Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Bedankt voor de heldere reacties! Dan kan ik mij wat moeite besparen en het zo laten als het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:07
Lisper schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Omdat Atos overheidsinstanties uitknijpt met dure ondermaatse dienstverlening en producten.

https://www.computable.nl...-over-gestopt-gt-connect/
Dat geldt niet alleen voor ATOS. Ik kom vingers aan mijn handen tekort om ze allemaal op te noemen.
Maar het is inherent aan hoe de overheid werkt met aanbestedingen.
If you want to be fucked, you will be fucked.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
ColeJ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Als ik het zo lees: Too big to fail.
Ik blijf het zeggen, het wordt gewoon tijd dat we een Ministerie van IT krijgen. Waarin een visie is en waarmee je alle dienstverlening intern houdt. Niet meer uit besteden aan dit soort clubs of bv Centric etc. Bespaard enorm veel geld en het is gewoonweg nodig in deze tijd.

Maar goed, nederlandse overheid besteed liever alles uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Ik blijf het zeggen, het wordt gewoon tijd dat we een Ministerie van IT krijgen. Waarin een visie is en waarmee je alle dienstverlening intern houdt. Niet meer uit besteden aan dit soort clubs of bv Centric etc. Bespaard enorm veel geld en het is gewoonweg nodig in deze tijd.

Intern als in ambtenaren in loondienst of intern als in inhuren van externe? Beide scenario's is eigenlijk niet anders dat de overheid zelf gaat concurreren met de markt en zie zelf daar zo de voordelen niet van. We creëren dan enkel overheidsinstantie waar alle andere instanties weer van afhankelijk zijn. Persoonlijk ben ik meer fan van een centrale adviserende rol zoals het NCSC op gebied van security doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:35:
Niet voor die ZZPers maar ik vind het een heel goed bericht dat het slecht gaat met Atos. Moge veel van dit soort grote detacheerders volgen.
Dat het slecht gaat met Atos komt niet per se door de slechte dienstverlening (dat doen eigenlijk al die grote maar komen er mee weg) maar door een paar flinke overnames in de afgelopen 3 jaar door het vorige bestuur.. Volgens mij is die nu opgestapt maar die paar overnames waren vervolgens compleet verlieslatend, waardoor ze ze hebben moeten afschrijven. Dit schijnt echt miljarden te hebben gekost als ik het zo lees en dat leidde tot deze situatie, niet zozeer het slechte werk wat ze afleveren.

In dat 'werken bij Atos' staat het allemaal wel mooi onder elkaar als je het leuk vindt om te lezen maar daar zijn wel echt grote fuck-ups gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Gewoon goed contract en inkoopmanagement onderdeel van je aanbesting maken. Leveranciers afrekenen op het verleden. Iets wat bij grote corps ook niet gedaan wordt... Heb met partijen gewerkt die al 10 jaar binnen een grote multinational rond liepen, wat ze deden? Iedereen die van een uni af kwam in dienst nemen en op het project gooien, wat een tering zooi...

Heb begrepen dat er leningen aangegaan zijn die binnenkort vernieuwd moeten worden tegen een hoger rente percentage. Bijzonder zuur, maar heb begrepen dat de Franse overheid mogelijk bij zal springen. Benieuwd.

Heb zelf met mensen van het vroegere Bull gewerkt, werkten goede mensen. Erg triest voor ze. Had begrepen dat Airbus ze over wou nemen maar dat dit door dillegence afgeketst is. Ook een behoorlijke red flag lijkt mij.

[ Voor 12% gewijzigd door init6 op 27-03-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Intern als in ambtenaren in loondienst of intern als in inhuren van externe? Beide scenario's is eigenlijk niet anders dat de overheid zelf gaat concurreren met de markt en zie zelf daar zo de voordelen niet van. We creëren dan enkel overheidsinstantie waar alle andere instanties weer van afhankelijk zijn. Persoonlijk ben ik meer fan van een centrale adviserende rol zoals het NCSC op gebied van security doet.
Liever intern natuurlijk, maar een ministerie van IT zou al een begin zijn om je infrastructuur en belangrijke tech te waarborgen.

Concurreren? Er worden miljoenen wellicht miljarden weg gesmeten omdat we luie of incomptente ambtenaren hebben en dure externe clubs ingehuurd worden. Die clubs hebben een incentive om projecten uit te smeren, niet af te ronden etc.

Afhankelijk zijn van dit sort clubs is steeds weer een grote bedreiging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:13:
[...]
Er worden miljoenen wellicht miljarden weg gesmeten omdat we luie of incomptente ambtenaren hebben en dure externe clubs ingehuurd worden.
Als ze al die euro' s nu eens besteden aan een aparte CAO of schalenstructuur voor IT-ers binnen de overheid, dan wordt het salaris misschien wat interessanter en competitiever met de markt. Niet dat ik werken bij de overheid per se heel leuk vind, maar je zit al rap aan het eind van je schaal. Dan snap ik wel dat je inkakt, lui wordt en vervolgens incompetent.

Niet iedereen hoeft een hoogvlieger te zijn of te willen worden, maar de hoogvliegers die de overheid heeft komen al snel in ijle lucht, happen naar adem en storten ter aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is het slim om 2 lijfrente polissen aan te houden (ipv alles op 1 hoop), zodat je daar nog mee kan spelen
en bijvoorbeeld kan kiezen om er 1 al eerder te laten uitkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Liever intern natuurlijk, maar een ministerie van IT zou al een begin zijn om je infrastructuur en belangrijke tech te waarborgen.

Concurreren? Er worden miljoenen wellicht miljarden weg gesmeten omdat we luie of incomptente ambtenaren hebben en dure externe clubs ingehuurd worden. Die clubs hebben een incentive om projecten uit te smeren, niet af te ronden etc.

Afhankelijk zijn van dit sort clubs is steeds weer een grote bedreiging.
Dus de oplossing voor lui en incompetente ambtenaren is méér ambtenaren? Die clubs hebben werk zat hoor. De kunst van de IT sector is de juiste expertise hebben, opdrachten scoren is niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
Een jaar terug heb ik een AOV afgesloten en nu vraagt mijn tussenpersoon of ik tevreden ben of dat er nog aan iets veranderd moet worden. Tja, wat moet ik ervan zeggen? De wachttijd is nog steeds dat wat ik wil en het bedrag wat uitgekeerd gaat worden bij arbeidsongeschiktheid daar hoeft ook niets aan veranderd te worden.

Ben ik dan tevreden met mijn AOV? Ja geen idee. Het zal wel. Over mijn zorgverzekering wel tevreden. Die betalen gewoon de factuur van de tandarts volgens de afspraken in de polis. Dus ja, of ik over de AOV tevreden ben, dat weet je pas wanneer ze gaan uitkeren. Misschien gaan ze moeilijk gaan doen als het erop aankomt.

Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen? Zijn jullie bekend met onderzoeken/ervaringen/statistieken over de AOV-verzekeraars? Mijn zoektocht op het (gratis) internet heeft nog niets opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Als ze al die euro' s nu eens besteden aan een aparte CAO of schalenstructuur voor IT-ers binnen de overheid, dan wordt het salaris misschien wat interessanter en competitiever met de markt. Niet dat ik werken bij de overheid per se heel leuk vind, maar je zit al rap aan het eind van je schaal. Dan snap ik wel dat je inkakt, lui wordt en vervolgens incompetent.

