Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
Mirabis schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 23:32:
[...]

Als ik heel eerlijk ben wil ik gewoonweg zeggen: "STOP - DOE HET NIET". Maar, misschien moet ik eens wat anders proberen. Helpt het jou om met mij, of een ander forumlid, een keer te (video)bellen?

Je hebt behoorlijk veel vragen en het steeds over een pitch. Begreep dat een ander lid vroeg of je die kon delen maar ik kon het zelf niet terugvinden in je berichten. Als je LinkedIn hebt, zou je dat willen DMen?
Helemaal mee eens. Doe het NIET.. Hooguit als je nog thuis woont en nauwelijks vaste lasten hebt.

Je hebt een veel te rooskleurig beeld van dat iedere positieve recruiter je wel een opdracht geeft.
Voor jou en je opdracht 10 anderen.

En dat je te pas en te onpas er 3 maanden lekker tussenuit kunt wanneer jij wilt, I wish...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geen pensioen en buffer opbouw en dat zijn toch wel aanzienlijk reserveringen die je moet maken in z’n vergelijking. Ze laat in ieder geval de berekening zien maar benoemd helaas niet dat het hele jaar werken inhoudt 1920 uur per jaar. Persoonlijk zou ik eerder rekenen met 1500-1600.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 21:07
@R.G Ik lees nog veel twijfel. Normaal gesproken zou ik zeggen, gewoon doen, het komt wel goed.
Alleen bekruipt me bij jou het gevoel dat je al je vragen nogmaals stelt. Heel veel is al beschreven in dit topic en ik snap dat dit niet allemaal even makkelijk terug te vinden is.

Drie opdrachten per jaar? Ja, dat wordt geroepen maar ik zou er niet teveel aan tillen. Zelfs ZZP-ers bij de Belastingdienst zitten daar voor jaren.

Per jaar heb je ongeveer 45 werkbare weken. Dan kom je met 36 uur/wk a 70 euro op dik 113K omzet. Daar kan je prima van leven. Het is vergelijkbaar met een jaarsalaris van zo'n 68K (ik neem altijd een factor 1,6). Echter, ik zou rekenen op 42 werkbare weken. Want het mooie van ZZP-er zijn is dat je geen vakantiedagen hebt. Overigens vind ik 70 euro geen dik tarief. Weet je wat de marge van de tussenpartij is? Word je niet bij een klant gezet voor 100?

Ja, de eerste maand heb je geen cent te makken. Maar als starter willen sommige bedrijven je wel helpen. Dan betalen ze je binnen 3 dagen maar dat kan je tot 5% van het factuurbedrag kosten.

Boekhouden kan je prima zelf, MITS je snapt wat je doet. Snap je er de ballen van, ga naar een accountant. Niets is vervelender als je jezelf rijk rekent en je een naheffing krijgt.

Adviezen zijn alleen adviezen. Een recruiter zal altijd positief adviseren. Zeker als zijn marge groot is. Medetweakers adviseren je zowel positief als negatief. Logisch: niemand kent jouw achtergrond, positie, kennis, karakter. Daarom schreef ik: wat zegt je onderbuik?

Lukt het niet als ZZP-er, dan is er niet per se een schip gestrand. Niks om je voor te schamen. Maar pas op met contracten, afspraken en financiële verplichtingen. Die blijven gelden.

Als je in het diepe springt en je kan een beetje zwemmen, dan komt het wel goed. Maar het water kan best koud zijn. Dan is het beter om stevig door te zwemmen dan weer op de kant te klauteren.

Maak een keuze. Dat gaan wij echt niet voor je doen. Bedenk of zoek uit of de markt waarin je actief bent genoeg opdrachten heeft. Leuk als je één opdracht scoort, maar hierna komt hopelijk ook weer wat.

Tot slot:
ZZPER in dienst bij een bedrijf
Dit is echt kolder. Je bent een eenmanszaak, of je bent in loondienst, Meer smaken zijn er niet (behalve VOF en maatschap).

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 24-03-2024 09:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:36
Als je begint met ondernemen en het is nog enigszins een experiment:

- Zet BTW apart (nooit aankomen)
- Zet een geschatte IB apart (nooit aankomen)
- Betaal je vaste lasten
- Geef je zelf een minimaal loon
- Vul een buffer

Reken jezelf pas rijk als de buffer gevuld is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

RonaldHeirbaut schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:30:
Boekhouden kan je prima zelf, MITS je snapt wat je doet.
Hij snapt nu al niet waar ie mee bezig is, is mijn gevoel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:40

Yucon

*broem*

Ik wil niet de psycholoog uithangen, maar dit doet me echt heel erg denken aan bepaalde vrienden in manische periodes en die lopen in de regel niet goed af.

@R.G pas alsjeblieft op. Aan de ene kant ben je er duidelijk over na aan het denken en deel je je gedachtengang met ons en dat is zeker goed en verstandig, maar aan de andere kant zijn een aantal denkbeelden van je zo ontzettend ver van de realiteit vandaan dat je in een soort romantisch eigen beeld van de wereld lijkt te blijven hangen.

Ik maak me serieus zorgen over je. Heb je in het echt iemand waarmee je hierover kan praten? De KVK heeft regelmatig startersdagen en je kunt er ook gewoon met een afspraak tussendoor terecht. Ga dat alsjeblieft eens doen. Het kan heel verhelderend zijn. En ga tevens al eens langs een boekhouder *voordat* je begint.

Eigenlijk is er in jouw situatie maar 1 ding echt heel belangrijk. Ga niet zomaar investeren. Ik ben blij dat je besloten hebt dat kantoor niet te huren, want dit is juist het soort dingen waarmee je jezelf in een dergelijke situatie in de problemen kunt brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

R.G schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:34:
Dan hoorde ik dat je 90 k over houdt / 2 = 45k , maar ik las dit:
Op belasting.nl je bent pas ondernemer als je minimaal 3 opdrachtgevers hebt en als je meer Dan 67,000 verdient per jaar Dan betaal je 33% procent belasting betekent dat dat je nog meer overhoudt?
Dus geen 45K maar 33% van 90K.
Klopt, 33% is inderdaad realistischer dan de bijna 50%.
Wat wel belangrijk is om je verzekeringen te betalen via de zakelijke rekening je hebt dus 2 rekeningen.
1. Zakelijk , waar je bruto op binnenkomt + waarmee je verzekeringen en bedrijfs uitgave meedoet.
2. Prive, waar je van leeft en jezelf wat netto geeft om leuke dingen te kunnen doen?

Geld in bedrijf stoppen betaal je minder belasting, alleen je moet ook kunnen leven en dit geld moet je Dan aanjezelf betalen als leef kosten? wat dus punt 2 is.
Een zakelijke rekening is makkelijker, maar niet per se noodzakelijk. Wel aan te raden.
Alles wat je bij een eenmanszaak binnenkrijgt is je "bruto loon". Het is niet is niet zo dat je door 40k op je zakelijke rekening te laten staan, je bruto inkomen voor de inkomstenbelasting opeens 60k i.p.v. 100k is. Wel is je spaargeld dat je zakelijk aanmerkt vrij van de vermogensbelasting die je over je prive spaargeld betaald.
Het probleem hiermee is dat je eigenlijk gewoon een verkapte werknemer bent ,waarmee je meer geld krijgt maar wel meer werk krijgt en belasting zelf moet bijhouden.
Deze opmerking lijkt me nogal random, maar uh, ja als ondernemer heb je wat meer boekhouding te voeren. Staat tegenover dat je meer keuzevrijheid hebt dan dat je bij de meeste werkgevers hebt.
Maar je maakt nog steeds deel uit van:
* ontwikkelteam
* vakantie afspraken
* bepaalde tijd werken en contract

Terwijl ik eigenlijk totale werk vrijheid wil en wil bepalen met Wie of wat ik werk en waar ik tijd en energie insteek.
Dat hangt van je werkzaamheden af. Als jij wordt ingehuurd als "extra handjes" heb je minder vrijheid dan wanneer je een eigen product ontwikkeld (om maar even 2 vormen van ondernemen te noemen).

Zodra je samenwerkt met anderen heb je rekening te houden met elkaar: je kunt vaak niet nu bedenken dat je over een uur op het vliegtuig stapt, je hebt binnen het team waarin je werkt verantwoordelijkheden (het kan overigens soms ook wel, alles hangt van het bedrijf waar je de opdracht uitvoert). Je hebt ook te maken met werktijden. Als je samenwerkt en het team werkt tussen 9 en 17 is het erg onhandig als jij 's nachts van 1 tot 9 werkt, Ook dan weer: het kan zeker wel, soms, hangt van de klus en het team af. Maar enige vorm van overleg heb je vaak wel, en daar moet je rekening mee houden.

De vrijheid die je wel hebt is nee te zeggen tegen een opdracht, iets dat de meesten in loondienst niet konden doen. En meestal zijn de afspraken over waarom je wordt ingehuurd, wat explicieter. Daar kun je soms ook nog wat opsturen waardoor je veel specifieker een bepaald doel hebt (bepaalde werkzaamheden).
Dus eigen baas met passief inkomen en zelf beslissen of ik even 3 maand wil reizen zonder dat een baas er tussen zit of iemand mij daarin tegenhoud.
Passief inkomen moet je eerst voor werken. Het is niet een magisch knopje en poef, nu heb ik passief inkomen. Maar, ja, als het je lukt om voldoende passief inkomen te genereren zonder dat je er iets voor hoeft te doen, kun je prima nu bedenken dat je straks op het vliegtuig stapt.
Dus stel ik maak een product X, dan kan ik zo naar Korea kan gaan en daar met een technisch special bedrijf partnership mee aangaan zonder allemaal politieke spelletjes en of tegenslag van je baas.
Maar, daar heb je geld voor nodig en resources en Dan kan werken als zzper wel mooi ziin om zon potje op te bouwen.
Als je een eigen product ontwikkeld heb je naast veel zorgen :P ook veel meer vrijheid dan hierboven staat. Absoluut waar. Je loopt ook meer risico want je leeft een periode "op de pof" (van je spaargeld, crowd funding, whatever) en pas als je product af is en je de markt opgaat om het te verkopen weet je of er geld binnen gaat komen.
Of investeerders vinden, of crowdfunding aanmaken voor product X. Dan nog mensen vinden die stappen kunnen zetten die ik zelf niet bezit.. wat ook een groot sociaal iets is lijkt me en je moet zaken kunnen doen
Ook dat is ondernemen: of iets zelf kunnen, of een team vinden van mensen die de benodigde kwaliteiten wel bezitten. Als jij dat financiert, ben je investeerder, als jij wel ook dingen doet, doe je het gezamenlijk.
Wat ik nu besloten heb:

de kans te pakken en compleet vol voor te gaan.
Het is nog maar de vraag of ik de opdracht krijg, maar de andere partij is positief en wilt mij daar gaan voorleggen.

