R.G schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:34:
Dan hoorde ik dat je 90 k over houdt / 2 = 45k , maar ik las dit:
Op belasting.nl je bent pas ondernemer als je minimaal 3 opdrachtgevers hebt en als je meer Dan 67,000 verdient per jaar Dan betaal je 33% procent belasting betekent dat dat je nog meer overhoudt?
Dus geen 45K maar 33% van 90K.
Klopt, 33% is inderdaad realistischer dan de bijna 50%.
Wat wel belangrijk is om je verzekeringen te betalen via de zakelijke rekening je hebt dus 2 rekeningen.
1. Zakelijk , waar je bruto op binnenkomt + waarmee je verzekeringen en bedrijfs uitgave meedoet.
2. Prive, waar je van leeft en jezelf wat netto geeft om leuke dingen te kunnen doen?
Geld in bedrijf stoppen betaal je minder belasting, alleen je moet ook kunnen leven en dit geld moet je Dan aanjezelf betalen als leef kosten? wat dus punt 2 is.
Een zakelijke rekening is makkelijker, maar niet per se noodzakelijk. Wel aan te raden.
Alles wat je bij een eenmanszaak binnenkrijgt is je "bruto loon". Het is niet is niet zo dat je door 40k op je zakelijke rekening te laten staan, je bruto inkomen voor de inkomstenbelasting opeens 60k i.p.v. 100k is. Wel is je spaargeld dat je zakelijk aanmerkt vrij van de vermogensbelasting die je over je prive spaargeld betaald.
Het probleem hiermee is dat je eigenlijk gewoon een verkapte werknemer bent ,waarmee je meer geld krijgt maar wel meer werk krijgt en belasting zelf moet bijhouden.
Deze opmerking lijkt me nogal random, maar uh, ja als ondernemer heb je wat meer boekhouding te voeren. Staat tegenover dat je meer keuzevrijheid hebt dan dat je bij de meeste werkgevers hebt.
Maar je maakt nog steeds deel uit van:
* ontwikkelteam
* vakantie afspraken
* bepaalde tijd werken en contract
Terwijl ik eigenlijk totale werk vrijheid wil en wil bepalen met Wie of wat ik werk en waar ik tijd en energie insteek.
Dat hangt van je werkzaamheden af. Als jij wordt ingehuurd als "extra handjes" heb je minder vrijheid dan wanneer je een eigen product ontwikkeld (om maar even 2 vormen van ondernemen te noemen).
Zodra je samenwerkt met anderen heb je rekening te houden met elkaar: je kunt vaak niet nu bedenken dat je over een uur op het vliegtuig stapt, je hebt binnen het team waarin je werkt verantwoordelijkheden (het kan overigens soms ook wel, alles hangt van het bedrijf waar je de opdracht uitvoert). Je hebt ook te maken met werktijden. Als je samenwerkt en het team werkt tussen 9 en 17 is het erg onhandig als jij 's nachts van 1 tot 9 werkt, Ook dan weer: het kan zeker wel, soms, hangt van de klus en het team af. Maar enige vorm van overleg heb je vaak wel, en daar moet je rekening mee houden.
De vrijheid die je wel hebt is nee te zeggen tegen een opdracht, iets dat de meesten in loondienst niet konden doen. En meestal zijn de afspraken over waarom je wordt ingehuurd, wat explicieter. Daar kun je soms ook nog wat opsturen waardoor je veel specifieker een bepaald doel hebt (bepaalde werkzaamheden).
Dus eigen baas met passief inkomen en zelf beslissen of ik even 3 maand wil reizen zonder dat een baas er tussen zit of iemand mij daarin tegenhoud.
Passief inkomen moet je eerst voor werken. Het is niet een magisch knopje en poef, nu heb ik passief inkomen. Maar, ja, als het je lukt om voldoende passief inkomen te genereren zonder dat je er iets voor hoeft te doen, kun je prima nu bedenken dat je straks op het vliegtuig stapt.
Dus stel ik maak een product X, dan kan ik zo naar Korea kan gaan en daar met een technisch special bedrijf partnership mee aangaan zonder allemaal politieke spelletjes en of tegenslag van je baas.
Maar, daar heb je geld voor nodig en resources en Dan kan werken als zzper wel mooi ziin om zon potje op te bouwen.
Als je een eigen product ontwikkeld heb je naast veel zorgen

