Tijdig indienen, dus niet halverwege december.praseodymium schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:32:
[...]
Hoe zorg je dat het voor 31 december bij de Belastingdienst staat? Dan moet je denk ik ergens eind van het jaar een voorlopige aanslag aanvragen, maar hoe weet je dat je die dan voor het einde van het jaar krijgt?
Voor wat het ondernemen-aspect gaat is er ook higherlevel.nlinit6 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:50:
Ben eigenlijk nieuwsgierig naar wat voor andere plekken jullie gebruiken om je informatie en discussies over dit onderwerp te hebben. Is tweakers jullie enige Goto plek om eens te sparren, feedback te vragen?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Alleen als het in een shared channel mag, dat continue tenant switchen word ik gek vanWackmack schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Mischien leuk om eens een Teams-chat op te zetten? Werk zelf in de M365 hoek.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Hier niet anders, steeds tig tabbladen open met Teams.ralpje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Alleen als het in een shared channel mag, dat continue tenant switchen word ik gek van
Waarschijnlijk het spel waarbij zijn marge 30+ zou zijn de grappenmakerKarp schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:49:
[...]
Als je een aanbod doet, en de ander hapt niet... dat is ook "part of the game" toch? Of welk spel had hij in gedachte?
In de door mij gestarte Whatsapp Community zitten we ondertussen met 250 leden! Voel je vrij om daar te joinen:Wackmack schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Zit sindskort in een leuke Telegram groep verder had ik echt een freelance maatje waarin wij alles konden bespreken. Leuke opdrachten doorsturen, enz. Super verdrietig is hij deze week overleden, op 39 jarige leeftijd.
Mischien leuk om eens een Teams-chat op te zetten? Werk zelf in de M365 hoek.
www.shorturl.at/vRJqa
[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 24-10-2024 16:17 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Even puur uit interesse: hoeveel buffer houden de ZZPers hier aan voor slechte tijden? Ik kreeg net een mail van onze CEO waarin stond dat er wat mensen uit moeten maar vooral dat alle contracten met externen zsm worden beëindigd. Vaak gebeurt dat dan bij andere bedrijven in de branche op dezelfde momentem.
Paar weken vantevoren die voorlopige aanslag indienen?praseodymium schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:32:
[...]
Hoe zorg je dat het voor 31 december bij de Belastingdienst staat? Dan moet je denk ik ergens eind van het jaar een voorlopige aanslag aanvragen, maar hoe weet je dat je die dan voor het einde van het jaar krijgt?
Ik doe meestal aan het begin van het jaar een voorlopige aanslag indienen met 50% van mn jaarinkomsten. Dan aan het eind van het jaar nog een voorlopige aanslag met iets betere schatting. Dan vaak de IB nog beetje bijbetalen.
Afgelopen jaar heb ik die 50% VA laten staan en heb ik de rest in een 4% deposito gezet die bijna vrijkomt. Aangezien dat geld toch bijna niet belast wordt trek ik er in ieder geval nog wat rente over. Het is niet veel maar is toch weer gratis geld.
Ikzelf houd minimaal een jaarsalaris DGA + operationele kosten aan. Dus een slordige €80.000Frame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
Even puur uit interesse: hoeveel buffer houden de ZZPers hier aan voor slechte tijden? Ik kreeg net een mail van onze CEO waarin stond dat er wat mensen uit moeten maar vooral dat alle contracten met externen zsm worden beëindigd. Vaak gebeurt dat dan bij andere bedrijven in de branche op dezelfde momentem.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ikzelf zit bij PHPNL Slack. Daarin zit ook een groot deel freelancers die in aparte kanalen elkaar op de hoogte houden en elkaar specifieke vragen stellen.init6 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:50:
Ben eigenlijk nieuwsgierig naar wat voor andere plekken jullie gebruiken om je informatie en discussies over dit onderwerp te hebben. Is tweakers jullie enige Goto plek om eens te sparren, feedback te vragen?
Ik heb gekeken naar mn maandlasten als ik gewoon leef zoals nu of als we op de handrem leven. De handrem wil ik 2 jaar vol kunnen houden. Dat komt neer op zo'n 50.000.Frame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
Dat geld is niet helemaal vrij, maar staat wel gedeeltelijk risicoloos vast, omdat ik het niet op dag1 hoef op te nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 28-03-2024 20:34 ]
Genoeg om mijzelf een jaar salaris te geven en alle belastingen voor de bv te betalen. Om en na bij 90kFrame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
Vaak gaat het samen maar er zijn vaak genoeg andere bedrijven die wel aannemen. Misschien alvast voor sorteren en gesprekken aan te gaan het den der kan het risico beperken.
N=1Frame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
Ik hou een buffer aan van 6 maanden, buiten ander spaargeld/aandelen om.
Wat betreft het beëindigen van externen contracten, dat zegt niets over de sector/branche. Bij mijn vorige opdrachtgever gebeurde dat vorig jaar in Maart al en die huren inmiddels al een kwartaal volop in, hun grootste concurrent is net begonnen met opruimen ... Dezelfde rollen, dezelfde branche.
#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5
Persoonlijk: allesFrame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
Even puur uit interesse: hoeveel buffer houden de ZZPers hier aan voor slechte tijden?
Ik betaal mezelf alleen mijn DGA salaris uit en betaal m'n rekeningen. Plus zoals @pkuppens zegt een storting voor m'n oude dag. De rest pot ik op.
Ik ben nog niet waar @Matis is, maar dat is wel een mooie stip op de horizon (yuck-cliché).
[ Voor 19% gewijzigd door Liegebeest op 28-03-2024 21:25 ]
Liege, liege, liegebeest!
Beetje laat, die vraag...Frame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
Als ik een algemeen advies zou moeten geven:
Je hebt meerdere buffers nodig, eentje voor je 'dagelijkse' kosten, en eentje voor je oude dag. En misschien heb je zelf nog wel een andere buffer nodig, bijvoorbeeld om een keer een start-up te beginnen.
In de eerste wil je zeker 6 maanden kunnen overbruggen.
Dat baseer ik op de 2-3 gaten tussen opdrachten in mijn historie: Twee keer bewust een sabbatical genomen voor een carriere shift.
De recentste om me richting data science/AI te bewegen, 4-5 maanden cursus en niks aannemen dat niet daarin past om focus te behouden, plus maandje wachten op factuur.
De eerste keer (2017) was vooral herorienteren, na de 3e keer ASML, weliswaar nadat project plots ophield.
Maar toen heb ik na ca. 4 maanden toch een korte opdracht aangenomen om toch inkomsten te hebben, maar ook daar weer na 5 maanden weg, zonder nieuwe opdracht.
In heel 2017 maar 5 noemenswaardige facturabele maanden gehad.
Voor de tweede buffer:
Ik had wel altijd al wel zoiets als, vanaf 52-55 gaat het moeilijker worden om aan opdrachten te komen, zeker tegen het tarief wat ik gewend was, of om het hele jaar gevuld te houden, dus ik heb ook flink wat in extra afbetalen huis en beleggingspotjes gestopt.
Persoonlijk kan ik nu (bijna 55) als ik niet eens zo heel veel soberder ga leven met pensioen.
Het is sowieso goed om een "spaardoel" te hebben. Zowel zakelijk als prive.Liegebeest schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:20:
[...]
Persoonlijk: alles![]()
Ik betaal mezelf alleen mijn DGA salaris uit en betaal m'n rekeningen. De rest pot ik op.
Ik ben nog niet waar @Matis is, maar dat is wel een mooie stip op de horizon (yuck-cliché).
Mijn vrouw, zij werkt in loondienst, en ik hanteren ook in prive nog een buffer van een jaarsalaris. Dus mochten zowel mijn vrouw als ik thuis komen te zitten, dan kunnen we nog twee jaar vooruit. Als we echt op de kleintjes moeten letten, denk ik wel drie jaar
Dat is ook gelijk de nuance, met een werkende partner heb je minder geld nodig dan een enkele kostverdiener die ook nog drie kinderen moet voeden. Heb je nog een backup in je persoonlijke omgeving waar je altijd aan de slag kan (al is het voor minder geld) dan zijn je inkomsten niet gelijk 0 en hoef je misschien alleen aan te vullen vanuit de buffer.