Daarbij:
ik ga geen ruimte huren ten zij het de eerste 6 maanden zo goed gaat dat ik het kan veroorloven.
Begin eerst met lekker werken en laat die ruimte voor wat te het is. Als je een keer een vergaderruimte nodig hebt, zijn die overal wel te huren. Even overleggen met iemand kan ook prima bij een Van der Valk.
Wel wat ik lastig vind is dat ik hoorde dat als je op 2 mei je factuur stuurt dat je dan pas tegen 2 juni je geld krijgt, waardoor je dus eigenlijk laat je geld krijgt en je dus even zal moeten doorbijten en even volhouden.
14 of 30 dagen betaaltermijn is vrij standaard. Je zou kunnen kijken of je de 1e maand elke week mag factureren.
Dan zou het slim zijn om van het eerste netto inkomen dat je overhoudt daar ook nog 60% de eerste maand van vast te houden zodat je de 1-2 maanden goed door kan komen als ik het goed begrijp.
Het is sowieso verstandig als je net begint om zo zuinig mogelijk te doen en zoveel mogelijk te sparen.
Maar nu ik dus lees dat je maar 33% belasting hoeft af te dragen waarom zegt iedereen en of mensen in mijn omgeving dat je de helft kwijt ben?
Omdat mensen graag overdrijven en roepen dat je "50 % belasting betaald". Dat betaald niemand, al is het maar omdat het met schalen werkt en je 49% gaat betalen of het deel boven die 60k (zie belastingdienst ik weet de bedragen niet uit mijn hoofd).
Ik zou dit soort dingen natuurlijk ook bij een boekhouder kunnen vragen ofniet?
Ja, zeker.
Maar is het waar dat je een boekhouder hebt voor 100-200 per maand is dat reeel?
Dat ligt aan de boekhouder en wat die allemaal voor je doet.
Daarnaast, stel de boekhouder maakt er een zooitje van dan blijf ik verantwoordelijk of niet?
Yup. Daarom is het handig om wat basis dingen gewoon te begrijpen. Of je die paar factuurtjes zelf wilt inboeken of daar geld voor over hebt dat iemand anders dat voor je doet, is per persoon verschillend. Ik vind dat geld weggooien maar ik ben boekhoudkundig voldoende onderlegt om geen grote blunders te begaan tijdens het boeken. En die paar minuten dat het me kost...
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit gaat lopen eerlijk gezegd.
Wij ook :+
Ik twijfel nog steeds tussen, ZZPER in dienst bij een bedrijf of echt ZZPER voor mijzelf te zijn.

Ik merk nu wel dat ZZPER in dienst bij een bedrijf als ik het zo allemaal zag meer geld oplevert dan bij dit betreffende bedrijf vast in dienst te gaan.
Je bent zzp'r, of je bent in dienst. Of ze dat nu payrolling of loondienst noemen, veel meer smaken zijn er niet. Nou ja, je kunt een BV starten en DGA zijn, of v.o.f. maar je hebt of "een eigen bedrijf" of je bent ergens in loondienst. Je kunt niet zzp'en in dienst van Maandag BV. Dan ben je gewoon in dienst... ik gok dat je een constructie al a the future Group bedoelt. Je betaald een flinke marge, maar daardoor ben je wel verzekerd van inkomsten. Mid-lancing. Het nadeel is dat je niet de zelfstandigen aftrek hebt en dergelijke. De meesten hier zijn daar niet zo'n fan van.

Maar, als ik heel eerlijk ben, je hebt echt heel veel vragen die je heel makkelijk zelf zou moeten kunnen vinden. Ondernemen betekent ook een beetje zelf-redzaam zijn. Je hebt namelijk als je in loondienst bent wat collega's als fallback, als zzp'er ben je in de basis zelf je eigen fallback :) (natuurlijk zijn er heus wel gelijk gestemden te vinden waarmee je een whatsapp groep of zo kunt starten). Uit je vragen vind ik vooral heel veel twijfel uitstralen. Probeer je eens te visualiseren wat er gebeurt als je 1 mei begint, maar na 3 weken vinden jij of de opdrachtgever dat het niet klikt, je zit daar niet op je plaats. Hoe voel je je dan. Wat ga je dan doen, wat je plan. Ik absoluut voor positief denken maar er kan van alles zijn waardoor het op korte termijn misloopt. Wat kun je dan. Ga je zzp'er worden laten afhangen van 1 mogelijke opdracht? Gooi meer lijntjes uit, ga niet wachten of 1 klusje wel of niet doorgaat. Als je hier over een week kunt posten, vet ik maak bij 3 andere opdrachten ook flinke kans om 'm te krijgen, wekt dat meer vertrouwen dan wanneer je met je vingers crossed er vanuit gaat dat de recruiter de waarheid spreekt als die zegt dat de kans groot is dat je deze opdracht wel gaat krijgen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 10:44
Ga gewoon in loondienst, ervaring op doen en kijk of je daarnaast wat freelance klusjes kan doen. Daar leer je een hoop van ( marketing, sales, gesprekken met klanten / stakeholders ). De risico’s zijn nog wat minder groot dan dat je all in een opdracht aanneemt of software in de markt gaat zetten.
Met de opdrachten kan je wat spek op de botten creëren om wel de stap naar volledig voor jezelf te werken te maken. Als je dat tegen die tijd nog wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 11:26
TweakerVincent schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:02:
En een opdracht via een tussenpersoon is wss een recruiter dus nog niks zeker.
Dit is wel een belangrijke, ik dacht dat rg op een of andere manier al een opdracht had binnen gehaald, maar hij heeft alleen nog maar een recruiter die hem voor wil leggen.

Voor rg even uitleggen hoe het gaat:
Je zoekt een opdracht en zet lijntjes uit, via eigen kanalen of via recruiters.
De kans is groot dat je in een paar weken een stuk of 5 recruiters vind die je willen plaatsen.
Vervolgens zijn er uit die 5 slechts enkele bedrijven die met je verder willen.
Nu pas heb je een gesprek met het bedrijf, deze interviewen echter meestal wel een paar mensen, je moet dus beter zijn dan de anderen.
Los van of het bedrijf jou wil, jij moet de opdracht ook zien zitten.

Wat ik vooral wil zeggen: een recruiter die bereid is jou voor te leggen is nog maar het begin van de hele reis, je hebt de opdracht nog Lang niet in de zak!

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:24

sebasd

loopt op espresso

Crazy D schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:22:
[...]
ik gok dat je een constructie al a the future Group bedoelt. Je betaald een flinke marge, maar daardoor ben je wel verzekerd van inkomsten. Mid-lancing. Het nadeel is dat je niet de zelfstandigen aftrek hebt en dergelijke. De meesten hier zijn daar niet zo'n fan van.
Top voor al het goede advies aan R.G. maar hier wil ik je toch even corrigeren: bij The Future Group ben je geen midlancer maar ‘gewoon’ freelancer, inclusief alle aftrek. Je bent ook niet verzekerd van inkomsten, wel van een voorschot maar dat wordt verrekend. De marge is inderdaad wel ruim.

Denk dat je modellen zoals die van House of Talents (vroeger Qoppoconsult) en Immune-IT bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
ConQuestador schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Dit is wel een belangrijke, ik dacht dat rg op een of andere manier al een opdracht had binnen gehaald, maar hij heeft alleen nog maar een recruiter die hem voor wil leggen.

Voor rg even uitleggen hoe het gaat:
Je zoekt een opdracht en zet lijntjes uit, via eigen kanalen of via recruiters.
De kans is groot dat je in een paar weken een stuk of 5 recruiters vind die je willen plaatsen.
Vervolgens zijn er uit die 5 slechts enkele bedrijven die met je verder willen.
Nu pas heb je een gesprek met het bedrijf, deze interviewen echter meestal wel een paar mensen, je moet dus beter zijn dan de anderen.
Los van of het bedrijf jou wil, jij moet de opdracht ook zien zitten.

Wat ik vooral wil zeggen: een recruiter die bereid is jou voor te leggen is nog maar het begin van de hele reis, je hebt de opdracht nog Lang niet in de zak!
Dit is allemaal nog veel te aardig.

Een recruiter die positief is en je voor wil leggen:

1. misschien is er niet eens een opdracht, wil ie je hooguit spammen op een vacature
2. als het al een opdracht is, reken maar dat er tegenwoordig ca. 20 kandidaten worden aangeboden - en meer dan eens is het nog een hot-seat ook, dus maak je al helemaal geen kans.
3. misschien staat die recruiter ook helemaal niet direct bij de opdrachtgever goed bekend, en verlaagt dat je kansen
4. misschien waarschijnlijk wordt je niet eens geselecteerd, laat staan dat je door de gesprekken komt.

Kans is eerder <5% dan 50% dat je het zou worden.

Los daarvan, volgens mij loopt deze discussie meer dan een week. Als het nog steeds over dezelfde opdracht gaat is die kans intussen geslonken tot 0%:
1. Een recruiter die écht kansen zien zeurt je de oren van de kop om dezelfde dag nog een aanbieding te kunnen doen. Die laten daar geen gras over groeien.
2. De eerste feedback wel/niet geselecteerd, wel/niet uitgenodigd was waarschijnlijk al lang geweest. De recruiter heeft het je alleen nog niet verteld, omdat ze denken je nog wel ergens anders te kunnen spammen.

Los daarvan, we lezen een hoop vragen, maar de belangrijkste ontbreekt:

Dit is mijn aanbod:...(zoveel jaar ervaring, daar en daar, die en die specifieke skills en interesse).
Is daar genoeg vraag naar om (makkelijk) aan opdrachten te komen?

Opdrachtgevers zijn niet geïnteresseerd om jou aan een opdracht te helpen. Ze willen hun eigen probleem opgelost zien en willen weten of jij dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:49
[...]

Als ik heel eerlijk ben wil ik gewoonweg zeggen: "STOP - DOE HET NIET". Maar, misschien moet ik eens wat anders proberen. Helpt het jou om met mij, of een ander forumlid, een keer te (video)bellen?
Dat is ook mijn gevoel, maar je hebt ook mensen die soms minder beren op de weg/naief ergens aan beginnen en toch utieindelijk goed komt (ze zullen tegenslag ook minder als tegenslag zien).

Ik ben niet zo, wilt toch altijd beter weten wat ik ga doen, voordat ik het doe :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:23
lost95 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:03:
[...]

Dat is ook mijn gevoel, maar je hebt ook mensen die soms minder beren op de weg/naief ergens aan beginnen en toch utieindelijk goed komt (ze zullen tegenslag ook minder als tegenslag zien).
Ik moet denken aan Ik vertrek met bijvoorbeeld "de Scheetjes" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utto
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 08:44
Yucon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:14:
Hey, niet om te hengelen want ik heb er 0,0 persoonlijk belang bij, maar ik ben wel een beetje nieuwsgierig omdat het tegenstrijdig lijkt met de verhalen die je zoals over 'de huidige markt' hoort. Een week geleden plaatste ik dit:

[...]

en daar heb ik geen enkele reactie op gekregen. Is er niemand bij wie dit aansluit of is iedereen die in dit profiel past gewoon al druk aan het werk?
Mijn profiel sluit mogelijk aan op deze opdracht (ben geen data engineer, maar heb wel een aantal jaar als lead dev gewerkt op een systeem dat Kafka als backbone had), maar ik ben voorlopig niet beschikbaar. Misschien dat juist de combinatie met architectuur het voor veel data engineers minder interessant maakt? Of misschien dat specifiek Kafka toch een beetje een niche is in de Nederlandse markt? Ik zie het in opdrachtomschrijvingen ook weer niet heel vaak voorbij komen, zeker niet als must-have.

https://rutgermensch.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:42

Rem

Yucon schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:48:
Ik wil niet de psycholoog uithangen, maar dit doet me echt heel erg denken aan bepaalde vrienden in manische periodes en die lopen in de regel niet goed af.
Mij bekruipt de hele week al hetzelfde gevoel en ik maak me op recht zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 21:46

Matis

Rubber Rocket

RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:18:
Dit oudje vindt die hele discussie of b en B maar bullshit. Ik doe in machten van 2. Een byte is gewoon 8 bits. Hoe wil je 10 bits noemen dan? :+
1¼ byte :D

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Echt he... 1000MB /1.000 = 1 MB. Dus 1 MB / 1.000.000 is 1 byte. Dus 1 byte / 10 is 1 bit. :+

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim? (laat maar, ik wil het antwoord niet eens horen) :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:54

R.G

Rem schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:50:
[...]