Niet iedereen hoeft een hoogvlieger te zijn of te willen worden, maar de hoogvliegers die de overheid heeft komen al snel in ijle lucht, happen naar adem en storten ter aarde.
Ja een ministerie opzetten is natuurlij makkelijker gezegd dan gedaan. Je zal dan ook een cao moeten hebben die met de markt kan competeren. Misschien bv met 55 met pensioen, ben je meteen af van al die ouwe IT'ers :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
badkuip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:38:
Een jaar terug heb ik een AOV afgesloten en nu vraagt mijn tussenpersoon of ik tevreden ben of dat er nog aan iets veranderd moet worden.
Naar mate je buffers groeien kan ik me voorstellen dat je de wachttijd verhoogt zodat de premie zakt. Angezien de meeste arbeidsongeschiktheid van korte duur is (hoogstens een paar maanden), kan het verschil in premie tussen 3 maanden en 24 maanden best groot zijn.

Daarnaast kan het zijn dat je periodiek het uit te keren bedrag laat ophogen naar mate je meer gaat verdienen en de inflatie wat hoger is. Bij de meeste AOV's mag je dit maar met zoveel procent per jaar (of 3 jaar) verhogen. Daarom kan het raadzaam zijn dat periodiek een klein beetje bij te laten stellen dan dat je het over 10 jaar ineens wilt verhogen met 25%. Dat laatste lukt dan alleen vaak na een nieuw medisch acceptatie-traject. Dan moet je maar hopen dat er in de tussentijd geen medische mankementen bij krijgt.

Zo verhoog ik ook zo af en toe het uit te keren bedrag een beetje. Mocht ik ooit permanent arbeidsongeschikt raken hoef ik niet rijk te worden van de verzekering, maar ik heb dan geen zin om naast m'n gezondheid ook nog heel veel andere dingen te moeten opgeven. Dat hoop ik op deze manier een beetje te voorkomen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
@Freeaqingme de wachttijd veranderen is nog niet aan de orde, dat laat mijn situatie nog niet toe. Dat was wel iets wat ik al bedacht had en wilde doen zodra de mogelijkheid daarvoor ontstaat.

Verhogen van het uit te keren bedrag is wel een goed punt, daar had ik niet eens bij stil gestaan. Ga ik voor aan de slag.

De AOV laat pas zien wat ie waard is op het moment dat ie moet gaan uitkeren. Dus de vraag van ervaringen/statistieken/reviews heb ik nog steeds en als iemand daar een idee bij heeft, ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Ja een ministerie opzetten is natuurlij makkelijker gezegd dan gedaan. Je zal dan ook een cao moeten hebben die met de markt kan competeren. Misschien bv met 55 met pensioen, ben je meteen af van al die ouwe IT'ers :+
Grapjas.

Ze huren nog steeds 70-jarige COBOL-programmeurs in omdat die jonkies het verrekken. En het wordt voorlopig niet beter.

Vroeger dacht ik: als ik 35 ben moet ik zorgen dat ik op een plek kom waar ik kan uitzingen tot mijn pensioen. Later trok ik dat bij naar 40. Nu weet ik dat ik tot mijn 70e gewoon kan blijven werken. Of niet, als ik genoeg gespaard heb en geen zin meer heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
badkuip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:48:
De AOV laat pas zien wat ie waard is op het moment dat ie moet gaan uitkeren. Dus de vraag van ervaringen/statistieken/reviews heb ik nog steeds en als iemand daar een idee bij heeft, ik hoor het graag.
Ik weet niet of dat soort statistieken bestaan. Maar dat is voor mij in ieder geval reden dit via een adviseur te spelen, die daar in ieder geval wel goed gevoel en ervaring bij/in heeft.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
Een jaar terug heb ik een AOV afgesloten en nu vraagt mijn tussenpersoon of ik tevreden ben of dat er nog aan iets veranderd moet worden. Tja, wat moet ik ervan zeggen? De wachttijd is nog steeds dat wat ik wil en het bedrag wat uitgekeerd gaat worden bij arbeidsongeschiktheid daar hoeft ook niets aan veranderd te worden.

Ben ik dan tevreden met mijn AOV? Ja geen idee. Het zal wel. Over mijn zorgverzekering wel tevreden. Die betalen gewoon de factuur van de tandarts volgens de afspraken in de polis. Dus ja, of ik over de AOV tevreden ben, dat weet je pas wanneer ze gaan uitkeren. Misschien gaan ze moeilijk gaan doen als het erop aankomt.

Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen? Zijn jullie bekend met onderzoeken/ervaringen/statistieken over de AOV-verzekeraars? Mijn zoektocht op het (gratis) internet heeft nog niets opgeleverd.
Het is het werk van je intermediair om te berekenen of alles nog voldoende is, rekeninghoudend met gewijzigde omstandigheden (kinderen, verhuizing etc etc). Voor dat advies betaal je maandelijks (en ik snap dat ze dat niet willen, daarom ben ik nu overgestapt naar execution only)
Freeaqingme schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Naar mate je buffers groeien kan ik me voorstellen dat je de wachttijd verhoogt zodat de premie zakt. Angezien de meeste arbeidsongeschiktheid van korte duur is (hoogstens een paar maanden), kan het verschil in premie tussen 3 maanden en 24 maanden best groot zijn.

[..]
Omdat wij relatief weinig risico lopen, is er vrij weinig dat we kunnen doen om de premie te verlagen anders dan niet ouder worden. Langere wachttijd, iets lager bedrag, het zet weinig zoden aan de dijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Grapjas.

Ze huren nog steeds 70-jarige COBOL-programmeurs in omdat die jonkies het verrekken. En het wordt voorlopig niet beter.

Vroeger dacht ik: als ik 35 ben moet ik zorgen dat ik op een plek kom waar ik kan uitzingen tot mijn pensioen. Later trok ik dat bij naar 40. Nu weet ik dat ik tot mijn 70e gewoon kan blijven werken. Of niet, als ik genoeg gespaard heb en geen zin meer heb.
Haha dat weet ik, en weet ook dat jij een beetje in die hoek zit dus vandaar dat het grapje maak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Triggered door een opmerking van ik dacht @RonaldHeirbaut ... de meeste kosten voor ons zitten denk ik in kennis op peil houden. Idd, mijn PL/SQL, oracle forms, Cobol, Delphi, het is allemaal geen reet meer waard, maar heeft wel geld en vooral tijd gekost.

Nu heb ik voor een project wel eens een PoC gemaakt en dat in Pypi gegooid omdat eigen repo's niet mochten. Maar hoe ver kun je gaan door in mijn geval bij elk project herhalende scripts en werkzaamheden te automatiseren (dus kennis omzetten in software) en dat te activeren? Mijn opensource speeltje ben ik aan het uitbreidden, ook om "de onderneming" wat meer body te geven, maar dit is eigenlijk de enige manier die ik kan bedenken om op de kennis die ik gebruikt heb af te kunnen schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
fry77 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:58:

[...]

Omdat wij relatief weinig risico lopen, is er vrij weinig dat we kunnen doen om de premie te verlagen anders dan niet ouder worden. Langere wachttijd, iets lager bedrag, het zet weinig zoden aan de dijk.
Mijn hele punt was dat je juist die wachttijd kan verhogen, dus ik snap niet echt wat je hier mee wil zeggen?

Verder geloof ik niet dat bij risicovollere beroepen er wel een boel is dat mensen kunnen doen om de premie te verlagen. Juist daarbij zegt de verzekeraar dan "Ja maar je beroep is inherent gevaarlijk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Een jaar terug heb ik een AOV afgesloten en nu vraagt mijn tussenpersoon of ik tevreden ben of dat er nog aan iets veranderd moet worden.
Overigens die tussenpersonen zijn volgens mij verplicht om na een x tijd dit bij je te polsen of de verzekering nog bij je aansluit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Kurios schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:22:
[...]