Buffer beschouw ik zelf als direct opneembaar valuta. Deze hou ik bewust niet te groot omdat deze minder waard wordt door inflatie (daar kan spaarrente niet tegenop). Een te grote buffer kost je uiteindelijk koopkracht.Liegebeest schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:20:
[...]
Persoonlijk: alles![]()
Ik betaal mezelf alleen mijn DGA salaris uit en betaal m'n rekeningen. Plus zoals @pkuppens zegt een storting voor m'n oude dag. De rest pot ik op.
Mijn eigen buffer is 3-6 maanden, daarna moet ik beleggingen gaan verkopen. Dat is wel een risico in economische slechte tijden maar daartegenover staat profiteren in economisch goede tijden.
Het spel waarbij ze met een paar telefoontjes meerdere maandsalarissen verdienen waarna jij vervolgens 1600 uur per jaar moet maken om die te betalen.Karp schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:49:
[...]
Als je een aanbod doet, en de ander hapt niet... dat is ook "part of the game" toch? Of welk spel had hij in gedachte?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Blijkbaar wat paniek voetbal om externen eruit te gooien. Die huur je toch in als het echt nodig is? Niet om stoelen te vullen mag ik hopen (al zie ik ook weleens anders gebeuren). Hij kan beter zijn HR afdeling reorganiseren als die er zo'n zooitje van maakt.Frame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
Persoonlijk zie ik niet dat alle branches tegelijk problemen hebben en mensen ontslaan.
Check de periode 2007-2011 eens. En dan vooral de beginfase. Niet dat ik nu denk dat dit aan de hand is, maar eenzelfde sentiment zag je toen ook.jongetje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:21:
[...]
Blijkbaar wat paniek voetbal om externen eruit te gooien. Die huur je toch in als het echt nodig is? Niet om stoelen te vullen mag ik hopen (al zie ik ook weleens anders gebeuren). Hij kan beter zijn HR afdeling reorganiseren als die er zo'n zooitje van maakt.
Persoonlijk zie ik niet dat alle branches tegelijk problemen hebben en mensen ontslaan.
Mijn punt, zo een dingen kun je nauwelijks voorspellen. Dus je moet wel altijd wat reserve hebben.
Mijn direct beschikbare reserve is overigens wat minder groot dan bij andere. Wij hebben ervoor gezorgd de daadwerkelijke vaste lasten laag te houden. Met name een erg lage hypotheek draagt hieraan bij.
[ Voor 29% gewijzigd door DomiGijzen op 29-03-2024 08:38 ]
Grz D.
Gister een half uurtje met mijn inhurend manager in de auto gezeten en toen hebben we het eens gehad over de strikte regels van het bedrijf en de belastingdienst, en ook de 2 jaar max die ze aanhouden.
Ik was altijd in de veronderstelling dat die 2 jaar nergens op gebaseerd was en dat die door veel bedrijven werd aangehouden omdat ze het idee hadden daarmee veilig te zijn. Volgens mijn inhurend manager was het toch wel iets dwingender dan dat:
Mijn huidige opdrachtgever valt onder de top 50 bedrijven welke onder een grotere loep liggen bij de belastingdienst. Vorig jaar zijn ze echt door de fiscus op de vingers getikt omdat sommige mensen er te lang zaten. Het was echt de fiscus die eiste dat mensen langer dan 2 jaar eruit gingen, een enkele oude cobol programmeur die ze niet konden vervangen hebben ze nog 3 maand langer aangehouden, en hier hebben ze echt voor moeten vechten.
Tevens gaf hij aan dat er al een aantal bedrijven zijn geweest die echt (Miljoenen) boetes hebben gehad vanwege deze regels.
Natuurlijk is het nog steeds zo dat die 2 jaar niet in een wet ligt vastgelegd, en dat je het zou kunnen aanvechten als je een lange adem hebt. Maar ik zie er ook vooral het positieve van in, schijnbaar zijn we ook volgend jaar nog "veilig" zolang je max 2 jaar bij een bedrijf blijft. En dus zullen bedrijven ons kunnen blijven inhuren voor max 2 jaar (wat mij ook lang zat is!)
Ik was altijd in de veronderstelling dat die 2 jaar nergens op gebaseerd was en dat die door veel bedrijven werd aangehouden omdat ze het idee hadden daarmee veilig te zijn. Volgens mijn inhurend manager was het toch wel iets dwingender dan dat:
Mijn huidige opdrachtgever valt onder de top 50 bedrijven welke onder een grotere loep liggen bij de belastingdienst. Vorig jaar zijn ze echt door de fiscus op de vingers getikt omdat sommige mensen er te lang zaten. Het was echt de fiscus die eiste dat mensen langer dan 2 jaar eruit gingen, een enkele oude cobol programmeur die ze niet konden vervangen hebben ze nog 3 maand langer aangehouden, en hier hebben ze echt voor moeten vechten.
Tevens gaf hij aan dat er al een aantal bedrijven zijn geweest die echt (Miljoenen) boetes hebben gehad vanwege deze regels.
Natuurlijk is het nog steeds zo dat die 2 jaar niet in een wet ligt vastgelegd, en dat je het zou kunnen aanvechten als je een lange adem hebt. Maar ik zie er ook vooral het positieve van in, schijnbaar zijn we ook volgend jaar nog "veilig" zolang je max 2 jaar bij een bedrijf blijft. En dus zullen bedrijven ons kunnen blijven inhuren voor max 2 jaar (wat mij ook lang zat is!)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Twee jaar is prima toch? Persoonlijk zie ik daar geen probleem in. Hoewel de regel echt als een geslachtsdeel op een drumstel slaat. Het lost helemaal niks op, verplichte aov en andere verzekeringen zouden veel logischer zijn. Maar goed, overheid en logica is soms geen gelukkig huwelijk.
Voor mij persoonlijk is die twee jaar perfect. Zorgt er voor dat ik de focus blijf hebben op de markt en niet vast roest.
Voor mij persoonlijk is die twee jaar perfect. Zorgt er voor dat ik de focus blijf hebben op de markt en niet vast roest.
Lijkt mij een hilarisch gesprek! Ben nu wel benieuwd hoe dat afgelopen is!Liegebeest schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:13:
[...]
Toen ik net begon in de IT, bij een detacheerder, heb ik mijn sales persoon echt pissig gemaakt door zowel voor als tijdens een intake gesprek actief tegen te spreken dat ik bepaalde kundigheid had die nodig was voor de klus.
Ik vind die 2 jaar ook wel prima. We zijn tijdelijke inhuur. Elke 2 jaar een andere klus is toch juist wel leuk.
Wat heeft meer dan 2 jaar voltijd/alleen bij de Rabobank zitten nog met ondernemen te makenKurios schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:33:
Ik vind die 2 jaar ook wel prima. We zijn tijdelijke inhuur. Elke 2 jaar een andere klus is toch juist wel leuk.
Dan ben je gewoon ondernemersvoordeeltjes in eigen zak aan het steken.
Voor dit soort dingen hoop ik eigenlijk dat mijn telefoon recorder werkt.filipy23 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Lijkt mij een hilarisch gesprek! Ben nu wel benieuwd hoe dat afgelopen is!
Dat is helaas op Android wel een dingetje, die zetten dat uit vanwege privacy meen ik. Soms krijg ik het wel weer aan, maar met weer een nieuwe update gaat het weer uit, en zo hard verdiep ik me er ook weer niet in.
Ik dacht dat ik denigrerend over recruiters kon doen, als ik mijn vrouw zo hoor die wel eens een gesprek opvangt.. Maar dit..RichieB schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:04:
[...]
Het spel waarbij ze met een paar telefoontjes meerdere maandsalarissen verdienen waarna jij vervolgens 1600 uur per jaar moet maken om die te betalen.
Klopt overigens wel denk ik..
