedienen. Richt je je meer op langdurige projecten dan misschien niet, of zeer beperkt.
Tarief is (voor mij) super afhankelijk van hoeveelheid uren. Dat heeft in mijn optiek niks met skill-set te maken, maar meer de manier waarop je je diensten aanbiedt en het risico wat je neemt en hoeveel tijd het je kost om die omzet te kunnen maken.

Voor een klus van 3 maanden hanteer ik een veel hoger tarief dan een klus van 2 jaar. Met een klus van 3 maanden moet ik na 3 maanden weer wat zoeken, dat kost me ook tijd en moeite.

Voor diensten aan zoals trainingen of consults van losse dagen, ligt mijn tarief nog weer een stuk hoger.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 03-04-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:48
Metalman schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:39:
[...]

In de basis ben ik het met je eens. Alleen korte klussen leveren vaak meer per uur op dan de langere klussen. Ik heb liever een klus van 6 maanden tegen een wat lager tarief dan een klus voor 2 weken tegen een toptarief. Onderaan de streep heb ik dan meer verdiend omdat ik geen "leegloop" uren heb. Tevens scheelt het gedoe met opdrachten zoeken etc. Ik begrijp dat ik dan per saldo wel meer uren heb gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
ColeJ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:57:
[...]

In de basis ben ik het met je eens. Alleen korte klussen leveren vaak meer per uur op dan de langere klussen. Ik heb liever een klus van 6 maanden tegen een wat lager tarief dan een klus voor 2 weken tegen een toptarief. Onderaan de streep heb ik dan meer verdiend omdat ik geen "leegloop" uren heb. Tevens scheelt het gedoe met opdrachten zoeken etc. Ik begrijp dat ik dan per saldo wel meer uren heb gewerkt.
Kurios schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:45:
[...]

Tarief is (voor mij) super afhankelijk van hoeveelheid uren. Dat heeft in mijn optiek niks met skill-set te maken, maar meer de manier waarop je je diensten aanbiedt en het risico wat je neemt en hoeveel tijd het je kost om die omzet te kunnen maken.

Voor een klus van 3 maanden hanteer ik een veel hoger tarief dan een klus van 2 jaar. Met een klus van 3 maanden moet ik na 3 maanden weer wat zoeken, dat kost me ook tijd en moeite.

Voor diensten aan zoals trainingen of consults van losse dagen, ligt mijn tarief nog weer een stuk hoger.
100% met beiden eens. Ik dacht dat de discussie ging over gemiddelde uurtarieven in een bepaalde niche/specialisatie. Op zo'n algemeen niveau zul je geen data tegenkomen over uren per week en doet het er ook niet zoveel toe. Dat is uiteindelijk de puzzel die je zelf als ondernemer moet leggen: wat is mijn tarief bij een korte termijn klus vs lange termijn, 1 dag per week vs 5, etc. Ik heb zelf ook een soort prijsmodel obv duur vd opdracht, uren per week en reistijd.

[ Voor 25% gewijzigd door Metalman op 03-04-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:57:
[...]

Korte klussen hebben een hogere overhead in acquisitie. Als je de acquisitie over 900 uur in 6 maanden kan verdelen is het verwaarloosbaar maar op 40 uur of zelfs 8 uur niet.

Soms verbaas ik mij wel dat pietje ingehuurd wordt voor 200 euro per uur en dat zoveel is. Dat terwijl een een heel backoffice voor nodig is om pietje aan het werk te houden. Doe mij maar constante 20-30 uur per week tegen de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:41
concreet voor IT? Tussen de 60 en 160 afhankelijk van heel veel dingen.
Even zonder gekheid, ik heb nog nooit een overzicht gezien waar de kleinste bandbreedte 20 euro was. Dus developer 70-90 euro bijvoorbeeld.

Ik vraag daarom altijd aan de persoon die mij een aanvraag stuurt terwijl ik niet beschikbaar ben welk tarief ze zelf in gedachten hebben. Op die manier kan ik enigszins volgen wat de markt voor mij wil betalen.

En dan nog: is het voor 32, 36 of 40 uren per week. Is het 100% remote? Is er een max aantal uren per jaar? Is de eindklant wel leuk genoeg om werk voor te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Zoek op portals/inhuursites. Overheden zijn vaak wel duidelijk wat het max tarief is, hoewel je met 10-20 minder wat meer kans maakt.
Maar los daarvan, ervaring, goed kunnen verkopen, organisatie grootte, branche, duur en aantal uren, niche skills, maakt zoveel uit dat zoals eerder genoemd alles tussen 60 en 160 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Wilde vanavond btw aangifte doen vanuit moneybird maar dit lukte niet. Ingelogd op belastingdienst zakelijk en er blijkt geen btw aangifte klaar te staan.

Mijn onderneming is gestart op 1-1-24, ik heb wel een eindfactuur van mijn laatste werkgever geboekt in q4 ‘23 en daarover een btw aangifte ingediend.