Overigens die tussenpersonen zijn volgens mij verplicht om na een x tijd dit bij je te polsen of de verzekering nog bij je aansluit :)
Klopt, ik zit bij Henst-Lunsen en mijn contact persoon zit er enorm actief op en kan daar ook altijd nog vragen naar toe sturen. Als je een goede tussen partij hebt dan is dat het geld echt waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
mannowlahn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Klopt, ik zit bij Henst-Lunsen en mijn contact persoon zit er enorm actief op en kan daar ook altijd nog vragen naar toe sturen. Als je een goede tussen partij hebt dan is dat het geld echt waard.
Wat doet de jouwe aan actieve dienstverlening dan? Ik kreeg gewoon een kopie polis op de mail toegestuurd met daarbij de vraag of ik nog veranderingen door te geven had, hetzij vanwege persoonlijke omstandigheden of omdat ik specifieke wensen zou hebben. Voor de rest heb ik die kerel het hele jaar niet gehoord…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:56:
Waarom vind je dat? Is dat gunstig voor ons als ZZP-er of zo?
Niet gunstig, niet ongunstig. Maar gezien hoe hun businessmodel vooral het uitknijpen van overheden is, kunnen ze wat mij betreft niet snel genoeg falliet gaan. Het is onder aan de streep ons belastinggeld.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:46:
Dat was ook mijn 1e gedachte, maar het zette me toch aan het denken.
De mensen die er werken overspoelen dan toch de markt, dus wat doet dat voor ons? Ik ben er wel van overtuigt dat ik beter ben dan 95% van het Atos personeel, maar toch is de markt overspoelt.
Ik maak me daar geen zorgen over. Er is een constante aanwas van developers die 'in' onze markt opereren. En de mensen die primair bij dit soort grote clubs werken, zijn over het algemeen van een belabberd niveau. De goeie blijven daar niet 10 jaar hangen over het algemeen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 27-03-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
bord4kop schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:01:
Ik vond dit een prima initiatief! Maar hoe staat het eigenlijk met dit lijstje?
Geen idee. Het is een comment van 2 jaar terug en voor mijn gevoel heb ik er 5 jaar al niks aan gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Freeaqingme schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Mijn hele punt was dat je juist die wachttijd kan verhogen, dus ik snap niet echt wat je hier mee wil zeggen?

Verder geloof ik niet dat bij risicovollere beroepen er wel een boel is dat mensen kunnen doen om de premie te verlagen. Juist daarbij zegt de verzekeraar dan "Ja maar je beroep is inherent gevaarlijk"
En daarom is je premie ook hoger. En kan die lager zijn met langere wachtttijd. In de bouw gebeuren nu eenmaal veel kleinere ongevalletjes waar jew met een paar weken vanaf bent dan op kantoor. Dus heeft eenm langere wachttijd daaar wel degelijk zin. Toen ik met mijn premie zat te spelen was het aantal kilometers per jaar dat ik reed de grootste factor die invloed had op de premie. Blijkbaar is dat het gevaarlijkste deel van ons werk: er naar toe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
[...]

Ik blijf het zeggen, het wordt gewoon tijd dat we een Ministerie van IT krijgen.
Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Toch altijd een fijn gevoel als mensen met verstand van zaken met de scepter zwaaien.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
badkuip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Wat doet de jouwe aan actieve dienstverlening dan? Ik kreeg gewoon een kopie polis op de mail toegestuurd met daarbij de vraag of ik nog veranderingen door te geven had, hetzij vanwege persoonlijke omstandigheden of omdat ik specifieke wensen zou hebben. Voor de rest heb ik die kerel het hele jaar niet gehoord…
Check of mijn inkomen nog afgedekt is, of we de parameters moeten aanpassen omdat bv mijn buffer hoger is, afhandeling van invulling documenten bij indexering, vragen beantwoorden mbt eventueel AOV via bv doen ipv privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52
badkuip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:07:
[...]

Ik krijg ook voornamelijk een formulier per jaar om aan te geven hoe de vlag er bij hangt. Een uitzondering heb ik echter ook gehad, anderhalf jaar geleden belde m'n adviseur met de vraag of ik over wilde stappen naar een ander type polis dat Movir had geïntroduceerd en waar ik voor in aanmerking zou komen volgens zijn inschatting. Dat levert de adviseur wel weer een vergoeding op om dat in orde te maken maar m'n premie ging er meer van omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Klinkt vooral als een opmerking van je favoriete <knip> minder fraaie eigenschapsomschrijving oom die op een willekeurige verjaardag vindt dat de hele politiek maar onzin is. Heb je specifieke punten uit de beleidsagenda die je niet aanstaan?

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 28-03-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Aftansert schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Klinkt vooral als een opmerking van je favoriete <knip> oom die op een willekeurige verjaardag vindt dat de hele politiek maar onzin is. Heb je specifieke punten uit de beleidsagenda die je niet aanstaan?
<knip> Niet op de man spelen.

Ik heb het over <knip> Naamsverbasteringen zijn niet de bedoeling op Tweakers. dat zij een grote grap is voor die positie. Daar is niks racistisch aan overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 28-03-2024 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
<knip> Commentaar op moderatie-acties moet inderdaad via andere kanalen. Als je dat al weet, waarom doe je het dan alsnog hier?

[ Voor 79% gewijzigd door Ardana op 27-03-2024 19:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Aftansert schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:22:
[...]

Klinkt vooral als een opmerking van je favoriete <knip>oom die op een willekeurige verjaardag vindt dat de hele politiek maar onzin is. Heb je specifieke punten uit de beleidsagenda die je niet aanstaan?
Zwaar ongepast en totaal verwerpelijk.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 28-03-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:34

R.G

Kleine update:
Cv verwerkt in een speciaal template.
Ze gaan nu mij voortleggen bij de klant.

Het wordt zo gedaan:

70 per uur bruto, ik maak de factuur en stuur deze naar de tussenpersoon. Zij maken een factuur en sturen deze door naar de klant.

Ik werk dus niet voor de tussenpersoon, hoewel het wel zo voelt en ik vroeg ze naar voorwaarden enzo, alleen het lijkt nog niet op echt op vrijheid eerlijk gezegd.

Ik zei ook nog waarom zou ik met de tussenpartij in zee gaan. Ze zeiden zelf kom je daar niet binnen.

Wij zijn het netwerk voor jouw en ze gaan alleen als supplier als ons in zee.

Ik vind dit heel sterk,

Maar ja ik moet wat en ik heb nu de kans.

Wel is de rol best hoog. Zware taak zegt mijn gevoel.

Maar ja gewoon knallen en voor gaan niet?

Nog wat:
Een Onderdeel van de job is programmeertaall X , en Dan een nieuwe variant die ik nooit echt heb gebruikt.

Maar de tussenpersoon zei maak er een mooi verhaal van als je eenmaal binnen bent Dan redt jij je wel en leer je het snel bij Dan komt het goed.

Dat vind ik eigenlijk onethisch? En risico vol?

Maar ik moest me geen zorgen maken

[ Voor 18% gewijzigd door R.G op 27-03-2024 21:17 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
R.G schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:14:
Kleine update:

Het wordt zo gedaan:

70 per uur bruto, ik maak de factuur en stuur deze naar de tussenpersoon. Zij maken een factuur en sturen deze door naar de klant.