Inderdaad, mijns inziens heeft het ook niks met 'ondernemen' te maken. Al hangt het af van je definitie. En voorlopig valt dat nog wel onder de definitie ondernemen. Zo lang dat duurt steek ik uiteraard die voordeeltjes in mijn zak.pkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Wat heeft meer dan 2 jaar voltijd/alleen bij de Rabobank zitten nog met ondernemen te maken![]()
Daar kan je wat van vinden, maar dat zijn nu eenmaal de regels op dit moment. Dus wat is een 'echte' ondernemer en wat is een 'onechte' ondernemer.
[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 29-03-2024 10:05 ]
Mijn buffer is alles wat ik niet uitgeef. Op dit moment kan ik zo vijf jaar vooruit zonder inkomen zonder mij uitgavenpatroon aan te passen.Frame164 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:19:
2 jaar is dikke vette prima!mannowlahn schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:27:
Twee jaar is prima toch? Persoonlijk zie ik daar geen probleem in. Hoewel de regel echt als een geslachtsdeel op een drumstel slaat. Het lost helemaal niks op, verplichte aov en andere verzekeringen zouden veel logischer zijn. Maar goed, overheid en logica is soms geen gelukkig huwelijk.
Voor mij zou het juist een enorme geruststelling zijn als blijkt dat dit is waar de belastingdienst op gaat controleren. Eerder waren hier wel wat discussies over de strengere controle vanaf 2025, en was er veel onzekerheid wat de consequenties zouden zijn.
De consequentie "max 2 jaar" was ik eigenlijk toch al aan gewend, en vind ik alleen maar een fijne regel.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Gesprekken waar je zelf aan deelneemt mag je gewoon opnemen zonder mededeling. Het is niet netjes en je mag het ook zeker niet zo maar publiceren. Voor de DGA's onder ons houd rekening mee dat wanneer je zakelijk opneemt dus feitelijk wel je werknemer afluistert. Je zal dus in privé sfeer dienen op te nemen.pkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:46:
[...]
Voor dit soort dingen hoop ik eigenlijk dat mijn telefoon recorder werkt.
Dat is helaas op Android wel een dingetje, die zetten dat uit vanwege privacy meen ik. Soms krijg ik het wel weer aan, maar met weer een nieuwe update gaat het weer uit, en zo hard verdiep ik me er ook weer niet in.
Klopt en een professionele pokerspeler wint met enkele handen miljoenen aan prijsgeld. Beetje flauw om al die pogingen waar niets uitkomt te negeren, zeker als ondernemer.pkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:48:
[...]
Ik dacht dat ik denigrerend over recruiters kon doen, als ik mijn vrouw zo hoor die wel eens een gesprek opvangt.. Maar dit..![]()
Dank!
Die of zoiets heb ik wel al eerder gehad, en helaas kom ik nu (nog) niet door de Beperkte Instelling heen, er staan ergens niet de drie puntjes die er volgens de installatie handleiding zouden moeten staan..
Helemaal mee eens, alleen wens ik niet als pokerhand behandeld te worden door recruiters.Deveon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:33:
[...]
Klopt en een professionele pokerspeler wint met enkele handen miljoenen aan prijsgeld. Beetje flauw om al die pogingen waar niets uitkomt te negeren, zeker als ondernemer.
Als ik dan zelf met mijn condities (die ik zelf wel redelijk vind, zoals een eerlijke verdeling van de pijn als er scherp aangeboden moet worden, of afbouw als de initiele inspanning wel gecompenseerd is) kom, dan haken ze snel af.
De afloop was simpel:filipy23 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:33:
[...]
- Ik werd voor deze klus niet aangenomen.
- Ik gaf aan dat ik er niet van gediend was dat ze zeiden dat ik dingen kon die ik niet kon, zij boden me op een andere opdracht die wel paste.
Was het zelfde bedrijf dat ik op mijn donder kreeg van de directeur omdat ik het gore lef had om in jeans en t-shirt naar een intake te gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 29-03-2024 11:03 ]
Grappig, ik heb in de afgelopen 16 jaar sinds ik begon met ZZP-en nog nooit anders gedaan. Tot nu toe altijd aangenomen op de klussen waarvoor ik op gesprek ging. Ze doen het er maar meeLiegebeest schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:02:
[...]
Was het zelfde bedrijf dat ik op mijn donder kreeg van de directeur omdat ik het gore lef had om in jeans en t-shirt naar een intake te gaan.Tja, je bent wild en je jongt wat.
Tshirt of hoodie en jeans is toch juist een pre bij IT gerelateerde functies?
anders ben je geen echte 
ITers met een overhemd en chino aan vertrouw ik niet
ITers met een overhemd en chino aan vertrouw ik niet

[ Voor 37% gewijzigd door FitTiv op 29-03-2024 11:37 ]
Je hebt er geen last van vind ik, het is gewoon wat het is. Als jij 'moet' zakken omdat anderen zich tegen een laag tarief aanbieden, dan is het markttarief blijkbaar anders dan wat jij denkt dat het is.page404 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:29:
[...]
Het vervelende is dat wij ZZP-ers er ook last van kunnen hebben. Direct omdat ik vermoed dat mensen met een dergelijke instelling op tarief gaan lopen concurreren, bij gebrek aan betere vaardigheden. Met een paar van zulke gevallen geen probleem, maar ik zit niet te wachten op het moment dat ik moet gaan zakken omdat 3 anderen 20 tot 30€ onder het markttarief bieden.
Indirect straalt het ook op de markt af als er veel mensen rondlopen die van toeten noch blazen weten.
Als er veel mensen rondlopen die van toeten noch blazen weten zie ik dat als een voordeel, het is dan relatief makkelijk om je te onderscheiden.
Haha wat een vreemde opmerking van je? Waar komt de Rabobank vandaan? Sommige it projecten gaan verder dan joomla template fabriceren hè. Bv complete onboarding en land zones maken voor een bedrijf die naar de cloud gaat kan behoorlijk lang duren.pkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Wat heeft meer dan 2 jaar voltijd/alleen bij de Rabobank zitten nog met ondernemen te maken![]()
Tenzij je sarcastisch bent want anders snap ik je opmerking niet? Zit je zelf in vaste dienst of werk je als freelancer?
Die voordeeltjes komen ook met risico’s toch? Of vind je die vanzelfsprekend?
Mijn vrouw heeft ook plaatsvervangende schaamte voor mijn ordinaire onderhandelingstaktiekenpkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:48:
[...]
Ik dacht dat ik denigrerend over recruiters kon doen, als ik mijn vrouw zo hoor die wel eens een gesprek opvangt.. Maar dit..![]()
@Liegebeest je doet je nickname geen eer aan als je bij een klant zit. Lovenswaardig hoor, dat zeker.
@TMC fair point. Maar ik kan mijn ergernis niet onderdrukken als iemand al laag in de markt gaat zitten en dan al gaat zakken voordat het eerste schot door de tussenpartij is gelost. En ik mag me daar minder druk om maken
[ Voor 15% gewijzigd door page404 op 29-03-2024 12:34 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Hey, het was een detacheringsbedrijf waar ze pretendeerden sjieke experts te zijn... Aan het aars-einde van de dotcom boom, waar één van hun Windows "experts" een part-timer was die ook tandarts was. Dus sales en de techneuten moesten in pak naar intakes...sverzijl schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Grappig, ik heb in de afgelopen 16 jaar sinds ik begon met ZZP-en nog nooit anders gedaan. Tot nu toe altijd aangenomen op de klussen waarvoor ik op gesprek ging. Ze doen het er maar mee
Nog steeds draag ik "nette" kleding naar een intake, maar een pantalon en een leuk bloesje vooral..
Zelfde situatie gehad. Werd escalatie naar lijn manager. Zijn reactie: lees voortaan de CV's van mensen eerst en bel ze eens opfilipy23 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Ik noem Rabobank als voorbeeld omdat die nu streng lijken te zijn met de 2 jaar norm en andere DBA criteria. Weet het niet, want daar nooit gewerkt, of zelfs mezelf op aangeboden.mannowlahn schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Haha wat een vreemde opmerking van je? Waar komt de Rabobank vandaan? Sommige it projecten gaan verder dan joomla template fabriceren hè. Bv complete onboarding en land zones maken voor een bedrijf die naar de cloud gaat kan behoorlijk lang duren.