Echter van die aangifte net als de aangifte van q1 ‘24 zowel digitaal als schriftelijk geen bericht van gehad. Wat gaat hier mis? Ik ga morgen sowieso even met de belastingdienst bellen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:47
loewie1984 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:48:
Wilde vanavond btw aangifte doen vanuit moneybird maar dit lukte niet. Ingelogd op belastingdienst zakelijk en er blijkt geen btw aangifte klaar te staan.

Mijn onderneming is gestart op 1-1-24, ik heb wel een eindfactuur van mijn laatste werkgever geboekt in q4 ‘23 en daarover een btw aangifte ingediend.

Echter van die aangifte net als de aangifte van q1 ‘24 zowel digitaal als schriftelijk geen bericht van gehad. Wat gaat hier mis? Ik ga morgen sowieso even met de belastingdienst bellen.
Eerste BTW periode gaat/ging meestal op papier. Daar heb je een brief van gehad zou ik dan verwachten? Heb je al een brief gehad dat je aangifte moet doen?

Waarom boek je eigenlijk facturen van je werkgever op je zaak?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
Daar hoef je de belastingdienst niet voor te bellen. https://www.belastingdien...103AtlEAAYAiAAEgICi_D_BwE

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
De voorbeelden zijn wel anders dan bij mij, in mijn ogen. Ik ben op 27-12 naar de kvk gegaan, ontvang mijn btw nummer en op 1-1 begonnen met mijn onderneming. De voorbeelden spreken allemaal over een behoorlijke periode waarin ondernemers voor zichzelf zijn begonnen en maanden later pas naar de kvk zijn gegaan.

Mbt je vraag @DomiGijzen de eindfactuur bevat een afhandeling van een studieovereenkomst met behoud tot de studie portaal en overname laptop. Dus dat lijkt mij gewoon prima legitiem.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
of je nu een dag of maanden later je onderneming start. Maakt voor de belasting dienst niet uit.
Het ontvangen van je BTW nummer is leidend.

De factuur die heb je ontvangen neem ik aan??
https://www.belastingdien...gemaakt_in_de_aanloopfase

Je kan in de aanloop van je onderneming aanloop kosten meenemen.
Dus je laptop, nietmachine, verzekeringen, je domein naam registratie, multomappen, adviezen e.d. Dat mag als je dat kan aantonen tot max 5 jaar voor het start van je onderneming.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Nou toch maar even gebeld, en wat blijkt.

Ik heb zonnepanelen aangeschaft in 2022 en de leverancier die me ondernemer voor een dag maakt, meld me dan ook aan voor de KOR dit hebben ze in december 2021 gedaan. Daar zou ik een schrijven van gehad hebben in januari maar dat is me niet opgevallen. Dan zou ik het weten. Ik lees elke brief van de BD ook al heb ik digitaal al bericht gehad (zoals met toeslagen bijv).

Dus moet ik me eerst afmelden uit de KOR voor ik belastingplichting ben/wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 04-04-2024 11:31 ]

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
loewie1984 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:29:
Nou toch maar even gebeld, en wat blijkt.

Ik heb zonnepanelen en de leverancier die me ondernemer voor een dag maakt, meld me dan ook aan voor de KOR. Daar zou ik een schrijven van gehad hebben in januari maar dat is me niet opgevallen. Dan zou ik het weten. Ik lees elke brief van de BD ook al heb ik digitaal al bericht gehad (zoals met toeslagen bijv).

Dus moet ik me eerst afmelden uit de KOR voor ik belastingplichting ben/wordt.
Houd er rekening mee dat dat maar op 2 manieren kan: na 3 jaar met minder dan 20K omzet, of zodra je de 20K omzet passeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Metalman schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:31:
[...]

Houd er rekening mee dat dat maar op 2 manieren kan: na 3 jaar met minder dan 20K omzet, of zodra je de 20K omzet passeert.
Ja dankje, ik lees het net op de website. Dat komt wel goed, die omzetgrens ben ik nu in principe al voorbij

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
loewie1984 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:32:
[...]

Ja dankje, ik lees het net op de website. Dat komt wel goed, die omzetgrens ben ik nu in principe al voorbij
Maar aangezien je niet bewust doorhad in de KOR te zitten: is het met je verzonden facturen tot nu toe wel goed gedaan qua BTW (geen BTW op de facturen)? Goed om even te checken of je tot nu toe alles wel volgens de regels van de KOR hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Nouja niet dus, mooi kak dit

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ja dat had je kunnen weten.. De reden dat de panelen op naam van mijn vriendin zijn gezet om gezeur met de KOR te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Nouja, als je die panelen 5 jaar geleden hebt gekocht en nu een eenmanszaak opricht... Dat kan je niet hebben voorzien 5 jaar geleden. Het is gewoon een ontzettend domme constructie van de belastingdienst, waarmee ze via een shortcut die BTW voordelen hebben kunnen doorvoeren maar waardoor het voor ZZP'ers allemaal erg complex wordt...
Pagina: 1 ... 504 ... 643 Laatste