Ik werk dus niet voor de tussenpersoon, hoewel het wel zo voelt en ik vroeg ze naar voorwaarden enzo, alleen het lijkt nog niet op echt op vrijheid eerlijk gezegd.

Ik zei ook nog waarom zou ik met de tussenpartij in zee gaan. Ze zeiden zelf kom je daar niet binnen.

Ik vind dit heel sterk,

Nog wat:
Een Onderdeel van de job is programmeertaall X , en Dan een nieuwe variant die ik nooit echt heb gebruikt.

Maar de tussenpersoon zei maak er een mooi verhaal van als je eenmaal binnen bent Dan redt jij je wel en leer je het snel bij Dan komt het goed.

:|
Het staat natuurlijk vrij om te vragen, echter als je geen enkel advies ter harte neemt, waarom stop je dan nog de tijd en effort in dit soort berichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Kleine update:

Het wordt zo gedaan:

Ik vind dit heel sterk,

Nog wat:

Heb je gesproken met de tussenpartij over hun marge? Hoe lang geldt deze marge? Kan je tarief verhogen bij een verlenging? Hoe lang is je contract? Wat zijn de betaalvoorwaarden? Hoeveel schakels zitten er tussen jou en de eindklant?

Even een paar vragen die je voor jezelf zou moeten weten. (hoef je hier niet te beantwoorden).
De 70 euro, tja dat hangt af van de rol, maar als jij het een zware rol vindt, is die 70 euro laag.

Aangezien je contract nog niet rond is, kan je daar dus nog over onderhandelen als de klant jou wil.
Elke euro scheelt jou zo 1700 euro per jaar. Dus reken maar eens uit hoeveel ze er tussenuit zullen snoepen.

Uiteraard zegt de tussenpersoon wel dat je een taal zo leert, hij wil je plaatsen en het boeit hem verder niet :) Overigens zal je niet de eerste of de laatste zijn die zich ergens naar binnen bluft.

Wat voor vrijheid had je verwacht dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Kurios op 27-03-2024 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:19
Kleine update:

Het wordt zo gedaan:

Ik vind dit heel sterk,

Nog wat:

die tussenpersoon naait je waar je bij staat. Zware rol, jij krijgt maar 70, dus hij pakt waarschijnlijk een dikke marge. Je werkt wel voor hen, niet voor de eindklant, en je moet ook maar even ontkennen dat je die programmeertaal nooit gebruikt hebt.

Die lui lachen zich dood. "hem kunnen we alles wijs maken. Wordt het niks dan boeit het niks, en anders lekker cashen"
Die hebben niet het beste met jou voor hoor.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Aan de andere kant, als @R.G 70 euro accepteert dan moet hij dat uiteraard zelf weten. Is alsnog ~120k per jaar.

Maar bij ondernemersschap hoort ook dat je tegengas kan geven bij tussenpartijen en hun tarief ook onderhandelt. Elke euro is er 1.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05

Yucon

*broem*

@R.G Ik ga het toch een keer vragen. Je gebruikt op random plaatsen in een zin hoofdletters. Daar ben je niet alleen in en dat zie je af en toe wel eens meer mensen doen. Maar wat ik me nou al een hele tijd afvraag.. wat doet mensen in zo'n geval besluiten om op een bepaalde plaats een hoofdletter neer te zetten? Is het om iets te benadrukken? Is het autocorrect? Iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:19
Kurios schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:33:
Aan de andere kant, als @R.G 70 euro accepteert dan moet hij dat uiteraard zelf weten. Is alsnog ~120k per jaar.

Maar bij ondernemersschap hoort ook dat je tegengas kan geven bij tussenpartijen en hun tarief ook onderhandelt. Elke euro is er 1.
ik verdien liever 120k per jaar in de helft van de tijd 8)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:07
@R.G ik heb het voorzichtig geprobeerd duidelijk te maken. Dat lijkt niet echt binnen te komen bij jou. Dus dan maar ongenuanceerd hoe ik over jouw posts denk:
Iedereen die langer dan 1 jaar zzp'er is herkent jouw verhaal wel. Tussenpersonen, blablabla, we hebben het beste met je voor, blablabla, we zorgen voor je, nog meer bla.

Die blabla van de tussenpersoon is hier het probleem niet. Het grote issue is dat jij teveel op anderen bouwt en vertrouwd. Je moet als zzp'er op jezelf kunnen bouwen en vertrouwen. Want als de shit de ventilator raakt ben jij zelf diegene die dat op mag lossen. Niet je tussenpersoon, niet je boekhouder, niet je eindklant, maar echt alleen jijzelf.

En zolang jij dat niet begrijpt blijf ik tegen jou zeggen dat je ongeschikt bent als zzp'er.
En die ongeschiktheid daar ga jij zelf last van krijgen in jouw leven. Al die andere mensen om je heen die jij ziet als een soort collega's ofzo, die gaan jouw straks niet helpen als er iets verkeerd gaat. En er kan echt wel veel verkeerd gaan, ook bij jou.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:32
Kleine update:

Het wordt zo gedaan:

Ik vind dit heel sterk,

Nog wat:

Ik zou me over het facturatie proces nog lang geen zorgen maken. Met een niet passend profiel wordt je door een waarschijnlijk twijfelachtiger recruiter op een opdracht gespamt. Aangezien deze discussie al meer dan een week duurt is het twijfelachtig of de positie uberhaupt nog open staat, als het al een echte positie is.
Je opmerking "ik heb nu de kans" komt mij uit je summiere informatie als hoogst onwaarschijnlijk over.

Je werkt niet voor, maar wel via de tussenpersoon. Dat is helemaal niet raar, zeker voor beginnende ZZP'ers.
Sommige recruiters hebben een lijntje met hiring managers of kunnen je voorstel nét wat kansrijker opschrijven. Het is niet zwart-wit. Zelf kom je daar nu misschien nog niet binnen, maar dat heeft meer met je skills dan met de werkwijze van de opdrachtgever te maken.

Maar het kan geen kwaad om ook gewoon te delen wie die recruiter is, dan kunnen we goede of slechte ervaringen delen. Het klinkt tot dusver als een Spilberg of Progressive (of zelfs Engels).
Recruiters scheppen van nature een erg rooskleurig beeld, van jou als kandidaat naar de opdrachtgever, wat wel een kleine plus is, maar (helaas) ook naar jou over je kansen. Er valt niet veel 'te knallen', licht aan je naiviteit en aan het te rooskleurig beeld van je recruiter.

Ik weet niet wat voor vrijheid je had bedacht, maar zeker aan het begin komen er vooral verplichtingen bij. Je 'vrijheid' komt op z'n vroegst over een paar jaar, als je een buffer en netwerk hebt weten op te bouwen, zodat je kunt stoppen met een opdracht wanneer je wilt, omdat je het een tijdje kunt uitzingen en wel weer aan een opdracht komt.

En ook de eindklant delen kan hier geen kwaad (zeker als je geen NDA hebt getekend). Hoewel ik je bedenkingen begrijp, helpt het ons om te bevestigen of je écht via die recruiter moet werken. En geloof me, we gaan echt niet onder je 70 euro zitten om je weg te concurreren op die opdracht.

Maar met de goede en volledige informatie van jou kant zouden we je misschien wel kunnen helpen je rechtstreeks aan te bieden, waarbij je óf een stuk meer van het eindtarief overhoudt, óf een veel grotere kans maakt door je extreem scherpe tarief.
Met het invullen van de template heb je het meeste van het werk al gedaan.