Mij bekruipt de hele week al hetzelfde gevoel en ik maak me op recht zorgen.
Maak je geen zorgen.
Komt altijd goed toch.

Ik doe nu gewoon beiden.

1.zzper kans geven en afwachten.
2. Ook voor de zekerheid andere baan vinden.
3. Loopbaan begeleidng gestart.

Over de vraag voor hulp, voor mijn LinkedIn etc, ik weet niet of dat verstandig is om dat zo te delen en mijn business pitch / etc zit veel van het idee in en natuurlijke persoonlijke details.

Is dat normaal om het zo te delen.

Verder waardeer ik het heel erg en daarvoor is tweakers ook zon top forum met gave tweakers.

Zo helpen we mekaar, ik heb alle info samen gevoegd en doorgenomen en zal beter teruglezen om zelf antwoorden te vinden.

Ik hou jullie op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Het is daarnaast altijd fijn om hier even te sparren over onze interesses natuurlijk 👍

Soort van conclusie is nu :
Zzper Wil ik ervaren en uitproberen zolang het mij niet kapot maakt. Zodra dat gebeurt her pakken en Dan in loondienst gaan en Dan zeker weer doen maar dan minimaal met een opgespaarde buffer.

Ik zal ook deze week mij in gaan schriiven voor netwerk borrsels/ events om daar eens te gaan beurten.

Ik heb ook een kvk gesprek geplant hoewel dat lijkt op een online chat sessie denk ik.

Fijne zondag avond Allen en nog bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
R.G schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:12:
[...]

Maak je geen zorgen.
Komt altijd goed toch.

Ik doe nu gewoon beiden.

1.zzper kans geven en afwachten.
2. Ook voor de zekerheid andere baan vinden.
3. Loopbaan begeleidng gestart.

Over de vraag voor hulp, voor mijn LinkedIn etc, ik weet niet of dat verstandig is om dat zo te delen en mijn business pitch / etc zit veel van het idee in en natuurlijke persoonlijke details.

Verder waardeer ik het heel erg en daarvoor is tweakers ook zon top forum met gave tweakers.

Zo helpen we mekaar, ik heb alle info samen gevoegd en doorgenomen en zal beter teruglezen om zelf antwoorden te vinden.

Ik hou jullie op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
Het is daarnaast altijd fijn om hier even te sparren over onze interesses natuurlijk 👍

Soort van conclusie is nu :
Zzper Wil ik ervaren en uitproberen zolang het mij niet kapot maakt. Zodra dat gebeurt her pakken en Dan in loondienst gaan en Dan zeker weer doen maar dan minimaal met een opgespaarde buffer.

Ik zal ook deze week mij in gaan schriiven voor netwerk borrsels/ events om daar eens te gaan beurten.

Ik heb ook een kvk gesprek geplant hoewel dat lijkt op een online chat sessie denk ik.

Fijne zondag avond Allen en nog bedankt.
Dat je jouw pitch niet wilt delen heb ik enigzins begrip voor. Maar je LinkedIn zal niet echt negatieve impact hebben tenzij je anoniem wilt blijven. Voordeel ervan is dat wij kunnen zien hoeveel ervaring je hebt, welke branch, etc. om je beter te kunnen adviseren. Daarom gaf ik aan dat je dat mocht DM/PM'en (privé bericht).

Desalniettemin, blijft het jouw keuze. Je lijkt erop gebrand het toch te proberen ongeacht wat onze mening is. Dan kan ik alleen maar zeggen: Success en als het kan hou ons op de hoogte.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Crazy D schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Je bent zzp'r, of je bent in dienst. Of ze dat nu payrolling of loondienst noemen, veel meer smaken zijn er niet. Nou ja, je kunt een BV starten en DGA zijn, of v.o.f. maar je hebt of "een eigen bedrijf" of je bent ergens in loondienst. Je kunt niet zzp'en in dienst van Maandag BV. Dan ben je gewoon in dienst... ik gok dat je een constructie al a the future Group bedoelt. Je betaald een flinke marge, maar daardoor ben je wel verzekerd van inkomsten. Mid-lancing. Het nadeel is dat je niet de zelfstandigen aftrek hebt en dergelijke. De meesten hier zijn daar niet zo'n fan van.
Even een kleine correctie op het dikgedrukte; The Future Group is geen midlance partij maar een collectief met een maatschap constructie. Je bent dus ook helemaal niet verzekerd van inkomsten. Je bent via de TFG gewoon IB ondernemer en hebt dus ook recht op alle aftrek en loopt ook dezelfde ondernemer risicos.

Verder helemaal eens met alles in je reactie ;)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Zitten hier mensen bij de ABN AMRO? Mij kwam ter oren dat de ABN nu een ander beleid heeft mbt externe medewerkers? Ipv freelancers dat er gepushed wordt op payrolling? Kan iemand dat hier bevestigen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
[...]

Ik vind het erg nobel van je maar waarom zo druk maken? Hij wil "zelfstandig" maar mensen hier moeten hem aan het handje gaan vasthouden? ;w
Sorry maar soms leer je het meest van op je bek gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:48
Hey, niet om te hengelen want ik heb er 0,0 persoonlijk belang bij, maar ik ben wel een beetje nieuwsgierig omdat het tegenstrijdig lijkt met de verhalen die je zoals over 'de huidige markt' hoort. Een week geleden plaatste ik dit:

[...]

en daar heb ik geen enkele reactie op gekregen. Is er niemand bij wie dit aansluit of is iedereen die in dit profiel past gewoon al druk aan het werk?
Het lijkt mij heel interessant, maar ik heb (als data engineer) geen ervaring met specifiek Kafka. Wel met Azure Event Hubs, wat erg vergelijkbaar is, maar mijn recente ervaring van de afgelopen maanden is dat als je één keywoordje niet op je CV hebt staan, je meteen afgewezen wordt omdat er ook nog 30 andere kandidaten zijn. Je opdracht klinkt wel alsof men echt specifiek een kafka-expert zoekt, dus het leek me bij voorbaat kansloos voor mij om te reageren op je post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
R.G schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:12:
[...]

Bedenk dat een idee op zichzelf zelden uniek is; de uitvoering en innovatie achter het idee maken het succesvol. Door feedback te verzamelen, kun je je idee sterker en haalbaarder maken.

Zo heb ik zelf ook wel een idee om een heel softwarehuis te maken van aan elkaar geknoopte AI/ChatGPT agents. Ik kan me alleen niet voorstellen dat niet minstens 5 anderen zo'n soort idee hier ook wel hebben.

Dan komt het aan op uitvoering, feedback verzamelen, (sparring) partners vinden, en vooral ook weten wat je NIET kunt in het proces om dit tot een groot commercieel succes te maken.
Ik zou er waarschijnlijk wel moeite mee hebben om dit aan de man te brengen.

En als ik het al morgen klaar zou hebben, het idee is niet beschermingswaardig genoeg, zodat overmorgen de concurrentie het na zou kunnen maken.
Je moet weten wat jou uniek maakt. Misschien kun jij iets heel breed toepasbaars maken, ben je juist goed in het klantspecifiek te maken, kwalitatief goed, tegen lage kosten, of ben je juist goed in verkoop.

--- edit: toevoeging

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je best je idee hier kunt delen. Dat zou mijn tip zijn.
Desnoods alleen via DM met een paar mensen hier waarvan je denkt dat er goede feedback van komt.
En al dan niet vraag je eerst of ze het vertrouwelijke willen behandelen.

[ Voor 9% gewijzigd door pkuppens op 25-03-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

mannowlahn schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:48:
Zitten hier mensen bij de ABN AMRO? Mij kwam ter oren dat de ABN nu een ander beleid heeft mbt externe medewerkers? Ipv freelancers dat er gepushed wordt op payrolling? Kan iemand dat hier bevestigen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

ik wil best even met je daar over sparren. buiten het forum dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Check, ik was even benieuwd of dit misschien een startende trend was of dat mijn voorbeeld een uitzondering zou zijn.

Hoorde net dat dit wel dus per afdeling kan verschillen bij Abn Amro.

[ Voor 12% gewijzigd door mannowlahn op 25-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aan iedereen: Als je met een opdracht op zak naar mij toe zou komen om in midlance loondienst te gaan, zou ik je ook in dienst nemen hoor. Kom maar hier met die 30%. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Kurios schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:56:
Aan iedereen: Als je met een opdracht op zak naar mij toe zou komen om in midlance loondienst te gaan, zou ik je ook in dienst nemen hoor. Kom maar hier met die 30%. >:)
Ik merk wel, je hebt echt gradaties van ZZP-ers. Je hebt de echte die-hard ondernemers die zich altijd wel redden, de gewone ZZP-ers die niet per se heel erg "ondernemer" zijn maar wel zich prima zelf kunnen redden en erg op hun zelfstandigheid zijn gesteld, en je hebt de mensen die misschien een beetje opportunistisch zijn, en bij de eerste tekenen van tegenslag weer kiezen voor loondienst. Ik zit ergens tussen die eerste 2 maar ik zie dus ook die 3e categorie die zodra ze even geen opdracht kunnen vinden (zelfs nog voordat de huidige is afgelopen!) toch maar weer voor veiligheid kiezen. Het mag, ik keur het niet af :) Meer kansen voor mij >:)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
JEightyFive schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Ik vind het erg nobel van je maar waarom zo druk maken? Hij wil "zelfstandig" maar mensen hier moeten hem aan het handje gaan vasthouden? ;w
Sorry maar soms leer je het meest van op je bek gaan.
Zit al een week mijn hoofd te schudden, niet alleen over degene die de vraag stelt maar ook over de mensen hier die graag willen helpen. Als je een enorm mooi forum hebt waarin honderden reacties zijn met alle informatie die je nodig hebt om al je vragen te beantwoorden en je neemt dan nog niet het iniatief om over zelfs de meest basale punten je in te lezen: Blijf lekker in loondienst. Als ik dan nog merk dat mensen toch mee proberen te denken om toch te gaan ZZP'en, dan denk ik: Waar zijn jullie nou mee bezig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Byte dan he ;). Wel met hoofdletter.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

init6 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Zit al een week mijn hoofd te schudden, niet alleen over degene die de vraag stelt maar ook over de mensen hier die graag willen helpen. Als je een enorm mooi forum hebt waarin honderden reacties zijn met alle informatie die je nodig hebt om al je vragen te beantwoorden en je neemt dan nog niet het iniatief om over zelfs de meest basale punten je in te lezen: Blijf lekker in loondienst. Als ik dan nog merk dat mensen toch mee proberen te denken om toch te gaan ZZP'en, dan denk ik: Waar zijn jullie nou mee bezig?
Geldt dat niet voor 80% van de vragen hier? Misschien wel meer.... Of het is al gevraagd, of je had het kunnen google'n of je had het de boekhouder kunnen vragen 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zag een opdracht voorbij komen met uiteindelijk de volgende eis:
Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie.
De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detacheringsbasis ( = met loonuitbetaling) laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.
Kan iemand mij uitleggen wat hier nu eigenlijk bedoeld wordt? Ik (als freelancer) kan me dus niet inschrijven op de deze opdracht? Alleen werknemers van een detacheerder komen in aanmerking. En een trucje dat ik dit via een andere bv doe, wordt niet toegestaan? Zoiets?
Indien ja; wat kan de reden hiervan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je kan een 0-uren contract aan gaan bij een tussenpartij omdat ze zelf geen zin hebben in al dat gedoe met loonheffingen of pensioen en gewoon een factuur willen ontvangen. Maar geen factuur van jou.
De reden hier voor is dat iemand bedacht heeft dat ZZP'ers die werk doen wat ook door vast personeel uitgevoerd wordt mogelijk valt onder verkapt dienstverband. Persoonlijk vind ik een ingehuurde voor een vaste termijn (bijvoorbeeld opvang zwangerschap) juist een stuk minder verkapt dienstverband dan die contracten van een half jaar welke tot het einde der tijden worden verlengd met af en toe een euro meer per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Eriksk schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:05:
Ik zag een opdracht voorbij komen met uiteindelijk de volgende eis:

[...]