ook veel meer vrijheid dan hierboven staat. Absoluut waar. Je loopt ook meer risico want je leeft een periode "op de pof" (van je spaargeld, crowd funding, whatever) en pas als je product af is en je de markt opgaat om het te verkopen weet je of er geld binnen gaat komen.
Of investeerders vinden, of crowdfunding aanmaken voor product X. Dan nog mensen vinden die stappen kunnen zetten die ik zelf niet bezit.. wat ook een groot sociaal iets is lijkt me en je moet zaken kunnen doen
Ook dat is ondernemen: of iets zelf kunnen, of een team vinden van mensen die de benodigde kwaliteiten wel bezitten. Als jij dat financiert, ben je investeerder, als jij wel ook dingen doet, doe je het gezamenlijk.
Wat ik nu besloten heb:
de kans te pakken en compleet vol voor te gaan.
Het is nog maar de vraag of ik de opdracht krijg, maar de andere partij is positief en wilt mij daar gaan voorleggen.
Daarbij:
ik ga geen ruimte huren ten zij het de eerste 6 maanden zo goed gaat dat ik het kan veroorloven.
Begin eerst met lekker werken en laat die ruimte voor wat te het is. Als je een keer een vergaderruimte nodig hebt, zijn die overal wel te huren. Even overleggen met iemand kan ook prima bij een Van der Valk.
Wel wat ik lastig vind is dat ik hoorde dat als je op 2 mei je factuur stuurt dat je dan pas tegen 2 juni je geld krijgt, waardoor je dus eigenlijk laat je geld krijgt en je dus even zal moeten doorbijten en even volhouden.
14 of 30 dagen betaaltermijn is vrij standaard. Je zou kunnen kijken of je de 1e maand elke week mag factureren.
Dan zou het slim zijn om van het eerste netto inkomen dat je overhoudt daar ook nog 60% de eerste maand van vast te houden zodat je de 1-2 maanden goed door kan komen als ik het goed begrijp.
Het is sowieso verstandig als je net begint om zo zuinig mogelijk te doen en zoveel mogelijk te sparen.
Maar nu ik dus lees dat je maar 33% belasting hoeft af te dragen waarom zegt iedereen en of mensen in mijn omgeving dat je de helft kwijt ben?
Omdat mensen graag overdrijven en roepen dat je "50 % belasting betaald". Dat betaald niemand, al is het maar omdat het met schalen werkt en je 49% gaat betalen of het deel boven die 60k (zie belastingdienst ik weet de bedragen niet uit mijn hoofd).
Ik zou dit soort dingen natuurlijk ook bij een boekhouder kunnen vragen ofniet?
Ja, zeker.
Maar is het waar dat je een boekhouder hebt voor 100-200 per maand is dat reeel?
Dat ligt aan de boekhouder en wat die allemaal voor je doet.
Daarnaast, stel de boekhouder maakt er een zooitje van dan blijf ik verantwoordelijk of niet?
Yup. Daarom is het handig om wat basis dingen gewoon te begrijpen. Of je die paar factuurtjes zelf wilt inboeken of daar geld voor over hebt dat iemand anders dat voor je doet, is per persoon verschillend. Ik vind dat geld weggooien maar ik ben boekhoudkundig voldoende onderlegt om geen grote blunders te begaan tijdens het boeken. En die paar minuten dat het me kost...
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit gaat lopen eerlijk gezegd.
Wij ook

Ik twijfel nog steeds tussen, ZZPER in dienst bij een bedrijf of echt ZZPER voor mijzelf te zijn.
Ik merk nu wel dat ZZPER in dienst bij een bedrijf als ik het zo allemaal zag meer geld oplevert dan bij dit betreffende bedrijf vast in dienst te gaan.
Je bent zzp'r, of je bent in dienst. Of ze dat nu payrolling of loondienst noemen, veel meer smaken zijn er niet. Nou ja, je kunt een BV starten en DGA zijn, of v.o.f. maar je hebt of "een eigen bedrijf" of je bent ergens in loondienst. Je kunt niet zzp'en in dienst van Maandag BV. Dan ben je gewoon in dienst... ik gok dat je een constructie al a the future Group bedoelt. Je betaald een flinke marge, maar daardoor ben je wel verzekerd van inkomsten. Mid-lancing. Het nadeel is dat je niet de zelfstandigen aftrek hebt en dergelijke. De meesten hier zijn daar niet zo'n fan van.
Maar, als ik heel eerlijk ben, je hebt echt heel veel vragen die je heel makkelijk zelf zou moeten kunnen vinden. Ondernemen betekent ook een beetje zelf-redzaam zijn. Je hebt namelijk als je in loondienst bent wat collega's als fallback, als zzp'er ben je in de basis zelf je eigen fallback

(natuurlijk zijn er heus wel gelijk gestemden te vinden waarmee je een whatsapp groep of zo kunt starten). Uit je vragen vind ik vooral heel veel twijfel uitstralen. Probeer je eens te visualiseren wat er gebeurt als je 1 mei begint, maar na 3 weken vinden jij of de opdrachtgever dat het niet klikt, je zit daar niet op je plaats. Hoe voel je je dan. Wat ga je dan doen, wat je plan. Ik absoluut voor positief denken maar er kan van alles zijn waardoor het op korte termijn misloopt. Wat kun je dan. Ga je zzp'er worden laten afhangen van 1 mogelijke opdracht? Gooi meer lijntjes uit, ga niet wachten of 1 klusje wel of niet doorgaat. Als je hier over een week kunt posten, vet ik maak bij 3 andere opdrachten ook flinke kans om 'm te krijgen, wekt dat meer vertrouwen dan wanneer je met je vingers crossed er vanuit gaat dat de recruiter de waarheid spreekt als die zegt dat de kans groot is dat je deze opdracht wel gaat krijgen.