Vervolgens doe je vaag over 'programmeertaal X in de nieuwe variant'. Dit is zo kenmerkend waarom je geen ZZP materiaal bent. Dit gaat mogelijk over .net vs .net core, of iets soortgelijks. Als je niet door hebt dat hier niks geheimzinnigs aan is, en ook niet zelfstandig kunt achterhalen of dit wel of geen probleem voor je gaat zijn, is ZZP'er zijn echt niks voor jou.

Ook je vraag over 'onethisch' en 'risicovol'. Als je alleen al dénkt aan het woord onethisch bij het aanbieden op een opdracht, moet je je meteen terugtrekken. Je bent je eigen merk en reputatie, je moet uitkijken daar concessies aan te doen.
ZZP'er zijn ís bovendien risicovol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:08
fry77 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:02:
Triggered door een opmerking van ik dacht @RonaldHeirbaut ... de meeste kosten voor ons zitten denk ik in kennis op peil houden. Idd, mijn PL/SQL, oracle forms, Cobol, Delphi, het is allemaal geen reet meer waard, maar heeft wel geld en vooral tijd gekost.
[...]
Bekijk het eens van de andere kant, je hebt jezelf getraind in code te kunnen denken, en die kennis/ervaring raak je nooit kwijt. Daardoor ben je in staat snel nieuwe talen/zaken op te pakken, omdat je niet vastzit in één kunstje.

Hoeveel heeft deze investering in jezelf inmiddels opgeleverd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

pkuppens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:08:
[...]
Ook je vraag over 'onethisch' en 'risicovol'. Als je alleen al dénkt aan het woord onethisch bij het aanbieden op een opdracht, moet je je meteen terugtrekken. Je bent je eigen merk en reputatie, je moet uitkijken daar concessies aan te doen.
ZZP'er zijn ís bovendien risicovol.
Om het een beetje in perspectief te plaatsen: recruiters zijn sales cowboys. De een wat meer dan de ander, en deze zo te zien heel erg. Ik vind de recruiter in kwestie ook een beetje dom; wat betreft soft skills kun je je nog wel ergens doorheen bluffen maar hij zou moeten weten dat dat bij hard skills een heel stuk lastiger tot soms bijna onmogelijk is.

Wat je hier ziet is dat hij jou in zijn cowboymentaliteit wil duwen door van je te vragen op dezelfde manier te bluffen als hij zou doen. Een beetje bluf hoeft niet verkeerd te zijn, maar je kunt je afvragen of dat in dit geval ook zo is en of hij de succeskans wel goed in kan schatten.

Recruiters doen vaak of ze je helpen en of ze er voor jou zijn. In werkelijkheid is het een salesbaantje voor schoolverlaters. Een baantje dat draait om met hagel schieten en grote aantallen, zodat je uiteindelijk een keertje raakschiet en je je eigen targets haalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45

Dat vind ik eigenlijk onethisch? En risico vol? Maar ik moest me geen zorgen maken
Je wilt zelfstandige zijn, maar je posts geven weinig blijk van zelfbeschikking.

Als je het niet vertrouwt, zeg je "nee". Als je iets niet kan, of je twijfelt of jij de juiste persoon bent voor een klus, dan teken je niet bij, dan zoek je wat anders. En zoals @pkuppens zegt: als je ook maar enigszins twijfelt aan de ethiek van een bieding, dan zeg je "f%$k nee" (tenzij ethiek je gestolen kan worden).

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 28-03-2024 08:11 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Liegebeest
Yucon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:25:
[...]

Een beetje bluf hoeft niet verkeerd te zijn, maar je kunt je afvragen of dat in dit geval ook zo is en of hij de succeskans wel goed in kan schatten.
Toen ik net begon in de IT, bij een detacheerder, heb ik mijn sales persoon echt pissig gemaakt door zowel voor als tijdens een intake gesprek actief tegen te spreken dat ik bepaalde kundigheid had die nodig was voor de klus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Je zal ex BTW bedoelen. En daar zit het hem; de details waarvan je denkt dat je die kent en begrijpt, maar je dus niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kleine update:

Het wordt zo gedaan:

Ik vind dit heel sterk,

Nog wat:

Weet je al wat er op die factuur staat van die tussenpersoon? Want wat vind je er van als hij de klant factureert voor 110 euro? M.a.w. hij gaat er 40 euro aan verdienen per uur? Kan je daarmee leven? Besef je je ook dat de klant inzet verwacht op basis van die 110 euro en niet op basis van die 70 euro?

Qua programmeren maakt een taal niet heel veel uit; je kan programmeren in dat concept of je kan het niet. Maar als de syntax echt abracadabra is voor je, dan zou ik dat melden. Bedenk ook dat als jij een mooi verhaal maakt, jouw klant ook een mooi verhaal maakt over jou als het niet goed gaat. En dat plakt heel lang aan je.

Ik heb in ieder geval geen best gevoel bij die tussenpersoon. En ik vind jou een beetje naïef.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 28-03-2024 11:16 . Reden: Afschuwelijke taalfout eruitgehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:26:
[...]

Je zal ex BTW bedoelen. En daar zit het hem; de details waarvan je denkt dat je die kent en begrijpt, maar je dus niet doet.
En voor belastingen ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Liegebeest schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:13:
[...]

Toen ik net begon in de IT, bij een detacheerder, heb ik mijn sales persoon echt pissig gemaakt door zowel voor als tijdens een intake gesprek actief tegen te spreken dat ik bepaalde kundigheid had die nodig was voor de klus. :+
Ik heb altijd het volgende geleerd: Aanvragen met "ervaring met DevOps" en je hebt DevOps een keer gezien, al was het maar een training of je hebt een boek gelezen, dan kan je daar gewoon op reageren.

Ook bijvoorbeeld "3 jaar ervaring met Openshift". Wat wordt daar nu eigenlijk mee gevraagd? De ene zou denken, 3 jaar lang 8 uur per dag met Openshift te hebben gewerkt? Maar je zou ook kunnen denken, ik heb die jaren bij een organisatie gezeten die Openshift gebruikt. Allebei zouden gelijk kunnen hebben.Totaal subjectief dus.

Om je op voorhand jezelf niet aan te bieden, omdat je aanneemt wat ze met zo'n vage aanvraag bedoelen is mijns inziens juist geen goed ondernemersschap.

Op het moment dat er naar je Openshift ervaring in een intake gevraagd wordt, moet moet je uiteraard vertellen wat je daadwerkelijke ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

_Arthur schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:26:
De zakelijke markt kent natuurlijk wel bruto/netto: Waar met netto "exclusief BTW" en met bruto het verkoop- of inkoopbedrag inclusief BTW wordt bedoeld. Zeker wanneer het aankomt op facturatie.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Matis schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:37:
[...]

De zakelijke markt kent natuurlijk wel bruto/netto: Waar met netto "exclusief BTW" en met bruto het verkoop- of inkoopbedrag inclusief BTW wordt bedoeld. Zeker wanneer het aankomt op facturatie.
Heel mooi allemaal, maar in de betreffende context past "70 euro bruto" niet natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Tja, weer een hoop posts waarin @R.G advies krijgt (of zelfs ronduit: "doe het niet" - en niet van 1 maar van meerdere personen) maar denken we echt dat er iets met dit advies gedaan wordt?

T is niet dat het niet geprobeerd is, maar je kan niet iedereen beschermen tegen zichzelf....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Matis schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:37:
[...]