Kan iemand mij uitleggen wat hier nu eigenlijk bedoeld wordt? Ik (als freelancer) kan me dus niet inschrijven op de deze opdracht? Alleen werknemers van een detacheerder komen in aanmerking. En een trucje dat ik dit via een andere bv doe, wordt niet toegestaan? Zoiets?
Indien ja; wat kan de reden hiervan zijn?
Ik zag laatst ook zoiets bij een aanvraag staan en heb het toen nagevraagd.
De klant (Alliander) wilde geen ZZP'ers omdat deze daar maar maximaal 2 jaar mochten werken in verband met wet DBA (volgens hun interne richtlijnen).
Je kon er wel werken via payrolling / detachering, maar niet direct als ZZP'er.

Jammer, want ik zie het steeds vaker bij opdrachten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In dit geval gaat het ook om Alliander. Voelt veemd omdat het om een tijdelijke invulling gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Een zzp-er op detacheringsbasis met loonuitbetaling?

Zoiets als zwarte schoenen in het wit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:10:
Een zzp-er op detacheringsbasis met loonuitbetaling?

Zoiets als zwarte schoenen in het wit...
Dit is dus ook het geval voor sommige afdelingen bij ABN Amro. Het heeft nogal consequenties voor je. Vraag mij af of BV constructie het probleem weghaalt ?

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Payrolling, dat is de echte schijnconstructie.

Je treedt "in dienst" bij een bedrijf waar je nooit over de vloer komt en wat alleen formeel een werkgeversgezag uitoefent, terwijl het in de praktijk een door de werknemer gekozen dienstverlener is, die op elk moment voor een ander kan worden vervangen en geen enkel feitelijk gezag heeft. Ik ben van mening dat zo'n constructie een opezettelijke misrepresentatie van de verhoudingen is en om die reden eigenlijk frauduleus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:16
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:43:

Je treedt "in dienst" bij een bedrijf waar je nooit over de vloer komt en wat alleen formeel een werkgeversgezag uitoefent, terwijl het in de praktijk een door de werknemer gekozen dienstverlener is, die op elk moment voor een ander kan worden vervangen en geen enkel feitelijk gezag heeft. Ik ben van mening dat zo'n constructie een opezettelijke misrepresentatie van de verhoudingen is en om die reden eigenlijk frauduleus.
Kun je niet met een x aantal andere zzpers zoiets opzetten, zodat we geen last hebben van de Wet DBA. :P O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Kun je niet met een x aantal andere zzpers zoiets opzetten, zodat we geen last hebben van de Wet DBA. :P O-)
Vind maar eens 19 gelijkgestemde die je daarmee vertrouwt, geen familie. Daarnaast moet krijg je talloze iPhone, laptops en mogelijk zelfs auto’s op de balans waar ieder weer zijn plasje over moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:16
Deveon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Vind maar eens 19 gelijkgestemde die je daarmee vertrouwt, geen familie. Daarnaast moet krijg je talloze iPhone, laptops en mogelijk zelfs auto’s op de balans waar ieder weer zijn plasje over moet doen.
Werken met werkbudgetten (voor laptops etc).
Ook met auto's icm budgetten en bonussen is wel een rekensom te maken.
Daarnaast krijg je een bonus (90% van je totale jaarsalaris) op basis van omzet.
Lijkt mij wel doenbaar.

Dit is wat de overheid blijkbaar wil... (niet dat ik er een voorstander van ben, maar zo'n constructie heeft als primaire doel zoveel als mogelijk te kunnen blijven zzperen zonder dat de overheid allerlei beperkingen oplegt).

[ Voor 17% gewijzigd door bertuslambertus op 26-03-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Werken met werkbudgetten (voor laptops etc).
Ook met auto's icm budgetten en bonussen is wel een rekensom te maken.
Daarnaast krijg je een bonus (90% van je totale jaarsalaris) op basis van omzet.
Lijkt mij wel doenbaar.
En zeker ook nog bila’s en pop gesprekken? :+

Nee belangrijk onderdeel van freelancen is de volledige vrijheid in hoe ik mijn werkzaamheden faciliteer. Als ik zulke verantwoording moet gaan afleggen en binnen de kaders gaan tekenen dan kan ik net zo goed in loondienst met een opleidings- en leasebudget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Plus nog de mensen die langdurig ziek zijn en wel doorbetaald willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Wolly schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Plus nog de mensen die langdurig ziek zijn en wel doorbetaald willen worden.
Je hebt geen DGA loon (je moet dus 21 mensen vinden, geen 20, dan zit iedereen onder de 5% aandelen).
Dus je mag gewoon minimum loon aanhouden, dat maakt het risico al iets kleiner

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:43:

Eens, payrollen is wat mij betreft geen alternatief, dan ga ik nog liever in loondienst.

Jammer dat bedrijven door onzekerheid rondom de wet DBA dit soort flutconstructies wel accepteren, maar 'echte' ZZP'ers buiten de deur houden. Hopelijk komt het nieuwe kabinet met een beter alternatief, maar ik verwacht er niet te veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ConQuestador schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:01:
[...]

Je hebt geen DGA loon (je moet dus 21 mensen vinden, geen 20, dan zit iedereen onder de 5% aandelen).
Dus je mag gewoon minimum loon aanhouden, dat maakt het risico al iets kleiner
Een bonus moet vaak worden meegeteld bij ziekte uitkering.
Hoewel veel werkgevers ervan overtuigd zijn dat zij enkel het naar tijdruimte vastgesteld loon dienen door te
betalen tijdens ziekte, dienen ook de bedongen en prestatieafhankelijke variabele beloningsvormen te worden
doorbetaald. Dat voelt wrang omdat de werknemer
geen prestatie levert in ruil voor deze prestatieafhankelijke beloning, maar de afwezigheid in verband met
ziekte van de werknemer valt in de risicosfeer van
werkgever
Zie bijvoorbeeld https://www.pallas.nl/wp-...betaling-bij-ziekte-4.pdf

[ Voor 31% gewijzigd door Wolly op 26-03-2024 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bertuslambertus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Je kunt natuurlijk een soort eigen detacheringsbedrijf opzetten.

De focus van wet DBA ligt op IB ondernemers en DGA's. In zo'n detacheringsbedrijf moet je dus voorkomen dat de consultants DGA zijn. Dat kan op 2 manieren:

1. geen directeur (een gewone werknemer met aanmerkelijk belang is geen DGA)
2. geen aanmerkelijk belang (aandelen verdeeld over 21 of meer vennoten en niemand heeft >=5%).

Dit soort constructie is in mijn ogen een last resort. Ik zou er misschien aan meedoen, maar ik zou eerst onderzoeken of het wellicht beter is om me van de Nederlandse uur/factuur markt terug te trekken. Een gedeeltelijke klus in een buurland samen met mijn niet uur/factuur omzet in Nederland zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:17:
[...]

Een bonus moet vaak worden meegeteld bij ziekte uitkering.

[...]

Zie bijvoorbeeld https://www.pallas.nl/wp-...betaling-bij-ziekte-4.pdf
Als je met de werknemer grootaandeelhouder constructie werkt, dan hoef je de winst niet te verlonen. Je kunt iedereen een specifiek soort preferent aandeel toekennen waarvan het dividendrecht gekoppeld is aan een bepaalde component van de omzet. Resteert er na uitkering van het dividend nog wat winst dn verdeel je die pro rato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisper schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Eens, payrollen is wat mij betreft geen alternatief, dan ga ik nog liever in loondienst.
Same here, ik zie payrolling echt als een bijna-frauduleuze constructie. Die staat onderaan mijn lijst. Loondienst staat overigens ook niet heel hoog. Uitbreiden van niet uur/factuur omzet en buitenland staan hoger en op enig moment zal vervroegd pensioen hoger staan.

Men moet niet denken dat wet DBA een makkelijke manier is om alle zelfstandigen terug in loondienst te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Als je met de werknemer grootaandeelhouder constructie werkt, dan hoef je de winst niet te verlonen. Je kunt iedereen een specifiek soort preferent aandeel toekennen waarvan het dividendrecht gekoppeld is aan een bepaalde component van de omzet. Resteert er na uitkering van het dividend nog wat winst dn verdeel je die pro rato.
Dat wilde ik ook zeggen.

Simpel gezegd: Je krijgt minimaal loon, en de rest van je inkomsten hevel je over naar de personen via een dividend constructie.

Alleen over het "loondeel" heb je nu verplichtingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

en bureaustoelen

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Het probleem van wet DBA is volgens mij een structureel gebrek aan begrip bij de ambtelijke en politieke beleidsmakers. Dit zijn mensen die bij de overheid werken, dat is 1 kant van het spectrum. Ondernemers zitten precies aan het andere uiteinde. Mensen die in het bedrijfsleven werken zitten tussen deze twee uitersten in.

Ambtenaren denken in structuren met als doel een stabiele en gereguleerde samenleving. Ondernemers denken juist in termen van instabiliteiten en weeffouten in de stucturen, dat zijn immers gaten in de markt.

Het onbegrip komt naar voren omdat verschillende commissies achtereen in dezelfde valkuil van "arbeidsrelatie" trapten toen ze probeerden te definieren wat nou een ondernemer maakt.
Arbeidsrelatie is maatschappelijk het minst interessante. Wat kan het de belastingbetaler nou schelen hoe mensen in andere organisaties met alkaar samenwerken?

Intussen wordt telkens vergeten waar het echt om gaat: namelijk dat zzp-constructies voor kwaadwillenden een mogelijkheid bieden om onder minimumloon te betalen (of onder een algemeen verbindende CAO fwiw). Leg je de focus daarop, op het probleem van onderbetaling en mogelijk zelfs uitbuiting, dan wordt duidelijk dat zzp-comnstructies slechts een klein deel ven aan veel breder probleem zijn.