Tenzij je sarcastisch bent want anders snap ik je opmerking niet? Zit je zelf in vaste dienst of werk je als freelancer?
Die voordeeltjes komen ook met risico’s toch? Of vind je die vanzelfsprekend?
Maar ook als voorbeeld van (denk ik) een partij waar je ook als freelancer lang tussen de eigen medewerkers kunt (kon) zitten zonder noemenswaardig hogere risico's, en waar je lang weinig aan acquisitie/netwerken hoeft te doen.
Misschien dat ik beter ASML als voorbeeld had kunnen nemen. Daar heb ik wel langer/vaker gezeten, en gezien dat er diverse freelancers jaren op dezelfde plek zaten.
Toegeven, daar schaalde het wel eens op en af in de flexibele schil, met name qua freelancers en gedetacheerden - dus wel enig risico.
Ik ben hartstikke freelancer, maar mijn gemiddelde contract duurt denk ik ongeveer een jaar.
En mijn recentere opdrachten waren bij kleinere partijen met een beperkte beurs en beperkte hoeveelheid werk voorhanden.
Bijvoorbeeld omdat mijn deep learning implementatie van hartweefsel segmentatie uit DICOM beelden dan wel af is, en in de applicatie geintegreerd.
Ik ben ook helemaal niet tegen langere contracten, integendeel, als ik over een maand op een leuke opdracht kan beginnen waar ik vrij risicoloos 3 jaar als freelancer aan de slag kan zou ik dat ook overwegen. Scheelt leegloop en acquisitie..
Ik snap alleen ook als de wetgever en de belastingdienst dit nu niet 100% ondernemerschap vinden, en vooral vinden dat hier sociale premies worden ontweken.
En verplichte bijdragen aan WW, AOV en pensioenen, ook al kunnen we dat prima zelf regelen, vind ik zeker bespreekbaar. Vooral als ik er zelf tussen opdrachten nog wat van terugzie, in geval van WW.
Ik ook maar ik weet ook niet hoe je die regels dan zou moeten veranderen, wanneer is het freelancen/ondernemen en wanneer is het verkapt dienstverband? Hoewel een langdurende opdracht daar een leuk criterium voor lijkt.. maat van me maakt al jaren schoon bij een klant. Elke week of elke 2 weken op woensdagmiddag. Is hij ondernemer omdat ie dat bij meerdere klanten doet? Of is het verkapt dienstverband omdat ie dat al jarenlang doet bij die klant van hem?pkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:26:
Ik snap alleen ook als de wetgever en de belastingdienst dit nu niet 100% ondernemerschap vinden, en vooral vinden dat hier sociale premies worden ontweken.
Ik weet niet hoe je WW voor je zou moeten zien. Na 1 maand geen opdracht 70% van je laatst verdiende tarief? Uitkering op minimum loon? Het zou wel eerlijk zijn, als we ervoor moeten betalen zouden we er ook wel wat van terug mogen zien.En verplichte bijdragen aan WW, AOV en pensioenen, ook al kunnen we dat prima zelf regelen, vind ik zeker bespreekbaar. Vooral als ik er zelf tussen opdrachten nog wat van terugzie, in geval van WW.
Exact expert nodig?
Ik doe nu al een tijdje ZZP'en en ik ben wel benieuwd of jullie de 'buffer' opgeven als privé vermogen, dus betalen jullie hier heffingen over, of markeren jullie het als zakelijk?
Volgens mij is het als je een BV makkelijker te bestempelen als zakelijk.. of zie ik het verkeerd..
Volgens mij is het als je een BV makkelijker te bestempelen als zakelijk.. of zie ik het verkeerd..
Kom er maar weer in met de advocaat die anderhalve ton zakelijk had staan...MarcoKL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:56:
Ik doe nu al een tijdje ZZP'en en ik ben wel benieuwd of jullie de 'buffer' opgeven als privé vermogen, dus betalen jullie hier heffingen over, of markeren jullie het als zakelijk?
Edit: RoboTom in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 29-03-2024 13:59 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Als EMZ heb je geen zakelijk of prive. Overal moet je IB over betalen. Het enige is dat je het wel/niet aanmerkt voor vermogensbelasting.CodeCaster schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:57:
[...]
Kom er maar weer in met de advocaat die anderhalve ton zakelijk had staan...
Edit: RoboTom in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
En daarnaast is nogmaar de vraag of je een advocaat met mogelijk veel hogere kosten 1 op 1 kan vergelijken met een IT-er die vanuit huis werkt en eigenlijk nauwelijks kosten heeft.
Zo'n uitspraak zegt ook alleen maar iets over deze specifieke zaak en niet over EMZ in algemene zin. Voor een advocaat (met mogelijk veel hogere kosten dan ik bijvoorbeeld) was 175k dus maximaal.
[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 29-03-2024 14:08 ]
Ik blijf het een lastige discussie vinden. Wel of geen ondernemer. Wel of niet in loondienst.
Voor mij is het vrijheid. Ik wel zelf bepalen welke opdrachten ik doen. Ik wil zelf mijn uurtarief bepalen. Ik wil zelf bepalen hoeveel ik mezelf maandelijks uitbetaal. Ik wil zelf bepalen wat ik met mijn pensioen doe. Ik wil zelf bepalen wat voor laptop ik koop. Ik wil zelf bepalen wat voor auto ik zakelijk rijd. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kan ik het werk ook in loondienst doen? Natuurlijk. Kan ik het bovenstaande dan nog steeds bepalen. NEE!
Voor mij is het vrijheid. Ik wel zelf bepalen welke opdrachten ik doen. Ik wil zelf mijn uurtarief bepalen. Ik wil zelf bepalen hoeveel ik mezelf maandelijks uitbetaal. Ik wil zelf bepalen wat ik met mijn pensioen doe. Ik wil zelf bepalen wat voor laptop ik koop. Ik wil zelf bepalen wat voor auto ik zakelijk rijd. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kan ik het werk ook in loondienst doen? Natuurlijk. Kan ik het bovenstaande dan nog steeds bepalen. NEE!

Xbox Live: Miesjh NL
Het ging ook over buffer en vermogen, niet over inkomsten.Kurios schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:04:
[...]
Als EMZ heb je geen zakelijk of prive. Overal moet je IB over betalen. Het enige is dat je het wel/niet aanmerkt voor vermogensbelasting.
Eens; maar bijvoorbeeld een (gereduceerd) jaarsalaris op de zakelijke spaarrekening om het jaar wachttijd van de AOV op te vangen vind ik prima te verdedigen.En daarnaast is nogmaar de vraag of je een advocaat met mogelijk veel hogere kosten 1 op 1 kan vergelijken met een IT-er die vanuit huis werkt en eigenlijk nauwelijks kosten heeft.
Iets zegt me dat een rechter dan wel eens heel anders kan kijken naar 200.000 euro op een spaarrekening en dat als 'zakelijk' aan te merken.
En dan maar eens zien of A) ik een controle krijg, B) de inspecteur dat niet met me eens is en C) het verschil in vermogensbelasting het waard maakt om daarvoor naar de rechter te gaan.
Wanneer de buffer zakelijk is betaal je ook IB over de rente. Dat terwijl je als particulier niet alleen een hoger spaarrente krijgt maar ook nog eens tegen een forfait afgerekend wordt die lager ligt. Nog even los van dat inflatie je 2 ton opeet en je beter kan overwegen om een deel te beleggen.Kurios schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:04:
[...]
Zo'n uitspraak zegt ook alleen maar iets over deze specifieke zaak en niet over EMZ in algemene zin. Voor een advocaat (met mogelijk veel hogere kosten dan ik bijvoorbeeld) was 175k dus maximaal.
Ja snap ik, maar dat was niet het punt. Het was zakelijk/prive.Deveon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:14:
[...]