De zakelijke markt kent natuurlijk wel bruto/netto: Waar met netto "exclusief BTW" en met bruto het verkoop- of inkoopbedrag inclusief BTW wordt bedoeld.
Ik zie die bewoording eigenlijk alleen B2C, nooit B2B, en dan ook nog meestal een beetje in het segment van fietsenmakers enzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
Hmmbob schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:11:
Tja, weer een hoop posts waarin @R.G advies krijgt (of zelfs ronduit: "doe het niet" - en niet van 1 maar van meerdere personen) maar denken we echt dat er iets met dit advies gedaan wordt?

T is niet dat het niet geprobeerd is, maar je kan niet iedereen beschermen tegen zichzelf....
Verder tot de orde van de dag! 🪑

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 15:54
De Belastingdienst stuurt altijd een reminder voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting (BTW). Enig idee waarom ze dat altijd een week vóór het einde van het kwartaal doen? Het is toch ontzettend onhandig als je die aangifte doet op het moment dat ze die reminder versturen? Als er dan nog transacties plaatsvinden op de rekening voor het einde van het kwartaal?

Nu slingert die reminder altijd een week in mijn inbox tot het daadwerkelijk tijd is om het te doen. Vroeg me af of ik iets over het hoofd zie :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Hmmbob schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:11:

Ik begin me oprecht steeds meer af te vragen of het geen troll is. Er wordt ook flink op gehapt dus in dat opzicht met succes.

Op 18 maart begint ie over "volgende week maandag" een opdracht willen hebben terwijl ie nog niks geregeld had en überhaupt geen verstand van zaken lijkt te hebben.
Nu, 10 dagen later, zou die een KvK inschrijving, verzekeringen, bankrekening etc. hebben en kan ie aangeboden worden op een klus? Ik heb er ergens een heel hard hoofd in.

Ook wel bijzonder dat menigeen hier plaatst dat het lastig(er) is om een opdracht te vinden en deze onervaren persoon kennelijk al aangeboden wordt.
Als ik zie hoe de posts geschreven zijn dan vind ik het niveau erbarmelijk en kan ik mij niet voorstellen dat dit allemaal echt is. Maar goed, wie ben ik.

Ik begrijp in ieder geval niet dat men het nog probeert met alle goedbedoelde adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bwana schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:18:
De Belastingdienst stuurt altijd een reminder voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting (BTW). Enig idee waarom ze dat altijd een week vóór het einde van het kwartaal doen?
Omdat een paar ambtenaren ooit hebben bedacht dat dat "handig" was en ze, onder het mom van sunk cost fallacy, er nooit meer mee gaan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De Belastingdienst stuurt altijd een reminder voor het doen van de aangifte inkomstenbelasting (BTW). Enig idee waarom ze dat altijd een week vóór het einde van het kwartaal doen? Het is toch ontzettend onhandig als je die aangifte doet op het moment dat ze die reminder versturen? Als er dan nog transacties plaatsvinden op de rekening voor het einde van het kwartaal?

Nu slingert die reminder altijd een week in mijn inbox tot het daadwerkelijk tijd is om het te doen. Vroeg me af of ik iets over het hoofd zie :P
Hier het boekhoudpakket idem. Blijkbaar kan het niet uitgezet worden omdat ik wel graag een notificatie krijg wanneer de aangifte ingediend is.

Ik factuur per maand dus weet dondersgoed wanneer het kwartaal voorbij is.. Het heeft echter weinig zin om voor het einde alle portalen in te duiken om facturen te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
JEightyFive schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:20:
Ik begin me oprecht steeds meer af te vragen of het geen troll is.
Lijkt meer alsof iemand doet alsof om interessant over te komen gezien het taalgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Over die brieven voor omzetbelasting gesproken. Mijn vriendin heeft zit in de KOR, maar heeft dus ook een brief gekregen? Super vaag.

Na beetje googlen is het in 2020 ook voorgekomen dat er mensen uit de KOR alsnog zo'n brief hebben gekregen. Daar werd gesteld dat het een fout was van BD.

Maar dan nog vind ik het raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Die gooi ik meteen weg. Volgens mij ben ik al groot genoeg gegroeid om mijn eigen verantwoordelijkheden te nemen en dat soort periodieke fratsen gewoon in mijn agenda te zetten als ik denk dat ik het toch eens mocht vergeten.

Nog even en we krijgen straks ook nog reminders voor de feestdagen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Ik begin me oprecht steeds meer af te vragen of het geen troll is. Er wordt ook flink op gehapt dus in dat opzicht met succes.
Op fora is dat vaak lastig te controleren. Geen idee wie JEightyFive, R.G, Hydra enz zijn. Kan er geen plaatje van maken. Ik doe alles gewoon onder mijn eigen naam (en die is momenteel nog uniek in deze wereld ook; mijn enige naamgenoot is jaren geleden helaas overleden).
Gelukkig is het een vrij land en mag je (binnen grenzen) doen wat je wil. Maar kijken of iemand dan een trol is, is dan soms wat lastiger.

Ik heb eerder het idee dat een jong iemand is, kansen ruikt en er wat naïef inspringt. Dan rest me hem succes te wensen. Leren doe je met vallen en opstaan.

[ Voor 10% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 28-03-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Kurios schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Om je op voorhand jezelf niet aan te bieden, omdat je aanneemt wat ze met zo'n vage aanvraag bedoelen is mijns inziens juist geen goed ondernemersschap.
Mijn voorbeeld ging gelukkig ook nog niet om ondernemerschap: ik was 20 en net van de HTS af. :o Ze vroegen me voor een klus waar je C-compilers moest optimaliseren en ik had net wat Linux geleerd.

Maar, ik ben het zeker weten met je eens dat je door de eisen/wensen heen moet prikken. "3 jaar ervaring" betekent inderdaad vaak niet "3 jaar fulltime dit ene ding".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:44:
Die gooi ik meteen weg. Volgens mij ben ik al groot genoeg gegroeid om mijn eigen verantwoordelijkheden te nemen en dat soort periodieke fratsen gewoon in mijn agenda te zetten als ik denk dat ik het toch eens mocht vergeten.
Staan ook de betalingskenmerken in toch? Dat is de enige reden waarom ik ze bewaar, voor als er iets mis gaat met de automatische indiening via MoneyMonk

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
Je kan die super vroege BTW reminder uitzetten bij mijnzakelijk.belastingdienst.nl en dan onder Mijn gegevens / E-mailservice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48

Ik schrik me altijd de pleuris met die email, denk "kak, vergeten" totdat ik dan de datum zie en dan heb ik nog een week maand |:(
#beginnendezzper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

FitTiv schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:00:
Ik schrik me altijd de pleuris met die email, denk "kak, vergeten" totdat ik dan de datum zie en dan heb ik nog een week. |:(
#beginnendezzper
Zelfs ruim een maand. Voor einde kwartaal + 1 maand BTW-aangifte + betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:35
De jaarrekening is opgemaakt voor deze ZZPr. Eerste keer en ik heb de sterke behoefte om mijn zakelijke rekening of eigenlijk het zakelijk jaar, schoon te houden door het daadwerkelijke overgebleven inkomen van de zakelijke rekening(en) te halen.

Hoe zien jullie dit en zo ja is this the way? Totale zakelijke cash op 31 dec - Buffers - IB = 'bonus'.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hmmbob schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Staan ook de betalingskenmerken in toch? Dat is de enige reden waarom ik ze bewaar, voor als er iets mis gaat met de automatische indiening via MoneyMonk
Klopt, maar die kan je ook terugvinden op mijnbelastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dzine schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:13:
De jaarrekening is opgemaakt voor deze ZZPr. Eerste keer en ik heb de sterke behoefte om mijn zakelijke rekening of eigenlijk het zakelijk jaar, schoon te houden door het daadwerkelijke overgebleven inkomen van de zakelijke rekening(en) te halen.