De wet die je zoekt is een wet die onderbetalende opdrachtgevers van zelfstandigen op dezelfde manier aanpakt als onderbetalende opdrachtgevers van (vaak buitenlandse) uitzendbureaus. Ik denk dat een uitbreiding van de bestaande wet ketenaansprakelijkheid hier het beste instrument is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Als je iedereen verschillende soorten aandelen krijgt dan heeft iedereen 100% van die aandelen, en daarmee een aanmerkelijk belang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees het inderdaad: https://www.belastingdien...u_een_aanmerkelijk_belang
Dit geldt ook als u 5% hebt van een bepaald soort aandelen.
Dat betekent dat deze constructie iets ingewikkelder moet worden opgezet. Detacherings BV (al dan niet holding / werkmaatschappij) heeft de mensen in dienst.

Daarnaast bezit iedere consultant een eigen rechtspersoon die royalties incasseert. De detacherings BV maakt winst na aftrek van de loonkosten van de consultant, en keert die uit als royalties naar de aparte rechtspersoon.

In het licht van wet DBA is de ingehuurde consultant geen zelfstandige want de opdrachtgever doet zaken met de detacherings BV en daar is de consultant gewoon in dienst. Dat er nog allemaal constructies achter zitten is voor de opdrachtgever niet interessant: je bent verplicht om enig onderzoek te doen naar je leveranciers maar dat gaat niet zo ver dat je hun hele fiscale hebben en houden in kaart hoeft te brengen.

[ Voor 170% gewijzigd door t_captain op 26-03-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Hier zitten vast ook veel freelancers met een of meer BV's die een hekel aan bijtelling voor de auto betalen hebben. Nu sta ik op het punt een occasion te kopen (mijn lease contract loopt af) en was aan het rekenen tussen auto op de zaak of auto in prive via berekenhet

Nu kwam ik ook nog de volgende optie tegen op rendement.nl
3.⁠ ⁠Beheer-bv: voordeel is uitdeling
Als de onderneming de auto op naam van de beheer-bv koopt, waarin verder geen activiteiten zijn, en ter beschikking stelt aan de dga in de hoedanigheid van aandeelhouder, blijft het voordeel van de auto voor de dga buiten de loonsfeer. Er vindt dan geen forfaitaire loonbijtelling plaats.

Het voordeel dat de dga geniet, wordt aangemerkt als een uitdeling. Het voordeel (kosten en lasten) van de auto wordt bij de dga (uiteindelijk) in de inkomstenbelasting belast als dividenduitkering in box 2. De bv moet een aangifte dividendbelasting indienen en dividendbelasting afdragen.
Zelfs als je ervanuit gaat dat dit extra dividend in de 2e schaal komt (33% in plaats van 24,5%) en dat je met een (occasion) EV koop nog profiteert van een aantal jaar (extra) lage bijtelling, pakt dit eigenlijk altijd voordeliger uit dan bijtelling betalen.

Maar ik vind hier verder nergens iets over. Iemand anders die hiervan gehoord heeft? Anders moet ik ook maar eens een beheer-bv erbij oprichten.

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 26-03-2024 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:35:
Het probleem van wet DBA is volgens mij een structureel gebrek aan begrip bij de ambtelijke en politieke beleidsmakers. Dit zijn mensen die bij de overheid werken, dat is 1 kant van het spectrum. Ondernemers zitten precies aan het andere uiteinde. Mensen die in het bedrijfsleven werken zitten tussen deze twee uitersten in.

Ambtenaren denken in structuren met als doel een stabiele en gereguleerde samenleving. Ondernemers denken juist in termen van instabiliteiten en weeffouten in de stucturen, dat zijn immers gaten in de markt.

Het onbegrip komt naar voren omdat verschillende commissies achtereen in dezelfde valkuil van "arbeidsrelatie" trapten toen ze probeerden te definieren wat nou een ondernemer maakt.
Arbeidsrelatie is maatschappelijk het minst interessante. Wat kan het de belastingbetaler nou schelen hoe mensen in andere organisaties met alkaar samenwerken?

Intussen wordt telkens vergeten waar het echt om gaat: namelijk dat zzp-constructies voor kwaadwillenden een mogelijkheid bieden om onder minimumloon te betalen (of onder een algemeen verbindende CAO fwiw). Leg je de focus daarop, op het probleem van onderbetaling en mogelijk zelfs uitbuiting, dan wordt duidelijk dat zzp-comnstructies slechts een klein deel ven aan veel breder probleem zijn.

De wet die je zoekt is een wet die onderbetalende opdrachtgevers van zelfstandigen op dezelfde manier aanpakt als onderbetalende opdrachtgevers van (vaak buitenlandse) uitzendbureaus. Ik denk dat een uitbreiding van de bestaande wet ketenaansprakelijkheid hier het beste instrument is.
Niet helemaal compleet. Een deel van de redenering achter de wet DBA is dat als iets loondienst is of lijkt, ook het topsegment, er WW/AOV en dergelijke sociale premies betaald moeten worden.
Geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden aan de onderkant, maar ook geen onttrekken aan sociale verplichtingen aan de bovenkant.

Want veel van de hogere segment ZZP'ers kunnen prima hun arbeidsongeschiktheid, pensioen, en werkloosheid prima zelf regelen (of zijn bereid de risico's te dragen), zo stond ik er zelf aan het begin ook in, en die premies stak ik mooi in eigen zak.

Maar, zo onttrek je je wel aan de collectiviteit. Een steeds kleinere groep werkenden moet die risico's afdekken voor een groep van mensen die minder goed mee kunnen.

Daar valt wat voor te zeggen, maar dan moet je dát regelen. Zoals een verplichte AOV.

Want als ik als ZZP'er het mijn specialiteit maak om in tijdelijke projecten capaciteitsproblemen op te lossen, ook al lijkt het op loondienst, dan vind ik dat wél ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 21:52
Malarky schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:01:
[..]
Nu kwam ik ook nog de volgende optie tegen op rendement.nl
[...]
Maar ik vind hier verder nergens iets over. Iemand anders die hiervan gehoord heeft? Anders moet ik ook maar eens een beheer-bv erbij oprichten.
Er staat inderdaad wel erg weinig toelichting bij. Ze schrijven dat de beheer-BV geen andere activiteiten heeft, wat klinkt alsof het niet je holding moet zijn die een management fee in rekening brengt want dat is wel een activiteit. Zou je hiervoor een BV zonder activiteiten gebruiken en waar je dus ook niet op de loonlijst staat dan klinkt dat al logischer maar dan vraag ik me weer af hoe die BV de auto kan betalen. Tot slot heb je ook geen recht meer op op btw-teruggave als je geen belaste activiteiten uitvoert, wat de kosten weer wat verder verhoogt in deze constructie. Ik vind het zelf wat lastig verdedigbaar klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:11
Ik heb hier al een paar keer gelezen dat je voor de inkomstenbelasting uit moet gaan van de leverdatum van een factuur (in tegenstelling tot de omzetbelasting, waar de factuurdatum leidend is). Als ik op zoek ga naar meer informatie hierover kom ik wel het e.e.a. tegen, maar vooral in wat meer 'obscure' en oudere bronnen en niet van de belastingdienst of de overheid zelf.

Het enige wat ik tot nu toe op de website van de belastingdienst heb kunnen vinden is dit:
https://www.belastingdien...en%20van%20een%20levering.
maar dit lijkt specifiek over het afnemen van goederen/dienst uit het buitenland te gaan.

Heeft er iemand hier wellicht ook een meer 'officiële' bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Leftblank schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Er staat inderdaad wel erg weinig toelichting bij. Ze schrijven dat de beheer-BV geen andere activiteiten heeft, wat klinkt alsof het niet je holding moet zijn die een management fee in rekening brengt want dat is wel een activiteit. Zou je hiervoor een BV zonder activiteiten gebruiken en waar je dus ook niet op de loonlijst staat dan klinkt dat al logischer maar dan vraag ik me weer af hoe die BV de auto kan betalen. Tot slot heb je ook geen recht meer op op btw-teruggave als je geen belaste activiteiten uitvoert, wat de kosten weer wat verder verhoogt in deze constructie. Ik vind het zelf wat lastig verdedigbaar klinken.
Een holding-BV waar je in loondienst bent komt inderdaad niet in aanmerking, dat zou het ter beschikking stellen van de auto eenvoudig als loonbestandsdeel aan te merken zijn.

Die nieuwe beheer BV kan aan kapitaal komen door dividend uit te keren vanuit een van je andere BV's. Je kunt als DGA bijvoorbeeld 5% van je Holding aandelen afstaan aan je Beheer BV, dan heb je een deelnemingsvrijstelling tussen beide BV's, of een fiscale eenheid aangaan met je Holding en Beheer BV. Beiden zorgen ervoor dat je die 15% dividendbelasting mag verrekenen.

De BTW is een goed punt, maar hoeft geen probleem te zijn. Als je een auto van de zaak rijd of een prive auto voor de zaak heb je ook te maken met BTW correctie privégebruik en als je niet al te veel kosten maakt is dan het BTW voordeel niet zo groot of nihil. Bijvoorbeeld een occasion EV is relatief goedkoop in de kosten omdat je niet veel afschrijft en je kosten per kilometer ook laag liggen (goedkoop laden, weinig onderhoud). Je autoverzekering en straks hoge wegenbelasting op EV zijn substantieel maar daar zit toch geen BTW op. Bij zakelijke auto privé rijden kan je opteren voor sluitende kilometeradministratie (om BTW correctie privégebruik te ontlopen), maar als je een auto echt vrijwel alleen zakelijk gebruikt kun je net zo goed onder die 500km bijtellingsvrij proberen te komen.

Overigens een DGA heeft sowieso geen BTW-voordeel bij het zakelijk rijden van een privé-auto. Ik rij het overgrote deel van mijn kilometers privé, dus ben vooral benieuwd welke zakelijke constructies dan nog zijn toe te passen, die beter uitkomen dan 23ct op de weinige zakelijke kilometers toe te passen.

[ Voor 16% gewijzigd door Malarky op 26-03-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pkuppens schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Niet helemaal compleet. Een deel van de redenering achter de wet DBA is dat als iets loondienst is of lijkt, ook het topsegment, er WW/AOV en dergelijke sociale premies betaald moeten worden.
Geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden aan de onderkant, maar ook geen onttrekken aan sociale verplichtingen aan de bovenkant.
Volgens mij is het probleem meer dat je over de eerste 30k als ondernemer amper belasting afdraagt. Juist de onderkant van de markt krijgt hierdoor een héél rooskleurig netto berekening voorgeschoteld als ze al hun rechten afgeven.