Wanneer de buffer zakelijk is betaal je ook IB over de rente. Dat terwijl je als particulier niet alleen een hoger spaarrente krijgt maar ook nog eens tegen een forfait afgerekend wordt die lager ligt. Nog even los van dat inflatie je 2 ton opeet en je beter kan overwegen om een deel te beleggen.
Ik doe mn nagenoeg al mijn gelden prive aanmerken. Ik heb wel iets op mn zakelijke rekening staan om lopende zaken mee te betalen, maar ik laat mn 50k buffer daar niet staan.
Ik haal er via prive rekeningen (en dus via box3) een veel hoger netto rendement mee dan dat via zakelijke rekeningen.
Ik denk dat je hierbij 1 aspect vergeet. Dit bedrag als saldo op een zakelijke rekening bij je IB opgave zou best juist wel eens een trigger kunnen zijn om iemand een kopje koffie te laten komen drinken.CodeCaster schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:09:
[...]
En dan maar eens zien of A) ik een controle krijg
De kans op controle is erg klein. Maar ik denk wel dat het reëel is dat dit die kans ineens een stuk groter maakt.
Zou ik persoonlijk niet zo op zitten te wachten.
[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 29-03-2024 14:29 ]
Ik zie dat het inderdaad privé meer oplevert qua rentes e.d, maar heb t nog nooit berekend wat gunstiger is.
Geen vrh of wel rente 'winst'. Begrijp dus dat een X bedrag nog wel verdedigbaar is op je zakelijke rekening als buffer.. naast je 70k voor je tesla
Geen vrh of wel rente 'winst'. Begrijp dus dat een X bedrag nog wel verdedigbaar is op je zakelijke rekening als buffer.. naast je 70k voor je tesla
Even een wilde gedachte: als je je buffer nu in een andere BV zet die je registreert als investeringsmaatschappij. Dat de handel in aandelen zeg maar de hoofdactiviteit is. Is dat vermogen dan ook geoormerkt als privévermogen?Deveon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:14:
[...]
Wanneer de buffer zakelijk is betaal je ook IB over de rente. Dat terwijl je als particulier niet alleen een hoger spaarrente krijgt maar ook nog eens tegen een forfait afgerekend wordt die lager ligt. Nog even los van dat inflatie je 2 ton opeet en je beter kan overwegen om een deel te beleggen.
This title is for sale, please send me a PM
Vermogen in een BV is sowieso al niet privé...the-body schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:53:
[...]
Even een wilde gedachte: als je je buffer nu in een andere BV zet die je registreert als investeringsmaatschappij. Dat de handel in aandelen zeg maar de hoofdactiviteit is. Is dat vermogen dan ook geoormerkt als privévermogen?
Ik wel, mooie controle of ik alles goed doe.Yucon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:28:
[...]
Ik denk dat je hierbij 1 aspect vergeet. Dit bedrag als saldo op een zakelijke rekening bij je IB opgave zou best juist wel eens een trigger kunnen zijn om iemand een kopje koffie te laten komen drinken.
De kans op controle is erg klein. Maar ik denk wel dat het reëel is dat dit die kans ineens een stuk groter maakt.
Zou ik persoonlijk niet zo op zitten te wachten.
Zakelijk en privé zijn bij ABN allebei 1,5% rente momenteel. Vind het wel een fijne scheiding van financiën.
Dan ben ik geen ondernemer, maar dat wisten we al.pkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Ik ga voor lange projecten, een AppSec programma opzetten duurt wel effe... Dat ik daar vier dagen per week voor wordt gehuurd, zodat ik de vijfde dag naar een andere klant kan, vind ik dan weer prettig.
Het ondernemen-gedeelte komt hopelijk in de komende jaren, als ik dan ook echt iemand naast mezelf in dienst ga nemen. Eerst zorgen dat ik genoeg reserves heb om mijzelf plus een collega wat te bedruipen.
Voor een eenmanszaak: prive vermogen wordt via vermogensbelasting belast. fictief rendement en dan 36% daarvan. (over de eerste 110k betaal je niks(als je aangifte doet met zn 2en)MarcoKL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:45:
Ik zie dat het inderdaad privé meer oplevert qua rentes e.d, maar heb t nog nooit berekend wat gunstiger is.
zet je het op je zakelijke rekening (en markeer je het zakelijk), betaal je geen VRH, maar is de rente wel omzet en dus betaal je gewoon IB: ~50% over de ontvangen rente.
Prive sparen zit ik nu op 2,45% (Bunq in NL), 3,6% op een buitenlandse spaarrekening, ~4% op al lopende depositos. Fictief rendement is voor IB 2023: 0,92%. Belastingdruk op dat spaargeld is dan 0,33%.
Nogal een verschil en loont dus de moeite.
[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 29-03-2024 16:05 ]
Oh jee, daar begint de filosofische discussie weer.Kurios schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:03:
[...]
Daar kan je wat van vinden, maar dat zijn nu eenmaal de regels op dit moment. Dus wat is een 'echte' ondernemer en wat is een 'onechte' ondernemer.
Ik heb daar gezeten en die twee jaar is waarom ik daar weg moest. Dus best mogelijk dat OP daarom aan Rabo dacht, omdat ik het er eind 2022 in deze thread over heb gehad.mannowlahn schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Haha wat een vreemde opmerking van je? Waar komt de Rabobank vandaan?
page404 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:32:
[...]
@Liegebeest je doet je nickname geen eer aan als je bij een klant zit. Lovenswaardig hoor, dat zeker.
Precies waarom ik die naam koos
* In loondienst heb je ook wel vrijheidMiesjh schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:05:
Ik blijf het een lastige discussie vinden. Wel of geen ondernemer. Wel of niet in loondienst.
* Betreft opdrachten ; in een bedrijf kan je hier en daar ook wel het werk naar je toe trekken. Misschien zelf leuke projecten starten/beginnen. Het is niet zo alsof ze in loondienst geen leuk werk hebben.
Aan de andere kant ; heb je niet is een opdracht gelezen, dan begin je, en uiteindelijk denk je; dit was totaal niet wat ik verwacht had.
* Pension: ja, dat is idd een stuk vrijheid
* Laptop: bedrijven forceren vaak hun laptops aan. "onze macbooks". Een eigen laptop heeft dan weinig nut
* Je eigen auto kan toch ook prive of een afspraak maken met de grote baas voor een auto
[ Voor 3% gewijzigd door kevinr1 op 29-03-2024 16:33 ]
Life is meant to be experienced
De filosofische discussie voortzettend... wat zou eigenlijk het alternatief zijn om wel zelf
....je ontwikkelplan te bepalen,
....invloed te hebben op de opdrachten die je doet,
....te bepalen wanneer je een vakantie neemt van 3 maanden,
... en misschien wel bovenal WEL die 100-120 euro de uur vangen die anders in de broekzak van je werkgever beland
maar dan niet 'aangemerkt als' ondernemer?
Is het alternatief alleen om alles aan te merken als 'inkomsten uit overig werk'?
....je ontwikkelplan te bepalen,
....invloed te hebben op de opdrachten die je doet,
....te bepalen wanneer je een vakantie neemt van 3 maanden,
... en misschien wel bovenal WEL die 100-120 euro de uur vangen die anders in de broekzak van je werkgever beland
maar dan niet 'aangemerkt als' ondernemer?
Is het alternatief alleen om alles aan te merken als 'inkomsten uit overig werk'?