Hoe zien jullie dit en zo ja is this the way? Totale zakelijke cash op 31 dec - Buffers - IB = 'bonus'.
1 januari is de peildatum voor VRH dus zou het juist pas op 2 januari overboeken. :+

Verder is het met name een persoonlijke voorkeur en boek zelf juist de IB reserve weg naar een privé rekening met 2,75% rente en zorg dat het voor 31 december bij de Belastingdienst staat. Overschot gaat direct het pensioen product in (Meesman).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ben eigenlijk nieuwsgierig naar wat voor andere plekken jullie gebruiken om je informatie en discussies over dit onderwerp te hebben. Is tweakers jullie enige Goto plek om eens te sparren, feedback te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Op fora is dat vaak lastig te controleren. Geen idee wie JEightyFive, R.G, Hydra enz zijn. Kan er geen plaatje van maken. Ik doe alles gewoon onder mijn eigen naam (en die is momenteel nog uniek in deze wereld ook; mijn enige naamgenoot is jaren geleden helaas overleden).
Gelukkig is het een vrij land en mag je (binnen grenzen) doen wat je wil. Maar kijken of iemand dan een trol is, is dan soms wat lastiger.

Ik heb eerder het idee dat een jong iemand is, kansen ruikt en er wat naïef inspringt. Dan rest me hem succes te wensen. Leren doe je met vallen en opstaan.
Precies, lekker boeiend wat een ander doet.. Ik hoef hier geen moedertje te spelen voor een ander. We zijn allemaal volwassen genoeg om onze eigen keuzes te maken (of niet, maar dat is dan ook niet mijn probleem :P )

En binnen 10 dagen een btw nummer van de BD? Werkten ze maar zo snel >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
[...]

Op 18 maart begint ie over "volgende week maandag" een opdracht willen hebben terwijl ie nog niks geregeld had en überhaupt geen verstand van zaken lijkt te hebben.
Nu, 10 dagen later, zou die een KvK inschrijving, verzekeringen, bankrekening etc. hebben en kan ie aangeboden worden op een klus? Ik heb er ergens een heel hard hoofd in.

Ook wel bijzonder dat menigeen hier plaatst dat het lastig(er) is om een opdracht te vinden en deze onervaren persoon kennelijk al aangeboden wordt.
Als ik zie hoe de posts geschreven zijn dan vind ik het niveau erbarmelijk en kan ik mij niet voorstellen dat dit allemaal echt is. Maar goed, wie ben ik.

Ik begrijp in ieder geval niet dat men het nog probeert met alle goedbedoelde adviezen.
Het begint inderdaad steeds meer een Twitter X discussie te lijken.

De 'slechtere' berichten hebben meer 'engagement', en daar doe ik net zo hard aan mee.

R.G lijkt fundamenteel ongeschikt voor überhaupt werk. Misschien kan ie bij een midlance bureau aan de slag. Die nemen een deel van de ondernemerszorgen weg.

Maar dat zeg ik dan vooral omdat ik een hekel heb aan midlance bureaus.

Ik heb vooral nog een beetje ijdele hoop dat andere beginnende ZZP'ers toevallig ook de adviezen hier lezen en er wél wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
init6 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:50:
Ben eigenlijk nieuwsgierig naar wat voor andere plekken jullie gebruiken om je informatie en discussies over dit onderwerp te hebben. Is tweakers jullie enige Goto plek om eens te sparren, feedback te vragen?
Ik zit zelf ook nog in twee slack groepen, een voor developers en een voor data ZZP'ers.

Dat werkt in principe wat beter, met specifieke onderwerp kanalen, bijvoorbeeld aanvragen of beschikbaarheid delen, recruiter ervaring delen, belasting/ondernemers tips apart.

Maar ook wat randzaken zoals eisen dat we met volledige naam daar op staan, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09

Zolang je aangifte btw-belasting minder dan E 1000 afwijkt oid hoef je hem niet te corrigeren, en kan je dat gewoon meenemen in het daaropvolgende kwartaal. Maar goed, waarschijnlijk gewoon handiger om tot het eind van het kwartaal te wachten tenzij je zeker weet dat er geen transacties meer aan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Voor mij wel... Schijnbaar ook een blijk van mijn beperkte netwerk... of mijn beperkte interesse in netwerken. :o

Zit nog wel in een Slack of twee, maar eerlijk gezegd vind ik de Slack-ervaring maar ruk. Waarschijnlijk omdat beide groepen draaien op een gratis tier, waardoor je engagement en je historie tegenvallen. Dus Slack start ik nooit op...

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 28-03-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Mede lotgenoten op dezelfde klus. Sommige contacten blijven hangen en bel je daarna ook nog af en toe. Geeft je ook weer kans op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
jadjong schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Mede lotgenoten op dezelfde klus. Sommige contacten blijven hangen en bel je daarna ook nog af en toe. Geeft je ook weer kans op werk.
Dit inderdaad. Verder af en toe het forum van Higherlevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:42
Zit sindskort in een leuke Telegram groep verder had ik echt een freelance maatje waarin wij alles konden bespreken. Leuke opdrachten doorsturen, enz. Super verdrietig is hij deze week overleden, op 39 jarige leeftijd.

Mischien leuk om eens een Teams-chat op te zetten? Werk zelf in de M365 hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Het slack-channel wat hier ooit eens is aangemaakt is vermoedelijk ook een stille dood gestorven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wackmack schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Zit sindskort in een leuke Telegram groep verder had ik echt een freelance maatje waarin wij alles konden bespreken. Leuke opdrachten doorsturen, enz. Super verdrietig is hij deze week overleden, op 39 jarige leeftijd.

Mischien leuk om eens een Teams-chat op te zetten? Werk zelf in de M365 hoek.
Als die chat grofweg een kopie van dit topic is voegt het ook niet veel toe. Toch zou ik wel eens graag wat breder met mensen in contact komen. Linkedin is de usual suspect, maar imho toch niet echt geschikt ervoor omdat er naast 'collega's' ook klanten en recruiters zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 28-03-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:33
Ik zit in dezelfde data ZZP'ers slack groep als @pkuppens . En daarnaast spreek ik een aantal andere zelfstandigen regelmatig. Je weet vaak snel genoeg of iemand weet waar ie 't over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:42
Yucon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Als die chat grofweg een kopie van dit topic is voegt het ook niet veel toe. Toch zou ik wel eens graag wat breder met mensen in contact komen. Linkedin is de usual suspect, maar imho toch niet echt geschikt ervoor omdat er naast 'collega's' ook klanten en recruiters zitten.
Breder in de vorm van? Zelf via LinkedIn paar leuke freelancers ontmoet. Vervolgens toegevoegd aan Teams-chat en dat maakt het contact direct persoonlijker 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 18:01

page404

Website says no

gem-p schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:46:
@R.G ik heb het voorzichtig geprobeerd duidelijk te maken. Dat lijkt niet echt binnen te komen bij jou. Dus dan maar ongenuanceerd hoe ik over jouw posts denk:
Iedereen die langer dan 1 jaar zzp'er is herkent jouw verhaal wel. Tussenpersonen, blablabla, we hebben het beste met je voor, blablabla, we zorgen voor je, nog meer bla.