De afdrachten van hogere inkomens is een broekzak vestzak verhaal. De bijdrage aan WW is misschien lager maar inkomstenbelasting is véél hoger. Daarnaast zijn DGA’s een eenvoudig oplossing hiervoor. Als DGA ben je al snel voor 50-70k in loondienst en worden die putjes gevuld. Het “probleem” lijkt echter breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:45
Malarky schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:09:
[...]

zie onder reacties per quote
Ik weet niet wat jij precies doet qua advisering (in je profiel staat Consultancy/Advisering en mr/drs, maar ben je fiscalist?), maar toch even een paar aanscherpingen hier:
Een holding-BV waar je in loondienst bent komt inderdaad niet in aanmerking, dat zou het ter beschikking stellen van de auto eenvoudig als loonbestandsdeel aan te merken zijn.
Eens, maar let ook op constructies waarbij 'looncomponenten' die door andere partijen worden verstrekt wél vallen onder de verantwoordelijkheid van de 'echte' werkgever (loon door derden). Standaard voorbeeld hierbij is fooien in horeca sector, maar ook binnen grotere bedrijven speelt dit als er bijvoorbeeld aandelen worden verstrekt aan werknemers door de topholding terwijl men 'onderin' in dienst is. Dan is er ook nog het concept van 'samenwerkende groep' voor de loonbelasting, wat in principe als een administratieve lastenverlichting werkt, maar misschien zal een beetje scherpe inspecteur je hiermee ook nog wel eens om de oren kunnen slaan.
Die nieuwe beheer BV kan aan kapitaal komen door dividend uit te keren vanuit een van je andere BV's. Je kunt als DGA bijvoorbeeld 5% van je Holding aandelen afstaan aan je Beheer BV, dan heb je een deelnemingsvrijstelling tussen beide BV's, of een fiscale eenheid aangaan met je Holding en Beheer BV. Beiden zorgen ervoor dat je die 15% dividendbelasting mag verrekenen.
Zowel ingeval van de deelnemingsvrijstelling als bij een fiscale eenheid vennootschapsbelasting is er helemaal geen inhouding van dividendbelasting, dus kom je niet aan verrekening toe. Zie art. 4 lid 1 sub a en b Wet DB1965.
De BTW is een goed punt, maar hoeft geen probleem te zijn. Als je een auto van de zaak rijd of een prive auto voor de zaak heb je ook te maken met BTW correctie privégebruik en als je niet al te veel kosten maakt is dan het BTW voordeel niet zo groot of nihil. Bijvoorbeeld een occasion EV is relatief goedkoop in de kosten omdat je niet veel afschrijft en je kosten per kilometer ook laag liggen (goedkoop laden, weinig onderhoud). Je autoverzekering en straks hoge wegenbelasting op EV zijn substantieel maar daar zit toch geen BTW op. Bij zakelijke auto privé rijden kan je opteren voor sluitende kilometeradministratie (om BTW correctie privégebruik te ontlopen), maar als je een auto echt vrijwel alleen zakelijk gebruikt kun je net zo goed onder die 500km bijtellingsvrij proberen te komen.
Zoals met alles in de fiscaliteit hangt het nogal van de feiten af, maar ook hier ga je wel even een paar keer kort door de bocht:
  • BTW bij aanschaf, dat kan ook van toepassing zijn bij een occasion (niet iedere tweedehands is een marge-auto). Dat is toevallig bij EVs nog best vaak het geval...
  • De afschrijvingen bij EVs zijn best fors als je toevallig een nieuwe Tesla hebt gekocht en net nadat je de garage uit rijdt gooit Musk de prijs met 15k omlaag.
  • Ook op de laadkosten zit BTW
  • Assurantiebelasting is inderdaad niet 'terugvorderbaar' (zoals omzetbelasting d.m.v. vooraftrek dat is) maar de premie+assurantiebelasting kun je wel van de winst aftrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Als BV mag je die gewoon kopen :P
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:20:
Dit soort constructie is in mijn ogen een last resort. Ik zou er misschien aan meedoen, maar ik zou eerst onderzoeken of het wellicht beter is om me van de Nederlandse uur/factuur markt terug te trekken. Een gedeeltelijke klus in een buurland samen met mijn niet uur/factuur omzet in Nederland zou voldoende moeten zijn.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je 1 bedrag factureert of per uur. De genoemde voorbeelden van een tijd terug (zoals het vervangen van iemand op zwangerschapsverlof) wat een tijdelijk dienstverband zou moeten zijn, heeft met de inhoud te maken (en de manier waarop je dat werk zou moeten verrichtemn) niet met de manier van factureren.Als al die doemscenario's ooit zover gaan komen, gaat dat geen oplossing zijn denk ik (maar goed, dat blijft gokken zolang er nog weinig concreet is).
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:35:
Maar definieer onderbetaling. Is 25 euro netto per uur factureren onderbetaling? Dat hangt er maar vanaf hoeveel uur je werkt, hoeveel kosten je hebt, etc. is 40 euro onderbetalen? Voor dienstverbanden heb je het minimum loon. Een wet die zegt dat je niet onder het minimum loon mag betalen bij inhuur gaat dus niet werken omdat wat jij netto overhoudt van van alles en nog wat afhankelijk is. Kan voor mij 35 euro per uur zijn terwijl dat voor jou met lagere zakelijke kosten misschien 30 is. Moeten we dan bij inhuur onze complete boekhouding aanleveren? Ik ben het op zich wel met je eens dat er verkeerd naar gekeken wordt (hoewel ik in mijn onderbuik er ook wel wat voor voel dat wanneer je wordt ingehuurd om werkzaamheden te verrichten die core business zijn van het bedrijf, dat misschien wel als verkapt dienstverband zou kunnen tellen maar dan kom je weer op het punt dat als je dat werk via een detacheerder doet, dat geen issue is).

Ik denk dat het doel misschien nog wel duidelijk is maar dat het verdomt lastig is een regelgeving te maken die sluitend is, en niet alsnog ruimte open laat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Deveon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Volgens mij is het probleem meer dat je over de eerste 30k als ondernemer amper belasting afdraagt. Juist de onderkant van de markt krijgt hierdoor een héél rooskleurig netto berekening voorgeschoteld als ze al hun rechten afgeven.

De afdrachten van hogere inkomens is een broekzak vestzak verhaal. De bijdrage aan WW is misschien lager maar inkomstenbelasting is véél hoger. Daarnaast zijn DGA’s een eenvoudig oplossing hiervoor. Als DGA ben je al snel voor 50-70k in loondienst en worden die putjes gevuld. Het “probleem” lijkt echter breder.
Er zit in het verlengde hiervan een ander raar iets in. De mkb winstvrijstelling bestaat om de keuze tussen BV en eenmanszaak fiscaal zo neutraal mogelijk te maken. Zonder mkb winstvrijstelling zou iemand die als freelancer vanuit een BV werkt minder belasting betalen en men vond het onwenselijk dat belastingafdracht een keuze voor A of B zou beinvloeden.

So far, so good. Klinkt zelfs logisch. Op deze manier is het gefixt voor EMZ vs BV. Het stukje dat minder logisch is, is waarom men het wel ok vindt dat werknemers wel meer belasting blijven betalen dan iemand die vanuit een BV werkt (en nu dus ook dan iemand vanuit een EMZ).

Er zou een "werknemer-winstvrijstelling" moeten komen om dit speelveld gelijk te trekken. Want eigenlijk is dat verschil net zo goed heel raar. Het gevolg zal zijn dat dan over de hele linie de belasting omhoog zou moeten maar dat is dan helaas het gevolg van het corrigeren van deze weeffout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MKB is de motor van de economie en daarom wordt ondernemerschap gestimuleerd met lagere belasting (MKB vrijstelling en ondernemersaftrek). Het was denk ik echter nooit bedoeld als alternatief op dienstverband in de vorm van freelancers om zonder investeringen te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 17-09 06:26
Yucon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:24:

Er zou een "werknemer-winstvrijstelling" moeten komen om dit speelveld gelijk te trekken. Want eigenlijk is dat verschil net zo goed heel raar. Het gevolg zal zijn dat dan over de hele linie de belasting omhoog zou moeten maar dat is dan helaas het gevolg van het corrigeren van deze weeffout.
Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar waar zit dan het verschil bij een werknemer? Zij dragen toch allerlei premies af voor "verzekeringen", zoals werkloosheid? Misschien dat een ZZPer dan een soort premie gaat betalen voor bijstand, zoals dat wordt voorgesteld door OCTAS (een verkapte AOV)? Zijn er nog andere verschillen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Deveon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:33:
MKB is de motor van de economie en daarom wordt ondernemerschap gestimuleerd met lagere belasting (MKB vrijstelling en ondernemersaftrek). Het was denk ik echter nooit bedoeld als alternatief op dienstverband in de vorm van freelancers om zonder investeringen te ondernemen.
Het stimuleert het MKB helemaal niet. Alleen het 'KB', namelijk EMZ's. BV's krijgen het niet dus daar valt een groot deel van het MKB al door af.
De MKB-winstvrijstelling is een regeling in de Wet inkomstenbelasting 2001 en geldt voor degenen die als ondernemer winst uit onderneming genieten. De vrijstelling is ingevoerd naar aanleiding van de operatie 'Werken aan winst' in het jaar 2007. Tegenover een tariefsverlaging in de Vennootschapsbelasting (voor bijvoorbeeld BV's en NV's) moest voor de ondernemers in de Inkomstenbelasting ook iets staan wilde het fiscaal ondernemerschap niet relatief onaantrekkelijk gemaakt worden.
Wikipedia: MKB-winstvrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

coldasice schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar waar zit dan het verschil bij een werknemer? Zij dragen toch allerlei premies af voor "verzekeringen", zoals werkloosheid? Misschien dat een ZZPer dan een soort premie gaat betalen voor bijstand, zoals dat wordt voorgesteld door OCTAS (een verkapte AOV)? Zijn er nog andere verschillen dan?
de ondernemersaftrek (incl startersaftrek) en de MKB winstvrijstelling. Plus dat je als freelancer die premies die je noemt niet hoeft te betalen, maar daar staat tegenover dat je ook geen dekking hebt. Buiten het solidariteitsaspect van risicodeling is dat dus neutraal.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 26-03-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Yucon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:40:
[...]

de ondernemersaftrek (incl startersaftrek) en de MKB winstvrijstelling. Plus dat je als freelancer die premies die je noemt niet hoeft te betalen, maar daar staat tegenover dat je ook geen dekking hebt. Buiten het solidariteitsaspect van risicodeling is dat dus neutraal.
Bij een inkomen en omzet van 100.000 scheelt het 1600euro op jaarbasis...
bij een inkomen en omzet van 150.000 scheelt dat 3200euro op jaasbasis...

de tariefsaanpassing box1 en de bijdrage ZVW geeft al een flinke correctie..en omdat je over een groter bedrag(door de vrijstellingen) meer IB betaald... (ik heb even berekenhet als waarheid aangenomen)

startersaftrek laat ik buiten beschouwing als stimulans en risico lopen in de eerste 3 jaar...

Met het risico dat je loopt vindt ik dit niet zon enorm verschil als iedereen doet geloven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:33:
Waarom niet? Er is jarenlang naar een kenniseconomie gestuurd, waarom zou dat niet je dienstverlening mogen zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Crazy D schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:00:

[...]

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je 1 bedrag factureert of per uur.
Mijn "niet uur/factuur" omzet bestaat uit servicecontracten en SaaS inkomsten en worden niet bedreigd door wet DBA.

De servicecontracten zijn wel voor een klant, maar die heeft dan geen eigen devops team. Er is dus geen inbedding in de organisatie. Ook relevant is dat de prestatie wordt gefactureert en niet de arbeid.
[...]

Maar definieer onderbetaling. Is 25 euro netto per uur factureren onderbetaling?
Onderbetalen is wanneer de beloning daadwerkelijk gewerkt uur lager liggen dan wettelijk minimumloon (danwel CAO loon voor een vergelijkbare functie) plus bijbehorende werkgeverslasten.