[ Voor 22% gewijzigd door Vetje op 29-03-2024 17:46 ]
Dat hangt dus maar net van je werkgever af. Ik mocht wel kiezen welke laptop ik wilde. Ik had ook (tot op zekere hoogte, dat dan weer wel) keuzevrijheid in de lease auto. Ik kon wel zeggen, nee, die klus staat me echt niet aan. Pensioen deed hij niets aan, maar daar was ik toen ook niet mee bezig. Het enige dat ik eigenlijk niet kon bepalen was mijn salaris. Ja ik had natuurlijk een limiet aan vakantiedagen, de rest had ik wellicht via onbetaald verlof kunnen opnemen maar ik hoef niet 4 x per jaar 4 weken op vakantie.Miesjh schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:05:
Ik denk dat, naast alle mooie praatjes, voor 90+ % er maar 1 motivatie is: dit levert meer op. Voor het werk dat de meesten hier doen krijg je geen 150k salaris, terwijl wij die omzet wel maken nu (of meer). Is verder prima, iedereen heeft een eigen visie op wat ondernemen is. Maar alle vrijheden die wij nu hebben, zoals elke maand een weekje weg als je zou willen, vrije keuze in auto en opdrachten, dat is allemaal het pure gevolg van dat we flink goed verdienen. Zonder die hoge omzet kun je je het namelijk niet veroorloven om een dure auto te rijden, vaak op vakantie te gaan, nee zeggen tegen opdrachten met het risico dat je een paar weken even onbedoeld geen werk hebt, etc etc. Het 1 is nogal gekoppeld aan het ander....
Behalve dat een buffer om van te leven sowieso prive vermogen isCodeCaster schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:09:
Eens; maar bijvoorbeeld een (gereduceerd) jaarsalaris op de zakelijke spaarrekening om het jaar wachttijd van de AOV op te vangen vind ik prima te verdedigen.
En dan maar eens zien of A) ik een controle krijg, B) de inspecteur dat niet met me eens is en C) het verschil in vermogensbelasting het waard maakt om daarvoor naar de rechter te gaan.
Exact expert nodig?
Oh cool, de ben ik ondernemer discussie weer!
Ik zat bij detacheerders te werken. Die zaten te zeuren dat ik meer omzet moest draaien, maar loonsverhogingen waren altijd een dingetje. Alternatief is dan om bij 1 bedrijf te gaan werken en niet bij een detacheerder. Maar ik krijg altijd na een aantal jaren jeuk en wil dan verder kijken bij een ander bedrijf (vandaar de detacheerders). Dan wordt ik dus zo'n jobhopper....
Alternatief is dan zzp. En de verdubbeling van mijn netto inkomen was ook niet verkeerd.
Ben vast niet de ondernemer die NL graag wil zien, maar ik zie ook geen goed alternatief.
Ik zat bij detacheerders te werken. Die zaten te zeuren dat ik meer omzet moest draaien, maar loonsverhogingen waren altijd een dingetje. Alternatief is dan om bij 1 bedrijf te gaan werken en niet bij een detacheerder. Maar ik krijg altijd na een aantal jaren jeuk en wil dan verder kijken bij een ander bedrijf (vandaar de detacheerders). Dan wordt ik dus zo'n jobhopper....
Alternatief is dan zzp. En de verdubbeling van mijn netto inkomen was ook niet verkeerd.
Ben vast niet de ondernemer die NL graag wil zien, maar ik zie ook geen goed alternatief.
Maar dat kan geen reden zijn om niet als ondernemer gezien te worden. Want alles kan je in loondienst doen, van schoonmaker tot directeur zijn. Dus dat is geen maatstaf.Miesjh schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:05:
Kan ik het werk ook in loondienst doen? Natuurlijk.
Ondernemer ben je als je je eigen klanten kan vinden en zelf kan kiezen: nee daar wil ik niet verder mee, niet gedwongen wordt dit te doen, genoeg betaald wordt om het risico te kunnen opvangen als je klant afscheid neemt.
Ga je voor een goed betaalde en uitdagende, maar ook uitputtende, klus op anderhalf uur reizen of lever je drie tientjes per uur in voor een simpele klus dicht bij huis? Als de werkgever die keuze krijgt weet ik het antwoord al. Kan ik zelf kiezen dan zijn er meer factoren die mee wegen. Bijvoorbeeld een pas geboren kind, ziek familielid of verbouwing in huis. Dan is het wel fijn dat je na werktijd ook nog energie in je hebt.
Die 5 à 6K die ik in loondienst ongeveer waard ben, daar zou ik het probleemloos voor doen als loondienst de autonomie bood die ik zoek.Crazy D schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:39:
[...]
Ik denk dat, naast alle mooie praatjes, voor 90+ % er maar 1 motivatie is: dit levert meer op.
Wat een onzin redenatie. Er zijn ook MKB bedrijven die 1 grote klant hebben, maakt ze dat minder bedrijf of minder ondernemer? Het gaat erom hoe je gedraagt en wat je doet. Duur zegt echt 0,0 iets over of je als ondernemer acteert of niet. Er zijn zoveel meer factoren die iets zeggen of je ondernemer bent of niet.pkuppens schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Nothing to see here!
Het ging er in het voorbeeld vd advocaat over hoeveel geld je apart mag houden. Vraag ik me af wat de bd er van zegt als je je geld in je eigen BV stalt die jouw vermogen gaat beheren. Ik geef toe: het was een ondoordacht wild ideetje....Metalman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Vermogen in een BV is sowieso al niet privé...
Dat is geen enkel probleem. Oppotten en belasting uitstellen, en dan later rustig leeg laten lopen. Mimisterie van financiën heeft leuk overzicht van die laatste fase: https://open.overheid.nl/...9e-8a9e-a31f4fcb4796/filethe-body schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:05:
[...]
Het ging er in het voorbeeld vd advocaat over hoeveel geld je apart mag houden. Vraag ik me af wat de bd er van zegt als je je geld in je eigen BV stalt die jouw vermogen gaat beheren. Ik geef toe: het was een ondoordacht wild ideetje....
TLDR: het is ze teveel werk en de uitkomst bij de rechter is onzeker.
Als ik me niet vergis ging het voorbeeld van de advocaat over een EMZ, niet een BV. Dan is er inderdaad een grijs gebied als het gaat om wat je als zakelijke buffer kunt opvoeren vs privé vermogen. In een BV is dat niet van toepassing: je mag zoveel geld als je wilt oppotten in een BV.the-body schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:05:
[...]
Het ging er in het voorbeeld vd advocaat over hoeveel geld je apart mag houden. Vraag ik me af wat de bd er van zegt als je je geld in je eigen BV stalt die jouw vermogen gaat beheren. Ik geef toe: het was een ondoordacht wild ideetje....
drie tientjes per uur klinkt heel anders dan 51 duizend euro.jadjong schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:27:
Ga je voor een goed betaalde en uitdagende, maar ook uitputtende, klus op anderhalf uur reizen of lever je drie tientjes per uur in voor een simpele klus dicht bij huis? Als de werkgever die keuze krijgt weet ik het antwoord al. Kan ik zelf kiezen dan zijn er meer factoren die mee wegen. Bijvoorbeeld een pas geboren kind, ziek familielid of verbouwing in huis. Dan is het wel fijn dat je na werktijd ook nog energie in je hebt.
Dat is namelijk 1700 uur keer "drie tientjes per uur"
Rijksambtenaren krijgen (o.a.) nu 8.5% procent loonsverhoging. Best fors. Ben zelf vanuit rijksambtenaar gaan zzp’en en moet wel zeggen dat mijn minimum tarief wel omhoog gaat, omdat het anders niet meer waard is (imho). Persoonlijk zou ik rond de 90k gaan verdienen daar, incluis de perks als ambtenaar. Mijn absolute ondergrens gaat naar 95 in ieder geval. Absoluut geen raar tarief natuurlijk. Maar daaronder vind ik het anders niet meer lonend.
Dit alles vanuit puur financieel perspectief incluis risico’s meegenomen
Ik zie dit ook, wellicht niet juist, als signaal dat het toch economisch wel goed gaat en de overheid blijft spenden. Dat is goed nieuws.
Ik zie dit ook, wellicht niet juist, als signaal dat het toch economisch wel goed gaat en de overheid blijft spenden. Dat is goed nieuws.