Die blabla van de tussenpersoon is hier het probleem niet. Het grote issue is dat jij teveel op anderen bouwt en vertrouwd. Je moet als zzp'er op jezelf kunnen bouwen en vertrouwen. Want als de shit de ventilator raakt ben jij zelf diegene die dat op mag lossen. Niet je tussenpersoon, niet je boekhouder, niet je eindklant, maar echt alleen jijzelf.

En zolang jij dat niet begrijpt blijf ik tegen jou zeggen dat je ongeschikt bent als zzp'er.
En die ongeschiktheid daar ga jij zelf last van krijgen in jouw leven. Al die andere mensen om je heen die jij ziet als een soort collega's ofzo, die gaan jouw straks niet helpen als er iets verkeert gaat. En er kan echt wel veel verkeerd gaan, ook bij jou.
Het vervelende is dat wij ZZP-ers er ook last van kunnen hebben. Direct omdat ik vermoed dat mensen met een dergelijke instelling op tarief gaan lopen concurreren, bij gebrek aan betere vaardigheden. Met een paar van zulke gevallen geen probleem, maar ik zit niet te wachten op het moment dat ik moet gaan zakken omdat 3 anderen 20 tot 30€ onder het markttarief bieden.
Indirect straalt het ook op de markt af als er veel mensen rondlopen die van toeten noch blazen weten.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wackmack schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Breder in de vorm van? Zelf via LinkedIn paar leuke freelancers ontmoet. Vervolgens toegevoegd aan Teams-chat en dat maakt het contact direct persoonlijker 8)
Breder dan alleen dit clubje tweakertjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
page404 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Het vervelende is dat wij ZZP-ers er ook last van kunnen hebben. Direct omdat ik vermoed dat mensen met een dergelijke instelling op tarief gaan lopen concurreren, bij gebrek aan betere vaardigheden. Met een paar van zulke gevallen geen probleem, maar ik zit niet te wachten op het moment dat ik moet gaan zakken omdat 3 anderen 20 tot 30€ onder het markttarief bieden.
Indirect straalt het ook op de markt af als er veel mensen rondlopen die van toeten noch blazen weten.
Zolang er een tussenpartij aanwezig is zal die de 20 tot 30 euro lachend in de zak steken en betaalt de klant nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@JEightyFive true :D nu je het daar toch over hebt:
Gisteren een recruiter aan de lijn met een mogelijk interessante opdracht.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
page404 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:42:

***members only***
Bij zo'n recruiter heb ik daarna weleens gezegd dat ik er geen zin meer in had en dat ik verder ging kijken. Kerel pissig, want volgens hem was zo'n soort onderhandeling nou eenmaal part of the game. Ik daarop nog geïrriteerder gezegd dat ik niet hield van ontransparante gedoe en gekonkel over tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
[...]

Ik denk niet dat er heel veel van zulke zzp'ers zullen komen. Wellicht via midlance partijen, maar echt als zzp'er zullen er nooit veel komen. Want bij de eerste tegenslag gaan ze waarschijnlijk via de paniekmodus weer terug in loondienst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
page404 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:42:

***members only***
Eens, maar onderschat niet de kans dat hij bovenop je tarief alsnog 10-20 euro gooit. Zelf onderhandel ik niet meer over tarief zonder de marge te weten. Tot 10 euro of 10% accepteer ik, maar meer niet (meer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Deveon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Eens, maar onderschat niet de kans dat hij bovenop je tarief alsnog 10-20 euro gooit. Zelf onderhandel ik niet meer over tarief zonder de marge te weten. Tot 10 euro of 10% accepteer ik, maar meer (niet) meer.
Absoluut, ik was ook eigenlijk van plan om alleen zelf de portalen af te struinen deze keer maar dit was er eentje waar ik al eerder parttime zou kunnen instromen. Dat is dan wel weer interessant en stiekem wil ik even op gesprek daar omdat ik het project al ken van eerder. Dus laat ze maar even aan het werk gaan.

@gem-p oh het is een spelletje? Prima, maar dan zit ik ook zo in de wedstrijd. Ik heb nog een hele middag nagenoten van dat gesprek. Het is zó grappig om een ander het werk te laten doen in een onderhandeling ;)

[ Voor 14% gewijzigd door page404 op 28-03-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Deveon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Eens, maar onderschat niet de kans dat hij bovenop je tarief alsnog 10-20 euro gooit. Zelf onderhandel ik niet meer over tarief zonder de marge te weten. Tot 10 euro of 10% accepteer ik, maar meer (niet) meer.
We hebben al gezien in de vorige pagina's dat het tarief tussen de 100 en 120 zweeft (oke korreltje zout, maar toch).
100 is al de ondergrens dus waarom zou je zakken als je gewoon omhoog kan?
[...]

Ik vind het wel een voordeel.. Kijk hoe die post in elkaar zit. Niet om lullig te doen maar het ABN straalt er nou niet echt vanaf.. Ik zie dat wel echt een klasse lager in kwaliteit (in iig hoe het over komt) en daar wil ik mooi vanaf blijven (en daarom ga ik ook zeker niet voor 70 zitten)

[ Voor 46% gewijzigd door ID-College op 28-03-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
ID-College schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:29:
[...]

We hebben al gezien in de vorige pagina's dat het tarief tussen de 100 en 120 zweeft (oke korreltje zout, maar toch).
100 is al de ondergrens dus waarom zou je zakken als je gewoon omhoog kan?

[...]

Ik vind het wel een voordeel.. Kijk hoe die post in elkaar zit. Niet om lullig te doen maar het ABN straalt er nou niet echt vanaf.. Ik zie dat wel echt een klasse lager in kwaliteit (in iig hoe het over komt) en daar wil ik mooi vanaf blijven (en daarom ga ik ook zeker niet voor 70 zitten)
Wij scheren toch ook alle recruiters over één kam :?

Ik kan me wel voorstellen dat als een (onervaren) inhuurder in R.G als ZZP'er trapt, hij het wel even gehad heeft met ZZP'ers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
pkuppens schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:09:
Ik kan me wel voorstellen dat als een (onervaren) inhuurder in R.G als ZZP'er trapt, hij het wel even gehad heeft met ZZP'ers.
Als je zo'n iemand aanneemt en dan verbaasd bent als hun code even goed is als hun Nederlands heb je dat toch echt 100% aan jezelf te danken. Ik maak me daar niet druk over. Daarbij is het heel makkelijk om weer van een ZZPer af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:53
Deveon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:41:
Verder is het met name een persoonlijke voorkeur en boek zelf juist de IB reserve weg naar een privé rekening met 2,75% rente en zorg dat het voor 31 december bij de Belastingdienst staat. Overschot gaat direct het pensioen product in (Meesman).
Hoe zorg je dat het voor 31 december bij de Belastingdienst staat? Dan moet je denk ik ergens eind van het jaar een voorlopige aanslag aanvragen, maar hoe weet je dat je die dan voor het einde van het jaar krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
gem-p schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Bij zo'n recruiter heb ik daarna weleens gezegd dat ik er geen zin meer in had en dat ik verder ging kijken. Kerel pissig, want volgens hem was zo'n soort onderhandeling nou eenmaal part of the game. Ik daarop nog geïrriteerder gezegd dat ik niet hield van ontransparante gedoe en gekonkel over tarief.
Als je een aanbod doet, en de ander hapt niet... dat is ook "part of the game" toch? Of welk spel had hij in gedachte?
Pagina: 1 ... 502 ... 643 Laatste