Minimumloon is dik 13 euro per uur, aanvullende vakantoegelf (20 dagen doorbetaald verlof per jaar bij voltijd), doorbetaalde ziekte (je kunt rekenen met gemiddelden), vakantiegeld, premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Totaal ongeveer 20 euro.

Mijn voorstel zou zijn om een zorgplicht op te nemen voor de hele keten. Als je minder dan ~130% van de minimum loonkosten betaalt dan moet je met een goede administratie aantonen dat er geen sprake is van onderbetaling.

Of die ingeleende kracht nu in dienst is van een Litouws uitzendbureau of ingeschreven bij de KvK in Nederland mag daarin niets uitmaken.

Huur je een developer in voor 90 euro per uur dan is het tarief sec al voldoende om jezelf te vrijwaren val elke verdenking.

Voordeel is dat
(a) deze regels in lijns zijn met gevestigde arbeidsrechtelijke principes (minimumloon, CAO recht en wet ketenaansprakelijkheid;
(b) onafhankelijk van de formele verhoudingen (dezelfde regels van toepassing op het werken met uitzendbureaus en zelfstandigen, dat is passend bij wetten die principes verdedigen);
(c) de mogelijkheid openen om de specifieke problemen aan te pakken terwijl ze de rest van de markt met rust laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pkuppens schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Want veel van de hogere segment ZZP'ers kunnen prima hun arbeidsongeschiktheid, pensioen, en werkloosheid prima zelf regelen (of zijn bereid de risico's te dragen), zo stond ik er zelf aan het begin ook in, en die premies stak ik mooi in eigen zak.

Maar, zo onttrek je je wel aan de collectiviteit. Een steeds kleinere groep werkenden moet die risico's afdekken voor een groep van mensen die minder goed mee kunnen.
Dat gaat voorbij aan het principe van de drie pijlers.

(1) De verzekeringen waarvan we vinden dat iedereen ze moet hebben, zijn volgsverzekeringen.
(2) Voor werknemers is een iets hoger vangnet, de werknemersverzekeringen.
(3) En daarboven is alles vrij en individueel te regelen.

Als goedverdienende zelfstandige speel je in principe quitte tegen de werknemersverzekeringen: geen premie, geen recht op uitkering.

Sterker nog, over je levensboog heen ben je doorgaans netto-betaler. Veel zzp-ers hebben de eerste (low risk) jaren wel een WAO verzekering gehad toen ze nog voor een baas werkten. Die premies zijn toen betaald en laten ze achter in het systeem waar ze zelf uitstapten.

Als desondanks tekorten ontstaan bij het UWV, dan zijn er twee vargen bij te stellen en twee alternatieve oplossingen dan het proberen in stand te houden van het huidige systeeem van werknemersverzekeringen.

a. zijn de volksverzekeringen niet afdoende als sociaal minimum?
Met als oplossing dat we misschien moeten toegeven dat die niet meer passend zijn en sterkere vangnetten in die pijler spannen.

b. is er meer inkomensherverdeling nodig om de zwakkeren te helpen?
Want daar lijkt het een beetje om te gaan, verschraling van de pool van verzekerden en daardoor wegvallende nivellering van meer successvolle naar minder successvolle werknemers. Mijn voorkeur is om alle nivellering samen te brengen in het volle licht van de inkomstenbelasting en zoveel mogelijk weg te halen van alle verborgen solidariteit uit zorgverzekering, volksverzekeringen en verknemersverzekeringen. Het steunen van de armen door de rijken hoeft niet in het duister te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:21:

Want daar lijkt het een beetje om te gaan, verschraling van de pool van verzekerden en daardoor wegvallende nivellering van meer successvolle naar minder successvolle werknemers. Mijn voorkeur is om alle nivellering samen te brengen in het volle licht van de inkomstenbelasting en zoveel mogelijk weg te halen van alle verborgen solidariteit uit zorgverzekering, volksverzekeringen en verknemersverzekeringen. Het steunen van de armen door de rijken hoeft niet in het duister te gebeuren.
De subsidie vind nu feitelijk ook plaats aan bedrijven. Mensen verdienen te weinig om fatsoenlijk te leven doordat het minimum loon te laag is, als dat omhoog gaat, is er ook minder subsidie nodig. Al die toeslagen zorgen er voor dat bedrijven goedkope arbeiders hebben en dat het restant door de overheid betaald wordt. Je ziet nu ook dat het verhogen van het minimum loon niet echt zorgt voor verhoging van nettoloon, maar verlaging van toeslagen, helaas gaan sommige dan weer minder werken om toch weer hetzelfde netto te houden met minder arbeid... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:21:
[...]

Helemaal mee eens, zoiets bedoel ik ook te zeggen, dat moet je gewoon regelen, en dan is het ook niet meer relevant of een zzp'er nu wel of niet iets doet wat op loondienst lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 18:01
Rixxon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:07:
[...]
Voor omzet is de maand of periode waarin je de dienst levert inderdaad de maand waarin je de omzet hoort te boeken. Dit is hier wel eens vaker langsgekomen. Een aannemer moet bijvoorbeeld onderhanden werk ook boeken (en niet pas wanneer de factuur betaald is).

Als je dus een dienst levert in december 2023 dan hoort die omzet bij boekjaar 2023. Die overlopende post moet je dus netjes verwerken, en weer tegenboeken in het jaar erop wanneer de factuur betaald wordt.

Maar de vraag is of de Belastingdienst dat op de website heeft staan. Dat kan ik zelf ook niet vinden.

Hier staat het antwoord:
ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:53:
[...]
Ik zou zeggen, lees voor de leuk even RJ 270 Opbrengstverantwoording door. Mocht je het daarna nog interessant vinden Google je ook nog even op IFRS 15 Revenue recognition.
RJ 270 Opbrengstverantwoording

[ Voor 18% gewijzigd door gibraltar op 26-03-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Laatst online: 15-06 21:04
gibraltar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Voor omzet is de maand of periode waarin je de dienst levert inderdaad de maand waarin je de omzet hoort te boeken. Dit is hier wel eens vaker langsgekomen. Een aannemer moet bijvoorbeeld onderhanden werk ook boeken (en niet pas wanneer de factuur betaald is).

[…]
Waarbij het vwb IB aangifte in opvolgende jaren om de wijziging (het verschil) in onderhanden werk gaat ;) Zo kwam ik dit jaar op een negatief bedrag uit omdat de facturen voor december 2022 hoger waren dan de facturen van december 2023.

[ Voor 10% gewijzigd door Vetje op 26-03-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixxon
  • Laatst online: 10:11
gibraltar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Als je dus een dienst levert in december 2023 dan hoort die omzet bij boekjaar 2023. Die overlopende post moet je dus netjes verwerken, en weer tegenboeken in het jaar erop wanneer de factuur betaald wordt.

Maar de vraag is of de Belastingdienst dat op de website heeft staan. Dat kan ik zelf ook niet vinden.

Hier staat het antwoord:

[...]

RJ 270 Opbrengstverantwoording
Dank! Voor de geïnteresseerden, het gaat hier volgens mij om alinea 116:
116 Bij opbrengstverantwoording naar rato van de verrichte prestaties worden opbrengsten verwerkt in de periode dat de dienstverlening plaatsvindt. Deze methode van verwerking verschaft inzicht in het activiteitenniveau van de dienstverlening en het prestatieniveau van de rechtspersoon. Hoofdstuk 221 Onderhanden projecten vereist eveneens de verwerking van opbrengsten op deze basis. De bepalingen die in genoemd hoofdstuk zijn opgenomen zijn gewoonlijk ook van toepassing op de verwerking van opbrengsten en kosten met betrekking tot het verlenen van diensten. De toelichtingsvereisten van paragraaf 6 van dit hoofdstuk blijven van toepassing op opbrengsten en kosten met betrekking tot het verlenen van diensten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Rixxon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:07:
Ik heb hier al een paar keer gelezen dat je voor de inkomstenbelasting uit moet gaan van de leverdatum van een factuur (in tegenstelling tot de omzetbelasting, waar de factuurdatum leidend is). Als ik op zoek ga naar meer informatie hierover kom ik wel het e.e.a. tegen, maar vooral in wat meer 'obscure' en oudere bronnen en niet van de belastingdienst of de overheid zelf.

Het enige wat ik tot nu toe op de website van de belastingdienst heb kunnen vinden is dit:
https://www.belastingdien...en%20van%20een%20levering.
maar dit lijkt specifiek over het afnemen van goederen/dienst uit het buitenland te gaan.

Dit komt elk jaar weer voorbij. Consistent de factuurdatum aanhouden voor je jaaromzet te berekenen is prima. Zo doet het overgrote deel het. Sleutelwoord hierin is consistent. Dus maak het jezelf niet te moeilijk :)

zie ook Goed Koopmansgebruik

en:
Rolucious schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:38:

Ik ben registeraccountant en controleer de financiële administratie van grote corporates tot kleinere MKB ondernemingen. Ik kan je garanderen dat het gros van de bedrijven heel simpel de tool heeft: moment aanmaken van de factuur = moment boeken van de omzet, in plaats van dat je werkelijk de omzet boekt.
In wezen maakt het enkel uit bij de opbrengsten rondom december, als je het handig aanpakt maak je de factuur op 31-12 aan en zit het netjes in het jaar waar het betrekking op heeft, valt de BTW in dezelfde periode en heb je geen lastige overloop.

Anders zou je eigenlijk een boeking willen maken:
Nog te factureren bedragen (je hebt de factuur immers nog niet verstuurd)
@ Omzet

Maar persoonlijk denk ik niet dat de belastingdienst hier wakker van ligt, nog nooit terug gezien bij boekenonderzoeken van de klanten die ik controleer ookal doen die het anders, zolang je het maar consistent doet :).

[ Voor 104% gewijzigd door Kurios op 26-03-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
init6 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Waarom niet? Er is jarenlang naar een kenniseconomie gestuurd, waarom zou dat niet je dienstverlening mogen zijn?
De voordeeltjes waren er om de drempel tot het starten van een onderneming lager te maken. En met onderneming bedoel ik iets waarbij je veel tijd en geld investeert zonder dat daar onmiddellijk rendement tegenover staat.
Mijn winstpercentage is al jaren 90% en wanneer ik stop met domme dingen kopen moet 95% ook wel lukken. :P Verder is de onderneming redelijk risicoloos als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een slager die een pand moet kopen/huren, dat vol zet met koeling-vitrines en een voorraad heeft die je na drie dagen gegarandeerd weg moet gooien.
Zonder al de voordeeltjes zou ik nog steeds willen doen wat ik nu doe, maar iets als een slagerij of vergelijkbaar ga ik mijn vingers echt niet aan branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
jadjong schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:39:
[...]

De voordeeltjes waren er om de drempel tot het starten van een onderneming lager te maken. En met onderneming bedoel ik iets waarbij je veel tijd en geld investeert zonder dat daar onmiddellijk rendement tegenover staat.
Mijn winstpercentage is al jaren 90% en wanneer ik stop met domme dingen kopen moet 95% ook wel lukken. :P Verder is de onderneming redelijk risicoloos als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een slager die een pand moet kopen/huren, dat vol zet met koeling-vitrines en een voorraad heeft die je na drie dagen gegarandeerd weg moet gooien.
Zonder al de voordeeltjes zou ik nog steeds willen doen wat ik nu doe, maar iets als een slagerij of vergelijkbaar ga ik mijn vingers echt niet aan branden.
80% van de economie zijn diensten...en een slager heeft gewoon een diepvries en kan zijn spul prima weken bewaren. Ja, de detailhandel is anders en meer risicovol, maar het beeld dat jij schetst is ook wel heel negatief...