[ Voor 11% gewijzigd door zwaanenberg op 30-03-2024 19:34 ]
Rust in mijn hoofd vind ik al het geld waard. Steeds maar door gaan omdat een gemiste dag omzet heel veel geld kost is iets waar ik niet meer aan mee doe. Bij een detacheerder is die keuze er niet, je moet elke dag geld opleveren en het liefste sluit de ene klus naadloos aan op de andere. Dat die eerste uit loopt en je tijdens de laatste weken voor de oplevering 24/7 werkt wordt altijd vergeten. Doe mij maar die eigen planning, dan houd ik een paar weken speling voor als het tegen zit en in het geval dat het mee zit vul ik die weken wel weer met losse flodders. Als ik er zin in heb natuurlijkColeJ schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:58:
[...]
drie tientjes per uur klinkt heel anders dan 51 duizend euro.
Dat is namelijk 1700 uur keer "drie tientjes per uur"
Ik ben ook vanuit een overheidsinstantie gaan zzp’en en als ik kijk naar de salarissen van mijn oude club, dan is de max in mijn oude schaal bijna 98k. Dat vind ik best fors.zwaanenberg schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:25:
Rijksambtenaren krijgen (o.a.) nu 8.5% procent loonsverhoging. Best fors. Ben zelf vanuit rijksambtenaar gaan zzp’en en moet wel zeggen dat mijn minimum tarief wel omhoog gaat, omdat het anders niet meer waard is (imho). Persoonlijk zou ik rond de 90k gaan verdienen daar, incluis de perks als ambtenaar. Mijn absolute ondergrens gaat naar 95 in ieder geval. Absoluut geen raar tarief natuurlijk. Maar daaronder vind ik het anders niet meer lonend.
Van oud collega’s die daar al meer dan 15 jaar zitten heb ik wel gehoord dat het een golf beweging is in de balans van interne en externe mensen. Ik denk dat we dan nu op de golf zitten naar meer intern ipv extern
Ik zag een hele mooie Audi A5 en zat al met een schuin oog naar een volgende auto te kijken aangezien de onderhoudskosten voor mijn 14 jaar oude Skoda uit de pas begonnen te lopen. De Audi was een marge-auto. Overal op het www las ik dat het voor ondernemers voordeliger is om een BTW-auto te kopen, maar uit elke rekensom die ik maakte (bijvoorbeeld hier bleek dat dat niet zo is. Je BTW-auto verkoop je ook op een gegeven moment weer en dan moet je ook weer BTW rekenen aan de koper. Ik vind het raar dat de uitkomsten van mijn berekeningen niet in pas lopen met de consensus dat je als Zzp-er beter een BTW-auto kunt kopen. Zie bijgaande:
Marge:
/f/image/jc6W4SsgLnGsVLsbg1VGQQFV.png?f=fotoalbum_large)
Exact dezelfde gegevens, maar dan als BTW-auto:
/f/image/mszFB3wuzgaWk4kYM6P7j7QG.png?f=fotoalbum_large)
Hoe zien jullie dit?
Marge:
/f/image/jc6W4SsgLnGsVLsbg1VGQQFV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mszFB3wuzgaWk4kYM6P7j7QG.png?f=fotoalbum_large)
Hoe zien jullie dit?
@the-body Brandstof en onderhoud zijn bij de auto van de zaak lager omdat je de BTW kan aftrekken. De post “BTW over privégebruik” als je de auto in privé rijdt snap ik niet. Het verschil tussen marge en BTW auto voor afschrijving/financiering is minder dan 21%, dat snap ik ook niet.
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 30-03-2024 23:01 ]
“BTW over privégebruik” is wat je in het 4e kwartaal in je BTW aangifte moet betalen als je de auto voor de BTW op de zaak hebt staan, is 1,5% van de cataloguswaarde. Het verschil afschrijving/financiering zit hem idd in de BTW, ik zal 's kijken hoe ze dat doen.RichieB schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:58:
@the-body Brandstof en onderhoud zijn bij de auto van de zaak lager omdat je de BTW kan aftrekken. De post “BTW over privégebruik” als je de auto in privé rijdt snap ik niet. Het verschil tussen marge en BTW auto voor afschrijving/financiering is minder dan 21%, dat snap ik ook niet.
Maar mij ging het om het verschil tussen een BTW- of een marge-auto kopen. Het blijkt hier dat een marge-auto over een paar jaar goedkoper is, dat bevreemdt mij omdat ik overal lees dat je als ondernemer beter een tweedehands BTW-auto kunt kopen.
Tja, om te beginnen zou ik dit al nooit overwegen, zakelijk zo'n auto aanschaffen.Met een catalogus prijs van 48k betaal je dik 10k aan bijtelling. Persoonlijk word ik daar niet vrolijk van.the-body schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:40:
Ik zag een hele mooie Audi A5 en zat al met een schuin oog naar een volgende auto te kijken aangezien de onderhoudskosten voor mijn 14 jaar oude Skoda uit de pas begonnen te lopen. De Audi was een marge-auto. Overal op het www las ik dat het voor ondernemers voordeliger is om een BTW-auto te kopen, maar uit elke rekensom die ik maakte (bijvoorbeeld hier bleek dat dat niet zo is. Je BTW-auto verkoop je ook op een gegeven moment weer en dan moet je ook weer BTW rekenen aan de koper. Ik vind het raar dat de uitkomsten van mijn berekeningen niet in pas lopen met de consensus dat je als Zzp-er beter een BTW-auto kunt kopen. Zie bijgaande:
Marge:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe zien jullie dit?
Anyhow...
Je plaatjes zeggen m.i. meer iets over de running cost. De aanschaf en de "besparing" van het terugkrijgen van de BTW staat er niet bij. Stel het was een btw auto geweest had je dus 4k BTW terug gekregen. En ja je betaalt dat gedeeltelijk terug bij verkoop maar dat zal minder zijn na een aantal jaar rijden. Bijv over x jaar verkoop je de A5 voor 15k, dan mag je 2,6k terug betalen. Per saldo heb je dan 1,4k btw er tussenuit gehaald (wel over meerdere jaren). Die BTW verrekening van aankoop vs verkoop staat niet in je overzicht en die telt m.i. wel mee in een correcte berekening/afweging. Evengoed klopt het dat 2.7 of 1.5 % prive gebruik echt wel een serieus verschil is.En bij een goedkopere aanschaf weegt dat wel mee aangezien dat over cataloguswaarde gaat en de BTW over aanschaf. Koop je de A5 nieuw dan is de BTW n stuk hoger natuurlijk en het prive gebruik hetzelfde. Je zou dus kunnen beargumenteren dat het voordeel van een BTW auto bij nieuw of aantal jaren oud interessant is, maar na bijv 6 jaar no so much.
En als je de auto privé koopt en deze regeling toepast:
https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto
https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto
Dat weet ik, maar die post staat ook bij “Auto in privé” en dan betaal je dit juist niet.the-body schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:08:
[...]
“BTW over privégebruik” is wat je in het 4e kwartaal in je BTW aangifte moet betalen als je de auto voor de BTW op de zaak hebt staan, is 1,5% van de cataloguswaarde.
Dan moet je wel alle BTW goed meerekenen zoals @bekkerm aangeeft. Zou best kunnen dat het inderdaad niet veel uit maakt voor oude auto’s.[…]
Het blijkt hier dat een marge-auto over een paar jaar goedkoper is, dat bevreemdt mij omdat ik overal lees dat je als ondernemer beter een tweedehands BTW-auto kunt kopen.
Ik wil de auto ook zeker niet op de zaak zetten, die bijtelling is geld weggooien imho. Voor de BTW wel op de zaak. Ook als je de auto in privé hebt kun je dus die 1,5% over de cataloguswaarde aan BTW betalen maar dan mag je ook over het hele jaar alle BTW over onderhoud en benzine aftrekken. Wat mij nog onduidelijk is of ik bij de aanschaf van een BTW auto de BTW wel af mag trekken zonder dat ik de auto op de zaak zet. Ik ben juist op zoek naar een wat leukere auto van zo'n 5-6 jaar oud met max 120k aan km's.
Maar klaarblijkelijk is deze berekening van de KvK niet compleet. Ga 's zoeken naar een betere tool op het internet, of als iemand een goede excel heeft graag!
Maar klaarblijkelijk is deze berekening van de KvK niet compleet. Ga 's zoeken naar een betere tool op het internet, of als iemand een goede excel heeft graag!