Verder heb je natuurlijk ook jarenlang geinvesteerd in je kennis en is de drempel om jouw waren aan de man te brengen veel hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Freelancers die via Atos ergens zitten?

Geen goed bericht: https://www.bright.nl/nie...lemen-voor-overheden.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Niet voor die ZZPers maar ik vind het een heel goed bericht dat het slecht gaat met Atos. Moge veel van dit soort grote detacheerders volgen.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:35:
Niet voor die ZZPers maar ik vind het een heel goed bericht dat het slecht gaat met Atos. Moge veel van dit soort grote detacheerders volgen.
Dat was ook mijn 1e gedachte, maar het zette me toch aan het denken.
De mensen die er werken overspoelen dan toch de markt, dus wat doet dat voor ons? Ik ben er wel van overtuigt dat ik beter ben dan 95% van het Atos personeel, maar toch is de markt overspoelt.

Tegelijkertijd zijn er ook allemaal gaten waar ze zaten, dus die moeten ook opgevuld worden.

Kortom: Ik weet niet goed wat ik er van moet denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jadjong schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:39:
[...]

Is dat zo? Ooit was ik helemaal los op Philips P4000. Ik werd zelfs Mr P4000 genoemd. Dingen staan alleen nog in een museum en het OS heeft niets te maken met moderne OS-en. Allemaal investeringen en kennis waar ik niets meer aan heb. Die voorraad kan ik weggooien. Digital UNIX en allerlei varianten, allemaal redelijk waardeloos behalve dat in de basis de commando's gelijk zijn in Linux. Prince2, wie doet het nog?

Misschien is iemand ooit helemaal los gegaan op Ruby on Rails. Nooit meer wat van gehoord. Weg investering. En die zit met een paar tientjes in wat boeken, met een paar duizend (misschien) in allerlei trainingen maar voor heel veel geld in uren. Perl, wie doet het nog? Zo kan iedereen het verder wel invullen, hoop ik.

NB Ik ken wat slagers hier in de buurt en ik kan je verklappen dat die een dikkere auto rijden dan ik en bijna allemaal buitenaf in een villa wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 20:26
Als ik het zo lees: Too big to fail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:35:
Waarom vind je dat? Is dat gunstig voor ons als ZZP-er of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:51:
Misschien moeten we gewoon 'es een lijst gaan maken met waar we zitten, voor welk tarief, wie er tussenzit en welke marge ze pakken. Ik wil er zelf wel aan meedoen maar natuurlijk wil niet iedereen z'n tarief delen.
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:28:
[...]

Ja ik heb ff zitten vogelen met surveymonkey maar dat is eigenlijk best kut en met Google Forms kun je volgens mij geen vragen afhankelijk maken van andere vragen. Zucht :D Iemand goeie tips?
Ik vond dit een prima initiatief! Maar hoe staat het eigenlijk met dit lijstje?
Had hem destijds ook eens ingevuld. Inmiddels niet meer actueel, maar ben toch benieuwd naar wat er uitgekomen is.

Of heb ik wat gemist :z

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
ConQuestador schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Dat was ook mijn 1e gedachte, maar het zette me toch aan het denken.
De mensen die er werken overspoelen dan toch de markt, dus wat doet dat voor ons? Ik ben er wel van overtuigt dat ik beter ben dan 95% van het Atos personeel, maar toch is de markt overspoelt.

Tegelijkertijd zijn er ook allemaal gaten waar ze zaten, dus die moeten ook opgevuld worden.

Kortom: Ik weet niet goed wat ik er van moet denken
Zouden de meesten niet gewoon naar een andere detacheerder gaan?
In mijn ervaring waren het niet de grootste talenten die daar zaten.

Prima als dit type bedrijven failliet gaan met hun volstrekt achterhaalde business model. Hopelijk is dit een wakeup call voor overheden om minder afhankelijk te zijn van detacheerders.

Ik heb ooit een project gedaan waar Atos het beheer deed, ze waren ontzettend duur, deden alles nog met het handje, and dan vaak ook nog fout.
Geen wonder dat klanten naar de grote cloud providers uitwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Omdat Atos overheidsinstanties uitknijpt met dure ondermaatse dienstverlening en producten.

https://www.computable.nl...-over-gestopt-gt-connect/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lisper schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Omdat Atos overheidsinstanties uitknijpt met dure ondermaatse dienstverlening en producten.

https://www.computable.nl...-over-gestopt-gt-connect/
Pay peanuts, get monkeys en goedkoop leid tot duurkoop. In eerste instantie moet het allemaal zo goedkoop mogelijk, maar gaan de weg komen ze er achter dat ze toch meer willen en het budget verhogen eenvoudiger is dan initieel aanvragen.

Atos en vergelijkbare detacheringsclubs zijn qua kwaliteit dan ook echt niet minder dan de managed services die ik zelf voorbij heb zien komen. De initiële aanvraag is zo scherp mogelijk en geld wordt verdiend op het meerwerk, niet alleen bij aanbestedingen overigens. De partijen die starten met een fatsoenlijke prijs komen er niet doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Ik vind ATOS en HSO en andere grote detacheerders een beetje vergelijkbaar met een groot bouwbedrijf. Ik werk liever met een ZZPer/klein MKB zodat ik weet wie er komt, je neemt iemand aan/huurt in op basis van zijn kwaliteiten.

Als je een groot bedrijf inhuurt, heb je toch vaak het idee dat ze een junior sturen, die je dan zelf inleert en als de shit tegen het plafond omhoog komt, sturen ze een paar seniors, tot ze de klant weer tevreden hebben, en zit je weer opgescheept met juniors... die dan net zo goed tegen 100+ euro komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Lisper schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Zouden de meesten niet gewoon naar een andere detacheerder gaan?
In mijn ervaring waren het niet de grootste talenten die daar zaten.

Prima als dit type bedrijven failliet gaan met hun volstrekt achterhaalde business model. Hopelijk is dit een wakeup call voor overheden om minder afhankelijk te zijn van detacheerders.

Ik heb ooit een project gedaan waar Atos het beheer deed, ze waren ontzettend duur, deden alles nog met het handje, and dan vaak ook nog fout.
Geen wonder dat klanten naar de grote cloud providers uitwijken.
Een deel zal vast ook vast in dienst gaan bij de klant waar ze al jaren gedetaceerd zitten.
Ik heb nog bij een overheid instantie gezeten waar we via Atos geoutsourced waren :+ intern bij de klant zelf.

vreemde constructie iig..

Maar daar zaten een aantal eigen Atos mensen die al ruim 10 jaar op dezelfde positie zaten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:24
Ik heb een paar kleine pensioenpotjes van eerdere werkgevers. Ik kan die denk ik niet laten overmaken naar mijn eigen pensioenrekening he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hertog_Martin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:37:
Ik heb een paar kleine pensioenpotjes van eerdere werkgevers. Ik kan die denk ik niet laten overmaken naar mijn eigen pensioenrekening he?
Nee, ben ik ook achteraan geweest, dat mag alleen als je weer in loondienst gaat. Dan kun je het laten overhevelen naar je nieuwe pensioenuitvoerder.

Ik heb er ook drie van eerdere werkgevers, waarvan ik letterlijk honderden pagina's papier heb gekregen (sinds een jaar of twee kan het eindelijk digitaal), bij elkaar een handvol duizend euro's.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
CodeCaster schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Nee, ben ik ook achteraan geweest, dat mag alleen als je weer in loondienst gaat. Dan kun je het laten overhevelen naar je nieuwe pensioenuitvoerder.

Ik heb er ook drie van eerdere werkgevers, waarvan ik letterlijk honderden pagina's papier heb gekregen (sinds een jaar of twee kan het eindelijk digitaal), bij elkaar een handvol duizend euro's.
Hier netzo.

Je kan het wel op 1 hoop laten gooien, maar het blijft altijd bij een verzekeraar, dus nooit bij een product dat je in eigen beheer hebt.

Op 1 hoop gooien schiet je eigenlijk niet zoveel mee op, het is gedoe om gedaan te krijgen zonder duidelijk voordeel.

Dus ook hier krijg ik van 5 partijen altijd papierwerk, terwijl ik tegen de tijd dat ik met pensioen ga er net een ijsje van kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ja. :P Alles wat jij opnoemt kost tijd en tijd is uiteraard geld, maar je kan die kennis op doen zonder je spaargeld in te zetten of een lening aan te gaan. Dat lukt gewoon niet als je iets onderneemt waarbij huisvesting of inventaris/middelen bij betrokken zijn. Zoals eerder gezegd ligt het winstpercentage hier boven de 90% en ik denk dat dit voor heel veel ZZP'ers die enkel kennis verkopen het geval is. Mits je even alle 'bureaustoelen' op de balans negeert. :+
Als ik een heeeel slecht jaar heb dan hoef ik slechts een maand te werken om de kosten te dekken. Uiteraard heb ik dan 0 euro verdient en moet ik pinnen bij de AH vanaf de spaarrekening, maar zakelijk gezien hoeft er geen geld bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Die sloot extra sollicitanten is nooit goed voor de markt. Toch ben ik blij als dit soort bedrijven langzaam afsterven. Ooit begonnen om kennis en kunde te verkopen, inmiddels verworven tot instanties die zeer goed zijn in het ontleden van aanbestedingen en later de schade inhalen door zoveel mogelijk als meerwerk te betitelen. De kennis en kunde waar het ooit mee begon is niet meer dan middel geworden om het doel te behalen. Geldt natuurlijk voor meer branches waar uren schrijven belangrijker is dan oplossingen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
Hertog_Martin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:37:
Nee dat kan niet, ik heb dit laatst nagevraagd bij Brand New Day: je kan niet tussen collectieve en individuele pensioenrekeninging schuiven met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Lisper schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Nee dat kan niet, ik heb dit laatst nagevraagd bij Brand New Day: je kan niet tussen collectieve en individuele pensioenrekeninging schuiven met geld.
Ik heb zelfs bij brandnew day 2 rekeningen: een collectieve en een individuele. Zelfs die kunnen niet op 1 hoop, en ik moet ze bekijken met 2 losstaande logins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 19:30
ConQuestador schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Hier netzo.

Je kan het wel op 1 hoop laten gooien, maar het blijft altijd bij een verzekeraar, dus nooit bij een product dat je in eigen beheer hebt.

Op 1 hoop gooien schiet je eigenlijk niet zoveel mee op, het is gedoe om gedaan te krijgen zonder duidelijk voordeel.

Dus ook hier krijg ik van 5 partijen altijd papierwerk, terwijl ik tegen de tijd dat ik met pensioen ga er net een ijsje van kan kopen.
jij 5 partijen, bij mij misschien wel 8 of zo ( heb ook in Belgie gewerkt op project basis )
we zien het wel over 27 jaar 8)7 8)7
Pagina: 1 ... 501 ... 643 Laatste