Je mag van een privé auto de BTW op aanschaf niet terugvorderen. Dit kan alleen als die zakelijk op de balans staat. Vaak is het bij gebruikte (of youngtimers) ook niet interessant omdat de eerste 4 jaar het hogere forfait dient te gebruiken.
Okay, dus resumé: als ZZP-er die een 2e-hands auto wilt kopen die niet op de zaak komt te staan maar wel de auto voor de BTW op de zaak wilt zetten, kun je net zo goed een marge-auto kopen? Als je een BTW-auto koopt kun je dus alleen de BTW van de aankoop terugvorderen als je de auto op de zaak zet. En in dat laatste geval betaal je ook nog 2,7% ipv 1,5% over de cataloguswaarde aan BTW als je de auto voor de BTW op de zaak zet.Deveon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:36:
Je mag van een privé auto de BTW op aanschaf niet terugvorderen. Dit kan alleen als die zakelijk op de balans staat. Vaak is het bij gebruikte (of youngtimers) ook niet interessant omdat de eerste 4 jaar het hogere forfait dient te gebruiken.
Weet je ook waar ik de officiële bronnen voor deze regelingen kan vinden? De belastingdienst gaat niet diep genoeg op de materie in op hun website.
Ik vind het idd wat ondoorgrondelijk. Wat linkjes:the-body schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:25:
[...]
Okay, dus resumé: als ZZP-er die een 2e-hands auto wilt kopen die niet op de zaak komt te staan maar wel de auto voor de BTW op de zaak wilt zetten, kun je net zo goed een marge-auto kopen? Als je een BTW-auto koopt kun je dus alleen de BTW van de aankoop terugvorderen als je de auto op de zaak zet. En in dat laatste geval betaal je ook nog 2,7% ipv 1,5% over de cataloguswaarde aan BTW als je de auto voor de BTW op de zaak zet.
Weet je ook waar ik de officiële bronnen voor deze regelingen kan vinden? De belastingdienst gaat niet diep genoeg op de materie in op hun website.
https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
en een rekentooltje:
https://www.belastingdien...hulpmiddel-btw-en-de-auto
Je kan een auto niet “voor de BTW” op de zaak zetten, enkel voor de IB. Je mag wel BTW terugvragen op onderhoud en energie mits je privé auto zakelijk gebruikt. Onofficieel kan je via een Private Lease waarschijnlijk wel indirect de BTW op aanschaf/afschrijving terug vragen. Zelf heb ik dit vanwege SEPP subsidie echter nooit gedaan.the-body schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:25:
[...]
Okay, dus resumé: als ZZP-er die een 2e-hands auto wilt kopen die niet op de zaak komt te staan maar wel de auto voor de BTW op de zaak wilt zetten, kun je net zo goed een marge-auto kopen? Als je een BTW-auto koopt kun je dus alleen de BTW van de aankoop terugvorderen als je de auto op de zaak zet. En in dat laatste geval betaal je ook nog 2,7% ipv 1,5% over de cataloguswaarde aan BTW als je de auto voor de BTW op de zaak zet.
Copy/paste van een eerdere reactie van mijDeveon schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:58:
[...]
Je kan een auto niet “voor de BTW” op de zaak zetten, enkel voor de IB. Je mag wel BTW terugvragen op onderhoud en energie mits je privé auto zakelijk gebruikt. Onofficieel kan je via een Private Lease waarschijnlijk wel indirect de BTW op aanschaf/afschrijving terug vragen. Zelf heb ik dit vanwege SEPP subsidie echter nooit gedaan.
Lees hier maar even: https://www.belastingdien...0keuze%20voor%20de%20btw.
Om het wat makkelijker te maken
Als u een auto zowel voor uw onderneming als privé wilt gebruiken, hebt u 2 mogelijkheden:
U rijdt in een auto van uw onderneming. De auto behoort dan tot het ondernemingsvermogen.
U rijdt in uw eigen auto. De auto behoort dan tot uw privévermogen.
De keuze die u maakt, heeft gevolgen voor de wijze waarop u de kosten van de auto moet verwerken in uw winstberekening. U moet zowel voor de inkomstenbelasting als voor de btw bepalen of uw auto tot het ondernemingsvermogen of tot uw privévermogen hoort.
Of de auto voor de inkomstenbelasting tot het ondernemingsvermogen of uw privévermogen hoort, speelt geen rol bij uw keuze voor de btw.
Heeft iemand ervaring met Seven Stars? Wat voor comissie rekenen ze?
7,5/10groezle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:05:
Als je zelf een opdracht regelt en als zij er tussen moeten zitten als preferred supplier was het altijd 2,50.
Bij mij zaten ze er voor een tientje tussen. Verder goede ervaring met ze, betalen gewoon op tijd, geen rare "wij betalen alleen op de donderdagen" oid.groezle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:05:
EU DNS: 86.54.11.100
Paar van m'n collega's zitten via hen bij m'n klant. Ze lijken positief genoeg. Of eerder: ik hoor er geen klachten over, wat ook al positief is.groezle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:05:
Ze zijn momenteel mijn tussenpartij. Comissie van 7,50. Betalen binnen 28 dagen. Tevreden over hun dienstverlening.groezle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:05:
[ Voor 4% gewijzigd door mr_derk op 01-04-2024 08:01 ]
Eerste contact was prima, makkelijk om iemand aan de lijn te krijgen als je vragen hebt. Echter, na een maand na de start van mijn opdracht kreeg ik een bericht van ze dat ze geen tussenpartij meer konden zijn voor mijn eindklant (want de aanbesteding is naar een andere partij gegaan), en dat mijn lopende contract niet meer verlengd kon worden na 6 maanden. Natuurlijk erg vervelend, en ook mijn eindklant is er behoorlijk ontstemd over (want nu moet er weer vanalles geregeld gaan worden).groezle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:05:
Kan me niet voorstellen dat ze dat niet wisten (of op zijn minst vermoedden) dat dit ging gebeuren, dus vind het niet netjes hoe ze dit hebben gecommuniceerd naar mij. Denk daarom niet dat ik ze zelf nog in de toekomst ga gebruiken als tussenpartij.
@SchorsB Hoe had dat dan gemoeten? Op het moment dat je startte waren ze nog wel de mantel partij. En dat is daarna verandert, daar kunnen ze toch ook niets aan doen? Dat geldt toch voor elke mantel partij bij de overheid, die contacten lopen elke 3 tot 5 jaar af. Dan had je geen ondernemer moeten worden maar in loondienst moeten gaan als je dit zo vervelend vind.
Verder kun je toch gewoon als warme stoel reageren op je eigen opdracht over een half jaar. Als jij verder wilt en de opdrachtgever ook is er toch, los van dat administratie, geen issue?
Verder kun je toch gewoon als warme stoel reageren op je eigen opdracht over een half jaar. Als jij verder wilt en de opdrachtgever ook is er toch, los van dat administratie, geen issue?
[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 01-04-2024 09:54 ]
Het is alweer even geleden dat dit soort buitensporige reacties werden gegeven. Is het 1 april ofzo?jongetje schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:51:
@SchorsB Dan had je geen ondernemer moeten worden maar in loondienst moeten gaan als je dit zo vervelend vind.
OT: volgens mij kunnen lopende contracten (incl. verlengingen) door de nieuwe mantelpartijen worden overgenomen. Wellicht verschilt het per overheidsorganisatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Vetje op 01-04-2024 10:28 ]
Dat gebeurt mij nu omgekeerd...SchorsB schreef op maandag 1 april 2024 @ 09:11:
[...]
Eerste contact was prima, makkelijk om iemand aan de lijn te krijgen als je vragen hebt. Echter, na een maand na de start van mijn opdracht kreeg ik een bericht van ze dat ze geen tussenpartij meer konden zijn voor mijn eindklant (want de aanbesteding is naar een andere partij gegaan)
HeadFirst / Between zijn niet langer onderdeel van de gegunde partijen voor overheidsopdrachten, Seven Stars wel.